• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10:45
BiLo schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:19:
[...]

heb je een ouder huis? last van tocht?
Ik heb inderdaad een oud huis (1947) en de printer staat erg dicht bij een raam. Aangezien het oude kozijnen zijn zal het vast een beetje tochten.
lennertvdkort schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Heb je het met meerdere pla soorten?
Heb zelf van de week een rol Pla van 1233d weggegooid, print prima maar bed adhesion is gewoon niet te filmen. ook na meerdere droog-sessies. is een wat oudere rol, dus gok dat de rek er toch uit gaat na een tijd.

Zoniet zou ik je aanraden je bed eens te reinigen met aceton(alleen de smooth plaat!!). Dat werkt volgens Prusa als verfrisser voor de adhesion. Ik doe het ook eens in de zoveel tijd(het is dus geen vervanger voor alcohol)
Ik heb meerdere PLA kleuren, allemaal van 123. Waar ik nu mee print is vorige week nieuw uit de doos gekomen. Ik dacht voorheen dat het misschien aan de kamer temperatuur zou liggen. Die is standaard 15 graden. Maar ik las juist dat het bij PLA juist voordelig zou zijn.

[Voor 58% gewijzigd door Thoit op 08-02-2021 14:22]

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08-12 22:45
Thoit schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:19:
[...]

De laatste 2 prints wel ja. De prints daarvoor was het moeilijk te beoordelen.
Ik gebruik zelf 3dlac spray voor betere adhesion, zorgt toch voor een net wat betere verbinding.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 08:34

Pixelmagic

Ubergeek

sjaakwortel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Ik gebruik zelf 3dlac spray voor betere adhesion, zorgt toch voor een net wat betere verbinding.
Die zou je met een Prusa met flexplate niet nodig moeten hebben.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

lennertvdkort schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Heb je het met meerdere pla soorten?
Heb zelf van de week een rol Pla van 1233d weggegooid, print prima maar bed adhesion is gewoon niet te filmen. ook na meerdere droog-sessies. is een wat oudere rol, dus gok dat de rek er toch uit gaat na een tijd.

Zoniet zou ik je aanraden je bed eens te reinigen met aceton(alleen de smooth plaat!!). Dat werkt volgens Prusa als verfrisser voor de adhesion. Ik doe het ook eens in de zoveel tijd(het is dus geen vervanger voor alcohol)
Aceton gebruik ik elke 10-15 prints wanneer het net wat minder begint te hechten. Daarna is het tot nu toe inderdaad veel beter. Ik doe voor elke print met IPA 99% het koude bed af.

Wanneer het niet lekker loopt doe ik ook de first level calibration nog een paar keer fine tunen.

PVoutput van mijn 4950Wp

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-12 16:30
Thoit schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:20:
[...]

Ik heb inderdaad een oud huis (1947) en de printer staat erg dicht bij een raam. Aangezien het oude kozijnen zijn zal het vast een beetje tochten.

[...]

Ik heb meerdere PLA kleuren, allemaal van 123. Waar ik nu mee print is vorige week nieuw uit de doos gekomen. Ik dacht voorheen dat het misschien aan de kamer temperatuur zou liggen. Die is standaard 15 graden. Maar ik las juist dat het bij PLA juist voordelig zou zijn.
Probeer eens wat er gebeurd als je een kartonnen doos om je printer zet.
Zo voorkom je tocht langs je print.

Verder, hoe warm staat je bed?

• rinkel
  • Laatst online: 09:20
spacy schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:16:
De Prusa MINI+ is binnen. De printer was al deels gemonteerd, dus het was verder een eenvoudige instructie om te volgen, en na het afstellen van de eerste laag, is het eerste proefprintje ook direct goed gelukt. Tot nu toe precies wat ik ervan verwacht had. De komende tijd eerst eens flink oefenen met PLA, want heb voorlopig alleen de smooth printsheet.
Waar heb je de mini gekocht?
Ze zijn op dit moment erg lastig (niet!) te krijgen. Net als de mk3 overigens.

• Toiletman
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-12 21:32
jbhc schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:17:
[...]

Pas hier wel mee op dat de temperatuur binnenin niet te warm wordt, zo heb ik een moederbord naar de filistijnen geholpen.

Only dead fish go with the flow

• jbhc
Toiletman schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:57:
[...]

Pas hier wel mee op dat de temperatuur binnenin niet te warm wordt, zo heb ik een moederbord naar de filistijnen geholpen.
Dan laat je de bovenkant eraf. Het gaat er vooral om dat je "windvlagen" beperkt

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:02
Hortz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:16:
Mooie set zo. Ik ben zelf opzoek naar alles komende maanden los te bestellen voor de Voron 2.4.
Dat is iets beter betaalbaar dan alles in 1x.
Eerste dingen vanuit de BOM zijn besteld!

Zit alleen mee met de ABS stukken, ben benieuwd of alles op mijn huidige printer past (Anycubic Kossel Plus). Ook de kleurstelling ben ik nog niet uit
Ben jij mij? Ik heb nagenoeg alles besteld voor de Voron en alle onderdelen geprint op, jawel, mijn Anycubic Kossel Plus. De onderdelen passen prima trouwens, het grootste onderdeel (de kap voor het carbon filter) past met gemak op het bed.

Stuur vooral een berichtje als je mijn BOM met sources wil.

Omdat ik grijze profielen gebruik (scheelde 100 euro met de Misumi's) ben ik voor zwart met zilver accent gegaan. Heb nog niet zo veel in elkaar zitten, maar tot nu toe niet ontevreden.

[Voor 11% gewijzigd door citruspers op 08-02-2021 22:44]

I'm a photographer, not a terrorist

• Thoit
jbhc schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:17:
[...]

Verder, hoe warm staat je bed?
Dat zou ik eens kunnen proberen inderdaad. Een enclosure maken van de bekende Ikea tafels staat sowieso nog op de planning.

Het bed staat standaard op 60 graden. Had al 55 en 50 geprobeerd, zelfde probleem.

Het probleem lijkt nu weer verholpen te zijn. (klopt af!) Gisteren een nieuwe print gestart en die ging goed. Het was echter een ander object dan degene die de hele tijd fout gingen. Af en toe wil je ook weer eens effe wat motivatie met wat goed gaat. Wat ik heb gedaan is het volgende: bed schoon gemaakt met Aceton, vervolgens nog eens met Dreft en warm water het geheel schoon gespoeld. Na de Aceton behandeling zag ik dat er nog een beetje een vet laagje op zat dus vandaar de Dreft kuur erna.

Wat ik nu ook die is elke keer op een ander stuk op het bed printen. Ik deed standaard altijd in het midden, nu ga ik gewoon de hoeken af. Dan heb je altijd een schoon, en kan er niks van de vorige print zitten. Voor de toekomst ga ik denk ik maar eens wat duurdere Filement proberen, lees dat sommige mensen daar ook een groot veerdeel mee hebben gehaald.

Bedankt iedereen voor de snelle en vele reacties! Zo te zien moet ik snel maar met een Enclosure gaan beginnen :)

• sjaakwortel
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08-12 22:45
Thoit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:22:
[...]

Dat zou ik eens kunnen proberen inderdaad. Een enclosure maken van de bekende Ikea tafels staat sowieso nog op de planning.

Het bed staat standaard op 60 graden. Had al 55 en 50 geprobeerd, zelfde probleem.

Het probleem lijkt nu weer verholpen te zijn. (klopt af!) Gisteren een nieuwe print gestart en die ging goed. Het was echter een ander object dan degene die de hele tijd fout gingen. Af en toe wil je ook weer eens effe wat motivatie met wat goed gaat. Wat ik heb gedaan is het volgende: bed schoon gemaakt met Aceton, vervolgens nog eens met Dreft en warm water het geheel schoon gespoeld. Na de Aceton behandeling zag ik dat er nog een beetje een vet laagje op zat dus vandaar de Dreft kuur erna.

Wat ik nu ook die is elke keer op een ander stuk op het bed printen. Ik deed standaard altijd in het midden, nu ga ik gewoon de hoeken af. Dan heb je altijd een schoon, en kan er niks van de vorige print zitten. Voor de toekomst ga ik denk ik maar eens wat duurdere Filement proberen, lees dat sommige mensen daar ook een groot veerdeel mee hebben gehaald.

Bedankt iedereen voor de snelle en vele reacties! Zo te zien moet ik snel maar met een Enclosure gaan beginnen :)
Afhankelijk van de instellingen van prusaslicer kan een brim om je onderdelen ook helpen, vooral als ze een wat kleiner contact oppervlakte hebben.

• Thoit
sjaakwortel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Afhankelijk van de instellingen van prusaslicer kan een brim om je onderdelen ook helpen, vooral als ze een wat kleiner contact oppervlakte hebben.
Klopt, dacht dat ik dat vermeld had. Maar de Brims waren toegevoegd. Heb nu ook maar de Timelapse functie in Octoprint aangezet. Dan kan je achteraf wat beter analyseren wat er fout ging.

• BiLo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10:25

BiLo

PSN: toiletcleaner

Thoit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Klopt, dacht dat ik dat vermeld had. Maar de Brims waren toegevoegd. Heb nu ook maar de Timelapse functie in Octoprint aangezet. Dan kan je achteraf wat beter analyseren wat er fout ging.
In plaats van een brim kun je ook een draft shield als optie aanzetten. Ook wel een poor mans enclosure genoemd 8)7

Ik durf je echter niet te zeggen hoe effectief dit is, zelf geen ervaring mee.

Ryzen 3700x | AMD Radeon 6700XT | Gigabyte X570 AORUS Pro | 32GB 3466Mhz C16 | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa BEAR V2 MK3 | Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:37
rinkel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:44:
[...]

Waar heb je de mini gekocht?
Ze zijn op dit moment erg lastig (niet!) te krijgen. Net als de mk3 overigens.
Gewoon bij Prusa zelf, ik had het begin november besteld, en werd daar zoals de verwachte levertijd ook zou zijn, net voor de kerstdagen overgedragen aan de bezorger, zodat ik uiteindelijk mijn pakket nog net in 2020 heb ontvangen.

Update:
Uiteindelijk 2 issues tegen gekomen met de printer:
-PTFE tube van hotend heb ik vrij snel vervangen omdat ie verstopt raakte, zoals ik al eerder schreef mogelijk vanwege verkeerde temperatuur instelling van bepaald PLA, maar twijfel inmiddels of het niet net te kort is geweest, heb nu een iets langere tube erin gedaan, en nog geen problemen weer gehad. Maar heb ook die betreffende PLA nog niet veel gebruikt.
-schroefje van de X-as tandwiel bleek los te zitten, waardoor ik wat last had van X-as warping. Na weer goed vast draaien printte die eindelijk helemaal netjes :-)

Owja en met dit koude weer is de ambient temp beveiliging soms wat irritant.
De MINI weigert aan het werk te gaan als de ruimte niet 16'C of warmer is. (= beide sensoren zowel hotend als printbed) Over eigenwijze apparatuur gesproken.... :o

[Voor 47% gewijzigd door spacy op 09-02-2021 12:50. Reden: aanvulling op eerste ervaringen]

• Thoit
Hoe doen de mensen het trouwens als ze meerdere kleine (verschillende) delen moeten printen? Ben voor iemand een Lego poppetje aan het printen. Dat bestaat natuurlijk uit 2 benen, 2 handen, 2 armen etc. Ik ben het nu één voor één aan het printen. De reden hiervan is, als het mis gaat, gaat maar één ding mis. Maar imo moet de Prusa toch zo printen dat ik bijna alles in één keer zou moeten kunnen doen.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:21
Thoit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:58:
Hoe doen de mensen het trouwens als ze meerdere kleine (verschillende) delen moeten printen? Ben voor iemand een Lego poppetje aan het printen. Dat bestaat natuurlijk uit 2 benen, 2 handen, 2 armen etc. Ik ben het nu één voor één aan het printen. De reden hiervan is, als het mis gaat, gaat maar één ding mis. Maar imo moet de Prusa toch zo printen dat ik bijna alles in één keer zou moeten kunnen doen.
Ja gewoon alles op een plate rammen en printen.

Als je nog iets van veiligheid wil kan je print all at once uitzetten maar dan moet je wel iets meer ruimte tussen de objecten houden. In slic3r heet het sequential printing geloof ik

[Voor 3% gewijzigd door Rmg op 09-02-2021 13:08]

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:45

AlexanderB

7800 rpm

spacy schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:36:
Owja en met dit koude weer is de ambient temp beveiliging soms wat irritant.
De MINI weigert aan het werk te gaan als de ruimte niet 16'C of warmer is. (= beide sensoren zowel hotend als printbed) Over eigenwijze apparatuur gesproken.... :o
Kan je ook uitzetten natuurlijk. :)
Thoit schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:58:
Gewoon alles in 1x, als er wat mis gaat, dan jammer dan van dat beetje filament wat er dan verloren gaat, zeker bij zo'n klein printje. Maar heb zelf ook wenig prints die echt fout gaan bij het printen, als de 1e laag goed gaat dan loop ik rustig weg bij de printer.

Er is ook een optie op sommige printers (prusa dacht ik?) om selectief dingen te annuleren, maar dan moet je dat zowel in de slicer als op de printer geconfigureerd hebben geloof ik.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
AlexanderB schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Kan je ook uitzetten natuurlijk. :)
Zet hem dan wel op 5 graden, anders detecteert hij draadbreuk niet meer.

• BiLo

BiLo

AlexanderB schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Er is ook een optie op sommige printers (prusa dacht ik?) om selectief dingen te annuleren, maar dan moet je dat zowel in de slicer als op de printer geconfigureerd hebben geloof ik.
Dat kan met een plugin in octoprint, zijn er meerdere van, onderstaand een voorbeeld:

https://plugins.octoprint.org/plugins/cancelobject/

Ryzen 3700x | AMD Radeon 6700XT | Gigabyte X570 AORUS Pro | 32GB 3466Mhz C16 | 960 EVO 250GB | RM650x | Prusa BEAR V2 MK3 | Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:45

AlexanderB

7800 rpm

Handig :) Heb zelf (nog) geen octoprint omdat ik vanaf m'n SD kaartje print.

• Hortz
  • Nu online
citruspers schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
[...]

Ben jij mij? Ik heb nagenoeg alles besteld voor de Voron en alle onderdelen geprint op, jawel, mijn Anycubic Kossel Plus. De onderdelen passen prima trouwens, het grootste onderdeel (de kap voor het carbon filter) past met gemak op het bed.

Stuur vooral een berichtje als je mijn BOM met sources wil.

Omdat ik grijze profielen gebruik (scheelde 100 euro met de Misumi's) ben ik voor zwart met zilver accent gegaan. Heb nog niet zo veel in elkaar zitten, maar tot nu toe niet ontevreden.
Grappig!
Ik zal je even een berichtje sturen betreffende de BOM. Sommige dingen kon ik met moeite een goede winkel voor vinden. Verder is het altijd wel handig om te zien of jij nog andere winkels hebt gevonden dat ik had.

En mooi om te horen dat alles past, zal ik komende week ABS halen en beginnen met printen voor de Voron als mijn enclosure klaar is : https://www.thingiverse.com/thing:3625475 .
Hij staat in de koude garage en nu met deze temperaturen is dat niet fijn met ABS. Hoop het hiermee beter te kunnen maken.

Ben je trouwens verder tevreden met de Kossel Plus? Het is voor mij een stabiel apparaat wat goed werkt, alleen mis steeds vaker wat meer snelheid en groter oppervlakte. Vandaar dat ik ook voor een Voron heb gekozen om te bouwen.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:02
Hortz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:54:
[...]

Grappig!
Ik zal je even een berichtje sturen betreffende de BOM. Sommige dingen kon ik met moeite een goede winkel voor vinden. Verder is het altijd wel handig om te zien of jij nog andere winkels hebt gevonden dat ik had.

En mooi om te horen dat alles past, zal ik komende week ABS halen en beginnen met printen voor de Voron als mijn enclosure klaar is : https://www.thingiverse.com/thing:3625475 .
Hij staat in de koude garage en nu met deze temperaturen is dat niet fijn met ABS. Hoop het hiermee beter te kunnen maken.

Ben je trouwens verder tevreden met de Kossel Plus? Het is voor mij een stabiel apparaat wat goed werkt, alleen mis steeds vaker wat meer snelheid en groter oppervlakte. Vandaar dat ik ook voor een Voron heb gekozen om te bouwen.
Ik vind zelf de Voron Discord (en dan het NL kanaal) een geweldige resource, kom vooral ook daar even langs als je zaken zoekt maar niet in de BOM kan vinden.

Koude garage kan inderdaad wel wat uitdagend worden qua ABS. Ik heb zelf de printer in een klein washok (met ventilatie) staan waar de tocht beperkt is, en dat gaat -net- goed met ABS printen op de Kossel. Verder ben ik er wel tevreden over, in ieder geval de nieuwe versie met autolevel (ik heb er 2). Ik heb de mijne voorzien van een V6 all metal hotend (standaard is V5 met PTFE lining dacht ik), BMG extruder en een Duet Maestro controlebordje en hij werkt redelijk vlekkeloos. De dimensies van de printed parts zijn een beetje iffy en de bed level blijft lastig, maar nu het ding nagenoeg alle ABS parts voor de Voron heeft geprint mag ik eigenlijk niet klagen.

Koop trouwens wel ABS+, dat print een tikje makkelijker. Voor de essentials kan je net af met 1 rol, maar dat is erg krap, plus je gaat toch nog een extra rol nodig hebben voor de skirts enzo (die je later met de Voron zelf kan printen). En uiteraard nog een rol voor de accenten, al heb je daar niet zo veel voor nodig.

Ben je er al uit welke kleur je gaat doen?

I'm a photographer, not a terrorist

• BiLo

BiLo

Het begint vorm te krijgen <3

• jbhc
Toch is het lekker als je via V&A gewoon even 10st lineaire rails kunt kopen voor je printers voor een prijs die een stuk lager ligt dan bij ome Ali :)

De eerste onderdelen voor de Hevo heb ik nu gekocht en ik kan verder met de Sunlu S8 :)

[Voor 23% gewijzigd door jbhc op 10-02-2021 00:33]

• FRANQ
  • Nu online
Leuk als je printer het weer doet :)
Had een paar weken nog wat probleempjes nadat hij 2 jaar had stil gestaan in de schuur.
(Zeker na het aanpassen van de firmware)

Maar nu hij eenmaal werkt en goed afgesteld is, is het gewoon weer helemaal leuk om te printen.

Heb er sinds het weekend een volle rol abs doorheen gejaagd, een kilo filament weggeprint zonder 1 fout printje.
Mijn dochter heeft er een hele berg duplo treinrails bij, en mijn vrouw speelkaarten houders.

Alleen viel me vanmorgen op dat er kleine brokjes glas uit het printbed zijn.
Deze zitten op de onderzijde van de speelkaart houders, en kon ze vrij gemakkelijk verwijderen.

Misschien is borosilicaatglas toch niet de juiste ondergrond, maar het print wel erg fijn.

Zit nu te kijken naar een Pei sticker voor op het glas, maar ben bang dat ik de prints dan helemaal niet meer los krijg.

De buildtak flexplate is een beetje te duur om deze maand nog te doen. :o
Maar heb daar wel een beter gevoel bij omdat je de plaat kunt buigen.

Wat gebruiken jullie bij abs asa of petg? (pla print ik eigenlijk niet)

Heb voor mijn verjaardag eind van de maand de volgende rollen filament op mijn lijstje staan.
Heeft iemand daar ervaring mee?

https://www.plasticz.nl/n...al-red-ral-3001-semi.html

https://www.plasticz.nl/n...lic-grey-fillamentum.html

https://www.plasticz.nl/n...ue-technical-polymer.html

https://www.plasticz.nl/n...l-4008-1-kg-filament.html

• Boullie
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-12 20:50

Boullie

Da Bulster

jbhc schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 00:32:
Toch is het lekker als je via V&A gewoon even 10st lineaire rails kunt kopen voor je printers voor een prijs die een stuk lager ligt dan bij ome Ali :)

De eerste onderdelen voor de Hevo heb ik nu gekocht en ik kan verder met de Sunlu S8 :)
Wel eerst goed schoonmaken als je ze binnen krijgt he
De 3 lange zijn al gebruikt en lopen dus al goed.

Boullie

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
@FRANQ Ik gebruik voor PETG (en PLA) een Zimple Ziflex. Goede kwaliteit voor een relatief bescheiden prijs. Plakt goed dus de eerste laag in het begin liever wat te hoog dan te laag :P Ik heb het op hun eigen site besteld, maar 3D Jake heeft het ook.
https://zimple3d.com/
https://www.3djake.nl/zim...ate-starter-kit-high-temp

Heeft iemand nog tips voor een goede PETG? Ik heb nu CPE van Fillamentum en PETG van Extrudr. De CPE print redelijk goed (veel stringing) en is een fijn materiaal, maar de PETG van Extrudr is precies het tegenovergestelde :P

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• FRANQ
  • Nu online
pwillemske schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:06:
@FRANQ Ik gebruik voor PETG (en PLA) een Zimple Ziflex. Goede kwaliteit voor een relatief bescheiden prijs. Plakt goed dus de eerste laag in het begin liever wat te hoog dan te laag :P Ik heb het op hun eigen site besteld, maar 3D Jake heeft het ook.
https://zimple3d.com/
https://www.3djake.nl/zim...ate-starter-kit-high-temp

Heeft iemand nog tips voor een goede PETG? Ik heb nu CPE van Fillamentum en PETG van Extrudr. De CPE print redelijk goed (veel stringing) en is een fijn materiaal, maar de PETG van Extrudr is precies het tegenovergestelde :P
Die Zimple is wel een stuk betaalbaarder :)

Hoe zet je die magnetische basis vast op je heated bed?
(zie dat even niet zo snel op de site)

Heb je al een temp tower geprint?
Zie ook: https://all3dp.com/2/petg...-easy-ways-to-prevent-it/

• pwillemske
  • Niet online
@FRANQ De magnetische basis heeft een sterke lijm laag en plak je dus op je bestaande bed (net als de BuildTak)

Ik heb nog nooit een temp tower geprint eigenlijk, zou ik eens moeten doen :) De CPE droog ik ook vaak in een voedseldroger, dan is het een stuk minder aanwezig, maar zal eens een torentje printen.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01-12 06:55
Ik gebruik voornamelijk de PLA K5 series bij Kexcelled momenteel, vrij goedkoop/nauwkeurig en te krijgen bij Filamentz. Verders blijft de Fillamentum reeks ook altijd goed voor projecten.

Filamentz.nl | 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• jbhc
pwillemske schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:06:

Ik vind de PETG van Devil Design wel lekker printen. Dit print bij mij een stuk beter dan het spul van 123

• MartijnV03
  • Registratie: september 2017
  • Nu online
jbhc schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Ik vind de PETG van Devil Design wel lekker printen. Dit print bij mij een stuk beter dan het spul van 123
Wat voor settings print jij met devil design petg?
Ben nog aan het zoeken met de eerste rol

iRacing Profiel

• Boullie

Boullie

Da Bulster

MartijnV03 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Ik gebruik voor Devil Design 245 graden voor de eerste laag, 240 voor de rest van de lagen en 70 graden voor het heatbed. Heb er een hele HEVort 1,5 keer mee geprint en een DremelCNC.

Boullie

• jbhc
MartijnV03 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:41:
[...]

Uit mijn hoofd:

1st layer hight - 0,3mm
Nozzle - 230graden
Bed - 75graden

• rejer
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 08-12 02:29
Meh, ben ik mooi mijn mk3s+ aan het bouwen, kom ik bij stap 6 aan, pak de LCD etc er bij.

/zoekt, geen lcd en stap 6 te vinden op de geprinte onderdelen na dan. bleh. Dan maar hun mailen.

[Voor 99% gewijzigd door rejer op 11-02-2021 23:50]

• rejer
ManIkWeet schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:49:
Ze lijken die LCDs wel vaker te vergeten...
oh ? lekker dan. Naja ik hoop dat ze deze onderdelen snel na sturen.
Geeft wat een bitter gevoel terwijl op hun checklist staat LCD "OK"

• BiLo

BiLo

rejer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:52:
[...]

oh ? lekker dan. Naja ik hoop dat ze deze onderdelen snel na sturen.
Geeft wat een bitter gevoel terwijl op hun checklist staat LCD "OK"
Zuur! Dat gevoel ga je niet met de Haribo's weg kunnen eten :-(

• rejer
BiLo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Zuur! Dat gevoel ga je niet met de Haribo's weg kunnen eten :-(
Dat is het ergste nog. Ik had net de extruder haribo's op. En dat smaakte naar meer.

[Voor 10% gewijzigd door rejer op 11-02-2021 13:57]

• Boullie

Boullie

Da Bulster

rejer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Dat is het ergste nog. Ik had net de extruder haribo's op. En dat smaakte naar meer.
Ik moet nog een 2 weken wachten op mijn Haribo's ;)

Wou ook gelijk nog spare parts mee bestellen maar dat is pas mogelijk als je een Prusa printer geregistreerd hebt. Dit vanwege Corona voorraad issues. Snap dat ze het doen maar betekend wel dat ik later nog een bestelling moet doen waar ik weer een 2 weken op moet wachten.

[Voor 34% gewijzigd door Boullie op 11-02-2021 15:12]

Boullie

• LOTG
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 09:53
Zijn er hier mensen met een ANET A8 Plus? Ik probeer er wat info over te vinden maar de meeste zoekresultaten gaan over de non plus versie. Ik wil graag iets om langzaam te upgraden, en het grote volume en aluminium frame ten opzichte van de A8 waren voor mij reden om hier naar te kijken, even als de prijs en beschikbaarheid in NL.

Wat ik over de A8 vooral kon vinden waren veiligheid en het acryl frame wat tegenviel. Nu heeft de plus dat betere frame en volgens mij ook standaard wat thermal runaway protection en zou ik hem met Marlin kunnen flashen voor nog meer safety opties (wat mijn voorkeur heeft).

Dus is het frame OK, of is het als nog iets om te upgraden en is de veiligheid (eventueel met Marlin) ook acceptabel?
LOTG schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:21:
Zijn er hier mensen met een ANET A8 Plus? Ik probeer er wat info over te vinden maar de meeste zoekresultaten gaan over de non plus versie. Ik wil graag iets om langzaam te upgraden, en het grote volume en aluminium frame ten opzichte van de A8 waren voor mij reden om hier naar te kijken, even als de prijs en beschikbaarheid in NL.

Wat ik over de A8 vooral kon vinden waren veiligheid en het acryl frame wat tegenviel. Nu heeft de plus dat betere frame en volgens mij ook standaard wat thermal runaway protection en zou ik hem met Marlin kunnen flashen voor nog meer safety opties (wat mijn voorkeur heeft).

Dus is het frame OK, of is het als nog iets om te upgraden en is de veiligheid (eventueel met Marlin) ook acceptabel?
Helaas is dat denk ik de minst bekende Anet van de laatste jaren. Is ook al weer een paar jaar oud.

Alle printers onder de €500 zijn een projectje. Anet printers zijn de start van een eeuwig project*, tot het moment dat je het laatste Anet onderdeel vervangen hebt. Pluspunt is dat je op het moment dat je het laatste Anet onderdeel hebt vervangen dan wel de onofficiële opleiding voor 3D-printermonteur met lof hebt doorlopen.

Maar meer algemeen gesproken heeft Anet zo ongeveer de slechtste moederborden die je kan krijgen van een 'groot' merk in deze tak van sport. Gaan vaak stuk en zijn meestal beperkt als het gaat om het maken van aanpassingen aan de printer gaat. De hotend is ook niet veel soeps. Net zoals alle zelfbouw Anet printers, is de A8+ een leuke zak onderdelen voor weinig die je kan gebruiken om je project mee te bootstrappen. Out-of-the-box zal het wel werken, maar het zal niet lang goed blijven werken en de kwaliteit zal matig zijn. De printer die de onderdelen van je eigenlijke printer (of de printer in zijn uiteindelijke hoedanigheid) zal printen.

Als je een printer met een goot bed wil is Cr-10 wellicht beter.

*Ik kan het weten, ik heb zelf een Anet A8

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Bestrijd de plaag van wokeness!

• LOTG
@ocf81 Dat was ook mijn verwachting, en ook een beetje mijn doel. Lage investeringing initieel en dan van daar uit verder.

Cr10 is ook interessant maar meteen een stuk duurder.

Wat mij nu vooral boeit is brandgevaar en hoe stabiel het frame is voor de eerst komende tijd.
LOTG schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
@ocf81 Dat was ook mijn verwachting, en ook een beetje mijn doel. Lage investeringing initieel en dan van daar uit verder.

Cr10 is ook interessant maar meteen een stuk duurder.
Dat valt dus eigenlijk wel mee als je kijkt naar de kosten van de upgrades. Individuele onderdelen zijn niet duur, maar de optelsom tikt stiekem toch aardig snel een bedrag aan dat al snel een paar honderd euro bedraagt. Als je dat wil voorkomen moet je alles heel precies plannen.
LOTG schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:01:
@ocf81
Wat mij nu vooral boeit is brandgevaar en hoe stabiel het frame is voor de eerst komende tijd.
Qua stijfheid moet het wel goed gaan.
Qua veiligheid is het denk ik vooral belangrijk om ervoor te zorgen dat je het bed aardt. Het nieuwe moederbord heeft een extra zekering en met een metalen frame is de meest voorname bron van koolstof wel verwijderd uit de vuurdriehoek, dus qua brand zou ik mij niet al te veel zorgen maken.

Maar als ik jou was, zou ik gewoon gelijk een andere voeding en een andere controller meebestellen, zodat je de meest voorname euvels van de Anet printers vanaf dag 1 uitsluit. Mijn suggestie: SKR1.4 met 2x TMC 2209 (voor X- en Y-as) en 2x 2208 (voor Z-as en Extruder) en een Meanwell 12v 450w voeding.

Je kan ook gelijk voor 24v gaan, maar dan moet je de heater van het hotend, de fans (zo op het oog een 4010 axiaal en een 5015 radiaal) en het bed ook gelijk veranderen en moet je een thermistor voor het bed erbij kopen. Dat is wellicht te veel van het goede voor de eerste build. Op zich zijn 24v 30x30 bedden goed verkrijgbaar, dus op dat punt zou ik geen beperking verwachten.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Bestrijd de plaag van wokeness!

De anet a8 plus is 24v dus da's niet zo spannend, scheelt ook in de stroom door de draden en dus brandgevaar

Verder kon ik niks vinden over de stepper drivers van de a8+, dus ik weet niet of ze silent zijn.

Waarom niet een Creality? Veel populairder en dus ook makkelijker
ManIkWeet schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:45:
De anet a8 plus is 24v dus da's niet zo spannend, scheelt ook in de stroom door de draden en dus brandgevaar

Verder kon ik niks vinden over de stepper drivers van de a8+, dus ik weet niet of ze silent zijn.

Waarom niet een Creality? Veel populairder en dus ook makkelijker
Is ie 24v? Sinds wanneer? De laatste keer dat ik het controleerde had de 8+ een v1.7 moederbord, wat een 12v moederbord is.

© ocf81 1981-infinity

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Nu online
Ja als je een enigzins printer die gelijk goed is wilt kan je het beste een ender 3 v2 nemen in de budget range verwacht ik.

Maar ook de monoprice mini v2 bevalt me eigenlijk heel goed, voor 75 euro op marktplaats gekocht en print met super kwaliteit (klein beetje z banding maar acceptabel), ik hou ook van dat bedopppervlakte. Maar bij de monoprice is alles niet standaard onderdelen en heel veel ingebouwd. Dus als daar iets aan kapot gaat word het lastig/ prijzig om te repareren verwacht ik. (is eigenlijk ook nietecht iets aan te doen qua mod/tweaken dus voor de echte tweaker alleen als 2e printer :p )

[Voor 10% gewijzigd door Jampot007 op 11-02-2021 19:55]

Op de pagina van Anet zelf staat 12v in de beschrijving.

Maar op het plaatje staat 12-24v. Het kan dus beide. Helaas staat op de pagina van de printer zelf geen voltage.

[Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 11-02-2021 20:54]

© ocf81 1981-infinity

• rejer
rejer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:42:
Meh, ben ik mooi mijn mk3s+ aan het bouwen, kom ik bij stap 6 aan, pak de LCD etc er bij.

/zoekt, geen lcd en stap 6 te vinden op de geprinte onderdelen na dan. bleh. Dan maar hun mailen.
Ik moet mezelf rectificeren, ik heb 't zakje in t begin aan de kant gelegd zodat ie niet in de weg kwam te zitten met de rest van de onderdelen.
(ik had even een build video opgezocht en ik herkende 't zwarte pakje. en binnen 5 seconde had ik 'm |:( :X doh )
rejer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:53:
[...]

Ik moet mezelf rectificeren, ik heb 't zakje in t begin aan de kant gelegd zodat ie niet in de weg kwam te zitten met de rest van de onderdelen.
(ik had even een build video opgezocht en ik herkende 't zwarte pakje. en binnen 5 seconde had ik 'm |:( :X doh )
Oops. Tegelijkertijd heel herkenbaar

© ocf81 1981-infinity

• kwibox
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 03-12 15:32
ff een totaal andere vraag;

Welke software gebruiken jullie om modellen te maken? Ik zoek een programma wat simpel is (als in: geen onnodige features zoals motion/lighting/textures/scenes) maar wel wat maar uitgebreider dan bv Microsoft 3D Builder.

Ik heb eerst een tijdje MS 3D Builder geprobeerd, maar dat was te basic en heeft wat rare afrondings quirks met afstanden en objecten die open blijven waar Cura dan over klaagt. FreeCAD kort geprobeerd; veel te veel toeters en bellen. Blender nog niet goed naar gekeken, maar lijkt mij vooral goed in complexe modellen en scenes (en wat te uitgebreid voor simpel spul).

Nu heb ik net een eerste onderdeeltje gemaakt in Wings3D; eigenlijk is dit wat ik zoek. Spartaans en basic maar wel alles wat je zoekt. Echter al meer dan een handvol crashes gehad en 't is een beetje buggy. Helaas lijkt er ook weinig actieve def te zijn...

Nu zit ik er over te denken om openSCAD maar eens te proberen, ik kan best een aardig woordje Python dus wat code kloppen is geen probleem.

Voordat ik weer in een nieuw programma duik, was ik wel benieuwd wat jullie gebruiken en aanraden. Ik doe met name onderdelen (behuizingen kleine pcbs, houders voor raspberry pis, kapjes van rolluiken enz) maken; geen poppetjes oid

ps hier ook binnenkort een mk3s+ ter vervanging van de stevig aangepaste ender 3 die nog te vaak problemen heeft

[Voor 14% gewijzigd door kwibox op 12-02-2021 01:22]

Ik gebruik nu nog Fusion 360, simpel genoeg maar wordt steeds meer dichtgetimmerd.

OpenSCAD heeft beperkingen, zo is het praktisch onmogelijk om een randje af te ronden (fillet)

FreeCAD valt volgens mij wel mee qua toeters en bellen, ja er zijn heel veel workbenches maar je gebruikt er maar 2 of 3. Ik wacht tot ze verbeterde topological naming hebben (Binnenkort, maart? Brengen ze .19 uit, hopelijk doen ze daarna de topological naming erin?) Ik vind het nu nog te omslachtig om met offset planes enzo te werken in plaats van gewoon een oppervlakte in het model bijvoorbeeld

• jbhc
Ik zou ook voor freecad gaan. Zeker als je de daily beta gebruikt is het een bijzonder goed bruikbaar stuk software. Er is zelfs een openSCAD integratie.

• LOTG
ocf81 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Is ie 24v? Sinds wanneer? De laatste keer dat ik het controleerde had de 8+ een v1.7 moederbord, wat een 12v moederbord is.
Van wat ik overal kan vinden zou hij 24v uit moeten hebben, of dat alleen 24 is of ook 12 kan ik niet zo snel vinden.
Jampot007 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:53:
Ja als je een enigzins printer die gelijk goed is wilt kan je het beste een ender 3 v2 nemen in de budget range verwacht ik.

Maar ook de monoprice mini v2 bevalt me eigenlijk heel goed, voor 75 euro op marktplaats gekocht en print met super kwaliteit (klein beetje z banding maar acceptabel), ik hou ook van dat bedopppervlakte. Maar bij de monoprice is alles niet standaard onderdelen en heel veel ingebouwd. Dus als daar iets aan kapot gaat word het lastig/ prijzig om te repareren verwacht ik. (is eigenlijk ook nietecht iets aan te doen qua mod/tweaken dus voor de echte tweaker alleen als 2e printer :p )
Hij hoeft juist niet direct goed te zijn, en een ender heeft een kleiner volume. Word wel megenomen in de overweging.
LOTG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:51:
[...]

Van wat ik overal kan vinden zou hij 24v uit moeten hebben, of dat alleen 24 is of ook 12 kan ik niet zo snel vinden.
...
Ik werkte met de aanname dat de 8plus op 12v zou werken. Afgezien van bepaalde onderdelen zoals een BLTouch werkt je printer intern doorgaans maar op één voltage. Het zou dus best eens 24 kunnen zijn. Dus als het 24v is kan je dus gelijk aan de slag met het meegeleverde bed etc.

[Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 12-02-2021 10:51]

© ocf81 1981-infinity

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

kwibox schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 01:12:
ff een totaal andere vraag;

Welke software gebruiken jullie om modellen te maken? Ik zoek een programma wat simpel is (als in: geen onnodige features zoals motion/lighting/textures/scenes) maar wel wat maar uitgebreider dan bv Microsoft 3D Builder.
Ik heb zelf echt heel weinig met gebruik van dit soort software, totdat ik vorig jaar wat onderdelen moest maken die gewoon niet beschikbaar zijn op Thingiverse etc.... Het waren constructie onderdelen van een tafeltje. Zonder enige CAD kennis ben ik met FreeCad aan de gang gegaan. Ik heb wel wat YT filmpjes bekeken en het viel me ontzettend mee. Met een uurtje proberen had ik m'n modellen klaar en kon ik ze printen.

[Voor 42% gewijzigd door michielRB op 12-02-2021 13:29]

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• kwibox
thanks voor de reacties :)

ik ga dan toch even met FreeCAD aan de slag. openSCAD draait hier niet kwam ik net achter, omdat ik wat DDLs mis (ik draai de windows N versie waar het mediaplatform ontbreekt, ik vermoed dat dat het is).

Ik kan niet wachten op mn nieuwe prusa, gisteren weer veel gedoe gehad met de ender met prints die weer los laten dankzij een gare bltouch (de rest is al vervangen, dus de sensor zelf blijft dan over). De metingen zijn simpelweg inconsistent; als de planeten goed staan doet ie het prima...

Ik vind het niet erg om wat te tweaken, maar het moment dat als je snel ff een nieuw model wilt printen je een halve dag bezig bent om het ding weer werkend te krijgen (terwijl ie daarvoor prima printjes maakt), daar ben ik wel een beetje klaar mee. :(

Ben benieuwd of de Prusa de verwachtingen waar gaat maken.

[Voor 4% gewijzigd door kwibox op 12-02-2021 14:38]

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:37
kwibox schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:31:

ik ga dan toch even met FreeCAD aan de slag. ...
Tip op YouTube : Flowwies corner, een Duitser, maar heeft ook wat Engelse tutorials. Kijk er een paar en je snapt de basis van FreeCAD wel

• Jampot007
  • Nu online
LOTG schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:51:
[...]

[...]

Hij hoeft juist niet direct goed te zijn, en een ender heeft een kleiner volume. Word wel megenomen in de overweging.
Printvolume zou ik niet te zwaar aan wegen, de Ender is groot zat. Een groter bed geeft meer potentiele problemen, bed moet vlakker zijn, levelen en grotere overbruggingen. In de praktijk zal je ook niet vaak dingen willen printen groter dan het ender 3 volume, die prints duren zo lang.

• jbhc
Goed, misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.

Ik wil een Volcano hotend op een MGN12 rails monteren. Heeft iemand hier een knappe hotend mount voor? Anders moet ik een bestaande verbouwen en daar ben ik eigenlijk te lui voor :x

• pwillemske
  • Niet online
@jbhc Als de rails naar boven ligt is de EVA reeks wel interessant, is volgens mij ook voor volcano.
https://pkucmus.github.io/EVA/getting_started/

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• jbhc
@pwillemske Gaaf, die ga ik eens bekijken.

Ik wil inderdaad de rail het liefst bovenop leggen. Voor mijn gevoel is dat beter voor de cartridge dan tegen de zijkant.

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Afwezig soms

jbhc schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 23:29:
Goed, misschien weet iemand hier het antwoord op mijn vraag.

Ik wil een Volcano hotend op een MGN12 rails monteren. Heeft iemand hier een knappe hotend mount voor? Anders moet ik een bestaande verbouwen en daar ben ik eigenlijk te lui voor :x
Je zegt het verkeerd :+ je wil het wiel niet her uitvinden als het al een goed wil is dat bestaat ;)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• jbhc
Damic schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 00:24:
[...]
Je zegt het verkeerd :+ je wil het wiel niet her uitvinden als het al een goed wil is dat bestaat ;)
Ja maar na een uur of 2 zoeken had ik beter zelf het wiel uit kunnen gaan vinden (of verbouwen :+)

• LOTG
Als ik voor een Ender 3 V2 zou gaan is er dan een reden om wel of niet bij Creality zelf te bestellen?

• Saybia
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07-12 15:34
Heeft iemand een Artillery Genius met of zonder glazen bed en kan mij vertellen wat de afstand is van de bed schroeven? Ik zoek namelijk een kant en klaar verwarmd bed met een afstand van 190mm tussen de schroeven voor de Anycubic Mega Zero. Anders moet ik een Ender 3 bordje aanpassen. Ultrabase past niet standaard. Of een siliconen pad met een afstand van 190mm tussen de schroeven maar tot nu toe niks passends kunnen vinden,

[Voor 21% gewijzigd door Saybia op 13-02-2021 17:23]

Wat zijn eigenlijk goede merken voor kunsthars voor MSLA printers en waar kan je dat krijgen?

© ocf81 1981-infinity

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:07

Damic

Afwezig soms

@ocf81 ik gebruik al een hele tijd Anycubic en geen klagen van, de printer zelf daarin tegen daar kunnen veel verbeteringen aan gebracht worden.

Edit: gewoon via Ome Ali en dan 1 an de EU landen kiezen voor verzending :) binnen paar dagen staat het aan je deur.

En dat is meer een vraag voor dit topic [3D Printer] Resin printers :+

[Voor 45% gewijzigd door Damic op 13-02-2021 23:22]

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Het is interessant voor de OP van deel 3. Er zijn niet zo heel veel open source MSLA printers, maar ze bestaan wel. Waarschijnlijk zullen we voor in-depth verhalen doorverwijzen naar dat topic maar het toch even willen aanstippen. Jammer dat kunstharsprinters nu buiten het topic getrokken worden, dat maakt de focus van dit topic nog veel meer op FDM dan het al was.

© ocf81 1981-infinity

• Thoit
kwibox schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:31:

ik ga dan toch even met FreeCAD aan de slag. openSCAD draait hier niet kwam ik net achter, omdat ik wat DDLs mis (ik draai de windows N versie waar het mediaplatform ontbreekt, ik vermoed dat dat het is).

Ik kan niet wachten op mn nieuwe prusa, gisteren weer veel gedoe gehad met de ender met prints die weer los laten dankzij een gare bltouch (de rest is al vervangen, dus de sensor zelf blijft dan over). De metingen zijn simpelweg inconsistent; als de planeten goed staan doet ie het prima...

Ik vind het niet erg om wat te tweaken, maar het moment dat als je snel ff een nieuw model wilt printen je een halve dag bezig bent om het ding weer werkend te krijgen (terwijl ie daarvoor prima printjes maakt), daar ben ik wel een beetje klaar mee. :(

Ben benieuwd of de Prusa de verwachtingen waar gaat maken.
Ik gebruik Fusion 360. Heb er nog weinig gebruik van gemaakt, maar ik leer liever een tool waarmee ik in de toekomst veel kan, dan een tool waarbij ik tegen beperkingen aan loop. En daarmee vervolgens in de toekomst misschien weer een nieuwe tool mag leren.

Héél herkenbaar. De Ender werkte bij mij in het begin prima, maar op een gegeven moment ging veel fout en was alles fingers crossed of het goed zou gaan. Sinds een maand heb ik nu een Prusa, en daarbij ging het 2 weken een paar keer fout. Bleek dat het plaatje iets op zich had waardoor de prints niet meer bleven hechten. Na goed schoon gemaakt hebben met Aceton en toen Dreft, was het op print drukken en nergens meer naar om kijken.

Gebruik het tegenwoordig ook met Octoprint en TheSpaghettiDetective, dus het is steeds meer print starten en wachten tot het klaar is. Precies zoals ik verwacht had!
LOTG schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:23:
Als ik voor een Ender 3 V2 zou gaan is er dan een reden om wel of niet bij Creality zelf te bestellen?
Ik had bij Creality op Ali besteld, en moet zeggen dat ik wel heel tevreden over de service was. Bij mij liet de folie op het bed los. Heb toen zonder problemen een nieuw glasplaatje gekregen.

[Voor 10% gewijzigd door Thoit op 15-02-2021 08:55]

• LOTG
@Thoit Ik was aan het denken Creality3dOfficial.com (waar ik dan even van uit ga dat het ook de officiele site is gezien ik er nog twee met verschillende prijzen gevonden had).

Is de filament van Creality ook wat of kan ik die beter hier ergens bestellen?

• Thoit
@LOTG Ik heb de filament van Creality die je erbij krijgt nooit kunnen gebruiken. Kreeg ik niet eens in de extruder :X Maar moet zeggen dat de andere Filament ook erg moeilijk in de Extruder ging. Ze hebben het gewoon erg lomp gemaakt door dat je een klem moet open drukken, echter moet het net zover open zijn zodat het gaatje van de klem en de extruder overeen komen.

Zelf gebruik ik de Filament van 123-3d print, en die doet wat die moet doen. Lees veel verhalen over duurder spul wat veel beter zou werken. Dus heb nu een rol PETG van Colorfabb besteld, ben benieuwd.

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ocf81 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:23:
Het is interessant voor de OP van deel 3. Er zijn niet zo heel veel open source MSLA printers, maar ze bestaan wel. Waarschijnlijk zullen we voor in-depth verhalen doorverwijzen naar dat topic maar het toch even willen aanstippen. Jammer dat kunstharsprinters nu buiten het topic getrokken worden, dat maakt de focus van dit topic nog veel meer op FDM dan het al was.
Wat op zich niet erg hoeft te zijn, als we een FDM en een MSLA topic hebben. Geeft wellicht juist wat meer overzicht. Anders heeft het Resin printer topic ook maar beperkte meerwaarde.
Of zijn de meningen daarover anders?
Er zit wel een flink verschil tussen FDM en MSLA.
Dit topic is voor algemeen opensource 3d printen, maar ik heb persoonlijk niks toe te voegen aan MSLA posts.

De twee bij elkaar geeft misschien ook wat verwarring, als iemand een vraag heeft en niet aangeeft wat voor printer ie heeft.

Wat mij betreft is twee verschillende topics beter, aangezien het sterk afwijkende technologieën zijn.

• FRANQ
  • Nu online
Laat maar :)
wat ik zei is er al alleen had het zelf niet door 8)7

[Voor 96% gewijzigd door FRANQ op 15-02-2021 12:46]

• Jampot007
  • Nu online
Wat mij betreft mag het volgende topic 'FDM 3D printen' heten :)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja precies, het opensource is ook niet meer het centrale punt van discussie meer. Omdat er nu gewoon veel printers te koop zijn. Dat was een paar jaar terug wel anders, en moest je zelf alle parts en firmware bij elkaar sprokkelen.

Een groot aantal mensen weet denk ik niet eens of hun printer open source is of niet. En wat mij betreft maakt dat ook niet uit, je kunt dezelfde issues tegenkomen.

@RemcoINC08 @ctrlaltdelbe @Milosonator

@ocf81 Ik snap m, ik denk ook dat het merendeel van de vragen daarover gaat. Mochten er veel vragen komen over commerciële printers en bijbehorend filament (voorzien van chip bijvoorbeeld). Zullen we moeten kijken of het hier bij in kan of apart.

[Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 15-02-2021 13:01]

De huidige draft van deel 3 is wel grotendeels open source georiënteerd, dus ik wil het wel graag weten.

[Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 15-02-2021 12:58]

© ocf81 1981-infinity

• Jampot007
  • Nu online
Over 10 jaar spreek ik jullie graag in het SLS 3D printen topic
Jampot007 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:59:
Over 10 jaar spreek ik jullie graag in het SLS 3D printen topic
Kan ook 5 jaar worden hoor. Voor deel 3 heb ik een lookup gedaan over wat de staat van home SLS printing is, en momenteel is een machine zonder accessoires ca €5000, wat dus richting bijna betaalbaar gaat. Binnen RepRap zijn er ook zeker wel mensen mee bezig, dus zeg nooit nooit ;)

@Ferry momenteel staat er in de draft een waarschuwing voor XYZ printers vanwege de chips.

© ocf81 1981-infinity

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:58:
De huidige draft van deel 3 is wel grotendeels open source georiënteerd, dus ik wil het wel graag weten.
Ik ben voor FDM generiek, zowel open als minder open source. De hacks die op niet opens source producten worden gemaakt zijn namelijk vaak weer wel open.

PVoutput van mijn 4950Wp

Pixelmagic schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Ik ben voor FDM generiek, zowel open als minder open source. De hacks die op niet opens source producten worden gemaakt zijn namelijk vaak weer wel open.
Het is niet zo dat we closed source uitsluiten, maar het is zeg maar geschreven als open source voor closed source.

Maar suggesties zijn altijd welkom!

(tot nu toe alleen advertentieverzoeken gekregen, dat is iets waar we wat minder mee kunnen)

© ocf81 1981-infinity

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Het is niet zo dat we closed source uitsluiten, maar het is zeg maar geschreven als open source voor closed source.

Maar suggesties zijn altijd welkom!

(tot nu toe alleen advertentieverzoeken gekregen, dat is iets waar we wat minder mee kunnen)
Misschien was ik niet duidelijk, ik wil zeker open source niet uitsluiten, maar vooral ons niet daartoe beperken wat nu wel soms het geval is. Ik zou het voor resin based printen niet heel erg vinden als daar een eigen topic voor komt. De werkwijze van het printen zelf wijkt toch wel heel erg af.

Tegelijk is het maken van ontwerpen weer geheel vergelijkbaar..... :?

PVoutput van mijn 4950Wp

Tja, ik ben zelf wel gecharmeerd van het open source gebeuren, omdat het mensen in staat stelt om zelf iets te maken waarbij ze niet helemaal from scratch moeten beginnen. Maar ik kan goed begrijpen dat er sinds 2013 veel veranderd is en open source nu minder op de voorgrond staat.

Mits daar voldoende animo voor is, is het wat mij betreft prima om er het "[3D-printen] het grote FDM printers topic" van te maken. Dat maakt voor de nieuwe OP niet heel veel uit. Hooguit 10% moet dan herschreven worden. (Ik denk dat @jbhc dan even gaat lachen, gezien hij weet hoeveel dat ongeveer is)

© ocf81 1981-infinity

• jbhc
Als @ocf81 de nieuwe OP zo doorschrijft hebben we al 2 pagina's nodig voor alleen de OP. :)

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

ocf81 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:27:
Tja, ik ben zelf wel gecharmeerd van het open source gebeuren, omdat het mensen in staat stelt om zelf iets te maken waarbij ze niet helemaal from scratch moeten beginnen. Maar ik kan goed begrijpen dat er sinds 2013 veel veranderd is en open source nu minder op de voorgrond staat.

Mits daar voldoende animo voor is, is het wat mij betreft prima om er het "[3D-printen] het grote FDM printers topic" van te maken. Dat maakt voor de nieuwe OP niet heel veel uit. Hooguit 10% moet dan herschreven worden. (Ik denk dat @jbhc dan even gaat lachen, gezien hij weet hoeveel dat ongeveer is)
Je kan er ook voor kiezen de huidige zo veel mogelijk copy-paste te doen en er onder een 2021 toevoeging te doen. Het is inderdaad nogal een aardig stuk en de kans dat er dingen over het hoofd gezien worden zal niet klein zijn.

Is ook leuk voor de historische blik mocht die er ooit komen (ja, ik ben geen 30 meer :+ )

PVoutput van mijn 4950Wp

• Milosonator
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-09 14:01
De OP is hopeloos verouderd, vol dode links en oude info. Ik ben hier te lang niet geweest om een gefundeerde mening te hebben of dit strict open source blijven moet of niet. Moet wel zeggen dat het hele open source concept wel een enorm belangrijke factor is en blijft in de 3d print community. Dat gezegd hebbende: ik denk dat het meest zinvol is om een main/FDM topic te hebben, en en apart SLA topic. Voor alles algemeen 3d printen in het main topic (omdat het toch meestal FDM is), apart topic for het meer speciale, maar toch substantiële SLA.

Het is wel opmerkelijk dat ik na jaren weer eens hier getagd ben. Heb sinds vorige week een Prusa mk3s+ draaien. Dat is nog wel wat anders dan een Rostock mini en een Prusa i2 van 2013. Wat is er een hoop veranderd in deze tijd :D

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• RemcoINC08
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 09:26
Ik ben ook getagd na jaren. Ga geen nieuwe topic starten dus draag het stokje graag over aan iemand anders.

Asus G501

Pixelmagic schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:55:
[...]

Je kan er ook voor kiezen de huidige zo veel mogelijk copy-paste te doen en er onder een 2021 toevoeging te doen. Het is inderdaad nogal een aardig stuk en de kans dat er dingen over het hoofd gezien worden zal niet klein zijn.

Is ook leuk voor de historische blik mocht die er ooit komen (ja, ik ben geen 30 meer :+ )
Zo ben ik wel begonnen, maar er was zo veel dat anders moest dat er nu weinig meer van over is. Ik heb ook wel het een en ander toegevoegd. Maar ik ga denk ik de kaasschaaf eens toepassen en dan zal jbhc wel weer met nuttige commentaren komen die er een nog betere OP van maken :)

© ocf81 1981-infinity

• LOTG
Ik lees dat er wat overheating issues zijn met de 4.2.2 boards van de ender 3 v2, en dat de Creality nogal wat verschillende oplossingen aanbied waar van een 4.2.7 board de enige (permanent) werkende lijkt te zijn. Denk dat ik dan nog maar even af wacht met er een te kopen tot dat er een echte oplossing is.

• TukkerTweaker
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:29
Saybia schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:56:
Heeft iemand een Artillery Genius met of zonder glazen bed en kan mij vertellen wat de afstand is van de bed schroeven? Ik zoek namelijk een kant en klaar verwarmd bed met een afstand van 190mm tussen de schroeven voor de Anycubic Mega Zero. Anders moet ik een Ender 3 bordje aanpassen. Ultrabase past niet standaard. Of een siliconen pad met een afstand van 190mm tussen de schroeven maar tot nu toe niks passends kunnen vinden,
Ik heb een Genius met glazen bed en de afstand tussen de schroeven is 139 mm.

• BiLo

BiLo

Alle elektronica zit er inmiddels in. Ik heb uiteindelijk voor Mainsail gekozen boven Octopi, Klipper geinstalleerd, MCU's geflashed en toegewezen. De eerste bewegingen over Z waren gisteren een feit! De printer.cfg is nog niet compleet, deze zal ik gaandeweg nog aan moeten passen.

Heated bed doe ik als laatste, dat scheelt nogal wat gewicht met het omdraaien van deze kolos.

Helaas nu aangekomen bij het minst leuke gedeelte, alle kabels op maat maken en alles netjes wegwerken :O Ik zal ook een beetje haast moeten maken, vrouwlief is de zooi in de woonkamer een beetje beu aan het worden.

Tot nog toe geen problemen ondervonden met de Aliexpress kit.

(Voor iemand die nog twijfelt, deze review laat mooi de inhoud zien: https://3dprintbeginner.c...oron-kit-a-detailed-look/)

I.p.v. de Coroplast plaat uit de BOM heb ik 4mm kanaal plaat gekocht. Ik twijfel nog wel over glas over plexiglas.

[Voor 5% gewijzigd door BiLo op 16-02-2021 16:01]

• Saybia
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 07-12 15:34
TukkerTweaker schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Ik heb een Genius met glazen bed en de afstand tussen de schroeven is 139 mm.
Dankjewel! _/-\o_

• Stefan.Z
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08-12 18:00
Wat kan je toch leuke dingen maken met een paar rolletjes PLA :)

Tijdje terug een brug ontworpen voor een schoolopdracht, het was de bedoeling om bij een overspanning van 800mm 20kg te dragen, het is 288 kg geworden _/-\o_ Echt bizar, liepen wel wat touwtjes door de brug heen ter versteviging, maar dan nog is het een gigantische last, totale brug weegt 1,87kg.

Skoftig

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01-12 06:55
Stefan.Z schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:04:
Wat kan je toch leuke dingen maken met een paar rolletjes PLA :)

Tijdje terug een brug ontworpen voor een schoolopdracht, het was de bedoeling om bij een overspanning van 800mm 20kg te dragen, het is 288 kg geworden _/-\o_ Echt bizar, liepen wel wat touwtjes door de brug heen ter versteviging, maar dan nog is het een gigantische last, totale brug weegt 1,87kg.

[Afbeelding]
Gaaf! Wat voor PLA heb je gebruikt? Nog aparte instellingen of een soort blend of 'regulier' PLA? :D

Filamentz.nl | 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• kwibox
Thoit schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:52:
[...]

Héél herkenbaar. De Ender werkte bij mij in het begin prima, maar op een gegeven moment ging veel fout en was alles fingers crossed of het goed zou gaan. Sinds een maand heb ik nu een Prusa, en daarbij ging het 2 weken een paar keer fout. Bleek dat het plaatje iets op zich had waardoor de prints niet meer bleven hechten. Na goed schoon gemaakt hebben met Aceton en toen Dreft, was het op print drukken en nergens meer naar om kijken.

Gebruik het tegenwoordig ook met Octoprint en TheSpaghettiDetective, dus het is steeds meer print starten en wachten tot het klaar is. Precies zoals ik verwacht had!

[...]
Ik ben benieuwd; de MK3S+ is gisteren inmiddels verstuurd. Iik weet nog steeds niet helemaal wat het probleem is, ik heb het mainboard al vervangen, kabels van de bltouch probe, andere (vanilla Marlin) FW geflasht, bed geprobeerd met 3 bevestigingspunten, metalen extruder, andere bowden tube en natuurlijk de pin van de bltouch afgesteld en gemagnetiseerd. Enige wat ik nog niet heb vervangen is de bltouch zelf.

En elke keer is het Russiche roulette met de first-layer. Vaak gaat het wel oke, maar bij langere (in de lengte) prints is het vaak loslaten en ellende. De bltouch probe is hierbij de oorzaak (welke echt wel nodig is, want bed is niet vlak). Maar waarom ie zo inconsistent meet en het soms ook helemaal niet doet; ik heb geen idee.

Ik hoop dat de Prusa meer set en forget gaat zijn, samen met OctoPrint.Ik zoek eigenlijk alleen nog een behuizing ter bescherming tegen de lokale katachtige hooligans. :+

[Voor 3% gewijzigd door kwibox op 17-02-2021 12:58]

• Thoit
kwibox schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:56:
[...]

Ik ben benieuwd; de MK3S+ is gisteren inmiddels verstuurd. Iik weet nog steeds niet helemaal wat het probleem is, ik heb het mainboard al vervangen, kabels van de bltouch probe, andere (vanilla Marlin) FW geflasht, bed geprobeerd met 3 bevestigingspunten, metalen extruder, andere bowden tube.

En elke keer is het Russiche roulette met de first-layer. Vaak gaat het wel oke, maar bij langere (in de lengte) prints is het vaak loslaten en ellende. De bltouch probe is hierbij de oorzaak (welke echt wel nodig is, want bed is niet vlak). Maar waarom ie zo inconsistent meet en het soms ook helemaal niet doet; ik heb geen idee.

Ik hoop dat de Prusa meer set en forget gaat zijn, samen met OctoPrint.Ik zoek eigenlijk alleen nog een behuizing ter bescherming tegen de lokale katachtige hooligans. :+
Ik denk dat je veel plezier met de Prusa gaat hebben. Er staat een handleiding op de Prusa site om middels Ikea tafels een enclosure te maken. Dat moet ik zelf ook nog doen namelijk. Alleen nog uitzoeken waar plexiglas op maat besteld kan worden.
Pagina: 1 ... 194 195 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee