Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

smitae schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:21:
Is LycheeSlicer het echt waard t.o.v. Photon Workshop (Ik heb een AnyCubic Mono SE).

Heb geen ervaring met andere slicers dus beetje moeilijk om te bepalen of het het echt waard is.
Tot nu toe kan ik redelijk uit de voeten met Photon Workshop. Sinds December 2 liter weggeprint, veel klein spul, nog geen mislukte prints?
Photon Workshop is, in mijn ervaring, erg beperkt en omslachtig in gebruik. Het is gebaseerd op Chitubox, maar loopt een heel stuk achter tov van Chitubox, dus Chitubox is al een verbetering tov Photon Workshop. Lychee is compleet anders en wordt erg goed onderhouden door het Mango3D team.

Je kunt de gratis versie gewoon gebruiken, die toont advertenties voordat je het slicen start, allemaal wel gerelateerd aan resin printen, Kickstarters/Patreons van modellers etc.

De Pro versie biedt een aantal extra's waaronder krachtige custom supports en meer types aan rafts. De reden dat ik voor Pro ben gegaan is de Pixel Perfect-mode, waarmee je retesnel islands kunt herkennen en zeker kunt zijn dat prints goed werken (de island detector in Lychee zelf is al erg goed, net als de NetFabb integratie om modellen te repareren, ook modellen vervangen met behoud van supports, positie en formaat is een plus). De Magic Button is... erg magic en nog niet heel erg bruikbaar maar is in de laatste 2 updates al beter geworden.

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-06 16:37
Farscape2 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Photon Workshop is, in mijn ervaring, erg beperkt en omslachtig in gebruik. Het is gebaseerd op Chitubox, maar loopt een heel stuk achter tov van Chitubox, dus Chitubox is al een verbetering tov Photon Workshop. Lychee is compleet anders en wordt erg goed onderhouden door het Mango3D team.

Je kunt de gratis versie gewoon gebruiken, die toont advertenties voordat je het slicen start, allemaal wel gerelateerd aan resin printen, Kickstarters/Patreons van modellers etc.

De Pro versie biedt een aantal extra's waaronder krachtige custom supports en meer types aan rafts. De reden dat ik voor Pro ben gegaan is de Pixel Perfect-mode, waarmee je retesnel islands kunt herkennen en zeker kunt zijn dat prints goed werken (de island detector in Lychee zelf is al erg goed, net als de NetFabb integratie om modellen te repareren, ook modellen vervangen met behoud van supports, positie en formaat is een plus). De Magic Button is... erg magic en nog niet heel erg bruikbaar maar is in de laatste 2 updates al beter geworden.
Ik zal dit weekend eens een poging doen met de gratis versie. Hoop vooral dat Ctrl-Z ook werkt op support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-06 08:42
Ik gebruik PrusaSlicer 2.0 samen met Chitubox met de Anycubic Photon Mono.
Eerst de stl file in PrusaSlicer plaatsen, daar gebruik maken van "automatic position" zodat het item
onder de juiste hoek word geplaatst op het print bed.
Dan de auto support kiezen met instelling 100% min afstand 5 of 6 mm (net wat ik het beste vind uitkomen).
Daarna saven inc support (export with supports) en vervolgens openen in Chitubox.
Met Chitubox slicen, en saven naar UB -> printen

Bijna alle prints gaan goed 98% (4L weggeprint sinds december ;) )
Ik vind wel de suport op de grondplaat bij Photon workshop beter, deze heeft een schuin randje waardoor je makkelijk de print kunt verwijderen.
Bij PrusaSlicer is deze recht. daardoor kun je lastiger met de spatel eronder komen om de print los te maken.
Maar daarvoor gebruik ik Flexible plate van sovol3D

Helaas werkt Lychee bij mij niet, krijg een openGL error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 14:47
Farscape2 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:04:
[...]

Heb precies dezelfde setup :) Wat ik doe, als ik klaar ben met printen en denk "de komende dagen print ik waarschijnlijk niets" dan giet ik de vervuilde IPA in lege (schoongemaakte ) frisdrankflessen die ik dan in mijn vensterbank zet. Dan kan de hars beslaan in flessen in plaats in het wasbad.

Als het goed neergedaald is, dan giet ik het voorzichtig door een koffiefilter heen en heb ik weer, relatief, schone IPA. Het neergedaalde restant verzamel ik in lege flessen om naar de milieustraat te brengen als chemisch afval.
Kijk eens naar een distiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Lijkt me niet nodig om de IPA te destilleren als de hars neerslaat en je de doorzichtige semi-schone IPA er zo vanaf giet.

En had niet door dat er een resin printer topic was. Goed om te weten, heb sinds een paar dagen een Anycubic Photon op m'n bureau staan, maar nog geen toebehoren, dus ben nog bezig met inlezen en dingen bestellen. :)

FEP film passen er 2 uit zo'n groter 28x20 vel. Kan ook gelijk een extra vat bestellen, Sovol vat kost niet zo veel, en zitten gelijk van die siliconen doppen bij, misschien wel handig. Van kleur wisselen is minder vervelend als je dr meer hebt natuurlijk.

Zit te denken om een enclosure te maken met afvoerslang gekoppeld aan de mechanische ventilatie, dan kan ik daar printen en nabewerking doen zonder meur. Moet ff kijken hoe ik dat precies ga aanpakken.

[ Voor 40% gewijzigd door AlexanderB op 18-03-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

AlexanderB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:33:
Zit te denken om een enclosure te maken met afvoerslang gekoppeld aan de mechanische ventilatie, dan kan ik daar printen en nabewerking doen zonder meur. Moet ff kijken hoe ik dat precies ga aanpakken.
Zijn legio voorbeelden van de vinden waar mensen adapterplaten voor de exhaust van de Photon machines hebben gemaakt om dan de lucht af te voeren (al dan niet met een koolstoffilter ertussen):

- https://www.thingiverse.com/thing:4263072
- https://www.reddit.com/r/...nd_smell_extractor_kotto/
- https://cults3d.com/en/3d...ve-fume-extraction-system

Hoef je dus geen enclosure voor te maken, aangezien de printer al in een enclosure zit en je simpelweg een adapterplaat op de achterkant kunt schroeven. Als je hem op de mechanische ventilatie wilt aansluiten, zoek even uit hoever de lucht dan eerst door je huis gehaald wordt. Lijkt me niet wenselijk om de lucht verder je huis in te slingeren, als je hem ook direct naar buiten kunt gooien.

En welkom in de resin wereld!

En op @killah 's reactie, een distilleerketel zou kunnen, maar die zijn
1) Vaak nogal aan de prijs als je niet zelf in elkaar wilt beunen
2) Kosten veel stroom om te laten draaien en
3) Met IPA als basis ook niet zonder gevaar (zeker als je hetzelf in elkaar hebt gebeund)

Met twee aparte schoonmaakbaden voor de eerste en tweede was en wat lege (schoongemaakte) flessen frisdrank werkt het filteren aardig goed, kost alleen wat meer geduld.

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Die eerste modificatie ziet er erg strakt uit. :) Denk dat ik die gelijk ga toepassen.

Actieve kool filters had ik ook naar gekeken, maar je weet bijna niet wat je krijgt. Want voor hetzelfde geld is het een spons waar ze wat houtskoolpoeder op gelijmd hebben, en die dus geen verschil maakt.

De mechanische ventilatie gaat naar buiten, staat op het dak zo'n grote ventilator die lucht van het hele gebouw naar buiten zuigt, elk huis heeft een afvoer in de keuken, wc en badkamer.
Vandaar ook dat direct naar buiten een beetje tricky is, want als ik een raam of deur open om de slang naar buiten te steken dan waait het zo weer terug naar binnen.

Qua enclosure zat ik te denken aan eventuele dampen die vrijkomen bij het nabewerken enzo, maar dat zal natuurlijk minimaal zijn in vergelijking met wat de printer intern doet als er urenlang een bak resin open staat.

[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 18-03-2021 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

AlexanderB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:22:
Die eerste modificatie ziet er erg strakt uit. :) Denk dat ik die gelijk ga toepassen.

Actieve kool filters had ik ook naar gekeken, maar je weet bijna niet wat je krijgt. Want voor hetzelfde geld is het een spons waar ze wat houtskoolpoeder op gelijmd hebben, en die dus geen verschil maakt.

De mechanische ventilatie gaat naar buiten, staat op het dak zo'n grote ventilator die lucht van het hele gebouw naar buiten zuigt, elk huis heeft een afvoer in de keuken, wc en badkamer.
Vandaar ook dat direct naar buiten een beetje tricky is, want als ik een raam of deur open om de slang naar buiten te steken dan waait het zo weer terug naar binnen.

Qua enclosure zat ik te denken aan eventuele dampen die vrijkomen bij het nabewerken enzo, maar dat zal natuurlijk minimaal zijn in vergelijking met wat de printer intern doet als er urenlang een bak resin open staat.
Ah een appartementencomplex dus? Dan zou ik zeker oppassen met het aan de mechanische ventilatie hangen. Voor je het weet blaast het bij één van je bovenburen het huis in.

Een koolstoffilter zou ik dan ook niet via Amazon of AliExpress voor een dubbeltje kopen, maar bij een winkel die niets anders doen. Automotive bedrijven en growshops verkopen veel filters (moet je dan wel een inline fan bij hebben om goede flow te hebben) die je met één van de vele adapters aan de machine kunt hangen. Bijvoorbeeld met een filter zoals deze redditor gebruikt: https://www.reddit.com/r/...a_big_activated_charcoal/

Het nabewerken valt mee, zolang je handschoenen draagt en optioneel een mondmasker en vooral een voorraad keukenpapier binnen handbereik hebt gebeurt er vrij weinig. Een enclosure waarin je de ruimte wilt hebben om nabewerking te kunnen doen wordt al snel erg groot, je wilt wel wát ruimte hebben om dingen weg te kunnen leggen.

De juiste resin vinden is ook erg belangrijk, ik gebruik Elegoo Standard en Anycubic Plant-Based resin en die stinken zoveel minder dan andere merken die ik geprobeerd heb. Mijn Xiaomi Mi Air Purifier 3H filtert ook nog eens het restant weg. Eerlijk gezegd, de isopropanol stinkt harder dan de hars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
AlexanderB schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:33:
Lijkt me niet nodig om de IPA te destilleren als de hars neerslaat en je de doorzichtige semi-schone IPA er zo vanaf giet.
Na 4 keer begint het best wel sticky IPA the worden. En met 10 liter ipa (huidige prijzen) heb ik de distiller er al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Farscape2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:34:
[...]
Mijn Xiaomi Mi Air Purifier 3H filtert ook nog eens het restant weg. Eerlijk gezegd, de isopropanol stinkt harder dan de hars.
Die staat bij mij ook in de knutsel kamer te zoemen en doet het goed. Behalve dat de wifi niet op 5Ghz werkt. Dus lekker handmatig momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killah
Farscape2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:27:
[...]

En op @killah 's reactie, een distilleerketel zou kunnen, maar die zijn
1) Vaak nogal aan de prijs als je niet zelf in elkaar wilt beunen
2) Kosten veel stroom om te laten draaien en
3) Met IPA als basis ook niet zonder gevaar (zeker als je hetzelf in elkaar hebt gebeund)

Met twee aparte schoonmaakbaden voor de eerste en tweede was en wat lege (schoongemaakte) flessen frisdrank werkt het filteren aardig goed, kost alleen wat meer geduld.
De "Vevor Stainless Steel Water Distiller" is een interessant ook standaard bedoelt voor alcohol. Deze staat voor volgende maand in de planning. En hij gaat wel in het schuurtje stomen.
Kost rond de 90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
killah schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Na 4 keer begint het best wel sticky IPA the worden. En met 10 liter ipa (huidige prijzen) heb ik de distiller er al uit.
Zoveel IPA verbruik je toch niet? Iemand hier had wel mooi idee om het in PET fles te doen als het te vuil is geworden. Lekker in de zon zetten en de resin slaat vanzelf neer.

Mijn workflow is als volgt;
- Print klaar, van bed halen en met de bloemenspuit met IPA de print redelijk schoonspuiten, vooral in de holle ruimtes, etc. Dat doe ik boven een afsluitbare plastic bak.
- Daarna in de Anycubic wash, paar minuten wassen in IPA.
- Uit de wash, dan schoonblazen boven de afsluitbare plastic bak.
- Laten drogen.
- In de Cure.

De IPA in de afsluitbare plastic bak, wordt langzaam wel smerig, maar de resin slaat gewoon neer in dikke klodders. Na week of wat kan ik de heldere IPA gewoon weer hergebruiken en de klodders resin eruit in een oude PET-fles voor de chemo-kar.
IPA in de Wash container gaat als het te smerig is in PET-fles en zet ik in de vensterbank. Na paar dagen filteren en weer klaar voor gebruik. Klodders resin blijven wel achter in de PET-fles.

Verbruik is minimaal en hoef verder geen rare dingen te doen. Sinds Januari bezig, nog steeds met de eerste 5 liter IPA bezig.
Was 1 x vergeten de plastic bak af te sluiten..... dat IPA verdampt als een malle 8) Dus daar zit voor mij het grootste IPA verbruik in.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
smitae schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:19:
[...]

Zoveel IPA verbruik je toch niet? Iemand hier had wel mooi idee om het in PET fles te doen als het te vuil is geworden. Lekker in de zon zetten en de resin slaat vanzelf neer.
Ik helaas wel en ik heb een saturn dus ook mijn bak is aan de maat 4L zit er in. En voor de rest doe ik hetzelfde. lekker bezinken en in de zon en dan er uit filteren. Alleen de IPA begint wat plakkerig te worden. Ik heb nog wel genoeg staan. Dus zodra ik aan de laatste bus begin ga ik die koker aanschaffen. Lees er goede ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
killah schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Ik helaas wel en ik heb een saturn dus ook mijn bak is aan de maat 4L zit er in. En voor de rest doe ik hetzelfde. lekker bezinken en in de zon en dan er uit filteren. Alleen de IPA begint wat plakkerig te worden. Ik heb nog wel genoeg staan. Dus zodra ik aan de laatste bus begin ga ik die koker aanschaffen. Lees er goede ervaringen over.
Heb je een link naar de koker??
Wil toch eens kijken, als het minder werk, gesmeer en niet duur is wil ik wel eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
killah schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:23:
[...]
Dus zodra ik aan de laatste bus begin ga ik die koker aanschaffen. Lees er goede ervaringen over.
Hier ben ik ook benieuwd naar, en hoe schoon komt de IPA er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
my_fiero schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar, en hoe schoon komt de IPA er dan uit?
Volgens de foto's die ik heb gezien is de IPA 100% schoon. Alleen de bak waarin je "gekookt" hebt kan wel een schuursponsje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
smitae schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:53:
[...]

Heb je een link naar de koker??
Wil toch eens kijken, als het minder werk, gesmeer en niet duur is wil ik wel eens kijken.
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B07M6JBF4B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killah
Pas op dat is een waterkoker. Die gaat tot 160 graden. Je moet een regelbare hebben met een lager kookpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Denk dat ik het maar niet doe. En om nou de IPA te verwarmen, weet niet, dat ga ik maar niet doen.

Verbruik is minimaal, enige extra werk is het overgieten in PET flessen etc. En schoonmaken van de rest resin, maar dat heb je met een koker ook. En voor die 100 euro kun je ruime 20 liter IPA scoren. Dat is met mijn verbruik 10 jaar IPA.
Ik zie geen business case 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@killah ik zien aan die deluxe versie geen temperatuur regeling zitten.
@smitae of sneller, je flessen onde de UV zetten :) lekker vlokken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Damic schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:14:
https://www.amazon.nl/gp/product/B086GL7FTS

Na ja dan zal dat display geen instelling zijn, zoals je volgens de omschrijving kan instellen.
En die vlokken aktie doe ik al 3 keer daarvoor. Dit is voor mijn batch onbruikbaar IPA.

Maar ik heb wel de casus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Damic schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:14:
Ja, lekker bakken uh vlokken in de cure machine 8)
Maar als de zon los gaat een weekje in de vensterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Eerste testen met de distiller zijn voor mij positief. Ik haal per 4L vuile IPA 3.2L terug. En de ik haal bijna 400 gram aan goo uit een run. Nu heb ik weer 10L schone IPA op voorraad. Dan kan ik weer een paar maanden aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Sorry hoor, maar wat een uiterst krankzinnig idee om zulke enorme hoeveelheden isopropanol (= ZEER BRANDBARE VLUCHTIGE VLOEISTOF) te gaan destilleren op 90 graden Celsius met een Chinese (!) water (!) destilleerder.

''Standaard bedoelt voor alcohol", ja dat staat er ja, maar dat maakt het niet per se waar. Levensgevaarlijk. Meteen weggooien dat apparaat en dankbaar zijn dat je 10 L isopropanol hebt bespaard en dit avontuurtje hebt overleeft. Echt gestoord dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Wat komt er niet uit China, als de bouwkwaliteit en het ontwerp gewoon goed zijn maakt dat ook niet zo veel uit. Ik zie genoeg troep van Westerse makerlij dat nog slechter is dan het spul uit China.

Geen onbelangrijke zorgreden trouwens, echter ga ik geen waarde hecten aan een paniek post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
iDaniel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 02:36:
Sorry hoor, maar wat een uiterst krankzinnig idee om zulke enorme hoeveelheden isopropanol (= ZEER BRANDBARE VLUCHTIGE VLOEISTOF) te gaan destilleren op 90 graden Celsius met een Chinese (!) water (!) destilleerder.

''Standaard bedoelt voor alcohol", ja dat staat er ja, maar dat maakt het niet per se waar. Levensgevaarlijk. Meteen weggooien dat apparaat en dankbaar zijn dat je 10 L isopropanol hebt bespaard en dit avontuurtje hebt overleeft. Echt gestoord dit.
Dan kun je gelijk stookwinkel opheffen en vele andere locaties. Duik er even echt in voor dat je aannamens en uitspraken doet. Jah er komen dampen vrij. En nee ik doe het niet binnen vanwege de dampen. En ik distilleer op 85 graden.

Daarnaast als het zo gevaarlijk is dan adviseer ik je ook gelijk over te gaan op water washable Resin omdat je bij het schoonmaken dampen vrijkomen in je kamer die volgens jou licht onvlambaar zijn. En ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Een van de redenen om goed te ventileren, de andere is omdat de resin zelf dampen afgeeft.

Over water wasbare resin gesproken, mag toch hopen dat niemand die onder de kraan afspoelt of het waswater zo in het riool dumpt. :/

De eerste dingetjes voor m'n 3d printer beginnen binnen te komen. bakje, FEP, 405nm UV lamp voor een curing station, etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killah
AlexanderB schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:43:

Over water wasbare resin gesproken, mag toch hopen dat niemand die onder de kraan afspoelt of het waswater zo in het riool dumpt. :/

Helaas hele volkstammen die dit dus wel doen want het is lekker makkelijk. Persoonlijk vind ik water wasbare resin daarom ook vervuilender. Maar er zijn die het kiezen vanwege de stank. Maar dan kun je ook kiezen voor andere Resin als Siraya Tech fast.

Enne over handige spulletjes koop ook een "splat mat" voor onder de printer. Is een siliconen mat die er mooi onder printer past of er voor. Die kun je ook makkelijk schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

killah schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:14:
[...]
Enne over handige spulletjes koop ook een "splat mat" voor onder de printer. Is een siliconen mat die er mooi onder printer past of er voor. Die kun je ook makkelijk schoonmaken.
Dat kan ik beamen. Ik heb daarvoor een siliconen mat gekocht bedoeld voor de voerbakken van je huisdier (https://www.amazon.nl/gp/product/B085G2N97S/). Stuk goedkoper dan de matten die 3D printing als marketing hebben. Heb er twee, 1 waar de printer en wash station op staan en 1 die ik gebruik als ondergrond om te hobby'en (bijvoorbeeld wanneer ik met resin gaten/support schade opvul of aan het schilderen sla).

Ook heb ik een sloot aan (fastfood) lunch trays ingeslagen vorig jaar om prints op te bewerken/vervoeren en verder te hobby'en (https://www.amazon.nl/gp/product/B07DC7NKQK/).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Farscape2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:48:
[...]

Ook heb ik een sloot aan (fastfood) lunch trays ingeslagen vorig jaar om prints op te bewerken/vervoeren en verder te hobby'en (https://www.amazon.nl/gp/product/B07DC7NKQK/).
Goede keuze ik heb bij de action gewoon 10 stapel bakken gekocht waar ik de verschillende sets in stop.
En een spray bottle met IPA is ook handig en de grote papieren rollen van de Action. En de klapper voor mij was de plastic scheermesjes met houder. En deze gebruik ik voor het verwijderen van de prints van de bouwplaat. Wel een raft met opstaande rand gebruiken. Ik heb nu alleen krasjes van de eerst 4 dagen toen ik dat dus niet deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

killah schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Goede keuze ik heb bij de action gewoon 10 stapel bakken gekocht waar ik de verschillende sets in stop.
En een spray bottle met IPA is ook handig en de grote papieren rollen van de Action. En de klapper voor mij was de plastic scheermesjes met houder. En deze gebruik ik voor het verwijderen van de prints van de bouwplaat. Wel een raft met opstaande rand gebruiken. Ik heb nu alleen krasjes van de eerst 4 dagen toen ik dat dus niet deed.
De plastic scheermesjes kunnen ook je scherm redden als je ooit een lekkage hebt en hars op je LCD scherm terecht komt, dus een plastic scheermesje/schraper is sowieso een handig instrument om in huis te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh ik ben de kleine printer beu want die is teklein, nu was ik aan't kijken naar groteprinters en kwam uit bij Phrozen Transform (13.3") of een Epax X156 (15.6").
geen van beide zijn ergens te koop tegen normale prijzen, ik vermoed zelfs dat de X156 pas eind April/begin Mei word gelerverd.

Zijn er hier mensen dat zo'n grote printer hebben (@Shaggy ) en even willen zeggen wat ze ervan vinden?

@Wormaap kun je misschien de ts aanpassen met vermelding van alternatieve goed werkende slicers: zoals chitubox en lycheeslicer?

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 31-03-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Damic schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:53:
Mmmh ik ben de kleine printer beu want die is teklein, nu was ik aan't kijken naar groteprinters en kwam uit bij Phrozen Transform (13.3") of een Epax X156 (15.6").
geen van beide zijn ergens te koop tegen normale prijzen, ik vermoed zelfs dat de X156 pas eind April/begin Mei word gelerverd.

Zijn er hier mensen dat zo'n grote printer hebben (@Shaggy ) en even willen zeggen wat ze ervan vinden?

@Wormaap kun je misschien de ts aanpassen met vermelding van alternatieve goed werkende slicers: zoals chitubox en lycheeslicer?
Let wel goed op, de printers zijn dan wel groter, de resolutie per mm2 is kleiner, en je kan tegen stepping aanlopen op vlakken die alsnog storend kunnen zijn.

Ik heb zelf de Epax X10 4K, (E10 is de nieuwe versie) juist vanwege het formaat tov de resolutie.
en de Epax E10 zou een mooie tussen oplossing zijn qua prijs formaat en resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@absrnd ja dat weet ik maar ik print voornamelijk mechanische stukken dan is detail niet zo belangrijk.
En ben je zeker dat de E10 de opvolger is van de X10 4K, dat is een stap achteruit want geen deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:37:
@absrnd ja dat weet ik maar ik print voornamelijk mechanische stukken dan is detail niet zo belangrijk.
En ben je zeker dat de E10 de opvolger is van de X10 4K, dat is een stap achteruit want geen deur.
De X10 was geheel uit metaal met metalen deur, en kostte toen 2300,-
de E10 is de opvolger en goedkoper gemaakt, omdat de concurrentie ook met veel goedkopere grotere printers op de markt kwamen.

Die deur maakt totaal geen verschil met printen, je moet alleen de kap er af tillen om het model te verwijderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Met printen niet maar ik heb toch liever een deur dan een kap dat ik ergens moet neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:03:
Met printen niet maar ik heb toch liever een deur dan een kap dat ik ergens moet neerzetten.
Als jij 930,- extra wil betalen voor een deur, prima :)

of deze kopen
https://epax3d.com/collec...ducts/assembled-door-hood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Voor die 930 zou je zelfs een mal kunnen laseren en zelf met een bovenfrees een frame met deurtje kunnen frezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Wat is het voordeel van X10 vs de saturn op de hoogte na ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

*Ik was op de Fepshop aan't kijken, niet bij epax zelf*

mmmh ja dan is een E10 wel goed als daar een deur verkrijgbaar voor is of zelfs met deur verkrijgbaar https://epax3d.com/collec...-with-assembled-door-hood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:22:
*Ik was op de Fepshop aan't kijken, niet bij epax zelf*

mmmh ja dan is een E10 wel goed als daar een deur verkrijgbaar voor is of zelfs met deur verkrijgbaar https://epax3d.com/collec...-with-assembled-door-hood :)
Nu ik naar die versie kijk, lijkt het er op dat je toch de bovenkant er af moet halen, om de VAT te verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR1ezH01R4WvehJ4s1xmz2cyxEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/urYsOIasRuvRMqTRXIITiG3K.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Momenteel ben ik een beeld aan het printen van een Engineer van de film Prometheus,
dit is een pre-design sculptuur die gebruikt is in de design fase van de film.

Geprint in 3 segmenten met de maximale hoogte van de printer.
De bedoeling is dat deze er uit gaat zien als een bronzen beeld :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ILVo2maL58RefxwFs5da2Y7kwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HtEDGCsvDeriUyukvquOWZf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nice.

Was me juist aan't bedenken, als jullie lights-out printen hoe houden jullie het hars vat vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:52:
Nice.

Was me juist aan't bedenken, als jullie lights-out printen hoe houden jullie het hars vat vol?
De slicer (Chitubox) geeft aan wat de hoeveelheid hars die gebruikt gaat worden, ik hou dat als graad meter, en begin altijd sowieso met een volle bak :)

Als er meer gebruikt wordt dan wat er in de VAT zit, weet je dat je bij moet vullen, maar dat kan weer strepen veroorzaken, ik vul elke keer een klein beetje bij in de loop van een uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja de meeste slicers doen dat wel maarja pebcak is snel gebeurd :) daarmee ik was aan't zien om eventueel zo'n dop van een fles aan te passen zodoende dat ie zelf kan bijvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:09:
Ja de meeste slicers doen dat wel maarja pebcak is snel gebeurd :) daarmee ik was aan't zien om eventueel zo'n dop van een fles aan te passen zodoende dat ie zelf kan bijvullen
Wat een beetje meespeelt is dat resin in het VAT door convectie in beweging gehouden wordt, en niet de zwaardere delen van de mix uiteenvallen, dat zie je wel als je een dag al je printer stil staat.
als je een fles oid gaat gebruiken om druppelsgewijs bij te vullen, kan het zijn dat niet goed door-gemengde delen in de VAT terecht komen.

Ik denk dat dit vele nog van weerhoud om die toe te passen, ik zie met regelmaat een soortgelijke oplossing komen, maar hoor daar vrij snel niets meer van.

Ik hoop ook dat daar een oplossing voor komt :)

Misschien een VAT met hogere rand, en dat je de buildplate met houder lager komt te zitten, je verliest wat cm in hoogte, maar maakt grotere prints gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja daar heb ik rekening mee gehouden, gaan de fles onderste bovenzetten :)

*WIP*
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g0fX5Eh.png
De hars fles: https://www.thingiverse.com/thing:4814325

[ Voor 22% gewijzigd door Damic op 02-04-2021 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Das alleen een mockup fles he, die is niet printbaar.

Als je een hoop werk wilt besparen kan je deze remixen voor je eigen printer?
https://www.thingiverse.com/thing:4305649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Dus blijven de de zwaardere stoffen in de dop zitten, wil je ook niet en kan zelf desastreuzer zijn. Enige manier is goed schudden voor het printen en voor het bijvullen, en schudden zal je. O-)

Wil je het makkelijk doen dan zal je het mechanisch moeten schudden, voor m'n verf gebruik ik een goedkoope nagellak schudder en zoeits vergelijkbaars kan je met een servo doen. Plank, rubber noppen, riempje en schudden maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@AlexanderB ja die heb ik zelf getekend :+ en het zou kunnen dat die hol is dus ik kan die wel printen, maar waarom zou ik :?
@Arloid
Her is de bedoeling dat er een aangepaste dop onder komt met een nipple op en een darm aan die dan naar een pomp gaat. Ook is het de bedoeling dat er een magnetisch roer systeem rond de hals komt die eigenlijk de hele tijd de fles opgeroerd gaat houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@Damic kijk dat kan ik lastig ruiken. O-)
Ambitieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ruik je de hars niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killah
Damic schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:52:
Nice.

Je kunt ook een aftermarket VAT kopen met een grotere inhoud. En er is zelfs een verise op de markt met een verwarmings element.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXAPlOml8X4QJvlLs_u161kMvBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0xR0aOsvCruJsK2wngVfZHt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
killah schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:16:
[...]

Je kunt ook een aftermarket VAT kopen met een grotere inhoud. En er is zelfs een verise op de markt met een verwarmings element.
[Afbeelding]
Ziet er interessant uit, wat kan je er meer over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
Komt eigenlijk omdat er geen vat spares waren voor de Elegoo saturn. Dus nu maakt er eentje tanks waar je bijna 2L in kwijt kan. En de versie met verwarming heb ik nog wel gedachten over vanwege de kanalen in de tank waardoor schoonmaken wat lastig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQwsaFA0wywPi0f7q_Mrb0kgo-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCl4BOchWxoFo2BU3Eoeo24w.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het verwarmen van Resin wil ik liever een blower gebruiken die in printer staat. Die verwarmt de gehele printer naar een comfy 30C.

Ik wacht nog 1 pakketje van ali (de sensor/Relay) en dan ga ik dat ook testen. Kan ik met een open raam printen zonder dat het te koud is.

[ Voor 26% gewijzigd door killah op 02-04-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
killah schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:33:
Komt eigenlijk omdat er geen vat spares waren voor de Elegoo saturn. Dus nu maakt er eentje tanks waar je bijna 2L in kwijt kan. En de versie met verwarming heb ik nog wel gedachten over vanwege de kanalen in de tank waardoor schoonmaken wat lastig is.

[Afbeelding]

Voor het verwarmen van Resin wil ik liever een blower gebruiken die in printer staat. Die verwarmt de gehele printer naar een comfy 30C.

Ik wacht nog 1 pakketje van ali (de sensor/Relay) en dan ga ik dat ook testen. Kan ik met een open raam printen zonder dat het te koud is.
Nice :)

Ik heb zelf ook zitten denken om een grotere VAT te maken, maar ik zou gewoon hetzelfde design aanhouden als de standaard versie, alleen dan met hogere wanden, om het ook simpel te houden.
en een langere beugel maken waar de buildplate aan zit.

Maar ik ben zeker wel benieuwd wat je resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Damic schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:09:
@AlexanderB ja die heb ik zelf getekend :+ en het zou kunnen dat die hol is dus ik kan die wel printen, maar waarom zou ik :?
Ah ja, had niet gezien dat je 'm zelf getekend had. :) Maar omdat er geen schroefdraad op de hals zat, lijkt me niet heel praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Schroefdraad, klik systeem ja :+

Edit:

MILJAAR hé
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QYhLPLv.png

[ Voor 54% gewijzigd door Damic op 02-04-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: zijn er harsen met hele kleine krimp factor? Die van Anycubic is 7.1% nu je kan daar rekening mee houden bij het tekenen maar dan moet je je tekeningen dubbel tekenen voor zowel cnc als sla.

Ow en kan hars tegen benzine/E5/E10/E85?

*ben zelf nog onderzoek aan't doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Damic schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:11:
Vraagje: zijn er harsen met hele kleine krimp factor? Die van Anycubic is 7.1% nu je kan daar rekening mee houden bij het tekenen maar dan moet je je tekeningen dubbel tekenen voor zowel cnc als sla.

Ow en kan hars tegen benzine/E5/E10/E85?

*ben zelf nog onderzoek aan't doen.
Interessant, wist ik niet dat het 7.1% is, da’s best veel. Print alleen met de Anycubic resin.
Ik heb het niet gemerkt moet ik zeggen, ik print zowel PLA als Resin en dat combineer ik dan.

Zit nog wel te kijken om te mengen met een meer flexibele resin. Want de hele kleine/dunne onderdelen zijn soms echt te breekbaar en breken naar mijn gevoel net iets te vaak bij verwijderen support. Dus net even iets meer flexibel zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja het viel me op nu ik met iets groots en accuraat bezig ben dat ik iets meer dan een mm er naast zat :/ heb namelijk 2 gaten van 7.5mm 110mm uit elkaar staan en als ik meet dan heb ik 116.5 terwijl dat 117.5 moet zijn :(

Ik denk trouwens dat die 7.1% de maximum kan zijn.

Nu 1mm is niet veel behalve als je uitlijnbussen heb staan op 7mm van een ander gat en als die verkeerd zijn dan klopt de rest van je model niet :(
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mMgeOdT.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KHH6Wjq.png

[ Voor 5% gewijzigd door Damic op 04-04-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:46:
Ja het viel me op nu ik met iets groots en accuraat bezig ben dat ik iets meer dan een mm er naast zat :/ heb namelijk 2 gaten van 7.5mm 110mm uit elkaar staan en als ik meet dan heb ik 116.5 terwijl dat 117.5 moet zijn :(

Ik denk trouwens dat die 7.1% de maximum kan zijn.

Nu 1mm is niet veel behalve als je uitlijnbussen heb staan op 7mm van een ander gat en als die verkeerd zijn dan klopt de rest van je model niet :(
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je ook het gehele object gemeten, en of die iets groter is dan wat zou moeten ?
Dit kan ook een exposure probleem zijn, te veel en gaten worden kleiner, maar buitenmaten worden ook groter.

Ook is het bekend dat krimp en rek anders is afhankelijk van je oriëntatie op de buildplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
smitae schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:34:
[...]

Zit nog wel te kijken om te mengen met een meer flexibele resin. Want de hele kleine/dunne onderdelen zijn soms echt te breekbaar en breken naar mijn gevoel net iets te vaak bij verwijderen support. Dus net even iets meer flexibel zou wel handig zijn.
Ik ben op een geven moment overgestapt naar Elegoo ABS like resin, dit is stugger, en minder barst als je support verwijderd.
enige nadeel is dat het model een paar dagen als een rubberige oppervlakte aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Horizontaal uiterste: 125,25mm gemeten en 126,00mm getekend
2 rechte vlakken (verticaal): 111,38mm gemeten en 112,00mm getekend

Zo geprint:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4n1tukH.png

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 04-04-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:23:
Horizontaal uiterste: 125,25mm gemeten en 126,00mm getekend
2 rechte vlakken (verticaal): 111,38mm gemeten en 112,00mm getekend

Zo geprint:
[Afbeelding]
Valt me ook op dat in je tekening en slicer afbeelding je model veel facetten heeft, voor het tekenen kan het helpen om het vloeiend er mee te werken, maar als je als STL gaat opslaan, dan probeer ik zeker een hoge resolutie te gebruiken, dat wanden vloeiend glad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Miljaar nu je het zegt. Mmh het stond op fijn nu op custom 0.01mm en 1°, maar de afmetingen in de stl klopte ook voor de aanpassing.

Anyway het ziet er nu zo uit :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/O4hJ1w8.png

Edit: ik zien juist dat ik van Siraya Tech een mail heb terug gekregen i.v.m. mijn 2 vragen over hun BUILT hars
1. hoeveel % krimpt een geprint stuk: 6% per volume when fully cured
2. kan hun hars tegen benzine (E5/E10/E85): [vraag terug gehad]

[ Voor 36% gewijzigd door Damic op 04-04-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
absrnd schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:15:
[...]

Ik ben op een geven moment overgestapt naar Elegoo ABS like resin, dit is stugger, en minder barst als je support verwijderd.
enige nadeel is dat het model een paar dagen als een rubberige oppervlakte aanvoelt.
Is het ook goed te verven na drogen en uitharden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
smitae schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:11:
[...]

Is het ook goed te verven na drogen en uitharden?
Na een laagje primer gaat het schilderen prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ercHtrT7HsOupTlCNSHEWCEzs9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/opZrEtoIIDP4MZRVadut9zej.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Eerste printje is gemaakt, plat plaatje met een paar letters er op voor een prototype. Alleen past het totaal niet in de FDM print waar het in moet komen, dus een of beide printers printen afwijkende maten, moet dat eens gaan calibreren denk ik.

[edit:] en het antwoord is.. beide. De FDM print ~2.5% te klein zo te zien, en de Photon print ergens tussen de 2.5% en 5% te groot. Dat wordt calibreren..

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 08-04-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
AlexanderB schreef op woensdag 7 april 2021 @ 23:48:
Eerste printje is gemaakt, plat plaatje met een paar letters er op voor een prototype. Alleen past het totaal niet in de FDM print waar het in moet komen, dus een of beide printers printen afwijkende maten, moet dat eens gaan calibreren denk ik.

[edit:] en het antwoord is.. beide. De FDM print ~2.5% te klein zo te zien, en de Photon print ergens tussen de 2.5% en 5% te groot. Dat wordt calibreren..
Ja, dat blijft een uitdaging, ik heb paar rechte stukken van maximale lengte geprint op zowel de Creality Ender 5 en de Photon Mono SE. Maar ook printje van 0,2 tot 0,45 cm voor schroefmaat bepaling.
Daarmee soort van baseline schaal factor bepaalt. Zodat ik Cura en Photon Workshop de prints steeds goed schaal.

Even een beetje etxra werk, maar daarna weet je in elk geval dat de spullen in PLA en Resin ook goed passen.

Ik pas dus niet de printer aan met flow, e-steps, profiles, etc. Maar doe de schaalfactor in de slicers. Geeft ook veel meer flexibiliteit naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vandaag de magnetische roerder aangekregen eventjes getest en het roert maar nu wat zit er eigenlijk in
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fbe8jd0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zDmXgSo.jpg

Juist 2 magneten op een motor dat dan rond draait :( dus om dat te integreren moet ik dus magneten rond de fles laten draaien :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Het ziet er "mooi" aan de buitenkant uit, maar het hotglue gehalte aan de binnenzijde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:48

Shaggy

Misantroop pur sang

Damic schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:53:

Sorry, lees het nu pas, nogal druk zeg maar haha

Ben op zich prima te spreken over de transform. Ik zie dat er de laatste maanden veel nieuwe soortgelijke printers op de markt zijn gekomen, welke hetzelfde en waarschijnlijk nog beter en sneller zullen werken. Maar tot op heden geen klagen. Goed, betrouwbaar en nauwkeurig.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Als iemand je vraagt om Star Wars figuurtjes te printen, maar dan iets kleiner :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8VdgRLs8cAHE88n5O4LEqSg6Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7Sf51UNu2g8mFjWS21fQUVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct4c9RLu2D07gN6nTreUExJTYHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GEr6d72NSmYIB4Fv9n7IuGU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J3pN9cZA7DWIB9USnmku-eEAbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/equLrywz2WzGhXOeofqbUGRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Of een Giger kunstwerk _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aq8zvTPFhCzQySvCIPY1lNGhbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybA5f6uUKEAhnaNWpbDOMK3D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 12-04-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Leuke gummyberen :9
Verbaas me nogsteeds hoeveel detail uit resin gehaald kan worden tegenover andere sculpting media. (Ik zeg sculpting want een resin print kan je ook in metaal nagieten.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smitae
Inderdaad en FDM en Resin vullen elkaar ook perfect aan.

1/100 schaal WW2 Torpedoboot jager Kortenaer (98cm). Romp en de grotere onderdelen met een Creality Ender 5 (layer 0.20, 0.16 en hier en daar wat 0.12mm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHQDNCvZlRjpnp9plrOCYRyy7P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiBXdSa1KaXbXYog6VCGe5a8.jpg?f=fotoalbum_large

En het kleinere spul in Resin op de Anycubic Mono SE (layer 0.04mm).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcPYta8ocRD2PdEzrlURIGzP9OA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JcWJl4YbPjg3XL9MNXjOJVx.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de kleinste onderdelen 1 a 2 mm groot zijn. met details tot tienden van millimeters.
Alles wat ik zelf teken ook volledig zelf kunnen printen. Modelbouw wereld is veel leuker geworden.
Details in 1/100 tot 5 cm real-world is geen probleem meer. Enige nadeel, zoveel detail, dus ook zoveel extra teken en print werk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyrs4Q2dh6eQsSq1pEEroKnVNOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfOWKd7uhTlt102zkBlvqVi3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7OkKeNi5cGfpny5nPVXyTa3aFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H9Uhn01NjJJD2prCFqwXpGrz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2GOnNSzz4LbZc_Q_86vA5l9zZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr2kmRHfoD12pYPVmQmcjm4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 20:00
absrnd schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:01:
[...]

Na een laagje primer gaat het schilderen prima :)

[Afbeelding]
Erg mooie print en paintjob! Waar heb je dit model vandaan als ik vragen mag?
Zelf nog geen resin printer, maar als ik dit zo zie ben ik er wel aan toe ;)
Welke resin printer/settings heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
PVG555 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:54:
[...]

Erg mooie print en paintjob! Waar heb je dit model vandaan als ik vragen mag?
Zelf nog geen resin printer, maar als ik dit zo zie ben ik er wel aan toe ;)
Welke resin printer/settings heb je hiervoor gebruikt?
Deze heb ik zelf gemaakt, dmv 3D scannen.
En omgebouwd tot een soort bouwpakket.
Geprint met 0,02 layers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVKgiNMu2eQV4LtbvWG4iGllTuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4BkxUu1yKyKB0vDYM4o1M8D.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door absrnd op 12-04-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Pffff Man man man, nu reageert het touchscreen amper als je erop drukt van de Anycubic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Vandaag de nieuwe Wash and Cure Plus van Anycubic ontvangen,
en tegelijk 10 liter IPA, er gaat al 8,5 liter in de bak Pffff :)

Deze kon ik niet laten gaan voor € 146,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_t4BidgNAE_-8Xd99X1wA_7bEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wmvkwOaGT3m4CMfY6H0dSen.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
absrnd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:03:
Vandaag de nieuwe Wash and Cure Plus van Anycubic ontvangen,
en tegelijk 10 liter IPA, er gaat al 8,5 liter in de bak Pffff :)

Deze kon ik niet laten gaan voor € 146,-

[Afbeelding]
Nice, ik heb zelf de V1 + Photon Mono SE in de aanbieding gehaald in in December.
Ideale dingen die wash & Cure.

Ik probeer de bak niet helemaal te vullen. Print meestal redelijk kleine dingen dus ik heb in de bak niet meer dan nodig is om het metalen bakje volledig onder de IPA te krijgen. Voordeel is dat ik dan minder IPA verbruik.
En ik her-gebruik zoveel mogelijk als de IPS te smerig is geworden. Gewoon overgieten in een PET-fles lekker paar dagen in de zon zetten. Resin slaat neer en is de IPA weer klaar voor hergebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
smitae schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:44:
[...]

Nice, ik heb zelf de V1 + Photon Mono SE in de aanbieding gehaald in in December.
Ideale dingen die wash & Cure.

Ik probeer de bak niet helemaal te vullen. Print meestal redelijk kleine dingen dus ik heb in de bak niet meer dan nodig is om het metalen bakje volledig onder de IPA te krijgen. Voordeel is dat ik dan minder IPA verbruik.
En ik her-gebruik zoveel mogelijk als de IPS te smerig is geworden. Gewoon overgieten in een PET-fles lekker paar dagen in de zon zetten. Resin slaat neer en is de IPA weer klaar voor hergebruik.
Ik ga het zeker niet vol gooien met IPA, dan is het te zwaar, maar soms heb ik wel grote modellen geprint, en zal ik zeker wel 6 of 7 liter moeten gebruiken :)

Zoals deze, een sculptuur van Giger, de Nubian Queen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bYCEsUOKqZaMUutFtcDfCg6zJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lByIBXpoHExhjijlb6IzOxE6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Ik doe er 2,5 L in dat is de ideale hoeveelheid (bij kleine items)
De ground plate zit dan net in de IPA maar net niet te diep zodat de gaten vol lopen
Dan is alles meteen schoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
my_fiero schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:29:
Ik doe er 2,5 L in dat is de ideale hoeveelheid (bij kleine items)
De ground plate zit dan net in de IPA maar net niet te diep zodat de gaten vol lopen
Dan is alles meteen schoon
Omdat de bak breder en dieper is moet ik wel iets meer dan 2.5L er ingooien, andere is het alleen pootje baden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Vandaag moest ik toch echt de FEP film vervangen. Had een mislukte print (althans deel van de print) en wat resin muurvast op de FEP file. Sinds Januari geprint, minimaal elke week wel een paar prints.
FEP film toch best wel wat beschadigingen valt mij op. Vooral in het midden paar plekken die er slecht uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QMPonbkZnEjcW8iXWbdEoReniI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4Ek6fAIQjRA6XrZ86gRfJ2s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tS7A_gS4hEvMNvDYhgGMXWTwpeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFbDPFH9PyUezWVHXU3t66A6.jpg?f=fotoalbum_large

Maar goed, alles zit er weer in met mooie nieuwe FEP Film. Best toch uurtje werk. FEP lijkt goede spanning te hebben, volgende week maar eens kijken of alles weer werkt zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@smitae je print veel in het midden dan :) probeer af te wisselen zodoende dat de fep redelijk gelijk slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Damic schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:21:
@smitae je print veel in het midden dan :) probeer af te wisselen zodoende dat de fep redelijk gelijk slijt.
Ja, zal eens kijken. Ik probeer altijd het bed zo vol mogelijk te zetten, altijd beetje jammer met resin als het bed niet vol staat, voelt altijd als gemiste print-tijd >:)

Ik heb wel de hogere dingen meestal beetje naar het midden. Ga dat maar eens anders doen.

Wel blij dat ik wat extra sheets op voorraad heb gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door smitae op 16-05-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik behoor sinds gisteren ook de grotere printer jongens :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pylcQqy.jpg
EPAX E10 4K Mono :D

Alleen die fans, luidruchtig, ik gaan die vervangen door andere die stiller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Vandaag maar weer 2 liter Resin besteld. Gaat er wel sneller door dan je denkt…..
Tot nu toe toch de beste ervaring met Anycubic basic voor in de AnyCubic Photon Mono SE.

Zijn er hier mensen die op minder 0.04 layer printen? En is het nuttig.
Ik wilde een poging doen op 0.01 layer, maar dan duren de prints wel heel erg lang.
Mijn vliegtuigen in 1:144 zouden bijna 20 uur moeten printen. Maar omdat de vleugel vorm erg geleidelijk is zie je net de layers bij 0.04. Mogelijk valt dat na het verven nog wel wat weg…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkWkcXSj2hGYErXvkmgDeVKc8aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5e5kIMBUQseG8GUv9ulc9Bfy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rtIsoy4DXT8qJR2AXG69g-eHJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQ0IIDZDrQrmJT99p1zWBSk6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37rBxKBTudFGpnIU3zDWwUAMBHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8U7p3HJoTtzP4hoFK8GTsUCD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naQuzARtXYxA1Fg7LeTqGAzKExc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMakk5lclTis90YxylPFKnmY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
smitae schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:22:
Vandaag maar weer 2 liter Resin besteld. Gaat er wel sneller door dan je denkt…..
Tot nu toe toch de beste ervaring met Anycubic basic voor in de AnyCubic Photon Mono SE.

Zijn er hier mensen die op minder 0.04 layer printen? En is het nuttig.
Ik wilde een poging doen op 0.01 layer, maar dan duren de prints wel heel erg lang.
Mijn vliegtuigen in 1:144 zouden bijna 20 uur moeten printen. Maar omdat de vleugel vorm erg geleidelijk is zie je net de layers bij 0.04. Mogelijk valt dat na het verven nog wel wat weg…
Ik print standaard rond de 0.02 layer, en als ik grof wil printen dan 0.03 :)
als je 0.04 print is een FDM sneller en bijna het zelfde resultaat.

Vaak lees je dat het geen nut heeft om met 0.02 layers te printen, maar ik zie wel degelijk een veel gladder resultaat, en zeker op ronde delen, en vlakken die enigszins schuin lopen.

En een paar uur langer op je print wachten gaat sneller dan proberen het glad te schuren, en details te verliezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
absrnd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Ik print standaard rond de 0.02 layer, en als ik grof wil printen dan 0.03 :)
als je 0.04 print is een FDM sneller en bijna het zelfde resultaat.

Vaak lees je dat het geen nut heeft om met 0.02 layers te printen, maar ik zie wel degelijk een veel gladder resultaat, en zeker op ronde delen, en vlakken die enigszins schuin lopen.

En een paar uur langer op je print wachten gaat sneller dan proberen het glad te schuren, en details te verliezen :)
Ik print hoofdzakelijk wargaming mini’s, terrein en modelbouw kits in 1:100 en 1:144 schaal.

Ik print FDM tot standaard op 0.20 layer en ga niet lager dan 0.12 op FDM. 0.08 kan, maar zie geen voordeel t.o.v. 0.12mm. FDM is vooral voor het terrein en de grotere delen.

Met Resin in 0.02 ga ik wel van 6 uur direct naar 12 uur printen. Maar dat is dan wel de maximale duur die ik print. Ik heb namelijk de afspraak dat de printers niet s’nachts mogen draaien.

Zeker de 15mm mini’s zullen in 0.02 er wel heel erg strak uitzien….. keuzes… keuzes….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
smitae schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:16:
[...]

Met Resin in 0.02 ga ik wel van 6 uur direct naar 12 uur printen. Maar dat is dan wel de maximale duur die ik print. Ik heb namelijk de afspraak dat de printers niet s’nachts mogen draaien.

Zeker de 15mm mini’s zullen in 0.02 er wel heel erg strak uitzien….. keuzes… keuzes….
Dat is een dilemma, ik print juist vooral 'nachts :)
sommige prints kunnen meer dan 2 dagen duren.

Het voordeel dat resin printers geen verwarmingselement heeft oid, zoals FDM, en maakt het een stuk veiliger,
als het om herrie gaat, daarom heb ik alle fans vervangen door Noctua, en maakt de printer vele malen stiller.

Printer met standaard fans:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Epax X10 Un-Modded sounds

Printer met Noctua fans:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Epax X10 Modded quiet fan setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb juist 2x pricewatch: Noctua NF-R8 redux-1200, 80mm bestel bij Ome Bezos 10€90/fan zal wel stil genoeg zijn zeker :) Momenteel print ik alleen met de grote fan op het koelblok en de achterkant open.

@smitae kun je naast die vlieger eens een €-muntstuk leggen dan weten we hoe groot dat is :) en lage nga je altijd zien allen als je perst zie je dat niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 28-05-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:56
absrnd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:02:
[...]
De argumentatie die ik altijd heb voor het 0.02 vs 0.05 debat is dat je maar de resolutie veranderd van 1 van de 3 assen. De pixel resolutie van de meeste vroege 3d printers kwam alsnog op 0.05 mm uit. dus dan had je vaak een "resolutie" van 0.05, 0.05 en 0.02 op de x, y en z assen respectievelijk. Geen idee waar het tegenwoordig op uit komt met alle, al dan niet mono, schermen met hogere resoluties. Kan de moeite waard zijn om een keer na te rekenen.

Het kan inderdaad zeker winst op leveren maar als je het doet kan het goed zijn om even in je achterhoofd te houden hoe je je model dan moet positioneren om het beste gebruik te maken van die winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smitae
Sleepkever schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:59:
[...]

De argumentatie die ik altijd heb voor het 0.02 vs 0.05 debat is dat je maar de resolutie veranderd van 1 van de 3 assen. De pixel resolutie van de meeste vroege 3d printers kwam alsnog op 0.05 mm uit. dus dan had je vaak een "resolutie" van 0.05, 0.05 en 0.02 op de x, y en z assen respectievelijk. Geen idee waar het tegenwoordig op uit komt met alle, al dan niet mono, schermen met hogere resoluties. Kan de moeite waard zijn om een keer na te rekenen.

Het kan inderdaad zeker winst op leveren maar als je het doet kan het goed zijn om even in je achterhoofd te houden hoe je je model dan moet positioneren om het beste gebruik te maken van die winst.
Ja, pixel is XY 0.051 (2K scherm) dus dat is de resolutie waar ik hoe dan ook aan vast zit. Bv een vleugel print in nu altijd rechtop, dus de ronding krijg ik nooit beter als ik lager ga.
Ik zou de vleugel horizontaal kunnen leggen (wat wel mooiere is voor de vleugelbolling bij 0.01 layer), maar ik probeer altijd zo veel mogelijk grotere vlakken te voorkomen, je support moet over het hele vleugel oppervlak als ik de vleugel horizontaal zou printen. Wat dan weer extra afwerken vereist.

Om die reden vond (en vind) ik 0.051 x 0.051 x 0.04 wel goed genoeg, Na verven zijn de lijnen dan eigenlijk al niet meer zichtbaar of je moet er met de neus echt boven opgaan zitten.
Ik heb wel een keer in 0.02 layer geprint, maar zag geen toegevoegde waarde voor wargaming modellen, ook met de huidige resolutie zie ik bv perfect detail in gezichten in 1:100 schaal. Meer detail is al bijna onmogelijk om te schilderen.

Heb ook lang nagedacht of ik naar een printer met hogere XY resolutie zou moeten gaan, maar uiteindelijk heeft de combi deal Printer + wash & Cure, reviews, beschikbaarheid van reserve onderdelen en print snelheid de doorslag gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@absrnd beweegd jouw Z-as ook zo traag? Volgens Lychee zou ik max 3u moeten printen aan de huidige print, maar de print is al 7:45 bezig en moet nog 50 minuten doen. Het enigste dat ik zo direct zie is dat de z-as nogal traag beweegt ondanks dat deze 25mm/s moet bewegen en dat doet ie dus niet.

Het zou ze wel sieren om een trage en hoge snelheid te hebben als de as omhoog beweegt (eigenlijk elke printer). Bvb de eerste ingestelde mm op ingestelde trage snelheid en daarboven 50mm/s ofzo zodoende dat de print sneller boven is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Damic schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:42:
@absrnd beweegd jouw Z-as ook zo traag? Volgens Lychee zou ik max 3u moeten printen aan de huidige print, maar de print is al 7:45 bezig en moet nog 50 minuten doen. Het enigste dat ik zo direct zie is dat de z-as nogal traag beweegt ondanks dat deze 25mm/s moet bewegen en dat doet ie dus niet.

Het zou ze wel sieren om een trage en hoge snelheid te hebben als de as omhoog beweegt (eigenlijk elke printer). Bvb de eerste ingestelde mm op ingestelde trage snelheid en daarboven 50mm/s ofzo zodoende dat de print sneller boven is :)
De Z-as beweegt alleen erg langzaam, als de print losgehaald wordt van de FEP, en dan beweegt deze met "normale" snelheid.
deze snelheden kan je in ChituBox zelf aanpassen, gewoon even een testje doen, zonder resin in het VAT.
maar let wel dat een snelle los-trek snelheid eerder print van je buildplate los trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat deed ie dus niet, nu dus wel. Alleen de print tijden zijn nogal altijd skewed. Lychee zegt 4h en momentele print tijd is 9:22 met nog 2:24 tegaan :/ anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farscape2
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Damic schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:53:
Dat deed ie dus niet, nu dus wel. Alleen de print tijden zijn nogal altijd skewed. Lychee zegt 4h en momentele print tijd is 9:22 met nog 2:24 tegaan :/ anyway.
De laatste update van Lychee heeft iets compleet vernaggeld voor die estimates. Ik krijg voor mijn Photon Mono SE ook estimates die nergens op slaan. Lychee meld dan dat het een rough estimate is, als ik de estimate x2 doe komt het in de buurt.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste