Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 18:02
Mede-auteurs:
  • ctrlaltdelbe
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-05 09:48

ctrlaltdelbe

• Milosonator
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-11-2018

Milosonator

Open Source 3D printing - Deel 2

Dit is het tweede deel van het topic, link naar het vorige deel.

Introductie
Welkom in het open source 3D printing topic, de plek voor al je vragen, opmerkingen discussies en nieuwtjes op het gebied van 3D printen met open source printers. Onder open source printers verstaan we alle niet-closed source commerciele printers zoals alle RepRap printers, Ultimaker, Rostock ect. Minder bekend zijn we hier met Stratasys ect. Kortom alle printers die je thuis in elkaar kunt zetten en gebruiken.

Wat is 3D-printen?
3D-printen, ook wel additive manufacturing genoemd, is een productietechniek waarbij digitale bestanden omgezet worden naar fysieke objecten door laag per laag het object op te bouwen. De 3D-printers die in dit topic het meest worden besproken, maken gebruik van de Fused Deposition Modeling (FDM) -techniek. Bij FDM worden de laagjes materiaal op elkaar gelegd door een -meestal verwarmde- spuitmond die het materiaal op elkaar legt waarna het stolt en zo het object vormt.

Dit filmpje laat zien hoe dit FDM-printproces verloopt:

Andere mogelijke manieren om te 3D-printen zijn:Model / Slice / Print is de Heilige Drievuldigheid van het 3D-printen. Je vertrekt van een model, dat moet omgezet worden naar code die door de printer interpreteerbeer is en dan pas volgt het printen. Over elk van deze drie fases voegen we binnenkort wat informatie toe.

Model
Voor een 3D-printbaar model heb je drie mogelijkheden: zoeken, zelf modelleren of scannen.

Zoek
De mensen vinden dingen om te printen hier:
YouMagine, beheerd door Ultimaker
Thingiverse , beheerd door Makerbot en waarom dat problematisch is
Shapeways
GrabCAD

Modelleer
Hieronder een overzicht van zowel online als offline modelleersoftware. Let erop dat je steeds in solids ontwerpt en je ontwerpen altijd volledig gesloten zijn, anders zal het model niet (goed) printbaar zijn.
OfflineOnline
Het RepRap-project
RepRap is een initiatief om 3d printen open source en toegankelijk te maken. Dit initiatief heeft ervoor gezorgd dat 3d-printen nu makkelijk bereikbaar is voor iedereen met een beetje technische aanleg. RepRap heeft een Wiki die boordevol informatie staat, maar let op: een hoop hiervan is gedateerd, dus check even de datum van de pagina!

Verschillende soorten 3D printers
Dit is een lijstje van de meest populaire RepRap-afgeleide, open-source 3D printers van dit moment:
Ik wil een RepRap kopen / bouwen
Hieronder een lijstje van winkels die onderdelen verkopen waarmee je zelf een RepRap kan bouwen. De meeste onder hen bieden ook volledige kits aan die je enkel nog in elkaar moet schroeven en solderen en sommige bieden ook volledige kits aan.
Hot ends
Er bestaan inmiddels een groot aantal hotends, vele hiervan zijn erg goed, maar zijn gericht op een specifiek soort filament. Let hier goed op bij het uitkiezen van een hotend. Sommige (de meeste) hotends vereisen een bepaalde mate van koeling voor het gebruik van PLA of andere soorten plastic, lees je dus altijd goed in. Hieronder een lijstje van goede hotends. Let op: als je een hotend gaat aanschaffen, kan je te maken hebben met een clone (compatible) hotend, dit betekend niet dat het een slechte hotend is, maar de kwaliteit is vaak een stuk lager dan die van de orginele producent, dus ook hier goed bronnen checken.
Printercontrollers

Firmware en Host Software

Filament (plastic)
Filament heb je om te beginnen in verschillende diktes: waarvan de nu veel gebruikte 3mm en 1,75 mm zijn. Uiteraard heb je hier de bijpassende hotend voor nodig.

Daarnaast zijn er verschillende soorten plastic:
  • PLA
  • ABS
  • Nylon, meestal Taulman 618
  • Polycarbonate (nog expirimenteel)
Maar ook nieuwere materialen komen nu op de markt:
  • Wood, 40% gerecycled hout met een bindmiddel
  • Sandstone, kalk met co-polyesters
Dit zijn materialen op een spool (plastic houder ) of in een coil ( los opgerold ) verkrijgbaar zijn.
Overigens zijn dit niet alle materialen, zo is chocolade of cement ook te printen, dit uiteraard met een aangepast spuitsysteem.

Waar je wel rekening mee dient te houden is of jouw nozzle geschikt is voor het filament. De diameter moet overeen komen, maar net zo belangrijk is de smelt temperatuur van je filament. Nylon heeft soms wel 270 graden nodig. Een veelgebruikte, J-head nozzle, kan hier niet tegen aangezien die een maximale temperatuur heeft van 247 graden. Je kan hiervoor kijken naar een full metal nozzle, zoals een E3D of een Prusa Nozzle.

Waar koop ik mijn filament?
Nederlandse winkelsBelgische winkelsBuitenlandse winkels
Troubleshooting / FAQ
Mijn filament plakt niet aan mijn printbed :-(
  • PLA
    PLA word doorgaans geprint op een verwarmd heatbed van 60 graden, maar ook zonder verwarmd bed is PLA te printen. PLA heeft itt ABS niet zo'n grote neiging tot kromtrekken, het zogenaamde warping. Ieder heeft zo zijn favoriete methode. De meest gebruikte zijn, haarlak extra strong, blauwe schilderstape (van de Action), citroensap, PVA Juice (een oplossing van 1 deel houtlijm op 10 delen water)
  • ABS
    ABS word veel geprint op een verwarmd heatbed van 110 graden. (kleine tip: mocht je dit niet halen zoek het bij je voeding of isoleer je printbed aan de onderkant). ABS trekt snel krom en daardoor is het vrijwel niet te printen zonder heatbed. De methodes voor betere hechting zijn: kapton tape, citroensap, haarlak, ABS juice (50mm ABS oplossen in 50ml aceton)

Algemene tips!
  • Trek nooit zomaar de draden van de stappenmotoren eruit, dit kan je drivers slopen. Eerst de spanning eraf!

Handige links
Gallerij van printers van Tweakers
Rostock Mini van Milosonator

Prusa i3 van reddo

MendelMax 1.5 van Fragger123

Prusa i3 van DrLuigi

Prusa Mendel v2 van 19JeRo3n92

Ultimaker 2 van freak1

Ultimaker XL van stefan787

Mendel90 van mymind*

Mendel Prusa van mymind*

Prusa i3 van BasilFX

Velleman Vertex K8400 van RobV

Kossel van aj_vd_w

Prusa i3 van gosse adema

Instructies hier

Prusa i3 van Stefan.Z

Original Prusa i3 MK2 van MMach

Jouw printer hier? DM een link naar een foto ervan en de verwijs-url van je blog ofzo!
Nawoord
Respecteer elkaars mening en houd het netjes!

To-Do-List
  • Info over calibreren, printsnelheden etc

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 28-03-2017 23:30 (255%)

Asus G501

• RemcoINC08
Wikipedia

Hier staat onderaan een mooi overzicht van de verschillende technieken.

http://formlabs.com/products/our-printer die kost 3300 dollar voor zover ik weet kan het niet veel goedkoper en zijn er amper mensen die dit zelf willen en kunnen bouwen.

Asus G501

• Milosonator
quote:
WeeDzi schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 20:13:
Die wiki link die moet er even in inderdaad dat is een fantastische basis, was eigenlijk zelfs vergeten dat ie zo mooi uitgebreid was. als dat lijstje met verschillende print technieke daar uit even gekopieerd wordt in de TS dan is ie eigenlijk al redelijk compleet geworden.....

oe ik mis eigenlijk nog een link naar het grootste Reprap forum namelijk het reprapforum :D jammer genoeg ook een oud forum wat wel up to date is qua kennis maar niet echt bijgehouden wordt en ziet er daardoor een beetje gedateerd uit.
Link stond er al vanaf het begin in, maar heb hem iets duidelijker gemaakt. Link naar het forum en ook nog wat andere links toegevoegd.
quote:
TD-er schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 21:20:
Die foto van de Rostock Mini in de topic-start ziet er cool uit.
Maar ik zit mij af te vragen of 'ie juist niet een beetje meer onnauwkeurig is door rek in de aandrijfriemen en andere speling?
Meer dus dan een "traditioneel" model, waarbij maar 1 motor 1 as aanstuurt.

Ik heb wel filmpjes van dergelijke machines gezien (zowel printers als pick-and-place machines) en dergelijke machines zien er wel ongelooflijk cool uit als ze bezig zijn :)
Ik zie het zo: best case: even precies, average case: preciezer, worst case: veel minder precies. Hoezo? Dit is mijn theorie: Stel je voor dat je op elke as een bepaalde kans op afwijking hebt. Deze kans is als een normaalverdeling bepaald rond 0 afwijking, met waarschijnlijk iets van 0.05mm standaardafwijking naar de posieve en negatieve kanten.
Dit geldt bij de Rostock voor alledrie de palen (en zijn gelijk omdat de palen allemaal gelijk zijn). Stel je nu de bel-curve voor die bij deze afwijking per paal hoort voor. Tel nu deze afwijkingen bij elkaar op. Wat krijg je? Niet een gemiddelde afwijking die drie keer zo groot is, maar een afwijking die veel sterker naar 0 neigt. Alleen is deze afwijking niet meer terug te zien als een 'lijn' in een richting van je object maar als een circel rondom elk punt.
Waarom geldt dit niet voor cartesian bots? Deze hebben assen die sterk van elkaar verschillen en elkaar niet beinvloeden, een afwijking op de Z as heeft geen invloed op de X en Y richtingen, bij een rostock is dit wel zo.

Dus om samen te vatten: Een prusa en een rostock met een afwijking x op een as zullen dus van elkaar verschillen, de prusa zit alle afwijking zichtbaar op een as, bij de rostock is deze wat meer uitgesmeerd over alle assen.
Mijn ervaring: rostock is preciezer dan een prusa i2, door geen wobble op de Z. Verder heb ik niet goed vergelijkingsmateriaal.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee (of mijn theorien weerleggen).

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• Milosonator
quote:
TD-er schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 22:19:
Maar zo'n rostock lijkt mij wel relatief voordelig te maken en het ziet er gewoon heel erg gaaf uit natuurlijk :)
Waarom is er gekozen voor een aandrijfriem en niet een spindel? Puur kosten-overweging?
Snelheid en in mindere mate, simpelere constructie; spindels moeten geleid worden, zijn niet perfect recht, en duur.

• Milosonator
quote:
WeeDzi schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 23:31:
[...]

Na ik denk dat de afwijking van een rostock printer eerder groter is dan kleiner maar dat is in sterke mate ook afhankelijk van de onderdelen die je gebruikt. De beweging in de rostock wordt namelijk overgebracht door buisjes van 6 mm deze buigen al behoorlijk tov de assen die we gebruiken bij de XYZ printers. dan heb je het verschil in lengte tussen die buisjes de schroefjes waarmee die aan elke kant vast zit en de schroefjes waarmee die dan weer vast zit aan de carriage (2x) Zou je die vervangen door wat industrieller spl dan wordt dat al een bats minder. De onderdelen op een carthesische printer zitten gewoon veel rigider aan elkaar vast daarom kun je ook niet stellen dat de spreidingen gelijk zijn, en als ze neit gelijk zijn kun je ze ook niet tegen elkaar wegstrepen.

daarnaast is Z wobble een fenomeen dat 2delig is A de beweging van de printer door trillingen, maar deez is meestal minimimaal. B de nietrechtheid van de de Zdraad as en vooral het vast zetten ervan (spelling op liniaire lagers bv) dat is waarom de meesten een flexibele koppeling hebben tussen de Z motoren en de draad as. In d i2 had je bv veel last van A of iig dat zou kunnen omdat het fram in X niet verstevigd was. Bij nieuwere printers heb je daar geen last van.

Maar dan nog denk ik dat je daar in onze toepassingen en de dingen die wij printen helemaal geen last van hebt
Let wel even: ik heb het zeker niet over het wegstrepen van fouten, maar de assen vangen zeg maar elkaar op. Wat resulteert in een minder grote afwijking op een specifieke as.

Die buisjes buigen echt niet, ze zijn maar 25cm lang, vrij sterk, het zijn er 2 per as, en er hangt maar 100 gram aan!

De scharnierverbindingen, dat zou idd nog wel wat verbetering te halen zijn!

Z-wobble had ik op mijn prusa echt wel last van, de lineaire lagers op de z as konden niet de kromming van de spindels opvangen. Klassiek probleem op i2 en eerder. Gebruik van zeer hoge kwaliteit onderdelen verminderd dit probleem.

• Milosonator
quote:
WeeDzi schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 23:48:
hangt mar 110 gram aan maar op een gegeven moment(constant eigenlijk) druk ze wel tegen elkaar aan om van richting te veranderen (dat gewicht is het probleem niet) en ook daar zit er spelling op de liniaire lagers (die had ik nog neit eens meegenomen). Zon buisje beweegt iig meer dan een stuk gehard en geslepen staal van 8 of 10 mm

in principe zou de lagers ook niet de speling op hoeven vangen (tot een bepaalde hoogte) vooral het frame zorgde ervoor dat je het buigen van je draadstaal (geen spindel aub das wat anders :P) zag. Anders zie je namelijk dat nog net zo goed terug op andere printers, en dat zie je dan nu wel terug aan sommige lui dit de Z drijfas vast zetten aan de boven kant |:(
Ik heb het idee dat alles in deze discussie wel ongeveer uitgesproken is. Ik denk dat we kunnen concluderen dat voor alle printers geldt dat het gebruik van goede materialen en onderdelen en een goed ontwerp het belangrijkst is om een een goede nauwkeurigheid te bereiken. Op dit moment vormt dat alleen nog niet echt een limiet wat mij betreft.

Om even nog toe te lichten waarom ik uberhaubt een Rostock wilde maken was vanwege de veel grotere build height!

@SKRE Supermooie build!

• Milosonator
quote:
Paul C schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 16:31:
Zojuist mijn eerste grote print klaar:
[afbeelding]

Twisted Heart Vase op 150%.

Gesliced met Slic3r. Ik heb twee Strechtlets geprint om Slic3r een beetje onder de knie te krijgen en ben best tevreden met het resultaat. Ik heb alleen een oude versie van Slic3r gebruikt, omdat de nieuwe steeds crashte, dus ik moest zelf de Gcode editen om de bovenste lagen eruit te halen, maar dat zit dus blijkbaar wel in de nieuwe Slic3r ingebakken. Ook kan ik met de nieuwe Slic3r de spiral vase optie gebruiken, waardoor er geen begin en einde meer is aan de printtrace: sneller & smoother!

Ik heb nu met 2 perimeters geprint voor de stevigheid, maar denk dat ik de volgende met 1 perimeter ga proberen. De layer-height is 0,25mm en ik had er niet helemaal over nagedacht de breedte van een baan groter is dan de dikte, dus mijn vaas heeft nu een heel dunne bodem van eveneens 2 lagen à 0,25mm.
Ziet er goed uit! Nu kijken of het je ook lukt met 1 perimeter. (tip: check of slic3r niet teveel threads gebruikt bij grote modellen, 4 was bij mij (64bit 4GB) te veel, 2 voorkomt crashen.)

• RemcoINC08
Ik heb sinds mijn J-head last van "rest-abs" als ik met Zwart ABS geprint heb blijft er bij een werkstuk met blauw PLA af en toe een restje zwart uitkomen. Bij mijn prusa nozzle was het zo dat als je klaar was met printen je op kamertemperatuur je filament eruit moest trekken dit kwam er ook mooi uit dan.

Nu lijkt me dat met een J-head niet zo slim aangezien dan de binnenvoering mee komt zeg maar haha.

Hoe wisselen jullie van kleur/ materiaal?

Asus G501

• RemcoINC08
Ja hij zit ook vast maar het lijkt me wat kwetsbaarder als een lege stalen huls. Bij welke temperatuur haal jij je filament eruit?

Asus G501

• Milosonator
quote:
DrLuigi schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:05:
Hey,
Ik vroeg me af of iemand wist waarvoor de fan dient dat op de extruder blaast?

Ik heb een paar designs die op mijn prusa moeten lukken, maar die zouden aleen 1 fan nodig hebben naar de PLA, en geen naar de extruder zelf.
PLA begint vanaf een graad of 60 zacht te worden, wat kan zorgen dat het filament in het koude gedeelte van de hotend al begint uit te zetten, het kan dan gebeuren dat door deze uitzetting het PLA muurvast komt te zitten.
Als je het koude gedeelte van de hotend koelt met een fan zorg je dat dit onderdeel het PLA niet zacht laat worden en niet uitzet.

Filament verwijder ik uit de extruder gewoon op 175 graden, ik heb een J-head.

Milosonator wijzigde deze reactie 09-08-2013 22:13 (5%)

• Milosonator
quote:
DrLuigi schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 22:59:
[...]

Ik heb al wat zitte google maar ik vin nooit echt een topic die zegt hoe je dan iets unjammed als hij vast zou zitten.

Ben momenteel efe een airduct aan het herzien, omdat hij bij mij niet super ging, drm ik efe wou weten die fan echt wel nodig is ^^
Ik kom nog uit het tijdperk dat printen met PLA zo vaak fout ging omdat men de 'barrel' zoals die vaak genoemd werd niet goed gekoeld werd. Printen met PLA = Fan erop. Ga je geen spijt van krijgen.

Ben benieuwd hoe je setup met airduct eruit komt te zien.

• RemcoINC08
Nou als ie vast zit laat je hem het filament terugtrekken tot het eruit is. Je zal dan een verdikking zien aan de onderkant van je filament en waarschijnlijk een hapje eruit iets hoger omdat je hobbed bolt zich vast heeft gevreten. Het beschadige stuk eraf knippen en je kan weer verder.

Met PLA is een fan op je werkstuk soms echt nodig, vooral bij bridging en als je iets kleins print wil het PLA nog wel eens vervormen omdat het geen tijd genoeg krijgt om af te koelen. Dus dan moet je met een fan gaan werken of wat men ook wel doet is dan 2 dingen tegelijk printen om de afkoeltijd te verlengen.

Asus G501

• Milosonator
quote:
RemcoINC08 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:10:
Nou als ie vast zit laat je hem het filament terugtrekken tot het eruit is. Je zal dan een verdikking zien aan de onderkant van je filament en waarschijnlijk een hapje eruit iets hoger omdat je hobbed bolt zich vast heeft gevreten. Het beschadige stuk eraf knippen en je kan weer verder.

Met PLA is een fan op je werkstuk soms echt nodig, vooral bij bridging en als je iets kleins print wil het PLA nog wel eens vervormen omdat het geen tijd genoeg krijgt om af te koelen. Dus dan moet je met een fan gaan werken of wat men ook wel doet is dan 2 dingen tegelijk printen om de afkoeltijd te verlengen.
Of: in slic3r de minimale tijd per layer vergroten.

• RemcoINC08
quote:
Milosonator schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 23:12:
[...]

Of: in slic3r de minimale tijd per layer vergroten.
Die kende ik nog niet. Ik heb hem gevonden dankje. Filament Settings -> Cooling -> Slow down if layer print time is below:

Asus G501

• Milosonator
quote:
DrLuigi schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 22:28:
Iemand een idee wat dit is? http://puu.sh/3ZxDK.jpg
Heb dat probleem al van gisteren :/
Je printkop iets te hoog denk ik zo.

• RemcoINC08
Misschien heb je hem ook wel gezien op de main page van Thingyverse, een haai maar dan met een custominfill van kleine haaitjes ( motief ). Iemand een idee of dit te importeren valt in slicer zodat ik die infill kan gebruiken. Het is namelijk van Makerware. Anders download ik makerware en laat ik die de gcode maken en importeer ik die in repetierhost.

Lijkt me leuk om met soorten infill te werken namelijk.

Mmm dat makerware "truukje" werkt iig niet.

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 12-08-2013 23:09 (5%)

Asus G501

• RemcoINC08
@DrLuigi

Jij hebt een makerfarm i3 gebouwd he. Is het dan niet zo dat er heel veel instellingen al bekend zijn. Omdat de fabrikant exact weet welke onderdelen je gaat gebruiken? Lijkt mij dat je met hun instellingen een heel eind moet komen. Het finetunen zal bij elke printer afzonderlijk gedaan moeten worden.

Leveren hun bijvoorbeeld een firmware mee die al aangepast is?

Asus G501

• Milosonator
quote:
Fragger123 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 18:13:
Ik ben nu opzoek naar een goede hotend. Iemand voorkeuren en waarom?

Ik zie ook twee verschillende manieren van het opwarmen van de hotend. Via een power resistor of via een heater cartridge, echter kan ik over de heater cartridges niet veel vinden, heeft een van jullie die? Het lijkt erop dat je deze om de zoveel tijd moet vervangen aangezien er veel in bulk worden verkocht op ebay e.d. Ik kan het natuurlijk compleet mis hebben hoor.
Wat wil je voor soorten plastic gaan printen? Nu en in de toekomst.

• Milosonator
quote:
Fragger123 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 20:21:
[...]

PLA en ABS

Ik ben er tot zover wel uit dat het een Jhead gaat worden maar nog niet uit welke warmte bron. De cartridge of de resistor.
Goede keus, ik zou voor een cardridge gaan.

• RemcoINC08
Zo dan, die zal wel stevig worden ja haha. Maar het ziet er goed uit, is ook leuk om iets unieks te hebben toch.

Asus G501

• RemcoINC08
Ziet er goed uit luigi! Hoe groot/hoog is de uil? Kan het niet goed inschatten.

Asus G501

• Milosonator
quote:
Stijnb_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 08:30:
Ik heb het even na gekeken en ik heb toch maar een bereik nodig rond de 25cm max. Dus me een normale versie moet dit toch lukken?
Meeste printers kunnen 20x20x15 printen, Delta printers kunnen vaak wel hoger, maar niet groter (x en y). Dit zou dus te beperkt zijn voor jouw doeleinden.

• RemcoINC08
Luigi,

Erg netjes hoor, 2,4cm is idd best klein, omdat de foto het niet goed laat zien lijkt het niet zo heel bijzonder maar is het natuurlijk wel. Maar hij maakte op die laaghoogte meer lawaai? Misschien dat dat de nozzle is die over het al neergelegde plastic schuift? Denk dat je dan aan de grens van je laaghoogte zit.

Wat nog leuker is, is op thingyverse de printjes van mensen zien met een Ultimaker van 2200 euro en te zien dat je op dat zelfde niveau zit met je zelfbouw printer.

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 26-08-2013 20:04 (21%)

Asus G501

• Milosonator
Ik ben op dit moment nog wat verschillende soorten plastic aan het testen, hoop er binnenkort een blogje over te schrijven.

Gebruik tegenwoorden een Raspberry P met Octoprint, gewoon met een usb wifi dongel. Het werk echt relaxed. Voor uber-betrouwbaarheid (ik vertrouw USB niet meer, vaak problemen gehad met de verbinding) heb ik de pi direct (op een voltage divider na) op mijn RAMPS aangesloten, verbinding is nog nooit weggevallen. Bestanden uploaden en printen via de webinterface ervaar ik als ideaal.

• RemcoINC08
Waar je ook nog mee zit is het krijgen van filament met een grotere diameter. Denk dat als je een nozzle van 2mm hebt een 3mm filament niet genoeg zal zijn wil je het er voldoende snel en met de juiste hoeveelheid doorheen krijgen.

Asus G501

• Milosonator
Damn, dat ziet er echt onwijs strak uit!

• Milosonator
100ml is inderdaad 1,25€ bij de drogist.

Verder ben ik lichtelijk huiverig om zomaar filament in de OP te plaatsen, ik heb liever dat een Tweaker er mee geprint heeft en een positieve ervaring heeft, voordat ik het erbij plaats.

Milosonator wijzigde deze reactie 07-10-2013 23:03 (70%)

• Milosonator
quote:
FiXeL schreef op zaterdag 19 oktober 2013 @ 21:55:
Haarlak op verwarmd glas plakt echt wel!

[afbeelding]

Maakte me echt zorgen of het wel bleef zitten, maar het zat als een huis! Voorverwarmen naar 70 graden (zal wel niet de echte temp zijn, maar boeiend, het plakt) en tijdens het printen naar 65 graden. Als de plaat koeler is dan 40 graden na het printen kan je de werkstukken er vrij makkelijk afhalen.

Ik had dit deel horizontaal getekend, maar als ik em verticaal kon printen had ik geen support materiaal nodig... En gelukt ook nog. :)
Ik zweer ook bij haarlak.

• RemcoINC08
Vaasje is erg mooi geworden inderdaad. Is dit op de "vase" instelling van slicer? Zo te zien niet en hoeveel lagen is de wand dan?

Je kan je glasplaat altijd nog aan de onderkant gebruiken natuurlijk.

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 20-10-2013 12:19 (21%)

Asus G501

• RemcoINC08
Ik heb dat ook met een rol PLA van RRW een lichtblauwe. Wat ik wel eens heb gelezen is dat je je plastic na gebruik het beste luchtdicht kan afsluiten in een zak. Dat heb ik bij die rol niet gedaan. Het werkt er trouwens niet minder om nog steeds prima prints.

-Black is lovely and glossy about 75% opaque
-Yellow is clean and precise when extruding at 196°C, it layer bonds very well and the printed parts feel very similar to ABS, being strong but with a little give
-Black and Yellow don't snap when you bend it, unlikely for blue/green
The blue is particularly odd giving micro-bubbles inside the extruded filament if I run it at 196°C, but these are minimized at 187°C.
-The blue/green is more brittle in it's filament form, but produces a very hard part when extruded.
-Green filament fall between Yellow and Blue, looks really nice when printed, it seems to give the best definition of the printed object.
-The Red is more 'sticky' and is a little prone to very fine strings, maybe a change in temperature will resolve this

Nog een mooi stukje over de verschillende kleuren. Ik vind zelf ook rood het moeilijkste te printen en het blauwe knakt idd makkelijk. Dus denk dat het aardig klopt.

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 14-11-2013 14:55 (64%)

Asus G501

• RemcoINC08

Deze is ook erg gaaf om te printen. Lego Batman >:)

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 01-12-2013 14:07 (27%)

Asus G501

• RemcoINC08
Thnx, ja die is ook gaaf. Dit is met ABS geprint. Toch vind ik PLA wel beter voor dit soort dingen. Het voelt toch meer solide aan vind ik altijd.

Trouwens voor het schoonmaken van je nozzle gebruik ik aceton met zon tandarts ragertje voor je tanden.

Asus G501

• RemcoINC08
Nee op een Prusa i3. Wel op een heatbed van 90 graden. Waarom dacht je dat ik het in een gesloten kast had geprint?

Asus G501

• RemcoINC08
Weet iemand wat de kleinste nozzleopening is die op een j-head past? Ik vind zelf alleen de 0.35mm. Maar zou graag nog wat kleiner willen. Iets als 0.2mm.

Er zijn wel 0.2mm nozzles maar daar is geen heater en tempsensor bevestiging in verwerkt :-(

RemcoINC08 wijzigde deze reactie 16-12-2013 15:58 (23%)

Asus G501

• Milosonator
quote:
SKRE schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:13:
Waarom is WD-40 niet geschikt?
WD-40 smeert niet zo veel als dat het reinigt, het is heel dun.

• RemcoINC08
Zo dat ziet er goed uit! Is dat je eigen ontwerp?

Asus G501

• RemcoINC08
Nou denk dat dat er prima uitziet toch? Zelfs de bovenste kubus is mooi van vorm en die vervormd vrij snel door de warmte. Op welke laaghoogte heb je dit geprint? En met hoeveel fans erop?

Asus G501

• ctrlaltdelbe
Samen met een aantal medestudenten ben ik bezig met mijn eigen startup rond 3D-printen: Layered Prints

Het is de bedoeling dat Layered Prints een marktplaats wordt waar mensen objecten kunnen kopen en die dan laten afdrukken in de gewenste kwaliteit. Ook het uploaden van eigen designs of importeren van onbeschermde designs van een andere marktplaats zal mogelijk zijn. Bijzonder is dat de meeste van deze ontwerpen afgedrukt zullen worden door mensen zoals jullie: de early adopters van de 3D-printer.

Al dit werk komt automatisch naar jullie toe: we werken aan een algoritme waarmee we proberen te bepalen welke printereigenaar het meest geschikt is voor een bepaald product en klant. De klant zal niet rechtstreeks op zoek moeten gaan naar een 3D-printereigenaar, dat doen wij volledig automatisch, gegeven zijn/haar voorkeuren. Dat betekent ook dat jullie, niet belast zullen worden met communicatie met de klant. Enige wat je hoeft aan te geven zijn je printkosten (opstartkosten, kosten per uur, kosten per mm³ filament etc.), je verzendkosten naar de verschillende landen en dan doen wij de rest. Producenten die goed werk leveren of bijdragen aan de community (door bv. de printbaarheid van een object te verifiëren), zullen beloond worden met een hogere 'ranking': zij zullen sneller worden aangesproken als er nieuw werk is. Jullie geven ook aan hoeveel je wil printen per dag / week / maand, zodat je volledig aan je eigen tempo een centje bijverdient aan je printer.

Momenteel zijn we nog in de ontwikkelfase, maar we willen al heel vroeg feedback van mensen met een 3D-printer wat zij nog allemaal precies willen zien in dit platform. Bovendien is er een leuke bonus voor mensen met een Makerbot / RepRap-afgeleide printer. Zij zullen bij launch de enige zijn die de objecten uit onze eigen marktplaats zullen mogen printen, aangezien deze beschermd zijn en we samenwerken met een partner om de bestanden naar je printer te streamen. Meer kan / mag ik daar voorlopig niet over vertellen. Mensen met een andere printer hoeven zich niet ongerust te maken: zij zullen ook reeds van in het begin werk krijgen, met name dan de onbeschermde bestanden + er is integratie voor jullie printers onderweg.

Wie op de hoogte wil gehouden worden en / of wil deelnemen aan de bètatest (je bent verplicht tot niets), kan zich aanmelden op de website. Vragen staat verder volledig vrij, er zijn namelijk overal nog nuances en extra features bij te vermelden, maar mijn post is al veel te lang. JULLIE INPUT IS VOOR MIJ HEEL BELANGRIJK, maar ook jullie inschrijving, omdat we hiermee de leefbaarheid van ons project moeten aangeven aan potentiële investeerders.

TL;DR: 3D-printer lekker makkelijk terugverdienen, inschrijven voor kan hierrrrrr.

Deze post komt er na goedkeuring van TS en Sprite_tm

• ctrlaltdelbe
quote:
FiXeL schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:17:
Ik had hier al eens van gehoord van een collega, goed initiatief! Iig aangemeld. :)
Ging dat over ons initiatief? Is je collega Belgisch misschien?
P.S. werkt de referral link in jouw e-mailbevestiging?

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 05-01-2014 15:33 (9%)

• ctrlaltdelbe
quote:
Een commissie op elke order. Echter zal voor elke order duidelijk aangegeven worden hoeveel je eraan zal verdienen en hoe we tot die som zijn gekomen.
quote:
FiXeL schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:39:
Nee, maar die had er iets over gezien op TV. Ik weet ook niet of dit over het zelfde gaat, maar het was iig een soort van marktplaats voor 3D-printing. Iig, er staat wel een link in de mail, maar dat is geen hyperlink. Gecopypaste naar de browser krijg ik deze melding:
code:
1
2
HTTP Error 404.17 - Not Found
The requested content appears to be script and will not be served by the static file handler.

Daar vreesde ik al voor, ik fix het asap!

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 05-01-2014 15:42 (50%)

• ctrlaltdelbe
quote:
WeeDzi schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:44:
maar wat wordt die commisie, je hebt natuurlijk wel meer van dit soort services, maar die blinken uit (in negatieve zin) in de kosten om iets te laten printen. dus ben benieuwd hoe jullie dat gaan bepalen.
Het is moeilijk om in dit stadium al een exacte commissie te bepalen. De uiteindelijke prijs van een klant zal normaal gezien productiekost + designkost + commissie zijn. In principe zul je dus als producent / designer krijgen wat je vraagt, maar we zullen wel duidelijk maken aan deze actoren wat competitieve prijzen zijn.

Hou er ook rekening mee dat als twee producenten kunnen printen aan dezelfde kwaliteit/betrouwbaarheid/... en één van hen goedkoper is, het wel duidelijk is wie het werk zal krijgen ;) We hopen dat de standaard vraag-aanbodwerking van een dergelijk platform de prijzen uiteindelijk zal uitmiddelen tot een goed niveau.

@FiXeL: aarzel trouwens niet om de link door te sturen naar je collega aangezien hij niet ons project gezien heeft op TV en ik vrij zeker ben dat hij zich nog niet heeft aangemeld op ons platform ;)

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 05-01-2014 16:21 (9%)

• ctrlaltdelbe
Je hebt je filament toevallig niet horen slippen? Lijkt wel alsof je op die stukken problemen had met de doorvoer van je filament.

• ctrlaltdelbe
quote:
Sjoerdfoto schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:37:
Na aanpassing met hulp van FiXeL nu een juist .STL bestand wat prima printbaar is.

Nu nog iemand die hem ook daadwerkelijk kan en wil printen, eventueel tegen een vergoeding.

Materiaal: (melk)wit.

moeilijkheidsgraad: niet :P

https://www.dropbox.com/s...met%200.5%20radius%29.STL
Kijk, als Layered Prints nu al had bestaan, kon je daar terecht :+a

• ctrlaltdelbe
Hebben jullie een idee wat de beste zelfbouwkit is voor dual extrusion (of de mogelijkheid daartoe) én die kan printen op 0.05mm (max 0.1mm)?

• ctrlaltdelbe
Ik heb net even de link bekeken en die Felix ziet er echt leuk uit, maar €1k is teveel voor mij (ik dacht wel dat mijn eisen te hoog lagen :+), al lijkt dat exemplaar het zeker waard. Ik heb toegang tot CNC-apparatuur/draaibanken/etc én een andere 3D-printer. en heb toegang tot mensen met een (bijzonder) goede kennis van electronica.

Ik ben dus bereid om heel veel zelf te doen, wat is dan het beste dat ik kan kopen voor €500, max. €600? Is dat dan nog steeds een Prusa i3 / Mendel?

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 07-01-2014 23:02 (13%)

• ctrlaltdelbe
quote:
WeeDzi schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:30:
[...]

Het enige waarbij de felix beter is dan de meeste andere printers is de geleiding. wat een meer prijs van 400 euro op soortgelijke printers niet verantwoord aangezien je die geleiding gewoon kan kopen voor minder. Dus als je de bouwtekeningen (en er staan zat van de felix achtige printers op thingyverse etc) ervan kan vinden voor de geprinte onderdelen dan print je die zelf. Alu extrusie is vrij goedkoop en je hebt maar weinig nodig en elektronica kan elk willekeurig elec setje voor gebruikt worden als in RAMPS of wat dan ook. dan moet je een Felix vooral om dat je de meeste onderdelen al in je eigen kring kan maken voor 300-400 euro wel kunnen maken. Dan is alleen de geleiding even de vraag waar je die vandaan haalt.

edit
De geleiding kost bij stappenmotor.nl 200 euro voor 1 meter geleiding en 2 wagentjes
Mooi! Bedankt voor de tip, daar ga ik misschien binnenkort mee aan de slag. Pics volgen uiteraard moest ik aan het bouwen slaan ;)

• ctrlaltdelbe
quote:
protheus schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 01:05:
[...]

Wel netjes, goede info over de kossel en andere delta vind ik zelf nogal schaars om daar aan te beginnen
builda3dprinter.eu lijkt mij toch vrij volledig voor de Kossel Mini?

• ctrlaltdelbe
quote:
WeeDzi schreef op zondag 12 januari 2014 @ 01:44:
dan heb je kans dat het gaat vervormen.... maar is een optie

of met een scheermes oid of even in de vriezer plaatsen, het hangt er ook een beetje vanaf waar je op geprint hebt. koelen is vaak beter omdat het plastic dan krimt tov het heated (glas of alu)
Of even een busje perslucht omgekeerd houden en daarmee langs de randen gaan?

• ctrlaltdelbe
quote:
FiXeL schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:04:
[...]
Een 3DR... Tja.. Ik weet uit ervaring dat een delta er erg gelikt uitziet, maar ook dat het een PITA kan zijn als het op afstellen aankomt (haaksheid, vlakheid, maatvoering, etc) Stel, je wilt toch die 3DR gaan maken, print dan alle delen die de boven- en onderplaat vormen op de zelfde plek en op de zelfde orientatie. Op die manier is de afwijking (als die er in zit) bij alle delen gelijk. Symmetrie is ontzettend belangrijk, want je hebt niks aan een printer die ovale tandwielen print of delen print die niet in elkaar passen.
Ik ben zelf aan het kijken om een Kossel Mini in elkaar te steken, mag ik afleiden uit je post dat ik een hoop problemen zou kunnen vermijden door meteen al mijn 3D-printbare onderdelen te laten maken door een CNC-machine?

En mag ik eveneens afleiden dat ik mezelf een hoop moeite zou kunnen besparen door eerst een Felix-afgeleide printer in elkaar te steken? :+

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 12-01-2014 15:02 (7%)

• ctrlaltdelbe
Oké, dat is voor mij toch wel een heel interessant inzicht en daar ga ik zeker rekening mee houden. Mijn dank d:)b

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 12-01-2014 15:51 (7%)

• ctrlaltdelbe
quote:
azz_kikr schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:33:
Yippie, na de badkamer van mijn zus te raiden en een bus haarlak te stelen, heb ik geen hechtproblemen meer voor kleine onderdelen. (Die durfden makkelijk lost te komen van het heatbed)
Hadden wij ook het meeste succes mee bij de Makerbot. Deze werkt naar het schijnt het best:

• ctrlaltdelbe
quote:
Promy schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:43:
@stealth0113: daar moet ik misschien ook wat naar kijken. Voordeel van de Velleman is dat ik hem met factuur kan kopen, want ik kan hem gebruiken voor de zaak, scheelt weer al 21% btw.
Of kan je me naar iemand verwijzen die een kit verkoopt voor die prijs? (in Belgie)
De meeste die ik kan terugvinden zitten stuk boven de 600 euro
Ik zou zeggen, http://www.charlies3dtech...s/cat1675912_1781696.aspx maar die is momenteel behoorlijk uitverkocht. Misschien eens mailen hoe snel hij terug een stock verwacht?

• ctrlaltdelbe
Geen idee of het je probleem zou oplossen (waarschijnlijk niet zelfs), maar hechtte PLA niet het best op blauwe schilderstape?

• RemcoINC08
quote:
Juist dikker. Om onevenheden van het bed op te vullen en voor een betere hechting.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
Ik doe dit niet graag, maar ik zit even vast :+ Ik ben materiaal aan het verzamelen voor de Felix, maar ik zit een beetje op een dood punt.

Ik kan namelijk geef informatie vinden over het frame van de Felix. Ik heb de building assembly, maar de aluminium profielen hebben op bepaalde plaatsen schroefgaten (D7 / D8, ik neem aan dat dat een diameter van 7 en 8mm aangeeft?), echter vind ik niet waar ik deze zouden moeten komen? Iemand die daar een plannetje oid van heeft?

Verder nog een vraagje ivm de lineaire geleiding, de Felix gebruikt normaal gezien de HIWIN MGN12H1R0300Z1HM en de HIWIN HGW15CC1R300Z0. Van die laatste vind ik wel informatie op AliExpress, van die eerste amper. Waar moet ik op letten als ik alternatieve lineaire geleiding koop? Aan welke eigenschappen moet die voldoen om compatibel te zijn?

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 21-01-2014 10:23 (9%)

• ctrlaltdelbe
quote:
WeeDzi schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:55:
[...]

Ik neem aan dat je van die speciale inserts nodig hebt met schroefdraad er in, dat maakt het alu extrusie namelijk zo handig je hoeft niet te boren....... die insert kun je als het goed is gewoon bij dezelfde leverancier bestellen en kosten vaak geen drol (dus ook niet te weinig bestellen).

Die inserts schuif je gewoon in die groef en je kan je schroef plaatsen waar je maar wil.
Die heb ik inderdaad nodig. N.a.v. je opmerking nog eens door de build manual gegaan en de boorgaten zijn blijkbaar om de lineaire geleiding vast te zetten, dus ik kan de plaatsing van de gaten waarschijnlijk zelf bepalen aangezien die afhankelijk zal zijn van welke geleiding ik gebruik. Toch?

• ctrlaltdelbe
quote:
WeeDzi schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 19:11:
ik snap nog steeds niet waarom je een gat zou boren in je frame als je het gewoon met Tnuts vast kan zetten :?
Ik heb nog eens heel goed gekeken en je hebt gelijk. Ook de lineaire geleidingen zitten dus vast met die inserts.
Het nut van de gaten heb ik al gevonden, dat is blijkbaar om de profielen aan elkaar vast te maken.

Ik kan me echter uit dit topic herinneren dat daar alternatieven voor zijn en indient niet, is de positie van die gaten al makkelijk af te leiden. Zoals jullie kunnen zien is mijn technische kennis vrij beperkt, maar ik kom er wel :+

• ctrlaltdelbe
Klinkt als een interessante mogelijkheid om een beetje te netwerken voor Layered Prints. Misschien moet ik eens overwegen om te gaan.

• ctrlaltdelbe
Verzending vanuit China wordt voor een groot deel betaald / gesponsord door de Chinese overheid.

• ctrlaltdelbe
Gisterenavond even de BOM van de Felix zitten maken en die loopt toch sterk in de €600, zonder printed parts en zonder tweede printkop. Ik had niet gedacht dat bij alles op de site van Felix nog eens 21% belastingen zou komen, dat maakt het voor mij voorlopig toch te duur :P

Dat wordt dus een Prusa i3 ipv een Felix ;)

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 25-01-2014 13:42 (14%)

• ctrlaltdelbe
Als het écht eenvoudig mag, is TinkerCAD misschien wat voor je?

• ctrlaltdelbe
O.a. Coolblue en 123inkt verkopen ook filament. Als TS wat hulp nodig heeft bij het onderhouden van de startpost, hou ik me aanbevolen.

• RemcoINC08
ctrlaltdelbe leek het leuk om mee te helpen met het schrijven en onderhouden van de startpost. Bij deze heb ik hem mede-auteur gemaakt. Ik vind het een goed voorstel en merk soms bij mezelf dat ik even te druk ben met andere dingen ipv de 3d printer.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
quote:
RemcoINC08 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:29:
ctrlaltdelbe leek het leuk om mee te helpen met het schrijven en onderhouden van de startpost. Bij deze heb ik hem mede-auteur gemaakt. Ik vind het een goed voorstel en merk soms bij mezelf dat ik even te druk ben met andere dingen ipv de 3d printer.
Waarvoor dank :) Meteen even van de gelegenheid gebruik gemaakt om 123inkt en Coolblue toe te voegen als filamentverkopers. Ik heb ook een drietal tools voor online 3D-modellering toegevoegd, zijnde Tinkercad, 3DTin en Sketchfab.

• ctrlaltdelbe
quote:
stealth0113 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:08:
[...]

Goed bezig! _/-\o_ Nu ook nog mensen die even de moeite nemen om voordat ze een algemene vraag hebben even om de OP te lezen.

Zet je eigen site er trouwens ook even bij, ik zit daar niet zo op te wachten maar er zullen genoeg studenten oid zijn die wat geld willen verdienen zonder al te veel moeite!
Als je nu even de moeite genomen had om de OP te lezen, dan had je hem gevonden >:) :D
(Remco had 'm er een tijdje geleden al ingezet :P )

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 27-01-2014 19:11 (4%)

• RemcoINC08
quote:
craio schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:02:
Mss ook handig om in de OP te zetten wie kan gecontacteerd worden om iets te laten printen zoals 'Soul__assasin' z'n vraag?
Ik zal alleszins blij zijn als m'n printer betrouwbaar genoeg is om dergelijke opdrachten in te vullen...
Die is over 30 min klaar haha dus die is al gedaan.
Zon lijst zou kunnen maar dan neem je automatisch contact op met de bovenste persoon lijkt me. Het lijkt me beter om een klant een ontwerp te laten plaatsen en dat de mensen met printers hier op kunnen reageren. Maar ook daar zitten wel wat nadelen aan.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
Nog even geduld jongens, eind juni doet Layered Prints dat allemaal voor jullie :+

• ctrlaltdelbe
quote:
DIY3D schreef op maandag 27 januari 2014 @ 22:03:
Oeps, ben even "out of bussines" door een gesmolten connector van mijn HBP.

[afbeelding]

[afbeelding]

... gesmolten connector van de HBP voeding ...

Iemand een idee of deze connector te koop is in Nederland?

[afbeelding]

http://www.digikey.com/pr...te=us&KeyWords=APC1172-ND
Digikey levert toch ook in Nederland? http://www.digikey.nl/pro...te=nl&KeyWords=APC1172-ND

• ctrlaltdelbe
Ik voeg 'm nu gewoon toe, ik maak later wel een tabelletje om gebruikerservaringen te groeperen, zowel met het filament als met de winkel zelf (à la Chinatopic).

• ctrlaltdelbe
Geen alternatief te vinden op eBay?

• ctrlaltdelbe
Dat moet wel lukken denk ik. Schattenzoektochtambities? Of geo-caching?

• RemcoINC08
quote:
br men schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 02:12:
Voor geocaching ja.
Iemand dat mij kan helpen iets te ontwerpen en printen? natuurlijk tegen vergoeding. DM mij aub.
Ik heb je een DM gestuurd met wat voorbeelden.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
Een snoepjesprinter? :9

Mijn DXF voor het Prusa i3-frame is inmiddels onderweg naar de jetcutter en wordt daarna voorzien van een zwarte poedercoating :*) Beiden gratis en voor niets O-)

• ctrlaltdelbe
quote:
Quepee schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:15:
Oei oei oei mooi mooi, ik zit ook te wachten op me 3 nieuwe stepper motors dan kan ik ook weer verder :D

Heb nu iig reserve parts genoeg.

[afbeelding]
Gesourced in China? :) En welk soort extruder bouw je daar precies mee?

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 29-01-2014 11:28 (6%)

• ctrlaltdelbe
quote:
Zelf geCNC'd?
EDIT: oe, dual extruder, interessant, ik wil op mijn i3 ook een dual extruder zetten en ik zit voorlopig naar deze te kijken: http://www.thingiverse.com/thing:201184

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 29-01-2014 11:30 (34%)

• ctrlaltdelbe
Is het verstandiger om te beginnen met een single extruder en dan te upgraden naar een dual extruder? Of maakt het eigenlijk niet uit waarmee je begint?

Ik denk dan voornamelijk aan eventuele firmware-aanpassingen die nodig zijn.

• ctrlaltdelbe
Ja, ik wil hoe dan ook ooit dual extruder gaan om PVA te gaan printen voor de support structures. Ik heb net zitten kijken in RepRapMagazine en daar staat heel mooi in hoe je een dual extruder bouwt met twee J-Heads, dus daar ga ik voor :) Bedankt voor het extra duwtje ;)

• ctrlaltdelbe
quote:
stealth0113 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:57:
En waarom staat er geen linkje naar RepRapMagazine in de OP ctrlaltdelbe? :P

Wist van het hele magazine het bestaan niet af, gelijk ff downloaden :Y
Dat doe ik na mijn examens in één keer goed :> Zal dan ook wat nieuwssites toevoegen enzo :)

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 29-01-2014 12:01 (6%)

• ctrlaltdelbe
Iemand een idee wat er mis is met https://github.com/josefp.../master/src/alu-frame.dxf ? Blijkbaar staan de lijnen om het frame eruit te halen niet op die .DXF?

EDIT: lijkt erop dat die laag uitgeschakeld was wit had als kleur 8)7

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 29-01-2014 15:02 (18%)

• ctrlaltdelbe
In de BOM van de Prusa i3 staat een Mini Hyena, kan ik ook gewoon een MK7 drive gear gebruiken in de plaats? Ik neem aan van wel?

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 29-01-2014 17:47 (8%)

• ctrlaltdelbe
Met het risico op hoongelach onthaald te worden: http://www.benl.ebay.be/i...ash=item4acf6d78e2&_uhb=1

Die motor heeft een rated voltage van 12V, wil dat zeggen dat ik hem niet kan gebruiken met een 24V voeding? Ik wil deze nl. gebruiken in mijn dual extruder.

• ctrlaltdelbe
quote:
azz_kikr schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:26:
[...]

Regulatortje ertussen? Volgens mij werkt het (even) maar draait die tegen dubbele snelheid (wat me niet echt gezond lijkt)
Zoiets dan? http://www.benl.ebay.be/i...ash=item2ebb8a11e3&_uhb=1

Zijn hier mensen die kunnen bevestigen / ontkennen dat het echt de moeite waard is om 24V te gebruiken boven 12V? Ik heb de indruk dat ik dan nogal moet opletten wat ik doe en gezien mijn beperkte electronicakennis begin ik te twijfelen of het wel zo'n goed idee is.

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 30-01-2014 00:36 (12%)

• ctrlaltdelbe
Net wat onderdelen besteld voor mijn Prusa bij Brupje :D Aardige kerel :)

• RemcoINC08
Als ik me het goed herinner was het voordeel van 24V dat dan de Amperes lager werden waardoor je bijvoorbeeld bij je heatbed dunnere snoeren kon gebruiken. Maar lees er nooit meer wat over eigenlijk.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
quote:
WeeDzi schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:09:
[...]

Ebay brupje of Bart van ReprapWorld of bij allebij of bijdezelfde...
Maar inderdaad aardige kerel die je altijd wel even wil helpen of advies kan geven, hij huist hier trouwens ook wel eens rond op dit forum
Bart van RepRapWorld. Zijn e-mailadres kwam mij bekend voor en vond hem toen terug in dit topic :+

• RemcoINC08
Dat recept heet in de 3dprintwereld PVA juice. Staat ook in de OP.

Ik breng kaptoptape ook met zeepsop en water aan en dan de bankpasmethode om het water en lucht er uit te wrijven. Daarna leg ik hem op het heatbed en verwarm ik hem. En dan met een doek wrijf ik het lucht en het water er via de naden uit.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
Mooi ding, zeg! Is dat een opensource model?

• ctrlaltdelbe
Verdomme. Verkeerde rol filament besteld voor mijn printerbuild. Een medetweaker die geïnteresseerd is een rol Blauw ABS, 1.75mm voor €20? Verzendkosten zijn voor mijn rekening. Denk niet dat je ze goedkoper vindt :+

Ik heb ook nog 5xLM8UU (à 2.41 p/st, €10 voor de vijf) liggen voor erbij moest je willen.

ctrlaltdelbe wijzigde deze reactie 06-02-2014 13:36 (26%)

• ctrlaltdelbe
quote:
reddo schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:35:
gebruik je RVS draadeind met een RVS moer ? Niet goed tenzij je daar wat kopervet tussen zet anders kon dat wel eens gaan vreten.

Ik wil eigenlijk wel aan de trapeziumdraad maar kleinste is TR8 x 1.5 en 1.5mm spoed is een beetje teveel naar mijn zin, heb liever wat minder.

Ondertussen ga ik voor een 200x200 printer in plaats van de eerder ontworpen 300x300. De I3 Graber maar dan volledig aangepast en perfect passend gemaakt voor 6 mm alu en hier en daar nog wat kleine aanpassingen. Iemand die 2 sets motor en idler carier kan printen en een x-carriage ? Alu plaat wordt waarschijnlijk gefreesd :)

stappenmotoren zijn besteld, RAMPS 1.4 met arduino mega, stepsticks en 128x64 lcd ook onderweg.

[afbeelding]
Ziet er goed uit d:)b

• ctrlaltdelbe
Ik wil ze wel printen voor je, Prevt. De Makerbot staat hier weer even voor het printen van mijn eigen onderdelen, die van jou kunnen er wel bij :) Heb wit, rood en zwart ABS liggen en cyaan komt deze week toe.

Heb je de STL's reeds staan?

• ctrlaltdelbe
Die feature ken ik persoonlijk niet, daar zal iemand met meer 3D-printing-ervaring je mee moeten helpen. Ik dacht dat SCAD gewoon een open-source modelling tool? Ik heb hier hier ook staan, volgens mij kan je er wel wat kekke dingen aangezien een aantal dingen nog gecompileerd moeten worden. Het zou mij dan ook niet verbazen dat er een mogelijkheid in zit om een STL te exporteren waarmee zoveel mogelijk op het build volume staat.

• ctrlaltdelbe
Qua prijs dacht ik aan €10, waarvan bijna alles verzendkosten is :)

• ctrlaltdelbe
Ik heb de launchsite van Layered Prints even aangevuld met een PDF'je met wat meer uitleg: http://www.nikolas.be/layeredprints/producer-info.pdf

Feedback welkom :)

• ctrlaltdelbe
Ik wil mijn onderdelen gaan printen voor mijn Prusa. Ik dacht aan 50% infill, .27mm layer height en 3 shells? Is dat een beetje gangbaar? Wat zouden jullie nemen als feedrate (mm/s)?

• ctrlaltdelbe
Ik heb uit OpenSCAD een STL geëxporteerd en pas dan die dingen aan bij het maken van de .gcode met ReplicatorG, ik neem aan dat dat evenwaardig is? Of niet? Ik heb nl. 0,0 ervaring met OpenSCAD.

• ctrlaltdelbe
Heb ik geen problemen mee? Wil je dat ik hem exporteer als STL voor je?

• ctrlaltdelbe
Ik heb ook mijn .x3g-bestand voor de Makerbot gemaakt :) Morgen mijn filament bij het Kialapunt ophalen en dan nieuwe Kapton leggen...klotewerk :+

• RemcoINC08
Ja dat kan je hier prima vragen.

Asus G501

• RemcoINC08
Nee is juist leuk om foto's te bekijken. Zolang het geen 40 hi res foto's zijn kan het prima, anders is het niet meer te doen voor de mobiele kijkers.

Ziet er zeer solide uit. Misschien eens kijken naar de temperatuur waarop je print? Dit kan er ook voor zorgen dat de lagen niet goed hechten.

Asus G501

• ctrlaltdelbe
quote:
reddo schreef op maandag 17 februari 2014 @ 20:19:
Iemand die voor me in goede kwaliteit ABS een x-end motor, x-end idler en x-carrier + Y-belt houder van een I3 kan printen ?? Tegen vergoeding natuurlijk. Locatie Sneek

Rest van de printed parts heb ik niet nodig, wordt een alu special met 200x300 printbed, gebaseerd op een GraberI3 maar dan aangepast voor 6 mm aluminium en hier en daar wat veranderd.

[afbeelding]
Ik doe donderdag normaal gezien de dingetjes voor prezt op de post, die van jou kunnen er wel bij. Bezorg je mij even de .STL-bestanden? Dan kan ik kijken wat ik voor je kan doen, ik stuur ze wel op :) Ik vraag niets voor het printen zelf (enkel materiaal en dat is 2x niets) dus dat moet best lukken.
Pagina: 1 2 3

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True