H143 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:18:
Ik ben begonnen met een ender3ng conversie hiermee maak je van je Ender 3 een CoreXY printer.
Alle frame parts zijn geprint en het opbouwen is begonnen.
Alleen ben ik er nog niet overuit welke extruder en hotend ik wil gebruiken. Iemand nog aanbevelingen of nog wat op de plank liggen het liefste redelijk low budget upgraden kan altijd nog 😀
Wat print je zoal? Verwissel je vaak van type filament en gebruik je ook filamenten die een geharde spuitmond nodig hebben? Wil je een filament multiplexer kunnen gebruiken?
Als je vaak van filament wisselt is een E3D Revo wel fijn, maar helaas ook wel duur en met een relatief laag debiet.
Je kan ook een Trianglelab CHC hotend proberen. Het verwarmingselement is net als bij een Revo redelijk rap met opwarmen en je kan V6 spuitmonden gebruiken.
Phætus maakt wel mooi spul, maar helaas gebruiken ze voor een aantal van hun ontwerpen eigen spuitmonden. Ik heb zelf een paar Dragon ST's liggen, waar dus wel een V6 spuitmond in kan zonder het gehannes van de originele V6. Het nadeel van deze hotend is wel dat de buis die het filament geleidt over tijd zal slijten als je filament gebruikt dat geharde spuitmonden nodig heeft. De HF variant kan wat meer debiet aan. En met een Bondtech CHT spuitmond kan je dan alsnog heel rap gaan, mits het verwarmingselement dat kan bijbenen.
Als het om extruders gaat dan ben ik zelf erg enthousiast over de Bondtech LGX, maar de LGX lite is wat populairder, wat betekent dat er voor dat model meer ontwerpen beschikbaar zijn. De LGX lite is vergelijkbaar met de Orbiter 2, dus die kan je ook nog overwegen.
Uiteindelijk moet je dat allemaal bij elkaar brengen in een printkop. De Voron Stealthburner is aardig populair en er zijn ook redelijk wat mods voor om de diverse hotends en extruders in te kunnen passen.. De Voron A4T is wat capabeler qua koeling. Zie ook
dit lijstje
Het ligt uiteindelijk een beetje aan jouw gebruiksscenario.