[3D Printer] Resin printers

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15
Ik heb mijn printers, maar weer eens wat groots laten printen
Y-Wing studio scale, model van Alain Rivard.

Ik ben blij dat ik bijna altijd met dezelfde resin print, de printers zijn zo goed afgesteld, dat ik probleemloos kan aanzetten en printen :)
Anycybic M7-Max en M3-Max met ABS like resin 2 van Elegoo.

En nu zie ik ook pas hoe groot een Studio Scale Y-Wing is _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xi8882vNeXktWmKhj6x5Mo3YVZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvpEozK30025z37qvVNknzGC.jpg?f=fotoalbum_large

• smitae
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:57
absrnd schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:29:
Ik heb mijn printers, maar weer eens wat groots laten printen
Y-Wing studio scale, model van Alain Rivard.

Ik ben blij dat ik bijna altijd met dezelfde resin print, de printers zijn zo goed afgesteld, dat ik probleemloos kan aanzetten en printen :)
Anycybic M7-Max en M3-Max met ABS like resin 2 van Elegoo.

En nu zie ik ook pas hoe groot een Studio Scale Y-Wing is _/-\o_

[Afbeelding]
Zeer cool… ik zou ook wel heel veel star wars willen gaan printen, zo veel leuks..
Maar mij verf back-log is nu al een probleem…
Ben erg benieuwd hoe het model er na afwerken en schilderen er uit gaat zien.

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:51
ocf81 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:24:
Zijn er hier ook mensen die de Form 4L i.c.m. de Cure V2 L gebruiken? Is dat ding zijn geld waard in een (part-time) productieomgeving voor een (hobbymatig) bedrijf? (dus met lage omzetten)
Wij hebben deze op het werk. De Form4L is nice maar we hebben ook andere grootte resin printers en die doen niet onder sterker nog ze zijn vaker sneller en met een hoegere resolutie. Die Cure V2 L is wel een snelle curing station die is het wel waard als je echt groote dingen hebt.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5II | RF 15-35mm F2.8 | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS Z | RF 100mm F2.8 Macro | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 16K Mighty

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Villean schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:09:
[...]

Wij hebben deze op het werk. De Form4L is nice maar we hebben ook andere grootte resin printers en die doen niet onder sterker nog ze zijn vaker sneller en met een hoegere resolutie. Die Cure V2 L is wel een snelle curing station die is het wel waard als je echt groote dingen hebt.
Ik moet dus dingen printen die in een volume van ca. ø100mm × 300mm moeten passen. Dan is de gewone Form4 net te klein. Ik wil graag wel een printer die goede ondersteuning heeft en heb niet zo heel veel vertrouwen in Chinese waar.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:51
ocf81 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:27:
[...]

Ik moet dus dingen printen die in een volume van ca. ø100mm × 300mm moeten passen. Dan is de gewone Form4 net te klein. Ik wil graag wel een printer die goede ondersteuning heeft en heb niet zo heel veel vertrouwen in Chinese waar.
Dan is een Form Labs wel ideaal. Goede ondersteuning en simpele setup. Maar je betaald er wel voor. Wij hebben het op het werk voor lief genomen dat een van onze Chinese grote printers stuk gaat dat we gewoon een nieuwe aanschaffen. Zelfs dan zijn de chinese onder de streep flink goedkoper dan de formlabs.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5II | RF 15-35mm F2.8 | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS Z | RF 100mm F2.8 Macro | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 16K Mighty

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:17
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• smitae
Goed bezig :-)

Ervaring op doen met support, wat wel en niet werkt dat is echt de uitdaging. En je model hol maken met uitstroom gaten maken (uit het zicht) helpt ook. Ik heb al tijden een extra resin tank staan, dan kun je in elk geval doorprinten en kun je tank schoonmaken beetje uitstellen :-)

Ja, vooral als je de IPA te lang in de Wash bak laat staan... Er slaat altijd resin neer, da's niet mooi en vast geplakte resin residue uit de wash proberen te halen... brrrr.

Dus nu work-flow toch maar aangepast. Na schoonmaken gaat de IPA uit de wash altijd terug in de jerrycan. Meer werk, maar daarmee blijft in elk geval de wash bak (langer) schoon.

Have fun 3D-printing _/-\o_

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:36
smitae schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:52:
En je model hol maken met uitstroom gaten maken (uit het zicht) helpt ook.
Ik zou dit echter alleen doen bij grote modellen. Ik print zelf vooral miniaturen en daar is het vaak de moeite niet om ze hol te maken. Het brengt ook nog risico's met zich mee wanneer je resin-traps over het hoofd ziet (ik heb al zo veel opengebarsten prints langs zien komen op Reddit).

• Thalaron
smitae schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:52:
[...]

Goed bezig :-)

Ervaring op doen met support, wat wel en niet werkt dat is echt de uitdaging. En je model hol maken met uitstroom gaten maken (uit het zicht) helpt ook. Ik heb al tijden een extra resin tank staan, dan kun je in elk geval doorprinten en kun je tank schoonmaken beetje uitstellen :-)

Ja, vooral als je de IPA te lang in de Wash bak laat staan... Er slaat altijd resin neer, da's niet mooi en vast geplakte resin residue uit de wash proberen te halen... brrrr.

Dus nu work-flow toch maar aangepast. Na schoonmaken gaat de IPA uit de wash altijd terug in de jerrycan. Meer werk, maar daarmee blijft in elk geval de wash bak (langer) schoon.

Have fun 3D-printing _/-\o_
Wasbak op zijn kop zetten? Dan zit alles in de deksel lijkt mij?

Nu nog niet gebruikt. Heb even een los bakje gepakt ivm klein spul.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• smitae
ErikT738 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:17:
[...]

Ik zou dit echter alleen doen bij grote modellen. Ik print zelf vooral miniaturen en daar is het vaak de moeite niet om ze hol te maken. Het brengt ook nog risico's met zich mee wanneer je resin-traps over het hoofd ziet (ik heb al zo veel opengebarsten prints langs zien komen op Reddit).
Ja, snap ik, bij kleine prints is het ook niet altijd nuttig. Ik doe het bij veel van mijn prints, wand dikte 1,2 mm bij de wat kleinere modellen en 1,5 mm bij de grotere modellen. En altiijd met voldoende interne support en met uitstroom holes.

Bv een geschutskoepel op een pantser wagen, doorsnede 20 mm en hoogte 6 mm. Scheelt ook nog eens in de hoeveelheid resin. Anders voordeel is dat krimp van de resin minder effect op het model heeft, Trekt minder snel krom.

Doe ik al jaren, nog nooit gebarste prints gehad, altijd goed uitharden. En doordat de wanden niet te dik zijn kan ook de resin in resin-traps die er nog in mocht zitten altijd uitharden. In elk geval je modellen niet te lang laten liggen, zsm na printen uitharden.

Fotos van drama's zeggen niet zoveel. Zelf ervaren is beter :-)

• Orky Rulez
  • Laatst online: 09:25
Wel ik heb nu toevallig een paar dagen geleden nog een koepel van een 40k tank geprint, dus toch al een redelijk grote, en getwijfeld of ik hem zou uithollen of niet. Uiteindelijk niet gedaan want:
  • Krom trekken oid heb ik nog nooit last van gehad
  • Een gebarste print al wel. Weliswaar absolute beginnersfout maar nog steeds drama
  • Zitten uitwassen, uitharden met een lampje erin is toch altijd nog een heel gedoe en "op hoop van zegen"
  • Resin kost tegenwoordig toch ook geen drol meer
  • Je zit nog altijd met een gat aan een zichtbare kant
Ik print niet echt grote modellen maar zo wat de enige reden die ik over hou is dan gewicht of wanneer het écht over een groot volume gaat. Bv de body van zo'n tank zou ik natuurlijk wel uithollen.

[ Voor 3% gewijzigd door Orky Rulez op 08-04-2026 08:38 ]

• Thalaron
Gisteren mijn 'droom' STL aangeschaft! Die had ik al veel eerder gezien toen ik dacht.. jammer dat ik geen 3D printer heb... Tot nu dus!

Op Pixup3DXenosleeper (iets minder dan 20 euro)

Op 87% past het grootste onderdeel NET binnen de lijntjes. Maar eerst maar even wat oefenen...

En nadenken of dat ik hem met ISO of water washable hars wil maken. Ik heb nog 4 liter ABS like ISO Resin op voorraad, of toch voor water washable kiezen... Ik heb het al.

Wat is jullie ervaring met (GROTE) sculpts? Ik heb voor de helderheid alleen maar ABS like spul. Geen idee in hoeverre dat uitmaakt verder.

• Orky Rulez
Groot, klein, medium, ...

Maakt bij mij allemaal niks uit. Zo lang het goed aan de (magneet)plaat blijft hangen komt het allemaal even goed.

Let wel dat je soms halfweg je hars moet bijvullen :-)

• ErikT738
Thalaron schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:43:
Gisteren mijn 'droom' STL aangeschaft! Die had ik al veel eerder gezien toen ik dacht.. jammer dat ik geen 3D printer heb... Tot nu dus!

Op Pixup3DXenosleeper (iets minder dan 20 euro)

Op 87% past het grootste onderdeel NET binnen de lijntjes. Maar eerst maar even wat oefenen...

En nadenken of dat ik hem met ISO of water washable hars wil maken. Ik heb nog 4 liter ABS like ISO Resin op voorraad, of toch voor water washable kiezen... Ik heb het al.

Wat is jullie ervaring met (GROTE) sculpts? Ik heb voor de helderheid alleen maar ABS like spul. Geen idee in hoeverre dat uitmaakt verder.
Ik gebruik eigenlijk alleen water washable (Sunlu ABS-like), maar ik wil best geloven dat "normale" resin beter is (of kan zijn). Ik zou het gewoon proberen met de resin die je al hebt. Mocht het niet lukken dan kan je het gewoon nog een keer proberen met andere resin (wel even zorgen dat je de supported bestanden goed opslaat, of je kan weer aan de slag).

• Thalaron
Voordeel bij die Xenosleeper is dat er ook een Phrozen verified supported versie bij zit. Dat zag er in elk geval beter uit als dat wat de slicer zelf deed. Maar ik denk dat ik gewoon de ISO pak. Denk niet dat ik genoeg water washable over heb voor zo'n grote print. En tja... ALS het niet beter bevalt, moet de ISO resin toch een keer op :D

... Heb toch nog ±27 liter ISO 99% staan...

• ErikT738
Thalaron schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:49:
Voordeel bij die Xenosleeper is dat er ook een Phrozen verified supported versie bij zit. Dat zag er in elk geval beter uit als dat wat de slicer zelf deed. Maar ik denk dat ik gewoon de ISO pak. Denk niet dat ik genoeg water washable over heb voor zo'n grote print. En tja... ALS het niet beter bevalt, moet de ISO resin toch een keer op :D

... Heb toch nog ±27 liter ISO 99% staan...
Met 87% kom je nog wel weg met de presupports waarschijnlijk, maar als je te veel gaat schalen zal je ze zelf opnieuw moeten doen. Vertrouw nooit blind op de autosupports en controleer altijd ook zelf op islands.

• Orky Rulez
ErikT738 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:15:
[...]

Met 87% kom je nog wel weg met de presupports waarschijnlijk, maar als je te veel gaat schalen zal je ze zelf opnieuw moeten doen. Vertrouw nooit blind op de autosupports en controleer altijd ook zelf op islands.
Ik heb zelf al wel tot 50% verkleind, maar dat was een licht model.

Eventueel onderaan een dikke support of 2 toevoegen voor het gewicht. En vanaf een bepaald punt worden ook de contactpunten met het model te licht en dan moet je het idd herdoen

• Thalaron
Vooralsnog erg tevreden over hoe de prints er vanaf komen. Wel een paar fails gehad, 1 wat flinkere, maar al met al geen drama’s tot heden.

Net klaar met een print met 3x dezelfde dobbelsteen. 2x perfect en 1 is er op 2/3e mee opgehouden. Ach ja. Mijn haat voor reguliere printers (als in, papier en inkt) is in ieder geval hier niet van toepassing!

Ook fijn dat heel veel bestanden gratis of heel goedkoop zijn. Als voorbeeld; Return to Dark Tower, voor €20 drie bestanden aangeschaft of Etsy. Een ervan was helaas wat duurder, maar de andere twee maar €2! En daarmee kan je dan je boardgame van nou ja… €400 zeg maar even… nog flink pimpen 😅

En net de Hoopat 4XH ontvangen! Dus nu kan ik gewoon verder als ik wil wanneer een print mislukt 🫣

[ Voor 7% gewijzigd door Thalaron op 09-04-2026 17:16 ]

• ErikT738
Thalaron schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:15:
Vooralsnog erg tevreden over hoe de prints er vanaf komen. Wel een paar fails gehad, 1 wat flinkere, maar al met al geen drama’s tot heden.

Net klaar met een print met 3x dezelfde dobbelsteen. 2x perfect en 1 is er op 2/3e mee opgehouden. Ach ja. Mijn haat voor reguliere printers (als in, papier en inkt) is in ieder geval hier niet van toepassing!

Ook fijn dat heel veel bestanden gratis of heel goedkoop zijn. Als voorbeeld; Return to Dark Tower, voor €20 drie bestanden aangeschaft of Etsy. Een ervan was helaas wat duurder, maar de andere twee maar €2! En daarmee kan je dan je boardgame van nou ja… €400 zeg maar even… nog flink pimpen 😅

En net de Hoopat 4XH ontvangen! Dus nu kan ik gewoon verder als ik wil wanneer een print mislukt 🫣
STL bestanden op Etsy komen zelden van de daadwerkelijke sculptor. Dan kan je het beter gewoon ergens downloaden lijkt me.

Ik ben wel benieuwd wat voor dobbelstenen je hebt gemaakt. Ik heb acht keer geprobeerd een custom d20 te printen voordat ik het opgaf. Alles heeft te veel support marks of mislukt.

• Thalaron
ErikT738 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 17:27:
[...]

STL bestanden op Etsy komen zelden van de daadwerkelijke sculptor. Dan kan je het beter gewoon ergens downloaden lijkt me.

Ik ben wel benieuwd wat voor dobbelstenen je hebt gemaakt. Ik heb acht keer geprobeerd een custom d20 te printen voordat ik het opgaf. Alles heeft te veel support marks of mislukt.
De dobbelsteen was toch niet helemaal gelukt... zag ik later pas. En ik had 5x goed rondgezocht voordat ik wat op Etsy had gekocht, want inderdaad; Meeste is gewoon gratis beschikbaar :+

Eens informeren bij een vriend van me die ooit een D18 (Road Tile Die voor ThunderRoad Vendetta) succesvol (2!) heeft gemaakt voor mij.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door Thalaron op 11-04-2026 23:49 ]

• smitae
50% korting IPA bij werken 12x1 liter. Sla je slag zou ik zeggen.

https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste