Uitslag van mijn Radio zender test... Het is een lange lijst geworden (en dus ook dit bericht) omdat ik meteen alle zenders die ik kon ontvangen onderworpen heb aan een test...
Dit zijn de resultaten:
- Radio 10: klinkt goed, veel dynamiek een goede zender en zeer genietbaar als je van hun muziek houdt
- Radio NL: niet mijn favoriete zender, zeker omdat er veel meuk op voorbij komt.
maar puur luisterend naar hoe het geluid klinkt moet ik toegeven dat het niet slecht klinkt. De muziek heeft ongeveer net zoveel dynamiek en is zeker genietbaar als je van Nederlandse Z-artiesten houdt.
- Classic FM: Wie van klassiek houdt: deze zender klonk erg goed... De muziek is niet mijn smaak, maar geluidstechnisch gezien was het lekker dynamiek vol. Het orkest stond mooi voor de speaker als of ze voor je in de kamer aan het spelen waren. Heerlijk!
- L1 Radio (regionale zender van compleet Limburg): Voor nu even geen oordeel, er was een verslag van een voetbal wedstrijd te horen... Niet bepaald geschikt om de geluidskwaliteit te bepalen...
- MNM (Belgische zender): er was een radio spel te horen... Ook geen goede referentie voor nu... Maar de paar tonen van muziek die voorbij kwamen in het spel klonken veel belovend...
- Radio Continu: Tonale balans klopt, maar de zender vondt ik vlakker klinken dan bijv. Radio 10... Klinkt in ieder geval nog niet zo slecht als Radio 538 of Slam! FM...
- FIP: Tonale balans klopt, het klonk redelijk goed, maar niet zo goed als Radio 10... Die klonk toch iets minder vlak voor mijn gevoel...
- Arrow Classic Rock: Deze zender had ook wel wat dynamiek in de muziek, ik werd hier best redelijk vrolijk van... Tonale balans was ook goed.. Het niveau van HPR 2 classic country wordt niet behaald, maar het klonk niet slecht. Ik zou hier wel voor langere tijd naar kunnen luisteren...
- 100% NL: geen vlakke aangelegendheid zoals bij Radio 538, er zit wel wat dynamiek in... Ik heb ook beter gehoord, maar het is genietbaar en de tonale balans is ook niet slecht...
- NPO Radio 6: het geheel klonk wat vlak in verhouding tot Radio veronica / Radio 10 en al helemaal in vergelijk met HPR2 classic country... Ik heb ook slechter gehoord, maar qua dynamiek kon het voor mijn gevoel wel iets beter... De tonale balans was wel inorde...
- Q-music: geen verrassing voor mij dat deze goed klinkt: de belgische Q-music klinkt ook erg goed... Veel dynamiek en vooral geen vlakke bedoeling... Aanrader als je van de muziek houd die hier gedraaid wordt!
- BBC 3: klassiek met weinig lage tonen in de muziek op dit moment... Geen oordeel kunnen vellen hierdoor...
- Slam! FM: hier werd ik even verrast, het klonk eerst altijd belabbrerd, maar ze hebben er blijkbaar wat aan gedaan... Het geheel heeft nu wel dynamiek, dus ik moet mij zelf even corrigeren en mijn excuses maken naar Slam! FM... Ze zijn zo te horen gestopt met de loudness war! God Thank!
- BNR nieuws radio: veel gepraat, maar dat gepraat klonk niet slecht... Ik heb slechter gehoord...
- Sky Radio: Dance muziek op dit moment en het laag kwam me tegemoet... Daarna Duncan Laurence: klonk heerlijk... Beter dan hun online stream die ik eerder hoorde bij een van mijn vrienden op Rotel set met B&W 804S speakers (met mijn Telestar internet radio als bron via zijn line-out uitgang)... Aanrader!
- BBC WS: veel gepraat, maar het lijkt erop dat de stemmen wel enige vorm van dynamiek hebben... Maar geen muziek om het echt goed te kunnen bepalen...
- Funx: overheidszender en dat merk je: geen loudness war perikelen, klinkt best goed... Tonale balans is goed en bevat ook genoeg dynamiek, maar de muziek moet wel je smaak zijn...
- 1Live: ook deze duitse zender doet niet mee met de loudness war... Er zit zowaar best wat dynamiek in, ook niet slecht te noemen...
- NPO radio 1: tjah, veel gepraat, weinig muziek en dus voor mijn gevoel echt SAAI... Maar de stemmen hadden voor mijn gevoel wel wat dynamiek...
- NPO radio 2: Gewoon een goed klinkende zender... Luister ik elke dag naar en ik wordt hier heel vrolijk van... Maar radio 10 klinkt nog net wat beter...
- NPO 3FM: Tonale balans klopt redelijk, maar het mag wel wat dynamiekvoller... Absoluut geen NPO radio 2 of HPR 2 classic country
- Sublime: Tonale balans kon voor mijn gevoel beter en ook dynamiek voller... Het kan altijd nog slechter (radio 538), maar toch niet mijn favoriet...
- NPO radio 5: klinkt net zoals NPO radio 2 best goed... Niet veel te klagen, maar Edith piaf met Non, je ne regrette rien is voor mij geeen goed nummer om de zender echt goed te kunnen beoordelen...
- NPO radio 4: wie van klassiek houdt heeft hier een heel goed klinkende zender aan... Veel dynamiek en de tonale balans is zeer goed...
- Belgische radio 1: zeer goede geluidskwaliteit... Veel dynamiek... Vaker in het verleden naar deze zender geluisterd... Vandaag zou niet geschikt zijn voor een oordeel: er was een live voetbal wedstrijd met na bespreking te horen...
- Belgische radio 2: zeer goede geluidskwaliteit... Veel dynamiek... Goede tonale balans... Als de muziek die hier gedraaid wordt je smaak is, dan is het aanrader!
- Klara: normaal zend deze zender toch klassieke muziek uit? Vanavond niet... Het leek wel muziek van een of andere stam die daar een dans bij doet in de rimboe ver van de bewoonde wereld... Te weinig klanken om een goed beeld van de geluidskwaliteit te krijgen... Maar, naar die muziek kan ik niet lang naar luisteren...
En toen raakte ik de maximale FM frequentie aan die de Philips aan kon (104.00 Mhz)...
Soms werd ik verrast, soms niet... Er zijn genoeg zenders die aan geluidsprocessing doen en zolang dit goed gebeurd zodat het genre muziek die ze draaien er goed uit de bus komt is dat geen probleem...
www.discogs.com/collection?user=rcor