[3D Printer] Resin printers

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Millie-ano schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 07:52:
[...]

Check, zover was ik ;)
Op die laatste foto leek het op het gehemelte een beetje zo.
Gave toepassing _/-\o_
Ja, diep verhemelte zien je wel vaker, en dannoogt het optisch wel eens anders. Maar is idd een hele fijne optie, werkt heel voorspelbaar.
Nitai schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 08:54:
[...]

Nice :) Tevreden over die Phrozen?

offtopic:
Denk niet dat je dat zomaar moet delen op een forum, zijn bijzondere persoonsgegevens, namelijk biometrische gegevens
Heel tevreden over Phrozen. Hebben er inmiddels 3 staan die dagelijks draaien. Nooit problemen mee.

En die persoonsgegevens, er zijn geen patiënt namen, nummers, data oid zichtbaar. Dan is dat toegestaan.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Lite3DP Gen 2

Deze is ook open source en TinyMaker legt het af tegen deze. Behalve dan qua prijs. Maar een goed FOSS project geef ik graag wat extra aan uit.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36
Shaggy schreef op donderdag 4 april 2024 @ 19:13:
Maar een 2e 8K printer erbij gekocht. Staat beter zo toch? 2x de 8k en een 4k.
Mooie toepassing voor 3D printer, wat gebruik je voor apparaat voor de 3D scan en wat voor software om dat om te zetten naar een 3D tekening die te printen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 20:47

Nitai

Live the life you love.

Shaggy schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:48:
[...]
Heel tevreden over Phrozen. Hebben er inmiddels 3 staan die dagelijks draaien. Nooit problemen mee.

En die persoonsgegevens, er zijn geen patiënt namen, nummers, data oid zichtbaar. Dan is dat toegestaan.
Ik had het over biometrische gegevens, aan de hand van een vingerafdruk, retina scan of gebitsafdruk kun je een persoon identificeren:
https://www.autoriteitper...s/identificatie/biometrie

https://privacy-web.nl/vr...metrisch-persoonsgegeven/

Maakt mij verder niet uit, probeer je te helpen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Nitai schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:28:
[...]

Ik had het over biometrische gegevens, aan de hand van een vingerafdruk, retina scan of gebitsafdruk kun je een persoon identificeren:
https://www.autoriteitper...s/identificatie/biometrie

https://privacy-web.nl/vr...metrisch-persoonsgegeven/

Maakt mij verder niet uit, probeer je te helpen.
Dan zouden alle medische journaal, vakbladen , reclames voor tandpasta dus in overtreding zijn kort door de bocht genomen.

Je kan, achteraf van gebitsafdrukken als in forensische wetenschap idd een identificatie maken, als de oorspronkelijke gegevens bekend zijn.
Maar een knap iemand die op voorhand adhv een anoniem model een identificatie kan maken, buiten anita Meyer lijkt me dat vrijwel onmogelijk. Ik snap je gedachte, en hoe overdreven het vaak is in onze business is het delen van een anonieme patientsncasus vooralsnog toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Elve1984 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:28:
[...]

Mooie toepassing voor 3D printer, wat gebruik je voor apparaat voor de 3D scan en wat voor software om dat om te zetten naar een 3D tekening die te printen is?
Zoek maar eens op 3Shape en Medit intra orale scanners en de labscanners.
Wij werken voornamelijk met 3Shape, scanners en software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:02
Ik zou graag resin printen een kans gaan geven.
Na heel wat ervaring opgedaan te hebben met FDM, wil ik resin ook een kans geven.
Ik kan 2e hands, een quasi ongebruikt Creality 3D Halot Mage CL-103L kunnen kopen voor circa 200 euro. Met resin etc erbij.

Is dit wat ? kan ik beter voor andere optie bezien ? Max budget 300-400 euro.
Ik heb werkelijk geen enkele ervaring met resin.

Bedoeling is niet meteen statues etc te printen, maar mogelijks kleine dingen voor modelbouw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:09
Erebus1 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:17:
Ik zou graag resin printen een kans gaan geven.
Na heel wat ervaring opgedaan te hebben met FDM, wil ik resin ook een kans geven.
Ik kan 2e hands, een quasi ongebruikt Creality 3D Halot Mage CL-103L kunnen kopen voor circa 200 euro. Met resin etc erbij.

Is dit wat ? kan ik beter voor andere optie bezien ? Max budget 300-400 euro.
Ik heb werkelijk geen enkele ervaring met resin.

Bedoeling is niet meteen statues etc te printen, maar mogelijks kleine dingen voor modelbouw
Ik heb zelf een jaar na de aanschaf van mijn Ender 5 een Anycubic Mono SE Resin printer gehaald. En ik vind de combinatie voor modelbouw echt perfect. Grote items FDM en de kleinere modelbouw items in resin. Meeste wat ik doe is in 1/100 schaal, marine schepen WW2, ook wargaming modellen, etc.

Ik heb geen ervaring met de Halot, maar denk dat tegenwoordig de Creality's, Anycubic's, etc goed genoeg werken.

Resin is een beetje meer gesmeer en wat opassen met resin en schoonmaak dampen etc. Handschonen gebruiken, goed ventileren, desnoods gasmasker als ventileren geen echte optie, dat soort dingen. Resin wat meer chemisch. En je zult mogelijk ff beetje moeten experimenteren, gevoel krijgen bij support gebruik, verwijderen, print orientatie, modelhol maken, dat soort dingen. Er gaat vast wel wat mis en na eren tijdje printen vervangen van de FEP film iets wat je zeker zult tegen gaan komen.

Maar goed. FDM en Resin printer, beste combinatie voor modelbouw die je kunt wensen, ga je veel plezier van hebben. En als je ook beetje losgaat in 3D-design, dan kun je dus alles wat je bedenkt ook printen, dat is echt heel erg leuk.

Mijn setup;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDG_4AHmv_zP_LZ533crdke5VSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYcfwcItaH6dyGXHYrlvW1AV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijnveger Beemsterklasse work-in-progres;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Pw9PL5L6HVCGhS2ROlqdvUXPeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/snMHTJo4vxqNzCjlOpcEKFEe.jpg?f=fotoalbum_large
En het bouwverslag - https://aesmit.org/2023/03/12/modelling-the-ams60/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pomski
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-05 12:09
Dennis schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Dank, maar nee: het is me inmiddels duidelijk dat deze printer een aantal goede features heeft maar niet ideaal is voor mijn gebruiksdoelen.

Ik neig nu naar de UniFormation GKtwo. Maar eerst even goed leren 3D tekenen, om zeker te weten dat het geen bevlieging is :+. Begin nu wel eindelijk de basis onder de knie te krijgen.
Ik heb sinds kort een GKtwo. Tot nu toe werkt de printer goed. Dat Uniformation een nieuwkomer is, vind ik wel iets om rekening mee te houden.

Na bestelling duurde het een week of 6 voor ik de printer ontving en een aantal extra onderdelen die ik erbij heb besteld zijn er na twee maanden nog niet. Resellers verkopen nog weinig Uniformation en als het al zo is, zijn het vermoedelijk drop shippers, want ook daar zijn levertijden erg lang. Ik heb dit wel onderschat en ga een volgende keer voor een meer gevestigde partij.

Zelfde geldt voor print settings van resinfabrikanten. Deze geven vaak geen print settings voor de GKtwo en dan moet je ze zelf uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
Dat is heel nuttige informatie @pomski, dank daarvoor! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Goeie deal, denk ik, mocht je een nieuwe partij IPA nodig hebben;
https://www.werkenmetmerk...il&utm_campaign=462#81339

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06 20:20
Ik loop regelmatig tegen oppervlakte defecten aan. Het lijkt een soort van layer separation te zijn. Is dat ook zo? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF_HtUUe5Ttb9RAuNiW1UgzNilc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYyf6VLQAF0OhFgwpUNldCll.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPsk3y-tHhaUHRRUejKrVzD05qM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pPjOpOgYbu8yA1hAwqcCPqrN.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik een Elego Saturn 3 Ultra, elegoo ABS like resin. Temperatuur >=25° en de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mTKV6oD8i1LkJa18sVLrandops=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eP5RcjIf9D5kDzVhK1srL3jE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door kikkeraap op 21-04-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:08
kikkeraap schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:51:
Ik loop regelmatig tegen oppervlakte defecten aan. Het lijkt een soort van layer separation te zijn. Is dat ook zo? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik een Elego Saturn 4 Ultra, elegoo ABS like resin. Temperatuur >=25° en de volgende settings:
[Afbeelding]
Saturn 4? Die word pas in juni/juli geleverd...

Maar dat terzijde, misschien wat te snel ophoog?

(heb al een jaar niet meer met resin geprint, was het gestink en schoonmaken zat)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kikkeraap
Renegade666 schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:10:
[...]

Saturn 4? Die word pas in juni/juli geleverd...
I wish, scherp van je.Het is een Saturn 3 ultra. De post is meteen aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
kikkeraap schreef op zondag 21 april 2024 @ 19:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik gebruik een Elego Saturn 3 Ultra, elegoo ABS like resin. Temperatuur >=25° en de volgende settings:
[Afbeelding]
Dit lijkt mij eerder door het model te komen dat je print, teveel plakken op je FEP. Je zou kunnen proberen initiële lift speed lager te zetten en dan initiële lift distance hoger. Geef je de print meer tijd om rustig van de FEP los te komen. Of kijken of je de print anders kunt oriënteren.

Ik heb soort van vergelijkbaar probleem, ik ben druk planeten en manen aan het printen. Bol welke ik hol maak, met gaatjes onder een boven. En ik print dan de hele bol in 1 print. Maar langs de equator zie ik de print vervormen en layers uit rekken, omdat de boel teveel blijft plakken aan de FEP.
Ik print ze nu op mijn Ender 5 (FDM printer) 2 x halve bol, in 0.08 layer. Moet ik dus wel achteraf aan elkaar lijmen, maar ziet er veel beter uit dan in resin (0.05 mm layer). En groot voordeel, geen support nodig, in resin moet ik support op het oppervlakte maken, en dat is echt niet mooi, en oppervlakte details, zoals kraters, zie je dus niet meer. En op kijk afstand is het verschil tussen 0.05 (resin) en 0.08 (PLA) na het verven niet meer te zien. Had niet gedacht dat in dit geval FDM beter werkt dan resin print….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
  • Laatst online: 10-06 11:59
smitae schreef op zondag 21 april 2024 @ 22:09:
[...]

En op kijk afstand is het verschil tussen 0.05 (resin) en 0.08 (PLA) na het verven niet meer te zien. Had niet gedacht dat in dit geval FDM beter werkt dan resin print….
Vloeken in de kerk hier maar de nieuwe generatie fdm, 0,2 nozzle, 0,06 layers, wat verf erover... Dat ziet er helemaal anders uit dan de ribbels van 3-4 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:08
Orky Rulez schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:49:
[...]

Vloeken in de kerk hier maar de nieuwe generatie fdm, 0,2 nozzle, 0,06 layers, wat verf erover... Dat ziet er helemaal anders uit dan de ribbels van 3-4 jaar geleden
Jups
Heb net een model met 0.2 nozzle en 0.08 laag, maar ziet idd gewoon strak uit. Geen gestink, en lkkr door.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikkeraap
Wat is het tijdsverschil in deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
kikkeraap schreef op maandag 22 april 2024 @ 19:01:
Wat is het tijdsverschil in deze situatie?
Wat bedoel je dan precies? fdm hq vs fdm lq? Of resin hq?

Als je het wil simuleren kan je altijd de slicers het laten berekenen.

Snel antwoord is dat een gedetailleerd model met zo'n smalle nozzle en dunne layer height trager gaat zijn dan een harsprinter. Met een planeet waar je enkel in de buitenlaag tijd moet steken zal het afhangen van de settings en grootte.

Voor alles behalve miniaturen is dat ook veel minder gedoe: je pelt het 's morgens van de plaat en klaar is Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-06 07:49
Hallo mede tweakers, wie of wie kan mij helpen :)

Ik heb deze week de Elegoo Saturn 3 Ultra binnen gekregen en het is me tot op heden nog steeds niet gelukt om de Demo's uit te printen... Deze demo's worden mee geleverd op der USB Stick.

Heb het zowel met Elegoo Resin ABS en Elegoo Resin water washable geprobeerd helaas zonder succes.
Heb de montage plaat gekalibreerd volgens handleiding met de bijbehorende leverkaart.

Alles wat ik tot nu toe voor elkaar gekregen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/143Tw0ajxWquqjvPP3R9sls-VP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4awec3pLHIpK6YyumAyRcaz.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Hoe moet het eruit komen te zien? Let wel dat je niet gaat printen met brokken in je vat

In principe is het instellen van je printer vooral bepaald door de juiste belichtingsduur en z-offset. Ik kan de cones of calibration aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Het zijn de standaard demo printjes die bij de Elegoo printer worden meegeleverd.
Je zou zeggen dat deze printjes altijd out of te box zou moeten lukken als je de handleiding volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCBFVpMPgTKsCifGtdHjOaoNW3Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ctfqRaKtDAPrCos37JSaFfEh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3N0-tzcywOmoQEbLPILLbC2BErw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MB5mJmRTuxioqO35O8mGqQ4m.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37
88Gamer88 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:07:
[...]

Het zijn de standaard demo printjes die bij de Elegoo printer worden meegeleverd.
Je zou zeggen dat deze printjes altijd out of te box zou moeten lukken als je de handleiding volgt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt er op dat ze allemaal plat zijn geprint, kijk even naar je instellingen, en de Z- hoogte van je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Ik heb de printer vandaag opnieuw ingesteld enen hierbij ook de Set Z = 0 settings.
Precies zoals wat er in de handleiding staat.

Ben nu opnieuw het de test demo aan het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Het lijkt me of de prints niet mee omhoog kwamen met je build plate, en je ze dus uit je vat hebt gevist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Twee keer uit het vat en een keer van de buildplate..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
88Gamer88 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Ik heb de printer vandaag opnieuw ingesteld enen hierbij ook de Set Z = 0 settings.
Precies zoals wat er in de handleiding staat.

Ben nu opnieuw het de test demo aan het printen.
Ik bedoel in de slicer die je gebruikt, daar moet staan de maten van X-Y-en Z, als de Z op 0 staat, dan zal de buildplate niet omhoog komen tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
absrnd schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Ik bedoel in de slicer die je gebruikt, daar moet staan de maten van X-Y-en Z, als de Z op 0 staat, dan zal de buildplate niet omhoog komen tijdens het printen.
Zoals ik nu net gekeken heb moet dat goed zijn. de buildplate gaar ook ieder keer op en neer steeds hoger.
Ook zie ik aan de achter/onderzijde van de printer het UV licht aanschieten.

Kan helaas nog niet zien of het nu wel goed gaat omgaat die nog niet boven de tank uitkomt.
Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 11:07

OverloadOfRed

Bla, blabla

Post ook even de settings die je gebruikt. ABS-like is geen 'beginner' resin en moet je sowieso gaan tweaken ( ;) ) met je instellingen. Water washable idem, maar wel wat minder.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Het is gelukt om demo "Rook" model te printen.
Ik heb de print opdracht nu via Chitubox verzonden via wifi ipv op een USB stick.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHJMmhfRF1vXVcv7vJgNT0uYouQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHiPWYAvedWF3JCJmdxd5Ica.jpg?f=fotoalbum_large

Nu Ik weet dat de printer werkt ga me is verdiepen in de rest :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Dat ziet er goed uit!

Het kan altijd aan een brakke stick gelegen hebben, hoewel die prints me daar niet echt aan deden denken.

Mss kan je ook even met een andere stick proberen, dan weet je of je die andere meteen kan wegkeilen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Nog eens een update van hoe ik voor mezelf het resin printen wat vergemakkelijkt heb de laatste maand:

Ik print op een relatief kleine printer (Mars 3) vooral miniaturen (D&D). Afhankelijk van wat we nodig hebben wat meer of wat minder, groter kleiner etc. Omdat ik voor de cleanup de keuken gebruik (onder de dampkap) is het altijd een gedoe om alles uit de garage te halen, uit te stallen, nadien schoon te maken en terug op te ruimen, ...

Dit heb ik nu dus heel wat verbeterd. Ik heb de wash & cure die normaal gezien naast de printer staat uit de kast gehaald en gebruik die plaats nu voor 4 'uitdrupflessen'. Dit zijn resinflessen met een trechterhouder (eigenlijk bedoeld voor een vat) erop. Ik heb ondertussen 5 flex plates en telkens er eentje klaar is laat ik die eerst even boven het vat, en daarna doorheen een oliefiltertje in zo'n trechter uitlekken. Ik beschouw mezelf ondertussen als redelijk ervaren en wil graag nog eens meegeven: Elke.Druppel. Telt. En met deze manier kan je daarvan op aan.

Prints kunnen makkelijk een week (of twee, of meer?) op deze manier blijven liggen. Samen met de printplaat zelf kan ik zo 5 prints 'opsparen' en ze in 1 keer poetsen.

Bijkomend voordeel is dat ik met deze manier ook de vrijheid heb om op elk moment iets dat 'langskomt' te printen. Ik zet het toch gewoon opzij. En als ik meer moet doen kan ik in de werkweek gewoon elke ochtend en elke avond eentje starten en kost het me drie minuten om te wisselen. Het zware werk gebeurt dan wel wanneer ik tijd heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfNeCRaCMa6zVDw5RQNfIKGDbLU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uu9CWydTSSRhdStoe2XV5RV2.jpg?f=user_large

Misschien kan het iemand inspireren :)

Ik heb na wat nadenken ook de 2-in-1 wash & cure van Anycubic vervangen door de 1-en-1 Mercury XS van Elegoo. Hoewel ik er zeker van ben dat een 2-in-1 nog steeds beter zou zijn voor mijn situatie was de beperkte grootte eigenlijk oncomfortabel. Hele plates met kleine stuff pasten maar moeilijk in het wasmandje, maar vooral de kleine plaat van de curing station begon me erg tegen te steken. Met een hoop kleine stuff elke drie minuten gaan wisselen of draaien werd dan een karwei. Het oppervlak dat ik nu heb is mss wel 3 keer zo groot en er staan veel meer lampjes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 16:57
Ik dacht altijd waarom zou je meerdere build plates willen hebben maar dit is best wel slim. Ben je niet bang dat dit alleen wel heel erg veel dampt? de VOCs zijn toch wel iets waar ik zelf erg voorzichtig mee ben, elke keer als er een pot open is geweest of de printer heeft gedraaid heb ik de mechanische ventilatie altijd nog wel een paar uurtjes aan staan.

Los daarvan, toffe setup, ik gebruik mijn printers eigenlijk voor precies hetzelfde, D&D. Resin voor de minis, FDM voor het meeste terrein etc.

Ik heb zelf vorige week een Mars 4 Ultra binnen gekregen, printte hiervoor op een Anycubic Photon S, maar ik wilde proberen of de ''betere'' printers nou echt verschil maken, straks maar eens een eerste modelletje aanzetten, benieuwd of de wifi alles veel makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Ben je niet bang dat als er om wat voor reden dan ook wat UV licht op je ongewassen printjes schijnt je deze niet meer goed schoon gewassen krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
DaVaMa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:27:
Ben je niet bang dat dit alleen wel heel erg veel dampt?
Goed nieuws: bij mij staat de ventilatie ook zowat continu aan. Na een dag of twee zonder nieuwe prints zet ik die wel af, je ruikt het dan ook niet meer echt.

Wat betreft gezondheid ben ik ook liever wat voorzichtig, maar een van de meest overtuigende geruststellingen die ik las is wel dat bij iemand bij een test met een open bak eigenlijk geen gewichtsverlies vaststelde na meerdere weken. Dat geeft toch ook wel een beetje aan dat er niet zoveel gaat uitdampen. Het verschil in geur tussen het moment dat je de kap eraf haalt en twee dagen boven de lekfles doet me dan aannemen dat het een dalende gradiënt is die piekt bij het roeren en verwarmen.
DaVaMa schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:27:
Ik heb zelf vorige week een Mars 4 Ultra binnen gekregen, printte hiervoor op een Anycubic Photon S, maar ik wilde proberen of de ''betere'' printers nou echt verschil maken, straks maar eens een eerste modelletje aanzetten, benieuwd of de wifi alles veel makkelijker maakt.
Dat is een hele mooie! Ik denk dat ik met de 4K van de Mars 3 al op het punt zit dat je het niet meer ziet. Maar bepaalde zaken zoals betere leveling en WiFi daar ben ik wel jaloers op. Ik zit echter wel al zo diep in de Mars 3 mbt reserveonderdelen, vaten, flex plates etc dat ik er nog wel een decennium aan vast hang :>

Let wel goed op met de WiFi zou ik zeggen! Ik vindt het fantastisch op mijn FDM-met-camera, maar bij resin zou ik daar toch voorzichtiger mee zijn: flex plate vergeten of iets met de build plate; vat onvoldoende gevuld; vorige model er nog aan :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Elve1984 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:42:
Ben je niet bang dat als er om wat voor reden dan ook wat UV licht op je ongewassen printjes schijnt je deze niet meer goed schoon gewassen krijgt?
In het begin een beetje, maar de praktijk heeft bewezen dat dat geen probleem is.

De UV-bron van de printer heeft wat uitschijn via de ventilatiegaten in de voet, maar dit is volgens mij al eens weerkaatst en de prints zitten hoog genoeg. Als de garagepoort open gaat zal er wat weerkaatst licht zijn maar blijkbaar is de combinatie weerkaatst + achter een raampje + nog genoeg naar achteren in de kast toch voldoende om geen enkel probleem te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
Vet om te horen, ik ga hier ook over nadenken, maar eerst mijn ventilatie iets professionaliseren.

Ik moet zeggen, de wifi is voor mij vooral om het gezeik van een usb sticky kwijt te zijn, ik ben niet van plan het aan te zetten van achter mijn bureau, ik loop altijd ff naar beneden, controller de ventilatie etc.

Dat sticky vind ik ook vooral irritant omdat het een fysiek voorwerp bij de printer is, die daar ook weg gaat, natuurlijk probeer ik alles schoon te houden, en met UV te ''wassen'' bij twijfel voordat ik hem weer meeneem, maar het is wat makkelijker zo.

En ik heb net de eerste print, de standaard toren/rook aangezet. Die meteen keihard gefaald is, blijkbaar moeten die plasticjes met ''Remove before printing'' er ook echt af. :+

[ Voor 13% gewijzigd door DaVaMa op 18-06-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Printen blijft moeilijk op de nieuwe printer, ik vermoed dat de temperatuur gewoon niet hoog genoeg is. Aangezien de bestelde heater nog een paar maanden op zich laat wachten van het weekend maar het volgende in elkaar gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3msu_kErS65TugJZwNCMhxVATdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TC9DVfM7Ts9BD20Ece6Zcxzy.jpg?f=fotoalbum_large

Ventilatie is mechanisch, ik heb maar een paar gaatjes erin geboord zodat ie niet te hard gaat. Hoeken geprint met blauw PLA op de Ender 3 die ernaast staat, model ergens van thingiverse gedownload. 16mm pvc pijpen voor de ribben, 3.2mm hardboard als platen. Kleine randjes afgetapet simpel met schilderstape. Alleen nog een deurtje maken en ik kan weer lekker los gaan (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
DaVaMa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:39:
Printen blijft moeilijk op de nieuwe printer, ik vermoed dat de temperatuur gewoon niet hoog genoeg is. Aangezien de bestelde heater nog een paar maanden op zich laat wachten van het weekend maar het volgende in elkaar gezet:

[Afbeelding]

Ventilatie is mechanisch, ik heb maar een paar gaatjes erin geboord zodat ie niet te hard gaat. Hoeken geprint met blauw PLA op de Ender 3 die ernaast staat, model ergens van thingiverse gedownload. 16mm pvc pijpen voor de ribben, 3.2mm hardboard als platen. Kleine randjes afgetapet simpel met schilderstape. Alleen nog een deurtje maken en ik kan weer lekker los gaan (hoop ik).
Nette setup.

Vraag mij alleen af wat je temperatuur dan is. Ik print in een range van ~ 10 (In de winter) tot 30 (in de zomer) geen problemen? Anycubic basic Resin en een Anycubic Mono SE printer. Niet mogelijk dat er een probleem is met je resin ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
smitae schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Nette setup.

Vraag mij alleen af wat je temperatuur dan is. Ik print in een range van ~ 10 (In de winter) tot 30 (in de zomer) geen problemen? Anycubic basic Resin en een Anycubic Mono SE printer. Niet mogelijk dat er een probleem is met je resin ofzo?
Ik had mijn heater op 26 staan in mijn oude printer, en dat was echt een enorm verschil. Onder de 20 graden was eigenlijk altijd bijna niets dan failures. Dit is met 3-4 verschillende merken resins.

Wel tof dat het bij jouw gewoon lukt, ik hoor eigenlijk niets anders dan dat dat gewoon niet werkt als het kouder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

DaVaMa schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Ik had mijn heater op 26 staan in mijn oude printer, en dat was echt een enorm verschil. Onder de 20 graden was eigenlijk altijd bijna niets dan failures. Dit is met 3-4 verschillende merken resins.

Wel tof dat het bij jouw gewoon lukt, ik hoor eigenlijk niets anders dan dat dat gewoon niet werkt als het kouder is.
Hier ook geen problemen. Minimum temperatuur van 16 graden tot 27 a 28 graden.

Als ik al een keertje issues had was dat vanwege goedkope resin.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Ik heb mijn Mars 4 Ultra nu een paar weekjes draaien en heb enkele printjes er succesvol afgehaald. Ik heb echter wel continu problemen met prints die niet op de buildplate willen blijven plakken, maar alleen op het midden van de plate.

Ik heb deze een keertje gedraaid en kwam tot een verrassend resultaat. De hoekjes waren netjes 0.8/0.9mm. Net iets te dun maar makkelijk gefixed met een kleine verhoging van de z offset. (had 1 mm moeten zijn). Echter is de middelste wel gewoon 1mm. Maw, mijn build plate is licht hol in het midden
Nou zou ik zelf denken dat een verschil van 0.1mm wel te overwinnen moet zijn, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Misschien moet ik de z offset wel zo laten en mijn burn ins lichtjes verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

DaVaMa schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:20:
Ik heb mijn Mars 4 Ultra nu een paar weekjes draaien en heb enkele printjes er succesvol afgehaald. Ik heb echter wel continu problemen met prints die niet op de buildplate willen blijven plakken, maar alleen op het midden van de plate.

Ik heb deze een keertje gedraaid en kwam tot een verrassend resultaat. De hoekjes waren netjes 0.8/0.9mm. Net iets te dun maar makkelijk gefixed met een kleine verhoging van de z offset. (had 1 mm moeten zijn). Echter is de middelste wel gewoon 1mm. Maw, mijn build plate is licht hol in het midden
Nou zou ik zelf denken dat een verschil van 0.1mm wel te overwinnen moet zijn, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Misschien moet ik de z offset wel zo laten en mijn burn ins lichtjes verhogen.
Kan ook nog dat je FEP niet strak genoeg zit. Dan heb je ook dat je prints alleen in het midden goed blijven zitten, en loslaat deste verder naar de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Maar dat verklaart niet het dikteverschil.
Ik heb mijn lift distance voor bottom layers al verhoogd naar 9 mm in totaal, zou meer dan genoeg moeten zijn, lift speed is ook al naar beneden.

Fep had ik vervangen meteen toen ik hem kreeg, van dat ACF oid film naar nFEP. Volgens mij kun je daar niet zo veel verkeerd aan doen als je de instructies gewoon volgt. Gister nog even bekeken voor de zekerheid en ik heb niet het idee dat ie heel los zit ook.

Ik heb de fabrikant gemaild of zij een verklaring hebben, ik lees online dat er wel meer mensen zijn die dit hebben gespot bij hun build plate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bearmun
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:56
DaVaMa schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:20:

Op hoeveel seconden staat je exposure time voor de burn in layers? Ik heb deze zelf op 30 seconden staan. Alles wat met een raft geprint wordt heeft toch geen last van deze burn in layers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Bearmun schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Op hoeveel seconden staat je exposure time voor de burn in layers? Ik heb deze zelf op 30 seconden staan. Alles wat met een raft geprint wordt heeft toch geen last van deze burn in layers.
Verschilt per hoe groot mijn modellen zijn. Tussen de 22 en 28 seconden. Ik heb J3DTechs guides aangehouden voor de meeste zaken.
Voor de hoeken maakt dit niet uit voor adhesion heb ik gemerkt. Maar voor het midden van de buildplate moet ik heb echt significant hoger zetten voordat ze blijven plakken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaVaMa
Iig toch wat succesvolle printjes gehad, nu tijd om deze te verven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F024zU9hHB0AlXsEnSC4TFBFvf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwbUREZU6s0ZSfGiBXsSGC3C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-06 20:47

Nitai

Live the life you love.

Jullie nog tips om oude resin printers weg te doen? Via V&A raak ik ze niet kwijt, marktplaats heb ik eigenlijk geen zin in, ik zat zelf te denken aan doneren aan een school of iets in die richting. Zitten die hier wel op te wachten?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Tja, geen idee eigenlijk. Resin printen is toch wel een ding, niet iedereen wil daar aan. School kan ik mij voorstellen dat ze liever een FDM printer willen? Minder gesmeer en chemische zooi?
Maar waarom niet via marktplaats, krijg je er een paar euro voor, andere hobby Bob blij.
Nooit opsturen, maar gewoon laten ophalen, dan ben je er ook niet echt druk mee.

En anders kan het altijd nog naar een kringloop bedrijf, als die er een paar euro aan kunnen verdienen ook weer goed. En ben je je printer in elk geval kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:56
Ik ben op het moment bezig om een behuizing voor mijn printer te maken en vroeg me af wat jullie gebruiken voor de ventilatie.

Ik zat er in eerste instantie aan te denken om een unit voor mechanische ventilatie aan te sluiten. zoiets als dit: https://www.hornbach.nl/p...uietline-100-mm/10109497/
Nu ik er iets langer over na denk is dit misschien een beetje overkill. gezien de behuizing maximaal 0,29m³ is heb ik het gevoel dat dit in een halve vacuümkamer zal veranderen of zal gaan klinken alsof er een stofzuiger aanstaat :+

een 100mm computerfan lijkt me dan weer niet sterk genoeg en geeft mogelijk ook meer lawaai als hij op vol vermogen draait. Vandaar dat ik dus wel benieuwd ben hoe jullie dit aangepakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Geen idee hoeveel je weg moet/wilt zuigen. Ik print zelf alleen met basic Anycubic resin, doe ik in een aparte kleine kamer met het raam open. Eingelijk geen last, denk dat ik eerder de IPA ruik dan de resin.
Als je de printer in een kastje met afzuiging wilt zetten lijkt mij een PC fan ruim voldoende, als je maar een redelijk flow hebt van lucht. Hoeft idd geen vacuüm te zuigen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
smitae schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:04:
Geen idee hoeveel je weg moet/wilt zuigen. Ik print zelf alleen met basic Anycubic resin, doe ik in een aparte kleine kamer met het raam open. Eingelijk geen last, denk dat ik eerder de IPA ruik dan de resin.
Als je de printer in een kastje met afzuiging wilt zetten lijkt mij een PC fan ruim voldoende, als je maar een redelijk flow hebt van lucht. Hoeft idd geen vacuüm te zuigen lijkt mij.
Ik hoop het zo te kunnen maken dat de kamer redelijk bruikbaar blijft zonder een zwaar masker. Als ik bijvoorbeeld bezig ben met dr ender of andere kleine werkzaamheden.

Ik had met de gewone anycubic echt last dat de hele overloop stonk naar iets zuurs en dat was met het raam open. De plant based is wel stukken beter qua geur. Maar dan is het nog maar de vraag of er niet alsnog net zoveel slecht spul in de lucht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ik ben aan het orienteren of een resin printer wat is. Ik heb geen haast en de nieuwe Mars 5 lijkt me wel tof. Ik zie dat Elegoo ook air filters levert, hoe goed werken die dingen in de praktijk? Is er iemand die dat in gebruik heeft en kan vertellen hoe goed dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsAms
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:05
Goedemorgen,

Mijn partner wil wellicht op niet al te grote schaal beeldjes gaan maken van zwangere vrouwen. Als voorbeeld kun je deze website bekijken: https://bellysisters.nl/.

Nu hebben we geen ervaring met het maken van 3d body scans, het bewerken van de beelden en het 3d printen.

Het lijkt er op dat het printen met resin het beste resultaat geeft, zonder veel "printlijnen" te zien. Budget is +- 15k EUR.

Nu kwam ik uit op de volgende setup:

Formlabs 4 printer
Shining 3D EinScan H2 3D-Scanner

Denken jullie dat deze setup geschikt is? En in hoeverre is het scannen, bewerken en printen "plug and play"? Of komt er technisch gezien veel bij kijken?

Ik hoor het graag. Wellicht is er iemand hier die hetzelfde doet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik kwam vandaag op invidious dit interessante gesprek tegen over hoe harsen in elkaar zitten:

[Video: https://invidious.privacyredirect.com/watch?v=rlYDbqanfJs]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-06 10:07
Heeft iemand een tip voor een goede verwarming voor binnen de kap van een resin printer?
Ben net begonnen met resin printen en begreep dat enkele van de problemen die ik tot nu toe heb gezien komt door te koude resin (garage, 15-18C bij print start).

Zag online wat over 'fermentation belts' maar de meeste zien er uit alsof ze zo van Ali komen, weet niet in hoeverre ik dat vertrouw. Zo'n apparaatje met ventilator van Chitu Systems lijkt me dan wel weer vrij duur voor wat het is, of zijn dat normale prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Zo'n warmteband is volgens mij geen probleem, de meeste onderdelen van je printer zullen ook uit China komen. Het is vooral wel wat knutselwerk.

Zelf heb ik de printer in een kast staan en heb voor de koudste dagen zo'n mini-warmteblazertje van Bol/Amazon. Maar dat kost nog altijd wel zo'n €30-40. Plus de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:20
HSlegend schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 00:45:
Heeft iemand een tip voor een goede verwarming voor binnen de kap van een resin printer?
Ben net begonnen met resin printen en begreep dat enkele van de problemen die ik tot nu toe heb gezien komt door te koude resin (garage, 15-18C bij print start).

Zag online wat over 'fermentation belts' maar de meeste zien er uit alsof ze zo van Ali komen, weet niet in hoeverre ik dat vertrouw. Zo'n apparaatje met ventilator van Chitu Systems lijkt me dan wel weer vrij duur voor wat het is, of zijn dat normale prijzen?
Ik zit ook naar verwarming of een nieuwe printer met ingebouwde verwarming te kijken, maar dat valt nog niet mee. Elegoo heeft een add-on maar die schijnt ook problemen te kunnen veroorzaken.

Ik hoopte op Prime Day een mooie aanbieding te kunnen scoren voor een printer om mijn Elegoo Mars 2 Pro te vervangen, maar eerlijk gezegd valt het een beetje tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
Heb er nog even naar gekeken, chitu systems heeft een systeem dat er wel mooi uitziet voor 45 euro. Zou in mijn saturn 3 moeten passen. Het enige nadeel dat ik kan vinden is dat sommige mensen zeggen dat de ventilator lijntjes op de prints kan veroorzaken.

Alternatief is zo'n fermentatieriem, die kosten zo'n 25 euro maar verwarmen niet de plaat. En lijkt me ook vervelender met schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ga binnenkort een kast met actieve verwarming bouwen. Deze zet ik dan op 35°C en dan is al het gezeik met te koud printen en uitharden over :)

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 08-10-2024 13:01 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Ik heb een fermentatie belt om het vat van mijn Anycubic Photon Mono 4K gewikkeld, deze zet ik 1 uur voor printen aan de temperatuur onder de kap loopt dan op naar graad of 25 a 26, werkt prima.

Heb deze via Amazon gekocht voor rond de €20,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het voordeel van een kast is dat je gelijk een koolstoffilter kan plaatsen en dat de dampen niet al te ver reiken omdat het geheel is afgesloten. :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 17:09
Elve1984 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:44:
Ik heb een fermentatie belt om het vat van mijn Anycubic Photon Mono 4K gewikkeld, deze zet ik 1 uur voor printen aan de temperatuur onder de kap loopt dan op naar graad of 25 a 26, werkt prima.

Heb deze via Amazon gekocht voor rond de €20,-
Werkt dat ook met een plastic bak of moet je een metalen vat hebben?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Ik heb bij mijn printer een metalen vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

nodri2000 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Werkt dat ook met een plastic bak of moet je een metalen vat hebben?
Die belts worden niet heel warm, dus moet lukken. Anderzijds is het ook echt géén luxe om 2 vats te hebben, zou dan gelijk een metalen vat aanschaffen als ik je was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSlegend
Ik heb de chitu systems verwarmer gekocht, moet het nog gaan testen. Leek mij persoonlijk fijn om de verwarming los van de vat te hebben, alhoewel dat wel iets minder efficient is met verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
HSlegend schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:44:
Ik heb de chitu systems verwarmer gekocht, moet het nog gaan testen. Leek mij persoonlijk fijn om de verwarming los van de vat te hebben, alhoewel dat wel iets minder efficient is met verwarmen
Laat vooral even weten hoe het werkt en hoe het er uit ziet! Ik ga kijken of ik Black Friday goedkoop een Elegoo Mars 5 Ultra kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 17:09
OverloadOfRed schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Die belts worden niet heel warm, dus moet lukken. Anderzijds is het ook echt géén luxe om 2 vats te hebben, zou dan gelijk een metalen vat aanschaffen als ik je was.
Ik ga eens kijken. Nadat een maat van mij 2 resin printers gekocht had voor een project (wat niks te maken had met 3d printen trouwens) stond hij voor mijn deur met een Photon Mono 2. Nieuw in doos en niet gebruikt. Die staat nu bij mij op de werkbank. Heb zelf een ender 3 pro welke behoorlijk ge-upgrade is. De bedoeling is om met de Mono2 dingen te printen voor mijn modelbouw hobby.

Ben me aan het inlezen, 1 van de dingen die ik ga bouwen voordat ik ga printen is een kast met afzuiging, dat resin blijkt nogal te stinken :)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
nodri2000 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:03:
Ben me aan het inlezen, 1 van de dingen die ik ga bouwen voordat ik ga printen is een kast met afzuiging, dat resin blijkt nogal te stinken :)
Dat had ik toen ik begon ook, maar tegenwoordig ruik ik het nauwelijks. Geen idee of dat inhoudt dat ik goede resin heb of dat mijn neus naar de knoppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

Het stinkt niet alleen, het is ook een gevaar voor de gezondheid.
Doe je longen een lol en zorg voor goede afzuiging, zowel voor tijdens het printen als voor bij het nawerk met IPA. Dat is ook rommel. Een goed (half of vol)gelaats masker is ook nodig, met de juiste filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
OverloadOfRed schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:31:
Het stinkt niet alleen, het is ook een gevaar voor de gezondheid.
Doe je longen een lol en zorg voor goede afzuiging, zowel voor tijdens het printen als voor bij het nawerk met IPA. Dat is ook rommel. Een goed (half of vol)gelaats masker is ook nodig, met de juiste filters.
Ik heb Water Washable, dus iets minder chemische troep. Verder heb ik geen actieve afzuiging maar print ik in een afgesloten ruimte met een open raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

ErikT738 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 23:10:
[...]

Ik heb Water Washable, dus iets minder chemische troep. Verder heb ik geen actieve afzuiging maar print ik in een afgesloten ruimte met een open raam.
Enige verschil in de opbouw van die stoffen is dat de water washable beter te wassen is met water ipv IPA. Maakt het niet minder gevaarlijk. Minder stank !== minder gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
OverloadOfRed schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:08:
[...]

Enige verschil in de opbouw van die stoffen is dat de water washable beter te wassen is met water ipv IPA. Maakt het niet minder gevaarlijk. Minder stank !== minder gevaarlijk.
Nee, de resin is even gevaarlijk, maar ik hoef me geen zorgen te maken om de IPA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacredRose
ErikT738 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Nee, de resin is even gevaarlijk, maar ik hoef me geen zorgen te maken om de IPA.
het goed afvoeren van het vieze water lijkt me dan wel weer meer werk dan met IPA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngangatar
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Ngangatar

@clubREKT

ErikT738 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Mijn 3D printer gaat zaterdag naar vrienden, inclusief washing en curing station (omdat ik het aantal hobbies aan het terugdringen ben) maar ik vind zowel schoonspoelen met water als met ipa een vies werkje.

Vandaag alles even leeggegooid en goed schoongemaakt maar het blijft chemische bende.

AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HSlegend
ErikT738 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:40:
[...]

Laat vooral even weten hoe het werkt en hoe het er uit ziet! Ik ga kijken of ik Black Friday goedkoop een Elegoo Mars 5 Ultra kan vinden.
Eigenlijk print ik alleen in het weekend; had hem uurtje voor printen op 30 gezet en dat bracht alles onder de kap tot 25C (wat mijn doel was). Print die nu bezig is lijkt goed te gaan, kan je morgen vertellen of ie compleet gelukt is.
Ik heb zelf de review van once in a six sided dice gekeken en die was positief over deze heater.
Daarnaast vond ik het een voordeel dat je de positie van het ding zelf kunt bepalen. Ik las namelijk veel dat de plug-in usb heaters zorgden voor een sterke luchtstroom over het vat, waardoor mensen lijnen kregen in hun prints.

Ik heb nu via thingiverse dit bestandje gebruikt om te zorgen dat de heater omhoog blaast:
https://www.printables.co...ems-for-elegoo-saturn-3-u
Bijkomend voordeel is dat je zo meteen de kabel weggewerkt hebt, dus de rubberachtige strip die chitu bijlevert heb ik niet gebruikt.
Mijn heat set inserts waren wel wat te hoog voor het model dus let daar even op.

Daarnaast wilde ik dit artikel nog delen, vond ik interessant:
https://blog.honzamrazek....oot-removal-in-uvtools-3/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
De print die eerste faalde is na bovenstaande aanpassingen perfect gelukt.
Heb natuurlijk meerdere dingen in één keer aangepast, maar ik denk dat er naast mijn eigen ervaring genoeg bewijs is dat een constante resintemperatuur tussen 25-30C helpt bij het printen door de resin minder visceus (meer vloeibaar) te maken.

Snelheid van het curen schijnt ook te veranderen met de temperatuur, maar dat is natuurlijk lastiger te observeren. Wel fijn dat zo'n verwarming ervoor zorgt dat je het hele jaar door gewoon dezelfde settings kunt blijven gebruiken.

Toevoeging:
De kit van chitu vond ik erg uitgebreid en redelijk geprijsd, moest wel in dollars betalen dus heb een creditcard gebruikt. En goedkoper dan iets wat ik zelf had kunnen bouwen. Er zat ook een handige sticker bij die met temperatuur mee verkleurt, die zijn vast ook los te koop. Maar vond die wel heel handig, had hem aan de voorkant van de printer op de kap geplakt. Kon daardoor goed zien dat de temperatuur 25C was (met de heater op 30C).

[ Voor 29% gewijzigd door HSlegend op 19-10-2024 11:36 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

In de podcast die ik op 1 september hier heb gepost wordt dat inderdaad ook besproken. je wil eigenlijk bij temperaturen van 30°C of hoger printen. Alles daaronder gaat de reactiesnelheid en het uitharden beïnvloeden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
HSlegend schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Eigenlijk print ik alleen in het weekend; had hem uurtje voor printen op 30 gezet en dat bracht alles onder de kap tot 25C (wat mijn doel was). Print die nu bezig is lijkt goed te gaan, kan je morgen vertellen of ie compleet gelukt is.
Ik heb zelf de review van once in a six sided dice gekeken en die was positief over deze heater.
Daarnaast vond ik het een voordeel dat je de positie van het ding zelf kunt bepalen. Ik las namelijk veel dat de plug-in usb heaters zorgden voor een sterke luchtstroom over het vat, waardoor mensen lijnen kregen in hun prints.

Ik heb nu via thingiverse dit bestandje gebruikt om te zorgen dat de heater omhoog blaast:
https://www.printables.co...ems-for-elegoo-saturn-3-u
Bijkomend voordeel is dat je zo meteen de kabel weggewerkt hebt, dus de rubberachtige strip die chitu bijlevert heb ik niet gebruikt.
Mijn heat set inserts waren wel wat te hoog voor het model dus let daar even op.

Daarnaast wilde ik dit artikel nog delen, vond ik interessant:
https://blog.honzamrazek....oot-removal-in-uvtools-3/
Ik heb nu een Mars 4 Ultra gekocht met een Chitu heater, maar op de manier waarop je deze hoort te bevestigen past het niet (ondanks dat Chitu's eigen tabel "works fine" aangeeft). Ik zit er nu over te denken om maar een gat in de hood te maken voor die Saturn oplossing, of iets vergelijkbaars. Het is wel een beetje jammer dat het niet gewoon out of the box past.

Heeft iemand enig idee waarmee ik die plastic hood het best kan bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orky Rulez
Moet je enkel een stroomkabeltje binnenbrengen?

Misschien heeft iemand iets beters maar zelf denk ik aan een ronde vijl ('rattenstaart')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Orky Rulez schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:19:
Moet je enkel een stroomkabeltje binnenbrengen?

Misschien heeft iemand iets beters maar zelf denk ik aan een ronde vijl ('rattenstaart')
Dat kabeltje is wel te doen inderdaad. Het probleem was dat ik de unit er niet in kreeg zonder de rand te raken. Met veel passen en meten is dat inmiddels gelukt. Nu is het de vraag hoe ik 'm level krijg. Wanneer ik de methode uit het boekje volg is de linkerkant een stuk strakker dan de rechter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Byv6Oru3vdNuEzMDTiORPjUB7ik=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eh9R4RfBDFOFeV71XlMZrIJg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
ErikT738 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:33:
[...]

Dat kabeltje is wel te doen inderdaad. Het probleem was dat ik de unit er niet in kreeg zonder de rand te raken. Met veel passen en meten is dat inmiddels gelukt. Nu is het de vraag hoe ik 'm level krijg. Wanneer ik de methode uit het boekje volg is de linkerkant een stuk strakker dan de rechter.
[Afbeelding]
Edit - ik heb er aan de linkerzijde nu twee extra blaadjes tussen gestopt en hij is nog steed strakker aan de linkerkant wanneer ik ze weghaal. Ik vraag me af of al mijn onderdelen wel waterpas zijn...

Edit 2 - lol verkeerde knop.

Edit 3 - mijn eerste print is de afgelopen nacht redelijk gelukt. Alles is alleen duidelijk overexposed met de standaard settings. daar moet ik dus nog iets aan finetunen.

[ Voor 10% gewijzigd door ErikT738 op 07-11-2024 07:43 ]

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
Hallo, na ruim 3 jaar zijn mijn printers (anycubic mono en mono 6K) aan vervanging toe.
Ik heb steeds meer problemen met printen en vaak hecht de resin niet meer goed aan de build plate.
ongeveer 60% gaat nu fout.

Ik heb zitten kijken naar de Saturn 4 Ultra, is dat een goede opvolger
Of kan ik beter een andere kopen?

Als ik de Saturn 4 Ultra koop moet ik ook een nieuwe spoelbak en cure station omdat de build volume groter is

• ErikT738
my_fiero schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:17:
Hallo, na ruim 3 jaar zijn mijn printers (anycubic mono en mono 6K) aan vervanging toe.
Ik heb steeds meer problemen met printen en vaak hecht de resin niet meer goed aan de build plate.
ongeveer 60% gaat nu fout.

Ik heb zitten kijken naar de Saturn 4 Ultra, is dat een goede opvolger
Of kan ik beter een andere kopen?

Als ik de Saturn 4 Ultra koop moet ik ook een nieuwe spoelbak en cure station omdat de build volume groter is
Is het probleem wellicht dat het gewoon te koud is waar je printer staat?

Zonder te weten wat je budget is, of wat je graag wilt printen is is het lastig om je een printer aan te raden. Ik heb zelf recent een Mars 4 Ultra gekocht omdat deze spotgoedkoop was en ik geen vertrouwen had in de upgrades die de Mars 5 Ultra biedt.

Anyway, de UniFormation GKtwo zag er wel cool uit, maar ik vond 'm voor mijn doeleinden een beetje te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:50
ErikT738 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:03:
[...]

Is het probleem wellicht dat het gewoon te koud is waar je printer staat?

Zonder te weten wat je budget is, of wat je graag wilt printen is is het lastig om je een printer aan te raden. Ik heb zelf recent een Mars 4 Ultra gekocht omdat deze spotgoedkoop was en ik geen vertrouwen had in de upgrades die de Mars 5 Ultra biedt.

Anyway, de UniFormation GKtwo zag er wel cool uit, maar ik vond 'm voor mijn doeleinden een beetje te duur.
De temperatuur is het niet, kamer is warm genoeg met de andere 3d printers 24/7 aan :+
budget is ook geen probleem, maar ik vind 700+ aan de hoge kant. voor wat ik ermee print.
Ik zag dat de saturn 4 Ultra wel goed uit diverse testen kwam

Dit is wat ik er vooral mee print schaal 1:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Eap4cdmXg7cmnkCp6tb-WJMfY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFgWm7wbfO0XcaO6GPPKpXKm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOahqZjhOumjJEvZdoKFLtJx4UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2UVkQ1AM1z1DoGzVFpv4tdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBpTYZopX5mexVr_RbW1bZN3TcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYtoC5dJ2ljxy3dhP8wvYi6V.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door my_fiero op 28-11-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
Kan iemand me vertellen wat er hier precies fout gaat? Het lijkt er op dat de initiële layers prima aan de plate blijven zitten, en dat de latere layers ook redelijk goed gaan. Alleen in de overstap lijkt het volledig mis te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7tBXl-ES0tB2g3rxxj113ewZOE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hjuSNrTdcTwQ4ZzgysO7ivx8.jpg?f=user_large
De printer is een stock Elegoo Mars 4 Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
ErikT738 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:19:
Kan iemand me vertellen wat er hier precies fout gaat? Het lijkt er op dat de initiële layers prima aan de plate blijven zitten, en dat de latere layers ook redelijk goed gaan. Alleen in de overstap lijkt het volledig mis te gaan.
[Afbeelding]
Check of er rotzooi op de Lead Screw zit, dit kan een layershift veroorzaken.
of er is iemand tegen gestoten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
absrnd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:31:
[...]

Check of er rotzooi op de Lead Screw zit, dit kan een layershift veroorzaken.
of er is iemand tegen gestoten ?
Rotzooi op de screw zou kunnen, maar er is niemand tegenaan gestoten. Ik vermoed zelf dat er iets fout gaat in de transition layers, maar ik kan er maar weinig over vinden (wel iets over een bug daarmee in Chitubox, maar dit is Lychee). Het is overigens niet de eerste print die op een vergelijkbare manier fout gaat. Het is hier wel duidelijker omdat ik de burn-in tijd wat heb verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
Niet eerder gehad? Toch je settings wat tweaken?

Retract en lift speed iets langer zetten? Lijkt mi jtoch een geval van teveel zuiging? Dan helpt langzamer retracct meestal wel te helpen?

Of iets met je resin, maar dat is een beetje gokken van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orky Rulez
Probeer evt eens gewoon zonder transition layers (deden we lang allemaal?)

Andere idee is dat de FEP wat uitgetrokken is, in dat geval zou je kunnen testen met een enkel model in een hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
smitae schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:50:
Niet eerder gehad? Toch je settings wat tweaken?

Retract en lift speed iets langer zetten? Lijkt mi jtoch een geval van teveel zuiging? Dan helpt langzamer retracct meestal wel te helpen?

Of iets met je resin, maar dat is een beetje gokken van mij.
Ik ga inderdaad wel met de lift speed rommelen, die staan nog op de stock settings, en die gaan toch vaak voor snelheid.
Orky Rulez schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:04:
Probeer evt eens gewoon zonder transition layers (deden we lang allemaal?)

Andere idee is dat de FEP wat uitgetrokken is, in dat geval zou je kunnen testen met een enkel model in een hoek
Het vat is nieuw, ik had mijn vorige FEP gesloopt en moet die nog vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Gisteren bleek het LCD scherm, van mijn antieke (2019) Epax X1 printer, het te hebben opgegeven, allemaal schuddende beelden.

Online zijn er voor deze printer geen 1st gen LCD schermen meer, maar na wat zoekwerk bleek ik toen al slim te zijn, door een extra scherm te bestellen O-)

Nu is de installatie van de flatkabel een hachelijk gedoe, er is geen echte stekker waar deze in vast zit, maar moet je deze op de connector drukken, en met schuimtape vastzetten, echt oldschool.

Na een uurtje pielen en schoonmaken, kan deze wonderwaar weer door, ik dacht echt dat deze einde verhaal zou zijn.

Deze kleine printer is ideaal voor kleine prints en custom kleurtjes waar geen haast bij is, want snel is hij niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHzQAX0Y_pFIdhDJv7h-ftdjQR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkOTjpLJ956WDzgT2exITHq4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Om deze groep toch in leven te houden :)

Een paar dagen geleden mijn nieuwe printer ontvangen, Anycubic M7 Max.
En ik ben testjes aan het doen voor de resin curing tijd, en of alles verder goed werkt.

De resin pomp is een uitkomst, om het VAT weer te vullen tijdens de print, en deze kan ook de resin weer uit het VAT halen, en dat scheelt wel :)

Ik ben tevreden maar deze maakt wel veel herrie met de koeling, ik hoop deze te vervangen met stille Noctua fans.

Iemand die de onderdelen herkend ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7pl0R0DFfAq9exYM1fyWnWh8kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVZuxw445lKJhqkvZgbqFGxS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metafoor
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-06 15:36
hoe schoon word je resin vat dan als die pomp klaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
Metafoor schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:39:
hoe schoon word je resin vat dan als die pomp klaar is?
Schoon niet, maar 99% leeg, en kan met een zachte doek de rest opvegen uit het VAT.
Of een kleine moeite om het laatste restje in de pot te gieten, zonder dat je een VAT met meer dan 1L resin moet balanceren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
Ziet er interessant uit die M7, kun je ook wat meer van de printkwaliteit laten zien? Ben wel benieuwd hoe de printjes eruit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Elve1984 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:14:
Ziet er interessant uit die M7, kun je ook wat meer van de printkwaliteit laten zien? Ben wel benieuwd hoe de printjes eruit komen.
Ik heb nog geen kleine detail objecten geprint, maar kijk gewoon even op Youtube :)
Er zijn tegenwoordig geen "slechte" resin printers meer, ze vallen over elkaar heet voor 4K, 5K, tot 14K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 15:16
Kan iemand tegen vergoeding een print voor me maken van een enclosure?
https://shop.re-303.com/build-it-2/ het gaat om de LANDON’s TB-303 3D CASE FILES.
Ik wil een RE-303 bouwen en wil een glad enclosure hebben maar mijn FFF printer doet het niet goed genoeg om het zelf te doen.

Ik ben alleen bang dat hij net iets groter is dan 300mm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaVaMa
Laatst een figurine geprint en geschildered uit Baldurs Gate 3. Was hier best trots op. Ik heb een Mars 4 Ultra in een aparte enclosure met verwarming. Had wat opstart problemen, maar sinds de verwarming erbij zit draait het als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1oDkwnoRl_B7ViqGnzRbewHIwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2aorolTp5m01suSoj3uDK2D.jpg?f=fotoalbum_large

fototje van de printer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpoTRE2mg_HKde1ckLmiRtH6OjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BqUf2Hd8KPg2hnF9xq1ODKE.jpg?f=fotoalbum_large

Zitten ondertussen plexiglas deurtjes voor. Blijft 25 graden met de verwarming aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
ErikT738 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:19:
[Afbeelding]
Ik gebruik deze guide voor praktisch al mijn problemen en fine tuning etc. Er staat een stukje speciaal voor split rafts, wellicht dat je hier wat aan hebt.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste