Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48
Voorversterker, ik geloof nogal dat de v.v. de sound van je set bepaald, Maar uiteraard ook de VV-sectie van een integrated.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-06 21:16
kozue schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 15:46:

Ik denk dat cassettedecks bij de kringloop staan omdat de gemiddelde mens ze allang al niet meer gebruikt en af en toe bij een opruiming de deur uit doet. Als ze kapot waren hoorden ze bij de gemeentewerf ;)
Ik doe vrijwilligerswerk bij de lokale kringloop en je zult er versteld van staan hoeveel apparaten kapot zijn binnengebracht. Kapotte apparaten mogen de winkel niet in en onderdelen hebben we niet dus dan gaan ze richting recycle.

Tapedecks komen zelden in werkende toestand binnen, degene die werken zijn de direct drive models (geen rubberen riempjes die kapot zijn).

Dure modellen willen nog wel eens op de plank staan voor later/liefhebber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 11:49
@General_Snuss Ik snap het inderdaad wel, er horen geen kapotte apparaten in een winkel te staan, ook niet in de kringloop. Maar toch eigenlijk zonde hoe decks die nog prima zouden werken als ze gewoon een nieuw snaartje kregen gewoon bij het vuil moeten. Vooral omdat die oude decks eigenlijk veel beter zijn dan die goedkoop geproduceerde nieuwe rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Het hangt natuurlijk ook van het merk af. Ik werk ook in een kringloopwinkel en een defecte Nakamichi gooien we niet weg. Die ene die ik in tien jaar heb meegemaakt ging met een opmerking en een aangepaste prijs de verkoop in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:54
In de kringloop staan wel vaker apparaten met een sticker erop die beschrijft wat er aan schort.

Op zolder heb ik twee sets staan, 1 redelijk vaste om gewoon lekker muziek te draaien. En een set die steeds wisselt en waar ik met kringloopspullen voor zo weinig mogelijk geld een leuk klinkend geheel probeer te krijgen. Meestal verhuist die na verloop van tijd voor niks of een flesje wijn naar familie/kennissen/vrienden die weer eens een plaatje willen draaien en een beetje klaar zijn met die zielloze Sonos speakertjes (waar ik er zelf ook een paar van heb staan). Zo hou ik de verzamelwoede een beetje in de hand want ik ben dol op de kringloop maar hoef er niet in eentje te wonen.

De huidige kringloopset telt u even mee:

Een Onkyo TX-84 inclusief originele a.b. voor 13,50. Kraakte wel behoorlijk en heeft een heleboel drukknopjes, en (schuif) potmeters die schoongemaakt moesten worden. Gedraagt zich nu redelijk goed, af en toe een kraakje vlak na het inschakelen, waarschijnlijk het relais waar ik moeilijk bij kan.

Een Akai Ap001, simpel ding met goede arm. 9,50. Nieuwe snaar was 8 euro en er was een Rifa condensator geploft, vernieuwd voor 2,50. Er zit een Grado budget element op die ik nog had liggen.

Twee kleine JVC speakertjes met een extra woofertje aan de achterkant voor 9,50. Klinken echt verbazingwekkend goed. Ik had ze meegnomen omdat ik een verdachte versterker moest testen en geen zin had om dure speakers te vernaggelen, maar inmiddels heb ik er al aardig wat uurtjes naar zitten luisteren. Ze zijn gespiegeld uitgevoerd wat al aangeeft dat het geen troep is.

O ja en een Chromecast Audio voor het gemak.

edit: Stands waren 5 euro.

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/zolder111.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/zolder2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/zolder3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Fraaie set, het is echt geniaal wat je kan vinden bij een kringloop voor klein geld. :)

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Na mijn werk op de route naar huis zitten een paar kringlopen waar ik regelmatig even langs wip. Het is natuurlijk niet zo dat ze elke dag vol staan met superkoopjes, in tegendeel.

Hoogtepunt dit jaar was toch wel dat Nakamichi deck van 7 euro (zie een paar posts terug). Dat is wel redelijk zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:01
nineball schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:19:
Na mijn werk op de route naar huis zitten een paar kringlopen waar ik regelmatig even langs wip. Het is natuurlijk niet zo dat ze elke dag vol staan met superkoopjes, in tegendeel.

Hoogtepunt dit jaar was toch wel dat Nakamichi deck van 7 euro (zie een paar posts terug). Dat is wel redelijk zeldzaam.
Ja soms zijn er echte parels te vinden... Ik heb ooit bij verschillende kringlopen diversen leuke objecten weten te scoren:
- Kringloop winkel Twedde kans in het limburgse Meterik (dorpje van gemeente Horst a/d Maas): Marantz CD42MKII cd speler (staat nu op de werkkamer van mijn werk) voor slechts 5 euro.
- kringloop winkel oud & nieuw in Sevenum (ook gemeente Horst a/d Maas): Akai AT-93L tuner voor slechts 15 euro (gaat voor minimaaal 120 euro op de diversen online locaties (Marktplaats / Ebay)
- Kringloop winkel GVE in mijn eigen dorp Merselo (gemeente Venray):
- Sony ST-SB920QS tuner voor 10 euro
- Philips CD-930: gratis omdat het tandwiel stuk was die de lade moet openen / sluiten (was anders oud ijzer geworden en dat kon ik niet laten gebeuren)
- Marantz DC-1000 CD / Cassette in één en Marantz marantz sr1000/n1m (in eerste instantie incompleet wegens niet terug kunnen vinden van boekjes, kabels en Afstandsbediening) 45 euro...

De grap is dat ik vervolgens voor 10 euro een tweedehands originele afstandsbediening vond (nieuw kost die 190 euro(!) en dit is geen grap). Een half jaar later komt de eigenaar van deze kringloop winkel nog bij mij aanzetten: ik heb wat gevonden in een la... En jawel: de afstandsbediening, alle tulp kabels en de handleidingen... Kreeg ik netjes nog nageleverd... Speelt al geruime tijd lekker om buiten muziek te luisteren...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 10-09-2019 20:02 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk dat soort dingen ja. Onze kringloop is helaas geen bron van audio. Die bij mijn ouders wel, maar die gaat of is al dicht. Dat was best leuk snuffelen namelijk. Oh well, marktplaats staat ook vol met spullen :)

@nineball ik heb een setje Tecnics speakers die ook symmetrisch opgebouwd zijn en daarbij wordt aangegeven dat de tweeters aan de buitenkant moeten staan. Weet je zeker dat de jouwe goed staan? Wissel ze anders voor de grap eens om, kijken wat dat doet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:01

Toshirou

Vinyl Surfer

Anderhalve maand geleden een nieuwe Cd speler gekocht bij de lokale kringloop in Zutphen. Namelijk een Sony CDP-497 voor €15,- , op het moment speelt deze fantastisch en klinkt erg goed.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:39

Videopac

Rommelt wat aan.

nineball schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:03:
In de kringloop staan wel vaker apparaten met een sticker erop die beschrijft wat er aan schort.

Op zolder heb ik twee sets staan, 1 redelijk vaste om gewoon lekker muziek te draaien. En een set die steeds wisselt en waar ik met kringloopspullen voor zo weinig mogelijk geld een leuk klinkend geheel probeer te krijgen. Meestal verhuist die na verloop van tijd voor niks of een flesje wijn naar familie/kennissen/vrienden die weer eens een plaatje willen draaien en een beetje klaar zijn met die zielloze Sonos speakertjes (waar ik er zelf ook een paar van heb staan). Zo hou ik de verzamelwoede een beetje in de hand want ik ben dol op de kringloop maar hoef er niet in eentje te wonen.

De huidige kringloopset telt u even mee:

Een Onkyo TX-84 inclusief originele a.b. voor 13,50. Kraakte wel behoorlijk en heeft een heleboel drukknopjes, en (schuif) potmeters die schoongemaakt moesten worden. Gedraagt zich nu redelijk goed, af en toe een kraakje vlak na het inschakelen, waarschijnlijk het relais waar ik moeilijk bij kan.

Een Akai Ap001, simpel ding met goede arm. 9,50. Nieuwe snaar was 8 euro en er was een Rifa condensator geploft, vernieuwd voor 2,50. Er zit een Grado budget element op die ik nog had liggen.

Twee kleine JVC speakertjes met een extra woofertje aan de achterkant voor 9,50. Klinken echt verbazingwekkend goed. Ik had ze meegnomen omdat ik een verdachte versterker moest testen en geen zin had om dure speakers te vernaggelen, maar inmiddels heb ik er al aardig wat uurtjes naar zitten luisteren. Ze zijn gespiegeld uitgevoerd wat al aangeeft dat het geen troep is.

O ja en een Chromecast Audio voor het gemak.

edit: Stands waren 5 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die Onkyo TX-84 is een goede receiver: de ouders van een vriend van mij hadden destijds zo'n ding. Het is de duurste van de reeks: je had ook nog een TX-80 en TX-82.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:17:
Leuk dat soort dingen ja. Onze kringloop is helaas geen bron van audio. Die bij mijn ouders wel, maar die gaat of is al dicht. Dat was best leuk snuffelen namelijk. Oh well, marktplaats staat ook vol met spullen :)

@nineball ik heb een setje Tecnics speakers die ook symmetrisch opgebouwd zijn en daarbij wordt aangegeven dat de tweeters aan de buitenkant moeten staan. Weet je zeker dat de jouwe goed staan? Wissel ze anders voor de grap eens om, kijken wat dat doet :)
Inderdaad: de tweeters moeten vaak aan de buitenkant i.v.m. beter stereobeeld.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Hier staat een pioneer SA 9500MK2 met dubbele transformatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xn2PLQ56HyBOtQrvK9AjXT0v/full.jpg

Aangesloten op Philips AD 1256 breedband speakers (12 inch) uit 1969.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jizm27WYWsWL80OGCEnNnvH1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uK1jQ8PGMuPtBK7CEXLH3jIF/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
The Eagle schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:17:

Ga ik doen! Gevoelsmatig heb ik ze zo neergezet maar mijn gevoel is ook maar gebaseerd op.. gevoel.

Net even gewisseld en weer heerlijk geluisterd naar een super 3d geluid. En dan te bedenken dat ik jarenlang de JMR Offrande in huis heb gehad maar die leed onder de beroerde akoestiek die ik toen had.

Kan niet echt zeggen dat het omwisselen veel uitmaakt. En bij sommige muziek (zoals net bij Happiness is Easy van Talk Talk) is een wat grotere luidspreker toch echt te prefereren. Hier heb ik 1 van de de ukkies even op grote brüder gezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/zolder5.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door nineball op 10-09-2019 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

nineball schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:58:
[...]

Ga ik doen! Gevoelsmatig heb ik ze zo neergezet maar mijn gevoel is ook maar gebaseerd op.. gevoel.

Net even gewisseld en weer heerlijk geluisterd naar een super 3d geluid. En dan te bedenken dat ik jarenlang de JMR Offrande in huis heb gehad maar die leed onder de beroerde akoestiek die ik toen had.

Kan niet echt zeggen dat het omwisselen veel uitmaakt. En bij sommige muziek (zoals net bij Happiness is Easy van Talk Talk) is een wat grotere luidspreker toch echt te prefereren. Hier heb ik 1 van de de ukkies even op grote brüder gezet:

[Afbeelding]
Theorie und Anwendung, mooi merk. Heel goede afwerking en mooi vormgegeven apparatuur.

• lb2001
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-04 20:48
Jazeker, gebruik nog een Sanyo DCA20. Prima geluid. Vind de vintage apparatuur ook beter klinken dan de meeste moderne apparatuur.

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Sony MDS-JA20ES in combinatie met de Accuphase DP-430 cd player/DAC combi

Geen slecht klinkende MD speler , de Sony geeft een 44.1Khz 20-bit output.

Afbeeldingslocatie: https://jubilee-live.flickr.com/65535/48718001707_d7f678f11f_b.jpg

Grt

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:34
:9~

Accuphase maakt echt mooi uitziend spul. Die Sony MD ligt hier ook nog ergens in een kast geloof ik.

[ Voor 94% gewijzigd door j-phone op 11-09-2019 20:25 ]

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:03
Bas Focal schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:45:
Hier staat een pioneer SA 9500MK2 met dubbele transformatoren.
De eigenaar ging netjes met z'n spullen om _/-\o_, dat ding is 40+ jaar oud als ik het goed heb.

Edit: en geen opamp ic's of (mos)fets te zien, alles old-school met bipolaire transistoren :)
https://www.ebay.de/itm/113881625514?autorefresh=true

[ Voor 21% gewijzigd door mekkieboek op 11-09-2019 21:35 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 23:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mentalmadnizz schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:22:
Zoek een JVC, die dingen zitten altijd onder de radar maar ze klinken echt goed (heb er meerdere gehad, nu nog ééntje in de collectie, een DD-9, superding!
Nog een voordeel, ik heb nog nooit aan een JVC hoeven sleutelen, in tegenstelling tot m'n Akai, Philips, Nakamichi's Tandbergen en Teacs.

Iets als deze bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats.nl/m1447210202

Hoeft helemaal niet duur te zijn en dat zijn echt prima, betrouwbare decks.

Sony (zelfs de ES) kan me niet zo bekoren, heb altijd de indruk dat die dingen er een bak hoog bijliegen om maar zo fris mogelijk te klinken. Yamaha klinkt meestal prima, maar zijn duur en een Nakamichi Dragon kan ik je alleen maar aanraden als je of geld teveel hebt of enorm zin hebt om aan een verschrikkelijk apparaat te sleutelen. Als 'ie dan eenmaal goed is hoef je nooit meer een ander deck te kopen want die dingen klinken echt ontzettend mooi.
Zal eens kijken wat ik kan vinden. Het heeft echt geen enkele haast, maar op zich vind ik het wel leuk om cassettes te kunnen luisteren.+

@Videopac Zijn die typenummers die jij opsomt allemaal Pioneer, of JVC?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

OgWok

U.N.C.L.E.

mekkieboek schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:40:
[...]

De eigenaar ging netjes met z'n spullen om _/-\o_, dat ding is 40+ jaar oud als ik het goed heb.

Edit: en geen opamp ic's of (mos)fets te zien, alles old-school met bipolaire transistoren :)
Dat is altijd fijn om te zien. Hoe is het na 40 jaar met de ruis als je hem hard zet?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Bas Focal
mekkieboek schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:40:
[...]

Volgens mij is dit rond 1979, dus +- 40 jaar.
Hij is erg netjes, op een paar hele kleine schoonheid dingetjes na.

Er zitten ''ronde'' transitoren in.

En enkele jaren geleden geheel uit elkaar geweest, nieuwe elco / condensatoren, opnieuw gesoldeerd waar dat nodig was. Relais en potmeters ultrazoon gereinigd. En uiteraard opnieuw afgesteld.

Hier heb ik heel veel plezier van _/-\o_

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:34
Bas Focal schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:35:
[...]

Er zitten ''ronde'' transitoren in.
Zijn dat niet de 2SC1451 tranistoren? Ik heb me destijd verrot gezocht naar vervangers ervoor voor mijn SA-7500 versterker. Kwam uiteindelijk uit op de BF259 als vervanger.

• Bas Focal
kingmace schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:49:
[...]

Zijn dat niet de 2SC1451 tranistoren? Ik heb me destijd verrot gezocht naar vervangers ervoor voor mijn SA-7500 versterker. Kwam uiteindelijk uit op de BF259 als vervanger.
Oei, dit zou ik echt niet weten, ik heb deze versterker laten reviseren door iemand die al vele versterkers onderhanden heeft genomen.

De SA-7500 is ook een mooie versterker.
Je hebt hem dus ook onderhanden genomen.
Moet je standaard doen of laten doen ze zijn al 40 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Pioneer DV-525 aangeschaft
Met 96 KHz 24-bit DAC.
Bouwjaar: juli 2000

Officieel een DVD-speler. Maar ik ga het gebruiken als CD-speler.

Met Nippon Chemicon en Elna condensators. Dus niet die goedkope Koreaanse troep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3D5JtECblTPyQetWAW6lx7Hj/full.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AEChJU8Hxo7TTxbpjQAteK1n/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 52% gewijzigd door MedionAkoya op 12-09-2019 18:01 ]

Trein?

Anoniem: 159816

Sjah schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:00:
Voorversterker, ik geloof nogal dat de v.v. de sound van je set bepaald, Maar uiteraard ook de VV-sectie van een integrated.
Integrated natuurlijk, net als de Accuphase uit de vergelijkingstest :). Het is jammer dat vaak wordt gedaan dat merken als Marantz niet aan bijv. Accuphase kunnen tippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Jorgen schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:48:
[...]

Zal eens kijken wat ik kan vinden. Het heeft echt geen enkele haast, maar op zich vind ik het wel leuk om cassettes te kunnen luisteren.+

@Videopac Zijn die typenummers die jij opsomt allemaal Pioneer, of JVC?
JVC DD-9, Pioneer CT-A9/CT-91/CT-93/CT-95. Dit zijn wel de topmodellen waar je dus de hoofdprijs voor betaalt. Indicatoren voor een goed loopwerk zijn: direct drive en dual capstan. Suggestie: als je een deck ziet (ik zoek meestal via veilingkijker, dan mis je al die commerciële troep die op Marktplaats bovenaan staat), google hem dan en bekijk de specifcaties op bv. hifiengine. Een lage wow and flutter (gelijkloop) vind ik de belangrijkste indicator voor een goed cassettedeck. Goede decks halen <0,05%, hele goede <0,03%. De beste die ik tot nu toe gezien heb zijn de JVC DD-9 met 0,019% en de Pioneer CT-A9 met 0,018%. Ik snap alleen niet waarom latere topdecks vaak een iets hogere gelijkloop hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:24:
[...]

JVC DD-9, Pioneer CT-A9/CT-91/CT-93/CT-95. Dit zijn wel de topmodellen waar je dus de hoofdprijs voor betaalt. Indicatoren voor een goed loopwerk zijn: direct drive en dual capstan. Suggestie: als je een deck ziet (ik zoek meestal via veilingkijker, dan mis je al die commerciële troep die op Marktplaats bovenaan staat), google hem dan en bekijk de specifcaties op bv. hifiengine. Een lage wow and flutter (gelijkloop) vind ik de belangrijkste indicator voor een goed cassettedeck. Goede decks halen <0,05%, hele goede <0,03%. De beste die ik tot nu toe gezien heb zijn de JVC DD-9 met 0,019% en de Pioneer CT-A9 met 0,018%. Ik snap alleen niet waarom latere topdecks vaak een iets hogere gelijkloop hebben.
Er zijn ook goede goedkopere loopwerken te vinden die niet direct drive en / of closed loop dual capstan hebben...

In zo'n geval is een goede stabiele motor nog het belangrijkste... Ik heb hier een Sony TC-RE340 staan, simpel één motorig mechaniek, autoreverse 2 koppen en geen hoge frequency response... Toch klinkt hij voor wat het is best goed... Oké, hij komt niet in de buurt van een Sony TC-K808ES (en al helemaal niet bij een Nakamichi Dragon) maar wel een goede prijs prestatie verhouding...

Verder zijn die simpele Tanashin TN21z loopwerkjes ook niet slecht, mits uitgevoerd met een goede motor en audio koppen (lees: stereo afspeel en opneem kop, elektronische wis kop)... En ja, die kom je niet alleen in hedendaagse Radio cassetterecorders tegen (denk aan de Sony CFDS70B of zoiets als die Terris radio cassette recorder RCA593 die onlangs bij de Aldi in de aanbieding was) maar ook in de dure Teac W1200 / "professionele" Tascam 202MKVII...

Niet zo verwonderlijk ook: buiten die chinese autoreverse walkman, is er voor zover ik weet verder geen ander mechaniek in de omloop die je nog kan kopen als fabrikant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb ondertussen nieuwe riemen binnen, maar het omwisselen is nog een pak lastiger dan ik verwacht had. De riemen zitten helemaal binnenin het loopwerk dus die moet deels uit elkaar. Nou is een paar schroeven los draaien niet zo’n probleem, maar ik zit nu ergens vast tenzij ik kabels los ga halen. Weet iemand hoe je die witte aansluitigen op de foto hieronder los maakt? Ben bang dat als ik zelf teveel ga forceren dat ik iets sloop, en google is weer eens helemaal niet behulpzaam :(

Connectors RS-T33R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
kozue schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:23:
Ik heb ondertussen nieuwe riemen binnen, maar het omwisselen is nog een pak lastiger dan ik verwacht had. De riemen zitten helemaal binnenin het loopwerk dus die moet deels uit elkaar. Nou is een paar schroeven los draaien niet zo’n probleem, maar ik zit nu ergens vast tenzij ik kabels los ga halen. Weet iemand hoe je die witte aansluitigen op de foto hieronder los maakt? Ben bang dat als ik zelf teveel ga forceren dat ik iets sloop, en google is weer eens helemaal niet behulpzaam :(

[Afbeelding: Connectors RS-T33R]
Losfriemelen zoals je een IDE kabel loshaalt. Je kan het voorzichtig proberen met een schroevendraaiertje die je tussen het gedeelte op de printplaat zet, en het gedeelte dat vast zit aan de bekabeling.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Net even wat JVC en Pioneer decks die genoemd werden opgezocht. € 400 als je geluk hebt; € 1800+ als je pech hebt. Wat een prijzen zeg. Zou haast gewoon een nieuw deck ergens kopen als de tweedehandse dit soort prijzen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Dus die losse kabeltjes zitten vast aan het deel wat niet aan de printplaat vast zit? Dat zijn dus geen losse draden die je vast klikt zoals je wel eens had met het scherm van laptops? In sommige aansluitingen gaan meerdere types draden uit verschillende bronnen...

En mocht ik m nou helemaal aan gort helpen, bij de kringloop hebben ze nog 2 andere opties die ik kan proberen. Ik geef wel de voorkeur aan de Technics (specs lijken beter), maar welke van de 2 zou hiervan het beste zijn?

Pioneer CT-2080R
JVC KD-X1

De prijs is hetzelfde. Beide 2 koppen en eind jaren 80. De Pioneer is ietsje nieuwer en heeft autoreverse en dolby C dus lijkt me op het eerste gezicht een betere keuze. Maar misschien is er iets aan de JVC wat m beter maakt en ik over het hoofd zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:41:
Dus die losse kabeltjes zitten vast aan het deel wat niet aan de printplaat vast zit? Dat zijn dus geen losse draden die je vast klikt zoals je wel eens had met het scherm van laptops? In sommige aansluitingen gaan meerdere types draden uit verschillende bronnen...

En mocht ik m nou helemaal aan gort helpen, bij de kringloop hebben ze nog 2 andere opties die ik kan proberen. Ik geef wel de voorkeur aan de Technics (specs lijken beter), maar welke van de 2 zou hiervan het beste zijn?

Pioneer CT-2080R
JVC KD-X1

De prijs is hetzelfde. Beide 2 koppen en eind jaren 80. De Pioneer is ietsje nieuwer en heeft autoreverse en dolby C dus lijkt me op het eerste gezicht een betere keuze. Maar misschien is er iets aan de JVC wat m beter maakt en ik over het hoofd zie?
beiden decks zijn niet super speciaal... ik heb hier een (zoals een paar berichten terug aangegeven) sony tc-re340 enkel deck met autoreverse staan welke in ieder geval in theorie een betere frequency response heeft...

ik zou even verder kijken op marktplaats of langs gaan bij gve kringloop in mijn woonplaats merselo, daar staat een mooie Pioneer 2-kopper met goede specs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb net uit nieuwsgierigheid de behuizing van de Marantz ST4000 verwijderd.
Kom ik condensatoren tegen van Daewoo en Lelon (en van nog een onbekende merk). Wat een shock, ik dacht dat Marantz altijd Japanse condensatoren gebruikte. En wat ook slordig is witte aanslag op PCB. Volgens mij is dat flux dat niet voldoende is verwijderd.

Wel een groot verschil met de andere apparatuur van Marantz. De PM8000 heeft Japanse condensatoren en bruine aanslag op PCB. Ik weet dat dit gewoon pijnhars is.

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• j-phone

Pioneer CT-2080R
JVC KD-X1

Schroevendraaiertje ertussen en het gaat los.

De beide decks die je post... Daar draaide ik mijn hoofd niet voor om in de jaren '80.

Niet alles wat vintage is is goed, dat was het toen al niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor

Pioneer CT-2080R
JVC KD-X1

Voor 30 euro heb je een deck met 3 koppen van Sony die beduidend beter is (en dit is dan een instap 3 koppen deck):
https://link.marktplaats.nl/m1456780411

Specs:
https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/tc-k590.shtml

Of voor 50 euro een Denon die een betere frequency response heeft en slechts 20 euro duurder is dan de Sony:
https://link.marktplaats.nl/m1456714006

Specs:
https://www.hifiengine.co...rary/denon/drm-700a.shtml

Wacht niet te lang, want meestal gaan 3 koppen decks voor meer geld weg...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 14-09-2019 08:57 ]

• j-phone
rcor schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 08:25:
[...]

Voor 30 euro heb je een deck met 3 koppen van Sony die beduidend beter is (en dit is dan een instap 3 koppen deck):
https://link.marktplaats.nl/m1456780411

Specs:
https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/tc-k590.shtml

Of voor 50 euro een Denon die een betere frequency response heeft en slechts 20 euro duurder is dan de Sony:
https://link.marktplaats.nl/m1456714006

Specs:
https://www.hifiengine.co...rary/denon/drm-700a.shtml

Wacht niet te lang, want meestal gaan 3 koppen decks voor meer geld weg...
Die Sony is / was een goed deck, maar was wel prijzig. Ik heb er toentertijd Fl 599,-- voor betaald, maar heb hem nog steeds staan. Zit, nog steeds, een goed geluid in en is een koopje voor 30 euro.

De afstandsbediening werd overigens apart verkocht.

Edit: een beter deck had Sony niet in de normale serie zitten. Hierboven begon de ES serie namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door j-phone op 14-09-2019 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Thanks iedereen, voor alle behulpzame reacties (y)

Ik had al het idee dat beide kringloopdecks niet zo geweldig waren. Bovendien begin je dan weer van voren af aan: in die dingen is de kans ook groot dat er iets aan vervangen moet worden.

Maar de operatie is geslaagd :P Na een paar uur irritatie met onderdelen die in de weg zaten en riemen die er lastig op te krijgen waren omdat een van de wielen op een ander paneel zit, zit alles eindelijk weer in elkaar en staat nu vrolijk te spelen.

Ik hou het dus lekker bij dit deck voorlopig. Zo’n €30-deck van een onbekende heeft ook wel weer een hoge kans op gebreken. Alleen nog een keer de azimuth goed afstellen, want na al dat sleutelen weet je nooit of alles nog goed staat.

[edit:] Oh ja, de riemen zelf vielen nog niet spontaan uit elkaar, zoals je wel eens ziet in bv die video’s van techmoan, maar ze waren wel een stukje groter opgerekt na al die jaren. De elasticiteit was ook aardig weg. Het verbaast me niets dat ie niet zo goed meer speelde...

[ Voor 16% gewijzigd door kozue op 14-09-2019 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 12:24:
Thanks iedereen, voor alle behulpzame reacties (y)

Ik had al het idee dat beide kringloopdecks niet zo geweldig waren. Bovendien begin je dan weer van voren af aan: in die dingen is de kans ook groot dat er iets aan vervangen moet worden.

Maar de operatie is geslaagd :P Na een paar uur irritatie met onderdelen die in de weg zaten en riemen die er lastig op te krijgen waren omdat een van de wielen op een ander paneel zit, zit alles eindelijk weer in elkaar en staat nu vrolijk te spelen.

Ik hou het dus lekker bij dit deck voorlopig. Zo’n €30-deck van een onbekende heeft ook wel weer een hoge kans op gebreken. Alleen nog een keer de azimuth goed afstellen, want na al dat sleutelen weet je nooit of alles nog goed staat.

[edit:] Oh ja, de riemen zelf vielen nog niet spontaan uit elkaar, zoals je wel eens ziet in bv die video’s van techmoan, maar ze waren wel een stukje groter opgerekt na al die jaren. De elasticiteit was ook aardig weg. Het verbaast me niets dat ie niet zo goed meer speelde...
Bij de koppen zitten hiervoor stelschroeven... De meeste fabrikanten doen daar nog een streepje verf aan die ook op het mechaniek uit komt zodat je kunt zien dat er niet aan de afstelling van de koppen geklooid is... Als de verf onderbroken is of als deze uit twee delen bestaat die niet over een komen, is er aan iets versteld aan de koppen en zul je de afstelling opnieuw moeten doen middels een test toon, scope en schroeven draaier)...

Mocht het zo zijn dat er niet aan geschroefd is dan kunnen er nog twee dingen zijn:
- De koppen zijn magnetisch geworden door gebruik: Demagnetiseer de koppen met demagnetiseer-apparaat
- De koppen zijn versleten (vooral zachte koppen gaan snel): laat de koppen relappen (door bijv. AM-belgium) of vervang ze andere koppen die nog niet versleten zijn...

Hoe dan ook: als er niet aan de afstelling is geklooid mooi vanaf blijven!

Succes!

• kozue
rcor schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:41:
Hoe dan ook: als er niet aan de afstelling is geklooid mooi vanaf blijven!
Ah, in dat geval kan ik m beter laten staan zoals ie is denk ik. Ik dacht dat het misschien na verloop van tijd nodig zou zijn om opnieuw af te stellen. Het wordt hier ook vaak aangeraden.
Maar het geluid klinkt eigenlijk (voor mijn oren iig) prima. De enige problemen die ik met het deck had leken symptomen van een slechte riem, niet van een verkeerde afstelling...

• Sjah
Wil geen lul zijn, maar misschien moet er een cassettedeck-topic afgesplitst worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Sjah schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:01:
Wil geen lul zijn, maar misschien moet er een cassettedeck-topic afgesplitst worden.
Mij inziens niet... We hebben al het grote vinyl topic voor Lp's en platen spelers, als we dit ook nog gaan afsplitsen blijft er weinig vintage audio over om over te praten...

• Sjah
Nah, het is niet verboden om iets over een draaitafel te plaatsen. Belangrijker: volgens mij is de core van vintage de versterkers, en in mindere mate de boxen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:14

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Sjah schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:44:
Nah, het is niet verboden om iets over een draaitafel te plaatsen. Belangrijker: volgens mij is de core van vintage de versterkers, en in mindere mate de boxen.
Dan ben jij daar anders in dan anderen. Ik zie juist de gehele verzameling van alles. Soms tapes, soms vinyl en soms versterkers.

Soms iets raars zoals Minidisc wat ik ondertussen ook al bijna vintage vind :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sjah schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:01:
Soms gaat het wat meer over cassettes/cassettedecks, soms wat meer over platenspelers, dan weer wat meer over luidsprekers. Het gaat gewoon zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
minidisc is voor voor mij Vintage met een grote V omdat het een afgesloten tijdperk is... Er maakt, zover ik weet, niemand meer minidsc recorders / spelers... Het is dus geweest en verleden tijd... Vandaar vintage...

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 14-09-2019 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sjah schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:44:
Nah, het is niet verboden om iets over een draaitafel te plaatsen. Belangrijker: volgens mij is de kern van klassieke geluidsapparatuur de versterkers, en in mindere mate de luidsprekers.
Kern, als in: je gebruikt ze bij elke vorm van muziek luisteren: ja. Maar dat hoeft niet hier de kern te zijn: er valt genoeg te vertellen over tuners, platenspelers, minidisc, dcc, bandrecorders en noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1101785

Luidsprekers met een respectabele leeftijd: Ik heb sinds een tijdje IMF ALS 40 MKII in mint (gereviseerde) conditie in gebruik. Heerlijke speakers met een prachtig stereo beeld.

Wie heeft hier nog meer IMF?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Vinyl heeft z’n eigen topic omdat vinyl gewoon een opleving heeft gehad en iedereen van jeugd tot hipsters tegenwoordig mogelijk geinteresseerd is. Cassettedecks hebben die populariteit nog lang niet, en een cassettedeck topic zou dus een beetje stil zijn denk ik.

@Sjah
Iedereen heeft gewoon z’n eigen interesses. Zelf vind ik speakers niet bijzonder interessant. Die dingen zijn simpel genoeg dat iemand met genoeg technische kennis ze nog zelf kan bouwen. Ik denk ook niet dat vintage speakers nou zoveel toevoegen tov moderne, aangezien er nog steeds erg goede speakers worden gemaakt. En over 100 jaar nog steeds want je zult altijd lucht in beweging moeten brengen voor geluid.

Tuners vind ik nog veel minder boeiend. De techniek zelf is heel interessant maar er is gewoon niks leuks (meer?) op de radio. Tuners zijn net zo leuk of saai als de zenders die je er op kunt ontvangen.

Maar ik kan me best voorstellen dat anderen het wel leuk vinden om er over te praten, en dan is dit ook voor hun een plek daarvoor. Ik vond minidisc rond de eeuwwisseling interessant en had na een tijdje zo’n 100 disks, maar nadat duidelijk werd dat het nergens heen ging ben ik er mee gestopt. Ik heb nog steeds een deck (Sony MDS-JE530) en 1 TDK diskje, maar de rest (een Sharp portable en de andere disks) heb ik zo’n 10 jaar geleden verkocht. De DRM stak me ook tegen het verkeerde been toen NetMD op kwam.

Ik heb ook nog een Philips F3538 equaliser/sound processor op de slaapkamer. Geen idee hoe oud ie is, maar hij is nog van m’n ouders geweest, dus waarschijnlijk jaren 60/70.

Maar ja, cassettedecks zijn nou eenmaal niet alleen heel complex, waardoor er veel over te zeggen valt, maar ook heel populair geweest. Misschien wel het meest populaire formaat, net tussen de LP en de CD in rond eind jaren 80 begin jaren 90. Dus dat je er nog veel over zult lezen in dit topic twijfel ik niet aan ;) CD’s beschouw ik, ondanks de leeftijd van de techniek, niet als vintage, die worden nog steeds volop uitgebracht. Misschien is vinyl niet eens meer vintage tegenwoordig, op de oude draaitafels na dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Anoniem: 1101785 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 20:29:
Luidsprekers met een respectabele leeftijd: Ik heb sinds een tijdje IMF ALS 40 MKII in mint (gereviseerde) conditie in gebruik. Heerlijke speakers met een prachtig stereo beeld.

Wie heeft hier nog meer IMF?
Ik heb een set Super Compact MKII. Bijzonder fijne luidsprekers, ze geven zo'n gedetailleerd geluid dat ik soms heel nieuwe dingen hoor in muziek die ik al vele malen eerder heb gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:05:
Vinyl heeft z’n eigen topic omdat vinyl gewoon een opleving heeft gehad en iedereen van jeugd tot hipsters tegenwoordig mogelijk geinteresseerd is. Cassettedecks hebben die populariteit nog lang niet, en een cassettedeck topic zou dus een beetje stil zijn denk ik.

Tuners vind ik nog veel minder boeiend. De techniek zelf is heel interessant maar er is gewoon niks leuks (meer?) op de radio. Tuners zijn net zo leuk of saai als de zenders die je er op kunt ontvangen.

Maar ik kan me best voorstellen dat anderen het wel leuk vinden om er over te praten, en dan is dit ook voor hun een plek daarvoor.
Er zijn nog genoeg zenders om op af te stemmen, maar helaas doen er veel ook mee aan de loudness war en bij die zenders (o.a. Radio 538) ontbreekt elke vorm van goede geluidskwaliteit... Het is vlak en kent geen diepgang... De muziek zit in de speaker bij die zender en je hebt niet het idee dat de artiest voor je staat te spelen...

Dat gevoel krijg je bij bijv. Radio Veronica of Sky Radio wel... Maar hier in NL zijn er slechts een paar goede zenders...

Tegenwoordig luister ik daarom ook heel vaak internet radio, veelal HPR 2 Classic Country of Fylde Coast Radio... Erg leuke zenders en vooral die HPR 2 Classic Country heeft bij de hoge bitstream een uitstekende geluidskwaliteit...

De artiest staat voor de speaker voor je te spelen met veel diepgang, dynamiek en goede homogene sound (hoge, midden en lage tonen in balans)... Als je de juiste speakers hebt hoor je het verschil tussen een goede zender en een slechte zender zeker, probeer het maar eens uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok heb ik ook 2 radiotips:

Bbc2 heeft mooie Engelse sound.
FIP(france inter paris), ook een mooie sound, en leuke aparte muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Sjah schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:49:
Ok heb ik ook 2 radiotips:

Bbc2 heeft mooie Engelse sound.
Ik zal ze eens beluisteren... Oh ja, leuk detail: die Tony Villa die nu nog net zijn radio programma uitzend op Fylde Coast Radio is ook de beheerder van zijn youtube kanaal "Cassette Comeback" die over opname cassettebandjes gaat... Wat ik wel waardeer aan Fylde Coast Radio is dat ze niet echt aan format radio doen...

Dus lekker de ene keer wat dance, dan wat pop en dan weer wat rock of metal... Heerlijke mix...

[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 15-09-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

j-phone schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:56:
[...]

Schroevendraaiertje ertussen en het gaat los.

De beide decks die je post... Daar draaide ik mijn hoofd niet voor om in de jaren '80.

Niet alles wat vintage is is goed, dat was het toen al niet.
Oh...daarom kostte mijn JVC KD-A33 ook maar 3 euro. Dan weet ik in ieder geval dat het rommel was. :'(

Maar ik vond een metalen frontplate en analoge VU-meters erg mooi. Ik zie dat niet terug bij cassettedecks van een later bouwjaar (Bijv. jaren 90 of jaren 00). _/-\o_
De cassettedecks van jaren 90 en 00 zijn allemaal van plastic gemaakt. :') :r

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 15-09-2019 14:06 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

MedionAkoya schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:04:
[...]
De cassettedecks van jaren 90 en 00 zijn allemaal van plastic gemaakt. :') :r
Dat beperkt zich zeker niet alleen tot de cassettedecks. Mijn Onkyo 609 classificeer ik als plastic rommel, vergeleken met mijn Sony TA-1010 die als een tank is gebouwd. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:18:
Er zijn nog genoeg zenders om op af te stemmen, maar helaas doen er veel ook mee aan de loudness war en bij die zenders (o.a. Radio 538) ontbreekt elke vorm van goede geluidskwaliteit... Het is vlak en kent geen diepgang... De muziek zit in de speaker bij die zender en je hebt niet het idee dat de artiest voor je staat te spelen...
Oh, mijn probleem met radio is niet alleen de geluidskwaliteit. Zelfs al kunnen ze de radio laten klinken alsof je een LP op zet, daarmee fix je niet de aanwezigheid van irritante DJ’s die hun flauwe opmerkingen belangrijker vinden dan de muziek, schreeuwerige reclame om de 10 minuten, ieder uur geforceerd een nieuwsbericht luisteren en een muziekkeuze die gemaakt wordt door een computer...

De laatste keer dat ik de radio aan had (zal toch meer dan 15 jaar geleden zijn) draaiden ze iedere 3 uur dezelfde playlist op repeat. Vooral meuk uit de top 40, en daar lijkt ook weinig soeps meer in te staan. Nee hoor, sinds ik apparaten heb waarmee ik ieder nummer kan luisteren waar ik op dat moment zin in heb, heb ik nooit meer de behoefte gehad om de radio aan te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 21:14

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

kozue in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"
Ik heb ook nog een Philips F3538 equaliser/sound processor op de slaapkamer. Geen idee hoe oud ie is, maar hij is nog van m’n ouders geweest, dus waarschijnlijk jaren 60/70.
Begin jaren '80 ;) In de jaren '60 en '70 maakten ze nog apparaten met houten kasten eromheen :)
Sjah schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:49:

Klinkt via FM ook nog gewoon echt mooi, eigenlijk de enige reden dat er nog een Revox FM tuner in m'n set staat :D

[ Voor 28% gewijzigd door mentalmadnizz op 15-09-2019 19:51 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
mentalmadnizz schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:49:
[...]

Begin jaren '80 ;) In de jaren '60 en '70 maakten ze nog apparaten met houten kasten eromheen :)

[...]

Klinkt via FM ook nog gewoon echt mooi, eigenlijk de enige reden dat er nog een Revox FM tuner in m'n set staat :D
En dat kwam eind jaren tachtig begin jaren negentig weer terug als houten zijpanelen, maar dan gecombineerd met metaal en / of plastic bij de rest van de behuizing... Veelal de duurdere series in die tijd... Dat was in de jaren zeventig en zestig wel anders... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 15-09-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Nou, in die jaren 70 was alles best kostbaar, en goed, toch??

Maar Marantz uit jaren 90 was duur als je die met Carmac panelen wou, maar das geen hout, maar wel schitterend.

[ Voor 50% gewijzigd door Sjah op 15-09-2019 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:44:
[...]

Oh, mijn probleem met radio is niet alleen de geluidskwaliteit. Zelfs al kunnen ze de radio laten klinken alsof je een LP op zet, daarmee fix je niet de aanwezigheid van irritante DJ’s die hun flauwe opmerkingen belangrijker vinden dan de muziek, schreeuwerige reclame om de 10 minuten, ieder uur geforceerd een nieuwsbericht luisteren en een muziekkeuze die gemaakt wordt door een computer...

De laatste keer dat ik de radio aan had (zal toch meer dan 15 jaar geleden zijn) draaiden ze iedere 3 uur dezelfde playlist op repeat. Vooral meuk uit de top 40, en daar lijkt ook weinig soeps meer in te staan. Nee hoor, sinds ik apparaten heb waarmee ik ieder nummer kan luisteren waar ik op dat moment zin in heb, heb ik nooit meer de behoefte gehad om de radio aan te zetten.
Dat is ook slecht. Ik kan zelf nog wel geniete van Radio 4 en dan vooral "De ochtend van 4" en het programma oo zaterdagochtend waar ze een gast de muziek laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nogeeninlog schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:28:
[...]

Ik heb een set Super Compact MKII. Bijzonder fijne luidsprekers, ze geven zo'n gedetailleerd geluid dat ik soms heel nieuwe dingen hoor in muziek die ik al vele malen eerder heb gehoord.
Herkenbaar. Dat had ik ook met de overgang van mijn Hepta's naar de ALS 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:36
kozue schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:05:

....

....
1985, @mentalmadnizz dat is dus halverwege jaren tachtig 8)

[ Voor 31% gewijzigd door martyw op 15-09-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
1985, maar met twee vraagtekens. Lijkt alsof niemand precies weet hoe oud ie is ;)
Maar “halverwege jaren 80” is nauwkeurig genoeg. Ik dacht dat de oude set van m’n ouders antieker was, maar misschien waren dat alleen bepaalde onderdelen dan :p Ik weet niet meer wat ze nog meer hadden toen ik m kreeg, volgens mij was de rest aardig stuk en hebben we dat weg gedaan...

Wel een geinig ding trouwens. Die db-indicatoren zijn best wel over the top en leuk om te zien. Alleen past de kleur van het ding niet in m’n woonkamer, waar alle apparatuur zwart is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Sjah schreef op zondag 15 september 2019 @ 20:12:
Nou, in die jaren 70 was alles best kostbaar, en goed, toch??

Maar Marantz uit jaren 90 was duur als je die met Carmac panelen wou, maar das geen hout, maar wel schitterend.
Zamac bedoel je?. Ik dacht al. Wat is Camac?
FF kijken of dat ook het voor een PM350 uit 1981 bestaat.

[ Voor 8% gewijzigd door MedionAkoya op 15-09-2019 22:02 ]

Trein?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Dual 510 in zeer goede staat, voor 4 tientjes van MP geplukt:

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/dual510.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

kozue schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:00:
[...]

1985, maar met twee vraagtekens. Lijkt alsof niemand precies weet hoe oud ie is ;)
Maar “halverwege jaren 80” is nauwkeurig genoeg. Ik dacht dat de oude set van m’n ouders antieker was, maar misschien waren dat alleen bepaalde onderdelen dan :p Ik weet niet meer wat ze nog meer hadden toen ik m kreeg, volgens mij was de rest aardig stuk en hebben we dat weg gedaan...

Wel een geinig ding trouwens. Die db-indicatoren zijn best wel over the top en leuk om te zien. Alleen past de kleur van het ding niet in m’n woonkamer, waar alle apparatuur zwart is.
Zoek eens een Pioneer GR-777 op dan :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

kozue schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:00:
[...]

Hij staat in de folder van 1983:

http://docs.mfbfreaks.com/folders/philips/nl/1983-2/2.jpg

Ik heb 'm zelf in een ver geleden gehad. Leuk om welgeteld een paar minuten mee te spelen, daarna heb ik 'm weer doorverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
@kozue, @mentalmadnizz en @martyw

Deze sound processor staat in de philips catalogus van 1983-1984:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1rqgQiOc5oCvrZOdKxQSYDxe/full.jpg

Deze kun je zelf ook hier gratis downloaden na registratie bij Hifi-Engine:
https://www.hifiengine.com/manual_library/philips/hifi.shtml

Wel een gave sound processor... Mooie specs ook volgens de catalogus...

Edit 23:38 uur: volgens mij zit ik te slapen... Ik zie net dat Mentalmadnizz mij zo'n drie kwartier eerder voor was... Volgens mij wordt het hoogtijd dat ik naar bed ga en wat rust neem... :P

@nineball

Mooie Dual platen speler... Nette prijs ook! Geniet er maar van... :)

[ Voor 26% gewijzigd door rcor op 15-09-2019 23:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Kringloop/marktplaats setje van de week:

Dual510 draaitafel
Marantz M-CR503 cd-receiver
Meyst&Corbier MC4 zuiltjes
Phono voorversterkertje
Chromecast audio

Voor ongeveer 175 euro bij elkaar gescharreld.

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/kringloopseptember.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
nineball schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:05:

Dual510 draaitafel
Phono voorversterkertje
Chromecast audio

[Afbeelding]
goede kringloop vangst voor een leuke prijs! :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Vanavond was ik m'n hobbyhok aan het opruimen, en toen kwam ik een Nakamichi 480 tegen die ik een tijdje terug gekregen heb. Er was destijds wel "iets" mee, maar ik wist niet meer wat en ik heb 'm toen voor "ooit" ergens m'n hobbyhok opgeschoven. Tot deze avond dus. Even insteken en kijken wat 'ie nog deed... Niet veel. Typisch probleem: snaartje van de loopwerkservo die door lange stilstand eivormig is geworden en daardoor komt het loopwerk niet in weergavestand. Snaartje vervangen en toen ging 'ie weer in play. Klonk echt compleet ruk en dat hoort niet. Schroevendraaier gepakt, azimuth van de weergavekop verdraaid en toen klonk 'ie weer helder. Scoop aangezet, testtape gepakt en de boel netjes recht gezet. Levels even gecontroleerd en waar nodig gesteld en genieten maar, dit was destijds (voor zover ik weet) de goedkoopste Nak en dat ding klinkt echt hartstikke goed! Gelijk ook het deck maar even schoongemaakt want hij was best wel smerig.

Voor het mooie moet er eigenlijk een rondje nieuwe lampjes in, maar voor nu vind ik het weer even goed. Hij werkt en klinkt zoals het hoort, en ik heb ook z'n grote broertje (met vreemd genoeg een kunststof front) de 582 die ook nog wat liefde nodig heeft. Je blijft wel bezig met zo'n cassettedeckverzameling. Je hoeft je nooit te vervelen! :D

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/70597081_2405119612901788_2858381364909047808_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_oc=AQnU44ef855NThQBYHMlauYK2rREmfOJdnMdshZkp1nZ6HQoxWqREAJ2PkLydaqeMCw&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=06f3363708600e375040fc93c3714c0f&oe=5E02FDAC

Enige nadeel: De koptelefoonuitgang is niet regelbaar en staat standaard nogal euhm.. hard. Tijdens het testen gebruik ik m'n oude vertrouwde Sennheiser HD580 en da's echt geen doen. Ik ga binnenkort een nieuw bureau aanschaffen voor m'n hobbyhok en bij het herinrichten zet ik ook iets van een leuke preamp ofzo neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dual510 draaitafel
Phono voorversterkertje
Chromecast audio

[Afbeelding]
Wat een mooi cd-receivertje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:22:
Vanavond was ik m'n hobbyhok aan het opruimen, en toen kwam ik een Nakamichi 480 tegen die ik een tijdje terug gekregen heb. Er was destijds wel "iets" mee, maar ik wist niet meer wat en ik heb 'm toen voor "ooit" ergens m'n hobbyhok opgeschoven. Tot deze avond dus. Even insteken en kijken wat 'ie nog deed... Niet veel. Typisch probleem: snaartje van de loopwerkservo die door lange stilstand eivormig is geworden en daardoor komt het loopwerk niet in weergavestand. Snaartje vervangen en toen ging 'ie weer in play. Klonk echt compleet ruk en dat hoort niet. Schroevendraaier gepakt, azimuth van de weergavekop verdraaid en toen klonk 'ie weer helder. Scoop aangezet, testtape gepakt en de boel netjes recht gezet. Levels even gecontroleerd en waar nodig gesteld en genieten maar, dit was destijds (voor zover ik weet) de goedkoopste Nak en dat ding klinkt echt hartstikke goed! Gelijk ook het deck maar even schoongemaakt want hij was best wel smerig.

Voor het mooie moet er eigenlijk een rondje nieuwe lampjes in, maar voor nu vind ik het weer even goed. Hij werkt en klinkt zoals het hoort, en ik heb ook z'n grote broertje (met vreemd genoeg een kunststof front) de 582 die ook nog wat liefde nodig heeft. Je blijft wel bezig met zo'n cassettedeckverzameling. Je hoeft je nooit te vervelen! :D

[Afbeelding]

Enige nadeel: De koptelefoonuitgang is niet regelbaar en staat standaard nogal euhm.. hard. Tijdens het testen gebruik ik m'n oude vertrouwde Sennheiser HD580 en da's echt geen doen. Ik ga binnenkort een nieuw bureau aanschaffen voor m'n hobbyhok en bij het herinrichten zet ik ook iets van een leuke preamp ofzo neer.
_O_ Goedkoopste deck en dan wel dubbele capstan en apart schakelaar MPX filter, netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Videopac schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:09:
[...]

_O_ Goedkoopste deck en dan wel dubbele capstan en apart schakelaar MPX filter, netjes.
De goedkoopste Nakamichi was nog steeds niet heel goedkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tim_md
  • Niet online
rcor schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:55:
minidisc is voor voor mij Vintage met een grote V omdat het een afgesloten tijdperk is... Er maakt, zover ik weet, niemand meer minidsc recorders / spelers... Het is dus geweest en verleden tijd... Vandaar vintage...
De TEAC MD-70CD wordt nog geproduceerd.

https://teac.jp/jp/product/md-70cd/top

en ik gebruik MD volop ..

hier wat exoten uit mijn verzameling MD-schijfjes

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48750263297_69632f5d91_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7914/46724562644_7f5a961fa6_b.jpg

Ouwe meuk formats ... die ik ook nog in bezit heb.

Sony XDCAM 23GB , DVD-RAM and Minidisc
Vintage recording media ...

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/7800/45589583955_b9a31de94b_b.jpg

En hier de Japanse versie van Marktplaats voor gebruikte audio/video apparatuur.

https://www.hifido.co.jp/

https://www.hifido.co.jp/?G=0501 (engels)

[ Voor 29% gewijzigd door tim_md op 17-09-2019 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
tim_md schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:16:
[...]

De TEAC MD-70CD wordt nog geproduceerd.

https://teac.jp/jp/product/md-70cd/top

en ik gebruik MD volop ..

hier wat exoten uit mijn verzameling MD-schijfjes

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ouwe meuk formats ... die ik ook nog in bezit heb.

Sony XDCAM 23GB , DVD-RAM and Minidisc
Vintage recording media ...

[Afbeelding]

En hier de Japanse versie van Marktplaats voor gebruikte audio/video apparatuur.

https://www.hifido.co.jp/

https://www.hifido.co.jp/?G=0501 (engels)
Hmm... Ik wist niet dat Teac ze nog in de catalogus had staan... Goed nieuws voor MD liefhebbers die uitsluitend een nieuw deck willen kopen... Welk merk loopwerk zit er in? Komt die net zoals bij de cassettedecks bij Tanashin vandaan? Dat merk staat er om bekend lang door te gaan met het produceren van oude technieken (zij waren ook de laatste die nog 8-track loopwerken produceerden)...

Maar goed: ik ga mijn Denon DMD-1300 (half jaar terug van een goede vriend overgenomen) er niet op inruilen... ;)

Edit 19:55 uur:
Ik zie nu net dat die alleen in de Japanse catalogus voorkomt... Dus jij hebt hem via die Japanse audio marktplaat geïmporteerd, of heb ik dat verkeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 17-09-2019 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_md
  • Niet online
rcor schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:51:
[...]

Maar goed: ik ga mijn Denon DMD-1300 (half jaar terug van een goede vriend overgenomen) er niet op inruilen... ;)

Edit 19:55 uur:
Ik zie nu net dat die alleen in de Japanse catalogus voorkomt... Dus jij hebt hem via die Japanse audio marktplaat geïmporteerd, of heb ik dat verkeerd?
Ik heb op dit moment de volgende spelers in mijn bezit.

Broadcast speler/recorders
Denon DN-M991R
Denon DN-980F
Sony MDS-B5
Sony MDS-B4P

Consumenten Decks
Sony MDS-JA20ES
Sony MDS-PC2

Deze unit allemaal gekocht in NL (veel op marktplaats).

Die japanse site geeft je een indruk dat daar nog veel meer modellen aangeboden worden en meestal voor de domestic japanse markt. Niet alleen Minidisc decks maar andere audio bronnen.

groeten
Tim

ow ja ... a.s. zaterdag is in de RAI Amsterdam de Platen en CD beurs.... :)

https://www.recordplanet.nl/recordfair-rai-amsterdam.html

..mooie speler/recorder die Denon DMD-1300 ... echt een top apparaat, kan zich zeker meten met de Sony MDS-JA30ES...

[ Voor 44% gewijzigd door tim_md op 17-09-2019 20:31 ]

nineball schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:47:
[...]

De goedkoopste Nakamichi was nog steeds niet heel goedkoop.
Ik heb er ook nog een als 1ste eigenaar. Nog helemaal 100% goed werkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
tim_md schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb op dit moment de volgende spelers in mijn bezit.

Broadcast speler/recorders
Denon DN-M991R
Denon DN-980F
Sony MDS-B5
Sony MDS-B4P

Consumenten Decks
Sony MDS-JA20ES
Sony MDS-PC2

Deze unit allemaal gekocht in NL (veel op marktplaats).

Die japanse site geeft je een indruk dat daar nog veel meer modellen aangeboden worden en meestal voor de domestic japanse markt. Niet alleen Minidisc decks maar andere audio bronnen.

groeten
Tim

ow ja ... a.s. zaterdag is in de RAI Amsterdam de Platen en CD beurs.... :)

https://www.recordplanet.nl/recordfair-rai-amsterdam.html

..mooie speler/recorder die Denon DMD-1300 ... echt een top apparaat, kan zich zeker meten met de Sony MDS-JA30ES...
De Denon DMD-1300 is ook niet mijn enige...

Ik heb ook nog de volgende decks / portable MD recorders:
- Yamaha MD-X9
- Sony MDS-jE520
- Sony MZ-RH1
- Sony MZ-R700

De beste van het stel is is toch echt wel de Denon... Op plek twee staat de Sony MZ-RH1... Toch wel het parade plaatje van Sony onder de portables... Op een gedeelde derde plaats toch wel de Sony MZ-R700 en Sony MDS-JE520... Onderaan staat toch wel de Yamaha MD-X9, vaak moeite met het inlezen van de TOC van de minidisc schijven en geluidskwalitatief komt hij niet in de buurt van de Denon DMD-1300...

Kreeg dat deck bij de aanschaf van de Denon er gewoon bij, evenals een doos vol lege minidisc schijven die helemaal nieuw zijn... :) Met dank aan die goede vriend die het aan mij verkocht heeft...

• kozue
Ik heb gisteren m’n MDS-JE530 van de slaapkamer naar de woonkamer verplaatst. Voornamelijk omdat ik nog wat probleempjes heb met m’n cassettedeck (opnames zijn heel dof, afspelen van bestaande tapes klinkt wel prima). Aangezien minidisc digitaal is zou ik daarmee sowieso geen geluidskwaliteitsproblemen moeten hebben. Maar daarmee heb ik weer een andere uitdaging: ik heb nog maar 1 discje (de rest heb ik ooit eens verkocht toen ik geld nodig had). Heeft iemand nog tips waar je goedkope md’s kunt krijgen? Ik ga geen €10 per schijfje betalen. In de japanse amazon verkopen ze een 25-pak voor €45, maar ik snap niets van die site (ze lijken geen Engels te ondersteunen), en weet niet of ze uberhaupt naar Europa sturen.

• tim_md
  • Niet online
kozue schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:32:
Ik heb gisteren m’n MDS-JE530 van de slaapkamer naar de woonkamer verplaatst. Voornamelijk omdat ik nog wat probleempjes heb met m’n cassettedeck (opnames zijn heel dof, afspelen van bestaande tapes klinkt wel prima). Aangezien minidisc digitaal is zou ik daarmee sowieso geen geluidskwaliteitsproblemen moeten hebben. Maar daarmee heb ik weer een andere uitdaging: ik heb nog maar 1 discje (de rest heb ik ooit eens verkocht toen ik geld nodig had). Heeft iemand nog tips waar je goedkope md’s kunt krijgen? Ik ga geen €10 per schijfje betalen. In de japanse amazon verkopen ze een 25-pak voor €45, maar ik snap niets van die site (ze lijken geen Engels te ondersteunen), en weet niet of ze uberhaupt naar Europa sturen.
Ik adviseer je de Minidisc schijfjes te kopen op Marktplaats.
Koop nieuwe gesealde schijfjes. Gemiddeld worden ze voor 3 a 4 euro per stuk aangeboden.

Ik koop bijna elke week een setje van 6 of 12 stuks.

Grt

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik doe niet heel veel meer met Minidisc, ik heb nog die MZ-RH1 die ik laatst gered heb en om m'n oude schijfjes af te spelen heb ik nog deze unit van Kenwood staan:
https://www.minidisc.org/part_Kenwood_DMF-9020+MD-2070.html

De DMF-9020. Dat ding vond ik (toen ik een aantal jaar geleden MD nog regelmatig gebruikte) heel veel beter klinken dan mijn toenmalige Sony MDS-JE640 en de JB930QS van een maat van me. Op de een of andere manier vind ik Sony geluidsapparatuur vanaf ergens begin jaren '90 niet echt prettig klinken, met als absolute dieptepunt hun versterkers. Volgens mij zijn ze tegenwoordig een heel stuk beter met die hi-res spullen maar ik heb er geen echte ervaring mee :)
rcor schreef op woensdag 18 september 2019 @ 23:53:
[...]
Onderaan staat toch wel de Yamaha MD-X9, vaak moeite met het inlezen van de TOC van de minidisc schijven en geluidskwalitatief komt hij niet in de buurt van de Denon DMD-1300...
Als dat ding zo brak is dat 'ie moeite heeft met de TOC kun je ook niks zinnigs zeggen over de geluidskwaliteit omdat 'ie vooral bezig is met foutcorrectie. Heb je 'm al eens schoongemaakt? :)

[ Voor 26% gewijzigd door mentalmadnizz op 19-09-2019 14:09 ]

• rcor
mentalmadnizz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:08:
Ik doe niet heel veel meer met Minidisc, ik heb nog die MZ-RH1 die ik laatst gered heb en om m'n oude schijfjes af te spelen heb ik nog deze unit van Kenwood staan:
https://www.minidisc.org/part_Kenwood_DMF-9020+MD-2070.html

De DMF-9020. Dat ding vond ik (toen ik een aantal jaar geleden MD nog regelmatig gebruikte) heel veel beter klinken dan mijn toenmalige Sony MDS-JE640 en de JB930QS van een maat van me. Op de een of andere manier vind ik Sony geluidsapparatuur vanaf ergens begin jaren '90 niet echt prettig klinken, met als absolute dieptepunt hun versterkers. Volgens mij zijn ze tegenwoordig een heel stuk beter met die hi-res spullen maar ik heb er geen echte ervaring mee :)

[...]

Als dat ding zo brak is dat 'ie moeite heeft met de TOC kun je ook niks zinnigs zeggen over de geluidskwaliteit omdat 'ie vooral bezig is met foutcorrectie. Heb je 'm al eens schoongemaakt? :)
Hij heeft soms moeite met schijven waarvan de TOC niet door hem zelf is weggeschreven... Zodra je de TOC hebt weggeschreven via de Yamaha werkt het goed... Ik heb de Yamaha nog net aangezet en ik kreeg een "Utoc err R / blanc disc" melding te verwerken na het in stoppen van de minidisc schijf.. Bij een tweede poging werd de disc wel geaccepteerd en speelt hij af... De betreffende disc heb ik opgenomen met de Denon DMD-1300...

Er is ook een opvolger / andere minidisc recorder uit de Yamaha classic line die wellicht technisch beter is... Maar die ga ik toch echt niet kopen...

Maar de schijven die de Yamaha wel afspeelt klinken redelijk, maar bij lange na niet zo goed als de Denon die ik ook bezit...

Zie ook de twee MD-recoders gebroederlijk bij elkaar (geen idee wat het type nummer is van die andere minidisc recorder Het is de MD-X10 van Yamaha):
Afbeeldingslocatie: https://wing-auctions.c.yimg.jp/sim?furl=auctions.c.yimg.jp/images.auctions.yahoo.co.jp/image/dr000/auc0507/users/2c8bf7dc4bfdc26b4f7b01dbdad2f0b646f34d65/i-img640x480-1563040658p1mjkj800645.jpg&dc=1&sr.fs=20000

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 19-09-2019 21:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tim_md
  • Niet online
rcor schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:13:
[...]

Hij heeft soms moeite met schijven waarvan de TOC niet door hem zelf is weggeschreven... Zodra je de TOC hebt weggeschreven via de Yamaha werkt het goed... Ik heb de Yamaha nog net aangezet en ik kreeg een "Utoc err R / blanc disc" melding te verwerken na het in stoppen van de minidisc schijf.. Bij een tweede poging werd de disc wel geaccepteerd en speelt hij af... De betreffende disc heb ik opgenomen met de Denon DMD-1300...

Er is ook een opvolger / andere minidisc recorder uit de Yamaha classic line die wellicht technisch beter is... Maar die ga ik toch echt niet kopen...

Maar de schijven die de Yamaha wel afspeelt klinken redelijk, maar bij lange na niet zo goed als de Denon die ik ook bezit...

Zie ook de twee MD-recoders gebroederlijk bij elkaar (geen idee wat het type nummer is van die andere minidisc recorder Het is de MD-X10 van Yamaha):
[Afbeelding]
Je kunt de MD player ook prima gebruiken als loopwerk en het audio signaal laten afhandelen door een aparte DAC of je versterker met digital input.

Hier is mijn Sony MDS-JA20ES gekoppeld op mijn Accuphase DP-430 die dienst doet als een uitzonderlijk goede DAC.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48718001707_d7f678f11f_z.jpg

Er zijn ook HI-MD recorders (de laatste generatie Minidisc ) die Linear PCM lossless CD-kwaliteit audio kunnen opnemen op een HI-MD schijf van 1GB. Dit type minidisc is erg gewild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
tim_md schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 00:16:
Er zijn ook HI-MD recorders (de laatste generatie Minidisc ) die Linear PCM lossless CD-kwaliteit audio kunnen opnemen op een HI-MD schijf van 1GB. Dit type minidisc is erg gewild.
En erg zeldzaam en duur, aangezien het uitgebracht is in een tijd dat de populariteit van minidisc allang al over was en de wereld ipods kocht ipv portables met schijfjes. Komt nog bij dat dan *al* je MD apparatuur Hi-MD compatible moet zijn omdat Hi-MD’s niet werken in non-Hi apparaten (ik schat zo’n 99% van alle nog werkende MD apparatuur).

Ik denk dat als je lossless CD kwaliteit op een fysiek schijfje wilt, dat je beter een stapel CD-R’s kunt kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
Philips UFO! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Mooie vondst was die gozer hier eerder in dit topic, jaar of 2 terug, die ESL van Quad had, electrostaten uit de jaren 60 of 70. Hij wou niet zeggen wat die betaald had, maar ik vermoedde dat het niet veel was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
In 1983 of zo voor tien gulden gekocht op Koninginnedag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
nineball schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:35:
[...]

En daar heeft Techmoan ooit een video over gemaakt en gedeeld op YouTube in zijn kanaal:

Bijzondere verschijning altijd, zo'n Philips UFO... Was mij nog niet eens opgevallen dat hij rechts achterin op de foto stond... :)

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 20-09-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:24
nineball schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:35:
[...]
Lucky you!

De Philips UFO (ook een blauwe) was de platenspeler die bij mij in de klas stond op de basisschool.
Praat ik over de jaren '70. Goede herinneringen aan dat apparaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Na de problemen met de Technics heb ik vandaag toch maar een ander gekocht. Ik heb nu een Nakamichi CR-1E die volgens de eigenaar niet zo heel lang gebruikt is.

Nak CR-1E

Afspelen en opnemen doet ie prima. Klinkt echt veel beter dan de Technics. Mooie heldere hoge tonen. Maar ik zou mezelf niet zijn als ik eens iets in 1 keer goed zou hebben. Hij heeft namelijk een probleempje: de vu-meter slaat niet uit. Zowel bij afspelen als opnemen blijft ie op nul staan. Weet iemand hier een oplossing voor of zal ik moeten leren leven met het opnameniveau gokken? :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Ik heb laatst een CR2E zitten doormeten omdat sommige segmenten van de de digits van de digitale teller (de jouwe heeft een analoge teller) minder fel brandden.

Op basis van het schema moet je de IC kunnen vinden die de VU meters aanstuurt. Dat gebeurt trouwens wisselend voor links en rechts alleen zie je dat niet omdat je ogen te sloom zijn.

Mijn avonturen hier: https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=44438.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Leuk om te lezen, maar ik heb nog nooit een soldeerbout vastgehouden (heb er niet eens een), en ben niet van plan een verder perfect werkende Nak om zeep te helpen met mijn gepruts. Uit en in elkaar schroeven is geen probleem (ik bouw al sinds de jaren 90 computers), maar als er transistors vervangen moeten gaan worden laat ik het voor wat het is. Dan check ik gewoon een keer wat de juiste standaard stand hoort te zijn en hou het daar bij. Gisteren had ik al een goede testopname van vinyl op precies de helft. Denk dat ie van een digitale bron op ongeveer 1/3de zou moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

OgWok

U.N.C.L.E.

kozue schreef op zondag 22 september 2019 @ 08:26:
Leuk om te lezen, maar ik heb nog nooit een soldeerbout vastgehouden (heb er niet eens een), en ben niet van plan een verder perfect werkende Nak om zeep te helpen met mijn gepruts. Uit en in elkaar schroeven is geen probleem (ik bouw al sinds de jaren 90 computers), maar als er transistors vervangen moeten gaan worden laat ik het voor wat het is. Dan check ik gewoon een keer wat de juiste standaard stand hoort te zijn en hou het daar bij. Gisteren had ik al een goede testopname van vinyl op precies de helft. Denk dat ie van een digitale bron op ongeveer 1/3de zou moeten staan.
Van Wijnen in Kampen is een betrouwbare Nakamichi specialist en kan het ongetwijfeld voor je fixen, voor een redelijke prijs. Hij vraagt op Marktplaats regelmatig Nak's te koop voor revisie, zo kan je met hem in contact komen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Ik heb het al eens gepost bij het topic "Het grote vinyl topic deel 3", maar ik bedacht me dat bepaalde vintage audio apparatuur absoluut niet zonder de bijbehorende vintage media kunnen werken.... Daarom even de vermelding dat er in Oostrum op de stationsweg, huis nummer 130A (Oostrum behoord tot de gemeente Venray) enige tijd geleden een platen zaak is geopend: Riddim recordstore

Leuke zaak met diversen audio dragers (CD's, LP's, Cassettes, Minidisc, DCC, Video CD, Laserdisc enz.)...

Ik ben er binnen geweest afgelopen zaterdag nadat ik er per toeval bij uit kwam en heb daar 2 cassettebandjes gekocht waarvan één helaas niet in orde blijkt te zijn (plak tape die bij het spoelen door midden brak)... Daarnaast 4 nieuwe voorbespeelde minidisc schijven gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/X69iU2aSpa8ykl5wGbFYUV1Ho_A3Q6tYcrrJm8ij6QAIed35MKSrf_IAjkNrbgrwVFtCcSUMHss54iKbXswkcXQ1B_zJoDoIN2Jonicsv0y8EpvIl_LhbeEfP46s8O6lVorys4IgOw=w2400

Die Nena ben ik nu aan het afspelen op mijn Denon DMD-1300:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/X4uitqfIYvv5FNINltvaqGrWiR-6kUvkHmyAGiqxKT0XSARhsvkzxhxNpnKnArFcAHwkpKwKxa8GOS_cZgxq3vLEqWEt6maWZgHPWiEmykwlMP9WUTW-ulVYYphWLB0IfNwlKAIEeQ=w2400

Verder ben ik benieuwd wat ze gaan doen als ik na de vakantie van de verkoper op 3 oktober terugkeer met dat defecte bandje... Hopelijk wordt hij netjes vervangen door een goed exemplaar...

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 24-09-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Venray kom ik nooit in de buurt, dat is wel erg ver weg. Weet iemand toevallig winkels in Noord-Holland die nog cassettes en minidiscs verkopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Ik ontdek net dit topic en bedacht me dat ik ook nog een audio apparaat heb wat hier wel een plekje verdient.
Deze National Panasonic SG-1070L uit ongeveer het jaar 1975 sinds een jaartje in gebruik.
Hij kan zowel Radio, Casette en Platen spelen, al wordt hij vooral voor de platen gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://www.dl.dropboxusercontent.com/s/hkr22yosab0qute/CJBD0742.JPG?dl=0

Voordat ik ermee aan de haal ging heeft hij zeker 20 jaar stil gestaan en misschien heel af en toe de radio even aan gehad. Dus met de eerste keren opstarten leek hij weer even op gang te moeten komen.

Ook was het wieltje dat de plaat ronddraait op 1 plek ingedeukt, het rubber stond op dat punt tegen het motortje te duwen en is vervolgens in die vorm uitgedroogd. Hier een nieuw rubber omheen gedaan en hij doet het weer zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dl.dropboxusercontent.com/s/p38tt1r79ux2zuo/IMG_9444.JPG?dl=0

Wel laat de radio ontvangst wat te wensen over, wanneer je door de kamer loopt schommelt het volume nogal, maar gezien het primaire doel platen spelen is, is dit geen probleem.

Daarnaast zitten er ook de 2 originele speakers nog bij, geluidskwaliteit zal dus wel beter kunnen, maar deze vintage look en feel vind ik wel wat hebben. Wellicht dat er in de toekomst betere speakers aan komen, die wel deze vintage look behouden :)

[ Voor 10% gewijzigd door PorschefanRoel op 25-09-2019 16:08 ]

• Sjah
Uit 75, no offence maar ik vind het een best wel 1982 look hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
PorschefanRoel schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:03:
Ik ontdek net dit topic en bedacht me dat ik ook nog een audio apparaat heb wat hier wel een plekje verdient.
Deze National Panasonic SG-1070L uit ongeveer het jaar 1975 sinds een jaartje in gebruik.
Hij kan zowel Radio, Casette en Platen spelen, al wordt hij vooral voor de platen gebruikt.
[Afbeelding]

Voordat ik ermee aan de haal ging heeft hij zeker 20 jaar stil gestaan en misschien heel af en toe de radio even aan gehad. Dus met de eerste keren opstarten leek hij weer even op gang te moeten komen.

Ook was het wieltje dat de plaat ronddraait op 1 plek ingedeukt, het rubber stond op dat punt tegen het motortje te duwen en is vervolgens in die vorm uitgedroogd. Hier een nieuw rubber omheen gedaan en hij doet het weer zonder problemen.

[Afbeelding]

Wel laat de radio ontvangst wat te wensen over, wanneer je door de kamer loopt schommelt het volume nogal, maar gezien het primaire doel platen spelen is, is dit geen probleem.

Daarnaast zitten er ook de 2 originele speakers nog bij, geluidskwaliteit zal dus wel beter kunnen, maar deze vintage look en feel vind ik wel wat hebben. Wellicht dat er in de toekomst betere speakers aan komen, die wel deze vintage look behouden :)
Gewoon zowel de speakers (scheidingsfilters) als de radio.combinatie laten reviseren door een gespecialiseerd reparatie bedrijf doet wonderen voor de gehele set... Mijn Philips 22RH720 zou zonder revisie ook verlopen van de frequentie of een minder goed ontvangst hebben...

Niet zo vreemd ook: dat ding is 44 jaar (er van uit gaan dat het klopt wat je zegt over de leeftijd) waarvan 20 jaar amper gebruikt...

De condensatoren zijn oud en kunnen deels niet meer voldoen aan de specs die ze fabriek af hadden... Daarnaast zorgen oude condensatoren voor meer ruis, dus vervangen is een aanrader... Bovendien: is uitstaan voor bepaalde componenten in zo'n audio set absoluut niet goed (o.a. de condensatoren) die slijten daardoor sneller...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• raymondw
  • Laatst online: 00:01
Hier een oudje welke regelmatig op Zaterdagavond Slam staat te stampen, wat een dik geluid komt eruit :)

Met originele Duitse handleiding en een Nederlands geschreven vertaling welke is meegeleverd door de winkel.
Is al een jaar of 37 in de familie en door de vorige eigenaar helaas niet al te best behandeld.
Sinds een jaar of 10 heb ik hem in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xQRThp2ICYOcLpLP9glgCMSa/thumb.jpg

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Pagina: 1 ... 88 ... 168 Laatste