Leuk om weer eens een Voron-build te zien!Gotiniens schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:40:
[...]
Dit was mijn laatste post in dit topic, mijn doel was om echt vaker build logs te plaatsen, maar dat is duidelijk niet gebeurd![]()
Een van de redenen daarvoor was omdat het bouw proces eigenlijk zeer soepel verliep. Ik heb zeer beperkt dingen uit elkaar moeten halen omdat ik de documentatie verkeerd las. Ook was de geleverde kit zonder grote fouten. ik heb zelf een paar schroeven gekocht omdat ik die qua lengte beter bij de rubberen poten vond passen.
De grootste uitdaging van de kit was de stealthburner, door de verschillende upgrades heb je meerdere Pdf's tegelijkertijd nodig om maar die goed te bouwen, niks wat mij zeer veel frustratie opleverde. Goed de documentatie lezen van alle producten was de sleutel hiervoor.
Let wel op met het plaatsen van de LEDs in de stealthburner, ik dacht dat ik ze verder de gleuf in moest duwen, en heb behoorlijk wat kracht gezet. Daarmee drukte ik de weerstand/condensator stuk waardoor de LEDs niet meer werken.
Kalibratie was ook geen groot probleem, al heb ik voor de riemen zon belt tension meter gekocht, Ik vond de luister methode te onbetrouwbaar. Met de tension meter kreeg ik in ieder geval herhalend hetzelfde resultaat.
Na de calibratie begonnen de problemen helaas.
[Afbeelding]
Al snel brak mijn filament rol houder. Kan gebeuren, Skadis mount opnieuw geprint, en gaan. Paar prints later, weer gebroken.
Ik gebruikte deze houder al bij mijn oude Prusa mini, dus de verdachte was de Voron. Deze is natuurlijk een stuk sneller op alle vlakken, en er wordt dus veel harder getrokken aan het filament.
Mijn gedachte was dat ik door de PTFE tube aan te leggen van de extruder naar de filament rol de krachten eenvoudiger zouden worden (Recht naar beneden). Maar sindsdien heb ik allerlei problemen.Moet ik door het toevoegen van de PTFE tube weer een deel van mijn kalibratie opnieuw doen? Kan het zijn dat de ID van mijn PTFE te klein is?
- PTFE te lang, waardoor hij vast kwam te zitten achter de Cable Chain
- inconsistente, Under extrusion
- De PTFE is niet doorzichtig, dus heb geen idee of het filament bij de extruder is
- Invoeren van filament voelt alsof er veel kracht voor nodig is
Ik heb die stealthburner al wel 50x uit elkaar gehaald, zit toch wel erg mooi in elkaar.
Bij mij gaat het ook redelijk stroef, al moet het wel goed te doen zijn met de hand, anders zit er ergens in de tube niet goed.
Het gaat hier om een reversed-bowden, dus de ID van de tube mag best groot zijn, ID van 2.5mm is beter.
Het stukje in de extruder natuurlijk niet, dat moet 2mm zijn.
Underextrusion kan komen doordat je de schroef niet ver genoeg heb aangedraait.
Er zit trouwens nog een extra stelschroefje onder de filament-handle, ter bescherming tegen teveel druk. Ik heb dat schroefje eruit gehaald, heeft bij mij nooit goed gewerkt.
:strip_exif()/f/image/nU7qwbdboqPAfBfiraM7wstl.png?f=user_large)
Als deze schroef te ver uit steekt, kan het filament slippen.
Er bestaat overigens ook een alternatief voor de clockwork: Galileo2, die heeft een enkele gear, dat moet mooier printen, ik krijg er alleen geen mooie resultaten mee.
Ik heb zelf een Bondtech IDGA gear set gekocht, dat scheelt al veel.
:strip_exif()/f/image/cf2RrOpE4DxFJ5drDtX3o6Pd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mq21DZUglx5Zl2hLX0v9q7hJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tLWtuvFAUknlqlA2S3gnGxIl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aTzfUhPyvGJ1wxCkQWVESTp5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/twsOMyRPJLrFeDmeIEjPhifu.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/7frVAk3BqzspTjYSchAfi2A6.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/lZ4ynAlYfTqfCN74FBXcDbZQ.png?f=fotoalbum_tile)

:strip_exif()/f/image/497CZufD3whDbButqsnigElw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3WoV5QxciYaI3cHvBFT5mb3Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t2ojz0DDIJ8W3s2QqwbvbMKd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tPNwMF1R9T3no3vixViukHZs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RK5CI20kMAANZRjwqHz852vk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CrfHfSLoveRCcxxn2nYPfgYT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lEzJDFJfHghmtD3sf9KR8tAd.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Gl3k6Ia0cBA8vXNVFbsAym3i.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S6Tf5eTYgGzmUVsHGnWoW9To.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/IvfzkiB7cYcJzPUjEvaxWzn9.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uMW7NCffmjtBbgdB1x6EzWv0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sv1QmFJMclo647tGhYkDnqHn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KxgD6KdC5tJs4BpkhyiuKchf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ng9jbLbuA1FuPNekhQwC8sI5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gn0oc54mjbUadhx4vIa99EUS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nJqsn3un8rc70Ei0q1yom7NG.jpg?f=fotoalbum_large)