Nog eens een update van hoe ik voor mezelf het resin printen wat vergemakkelijkt heb de laatste maand:
Ik print op een relatief kleine printer (Mars 3) vooral miniaturen (D&D). Afhankelijk van wat we nodig hebben wat meer of wat minder, groter kleiner etc. Omdat ik voor de cleanup de keuken gebruik (onder de dampkap) is het altijd een gedoe om alles uit de garage te halen, uit te stallen, nadien schoon te maken en terug op te ruimen, ...
Dit heb ik nu dus heel wat verbeterd. Ik heb de wash & cure die normaal gezien naast de printer staat uit de kast gehaald en gebruik die plaats nu voor 4 'uitdrupflessen'. Dit zijn resinflessen met een trechterhouder (eigenlijk bedoeld voor een vat) erop. Ik heb ondertussen 5 flex plates en telkens er eentje klaar is laat ik die eerst even boven het vat, en daarna doorheen een oliefiltertje in zo'n trechter uitlekken. Ik beschouw mezelf ondertussen als redelijk ervaren en wil graag nog eens meegeven: Elke.Druppel. Telt. En met deze manier kan je daarvan op aan.
Prints kunnen makkelijk een week (of twee, of meer?) op deze manier blijven liggen. Samen met de printplaat zelf kan ik zo 5 prints 'opsparen' en ze in 1 keer poetsen.
Bijkomend voordeel is dat ik met deze manier ook de vrijheid heb om op elk moment iets dat 'langskomt' te printen. Ik zet het toch gewoon opzij. En als ik meer moet doen kan ik in de werkweek gewoon elke ochtend en elke avond eentje starten en kost het me drie minuten om te wisselen. Het zware werk gebeurt dan wel wanneer ik tijd heb.
Misschien kan het iemand inspireren
Ik heb na wat nadenken ook de 2-in-1 wash & cure van Anycubic vervangen door de 1-en-1 Mercury XS van Elegoo. Hoewel ik er zeker van ben dat een 2-in-1 nog steeds beter zou zijn voor mijn situatie was de beperkte grootte eigenlijk oncomfortabel. Hele plates met kleine stuff pasten maar moeilijk in het wasmandje, maar vooral de kleine plaat van de curing station begon me erg tegen te steken. Met een hoop kleine stuff elke drie minuten gaan wisselen of draaien werd dan een karwei. Het oppervlak dat ik nu heb is mss wel 3 keer zo groot en er staan veel meer lampjes op.