• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:58

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
Prusa had zijn Prusa Day een dag of wat geleden:
[YouTube: CORE One L, RFID & Silicone: FIVE Big Reveals from Prusa Day 2025!]
...maar geen woord over de Core1 met de toolchanger. Duurt dat nog even?
Formnext 2025(18-25 november) zal die hoogstwaarschijnlijk aangekondigd worden. Eigenlijk bijna zeker.
Bondtech heeft aangekondigd dat ze het INDX systeem daar gaan aankondigen en de toolchanger voor de Core One is een implementatie daarvan.

[ Voor 12% gewijzigd door Boullie op 08-11-2025 22:56 ]

Boullie

Ik heb een hotend ontworpen voor mijn BMG-X2 extruder:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2025-10-19-Gefjon_hotend_1.png
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2025-10-19-Gefjon_hotend_2.png
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/tweakers/gathering/2059884/2025-10-19-Gefjon_hotend_3.png

Dit ontwerp heeft een gebogen filamentpad. Ik zit er nu aan te denken om dit te laten printen door een partij die SLM kan doen, maar ik heb er geen ervaring mee. Heeft iemand hier wel ervaring met die vorm van productie? Als ik de tips op PCBWay lees is vooral de dikte van de randen een ding, zijn er buiten dat nog andere valkuilen waar ik op moet letten en is het realistisch om dit proces voor deze toepassing te gebruiken, of kan ik beter een aangepaste versie maken die met een CNC-frees vervaardigd kan worden?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:22:
Prusa had zijn Prusa Day een dag of wat geleden:
[YouTube: CORE One L, RFID & Silicone: FIVE Big Reveals from Prusa Day 2025!]
...maar geen woord over de Core1 met de toolchanger. Duurt dat nog even?
Formnext ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:58
Ben erg benieuwd. Teaching Tech zei dat ie bezig was met een vergelijkende test van de multi-colour/material systemen en liet al de doos van de Bambu Lab H2C zien als teaser. Zou mooi zijn om een goed overzicht te hebben van de pros en cons van elk systeem.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

@mphilipp Wat is jouw inschatting van wat het Vortek systeem daadwerkelijk voor gaat stellen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• mphilipp
ocf81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:30:
@mphilipp Wat is jouw inschatting van wat het Vortek systeem daadwerkelijk voor gaat stellen?
Nou, ik ben in principe wel positief. Ik denk niet dat ze 3 jaar verkwisten aan iets dat niet werkt. Ik vind het ook wel een slim systeem, want het sluit ook nog aan op het bestaande ecosysteem met de AMS units. En als het inderdaad ook in de praktijk goed werkt, zie ik wel grote voordelen tov een toolchanger. Sowieso qua capaciteit; ze hebben het over 6 nozzles die verwisseld kunnen worden, en dan krijg je dus 7 nozzles in totaal op zo'n H2D/C printer. En je bent van de bult bovenop de machine af, wat voordelig is ivm de heated chamber. En ik denk dat het wisselen van een nozzle (mede door de camera's) betrouwbaarder werkt dan toolchangers. Want ik zie voorlopig bij elke toolchanger dat er hoe dan ook na verloop van tijd zo af en toe een keer een failure ontstaat omdat ie een tool niet goed kan docken of kan oppakken. Kan zomaar zijn dat het met die nozzles ook is, maar ik denk dat 1 pinnetje in een gaatje steken makkelijker gaat dan een hele tool alignen. Maar ook dat gaan we straks in de praktijk zien. Ik denk ook dat dit goedkoper is qua materiaal.

Het nadeel van deze aanpak is dan wel weer dat je niet een flitsend snelle toolchange doet van 5sec, maar misschien wel 10-15sec omdat ie het filament weer helemaal terug moet trekken en het nieuwe weer in moet voeren. Maar dat is naar mijn idee een kleine prijs die je betaalt.

Ik vind het wel slim gevonden (of is dit al eerder geprobeerd?). Voor Bambu natuurlijk handig dat zij dit hebben uitgevonden en dus kunnen patenteren. Die AMS achtige systemen zijn niet door Bambu bedacht dus dat kan iedereen gewoon nadoen. Maar een nozzel changer zal wel helemaal dichtgetimmerd worden met patenten.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• iMars

iMars

Full time prutser

Ja, het zal nooit in de buurt komen van een tool changer (en de nozzle changer INDX ;) ).
Grote winst zal wel zijn dat je niet meer hoeft te purgen. Plus je kan meerdere materialen gebruiken wat voorheen niet echt lekker gaat als het ook nog eens door dezelfde nozzle moet.

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:18:
[...]

Ben erg benieuwd. Teaching Tech zei dat ie bezig was met een vergelijkende test van de multi-colour/material systemen en liet al de doos van de Bambu Lab H2C zien als teaser. Zou mooi zijn om een goed overzicht te hebben van de pros en cons van elk systeem.
Nog één weekje oOo

• mphilipp
iMars schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:15:
Ja, het zal nooit in de buurt komen van een tool changer (en de nozzle changer INDX ;) ).
Ohja...die INDX is ook een soort nozzle changer. Ik wist wel dat ie niet de hele tool wisselde, maar had even de details niet meer paraat. Dus dat lijkt er wel min of meer op.
Ik weet niet of je kunt praten in termen van wat beter is. Ze hebben elk hun eigen voor-en nadelen. Echte toolchangers zoals op de Prusa XL zijn complexer en duurder, maar bieden weer specifieke voordelen. Nadeel is dan weer het formaat, waardoor een echte enclosed printer een aardig lompt geval wordt. Ook weer groter volume om te verwarmen/meer ruimte om warmte kwijt te raken.

Grote voordeel van de INDX is weer dat ie overal toe te passen is omdat het open source is. Een Core1L met INDX gaat denk ik wel een hit worden. En ook de Voron mensen zullen er wel blij mee zijn.

mphilipp schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:54:
[...]

Nou, ik ben in principe wel positief. Ik denk niet dat ze 3 jaar verkwisten aan iets dat niet werkt. Ik vind het ook wel een slim systeem, want het sluit ook nog aan op het bestaande ecosysteem met de AMS units. En als het inderdaad ook in de praktijk goed werkt, zie ik wel grote voordelen tov een toolchanger. Sowieso qua capaciteit; ze hebben het over 6 nozzles die verwisseld kunnen worden, en dan krijg je dus 7 nozzles in totaal op zo'n H2D/C printer. En je bent van de bult bovenop de machine af, wat voordelig is ivm de heated chamber. En ik denk dat het wisselen van een nozzle (mede door de camera's) betrouwbaarder werkt dan toolchangers. Want ik zie voorlopig bij elke toolchanger dat er hoe dan ook na verloop van tijd zo af en toe een keer een failure ontstaat omdat ie een tool niet goed kan docken of kan oppakken. Kan zomaar zijn dat het met die nozzles ook is, maar ik denk dat 1 pinnetje in een gaatje steken makkelijker gaat dan een hele tool alignen. Maar ook dat gaan we straks in de praktijk zien. Ik denk ook dat dit goedkoper is qua materiaal.

Het nadeel van deze aanpak is dan wel weer dat je niet een flitsend snelle toolchange doet van 5sec, maar misschien wel 10-15sec omdat ie het filament weer helemaal terug moet trekken en het nieuwe weer in moet voeren. Maar dat is naar mijn idee een kleine prijs die je betaalt.

Ik vind het wel slim gevonden (of is dit al eerder geprobeerd?). Voor Bambu natuurlijk handig dat zij dit hebben uitgevonden en dus kunnen patenteren. Die AMS achtige systemen zijn niet door Bambu bedacht dus dat kan iedereen gewoon nadoen. Maar een nozzel changer zal wel helemaal dichtgetimmerd worden met patenten.
Dank voor het uiteenzetten van je blik op deze situatie.

Als we kijken naar de geschiedenis,. dan is dit niet de eerste spuitmondwisselaar op het toneel. Die eer valt aan de Swapper3D, hoewel ik mij vaag herinner dat er nog iets voor de Swapper3D was dat er erg op leek, maar wat ik niet kan terugvinden met een zoekactie. Verder was er ook de hotendwisselaar van Mihai

Als ik kijk naar wat de Vortek doet, dan is zie ik een systeem dat een enkel filamentpad per extruder combineert met een spuitmondwisselaar. Dat enkele filamentpad dicteert de aanwezigheid van iets dat het filament in- en uitlaad, waarmee de aanwezigheid van een AMS dus nagenoeg verzekerd zal zijn. Het filament wordt doorgeknipt en teruggetrokken, waarna, of terwijl, de spuitmond wordt gewisseld. Het stelt je in staat om met filamenten welke op verschillende temperaturen smelten te kunnen werken en je hebt wat minder afval, zoals @iMars terecht ook al opmerkt, maar je krijgt er wel de plaatsingsproblematiek van een gereedschapswisselaar bij. Het oogt anders, maar het heeft precies dezelfde problematiek. Het enige verschil is dat je het gereedschap verticaal laadt. Het maakt eigenlijk niet heel veel uit of je nu voor één gat precies moet bewegen of voor twee welke zich in hetzelfde vlak bevinden, wat dus bij traditionele gereedschapswisselaars het geval is. In beide gevallen vergt het wisselen van het object een haakbeweging, als het ware. Dat in het geval van Vortek de haak voor een deel door een actuator wordt opgepakt, doet daar niks aan af. Het komt uiteindelijk in beide gevallen neer op iets dat op spijkerpoepen lijkt. Als het niet is uitgelijnd gaat het mis. Ik ben het wel met je eens dat de toepassing van computervisie het slagingspercentage mogelijk positief kan beïnvloeden, maar weet wel dat computervisie staat of valt bij de training, en het behalen van hogere slagingspercentages is een zaak van exponentiële trainingsinspanning. Ik ben dus benieuwd of dit bij de lancering al gelijk goed gaat en of BL voor de verbetering ook gebruikersdata in gaat zetten.
Qua snelheid is het hooguit bijna even snel als een AMS omdat je nu verwarmingstijd aan de wissel moet toevoegen. Dat probleem deelt het met de INDX, maar de INDX heeft als voordeel dat het geen terugtrekactie hoeft te doen van het filamentpad. Een relatief langzaam systeem dus.
Ik vraag mij af wat er qua patenten van het wisselproces uiteindelijk werkelijk patenteerbaar zal blijken buiten China, waar de Chinese industrie zwaar wordt voorgetrokken als het om intellectueel eigendom gaat. Het enige waar ik aan kan denken zijn specifieke zaken omtrent de koppeling van de spuitmond die wezenlijk afwijken van hoe de Swapper3D dat zou doen. Het plaatsen van een gereedschap vertoont te veel overeenkomsten met gereedschapsladers van anderssoortige CNC-machines zoals Freesmachines. Wat voor BL natuurlijk wel mooi is, is dat met dit systeem de kosten wel binnen de perken blijven zonder de patenten van Bondtech te schenden.

Op zich vind ik het wel een origineel idee van BL, maar ik zie ook wel wat nadelen en ben zelf op puur technische gronden dus minder enthousiast.

© ocf81 1981-infinity

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij de XL gaf het in het begin heel wat problemen om de tools te wisselen en dan ook weer accuraat verder te werken. Temperaturen, spanningen in de montage, kracht vanuit de extruder etc
Ben benieuwd hoe de huidige stand der techniek (en instellingen) dat soort zaken kan corrigeren. Want tegenwoordig struikelen we al over wat VFA, laat staan een filament change die niet tot op 0.01mm nauwkeurig is :P

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24
Waar ik dan weer benieuwd naar ben is hoe de Vortex dan omgaat met retraction als het filament is doorgeknipt. (Al eens eerder gepost)

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 10 november 2025 @ 01:13:
Op zich vind ik het wel een origineel idee van BL, maar ik zie ook wel wat nadelen en ben zelf op puur technische gronden dus minder enthousiast.
Ik ben nooit zo van het afschieten van iets voordat het er goed en wel is, dus ik ben op voorhand positief. Hoe ingewikkeld het in- en uithalen van een hotend is, heb ik ook geen idee van. Het lijkt simpel, maar dat is het waarschijnlijk niet, anders hadden ze er geen 3 jaar voor nodig gehad denk ik.
Dat het wat langzamer is dan een toolchanger als XL en Snapmaker vind ik niet zo'n probleem. Ik kijk dan liever naar het voordeel van 7 materialen/kleuren die ik kan toepassen als ik dat wil ipv 4 of 5 en that's it (tenzij je handmatige wissels gaat doen).

Zoals ik al zei heeft elke oplossing zijn eigen voor- en nadelen, en iedere gebruiker heeft ook voorkeuren/eisen/wensen, dus iedereen kan een afweging maken of dit past ja of nee. INDX heeft een heel groot voordeel dat het open source is en dus op andere open source printers (of tinker-vriendelijke printers) kan worden toegepast. Dus helaas niet op een Bambu Lab printer :+

Sowieso is de Vortek puur gericht op de mensen die reeds in het Bambu Lab ecosysteem zitten of daar graag in willen. Een beetje als Apple. Het is dus niet een kwestie van goed/slecht of wel/niet het beste, maar of het goed genoeg is voor de mensen die een Bambu Lab printer gebruiken of willen gaan gebruiken.
Voorlopig is men massaal ingestapt in het Bambu Lab ecosysteem, mede door de AMS mogelijkheden. Later realiseerde men zich pas dat het én superlang duurt én enorm wastefull is. Maar het was voorlopig wel het enige kleurwisselsysteem dat gewoon werkte zonder gekloot. Prusa had al lang een MMU, maar daar heb ik nog nooit positieve verhalen over gehoord en zelfs MMU3 ziet er veel te complex uit, met veel teveel handelingen en gekloot als je 'even' een rolletje wil wisselen. Ja, je verkwist niet zoveel materiaal, maar je bent gewoon veel teveel bezig met dat ding te managen. Bambu heeft een manier ontwikkeld die gewoon werkt, en daarbij de keuze gemaakt dat je inderdaad veel afval hebt. Maar het werkt voor iedereen.

Dat is ook zo'n beetje de omslag geweest in 3D printerland: van apparaten die alleen door techneuten te bedienen zijn die het leuk vinden om de hele tijd zo'n ding te nursen, naar een 3d print appliance die (bijna) iedereen kan gebruiken. Uiteraard lopen de mensen zonder enige kennis tegen de 3d printproblemen aan die ze niet snappen, maar goed, als de auto het niet doet snapt mijn vriendin ook niet wat er aan de hand is... :+

mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
[...]

Ik ben nooit zo van het afschieten van iets voordat het er goed en wel is
Het is prima mogelijk om op voorhand de merites van een systeem te beoordelen aan de hand van de fundamentele eigenschappen van dat systeem en op basis daarvan een voorlopig oordeel vellen. Je gaat toch ook geen kar trekken door een strop om je nek te hangen en dan een sprint in te zetten? De gevolgen zijn voorspelbaar.
[b]mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
Sowieso is de Vortek puur gericht op de mensen die reeds in het Bambu Lab ecosysteem zitten of daar graag in willen. Een beetje als Apple. Het is dus niet een kwestie van goed/slecht of wel/niet het beste, maar of het goed genoeg is voor de mensen die een Bambu Lab printer gebruiken of willen gaan gebruiken.
Voorlopig is men massaal ingestapt in het Bambu Lab ecosysteem, mede door de AMS mogelijkheden. Later realiseerde men zich pas dat het én superlang duurt én enorm wastefull is. Maar het was voorlopig wel het enige kleurwisselsysteem dat gewoon werkte zonder gekloot. Prusa had al lang een MMU, maar daar heb ik nog nooit positieve verhalen over gehoord en zelfs MMU3 ziet er veel te complex uit, met veel teveel handelingen en gekloot als je 'even' een rolletje wil wisselen. Ja, je verkwist niet zoveel materiaal, maar je bent gewoon veel teveel bezig met dat ding te managen. Bambu heeft een manier ontwikkeld die gewoon werkt, en daarbij de keuze gemaakt dat je inderdaad veel afval hebt. Maar het werkt voor iedereen.
Ik ga niet ontkennen dat de MMU een lange weg heeft afgelegd qua ontwikkeling en kinderziektes, maar je schetst wat mij betreft een te donker beeld van de MMU3. Ik heb er een en ik heb ook een vriend een MK3S+ gegeven en die heeft op eigen initiatief en zonder jarenlange ervaring de stap gemaakt om er een MMU3 op te zetten en heeft deze ook zonder mijn hulp werkend gekregen. Het is niet heel moeilijk en de afstelling is dus ook redelijk goed te doen. Aangezien het bij een H2C om een nieuwe aanschaf zal gaan denk ik dat het toch een zaak gaat zijn van het beoordelen van de merites van het systeem. Ik verwacht eigenlijk een printer die te duur zal zijn voor wat het kan.
mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:57:
Dat is ook zo'n beetje de omslag geweest in 3D printerland: van apparaten die alleen door techneuten te bedienen zijn die het leuk vinden om de hele tijd zo'n ding te nursen, naar een 3d print appliance die (bijna) iedereen kan gebruiken. Uiteraard lopen de mensen zonder enige kennis tegen de 3d printproblemen aan die ze niet snappen, maar goed, als de auto het niet doet snapt mijn vriendin ook niet wat er aan de hand is... :+
Ik denk dat je met een Prusa ook wel ongeveer zo'n ervaring zal hebben, maar ik ben door mijn geschiedenis waarschijnlijk te veel bevooroordeeld. Ik heb een Anet A8 staan hier, hoewel eigenlijk alleen nog de geleidestangen origineel zijn. De rest is vervangen. En binnenkort wordt ie omgebouwd naar een MK3.5 met afwijkend frame en een MMU3.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 10-11-2025 11:16 ]

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:56
Zeker de core one is assembled gewoon een haal uit de doos en begin printer.
Alleen wat prijzig.

Wat ik niet aan de Vortek snap, is hoe ze dat doen met het filament wat nog in de nozzle zit. Zodra je wisselt snijd die het filament af en als je dan weer met die nozzle gaat printen zul je met het nieuwe filament het oude erdoorheen moeten pushen. Maar dan heb je toch een disconnect in je filament in de nozzle zitten en dat ga je toch zien bij het printen?

Ik denk dat het uitgangspunt ook wel echt anders is dan bij de Indx. De Vortek is een oplossing voor verschillende materialen printen die andere koppen nodig hebben, het wisselen van filament gaat er niet perse sneller door (ok, je hebt geen purgen) en je kan meer materialen gebruiken dan je koppen hebt. De Indx is voor snel wisselen van materiaal, waarbij er een 1 op 1 verhouding is tussen materiaal en kop.
Al zou het me niet verbazen als je met de indx ook nog een mmu3 kan gebruiken. Hoewel het wisselen van filament dan wel een lang proces gaat zijn vergeleken met de Vortek.
Caelorum schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:27:
Alleen wat prijzig.

Wat ik niet aan de Vortek snap, is hoe ze dat doen met het filament wat nog in de nozzle zit. Zodra je wisselt snijd die het filament af en als je dan weer met die nozzle gaat printen zul je met het nieuwe filament het oude erdoorheen moeten pushen. Maar dan heb je toch een disconnect in je filament in de nozzle zitten en dat ga je toch zien bij het printen?
Er bestaat zoiets als een smeltzone. Je filament smelt niet instantaan, maar over een bepaald bereik dat het aflegt. Als je dat lang genoeg maakt, dan wel er genoeg energie in pompt om volledige fasetransitie te bereiken, dan zal het gat oplossen omdat de druk het filament zal vervormen tot een min of meer homogene massa. Wellicht dat je een heel klein deel met fijne lucht bellen krijgt, maar ik denk dat de terugval in kwaliteit te overzien zal zijn.

© ocf81 1981-infinity

• mphilipp
ocf81 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:49:
[...]
Het is prima mogelijk om op voorhand de merites van een systeem te beoordelen aan de hand van de fundamentele eigenschappen van dat systeem en op basis daarvan een voorlopig oordeel vellen.
Kan, als je genoeg technische kennis hebt en genoeg details van het systeem om dat te beoordelen. Beide ontbreekt bij mij. Ik snap hoe het werkt en ik zie ook wel waar het mis kan gaan, maar ik weet er niet genoeg van om echt al een oordeel te hebben. Ik zie het wel. Ik ben gewoon nieuwsgierig, zonder oordeel.
Ik ga niet ontkennen dat de MMU een lange weg heeft afgelegd qua ontwikkeling en kinderziektes, maar je schetst wat mij betreft een te donker beeld van de MMU3.
Misschien chargeer ik het een beetje, maar ik heb er ook geen eigen ervaring mee. Voorheen heb ik wel eens geïnformeerd naar de ervaringen met de MMU1/2 en ik vond niet heel veel positiefs. Ik begreep uit een filmpje dat ik laatst bekeek op YT dat het verbeterd was, maar dat het nog steeds 'veel' handmatig ingrijpen vergt. Niet onoverkomelijk, maar als je het vergelijkt met een AMS is het best wat werk. En tenzij je die Community Edition print, zit je met losse spools of spoolhouders die je ergens kwijt moet, etc. Al met al doet dat mij denken aan een hobbybob oplossing die na veel 5en en 6en uiteindelijk doet wat ie doen moet. Heeft best lang geduurd vind ik. Het werkt, maar je moet er wel wat aan doen.
Ik denk dat je met een Prusa ook wel ongeveer zo'n ervaring zal hebben, maar ik ben door mijn geschiedenis waarschijnlijk te veel bevooroordeeld.
Ik heb ook het circus doorlopen met een Ender 3, en een Ender 5 die ik omgebouwd heb naar CoreXY en ik wilde er een soort van Voron van maken, maar daar ben ik mee gestopt. Ik weet dat Prusa ook goede printers maakt die je zo uit de doos kunt gebruiken, maar ze hebben naar mijn idee veel te lang op hun handen gezeten en het initiatief overgelaten aan Bambu Lab (of een gat open gelaten waardoor zij binnen konden komen). Dat heeft meteen een heleboel nieuwe mensen naar het 3D printen gebracht. Het gebruiksklaar zijn uit de doos is bij Bambu echt wel wezenlijk anders dan bij Prusa. Als ik alleen al zie hoe ik om moet gaan met meerdere kleuren printen lopen de rillingen over de rug. Bij Bambu stel ik het ofwel op de printer, ofwel via de slicer in wat waar zit (voor zover ik geen Bambu filament gebruik dan) en dan is het klaar. Hoe het precies gaat bij Prusa weet ik niet, maar ik zie dat je op de machine iets moet doen via die priegelige interface én in de slicer. Echt soepel werkt dat nog niet moet ik zeggen.

Ze zouden bij Prusa niet zo bang moeten zijn om iets van Bambu te kopiëren :+

• Caelorum
mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:23:
[...]
Ze zouden bij Prusa niet zo bang moeten zijn om iets van Bambu te kopiëren :+
Het probleem was toch juist dat Bambu Lab overal en nergens een patent op aanvraagt ook als ze overduidelijk niet de eerste zijn die het hebben gedaan? Vervolgens heb je als bedrijf de keuze tussen: patent aanvechten voor een veelvoud van de kosten van het aanvragen van het patent óf het patent niet gebruiken.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:21

Toppe

Oké ✅

Sinterklaas komt er aan en dochterlief wil graag Sinterklaas schilderen. Heeft iemand enig idee hoe je PLA kan schilderen met huis tuin en keuken middelen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Toppe schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:10:
Sinterklaas komt er aan en dochterlief wil graag Sinterklaas schilderen. Heeft iemand enig idee hoe je PLA kan schilderen met huis tuin en keuken middelen?
Cheape primer er over spuiten en dan vervolgens normale water gebaseerde verf. Gebruik zelf acryl verf van Amsterdam die je bij de karwei kunt krijgen. Bol.com heeft ook wel proefsetjes met meerdere kleuren.

Boullie

• Caelorum
Primer voor acrylverf en dan acrylverf gebruiken. En dan als ze klaar is een transparante acryllak erover spuiten.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Boullie @Caelorum thanks. Ze wou het voor de hele klas maar heb geen zin om 27 sinterklazen te primeren dus ze doet lekker zelf maar :9

• mphilipp
Caelorum schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:43:
Het probleem was toch juist dat Bambu Lab overal en nergens een patent op aanvraagt ook als ze overduidelijk niet de eerste zijn die het hebben gedaan? Vervolgens heb je als bedrijf de keuze tussen: patent aanvechten voor een veelvoud van de kosten van het aanvragen van het patent óf het patent niet gebruiken.
Ja, ze hebben eea gepatenteerd, maar daar vooralsnog helemaal niets mee gedaan. Sterker nog: zij zijn onlangs aangeklaagd om iets onzinnigs. Volgens mij is dat inmiddels gedropt. CEO van Bambu zegt dat ze die patenten hebben gedaan als een vorm van bescherming, maar dat zij geen patent-troll zijn. Noua...iok heb daar geen mening over. Zolang ze er geen nare dingen mee doen, vind ik het best. Bambu is nu eenmaal geen open source/open hardware bedrijf. Dat is hun goed recht. Voor ons als consument een punt van overweging voor aanschaf of niet.

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Als je er een slinger van maakt en zo'n busje van de action haalt ben je er in principe zo mee klaar. Weet niet of ze er nog in geloofd of dat ze de lerares is maar anders kan ze het zelf doen :D

Boullie

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Boullie schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:40:
Als je er een slinger van maakt en zo'n busje van de action haalt ben je er in principe zo mee klaar. Weet niet of ze er nog in geloofd of dat ze de lerares is maar anders kan ze het zelf doen :D
Ze is 6 maar denkt dat ze ons de les kan lezen, telt dat ook? :9

• Caelorum
Ikea Snudda en dubbelzijdige tape en een spuitbusprimer inderdaad. Even een kwartiertje voor gaan zitten en dan heb je alles wel gespoten. Kunnen ze daarna los gaan. De clear coat achteraf zorgt ervoor dat het niet zo snel beschadigd, maar is op zich niet nodig als die kinderen een beetje netjes zijn. Plus je moet daar toch mee wachten totdat het droog is.

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:24
mphilipp schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ja, ze hebben eea gepatenteerd, maar daar vooralsnog helemaal niets mee gedaan. Sterker nog: zij zijn onlangs aangeklaagd om iets onzinnigs. Volgens mij is dat inmiddels gedropt. CEO van Bambu zegt dat ze die patenten hebben gedaan als een vorm van bescherming, maar dat zij geen patent-troll zijn. Noua...iok heb daar geen mening over. Zolang ze er geen nare dingen mee doen, vind ik het best. Bambu is nu eenmaal geen open source/open hardware bedrijf. Dat is hun goed recht. Voor ons als consument een punt van overweging voor aanschaf of niet.
Volgens mij loopt die zaak nog, en ziet het er slecht uit voor Bambu, als ik de advocaat Christa Laser op Youtube zo hoor. Het is veel complexer dan het lijkt.
Maar wellicht heb ik wat nieuws gemist hoor, laatste nieuws is ook alweer een jaar oud.

3d Musketeers heeft haar ooit eens op zijn kanaal gehad, zeer interessant.

Om een voorbeeld te geven.
Stratasys had voordat Reprap opkwam al vele patenten op naam, maar Reprap maakte meteen alles open source, waar Stratasys niets tegen kon doen, mede doordat veel van die patenten werden gebruikt in het onderwijs, en Stratasys wou geen slechte naam opbouwen met rechtzaken waar non-profit bij betrokken was.
Het vervolgens gebruiken van deze opensource standaarden vrijwaart je niet van de patenten.

Daarnaast waren de prior-art regels in de VS voor 2013 anders dan nu (Pre-AIA of Post AIA). Dit gaat dan ineens terug naar 2003 (het bedenken van de patenten, niet het aanvragen zelf). Bambu bestond toen nog niet.

Er is dus minder prior-art dan men zou denken.

[ Voor 35% gewijzigd door rinkel op 10-11-2025 23:44 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Caelorum schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:27:
Alleen wat prijzig.
Klopt, maar als ik zie hoe nuttig hij is voor kleine productie, dan is het echt een fijn ding.
Als particulier zijn de eisen anders, en wil je natuurlijk veel functies en gewoon niet te veel betalen, want het is doorgaans hobby.
Maar dat gedoe met de cloud, accounts, wifi etc zit je in een bedrijf allemaal niet op te wachten. Dan gewoon 500€ extra uitgeven en geen gezeik met de nukken van een Chinese toko.

• iMars

iMars

Full time prutser

_ferry_ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:17:
[...]

Klopt, maar als ik zie hoe nuttig hij is voor kleine productie, dan is het echt een fijn ding.
Als particulier zijn de eisen anders, en wil je natuurlijk veel functies en gewoon niet te veel betalen, want het is doorgaans hobby.
Maar dat gedoe met de cloud, accounts, wifi etc zit je in een bedrijf allemaal niet op te wachten. Dan gewoon 500€ extra uitgeven en geen gezeik met de nukken van een Chinese toko.
Dit dus, en de 247 support daarnaast is heel mooi. Wifi module kan je eruit trekken.

• mphilipp
Proper Printing heeft weer een leuk project (heeft ie wel eens niet?): let's f*ck up a Prusa XL. Ook gewoon gesponsord door Prusa, die hem een XL stuurde, letterlijk in antwoord op zijn verzoek om er een te sturen om te verkloten. Maar hij had er ooit met Joe over gesproken terwijl ze dronken in een kroeg in Engeland zaten...dus dat heeft geholpen.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb zojuist een van die (tegenwoordig) zeldzame juweeltjes gevonden bij de kringloop: een 3d printer!
Altijd al mee willen spelen, en voor de bizarre prijs van €10 kon ik het niet laten liggen.

Tot nu toe weet ik er nog weinig van, behalve:
- draait Marlin 1.1.4
- heeft een MKS Gen v1.4 bord
- het printbed is verwarmd, bed leveling is mogelijk

Ik heb een piepklein testje geprobeerd te draaien met het flupje filament dat er nog in zat, maar meer dan "hij print" heb ik daar nog niet uit kunnen ontdekken voordat het op was. De hotend stond op 200c dus ik ga uit van PLA.

Dus bij deze een verkapte TVP - leuk!
@Pathogen Welkom bij de club :)

Wat voor soort printer is het? Ik zou serieus overwegen om er een RPi met OctoPrint aan te hangen, zodat je ook makkelijk op afstand kan printen.

© ocf81 1981-infinity

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ocf81 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:14:
@Pathogen Welkom bij de club :)

Wat voor soort printer is het? Ik zou serieus overwegen om er een RPi met OctoPrint aan te hangen, zodat je ook makkelijk op afstand kan printen.
Tsja, daar weet ik dus het fijne niet van, behalve dat er niet een merk/model op het ding in geheel staat en het een duidelijk zelfgebouwd apparaat is.
Een rPi heb ik nog wel liggen, even kijken of ik de voeding voor de Pi dan via het controller board kan laten lopen. Op dit moment is mijn grootste beginnersuitdaging nog om daadwerkelijk een rolletje filament te gaan kopen zodat ik kan gaan testen, kalibreren etc.

Oh, en er zit geen z-stop op ben ik achtergekomen :D gelukkig had ik het in de gaten en meteen de stroom eraf gekapt toen de boel aan de bovenkant in de knel dreigde te komen
Misschien kan je een plaatje schieten en dat dan hier tonen? Dan kunnen we je wellicht op weg helpen.

© ocf81 1981-infinity

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

ocf81 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:09:
Misschien kan je een plaatje schieten en dat dan hier tonen? Dan kunnen we je wellicht op weg helpen.
Ik ben een album begonnen https://tweakers.net/gallery/110767/fotoalbum/238804/
maar hier de belangrijkste:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk_twqMee_PcjH_-qE6h9Q5tDMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SqVAwMCf7FocqTDUKhS4rSU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MfgFO5rUBefaHVJZ1Pih--5ks8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX7lt905BfYdp1z7UOEP8oii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfFsGGa5zFahioVvsfOvRB50acQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SPUdTIy9mv0naFZq2u2QJCN.jpg?f=fotoalbum_large
Het frame lijkt op een kloon van van een Prusa i3. Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Prusa-i3-wood-in-melamime.jpg
Op zich een aardig frame, mits het van het juiste materiaal gemaakt is. Gezien het gebruik van draadeinden is het geen overbodige luxe om deze printer op een vaste plek te zetten. Dat minimaliseert de afwijkingen in het frame tussen prints. Mods voor de meeste i3 varianten zouden gewoon moeten werken op deze printer. Positief aan deze printer is dat er wel TR8 aandrijfschroeven op zitten. Dat is een stuk nauwkeuriger dan de M5 draadeinden die voorheen werden gebruikt.

Als ik kijk naar de elektronica, dan zie ik een 8-bits bord met DRV8825 stepper drivers. Dat is op zich heel werkbaar. De drivers kunnen 32 microstappen doen, wat op zich voor aardige resultaten kan zorgen. Als je kleiner gaat dan dat zal het je niet heel veel meer winst opleveren in de details die je kan printen. Het 8-bits bord zal dan ook een beperking worden omdat de verwerkingssnelheid niet langer toereikend is.
De bus op de printkop rechts naast het filamentpad is een inductieve sensor om zo het bed te kunnen paralleliseren met de x-as. (in het Engels ook wel ´bed leveling' of 'bed tramming' genaamd) Deze zou je ook als z-probe moeten kunnen gebruiken. Je kan de werking van de sensor controleren door te kijken of deze aanslaat als je er een schroevendraaier bij houdt.

Het bed heeft een laag (BuildTak, of een variant daarvan) om de print beter te laten plakken. Deze laag werkt goed met PLA, maar zal wellicht te sterk hechten als je PETG print. In dat laatste geval kan je zoiets als 3D-lac gebruiken om ervoor te zorgen dat de hechting iets minder sterk is en met wat water kan worden verzwakt. Helaas is het bed niet afneembaar, waardoor je dus met een spatel aan de haal moet om de print los te bikken.

De printkop is een zogenaamde "Bowden"-opstelling. De aandrijving van het filament zit aan het begin van een relatief stijve buis en het filament beweegt zich verder door zich af te zetten tegen de wanden van de buis. De flexibiliteit van deze opstelling maakt het wat minder voorspelbaar dan een directe aandrijving. Je moet het filament ook meer terugtrekken tijdens het printen. Je zou eventueel kunnen overwegen om een direct drive printkop er op te zetten, maar dat is voor later, denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 26-11-2025 17:32 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste