Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Sinds ongeveer een week heb ik ook een SLA-printer gekocht. Namelijk een Elegoo Mars 2 Pro + Creality UW-1 Wash&Cure.
Als resin gebruik ik vooralsnog alleen Elegoo Water Washable (Dark Smoke). Dit vanwege de rotzooi en gezondheidsrisico's die gepaard gaan met IPA (in grote hoeveelheden).
Tot nu toe bevalt de printer, de Wash&Cure en de resin allemaal erg goed. Maar om maar even met de deur in huis te vallen heb ik toch nog wat vragen waar hier misschien iemand antwoord op heeft.
- Allereerst, op plaatsen waar supports zijn geplaatst op een model krijg ik een witte uitslag na het washen&curen (zie foto). Wat is de oorzaak van de uitslag en hoe kan ik dit voorkomen/oplossen?
:strip_exif()/f/image/Vuj6GVwYDzvppsB8dJhYxywX.jpg?f=fotoalbum_large)
- De aanbevolen exposure times voor Elegoo Water Washable resin zijn nogal variërend. Op dit moment gebruik ik 2.2s exposure met 25s bottomlayers en dit werkt redelijk. Op het internet lopen de aanbevolen exposure tijden van 2 tot 8 seconden en voor de botomlayers van 10 tot 35 seconden.
Als er mensen zijn die ook Water Washable resin gebruiken, wat voor exposure raden jullie aan?
- Als laatste, ik gebruik een respirator als ik in de buurt van de printer ben. 3M maakt bij hun filters onderscheid tussen stof (Wit), organische dampen (Bruin), anorganische dampen (Grijs), zure gassen (Geel) en ammoniak (Groen). Ik kan echter nergens duidelijk vinden wat ik nodig heb voor resin (logischerwijs zou ik denken (an)organische dampen?). Weet iemand wat voor filter(s) er nodig zijn bij het werken met SLA printers (al dan niet met IPA)?
- De witte uitslag komt door niet goed/geheel drogen van het onderdeel, alvorens te gaan uitharden.distroyer117 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:05:toon volledige bericht
Hallo,
Sinds ongeveer een week heb ik ook een SLA-printer gekocht. Namelijk een Elegoo Mars 2 Pro + Creality UW-1 Wash&Cure.
Als resin gebruik ik vooralsnog alleen Elegoo Water Washable (Dark Smoke). Dit vanwege de rotzooi en gezondheidsrisico's die gepaard gaan met IPA (in grote hoeveelheden).
Tot nu toe bevalt de printer, de Wash&Cure en de resin allemaal erg goed. Maar om maar even met de deur in huis te vallen heb ik toch nog wat vragen waar hier misschien iemand antwoord op heeft.
- Allereerst, op plaatsen waar supports zijn geplaatst op een model krijg ik een witte uitslag na het washen&curen (zie foto). Wat is de oorzaak van de uitslag en hoe kan ik dit voorkomen/oplossen?
[Afbeelding]
- De aanbevolen exposure times voor Elegoo Water Washable resin zijn nogal variërend. Op dit moment gebruik ik 2.2s exposure met 25s bottomlayers en dit werkt redelijk. Op het internet lopen de aanbevolen exposure tijden van 2 tot 8 seconden en voor de botomlayers van 10 tot 35 seconden.
Als er mensen zijn die ook Water Washable resin gebruiken, wat voor exposure raden jullie aan?
- Als laatste, ik gebruik een respirator als ik in de buurt van de printer ben. 3M maakt bij hun filters onderscheid tussen stof (Wit), organische dampen (Bruin), anorganische dampen (Grijs), zure gassen (Geel) en ammoniak (Groen). Ik kan echter nergens duidelijk vinden wat ik nodig heb voor resin (logischerwijs zou ik denken (an)organische dampen?). Weet iemand wat voor filter(s) er nodig zijn bij het werken met SLA printers (al dan niet met IPA)?
- Als je de exacte exposure tijd wilt weten, moet je zelf dit gaan testen, er zij genoeg test printjes te vinden die heel goed laten zien wat je exposure moet zijn.
alle printers hebben een minimale afwijking met exposure tijden, en een standaard tijd van de fabrikant is alleen een leidraad, die wel zal werken, maar kan zorgen van detail verlies.
- een masker die geschikt is voor spuitwerk is goed (bruin), zorg wel dat er altijd ventilatie in de ruimte van de printer is.
En nooit in een slaapkamer zetten
De witte uitslag is opgedroogde PLA/RESIN. Eerst goed in de wash ( En je IPA moet niet te vies zijn ). En voor je je prints in de wash machine zet. Eerst afspoelen/spuiten met IPA. Ik gebruik zelf een bloemenspuit met IPA waarmee ik de verse print eerst goed ontdoe van de Resin boven een bakje. Daarna pas in de wash.distroyer117 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:05:toon volledige bericht
Hallo,
[Afbeelding]
Als de wash klaar is eerst goed droogblazen of laten verdampen, dus niet direct van de wash in de cure.
Na een tijdje zal je IPA bad te vies zijn en krijg je vanzelf weer last van de witte uitslag. Dan is het tijd de IPA van je wash bad te vervangen.
Na het wassen van een print doe ik deze altijd afdrogen en laat het daarna zo'n 5 tot 10 minuten drogen bij een ventilator (soldeerafzuiging repurposed als lucht filter). Ik bedenk me nu wel echter dat de supports er misschien voor zorgen dat het op deze plekken minder goed droogt, dus ik zal bij volgende prints erop letten dat het ook in de supports goed droog is voordat ik cure.
Ik heb inderdaad de XP2 Resin Validation matrix gebruikt om mijn huidige settings in te dialen, maar ik heb nog geen tijd gehad om dit uitgebreid te doen (heb gezocht naar goede settings en vanuit dat startpunt heb ik de matrix getest). Ik vroeg me ook vooral af wat andere mensen hier voor settings gebruiken met Elegoo Water Washable (mits iemand het gebruikt).absrnd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:31:
[...]
- Als je de exacte exposure tijd wilt weten, moet je zelf dit gaan testen, er zij genoeg test printjes te vinden die heel goed laten zien wat je exposure moet zijn.
alle printers hebben een minimale afwijking met exposure tijden, en een standaard tijd van de fabrikant is alleen een leidraad, die wel zal werken, maar kan zorgen van detail verlies.
Absoluut, de printer staat in een goed geventileerde zolder, en als de printer aan staat, staat er een soldeerafzuiging met HEPA+Koolstoffilter naast te zuigen.absrnd schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:27:
[...]
Zorg wel dat er altijd ventilatie in de ruimte van de printer is.
En nooit in een slaapkamer zetten
Ik zou persoonlijk oppassen met het vernevelen van IPA. vernevelde IPA blijft best lang in de lucht hangen en wil je niet inademen.smitea schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:27:
[...]
... Ik gebruik zelf een bloemenspuit met IPA waarmee ik de verse print eerst goed ontdoe van de Resin boven een bakje. ...
Klopt, daarom heb ik een gasmasker op als ik de boel schoonmaak etc. Wil je idd niet inademen.Ik zou persoonlijk oppassen met het vernevelen van IPA. vernevelde IPA blijft best lang in de lucht hangen en wil je niet inademen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Zoals anderen ook al melden, witte uitslag krijg je als je de modellen niet goed laat drogen na het schoonmaken.distroyer117 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:05:
Water-washable resin is wat makkelijker te reinigen, maar alsnog zou je met een zachte borstel alles wat beter kunnen schrobben. Na het schoonmaken, de supports verwijderen (lauw-warm water helpt hier goed bij om de supports zachter te maken), nog een keertje dompelen en echt volledig laten drogen voordat je ze uithardt onder UV-licht
Aangezien de Pro een Mono scherm heeft liggen de exposure tijden aan de lage kant van het spectrum wat Elegoo aangeeft. Als je twijfelt kun je altijd een test file proberen op verschillende exposure tijden, zoals die van AmeraLabs: https://www.thingiverse.com/thing:2810666distroyer117 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:05:
Anycubic levert een RERF (Resin Exposure Range Finder) test file mee op hun apparaten, voor Elegoo weet ik dit niet.
AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro
Kijk op de fles of er een datum opstaat, of die te oud is, wat ik me niet kan voorstellen.Damic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:12:
Mmmh dat is raar, een verse bus Anycubic grijze hars geeft faal prints, een mengbus van overschotten gaat perfect
Of het "recept" is met nieuwe fles enigszins aangepast.
Zal je ook misschien een exposure test moeten doen, en als je nog oude exposure resultaten hebt, om te vergelijken.
Hum, net 2 liter grijs besteld. Hoop dat het goed gaat. Gewoon de basic?Damic schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:12:
Mmmh dat is raar, een verse bus Anycubic grijze hars geeft faal prints, een mengbus van overschotten gaat perfect
Die datum is wel een ding, ik heb ook nog een liter heldere en een liter witte staan. Maar ik gebruik alleen maar grijs. Maar moet ze dus wel binnen paar maanden op maken. Anders kan ik ze waarschijnlijk weggooien. Da’s best jammer van de totaal 50 euro ofzo.
Ik geloof niet dat het zo'n vaart loopt, maar het kan zijn dat een paar maanden na de houdbaarheidsdatum je prints slechter kunnen worden, problemen met uitharding of hechtings-problemen oid.smitae schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:33:
[...]
Hum, net 2 liter grijs besteld. Hoop dat het goed gaat. Gewoon de basic?
Die datum is wel een ding, ik heb ook nog een liter heldere en een liter witte staan. Maar ik gebruik alleen maar grijs. Maar moet ze dus wel binnen paar maanden op maken. Anders kan ik ze waarschijnlijk weggooien. Da’s best jammer van de totaal 50 euro ofzo.
Anyway als ik het mix met ander hars werkt het wel

Edit: nope, komt nog steeds los

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 01-06-2021 17:47 ]
Sonic Mega 8K is estimated to be shipped in mid-November.Sovereign schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:49:
Niemand zich gewaagd aan de Sonic MEGA 8K?
Die is dus nog niet uit https://phrozen3d.com/pro...-sonic-mega-8k-3d-printer
Niet duur voor $1600,-, mijn Epax X10 4K was bij de introductie zo'n € 2300,-Sovereign schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:49:
Niemand zich gewaagd aan de Sonic MEGA 8K?
en dat formaat met 8K is een prima prijs.
En als je er 2 koopt, dan is het maar $1150,- p/st
Wel kan ik me herinneren dat de eerdere grotere resin printers van Phrozen, lastig waren om goede prints uit te krijgen, maar dat kan inmiddels verholpen zijn.
Ook de geperforeerde buildplate is men niet blij mee omdat er resin in de gaten blijft zitten, maar misschien is er al een massieve buildplate beschikbaar.
[ Voor 19% gewijzigd door absrnd op 03-06-2021 08:27 ]
Ik bedoel dus of iemand zich aan de pre-order heeft gewaagd. Ik heb er zelf wel een besteld, na lang peinzen.Damic schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 06:49:
[...]
Sonic Mega 8K is estimated to be shipped in mid-November.
Die is dus nog niet uit https://phrozen3d.com/pro...-sonic-mega-8k-3d-printer
Ik zie voor en tegenstanders van de geperforeerde buildplate. Dat geldt ook voor goede of slechte ervaringen met Phrozen, je komt ze beiden tegen. Vooralsnog neem ik maar aan, gezien het enthousiasme waarmee die pre-orders de deur uitvliegen, dat het allemaal wel mee zal vallen, al weet je dat nooit zeker. Heb nu een Elegoo Saturn als vergelijkingsmateriaal, dus laat maar komen.absrnd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:22:
[...]
Wel kan ik me herinneren dat de eerdere grotere resin printers van Phrozen, lastig waren om goede prints uit te krijgen, maar dat kan inmiddels verholpen zijn.
Ook de geperforeerde buildplate is men niet blij mee omdat er resin in de gaten blijft zitten, maar misschien is er al een massieve buildplate beschikbaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Sovereign op 03-06-2021 10:34 ]
Min-puntje is denk ik de breekbaarheid van die resin? Iets verkeerd de support wegknippen en je bent en uitstekels op de print kwijt.
Dus ik ben nu opzoek naar een resin die vergelijkbare print kwaliteit heeft, maar mogelijk iets meer flexibeler is dan de Anycubic basic.
En ik wil ook niet de hoofdprijs betalen. Nu betaal ik rond de 25 euro voor 1 liter/kg. Meer dan 30 euro is voor mij te duur, moet leuke hobby blijven.
Iemand goede tips?
https://www.aliexpress.com/item/1005002282553315.html juist onder de 30€/liter en verzonden binnen eu
Maar je kan ook die van Elegoo proberen.
[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 06-06-2021 20:10 ]
30 euro voor een liter klinkt idd goed. Ga denk ik maar eens een 500gr fles bestellen van Weistek en Elegoo.Damic schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:07:
@smitae iets flexibeler hars zou abs like zijn, heb nu een aantal liter binnen van Weistek die ik eens gaan op printen
https://www.aliexpress.com/item/1005002282553315.html juist onder de 30€/liter en verzonden binnen eu
Maar je kan ook die van Elegoo proberen.
Toevallig iemand die wat settings heeft voor een Mono SE die goed werken met de genoemde resins?
Ik gebruik de laatste maanden voornamelijk Elegoo Standard/Rapid Photopolymer Resin. De Anycubic ecoUV is leuk, maar moeilijk te krijgen de laatste tijd, en de Elegoo Standard stinkt een stuk minder dan andere niet-eco resins die ik geprobeerd heb. De ABS-like hars heb ik 1 flesje van 500 ml van geprobeerd, maar ik kreeg heel varierende resultaten, of dat aan de batch lag die ik had, zeer waarschijnlijk, ga ik het nog een keer proberen? Geen idee.smitae schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:28:
[...]
30 euro voor een liter klinkt idd goed. Ga denk ik maar eens een 500gr fles bestellen van Weistek en Elegoo.
Toevallig iemand die wat settings heeft voor een Mono SE die goed werken met de genoemde resins?
De Elegoo Standard/Rapid is voor € 29,69 per liter via de toko van iedereens grote vriend Jeff Bezos te verkrijgen. De ABS-like is ietsje duurder met € 37,99 per liter
Dit zijn de settings die ik gebruik voor de Elegoo Standard op mijn Photon Mono SE:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Resin: Elegoo Standard Beige Burn In Layers ------------------------------------------ Number of Layers: 6 Exposure Time: 25 s Normal Layers ------------------------------------------ Layer Thickness: 50 um Light-off Delay: 0 s Exposure Time: 1.8 s Lift After Print: 6 mm Speed ------------------------------------------ Lifting Speed: 4 mm/s Lowering Speed: 4 mm/s |
Ik gebruik precies dezelfde waardes voor de Maroon kleur. Bij de Grey en Black en de ABS-like heb ik de exposure time iets omhoog gezet naar 2.2 s. De Lifting/Lowering Speeds zullen vast hoger kunnen, maar de printer plopt met deze snelheden heel rustig en egaal de prints van de FEP sheet af.
Ik krijg 99,9% van de supports er zonder issue vanaf als ik de print in een lauw-warm water bad dompel, dan komen de supports zo los, geen geknip meer nodig.Min-puntje is denk ik de breekbaarheid van die resin? Iets verkeerd de support wegknippen en je bent en uitstekels op de print kwijt.
[ Voor 18% gewijzigd door Farscape2 op 06-06-2021 23:05 ]
AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro
[ Voor 84% gewijzigd door SA007 op 25-06-2021 22:49 ]
Waarom zou je van IPA af willen?Sibert schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:18:
Heeft iemand een goed alternatief voor IPA? Zou wasbenzine goed werken eventueel?
IPA is natuurlijk wel wat duurder dan bv was-benzine ofzo. Maar aangezien IPA oplosbaar is in water, wasbenzine niet, lijkt mij IPA al wat meer bruikbaar, in elk geval makkelijk en handiger. Na het printen en IPA wassen en drogen, gaat mijn print heet water in om nog een keer goed af te spoelen en de support te verwijderen. Dan drogen en dan daarna UV cure.
Met wasbenzine lijkt mij dat afspoelen met heet water een beetje een smeerboel te worden.
Volgens mij gebruik ik nu 99% IPA. Maar kan mij voorstellen dat een oplossing tot 80% ook wel werkt voor schoonmaken van Resin prints? Iemand ervaring mee? Scheelt toch een paar Euro in de prijs?
En ik vind het schoonmaken van mijn printer omgeving met doekje met IPA een beter idee dan met wasbenzine.
Allereerst kan ik dit filmpje van Uncle Jessy op Youtube aanraden (Resin 3D Printing Cleaning Alternatives to isopropyl 2020).Sibert schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:18:
Heeft iemand een goed alternatief voor IPA? Zou wasbenzine goed werken eventueel?
Disclaimer, ik gebruik vooralsnog uitsluitend water washable en eco/plant-based resins dus mijn ervaring verschilt t.o.v. 'normale' resins, desalniettemin werkt deze methode ook op 'normale' resins.
Voor mijn prints schoon te maken gebruik ik sterke ontvetter opgelost in water met een verhouding van ongeveer 100-200ml ontvetter voor 3-4 liter water. Ik heb meerdere ontvetters getest waaronder st. Marc, groene zeep en Dubro maar veruit het beste werkt Dasty professional.
Zodra mijn prints uitgelekt zijn boven het vat, doe ik deze in mijn Creality Wash & Cure om 10-20 minuten in mijn ontvetter oplossing te laten swirlen (utrasoon bad werkt beter maar heb ik niet tot mijn beschikking). Daarna worden de prints uit de bak gehaald en met een tandenborstel de kleine details van overtollig resin ontdaan. De tandenborstel wordt gedoopt in een apart bakje met dezelfde ontvetter oplossing. Afhankelijk van het behaalde resultaat (prints met veel kleine details zijn vaak moeilijker schoon te krijgen) worden de prints daarna nog even kort door een bak met IPA gehaald om de laatste restjes resin van de print af te halen.
Doordat ik alleen (bijna) schone prints door mijn IPA haal vervuilt deze nagenoeg niet en hoef ik die dus ook bijna nooit te verversen.
Hoewel dit proces significant meer werk is dan wassen in IPA werkt het in mijn optiek prima, Daarnaast bespaart het redelijk wat geld, bespaart het veel trips naar de milieustraat en komen er significant minder dampen vrij.
Zodra mijn schoonmaakoplossing 'vies' is, leg ik die ~2 weken in de zon (tegen die tijd kun je zien dat de dasty+resin is geklonterd en naar de bodem gezakt), Dan haal ik mijn oplossing door een aantal koffiefilters om het water van de resin te scheiden, gaat het water door de afvoer (!!! let op dit mag alleen met eco/water washable resin, nooit met normale resins!!!) en de koffiefilters bij het chemisch afval.
Daarom vindt ik de wateroplosbare resins een groot gevaar voor het milieu, omdat men denkt dat als de klonten er uit zijn, het water verder schoon is om via de afvoer te doen...helaas.distroyer117 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:28:
[...]
gaat het water door de afvoer (!!! let op dit mag alleen met eco/water washable resin, nooit met normale resins!!!) en de koffiefilters bij het chemisch afval.
ook het gefilterde water is nog steeds besmet met chemische stoffen, niet alle resten zullen samen klonteren, en blijven er altijd chemicaliën achter.
Ook je water moet naar de milieustraat...helaas.
Met IPA precies hetzelfde, je kan een aantal keren de resten resin er uit filteren, maar op een geven moment is het verzadigd met rest chemicaliën, dat het niet meer de resin afwast/oplost.
En ik denk dat zeker 80% van de gebruikers van water oplosbare resins, dit direct in de afvoer gooien

[ Voor 11% gewijzigd door absrnd op 25-07-2021 19:17 ]
Ja, blijft gif, zowel de IPA als de Resin, de rest zooi blijft bij mij uiteindelijk achter in de PET flessen die ik gebruik om de IPA in the laten bezinken. Nu na 1/2 jaar heb ik 1 PET fles met klodders rest resin die is neer geslagen. Vindt het op zich nog welk mee vallen, de hoeveelheid.absrnd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:13:toon volledige bericht
[...]
Daarom vindt ik de wateroplosbare resins een groot gevaar voor het milieu, omdat men denkt dat als de klonten er uit zijn, het water verder schoon is om via de afvoer te doen...helaas.
ook het gefilterde water is nog steeds besmet met chemische stoffen, niet alle resten zullen samen klonteren, en blijven er altijd chemicaliën achter.
Ook je water moet naar de milieustraat...helaas.
Met IPA precies hetzelfde, je kan een aantal keren de resten resin er uit filteren, maar op een geven moment is het verzadigd met rest chemicaliën, dat het niet meer de resin afwast/oplost.
En ik denk dat zeker 80% van de gebruikers van water oplosbare resins, dit direct in de afvoer gooien
Als de IPA echt niets meer oplost gaat het terug in de 5 liter jerry-can en die kan dan uiteindelijk ook naar de milieustraat. Moet wel zeggen dat ik sinds Januari dit jaar 2 x 5 liter jerrycan heb gebruikt, daarvan zit er nu 3 liter in de wash&cure bak en de rest staat te bezinken in een aantal PET-flessen. En nog een liter schone IPA die nog in een jerrycan zit.
Ik print niet heel constant, maar toch wel om de 2 weken een dag of 3 achter elkaar. Hergebruik van vieze IPA door de resin in een PET-fles te laten bezinken en dan afgieten werkt tot nu toe wonderlijk goed.
En daarbij vraag ik mij af tot in hoever je kan gaan qua detail. Het spul wat ik nu heb zit rond 6miljoen triangles. Is dit te veel? Ik begrijp wel dat dit voor het slicen veel meer tijd kost, maar maakt dit de voorbereidingen zoals support ook moeilijker? Wat is dan het juiste balans hiervoor?
Een screenshot van m’n werk zodat jullie een idee hebben.
:strip_exif()/f/image/H9yPkEUoiGm2JkeEzuI7P7x0.jpg?f=fotoalbum_large)
(Dobbelstenen zijn als voorbeeld en de onderkant heeft besparingen erin gemodelleerd).
Alvast bedankt!
*je kan altijd ergens je stl online droppen en ons een link bezorgen
Op een FDM printer zou je die gewoon plat printen. Dus geen support.Miel71 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:55:
Ik heb wat vragen, hoewel een eigen 3D resin printer mij erg interesseert, is het voor nu even geen optie. Maar ik heb wat ontworpen op maat in blender voor m’n hobby (bordspellen) en wil dit printen. Weten jullie een goed bedrijf hiervoor een hobbyist die dit graag voor zijn rekening wilt nemen? Ik wil dus SLA gezien het detail wat erin verwerkt heb.
En daarbij vraag ik mij af tot in hoever je kan gaan qua detail. Het spul wat ik nu heb zit rond 6miljoen triangles. Is dit te veel? Ik begrijp wel dat dit voor het slicen veel meer tijd kost, maar maakt dit de voorbereidingen zoals support ook moeilijker? Wat is dan het juiste balans hiervoor?
Een screenshot van m’n werk zodat jullie een idee hebben.[Afbeelding]
(Dobbelstenen zijn als voorbeeld en de onderkant heeft besparingen erin gemodelleerd).
Alvast bedankt!
In Resin zou je het model denk ik eerder recht-op printen. Grotere vlakken zijn minder ideal, teveel “plak kracht”. Mogelijk dat er iemand is die het voor je wil printen.
Gezien de grote van het model is plat in PLA ook wel goed te printen, bv 0.08 layer.
Aantal driehoeken is niet van heel groot belang, gaat uiteindelijk om de details die je nog kan printen. Je slicer regelt dat voor je. Als je aantal driehoeken maar groter is dan de printer in resolutie aankan komt het wel goed.
Iemand ervaring met de resin van 3DJake? En welke Resin is jullie favoriet?
There's no limitation to ones imagination.
Had je ook een Emeralabs test gedaan, om je beste settings te kiezen, dan zie je ook wat je als beste resultaat er uit kan krijgen.MarICube schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:53:
Heb ondertussen ruim 2L geprint op een Mars 2 Pro en heb al die tijd 3DJake Gray resin gebruikt. De details zijn opzich goed, maar toch heb ik het gevoel dat er meer uit de printer te halen is. Na een hoop dingen geprobeerd te hebben kwa instellingen begin ik te vermoeden dat het wellicht door de Resin komt.
en als er anderen zijn die beter resultaat krijgen met de dezelfde printer, kan je inderdaad andere resin proberen.
Ik gebruik op mijn Mono SE alleen de Anycubic basic Resin. Details zijn goed, ik print altijd op 0.04. Zou nog kleiner kunnen, maar XY resolutie is 0.051 dus zie niet heel veel nut om dan in Z heel veel lager te gaan zitten.MarICube schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:53:
Heb ondertussen ruim 2L geprint op een Mars 2 Pro en heb al die tijd 3DJake Gray resin gebruikt. De details zijn opzich goed, maar toch heb ik het gevoel dat er meer uit de printer te halen is. Na een hoop dingen geprobeerd te hebben kwa instellingen begin ik te vermoeden dat het wellicht door de Resin komt.
Ik print veel 15mm wargaming miniaturen en 1:100 model werk. Details zijn kleiner en duidelijker dan plastic bouwdoos modellen naar mijn idee. Wel erg breekbaar na cure, zeker de erg dunnen delen, maar omdat ik de boel verf en meestal ergens op lijm maakt dat niet veel uit.
Ander voordeel is de prijs van de Anycubic resin, enige nadeel, die is sinds kort 21% hoger is geworden
Maar nog steeds rond de 25 Euro per liter. Soms minder. Wel ff opletten, meestal hebben ze op de Alliexpress Anycubic shop aanbiedingen met extra korting. Dus beschikbaarheid kan variëren. Levering vanuit EU, Spanje is bijna altijd zonder verzendkosten.
Heb ik uiteraard gedaan, als je Ameralabs bedoelt tenminsteabsrnd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:05:
[...]
Had je ook een Emeralabs test gedaan, om je beste settings te kiezen, dan zie je ook wat je als beste resultaat er uit kan krijgen.
en als er anderen zijn die beter resultaat krijgen met de dezelfde printer, kan je inderdaad andere resin proberen.
Thanx voor de tip, toevallig de ECO ook wel eens gebruikt?smitae schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:57:
[...]
Ik gebruik op mijn Mono SE alleen de Anycubic basic Resin. Details zijn goed, ik print altijd op 0.04. Zou nog kleiner kunnen, maar XY relatie is 0.051 dus zie niet heel veel nut om dan in Z heel veel lager te gaan zitten.
Ik print veel 15mm wargaming miniaturen en 1:100 model werk. Details zijn kleiner en duidelijker dan plastic bouwdoos modellen naar mijn idee. Wel erg breekbaar na cure, zeker de erg dunnen delen, maar omdat ik de boel verf en meestal ergens op lijm maakt dat niet veel uit.
Ander voordeel is de prijs van de Anycubic resin, enige nadeel, die is sinds kort 21% hoger is geworden![]()
Maar nog steeds rond de 25 Euro per liter. Soms minder. Wel ff opletten, meestal hebben ze op de Alliexpress Anycubic shop aanbiedingen met extra korting. Dus beschikbaarheid kan variëren. Levering vanuit EU, Spanje is bijna altijd zonder verzendkosten.
Hopelijk snel een testprint!
Ben nog aan het twijfelen of ik al wil printen zonder de magnetische platen (aanrader!)...
edit: De testprint "out of the box" geprint, helaas failed. Ga een resin test doen, de standaard 1.5 seconden lijkt voor ECO niet de beste te zijn. Mogelijk kan het ook positionering zijn, het midden van de FEP lijkt wel wat meer speling te hebben.
Voorheen printte ik op een Anycubic Zero met de "transparant green" en de "White".
Dus los van wat tijdswinst hoop ik dezelfde resultaten te gaan behalen.
Mocht je nog iemand kennen die er ook mee wil gaan experimenteren (Resin printen) er staat een Zero nu in V&A
[ Voor 21% gewijzigd door Vis079 op 28-07-2021 19:46 . Reden: na een testprint ]
Kostte even wat tijd, maar zit nu op 1.9seconden exposure, met 6 bottom layers op 30seconden.
Lift en Lower staan op de standaard waarden.
:strip_exif()/f/image/k2bfu37UadUtPQM9pQC42J48.jpg?f=fotoalbum_large)
Grijze Tifa is een model die ik per ongeluk op 20% printte, en het detail viel mij reuze mee!
Verder nog niet heel veel kunnen ontdekken waar de print mogelijk mis zou zijn gegaan
:strip_exif()/f/image/2UUPpKGY8loWAzyI5t8CziHY.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier staat ze naast haar "grote"(33%) zus. Die is geprint op een Zero met Transperant Green. Op de Zero lijk ik net wat meer lijnen te zien.
Op naar de eerste full (of over) sized print met de Mono X
Nice.Vis079 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:14:
Dus even bezig gegaan op de Mono X met ECO grijs resin.
Kostte even wat tijd, maar zit nu op 1.9seconden exposure, met 6 bottom layers op 30seconden.
Lift en Lower staan op de standaard waarden.
[Afbeelding]
Grijze Tifa is een model die ik per ongeluk op 20% printte, en het detail viel mij reuze mee!
Verder nog niet heel veel kunnen ontdekken waar de print mogelijk mis zou zijn gegaan
[Afbeelding]
Hier staat ze naast haar "grote"(33%) zus. Die is geprint op een Zero met Transperant Green. Op de Zero lijk ik net wat meer lijnen te zien.
Op naar de eerste full (of over) sized print met de Mono X
Ik gebruik voor de Basic resin; 1,5 sec en 30 sec voor de 6 bottom layers op de Mono SE. De default setting uit Photon Workshop.
Gisteravond druk geweest om spul van support te halen. Vanavond weer verder. 1:100 wargaming spullen.
Zandzakken, munitiekisten, geweren, en partij modellen (torso's, hoofden en armen) die ik nog in elkaar moet lijmen in het weekend.
:strip_exif()/f/image/6vbGsXvMQj0rhwINVzNEHTej.jpg?f=fotoalbum_large)
Printer gisteren schoon gemaakt na 5 dagen printen. Nu eerst weer tekenen en uitzoeken dan weer een paar dagen achter elkaar printen. Maar dat gaat wel weer een weekje of 2 duren.
Wat ik wel mis bij de hars printers is een optie om naar het 0 punt te gaan en dan omhoog/omlaag te gaan en een nieuw 0 punt aan te nemen.
Ook minder breekbaar dan gewone hars?Damic schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:05:
Vandaag een aantal prints gedaan met de Weistek ABS like resin, is niet slecht en voelt minder hard aan dan de gewone standaard hars.
Wat ik wel mis bij de hars printers is een optie om naar het 0 punt te gaan en dan omhoog/omlaag te gaan en een nieuw 0 punt aan te nemen.Dan moet je niet telkens je bed proper maken, vat weghalen enzo.
Maar moet je dan zo vaak de bed-level uitvoeren? Dat hoeft toch helemaal niet?
Ik heb net 8 dagen elke dag geprint, elke dag 2 of 3 print sessie van 2 tot 4uur. Ik print redelijk klein spul.
Maar ik print, haal het bed-los, haal de prints van het bed, even controle dat er niets op/aan het bed plakt en dan hang ik het bed weer in de printer, vul resin bij als dat nodig is en start de volgende print?
Ik heb een Anycubic Mono SE, geen idee of andere resin printers vaker een bed-level nodig hebben. Maar als je dat na elke print moet doen zou ik ook niet heel blij worden van Resin printen.
Nee maar ik mis de functie gewoon. Had laatst een bed level moeten doen omdat ik het bed had schuin getrokken (print van het bed halen zonder eerst het bed van de printer te halen). Nu staat het bed te laag waardoor de eerste lagen samenperst.
/f/image/6JTyopdMCk5eH4xVSg6In3SX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OIEKmf8JF1gaeRORmV8vhJLQ.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: lol, het fotoalbum roteert mijn pic... nou ja
[ Voor 3% gewijzigd door Edmin op 02-08-2021 23:07 ]
Gaaf! Zijn de modellen van jezelf of heb je een linkje? :D:DEdmin schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:05:
Oh gut, een resin 3D topic... dat ik die gemist heb. Ik print nu zo'n anderhalf jaar met 2 Anycubic Photons, waarvan 1 er een Photon S moederbord heeft omdat het originele defect was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zit wat betaald spul tussen, maar veel van mijn makes zijn te vinden via Cults3D:MarICube schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:47:
[...]
Gaaf! Zijn de modellen van jezelf of heb je een linkje? :D:D
https://cults3d.com/en/users/Ed_lweis/makes
Mooi spulEdmin schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:05:
Oh gut, een resin 3D topic... dat ik die gemist heb. Ik print nu zo'n anderhalf jaar met 2 Anycubic Photons, waarvan 1 er een Photon S moederbord heeft omdat het originele defect was.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je gaat exporteren en je drukt op Export 3d file dan moet je 20 seconden wachten voor je verder kunt.
Wat je kan doen is dus:
1. klikken op de reclame
2. ALT TAB om terug tegaan
3. Klikken op Continu
4. naam ingeven of gewoon enter drukken
Tada x aantal seconden gespaard
Zelf heb ik de betaalde versie, en is dat denk ik een "voordeel".
Helaas net mijn nieuwe Mono X voor retour moeten aanmelden
De ventilator begon enorm te knarsen bij het opstarten van de print.
Na een minuut leek hij te balanceren, maar na 1 week al dit soort geneuzel heb voorspelt niet veel goeds.
Nu maar wachten op nog een deal bij Amazon, want de 200,- actie is verlopen, en ze doen niet aan omruilen
De reclame is voor high end hars of high end figuurtjes die je kan printenVis079 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:12:
Oh wow, ik wist niet dat Lychee op reclame was overgegaan.
Zelf heb ik de betaalde versie, en is dat denk ik een "voordeel".
Helaas net mijn nieuwe Mono X voor retour moeten aanmelden
De ventilator begon enorm te knarsen bij het opstarten van de print.
Na een minuut leek hij te balanceren, maar na 1 week al dit soort geneuzel heb voorspelt niet veel goeds.
Nu maar wachten op nog een deal bij Amazon, want de 200,- actie is verlopen, en ze doen niet aan omruilen

Vijver filter 180° ingang aansluiting

of voor dezelfde filter een uitlaat adapter

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 08-08-2021 11:46 ]
Voor je vissen?
Je weet dat dat spul zwaar giftig is?
Vissne reageren sowieso slecht op 3d resin. En overcuring zorgt voor afbreuk van het uitgeharde materiaal.Damic schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:05:
@Edmin het zijn de mijn niet, maar zelfs als dat een paar dagen is uitgehard in de zon?
https://all3dp.com/2/sla-...s-3d-printer-resin-toxic/
We hebben alles veranderd naar PVCEdmin schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:40:
[...]
Vissne reageren sowieso slecht op 3d resin. En overcuring zorgt voor afbreuk van het uitgeharde materiaal.
https://all3dp.com/2/sla-...s-3d-printer-resin-toxic/
Ik print in mijn inpandige garage, waarvan ik tijdens het printen de deur open zet, verder is er een ventilatiebuis (niet mechanisch) boven de werkbank waar de resin printer op staat waar lucht “naar binnen valt”.
De garage sluit aan op de hal (waar de hond s’nachts slaapt) en de hal sluit aan op de woonkamer.
Nu is de vraag: is dit voldoende? Ik blijf hier maar over twijfelen. Nu een enclosure laten maken met ventilator erin en koolstoffilter maar nog steeds blijft de vraag ronddwalen
Op wat voor plek hebben jullie printer(s) staan en wat doen jullie aan ventilatie?
:strip_exif()/f/image/Nx9sGKOQXTLUqJedGuTeSWyS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ausqD0imtLdbmhkT50z9T43.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yDUzJuVY7MT0L9FuP0POmqAD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZXDFEV9D3LoqiEXdEAEjKh9z.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, ik zag wat mensen die last hebben van Anycubic resin dat niet blijft plakken. Ik had precies hetzelfde probleem, ongeveer 30% van mijn prints gingen mis.
Overstapt op Siraya Tech en 100% succes rate!
Echt mega goed spul
[ Voor 4% gewijzigd door smoken op 14-08-2021 11:22 ]
Een deel van jouw probleem is, dat de ventilator continue lucht langs de printer trekt en weer naar buiten blaast, en daar de sterke resin geur meeneemt, en blijft toevoegen aan de lucht in je garage.smoken schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:17:toon volledige bericht
Intussen al een aardige tijd bezig met printen, zowel FDM (4 printers) als resin (1 printer). Maar de “fumes” van het resin printen blijven een terugkomend punt van zorgen…
Ik print in mijn inpandige garage, waarvan ik tijdens het printen de deur open zet, verder is er een ventilatiebuis (niet mechanisch) boven de werkbank waar de resin printer op staat waar lucht “naar binnen valt”.
De garage sluit aan op de hal (waar de hond s’nachts slaapt) en de hal sluit aan op de woonkamer.
Nu is de vraag: is dit voldoende? Ik blijf hier maar over twijfelen. Nu een enclosure laten maken met ventilator erin en koolstoffilter maar nog steeds blijft de vraag ronddwalen![]()
Op wat voor plek hebben jullie printer(s) staan en wat doen jullie aan ventilatie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh, ik zag wat mensen die last hebben van Anycubic resin dat niet blijft plakken. Ik had precies hetzelfde probleem, ongeveer 30% van mijn prints gingen mis.
Echt mega goed spul
je moet gewoon de afdekkap van de printer er weer opzetten, die houd de geur netjes binnen in de printer, want die hoeft niet continue afgevoerd worden.
De pot van de resin zet je ook niet open met een ventilator er op
De ventilatie die je er nu in hebt zitten is totaal overbodig, zeker zo lang je er geen koolstof filter op hebt zitten, en grof filter houd geen gassen/geur tegen.
Ik heb 2 resin printers, en heb rond de randen van de klep plakvilt geplaatst, (zat een mm ruimte in de naden van de klep) en nu ruik ik alleen de resin als de printer open gaat bij het toevoegen van resin, of als de print er uitgehaald moet worden.
de ventilator koeling van de electronica en LCD scherm, trekken geen lucht uit de ruimte waar de resin VAT zit. en blaast dan ook geen resin geur de ruimte in.
de ruimte binnen in de printer waar de VAT zit hoeft ook geen ventilatie te hebben, er ontstaat geen opbouwende hitte die voor problemen kan zorgen oid.
Sommige resin printers hebben wel kleine ventilatie gaten, van en naar de elektronica ruimte onderin, en soms zelfs met kleine koolstof filters, maar dit is totaal niet nodig, en kan je zelfs de gaten dichtplakken, en zorgt voor bijna nul geur buiten de printer
Het belangrijkste is, dat als je een pot resin open trekt, de printer opent, of een print uit de printer haalt en deze gaat schoonmaken e.d., dat er goede ventilatie is.
Dat zijn de momenten dat vervelende gassen/geuren, de ruimte ingaan, en deze zo goed mogelijk laten weg waaien naar buiten is de beste manier van werken.
[ Voor 6% gewijzigd door absrnd op 14-08-2021 12:23 ]
Thx voor je reactie!! Ik heb de enclosure pas sinds gisteren, tot die tijd printte ik met de kap.absrnd schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:16:toon volledige bericht
[...]
Een deel van jouw probleem is, dat de ventilator continue lucht langs de printer trekt en weer naar buiten blaast, en daar de sterke resin geur meeneemt, en blijft toevoegen aan de lucht in je garage.
je moet gewoon de afdekkap van de printer er weer opzetten, die houd de geur netjes binnen in de printer, want die hoeft niet continue afgevoerd worden.
De pot van de resin zet je ook niet open met een ventilator er op
De ventilatie die je er nu in hebt zitten is totaal overbodig, zeker zo lang je er geen koolstof filter op hebt zitten, en grof filter houd geen gassen/geur tegen.
Ik heb 2 resin printers, en heb rond de randen van de klep plakvilt geplaatst, (zat een mm ruimte in de naden van de klep) en nu ruik ik alleen de resin als de printer open gaat bij het toevoegen van resin, of als de print er uitgehaald moet worden.
de ventilator koeling van de electronica en LCD scherm, trekken geen lucht uit de ruimte waar de resin VAT zit. en blaast dan ook geen resin geur de ruimte in.
de ruimte binnen in de printer waar de VAT zit hoeft ook geen ventilatie te hebben, er ontstaat geen opbouwende hitte die voor problemen kan zorgen oid.
Sommige resin printers hebben wel kleine ventilatie gaten, van en naar de elektronica ruimte onderin, en soms zelfs met kleine koolstof filters, maar dit is totaal niet nodig, en kan je zelfs de gaten dichtplakken, en zorgt voor bijna nul geur buiten de printer
Het belangrijkste is, dat als je een pot resin open trekt, de printer opent, of een print uit de printer haalt en deze gaat schoonmaken e.d., dat er goede ventilatie is.
Dat zijn de momenten dat vervelende gassen/geuren, de ruimte ingaan, en deze zo goed mogelijk laten weg waaien naar buiten is de beste manier van werken.
Maar de kap, die kan er nu niet meer op … want die past niet in die enclosure.
Ik ben nu een manier aan het zoeken om een buis aan te sluiten op die ventilator en die naar buiten te voeren.
Ben nu een kap aan het printen die ik nog over de VAT ga zetten als ik niet print. Dan zou er eigenlijk weinig meer vrij moeten komen
[ Voor 3% gewijzigd door smoken op 14-08-2021 13:20 ]
Ik heb mijn resin printer in een kleine slaapkamer die ik over heb. Raam staat altijd vol open (met een hor ervoor) dus ik heb denk ik meer dan voldoende ventilatie. Ik zou ook liever niet in een afgesloten ruimte printen.smoken schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:17:toon volledige bericht
Intussen al een aardige tijd bezig met printen, zowel FDM (4 printers) als resin (1 printer). Maar de “fumes” van het resin printen blijven een terugkomend punt van zorgen…
Nu is de vraag: is dit voldoende? Ik blijf hier maar over twijfelen. Nu een enclosure laten maken met ventilator erin en koolstoffilter maar nog steeds blijft de vraag ronddwalen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt mega goed spul
Ik heb een Mono SE en daar zitten koolstof filters in, geen idee wanneer die “vol” zijn. Maar tijdens het printen heb ik geen last van luchtjes.
Als ik de prints ga schoonmaken gebruik ik een gasmasker met filters voor koolwaterstoffen etc. Ben ff type kwijt, maar totaal reukloos als ik het masker op heb. Zonder niet heel goed denk ik, want ik spuit de prints schoon met IPA uit de bloemenspuit, die nevel lijkt mij ook niet zo goed.
Waarom maak je je hier zo'n zorgen over? Je woont toch niet in je garage (die verder prima geventileerd lijkt)? Als je het een issus vindt, isoleer dan de binnendeur die naar de garage leidt, zodat je optimaal van de bestaande ventilatie gebruik maakt.smoken schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:17:
Ik heb mijn beide Photons in de ketelruimte staan, grenzend aan de overloop op de 1e verdieping. Natuurlijke ventilatie.
Wat ik zoek is een resin printer die ik kan gebruiken voor het printen van modelbouw onderdelen. Dit zullen met name modelspoor accessoires voor n-spoor/1:160 zijn zoals bijvoorbeeld figuren, dieren, voertuigen, pallets, jerrycans en olievaten. Misschien dat ik af en toe ook nog eens een uitstapje wil doen naar Z/1:220 of T/1:450, maar dat is geen must en vooral voor de leuk.
De grootte van de build plate is dus niet zo belangrijk, maar de resolutie wellicht wel. Ik zeg wellicht want ik vind het lastig te beoordelen wat voldoende is voor mij. Heb ik genoeg aan een 2K/50 micron printer? Of moet ik toch voor een van de 4K/35 micron printer gaan?
Ik lees veel dat als je je modellen nog gaat schilderen, de resolutie veel minder belangrijk wordt omdat de eventuele oneffenheden dan toch wel wegvallen, maar is dit echt zo?
Dit zijn de modellen waar ik tussen twijfel:
- Anycubic Photon Mono (€ 194,50 bij 123-3d.nl) -> goede (wat oudere) basisprinter, betrouwbaar model volgens de reviews (en eventueel later zelf te upgraden naar een 4k scherm?)
- Creality Halot One CL-60 (€ 239,50 bij 123-3d.nl) -> lijkt een goede basisprinter, maar is nieuw model, weinig reviews, maar wel dingen als wifi, een eigen ARM board ipv chitu, en schijnt een goede belichting te hebben.
Of... moet ik even wachten tot de nieuwe modellen uit zijn. De Anycubic Photon Ultra en de Elegoo Mars 3 komen bijvoorbeeld binnenkort uit. De Ultra is een DLP printer die ook iets met subpixels kan doen waardoor de resolutie hoger wordt, of de Mars 3, wat een betaalbare 4K printer gaat worden (rond de € 300?).
Ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen sturen of misschien zelfs een goede vergelijking kunnen laten zien tussen 2k en 4k printers, liefst op de schaal waarop ik ga printen
Ik print op 28mm wargaming schaal met twee 'oude' Anycubic Photons:
/f/image/6JTyopdMCk5eH4xVSg6In3SX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T5kOZ3dyPUAoAPzyIIJavquc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou je blind gewoon deze standaardprinter aanbevelen, omdat de kwaliteit van de machine prima is en hij net zo mooi print als de nieuwere printers die ruim 2x zo duur zijn. Punt is dat hij inmidels redelijk uitverkocht lijkt te zijn: https://www.anycubic.com/...nycubic-photon-3d-printer
Als ik nu een nieuwe printer zou kopen voor mijzelf, zou het de Anbycubic Photon Ultra worden (want DLP), maar dat is een Kickstarter en kan nog even duren voor je hem in handen hebt.
De Photon Mono zou ik absoluut laten liggen. Wel een mono scherm, maar kleiner build volume, lagere resolutie en plastic vat.
Wellicht een Photon S? https://www.anycubic.com/...roducts/anycubic-photon-s
Alternatief is een Elegoo. Uitstekende machines, maar de verkrijgbaarheid in Nederland is wat minder. De Mars3 krijgt de handen nog niet echt op elkaar vanwege de mogelijke z-wobble in de constructie. De Mars 2 is een prima koop.
De Mars Pro is ook redelijk betaalbaar momenteel: https://www.3djake.nl/elegoo/mars-pro
Ik zou wel direct voor een Mono gaan. Dat scheelt toch aardig in print tijd. Ik heb zelf een Anycubic Mono SE. Ik print 1:100 modellen voor wargaming en voor modelbouw. Bv in de infanterie kun je de vingers tellen en gezichts uitdrukking is zichtbaar.GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:25:toon volledige bericht
Al weken ben ik aan het vergelijken welke printer ik moet bestellen maar kom er niet goed uit, en hoor ook verschillende dingen van verschillende mensen (en zie ook veel verschil en slechte vergelijkingen in de filmpjes op youtube), dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of in ieder geval in de juiste richting kunnen sturen.
Wat ik zoek is een resin printer die ik kan gebruiken voor het printen van modelbouw onderdelen. Dit zullen met name modelspoor accessoires voor n-spoor/1:160 zijn zoals bijvoorbeeld figuren, dieren, voertuigen, pallets, jerrycans en olievaten. Misschien dat ik af en toe ook nog eens een uitstapje wil doen naar Z/1:220 of T/1:450, maar dat is geen must en vooral voor de leuk.
De grootte van de build plate is dus niet zo belangrijk, maar de resolutie wellicht wel. Ik zeg wellicht want ik vind het lastig te beoordelen wat voldoende is voor mij. Heb ik genoeg aan een 2K/50 micron printer? Of moet ik toch voor een van de 4K/35 micron printer gaan?
Ik lees veel dat als je je modellen nog gaat schilderen, de resolutie veel minder belangrijk wordt omdat de eventuele oneffenheden dan toch wel wegvallen, maar is dit echt zo?
- Anycubic Photon Mono (€ 194,50 bij 123-3d.nl) -> goede (wat oudere) basisprinter, betrouwbaar model volgens de reviews (en eventueel later zelf te upgraden naar een 4k scherm?)
- Creality Halot One CL-60 (€ 239,50 bij 123-3d.nl) -> lijkt een goede basisprinter, maar is nieuw model, weinig reviews, maar wel dingen als wifi, een eigen ARM board ipv chitu, en schijnt een goede belichting te hebben.
Of... moet ik even wachten tot de nieuwe modellen uit zijn. De Anycubic Photon Ultra en de Elegoo Mars 3 komen bijvoorbeeld binnenkort uit. De Ultra is een DLP printer die ook iets met subpixels kan doen waardoor de resolutie hoger wordt, of de Mars 3, wat een betaalbare 4K printer gaat worden (rond de € 300?).
Ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen sturen of misschien zelfs een goede vergelijking kunnen laten zien tussen 2k en 4k printers, liefst op de schaal waarop ik ga printen
Denk dat upgraden van de Mono naar 4K scherm je niet veel gaat geven. En idd als je gaat verven zullen de hele kleine details wel verdwijnen. Maar met bv airbrush zal dat minder het geval zijn dan met de kwast.
Aangezien het allemaal LCD printers zijn heb je altijd net iets minder scherp dan bv een laser resin printer. Anycubic was dacht ik bezig met een kickstarter voor een laser based resin printer (DLP). Maar denk dat verschil tussen 50 of 35 micron zo goed als verwaarloosbaar is? Op een moment worden de details te dun, printen lukt dan wel, maar je kunt het model dan bijna niet meer van de support halen zonder dat er iets breekt.
Alles geprint op 0.04 layer (0,051 XY)
En 4K printers zijn vaak met groter print bed, maar niet heel veel meer resolutie in XY-detail.
Wat voorbeelden. Blokjes op de mat zijn 1 x 1 cm.
:strip_exif()/f/image/B6qVd2SisDiuDkt9x0nj7BnF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CefRODhXqfE08uz8ditpEZQV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6Ry0Y7jEJ1zgUmTaVFHsJuYp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FxeyoeHBN5Zc3ymZ4dsoGYl5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pcZaFXi4GQaKI9WIYyP28OW0.jpg?f=fotoalbum_large)
En een rups voertuig (Carden-Loyd) 25 mm lang.
:strip_exif()/f/image/ludnZXCcq3a94AF0TKKwFSRg.jpg?f=fotoalbum_large)
En een Skoda 75mm AA gun. Wielbasis 45mm
:strip_exif()/f/image/aWtUbysTe4J33rQuUnUKYy3M.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou zeker voor een Mono printer gaan, dat scheelt veel print tijd.GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:25:toon volledige bericht
Al weken ben ik aan het vergelijken welke printer ik moet bestellen maar kom er niet goed uit, en hoor ook verschillende dingen van verschillende mensen (en zie ook veel verschil en slechte vergelijkingen in de filmpjes op youtube), dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen, of in ieder geval in de juiste richting kunnen sturen.
verder kan je aan de ene kant zeggen dat 2K voldoende zal zijn, omdat kleinere details misschien al afbreken bij het weghalen van support.
maar een 4K kan ook beter oppervlakte texturen printen, en met een goede stevige resin zullen kleine details ook niet zo snel breken.
En met een hogere resolutie heb je minder kans in stepping op ronde delen, of delen die net buiten de 90 graden hoek liggen.
(maar dan moet je wel hoge resolutie printen)
Koop het beste wat je kan betalen, want upgraden is meestal geen optie
Idd.absrnd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
Ik zou zeker voor een Mono printer gaan, dat scheelt veel print tijd.
verder kan je aan de ene kant zeggen dat 2K voldoende zal zijn, omdat kleinere details misschien al afbreken bij het weghalen van support.
maar een 4K kan ook beter oppervlakte texturen printen, en met een goede stevige resin zullen kleine details ook niet zo snel breken.
En met een hogere resolutie heb je minder kans in stepping op ronde delen, of delen die net buiten de 90 graden hoek liggen.
Maar er is wel een verschil in XY versus Z resolute, stepping in Z kun je best voorkomen door naar bv 0.01mm layer te gaan. Dus orientatie van je porint is ook wel van belang. Stepping in XY, tja, 0.051 is voor mij de limiet. Dus daar kan ik niets meer aan veranderen.
Ik heb zelf de regel om ongeveer in "kubus" te printen. Dus in mijn geval ga ik nooit lager dan 0.04 mm (Want mijn XY = 0.051mm) Ander voordeel is dat dan de print tijd ook nog redelijk is
Op een 0.035 XY printer zou ik Z op 0.04 blijven printen.
[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 18-08-2021 10:40 ]
Mooie strakke prints zeg! Zien er goed uit!Edmin schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:41:
@GertW
Ik print op 28mm wargaming schaal met twee 'oude' Anycubic Photons: Ik zou je blind gewoon deze standaardprinter aanbevelen, omdat de kwaliteit van de machine prima is en hij net zo mooi print als de nieuwere printers die ruim 2x zo duur zijn.
[...]
Ik vind de voorbeelden op de mat erg mooi en strak, maar de skoda gun wat minder (ik lijk veel layerlines te zien)... Zijn deze allemaal op dezelfde printer geprint? Het zijn natuurlijk wel erg kleine modellen dus dat helpt niet mee. Is dit te voorkomen op bijv een 4k printer (of door andere settings of resin oid)? Of is hier iets mis gegaan?smitae schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:46:
[...]
Wat voorbeelden. Blokjes op de mat zijn 1 x 1 cm.
[...]
Wat ik hieruit opmaak is dat de skoda gun die smitae hierboven laat zien, op een 4k printer dus geen (of minder) stepping op de spatborden zal hebben, of is dat met een willekeurige printer sowieso wel te voorkomen?absrnd schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
Nja, het beste wat ik kan betalen... ik ga liever voor de beste prijs/kwaliteit
Het probleem is alleen, ik zie in de voorbeelden die ik bekijk heel erg veel verschil. De ene keer denk ik, wow, photon is prima, wat een mooie prints (zie de prints van Ed_L en smitae (op de mat dan), de andere keer denk ik: ik weet niet of ik dit wel goed genoeg vindt (de skoda gun van smitae). Ik kom er maar niet achter of dit verschil nu in het basismodel, de printer, het resin, of bijvoorbeeld de plaatsing van het model in de printer zit
Voor de spatborden had ik cylinders gebruikt met te weinig segmenten. Dat is dus meer een 3D-object issue dan echt een printer issue.De uitdaging is dat je 3D model genoeg detail moet hebben voor de schaal waar je in wilt printen. Dat is bij Skoda net niet genoeg geweest.GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:29:toon volledige bericht
[...]
Mooie strakke prints zeg! Zien er goed uit!Bedankt voor je suggesties en advies!
[...]
Ik vind de voorbeelden op de mat erg mooi en strak, maar de skoda gun wat minder (ik lijk veel layerlines te zien)... Zijn deze allemaal op dezelfde printer geprint? Het zijn natuurlijk wel erg kleine modellen dus dat helpt niet mee. Is dit te voorkomen op bijv een 4k printer (of door andere settings of resin oid)? Of is hier iets mis gegaan?
[...]
Wat ik hieruit opmaak is dat de skoda gun die smitae hierboven laat zien, op een 4k printer dus geen (of minder) stepping op de spatborden zal hebben, of is dat met een willekeurige printer sowieso wel te voorkomen?
Nja, het beste wat ik kan betalen... ik ga liever voor de beste prijs/kwaliteitalles wat ik aan de printer uitgeef kan ik niet meer aan resin of andere hobby dingen uitgeven, en als de printkwaliteit tussen een Photon Mono en een 4K niet zichtbaar verschilt dan ga ik liever voor de goedkopere optie...
Het probleem is alleen, ik zie in de voorbeelden die ik bekijk heel erg veel verschil. De ene keer denk ik, wow, photon is prima, wat een mooie prints (zie de prints van Ed_L en smitae (op de mat dan), de andere keer denk ik: ik weet niet of ik dit wel goed genoeg vindt (de skoda gun van smitae). Ik kom er maar niet achter of dit verschil nu in het basismodel, de printer, het resin, of bijvoorbeeld de plaatsing van het model in de printer zit
Alles idd op dezelfe printen (Anycubic Mono SE) alles in 0.04 mm en Anycubic standaard resin en settings.
Heb even geen Resin voorbeeld. Maar in deze FDM print kun je het verschil goed zien. Rechts (020mm) minder goed spatbord model. Links aangepast, meer vloeiend en in 012 dacht ik.. Deze modellen zijn in 1:56 schaal (test printsvoor resin casting)
Zal ff kijken of ik nog ergens een resin voorbeeld heb. Want dan zijn de layers allemaal 004
:strip_exif()/f/image/GEMFNRk1iaggELCbp60gMgzH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door smitae op 18-08-2021 11:51 ]
Thanks, dat verschil is wel duidelijk te zien dan inderdaad. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet de printer zou zijn, omdat de prints op de mat er zo strak uit zien....smitae schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:48:
[...]
Voor de spatborden had ik cylinders gebruikt met te weinig segmenten. Dat is dus meer een 3D-object issue dan echt een printer issue.
[...]
Zal ff kijken of ik nog ergens een resin voorbeeld heb. Want dan zijn de layers allemaal 004
[...]
Ik ben benieuwd of je nog een resin voorbeeld kunt vinden, zou mooi zijn!
Eerdere versie van de Morris AFC.
:strip_exif()/f/image/CYV3pCSfRXP9HzsEeQLxChgz.jpg?f=fotoalbum_large)
En een latere versie met aandegpaste spatborden. (En ook in de verf, model heb ik geprint voor zijn NL leger, dus afwerking etc is van zijn hand.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x35LtHTNyfMlKOhWSen2SUBD.jpg?f=user_large)
En nog wat van mij printer de armen die je eerder zag zitten hier op de torso's geplakt. (Alles door mij geprint, maar de afwerking door de bekende van mij.) En ook alles zelf getekend m.u.v. de mannetjes, die hebben we via een kickstarter die we hebben gesupport.
:strip_exif()/f/image/GWh5cNBDQbVpOSd4GPv9B9zr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door smitae op 18-08-2021 12:15 ]
Goeie voorbeelden, zien er strak uit! Waar het niet mooi gladjes is, is het verklaarbaar waarom
Ik denk dat ik toch maar voor een normale 50 micron printer ga, lijkt me goed genoeg! En dan over een aantal jaar eens kijken of ik wil upgraden of niet
Nu de keuze nog maken of ik voor een photon mono of voor de nieuwe Creality Halot One CL-60 ga
Denk dat je met elke up-to-date Resin printer blij zult zijn, of het nu 0.05 of 0.035 XY resolutie is.GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:00:
[...]
Thanks, dat verschil is wel duidelijk te zien dan inderdaad. Ik had al zo'n vermoeden dat het niet de printer zou zijn, omdat de prints op de mat er zo strak uit zien....
Ik ben benieuwd of je nog een resin voorbeeld kunt vinden, zou mooi zijn!
Ik ben namelijk heel erg impressed van de kwaliteit dus kijk wat je budget is. Focus niet teveel op resolutie XY resolutie. 0.015 verschil is het je dat waard?
Dubbele rails, filters, support en service, etc. Daar zou ik vooral naar kijken. Ik heb zelf ook heel lang lopen dubben of 0.051 niet te grof was. Achteraf geen probleem. Zeer blij en tevreden. Moet steeds opletten dat ik genoeg detail in mijn 3D tekeningen heb.
In 1:100 schaal kan ik details tot 1 a 2 cm real-live zichbaar maken. Dat is best veel detail en vooral veel 3D teken werk....
Wil je echt super, super, dan zou je toch kunnen wachten op de Anycubic Laser i.p.v. nu een LCD resin printer te kopen. (Maar die kost richting de 500 Euro)
Moet wel zeggen dat ik met mijn Mono SE nu en ventilator heb die soms lawaai zit te maken. Maar goed, die is snel te vervangen hoop ik.GertW schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Goeie voorbeelden, zien er strak uit! Waar het niet mooi gladjes is, is het verklaarbaar waarom
Ik denk dat ik toch maar voor een normale 50 micron printer ga, lijkt me goed genoeg! En dan over een aantal jaar eens kijken of ik wil upgraden of niet
Nu de keuze nog maken of ik voor een photon mono of voor de nieuwe Creality Halot One CL-60 ga
Heb het ding via Ali als deal met een wash & Cure machine. Dus opsturen voor reparatie zal het wel het wel niet worden, maar zelf vervangen op termijn ben ik bang.
Als je hem via 123 haalt heb je wel wat meer hulp en garantie verwacht ik.
Ja, dat is ook een van de redenen dat ik hem bij een NL shop wil halen inderdaad. Dan maar iets meer betalen. Goede ervaringen met 123 in ieder geval tot nu toe. Andere redenen is dat ik hem dan ook gewoon snel heb, want dat is ook wel fijn als je iets hebt besteldsmitae schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:47:
[...]
Moet wel zeggen dat ik met mijn Mono SE nu en ventilator heb die soms lawaai zit te maken. Maar goed, die is snel te vervangen hoop ik.
Heb het ding via Ali als deal met een wash & Cure machine. Dus opsturen voor reparatie zal het wel het wel niet worden, maar zelf vervangen op termijn ben ik bang.
Anycubic stuurt gewoon reserve-onderdelen naar je toe hoor. Zo vanuit hun Europese warehouses, dus binnen 2 dagen in huissmitae schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:47:
[...]
Moet wel zeggen dat ik met mijn Mono SE nu en ventilator heb die soms lawaai zit te maken. Maar goed, die is snel te vervangen hoop ik.
Waarschijnlijk krijgt de resin printer z'n eigen kast naast de mini cnc. Nog even kijken hoe ik dat met IPA doe, waarschijnlijk wordt dat een uitsparing in de werktafel met een verwijderbaar blad waaronder de IPA container en de ruimte voor het schoonmaken komt.
Heb hier geen water dus daar moet ook even wat op worden verzonnen worden, kleine ton water gekoppeld aan een slang lijkt mij wel redelijk noodzakelijk mocht het mis gaan met schoonmaken.
Ben benieuwd hoe het er straks uitziet als je de boel klaar hebt. Ik heb een redelijk kleine kamer met een bureau voor de printer en warmwater haal ik uit de badkamer, gelukkig tegen over de resin-print kamer.Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 06:50:
Binnenkort ook een resin printer en UV curing station in de nieuwe hout werkplaats. Alvast een luchtreiniger gekocht aangezien het een kleine ruimte met enkel een garagedeur is, tafelmodel met hepa + carbon dus goed voor zowel het fijnstof als resin.
Waarschijnlijk krijgt de resin printer z'n eigen kast naast de mini cnc. Nog even kijken hoe ik dat met IPA doe, waarschijnlijk wordt dat een uitsparing in de werktafel met een verwijderbaar blad waaronder de IPA container en de ruimte voor het schoonmaken komt.
Heb hier geen water dus daar moet ook even wat op worden verzonnen worden, kleine ton water gekoppeld aan een slang lijkt mij wel redelijk noodzakelijk mocht het mis gaan met schoonmaken.
Het is wel handig om heet water ter beschikking te hebben. Mijn workflow is als volgt;
- Print het model
- Model van bed halen
- Schoonspuiten met bloemenspuit met IPA boven een bak die ik luchtdicht kan afsluiten
- Dan een paar minuten in de wash
- Schoonspoelen met heet water
- Verwijderen van support in/met heet water
- Laten drogen
- In de cure
Ik zou je afraden om de support na de cure te verwijderen, dat geeft naar mijn idee meer beschadigingen. Enige nadeel, hele proces zoals beschreven, handschoenen verplicht :-)
Ik gebruik een gasmasker + bril met filters voor organische/chemische stoffen (Dus niet een stof-filter)
En heb het raam altijd openstaan, wat nu geen issue is, maar in de winter was het minder lekker werken.
:strip_exif()/f/image/psX6W75qdJN352Lxm8AShAMI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de 757 Climax. Zit goed en idd, die koffiefilters die gaan denk ik ook niet werken.Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 08:16:
Ah ja, ik heb een halfgelaatsmasker van m3 liggen met verwisselbare filters, die koffiefilters van de bouwmarkt zitten mij nooit goed en daarnaast werken die dingen niet.
Ik ruik echt gewoon niets, sluiten perfect aan terwijl die andere filters altijd wel lekken.
Zowel resin als IPA damp/nevel is gewoon vergif en wil je echt niet inademen. Zeker op langere termijn zeer slecht spul.
:strip_exif()/f/image/JH8BXnJYZrCjSX7VUM01SJ8J.jpg?f=fotoalbum_large)
Fdm printer gaat waarschijnlijk weg, niet mijn ding,
1310 cnc wordt bekist voor hobby thuisgebruik
Resin printer in de schuur
Cnc in de afkortzaag tafel onder een verdieping in het tafelblad, andere kant hetzelfde voor het ipa gebeuren met een gootsteen op een afvalvat voor het resin water, etc.
In elk geval A, B (en P als je de resin gaat schuren) moet het filter opvangen.Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:43:
Ziet er wel vergelijkbaar uit, heb zelf de m3 6300, ik moet nog even naar filters kijken voor nevel, heb nu de p3 filterpads voor hout fijnstof maar moet voor resin en spuitnevel wil ik mezelf nog even goed inlezen. Resin is wel echt labratorium meuk, heb 2 trotec e11 aangeschaft, voor particulier gebruik nog wel oké, tweede is in principe extra om uit te lenen na een schuursessie mocht ik ooit wat bijverdienen.
Fdm printer gaat waarschijnlijk weg, niet mijn ding,
1310 cnc wordt bekist voor hobby thuisgebruik
Resin printer in de schuur
Cnc in de afkortzaag tafel onder een verdieping in het tafelblad, andere kant hetzelfde voor het ipa gebeuren met een gootsteen op een afvalvat voor het resin water, etc.
:strip_exif()/f/image/JECkW6tYJiTxaxeru2cohaty.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben in de running voor een Elegoo Mars 2 of een Mars Pro (niet 2 pro) maar ik wil/moet hem waarschijnlijk in mijn thuiskantoor draaien.
Iemand tips voor afzuiging oid?
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent
Nu even nog aan het inrichten maar daarna komt de resin printer wel echt. Heb tevens een goed masker met filters.
[ Voor 6% gewijzigd door Arloid op 10-09-2021 22:24 ]
Moet je ook je cleaning etc doen in het thuiskantoor? Dan heb je wel een uitdaging.OverloadOfRed schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:09:
Ik ben rustigaan het topic aan het doornemen, maar hoe ventileert iedereen hier?
Ik ben in de running voor een Elegoo Mars 2 of een Mars Pro (niet 2 pro) maar ik wil/moet hem waarschijnlijk in mijn thuiskantoor draaien.
Iemand tips voor afzuiging oid?
Ik heb een aparte kamer bij ons thuis ingezet als resinprintkamer. Raam staat open en ik gebruik altijd gezichtsmasker met goede filters. (Zie mijn vorige post)
Je zou kunnen overwegen om de printer in een afsluitbare kast te zetten en daar afzuiging op maken die de lucht naar buiten blaast? Of naast een raam zetten wat open kan? Zowel de resin als de IPA is troep, dus hoop dat je het kunt oplossen.
Ja daar komt het wel op neer. Ik heb als alternatieve optie nog de schuur (lijkt me veel te warm en temperatuur wil nog wel eens schommelen) met plat donker dak, en de zolder waar de was ook hangt te drogen.smitae schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 23:26:
[...]
Moet je ook je cleaning etc doen in het thuiskantoor? Dan heb je wel een uitdaging.
Ik snap alleen voor geen meter waarom alle info die ik vind in de trend is van ‘doe een raam open teehee’ tot ‘holy shit je moet een industry grade afzuiging neerzetten’ varieert. Ik snap dat resin en IPA echt troep is, maar ik vraag me wel af hoe ver je nou moet gaan
M’n lopende idee is nu een afzuigkap van marktplaats op wat MDF vastmaken en naar buiten afzuigen maar dat wordt een uitdaging om bij vrouwlief voor elkaar te krijgen
Schuur zou kunnen, warmte heeft geen probleem te zijn denk ik. Althans als het geen 30+ gaat worden, kou kan wel een ding zijn. En schuur zonder verwarming is mogelijk een issue met vocht?OverloadOfRed schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:02:
[...]
Ja daar komt het wel op neer. Ik heb als alternatieve optie nog de schuur (lijkt me veel te warm en temperatuur wil nog wel eens schommelen) met plat donker dak, en de zolder waar de was ook hangt te drogen.
Ik snap alleen voor geen meter waarom alle info die ik vind in de trend is van ‘doe een raam open teehee’ tot ‘holy shit je moet een industry grade afzuiging neerzetten’ varieert. Ik snap dat resin en IPA echt troep is, maar ik vraag me wel af hoe ver je nou moet gaan
M’n lopende idee is nu een afzuigkap van marktplaats op wat MDF vastmaken en naar buiten afzuigen maar dat wordt een uitdaging om bij vrouwlief voor elkaar te krijgen
De resin print het beste op kamertemperatuur of hoger.
Als je maar kunt ventileren, dus open raam met voldoende luchtstroom of een normale afzuiging is meer dan voldoende. En vooral als je met de resin en PLA bezig bent ff een masker op. Dan is het goed genoeg.
Je hebt echt geen complete zuur kast nodig met turbo afzuiging.
Ik heb een resin printer met Ingebouwde filters dus als de printer eenmaal staat te printen is het verder wel oke. Het is vooral tijdens het schoonmaken dat de PLA en Resin vrijkomt.
Tijdens het werken met resin of IPA maak ik me weinig zorgen om. Ik heb nog een goeie bril, doos nitril handschoenen is zo besteld en een halfgelaats ligt in de winkelmand.
Ach ik heb nog even de tijd om uit te zoeken voor het loonstrookje komt
Wel even kijken waar je hem neerzet, resin wilt nog wel eens door het hele huis meuren. Liefst zet je hem daarom in een garage inplaats van kantoor maar dat light ook aan wat voor deur je tussen de rest van het huis hebt en een carbon filter doet wonderen.
Oké, dit wordt ‘m denk ik. Hier kan ik vrouwlief ook nog wel van overtuigen en het ziet er wel erg slick uit met die rails
Idd, ook lekker compact, mooi afgewerkt. Afzuiging is meer dan voldoende op deze manier. Leuk projectje om te bouwen.OverloadOfRed schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:59:
https://www.reddit.com/r/...in_printing_but_before_i/
Oké, dit wordt ‘m denk ik. Hier kan ik vrouwlief ook nog wel van overtuigen en het ziet er wel erg slick uit met die rails
Mogelijk heb je voor je IPA recycling wat meer werk-ruimte nodig, maar dat zou desnoods ook “even” buiten kunnen ofzo.
Mijn setup neemt wel wat meer ruimte in, ook IKEA, maar minder fancy.
:strip_exif()/f/image/FTU0CI9GOiO5LREMxuumNIMs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik las even IPA washing ipv recycling. Maar daar heb ik gelukkig genoeg ruimte voor op m’n hobby bureau. Recycling doe je ook niet elke dag denk ik zo.smitae schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:31:
[...]
Mogelijk heb je voor je IPA recycling wat meer werk-ruimte nodig, maar dat zou desnoods ook “even” buiten kunnen ofzo.
Volgend weekend maar even boodschappenlijstje bij elkaar maken, ik heb er zin in
In de lek-bak slaat de rest resin vanzelf neer en kun je ook eenvoudig de IPA weer overgieten en her-gebruiken.
Blijft een lastige discussie over de ventilatie en hoe schadelijk resin en IPA nou echt zijn. Ik ben scheikundige en heb daardoor veel tijdens mijn studie en op het werk in zuurkasten gewerkt. Onder het motto, liever voorkomen dan genezen.
Vroeger gingen ze met benzeen/hexaan om alsof er niks mee aan de hand was, pas jaren en studies later komen ze erachter dat het toch wel kankerverwekkend is... Waardoor het motto liever voorkomen dan genezen voor mij wel voorop staat.
Werkt trouwens ook prettig een zuurkast aangezien je niet een volledig gelaatsmasker op moet en geen last hebt van geur. Wat dat betreft zou je eens kunnen kijken naar DIY oplossing.
Niet eens heel ingewikkeld te bouwen, alleen de afzuiging moet dan wel iets meer power hebben? En je moet wel de ruimte hebben om een kast te bouwen, voelt en lijkt wel wat lomper dan wat ik nu heb.
Ik heb ook genoeg gewerkt in zuurkasten, maar ik geloof er niks van dat je diezelfde werking voor elkaar krijgt met een DIY oplossing. Laminar flow bereiken is nogal een dingetje. De oplossing van de reddit post die ik hier plaatste een paar posts terug lijkt me de beste DIY, maar ik ga zeker nog gewoon met een halfgelaats op werken.Aurum schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:43:
Werkt trouwens ook prettig een zuurkast aangezien je niet een volledig gelaatsmasker op moet en geen last hebt van geur. Wat dat betreft zou je eens kunnen kijken naar DIY oplossing.
Een beetje tweedehands zuurkast gaat voor 500-1000 euro op marktplaats dus dat past alleen in het budget als je voor een professionele setup gaat, en dat zijn vaak alsnog zuurkasten die met een filter de lucht zo weer de ruimte in blazen.