Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Thoit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat je veel plezier met de Prusa gaat hebben. Er staat een handleiding op de Prusa site om middels Ikea tafels een enclosure te maken. Dat moet ik zelf ook nog doen namelijk. Alleen nog uitzoeken waar plexiglas op maat besteld kan worden.
Ik ben erg benieuwd, ook het idee van één totaal plaatje (slicer/profielen/fw) spreekt mij erg aan. Geen tijd meer kwijt met het vinden van de beste cura profielen of het handmatig aanpassen van je Marlin FW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan.Z
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 06:07
JoostvWillegen schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:01:
[...]

Gaaf! Wat voor PLA heb je gebruikt? Nog aparte instellingen of een soort blend of 'regulier' PLA? :D
We hebben hiervoor gewoon normaal PLA gebruikt, renkforce van Conrad. Verder geprint met een gyroide infill op 10% en met 4 of 5 perimeters.

Skoftig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32

Boullie

Da Bulster

Anoniem: 674295 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:56:
[...]

de MK3S+ is gisteren inmiddels verstuurd.
Wanneer had je hem besteld? Ik zit namelijk ook te wachten totdat hij verstuurd wordt ;)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boullie schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:43:
[...]

Wanneer had je hem besteld? Ik zit namelijk ook te wachten totdat hij verstuurd wordt ;)
25 januari, ik heb de kit besteld en beide sheets. Geen filament erbij oid. Via DPD (+/- 10 dagen laten versturen).

Je krijgt een mailtje als ie weg is.

Prusa doet goede zaken de laatste tijd denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Anoniem: 674295 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
[...]

25 januari, ik heb de kit besteld en beide sheets. Geen filament erbij oid. Via DPD (+/- 10 dagen laten versturen).

Je krijgt een mailtje als ie weg is.

Oeh dan wordt het ieder moment. heb ook dit kit met beide sheets alleen nog een extra nozzle erbij.
Wel via UPS versturen want DPD bij mij in de buurt zuigt

[ Voor 6% gewijzigd door Boullie op 17-02-2021 14:59 . Reden: info over verzenden toegevoegd ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thoit schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Ik denk dat je veel plezier met de Prusa gaat hebben. Er staat een handleiding op de Prusa site om middels Ikea tafels een enclosure te maken. Dat moet ik zelf ook nog doen namelijk. Alleen nog uitzoeken waar plexiglas op maat besteld kan worden.
Ga je ABS printen?
Zo niet, niet bouwen zo'n ding.

Ik heb zelf de V1 gebouwd en 't was de tijd/kosten niet waard. Meer herrie, gammel tafeltje, afbrekende onderdelen etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:53

spacy

+++

Anoniem: 674295 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Ze hebben tijdje terug idd laten zien dat het bedrijf zelf de groei bijna niet bij kan houden.
voor 2020 hebben ze 102K printers geproduceerd, prima business idd.
Je ziet het aan de wachtlijst van 8-10 weken voor de Mini. of als er weer een nieuw printer of upgrade is.
en veel van hun filament dat steeds out of stock is...terwijl ze het zelf kunnen produceren. (500 ton in 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
spacy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Ze hebben tijdje terug idd laten zien dat het bedrijf zelf de groei bijna niet bij kan houden.
voor 2020 hebben ze 102K printers geproduceerd, prima business idd.
Je ziet het aan de wachtlijst van 8-10 weken voor de Mini. of als er weer een nieuw printer of upgrade is.
en veel van hun filament dat steeds out of stock is...terwijl ze het zelf kunnen produceren. (500 ton in 2020)
Prusa produceert niet al zijn filament zelf wat ze daar hebben en maken is meer wat ze zelf gebruiken de rest wordt geproduceerd door een externe firma :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinky-H9
Pinky-H9 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Prusa produceert niet al zijn filament zelf wat ze daar hebben en maken is meer wat ze zelf gebruiken de rest wordt geproduceerd door een externe firma :)
Natuurlijk zonder fakten kan iedereen wat zeggen dus ....
https://www.filament-pm.com/stranka/about-us-26

:+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Pinky-H9 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:28:
[...]

Natuurlijk zonder fakten kan iedereen wat zeggen dus ....
https://www.filament-pm.com/stranka/about-us-26

:+ :+
Dank voor deze aanvulling, nu ben ik wel benieuwd hoe deze cijfers van Prusa dan wel zijn, in- of exclusief deze fabrikant.

En ik ben ook wel benieuwd hoe deze cijfers zijn voor diverse Europese filament producenten.
Zijn er maar enkel grote fabrieken, waar meerdere merken vandaan komen, of is dit een behoorlijk versnipperde markt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
Geen idee zelf ben ik enorme fan van Redline wat hier goed te krijgen is (ik woon in Duitsland)

Verder is het een oerwoud van White-Label neem bv alleen Sunlu (als die het al uberhaupt zelf maakt) die leveren voor +- 50 White label fabrikanten.

Dan heb je ook nog de recoilers die gewoon spoelen omwikkelen op hun eigen spoelen zodat het erop lijkt dat ze zelf produceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miljaar hé een prinbt misgegaan en print met grote blob aan de printer :( was maar print van 5h

Zoveel miserie al gehad, ik denk dat ik een grote SLA printer gaan bouwen, moet dan alleen iets bouwen om automatisch bij te vullen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinky-H9
Damic schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:13:
Miljaar hé een prinbt misgegaan en print met grote blob aan de printer :( was maar print van 5h

Zoveel miserie al gehad, ik denk dat ik een grote SLA printer gaan bouwen, moet dan alleen iets bouwen om automatisch bij te vullen :)
En SLA is zonder problemen ..... Keep on Dreaming ....
Ook je vloer zal het leuk vinden 1 druppel en vloer naar de kLote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Veel minder kans op problemen en ik heb al een SLA printer en de vloer is toch voor de volgende uit tebreken

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
Anoniem: 674295 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:00:
[...]

Ik ben erg benieuwd, ook het idee van één totaal plaatje (slicer/profielen/fw) spreekt mij erg aan. Geen tijd meer kwijt met het vinden van de beste cura profielen of het handmatig aanpassen van je Marlin FW.
Hier ook een tevreden gebruiker, voorheen altijd wel wat. Nu gewoon slicen, naar octoprint (pi zero op de mainboard) sturen, spring sheet schoonmaken en gaan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Pinky-H9 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:13:
[...]

Ik meen dat Prusament wel uitsluitend door Prusa zelf gemaakt word. Het "gewone" Prusa filament dus niet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ManIkWeet je weet dat ik daar stukken van nodig heb voor een grote mono printer ;) ow en volgens mij heb ik gezien waarom het loskomt, weer pebcak ik ben vergeten dat de build plaat nogaleens bol kan staan want geen magnetische basis. Die heb ik juist besteld.

[ Voor 51% gewijzigd door Damic op 17-02-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik zit met SLA printen nog steeds wel met de gezondheidsrisico's, het weerhoud mij wel een beetje het heel veel te gaan gebruiken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Soner or later, you're going to meet the undertaker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ManIkWeet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Ga je ABS printen?

Ik heb zelf de V1 gebouwd en 't was de tijd/kosten niet waard. Meer herrie, gammel tafeltje, afbrekende onderdelen etc...
Nee tis meer tegen stof/geluid/en twee nieuwsgierige katten. Al was het nieuwsgierige met de ender 3 er wel snel af.

Maar begrijp dat het geen aanrader is? Andere tips hoe ik dat ding een beetje stof-vrij houd? (hoesje ofzo?). Hij staat hier (straks) in de woonkamer op een lack tafeltje (heb op de badkamer na geen afsluitbare ruimten).

Edit @Boullie de +/- 10 dagen zijn denk ik Tjechische dagen?

Net over de mail:
Beste Kwibox,

De chauffeur komt eraan! Je bestelling van Prusa Research a.s wordt

de eerstvolgende werkdag bezorgd*
Die onderzoekstage kan wel een paar dagjes wachten :P

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 17-02-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 674295 Mijn ervaring ermee was niet zo super, ook als je PLA print en de deur dicht doet (tegen je katten?) dan zou je te hoge temp kunnen krijgen.

Maar ik ben slechts één mening, voel je vrij om nog wat meer meningen te verzamelen. Ik heb geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Anoniem: 674295 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:48:
[...]

Edit @Boullie de +/- 10 dagen zijn denk ik Tjechische dagen?

Net over de mail:

[...]

Die onderzoekstage kan wel een paar dagjes wachten :P
Damn das rap. Zit nu iedere dag meerdere keren te checken of er een status update is.

De enclosure ben ik ook van plan om te bouwen. Ga gelijk voor de mmu variant omdat ik die misschien ook nog es ga bestellen.Ga zaterdag de IKEA lacks(2 stuks, 3e heb ik al) halen. Alles komt in de kamer te staan waar ik de hele dag werk (telefoon werk). Hoop dus de "herrie" binnen de perken te houden.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
Als je zoveel lacks gaat stapelen wordt het een wiebelig geheel.
Beter is het voor de keukenkast versie te gaan en kan je gelijk Besta glazen deuren nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm anders zoek ik naar zo iets, 'n soort stofhoes https://www.amazon.de/ROT...d=1613596173&sr=8-18&th=1

En als ik ga printen gaat 't hoesje er gewoon even af. Eigenlijk is stof de enige reden dat ik er iets omheen wil hebben; de katten vinden de ender 3 ook al niet zo boeiend meer (dozen blijven toch favoriet :P)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 17-02-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 674295 Een licht tent (normaal voor foto doeleinden) doet ook wonderen heb ik gehoord, zeker als je 't meer als opslag wilt gebruiken. Is ook goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:05

BiLo

PSN: toiletcleaner

ManIkWeet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:32:
@Anoniem: 674295 Een licht tent (normaal voor foto doeleinden) doet ook wonderen heb ik gehoord, zeker als je 't meer als opslag wilt gebruiken. Is ook goedkoper :)
https://blog.prusaprinter...d-printer-enclosure_7785/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm6r90MBiEiDlv3intTm8Cx-eJA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t6mRZAEXtVreT7SFHvMcMMv4.png?f=fotoalbum_large

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Pinky-H9 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:09:
Als je zoveel lacks gaat stapelen wordt het een wiebelig geheel.
Beter is het voor de keukenkast versie te gaan en kan je gelijk Besta glazen deuren nemen :)
Voor zover ik online lees is het met een paar extra brackets van thingiverse en een grote stoeptegel prima stabiel te krijgen.
Laat het hier wel weten mocht dat niet zo zijn
Ga ook kijken of ik als onderkant nog een tafelblad kan doen zodat ik nog opbergruimte heb. Wil hem namelijk ook op wielen gaan zetten zodat mijn ruimte multifunctioneel blijft.

Boullie

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Hoe houden jullie je printbed vast aan je heated bed? Ik heb wat clipjes besteld maar ik zie vaak verschillende oplossingen dus vandaar mijn vraag.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Voor m'n glazen bed heb ik net een setje beugeltjes uitgeprint om 'm bovenop m'n aluminium bed te zetten en de hele stapel vast te zetten op de originele montage. Zit te denken om tzt een heater sticker te kopen en die direct onder het glas te plakken, dan kan het glazen bed in de originele montage van het aluminium bed, maar het heeft geen haast, want ik heb 't glas eigenlijk alleen voor Nylon printjes.

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 18-02-2021 11:25 ]

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-06 08:17
ManIkWeet schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:52:
[...]

Ga je ABS printen?

Ik ga voorlopig geen ABS printen. Ik las veel voordelen over de enclosure, dus dat was voor mij een reden om dit in de toekomst een keer te maken. Het geluid hoop ik juist te verminderen door de enclosure.
spacy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Dank voor deze aanvulling, nu ben ik wel benieuwd hoe deze cijfers van Prusa dan wel zijn, in- of exclusief deze fabrikant.

En ik ben ook wel benieuwd hoe deze cijfers zijn voor diverse Europese filament producenten.
Zijn er maar enkel grote fabrieken, waar meerdere merken vandaan komen, of is dit een behoorlijk versnipperde markt ?
Het probleem is ook dat de grondstoffen voor filement te maken niet aan te slepen zijn.
Boullie schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:46:
[...]

Voor zover ik online lees is het met een paar extra brackets van thingiverse en een grote stoeptegel prima stabiel te krijgen.
Laat het hier wel weten mocht dat niet zo zijn
Ga ook kijken of ik als onderkant nog een tafelblad kan doen zodat ik nog opbergruimte heb. Wil hem namelijk ook op wielen gaan zetten zodat mijn ruimte multifunctioneel blijft.
Stoeptegel werkt inderdaad heel goed. Wilde in de enclosure sowieso de printer op de tegel die er nu onder ligt zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Thoit op 18-02-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou de Prusa is gisteren binnen gekomen en de beertjes zijn al op. Tip voor de volgende keer: niet laten leiden door enthousiasme en wel even de hele dag er voor uittrekken om hem in elkaar te zetten ipv een avond/nacht. :+

Wel helaas met in elkaar zetten een onderdeel van de x gantry gesloopt (kreeg de stalen buizen niet lekker erin aan een kant; voorzichtig met een hamer erin getikt maar niet voorzichtig genoeg blijkbaar). Nouja "gesloopt'; er zit een tinie-mini scheurtje in... Ook per abuis (was al laat) de kabelklem van de extruder kabelloop gebroken..) ;( ;(

Afijn, ik bestel wel een paar nieuwe onderdelen + twee rollen filament dat we de volgende keer zelf reserve onderdelen kunnen printen. Dat zullen ook de eerste printjes zijn ;)

Daarna nog even goed checken of alles goed in elkaar zit (was gisteren wat laat geworden..) en dan kunnen we aan de slag. "t wel vervelend dat je met hoofdstuk E wat schroefjes overhoud (is normaal), maar dat maakt dat je niet zeker weet of het wel helemaal klopt. 8)7

Overigens vond ik de extruder juist een van de makkelijkere en leukere onderdelen om in elkaar te zetten.

Het op juiste spanning zetten van de y en x assen was wat vervelender. Voor mijn gevoel zijn die precies goed (geen beweging bij blokkering as) maar volgens de prusa zelf volgens Diag -> belt status is het net wat te strak met 243 en 238.

Zo laten of toch een tandje minder? :?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 20-02-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straightsix
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-05-2023
Anoniem: 674295 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:59:

Het op juiste spanning zetten van de y en x assen was wat vervelender. Voor mijn gevoel zijn die precies goed (geen beweging bij blokkering as) maar volgens de prusa zelf volgens Diag -> belt status is het net wat te strak met 243 en 238.

Zo laten of toch een tandje minder? :?
Going slow met de build is inderdaad belangrijk. Ondanks de duidelijke instructies is het is zo makkelijk om iets te missen.

Ik zou de belt ietsjes losser zetten, aangezien jouw waarde wel op het randje zit (240)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Anoniem: 674295 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:59:
Nou de Prusa is gisteren binnen gekomen en de beertjes zijn al op. Tip voor de volgende keer: niet laten leiden door enthousiasme en wel even de hele dag er voor uittrekken om hem in elkaar te zetten ipv een avond/nacht. :+
Zo, dat heb je rap gedaan.
Heb ondertussen ook een verzendbevestiging gekregen. Mag, als alles goed gaat, dinsdagavond beginnen.
Zal iets rustiger aan doen ;)
Heb je trouwens de bearings nog in het vet gezet?
Lees overal dat ze alleen in de olie staan en heb daarom superlube klaarstaan(met een geprinte bearing nozzle)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Boullie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Zo, dat heb je rap gedaan.
Heb ondertussen ook een verzendbevestiging gekregen. Mag, als alles goed gaat, dinsdagavond beginnen.
Zal iets rustiger aan doen ;)
Heb je trouwens de bearings nog in het vet gezet?
Lees overal dat ze alleen in de olie staan en heb daarom superlube klaarstaan(met een geprinte bearing nozzle)
Ik heb het niet gedaan, voornamelijk dat ik het niet op het juiste moment wist. Af en toe heb ik nu wel het idee dat ik het alsnog zou moeten doen, maakt soms nét iets meer geluid dan ik zou willen.

Mocht je het wel doen, laat aub even weten hoeveel vet je in totaal hebt gebruikt. Dan kan ik gepast inkopen :P

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee dat heb ik niet gedaan, ze zijn al erg goed geolied. Om daar ook nog vet bij te doen lijkt mij een beetje overbodig.

Ja zeker snel gedaan, maar eigenlijk en achteraf iets té vlot dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Ben van plan om de bearings een paar uur in de IPA te leggen zodat alle olie eruit is. Daarna doe ik er vet in. Lees op veel plekken dat de olie wel goed is voor de eerste paar honderd uur maar dat het wel verstandig is om er dan vet in te doen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Laatst online: 23:53
Er zit een tube vet bij de prusa. Als je daar de smooth rods een beetje mee insmeert blijven de lagers gewoon heel.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

haarbal schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:17:
Er zit een tube vet bij de prusa. Als je daar de smooth rods een beetje mee insmeert blijven de lagers gewoon heel.
Er zijn nogal wat discussies over het wel of niet voor gevet zijn van de lagers. Volgens misumi zelf ligt het aan het type wat je besteld.
Het op de smoothrod smeren zou niet optimaal moeten werken als de covers van de bearings hun werk doen.
Ik check het zelf als hij binnen komt en als er meer in lijkt te zitten dan alleen olie dan laat ik het.
Anders is het vetvrij maken en(nieuw) vet erin ook het werk niet.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-06 08:17
Boullie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:30:
[...]

Er zijn nogal wat discussies over het wel of niet voor gevet zijn van de lagers. Volgens misumi zelf ligt het aan het type wat je besteld.
Het op de smoothrod smeren zou niet optimaal moeten werken als de covers van de bearings hun werk doen.
Ik check het zelf als hij binnen komt en als er meer in lijkt te zitten dan alleen olie dan laat ik het.
Anders is het vetvrij maken en(nieuw) vet erin ook het werk niet.
In de handleiding staat duidelijk dat het niet ingevet hoeft te worden. Er zit al olie in. Voor het onderhoud moet je het uiteraard wél doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Thoit schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:20:
[...]

In de handleiding staat duidelijk dat het niet ingevet hoeft te worden. Er zit al olie in. Voor het onderhoud moet je het uiteraard wél doen.
Ja dat weet ik. Bij de leverancier van de gebruikte lagers staat echter dat het antiroest olie is. Ze geven aan dat ze schoongemaakt en ingevet moeten worden voordat ze gebruikt moeten worden.
Vandaar alle discussies overal online.

Edit:
Korte instructie hoe je het beste je bearings kunt greasen op Prusacommunity

[ Voor 13% gewijzigd door Boullie op 22-02-2021 09:56 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:41
EDIT, dacht dat ik in het gereedschapstopic zat.

Excuus

[ Voor 92% gewijzigd door FRANQ op 22-02-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-06 18:52
Iemand die weet waar je in nederland M3x12b schroeven kan bestellen? (voor in de prusa heatbed) , ik heb de kop verdraait en die zat er dus vast in. Ik heb heb me rot gezocht maar ik kan die b nergens vinden.. :\

[ Voor 0% gewijzigd door rejer op 23-02-2021 12:10 . Reden: stond een . fout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik ben wel redelijk bekend met allemaal verschillende soorten bouten en schroeven maar m3x12b zegt mij niks?
Is die b voor bolkop?

Heb je een foto?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vraag anders aan Prusa volgens welke DIN of ISO standaard die schroef is gemaakt.

Als ik in de handleiding kijk (stap 19) zie ik daar verzonken M3 schroeven staan. (DIN 7991 in het geval van een taps toelopende kop voor hexsleutel)

Overigens bij het zoeken een link op Amazon van nota bene een prusa kit gevonden als een van de weinige relevante links.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Volgensmij zijn dat vrij standaard schroefjes met verzonken kop, zitten in elke set.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:02

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Volgens mij zijn de letters die toegevoegd zijn alleen een Prusa handleiding dingetje om de verschillende soorten schroeven makkelijk uit elkaar te houden. Buiten de Prusa handleiding ben ik het nog nooit tegen gekomen in ieder geval.

De "gewone" cilinderkoppen hebben geen toevoeging, alleen M# en lengte. Schroeven met een bolle kop krijgen een r, en verzonken kop een b.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Super !

Bedankt iedereen die mij geholpen heeft!
Spike_wolf schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:46:
Volgens mij zijn de letters die toegevoegd zijn alleen een Prusa handleiding dingetje om de verschillende soorten schroeven makkelijk uit elkaar te houden. Buiten de Prusa handleiding ben ik het nog nooit tegen gekomen in ieder geval.

De "gewone" cilinderkoppen hebben geen toevoeging, alleen M# en lengte. Schroeven met een bolle kop krijgen een r, en verzonken kop een b.
Zo leer ik elke dag weer nieuwe dingen _/-\o_

[ Voor 82% gewijzigd door rejer op 23-02-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 16:43

Shapeshifter

Get it over with

rejer schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 01:32:
Iemand die weet waar je in nederland M3x12b schroeven kan bestellen? (voor in de prusa heatbed) , ik heb de kop verdraait en die zat er dus vast in. Ik heb heb me rot gezocht maar ik kan die b nergens vinden.. :\
Overigens krijg je bij een kit een zakje met spares, daar zitten ze ook in... Heb hier nog een heel bakje vol liggen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Hier is een print van 5 uur verworden tot een grote blob van PLA rondom de nozzle en heatblok, de blob heb ik hier al verwijderd, kwam vrij makkelijk los, maar nu?

Schoonmaken?
demonteren en dan schoonmaken?
laten zitten, gebeurt vaker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K96WD6SXq5ph7wlDP5_GAp0serY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3F2TTMl0ddOwe2tJBCUWxB5u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat ik de volgende keer mijn printbed weer even goed moet schoonmaken met IPA, want hechting is kennelijk niet in orde geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Opwarmen tot 120-150C en met de pincet de PLA dr af schrapen/trekken.

De grootste klonten in ieder geval, klein beetje restjes kan geen kwaad.

[ Voor 35% gewijzigd door AlexanderB op 23-02-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@spacy @AlexanderB Kijk wel uit met die pincet, als je de +12/24v van je heater verbind met je thermistor kan je een nieuw bordje kopen (rip ANET A6 bord...)

Inderdaad, grote stukken eraf pulken is wel beter, dit verkoolt uiteindelijk en valt eraf als zwarte spikkels, zie je terug in je prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 02:57
@spacy
Ik gebruik altijd een smal plamuurmes om de nozzle en alles eromheen schoon te maken. Dit werkt best goed. Een siliconen sok is trouwens een absolute aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
Shapeshifter schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Overigens krijg je bij een kit een zakje met spares, daar zitten ze ook in... Heb hier nog een heel bakje vol liggen...
Klopt alleen voor mijn eigen gevoel heb ik liever andere schroefjes er in.
Ik zal ‘m vast te vast er in hebben gedraaid maar ik vervang de hele bed set maar even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:18
Kreeg dit weekend op mijn Prusa een foutmelding: ERR: Print fan error. :(

Al eens eerder gehad en een nieuwe fan gehad van Prusa. Nu bleek er een draad breuk te zitten vlak waar de kabels de Einsy RAMBO behuizing in gaan. Zwarte draad bleek daar gebroken te zijn. Soldeerbout gepakt en tijdelijk gemaakt. Ga dit weekend de draden van de printfan ook vervangen voor dikkere silicone draden (AWG 20). De originele zijn echt mega dun en schijnt veel voor te komen... :X

Ik werd de laatste tijd ook gek van een brom in de behuizing van de display. Opgelost door twee druppels uit een lijmpistool te plaatsen in de beide hoeken aan de bovenkant. Nu klemt de display mooi op de twee hoeken op de druppels van de lijm en de vergrendeling in het midden. Stuk stiller zo... _/-\o_

Ga ook mij MK3s(+) plaatsen op een beton tegel om 'm nog stiller te maken. Had nog beton over bedacht ik mij en afgelopen weekend een mal gemaakt (30x40x5cm) en beton gestort. :P Dit weekend maar eens uit de mal halen...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
gister een spring steel buildplate met pei coating geplaatst op mijn heated bed.
Hierbij zat ook een 3mm dikke magnetische sticker.

Kreeg tijdens mijn eerste print een temp runaway op mijn buildplate.
Hij was naar 104 graden gezakt, de instelling was 110.

zou dat kunnen omdat de magnetische sticker en verenstalen plaat meer hitte opneemt en afstaat dan de glasplaat?

Heb niks anders veranderd, en ook niet aan de bedrading gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 10:22
FRANQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:52:
gister een spring steel buildplate met pei coating geplaatst op mijn heated bed.

zou dat kunnen omdat de magnetische sticker en verenstalen plaat meer hitte opneemt en afstaat dan de glasplaat?

Ja, dat kan zo kloppen, staal geeft veel meer warmte af aan de lucht dan glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
Sowieso even kijken of je een nieuwe PID tuning kan doen voor het bed, dat lost het meestal op (als je genoeg vermogen hebt om hem uberhaupt op temperatuur te krijgen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
spacy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:04:
Hier is een print van 5 uur verworden tot een grote blob van PLA rondom de nozzle en heatblok, de blob heb ik hier al verwijderd, kwam vrij makkelijk los, maar nu?

Schoonmaken?

[Afbeelding]

Ik snap dat ik de volgende keer mijn printbed weer even goed moet schoonmaken met IPA, want hechting is kennelijk niet in orde geweest
Betekent meestal dat je nozzle of heatbreak niet goed vast zitten, beste is om na het schoonmaken die warm nog een keer goed aan te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:52:

Ik zou zowiezo double checken of de magnetische sticker die je erop hebt geplakt uberhaupt wel 100+ graden aan kan. Die dingen verliezen hun magnetisme vaak bij 80+ graden.

Je zou ook kunnen kijken of je een isolatie plaat onder je heated bed kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
sjaakwortel schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 11:01:
Sowieso even kijken of je een nieuwe PID tuning kan doen voor het bed, dat lost het meestal op (als je genoeg vermogen hebt om hem uberhaupt op temperatuur te krijgen)
Ik zie in mijn menu geen PID tuning voor het bed, wel voor de nozzle.
Misschien dat ik het kan aanzetten, maar dan moet ik weer even in de firmware duiken.

Sinds hij op 24V werkt heb ik op zuch vermogen zat, maar ik denk dat hij nu teveel schommelde.
Misschien iets langer voorverwarmen, dat had ik nu helemaal niet gedaan.
De runaway setting staat ook op 5 graden, misschien moet ik dat op 10 zetten.
Ammo123 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Ik zou zowiezo double checken of de magnetische sticker die je erop hebt geplakt uberhaupt wel 100+ graden aan kan. Die dingen verliezen hun magnetisme vaak bij 80+ graden.

Je zou ook kunnen kijken of je een isolatie plaat onder je heated bed kan plaatsen.
Bij se specs stond dat hij voor 150 graden geschikt is.
Kan de buildplate met de hand niet wegdrukken, dus nu werkt het.
Als hij in de loop van de tijd minder gaat werken moet ik de hele buildplate maar upgraden denk ik.

Die 3 lagen die er nu op zaten gingen er namelijk wel makkelijk af na buigen van de plaat.
En dat is precies waar ik die plaat voor wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
FRANQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:11:
[...]

Misschien dat ik het kan aanzetten, maar dan moet ik weer even in de firmware duiken.

Sinds hij op 24V werkt heb ik op zuch vermogen zat, maar ik denk dat hij nu teveel schommelde.

[...]

Als hij in de loop van de tijd minder gaat werken moet ik de hele buildplate maar upgraden denk ik.

Die 3 lagen die er nu op zaten gingen er namelijk wel makkelijk af na buigen van de plaat.
Ja, dat ligt er ook aan hoe de aansturing van het bed staat (pwm of bang-bang), ik heb het zelf wel aanstaan, maar dat is op een duet, dus geen idee hoe vergelijkbaar dat is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ammo123
FRANQ schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:11:
[...]

[...]

Heb je de mogelijkheid om je printer aan de PC te koppelen? Je zou dan met pronterface of als je een raspberry pi hebt met octopi ook via daar met gcode de bed PID tuning runnen. https://teachingtechyt.github.io/calibration.html#pid
Je zou hier een keer kunnen kijken of je deze acties kan uitvoeren. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
spacy schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:04:

Schoonmaken?

[Afbeelding]

Is het trouwens ook niet handig om een siliconen sok er omheen te hebben tegen de blob ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Even een vraagje voor mensen met een BLTouch, ik heb gemerkt dat ik de Z-offset van de blt moet aanpassen per print. Het is niet echt een 1x en klaar situatie die ik wel had verwacht. Was mijn verwachting verkeerd of is er iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ammo123 nee dat is niet de bedoeling, sla je de waarde op nadat je 'm aangepast heb?
(Save to EEPROM)

Je kan ook je firmware configgen dat ie meerdere metingen doet per punt, en daar het gemiddelde van pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
ManIkWeet schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:06:
@Ammo123 nee dat is niet de bedoeling, sla je de waarde op nadat je 'm aangepast heb?
(Save to EEPROM)

Je kan ook je firmware configgen dat ie meerdere metingen doet per punt, en daar het gemiddelde van pakt.
Weet je toevallig of dat ook mogelijk is met GCODE, als het niet anders kan wil ik wel een nieuwe firmware erop flashen maar het liefst niet om eerlijk te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ammo123 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Weet je toevallig of dat ook mogelijk is met GCODE, als het niet anders kan wil ik wel een nieuwe firmware erop flashen maar het liefst niet om eerlijk te zijn :)
Het opslaan is mogelijk met GCODE.

Het instellen van je z-offset is ook mogelijk met GCODE.

Ik weet niet wat je firmware is, maar in marlin:
Opslaan - M500
Z-offset - M851

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefan heeft weer eens een nuttige bijdrage gemaakt die je echt even moet bekijken:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:37
ocf81 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:57:
Stefan heeft weer eens een nuttige bijdrage gemaakt die je echt even moet bekijken:

[YouTube: Bi-Metallic Heat Breaks - A (R)Evolution?!]
Denk dat de meeste tweakers weten hoe de zoekmachine werkt op YouTube. Daarnaast gok ik de meeste tweakers hebben de nodige kanalen al geabonneerd waar ze interesse in hebben.
Ik zelf had dit filmpje al een tijdje gezien. Ik denk voor het gros van de 3D bezitters is dit niet nuttig. Bijzondere soorten filament of hoge snelheden denk niet dat dat echt relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincent_1971 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:05:
[...]

Denk dat de meeste tweakers weten hoe de zoekmachine werkt op YouTube. Daarnaast gok ik de meeste tweakers hebben de nodige kanalen al geabonneerd waar ze interesse in hebben.
Ik zelf had dit filmpje al een tijdje gezien.
Goed, dat kan. Ik ben zelf iemand die geen youtube gebruikt maar in plaats daarvan een alternatieve youtube viewer. Ik krijg dus geen berichtjes. Ik had deze video nog niet gepost gezien in het topic en ik dacht dat het interessant zou zijn.
vincent_1971 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:05:
Ik denk voor het gros van de 3D bezitters is dit niet nuttig. Bijzondere soorten filament of hoge snelheden denk niet dat dat echt relevant is.
Iedereen die een CoreXY op een beetje deftige snelheid aanstuurt zal dit toch wel interessant vinden, lijkt me. Omdat jij het niet nuttig vind is het niet nuttig voor anderen? Een beetje arrogant wat mij betreft. Maar wellicht kan je uitleggen waarom de wereld om de mening van vincent_1971 moet draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2021 17:39 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 02:57
ocf81 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:57:

[.....]
Daarom heb ik hem ook toegevoegd aan deel 3 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Pixelmagic schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Ik heb het niet gedaan, voornamelijk dat ik het niet op het juiste moment wist. Af en toe heb ik nu wel het idee dat ik het alsnog zou moeten doen, maakt soms nét iets meer geluid dan ik zou willen.

Mocht je het wel doen, laat aub even weten hoeveel vet je in totaal hebt gebruikt. Dan kan ik gepast inkopen :P
Heb ze toch maar in het vet gezet en heb het meeste van de 85 gram nog over die in de standaard Superlube tube zit. Gaat blijkbaar maar heel weinig in zo'n lagertje.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine update: de Prusa i3 MK3S+ staat hier lekker te printen (nu met PETG).

Ik zit nog wel een beetje te puzzelen met de eerste laag. Zowel de smooth als de textured sheets print prima met de eerste demo'tjes van PLA. Echter ik wilde net PETG gaan printen (eerste keer): is het dan normaal dat je first-layer z offset nog wat aan moet passen? Of heb ik de first-layer simpelweg niet goed genoeg afgesteld als het nu ineens niet goed hecht?

Bij de Ender3 was het altijd eindeloos prutsen en hopen dat de eerste lagen bleven plakken, zelfs als er niks veranderd was.

Daarop aansluitend: hoe precies heb je je z offset ingesteld? Ik merk hier dat een range van bv -1.650 -1.725 op het oog dezelfde (goede) resultaten geeft. Ben ik niet kritisch genoeg of is zo'n range normaal? (dit aangezien het tot 0.003 in te stellen is)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 26-02-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Anoniem: 674295 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:24:
Kleine update: de Prusa i3 MK3S+ staat hier lekker te printen (nu met PETG).

Ik zit nog wel een beetje te puzzelen met de eerste laag. Zowel de smooth als de textured sheets print prima met de eerste demo'tjes van PLA. Echter ik wilde net PETG gaan printen (eerste keer): is het dan normaal dat je first-layer z offset nog wat aan moet passen? Of heb ik de first-layer simpelweg niet goed genoeg afgesteld als het nu ineens niet goed hecht?

Daarop aansluitend: hoe precies heb je je z offset ingesteld? Ik merk hier dat een range van bv -1.650 -1.725 op het oog dezelfde (goede) resultaten geeft. Ben ik niet kritisch genoeg of is zo'n range normaal?
Ik heb het bed aangepast met locknuts en daarna met de octoprint plugin het bed zelf afgeregeld. Sindsdien het idee dat adhesion toch nét iets beter is. Uiteraard erna wel first layer adjust een paar keer draaien totdat hij echt lekker is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Heb je hechtingsproblemen met PETG? Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad. PETG hecht bij mij zo goed dat ik daardoor m'n buildtak laag kapot heb getrokken... :o :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

michielRB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 22:44:
Heb je hechtingsproblemen met PETG? Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehad. PETG hecht bij mij zo goed dat ik daardoor m'n buildtak laag kapot heb getrokken... :o :'(
Nee niet echt, ik had de eerste laag niet goed afgesteld (want na een FLC met PETG bleef het prima zitten).
Vandaar mijn vraag: niet nauwkeurig genoeg afgesteld of zit er een verschil kwa z-offset tussen PLA en PETG?

Let wel: ik print het op de textured sheet, daar hecht het wat minder intensief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-06 19:21
Anoniem: 674295 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Nee niet echt, ik had de eerste laag niet goed afgesteld (want na een FLC met PETG bleef het prima zitten).
Vandaar mijn vraag: niet nauwkeurig genoeg afgesteld of zit er een verschil kwa z-offset tussen PLA en PETG?

Let wel: ik print het op de textured sheet, daar hecht het wat minder intensief.
Met het Kexcelled filament dat ik bestel heb ik er weinig last van op onze MK3s'en. Op de textured sheet kan je sowieso al iets meer 'squish' doen, omdat het wat makkelijker loslaat. op de normale sheet is het iets meer uitkijken, daar kan PETG echt echt goed hechten namelijk.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Een tijd terug heb ik de volgende stappenmotor gekocht;
https://www.123-3d.nl/123...2B-0526-i2792-t14804.html

27mm met 0.9 graden per stap. Ideaal voor de direct drive bmg extruder dacht ik want mooi compact en licht.

Deze heeft echter helemaal geen kracht ongeacht de driver die ik gebruik. Ik kan het asje met mijn vingers tegen houden, een extruder kan ie dus al helemaal niet aandrijven.

Weet iemand hoe dit komt? Mijn 37mm motoren (1.8 graden) hebben veel meer kracht.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 22:47
pwillemske schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:41:
Een tijd terug heb ik de volgende stappenmotor gekocht;
https://www.123-3d.nl/123...2B-0526-i2792-t14804.html

27mm met 0.9 graden per stap. Ideaal voor de direct drive bmg extruder dacht ik want mooi compact en licht.

Deze heeft echter helemaal geen kracht ongeacht de driver die ik gebruik. Ik kan het asje met mijn vingers tegen houden, een extruder kan ie dus al helemaal niet aandrijven.

Weet iemand hoe dit komt? Mijn 37mm motoren (1.8 graden) hebben veel meer kracht.
Ik heb ook meerdere pancake drivers en gebruik het op mijn andere 3 en werkt echt goed. Ik weet niet welke printer je gebruikt met welk bord maar misschien heb je per ongeluk je drivers current aangepast?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Daniel. Ik heb een zelfbouw printer met een SKR1.4 Turbo. Ik heb daar zowel de TMC2209 als de TMC2208 gebruikt. Daarna nog een A4988 gestoken maar dat maakt geen verschil.

Als ik hem op mijn Tevo Tornado aansluit is het hetzelfde. Daar gebruik ik een TMC2208 voor de extruder op een MKS Gen L. Die motor doet het wel goed (44mm 1.8 graden) dus ik snap er niks van :P

Current heb ik al aangepast maar maakt geen verschil.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Laatst online: 22:47
pwillemske schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:56:
@Daniel. Ik heb een zelfbouw printer met een SKR1.4 Turbo. Ik heb daar zowel de TMC2209 als de TMC2208 gebruikt. Daarna nog een A4988 gestoken maar dat maakt geen verschil.

Als ik hem op mijn Tevo Tornado aansluit is het hetzelfde. Daar gebruik ik een TMC2208 voor de extruder op een MKS Gen L. Die motor doet het wel goed (44mm 1.8 graden) dus ik snap er niks van :P

Current heb ik al aangepast maar maakt geen verschil.
Zou het een brakke motor kunnen zijn. Geen idee hoe je dat zou moeten testen. Met eenzelfde motor natuurlijk maar anders geen idee.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Zo, ik ben ook weer een illusie armer.

Dacht dat ik een all-metal hotend had omdat de bowden tube niet doorliep tot in/voorbij de heatbreak.
Blijkt dat ze daar gewoon nog een los stukje PTFE in hadden zitten, hetgeen na een paar jaar gebruik dusdanig versleten/gesmolten is dat de prints er steeds slechter / totaal niet meer uit kwamen.

Nou nog ff zien hoe ik dat ga oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@AlexanderB Welke hotend heb je?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De standaard hot end van m'n Anycubic Kossel Plus, maar dat lijkt zo te zien een V6 V5 clone te zijn. Ik heb ook nog ergens een V6 geloof ik, dan kan ik in ieder geval weer verder. :)

[edit:] de V6 is korter, moet ff verzinnen hoe ik dat ga fixen..

[edit2:] had nog een dunwandig stukje PTFE dus die in de V5 geinstalleerd, kan ik iig printen. Nou nog ff kijken hoe ik het permanent oplos :)
Kan of een adapterblokje meubelen om de V6 op de V5 spacing te krijgen, of ik kan een RVS bout op de draaibank zetten en een full metal heatbreak maken.

[ Voor 55% gewijzigd door AlexanderB op 27-02-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Top tip als het niet lukt om de prints te laten plakken op de texture sheet van Prusa:
Schoonmaken met lauw water en afwasmiddel!
Staat nergens in het boekje volgens mij en je gaat er vanuit dat de IPA alles wel goed schoonmaakt. Alsnog bleef de PETG niet goed plakken.
Na het sopje gaat het als een malle.

Edit: Ok het mag dus blijkbaar niet vanuit de manual gezien :S

[ Voor 9% gewijzigd door Boullie op 28-02-2021 20:57 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Boullie schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:06:
Top tip als het niet lukt om de prints te laten plakken op de texture sheet van Prusa:
Schoonmaken met lauw water en afwasmiddel!
Staat nergens in het boekje volgens mij en je gaat er vanuit dat de IPA alles wel goed schoonmaakt. Alsnog bleef de PETG niet goed plakken.
Na het sopje gaat het als een malle.
In de beschrijving van prusa maar ook anderen staat dat je absoluut geen water mag gebruiken omdat dan de laag los kan laten.

Zelf heb ik een plaat via Amazon van prima creator, waar ik nog niet van weet of ik er tevreden mee ben.

Ik heb het idee dat de bltouch de hoogte niet goed meet door de grove structuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PayANB-Kf7Whf7_bDZocz2CULPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywdVlfXCbhwtTmi7Xx7qk1dE.jpg?f=fotoalbum_large

Daardoor heb ik dat de eerste laag losse draadjes zijn.

Hieronder de eerste laag op 200% flow en 0.1mm hoogte (dat was nu een experiment of het dan wel beter ging, 2 lagen in een laag proppen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23rVlAsAp2S_yL1aBNZ8_-nEA_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6k3tsOT0YqXgyU6y8sF7VJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Hierdoor is de uiteindelijke print veel minder mooi

Links op de textuur pei coated sheet
Rechts op glas.
Zelfde gcode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zybNYhn8EcGmh9T-n-rf8HM8He0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SF3DBnpx7Ec5FWFuM31LbGh9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De bltouch naar nozzle offset instelling met 0.1-0.2mm vergroten, lijkt consistent een beetje te veel afstand op de 1e laag.

De eerste laag instelling kan je beter wat dikker zetten, dan krijg je ook meer materiaal geextrudeerd, en heb je wat meer speling met precisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
AlexanderB schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:45:
De bltouch naar nozzle offset instelling met 0.1-0.2mm vergroten, lijkt consistent een beetje te veel afstand op de 1e laag.

De eerste laag instelling kan je beter wat dikker zetten, dan krijg je ook meer materiaal geextrudeerd, en heb je wat meer speling met precisie.
Ook wel een goeie inderdaad om de offset anders in te stellen.

De hechting is ook helemaal ruk nu.
De plaat wel afgenomen met isopropyl alcohol
Printer staat in een behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5hyuqU72tbeB7vXnTBCBN6Z7jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAOp5EFVM0GlaM4dMumOZ4BI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De punt van je BLTouch gaat echt niet in zo'n deukje van de textured sheet, dus je BLTouch zou redelijk consistent moeten blijven (je homed in principe altijd op dezelfde plek)

Gewoon je z-offset lager instellen, die texture heeft diepte en dat moet je opvullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:29
Ik ben van plan om binnenkort een prusa mk3s+ kit te bestellen, maar twijfel welke spring steel sheet ik best neem:
smooth double sided PEI of texture powder coated.

Het is mijn eerste 3d printer en wil gewoon hetgene die makkelijkst werkt qua hechtbaarheid enzo...
Heet iemand een suggestie wat ik best neem? Ben niet van plan om meteen met speciale stoffen te printen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
fjskmdl2 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:17:
Ik ben van plan om binnenkort een prusa mk3s+ kit te bestellen, maar twijfel welke spring steel sheet ik best neem:

Het is mijn eerste 3d printer en wil gewoon hetgene die makkelijkst werkt qua hechtbaarheid enzo...
Heet iemand een suggestie wat ik best neem? Ben niet van plan om meteen met speciale stoffen te printen ofzo...
Ik heb de smooth sheet maar achteraf had ik beide genomen. Zo'n textured sheet is toch wel mooi in veel gevallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rejer

https://help.prusa3d.com/...lexible-steel-sheets_2195

Powder-coated spring steel sheet
The surface of this sheet is covered with a special polymer (Ultem) to ensure perfect adhesion. Never clean the textured sheet with acetone and never apply ABS juice on it, it is causing the powder coating to crack and wear down. Other solvents like "Bearing Cleaner" may also contain acetone or other heavy solvents that can damage the sheet. Also, do not use any metal spatula with the textured sheet! For more information, check this blog post.

Ideal for extensive printing of PETG, CPE, FLEX/TPU, ABS, as well as any other type of filament
Thinner than its smooth counterpart
Before launching the print, degrease the sheet by wiping it with isopropyl alcohol (IPA) 90% or more

Smooth PEI sticker spring steel sheet
Both sides of this sheet are covered by a sticker made from smoothed PEI plastic. This is the same time-tested surface type that was used on the older MK2S printers.

Ideal for printing PLA, HIPS, PP, ASA, composite materials (metal/wood), as well as any other type of filament
Thicker than the textured sheet
Sometimes does not need any kind of surface preparation, but the safest way is to use isopropyl alcohol (IPA) 90% or more. It is possible to use the bundled gluestick or your tested window cleaner. When it comes to acetone or ABS juice, do not overuse it. Extended use makes the PEI surface brittle and fragile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

Beide als je van plan bent om met PLA en PETG te printen (en die kans is groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De powdercoated nemen en de pei sheet los toevoegen. scheelde 5 euro de laatste keer dat ik keek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
@haarbal thnx! net controleerd en is inderdaad 5 euro goedkoper op deze manier
zijn er verder aan te raden zaken die ik best meteen mee bestel?

[ Voor 29% gewijzigd door fjskmdl2 op 01-03-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
fjskmdl2 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:45:
@haarbal thnx! net controleerd en is inderdaad 5 euro goedkoper op deze manier
zijn er verder aan te raden zaken die ik best meteen mee bestel?
galaxy prusament. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Zit er niet al een rol bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
Er zit standaard een rol van 1kg bij idd
Pagina: 1 ... 195 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.