Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
In het Open-source 3D-print topic zijn resinprinters niet welkom, omdat ze veelal closed-source zijn. En met wat zoeken heb ik hier op Tweakers nog niet echt een algemeen topic gevonden om het over dit soort printers te hebben. Nu ben ik beslist niet de juiste persoon om een 'het grote Resinprintertopic' te openen, want ik heb mijn eerste printer nu nog geen maand in huis. Maar gezien het toch met zijn eigen set aan uitdagingen komt, leek me een plekje om het daarover te hebben niet verkeerd :)

Wat is resin printing/DLP printing?
Omdat veel mensen bekend zijn met 3D-printers in de vorm van FDM-/filamentprinters, ga ik het daar maar mee vergelijken.
Bij een FDM-printer wordt een verhitte nozzle over het printbed bewogen, en wordt er gesmolten materiaal gedeponeerd. Op die manier wordt je model laag voor laag opgebouwd. Elk deel van het model wordt dus beetje bij beetje opgebouwd.
Een photoresin-printer werkt heel anders. Er wordt gebruik gemaakt van een bad met vloeibare hars, die verhardt onder invloed van UV-licht. De bodem van het bad is een doorzichtige folie. De hard wordt door die folie heen belicht door een UV-lamp, die deels afgedekt wordt door een LCD-scherm. Op die manier wordt een laag hars in één keer belicht. Die laag hardt uit tegen het build platform. Het build platform beweegt vervolgens iets omhoog, en de volgende laag hardt uit tegen de vorige laag. Dat wordt herhaald totdat je model af is. Omdat dit mijn eerste draft van de uitleg is, en e.e.a. vast niet in één keer helder is, een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxtrQCqG14hws-puodSiXhg1VTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qKIQOoE0dzcT0i9g65OhFel8.png?f=user_large

Wat zijn de voordelen?
Harsprinters kunnen over het algemeen makkelijker erg nauwkeurig/gedetailleerd printen. Dat betekent dat ze erg geschikt zijn voor bijvoorbeeld miniaturen. Denk aan Warhammer, bordspellen, D&D, noem maar op.
Bij FDM-printers is 100 micron een heel acceptabele laagdikte. Een relatief simpele resin printer haalt 10 micron, waarmee de individuele lagen vrijwel onzichtbaar zijn.

Wat zijn de nadelen?
De hars is, zolang'ie niet uitgehard is, ongezond bij aanraking. Zelfs als je in eerste instantie geen last hebt, bouwen veel mensen een telkens sterker wordende reactie op. Dat betekent feitelijk dat je altijd nitrilhandschoenen moet dragen als je met niet-uitgeharde hars werkt.
Nadat je model gebouwd is, ben je nog niet klaar. Omdat je model telkens opnieuw in het harsbad gedoopt wordt tijdens het bouwen, blijft er niet-uitgeharde hars aan zitten. Die moet afgespoeld worden, waarvoor vaak isopropylalcohol gebruikt wordt.
Daarna moet de print nog verder uitharden. Dit kan door hem in de zon te leggen, of door hem onder UV-licht te hangen. Een apparaat dat kan helpen met wassen en uitharden is bijvoorbeeld de AnyCubic Wash & Cure Machine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waN0bQ_RyhX6FumGo_b9REH3C0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K90zLIgk3qPtD731SubXof82.png?f=fotoalbum_large

De hars is ongeveer 50% duurder dan PLA, dus qua kosten zit je iets hoger.
En als laatste ben je veelal een stuk beperkter in het formaat dat je kan printen.

Kortom: Dit soort prints is vooral gunstig als je op zoek bent naar veel detail. Voor gebruiksartikelen is het minder geschikt.

Slicers
Om een 3D-model te kunnen printen, moet het eerst in printbare lagen 'gehakt' worden. Daarvoor gebruik je een slicer. Goede slicers geven je opties om te zorgen dat je print een grotere kans heeft om goed te lukken. Denk hierbij aan zaken als supports, of het vinden van 'eilandjes' waar je zaken wil gaan printen die nergens aan vast zitten.
Populaire keuzes zijn bijvoorbeeld Chitubox en Lycheeslicer

Zelf heb ik sinds een maand een AnyCubic Photon Mono en een AnyCubic Wash & Cure v2. Ik heb tot dusver vooral terrein geprint voor bordspellen.

Sfeerfotootje van wat modellen tijdens het uitharden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HlZqVcz4nbuZnZDt5aN3wwpebM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlkHL4n5NJEHrwNvKHzEHUA7.jpg?f=fotoalbum_large

Als er mensen zijn die zich geroepen voelen om te helpen deze TS wat meer 'on-par' te krijgen, dan maak ik ze met álle liefde mede-auteur!

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 01-04-2021 11:50 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Dan meteen een vraag van mezelf. Omdat het build platform van de Mono maar beperkt is qua formaat, en ik soms modellen wil printen die wat groter zijn, ben ik wat aan het experimenteren met gebruik maken van de extra ruimte die ik in de hoogte heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ED0pV2nlKE7BugnJkU12EeBt23U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I2AqP7FfdLlMvIDcobM4BWZF.png?f=fotoalbum_large

Gaat een print als dit een beetje goed komen, of valt dit gegarandeerd van m'n build platform af? Ik heb een paar eerdere pogingen de hoogte in gedaan, en dat had wisselend succes. Twee modellen (in één build) lieten meteen los (maar dat kan ook een slecht schoongemaakte FEP-folie geweest zijn), en een die wel af kwam had hier en daar wat layer separation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
Vooruit, nog één foto van wat dingen die ik geprint heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6X5fWaGKUzw_C7uY4kYYPcy1G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXNkrkDhO70ITIms0XjZa4jw.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is allemaal geprint op mijn AnyCubic Photon Mono, met de standaardinstellingen, en dus een laagdikte van 50 micron.
Het grote gezicht heb ik gewassen met water en afwasmiddel. Ik denk dat ik hem te vroeg in de cure-machine heb gezet en dat'ie nog wat nat was ofzo, want die is blijven glanzen. De rest is allemaal gewassen in isopropylalcohol en daarna goed gedroogd voordat ze verder uitgehard zijn. Die zijn mat geworden.
Bij de pilaar zie je wat van de layer separation in de middelste van de drie kleinere brokstukken. Dat was dus sowieso een uitdagende print omdat ik hem rechtop heb moeten zetten. Van de vier pogingen is dit de enige gelukte.

[ Voor 11% gewijzigd door Wormaap op 22-01-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb zelf een Photon s en niets anders dan problemen mee, wrs allemaal pebcak's maar:
1. de firmware is kut
2. geen netwerk support ondanks dat de pcb's wel een ethernet poort hebben
3. de standaard instellingen zijn niet goed genoeg, doe er telkens 2s bij en je hebt betere lagen
4. geen optie (addon) tegen leeg lopen
5. onderdelen zijn duur en amper verkrijgbaar (moet een nieuw bed hebben), had een nieuw scherm nodig maar zitten geen lijm stroken in.
6. klein kut schermpje als interface, probeer maar eens deftig op iets te drukken met dikke vingers en handschoenen aan
**7. software is soms heel raar maar heb gezien dat het in de laatste versies de goed kant opgaat. Als ze nou gewoon Chitubox ondersteunen moeten ze geen software ontwikkelen alleen de firmware.

Om op je vraag te antwoorden @Wormaap: probeer je print schuin te zetten en veel meer supports te gebruiken, de krachten op de laag dat juist is uitgehard zijn heel groot waardoor ze terug loskomen.

Ik heb zelf de w&c v1 de v2 was juist uit maar nog nergens verkrijgbaar, ik heb 2 potten 1 met IPA en een ander met gedemineraliseerd water in.

1. 4 - 6 minuten in de ipa pot
2. 4 - 6 minuten in de dem pot
3. afkuisen/opdrogen
4. uv rondje

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
Mooi een eigen resin printer topic! Ik print al een tijdje met goede resultaten op een Elegoo Mars printer. Er is nu een 7 liter resin mee geprint, het is wel zo hoe meer ervaring je ermee krijgt des te kleiner de kans op een mislukte print.

Een aantal stappen die ik altijd doe net voor het printen.

-De resin mixen door de fles met resin rustig rond te draaien in je handen (als je gaat schudden krijg je luchtbubbels in je resin en dat wil je niet)
-De schroeven waar het resin bad mee vast zit, en de draaiknop waar het print bed mee vast zit nog eens aandraaien om er zeker van te zijn dat ze niet kunnen verschuiven. Er ontstaat best een hoop vacuüm in het begin als het print bed op zo'n 50 micron afstand boven de FEP film zweeft en weer omhoog moet om de volgende laag te kunnen printen. Je kan het ook wel horen dat het lijkt alsof er een zuignap lost komt.
-Op een velletje schoon keukenrol papier wat IPA spuiten en het print bed net voordat je op de print knop drukt nog eens schoon te vegen/ontvetten.

Mocht de print om wat voor reden toch nog blijven plakken aan de FEP film dan kan je altijd nog een beetje PTFE (teflon) op een tissue spuiten (niet direct op de FEP film omdat er drijfgassen inzitten die niet zo onschuldig kunnen zijn) en dan heel licht de FEP film insmeren en na een paar seconde het overtollige er weer afvegen met een schone tissue. Zelfs met een FEP film die zo wit ziet als melk lukt het vaak nog om te kunnen printen zonder dat deze aan de FEP film blijft plakken.
Tissues zijn trouwens ook ideaal om je resin bad mee schoon te maken. Gebruik nooit keukenrol papier op je FEP film omdat dit krassen veroorzaakt!

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/700/412/236/DV_8_4139034_01_NL_20181112131908.jpg

----

Om de prints schoon te maken gebruik ik zelf twee 'Lock & Lock HPL933BT ronde pickle containers' Deze zijn super handig omdat er een rekje in zit en je de prints er zo uit kan toveren. Er past precies een liter IPA in en in de andere zit water. Soms zijn ze lastig te vinden voor een normale prijs omdat iedereen ze wilt hebben...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0069/8289/3632/products/HPL933BT_SQ_3_1200x1200.png

----

Hoewel resin minder gevaarlijk is gebleken dan dat er in het begin over werd gesproken is het wel verstandig om je aan de veiligheidsvoorschriften van jou merk en typen printer en resin te houden, drink het dus vooral niet op en draag ook altijd iets om je ogen te beschermen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-04 18:11

Shaggy

Misantroop pur sang

Gebruik hier al sinds dag 1 een Anycubic photon met inmiddels vele uurtjes erop. En tevens een Phrozen Transform uit de eerst crowdfunding serie.

Gebruik ze voor dentaal werk als betaalbaar alternatief voor de overpriced dentale printers. Prima over te spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q22PJ-VJeqekkgGgOnEh2aAOcK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceXkaYgPIO0A2L23jExLUCcU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngqcbLxI6rrE9VKKOLuhx6pP1e8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nPtBNPjoivPmhM1JKaO9UXna.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAfyy544KFe1vsHuX22xzHruBec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcFrDD0re7faQnbcC3vQlaZT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcddJhHxMNSP3VS6Dvg58BSWBic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/scuyexAV25MEw6NRTg7L22T3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iwmRNXQOcPDL9SV8avR9K9xcuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je4l4pCNs8Ldn6mXYHkd6BC0.jpg?f=fotoalbum_large

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje, weet er eigenlijk iemand hoe je het beste zo'n scherm los krijgt zonder te breken?

Edit: nvm met een hete luchtpistool natuurlijk om de lijm te laten lossen.

[ Voor 29% gewijzigd door Damic op 24-01-2021 10:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Shaggy schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:42:
Gebruik hier al sinds dag 1 een Anycubic photon met inmiddels vele uurtjes erop. En tevens een Phrozen Transform uit de eerst crowdfunding serie.

Gebruik ze voor dentaal werk als betaalbaar alternatief voor de overpriced dentale printers. Prima over te spreken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat doe je dan vervolgens met die prints? Wordt daar weer een mal van gemaakt ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
@Durango, @Damic: Jullie wassen na de IPA allebei nog in water. Wat is daar het voordeel van? Ik vind het juist fijn handig dat de IPA redelijk snel vanzelf verdampt na het wassen, ik ben altijd ongeduldig om te curen en te laten zien wat het is geworden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ik had na het cleanen en dan uitharden nog witte vlekken en met de extra water stap niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:51
Mijn ervaring met de Photon Mono SE is voorlopig

- de slicer van Photon zelf werkt helemaal niet bij mij, ik gebruik Lychee slicer nu. Werkt wel maar in gebruiksgemak 5 stappen achter op de FDM slicers als PrusaSlicer en Cura.

Heb m nog niet veel gebruikt, staat buiten in de ongeisoleerde schuur ivm benodigde ventilatie tegen de dampen. En daar is het nu bar koud (:

Moet nog wat spelen met supports plaatsen. Dragen jullie een masker met filter voor het inademen? Of zou dat niet nodig zijn? Nitril handschoenen heb ik uiteraard wel.

Nog een heel groot verschil met FDM printen: Je print geen infill, altijd massief.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Wormaap schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Wat doe je dan vervolgens met die prints? Wordt daar weer een mal van gemaakt ofzo?
Tegenwoordig hoeven mensen steeds minder te happen voor een afdruk bij de tandarts. Met behulp van een intra-orale camera kunnen we 3d mondscans maken.

Deze mondscans kunnen we.met behulp van onze dentale 3D design software gebruiken om bijvoorbeeld kronen en bruggen te design en (en nog veel meer).
Deze designs worden vervolgens gefreesd of geprint tot een halffabrikaat of eindproduct.

De modellen die ik hier liet zien zijn mondscans van.mensen die geïmplanteerd zijn bijvoorbeeld, daar print ik modellen van waarop ik mijn kroon kan plaatsen om hem verder te bakken/kleuren etc.

Kunnen tegenwoordig ook protheses printen, uitbrandbare kunststof om zaken met de verloren wasmethode te gieten in metaal, knarsbitjes, boormallen voor implantologie etc etc.

Veel toepassingen voor onze tak van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Jampot007 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:59:
Moet nog wat spelen met supports plaatsen. Dragen jullie een masker met filter voor het inademen? Of zou dat niet nodig zijn? Nitril handschoenen heb ik uiteraard wel.

Nog een heel groot verschil met FDM printen: Je print geen infill, altijd massief.
Zelf draag ik geen masker, maar ik hang ook maar weinig boven de hars, en in een redelijk geventileerde ruimte. Maar ik vraag me daar wel af of ik niet meer zou moeten doen.

Zelf print ik dingen die zich ervoor lenen trouwens wel hol. De AnyCubic slicer heeft daar een optie voor, en dat werkt prima. Wel zorgen dat vloeibare hars je model nog uit kan lopen, maar het kan zomaar de helft aan hars schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Damic schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:47:
ik had na het cleanen en dan uitharden nog witte vlekken en met de extra water stap niet meer.
Ahja. Wat ik tot dusver heb geprint is bedoeld om nog geschilderd te worden, dus dat is minder een probleem :) Sowieso heb ik alleen maar last van witte vlekken als ik te vroeg wil uitharden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

Boullie

Da Bulster

Ben zelf in het bezit van een Anycubic photon en heb er bijna gelijk een ultrasoon reiniger bij besteld.
Gebruik IPA(de alcohol niet het bier) om schoon te maken maar zag op youtube dat sommige ook goede resultaten hebben met bepaalde soorten allesreinigers.
Zorg er wel voor dat ik niet in de ruimte ben als hij print en draag een masker als ik de boel er uit haal en schoonmaak.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je doet toch geen IPA in de ultrasoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Damic schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:20:
Je doet toch geen IPA in de ultrasoon?
Oh jawel :D

Edit: lees nu wat verder online en het is alleen niet een goed idee als hij kapot gaat
Dan krijg je een gigantische vuurbal blijkbaar :F

[ Voor 30% gewijzigd door Boullie op 24-01-2021 21:50 ]

Boullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Boullie schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:47:
[...]

Oh jawel :D

Edit: lees nu wat verder online en het is alleen niet een goed idee als hij kapot gaat
Dan krijg je een gigantische vuurbal blijkbaar :F
Sorry, maar dit is echt een ontzettend dom en gevaarlijk idee. 8)7

Je creëert er een hoop gevaarlijke dampen die niet alleen explosief zijn, maar IPA is ook schadelijk voor je eigen gezondheid.

Gelijk hiermee stoppen en dit nooit meer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door iDaniel op 24-01-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Gewoon water er in doen en een klein beetje vloeibare zeep, kijk even met een rest print hoe dat werkt en je hoeft voortaan geen ipa meer te gebruiken.

Ik begin niet aan resin, vindt het geen fijn idee dat z'n machine in één van m'n leefruimtes bevindt, voorlopig besteed ik het uit als ik al iets laat resin printen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:04
Jampot007 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:59:

Toch alleen als je daarvoor kiest? (Of je model "gevuld" laat)

Laat ik voorop stellen dat ik zelf weinig verstand van Resin printers heb, maar mijn vriendin is er bijna dagelijks mee bezig (Hebben zowel een FDM als Resin printer hier staan)

Zij liet mij laatst zien op welke manier zij een model uit kon hollen. Hierdoor was hij dus niet meer volledig massief en scheelde het een hoop resin. Het model was uiteindelijk wel wat lichter, maar niet minder stevig.
(En bij een FDM printer kan je natuurlijk ook massief printen, je print duurt alleen een paar dagen langer :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Flapperbol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:20:
[...]
(En bij een FDM printer kan je natuurlijk ook massief printen, je print duurt alleen een paar dagen langer :+ )
Of je vult het op, gat in de onderkant, supports aan de binnenkant aan en gooi er maar iets van resin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Flapperbol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:20:
[...]

Toch alleen als je daarvoor kiest? (Of je model "gevuld" laat)

Laat ik voorop stellen dat ik zelf weinig verstand van Resin printers heb, maar mijn vriendin is er bijna dagelijks mee bezig (Hebben zowel een FDM als Resin printer hier staan)

Zij liet mij laatst zien op welke manier zij een model uit kon hollen. Hierdoor was hij dus niet meer volledig massief en scheelde het een hoop resin. Het model was uiteindelijk wel wat lichter, maar niet minder stevig.
Je kan het wel uithollen maar niet infill printen zoals bij FDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Jampot007 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Je kan het wel uithollen maar niet infill printen zoals bij FDM
Misschien bedoelen we wat anders, maar ik heb toch al wat dingen met een honingraatstructuur erin geprint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCJ6NBZ1rNzFClvc0og3Ae5VCR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e9ed0XHDMVUwUL8QEerqnjZo.png?f=fotoalbum_large

Of bedoel je iets anders met infill? Ik vond vergelijkbare zaken als ik Google, maar ik heb zelf geen FDM printer, dus misschien zit ik er helemaal naast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Wormaap schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:47:
[...]

Misschien bedoelen we wat anders, maar ik heb toch al wat dingen met een honingraatstructuur erin geprint.

[Afbeelding]

Of bedoel je iets anders met infill? Ik vond vergelijkbare zaken als ik Google, maar ik heb zelf geen FDM printer, dus misschien zit ik er helemaal naast :P
o hahaha, toch wel!

Mijn slicer heeft die optie *voor zover ik weet* niet. Maar de printer staat ook al even ongebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

iDaniel schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:17:
[...]

Sorry, maar dit is echt een ontzettend dom en gevaarlijk idee. 8)7

Je creëert er een hoop gevaarlijke dampen die niet alleen explosief zijn, maar IPA is ook schadelijk voor je eigen gezondheid.

Gelijk hiermee stoppen en dit nooit meer doen.
Daarom draag ik ook een masker tegen giftige stoffen ;) in een geventileerde omgeving. Je dacht toch hopelijk niet dat ik die alcohol gewoon stond te inhaleren of wel?
Wist echter niet dat het in het apparaat zelf ook niet mocht en ga nu op zoek naar alternatieven(zijn hopelijk ook iets goedkoper)

[ Voor 12% gewijzigd door Boullie op 25-01-2021 13:41 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Boullie schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:40:
[...]

Daarom draag ik ook een masker tegen giftige stoffen ;) in een geventileerde omgeving. Je dacht toch hopelijk niet dat ik die alcohol gewoon stond te inhaleren of wel?
Wist echter niet dat het in het apparaat zelf ook niet mocht en ga nu op zoek naar alternatieven(zijn hopelijk ook iets goedkoper)
Het gaat niet om de dampen (die ook niet fijn zijn) maar om het explosie gevaar omdat je alcohol aan het verhitten bent, dit vormt een damp, elke vonk of wat dan ook is einde oefening.

Chinezen hebben het niet zo nauw op veiligheid, maar op mijn ultrasoon cleaner stond met grote koeienletters dat ik NOOIT NIMMER EVER er alcohol in moest doen. Alleen water. En als de Chinezen hier al voor waarschuwen...

blup

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iDaniel
Het ging mij inderdaad vooral om het explosiegevaar. Levensgevaarlijk.

Als scheikudige cringe ik wel vaker dan eens als ik zie hoe het er dikwijls met resin printing wordt omgegaan. Ik wil niemands plezier verpesten en ik ben ook tegen verbieden, maar ik maak mij hier soms wel zorgen over dat niet iedereen begrijpt waar hij of zij mee bezig is. Isopropylalcohol, aceton en resin zijn gewoon gevaarlijke chemische stoffen. Ik snap dat isopropylalcohol en aceton ook gebruikt worden voor schoonmaakproducten en make-up remover en dergelijke, maar dat maakt ze nog niet veilig, en zeker niet op de liter-schaal met de bijbehorende dampen. Resin is nog veel schadelijker en in het lab zou dit spul alleen gebruikt worden getrainde chemici met handschoenen, bril, labjas en alleen in een zuurkast met afzuiging. En dan lees je hier ''drink het niet op''. Serieus? Het zijn gewoon kankerverwekkende stoffen waarmee je hier thuis zonder formele training mee werkt. Als je mazzel hebt zit er nog een MSDS bij met wat algemene info, maar wie weet wat er allemaal inzit, en ik betwijfel dat er hier in de EU op gecheckt wordt. Resin en alles wat er mee in contact mee is geweest valt onder chemisch afval en moet bij de milieustraat ingeleverd worden, dus lege flessen, vieze handschoenen, spatels, en vooral al die liters isopropylalchol en water. Ik heb al meerdere keren gezien dat er significante hoeveelheden resin in het riool (lees ons drinkwater) verdwijnen. En nee, dit soort stoffen worden er bij de waterzuivering niet uitgefilterd. Nogmaals ben ik niet voor verbieden en ik wil ook zeker niemand ontmoedigen, maar weet wel waar je mee bezig bent.

[ Voor 3% gewijzigd door iDaniel op 25-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@iDaniel ben het met je eens, ik zit zelf in het miniature wargaming en daarin is het nog wel een kleine rage om terrein en miniaturen dikwijls te 3d printen. Het resin printen van figuurtjes is echt populair geworden, in de facebook groepen over het gebruik van 3d printers voor miniatuur gerelateerde projecten gaat het dikwijls alleen nog over het resin printen van figuurtjes.

Als je dan vraagtekens bij de gezondheidsrisico's zet wordt het gebruik van resin printers met de tand verdedigd met de (on)nodige haat uitingen er gratis bij. De community is zo giftig geworden als het goedje waarmee ze printen.

Al waren die pagina's al niet meer het bezoeken waard aangezien de verhouding discussie/reclame ongeveer 1/4 stond. |:(

Hiermee wil ik niet zeggen dat het bij tweakers ook zo light, verwacht wel dat mensen hier wat verstandiger zijn. Maar even een beeld van hoever het kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durango
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2023
Wormaap schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:37:
@Durango, @Damic: Jullie wassen na de IPA allebei nog in water. Wat is daar het voordeel van? Ik vind het juist fijn handig dat de IPA redelijk snel vanzelf verdampt na het wassen, ik ben altijd ongeduldig om te curen en te laten zien wat het is geworden :+
In het IPA zitten altijd opgeloste resin resten vooral als het IPA al de nodige prints heeft gewassen dan is het water wel zo fijn om de laatste restjes (film) eraf te spoelen. En het neutraliseert ook meteen de IPA (dampen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Het nadeel is dat als er nog IPA resten zitten ergens en dat met water in aanraking komt het vaak wit kan uitslaan.

Zelf spoel ik altijd in een spoelbak met IPA, en als ik ze eruit haal met een sprayflacon met zuivere IPA schoonsprayen, vervolgens met luchtdruk helemaal droogblazen, en dan laatste uitharding in een UV lichtbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: de schermen dat in de printers zitten zijn meestal gewone kleuren schermen waarvan de achtergrond verlichting er af is gehaald, maar de spiegel zit er nog op. Zou het afhalen van de spiegel de print tijd kunnen verkorten en/of een monochrome versie van het scherm laten maken zonder spiegel en zonder al de kleur lagen, zodoende dat de print tijd nog korter kan?!

De vraag is dan wat zou zo'n scherm kosten? Momenteel koop je een 5.5" 2k scherm voor <30€ maar dit komt omdat er zoveel van die schermen worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Damic schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:17:
Vraagje: de schermen dat in de printers zitten zijn meestal gewone kleuren schermen waarvan de achtergrond verlichting er af is gehaald, maar de spiegel zit er nog op. Zou het afhalen van de spiegel de print tijd kunnen verkorten en/of een monochrome versie van het scherm laten maken zonder spiegel en zonder al de kleur lagen, zodoende dat de print tijd nog korter kan?!

De vraag is dan wat zou zo'n scherm kosten? Momenteel koop je een 5.5" 2k scherm voor <30€ maar dit komt omdat er zoveel van die schermen worden gemaakt.
de schermen hebben geen verlichting en geen spiegel, ze zijn geheel doorzichtig, dat is hoe deze printers werken, door er OV licht doorheen te stralen.

Mono-panelen zijn er ook al in resin printers, en deze gaan vele malen langer mee, maar zijn vaak net en andere maat, en een stuk duurder.
ook de elektronica is anders om deze te kunnen aansturen, dus even een ander paneel in zetten van RGB naar Mono is niet mogelijk.
maar er zijn wel ombouw kits voor diverse printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is raar waarom zijn de schermen van Anycubic dan nog met een alu folie op de achterkant.

Edit:
Dit is de onderkant, volgens mij spiegelt dat een beetje veel en kan ik er niet doorkijken :+
https://i.imgur.com/RhzD70g.jpg

Edit "betere" foto
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/59PDLAE.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Damic op 28-01-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Monochrome schermen worden trouwens al gemaakt, ik meen me te herinneren dat hier wel een ontwikkeling in is geweest. Je zal alleen in het duurdere hobby segment moeten kijken om daar effect van te zien.

Chinezen vinden het trouwens heerlijk om jou er van te overtuigen om voor kleine features een groote bak geld uit te laten geven, gellukig vinden ze het nog fijner om hun buurman weg te concurreren. Gevolg: quality of life verbeteringen worden door de ene partij voor een westers koopje aangeboden om een marktpositie in te nemen, maar betere technologie betaal je de hoofdprijs voor tot ook dat er ook aan moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Arloid schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:46:
Monochrome schermen worden trouwens al gemaakt, ik meen me te herinneren dat hier wel een ontwikkeling in is geweest. Je zal alleen in het duurdere hobby segment moeten kijken om daar effect van te zien.

Chinezen vinden het trouwens heerlijk om jou er van te overtuigen om voor kleine features een groote bak geld uit te laten geven, gellukig vinden ze het nog fijner om hun buurman weg te concurreren. Gevolg: quality of life verbeteringen worden door de ene partij voor een westers koopje aangeboden om een marktpositie in te nemen, maar betere technologie betaal je de hoofdprijs voor tot ook dat er ook aan moet geloven.
Ik heb 2 resin printers, de Epax X1 met RGB scherm, en een Epax X10 4K met mono scherm.

Een van de grotere voordelen van een mono scherm is de levensduur, maar zeker ook de hogere snelheid waar mee je kan printen.

Met de X1 RGB heb ik gemiddeld 7.5 sec exposure en met de X10 mono is het gemiddeld 1.4 sec, scheelt dus veel met grotere prints, die je dan nog op hoge resolutie kan printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Are you shitting me :o https://www.alibaba.com/p...rinter_1600088956810.html

Ik heb daarstraks dezelfde aangeschreven of ze zo'n scherm zouden kunnen maken zonder spiegel en mono chrome en nu vind ik van hun een scherm zonder spiegel en monochrome :o

EDIT: mmmh geen 1440(RGB)*2560 (Quad-HD) want dit is het scherm dat er nu insteekt: https://wisecoco.en.aliba...t_lcd_display_screen.html

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 28-01-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De knoop doorgehakt en zo'n mono scherm besteld met ergens anders een glas front :)

Zijn er mods die jullie hebben uitgevoerd op jullie printer(s) zoja welke mods en welke printer :)

Anycubic Photon S
1. de spindle begon te piepen (bras op gehard staal) en ook invetten mocht niet meer helpen dus dan maar POM variant besteld en geïnstalleerd, weg gepiep :)

2. De manier waarop je het deksel moet open doen bevalt me niet dus dan maar een gat geboord en bout erdoor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v90wrJ6.jpg

3. Hars is stickie (zelfs als je goed afkuist) en met 3 magneten die direct op de bouten plakken bewoog ik de printer meer dan dat het deksel open wou. 2 bouten vervangen door uitstekende variant en alles gaat veel simpeler :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AyQrRKA.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 31-01-2021 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-05 15:41
Sind een week nu ook de bezitter van een Anycubic Photon Mono, naast een anycubic i3 mega.

Maar wat een verschil met printen en gebruikers gemak.
Het grote voordeel van de Photon printer is de nauwkeurigheid van de prints, het print gemak (geen gekloot met leveling en de groote van het apparaat.
natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals het giftige resin, knoeien van de resin en een kleiner print volume.
Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

[ Voor 58% gewijzigd door my_fiero op 17-02-2021 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virox
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:06
Moest het geen zo'n giftig materiaal zijn voor het uitgehard is, had ik er wellicht ook al een in huis gehaald.
De resultaten zien er fantastisch uit qua detail.
Ook al is er nog wat post processing zoals curen en washen, het lijkt mij nog steeds minder gedoe qua instellen en hogere kans op succesvolle print dan bij een FDM.

Mijn Lego ontwerpen/MOC's https://rebrickable.com/users/Virox%20Bricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@Virox ik voel mij ook erg verleid, maar gezien het feit dat m'n fdm printer stof staat te happen...ik bestel wel wat bij een printboer die ik goed ken of iemand anders voor die ene keer.

Resin printen is interessant voor mijn hobby maar eigenlijk zie ik geen goede reden om in plaats van plastic wargaming figuren resin te printen. Lasersnijden daar in tegen... 7(8)7

[ Voor 32% gewijzigd door Arloid op 02-02-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Arloid schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:08:
@Virox ik voel mij ook erg verleid, maar gezien het feit dat m'n fdm printer stof staat te happen...ik bestel wel wat bij een printboer die ik goed ken of iemand anders voor die ene keer.

Resin printen is interessant voor mijn hobby maar eigenlijk zie ik geen goede reden om in plaats van plastic wargaming figuren resin te printen. Lasersnijden daar in tegen... 7(8)7
Voor mij is tot dusver het grote voordeel van zelf printen dat ik de dingen die niet standaard gemaakt worden kan printen. Één van de bordspellen die ik regelmatig speel, Kingdom Death: Monster, heeft standaard gewoon platte kartonnen stukken met een plaatje erop als terrein. Iemand heeft daar uitstekende 3D-sculpts van gemaakt en gratis beschikbaar gesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyVv-k9k-XDvRlnJe3mAnEx92EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKmpmeF63RHFMliaNQhVze9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih5dkIw1uzoS9mFunSSxz7ieZYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6AoYfuotApjeurVsB6ayeDZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een simpele paintjob erop, en het wordt toch allemaal een heel stuk leuker in een miniatures-game :)

Dit terrein kan ik natuurlijk ook wel laten printen. Dat kost ongeveer 60 euro per set, en dan komen er nog verzendkosten bij. Daarnaast is het dan FDM geprint, dus lager van kwaliteit. Tel daar nog een vriend bij op die dezelfde set ook wil hebben, en dan is een eigen printer ineens helemaal zo duur niet meer :)

Nog een foto in een spoiler, omdat er wat enigszins NSFW zaken bij zitten.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzv9y8D0Tb-fSjVsasRQwZicUCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je0Eks3FK7pIBtPZTFLmUZ90.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Wormaap op 02-02-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
Wat mij interesant lijkt is deze:
3D Printing Resin Rubber Resin Flexible Resin https://wanhao.store/prod...le?variant=32050177933367

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.cn/s/files/1/1335/8485/files/1_480x480.gif?v=1591258232

Allen $50,- verzend kosten, dat gaan we niet doen.
Weet iemand een zelfde vervanger hier te koop?
of heeft iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
my_fiero schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:14:
Wat mij interesant lijkt is deze:
3D Printing Resin Rubber Resin Flexible Resin https://wanhao.store/prod...le?variant=32050177933367

[Afbeelding]

Allen $50,- verzend kosten, dat gaan we niet doen.
Weet iemand een zelfde vervanger hier te koop?
of heeft iemand hier al ervaring mee?
De meeste flexibele resins zijn zo duur.
als je meerdere van dezelfde soort object wilt hebben, kan je misschien eentje printen, en daar een mal van maken.
Dan kan je een polyurethaan rubber gieten.
Ik heb zelf vaak rubberen onderdelen gemaakt met siliconen mallen, werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

my_fiero schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:22:
Sind een week nu ook de bezitter van een Anycubic Photon Mono, naast een anycubic i3 mega.

Maar wat een verschil met printen en gebruikers gemak.
Het grote voordeel van de Photon printer is de nauwkeurigheid van de prints, het print gemak (geen gekloot met leveling en de groote van het apparaat.
natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals het giftige resin, knoeien van de resin en een kleiner print volume.
Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Hier een paar prints die nu al heb gemaakt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En als ze klaar zijn een mooi plekje uitzoeken waar ze komen te staan (welke auto krijgen ze ;) )

[Afbeelding]

Ik heb de bouwvakker (hierboven) hollow gemaakt, maar ik print ze alleen nog masief,
Voordeel, staan steviger en geen gedoe met support, print sneller klaar voor te printen.
nadeel, meer resin gebruik, maar dat gaat om een paar centen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Gaaf!
Heb zelf ook een Diorama. En alles wat ik niet zelf in elkaar heb gelijmd, of uit donor auto's heb gehaald, is ook geprint. Maar de Resin printers doen dat natuurlijk wel vele malen mooier. Al kwam ik met PETG prints met wat schuurpapier en spuitplamuur ook een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
x

[ Voor 173% gewijzigd door my_fiero op 17-02-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heeft er iemand al een 4k mono printer, zoja welke en waarom die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Damic schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:20:
Heeft er iemand al een 4k mono printer, zoja welke en waarom die?
Ik heb een Epax X10 4K mono, die heb ik gekozen omdat ik een formaat groter wilde printen, en sneller (mono), maar niet in resolutie achteruit wilde gaan.
de grotere resin printers hebben ook gelijk of minder dan 4K schermen, waardoor de resolutie per mm2 minder is :)

Ik had al een Epax X1 en was zeer tevreden over de kwaliteit, degelijkheid en support van een Ned importeur.
vandaar dat ik een X104K mono heb gekozen, en ben ook zeer tevreden.

Wel heb ik alle fans verwisseld voor stillere, want het was een lawaai als deze stonden te draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@absrnd DAHM 1700€voor een printer, dat is ver boven het budget :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Damic schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:25:
@absrnd DAHM 1700€voor een printer, dat is ver boven het budget :(
:LOL, er zijn nu goedkopere versies van de X10 4K, toen ik deze kocht was deze € 2300,- O-)

Dat is een beetje de reden waarom de grotere resin printers in verhouding goedkoper zijn, ze hebben per mm2 minder pixels.

[ Voor 18% gewijzigd door absrnd op 14-02-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ten opzichte van de SL1 lijkt het een stap vooruit :+

BTW, heeft iemand hier ervaring met het maken van dubbelzijdige printplaatjes met MSLA printers?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ocf81 ben ik juist Bitluni (YouTube: Resin 3D Printing 2021 (Anycubic Mono, Mono SE)) aan't kijken over zijn sponsorschap door Anycubic en wat staat er in de commentaren:
Sci-DIY:1 uur geleden
Is it possible to expose photoresist for the PCBs in a TFT "screen" of this printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De techniek is al langer bekend en uitgebreid beschreven op sites als hackaday, maar meestal wordt er dan gesproken over single sided PCB's. Waar ik dus benieuwd naar ben is of iemand al een foefje heeft bedacht om op betrouwbare wijze een dubbelzijdig plaatje te maken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 10:02
Hey,

Ik heb het maar aangedurft om ook een resin printer te kopen. Ik ben al in het bezit van een dual-extruder FDM printer (Raise3d E2) en dat apparaat is een genot om mee te werken.

Zoals gezegd heb ik een starter resin printer aangeschaft t.w. de Anycubic Photon Mono X. Ik heb hier tot nu toe alleen maar ellende mee.

Ik gebruik de ECO anycubic black resin. Het is me nog geen enkele keer gelukt om ook maar iets wat op een print lijkt te krijgen. Alle prints blijven niet aan het printbed hangen, maar wel aan de FEP. Ik heb meerdere malen het bed gelevelled zonder resultaat. Daarnaast heb meerdere installingen geprobeerd met identiek hetzelfde resultaat. Zelf de print op de FEP ziet er hetzelfde uit.

Dit zijn een paar van de pogingen:

Resin type Layer Model printed Normal exposure time OffTime Bottom Exposure Bottom Layers Anti-Alias UV light strenght Experience/result

Eco Black 0,05 Benchy 9 5 70 6 4 80 Benchy didn't stick to the plate, failed!
Eco Black 0,05 Benchy 12 1 80 6 4 90 Benchy didn't stick to the plate, failed!
Eco Black 0,05 Benchy 9 1 70 6 4 80 Relevelled buildplate, same result as before. Benchy didnt stick
Eco Black 0,05 Benchy 9 1 140 6 4 90 Ongoing

Iemand wat tips voor me om eindelijk wat nut van het ding te hebben?

Xbox Live: Ofthewell NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Hairball zou je daar een mooie tabel van kunnen maken dan is dat gemakkelijker te interpreteren :)

maar zit je met een mono scherm op 9s seconden :o dat doen ik met een gewone photon en 50s voor de 3 eerste lagen.

Wat je zou kunnen doen is de eerste lagen op 20 zetten en de rest van de lagen op 5

Edit: ik was wat aan't rond kijken op Ome Ali voor mono 4k printers en kom ineens de volgende tegen https://chitu.aliexpress.com/store/2173157 ChiTu Systems, deze maken controller bordjes voor allerhande printers met al de nodige opties :o, zelfs meer want allemaal hebben ze netwerk support *O*

[ Voor 33% gewijzigd door Damic op 14-02-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Nog steeds met de gedachten aan het spelen om een instapmodel resin printer te kopen. Ben er nog niet helemaal kapot van maar de VOC vrije resins bieden hoop. Eerst maar een eigen stekkie vinden, zelfs met een goede filter lijkt een resin printer in een leefruimte geen goed idee met alle nodige nabewerking en kans op morsen.

Eigenlijk geen groot gemis aangezien het makkelijk zat is om het door een printboer te laten doen, maar zodra ik een nieuw stekkie heb komt er wel een resin printer in de hobbyruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Damic schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:33:
@Hairball zou je daar een mooie tabel van kunnen maken dan is dat gemakkelijker te interpreteren :)

maar zit je met een mono scherm op 9s seconden :o dat doen ik met een gewone photon en 50s voor de 3 eerste lagen.

Wat je zou kunnen doen is de eerste lagen op 20 zetten en de rest van de lagen op 5

Edit: ik was wat aan't rond kijken op Ome Ali voor mono 4k printers en kom ineens de volgende tegen https://chitu.aliexpress.com/store/2173157 ChiTu Systems, deze maken controller bordjes voor allerhande printers met al de nodige opties :o, zelfs meer want allemaal hebben ze netwerk support *O*
Ik gebruik onderstaande spreadsheet als richtlijn.

https://docs.google.com/s...82Zlh1vkL8/htmlview#gid=0

Maar ik heb al een ander issue gevonden. Mijn FEP heeft een beschadiging in het midden dus die ga ik als eerste vervangen. Maar wat ik raar vindis dat de FEP sowieso niet geheel helder is. Een beetje alsof het een beslagen raam is. Niet geheel wazig maar een beetje troebelig.

Eerst maar eens kijken of dat het probleem oplost.

Heb je een suggestie voor een gegarandeerde snelle testprint? Ik probeer het nu met de benchy boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Hairball dat is dus nog voor de oude Photon en Photon S :) niet de Mono Photon.

Wat je ook kunt doen is het print bed opschuren zoals BitLuni dat heeft gedaan YouTube: Resin 3D Printing 2021 (Anycubic Mono, Mono SE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Ik heb er deze op gezet:

https://sovol3d.com/products/magnetic-resin-flexi-plate

Makkelijk en snel.

Bij mijn mono moeten de eerste lagen zeker 20sec zijn dan gaat het goed (zie eerdere posts)
Daarnaast gebruik ik niet de anycubic software maar ChituBox 18 beta
Niet de laatse stable, die gaat fout

https://www.chitubox.com/en/download/chitubox-free

Ik behaal daar betere prints en minder fails mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Hairball schreef op maandag 15 februari 2021 @ 00:53:
[...]

Ik gebruik onderstaande spreadsheet als richtlijn.

https://docs.google.com/s...82Zlh1vkL8/htmlview#gid=0

Maar ik heb al een ander issue gevonden. Mijn FEP heeft een beschadiging in het midden dus die ga ik als eerste vervangen. Maar wat ik raar vindis dat de FEP sowieso niet geheel helder is. Een beetje alsof het een beslagen raam is. Niet geheel wazig maar een beetje troebelig.

Eerst maar eens kijken of dat het probleem oplost.

Heb je een suggestie voor een gegarandeerde snelle testprint? Ik probeer het nu met de benchy boot.
Let er inderdaad op dat je settings gebruikt voor een Mono printer, die heeft gehele andere exposure tijden, dan een niet mono scherm.
en een Benchy boot is een test voor FDM printers, totaal niet geschikt als test voor een resin printer,
als het goed is, staat er een test file op je USB drive, die je erbij hebt gekregen.
anders kan je die downloaden van hun site.

Een FEP is alleen helder als je deze er net opgezet hebt, na de eerste print, en je maakt je Vat schoon zal deze er altijd een beetje mat en wazig uit zien, dat is normaal, zolang als je er wat IPA in giet, deze weer redelijk helder is.

Prints die je doet laten altijd een soort afdruk achter op je FEP, zeker als je altijd je modellen in het midden plaatst, dit zal in de meeste gevallen geen probleem zijn, maar op die plek zal je FEP sneller slijten, en dat de laag op die plek moeilijker los komt als het bed omhoog gaat, voor de volgende laag.
probeer je modellen elke keer net een andere plek op het bed te geven, dit verlengt de duur van je FEP.

Als je test print wil doen, om te bepalen wat de beste exposure tijden voor je printer en type resin, moet je deze proberen.
https://www.thingiverse.com/thing:2682557
https://github.com/altLab/photon-resin-calibration
YouTube: Get Perfect 3D Prints With the Resin Exposure Finder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Ik heb half november afgelopen jaar een Anycubic Photon Mono SE & Anycubic Wash & Cure 2.0 gekocht en sindsdien heb ik 5 liter aan hars erdoor heen gejaagd. Vooral knick-knacks en beeldjes voor vrienden en familie en een heleboel scatter voor de boardgame Gloomhaven. Half december heb ik een luchtreiniger gekocht van Xiaomi met een actief koolstoffilter, daarmee ruik je bijna niets meer van de hars als er geprint wordt en hoef je niet je ramen wagenwijd open te zetten in de winter wat de temperaturen weer niet ten goede komt, na het printen wel, dan lucht alles extra goed door.

Bevalt tot nu toe erg goed en als je eenmaal de eigenaardigheden een beetje door hebt zijn failures redelijk uniek en enkel wanneer je echt iets challengings of nieuws probeert te printen of een compleet ander soort hars gebruikt waar je geen idee hebt wat het gaat doen.

Een ding wat me opvalt, op bijvoorbeeld Reddit, is dat veel mensen met een mono printer, als prints falen, de exposure times op niveau's hebben van gewone RGB schermen. Daarmee verzeker je jezelf van het feit dat de hars ook sterker aan het FEP sheet blijft plakken, plus dat een print 5x zo lang duurt als nodig is. Als het niet aan je build plate plakt maar wel aan je FEP, doe het tegenovergestelde, schroef de exposure tijd wat naar beneden en level je build plate nog een keer goed.

Een aantal dingen die ik geleerd heb de afgelopen maanden:
  • Als je denkt dat je genoeg supports hebt, is de kans groot dat je niet genoeg supports hebt gebruikt;
  • Houd de exposure tijden zo laag mogelijk (hoe meer opaque een hars is, hoe hoger de exposure time moet in mijn ervaring, mijn tijden rangen van 1.3 s tot max 2.2 s);
  • Voorkom printen op 90°/180° etc, maar zoek naar de hoek waarmee het model zoveel mogelijk op zichzelf bouwt en een zo klein mogelijk oppervlakte heeft;
  • Na het reinigen van je prints, gebruik een emmertje lauw-warm water om het model in te dompelen en de supports laten makkelijk los, zonder (al te veel) schade;
  • *OP EIGEN RISICO* Smeer na reinigen van je vat, wat PTFE-smeermiddel (ook wel dry lube genoemd) op je FEP sheet, dan verzeker je jezelf ervan dat de eerste paar prints makkelijker loslaten van het FEP sheet, en het houdt je FEP sheet ook langer goed; - edit: zie post van @absrnd hieronder waarom dit mogelijk geen goed idee is.
  • Vervang bij twijfel je FEP sheet, is een stuk minder werk en minder stressvol dan uitgeharde hars van je scherm afschrapen (een miniscuul gaatje zorgt al voor een grote rotzooi en nog veel meer stress);
  • Bij twijfel, schuur je build plate licht op, zodat prints beter blijven plakken (wel goed reinigen en opnieuw levelen natuurlijk);
  • LycheeSlicer bevalt 1000% beter dan Chitubox of PrusaSlicer (is een voorkeur natuurlijk, maar na het switchen naar Lychee heb ik 0 gezeik meer gehad met mijn resin prints);
  • Je kunt IPA makkelijk hergebruiken en filteren, het ziet er alleen wel uit alsof je een meth lab in huis hebt als je flessen vieze IPA in je vensterbank hebt staan;
Favoriete hars tot nu toe is Elegoo Standard Resin, de Anycubic Eco heb ik mixed resultaten mee behaald. Nu moet Anycubic alleen nog wel echt een firmware update uitbrengen voor de Mono SE waarmee anti-aliasing ook daadwerkelijk geactiveerd wordt, want dat is nu nog niet het geval (er is beta-firmware waar het wel mee lijkt te werken).

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Farscape2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:22:

• Smeer na reinigen van je vat, wat PTFE-smeermiddel (ook wel dry lube genoemd) op je FEP sheet, dan verzeker je jezelf ervan dat de eerste paar prints makkelijker loslaten van het FEP sheet, en het houdt je FEP sheet ook langer goed;
Dat is iets wat door alle fabrikanten zeer wordt afgeraden, en een mythe die nergens op gebaseerd is.
je loopt de kans dat je alle resin in je VAT vervuild met het smeermiddel, en deze niet goed uithardt e.d.
en ook als je het model wilt schilderen de verf niet blijft zitten, of kale plekken vertoont.
En ook na verloop van tijd on-uitgeharde hars naar buiten sijpelt, die je dan aan je handen krijgt.

Als je problemen hebt met het niet goed loslaten van de FEP, dan moet je je instellingen aanpassen.
of ook NFEP gaan gebruiken, zoals de Epax printers :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXxTDW1zQ4m-p_L0zaFIVPkUqXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpnd6VQ9RQL94I6SctjWloap.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 15-02-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

absrnd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:49:
[...]

Dat is iets wat door alle fabrikanten zeer wordt afgeraden, en een mythe die nergens op gebaseerd is.
je loopt de kans dat je alle resin in je VAT vervuild met het smeermiddel, en deze niet goed uithardt e.d.
en ook als je het model wilt schilderen de verf niet blijft zitten, of kale plekken vertoont.
En ook na verloop van tijd on-uitgeharde hars naar buiten sijpelt, die je dan aan je handen krijgt.

Als je problemen hebt met het niet goed loslaten van de FEP, dan moet je je instellingen aanpassen.
of ook NFEP gaan gebruiken, zoals de Epax printers :)

[Afbeelding]
Nog 0 problemen mee gehad met de 2 flessen waar ik doorheen ben gegaan terwijl ik de FEP voorzag van (echt een miniscule hoeveelheid) dry lube, en ja, de models ook geschilderd (ik prime sowieso eerst met plastic primer, daarna een basecoat en dan verven). Nu kunnen ervaringen natuurlijk verschillen, maar het heeft vooral voor de bottom layers voordeel gehad in mijn huidige FEP sheet.

NFEP zou inderdaad beter zijn, maar tot nu toe geen leverancier kunnen vinden die voor een schappelijke prijs naar de EU kan verschepen en dan niet dat je er maanden op moet wachten. Dus als je een adres hebt, houd ik me aanbevolen

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Farscape2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Nog 0 problemen mee gehad met de 2 flessen waar ik doorheen ben gegaan terwijl ik de FEP voorzag van (echt een miniscule hoeveelheid) dry lube, en ja, de models ook geschilderd (ik prime sowieso eerst met plastic primer, daarna een basecoat en dan verven). Nu kunnen ervaringen natuurlijk verschillen, maar het heeft vooral voor de bottom layers voordeel gehad in mijn huidige FEP sheet.

NFEP zou inderdaad beter zijn, maar tot nu toe geen leverancier kunnen vinden die voor een schappelijke prijs naar de EU kan verschepen en dan niet dat je er maanden op moet wachten. Dus als je een adres hebt, houd ik me aanbevolen
Een bijkomend probleem met FEP lubricant, is dat men ook niet goed weet hoeveel men denkt er op te moeten smeren, waardoor gevaarlijke problemen ontstaan,
dat je na een paar weken het geprinte object beetpakt, en zonder dat je het weet on-uitgeharde resin aan je vingers hebt, en als je dan in je ogen wrijft of in je mond steekt met eten kan dat serieuze problemen geven
ook allergische reacties, die pas weken later opduiken.

De resins, OOK als het water oplosbare is, blijven chemische middelen die gevaarlijk kunnen zijn.

Dit is een Ned leverancier, die ook Epax verkoopt:
https://www.fepshop.com/product/fep/fep-alternatives/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

absrnd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Een bijkomend probleem met FEP lubricant, is dat men ook niet goed weet hoeveel men denkt er op te moeten smeren, waardoor gevaarlijke problemen ontstaan,
dat je na een paar weken het geprinte object beetpakt, en zonder dat je het weet on-uitgeharde resin aan je vingers hebt, en als je dan in je ogen wrijft of in je mond steekt met eten kan dat serieuze problemen geven
ook allergische reacties, die pas weken later opduiken.

De resins, OOK als het water oplosbare is, blijven chemische middelen die gevaarlijk kunnen zijn.

Dit is een Ned leverancier, die ook Epax verkoopt:
https://www.fepshop.com/product/fep/fep-alternatives/
Meer dan een doperwt of twee is niet nodig, daar kun je de fep sheet goed mee insmeren, laten inwerken, en daarna met een microvezel doek enig restant wat zichtbaar is afnemen.

Ik heb nog 0 problemen gehad met prints die week zijn geworden, online ook niets over kunnen vinden (ben aardig actief op de verschillende subreddits voor resin printers). Maar ik seal dan ook na het uitharden en support cleanup alles met plastic primer, ook als ik het niet schilder.

Water-washable resins vertrouw ik niet zo. Teveel mensen die denken dat ze dan het afvalwater gewoon het riool in kunnen gooien, doe je met de IPA en hars afval toch ook niet? Tenminste, ik hoop van niet... Ik bewaar alles in duidelijk gemarkeerde flessen om als het een voorraadje is af te kunnen leveren bij de milieustraat als chemisch afval.

Bedankt voor de link, staat op mijn lijstje voor als mijn huidige voorraad FEP sheets op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Meen mij iemand te herrineren die zijn resin water in de zon laat uitharden, natuurlijk met dop er op. Vervolgens giet hij het door een zeef voor hergebruik bij de ergste schoonmaak.

Ik zou het alleen niet laten verdampen of alsnog wegspoelen. Gewoon naar de chemie straat in een jerrycan met alle andere zooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
Farscape2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:22:
Nu moet Anycubic alleen nog wel echt een firmware update uitbrengen voor de Mono SE waarmee anti-aliasing ook daadwerkelijk geactiveerd wordt, want dat is nu nog niet het geval (er is beta-firmware waar het wel mee lijkt te werken).
Ik heb de Beta firmaware er op gezet, en die werkt prima, anti-aliasing aan, prints zien er mooi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

my_fiero schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:30:
[...]
Ik heb de Beta firmaware er op gezet, en die werkt prima, anti-aliasing aan, prints zien er mooi uit
Heb je die via Anycubic's support afdeling gekregen of via-via?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
via een link
Anycubic heeft deze (nog) niet op de site geplaatst.

uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZnED0aWPWk

link firmware onder het filmpje

[ Voor 150% gewijzigd door my_fiero op 16-02-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

my_fiero schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 12:54:
via een link
Anycubic heeft deze (nog) niet op de site geplaatst.

uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=5ZnED0aWPWk

link firmware onder het filmpje
Ah ja die video heb ik gezien, is voor de Photon Mono. Ik heb een Photon Mono SE, waar dus ook een beta-firmware voor is, die al enkele tijd uitgegeven wordt door Anycubic support, maar net als voor de Mono nog niet officieel verkrijgbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ofthewell
absrnd schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:18:
[...]

Let er inderdaad op dat je settings gebruikt voor een Mono printer, die heeft gehele andere exposure tijden, dan een niet mono scherm.
en een Benchy boot is een test voor FDM printers, totaal niet geschikt als test voor een resin printer,
als het goed is, staat er een test file op je USB drive, die je erbij hebt gekregen.
anders kan je die downloaden van hun site.

Een FEP is alleen helder als je deze er net opgezet hebt, na de eerste print, en je maakt je Vat schoon zal deze er altijd een beetje mat en wazig uit zien, dat is normaal, zolang als je er wat IPA in giet, deze weer redelijk helder is.

Prints die je doet laten altijd een soort afdruk achter op je FEP, zeker als je altijd je modellen in het midden plaatst, dit zal in de meeste gevallen geen probleem zijn, maar op die plek zal je FEP sneller slijten, en dat de laag op die plek moeilijker los komt als het bed omhoog gaat, voor de volgende laag.
probeer je modellen elke keer net een andere plek op het bed te geven, dit verlengt de duur van je FEP.

Als je test print wil doen, om te bepalen wat de beste exposure tijden voor je printer en type resin, moet je deze proberen.
https://www.thingiverse.com/thing:2682557
https://github.com/altLab/photon-resin-calibration
YouTube: Get Perfect 3D Prints With the Resin Exposure Finder!
toon volledige bericht
Het is me inmiddels gelukt om succesvol te printen. De mono x settings spreadsheet hebben daar we bij geholpen, maar het vreemde is dat de anycubic eco resin met allebei de kleuren die ik geprobeerd heb niet aan het bed bleef hangen. Toen ik elegoo resin gebruikte had ik 100% perfecte prints.

De anycube zwarte resin leek ook doorzichtig na printen. Wellicht iets met die resin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
Hairball schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Het is me inmiddels gelukt om succesvol te printen. De mono x settings spreadsheet hebben daar we bij geholpen, maar het vreemde is dat de anycubic eco resin met allebei de kleuren die ik geprobeerd heb niet aan het bed bleef hangen. Toen ik elegoo resin gebruikte had ik 100% perfecte prints.

De anycube zwarte resin leek ook doorzichtig na printen. Wellicht iets met die resin?
Misschien een foto plaatsen, ik ben wel benieuwd naar jouw resultaat, en misschien kunnen we nog verbeter punten aanwijzen :)

Kijk sowieso even op de datum op de flessen, soms wordt er oude resin geleverd, alhoewel ik daar de laatste maanden niet veel over gehoord hebt.

Zwart is vaker een beetje doorzichtig, dat heeft met de pigmenten te maken, en dat zwart teveel licht tegenhoud, die de uitharding kan tegenwerken, en de fabrikant er voor kiest minder pigment to te voegen om een beter resultaat te geven

Het klopt dat Mono printers iets kieskeuriger zijn met specifieke resin, dat heeft met de snellere uitharding te maken.
Ik weet dat Epax speciaal resin maakt die beter werkt met de Mono printers.
Maar zelf gebruik ik Elegoo ABS like resin, die prima werkt op mijn Mono printer.

Grijs heeft altijd mijn voorkeur, dit geeft in de meeste gevallen duidelijker weer hoe het resultaat is, en je niet eerst een primer moet spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVKgiNMu2eQV4LtbvWG4iGllTuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4BkxUu1yKyKB0vDYM4o1M8D.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door absrnd op 16-02-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hairball schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Anycub zwart is ook semi transparant :) als je maar een paar lagen print, zit wrs minder pigment in dan bij de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofthewell
Damic schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Anycub zwart is ook semi transparant :) als je maar een paar lagen print, zit wrs minder pigment in dan bij de rest.
Alles goed en wel, maar het is me een volslagen raadsel dat die Anycube resin helemaal niets doet. Heb het gecontroleerd en de houdbaarheidsdatum staat tot juni 2022.

De elegoo resin doet het prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eqt2qArSlw4dr4llPySJcjrumxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqcfEhbQzLDbRNgzndEdn5D2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUTaZtJ6tcEevJcSO4_lsW61Ywc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8dKNtj6qXOCVsL5a78yM8hB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
my_fiero schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 07:13:
[...]

Waar heb je deze vandaan ?? _/-\o_
Dit is een Marty Mcfly 1:8 voor de Eaglomoss Delorean, die ik maak voor andere.
geschilderd of als kit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ercHtrT7HsOupTlCNSHEWCEzs9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/opZrEtoIIDP4MZRVadut9zej.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-05 08:08
Avond, nice, Resin forum :-)

Sinds December 2020 in het bezit van een Anycubic Photon Mono SE en een Wash&cure. Perfecte aanvulling op mijn Creality Ender 5 die ik sinds December 2019 heb draaien. En ja, idd, beide kerst cadeau’s van het thuis-front.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a88KHCOThf6GErE_qmrK8okuzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqpCR5O5XbwYQXTrLn93gzeH.jpg?f=fotoalbum_large

En nu we hier toch zijn. Loop tegen wat geknoei aan met de IPA. Iemand een idee hoe je die schoon kunt houden? Zeker in het Wash-bad lijkt de rest resin zich op te stapelen en uiteindelijk neer te staan als een soort dikke film om de hele wash-bad en rotor. Terwijl ik de print eerst goed schoonspuit met IPA uit een bloemen spuit. Maar de IPA uit de Wash lijkt dus na een paar weken echt niet meer bruikbaar. Iemand goede ideeen voor beter workflow met schoonmaken etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

smitae schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:49:
En nu we hier toch zijn. Loop tegen wat geknoei aan met de IPA. Iemand een idee hoe je die schoon kunt houden? Zeker in het Wash-bad lijkt de rest resin zich op te stapelen en uiteindelijk neer te staan als een soort dikke film om de hele wash-bad en rotor. Terwijl ik de print eerst goed schoonspuit met IPA uit een bloemen spuit. Maar de IPA uit de Wash lijkt dus na een paar weken echt niet meer bruikbaar. Iemand goede ideeen voor beter workflow met schoonmaken etc.
Heb precies dezelfde setup :) Wat ik doe, als ik klaar ben met printen en denk "de komende dagen print ik waarschijnlijk niets" dan giet ik de vervuilde IPA in lege (schoongemaakte ) frisdrankflessen die ik dan in mijn vensterbank zet. Dan kan de hars beslaan in flessen in plaats in het wasbad.

Als het goed neergedaald is, dan giet ik het voorzichtig door een koffiefilter heen en heb ik weer, relatief, schone IPA. Het neergedaalde restant verzamel ik in lege flessen om naar de milieustraat te brengen als chemisch afval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smitae
En nu ik toch bezig ben. Ik gebruik de 3D printers vooral voor war-gaming spul (1/100 schaal) en modelbouw. FDM is voor het grotere spul zoals terrein, maar ook onlangs alles voor Gloomhaven in PLA geprint. Dat is goed genoeg.

Maar vooral in de modelbouw is het echt een perfecte aanvulling, bezig met NL marine schepen uit WW2 in 1/100 schaal. De romp etc gaat in PLA, model waar ik nu aan werk (mijn eerste) is 1 meter lang. Maar alle details gaan in Resin. Zou onmogelijk zijn met een FDM printer. Ik ontwerp ook alles zelf in 3D in Blender. Beste hobby ever.

Tot nu toe erg tevreden, vraag mij wel vaak of ik niet teveel support gebruik. Maar goed, heb het idee dat je beter teveel dan te weinig support kunt gebruiken met Resin.

Hoop dat we elkaar verder kunnen helpen in dit forum topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxLTuaD_4Y1-J3b9-KuxLOT2hOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFqACjybtsjOZLGasZFP0yI4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4s9rtai1WZ5xCq5PQB3NTm2kJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLVv2dHs8CbmeIV9EnSc1wKv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZapaClsepHfrQkyYaYT2WcEwIQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2MDOgwgcEr4Gy56TUcRoTtU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat houder ontworpen voor Arduino Micro en nano :) dit vooor The Sims plumbob lamp > https://www.thingiverse.com/thing:4770371
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/8b/d6/3e/e7/3e/featured_preview_signal-2021-02-21-170510.jpeg

Ook wat verschillende knoppen + houders en een bodem voor de lamp
Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/assets/73/ae/b8/e0/b7/featured_preview_signal-2021-02-20-131656.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Damic schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:36:
Wat houder ontworpen voor Arduino Micro en nano :) dit vooor The Sims plumbob lamp > https://www.thingiverse.com/thing:4770371
[Afbeelding]

Ook wat verschillende knoppen + houders en een bodem voor de lamp
[Afbeelding]
Nice, heb zelf nog een partij Arduino pro-mini’s, uno en mega’s liggen. Moet nog steeds een aantal solderen en wat sensoren er aan hangen voor gebruik als TheThingsNetwork nodes. Maar ook wel leuk om er een esp32 aan te prikken met wat leds. Hum.... maar beetje tijdgebrek.
Werkt dat goed met doorzichtig resin? Heb op dit moment alleen clear, zwart, wit en grijs. Is het de moeite om paar liter heldergroen of blauw te halen.
Nog steeds goeie deals op Ali via Anycubic shop, levering uit DE warehouse. Minder dan 30 euro per liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Doorzichtige resin werkt het beste van allemaal want er zit geen pigment in ;) = basis voor alles.

Als je groen niet doorzichtig wilt maken kap je er wat wit bij :)

Djeez is de prijs van hars weer gezakt, in november 28,81€/l nu 26,46€/l zou trouwens kijken naar Spanje of Frankrijk geen shipping en goed koper overall ;) ow en als je meer dan 1 koopt gaat er nog wat af (2%)

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 21-02-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Damic schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:44:
Doorzichtige resin werkt het beste van allemaal want er zit geen pigment in ;) = basis voor alles.

Als je groen niet doorzichtig wilt maken kap je er wat wit bij :)

Djeez is de prijs van hars weer gezakt, in november 28,81€/l nu 26,46€/l zou trouwens kijken naar Spanje of Frankrijk geen shipping en goed koper overall ;) ow en als je meer dan 1 koopt gaat er nog wat af (2%)
Die free shipping had ik nog niets gezien, scheelt weer 5 Euro. Gaat wel heel erg omlaag de prijs idd.
50 Euro was heel normaal, maar rond de 25 Euro lijkt de nieuwe normaal te gaan worden.
Ik klaag niet. Vandaag bijna door mijn Gray heen.

En even getest met alleen afspoelen van de prints met een planten spuit met IPA. Dus niet meer in de wash. Lijkt eigenlijk beter te werken dan in de wash. Wel allemaal kleine printjes, weet nog niet hoe dat gaat werken met de grotere prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat niet alleen als je meerdere koopt gaat de shipping omhoog ;) terwijl de andere warehouses free shipping blijft :+ ow en 95% kans dat het toch van DE warehouse komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 11:53
@iDaniel Zou een zelfbouw 'zuurkast' met filter en afzuig installatie een optie zijn? Een standaard zuurkast zou niet passen op mijn zolder (schuin dak). Ik wilde sowieso al iets van een afzuig systeem bouwen voor en airbrush station, daar een 'zuurkast' naast bouwen zou een optie zijn.

Een alternatief zou kunnen zijn de schuur geheel ombouwen, maar daar komt isolatie, verwarming, airco, etc. nog eens extra bij kijken en zou een veel groter langer termijn project zijn...

Ik heb interesse in het resin printen, maar ben als de dood voor de resin dampen/toxicity. Helemaal veilig zou zijn er helemaal niet er aan te beginnen (and belief me, that's an option!), maar als het veilig kan, graag!

Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar modelbouw-plastic miniaturen, het issue is niet zo zeer de kosten, maar eerder de optie/limitaties van leveranciers, er zijn er slechts een beperkt aantal die het gebruiken, niet alles heeft dezelfde kwaliteit en op het STL landschap worden er hele mooie 3D modellen geproduceerd.

Zelf heb ik een hekel aan resin miniaturen, vaak fragiel, naar spul om te ontdoen van moldlines (stof daarvan is ook niet fijn) en moet ik assembleren met secondelijm (waar ik al jaren heel erg allergisch voor ben geworden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
@Cergorach Ik denk dat je best redelijk eenvoudig een goed werkende DIY zuurkast kan bouwen en dan is het resin printen sowieso veilig te doen. Echte zuurkasten hebben een afzuiging van (uit m'n hoofd) tussen 1000 en 1500 m^3/h. Ter vergelijking; een redelijke afzuigkap heeft ongeveer de helft van deze afzuiging. Een goede zuurkast heeft een laminaire flow over de gehele opening. Let hier dus op als je er zelf een bouwt, dat de lucht niet van slechts één kant afgezogen wordt.

Als ik er zelf één zou bouwen zou ik het baseren op een afzuigkap en daar een bekisting onder bouwen met een verschuifbare opening. Met bijvoorbeeld wierook kun je testen of de luchtstromen ook daadwerkelijk de zuurkast ingaan. Let wel dat een lab zelf ook enorm sterke afzuiging heeft. Eventueel kun je ook een soort glove-box met afzuiging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Ik blijf toch problemen houden met schoonmaken van de prints. Ik heb prints met veel kleine details en ik blijf wat last houden van opgedroogde IPA naar de UV Cure. Zat nu aan de volgende workflow te denken;

- Schoonspuiten met IPA
- In de Wash IPA
- Afspoelen met water
- Ultrasoon me water
- UV Cure

Iemand nog ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
smitae schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:05:
Ik blijf toch problemen houden met schoonmaken van de prints. Ik heb prints met veel kleine details en ik blijf wat last houden van opgedroogde IPA naar de UV Cure. Zat nu aan de volgende workflow te denken;

- Schoonspuiten met IPA
- In de Wash IPA
- Afspoelen met water
- Ultrasoon me water
- UV Cure

Iemand nog ideeen?
Ik maak ze met 2 bakken schoon, een met al resin resten, daar gebruik ik een zachte kwast om details schoon te maken, 2e bad is altijd schone IPA, (deze inhoud gooi ik in het vuile bad na een paar keer schoonmaken) daar doe ik met de kwast hetzelfde.
Daarna de IPA laten verdampen, (ik gebruik ook een lucht compressor, maar een waaier werkt ook prima.
dan uit harden onder UV

Ik gebruik nooit water.

Als je alleen een beetje spoelt, en niet goed met een kwast of ultrasoon bad schoonmaakt, blijven er meestal resten hars in naden e.d. zitten, en die drogen dat wit op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

smitae schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:05:

- Schoonspuiten met IPA
- In de Wash IPA
- Afspoelen met water
- Ultrasoon me water
- UV Cure

Iemand nog ideeen?
Wat @absrnd zegt. Ik gebruik een vies IPA bad voor de initiële wash, een bad met schone IPA voor een tweede wash en een zachte borstel (zachte tandenborstel in mijn geval) om de kleine details goed te kunnen schoonmaken.

Als je een medium of harde tandenborstel gebruikt moet je heel rustig aandoen, heb al een paar keer de niet-uitgeharde prints op die manier beschadigd. Van belang is ook dat na het wassen in alcohol je het model goed de tijd geeft om op te drogen, omdat IPA wit uitslaat als je het uithardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
en hoelang gaat de print dan in de IPA om te spoelen?

Ik doe dit meestal 12 min (geen idee waarom )

En hoelang uitharden met de UV lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
my_fiero schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:11:

Afspoelen/wassen doe ik boven/in bakje dat is sproeien zodat het meeste eraf is. Dat is kwestie van paar minuten max.

Daarna in de Wash machine, meestal 4 ~ 6 minuten.

UV Cure is beetje afhankelijk van het model. Hele kleine dingen 2 minuten, meeste op 4 minuten en de lompe dingen op 6 minuten.

[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 26-02-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
smitae schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Afspoelen/wassen doe ik boven/in bakje dat is sproeien zodat het meeste eraf is. Dat is kwestie van paar minuten max.

Daarna in de Wash machine, meestal 4 ~ 6 minuten.

UV Cure is beetje afhankelijk van het model. Hele kleine dingen 2 minuten, meeste op 4 minuten en de lompe dingen op 6 minuten.
UV cure is wel afhankelijk hoe sterk je UV lamp is, bij jou max 6 min, bij mij 15 min :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
absrnd schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:55:
[...]

UV cure is wel afhankelijk hoe sterk je UV lamp is, bij jou max 6 min, bij mij 15 min :)
Ja, idd. Ik heb een wash & cure van Anycubic en daar kun je alleen kiezen tussen 2, 4 of 6 minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

my_fiero schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:11:

Gaat niet zozeer om de duur maar dat alle vloeibare hars eraf is.

Hoe langer je een model in IPA laat zitten hoe meer details ook verdwijnen (het model is nog niet uitgehard namelijk).

Het 1e bad doe ik 3 minuten, dan met borstel licht schrobben en dompelen en dan nog een minuut of 2 max in 2e bad. Als ze dan na drogen nog wat sticky voelen (altijd met handschoenen testen), dan doe ik nog met wat alcohol in een spuitbus spoelen.

Met UV licht ligt het geheel aan wat voor UV lamp je gebruikt, voor de meeste miniaturen die ik print doe ik meestal in totaal 4 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
smitae schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:42:
[...]
Ja, idd. Ik heb een wash & cure van Anycubic en daar kun je alleen kiezen tussen 2, 4 of 6 minuten :)
Ik ook maar kan gewoon instellen (cure v2)
van 1 min tot 99 min, en de lamp zal sterk genoeg zijn lijkt mij (is orgineel van anycubic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Had gisteren en vandaag weer 1 om na te denken.

De eerste lagen plakten mooi aan het printbed maar de rest plakt mooi aan de fep. Misschien probleem met hars dus gewisseld met een andere pot (die ook al ope nwas maar in het donker had gestaan) maar zelfde resultaat.
- Nieuw ongeopend hars erin > zelfde resultaat.
- Nieuwe fep film > zelfde resultaat
- een print die al op de usb stick staat gestart en gaat momenteel perfect.

>> kan al de gerenderde prints die ik nog wil maken dus terug op nieuw renderen want Anycubic Workshop heeft een aantal lagen overgeslagen :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
Damic schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:45:
Had gisteren en vandaag weer 1 om na te denken.

De eerste lagen plakten mooi aan het printbed maar de rest plakt mooi aan de fep. Misschien probleem met hars dus gewisseld met een andere pot (die ook al ope nwas maar in het donker had gestaan) maar zelfde resultaat.
- Nieuw ongeopend hars erin > zelfde resultaat.
- Nieuwe fep film > zelfde resultaat
- een print die al op de usb stick staat gestart en gaat momenteel perfect.

>> kan al de gerenderde prints die ik nog wil maken dus terug op nieuw renderen want Anycubic Workshop heeft een aantal lagen overgeslagen :F :F
Het kan zijn dat je bottom layer exposure tijd goed is, maar je exposure tijd voor de rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@absrnd ja daar heb ik ook aan gedacht maar zelfs al zet ik die tijd op 20s dan ging het nog mis (vergeten te melden), zit hem echt in de slicer want nu zit ik aan 63% geprint met 8s lagen.

Maar 0.05 mag niet langer op een Photon S dan 13 seconden duren, zit je daaraan of boven dan zijn er andere problemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Damic schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:45:

Probeer LycheeSlicer eens (https://mango3d.io/lychee-slicer-for-sla-3d-printers/), Photon Workshop is een drama vergeleken met de nieuwere versies van Chitubox en Chitubox is een waar drama vergeleken met Lychee. Heb, na kort de beta in Pro mode gebruikt te hebben, direct voor een jaar de Pro versie genomen. Als prints nu falen is het echt iedere keer mijn schuld geweest omdat ik te overmoedig was weinig supports of getweakte settings die verkeerd uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Farscape2 damn dat is een krachtig stuk programma :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Is LycheeSlicer het echt waard t.o.v. Photon Workshop (Ik heb een AnyCubic Mono SE).

Heb geen ervaring met andere slicers dus beetje moeilijk om te bepalen of het het echt waard is.
Tot nu toe kan ik redelijk uit de voeten met Photon Workshop. Sinds December 2 liter weggeprint, veel klein spul, nog geen mislukte prints?
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste