Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 11:31
jj85 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 21:38:
[...]

Ik heb TMC2130's van Ali, werken fantastisch (nu op een SKR v1.3)
Hoe lang duurde het voordat jouw SKRv1.3 aan kwam?
Ik heb die van mij 10 april besteld, schijnt 18 april verzonden te zijn maar tot nu toe niks ontvangen :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:42

Blamm

Niet meer Smart

Btje schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:25:
Wat is nu het verschil tussen de gen L en 1.3. kom er met google niet echt achter.

[...]
Een andere processor als basis. De MKS heeft een 8bit chip, de SKR een 32bit. Tot nu toe zijn de meeste bordjes 8bit geweest, dus daar is Marlin al die tijd op ontwikkeld ook. Met versie 2 van Marlin worden ook 32bits ondersteund

Blamm wijzigde deze reactie 08-05-2019 16:24 (21%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-05 21:01
ManIkWeet schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:25:
[...]

Hoe lang duurde het voordat jouw SKRv1.3 aan kwam?
Ik heb die van mij 10 april besteld, schijnt 18 april verzonden te zijn maar tot nu toe niks ontvangen :(
Had hem via amazon.de besteld net na de release. Was er vrij vlot, zeg 2 weken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10:40
Blamm schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:23:
[...]

Een andere processor als basis. De MKS heeft een 8bit chip, de SKR een 32bit. Tot nu toe zijn de meeste bordjes 8bit geweest, dus daar is Marlin al die tijd op ontwikkeld ook. Met versie 2 van Marlin worden ook 32bits ondersteund
Ik denk toch dat ik voor de skr ga. Je hebt ook nog de duet, maar vind het wel fijn als ik mijn raspberry pi met octoprint er ook bij kan gebruiken. Heb het idee dat je dan net iets meer vrijheid hebt.

Nu nog alleen de controllers erbij voor de ender 3. Is SPI aan te raden? Is wel makkelijker instellen dacht ik.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:24
jj85 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:53:
[...]

Deze MKS Gen L (https://www.aliexpress.co...-DRV8825/32890185949.html, met TMC2130 SPI). Werkt erg goed.

Nu overgestapt op een SKR V1.3. Dan is het installeren van TMC's via SPI helemaal makkelijk (geen extra kabeltjes nodig).
Die SKR V1.3 ziet er goed uit. Ga ik ook even bestellen, zag 'm voor gemiddeld 15 euro voorbij komen, eens kijken of 't wat is. Dan nog ff kijken waar ik 't goedkoopste de TMC's kan vinden.

Zag de SKR ook voorbij komen voor 30 euro met touch LCD. Ook interessant, maar zag ook dat de SKR overweg kan met de gewone LCD bordjes met knob, ben benieuwd of de touch LCD een beetje soepel is in gebruik.

xoniq wijzigde deze reactie 08-05-2019 22:10 (14%)

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op maandag 6 mei 2019 @ 12:28:
[...]

Ik quote mijzelf even maar het is onbegonnen werk. Volgensmij is het vrij duidelijk te zien op de foto's, maar de verkoper vind hem super recht zoals hij beschrijft.
Laatste quote van mijzelf. Ik heb het laten escaleren door AliExpress. Gewoon niet voor de gestelde datum eruit komen en ik krijg mijn geld terug. Inmiddels heb ik 3 van de 4 spiegels van de action goed kunnen snijden en dat print prima. Ondanks dat ik het tempered glass bed van Creality mooi vond en ook heel mooi hechte denk ik niet. Tenzij andere hier wel echt een rechte hebben gekregen om hem weer te kopen.

En de SKR. Ik ga hem morgen gewoon kopen met touchscreen (omdat het mooi is) en dan kijken welke drivers en dan heb ik een mooie setup i.c.m. de raspberry pi met touchscreen.

Deze € 34,04 6%OFF | BIGTREETECH SKR V1.3 Smoothieboard 32 Bit + TFT35 V1.2 Touch Screen + BLtouch + TMC2130 3D Printer Delen Reprap MKS GEN L
https://s.click.aliexpress.com/e/5iMGzUSd9 met de 2130 en even kijken welke voor de extruder want een andere was slimmer en dan kan het nieuwe project beginnen.

Daniel. wijzigde deze reactie 08-05-2019 23:34 (26%)

• ManIkWeet
Ik hoop dat mijn SKR1.3 snel binnenkomt... als één van jullie via AliExpress besteld en hem eerder binnen krijgt ga ik een dispute openen :/

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:39:
Ik hoop dat mijn SKR1.3 snel binnenkomt... als één van jullie via AliExpress besteld en hem eerder binnen krijgt ga ik een dispute openen :/
Heb je wel een eurootje extra betaald voor de 2 weken zending. Ik heb hem zonet bij de hierboven genoemde gekocht met de TMC 2130 en touchscreen.

• ManIkWeet
Daniel. schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:24:
[...]

Heb je wel een eurootje extra betaald voor de 2 weken zending. Ik heb hem zonet bij de hierboven genoemde gekocht met de TMC 2130 en touchscreen.
Huh, ik heb gemist dat dat een optie was... Achter had ik dat wel gedaan. Maar goed nog ~2 weken te wachten voor mij...

Edit: Speak of the devil, vandaag mijn SKR1.3 ontvangen :D

ManIkWeet wijzigde deze reactie 09-05-2019 17:24 (8%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Spike_wolf schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:34:
[...]

Krijg net bericht dat ze de bestelling (Original Prusa i3 MK3 to MK3S upgrade kit) eindelijk verzonden hebben.
En ik heb de extruder net gisteren zonder die sensor op m'n printer gezet :P
Het duurde even (besteld op 22 februari :P ), maar daar is de Original Prusa i3 MK3 to MK3S upgrade kit dan eindelijk :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

• Daniel.
ManIkWeet schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:36:
[...]

Huh, ik heb gemist dat dat een optie was... Achter had ik dat wel gedaan. Maar goed nog ~2 weken te wachten voor mij...

Edit: Speak of the devil, vandaag mijn SKR1.3 ontvangen :D
@Spike_wolf dat duurde lang!

Laat maar weten of we ergens rekening mee moeten houden met het installeren.

Daniel. wijzigde deze reactie 09-05-2019 17:52 (4%)

• ManIkWeet
Daniel. schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 17:51:
Laat maar weten of we ergens rekening mee moeten houden met het installeren.
Eerste indruk wel positief...

Ik had niet de DIY TMC2130 moeten bestellen... die verbindingen zijn een STUK kleiner dan ik dacht... en mijn soldeerpunt (nouja de bout) zit niet goed vast meer dus dat wordt een leuke uitdaging...

TFT35 scherm is mooi en goed formaat, verder nog niet zo naar de functies gekeken. Achterop het board staat hoe de draden moeten.

Eens kijken hoe goed ik kan solderen... met een telefoon als vergrootglas... en een losse soldeerbout...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:23

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik zit ook al een tijdje te kijken om mijn elektronica + drivers te upgraden. Momenteel draai ik nog een RAMPS 1.4 van gadget3d met bijbehorende drivers (variant van de A4988 drivertjes) op mijn zelfbouw prusa i3. Ik ben vooral geinteresseerd in de detectie van lost steps. Die SKR1.3 ziet er heel interessant uit; vooral de prijs. Deze zou ik dan ook aanschaffen samen met de TMC2130 drivers.

Echter lees ik op veel plekken dat de TMC2130 drivers een groot aantal problemen hebben als je 12v gebruikt voor je motoren, omdat deze een lagere stroom aankunnen dan de oude drivertjes (Of bijv de TMC2660). Is het wel verstandig om in dit geval naar TMC2130 drivers te switchen, of kan ik beter investeren in een duet bordje (of clone) zodat ik de TMC2660 drivers heb.

Verder is me ook niet duidelijk of de SKR1.3 support heeft om (eventueel via een extern bordje, zoals ik nu bij de RAMPS ook heb) een thermocouple (type K) aan te sluiten.

Wat denken jullie dat in dit geval de verstandigste keuze is? De wifi of ethernet van de duet zou ik toch niet gebruiken, omdat ik een raspberry pi zero met octoprint ernaast wil gaan leggen (Aangezien de netwerk features veel stabieler zijn bij een raspberry pi).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Ik heb intussen de SKR1.3 besteld met display, echter het volgende; wat is nu eigenlijk de beste stepper driver qua prijs en kwaliteit verhouding?

Op mijn huidige RAMPS heb ik enkel DRV8825's.

Ik kom er ff niet uit wat het verschil is tussen bijv de TMC2100, TMC2130 en TMC2208.

(Op het moment heb ik enkel 12v, wil op termijn nog een 24v voeding erbij hebben)

xoniq wijzigde deze reactie 10-05-2019 12:26 (13%)

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:26:
Ik heb intussen de SKR1.3 besteld met display, echter het volgende; wat is nu eigenlijk de beste stepper driver qua prijs en kwaliteit verhouding?

Ik kom er ff niet uit wat het verschil is tussen bijv de TMC2100, TMC2130 en TMC2208.

(Op het moment heb ik enkel 12v, wil op termijn nog een 24v voeding erbij hebben)
Asjeblieft, 3x 20 minuten uitleg :D
Je kunt er wel wat doorheen skippen aangezien het grootste deel over afstellen op een Ender 3 / MKS Gen L gaat hoor.

Blamm wijzigde deze reactie 10-05-2019 12:31 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:33:
Ik zit ook al een tijdje te kijken om mijn elektronica + drivers te upgraden. Momenteel draai ik nog een RAMPS 1.4 van gadget3d met bijbehorende drivers (variant van de A4988 drivertjes) op mijn zelfbouw prusa i3. Ik ben vooral geinteresseerd in de detectie van lost steps. Die SKR1.3 ziet er heel interessant uit; vooral de prijs. Deze zou ik dan ook aanschaffen samen met de TMC2130 drivers.

Echter lees ik op veel plekken dat de TMC2130 drivers een groot aantal problemen hebben als je 12v gebruikt voor je motoren, omdat deze een lagere stroom aankunnen dan de oude drivertjes (Of bijv de TMC2660). Is het wel verstandig om in dit geval naar TMC2130 drivers te switchen, of kan ik beter investeren in een duet bordje (of clone) zodat ik de TMC2660 drivers heb.

Verder is me ook niet duidelijk of de SKR1.3 support heeft om (eventueel via een extern bordje, zoals ik nu bij de RAMPS ook heb) een thermocouple (type K) aan te sluiten.

Wat denken jullie dat in dit geval de verstandigste keuze is? De wifi of ethernet van de duet zou ik toch niet gebruiken, omdat ik een raspberry pi zero met octoprint ernaast wil gaan leggen (Aangezien de netwerk features veel stabieler zijn bij een raspberry pi).
Ik denk dat de hoofdreden voor het gebruik van TMC2130 de StallGuard is, dus sensorless homing (en filament jam). Ik had ook begrepen dat 12V niet zo lekker werkt met deze stepper drivers (zonder active koeling zeker niet)

Maar goed een duet(of clone) is wel veel prijziger :+
Voor een zelfbouw Prusa I3 zou ik het persoonlijk onverantwoord vinden om een €150 moederbord te gebruiken.
Voor de steppers kan je beter voor wat anders dan 2130 gaan als je geen interesse hebt in StallGuard

Weet trouwens dat StallGuard en SilentStep niet tegelijk kunnen werken!
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:26:

Ik denk dat je beter kan vragen om prijs/features verhouding, alle drivers zijn van Trinamic dus de kwaliteit is ongeveer hetzelfde (naast Chinese clones die het moederbord verkeerd hebben waardoor de koeling verminderd is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:22:

[...]

Ik denk dat je beter kan vragen om prijs/features verhouding, alle drivers zijn van Trinamic dus de kwaliteit is ongeveer hetzelfde (naast Chinese clones die het moederbord verkeerd hebben waardoor de koeling verminderd is)
Ik wil sowieso een grote stille fan hebben boven het moederbord om de stepper drivers actief te koelen bovenop de passive blokjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

[...]
Maar goed een duet(of clone) is wel veel prijziger :+
Voor een zelfbouw Prusa I3 zou ik het persoonlijk onverantwoord vinden om een €150 moederbord te gebruiken.
Voor de steppers kan je beter voor wat anders dan 2130 gaan als je geen interesse hebt in StallGuard

Weet trouwens dat StallGuard en SilentStep niet tegelijk kunnen werken!
De grootste reden voor upgraden is juist stallguard ;) Het probleem is echter dat ik op meerdere plekken lees dat 12v aansturing niet lekker gaat met de 2130. Ga ik echter voor een 24v voeding, dan moet ik een nieuwe voeding, nieuwe heater, nieuw heatbed, en verschillende nieuwe fans, en dan lopen de kosten ook aardig op (In welk geval een duet clone opeens nauwelijks duurder is). (Weet niet of de nema motors ook gewijzigd moeten worden bij 24v? Heb de NEMA17 42BYGHW811 motoren)

Aangezien de documentatie van de skr1.3 erg matig is; Weet iemand toevallig of hier een thermocouple op aan te sluiten is, en zo ja, hoe?

Robbiedobbie wijzigde deze reactie 10-05-2019 14:34 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:32:
[...]

De grootste reden voor upgraden is juist stallguard ;) Het probleem is echter dat ik op meerdere plekken lees dat 12v aansturing niet lekker gaat met de 2130. Ga ik echter voor een 24v voeding, dan moet ik een nieuwe voeding, nieuwe heater, nieuw heatbed, en verschillende nieuwe fans, en dan lopen de kosten ook aardig op (In welk geval een duet clone opeens nauwelijks duurder is). (Weet niet of de nema motors ook gewijzigd moeten worden bij 24v? Heb de NEMA17 42BYGHW811 motoren)

Aangezien de documentatie van de skr1.3 erg matig is; Weet iemand toevallig of hier een thermocouple op aan te sluiten is, en zo ja, hoe?
Je zou ook 2 voedingen kunnen gebruiken, 1 op 12v voor wat je al hebt, en 1 op 24v voor hetgeen wat met 24v overweg kan, dat ga ik tenminste doen, o.a. voor het heatbed. (Gewoon 1 stekkerdoos met 2 stekkers erin van de voedingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Je zou ook 2 voedingen kunnen gebruiken, 1 op 12v voor wat je al hebt, en 1 op 24v voor hetgeen wat met 24v overweg kan, dat ga ik tenminste doen, o.a. voor het heatbed. (Gewoon 1 stekkerdoos met 2 stekkers erin van de voedingen.
Maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben op het bordje. Anders zul je ook weer zelf een bordje met mosfet ertussen moeten hangen om heatbed te schakelen bijv.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:19:
[...]

Maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben op het bordje. Anders zul je ook weer zelf een bordje met mosfet ertussen moeten hangen om heatbed te schakelen bijv.
Mosfet gebruik ik uberhaubt al bij het heatbed, vind ik veel veiliger voor het mainboard. Deze geeft dan enkel alleen maar een 1 of 0 naar de mosfet van aan of uit, en de mosfet trekt dan de stroom. Het is een veiligere optie, ook voor je bord, en redelijk goedkoop. Dan heb je zowel de mosfet als heatbed dus op een aparte voeding, waardoor die ook geen limiet heeft qua capacity, dus vind het wel een prettige gedachte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:16:
[...]

Dan moet je wel een externe mosfet module voor je hotbed en je hotend hebben

(tenzij je iets tricky doet met de nuldraad van de voedingen combineren, aangezien mosfets de nuldraad schakelen; je sluit de +12v dan niet aan op je moederbord maar op je andere voeding (Google voor de zekerheid ik ben niet al te bekend hiermee))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:20:
[...]

Dan moet je wel een externe mosfet module voor je hotbed en je hotend hebben

(tenzij je iets tricky doet met de nuldraad van de voedingen combineren, aangezien mosfets de nuldraad schakelen; je sluit de +12v dan niet aan op je moederbord maar op je andere voeding (Google voor de zekerheid ik ben niet al te bekend hiermee))
Zie mijn vorige reactie.

Mosfet bordje kost geen drol, en is sowieso veel veiliger tegenover het voeden vanuit het mainboard. Voor de hotend vind ik het niet nuttig, die trekt tegenover het heatbed amper stroom. Dus het heatbed achter een mosfet plaatsen was al iets wat ik bewust had gedaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Zie mijn vorige reactie.

Mosfet bordje kost geen drol, en is sowieso veel veiliger tegenover het voeden vanuit het mainboard. Voor de hotend vind ik het niet nuttig, die trekt tegenover het heatbed amper stroom. Dus het heatbed achter een mosfet plaatsen was al iets wat ik bewust had gedaan.
Als ik kijk bij 123-3d zie ik €15, kost geen drol?
Als ik kijk naar puur de onderdelen erop... dan is de marge behoorlijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:23:
[...]

Als ik kijk bij 123-3d zie ik €15, kost geen drol?
Als ik kijk naar puur de onderdelen erop... dan is de marge behoorlijk
Ja, oke, zulke dingen koop ik niet bij 123-3d. Koop daar maar eens nieuwe nozzles. Ben je 10x zo duur uit als een set van 20 nozzles uit china. Zulke bordjes kan je gewoon prima uit china halen, ja je moet even wachten, maar ben je voor enkele euro's klaar.

(Elektronica uit china ben ik huiverig voor, maar zo'n bordje kan je niet veel aan verkloten, de chinezen ook niet.)

Deze gebruik ik trouwens inmiddels 2 jaar zonder problemen:

https://nl.aliexpress.com...et-A8-A6/32885472674.html

(Met een reden, want ik had al 1 RAMPS gesloopt omdat het bed teveel stroom trok, en er iets niet in orde was met de RAMPS waarom deze daardoor kapot ging.

xoniq wijzigde deze reactie 10-05-2019 15:29 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

xoniq schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:26:
[...]

Ja, oke, zulke dingen koop ik niet bij 123-3d. Koop daar maar eens nieuwe nozzles. Ben je 10x zo duur uit als een set van 20 nozzles uit china. Zulke bordjes kan je gewoon prima uit china halen, ja je moet even wachten, maar ben je voor enkele euro's klaar.

(Elektronica uit china ben ik huiverig voor, maar zo'n bordje kan je niet veel aan verkloten, de chinezen ook niet.)

Deze gebruik ik trouwens inmiddels 2 jaar zonder problemen:

https://nl.aliexpress.com...et-A8-A6/32885472674.html

(Met een reden, want ik had al 1 RAMPS gesloopt omdat het bed teveel stroom trok, en er iets niet in orde was met de RAMPS waarom deze daardoor kapot ging.
Behalve dan dat je een thermal runaway kan krijgen wanneer de mosfet faalt in een always on manier. Afhankelijk van hoeveel vermogen je kan verstoken in je heatbed kan dit best wel problemen geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
Robbiedobbie schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:31:
[...]

Behalve dan dat je een thermal runaway kan krijgen wanneer de mosfet faalt in een always on manier. Afhankelijk van hoeveel vermogen je kan verstoken in je heatbed kan dit best wel problemen geven.
Gebeurt ook met de MOSFET op je (Chinese) moederbord...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:33:
[...]

Gebeurt ook met de MOSFET op je (Chinese) moederbord...
I know, daarom zou ik de printer nooit aanlaten als ik er niet bij ben. Ik ging er alleen op in omdat xoniq aangeeft dat je op zo'n bordje niet veel kan verkloten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 19-05 18:56

sjaakwortel

Give-A-Fuck-O-Meter

[...]

Het beste is om een voeding te nemen die je controller volledig uit kan zetten wanneer die thermal runaway detecteert, duet heeft daar sowieso functies voor en ga er vanuit dat chinezen controllers dat ook kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Paultjepower
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10-05 18:52
Hallo,

Ik ben een complete newby in 3D Printing,en heb nu ongeveer een weekje een Ender 3 in huis,
heb me goed verdiept in het in elkaar zetten en bed levelen,wat erg belangrijk is ben ik ook achter gekomen,maar verder gaat het eigenlijk prima.
Heb geen mods,behalve een zelf geprinte filament geleider en het gaat tot dusver nog prima.
Nu wil ik wel graag een assortimentje nozzles bestellen met verschillende diameters,maar wat kan ik het beste nemen,stalen of messing...of maakt het niet veel verschil?
Verder ben ik van plan morgen of komende week naar lay3rs in Eindhoven te rijden voor wat filament te halen,gewoon PLA waarschijnlijk,heb geen ervaring met de rest dus dat komt wel een keer.
Heb al een paar supermooie kleuren gezien op hun site dus ben benieuwd.
Ook hier,iemand ervaring met de Lay3rs PLA,of misschien andere aanbevelingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:42
[...]

Heb je ergens de illusie dat 123 die boardjes niet op precies dezelfde plek haalt ?

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Nu online
[...]
[...]

Misschien een wat rare vraag, maar hoe kan ik controleren of het een clone is of wel een echte? Prijs?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Pixelmagic schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:13:
[...]

Heb je ergens de illusie dat 123 die boardjes niet op precies dezelfde plek haalt ?
Nee hoor. Alles merkloos zal gewoon uit China gehaald zijn en met flinke marges verkocht worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ManIkWeet
Pixelmagic schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:13:
[...]

"Maar Nederlandse wetgeving/garantie"
¯\_(ツ)_/¯

Hmm ik heb met succes de DIY TMC2130 gesoldeerd (denk ik, wat een kut werk :D)... kom er nu achter dat je er ook 2 extra pinnen op moet solderen... die ik niet heb...

Ach goed, er zijn nog wat andere dingen die ik moet kopen dus er zit niets anders op dan het doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:42
ManIkWeet schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:41:
[...]

"Maar Nederlandse wetgeving/garantie"
¯\_(ツ)_/¯
Precies wat je zegt, blijkbaar vinden zaken als 123 het betrouwbaar genoeg om het risico van je huis affakkelen door een gevaarlijk product wat ze verkocht hebben te durven dragen....

Edit: _/-\o_ voor je ASCII art 8)

Pixelmagic wijzigde deze reactie 10-05-2019 20:36 (5%)

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Nu online
Zojuist de E3d V6 hotend besteld, ben benieuwd :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• icegodd
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-05 16:09
Vraag: wat is het footprint van een Ender 5? (incl lcd/ spoel)
(ik wil het misschien een Ikea LACK erbij kopen als een enclosure).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:35

Damic

Afwezig soms

Mmmh x en y verschillen 0.2mm maar in een corexy is dat nogal raar!

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:10

ocf81

Totally Me!

@Damic Hoe heb je jouw print op het bed gezet? Als ik het goed heb onthouden dan zorgt de beweging van één motor terwijl de andere stilstaat voor een beweging van de kop langs een 45° gedraaide lijn t.o.v. de X as.

Welk verschil krijg je als je de print 45° diagonaal gedraaid in het XY vlak op het bed zet? (dan zijn de zijaanzichten parallel met de bewegingsrichting van de motoren)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

@ocf81 hoe dat ie moet staan, x op x en y op y. zal dat een volgende print eens proberen

Eerst de huidige kubus en bltouch houder verder printen, vorige bltouch houder was verkeerd getekend :F

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Damic Ik snap je bewoording niet helemaal. Bedoel je dat je de kubus al 45° gedraaid had?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Nee, x zijde van de kubus = x as en y zijde van de kubus is de y as.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Damic Ok. als ik het nu teruglees is jouw reply dus een direct antwoord en ik had dat even verkeerd gelezen.

Anyways, succes!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SG
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-05 22:28

SG

SG surft naar info hardewaren

Wat geinig plaatje,
45 graden delta x delta y houd in delta x = delta y.
Naarboven is plus Y waarde , naar rechts plus x waarde.
Delta A = 2x deltaX OR 2x deltaY
Delta B = 0

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Ja idd. Ik realiseer me net dat het voor het kalibreren van een CoreXY wel handig is als je een vierkante geometrie gebruikt, anders moet je de rekenmachine er alsnog bij gaan halen wanneer je een kalibratieprint maakt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FranticDJ
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14-05 21:09
Mijn Prusa i3 mk3 heeft een aantal maanden stil gestaan.. Hebben jullie enige pointers waar op te letten bij het weer in gebruik nemen? Los van boutjes en riemen controleren etc.

FranticDJ wijzigde deze reactie 12-05-2019 23:49 (13%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Even kijken of er niks is uitgedroogd qua smering. Als er nog filament in de spuitmond zit zou ik dat er wel even uit halen met een cold pull.

Verder lijkt het mij niet zo spannend. Een paar maanden is niet lang genoeg voor serieuze schade door gebrek aan onderhoud.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FranticDJ
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 14-05 21:09
Thanks, in Principe zou de nozzle vrij moeten zijn. Heb het filament verwijder programmaatje gedraaid alvorens hem weg te zetten. Maar een cold pull kan vast geen kwaad :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Meer in de categorie onwaarschijnlijk, maar beter even zeker weten: Kijken of alle bewegende onderdelen nog vast zitten door de even vast te pakken en te voelen of er onverwachte speling is. Maar dat doe ik eigenlijk altijd voor elke printsessie even. (moet met een Anet A8 eigenlijk ook wel)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:39
Heeft iemand toevallig nog een tip waar je een goede afgesloten box kunt kopen voor filament? Ben al een tijdje op zoek naar iets, maar de plastic bakken van de action zijn ècht waardeloos en sluiten totaal niet af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:24
Niekserr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 14:41:
Heeft iemand toevallig nog een tip waar je een goede afgesloten box kunt kopen voor filament? Ben al een tijdje op zoek naar iets, maar de plastic bakken van de action zijn ècht waardeloos en sluiten totaal niet af.
Ik gebruik deze voor 1kg spoelen (hobbyking, 123-3d, real):
https://www.bol.com/nl/p/...-l/9200000015484251/?s2a=

Deze staan bij mij hoogkant.
Ik heb er rubberen voetjes onder geplakt tegen het schuiven en zodat het wat rechter staat (wikkelt de spoel beter af).

Twee houders aan de binnenkant voor een 32mm rioolbuis waar de rol aan hangt.
Gaatje er aan de voorkant ingemaakt voor filament doorvoer en aan de buitenkant 3d geprint houdertje met een PTFE connector. Ideaal en niet duur. Kan later vandaag wel een foto maken als je wilt. Laat maar weten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niekserr
  • Laatst online: 09:39
foekie01 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 16:06:
[...]

Ik gebruik deze voor 1kg spoelen (hobbyking, 123-3d, real):
https://www.bol.com/nl/p/...-l/9200000015484251/?s2a=

Deze staan bij mij hoogkant.
Ik heb er rubberen voetjes onder geplakt tegen het schuiven en zodat het wat rechter staat (wikkelt de spoel beter af).

Twee houders aan de binnenkant voor een 32mm rioolbuis waar de rol aan hangt.
Gaatje er aan de voorkant ingemaakt voor filament doorvoer en aan de buitenkant 3d geprint houdertje met een PTFE connector. Ideaal en niet duur. Kan later vandaag wel een foto maken als je wilt. Laat maar weten
Bedankt! Dit was wat ik zocht. Een foto is niet nodig hoor, ik red me hier wel mee :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Nu online
Ik probeer de firmware voor mijn Tevo Tornado klaar te maken voor de E3D V6 hotend, maar ik kan de code niet compilen, want hij geeft dit aan:

exit status 1
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

Deze fout krijg ik na deze actie:

Bibliotheek U8glib op versie 1.19.1 in map: C:\Users\pedro\Documents\Arduino\libraries\U8glib wordt gebruikt

Weet iemand wat ik hier aan kan doen, of wat ik moet installeren om het wel te laten lukken?
Ik gebruik deze firmware (van github):
https://github.com/tevo3d/Tevo-Tornado

Standaard doet deze het al niet, de officiële firmware van de Marlin site compiled wel.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-05 21:11
https://www.blokker.nl/p/...t-klemgrepen-70-l/1386984

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@pwillemske Heb je die library ook ingeladen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
Ik gebruik zelf een IKEA Samla box, goede clips voor op Thingiverse.
Een tochtstrip er tussen gepropt voor luchtdicht genoeg resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Nu online
@ocf81 Ik heb hem geïnstalleerd, maar snap niet helemaal wat je bedoelt met ingeladen? Hij staat in bibliotheek beheer als geïnstalleerd.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Hmm, dan zou je hem gewoon moeten kunnen gebruiken als je hem selecteert bij het include menu.

© ocf81 1981-infinity

• ManIkWeet
pwillemske schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 19:13:
Ik probeer de firmware voor mijn Tevo Tornado klaar te maken voor de E3D V6 hotend, maar ik kan de code niet compilen, want hij geeft dit aan:

exit status 1
Fout bij het compileren voor board Arduino/Genuino Mega or Mega 2560

Deze fout krijg ik na deze actie:

Bibliotheek U8glib op versie 1.19.1 in map: C:\Users\pedro\Documents\Arduino\libraries\U8glib wordt gebruikt

Weet iemand wat ik hier aan kan doen, of wat ik moet installeren om het wel te laten lukken?
Ik gebruik deze firmware (van github):
https://github.com/tevo3d/Tevo-Tornado

Standaard doet deze het al niet, de officiële firmware van de Marlin site compiled wel.
Oh ja da's een dingetje, er is een bug of zo in de Arduino IDE met Marlin... Probeer eens te downgraden (aantal versies). Ik las ook iets over dat de nieuwste beta wel werkt, maar dat las ik onder het kopje Marlin 2.0

• SaikoBe
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 10:55
Wat een drama om petg te laten plakken op glas (met en zonder haarlak). :/

Gisteren de eerste keer petg willen gebruiken; nieuwe rol Fillamentum.
De eerste layers(traaaag) willen meestal wel nog lukken, maar dan begint het te warpen (fans:0%) en komt het onvermijdelijk los. Uiteindelijk de stringing test kunnen afwerken door een brim te gebruiken maar zelf dan kwam het zonder al te veel moeite los van het bed.

En ik maar denken dat ik dat nooit meer van mijn glas bed ging krijgen.
Straks maar nog eens proberen.

• BarryKohne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:46
SaikoBe schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:14:

De eerste layers(traaaag) willen meestal wel nog lukken, maar dan begint het te warpen (fans:0%) en komt het onvermijdelijk los. Uiteindelijk de stringing test kunnen afwerken door een brim te gebruiken maar zelf dan kwam het zonder al te veel moeite los van het bed.

En ik maar denken dat ik dat nooit meer van mijn glas bed ging krijgen.
Straks maar nog eens proberen.
Probeer eens 3dlack, gebruik ik ook met glas en dat plakt prima

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• xoniq
Werkelijk? Als ik PETG print krijg ik t soms niet eens van het bed af, dan is de glasplaat al helemaal koud geworden, en moet ik met een plamuurmes aan de gang als ik haarlak gebruik.

Zelfs al eens een keer een spiegel moeten breken omdat ik t er gewoon niet af kreeg.

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 11:22
Probeer ook te heat-cyclen als je PETG op dat soort oppervlakten gebruikt, van 70 graden terug naar 20 en dat nogmaals herhalen. Na een aantal keer schiet die vaak zo los :)

| WILLTeQ | Formlabs Form 2 | Formlabs Wash & Cure | Prusa MK3; MK2.5; MK2(S) |

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Weet je wel zeker dat het PETG is? Op de site van Fillamentum kom ik dat niet tegen namelijk. Wel CPE, wat wellicht net wat andere (print)eigenschappen heeft

• pwillemske
  • Nu online
ManIkWeet schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:44:
[...]

Oh ja da's een dingetje, er is een bug of zo in de Arduino IDE met Marlin... Probeer eens te downgraden (aantal versies). Ik las ook iets over dat de nieuwste beta wel werkt, maar dat las ik onder het kopje Marlin 2.0
Ik heb mij aangemeld bij de FB groep van de tevo tornado, en daar staan alle versies van de firmware zo ongeveer wel tussen. Ik zal eens kijken wat een andere versie doet, zodra ik terug ben van werk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ManIkWeet
pwillemske schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:05:
[...]

Ik heb mij aangemeld bij de FB groep van de tevo tornado, en daar staan alle versies van de firmware zo ongeveer wel tussen. Ik zal eens kijken wat een andere versie doet, zodra ik terug ben van werk.
Niet Marlin versie, Arduino IDE versie

• xoniq
Vandaag de SKR 1.3 en 2x TMC2130 besteld (voor X en Y) en extra betaald voor snellere verzending. Ben benieuwd.

• BlazeMuis
  • Laatst online: 11:03
De Action bak (de grootste, 8 euro dacht ik) werkt hier perfect. Ik heb er wel een grote vochtvreter in zitten (ook van de Action). Daarnaast laat ik de kleine vochtvreters van de rollen 123-3D filament er ook in zitten, gaat al 1.5 jaar prima en ik heb tot nu geen enkel probleem met vocht gehad.

Xbox One X: BlazeMuis | MacBook Pro 2018 TB i5, 8GB, 256GB | iPhone XS Max 64GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryKohne
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:46
Zo slic3rpe is nu dus PusaSlicer geworden. Eindelijk geen discussie meer over de naam 8)7

| Victory is reserved for those who are willing to pay it's price | To become your own champion, believe and achieve |

• SaikoBe
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 10:55
xoniq schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 11:09:
[...]Werkelijk? Als ik PETG print krijg ik t soms niet eens van het bed af, dan is de glasplaat al helemaal koud geworden, en moet ik met een plamuurmes aan de gang als ik haarlak gebruik.

Zelfs al eens een keer een spiegel moeten breken omdat ik t er gewoon niet af kreeg.
Ja, ik vond het ook best verrassend na al die petg glasbreuk verhalen gelezen te hebben.
De PLA van fillamentum hangt véél harder vast dan hun petg (cpe).
Maar goed, ik zal vast wel nog iets over het hoofd zien. Juist nog eens uitzoeken wat juist.
Blamm schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 12:10:
[...]Weet je wel zeker dat het PETG is? Op de site van Fillamentum kom ik dat niet tegen namelijk. Wel CPE, wat wellicht net wat andere (print)eigenschappen heeft
Het is inderdaad CPE, maar als ik zo eens lees op de site van Fillamentum dan is dat eigenlijk niet veel anders dan (modified) Petg. Hierbij gebruik ik ook de instellingen die zij aanraden (265°C; 75°C), en niet zomaar wat 'standaard' petg instellingen.
BarryKohne schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:34:
[...]Probeer eens 3dlack, gebruik ik ook met glas en dat plakt prima
Zou dat dan zoveel verschil kunnen maken met haarlak van de Action? De een zweert erbij, voor een ander is het dure haarlak heb ik de indruk.

• xoniq
SaikoBe schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:33:
[...]

Zou dat dan zoveel verschil kunnen maken met haarlak van de Action? De een zweert erbij, voor een ander is het dure haarlak heb ik de indruk.
Ik ben één van die mensen die dat gewoon veredelde dure haarlak vind. Ik print al jaren met de sterkste haarlak die de Action heeft, zonder problemen. Zodra ik op een schone glasplaat last heb van warping, even haarlak nevelen op de warme glasplaat, nog een poging, en vervolgens nergens last van. Plus met zo'n lange bus haarlak doe ik ontzettend lang.

(Zelfs vrouwlief jat de haarlak soms uit mn garage)

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Ik zit te denken om een nieuwe 3d printer te bouwen met een groter print oppervlak. (Momenteel draai ik nog met een zelfbouw prusa i3). Als ik een nieuwe ga bouwen zijn de eisen minimaal een 30x30cm print oppervlakte, met het liefst een hoogte van 40-50cm.

Het liefst ga ik voor een corexy printer, maar ik zit nogal te twijfelen welk model. Het liefst zou ik namelijk uitgaan van een bestaand ontwerp, ipv alles zelf te wingen (Voornamelijk vanwege het corexy principe, en aangezien ik een degelijke z-as wil, die geen wobble issues heeft).

Ontwerpen die me aanspreken zijn de hypercube 3d (maar het liefst heb ik ook de x-as met v-slot ipv met linear bearings) en de V-King CoreXY (Bij deze twijfel ik of het wel verstandig is om een belt systeem te gebruiken voor de z-as, ipv een leadscrew; Is dit niet ontzettend moeilijk om op de juiste spanning te krijgen?)

Iemand suggesties voor een goed ontwerp?

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Robbiedobbie Je hebt het budget nog niet genoemd. De goedkopere CoreXY modellen zijn in de richting van de Hypercube EVO, de iets duurdere meer in lijn met Voron 2 en de aan de top zou ik de Railcore II noemen. Elke stap voegt een paar honderd Euro aan de prijs toe. Als ik kijk naar de V-king, dan zou ik die net onder de Voron 2 scharen, maar de extrusies lijken mij wel wat ondergedimensioneerd voor een printer van de grootte.

© ocf81 1981-infinity

• ManIkWeet
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:53:
Ik zit te denken om een nieuwe 3d printer te bouwen met een groter print oppervlak. (Momenteel draai ik nog met een zelfbouw prusa i3). Als ik een nieuwe ga bouwen zijn de eisen minimaal een 30x30cm print oppervlakte, met het liefst een hoogte van 40-50cm.

Het liefst ga ik voor een corexy printer, maar ik zit nogal te twijfelen welk model. Het liefst zou ik namelijk uitgaan van een bestaand ontwerp, ipv alles zelf te wingen (Voornamelijk vanwege het corexy principe, en aangezien ik een degelijke z-as wil, die geen wobble issues heeft).

Ontwerpen die me aanspreken zijn de hypercube 3d (maar het liefst heb ik ook de x-as met v-slot ipv met linear bearings) en de V-King CoreXY (Bij deze twijfel ik of het wel verstandig is om een belt systeem te gebruiken voor de z-as, ipv een leadscrew; Is dit niet ontzettend moeilijk om op de juiste spanning te krijgen?)

Iemand suggesties voor een goed ontwerp?
Misschien is een BLV mgn Cube - 3d printer iets voor jou?

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

ocf81 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:03:
@Robbiedobbie Je hebt het budget nog niet genoemd. De goedkopere CoreXY modellen zijn in de richting van de Hypercube EVO, de iets duurdere meer in lijn met Voron 2 en de aan de top zou ik de Railcore II noemen. Elke stap voegt een paar honderd Euro aan de prijs toe. Als ik kijk naar de V-king, dan zou ik die net onder de Voron 2 scharen, maar de extrusies lijken mij wel wat ondergedimensioneerd voor een printer van de grootte.
Ik heb niet heel specifiek een budget, maar ben vooral aan het kijken wat veel waar voor m'n geld geeft. (En hij moet natuurlijk niet extreem duur zijn, uiteindelijk haal je niet veel extra kwaliteit uit je prints, ondanks dat je er geld tegenaan gooit). Zonder de elektronica en hotend (die heb ik nog liggen) mag het echt niet meer dan 400-500 euro kosten. Nu lijkt me 500 euro voor puur de extrusies, schroeven, bearings, wieltjes, belts, etc etc meer dan ruim genoeg kwa budget om een flink solide printer op te zetten).

De hypercube evo ziet er vrij goed uit (de versie waar het printbed aan beide zijdes een as heeft). Alleen zou ik hier moeten kijken hoe moeilijk het is om de hoogte hoger te maken (Volgens mij niet heel moeilijk?)

De voron lees ik van dat de kosten zwaar onderschat worden door de makers, en dat als je echt alles bij elkaar gaat tellen de prijzen extreem hoog liggen van alle onderdelen. Bovendien hebben ze versie 2 afgedankt voor een versie 2.1 (die nog niet af lijkt te zijn?) ivm issues die ze in versie 2 zijn tegengekomen.
Ziet er leuk uit, maar ik maak me serieuze zorgen over de z-as bij die printer. Het bed lijkt me erg instabiel of slijtage gevoelig door de zeer smalle bevestiging op maar 2 zijdes.

• ManIkWeet
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:18:
Ziet er leuk uit, maar ik maak me serieuze zorgen over de z-as bij die printer. Het bed lijkt me erg instabiel of slijtage gevoelig door de zeer smalle bevestiging op maar 2 zijdes.
Het bed heeft aan weerszijden MGN rails

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Dat had ik gezien ja, maar aangezien het een relatief smalle rails is op een stuk breder bed, heb ik het idee dat op het moment dat het bed ook maar een klein beetje uit evenwicht is (door bijvoorbeeld een grotere print bovenop aan 1 zijde) deze door de hefboom relatief veel kracht op die rails gaat zetten, wat voor extra wrijving gaat zorgen.

• ManIkWeet
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:41:
Dat had ik gezien ja, maar aangezien het een relatief smalle rails is op een stuk breder bed, heb ik het idee dat op het moment dat het bed ook maar een klein beetje uit evenwicht is (door bijvoorbeeld een grotere print bovenop aan 1 zijde) deze door de hefboom relatief veel kracht op die rails gaat zetten, wat voor extra wrijving gaat zorgen.
Op zich heb je daar gelijk in, maar dat lijkt mij meer een theoretisch probleem dan een praktisch probleem.
Misschien een mod om dit te verbeteren is de leadscrews diagonaal te plaatsen.

Ik denk dat om dit probleem te voorkomen je op de 4 hoeken een schroef/belt moet hebben. Een Hypercube Evolution heeft het probleem ook, want het draaipunt/middenpunt is de leadscrew, niet de linear rails ernaast.

Je moet natuurlijk niet vergeten dat de z-as niet heel veel beweegt, waardoor slijtage sowieso al minder is dan X/Y.
En waarschijnlijk loop je eerder tegen andere problemen aan als het gewicht oneven verdeeld is, zoals je bed leveling/tramming veren.
Lijkt me ook niet handig om 1kg plastic op één hoek te printen ;)

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Robbiedobbie Net als bij Prusa wordt de Voron continu verbeterd. Voor veel zaken kan je dan weer upgrades uitprinten. De Voron 1 is ondertussen ook bij de 6e revisie aangeland. Maar idd, de kosten van een Voron zijn wel hoog.

Als je €600 voor het frame, geleiding en bed wil uitgeven lijkt me een Hypercube wel de beste optie. De beter uitgevoerde printers zijn toch wel een stuk duurder wanneer je er helemaal klaar mee bent.

Zelf ben ik steeds meer gecharmeerd van de CoreXY's met een vast bed van milled tool plate met een siliconen heater en MGN rails voor alle assen, maar dat soort zaken drijft de prijs wel op.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pwillemske
  • Nu online
ManIkWeet schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 13:39:
[...]

Niet Marlin versie, Arduino IDE versie
Held _/-\o_

Ik heb Arduino 1.6.13 gedownload en geïnstalleerd, en werkt meteen (nadat ik de U8glib plugin had geïnstalleerd) :D .

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

ocf81 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:52:
@Robbiedobbie
...
Zelf ben ik steeds meer gecharmeerd van de CoreXY's met een vast bed van milled tool plate met een siliconen heater en MGN rails voor alle assen, maar dat soort zaken drijft de prijs wel op.
Puur uit interesse, is er een mooi ontwerp ergens voor zo'n printer? Puur om eens uit te rekenen hoeveel het nou daadwerkelijk zou kosten.

• Edd
  • Laatst online: 11:35
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 16:15:
[...]

Puur uit interesse, is er een mooi ontwerp ergens voor zo'n printer? Puur om eens uit te rekenen hoeveel het nou daadwerkelijk zou kosten.
De Voron 2.1 ;)
Die is af, maar wordt inderdaad continu verbeterd.
Ik ben alleen bang dat je het niet gaat redden met 500 euro.

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

Edd schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:22:
[...]

De Voron 2.1 ;)
Die is af, maar wordt inderdaad continu verbeterd.
Ik ben alleen bang dat je het niet gaat redden met 500 euro.
Bij de voronoi zeker niet (vooral ook door de extra motoren die benodigd zijn)...

Sowieso lijkt het me niet heel handig dat je cariage naar beneden gaat zakken zodra de motoren uitstaan, en dat auto bed leveling verplicht is door de vier losse motoren...

• Edd
  • Laatst online: 11:35
Robbiedobbie schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:32:
[...]

Bij de voronoi zeker niet (vooral ook door de extra motoren die benodigd zijn)...

Sowieso lijkt het me niet heel handig dat je cariage naar beneden gaat zakken zodra de motoren uitstaan, en dat auto bed leveling verplicht is door de vier losse motoren...
Het is wel een mooi ontwerp met een vaste buildplate.

Het zakken van de hotend valt mee en komt niet vaak voor. Het enige wat gedaan dient te worden bij het aanzetten van de stroom op de printer is eenmaal de homing uit te voeren en bij voorkeur ook de leveling.

De leveling die gebeurd is geen bed leveling, maar gantry leveling. Het zorgt ervoor dat op alle 4 de hoeken de motoren in sync lopen door de hoogte af te stellen. Daarnaast kan bed leveling gebruikt worden, als het bed niet al te vlak is.

Steam: Thndr,PSN: ThunderStore, Battle.Net: THNDR#2975

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Robbiedobbie Ik denk dan aan een Voron of een Railcore, maar dat is dus wel een andere categorie dan waar jij aan denkt. Ik bedoelde het ook niet als een suggestie waar jij naar zou moeten kijken, maar meer als een opmerking van wat ik zelf graag terug zou zien in een printer.

Het gaat er een beetje om hoeveel je aan kwaliteit wil uitgeven. Voor mij is dat extra beetje geld het wel waard als ik daarmee een stuk frustratie afkoop of iets kan doen dat met een normale printer niet of niet goed mogelijk is. (bijv. PC en PA)

Overigens vind ik dat de V-king een mooi systeem heeft om de torsie van een vallende gantry op te vangen door dat wormwiel ertussen te zetten. Dat kan je natuurlijk ook toepassen op een gantry. (wellicht met een iets hogere spoed, zodat je meer snelheid kan realiseren)

© ocf81 1981-infinity

• Shapeshifter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:38

Shapeshifter

Get it over with

Even iets anders tussendoor; 123-3D levert opeens een net iets andere tint sneeuwwit en dat vindt mijn lieve partner heel vervelend. Heeft iemand toevallig nog een of meerdere rollen Jupiter (123-3D huismerk) sneeuwwit liggen die ik kan overnemen / ruilen. Ik zoek specifiek naar rollen van Batch 16087434 (staat in het klein op zijn kant op de sticker die op de rol zit), wat neerkomt op rollen die ze sinds pak hem beet september vorig jaar tot zeg februari dit jaar verkocht hebben...

Shapeshifter wijzigde deze reactie 16-05-2019 23:02 (12%)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV - 6x Prusa i3 MK3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10:37

Spinez0r

They call me Mike.

Omdat het vakantiegeld eind deze maand weer zijn weg weet te vinden naar mijn bankrekening ben ik eigenlijk op zoek naar een andere 3d printer.

Ik heb op dit moment een zelfbouw Anet AM6 (Aluminium Frame), maar haal toch niet de kwaliteit die ik wil.

Nu zat ik te kijken naar een creality Ender 5, is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
Spinez0r schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:03:
Omdat het vakantiegeld eind deze maand weer zijn weg weet te vinden naar mijn bankrekening ben ik eigenlijk op zoek naar een andere 3d printer.

Ik heb op dit moment een zelfbouw Anet AM6 (Aluminium Frame), maar haal toch niet de kwaliteit die ik wil.

Nu zat ik te kijken naar een creality Ender 5, is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Wil je echt alleen de kwaliteit verbeteren of wil je een extra printer om meer volume tegelijk te kunnen printen?

Want tenzij je een groot budget heb, zal een nieuwe printer waarschijnlijk geen betere kwaliteit leveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

ManIkWeet schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:34:
[...]

Wil je echt alleen de kwaliteit verbeteren of wil je een extra printer om meer volume tegelijk te kunnen printen?

Want tenzij je een groot budget heb, zal een nieuwe printer waarschijnlijk geen betere kwaliteit leveren.
Meer printers is opzich wel een voordeel, maar ik merk gewoon dat mijn printer het gewoon net niet is.

Als ik kijk naar een collega die een Ender 3 heeft, die print echt 1000x beter dan die van mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robbiedobbie

Robbiedobbie

<3 Procrastination

ocf81 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 19:17:
@Robbiedobbie Ik denk dan aan een Voron of een Railcore, maar dat is dus wel een andere categorie dan waar jij aan denkt. Ik bedoelde het ook niet als een suggestie waar jij naar zou moeten kijken, maar meer als een opmerking van wat ik zelf graag terug zou zien in een printer.
...
De reden waarom ik wel graag zo'n voorbeelden zie, is omdat ik zeker ook rekening wil houden bij aanschaf van de huidige printer met eventuele latere upgrades. Veel principes kun je namelijk bijna 1 op 1 vertalen tussen de printers. (En aangezien ik wel redelijk raad weet met een cad programma (En als ik vastloop heb ik een vriendin die voor haar werk dit soort dingen uittekent) kan ik ook custom onderdelen verwerken indien nodig)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Spinez0r Als jij een AM6 hebt zou ik eerder naar het verstevigen/upgraden van onderdelen en de afstelling kijken dan naar een nieuwe printer. (bijv. metalen hoekjes i.p.v. plastic hoekjes)
De alu extrusies op een AM6 verschillen denk ik niet zo heel veel van de extrusies op een Ender 3. Overigens is een Ender 5 ook een Cartesische printer, voor zover ik kan beoodelen. (Cartesisch gestoeld op het ultimaker ontwerp, dus geen bewegend bed) De uitzondering is waneer je naar een ander kinematisch paradigma wil overstappen. (CoreXY of Delta bijv.)

@Robbiedobbie Voor mij is het voordeel van een vast bed dat je bij een printer met een printvolume van 60cm x 60cm x 60cm geen supersterke motoren nodig hebt om het gewicht van een print te dragen. Voor kleinere printers kan je wellicht nog wel af met een printer die lichter is uitgevoerd.
Je hebt gelijk dat je veel ontwerpzaken kan overnemen van andere printers. Waarschijnlijk is een CoreXY met geleidestangen ook wel goed te krijgen en een stukje goedkoper. Uiteindelijk is een CoreXY met zijn kubusframe nog altijd een stukje duurder dan een cartesische printer met boogontwerp omdat je nu eenmaal meer extrusies nodig hebt bij een kubusframe. Er zijn nog altijd hacks zoals de smartcore/smartrapcore, welke houten platen gebruikt om een frame te construreren, maar ik denk dat ik liever een ontwerp op basis van extusies gebruik.

ocf81 wijzigde deze reactie 17-05-2019 17:19 (6%)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-05 21:01
Spinez0r schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 12:03:

Ik heb mijn Anet A6 ook omgebouwd met 2020 profielen. https://www.thingiverse.com/make:589800
Ben eigenlijk super tevreden met de kwaliteit, stuk stabieler / steviger.
In welk opzicht haal je niet de kwaliteit die je zou willen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

jj85 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:55:
[...]

Ik heb mijn Anet A6 ook omgebouwd met 2020 profielen. https://www.thingiverse.com/make:589800
Ben eigenlijk super tevreden met de kwaliteit, stuk stabieler / steviger.
In welk opzicht haal je niet de kwaliteit die je zou willen?
Ja ok, dat is ook een Cube priner, ik heb het BLV model aangehouden.

De dingen waar ik tegenaan loop is dat ik veel ghosting heb op mijn X as, terwijl ik Lineare Guides gebruik.

Het cube ontwerp wat jij laat zien is wel interessant, misschien ga ik die wel maken >:)

Nu ik even op Thingiverse aan het kijken ben, dit lijkt me ook wel vet:

https://www.thingiverse.com/thing:2254103

Spinez0r wijzigde deze reactie 17-05-2019 16:15 (8%)

• ManIkWeet
Ik ben gisteren begonnen met het configureren van Marlin2.0 voor mijn SKR V1.3, ik loop tegen een probleem aan voor de Z-As...

Zie video.

Heeft iemand van jullie een idee of dit een configuratieprobleem is? Of misschien iets met de bedrading?

Ik heb wat continuiteitschecks gedaan, de 4 draden van de motor zijn goed aangesloten op de stepper.

• Damic

Damic

Afwezig soms

Spinez0r schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 15:56:
[...]

Ja ok, dat is ook een Cube priner, ik heb het BLV model aangehouden.

De dingen waar ik tegenaan loop is dat ik veel ghosting heb op mijn X as, terwijl ik Lineare Guides gebruik.

Het cube ontwerp wat jij laat zien is wel interessant, misschien ga ik die wel maken >:)

Nu ik even op Thingiverse aan het kijken ben, dit lijkt me ook wel vet:

https://www.thingiverse.com/thing:2254103
*kuch* [3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen *kuch* :+

on another note: ik gaan eens zien hoe ik die bltouch aan de praat krijg

Greéat juist 12V op het 5V circuit gezet en 3V3 geeft nu ook 5V via de 7.5A zekering van de drives ow ens scherm start ook niet meer op :(

Damic wijzigde deze reactie 18-05-2019 20:36 (14%)

• Spinez0r

Spinez0r

They call me Mike.

Damic schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:37:
[...]
*kuch* [3d printer] Damic's HyperCube Evo perikelen *kuch* :+

on another note: ik gaan eens zien hoe ik die bltouch aan de praat krijg

Greéat juist 12V op het 5V circuit gezet en 3V3 geeft nu ook 5V via de 7.5A zekering van de drives ow ens scherm start ook niet meer op :(
Ik denk dat je bordje doorgefikt is :(

• ocf81

ocf81

Totally Me!

@Damic R.I.P voor je bordje. Balen man.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ManIkWeet
Damic schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:37:
Mocht je een nieuwe zoeken, de BIQU SKR V1.3 is niet verkeer voor z'n prijs.

Aantal dingetjes die ik wil delen voor de SKR V1.3:

Mijn motor probleem is waarschijnlijk configuratie, ik heb de feedrate verlaagd naar 100mm/min en de motor draaide veel te lang, maar wel soepel :)

Schijnt dat het mogelijk is om je TMC2130 steppers door te branden met foute/oude firmware. Ik raad aan eerst een Marlin versie te bouwen en op de SD-kaart te zetten alvorens er überhaupt stroom op te gooien. Ook niet met USB (mij overkwam voor zover ik weet niets)

Als je de firmware op je scherm wilt updaten dan moet je een grote SD-kaart (adapter) hebben.

Standaard configuratie van Marlin lijkt iets raars te hebben met steps/mm of microstepping op de Z-as, dus als je motor raar doet kan het zoiets zijn.

Onderop de SKR1.3 staat voor de meeste pins wat de functie ervan is. Handig om te zien waar je de +5V van het scherm oid moet aansluiten. Ja bovenop had nog handiger geweest...

Even een ander vraagje:
Ik heb 3 HANPOSE stepper motoren gekocht, het lijkt erop dat de middelste twee pins omgewisseld zijn ten opzichte van al mijn andere motoren (gaf uiteraard problemen). Zit hier een bepaalde standaard in of is dat willekeurig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

Meh loemp geboren he :|

Gisteren avond nog aan't zien geweest wat 2cpu's en een hoop LDO's kost. Nog geen 20€ ik hoop alleen dat de scherm controller niet defect is.

Edit: ik hoop ook dat de netwerk controller (W5500) het heeft overleefd die vind ik niet apart.

Damic wijzigde deze reactie 19-05-2019 07:59 (22%)

Pagina: 1 ... 152 153 154 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True