Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:13

iMars

Full time prutser

Pixelmagic schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Wat je zegt geld voor een MK3/4 maar niet noodzakelijk voor een Core One, die heeft beduidend minder geprinte onderdelen is mijn beeld.
Klopt, maar bedenk je dat de enclosure zelf eigenlijk al het frame is, en dus minder geprintte parts nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.help.prusa3d.com/wp-content/uploads/2025/04/02958f2a7f6a83bd7b586a9f4dbd1be8.jpg

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:08
iMars schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Klopt, maar bedenk je dat de enclosure zelf eigenlijk al het frame is, en dus minder geprintte parts nodig hebt.

[Afbeelding]
Exact, maar dat haalt dus wel de gedachte wat onderuit was mijn punt. Prusa kennende zullen ze de onderdelen nog best even op voorraad hebben mocht het nodig zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:52
ik waardeer Prusas effort wel van alles upgradeable houden... maar met de Core one zijn ze wat mij betreft een beetje doorgeslagen.

Had dat gewoon een nieuw platform gemaakt. Een driekwart MK4 weggooien voelt wat zonde

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 17:39
Jampot007 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:
ik waardeer Prusas effort wel van alles upgradeable houden... maar met de Core one zijn ze wat mij betreft een beetje doorgeslagen.

Had dat gewoon een nieuw platform gemaakt. Een driekwart MK4 weggooien voelt wat zonde
Voor 600 euro meer heb je én een Mk4 én een Core One. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:09
Jampot007 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:

Ja, precies. Ergens moet je ophouden om jezelf te beperken om maar upgradeble te blijven. Er is best veel tijd en geld gaan zitten in het bedenken hoe je van de Mk4 een corexy maakt. Als ze die effort hadden gestoken in een nieuwe printer, hadden ze een nóg mooiere Core1 kunnen maken.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, een bed slinger kan kennelijk nog erger: https://old.reddit.com/r/...dncz/the_antithesis_mk31/

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:27
mphilipp schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, precies. Ergens moet je ophouden om jezelf te beperken om maar upgradeble te blijven. Er is best veel tijd en geld gaan zitten in het bedenken hoe je van de Mk4 een corexy maakt. Als ze die effort hadden gestoken in een nieuwe printer, hadden ze een nóg mooiere Core1 kunnen maken.
Prusa is gewoon slim , ze hebben printers voor ieder zijn wil .
de een wil een compleet model hebben , een ander wil een bouw kit hebben en er zijn er ook die een upgrade willen naar een andere printer .
En aan elk model hangt een prijskaartje , het is maar net wat de klant wil .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Clough42 met een mooie demonstratie hoe je met een scanner en Fusion 360 functionele onderdelen kan maken die gaan passen:

Overigens denk ik dat je in FreeCAD hetzelfde kan bereieken. De tooling ervoor is in FreeCAD ook aanwezig.
Toch maar weer eens gaan koekeloeren naar de Matter and Form Three, want die werkt zonder afhankelijkheid van de PC waar je op werkt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brick layering heeft in de afgelopen tijd wat ontwikkeling doorgemaakt:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BCN3D is niet meer (/ niet meer zelfstandig)

Tja, dat is natuurlijk spijtig. Tegelijkertijd ook niet geheel onverwacht. Ik had vorig jaar al gehoord over problemen en ze waren ook al een tijd niet relevant meer. Ik vraag me af of Ultimaker niet stiekem dezelfde kant uit gaat, aangezien zij in hetzelfde marktsegment zitten en hun reputatie ook niet echt geweldig is.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2025 18:01 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 23:08
ocf81 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:59:
BCN3D is niet meer (/ niet meer zelfstandig)

Tja, dat is natuurlijk spijtig. Tegelijkertijd ook niet geheel onverwacht. Ik had vorig jaar al gehoord over problemen en ze waren ook al een tijd niet relevant meer. Ik vraag me af of Ultimaker niet stiekem dezelfde kant uit gaat, aangezien zij in hetzelfde marktsegment zitten en hun reputatie ook niet echt geweldig is.
Ultimaker is nog steeds bezig nieuwe patenten in te dienen, dus of het gaat goed genoeg of ze zijn een toekomstige patenttrol aan het voorbereiden. Mijn indruk is dat we ze kunnen missen net als de dinosaurus. Het andere bedrijf ken ik niet eerlijk gezegd.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Ultimaker is nog steeds bezig nieuwe patenten in te dienen, dus of het gaat goed genoeg of ze zijn een toekomstige patenttrol aan het voorbereiden.
Die rol zie ik ze nog wel oppakken. Ze zijn ook niet voor niets voor 46.5% eigendom van Stratasys. Dat zal zeker zijn invloed hebben op Ultimaker.
Mijn indruk is dat we ze kunnen missen net als de dinosaurus.
Haha _O- , dat is inderdaad ook wel mijn indruk.
Het andere bedrijf ken ik niet eerlijk gezegd.
Ze zijn vooral bekend van de IDEX bedslingers. Er staan er ook wel een paar van in de PW. Startprijs is ca. €2500, als ik het mij goed herinner.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben nu met mijn Prusa MK3s+ onderdelen aan het printen voor mijn Voron in ABS+

Maar ik heb nu een aantal keer gehad dat de printer naar rechtsvoor gaat en stopt met printen.
Krijg dan de melding dat ik op de knop moet drukken om het filament eruit te halen.
Daarna kan ik het filament er weer in doen en gaat hij na een bevestiging dat de filament doorgevoerd is weer verder waar hij gebleven is.
Dit doe hij 1 keer tijdens de print.

Moet ik dan iets in mijn gcode kunnen vinden hiervan of is dan mijn filament sensor die denkt dat het filament op is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Crxtreem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
Ik ben nu met mijn Prusa MK3s+ onderdelen aan het printen voor mijn Voron in ABS+

Maar ik heb nu een aantal keer gehad dat de printer naar rechtsvoor gaat en stopt met printen.
Krijg dan de melding dat ik op de knop moet drukken om het filament eruit te halen.
Daarna kan ik het filament er weer in doen en gaat hij na een bevestiging dat de filament doorgevoerd is weer verder waar hij gebleven is.

Moet ik dan iets in mijn gcode kunnen vinden hiervan of is dan mijn filament sensor die denkt dat het filament op is?
Ik zou ABS plus niet gebruiken voor een Voron. Zeker niet als het esun ABS+ is.
Ik had mijn Voron daar ook mee gemaakt, maar inmiddels alles vervangen door ASA.
Het probleem is dat het de hoge temperatuur in de kamer niet aan kan. Bij mij begon de extruder te vervormen.

Ze raden dit filament tegenwoordig ook af als ik t me goed herinner.
Je kan natuurlijk beginnen met ABS+ en later op de Voron alles herprinten in ASA of normaal ABS.

Als je alleen een MK3s hebt kun je ook alles printen in PET-CF, dat is zeer goed te printen op de MK3s, is temperatuurbestendig en erg sterk. Je moet wel een harde nozzle hebben.

Maar het is geheel aan jou natuurlijk.

Quote van VoronDesign:
Note on ABS+ and other blended ABS products:
ABS comes from a well-known basic chemical formula (Acrylonitrile Butadiene Styrene), however manufacturers of ABS+ filament don’t offer us much information on what makes their filaments “Plus”. Some brands claim reduced odor and toxic fumes, which may be related to a lower percentage of styrene. the variability in the chemical composition of ABS+ filaments means that consistency across brands cannot be guaranteed. As such, ABS+ is not recommended for new builds given the unknown mechanical properties.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 03-06-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 16:04

Controleer in je slicer of je niet meerdere filament input aan hebt staan. Als je bijvoorbeeld twee verschillende kleuren wilt gebruiken in je slicer project en je hebt daarvoor twee digitale rollen filament in je slicer staan dan kan het zijn dat de printer dus denk dat hij met rol 2 moet printen en daarom even pauzeert aan het begin zodat je de juiste erin kan doen.

Oplossing: Slice met 1 rol in je slicer. Oftewel 1 toolhead. Ik heb het over de opties in bijv orcaslicer ónder de printerselectie.

EDIT: Oh ik heb je bericht niet goed gelezen zie ik. Het gebeurt dus random tijdens het printen. Daar heb ik geen verklaring op. Wellicht staan je fans te hard te blazen? Of temperatuur niet hoog genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door Leviathius op 03-06-2025 21:49 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je in een gesloten behuizing print kan het ook nog zijn dat de filamentsensor gaat lopen flippen. Soms heb ik daar ook last van.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Ik zou ABS plus niet gebruiken voor een Voron. Zeker niet als het esun ABS+ is.
Ik had mijn Voron daar ook mee gemaakt, maar inmiddels alles vervangen door ASA.
Het probleem is dat het de hoge temperatuur in de kamer niet aan kan. Bij mij begon de extruder te vervormen.

Ze raden dit filament tegenwoordig ook af als ik t me goed herinner.
Je kan natuurlijk beginnen met ABS+ en later op de Voron alles herprinten in ASA of normaal ABS.

Als je alleen een MK3s hebt kun je ook alles printen in PET-CF, dat is zeer goed te printen op de MK3s, is temperatuurbestendig en erg sterk. Je moet wel een harde nozzle hebben.

Maar het is geheel aan jou natuurlijk.

Quote van VoronDesign:

[...]
Hmm dat is jammer dacht dat ik de juiste had aangeschaft.
Dan wordt het een keuze maken of ik door ga met ABS+ of overstap op ASA.
Heb jammer genoeg 5 rollen ABS+ besteld (3 zwart en 2 rood).
Eens kijken of ik die nog ergen anders voor kan gebruiken...

Is dat vervormen van ABS+ alleen bij printen van ABS of ASA?
Ik gebruik zelf meestal PLA of PETG.

@Leviathius en @ocf81
Ik heb de Mk3s in een Lack enclosure staan.
Ik heb wel een MMU3 erop zitten maar deze gebruik ik voor de ABS print niet.
Heb deze in het menu op de Prusa uitgezet en in Prusaslicer heb ik de normale Prusa Mk3s+ gekozen.

Eerst had ik alleen de MMU3 uitgeschakeld en gesliced met Single color in Prusaslicer.
Dan krijg ik bij de start van de print een melding dat de Gcode niet klopt met de printer.
En het nadeel is dat hij na de print het filament uitwerpt en deze als ik niet in de buurt ben vast komt te zitten in de extruder.

Misschien moet ik toch een aparte eind Gcode maken.

Vanavond weer een onderdeel printen dus even kijken of hij het bij de zelfde laaghoogte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Crxtreem schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Hmm dat is jammer dacht dat ik de juiste had aangeschaft.
Dan wordt het een keuze maken of ik door ga met ABS+ of overstap op ASA.
Heb jammer genoeg 5 rollen ABS+ besteld (3 zwart en 2 rood).
Eens kijken of ik die nog ergen anders voor kan gebruiken...

Is dat vervormen van ABS+ alleen bij printen van ABS of ASA?
Ik gebruik zelf meestal PLA of PETG.

@Leviathius en @ocf81
Ik heb de Mk3s in een Lack enclosure staan.
Ik heb wel een MMU3 erop zitten maar deze gebruik ik voor de ABS print niet.
Heb deze in het menu op de Prusa uitgezet en in Prusaslicer heb ik de normale Prusa Mk3s+ gekozen.

Eerst had ik alleen de MMU3 uitgeschakeld en gesliced met Single color in Prusaslicer.
Dan krijg ik bij de start van de print een melding dat de Gcode niet klopt met de printer.
En het nadeel is dat hij na de print het filament uitwerpt en deze als ik niet in de buurt ben vast komt te zitten in de extruder.

Misschien moet ik toch een aparte eind Gcode maken.

Vanavond weer een onderdeel printen dus even kijken of hij het bij de zelfde laaghoogte doet.
Mijn printer heeft het wel een tijdje volgehouden, dus voor veel onderdelen kan het geen kwaad.
Je kunt, zoals ik heb gedaan, op een later moment alles herprinten op de Voron zelf, dan heb je de onderdelen ook in een enclosure geprint, dat is altijd beter met ABS of ASA.

Dus als je de rollen al hebt zou ik ze gebruiken, maar wees ervan bewust.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26

BiLo

PSN: toiletcleaner

Mijn voron 2.4 bestaat uit enkel abs + van esun in verschillende kleuren en gaat nu al +4 jaar mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdtvePRwj0p9XeZ3-y4Q2T6e4YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf2RrOpE4DxFJ5drDtX3o6Pd.jpg?f=fotoalbum_large

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:23
Mijn v2.4 heeft een ~1 jaar uitgehouden op ABS+ van esun. Uiteindelijk zijn de motor mounts vervormd waardoor de belts scheef gingen lopen op de pulleys.

Moet hier wel bij zeggen dat ik voornamelijk ABS en andere technische materialen met deze printer print, de build chamber heb geisoleerd en de chamber temp makkelijk 60 graden kan zijn tijdens een print.
Ondertussen zijn veel kritische onderdelen (waaronder de motor mounts) daarom vervangen door allu.

HandsomePotato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Als je in een gesloten behuizing print kan het ook nog zijn dat de filamentsensor gaat lopen flippen. Soms heb ik daar ook last van.
Heb de filamentsensor nu uitgeschakeld en de printer stopt nu niet meer.
Dus zal dan het probleem zijn.
Kan ik nu weer door met onderdelen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29

Toppe

Oké ✅

Ik heb een STL bestandje maar die wil ik wat aangepast hebben. Het gat hier rechts moet ‘de printer doen’….

Ik heb het geprobeerd met TinkerCAD maar krijg het niet voor elkaar… iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8-NzlQgjgC4n9K6TzHV9sYZgl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfXz3zexnxr1etkHjz4LCJhc.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:57:
Ik heb een STL bestandje maar die wil ik wat aangepast hebben. Het gat hier rechts moet ‘de printer doen’….

Ik heb het geprobeerd met TinkerCAD maar krijg het niet voor elkaar… iemand tips?
[Afbeelding]
Is er een STEP van? Dan kan je wellicht het gat opvullen of uithollen, naar gelang het doel.

Anders kan je proberen om in FreeCAD van de mesh een solid te maken en het dan anders vorm te geven.

In FreeCAD een mesh naar solid omzetten doe je als volgt:
1. Laad de mesh in
2. Selecteer de Part workbench
3. Selecteer de mesh en voer de operatie "Create shape from mesh" uit.
4. Selecteer de solid en voer de operatie "Convert shape to Solid" uit.

Eventueel kan je er dan nog een Part Design body van maken door een body aan te maken en dan de solid daar in te trekken, maar dat is optioneel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proper printing en Ivan miranda hebben een kajak gemaakt met de printer die ze van een loopband hebben gemaakt.

Met een hele hoop hotfixes is de uitvoering best indrukwekkend.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:20

Boullie

Da Bulster

Gisteren een nieuw projectje opgepikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ3r66cJ8HQ9f01b3RiEFrHu4fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFp3rmroavgGjYOjcyq3gHAu.jpg?f=fotoalbum_large
Tis een VzBot 330 die best al uitgekit is. Hele Z is al CNC en goeie MGN rails e.d. zit er allemaal al op.
Ga de kleuren aanpassen (accenten worden rood), 2WD naar AWD(onderdelen zitten er al bij exclusief extra motoren) en waarschijnlijk watercooling op zetten.
Enige nadeel van de machine is dat hij nu al bijna niet te tillen is. Moet het deurkozijn gedeeltelijk opnieuw gaan verven :(

[ Voor 13% gewijzigd door Boullie op 16-06-2025 10:54 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit er nog een afdichting bij voor de bovenkant?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ocf81 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:42:
Zit er nog een afdichting bij voor de bovenkant?
Ja, Zit nog een deksel bij en ook nog de deurtjes. Die waren er gelukkig af want anders had ik hem helemaal niet meer kunnen tillen. ;)

Extra motoren zijn zojuist besteld. Nu nog even uitzoeken wat ik voor de watercooling allemaal moet hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Boullie op 16-06-2025 12:50 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:51:
Gisteren een nieuw projectje opgepikt:
Tis een VzBot 330 die best al uitgekit is. Hele Z is al CNC en goeie MGN rails e.d. zit er allemaal al op.
Dat zijn echt wel beesten van printers! Een Voron on steroids als ik het zo mag noemen. Ik kijk wel eens naar die filmpjes van die Vez3D op Youtube en hij pusht het ding ook echt naar de limits. Gave gast is dat.
Maar je moet 'm ook aan de muur verankeren het liefst heb ik begrepen...zegt genoeg.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Dat zijn echt wel beesten van printers! Een Voron on steroids als ik het zo mag noemen. Ik kijk wel eens naar die filmpjes van die Vez3D op Youtube en hij pusht het ding ook echt naar de limits. Gave gast is dat.
Maar je moet 'm ook aan de muur verankeren het liefst heb ik begrepen...zegt genoeg.
Leg hem wel aan een verlengsnoer zodat hij door de kamer kan stuiteren :+

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kennelijk bestaan er ook pagina's van bekende open source slicers die niet door de ontwikkelaars in de lucht worden gehouden: https://old.reddit.com/r/..._slicer_pages_be_careful/

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:07
Voor mijn Core one heb ik een Coreboxx en een MMU3 in bestelling staan.(beide verzonden, nog niet ontvangen).
Nou zat ik een beetje rond te kijken, iemand ervaring met zoiets als dit: MMU3 UltiMulti

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lennertvdkort schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:28:
Voor mijn Core one heb ik een Coreboxx en een MMU3 in bestelling staan.(beide verzonden, nog niet ontvangen).
Nou zat ik een beetje rond te kijken, iemand ervaring met zoiets als dit: MMU3 UltiMulti
Ik ben wel benieuwd wat jouw ervaring met de CoreBox zal zijn. De UltiMulti had ik al wel gebookmarked, maar ik heb nog niet de keus gemaakt of ik deze ga monteren op mijn MK3.5. Ik denk dat ik eerst maar voor de standaardoptie ga en als ik dan merk dat ik vaak onderhoud moet plegen kan ik deze nog eens uitprinten en monteren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik ben al aardig op weg met mijn Voron 2.4 op te bouwen maar blijf nu een beetje hangen op de riemen op spanning te zetten.
De X en Y as heb ik volgens mij op 110Hz gezet.
Maar de Z assen blijven een getob om deze op 140Hz te krijgen.

Ik gebruik de Prusa app om de frequentie te meten maar dit is meer een hit and mis dan dat het wel werkt.
Of de riemen resoneren niet goed genoeg zodat het net gedetecteerd wordt.

Is hier niet een handigere manier voor om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12

Sabbi

je denkt aan mij.

@Crxtreem je kan ook een app zoals Spectroid (Android) gebruiken, die toont een grafische spectrum analyse, daarmee is het wat makkelijker te zien wat de frequentie vd belts is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jan van het kanaal Roetz 4.0 blijft bezig met zijn benchy printer, en het wordt steeds indrukwekkender:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

ocf81 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:14:
Jan van Roetz 4.0 blijft bezig met zijn benchy printer, en het wordt steeds indrukwekkender:
[YouTube: Ultra Fast Quality Benchies are a thing now. Or not? You decide! (Minuteman Episode 16)]
Mooi om te zien altijd, dit soort dingen zijn toch wel het absolute bewijs dat bedrijven als Bambu het open source printen nog niet helemaal hebben doodgemaakt.
Zoveel mooie nieuwe concepten in een printer die op eerste blik alleen voor een hele snelle benchy lijkt te zijn gemaakt, maar daarmee wel allemaal dingen heeft toegepast die in de toekomst bij andere printers voor snellere, betere prints met minder kans op fouten zullen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze livestream bevat een interessante discussie wat een licentie moet zeggen om het delen van ontwerpen mogelijk te maken als je tegelijkertijd geld wil verdienen met je ontwerpen. Op zich wel een interessant gesprek

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:29

Toppe

Oké ✅

Hoe werken jullie de prints af? Ik print nu wat meer en merk dat het met een schroevendraaier niet handig is.

Ik twijfel nu om een Dremel te halen maar vraag me af of dit raadzaam is?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:03:
Hoe werken jullie de prints af? Ik print nu wat meer en merk dat het met een schroevendraaier niet handig is.

Dat ligt aan de print. Maar ik heb wel een doosje met nabewerkingsgereedschap waar diamantvijlen en ontbramers een prominente plaats innemen. Een brandertje is natuurlijk ook vaste prik.
Als het echt veel werk is, dan is een Dremel met schuurpapierbandjes ook niet zo'n slecht idee. Wat wel een punt van aandacht is bij een Dremel, is dat het heel makkelijk is om te veel weg te halen en dat dit ook relatief snel gebeurt als je niet voorzichtig bent. Maar het is zeker een levensvatbare mogelijkheid.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-08 16:04
Toppe schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:03:

Ik heb zo'n ding om de randjes netjes af te werken indien nodig:
Afbeeldingslocatie: https://media.rs-online.com/image/upload/bo_1.5px_solid_white,b_auto,c_pad,dpr_2,f_auto,h_399,q_auto,w_710/c_pad,h_399,w_710/F1939369-01?pgw=1

Supports haal ik weg met de welbekende blauwe tang en anders een punttang
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61-pLXsuFLL.jpg

en de kleine spinnenweb pluisjes filament brand ik weg met een creme brulee brander. Tot nu toe niet meer nodig gehad dan dat eigenlijk..

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Open source 3D printen is op sterven na dood, volgens Josef Prusa (gevonden via Hackaday)
Ik moet hem helaas wel gelijk geven dat het deze tak van 3D-printers niet al te goed af gaat de laatste tijd. Maar gelukkig kan je met de juiste inzet nog steeds iets voor elkaar krijgen. Wat ik wel schokkend vindt om terug te lezen is dat de Chinese overheid een groot aandeel heeft in deze ontwikkeling. De onderdelen worden onder de kostprijs verkocht door de Chinese printerboeren.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:48
Dit is wat de Chinese overheid doet. Chinese producten tegen bodemprijzen in Europa: 'Meer dan 50 procent goedkoper' - https://nos.nl/l/2578493
Centraal aangestuurde economieën hebben de neiging om langere tijd enorm inefficiënt met de middelen om te gaan met alle gevolgen van dien. Soms bewust, soms onbewust.

En in dit geval is het vooral enorm problematisch.

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:19:
Open source 3D printen is op sterven na dood, volgens Josef Prusa (gevonden via Hackaday)
Maar, niet om te zeiken, maar Joe doet zelf ook niet (helemaal) meer aan Open Hardware. Ik snap hem wel, want als ie alles open maakt, is er binnen 1 week een XL en/of Core One kloon en kan ie wel helemaal inpakken (na het geweld van Bambu Lab et al). Maar evengoed doet hij er dus zelf al niet meer in mee.

Gelukkig zijn er nog zat hobbyprojecten, dus nog initiatief genoeg. Alleen door het 'grove geweld' van de Chinese printerboeren hebben denk ik steeds minder mensen zin om zelf een printer te gaan bouwen, als je voor een relatief laag bedrag een printer kunt kopen die praktisch hetzelfde doet. Dus tenzij printers bouwen je hobby is, wordt dat denk ik steeds minder.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

Open source is eigenlijk gratis het ontwikkelwerk doen zodat een commercieel bedrijf er aan kan verdienen. Jammer maar waar.

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Het mooie van Prusa's vind ik nog wel dat alles vervangbaar is, en dat de printer als kit verkrijgbaar is, waardoor het mogelijk is om het "makkelijk" te demonteren en vervangen wat nodig is. Sowieso veel makkelijker dan bijvoorbeeld Bambu (man wat heb ik een gezeik gehad met 1 van mijn X1C's ivm één versleten idler pully). Veel printed parts die je zelf kan printen indien nodig. Dat kan bij een hoop Chinese modellen niet.

Heb de Ratrig VC4 IDEX gebouwd, maar man wat heb ik me verkeken op de tijd wat het kost om zo'n machine te bouwen. Die had ik toch liever kant en klaar gekocht :+ :+

Maar ik ben van de hobby naar business verschoven en mede daardoor koop ik liever mijn printers kant en klaar dan dat het mij dagen kost om het te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezulba schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:08:
Open source is eigenlijk gratis het ontwikkelwerk doen zodat een commercieel bedrijf er aan kan verdienen. Jammer maar waar.
Het is meer gratis het ontwikkelwerk doen zodat commerciële bedrijven ermee aan de haal gaan en de regels omtrent OS niet respecteren. Zelden publiceren die bedrijven de aangepaste broncode of dragen ze actief bij aan het ontwikkelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
De toolchangers rukken op! Snapmaker heeft er een op Kickstarter staan voor een heel schappelijk prijsje, dus wie de hete kolen uit het vuur wil halen voor de rest van de wereld (die rustig afwacht :+ ). Deze Duitse reviewer lijkt 'm best aardig aan de tand te voelen en heeft tot nu toe nog geen grote problemen gevonden. Loyal Moses YGK3D trouwens wel, want die kreeg er een die DOA was...

Soort van nadeel van zo'n toolchanger is dat je 'beperkt' bent tot 4 kleuren/filamenten. Bij een AMS-achtig systeem, kun je naar 16 kleuren (of 25 op de H2D). Niet dat iedereen dat meteen nodig heeft, maar de optie is leuk.

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:01:
De toolchangers rukken op! Snapmaker heeft er een op Kickstarter staan voor een heel schappelijk prijsje, dus wie de hete kolen uit het vuur wil halen voor de rest van de wereld (die rustig afwacht :+ ). Deze Duitse reviewer lijkt 'm best aardig aan de tand te voelen en heeft tot nu toe nog geen grote problemen gevonden. Loyal Moses trouwens wel, want die kreeg er een die DOA was...
[YouTube: Snapmaker U1 | Multicolor 3D Drucker ohne Müll - Prusa XL & AMS Vergleich]
Soort van nadeel van zo'n toolchanger is dat je 'beperkt' bent tot 4 kleuren/filamenten. Bij een AMS-achtig systeem, kun je naar 16 kleuren (of 25 op de H2D). Niet dat iedereen dat meteen nodig heeft, maar de optie is leuk.
Hmmm da's de tweede DOA, YGK3D had ook een DOA:"

• mphilipp
iMars schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:05:
[...]
Hmmm da's de tweede DOA, YGK3D had ook een DOA:"
Sorry, ik haalde eea door elkaar. De DOA was van YGK3D. Teveel filmpjes achter elkaar gekeken... :+

Het is een gereedschapswisselaarprinter voor relatief weinig. Dat is op zich al wel winst, wat mij betreft. Wat nog wel echt mist is een goede afsluiting en luchtbehandeling. Er komt kennelijk een upgrade om daar iets mee te doen, maar die is nog niet getoond. Ik ben benieuwd waar dit heen gaat. Prusa staat nu wel heel erg in de hoek waar de klappen vallen.

© ocf81 1981-infinity

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:49:
[...]

Sorry, ik haalde eea door elkaar. De DOA was van YGK3D. Teveel filmpjes achter elkaar gekeken... :+
Ik heb er ook een aantal gezien maar was er gauw klaar mee. Veel al hetzelfde: kijk deze fantastische printer bla bla bla multi toolhead minder poep bla bla bla koop hem nu met korting bla bla bla hier is mijn affl link.

Ik vind het een mooie printer! Als XL-gebruiker juig ik dit alleen maar toe, maar het blijft kickstarter. Nu vertrouw ik Snapmaker wel dat ze het voor elkaar krijgen, maar resultaten uit het verleden bieden geen ...

Ik zelf zit al behoorlijk vol qua ruimte, anders had ik 'm er denk wel bij willen hebben. Maar moet ruimte reserveren voor 3 nieuwe (beta) test printers :+

• mphilipp
iMars schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
Ik heb er ook een aantal gezien maar was er gauw klaar mee. Veel al hetzelfde: kijk deze fantastische printer bla bla bla multi toolhead minder poep bla bla bla koop hem nu met korting bla bla bla hier is mijn affl link
Ja, zo werkt dat tegenwoordig. Alleen sommigen zijn wel beter dan de rest. Loyal Moses en die Duitser heb ik wel wat meer vertrouwen in. Maar inderdaad, het blijft Kickstarter. Sowieso zullen de eerste apparaten nog niet helemaal uitontwikkeld zijn en het is de vraag of alles met firmware updates te fixen is.

Toolchangers zijn cool, maar ik vind de beperking van 4 kleuren niet fijn. Als straks de INDX van Bondtech beschikbaar komt, zullen er wel leuke Voron-achtige projecten los komen. Als dat eenmaal goed werkt, kun je denk ik wel aardig wat tools kwijt. Wat Bambu (of eerder nog Prusa met de MMU) heeft gemaakt is uitbreidbaar. Het kost wat tijd en een hoop afval (MMU heeft dat weer niet eigenlijk) maar je kunt als je wilt 8 of meer kleuren gebruiken. Die optie is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:18:
[...]

Ja, zo werkt dat tegenwoordig. Alleen sommigen zijn wel beter dan de rest. Loyal Moses en die Duitser heb ik wel wat meer vertrouwen in. Maar inderdaad, het blijft Kickstarter. Sowieso zullen de eerste apparaten nog niet helemaal uitontwikkeld zijn en het is de vraag of alles met firmware updates te fixen is.
Ik vind Loyal Moses een beetje te beperkt en heb het gevoel dat ie te veel "wil sturen". Qua persoon vind ik 'm een aardige gast. Vol met goede doelen en bedoelingen (zoals elk jaar met printed toys for families in need). Maar qua zijn visie/mening op printers neem ik met een flinke korrel zout. Net als dat hele gebeuren van Bambu. Steeds meer closed (was het al), steeds meer "beperken" zoals alleen eigen slicer via netwerk, netwerk via Bambu Cloud etc. Dat zijn punten die hij afschilderd als onbenullig en iedereen doet er te moeilijk over. Maar dat vind ik (persoonlijk) belangrijke punten.

Albert van 247 printing vind ik dan veel beter, die benoemd alles en het is aan diegene die kijkt zelf om een eigen mening over te vormen.
Toolchangers zijn cool, maar ik vind de beperking van 4 kleuren niet fijn. Als straks de INDX van Bondtech beschikbaar komt, zullen er wel leuke Voron-achtige projecten los komen. Als dat eenmaal goed werkt, kun je denk ik wel aardig wat tools kwijt. Wat Bambu (of eerder nog Prusa met de MMU) heeft gemaakt is uitbreidbaar. Het kost wat tijd en een hoop afval (MMU heeft dat weer niet eigenlijk) maar je kunt als je wilt 8 of meer kleuren gebruiken. Die optie is fijn.
Zekers! INDX is op mijn lijstje! Ik heb materiaal liggen voor een Voron 2.4 350, dus zodra de INDX komt wil ik dat zeker gaan bouwen O+

Heb 3x Core One en een XL van Prusa en nog een MMU3 op de plank liggen (van de conversie van MK4S naar Core One). Wil denk nog wel een Core One uitbreiden met de MMU3, al is het alleen maar al voor de filament joint feature om restjes makkelijk op te kunnen maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
iMars schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:44:
Dat zijn punten die hij afschilderd als onbenullig en iedereen doet er te moeilijk over. Maar dat vind ik (persoonlijk) belangrijke punten.
Je geeft het al aan: het is persoonlijk. Iedereen zit er anders in. Er is geen universeel goed of fout wat dat betreft. Ik vind het persoonlijk geen probleem en zie Bambu Lab ook niet als Evil Corp die je straks gaat verplichten om alleen hun filament te gebruiken. Sommigen roepen dat dat de volgende stap is, maar dat vind ik dan weer overdreven. Die online advocaat Louis Rossmann is daar goed in. Maar goed, iedereen wil geld verdienen aan clicks denk ik dan maar... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

mphilipp schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Je geeft het al aan: het is persoonlijk. Iedereen zit er anders in. Er is geen universeel goed of fout wat dat betreft. Ik vind het persoonlijk geen probleem en zie Bambu Lab ook niet als Evil Corp die je straks gaat verplichten om alleen hun filament te gebruiken. Sommigen roepen dat dat de volgende stap is, maar dat vind ik dan weer overdreven. Die online advocaat Louis Rossmann is daar goed in. Maar goed, iedereen wil geld verdienen aan clicks denk ik dan maar... :+
True, en zoals je het bevestigd, het is allemaal persoonlijk. Maar dan vind ik wel dat je het moet benoemen. Hoeft niet negatief, gewoon objectief.

Vrienden/collega's vragen wel eens aan mij welk printer ze het beste kunnen kopen. Blijft altijd lastig want ik vraag gelijk: wat is je budget, wat ga je printen, wil je ook abs/asa/etc printen, en als laatste vraag ik: wat is de veiligheid van je informatie waard :+

Als ze als laatste zeggen "oh lekker boeiend, laat mij gewoon mn dingetjes printen" dan kom ik al heel gauw uit op Bambulab als advies, want eerlijk is eerlijk, die krengen printen behoorlijk goed en de kosten voor een A1 zijn geen hoge drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:06

R.G

Goedemiddag Mede 3dprinters gebruikers,

Ik zit met een probleem.
Ik heb een anycubic kobra s1.

Het printen ging fout bij 20%
Ik heb toen de gcode behouden en aangepast een een instelling gewijzigd met G92 Z230 dacht ik.

Bij het opnieuw starten met de print met de aangepaste gcode gebeurde het volgende:
Het bed ging naar de juiste hoogte en de print kop ging netjes boven het object hangen.
Toen ik dacht nu gaat het beginnen / hervatten ging het bed lvl zich nog verder omhoog drukken hierdoor werdt het object verpletterd in de rechterhoek. Waarna vervolgens de print knop links voor in het bed ging lopen printen ik kon het process niet stoppen want er was een foutmelding in beeld dit heeft denk ik 5-10 seconden lang lopen printen in het bed..

Toen trok ik de stroom eruit.

Nu zit ik met het volgende probleem.

Zodra ik homing doe, dan lijkt het alsof de print kop niet in het midden komt en dat de print kop teveel naar voren komt en teveel naar links gaat.

Hoe kan ik dit herstellen en of moet ik contact opnemen met Anycubic?
Er is iets goed mis. De nozzle zelf is totaal verbogen maar die heb ik al vervangen.

Wat is slim om te doen?

edit:
Ik heb M0 toegevoegd destijds maar de printer lijkt daar totaal niet op te wachten?

Dit was mijn aangepast gcode, zodat ik meteen start met printen vanaf laag 257.
Maar blijkbaar negeert de printer M0 compleet en is starten van een print toch anders als resume?
Resume kan alleen vanaf een stroom uitval ik zie verder geen optie om een resume te doen.
Dus heb de gcode op usb gezet en geladen als nieuwe print en toen gebeurde dus alles wat ik hierboven neer had gezet.

ik zie ook geen restore machine settings, alleen restore all en dan worden alle gegevens gewist.
Is er geen calibratie selftest / homing oplossing, homing zelf lijkt dus niet te werken.
Ik heb bijna het gevoel alsof met bovenstaande actie de rails van x en y niet meer kloppen overheen gewalst ofzo?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
M201 X10000 Y10000 Z500 E5000 ; sets machine_max_acceleration_x, y, z, e (mm/sec^2)
M203 X600 Y600 Z15 E80 ; sets machine_max_speed_x, y, z, e (mm/sec)
M204 P20000 R5000 T20000 ; sets machine_max_acceleration(mm/sec^2) M204 P[print] R[retract] T[travel]
M205 X9.00 Y9.00 Z3.00 E2.50 ; sets the jerk limits, mm/sec
M106 S0
M106 P2 S0
;TYPE:Custom
G9111 bedTemp=55 extruderTemp=215
M117
M106 P3 S153
G90
G21
M83 ; use relative distances for extrusion
; filament start gcode
M900 K0.025; Override pressure advance value
T0
M106 S0
M106 P2 S0
; Home alleen X en Y (veilig, Z blijft staan)
G28 X Y
; Zet Z-positie in firmware zonder bewegen
G92 Z230.10
M114        ; check huidige positie in firmware
; --- Pauze voor visuele check ---
M0 Controleer of nozzle net boven de laatst goede laag hangt
; Ga naar hervat-laag (voorbeeld: 47.80 mm)
G1 Z60 F600       ; eerst omhoog voor speling
G1 Z50 F300
G1 Z48.50 F200
G1 Z47.80 F150    ; exacte hervat-laag
; --- Pauze voor visuele check ---
; --- Start van hervatbestand ---
; Printer: Anycubic Kobra S1
; Hervatten vanaf laag 252 (Z=47.75)

G1 Z47.75 F600     ; bed fysiek terug naar laaghoogte
M17                     ; motoren aan
; Ga naar hervatpunt net boven de print
G1 X182.808 Y74.93 Z48.15 F6000  ; zelfde als in originele G-code
G1 X184.739 Y118.889 Z48.15 F6000
G1 Z47.75 F600
; hervat print
; wacht op temps en ga 5mm filament eruit duwen
M190 S55           ; wacht tot bed op temp
M109 S215          ; wacht tot nozzle op temp
G92 E0             ; reset extruder teller
G1 E5 F300         ; prime 5 mm filament
G92 E0             ; reset teller opnieuw
; --- Hervat G-code vanaf laag 252 (Z=47.75) ---
; printing object "Sockle 11.stl" id:0 copy 0
EXCLUDE_OBJECT_START NAME=Sockle_11.stl_id_0_copy_0
; BEFORE_LAYER_CHANGE 252 @ 47.75mm
;WIPE_START
G1 F4319.503
G1 X182.473 Y67.305 E-.8
;WIPE_END
; AFTER_LAYER_CHANGE 252 @ 47.75mm
; printing object "Sockle 11.stl" id:0 copy 0
EXCLUDE_OBJECT_START NAME=Sockle_11.stl_id_0_copy_0
G1 X182.808 Y74.93 Z48.15 F18000
G1 X184.739 Y118.889 Z48.15
G1 Z47.75
G1 E.8 F1800
;TYPE:Support

Ik had verwacht dat bij elke M0 ik handmatig continue moest aangeven om te chcekn of het wel of niet goed gaat.. 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door R.G op 25-08-2025 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:37

_Eend_

🌻🇺🇦

@R.G Hoort er tussen M0 en het commentaar geen ; (puntkomma), om aan te geven dat de rest van de regel commentaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:06

R.G

_Eend_ schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:15:
@R.G Hoort er tussen M0 en het commentaar geen ; (puntkomma), om aan te geven dat de rest van de regel commentaar is?
oof idd

zou dat het zijn geweest?

Zie nu wat er gebeurt:
[Video: https://acop-prod.s3.us-east-2.amazonaws.com/asop/2025-08/25/mp4/175613546084876000-68ac8024cf38.mp4]
Pagina: 1 ... 51 52 Laatste