Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:54
Voor mijn Core one heb ik een Coreboxx en een MMU3 in bestelling staan.(beide verzonden, nog niet ontvangen).
Nou zat ik een beetje rond te kijken, iemand ervaring met zoiets als dit: MMU3 UltiMulti
lennertvdkort schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:28:
Voor mijn Core one heb ik een Coreboxx en een MMU3 in bestelling staan.(beide verzonden, nog niet ontvangen).
Nou zat ik een beetje rond te kijken, iemand ervaring met zoiets als dit: MMU3 UltiMulti
Ik ben wel benieuwd wat jouw ervaring met de CoreBox zal zijn. De UltiMulti had ik al wel gebookmarked, maar ik heb nog niet de keus gemaakt of ik deze ga monteren op mijn MK3.5. Ik denk dat ik eerst maar voor de standaardoptie ga en als ik dan merk dat ik vaak onderhoud moet plegen kan ik deze nog eens uitprinten en monteren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben al aardig op weg met mijn Voron 2.4 op te bouwen maar blijf nu een beetje hangen op de riemen op spanning te zetten.
De X en Y as heb ik volgens mij op 110Hz gezet.
Maar de Z assen blijven een getob om deze op 140Hz te krijgen.

Ik gebruik de Prusa app om de frequentie te meten maar dit is meer een hit and mis dan dat het wel werkt.
Of de riemen resoneren niet goed genoeg zodat het net gedetecteerd wordt.

Is hier niet een handigere manier voor om dit te doen?

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

@Crxtreem je kan ook een app zoals Spectroid (Android) gebruiken, die toont een grafische spectrum analyse, daarmee is het wat makkelijker te zien wat de frequentie vd belts is.
Jan van het kanaal Roetz 4.0 blijft bezig met zijn benchy printer, en het wordt steeds indrukwekkender:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ocf81 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:14:
Jan van Roetz 4.0 blijft bezig met zijn benchy printer, en het wordt steeds indrukwekkender:
[YouTube: Ultra Fast Quality Benchies are a thing now. Or not? You decide! (Minuteman Episode 16)]
Mooi om te zien altijd, dit soort dingen zijn toch wel het absolute bewijs dat bedrijven als Bambu het open source printen nog niet helemaal hebben doodgemaakt.
Zoveel mooie nieuwe concepten in een printer die op eerste blik alleen voor een hele snelle benchy lijkt te zijn gemaakt, maar daarmee wel allemaal dingen heeft toegepast die in de toekomst bij andere printers voor snellere, betere prints met minder kans op fouten zullen zorgen.
Deze livestream bevat een interessante discussie wat een licentie moet zeggen om het delen van ontwerpen mogelijk te maken als je tegelijkertijd geld wil verdienen met je ontwerpen. Op zich wel een interessant gesprek

© ocf81 1981-infinity

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:46

Toppe

Oké ✅

Hoe werken jullie de prints af? Ik print nu wat meer en merk dat het met een schroevendraaier niet handig is.

Ik twijfel nu om een Dremel te halen maar vraag me af of dit raadzaam is?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Toppe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:03:
Hoe werken jullie de prints af? Ik print nu wat meer en merk dat het met een schroevendraaier niet handig is.

Dat ligt aan de print. Maar ik heb wel een doosje met nabewerkingsgereedschap waar diamantvijlen en ontbramers een prominente plaats innemen. Een brandertje is natuurlijk ook vaste prik.
Als het echt veel werk is, dan is een Dremel met schuurpapierbandjes ook niet zo'n slecht idee. Wat wel een punt van aandacht is bij een Dremel, is dat het heel makkelijk is om te veel weg te halen en dat dit ook relatief snel gebeurt als je niet voorzichtig bent. Maar het is zeker een levensvatbare mogelijkheid.

© ocf81 1981-infinity

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:23
Toppe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:03:

Ik heb zo'n ding om de randjes netjes af te werken indien nodig:
Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/image/upload/bo_1.5px_solid_white,b_auto,c_pad,dpr_2,f_auto,h_399,q_auto,w_710/c_pad,h_399,w_710/F1939369-01?pgw=1

Supports haal ik weg met de welbekende blauwe tang en anders een punttang
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61-pLXsuFLL.jpg

en de kleine spinnenweb pluisjes filament brand ik weg met een creme brulee brander. Tot nu toe niet meer nodig gehad dan dat eigenlijk..

YouTube: MotorcycleGeek

Open source 3D printen is op sterven na dood, volgens Josef Prusa (gevonden via Hackaday)
Ik moet hem helaas wel gelijk geven dat het deze tak van 3D-printers niet al te goed af gaat de laatste tijd. Maar gelukkig kan je met de juiste inzet nog steeds iets voor elkaar krijgen. Wat ik wel schokkend vindt om terug te lezen is dat de Chinese overheid een groot aandeel heeft in deze ontwikkeling. De onderdelen worden onder de kostprijs verkocht door de Chinese printerboeren.

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:40
Dit is wat de Chinese overheid doet. Chinese producten tegen bodemprijzen in Europa: 'Meer dan 50 procent goedkoper' - https://nos.nl/l/2578493
Centraal aangestuurde economieën hebben de neiging om langere tijd enorm inefficiënt met de middelen om te gaan met alle gevolgen van dien. Soms bewust, soms onbewust.

En in dit geval is het vooral enorm problematisch.

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:44
ocf81 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:19:
Open source 3D printen is op sterven na dood, volgens Josef Prusa (gevonden via Hackaday)
Maar, niet om te zeiken, maar Joe doet zelf ook niet (helemaal) meer aan Open Hardware. Ik snap hem wel, want als ie alles open maakt, is er binnen 1 week een XL en/of Core One kloon en kan ie wel helemaal inpakken (na het geweld van Bambu Lab et al). Maar evengoed doet hij er dus zelf al niet meer in mee.

Gelukkig zijn er nog zat hobbyprojecten, dus nog initiatief genoeg. Alleen door het 'grove geweld' van de Chinese printerboeren hebben denk ik steeds minder mensen zin om zelf een printer te gaan bouwen, als je voor een relatief laag bedrag een printer kunt kopen die praktisch hetzelfde doet. Dus tenzij printers bouwen je hobby is, wordt dat denk ik steeds minder.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Open source is eigenlijk gratis het ontwikkelwerk doen zodat een commercieel bedrijf er aan kan verdienen. Jammer maar waar.

blup

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:38

iMars

Full time prutser

Het mooie van Prusa's vind ik nog wel dat alles vervangbaar is, en dat de printer als kit verkrijgbaar is, waardoor het mogelijk is om het "makkelijk" te demonteren en vervangen wat nodig is. Sowieso veel makkelijker dan bijvoorbeeld Bambu (man wat heb ik een gezeik gehad met 1 van mijn X1C's ivm één versleten idler pully). Veel printed parts die je zelf kan printen indien nodig. Dat kan bij een hoop Chinese modellen niet.

Heb de Ratrig VC4 IDEX gebouwd, maar man wat heb ik me verkeken op de tijd wat het kost om zo'n machine te bouwen. Die had ik toch liever kant en klaar gekocht :+ :+

Maar ik ben van de hobby naar business verschoven en mede daardoor koop ik liever mijn printers kant en klaar dan dat het mij dagen kost om het te bouwen.

Koop hier mijn P1 reader :)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-11 17:22
Bezulba schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:08:
Open source is eigenlijk gratis het ontwikkelwerk doen zodat een commercieel bedrijf er aan kan verdienen. Jammer maar waar.
Het is meer gratis het ontwikkelwerk doen zodat commerciële bedrijven ermee aan de haal gaan en de regels omtrent OS niet respecteren. Zelden publiceren die bedrijven de aangepaste broncode of dragen ze actief bij aan het ontwikkelwerk.

• mphilipp
De toolchangers rukken op! Snapmaker heeft er een op Kickstarter staan voor een heel schappelijk prijsje, dus wie de hete kolen uit het vuur wil halen voor de rest van de wereld (die rustig afwacht :+ ). Deze Duitse reviewer lijkt 'm best aardig aan de tand te voelen en heeft tot nu toe nog geen grote problemen gevonden. Loyal Moses YGK3D trouwens wel, want die kreeg er een die DOA was...

Soort van nadeel van zo'n toolchanger is dat je 'beperkt' bent tot 4 kleuren/filamenten. Bij een AMS-achtig systeem, kun je naar 16 kleuren (of 25 op de H2D). Niet dat iedereen dat meteen nodig heeft, maar de optie is leuk.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:01:
De toolchangers rukken op! Snapmaker heeft er een op Kickstarter staan voor een heel schappelijk prijsje, dus wie de hete kolen uit het vuur wil halen voor de rest van de wereld (die rustig afwacht :+ ). Deze Duitse reviewer lijkt 'm best aardig aan de tand te voelen en heeft tot nu toe nog geen grote problemen gevonden. Loyal Moses trouwens wel, want die kreeg er een die DOA was...
[YouTube: Snapmaker U1 | Multicolor 3D Drucker ohne Müll - Prusa XL & AMS Vergleich]
Soort van nadeel van zo'n toolchanger is dat je 'beperkt' bent tot 4 kleuren/filamenten. Bij een AMS-achtig systeem, kun je naar 16 kleuren (of 25 op de H2D). Niet dat iedereen dat meteen nodig heeft, maar de optie is leuk.
Hmmm da's de tweede DOA, YGK3D had ook een DOA:"

• mphilipp
iMars schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:05:
[...]
Hmmm da's de tweede DOA, YGK3D had ook een DOA:"
Sorry, ik haalde eea door elkaar. De DOA was van YGK3D. Teveel filmpjes achter elkaar gekeken... :+

Het is een gereedschapswisselaarprinter voor relatief weinig. Dat is op zich al wel winst, wat mij betreft. Wat nog wel echt mist is een goede afsluiting en luchtbehandeling. Er komt kennelijk een upgrade om daar iets mee te doen, maar die is nog niet getoond. Ik ben benieuwd waar dit heen gaat. Prusa staat nu wel heel erg in de hoek waar de klappen vallen.

© ocf81 1981-infinity

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Sorry, ik haalde eea door elkaar. De DOA was van YGK3D. Teveel filmpjes achter elkaar gekeken... :+
Ik heb er ook een aantal gezien maar was er gauw klaar mee. Veel al hetzelfde: kijk deze fantastische printer bla bla bla multi toolhead minder poep bla bla bla koop hem nu met korting bla bla bla hier is mijn affl link.

Ik vind het een mooie printer! Als XL-gebruiker juig ik dit alleen maar toe, maar het blijft kickstarter. Nu vertrouw ik Snapmaker wel dat ze het voor elkaar krijgen, maar resultaten uit het verleden bieden geen ...

Ik zelf zit al behoorlijk vol qua ruimte, anders had ik 'm er denk wel bij willen hebben. Maar moet ruimte reserveren voor 3 nieuwe (beta) test printers :+

• mphilipp
iMars schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
Ik heb er ook een aantal gezien maar was er gauw klaar mee. Veel al hetzelfde: kijk deze fantastische printer bla bla bla multi toolhead minder poep bla bla bla koop hem nu met korting bla bla bla hier is mijn affl link
Ja, zo werkt dat tegenwoordig. Alleen sommigen zijn wel beter dan de rest. Loyal Moses en die Duitser heb ik wel wat meer vertrouwen in. Maar inderdaad, het blijft Kickstarter. Sowieso zullen de eerste apparaten nog niet helemaal uitontwikkeld zijn en het is de vraag of alles met firmware updates te fixen is.

Toolchangers zijn cool, maar ik vind de beperking van 4 kleuren niet fijn. Als straks de INDX van Bondtech beschikbaar komt, zullen er wel leuke Voron-achtige projecten los komen. Als dat eenmaal goed werkt, kun je denk ik wel aardig wat tools kwijt. Wat Bambu (of eerder nog Prusa met de MMU) heeft gemaakt is uitbreidbaar. Het kost wat tijd en een hoop afval (MMU heeft dat weer niet eigenlijk) maar je kunt als je wilt 8 of meer kleuren gebruiken. Die optie is fijn.

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Ja, zo werkt dat tegenwoordig. Alleen sommigen zijn wel beter dan de rest. Loyal Moses en die Duitser heb ik wel wat meer vertrouwen in. Maar inderdaad, het blijft Kickstarter. Sowieso zullen de eerste apparaten nog niet helemaal uitontwikkeld zijn en het is de vraag of alles met firmware updates te fixen is.
Ik vind Loyal Moses een beetje te beperkt en heb het gevoel dat ie te veel "wil sturen". Qua persoon vind ik 'm een aardige gast. Vol met goede doelen en bedoelingen (zoals elk jaar met printed toys for families in need). Maar qua zijn visie/mening op printers neem ik met een flinke korrel zout. Net als dat hele gebeuren van Bambu. Steeds meer closed (was het al), steeds meer "beperken" zoals alleen eigen slicer via netwerk, netwerk via Bambu Cloud etc. Dat zijn punten die hij afschilderd als onbenullig en iedereen doet er te moeilijk over. Maar dat vind ik (persoonlijk) belangrijke punten.

Albert van 247 printing vind ik dan veel beter, die benoemd alles en het is aan diegene die kijkt zelf om een eigen mening over te vormen.
Toolchangers zijn cool, maar ik vind de beperking van 4 kleuren niet fijn. Als straks de INDX van Bondtech beschikbaar komt, zullen er wel leuke Voron-achtige projecten los komen. Als dat eenmaal goed werkt, kun je denk ik wel aardig wat tools kwijt. Wat Bambu (of eerder nog Prusa met de MMU) heeft gemaakt is uitbreidbaar. Het kost wat tijd en een hoop afval (MMU heeft dat weer niet eigenlijk) maar je kunt als je wilt 8 of meer kleuren gebruiken. Die optie is fijn.
Zekers! INDX is op mijn lijstje! Ik heb materiaal liggen voor een Voron 2.4 350, dus zodra de INDX komt wil ik dat zeker gaan bouwen O+

Heb 3x Core One en een XL van Prusa en nog een MMU3 op de plank liggen (van de conversie van MK4S naar Core One). Wil denk nog wel een Core One uitbreiden met de MMU3, al is het alleen maar al voor de filament joint feature om restjes makkelijk op te kunnen maken :+

• mphilipp
iMars schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:44:
Dat zijn punten die hij afschilderd als onbenullig en iedereen doet er te moeilijk over. Maar dat vind ik (persoonlijk) belangrijke punten.
Je geeft het al aan: het is persoonlijk. Iedereen zit er anders in. Er is geen universeel goed of fout wat dat betreft. Ik vind het persoonlijk geen probleem en zie Bambu Lab ook niet als Evil Corp die je straks gaat verplichten om alleen hun filament te gebruiken. Sommigen roepen dat dat de volgende stap is, maar dat vind ik dan weer overdreven. Die online advocaat Louis Rossmann is daar goed in. Maar goed, iedereen wil geld verdienen aan clicks denk ik dan maar... :+

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Je geeft het al aan: het is persoonlijk. Iedereen zit er anders in. Er is geen universeel goed of fout wat dat betreft. Ik vind het persoonlijk geen probleem en zie Bambu Lab ook niet als Evil Corp die je straks gaat verplichten om alleen hun filament te gebruiken. Sommigen roepen dat dat de volgende stap is, maar dat vind ik dan weer overdreven. Die online advocaat Louis Rossmann is daar goed in. Maar goed, iedereen wil geld verdienen aan clicks denk ik dan maar... :+
True, en zoals je het bevestigd, het is allemaal persoonlijk. Maar dan vind ik wel dat je het moet benoemen. Hoeft niet negatief, gewoon objectief.

Vrienden/collega's vragen wel eens aan mij welk printer ze het beste kunnen kopen. Blijft altijd lastig want ik vraag gelijk: wat is je budget, wat ga je printen, wil je ook abs/asa/etc printen, en als laatste vraag ik: wat is de veiligheid van je informatie waard :+

Als ze als laatste zeggen "oh lekker boeiend, laat mij gewoon mn dingetjes printen" dan kom ik al heel gauw uit op Bambulab als advies, want eerlijk is eerlijk, die krengen printen behoorlijk goed en de kosten voor een A1 zijn geen hoge drempel.

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:33

R.G

Goedemiddag Mede 3dprinters gebruikers,

Ik zit met een probleem.
Ik heb een anycubic kobra s1.

Het printen ging fout bij 20%
Ik heb toen de gcode behouden en aangepast een een instelling gewijzigd met G92 Z230 dacht ik.

Bij het opnieuw starten met de print met de aangepaste gcode gebeurde het volgende:
Het bed ging naar de juiste hoogte en de print kop ging netjes boven het object hangen.
Toen ik dacht nu gaat het beginnen / hervatten ging het bed lvl zich nog verder omhoog drukken hierdoor werdt het object verpletterd in de rechterhoek. Waarna vervolgens de print knop links voor in het bed ging lopen printen ik kon het process niet stoppen want er was een foutmelding in beeld dit heeft denk ik 5-10 seconden lang lopen printen in het bed..

Toen trok ik de stroom eruit.

Nu zit ik met het volgende probleem.

Zodra ik homing doe, dan lijkt het alsof de print kop niet in het midden komt en dat de print kop teveel naar voren komt en teveel naar links gaat.

Hoe kan ik dit herstellen en of moet ik contact opnemen met Anycubic?
Er is iets goed mis. De nozzle zelf is totaal verbogen maar die heb ik al vervangen.

Wat is slim om te doen?

edit:
Ik heb M0 toegevoegd destijds maar de printer lijkt daar totaal niet op te wachten?

Dit was mijn aangepast gcode, zodat ik meteen start met printen vanaf laag 257.
Maar blijkbaar negeert de printer M0 compleet en is starten van een print toch anders als resume?
Resume kan alleen vanaf een stroom uitval ik zie verder geen optie om een resume te doen.
Dus heb de gcode op usb gezet en geladen als nieuwe print en toen gebeurde dus alles wat ik hierboven neer had gezet.

ik zie ook geen restore machine settings, alleen restore all en dan worden alle gegevens gewist.
Is er geen calibratie selftest / homing oplossing, homing zelf lijkt dus niet te werken.
Ik heb bijna het gevoel alsof met bovenstaande actie de rails van x en y niet meer kloppen overheen gewalst ofzo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
M201 X10000 Y10000 Z500 E5000 ; sets machine_max_acceleration_x, y, z, e (mm/sec^2)
M203 X600 Y600 Z15 E80 ; sets machine_max_speed_x, y, z, e (mm/sec)
M204 P20000 R5000 T20000 ; sets machine_max_acceleration(mm/sec^2) M204 P[print] R[retract] T[travel]
M205 X9.00 Y9.00 Z3.00 E2.50 ; sets the jerk limits, mm/sec
M106 S0
M106 P2 S0
;TYPE:Custom
G9111 bedTemp=55 extruderTemp=215
M117
M106 P3 S153
G90
G21
M83 ; use relative distances for extrusion
; filament start gcode
M900 K0.025; Override pressure advance value
T0
M106 S0
M106 P2 S0
; Home alleen X en Y (veilig, Z blijft staan)
G28 X Y
; Zet Z-positie in firmware zonder bewegen
G92 Z230.10
M114        ; check huidige positie in firmware
; --- Pauze voor visuele check ---
M0 Controleer of nozzle net boven de laatst goede laag hangt
; Ga naar hervat-laag (voorbeeld: 47.80 mm)
G1 Z60 F600       ; eerst omhoog voor speling
G1 Z50 F300
G1 Z48.50 F200
G1 Z47.80 F150    ; exacte hervat-laag
; --- Pauze voor visuele check ---
; --- Start van hervatbestand ---
; Printer: Anycubic Kobra S1
; Hervatten vanaf laag 252 (Z=47.75)

G1 Z47.75 F600     ; bed fysiek terug naar laaghoogte
M17                     ; motoren aan
; Ga naar hervatpunt net boven de print
G1 X182.808 Y74.93 Z48.15 F6000  ; zelfde als in originele G-code
G1 X184.739 Y118.889 Z48.15 F6000
G1 Z47.75 F600
; hervat print
; wacht op temps en ga 5mm filament eruit duwen
M190 S55           ; wacht tot bed op temp
M109 S215          ; wacht tot nozzle op temp
G92 E0             ; reset extruder teller
G1 E5 F300         ; prime 5 mm filament
G92 E0             ; reset teller opnieuw
; --- Hervat G-code vanaf laag 252 (Z=47.75) ---
; printing object "Sockle 11.stl" id:0 copy 0
EXCLUDE_OBJECT_START NAME=Sockle_11.stl_id_0_copy_0
; BEFORE_LAYER_CHANGE 252 @ 47.75mm
;WIPE_START
G1 F4319.503
G1 X182.473 Y67.305 E-.8
;WIPE_END
; AFTER_LAYER_CHANGE 252 @ 47.75mm
; printing object "Sockle 11.stl" id:0 copy 0
EXCLUDE_OBJECT_START NAME=Sockle_11.stl_id_0_copy_0
G1 X182.808 Y74.93 Z48.15 F18000
G1 X184.739 Y118.889 Z48.15
G1 Z47.75
G1 E.8 F1800
;TYPE:Support

Ik had verwacht dat bij elke M0 ik handmatig continue moest aangeven om te chcekn of het wel of niet goed gaat.. 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door R.G op 25-08-2025 15:42 ]

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:19

_Eend_

🌻🇺🇦

@R.G Hoort er tussen M0 en het commentaar geen ; (puntkomma), om aan te geven dat de rest van de regel commentaar is?

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:33

R.G

_Eend_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:15:
@R.G Hoort er tussen M0 en het commentaar geen ; (puntkomma), om aan te geven dat de rest van de regel commentaar is?
oof idd

zou dat het zijn geweest?

Zie nu wat er gebeurt:
[Video: https://acop-prod.s3.us-east-2.amazonaws.com/asop/2025-08/25/mp4/175613546084876000-68ac8024cf38.mp4]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Ik ben nog steeds aan mijn ratrig/hypercube ombouw bezig, en ben inmiddels zo ver dat ik motoren kan gaan aansluiten (en testen), maar hier loop ik vast. Ik gebruik een BTT Manta M8P met TMC2209 steppers in UART, maar ik krijg de motoren niet fatsoenlijk aan het draaien.

Wanneer ik
code:
1
STEPPER_BUZZ STEPPER=Stepper_X
doe, zoemt het motortje in ieder geval, dus er is spanning en de TMC2209 werkt.

Wanneer ik een force_move commando uitvoer, draait het motortje wel (met een hoop gezoem) af en toe, maar hij gaat een beetje op en neer beide richtingen op en is verre van soepel. Een zoektochtje met Google leerde mij dat dit mogelijk aan de bekabeling / volgorde ligt. Ik heb ook kunnen vinden dat deze volgorde niet volgens een standaard overal hetzelfde is. Op mijn (no-name) steppers staat geen indicatie van welke pin wat is, ik kom niet verder dan de BTT handleiding met 1A, 1B, 2A en 2B.

Iemand een goede tip met duidelijke instructie hoe ik dit uit kan zoeken/goed aan kan sluiten?

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:07

Boullie

Da Bulster

gastje01 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:32:
Ik ben nog steeds aan mijn ratrig/hypercube ombouw bezig, en ben inmiddels zo ver dat ik motoren kan gaan aansluiten (en testen), maar hier loop ik vast. Ik gebruik een BTT Manta M8P met TMC2209 steppers in UART, maar ik krijg de motoren niet fatsoenlijk aan het draaien.

Wanneer ik
code:
1
STEPPER_BUZZ STEPPER=Stepper_X
doe, zoemt het motortje in ieder geval, dus er is spanning en de TMC2209 werkt.

Wanneer ik een force_move commando uitvoer, draait het motortje wel (met een hoop gezoem) af en toe, maar hij gaat een beetje op en neer beide richtingen op en is verre van soepel. Een zoektochtje met Google leerde mij dat dit mogelijk aan de bekabeling / volgorde ligt. Ik heb ook kunnen vinden dat deze volgorde niet volgens een standaard overal hetzelfde is. Op mijn (no-name) steppers staat geen indicatie van welke pin wat is, ik kom niet verder dan de BTT handleiding met 1A, 1B, 2A en 2B.

Iemand een goede tip met duidelijke instructie hoe ik dit uit kan zoeken/goed aan kan sluiten?
Hier een linkje naar een youtube flimpje over hoe je de paren bij elkaar kunt zoeken.
Oh wacht die kun je ook gewoon embedden blijkbaar:

[ Voor 6% gewijzigd door Boullie op 05-09-2025 15:58 ]

Boullie

Jon van Proper printing heeft een SKR in een X-1 Carbon gezet:

Best leuk om te zien hoe hij dat heeft aangepakt.

[ Voor 20% gewijzigd door ocf81 op 05-09-2025 16:51 ]

© ocf81 1981-infinity

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee wat hier mis is gegaan? Alleen de poot links voor is niet goed gegaan.

Ter info: er is geen los filament bij de printer, hij heeft daar dus echt gewoon niet geprint.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4KYtRKBk8i7c-U5ZX0u-5wFc5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HqxKouhZzlOf1W6MbfNNvmk7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ6L_rcheCmsLjkdaZ6x0BSpy24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUc8aGaUdkzLAn5G4jtRXOwU.jpg?f=fotoalbum_large

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-11 13:04
<knip> even verwijderd gezien het overleg met de modjes </knip>

[ Voor 96% gewijzigd door The-Priest-NL op 16-09-2025 13:02 . Reden: even verwijderd gezien het overleg met de modjes ]

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Een heel sympathiek gebaar natuurlijk. De oorzaak ligt echter ergens waar deze oplossing weinig mee te maken heeft en deze manier van symptoombestrijding zal hoogstwaarschijnlijk niks op gaan leveren. Ik betwijfel of het echt nut gaat hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 14-09-2025 19:22 ]

© ocf81 1981-infinity

• Leviathius
@The-Priest-NL Ik denk dat als je het fluitje print en daar wat deftige foto's van maakt en ook op printables.com en makerworld.com knalt je daar in ieder geval meer bereik ook zult krijgen.

Los daarvan staan er al talloze fluitjes op de print websites, dus opvallen zal lastig zijn.

• sentinel0809
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-11 19:20
Ik heb een Elegoo Neptune 4 Pro printer. Printen in 1 kleur gaat top. Nu wilde ik eens met meerdere kleuren gaan proberen, maar loop nu tegen een probleem aan. Welke manier van pauzeren ik ook kies voor de filamentwissel, nadat ik weer op 'Resume' heb gedrukt gaat de printkop naar de juiste X,Y positie maar ramt de printkop tegen de printplaat aan, dwars in de al geprinte lagen, en wil daar verder gaan. Resultaat: print naar de knoppen en krassen op de printplaat.

Ik heb al verschillende slicers geprobeerd, verschillende manieren van pauzeren / kleurwissel inbouwen, maar allemaal hetzelfde resultaat. G-code config is standaard, firmware is allemaal laatste versie.
Waar zou dit nog aan kunnen liggen?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Een vraagje aan de experts hier.

Ik heb na maanden weer eens mijn printer aangeslingerd en voor het eerst eens iets "groots" geprint voor mijn doen (ca 10 bij 10 cm). Nu valt mij op dat de eerste laag en top laag niet altijd even egaal zijn. Hebben jullie nog ideeën hoe dat kan? Op de linker foto lijkt het alsof de z-offset nog iets lager moet maar als ik dan de rechter foto bekijk dan is de afwerking best strak. Als ik ook voel dan is de textuur van de linker foto grover dan die van de rechter.

Printer: Prusa MK3s
Filament: PLA 123-3d eigen merk
Voor het printen eerst het printbed schoon gemaakt met wat zeepsop en toen na een first layer calibratie nog even met isopropanol (99%) en een microvezel doek schoon gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGWGM10JV463pXaN4UEpbS3t8EU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0N6yufl5cqcNwqA4kZ0TSimo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYvPkl5P7fMPesLmwO0PpD64wBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaW3PXo7G8R8IZY0D59Fowi6.jpg?f=fotoalbum_tile

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Leviathius
Impossibl3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:39:

Ik heb na maanden weer eens mijn printer aangeslingerd en voor het eerst eens iets "groots" geprint voor mijn doen (ca 10 bij 10 cm). Nu valt mij op dat de eerste laag en top laag niet altijd even egaal zijn. Hebben jullie nog ideeën hoe dat kan? Op de linker foto lijkt het alsof de z-offset nog iets lager moet maar als ik dan de rechter foto bekijk dan is de afwerking best strak. Als ik ook voel dan is de textuur van de linker foto grover dan die van de rechter.

Voor het printen eerst het printbed schoon gemaakt met wat zeepsop en toen na een first layer calibratie nog even met isopropanol (99%) en een microvezel doek schoon gemaakt.
[Afbeelding][Afbeelding]
Bovenste laag lijkt inderdaad gewoon prima te zijn voor zo ver ik kan beoordelen. Eerste laag is de z-height te hoog nog. Mag echt wel 0.05mm lager gok ik. Welke temperatuur en snelheid print je mee?

• Impossibl3
  • Nu online
Leviathius schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:22:
[...]

Bovenste laag lijkt inderdaad gewoon prima te zijn voor zo ver ik kan beoordelen. Eerste laag is de z-height te hoog nog. Mag echt wel 0.05mm lager gok ik. Welke temperatuur en snelheid print je mee?
Met een temperatuur van 215/60 en de standaard snelheid zoals ingesteld op de prusa slicer.

Impossibl3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:39:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik haak even aan op "Nu valt mij op dat de eerste laag en top laag niet altijd even egaal zijn." Hoewel het er inderdaad niet supergoed uitziet, is het printresultaat ook geen absolute ramp.

Je zou eventueel nog een test van de pinda kunnen doen om de standaardafwijking te kunnen bepalen. Als die dan meer is dan een kwart laagdikte, dan is dat niet zo goed. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit echt het probleem gaat zijn.
Een andere test die je kan doen is het printen van meerdere (minimaal 5) testkubussen, om zo de variabiliteit van de z-as vast te kunnen stellen. Maar ook hier is het eigenlijk niet zo heel waarschijnlijk dat je veel gaat vinden.

© ocf81 1981-infinity

• Leviathius
Impossibl3 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:34:
[...]

Met een temperatuur van 215/60 en de standaard snelheid zoals ingesteld op de prusa slicer.
Dat lijkt me dan prima inderdaad.

Wat je kan doen is een vel of vlak printen van bijv 15x15cm van precies 1 laag dik (0.2mm dus). Dan zul je gelijk zien dat je die lijntjes krijgt in je eerste laag. Tijdens het printen kun je dan de z-offset fine tunen door die langzaam te verlagen. Totdat je op een punt zit dat het een mooi vlak geheel is. Ik denk namelijk vrij zeker dat het de Z afstand is tot je bed.

Zach Freedman heeft weer eens een pareltje van een video, deze keer over hoe de Makerbot2 zo enorm klote is.

© ocf81 1981-infinity

Prusa had de prijs van de MK4 al tijdelijk verlaagd, maar vanaf nu kost ie permanent €720 voor een kit.

Ik weet niet of dat nu goedkoop genoeg is. De concurrentie doet het een stuk beter en hoewel je zeker goed zit bij Prusa is dit best duur voor een bed slinger.

© ocf81 1981-infinity

• Impossibl3
  • Nu online
@ocf81 en @Leviathius dank voor de tips. Vandaag meerdere printjes gemaakt en die zien er veel beter uit.
ocf81 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:03:
Prusa had de prijs van de MK4 al tijdelijk verlaagd, maar vanaf nu kost ie permanent €720 voor een kit.

Ik weet niet of dat nu goedkoop genoeg is. De concurrentie doet het een stuk beter en hoewel je zeker goed zit bij Prusa is dit best duur voor een bed slinger.
Wat voor mij ook mee zou spelen in de aankoop is hoe goed is het te repareren en als het even kan uit de EU. Als het printen mij bevalt dan verkoop ik mijn MK3s+ (die ik via marktplaats heb gescoord) en dacht ik een Core One te kopen omdat de prijs maar beperkt meer was tov de MK4 maar nu met de prijsverlaging is een nieuwe MK4 bijna net zo duur als mijn MK3 (marktplaats prijs) + upgrade kit en het verschil tov de Core One wel net weer een paar tientjes groter geworden. Ze maken het er niet makkelijker op.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 17:30
Impossibl3 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:30:
@ocf81 en @Leviathius dank voor de tips. Vandaag meerdere printjes gemaakt en die zien er veel beter uit.

[...]

Wat voor mij ook mee zou spelen in de aankoop is hoe goed is het te repareren en als het even kan uit de EU. Als het printen mij bevalt dan verkoop ik mijn MK3s+ (die ik via marktplaats heb gescoord) en dacht ik een Core One te kopen omdat de prijs maar beperkt meer was tov de MK4 maar nu met de prijsverlaging is een nieuwe MK4 bijna net zo duur als mijn MK3 (marktplaats prijs) + upgrade kit en het verschil tov de Core One wel net weer een paar tientjes groter geworden. Ze maken het er niet makkelijker op.
Alle Prusa's zijn echt supersimpel te repareren, net als een Voron.
De nieuwe extruder van de CoreOne/Mk4 is weer een stuk eenvoudiger dan die van de Mk3(s).
Eigenlijk was dit een van de redenen om een CoreOne te kopen, helaas vond ik de printkwaliteit wat tegenvallen (zie ergens mijn comment in het CoreOne topic)
Misschien komt er ooit nog weer een als de kinderziektes eruit zijn.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit nu wel echt in dubio.
Haal ik gewoon een Bambu P1S voor €550 of een Prusa CORE One kit voor €1050.

Ik vind het prijsverschil wel echt enorm, voor printers die ogenschijnlijk hetzelfde kunnen.
En dan moet ik hem ook nog monteren, als ik de gebouwde versie van €1350 bekijk, dan is dat wel heel veel verschil.
Kan iemand me een argument geven waarom ik toch meer geld moet uitgeven, want ik kan ook 3 P1S's kopen, heb ik direct een farm & spare parts :+
Open source e.d. is mooi, maar het is ook gewoon hobby.

• rinkel
TheGhostInc schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:15:

Ik vind het prijsverschil wel echt enorm, voor printers die ogenschijnlijk hetzelfde kunnen.
En dan moet ik hem ook nog monteren, als ik de gebouwde versie van €1350 bekijk, dan is dat wel heel veel verschil.
Kan iemand me een argument geven waarom ik toch meer geld moet uitgeven, want ik kan ook 3 P1S's kopen, heb ik direct een farm & spare parts :+
Ik heb (al een tijdje) een P1S en had een Core One.
Het bouwen van een Core One is gewoon erg leuk en je leert er erg veel van. Zeker als je er ooit reparaties aan moet uitvoeren weet je meteen hoe het in elkaar zit.
De P1S is zeer lastig te repareren, behalve de extruder, die zit erg eenvoudig in elkaar en alle onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

Het is zeker een lastige keuze.
Ik heb wel iets met repareerbaarheid, dus mijn eerste keus zou gaan voor de Core One, maar ik vind de printkwaliteit nog niet goed genoeg (layer stacking, waar weinig aandacht voor is)

Een groot voordeel van de P1S is de AMS, niet alleen om meerdere kleuren te printen (ik print bijna niet met meer kleuren), maar het gemak van filament wisselen en doorspoelen als je rol bijna leeg is.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 01-10-2025 11:22 ]

Tja, waar betaal je voor?

1. Prusa wordt in de EU ontworpen en geassembleerd en ook deels geproduceerd.
2. Prusa printers zijn repareerbaar en aanpasbaar, waardoor je dus niet zomaar met een waardeloze printer komt te zitten.
2.a. Bondtech INDX op de Core One *O*
3. Het werk dat Prusa in Slic3r stopt en waar we allemaal de vruchten van plukken. De enige bijdragen van BL zijn tot dus ver vooral gericht op het wegnemen van vrijheden van de gebruiker voor het eigen gewin.

Of dat dan een meerprijs van 145% waard is? Dat is geheel aan jou. Voor zijn punten 2 en 3 wel van zodanige waarde dat ik het er wel voor over heb.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 01-10-2025 11:44 ]

© ocf81 1981-infinity

rinkel schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

<knip>

Een groot voordeel van de P1S is de AMS, niet alleen om meerdere kleuren te printen (ik print bijna niet met meer kleuren), maar het gemak van filament wisselen en doorspoelen als je rol bijna leeg is.
Dat kan met de MMU ook, maar dan heet het "SpoolJoin".

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
Voor 2a zal Bambulab met Vortek komen, al moeten we die ook maar eerst zien.
Caelorum schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:41:
Vortek is mechanisch complex en risicovol. Ik heb er niet zo veel vertrouwen in dat Vortek veel voor gaat stellen.

© ocf81 1981-infinity

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Wens ze veel succes met dat systeem maar zie het nog niet echt snel worden. Het moet nog steeds het filament vanaf de AMS aanvoeren via hun enige PTFE tube naar de hotend. Lees momenteel dat het unload/loaden met een AMS 90 secondes duurt en verwacht niet dat het met dit nieuwe systeem ver onder de 30 secondes gaat zijn. Is volgens mij nog niet bekend hoe ze het filament uit de hotend gaan halen om het terug richting de AMS te voeren maar het zal sowieso langzamer zijn dan een dedicated nozzle met PTFE oplossing zoals de INDX(12 secondes momenteel).
Lijkt een beetje een tussenoplossing te zijn als reactie op de INDX als je het mij vraagt maar ik wordt graag blij verrast.

Iets minder leuk nieuws: INDX is vertraagd tot einde Q1 2026. Ze hebben wat meer tijd nodig om versie 4 te perfectioneren maar geven wel aan dat hij op FormNext 2025 te zien zal zijn.
Leuk detail in de eerste foto van de link, daar staat een Core 1 op de achtergrond geblurred.

Boullie

• Caelorum
Ik snap het niet. Vortek is toch juist hun tool-changer oplossing met 7 hotends? Dus ze hoeven dan toch juist geen filament te wisselen, net zoals met de indx.
Het enige verschil met indx is dat het 7x actieve spul nodig heeft ipv 1x actief en 10x passief. Dus het prijskaartje is dan heel anders voor de Vortek, maar mogelijk geoffset door de enorme goedkopere fabricage in China.

• iMars

iMars

Full time prutser

TheGhostInc schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:15:

Wat @ocf81 zegt!

En mijn mening als "Bambu expert :+ " en "Prusa expert :+ ", Ik had 4x Bambu X1C en heb ze allemaal weggedaan, om de belangrijkste reden: een kapotte pulley idler zegt Bambu, sorry is niet vervangbaar, printer is 2 jaar oud, koop maar een nieuwe 8)7 8)7 Maandje later krabbelde ze terug en zeggen ze er is een vervangings kit (kost je 8 uur plus een complete motion gedeelte, terwijl 1 idler van een paar euro kapot was). Daarna komen ze met gesloten systeem, alles via hun cloud, tenzij je met sd kaartjes wisselen gaat werken. Voor mij persoonlijk een grote NONO.

Puur prijs/kwaliteit gezien wint de Bambu, maar ik verwijs naar wat ik hierboven zei, dat is mij meer waard.
ocf81 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:41:
Tja, waar betaal je voor?

1. Prusa wordt in de EU ontworpen en geassembleerd en ook deels geproduceerd.
2. Prusa printers zijn repareerbaar en aanpasbaar, waardoor je dus niet zomaar met een waardeloze printer komt te zitten.
2.a. Bondtech INDX op de Core One *O*
3. Het werk dat Prusa in Slic3r stopt en waar we allemaal de vruchten van plukken. De enige bijdragen van BL zijn tot dus ver vooral gericht op het wegnemen van vrijheden van de gebruiker voor het eigen gewin.

Of dat dan een meerprijs van 145% waard is? Dat is geheel aan jou. Voor zijn punten 2 en 3 wel van zodanige waarde dat ik het er wel voor over heb.
Dit dus!
Vortex is alleen om het onnodig poepen/purgen te voorkomen, filament moet nog steeds terug naar de AMS als je een andere kleur/filament de toolhead in pompt. Voordeel van INDX is dat elk kleur/filament een eigen nozzle en bowden heeft en dus niet hoeft terug te spoelen en niet hoeft te poepen (behalve te primen).
Caelorum schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:01:
Ik snap het niet. Vortek is toch juist hun tool-changer oplossing met 7 hotends? Dus ze hoeven dan toch juist geen filament te wisselen, net zoals met de indx.
Het enige verschil met indx is dat het 7x actieve spul nodig heeft ipv 1x actief en 10x passief. Dus het prijskaartje is dan heel anders voor de Vortek, maar mogelijk geoffset door de enorme goedkopere fabricage in China.
Zie wat ik hierboven zei. Er gaat nog steeds maar 1 bowden naar de toolhead, er zal nog steeds voor elke kleur-/filamentchange het filament helemaal terug naar de AMS getrokken moeten worden en daarna de nieuwe filament weer naar de toolhead pushen... kost nog steeds veel tijd.

• Caelorum
Maar:
[...]
Q3: How many hotends does the Vortek system support and how many hotends can be used in total for a H2 series printer equipped with the Vortek system?

In total, a H2 series printer with the Vortek system will support up to 7 hotends for multi-color or multi-material prints. Of which, 1 hotend is the left "lifting" hotend and the other 6 hotends are tool-changing inductive hotends. With this, the H2 series printers equipped with the Vortek system support up to 7 materials without the need to initialize during printing (no purge waste).

[...]

Q7: How many total colors / materials can you print with the Vortek system?

The answer is a bit more complex:

If you want to print with zero wasted filament caused by purging, the maximum is 7 different colors / materials.

If you have a project that requires more colors in the same print, and don't mind some purging, you can print with up to 24 colors / materials at the same time while Studio is smartly minimizing the amount of purged materials.[...]
Dat zegt toch echt dat er 7 filamenten tegelijkertijd geladen kunnen worden zonder dat er moet worden gewisseld. In dat opzicht is het dus niet anders dan Bondtech Indx. Wat mij echter compleet niet duidelijk is, is waar het hitteelement nu zit. Ik vermoed in hun geval in de kop zelf. Een actieve hotend dus, waar het bij de Indx een passief element is.

*edit*
Laat maar ik snap het al. Ze snijden nog steeds het filament door vlak boven de hotend. De hotend zelf hoeft dus niet opnieuw geladen te worden, maar het filament moet nog wel gewisseld worden. Betekend dit dat ze dan dus ook eindelijk een filament retracting wisselaar á la MMU hebben ontwikkeld?

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 01-10-2025 16:14 ]

• rinkel
Caelorum schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:08:
Maar:

[...]

Dat zegt toch echt dat er 7 filamenten tegelijkertijd geladen kunnen worden zonder dat er moet worden gewisseld. In dat opzicht is het dus niet anders dan Bondtech Indx. Wat mij echter compleet niet duidelijk is, is waar het hitteelement nu zit. Ik vermoed in hun geval in de kop zelf. Een actieve hotend dus, waar het bij de Indx een passief element is.

*edit*
Laat maar ik snap het al. Ze snijden nog steeds het filament door vlak boven de hotend. De hotend zelf hoeft dus niet opnieuw geladen te worden, maar het filament moet nog wel gewisseld worden. Betekend dit dat ze dan dus ook eindelijk een filament retracting wisselaar á la MMU hebben ontwikkeld?
Nee, helaas.
De Vortek gebruikt nog steeds de AMS, zoals @Boullie zegt, dus 1 filamentpad. Alleen de nozzle wordt gewisseld.
Het enige voordeel is dat de juiste kleur in de nozzle bliijft, dat scheelt purgen.
Ik vraag me alleen af hoe dit gaat werken met retraction, maar daar heb ik al eerder over gepost.

We zullen het zien als ie uit komt.
Vooralsnog vind ik het een indrukwekkend stukje techniek waar ik maar weinig aan heb.
Boullie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Iets minder leuk nieuws: INDX is vertraagd tot einde Q1 2026. Ze hebben wat meer tijd nodig om versie 4 te perfectioneren maar geven wel aan dat hij op FormNext 2025 te zien zal zijn.
Leuk detail in de eerste foto van de link, daar staat een Core 1 op de achtergrond geblurred.
Beter dat ze dat nu doen dan pas na de lancering. :)

© ocf81 1981-infinity

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26

BiLo

PSN: toiletcleaner

Heeft iemand nog wat nodig van Digikey? Ik heb wat fans (Delta Electronics) in mn mandje en zit tegen 18,- verzendkosten aan te kijken.

Winkelmandje= 35,56
Gratis verzenden vanaf 50,-

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• iMars

iMars

Full time prutser

BiLo schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:31:
Heeft iemand nog wat nodig van Digikey? Ik heb wat fans (Delta Electronics) in mn mandje en zit tegen 18,- verzendkosten aan te kijken.

Winkelmandje= 35,56
Gratis verzenden vanaf 50,-
Ik zou lekker door shoppen en wat leuks uitzoeken, of je nou 18 euro aan verzendkosten betaald, of 15 euro aan reserver onderdelen uitgeeft...

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:26

BiLo

PSN: toiletcleaner

iMars schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

Ik zou lekker door shoppen en wat leuks uitzoeken, of je nou 18 euro aan verzendkosten betaald, of 15 euro aan reserver onderdelen uitgeeft...
als ik niet alles al dubbel in m'n mandje had gedaan O-)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• jbhc
Ik heb enige tijd geleden van een mede tweaker voor een mooie prijs een Prusa MK3S over kunnen nemen.
Helaas bleken er een paar lagers versleten te zijn evenals de rails.

Omdat ik toch graag een "echte" prusa wilden hebben heb ik maar eens wat geld uitgegeven en bij Prusa zelf de spullen nieuw besteld en vervolgens de complete printer gerefusbished.

Ik moet zeggen dat ik echt geen spijt heb van mijn aankoop. De materialen, het gebruiksgemak en het uiteindelijke printresultaat is toch wel een paar niveaus hoger dan van mijn eigen bouwsels.

Uiteraard blijft het modden jeuken dus ik heb toch maar een E3D revo besteld in plaats van een nieuwe 0.4mm nozzle, een 0.6mm nozzle en een siliconen sok en ik ben nog aan het kijken naar een aanpassing van de "part cooling fan (duct)". Tevens staat de upgrade naar een MK3.5 op mijn verlanglijstje maar ik vind dat de prijs daarvan voor alsnog niet helemaal te verdedigen is ondanks dat de inputshaping en de verdubbeling in printsnelheid bijzonder aantrekkelijk lijken.

Nu maar wachten tot er over een paar jaar een Core one of XL voorbij komt voor net zo'n mooie prijs :)

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

@jbhc De beste upgrade die ik op mijn Mk3s heb gedaan is een Raspberry Pi Zero 2W met Prusalink eraan hangen. Voor 20 euro heb je dan je printer aan wifi en in Prusa Connect, echt een fijne verbetering om direct uit de slicer op print drukken tov gcodes met de sd kaart overzetten.

(En als je los wilt gaan met modden zou je er ook nog klipper op kunnen zetten, maar dat is wat minder plug & play)

• jbhc
@Sabbi Ik heb een RPi met octoprint eraan gehangen :)

Ik ga deze printer verder niet enorm modden. Dingen als klipper ben ik wel mee aan het spelen op een andere printer maar de Prusa wil ik toch redelijk dicht bij het orgineel houden want ik wil gewoon in ieder geval een echt betrouwbare printer in huis. Dat is toch wel mijn hoofdreden geweest om dat ding te kopen.

• Impossibl3
  • Nu online
@jbhc Waarom heb je de upgrade gedaan mbt de nozel/heatingblock? Vanwege het sneller kunnen wisselen of zijn er nog andere voordelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Impossibl3 op 16-10-2025 07:26 ]

• jbhc
@Impossibl3 Het heaterblok en de nozzle die er nu nog op zitten zijn behoorlijk aangetast en tevens zit er geen siliconen sok op.

Ik wilde in eerste instantie nieuwe nozzles en een sok bestellen maar orginele E3d V6 sokken lijken er niet meer te zijn en mijn ervaring met immitatie is dat dat toch vaak net niet helemaal past. Ook merk ik bij mijn andere printer die voorzien is van een 0.6mm nozzle dat de drempel om die te verwisselen best wel hoog is dus ik dacht laat ik dan meteen een fatsoenlijke oplossing aanschaffen. Voor echt grote prints is het dan bijvoorbeeld ook makkelijk naar een 0,8mm nozzle switchen.

• Impossibl3
  • Nu online
@jbhc Ah duidelijk. Je huidige blok was aan vervanging toe. Dan is het een logische stap om te doen.

Ik dacht al waarom zou ik, met een prima blok, deze upgrade uitvoeren wanneer printtijd niet echt relevant is (hobby matig af en toe wat printen) en ik geen rede zie om de nozel te wisselen als ik alleen maar pla print.

Hier een vergelijkbaar verhaal als @jbhc. Ik heb een tweedehands Prusa i3 Mk3S als een achtervang. Het is de printer die nooit gemod wordt, afgezien van de Revo die er al op zat bij aankoop. Inmiddels de printer omgebowd naar een MK3.5. Het is een fijne printer, maar niet de perfecte printer voor mij. Als ik hem in een warme behuizing zet gaat er soms wat mis met de filamentdetectie en het opstapelen van de lagen. Ik ben nog aan heb dubben of ik niet beter de Core ONE kan kopen. Momenteel nog niet helemaal overtuigd. Misschien als de INDX er is.

© ocf81 1981-infinity

• jbhc
@Impossibl3 Mijn ervaring met mijn zelfbouw printers is toch dat slechte rollen fillament die voor geen meter willen printen (ik heb er een aantal die dan continu vastlopen, onder extrusie geven en dat soort dingen) met een 0,6mm nozzle opeens prima printen. Ook kun je met een 0,6mm nozzle bijna 2x zo snel printen wat vooral bij prints die geen echt fijne details (nodig) hebben best prettig is.

• rinkel
jbhc schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:35:
@Impossibl3 Het heaterblok en de nozzle die er nu nog op zitten zijn behoorlijk aangetast en tevens zit er geen siliconen sok op.

Ik wilde in eerste instantie nieuwe nozzles en een sok bestellen maar orginele E3d V6 sokken lijken er niet meer te zijn en mijn ervaring met immitatie is dat dat toch vaak net niet helemaal past. Ook merk ik bij mijn andere printer die voorzien is van een 0.6mm nozzle dat de drempel om die te verwisselen best wel hoog is dus ik dacht laat ik dan meteen een fatsoenlijke oplossing aanschaffen. Voor echt grote prints is het dan bijvoorbeeld ook makkelijk naar een 0,8mm nozzle switchen.
Levendigs (NL shop) maakt goede socks, ik heb daar regelmatig besteld:
https://levendigs.com/col...-sock-x-for-e3d-v6-hotend

• mphilipp
Prusa had zijn Prusa Day een dag of wat geleden:
...maar geen woord over de Core1 met de toolchanger. Duurt dat nog even?

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
[YouTube: CORE One L, RFID & Silicone: FIVE Big Reveals from Prusa Day 2025!]
Formnext 2025(18-25 november) zal die hoogstwaarschijnlijk aangekondigd worden. Eigenlijk bijna zeker.
Bondtech heeft aangekondigd dat ze het INDX systeem daar gaan aankondigen en de toolchanger voor de Core One is een implementatie daarvan.

[ Voor 12% gewijzigd door Boullie op 08-11-2025 22:56 ]

Boullie

Ik heb een hotend ontworpen voor mijn BMG-X2 extruder:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2025-10-19-Gefjon_hotend_1.png
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2025-10-19-Gefjon_hotend_2.png
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2025-10-19-Gefjon_hotend_3.png

Dit ontwerp heeft een gebogen filamentpad. Ik zit er nu aan te denken om dit te laten printen door een partij die SLM kan doen, maar ik heb er geen ervaring mee. Heeft iemand hier wel ervaring met die vorm van productie? Als ik de tips op PCBWay lees is vooral de dikte van de randen een ding, zijn er buiten dat nog andere valkuilen waar ik op moet letten en is het realistisch om dit proces voor deze toepassing te gebruiken, of kan ik beter een aangepaste versie maken die met een CNC-frees vervaardigd kan worden?

© ocf81 1981-infinity

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
[YouTube: CORE One L, RFID & Silicone: FIVE Big Reveals from Prusa Day 2025!]
Formnext ;)

• mphilipp
Ben erg benieuwd. Teaching Tech zei dat ie bezig was met een vergelijkende test van de multi-colour/material systemen en liet al de doos van de Bambu Lab H2C zien als teaser. Zou mooi zijn om een goed overzicht te hebben van de pros en cons van elk systeem.

@mphilipp Wat is jouw inschatting van wat het Vortek systeem daadwerkelijk voor gaat stellen?

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:30:
@mphilipp Wat is jouw inschatting van wat het Vortek systeem daadwerkelijk voor gaat stellen?
Nou, ik ben in principe wel positief. Ik denk niet dat ze 3 jaar verkwisten aan iets dat niet werkt. Ik vind het ook wel een slim systeem, want het sluit ook nog aan op het bestaande ecosysteem met de AMS units. En als het inderdaad ook in de praktijk goed werkt, zie ik wel grote voordelen tov een toolchanger. Sowieso qua capaciteit; ze hebben het over 6 nozzles die verwisseld kunnen worden, en dan krijg je dus 7 nozzles in totaal op zo'n H2D/C printer. En je bent van de bult bovenop de machine af, wat voordelig is ivm de heated chamber. En ik denk dat het wisselen van een nozzle (mede door de camera's) betrouwbaarder werkt dan toolchangers. Want ik zie voorlopig bij elke toolchanger dat er hoe dan ook na verloop van tijd zo af en toe een keer een failure ontstaat omdat ie een tool niet goed kan docken of kan oppakken. Kan zomaar zijn dat het met die nozzles ook is, maar ik denk dat 1 pinnetje in een gaatje steken makkelijker gaat dan een hele tool alignen. Maar ook dat gaan we straks in de praktijk zien. Ik denk ook dat dit goedkoper is qua materiaal.

Het nadeel van deze aanpak is dan wel weer dat je niet een flitsend snelle toolchange doet van 5sec, maar misschien wel 10-15sec omdat ie het filament weer helemaal terug moet trekken en het nieuwe weer in moet voeren. Maar dat is naar mijn idee een kleine prijs die je betaalt.

Ik vind het wel slim gevonden (of is dit al eerder geprobeerd?). Voor Bambu natuurlijk handig dat zij dit hebben uitgevonden en dus kunnen patenteren. Die AMS achtige systemen zijn niet door Bambu bedacht dus dat kan iedereen gewoon nadoen. Maar een nozzel changer zal wel helemaal dichtgetimmerd worden met patenten.

• iMars

iMars

Full time prutser

Ja, het zal nooit in de buurt komen van een tool changer (en de nozzle changer INDX ;) ).
Grote winst zal wel zijn dat je niet meer hoeft te purgen. Plus je kan meerdere materialen gebruiken wat voorheen niet echt lekker gaat als het ook nog eens door dezelfde nozzle moet.

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:18:
[...]

Ben erg benieuwd. Teaching Tech zei dat ie bezig was met een vergelijkende test van de multi-colour/material systemen en liet al de doos van de Bambu Lab H2C zien als teaser. Zou mooi zijn om een goed overzicht te hebben van de pros en cons van elk systeem.
Nog één weekje oOo

• mphilipp
iMars schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:15:
Ja, het zal nooit in de buurt komen van een tool changer (en de nozzle changer INDX ;) ).
Ohja...die INDX is ook een soort nozzle changer. Ik wist wel dat ie niet de hele tool wisselde, maar had even de details niet meer paraat. Dus dat lijkt er wel min of meer op.
Ik weet niet of je kunt praten in termen van wat beter is. Ze hebben elk hun eigen voor-en nadelen. Echte toolchangers zoals op de Prusa XL zijn complexer en duurder, maar bieden weer specifieke voordelen. Nadeel is dan weer het formaat, waardoor een echte enclosed printer een aardig lompt geval wordt. Ook weer groter volume om te verwarmen/meer ruimte om warmte kwijt te raken.

Grote voordeel van de INDX is weer dat ie overal toe te passen is omdat het open source is. Een Core1L met INDX gaat denk ik wel een hit worden. En ook de Voron mensen zullen er wel blij mee zijn.

mphilipp schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:54:
[...]

Nou, ik ben in principe wel positief. Ik denk niet dat ze 3 jaar verkwisten aan iets dat niet werkt. Ik vind het ook wel een slim systeem, want het sluit ook nog aan op het bestaande ecosysteem met de AMS units. En als het inderdaad ook in de praktijk goed werkt, zie ik wel grote voordelen tov een toolchanger. Sowieso qua capaciteit; ze hebben het over 6 nozzles die verwisseld kunnen worden, en dan krijg je dus 7 nozzles in totaal op zo'n H2D/C printer. En je bent van de bult bovenop de machine af, wat voordelig is ivm de heated chamber. En ik denk dat het wisselen van een nozzle (mede door de camera's) betrouwbaarder werkt dan toolchangers. Want ik zie voorlopig bij elke toolchanger dat er hoe dan ook na verloop van tijd zo af en toe een keer een failure ontstaat omdat ie een tool niet goed kan docken of kan oppakken. Kan zomaar zijn dat het met die nozzles ook is, maar ik denk dat 1 pinnetje in een gaatje steken makkelijker gaat dan een hele tool alignen. Maar ook dat gaan we straks in de praktijk zien. Ik denk ook dat dit goedkoper is qua materiaal.

Het nadeel van deze aanpak is dan wel weer dat je niet een flitsend snelle toolchange doet van 5sec, maar misschien wel 10-15sec omdat ie het filament weer helemaal terug moet trekken en het nieuwe weer in moet voeren. Maar dat is naar mijn idee een kleine prijs die je betaalt.

Ik vind het wel slim gevonden (of is dit al eerder geprobeerd?). Voor Bambu natuurlijk handig dat zij dit hebben uitgevonden en dus kunnen patenteren. Die AMS achtige systemen zijn niet door Bambu bedacht dus dat kan iedereen gewoon nadoen. Maar een nozzel changer zal wel helemaal dichtgetimmerd worden met patenten.
Dank voor het uiteenzetten van je blik op deze situatie.

Als we kijken naar de geschiedenis,. dan is dit niet de eerste spuitmondwisselaar op het toneel. Die eer valt aan de Swapper3D, hoewel ik mij vaag herinner dat er nog iets voor de Swapper3D was dat er erg op leek, maar wat ik niet kan terugvinden met een zoekactie. Verder was er ook de hotendwisselaar van Mihai

Als ik kijk naar wat de Vortek doet, dan is zie ik een systeem dat een enkel filamentpad per extruder combineert met een spuitmondwisselaar. Dat enkele filamentpad dicteert de aanwezigheid van iets dat het filament in- en uitlaad, waarmee de aanwezigheid van een AMS dus nagenoeg verzekerd zal zijn. Het filament wordt doorgeknipt en teruggetrokken, waarna, of terwijl, de spuitmond wordt gewisseld. Het stelt je in staat om met filamenten welke op verschillende temperaturen smelten te kunnen werken en je hebt wat minder afval, zoals @iMars terecht ook al opmerkt, maar je krijgt er wel de plaatsingsproblematiek van een gereedschapswisselaar bij. Het oogt anders, maar het heeft precies dezelfde problematiek. Het enige verschil is dat je het gereedschap verticaal laadt. Het maakt eigenlijk niet heel veel uit of je nu voor één gat precies moet bewegen of voor twee welke zich in hetzelfde vlak bevinden, wat dus bij traditionele gereedschapswisselaars het geval is. In beide gevallen vergt het wisselen van het object een haakbeweging, als het ware. Dat in het geval van Vortek de haak voor een deel door een actuator wordt opgepakt, doet daar niks aan af. Het komt uiteindelijk in beide gevallen neer op iets dat op spijkerpoepen lijkt. Als het niet is uitgelijnd gaat het mis. Ik ben het wel met je eens dat de toepassing van computervisie het slagingspercentage mogelijk positief kan beïnvloeden, maar weet wel dat computervisie staat of valt bij de training, en het behalen van hogere slagingspercentages is een zaak van exponentiële trainingsinspanning. Ik ben dus benieuwd of dit bij de lancering al gelijk goed gaat en of BL voor de verbetering ook gebruikersdata in gaat zetten.
Qua snelheid is het hooguit bijna even snel als een AMS omdat je nu verwarmingstijd aan de wissel moet toevoegen. Dat probleem deelt het met de INDX, maar de INDX heeft als voordeel dat het geen terugtrekactie hoeft te doen van het filamentpad. Een relatief langzaam systeem dus.
Ik vraag mij af wat er qua patenten van het wisselproces uiteindelijk werkelijk patenteerbaar zal blijken buiten China, waar de Chinese industrie zwaar wordt voorgetrokken als het om intellectueel eigendom gaat. Het enige waar ik aan kan denken zijn specifieke zaken omtrent de koppeling van de spuitmond die wezenlijk afwijken van hoe de Swapper3D dat zou doen. Het plaatsen van een gereedschap vertoont te veel overeenkomsten met gereedschapsladers van anderssoortige CNC-machines zoals Freesmachines. Wat voor BL natuurlijk wel mooi is, is dat met dit systeem de kosten wel binnen de perken blijven zonder de patenten van Bondtech te schenden.

Op zich vind ik het wel een origineel idee van BL, maar ik zie ook wel wat nadelen en ben zelf op puur technische gronden dus minder enthousiast.

© ocf81 1981-infinity

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij de XL gaf het in het begin heel wat problemen om de tools te wisselen en dan ook weer accuraat verder te werken. Temperaturen, spanningen in de montage, kracht vanuit de extruder etc
Ben benieuwd hoe de huidige stand der techniek (en instellingen) dat soort zaken kan corrigeren. Want tegenwoordig struikelen we al over wat VFA, laat staan een filament change die niet tot op 0.01mm nauwkeurig is :P

• rinkel
Waar ik dan weer benieuwd naar ben is hoe de Vortex dan omgaat met retraction als het filament is doorgeknipt. (Al eens eerder gepost)

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 10 november 2025 @ 01:13:
Op zich vind ik het wel een origineel idee van BL, maar ik zie ook wel wat nadelen en ben zelf op puur technische gronden dus minder enthousiast.
Ik ben nooit zo van het afschieten van iets voordat het er goed en wel is, dus ik ben op voorhand positief. Hoe ingewikkeld het in- en uithalen van een hotend is, heb ik ook geen idee van. Het lijkt simpel, maar dat is het waarschijnlijk niet, anders hadden ze er geen 3 jaar voor nodig gehad denk ik.
Dat het wat langzamer is dan een toolchanger als XL en Snapmaker vind ik niet zo'n probleem. Ik kijk dan liever naar het voordeel van 7 materialen/kleuren die ik kan toepassen als ik dat wil ipv 4 of 5 en that's it (tenzij je handmatige wissels gaat doen).

Zoals ik al zei heeft elke oplossing zijn eigen voor- en nadelen, en iedere gebruiker heeft ook voorkeuren/eisen/wensen, dus iedereen kan een afweging maken of dit past ja of nee. INDX heeft een heel groot voordeel dat het open source is en dus op andere open source printers (of tinker-vriendelijke printers) kan worden toegepast. Dus helaas niet op een Bambu Lab printer :+

Sowieso is de Vortek puur gericht op de mensen die reeds in het Bambu Lab ecosysteem zitten of daar graag in willen. Een beetje als Apple. Het is dus niet een kwestie van goed/slecht of wel/niet het beste, maar of het goed genoeg is voor de mensen die een Bambu Lab printer gebruiken of willen gaan gebruiken.
Voorlopig is men massaal ingestapt in het Bambu Lab ecosysteem, mede door de AMS mogelijkheden. Later realiseerde men zich pas dat het én superlang duurt én enorm wastefull is. Maar het was voorlopig wel het enige kleurwisselsysteem dat gewoon werkte zonder gekloot. Prusa had al lang een MMU, maar daar heb ik nog nooit positieve verhalen over gehoord en zelfs MMU3 ziet er veel te complex uit, met veel teveel handelingen en gekloot als je 'even' een rolletje wil wisselen. Ja, je verkwist niet zoveel materiaal, maar je bent gewoon veel teveel bezig met dat ding te managen. Bambu heeft een manier ontwikkeld die gewoon werkt, en daarbij de keuze gemaakt dat je inderdaad veel afval hebt. Maar het werkt voor iedereen.

Dat is ook zo'n beetje de omslag geweest in 3D printerland: van apparaten die alleen door techneuten te bedienen zijn die het leuk vinden om de hele tijd zo'n ding te nursen, naar een 3d print appliance die (bijna) iedereen kan gebruiken. Uiteraard lopen de mensen zonder enige kennis tegen de 3d printproblemen aan die ze niet snappen, maar goed, als de auto het niet doet snapt mijn vriendin ook niet wat er aan de hand is... :+

mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
[...]

Ik ben nooit zo van het afschieten van iets voordat het er goed en wel is
Het is prima mogelijk om op voorhand de merites van een systeem te beoordelen aan de hand van de fundamentele eigenschappen van dat systeem en op basis daarvan een voorlopig oordeel vellen. Je gaat toch ook geen kar trekken door een strop om je nek te hangen en dan een sprint in te zetten? De gevolgen zijn voorspelbaar.
[b]mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
Sowieso is de Vortek puur gericht op de mensen die reeds in het Bambu Lab ecosysteem zitten of daar graag in willen. Een beetje als Apple. Het is dus niet een kwestie van goed/slecht of wel/niet het beste, maar of het goed genoeg is voor de mensen die een Bambu Lab printer gebruiken of willen gaan gebruiken.
Voorlopig is men massaal ingestapt in het Bambu Lab ecosysteem, mede door de AMS mogelijkheden. Later realiseerde men zich pas dat het én superlang duurt én enorm wastefull is. Maar het was voorlopig wel het enige kleurwisselsysteem dat gewoon werkte zonder gekloot. Prusa had al lang een MMU, maar daar heb ik nog nooit positieve verhalen over gehoord en zelfs MMU3 ziet er veel te complex uit, met veel teveel handelingen en gekloot als je 'even' een rolletje wil wisselen. Ja, je verkwist niet zoveel materiaal, maar je bent gewoon veel teveel bezig met dat ding te managen. Bambu heeft een manier ontwikkeld die gewoon werkt, en daarbij de keuze gemaakt dat je inderdaad veel afval hebt. Maar het werkt voor iedereen.
Ik ga niet ontkennen dat de MMU een lange weg heeft afgelegd qua ontwikkeling en kinderziektes, maar je schetst wat mij betreft een te donker beeld van de MMU3. Ik heb er een en ik heb ook een vriend een MK3S+ gegeven en die heeft op eigen initiatief en zonder jarenlange ervaring de stap gemaakt om er een MMU3 op te zetten en heeft deze ook zonder mijn hulp werkend gekregen. Het is niet heel moeilijk en de afstelling is dus ook redelijk goed te doen. Aangezien het bij een H2C om een nieuwe aanschaf zal gaan denk ik dat het toch een zaak gaat zijn van het beoordelen van de merites van het systeem. Ik verwacht eigenlijk een printer die te duur zal zijn voor wat het kan.
mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
Dat is ook zo'n beetje de omslag geweest in 3D printerland: van apparaten die alleen door techneuten te bedienen zijn die het leuk vinden om de hele tijd zo'n ding te nursen, naar een 3d print appliance die (bijna) iedereen kan gebruiken. Uiteraard lopen de mensen zonder enige kennis tegen de 3d printproblemen aan die ze niet snappen, maar goed, als de auto het niet doet snapt mijn vriendin ook niet wat er aan de hand is... :+
Ik denk dat je met een Prusa ook wel ongeveer zo'n ervaring zal hebben, maar ik ben door mijn geschiedenis waarschijnlijk te veel bevooroordeeld. Ik heb een Anet A8 staan hier, hoewel eigenlijk alleen nog de geleidestangen origineel zijn. De rest is vervangen. En binnenkort wordt ie omgebouwd naar een MK3.5 met afwijkend frame en een MMU3.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 10-11-2025 11:16 ]

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
Zeker de core one is assembled gewoon een haal uit de doos en begin printer.
Alleen wat prijzig.

Wat ik niet aan de Vortek snap, is hoe ze dat doen met het filament wat nog in de nozzle zit. Zodra je wisselt snijd die het filament af en als je dan weer met die nozzle gaat printen zul je met het nieuwe filament het oude erdoorheen moeten pushen. Maar dan heb je toch een disconnect in je filament in de nozzle zitten en dat ga je toch zien bij het printen?

Ik denk dat het uitgangspunt ook wel echt anders is dan bij de Indx. De Vortek is een oplossing voor verschillende materialen printen die andere koppen nodig hebben, het wisselen van filament gaat er niet perse sneller door (ok, je hebt geen purgen) en je kan meer materialen gebruiken dan je koppen hebt. De Indx is voor snel wisselen van materiaal, waarbij er een 1 op 1 verhouding is tussen materiaal en kop.
Al zou het me niet verbazen als je met de indx ook nog een mmu3 kan gebruiken. Hoewel het wisselen van filament dan wel een lang proces gaat zijn vergeleken met de Vortek.
Caelorum schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:27:
Alleen wat prijzig.

Wat ik niet aan de Vortek snap, is hoe ze dat doen met het filament wat nog in de nozzle zit. Zodra je wisselt snijd die het filament af en als je dan weer met die nozzle gaat printen zul je met het nieuwe filament het oude erdoorheen moeten pushen. Maar dan heb je toch een disconnect in je filament in de nozzle zitten en dat ga je toch zien bij het printen?
Er bestaat zoiets als een smeltzone. Je filament smelt niet instantaan, maar over een bepaald bereik dat het aflegt. Als je dat lang genoeg maakt, dan wel er genoeg energie in pompt om volledige fasetransitie te bereiken, dan zal het gat oplossen omdat de druk het filament zal vervormen tot een min of meer homogene massa. Wellicht dat je een heel klein deel met fijne lucht bellen krijgt, maar ik denk dat de terugval in kwaliteit te overzien zal zijn.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:49:
[...]
Het is prima mogelijk om op voorhand de merites van een systeem te beoordelen aan de hand van de fundamentele eigenschappen van dat systeem en op basis daarvan een voorlopig oordeel vellen.
Kan, als je genoeg technische kennis hebt en genoeg details van het systeem om dat te beoordelen. Beide ontbreekt bij mij. Ik snap hoe het werkt en ik zie ook wel waar het mis kan gaan, maar ik weet er niet genoeg van om echt al een oordeel te hebben. Ik zie het wel. Ik ben gewoon nieuwsgierig, zonder oordeel.
Ik ga niet ontkennen dat de MMU een lange weg heeft afgelegd qua ontwikkeling en kinderziektes, maar je schetst wat mij betreft een te donker beeld van de MMU3.
Misschien chargeer ik het een beetje, maar ik heb er ook geen eigen ervaring mee. Voorheen heb ik wel eens geïnformeerd naar de ervaringen met de MMU1/2 en ik vond niet heel veel positiefs. Ik begreep uit een filmpje dat ik laatst bekeek op YT dat het verbeterd was, maar dat het nog steeds 'veel' handmatig ingrijpen vergt. Niet onoverkomelijk, maar als je het vergelijkt met een AMS is het best wat werk. En tenzij je die Community Edition print, zit je met losse spools of spoolhouders die je ergens kwijt moet, etc. Al met al doet dat mij denken aan een hobbybob oplossing die na veel 5en en 6en uiteindelijk doet wat ie doen moet. Heeft best lang geduurd vind ik. Het werkt, maar je moet er wel wat aan doen.
Ik denk dat je met een Prusa ook wel ongeveer zo'n ervaring zal hebben, maar ik ben door mijn geschiedenis waarschijnlijk te veel bevooroordeeld.
Ik heb ook het circus doorlopen met een Ender 3, en een Ender 5 die ik omgebouwd heb naar CoreXY en ik wilde er een soort van Voron van maken, maar daar ben ik mee gestopt. Ik weet dat Prusa ook goede printers maakt die je zo uit de doos kunt gebruiken, maar ze hebben naar mijn idee veel te lang op hun handen gezeten en het initiatief overgelaten aan Bambu Lab (of een gat open gelaten waardoor zij binnen konden komen). Dat heeft meteen een heleboel nieuwe mensen naar het 3D printen gebracht. Het gebruiksklaar zijn uit de doos is bij Bambu echt wel wezenlijk anders dan bij Prusa. Als ik alleen al zie hoe ik om moet gaan met meerdere kleuren printen lopen de rillingen over de rug. Bij Bambu stel ik het ofwel op de printer, ofwel via de slicer in wat waar zit (voor zover ik geen Bambu filament gebruik dan) en dan is het klaar. Hoe het precies gaat bij Prusa weet ik niet, maar ik zie dat je op de machine iets moet doen via die priegelige interface én in de slicer. Echt soepel werkt dat nog niet moet ik zeggen.

Ze zouden bij Prusa niet zo bang moeten zijn om iets van Bambu te kopiëren :+

• Caelorum
mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:23:
[...]
Ze zouden bij Prusa niet zo bang moeten zijn om iets van Bambu te kopiëren :+
Het probleem was toch juist dat Bambu Lab overal en nergens een patent op aanvraagt ook als ze overduidelijk niet de eerste zijn die het hebben gedaan? Vervolgens heb je als bedrijf de keuze tussen: patent aanvechten voor een veelvoud van de kosten van het aanvragen van het patent óf het patent niet gebruiken.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Sinterklaas komt er aan en dochterlief wil graag Sinterklaas schilderen. Heeft iemand enig idee hoe je PLA kan schilderen met huis tuin en keuken middelen?

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Toppe schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:10:
Sinterklaas komt er aan en dochterlief wil graag Sinterklaas schilderen. Heeft iemand enig idee hoe je PLA kan schilderen met huis tuin en keuken middelen?
Cheape primer er over spuiten en dan vervolgens normale water gebaseerde verf. Gebruik zelf acryl verf van Amsterdam die je bij de karwei kunt krijgen. Bol.com heeft ook wel proefsetjes met meerdere kleuren.

Boullie

• Caelorum
Primer voor acrylverf en dan acrylverf gebruiken. En dan als ze klaar is een transparante acryllak erover spuiten.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Boullie @Caelorum thanks. Ze wou het voor de hele klas maar heb geen zin om 27 sinterklazen te primeren dus ze doet lekker zelf maar :9

• mphilipp
Caelorum schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:43:
Het probleem was toch juist dat Bambu Lab overal en nergens een patent op aanvraagt ook als ze overduidelijk niet de eerste zijn die het hebben gedaan? Vervolgens heb je als bedrijf de keuze tussen: patent aanvechten voor een veelvoud van de kosten van het aanvragen van het patent óf het patent niet gebruiken.
Ja, ze hebben eea gepatenteerd, maar daar vooralsnog helemaal niets mee gedaan. Sterker nog: zij zijn onlangs aangeklaagd om iets onzinnigs. Volgens mij is dat inmiddels gedropt. CEO van Bambu zegt dat ze die patenten hebben gedaan als een vorm van bescherming, maar dat zij geen patent-troll zijn. Noua...iok heb daar geen mening over. Zolang ze er geen nare dingen mee doen, vind ik het best. Bambu is nu eenmaal geen open source/open hardware bedrijf. Dat is hun goed recht. Voor ons als consument een punt van overweging voor aanschaf of niet.

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Als je er een slinger van maakt en zo'n busje van de action haalt ben je er in principe zo mee klaar. Weet niet of ze er nog in geloofd of dat ze de lerares is maar anders kan ze het zelf doen :D

Boullie

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boullie schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:40:
Als je er een slinger van maakt en zo'n busje van de action haalt ben je er in principe zo mee klaar. Weet niet of ze er nog in geloofd of dat ze de lerares is maar anders kan ze het zelf doen :D
Ze is 6 maar denkt dat ze ons de les kan lezen, telt dat ook? :9

• Caelorum
Ikea Snudda en dubbelzijdige tape en een spuitbusprimer inderdaad. Even een kwartiertje voor gaan zitten en dan heb je alles wel gespoten. Kunnen ze daarna los gaan. De clear coat achteraf zorgt ervoor dat het niet zo snel beschadigd, maar is op zich niet nodig als die kinderen een beetje netjes zijn. Plus je moet daar toch mee wachten totdat het droog is.

• rinkel
mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ja, ze hebben eea gepatenteerd, maar daar vooralsnog helemaal niets mee gedaan. Sterker nog: zij zijn onlangs aangeklaagd om iets onzinnigs. Volgens mij is dat inmiddels gedropt. CEO van Bambu zegt dat ze die patenten hebben gedaan als een vorm van bescherming, maar dat zij geen patent-troll zijn. Noua...iok heb daar geen mening over. Zolang ze er geen nare dingen mee doen, vind ik het best. Bambu is nu eenmaal geen open source/open hardware bedrijf. Dat is hun goed recht. Voor ons als consument een punt van overweging voor aanschaf of niet.
Volgens mij loopt die zaak nog, en ziet het er slecht uit voor Bambu, als ik de advocaat Christa Laser op Youtube zo hoor. Het is veel complexer dan het lijkt.
Maar wellicht heb ik wat nieuws gemist hoor, laatste nieuws is ook alweer een jaar oud.

3d Musketeers heeft haar ooit eens op zijn kanaal gehad, zeer interessant.

Om een voorbeeld te geven.
Stratasys had voordat Reprap opkwam al vele patenten op naam, maar Reprap maakte meteen alles open source, waar Stratasys niets tegen kon doen, mede doordat veel van die patenten werden gebruikt in het onderwijs, en Stratasys wou geen slechte naam opbouwen met rechtzaken waar non-profit bij betrokken was.
Het vervolgens gebruiken van deze opensource standaarden vrijwaart je niet van de patenten.

Daarnaast waren de prior-art regels in de VS voor 2013 anders dan nu (Pre-AIA of Post AIA). Dit gaat dan ineens terug naar 2003 (het bedenken van de patenten, niet het aanvragen zelf). Bambu bestond toen nog niet.

Er is dus minder prior-art dan men zou denken.

[ Voor 35% gewijzigd door rinkel op 10-11-2025 23:44 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Caelorum schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:27:
Alleen wat prijzig.
Klopt, maar als ik zie hoe nuttig hij is voor kleine productie, dan is het echt een fijn ding.
Als particulier zijn de eisen anders, en wil je natuurlijk veel functies en gewoon niet te veel betalen, want het is doorgaans hobby.
Maar dat gedoe met de cloud, accounts, wifi etc zit je in een bedrijf allemaal niet op te wachten. Dan gewoon 500€ extra uitgeven en geen gezeik met de nukken van een Chinese toko.

• iMars

iMars

Full time prutser

_ferry_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:17:
[...]

Klopt, maar als ik zie hoe nuttig hij is voor kleine productie, dan is het echt een fijn ding.
Als particulier zijn de eisen anders, en wil je natuurlijk veel functies en gewoon niet te veel betalen, want het is doorgaans hobby.
Maar dat gedoe met de cloud, accounts, wifi etc zit je in een bedrijf allemaal niet op te wachten. Dan gewoon 500€ extra uitgeven en geen gezeik met de nukken van een Chinese toko.
Dit dus, en de 247 support daarnaast is heel mooi. Wifi module kan je eruit trekken.

• mphilipp
Proper Printing heeft weer een leuk project (heeft ie wel eens niet?): let's f*ck up a Prusa XL. Ook gewoon gesponsord door Prusa, die hem een XL stuurde, letterlijk in antwoord op zijn verzoek om er een te sturen om te verkloten. Maar hij had er ooit met Joe over gesproken terwijl ze dronken in een kroeg in Engeland zaten...dus dat heeft geholpen.

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste