mphilipp schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:54:
[...]
Nou, ik ben in principe wel positief. Ik denk niet dat ze 3 jaar verkwisten aan iets dat niet werkt. Ik vind het ook wel een slim systeem, want het sluit ook nog aan op het bestaande ecosysteem met de AMS units. En als het inderdaad ook in de praktijk goed werkt, zie ik wel grote voordelen tov een toolchanger. Sowieso qua capaciteit; ze hebben het over 6 nozzles die verwisseld kunnen worden, en dan krijg je dus 7 nozzles in totaal op zo'n H2D/C printer. En je bent van de bult bovenop de machine af, wat voordelig is ivm de heated chamber. En ik denk dat het wisselen van een nozzle (mede door de camera's) betrouwbaarder werkt dan toolchangers. Want ik zie voorlopig bij elke toolchanger dat er hoe dan ook na verloop van tijd zo af en toe een keer een failure ontstaat omdat ie een tool niet goed kan docken of kan oppakken. Kan zomaar zijn dat het met die nozzles ook is, maar ik denk dat 1 pinnetje in een gaatje steken makkelijker gaat dan een hele tool alignen. Maar ook dat gaan we straks in de praktijk zien. Ik denk ook dat dit goedkoper is qua materiaal.
Het nadeel van deze aanpak is dan wel weer dat je niet een flitsend snelle toolchange doet van 5sec, maar misschien wel 10-15sec omdat ie het filament weer helemaal terug moet trekken en het nieuwe weer in moet voeren. Maar dat is naar mijn idee een kleine prijs die je betaalt.
Ik vind het wel slim gevonden (of is dit al eerder geprobeerd?). Voor Bambu natuurlijk handig dat zij dit hebben uitgevonden en dus kunnen patenteren. Die AMS achtige systemen zijn niet door Bambu bedacht dus dat kan iedereen gewoon nadoen. Maar een nozzel changer zal wel helemaal dichtgetimmerd worden met patenten.
Dank voor het uiteenzetten van je blik op deze situatie.
Als we kijken naar de geschiedenis,. dan is dit niet de eerste spuitmondwisselaar op het toneel. Die eer valt aan de
Swapper3D, hoewel ik mij vaag herinner dat er nog iets voor de Swapper3D was dat er erg op leek, maar wat ik niet kan terugvinden met een zoekactie. Verder was er ook
de hotendwisselaar van Mihai
Als ik kijk naar wat de Vortek doet, dan is zie ik een systeem dat een enkel filamentpad per extruder combineert met een spuitmondwisselaar. Dat enkele filamentpad dicteert de aanwezigheid van iets dat het filament in- en uitlaad, waarmee de aanwezigheid van een AMS dus nagenoeg verzekerd zal zijn. Het filament wordt doorgeknipt en teruggetrokken, waarna, of terwijl, de spuitmond wordt gewisseld. Het stelt je in staat om met filamenten welke op verschillende temperaturen smelten te kunnen werken en je hebt wat minder afval, zoals @
iMars terecht ook al opmerkt, maar je krijgt er wel de plaatsingsproblematiek van een gereedschapswisselaar bij. Het oogt anders, maar het heeft precies dezelfde problematiek. Het enige verschil is dat je het gereedschap verticaal laadt. Het maakt eigenlijk niet heel veel uit of je nu voor één gat precies moet bewegen of voor twee welke zich in hetzelfde vlak bevinden, wat dus bij traditionele gereedschapswisselaars het geval is. In beide gevallen vergt het wisselen van het object een haakbeweging, als het ware. Dat in het geval van Vortek de haak voor een deel door een actuator wordt opgepakt, doet daar niks aan af. Het komt uiteindelijk in beide gevallen neer op iets dat op spijkerpoepen lijkt. Als het niet is uitgelijnd gaat het mis. Ik ben het wel met je eens dat de toepassing van computervisie het slagingspercentage mogelijk positief kan beïnvloeden, maar weet wel dat computervisie staat of valt bij de training, en het behalen van hogere slagingspercentages is een zaak van exponentiële trainingsinspanning. Ik ben dus benieuwd of dit bij de lancering al gelijk goed gaat en of BL voor de verbetering ook gebruikersdata in gaat zetten.
Qua snelheid is het hooguit bijna even snel als een AMS omdat je nu verwarmingstijd aan de wissel moet toevoegen. Dat probleem deelt het met de INDX, maar de INDX heeft als voordeel dat het geen terugtrekactie hoeft te doen van het filamentpad. Een relatief langzaam systeem dus.
Ik vraag mij af wat er qua patenten van het wisselproces uiteindelijk werkelijk patenteerbaar zal blijken buiten China, waar de Chinese industrie zwaar wordt voorgetrokken als het om intellectueel eigendom gaat. Het enige waar ik aan kan denken zijn specifieke zaken omtrent de koppeling van de spuitmond die wezenlijk afwijken van hoe de Swapper3D dat zou doen. Het plaatsen van een gereedschap vertoont te veel overeenkomsten met gereedschapsladers van anderssoortige CNC-machines zoals Freesmachines. Wat voor BL natuurlijk wel mooi is, is dat met dit systeem de kosten wel binnen de perken blijven zonder de patenten van Bondtech te schenden.
Op zich vind ik het wel een origineel idee van BL, maar ik zie ook wel wat nadelen en ben zelf op puur technische gronden dus minder enthousiast.