Toon posts:

[3D Printer] Resin printers

Pagina: 1 2
Acties:

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:38

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
In het Open-source 3D-print topic zijn resinprinters niet welkom, omdat ze veelal closed-source zijn. En met wat zoeken heb ik hier op Tweakers nog niet echt een algemeen topic gevonden om het over dit soort printers te hebben. Nu ben ik beslist niet de juiste persoon om een 'het grote Resinprintertopic' te openen, want ik heb mijn eerste printer nu nog geen maand in huis. Maar gezien het toch met zijn eigen set aan uitdagingen komt, leek me een plekje om het daarover te hebben niet verkeerd :)

Wat is resin printing/DLP printing?
Omdat veel mensen bekend zijn met 3D-printers in de vorm van FDM-/filamentprinters, ga ik het daar maar mee vergelijken.
Bij een FDM-printer wordt een verhitte nozzle over het printbed bewogen, en wordt er gesmolten materiaal gedeponeerd. Op die manier wordt je model laag voor laag opgebouwd. Elk deel van het model wordt dus beetje bij beetje opgebouwd.
Een photoresin-printer werkt heel anders. Er wordt gebruik gemaakt van een bad met vloeibare hars, die verhardt onder invloed van UV-licht. De bodem van het bad is een doorzichtige folie. De hard wordt door die folie heen belicht door een UV-lamp, die deels afgedekt wordt door een LCD-scherm. Op die manier wordt een laag hars in één keer belicht. Die laag hardt uit tegen het build platform. Het build platform beweegt vervolgens iets omhoog, en de volgende laag hardt uit tegen de vorige laag. Dat wordt herhaald totdat je model af is. Omdat dit mijn eerste draft van de uitleg is, en e.e.a. vast niet in één keer helder is, een plaatje:

Wat zijn de voordelen?
Harsprinters kunnen over het algemeen makkelijker erg nauwkeurig/gedetailleerd printen. Dat betekent dat ze erg geschikt zijn voor bijvoorbeeld miniaturen. Denk aan Warhammer, bordspellen, D&D, noem maar op.
Bij FDM-printers is 100 micron een heel acceptabele laagdikte. Een relatief simpele resin printer haalt 10 micron, waarmee de individuele lagen vrijwel onzichtbaar zijn.

Wat zijn de nadelen?
De hars is, zolang'ie niet uitgehard is, ongezond bij aanraking. Zelfs als je in eerste instantie geen last hebt, bouwen veel mensen een telkens sterker wordende reactie op. Dat betekent feitelijk dat je altijd nitrilhandschoenen moet dragen als je met niet-uitgeharde hars werkt.
Nadat je model gebouwd is, ben je nog niet klaar. Omdat je model telkens opnieuw in het harsbad gedoopt wordt tijdens het bouwen, blijft er niet-uitgeharde hars aan zitten. Die moet afgespoeld worden, waarvoor vaak isopropylalcohol gebruikt wordt.
Daarna moet de print nog verder uitharden. Dit kan door hem in de zon te leggen, of door hem onder UV-licht te hangen. Een apparaat dat kan helpen met wassen en uitharden is bijvoorbeeld de AnyCubic Wash & Cure Machine

De hars is ongeveer 50% duurder dan PLA, dus qua kosten zit je iets hoger.
En als laatste ben je veelal een stuk beperkter in het formaat dat je kan printen.

Kortom: Dit soort prints is vooral gunstig als je op zoek bent naar veel detail. Voor gebruiksartikelen is het minder geschikt.

Slicers
Om een 3D-model te kunnen printen, moet het eerst in printbare lagen 'gehakt' worden. Daarvoor gebruik je een slicer. Goede slicers geven je opties om te zorgen dat je print een grotere kans heeft om goed te lukken. Denk hierbij aan zaken als supports, of het vinden van 'eilandjes' waar je zaken wil gaan printen die nergens aan vast zitten.
Populaire keuzes zijn bijvoorbeeld Chitubox en Lycheeslicer

Zelf heb ik sinds een maand een AnyCubic Photon Mono en een AnyCubic Wash & Cure v2. Ik heb tot dusver vooral terrein geprint voor bordspellen.

Sfeerfotootje van wat modellen tijdens het uitharden:

Als er mensen zijn die zich geroepen voelen om te helpen deze TS wat meer 'on-par' te krijgen, dan maak ik ze met álle liefde mede-auteur!

[Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 01-04-2021 11:50]

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Dan meteen een vraag van mezelf. Omdat het build platform van de Mono maar beperkt is qua formaat, en ik soms modellen wil printen die wat groter zijn, ben ik wat aan het experimenteren met gebruik maken van de extra ruimte die ik in de hoogte heb.

Gaat een print als dit een beetje goed komen, of valt dit gegarandeerd van m'n build platform af? Ik heb een paar eerdere pogingen de hoogte in gedaan, en dat had wisselend succes. Twee modellen (in één build) lieten meteen los (maar dat kan ook een slecht schoongemaakte FEP-folie geweest zijn), en een die wel af kwam had hier en daar wat layer separation.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vooruit, nog één foto van wat dingen die ik geprint heb.

Dit is allemaal geprint op mijn AnyCubic Photon Mono, met de standaardinstellingen, en dus een laagdikte van 50 micron.
Het grote gezicht heb ik gewassen met water en afwasmiddel. Ik denk dat ik hem te vroeg in de cure-machine heb gezet en dat'ie nog wat nat was ofzo, want die is blijven glanzen. De rest is allemaal gewassen in isopropylalcohol en daarna goed gedroogd voordat ze verder uitgehard zijn. Die zijn mat geworden.
Bij de pilaar zie je wat van de layer separation in de middelste van de drie kleinere brokstukken. Dat was dus sowieso een uitdagende print omdat ik hem rechtop heb moeten zetten. Van de vier pogingen is dit de enige gelukte.

[Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 22-01-2021 15:11]

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 20:25
Mooi een eigen resin printer topic! Ik print al een tijdje met goede resultaten op een Elegoo Mars printer. Er is nu een 7 liter resin mee geprint, het is wel zo hoe meer ervaring je ermee krijgt des te kleiner de kans op een mislukte print.

Een aantal stappen die ik altijd doe net voor het printen.

-De resin mixen door de fles met resin rustig rond te draaien in je handen (als je gaat schudden krijg je luchtbubbels in je resin en dat wil je niet)
-De schroeven waar het resin bad mee vast zit, en de draaiknop waar het print bed mee vast zit nog eens aandraaien om er zeker van te zijn dat ze niet kunnen verschuiven. Er ontstaat best een hoop vacuüm in het begin als het print bed op zo'n 50 micron afstand boven de FEP film zweeft en weer omhoog moet om de volgende laag te kunnen printen. Je kan het ook wel horen dat het lijkt alsof er een zuignap lost komt.
-Op een velletje schoon keukenrol papier wat IPA spuiten en het print bed net voordat je op de print knop drukt nog eens schoon te vegen/ontvetten.

Mocht de print om wat voor reden toch nog blijven plakken aan de FEP film dan kan je altijd nog een beetje PTFE (teflon) op een tissue spuiten (niet direct op de FEP film omdat er drijfgassen inzitten die niet zo onschuldig kunnen zijn) en dan heel licht de FEP film insmeren en na een paar seconde het overtollige er weer afvegen met een schone tissue. Zelfs met een FEP film die zo wit ziet als melk lukt het vaak nog om te kunnen printen zonder dat deze aan de FEP film blijft plakken.
Tissues zijn trouwens ook ideaal om je resin bad mee schoon te maken. Gebruik nooit keukenrol papier op je FEP film omdat dit krassen veroorzaakt!

----

Om de prints schoon te maken gebruik ik zelf twee 'Lock & Lock HPL933BT ronde pickle containers' Deze zijn super handig omdat er een rekje in zit en je de prints er zo uit kan toveren. Er past precies een liter IPA in en in de andere zit water. Soms zijn ze lastig te vinden voor een normale prijs omdat iedereen ze wilt hebben...

----

Hoewel resin minder gevaarlijk is gebleken dan dat er in het begin over werd gesproken is het wel verstandig om je aan de veiligheidsvoorschriften van jou merk en typen printer en resin te houden, drink het dus vooral niet op en draag ook altijd iets om je ogen te beschermen!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-03 12:08

Shaggy

Misantroop pur sang

Gebruik hier al sinds dag 1 een Anycubic photon met inmiddels vele uurtjes erop. En tevens een Phrozen Transform uit de eerst crowdfunding serie.

Gebruik ze voor dentaal werk als betaalbaar alternatief voor de overpriced dentale printers. Prima over te spreken.

Making an ass of myself since the 70's

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Jampot007 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Je kan het wel uithollen maar niet infill printen zoals bij FDM
Misschien bedoelen we wat anders, maar ik heb toch al wat dingen met een honingraatstructuur erin geprint.

Of bedoel je iets anders met infill? Ik vond vergelijkbare zaken als ik Google, maar ik heb zelf geen FDM printer, dus misschien zit ik er helemaal naast :P

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Dat is raar waarom zijn de schermen van Anycubic dan nog met een alu folie op de achterkant.

Edit:
Dit is de onderkant, volgens mij spiegelt dat een beetje veel en kan ik er niet doorkijken :+
https://i.imgur.com/RhzD70g.jpg

Edit "betere" foto

[Voor 79% gewijzigd door Damic op 28-01-2021 22:02]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Damic
  • Nu online
De knoop doorgehakt en zo'n mono scherm besteld met ergens anders een glas front :)

Zijn er mods die jullie hebben uitgevoerd op jullie printer(s) zoja welke mods en welke printer :)

Anycubic Photon S
1. de spindle begon te piepen (bras op gehard staal) en ook invetten mocht niet meer helpen dus dan maar POM variant besteld en geïnstalleerd, weg gepiep :)

2. De manier waarop je het deksel moet open doen bevalt me niet dus dan maar een gat geboord en bout erdoor

3. Hars is stickie (zelfs als je goed afkuist) en met 3 magneten die direct op de bouten plakken bewoog ik de printer meer dan dat het deksel open wou. 2 bouten vervangen door uitstekende variant en alles gaat veel simpeler :)

[Voor 11% gewijzigd door Damic op 31-01-2021 11:59]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Arloid schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:08:
@Virox ik voel mij ook erg verleid, maar gezien het feit dat m'n fdm printer stof staat te happen...ik bestel wel wat bij een printboer die ik goed ken of iemand anders voor die ene keer.

Resin printen is interessant voor mijn hobby maar eigenlijk zie ik geen goede reden om in plaats van plastic wargaming figuren resin te printen. Lasersnijden daar in tegen... 7(8)7
Voor mij is tot dusver het grote voordeel van zelf printen dat ik de dingen die niet standaard gemaakt worden kan printen. Één van de bordspellen die ik regelmatig speel, Kingdom Death: Monster, heeft standaard gewoon platte kartonnen stukken met een plaatje erop als terrein. Iemand heeft daar uitstekende 3D-sculpts van gemaakt en gratis beschikbaar gesteld.

Een simpele paintjob erop, en het wordt toch allemaal een heel stuk leuker in een miniatures-game :)

Dit terrein kan ik natuurlijk ook wel laten printen. Dat kost ongeveer 60 euro per set, en dan komen er nog verzendkosten bij. Daarnaast is het dan FDM geprint, dus lager van kwaliteit. Tel daar nog een vriend bij op die dezelfde set ook wil hebben, en dan is een eigen printer ineens helemaal zo duur niet meer :)

Nog een foto in een spoiler, omdat er wat enigszins NSFW zaken bij zitten.

spoiler:

[Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 02-02-2021 15:18]

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-11-2021
Wat mij interesant lijkt is deze:
3D Printing Resin Rubber Resin Flexible Resin https://wanhao.store/prod...le?variant=32050177933367

Allen $50,- verzend kosten, dat gaan we niet doen.
Weet iemand een zelfde vervanger hier te koop?
of heeft iemand hier al ervaring mee?

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07
Farscape2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:22:

• Smeer na reinigen van je vat, wat PTFE-smeermiddel (ook wel dry lube genoemd) op je FEP sheet, dan verzeker je jezelf ervan dat de eerste paar prints makkelijker loslaten van het FEP sheet, en het houdt je FEP sheet ook langer goed;
Dat is iets wat door alle fabrikanten zeer wordt afgeraden, en een mythe die nergens op gebaseerd is.
je loopt de kans dat je alle resin in je VAT vervuild met het smeermiddel, en deze niet goed uithardt e.d.
en ook als je het model wilt schilderen de verf niet blijft zitten, of kale plekken vertoont.
En ook na verloop van tijd on-uitgeharde hars naar buiten sijpelt, die je dan aan je handen krijgt.

Als je problemen hebt met het niet goed loslaten van de FEP, dan moet je je instellingen aanpassen.
of ook NFEP gaan gebruiken, zoals de Epax printers :)

[Voor 17% gewijzigd door absrnd op 15-02-2021 16:57]

• absrnd
Hairball schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Het is me inmiddels gelukt om succesvol te printen. De mono x settings spreadsheet hebben daar we bij geholpen, maar het vreemde is dat de anycubic eco resin met allebei de kleuren die ik geprobeerd heb niet aan het bed bleef hangen. Toen ik elegoo resin gebruikte had ik 100% perfecte prints.

De anycube zwarte resin leek ook doorzichtig na printen. Wellicht iets met die resin?
Misschien een foto plaatsen, ik ben wel benieuwd naar jouw resultaat, en misschien kunnen we nog verbeter punten aanwijzen :)

Kijk sowieso even op de datum op de flessen, soms wordt er oude resin geleverd, alhoewel ik daar de laatste maanden niet veel over gehoord hebt.

Zwart is vaker een beetje doorzichtig, dat heeft met de pigmenten te maken, en dat zwart teveel licht tegenhoud, die de uitharding kan tegenwerken, en de fabrikant er voor kiest minder pigment to te voegen om een beter resultaat te geven

Het klopt dat Mono printers iets kieskeuriger zijn met specifieke resin, dat heeft met de snellere uitharding te maken.
Ik weet dat Epax speciaal resin maakt die beter werkt met de Mono printers.
Maar zelf gebruik ik Elegoo ABS like resin, die prima werkt op mijn Mono printer.

Grijs heeft altijd mijn voorkeur, dit geeft in de meeste gevallen duidelijker weer hoe het resultaat is, en je niet eerst een primer moet spuiten.

[Voor 11% gewijzigd door absrnd op 16-02-2021 18:54]

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 22:15
Damic schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Anycub zwart is ook semi transparant :) als je maar een paar lagen print, zit wrs minder pigment in dan bij de rest.
Alles goed en wel, maar het is me een volslagen raadsel dat die Anycube resin helemaal niets doet. Heb het gecontroleerd en de houdbaarheidsdatum staat tot juni 2022.

De elegoo resin doet het prima:

Xbox Live: Ofthewell NL

• absrnd
my_fiero schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:13:
[...]

Waar heb je deze vandaan ?? _/-\o_
Dit is een Marty Mcfly 1:8 voor de Eaglomoss Delorean, die ik maak voor andere.
geschilderd of als kit :)

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:52
Avond, nice, Resin forum :-)

Sinds December 2020 in het bezit van een Anycubic Photon Mono SE en een Wash&cure. Perfecte aanvulling op mijn Creality Ender 5 die ik sinds December 2019 heb draaien. En ja, idd, beide kerst cadeau’s van het thuis-front.

En nu we hier toch zijn. Loop tegen wat geknoei aan met de IPA. Iemand een idee hoe je die schoon kunt houden? Zeker in het Wash-bad lijkt de rest resin zich op te stapelen en uiteindelijk neer te staan als een soort dikke film om de hele wash-bad en rotor. Terwijl ik de print eerst goed schoonspuit met IPA uit een bloemen spuit. Maar de IPA uit de Wash lijkt dus na een paar weken echt niet meer bruikbaar. Iemand goede ideeen voor beter workflow met schoonmaken etc.

• smitae
En nu ik toch bezig ben. Ik gebruik de 3D printers vooral voor war-gaming spul (1/100 schaal) en modelbouw. FDM is voor het grotere spul zoals terrein, maar ook onlangs alles voor Gloomhaven in PLA geprint. Dat is goed genoeg.

Maar vooral in de modelbouw is het echt een perfecte aanvulling, bezig met NL marine schepen uit WW2 in 1/100 schaal. De romp etc gaat in PLA, model waar ik nu aan werk (mijn eerste) is 1 meter lang. Maar alle details gaan in Resin. Zou onmogelijk zijn met een FDM printer. Ik ontwerp ook alles zelf in 3D in Blender. Beste hobby ever.

Tot nu toe erg tevreden, vraag mij wel vaak of ik niet teveel support gebruik. Maar goed, heb het idee dat je beter teveel dan te weinig support kunt gebruiken met Resin.

Hoop dat we elkaar verder kunnen helpen in dit forum topic.

• Damic
  • Nu online
Wat houder ontworpen voor Arduino Micro en nano :) dit vooor The Sims plumbob lamp > https://www.thingiverse.com/thing:4770371

Ook wat verschillende knoppen + houders en een bodem voor de lamp

• absrnd
Damic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:22:
*Ik was op de Fepshop aan't kijken, niet bij epax zelf*

mmmh ja dan is een E10 wel goed als daar een deur verkrijgbaar voor is of zelfs met deur verkrijgbaar https://epax3d.com/collec...-with-assembled-door-hood :)
Nu ik naar die versie kijk, lijkt het er op dat je toch de bovenkant er af moet halen, om de VAT te verwijderen.

• absrnd
Momenteel ben ik een beeld aan het printen van een Engineer van de film Prometheus,
dit is een pre-design sculptuur die gebruikt is in de design fase van de film.

Geprint in 3 segmenten met de maximale hoogte van de printer.
De bedoeling is dat deze er uit gaat zien als een bronzen beeld :)

• Damic
  • Nu online
Ja daar heb ik rekening mee gehouden, gaan de fles onderste bovenzetten :)

*WIP*

De hars fles: https://www.thingiverse.com/thing:4814325

[Voor 22% gewijzigd door Damic op 02-04-2021 07:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 14:54
Damic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:52:
Nice.

Was me juist aan't bedenken, als jullie lights-out printen hoe houden jullie het hars vat vol?
Je kunt ook een aftermarket VAT kopen met een grotere inhoud. En er is zelfs een verise op de markt met een verwarmings element.

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 14:54
Komt eigenlijk omdat er geen vat spares waren voor de Elegoo saturn. Dus nu maakt er eentje tanks waar je bijna 2L in kwijt kan. En de versie met verwarming heb ik nog wel gedachten over vanwege de kanalen in de tank waardoor schoonmaken wat lastig is.

Voor het verwarmen van Resin wil ik liever een blower gebruiken die in printer staat. Die verwarmt de gehele printer naar een comfy 30C.

Ik wacht nog 1 pakketje van ali (de sensor/Relay) en dan ga ik dat ook testen. Kan ik met een open raam printen zonder dat het te koud is.

[Voor 26% gewijzigd door killah op 02-04-2021 20:34]

• Damic
  • Nu online
Schroefdraad, klik systeem ja :+

Edit:

MILJAAR hé

[Voor 54% gewijzigd door Damic op 02-04-2021 22:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
Ja het viel me op nu ik met iets groots en accuraat bezig ben dat ik iets meer dan een mm er naast zat :/ heb namelijk 2 gaten van 7.5mm 110mm uit elkaar staan en als ik meet dan heb ik 116.5 terwijl dat 117.5 moet zijn :(

Ik denk trouwens dat die 7.1% de maximum kan zijn.

Nu 1mm is niet veel behalve als je uitlijnbussen heb staan op 7mm van een ander gat en als die verkeerd zijn dan klopt de rest van je model niet :(

[Voor 5% gewijzigd door Damic op 04-04-2021 10:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
Horizontaal uiterste: 125,25mm gemeten en 126,00mm getekend
2 rechte vlakken (verticaal): 111,38mm gemeten en 112,00mm getekend

Zo geprint:

[Voor 16% gewijzigd door Damic op 04-04-2021 12:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
Miljaar nu je het zegt. Mmh het stond op fijn nu op custom 0.01mm en 1°, maar de afmetingen in de stl klopte ook voor de aanpassing.

Anyway het ziet er nu zo uit :)

Edit: ik zien juist dat ik van Siraya Tech een mail heb terug gekregen i.v.m. mijn 2 vragen over hun BUILT hars
1. hoeveel % krimpt een geprint stuk: 6% per volume when fully cured
2. kan hun hars tegen benzine (E5/E10/E85): [vraag terug gehad]

[Voor 36% gewijzigd door Damic op 04-04-2021 16:07]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• absrnd
smitae schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:11:
[...]

Is het ook goed te verven na drogen en uitharden?
Na een laagje primer gaat het schilderen prima :)

• Damic
  • Nu online
Vandaag de magnetische roerder aangekregen eventjes getest en het roert maar nu wat zit er eigenlijk in

Juist 2 magneten op een motor dat dan rond draait :( dus om dat te integreren moet ik dus magneten rond de fles laten draaien :/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• absrnd
Als iemand je vraagt om Star Wars figuurtjes te printen, maar dan iets kleiner :)

Of een Giger kunstwerk _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door absrnd op 12-04-2021 12:34]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• smitae
Inderdaad en FDM en Resin vullen elkaar ook perfect aan.

1/100 schaal WW2 Torpedoboot jager Kortenaer (98cm). Romp en de grotere onderdelen met een Creality Ender 5 (layer 0.20, 0.16 en hier en daar wat 0.12mm).

En het kleinere spul in Resin op de Anycubic Mono SE (layer 0.04mm).

Waarbij de kleinste onderdelen 1 a 2 mm groot zijn. met details tot tienden van millimeters.
Alles wat ik zelf teken ook volledig zelf kunnen printen. Modelbouw wereld is veel leuker geworden.
Details in 1/100 tot 5 cm real-world is geen probleem meer. Enige nadeel, zoveel detail, dus ook zoveel extra teken en print werk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• absrnd
PVG555 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:54:
[...]

Erg mooie print en paintjob! Waar heb je dit model vandaan als ik vragen mag?
Zelf nog geen resin printer, maar als ik dit zo zie ben ik er wel aan toe ;)
Welke resin printer/settings heb je hiervoor gebruikt?
Deze heb ik zelf gemaakt, dmv 3D scannen.
En omgebouwd tot een soort bouwpakket.
Geprint met 0,02 layers.

[Voor 24% gewijzigd door absrnd op 12-04-2021 20:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• absrnd
Vandaag de nieuwe Wash and Cure Plus van Anycubic ontvangen,
en tegelijk 10 liter IPA, er gaat al 8,5 liter in de bak Pffff :)

Deze kon ik niet laten gaan voor € 146,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
smitae schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Nice, ik heb zelf de V1 + Photon Mono SE in de aanbieding gehaald in in December.
Ideale dingen die wash & Cure.

Ik probeer de bak niet helemaal te vullen. Print meestal redelijk kleine dingen dus ik heb in de bak niet meer dan nodig is om het metalen bakje volledig onder de IPA te krijgen. Voordeel is dat ik dan minder IPA verbruik.
En ik her-gebruik zoveel mogelijk als de IPS te smerig is geworden. Gewoon overgieten in een PET-fles lekker paar dagen in de zon zetten. Resin slaat neer en is de IPA weer klaar voor hergebruik.
Ik ga het zeker niet vol gooien met IPA, dan is het te zwaar, maar soms heb ik wel grote modellen geprint, en zal ik zeker wel 6 of 7 liter moeten gebruiken :)

Zoals deze, een sculptuur van Giger, de Nubian Queen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smitae
Vandaag moest ik toch echt de FEP film vervangen. Had een mislukte print (althans deel van de print) en wat resin muurvast op de FEP file. Sinds Januari geprint, minimaal elke week wel een paar prints.
FEP film toch best wel wat beschadigingen valt mij op. Vooral in het midden paar plekken die er slecht uitzien.

Maar goed, alles zit er weer in met mooie nieuwe FEP Film. Best toch uurtje werk. FEP lijkt goede spanning te hebben, volgende week maar eens kijken of alles weer werkt zoals het hoort.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
Ik behoor sinds gisteren ook de grotere printer jongens :+

EPAX E10 4K Mono :D

Alleen die fans, luidruchtig, ik gaan die vervangen door andere die stiller zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smitae
Vandaag maar weer 2 liter Resin besteld. Gaat er wel sneller door dan je denkt…..
Tot nu toe toch de beste ervaring met Anycubic basic voor in de AnyCubic Photon Mono SE.

Zijn er hier mensen die op minder 0.04 layer printen? En is het nuttig.
Ik wilde een poging doen op 0.01 layer, maar dan duren de prints wel heel erg lang.
Mijn vliegtuigen in 1:144 zouden bijna 20 uur moeten printen. Maar omdat de vleugel vorm erg geleidelijk is zie je net de layers bij 0.04. Mogelijk valt dat na het verven nog wel wat weg…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• distroyer117
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-03 20:56
Hallo,

Sinds ongeveer een week heb ik ook een SLA-printer gekocht. Namelijk een Elegoo Mars 2 Pro + Creality UW-1 Wash&Cure.

Als resin gebruik ik vooralsnog alleen Elegoo Water Washable (Dark Smoke). Dit vanwege de rotzooi en gezondheidsrisico's die gepaard gaan met IPA (in grote hoeveelheden).

Tot nu toe bevalt de printer, de Wash&Cure en de resin allemaal erg goed. Maar om maar even met de deur in huis te vallen heb ik toch nog wat vragen waar hier misschien iemand antwoord op heeft.

- Allereerst, op plaatsen waar supports zijn geplaatst op een model krijg ik een witte uitslag na het washen&curen (zie foto). Wat is de oorzaak van de uitslag en hoe kan ik dit voorkomen/oplossen?

- De aanbevolen exposure times voor Elegoo Water Washable resin zijn nogal variërend. Op dit moment gebruik ik 2.2s exposure met 25s bottomlayers en dit werkt redelijk. Op het internet lopen de aanbevolen exposure tijden van 2 tot 8 seconden en voor de botomlayers van 10 tot 35 seconden.
Als er mensen zijn die ook Water Washable resin gebruiken, wat voor exposure raden jullie aan?

- Als laatste, ik gebruik een respirator als ik in de buurt van de printer ben. 3M maakt bij hun filters onderscheid tussen stof (Wit), organische dampen (Bruin), anorganische dampen (Grijs), zure gassen (Geel) en ammoniak (Groen). Ik kan echter nergens duidelijk vinden wat ik nodig heb voor resin (logischerwijs zou ik denken (an)organische dampen?). Weet iemand wat voor filter(s) er nodig zijn bij het werken met SLA printers (al dan niet met IPA)?

• Miel71
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-03 00:18
Ik heb wat vragen, hoewel een eigen 3D resin printer mij erg interesseert, is het voor nu even geen optie. Maar ik heb wat ontworpen op maat in blender voor m’n hobby (bordspellen) en wil dit printen. Weten jullie een goed bedrijf hiervoor een hobbyist die dit graag voor zijn rekening wilt nemen? Ik wil dus SLA gezien het detail wat erin verwerkt heb.

En daarbij vraag ik mij af tot in hoever je kan gaan qua detail. Het spul wat ik nu heb zit rond 6miljoen triangles. Is dit te veel? Ik begrijp wel dat dit voor het slicen veel meer tijd kost, maar maakt dit de voorbereidingen zoals support ook moeilijker? Wat is dan het juiste balans hiervoor?

Een screenshot van m’n werk zodat jullie een idee hebben.
(Dobbelstenen zijn als voorbeeld en de onderkant heeft besparingen erin gemodelleerd).

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vis079
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-03 07:44
Dus even bezig gegaan op de Mono X met ECO grijs resin.
Kostte even wat tijd, maar zit nu op 1.9seconden exposure, met 6 bottom layers op 30seconden.
Lift en Lower staan op de standaard waarden.

Grijze Tifa is een model die ik per ongeluk op 20% printte, en het detail viel mij reuze mee!
Verder nog niet heel veel kunnen ontdekken waar de print mogelijk mis zou zijn gegaan :)

Hier staat ze naast haar "grote"(33%) zus. Die is geprint op een Zero met Transperant Green. Op de Zero lijk ik net wat meer lijnen te zien.

Op naar de eerste full (of over) sized print met de Mono X

Acties:
  • +3Henk 'm!

• smitae
Vis079 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:14:
Dus even bezig gegaan op de Mono X met ECO grijs resin.
Kostte even wat tijd, maar zit nu op 1.9seconden exposure, met 6 bottom layers op 30seconden.
Lift en Lower staan op de standaard waarden.

[Afbeelding]

Grijze Tifa is een model die ik per ongeluk op 20% printte, en het detail viel mij reuze mee!
Verder nog niet heel veel kunnen ontdekken waar de print mogelijk mis zou zijn gegaan :)

[Afbeelding]

Hier staat ze naast haar "grote"(33%) zus. Die is geprint op een Zero met Transperant Green. Op de Zero lijk ik net wat meer lijnen te zien.

Op naar de eerste full (of over) sized print met de Mono X
Nice.

Ik gebruik voor de Basic resin; 1,5 sec en 30 sec voor de 6 bottom layers op de Mono SE. De default setting uit Photon Workshop.

Gisteravond druk geweest om spul van support te halen. Vanavond weer verder. 1:100 wargaming spullen.
Zandzakken, munitiekisten, geweren, en partij modellen (torso's, hoofden en armen) die ik nog in elkaar moet lijmen in het weekend.

Printer gisteren schoon gemaakt na 5 dagen printen. Nu eerst weer tekenen en uitzoeken dan weer een paar dagen achter elkaar printen. Maar dat gaat wel weer een weekje of 2 duren.

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54

Ed_L

Crew Council
Oh gut, een resin 3D topic... dat ik die gemist heb. Ik print nu zo'n anderhalf jaar met 2 Anycubic Photons, waarvan 1 er een Photon S moederbord heeft omdat het originele defect was.

edit: lol, het fotoalbum roteert mijn pic... nou ja :P

[Voor 3% gewijzigd door Ed_L op 02-08-2021 23:07]

• Damic
  • Nu online
Figuurtjes zijn leuk, maar leuker is dat je iets kan tekenen en dan printen en gebruiken :Y

Vijver filter 180° ingang aansluiting *O*

of voor dezelfde filter een uitlaat adapter

[Voor 21% gewijzigd door Damic op 08-08-2021 11:46]

• my_fiero
Van het weekend bezig geweest met een pitcrew.
Deze op verschillende schalen geprint en ook gespiegeld.
van 1:18 tot 1:72

• smitae
Gisteren ff een partij prints in de basecoat gezet. Spul voor 15 wargaming.
Binnenkort de airbrush maar eens aanslingeren.

Artillery en Anti aircraft crews.

Kale Fokker T5 bommenwerpers, Fokker CX en Curtiss Hawks.

Eigen ontwerp 12-lang-staal artillerie.

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 10:17
Intussen al een aardige tijd bezig met printen, zowel FDM (4 printers) als resin (1 printer). Maar de “fumes” van het resin printen blijven een terugkomend punt van zorgen…

Ik print in mijn inpandige garage, waarvan ik tijdens het printen de deur open zet, verder is er een ventilatiebuis (niet mechanisch) boven de werkbank waar de resin printer op staat waar lucht “naar binnen valt”.

De garage sluit aan op de hal (waar de hond s’nachts slaapt) en de hal sluit aan op de woonkamer.

Nu is de vraag: is dit voldoende? Ik blijf hier maar over twijfelen. Nu een enclosure laten maken met ventilator erin en koolstoffilter maar nog steeds blijft de vraag ronddwalen :)

Op wat voor plek hebben jullie printer(s) staan en wat doen jullie aan ventilatie?

Oh, ik zag wat mensen die last hebben van Anycubic resin dat niet blijft plakken. Ik had precies hetzelfde probleem, ongeveer 30% van mijn prints gingen mis.

Overstapt op Siraya Tech en 100% succes rate!
Echt mega goed spul

[Voor 4% gewijzigd door smoken op 14-08-2021 11:22]

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54

Ed_L

Crew Council
@GertW
Ik print op 28mm wargaming schaal met twee 'oude' Anycubic Photons:

Ik zou je blind gewoon deze standaardprinter aanbevelen, omdat de kwaliteit van de machine prima is en hij net zo mooi print als de nieuwere printers die ruim 2x zo duur zijn. Punt is dat hij inmidels redelijk uitverkocht lijkt te zijn: https://www.anycubic.com/...nycubic-photon-3d-printer

Als ik nu een nieuwe printer zou kopen voor mijzelf, zou het de Anbycubic Photon Ultra worden (want DLP), maar dat is een Kickstarter en kan nog even duren voor je hem in handen hebt.
De Photon Mono zou ik absoluut laten liggen. Wel een mono scherm, maar kleiner build volume, lagere resolutie en plastic vat.
Wellicht een Photon S? https://www.anycubic.com/...roducts/anycubic-photon-s

Alternatief is een Elegoo. Uitstekende machines, maar de verkrijgbaarheid in Nederland is wat minder. De Mars3 krijgt de handen nog niet echt op elkaar vanwege de mogelijke z-wobble in de constructie. De Mars 2 is een prima koop.
De Mars Pro is ook redelijk betaalbaar momenteel: https://www.3djake.nl/elegoo/mars-pro

• smitae
GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:25:
Al weken ben ik aan het vergelijken welke printer ik moet bestellen maar kom er niet goed uit, en hoor ook verschillende dingen van verschillende mensen (en zie ook veel verschil en slechte vergelijkingen in de filmpjes op youtube), dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of in ieder geval in de juiste richting kunnen sturen.

Wat ik zoek is een resin printer die ik kan gebruiken voor het printen van modelbouw onderdelen. Dit zullen met name modelspoor accessoires voor n-spoor/1:160 zijn zoals bijvoorbeeld figuren, dieren, voertuigen, pallets, jerrycans en olievaten. Misschien dat ik af en toe ook nog eens een uitstapje wil doen naar Z/1:220 of T/1:450, maar dat is geen must en vooral voor de leuk.

De grootte van de build plate is dus niet zo belangrijk, maar de resolutie wellicht wel. Ik zeg wellicht want ik vind het lastig te beoordelen wat voldoende is voor mij. Heb ik genoeg aan een 2K/50 micron printer? Of moet ik toch voor een van de 4K/35 micron printer gaan?

Ik lees veel dat als je je modellen nog gaat schilderen, de resolutie veel minder belangrijk wordt omdat de eventuele oneffenheden dan toch wel wegvallen, maar is dit echt zo?

Dit zijn de modellen waar ik tussen twijfel:
- Anycubic Photon Mono (€ 194,50 bij 123-3d.nl) -> goede (wat oudere) basisprinter, betrouwbaar model volgens de reviews (en eventueel later zelf te upgraden naar een 4k scherm?)
- Creality Halot One CL-60 (€ 239,50 bij 123-3d.nl) -> lijkt een goede basisprinter, maar is nieuw model, weinig reviews, maar wel dingen als wifi, een eigen ARM board ipv chitu, en schijnt een goede belichting te hebben.

Of... moet ik even wachten tot de nieuwe modellen uit zijn. De Anycubic Photon Ultra en de Elegoo Mars 3 komen bijvoorbeeld binnenkort uit. De Ultra is een DLP printer die ook iets met subpixels kan doen waardoor de resolutie hoger wordt, of de Mars 3, wat een betaalbare 4K printer gaat worden (rond de € 300?).

Ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen sturen of misschien zelfs een goede vergelijking kunnen laten zien tussen 2k en 4k printers, liefst op de schaal waarop ik ga printen :)
Ik zou wel direct voor een Mono gaan. Dat scheelt toch aardig in print tijd. Ik heb zelf een Anycubic Mono SE. Ik print 1:100 modellen voor wargaming en voor modelbouw. Bv in de infanterie kun je de vingers tellen en gezichts uitdrukking is zichtbaar.
Denk dat upgraden van de Mono naar 4K scherm je niet veel gaat geven. En idd als je gaat verven zullen de hele kleine details wel verdwijnen. Maar met bv airbrush zal dat minder het geval zijn dan met de kwast.

Aangezien het allemaal LCD printers zijn heb je altijd net iets minder scherp dan bv een laser resin printer. Anycubic was dacht ik bezig met een kickstarter voor een laser based resin printer (DLP). Maar denk dat verschil tussen 50 of 35 micron zo goed als verwaarloosbaar is? Op een moment worden de details te dun, printen lukt dan wel, maar je kunt het model dan bijna niet meer van de support halen zonder dat er iets breekt.

Alles geprint op 0.04 layer (0,051 XY)

En 4K printers zijn vaak met groter print bed, maar niet heel veel meer resolutie in XY-detail.

Wat voorbeelden. Blokjes op de mat zijn 1 x 1 cm.

En een rups voertuig (Carden-Loyd) 25 mm lang.

En een Skoda 75mm AA gun. Wielbasis 45mm

• smitae
GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Mooie strakke prints zeg! Zien er goed uit! :) Bedankt voor je suggesties en advies!

[...]

Ik vind de voorbeelden op de mat erg mooi en strak, maar de skoda gun wat minder (ik lijk veel layerlines te zien)... Zijn deze allemaal op dezelfde printer geprint? Het zijn natuurlijk wel erg kleine modellen dus dat helpt niet mee. Is dit te voorkomen op bijv een 4k printer (of door andere settings of resin oid)? Of is hier iets mis gegaan?

[...]

Wat ik hieruit opmaak is dat de skoda gun die smitae hierboven laat zien, op een 4k printer dus geen (of minder) stepping op de spatborden zal hebben, of is dat met een willekeurige printer sowieso wel te voorkomen?

Nja, het beste wat ik kan betalen... ik ga liever voor de beste prijs/kwaliteit :) alles wat ik aan de printer uitgeef kan ik niet meer aan resin of andere hobby dingen uitgeven, en als de printkwaliteit tussen een Photon Mono en een 4K niet zichtbaar verschilt dan ga ik liever voor de goedkopere optie...

Het probleem is alleen, ik zie in de voorbeelden die ik bekijk heel erg veel verschil. De ene keer denk ik, wow, photon is prima, wat een mooie prints (zie de prints van Ed_L en smitae (op de mat dan), de andere keer denk ik: ik weet niet of ik dit wel goed genoeg vindt (de skoda gun van smitae). Ik kom er maar niet achter of dit verschil nu in het basismodel, de printer, het resin, of bijvoorbeeld de plaatsing van het model in de printer zit
Voor de spatborden had ik cylinders gebruikt met te weinig segmenten. Dat is dus meer een 3D-object issue dan echt een printer issue.De uitdaging is dat je 3D model genoeg detail moet hebben voor de schaal waar je in wilt printen. Dat is bij Skoda net niet genoeg geweest.
Alles idd op dezelfe printen (Anycubic Mono SE) alles in 0.04 mm en Anycubic standaard resin en settings.

Heb even geen Resin voorbeeld. Maar in deze FDM print kun je het verschil goed zien. Rechts (020mm) minder goed spatbord model. Links aangepast, meer vloeiend en in 012 dacht ik.. Deze modellen zijn in 1:56 schaal (test printsvoor resin casting)

Zal ff kijken of ik nog ergens een resin voorbeeld heb. Want dan zijn de layers allemaal 004

[Voor 5% gewijzigd door smitae op 18-08-2021 11:51]

• smitae
In de Fokker neus zie je geen lijnen, deze is met 196 segmenten getekend. (Layer 0.04mm)

Verder is ook met resin printen de oriëntatie wel van belang, op de vleugel kun je net iets laagverloop zien, maar dat is met het blote oog niet te zien. Dat zie je nu door de vergrote foto.
Spanwijdte is 74 mm

• smitae
Ander voorbeeld.

Eerdere versie van de Morris AFC.

En een latere versie met aandegpaste spatborden. (En ook in de verf, model heb ik geprint voor zijn NL leger, dus afwerking etc is van zijn hand.)

En nog wat van mij printer de armen die je eerder zag zitten hier op de torso's geplakt. (Alles door mij geprint, maar de afwerking door de bekende van mij.) En ook alles zelf getekend m.u.v. de mannetjes, die hebben we via een kickstarter die we hebben gesupport.

[Voor 3% gewijzigd door smitae op 18-08-2021 12:15]

• smitae
Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 06:50:
Binnenkort ook een resin printer en UV curing station in de nieuwe hout werkplaats. Alvast een luchtreiniger gekocht aangezien het een kleine ruimte met enkel een garagedeur is, tafelmodel met hepa + carbon dus goed voor zowel het fijnstof als resin.

Waarschijnlijk krijgt de resin printer z'n eigen kast naast de mini cnc. Nog even kijken hoe ik dat met IPA doe, waarschijnlijk wordt dat een uitsparing in de werktafel met een verwijderbaar blad waaronder de IPA container en de ruimte voor het schoonmaken komt.

Heb hier geen water dus daar moet ook even wat op worden verzonnen worden, kleine ton water gekoppeld aan een slang lijkt mij wel redelijk noodzakelijk mocht het mis gaan met schoonmaken.
Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je de boel klaar hebt. Ik heb een redelijk kleine kamer met een bureau voor de printer en warmwater haal ik uit de badkamer, gelukkig tegen over de resin-print kamer.
Het is wel handig om heet water ter beschikking te hebben. Mijn workflow is als volgt;
- Print het model
- Model van bed halen
- Schoonspuiten met bloemenspuit met IPA boven een bak die ik luchtdicht kan afsluiten
- Dan een paar minuten in de wash
- Schoonspoelen met heet water
- Verwijderen van support in/met heet water
- Laten drogen
- In de cure

Ik zou je afraden om de support na de cure te verwijderen, dat geeft naar mijn idee meer beschadigingen. Enige nadeel, hele proces zoals beschreven, handschoenen verplicht :-)

Ik gebruik een gasmasker + bril met filters voor organische/chemische stoffen (Dus niet een stof-filter)
En heb het raam altijd openstaan, wat nu geen issue is, maar in de winter was het minder lekker werken.

• smitae
Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:16:
Ah ja, ik heb een halfgelaatsmasker van m3 liggen met verwisselbare filters, die koffiefilters van de bouwmarkt zitten mij nooit goed en daarnaast werken die dingen niet. ;)
Ik heb de 757 Climax. Zit goed en idd, die koffiefilters die gaan denk ik ook niet werken.
Ik ruik echt gewoon niets, sluiten perfect aan terwijl die andere filters altijd wel lekken.

Zowel resin als IPA damp/nevel is gewoon vergif en wil je echt niet inademen. Zeker op langere termijn zeer slecht spul.

• smitae
Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:43:
Ziet er wel vergelijkbaar uit, heb zelf de m3 6300, ik moet nog even naar filters kijken voor nevel, heb nu de p3 filterpads voor hout fijnstof maar moet voor resin en spuitnevel wil ik mezelf nog even goed inlezen. Resin is wel echt labratorium meuk, heb 2 trotec e11 aangeschaft, voor particulier gebruik nog wel oké, tweede is in principe extra om uit te lenen na een schuursessie mocht ik ooit wat bijverdienen.

Fdm printer gaat waarschijnlijk weg, niet mijn ding,
1310 cnc wordt bekist voor hobby thuisgebruik
Resin printer in de schuur
Cnc in de afkortzaag tafel onder een verdieping in het tafelblad, andere kant hetzelfde voor het ipa gebeuren met een gootsteen op een afvalvat voor het resin water, etc.
In elk geval A, B (en P als je de resin gaat schuren) moet het filter opvangen.

• smitae
OverloadOfRed schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:59:
https://www.reddit.com/r/...in_printing_but_before_i/

Oké, dit wordt ‘m denk ik. Hier kan ik vrouwlief ook nog wel van overtuigen en het ziet er wel erg slick uit met die rails
Idd, ook lekker compact, mooi afgewerkt. Afzuiging is meer dan voldoende op deze manier. Leuk projectje om te bouwen.
Mogelijk heb je voor je IPA recycling wat meer werk-ruimte nodig, maar dat zou desnoods ook “even” buiten kunnen ofzo.

Mijn setup neemt wel wat meer ruimte in, ook IKEA, maar minder fancy.

• Damic
  • Nu online
Vraagje: heb het loki maskers geprint van The Mask maar euhm

Hoe komt het dat er ineens een layer mist? Ik heb nl niet bijgevuld en ook niet op pause gedrukt (Chitu systems heeft daar een bug)

Ik heb wel het model wat groter geschaald.

• Damic
  • Nu online
Ik heb een vraag waar jullie misschien wel een aantal antwoorden op hebben.

Ik ben voor een kennis een nieuwe lamp aan't ontwikkelen in de vorms van een Sims Plumbob, maar ik heb problemen met het vast maken van de micro controller. Nu ik dacht origineel gewoon met vijzen vast tezetten maar dat komt niet goed.
https://i.imgur.com/WgAiAPf.png
Zijn er nog andere mogelijkheden om het aan elkaar vast te maken maar toch niet permanent?

Edit: opgelost en past schoon, achteraf wat hotglue erop en dan loopt het ook niet meer weg :)

[Voor 20% gewijzigd door Damic op 24-09-2021 20:43]

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jazeker.
Het kalibreren werkte met het papiertje wat erbij zat.
Schroefjes los gedraaid en laten zakken.
Toen schroefjes vast gedraaid toen de build plate het papiertje raakte.
Toen de Z=0 aangeklikt en klaar was het kalibreren.

Zo zien mijn prints er na 3 uur wachten uit.
Vastgeplakt aan het folie.

• 0108daniel
  • Niet online
Damic schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 01:27:
@0108daniel volgende keer niet de ganse tijd wachten maar na een 5mm ofzo al even pauzeren om te kijken of er wel iets aanhangt ;)

Geeft je slicer instellingen eens, waarschijnlijk zit daar iets mis.
Zal ik doen.
Bij deze:

Als ik de printer aanzet en de eerste laag geprint is en de buildplate omhoog komt dan hoor je een soort geknars.
Het lijkt dan net of er iets word losgetrokken.
Dit lijkt mij ook niet de bedoeling.

• 0108daniel
  • Niet online

Hier nog een screenshot van het programma Chitubox die ik ook heb.

• absrnd
0108daniel schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 01:11:
Jazeker.
Het kalibreren werkte met het papiertje wat erbij zat.
Schroefjes los gedraaid en laten zakken.
Toen schroefjes vast gedraaid toen de build plate het papiertje raakte.
Toen de Z=0 aangeklikt en klaar was het kalibreren.

[Afbeelding]

Zo zien mijn prints er na 3 uur wachten uit.
Vastgeplakt aan het folie.
Als ik naar de foto kijk, lijkt het of er een vlak geprint wordt over de gehele oppervlakte.
laat de printer een LCD test doen, en print even zonder VAT, en kijk wat er op de LCD verschijnt.
dit zou doorsnedes van het object met support moeten zijn, niet een geheel vlak.

• 0108daniel
  • Niet online
smitae schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:36:
Dat lostrekken is juist goed. Dat is bij mij altijd de controle dat het model loskomt van de film.
Als ik dat hoor bij de eerste paar lagen dan weet ik dat de print goed gaat. Dus het lijkt dat de eerste lagen wel goed gaan?
Instellingen lijken inderdaad niet vreemd. Ik gebruik alleen de slicer van Anycubic.

Lijkt ook een hele grootte print? Is dat alleen je print, of zit er ook nog rest resin in?
Indien je hele bed vol zit met vast geplakte resin dan vraag ik mij eerder af er niet iets met je LCD is? Of is deze print zo dat die het hele bed vol maakt? Die dan het hele bed volledige belicht, zou op zich ook moeten werken, maar mogelijk handig een kleinere print te doen. Of te zorgen dat de basis geen complete plaat is op je bed?

Andere mogelijkheid (meer waarschijnlijk), je support op het model is niet goed genoeg. Daardoor gaan de eerste lagen gewoon goed, maar als je een slecht gesupport model hebt, is er grootte kans dat er dingen op de FEP gaan blijven plakken. En uiteindelijk alles of een deel op je FEP zit.
Ah mooi dan hoef ik mij over dat lostrekken geen zorgen te maken.
De buildplate is helemaal schoon, daar zit niets op.
Alles zit dus op het folie.
De prints zijn juist klein, zijn diertjes en kroontjes in schaal 1:87 van een paar centimeter.
absrnd schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

Als ik naar de foto kijk, lijkt het of er een vlak geprint wordt over de gehele oppervlakte.
laat de printer een LCD test doen, en print even zonder VAT, en kijk wat er op de LCD verschijnt.
dit zou doorsnedes van het object met support moeten zijn, niet een geheel vlak.

[Afbeelding]
Er komt inderdaad af en toe een groot vlak op het folie die daarom geprint word.
Geen idee hoe dat komt, de ene keer wel en de andere keer niet.
Die kan ik zo lostrekken van het folie.
Op het LCD verschijnt een rechthoekig vlak wat ik tijdens de kalibratie ook heb gedaan.

Wat ik trouwens niet snap is dat de test kubus ook niet werkt.
Deze word wel afgedrukt aan de buildplate maar zakt als pudding in elkaar.

Dit terwijl ik exact de handleiding heb gevolgd.
Toen had ik nog geen software wat volgens de handleiding ook niet nodig was.
De test zat op de USB.
Die ingeplugd en afgedrukt, maar de test werkt dus ook al niet.

[Voor 6% gewijzigd door 0108daniel op 03-10-2021 13:02]

• 0108daniel
  • Niet online
Damic schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:06:
Normal exposure van 8s is nogal hoog. Zet je lift ook naar 8mm
8s had ik expres gedaan omdat als ik die lager zet de prints standaard al niet aan de buildplate werden geprint.
smitae schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 09:48:
Op mijn Mono met Anycubic basic resin; de eerste layers 40s de rest 1,5 seconden.

Ben ook wel benieuwd naar je geslicde model. Heb je een print screen van de slicer met het 3D-model erop?

En zoals @absrnd aangeeft, doe ff een LCD test. Hele grote print vlak lijkt mij niet correct, maar kan ook zijn dat je slicer dat doet? Dus ben wel benieuwd naar je printscreen van een gesliced model.

Wat ik wil printen zijn kleine diertjes van een paar centimeter en kroontjes.

• smitae
Mijn setting voor Anycubic Basic Resin op Anycubic Mono SE printer.

Voorbeeld van mijn bed-contact en support. (Beetje slecht kwaliteit foto) Ik gebruik best veel support begreep van mede Resin printers. Maar liever wat teveel dan mislukte prints :-)

En print screen vanuit de slicer van 3D-model op supporrt en bedcontact vlak.

• smitae
Als ik de Mono X selecteer in the Photon Workbench V2.1.24.RC7 dan krijg ik de volgende resin settings.

• 0108daniel
  • Niet online
Het kalibreren en testen was juist ontzettend makkelijk van de Mono X, dat was 1 van de redenen dat ik de printer had aangeschaft.
Zojuist hoorde ik een hard gekraak meerdere keren achter elkaar.
Ik had de printer gestopt en wou de buildplate omhoog doen.
Dit is niet mogelijk omdat de buildplate compleet vast zit aan de fep folie.
Ik heb de schroef los moeten halen en in zijn geheel op het bureau moeten zetten.
Met moeite heb ik de buildplate losgekregen van het folie met als gevolg dat de folie volledig gescheurd is.

Ik denk dat de 'nieuwe' printer retour gestuurd moet worden omdat deze niet naar behoren werkt.
Erg jammer want had leuke ideeën met de printer gehad.

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-03 13:25

OverloadOfRed

Bla, blabla

Het is toch de Mars pro geworden, hij is officieel onderweg :)

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

• smitae
Vandaag na 7 dagen elke dag tot 10 uur printen ff de boel moeten schoonmaken.
Paar incomplete print delen, dus idd op 3 plekjes is de resin aan de FEP film blijven plakken.
En in de print missen inderdaad 3 stukjes armen…..

Wel altijd dicht aan de zij-kant van het bed, niet helemaal duidelijk waarom. Wel hele kleine en dunne delen, dus mogelijk zit ik beetje tegen de grens aan van het printen. In elk geval ff wat extra support op sommige plekjes en voor de zekerheid een snelle z=0 doorlopen.

Maar de resin ging erg makkelijk van de FEP-film bij het schoonmaken. Wel weer een hele operatie, maar dat hoort er een beetje bij.

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb een dakdeel voor mijn diorama ontworpen.
Dit heb ik gemaakt in sketchup omdat ik daar vrij handig in ben.
Als ik het exporteer naar STL en importeer in chitubox zie je dat het dak niet rond maar hoekig is.
Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
In sketchup kan je 'ronde' objecten maken, maar ook daar geeft het vlakjes ipv een mooie egale ronding.
In sketchup heb ik de optie soften edges gebruikt, alleen werkt dat niet voor dit soort lijnen.
Hieronder een screenshot.
Hoe krijg ik het dak rond zoals het hoort?

[Voor 5% gewijzigd door 0108daniel op 08-10-2021 01:34]

• my_fiero
even een paar Pitcrew members gemaakt.
(schaal 1:24)

Groeps foto :)

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

De enclosure staat klaar!
Nog even een stopcontactje aanleggen (tijdelijk verlengsnoer) en dan gaat het dit weekend echt gebeuren!!

• Damic
  • Nu online
Ben eens benieuwd of dit goed komt

Wat is het: een slot om over een thermostatische kraan te zetten, zodoende dat de mogelijke gebruiker van die ruimte niet de kraan op 5 zet maar op 3 ofzo laat staan :)

Of het goed werkt weet ik niet, maar getekend met een scharnierpin van 4mm en het gat is 4.5mm dus het zou goed moeten komen.

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

In other news, de test rooks zijn top gegaan! De eerste ‘echte’ print van 2hr loopt nu. Spannend!

• absrnd
Damic schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:59:
Ben eens benieuwd of dit goed komt
[Afbeelding]

Wat is het: een slot om over een thermostatische kraan te zetten, zodoende dat de mogelijke gebruiker van die ruimte niet de kraan op 5 zet maar op 3 ofzo laat staan :)
[Afbeelding]

Of het goed werkt weet ik niet, maar getekend met een scharnierpin van 4mm en het gat is 4.5mm dus het zou goed moeten komen.
Ten eerste ziek ik het nut niet om deze in elkaar te printen, los is beter en gemakkelijker
ten tweede, als je onderdelen ontwerpt, moet je rekening houden de manier hoe je ze gaat maken, en niet een spuit giet model ontwerpen voor een 3d printer :)
die 90 graden hoeken in de stappen van de wand kunnen veel vloeiender verlopen, en dat print een stuk beter, en maakt qua stevigheid niets uit.

Ook zou ik de wanddikte iets meer maken, en een meer vloeiend overloop naar het scharnier, dat zal het allemaal veel steviger en beter te printen zijn :)

[Voor 14% gewijzigd door absrnd op 07-11-2021 20:20]

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-03 11:43
Al je afval met resin toch eerst ff lekker in de zon laten liggen? Mag het daarna gewoon bij het restafval, toch?

Ik heb sinds een tijdje een Photon S, nu vakantie en dacht ga hem weer eens gebruiken. Net deze gekocht en aangezet. Eerste probeersel kwam er best redelijk uit, tweede staat nu aan.

Ben ook bezig met een zwarte draak voor Dungeons and Dragons:

aardappelfotos want goedkope telefoon

Deze is er echt net van af:

[Voor 15% gewijzigd door DaVaMa op 09-11-2021 22:26]

• Damic
  • Nu online
Dit zijn veilige waardes dat werken voor mijn mono printer Epax E10-4K

• smitae
Laatste printje voor vandaag.

0.05 layer, Anycubic Basic op Mono SE. Default slicer settings van de Anycubic Workbench.
Moet nog eens kijken of Anti-alias nuttig is. Modellen zijn al zo strak….

Gisteren geprint

• smitae
LOTG schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:48:
Ik ben wat aan het kijken voor toebehoren. Ik heb een fles 99.9% IPA waarmee ik de buildplate van mijn ender schoonmaak, ik heb een 3M masker (ik dacht de 6002CN) met opschroef filters die ik voor het airbrushen een bril heb ik ook nog wel maar een nieuwe met minder krassen is misschien handig (een voor het klussen met machines).

Dus ik denk vooral dat ik nog handschoenen moet, ik moest sowieso nieuwe want die voor het airbrushen waren op en waren van die van bij de supermarkt.

Op 123-3d zie ik vitril staan, nu las ik ergens dat vinyl juist niet handig was voor resin, of is dat in deze samenstelling geen probleem? Anders zie ik op amazon wel wat aanbod, alleen even een goeie er uit zoeken. En dan nog filters voor de resin? De IPA kan gewoon in de wash en cure?

Mis ik dan nog iets?
Idd, nitrile handschoenen, geen vinyl. Deze haalt ik bij Stolwijk dacht ik. Koop altijd direct 4 pakken.
https://www.beschermdwerk...-nitril-handschoenen.html
Ook nog in de aanbieding zie ik…. Ga nog ff paar extra bestellen.

En bakjes, bloemen spuit, mijn Dasty spuit met IPA, ik spuit de print altijd eerst ff klein beetje af boven een bakje om ergste resin weg te halen. Dan in de Wash, met Idd je IPA bad.

Die siliconen placemats zijn wel erg handig, Resin die erop valt laten uitharden en haal je er zo vanaf.
Verder heb ik nog een rol papier staan. Ook erg nuttig om de boel een beetje schoon te houden.

Ik zou direct maar wat extra IPA halen :-). Je hebt snel 1,5 ~ 2 liter in de Wash nodig. En dan voor het schoonspuiten ook nog wat. Maar dat kun je later filteren en hergebruiken.
Die siliconen trechters meer metalen filters ook weer handig als je je resin een keer terug moet gooien in de fles.

[Voor 8% gewijzigd door smitae op 30-11-2021 12:37]

• smitae
LOTG schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:57:
@smitae Dat is wat na het wassen overblijft, ik bedoelde wat niet gebruikt is in de printer (vat, niet bad...). Ik weet dat je het er een paar dagen in kunt laten, maar wat als je het er uit wilt halen en hergebruiken? Terug gieten in de fles lijkt mij niet heel handig (tenzij die leeg is). Ik was van plan zo een trechter met zeef te kopen, maar dan moet ik het wel ergens in kunnen gieten
Ik giet het terug in de orginele fles, geen probleem. Laat het nooit langer dan 2 dagen max in het printer vat zitten.

Om die reden verzamel ik meestal een goede print queue, print aantal dagen achter elkaar en dan gaat de printer wer in rust. Schoon/leeg maken.

Ben al aantal dagen druk met hele partij Sd Kfz 251 versies voor wargaming. Deel ook al in de basecoat gezet. Maar ben er nog niet helemaal. Resin is bijna op….. Nieuwe voorraad is onderweg….

En nog 10 stuks in de vensterbank >:)

[Voor 28% gewijzigd door smitae op 01-12-2021 12:14]

• smitae
Ok, begin gemaakt met de planeten, de kleinere komen er goed uit. Krijgen natuurlijk nog een likje verf.
In deze schaal zou de zon een diameter van 218 cm hebben, die ga ik maar niet printen.🤪

Maar Neptunus wil niet goed. Had voor mijn gevoel al best veel support gebruikt. Maar gaat behoorlijk mis.
Iemand een idee hoe dit geprint te krijgen? Nog meer support? Of per helft printen in midden van het bed?
Of net als de kleine planeten als complete bol met dikke support ?

• smitae
Toch maar de FEP film vervangen voor 09:00 uur. Die zag er niet echt goed meer uit. Bobbel erop en erg veel slijtage. En de plek van de bobbel exact op de plek waar Neptunes fout is gegaan.
De lichte plek in de print-bed-support vlak in de 3D-print.

Goede les. Zorg dat je er een paar op voorraad hebt. Moet ook zeggen dat ik de laatste paar weken goed veel heb geprint. Dus film ging sneller achteruit dan ik had gedacht. Dit weekend maar eens weer test printje.

Edit; Direct ff snel een how-to op mijn blog gezet - https://aesmit.org/2021/1...ep-film-anycubic-mono-se/

[Voor 4% gewijzigd door smitae op 02-12-2021 12:52]

• Damic
  • Nu online
Onderdeel van scherm :+

Dus vandaag de nfep vervangen door FEP en de tussen laag ook door fep vervangen en een print gedaan

Mmmmh heb ergens licht vervuiling buiten het scherm wrs, normaal zit daar een zwarte tape rond maar had die niet aangebracht, misschien toch maar doen want telkens dat verwijderen+uitgehard op de fep film, dat is om onnozel van te worden.

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-03 21:59
Na een hoop privé problemen eindelijk de tijd gevonden om mijn photon mono te proberen. Uiteraard ging er vanalles mis. Calibratie print gedaan waarvan een vlak aan de fep bleef plakken. Geprobeerd die voorzichtig met de plastic schraper er af te halen en het vat schoon te maken. Resultaat :

Met keukenrol en 99.9 iso schoongemaakt. Je ziet (en voelt) aan beide kanten waar dat vlak zat en ik krijg het niet meer helder...

• LOTG

Vandaag geprint met de wazige fep aangezien de vervanging er nog niet is. Nu nog leren supports maken, dat deed ik bij FDM eigenlijk nooit. Altijd of niets of auto van Cura.

• LOTG
Eerste mini print.

Moesten er eigenlijk drie zijn maar een had er los gelaten bij de lychee support base.

Alles met lychee gesliced en gesupport. Ook vreemd was dat de support base over de build plate stake van een die wel gelukt was, en dat voor aan. In lychee leek het niet eens kort op de rand te zitten... Was ook de mono profile, met correct volume.

Prints zijn wel wat sticky, denk dat ik de ipa maar eens moet filteren.
Eerst met ipa afgespoten, toen 4 min in de wash, supports er af met warm water toen 2 min in de cure en toen nog eens in de wash 2 min omdat ze sticky bleven. Maar dat hielp niet.

Edit: kan de wash bucket in de cure om de resin er uit te krijgen?

[Voor 3% gewijzigd door LOTG op 29-12-2021 13:07]

• jd1987
  • Laatst online: 20:07

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik ben ook eindelijk ingestapt in het printen met een resin printer ;) Lijkt mij een mooie aanvulling op mijn modelbouw hobby.

Ik zat er al een tijdje naar te kijken en met een mooie kadobon voor kerst van werk en een bizar goede prijs heb ik de Creality Halot One met UW-02 wash and cure station opgepikt bij Bol voor 250,-

Na een weekje friemelen met settings heb ik alles lekker lopen en vliegen de modellen eruit!
Deze Darth Maul is een van mijn eerste modellen, na het standaard test werk:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• Tok123
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-01-2022
Ik heb gewone hars gekocht en het uithardingslicht dat erbij zit, ziet er goed uit
https://www.creality.shop/collections/creality-uv-resin

code:
1
code:
1

• LOTG
Eerste "grote" print.

Alleen op twee plekken iets mis gegaan blijkbaar.
Missende vinger met een plat plek.

Platte plek op zijn kont.

Niet goed gesupport? Blijven plakken aan de fep? Ik kon in elk geval niets in het vat vinden.

• LOTG
@OverloadOfRed

Lijkt mij niet dat er te veel oppervlak was toch?

Overigens 45 graden gedraaid en toen de magic button gebruikt in Lychee met light supports, en toen twee islands in de mond gefixed.

[Voor 14% gewijzigd door LOTG op 13-01-2022 10:48]

• absrnd
LOTG schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:46:
@OverloadOfRed
[Afbeelding]

Lijkt mij niet dat er te veel oppervlak was toch?

Overigens 45 graden gedraaid en toen de magic button gebruikt in Lychee met light supports, en toen twee islands in de mond gefixed.
Als ik naar het plaatje kijk, zie ik duidelijk te weinig support, voor de vinger, daar zit op een gegeven moment een grote klont aan de vinger die dan aan een klein puntje vast zit, en die door de peel force van de fep gaat bewegen.
en de kont is grotendeels leeg, dat is een plek van veel resin massa, en heeft meer ondersteuning nodig.

[Voor 7% gewijzigd door absrnd op 13-01-2022 12:36]

• LOTG
Nieuwe dag, nieuwe issues. Deze keer met een model dat ik presupported gekocht heb. Kwam met Chitubox files.

Het lijkt als of de layer los gelaten heeft van de print, alles er na lijkt te kloppen en het snijvlak lijkt ook te passen. Is er nog iets aan te redden of maar opgeven en opnieuw proberen?

• LOTG
Er zitten inderdaad gaten, een achter de peg en een midden achter het hoofd.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Ik blijf mij nog steeds verbazen over de kwaliteit van resin printers :) Mijn Halot One is, maar een goedkoop instappertje, maar zet echt prima prints neer!

Deze keer de Venom bust van Creature Armory:

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-03 15:26
Printer is inmiddels binnen en de box in de garage en de afzuiging zijn grotendeels klaar. Het zal geen schoonheidsprijs winnen maar het zou functioneel moeten zijn. Heb het in een stelling gebouwd, de buitenkant is van hout, de binnenkant is geïsoleerd met xps platen. De buizen lamp doet wel redelijk lang over het verwarmen, staat inmiddels als een uurtje of 3 aan en de temperatuur is van 9 naar 15 graden gestegen met de thermostaat op vol. Buis wordt wel goed warm, kan hem niet vasthouden maar het gaat niet zo heel vlot kennelijk. Denk dat wanneer ik de afzuiging aanzet de warmte snel weg zal zijn, ik test nu met de afzuiging uit, we gaan het merken. Hoop dit weekend wat te kunnen printen.

• tipex
We zijn inmiddels een week en veel verschillende test opstellingen verder en ik geloof dat ik er nu ben. De stellingen zijn weg, een bureau is neergezet en ik heb een nieuwe, kleinere box (40x50x40 b/d/h) gemaakt die met behulp van een inkbird 308 met WiFi de ruimte op een vrij constante 23 graden houdt. De box wordt nog steeds met de buis en een kleine ventilator verwarmd, dat gaat vrij snel, met een kwartiertje is deze op temperatuur. Ik print zonder de kap op de printer zodat de warmte ook goed bij het vat kan komen.

De afzuiging ga ik nog wat aanpassen en zal niet meer rechtstreeks op de box komen.

Gisteren de hele dag kunnen printen, de Mars 3 doet het prima en met succes een aantal prints van Loot Studios gemaakt.

• tipex
Eerste print van een likje verf voorzien, het is nog een work-in-progress. Natuurlijk liet ik hem voor het primen vallen en brak het zwaard en de lantaarn af, gelukkig nog kunnen redden met het lijm pistool, revell lijm en Tamiya lijm deden compleet niets op resin.

• jd1987

jd1987

cliquefotografie.nl

Nice @tipex! Mooie start, benieuwd naar het eindresultaat :)

Ik ben net klaar met mijn nieuwste project en tevens mijn grootste tot nu toe!
The Mandalorian in 1/10 schaal, dus zo'n 18cm hoog

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik krijg mijn FormFutura Spectrum LCD Color Mix - Water Washable Resin maar niet goed.

ik krijg steeds resultaten die vergelijkbaar zijn met de onderstaande plaatjes

De printer is een Prusa SL1S

Ik heb de laagtijden al zo ingesteld dat ik geen kleefgeluiden meer hoor van de FEP film, maar dat heeft helaas nog geen resultaat opgeleverd.

29sec 1st layer time en 3.3sec layer time.

Ik heb ook de printer al eens opnieuw gekalibreerd en de FEP film vervangen. Helaas nog geen succesvolle prints -O-

Any tips?

Ik heb nog geen IPA gekocht. Waar zou ik dat kunnen vinden in grotere hoeveelheden? Is dat ook in gewone winkels te koop? (ik moet vandaag iets printen)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• absrnd
ocf81 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:18:
[...]
Ik heb de settings nu zo staan dat ik de FEP niet hoor plakken/klappen
De kans is groot dat je exposure dus te laag, en je resin niet goed hard is om de onderdelen met de supports te dragen.
het plop geluid is juist goed, betekend dat de laag goed uitgehard is en losgetrokken wordt van de FEP.

Ook zou ik de onderdelen onder een hoek te zetten, niet rechtopstaand of horizontaal.
er wordt altijd aangeraden om de onderdelen onder een hoek te plaatsen.

Je hebt wel goede hechting aan de buildplate (rechtopstaand), maar je krijgt vaker grotere vlakken die niet goed ondersteund zijn, en in en grote oppervlakte geprint worden, die zien er dan slechter uit (geribbeld of deuken)

En deze plekken hebben te weinig support voor de massa die geprint wordt.

[Voor 22% gewijzigd door absrnd op 25-02-2022 17:50]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@smitae Dank je voor de 101, erg nuttige informatie (y)

@absrnd Ja, in eerste instantie waren ze massief, maar ook hol (laatste plaatje) maakt geen verschil.

Overigens is met Prusa Resin het resultaat veel beter:

Dit ging ook niet helemaal perfect, maar duidelijk om een andere reden, meer in lijn met de hier gegeven redenen.

Vooralsnog leg ik het probleem even bij de keus voor FormFutura, maar dat zal ook best een gevalletje PEBKAC kunnen zijn.

[Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 25-02-2022 20:17]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• tipex
engessa schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:01:

[...]
Dit werkt bij mij voor geen meter. Deze lijm hecht helemaal niet op wat ik uitgeprint hebt. Zou iets als Bison Kombi Snel tweecomponenten epoxylijm kunnen werken?
Zelf inmiddels de Bison tipper met succes meerdere keren gebruikt, zit echt muur vast daar waar andere dingen maar niet wilden plakken. Mezelf zelfs per ongeluk vast gelijmd, was ongemerkt wat lijm onder een vinger gekomen en die zat muurvast, auwie.

Nu net deze geprint en begonnen te schilderen, scène uit Arcane, Netflix serie, dikke aanrader. Mijn grootste project tot nu, 4 volle buildplates.

[Voor 15% gewijzigd door tipex op 17-04-2022 17:31]

Pagina: 1 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee