Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:08

iMars

Full time prutser

Pixelmagic schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Wat je zegt geld voor een MK3/4 maar niet noodzakelijk voor een Core One, die heeft beduidend minder geprinte onderdelen is mijn beeld.
Klopt, maar bedenk je dat de enclosure zelf eigenlijk al het frame is, en dus minder geprintte parts nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.help.prusa3d.com/wp-content/uploads/2025/04/02958f2a7f6a83bd7b586a9f4dbd1be8.jpg

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-06 12:26
iMars schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Klopt, maar bedenk je dat de enclosure zelf eigenlijk al het frame is, en dus minder geprintte parts nodig hebt.

[Afbeelding]
Exact, maar dat haalt dus wel de gedachte wat onderuit was mijn punt. Prusa kennende zullen ze de onderdelen nog best even op voorraad hebben mocht het nodig zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:32
ik waardeer Prusas effort wel van alles upgradeable houden... maar met de Core one zijn ze wat mij betreft een beetje doorgeslagen.

Had dat gewoon een nieuw platform gemaakt. Een driekwart MK4 weggooien voelt wat zonde

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 00:22
Jampot007 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:
ik waardeer Prusas effort wel van alles upgradeable houden... maar met de Core one zijn ze wat mij betreft een beetje doorgeslagen.

Had dat gewoon een nieuw platform gemaakt. Een driekwart MK4 weggooien voelt wat zonde
Voor 600 euro meer heb je én een Mk4 én een Core One. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:22
Jampot007 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 17:04:

Ja, precies. Ergens moet je ophouden om jezelf te beperken om maar upgradeble te blijven. Er is best veel tijd en geld gaan zitten in het bedenken hoe je van de Mk4 een corexy maakt. Als ze die effort hadden gestoken in een nieuwe printer, hadden ze een nóg mooiere Core1 kunnen maken.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, een bed slinger kan kennelijk nog erger: https://old.reddit.com/r/...dncz/the_antithesis_mk31/

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19:52
mphilipp schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, precies. Ergens moet je ophouden om jezelf te beperken om maar upgradeble te blijven. Er is best veel tijd en geld gaan zitten in het bedenken hoe je van de Mk4 een corexy maakt. Als ze die effort hadden gestoken in een nieuwe printer, hadden ze een nóg mooiere Core1 kunnen maken.
Prusa is gewoon slim , ze hebben printers voor ieder zijn wil .
de een wil een compleet model hebben , een ander wil een bouw kit hebben en er zijn er ook die een upgrade willen naar een andere printer .
En aan elk model hangt een prijskaartje , het is maar net wat de klant wil .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Clough42 met een mooie demonstratie hoe je met een scanner en Fusion 360 functionele onderdelen kan maken die gaan passen:

Overigens denk ik dat je in FreeCAD hetzelfde kan bereieken. De tooling ervoor is in FreeCAD ook aanwezig.
Toch maar weer eens gaan koekeloeren naar de Matter and Form Three, want die werkt zonder afhankelijkheid van de PC waar je op werkt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brick layering heeft in de afgelopen tijd wat ontwikkeling doorgemaakt:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BCN3D is niet meer (/ niet meer zelfstandig)

Tja, dat is natuurlijk spijtig. Tegelijkertijd ook niet geheel onverwacht. Ik had vorig jaar al gehoord over problemen en ze waren ook al een tijd niet relevant meer. Ik vraag me af of Ultimaker niet stiekem dezelfde kant uit gaat, aangezien zij in hetzelfde marktsegment zitten en hun reputatie ook niet echt geweldig is.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 01-06-2025 18:01 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 19-06 12:26
ocf81 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:59:
BCN3D is niet meer (/ niet meer zelfstandig)

Tja, dat is natuurlijk spijtig. Tegelijkertijd ook niet geheel onverwacht. Ik had vorig jaar al gehoord over problemen en ze waren ook al een tijd niet relevant meer. Ik vraag me af of Ultimaker niet stiekem dezelfde kant uit gaat, aangezien zij in hetzelfde marktsegment zitten en hun reputatie ook niet echt geweldig is.
Ultimaker is nog steeds bezig nieuwe patenten in te dienen, dus of het gaat goed genoeg of ze zijn een toekomstige patenttrol aan het voorbereiden. Mijn indruk is dat we ze kunnen missen net als de dinosaurus. Het andere bedrijf ken ik niet eerlijk gezegd.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Ultimaker is nog steeds bezig nieuwe patenten in te dienen, dus of het gaat goed genoeg of ze zijn een toekomstige patenttrol aan het voorbereiden.
Die rol zie ik ze nog wel oppakken. Ze zijn ook niet voor niets voor 46.5% eigendom van Stratasys. Dat zal zeker zijn invloed hebben op Ultimaker.
Mijn indruk is dat we ze kunnen missen net als de dinosaurus.
Haha _O- , dat is inderdaad ook wel mijn indruk.
Het andere bedrijf ken ik niet eerlijk gezegd.
Ze zijn vooral bekend van de IDEX bedslingers. Er staan er ook wel een paar van in de PW. Startprijs is ca. €2500, als ik het mij goed herinner.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben nu met mijn Prusa MK3s+ onderdelen aan het printen voor mijn Voron in ABS+

Maar ik heb nu een aantal keer gehad dat de printer naar rechtsvoor gaat en stopt met printen.
Krijg dan de melding dat ik op de knop moet drukken om het filament eruit te halen.
Daarna kan ik het filament er weer in doen en gaat hij na een bevestiging dat de filament doorgevoerd is weer verder waar hij gebleven is.
Dit doe hij 1 keer tijdens de print.

Moet ik dan iets in mijn gcode kunnen vinden hiervan of is dan mijn filament sensor die denkt dat het filament op is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Crxtreem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:48:
Ik ben nu met mijn Prusa MK3s+ onderdelen aan het printen voor mijn Voron in ABS+

Maar ik heb nu een aantal keer gehad dat de printer naar rechtsvoor gaat en stopt met printen.
Krijg dan de melding dat ik op de knop moet drukken om het filament eruit te halen.
Daarna kan ik het filament er weer in doen en gaat hij na een bevestiging dat de filament doorgevoerd is weer verder waar hij gebleven is.

Moet ik dan iets in mijn gcode kunnen vinden hiervan of is dan mijn filament sensor die denkt dat het filament op is?
Ik zou ABS plus niet gebruiken voor een Voron. Zeker niet als het esun ABS+ is.
Ik had mijn Voron daar ook mee gemaakt, maar inmiddels alles vervangen door ASA.
Het probleem is dat het de hoge temperatuur in de kamer niet aan kan. Bij mij begon de extruder te vervormen.

Ze raden dit filament tegenwoordig ook af als ik t me goed herinner.
Je kan natuurlijk beginnen met ABS+ en later op de Voron alles herprinten in ASA of normaal ABS.

Als je alleen een MK3s hebt kun je ook alles printen in PET-CF, dat is zeer goed te printen op de MK3s, is temperatuurbestendig en erg sterk. Je moet wel een harde nozzle hebben.

Maar het is geheel aan jou natuurlijk.

Quote van VoronDesign:
Note on ABS+ and other blended ABS products:
ABS comes from a well-known basic chemical formula (Acrylonitrile Butadiene Styrene), however manufacturers of ABS+ filament don’t offer us much information on what makes their filaments “Plus”. Some brands claim reduced odor and toxic fumes, which may be related to a lower percentage of styrene. the variability in the chemical composition of ABS+ filaments means that consistency across brands cannot be guaranteed. As such, ABS+ is not recommended for new builds given the unknown mechanical properties.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 03-06-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:13

Controleer in je slicer of je niet meerdere filament input aan hebt staan. Als je bijvoorbeeld twee verschillende kleuren wilt gebruiken in je slicer project en je hebt daarvoor twee digitale rollen filament in je slicer staan dan kan het zijn dat de printer dus denk dat hij met rol 2 moet printen en daarom even pauzeert aan het begin zodat je de juiste erin kan doen.

Oplossing: Slice met 1 rol in je slicer. Oftewel 1 toolhead. Ik heb het over de opties in bijv orcaslicer ónder de printerselectie.

EDIT: Oh ik heb je bericht niet goed gelezen zie ik. Het gebeurt dus random tijdens het printen. Daar heb ik geen verklaring op. Wellicht staan je fans te hard te blazen? Of temperatuur niet hoog genoeg?

[ Voor 8% gewijzigd door Leviathius op 03-06-2025 21:49 ]

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je in een gesloten behuizing print kan het ook nog zijn dat de filamentsensor gaat lopen flippen. Soms heb ik daar ook last van.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
rinkel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:25:
[...]

Ik zou ABS plus niet gebruiken voor een Voron. Zeker niet als het esun ABS+ is.
Ik had mijn Voron daar ook mee gemaakt, maar inmiddels alles vervangen door ASA.
Het probleem is dat het de hoge temperatuur in de kamer niet aan kan. Bij mij begon de extruder te vervormen.

Ze raden dit filament tegenwoordig ook af als ik t me goed herinner.
Je kan natuurlijk beginnen met ABS+ en later op de Voron alles herprinten in ASA of normaal ABS.

Als je alleen een MK3s hebt kun je ook alles printen in PET-CF, dat is zeer goed te printen op de MK3s, is temperatuurbestendig en erg sterk. Je moet wel een harde nozzle hebben.

Maar het is geheel aan jou natuurlijk.

Quote van VoronDesign:

[...]
Hmm dat is jammer dacht dat ik de juiste had aangeschaft.
Dan wordt het een keuze maken of ik door ga met ABS+ of overstap op ASA.
Heb jammer genoeg 5 rollen ABS+ besteld (3 zwart en 2 rood).
Eens kijken of ik die nog ergen anders voor kan gebruiken...

Is dat vervormen van ABS+ alleen bij printen van ABS of ASA?
Ik gebruik zelf meestal PLA of PETG.

@Leviathius en @ocf81
Ik heb de Mk3s in een Lack enclosure staan.
Ik heb wel een MMU3 erop zitten maar deze gebruik ik voor de ABS print niet.
Heb deze in het menu op de Prusa uitgezet en in Prusaslicer heb ik de normale Prusa Mk3s+ gekozen.

Eerst had ik alleen de MMU3 uitgeschakeld en gesliced met Single color in Prusaslicer.
Dan krijg ik bij de start van de print een melding dat de Gcode niet klopt met de printer.
En het nadeel is dat hij na de print het filament uitwerpt en deze als ik niet in de buurt ben vast komt te zitten in de extruder.

Misschien moet ik toch een aparte eind Gcode maken.

Vanavond weer een onderdeel printen dus even kijken of hij het bij de zelfde laaghoogte doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Crxtreem schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:34:
[...]

Hmm dat is jammer dacht dat ik de juiste had aangeschaft.
Dan wordt het een keuze maken of ik door ga met ABS+ of overstap op ASA.
Heb jammer genoeg 5 rollen ABS+ besteld (3 zwart en 2 rood).
Eens kijken of ik die nog ergen anders voor kan gebruiken...

Is dat vervormen van ABS+ alleen bij printen van ABS of ASA?
Ik gebruik zelf meestal PLA of PETG.

@Leviathius en @ocf81
Ik heb de Mk3s in een Lack enclosure staan.
Ik heb wel een MMU3 erop zitten maar deze gebruik ik voor de ABS print niet.
Heb deze in het menu op de Prusa uitgezet en in Prusaslicer heb ik de normale Prusa Mk3s+ gekozen.

Eerst had ik alleen de MMU3 uitgeschakeld en gesliced met Single color in Prusaslicer.
Dan krijg ik bij de start van de print een melding dat de Gcode niet klopt met de printer.
En het nadeel is dat hij na de print het filament uitwerpt en deze als ik niet in de buurt ben vast komt te zitten in de extruder.

Misschien moet ik toch een aparte eind Gcode maken.

Vanavond weer een onderdeel printen dus even kijken of hij het bij de zelfde laaghoogte doet.
Mijn printer heeft het wel een tijdje volgehouden, dus voor veel onderdelen kan het geen kwaad.
Je kunt, zoals ik heb gedaan, op een later moment alles herprinten op de Voron zelf, dan heb je de onderdelen ook in een enclosure geprint, dat is altijd beter met ABS of ASA.

Dus als je de rollen al hebt zou ik ze gebruiken, maar wees ervan bewust.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 09:05

BiLo

PSN: toiletcleaner

Mijn voron 2.4 bestaat uit enkel abs + van esun in verschillende kleuren en gaat nu al +4 jaar mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdtvePRwj0p9XeZ3-y4Q2T6e4YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf2RrOpE4DxFJ5drDtX3o6Pd.jpg?f=fotoalbum_large

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-06 12:20
Mijn v2.4 heeft een ~1 jaar uitgehouden op ABS+ van esun. Uiteindelijk zijn de motor mounts vervormd waardoor de belts scheef gingen lopen op de pulleys.

Moet hier wel bij zeggen dat ik voornamelijk ABS en andere technische materialen met deze printer print, de build chamber heb geisoleerd en de chamber temp makkelijk 60 graden kan zijn tijdens een print.
Ondertussen zijn veel kritische onderdelen (waaronder de motor mounts) daarom vervangen door allu.

HandsomePotato

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:47:
[...]

Als je in een gesloten behuizing print kan het ook nog zijn dat de filamentsensor gaat lopen flippen. Soms heb ik daar ook last van.
Heb de filamentsensor nu uitgeschakeld en de printer stopt nu niet meer.
Dus zal dan het probleem zijn.
Kan ik nu weer door met onderdelen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45

Toppe

Oké ✅

Ik heb een STL bestandje maar die wil ik wat aangepast hebben. Het gat hier rechts moet ‘de printer doen’….

Ik heb het geprobeerd met TinkerCAD maar krijg het niet voor elkaar… iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8-NzlQgjgC4n9K6TzHV9sYZgl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfXz3zexnxr1etkHjz4LCJhc.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:57:
Ik heb een STL bestandje maar die wil ik wat aangepast hebben. Het gat hier rechts moet ‘de printer doen’….

Ik heb het geprobeerd met TinkerCAD maar krijg het niet voor elkaar… iemand tips?
[Afbeelding]
Is er een STEP van? Dan kan je wellicht het gat opvullen of uithollen, naar gelang het doel.

Anders kan je proberen om in FreeCAD van de mesh een solid te maken en het dan anders vorm te geven.

In FreeCAD een mesh naar solid omzetten doe je als volgt:
1. Laad de mesh in
2. Selecteer de Part workbench
3. Selecteer de mesh en voer de operatie "Create shape from mesh" uit.
4. Selecteer de solid en voer de operatie "Convert shape to Solid" uit.

Eventueel kan je er dan nog een Part Design body van maken door een body aan te maken en dan de solid daar in te trekken, maar dat is optioneel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proper printing en Ivan miranda hebben een kajak gemaakt met de printer die ze van een loopband hebben gemaakt.

Met een hele hoop hotfixes is de uitvoering best indrukwekkend.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

Boullie

Da Bulster

Gisteren een nieuw projectje opgepikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ3r66cJ8HQ9f01b3RiEFrHu4fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFp3rmroavgGjYOjcyq3gHAu.jpg?f=fotoalbum_large
Tis een VzBot 330 die best al uitgekit is. Hele Z is al CNC en goeie MGN rails e.d. zit er allemaal al op.
Ga de kleuren aanpassen (accenten worden rood), 2WD naar AWD(onderdelen zitten er al bij exclusief extra motoren) en waarschijnlijk watercooling op zetten.
Enige nadeel van de machine is dat hij nu al bijna niet te tillen is. Moet het deurkozijn gedeeltelijk opnieuw gaan verven :(

[ Voor 13% gewijzigd door Boullie op 16-06-2025 10:54 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zit er nog een afdichting bij voor de bovenkant?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

ocf81 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:42:
Zit er nog een afdichting bij voor de bovenkant?
Ja, Zit nog een deksel bij en ook nog de deurtjes. Die waren er gelukkig af want anders had ik hem helemaal niet meer kunnen tillen. ;)

Extra motoren zijn zojuist besteld. Nu nog even uitzoeken wat ik voor de watercooling allemaal moet hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Boullie op 16-06-2025 12:50 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:22
Boullie schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:51:
Gisteren een nieuw projectje opgepikt:
Tis een VzBot 330 die best al uitgekit is. Hele Z is al CNC en goeie MGN rails e.d. zit er allemaal al op.
Dat zijn echt wel beesten van printers! Een Voron on steroids als ik het zo mag noemen. Ik kijk wel eens naar die filmpjes van die Vez3D op Youtube en hij pusht het ding ook echt naar de limits. Gave gast is dat.
Maar je moet 'm ook aan de muur verankeren het liefst heb ik begrepen...zegt genoeg.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:23:
[...]

Dat zijn echt wel beesten van printers! Een Voron on steroids als ik het zo mag noemen. Ik kijk wel eens naar die filmpjes van die Vez3D op Youtube en hij pusht het ding ook echt naar de limits. Gave gast is dat.
Maar je moet 'm ook aan de muur verankeren het liefst heb ik begrepen...zegt genoeg.
Leg hem wel aan een verlengsnoer zodat hij door de kamer kan stuiteren :+

Boullie

Pagina: 1 ... 51 52 Laatste