Op de discord geeft Bondtech aan dat ze al een werkende Trident hebben ermee, het filmpje is een Voron 2.4 350mm.rinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Ik kom meestal wel weg met max 2 a 3 kleuren, als ik al met kleur print. Of eventueel support materiaal.
Ik ben benieuwd wanneer dit door iemand op een Trident gemonteerd wordt.
Ik ga dit keer eens niet zelf alles uitzoeken
Er zijn mensen die in het filmpje zien dat elke geparkeerde "kop" een hotend bevat, dan zou je dus alleen de extruder bewegend hebben. Bondtech bevestigd dat het een volledig nieuwe nozzle is en dat er geen bedrading aan de kop zit. Mensen vragen zich al af hoe het verwarmen dan gaat, dat kan je dan dus pas doen als de kop in de changer zit. Er word gegokt dat het een nieuw verwarmings element is, een inductie mogelijk.ocf81 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:16:
[...]
Er zijn al wat DIY projecten die een enigszins vergelijkbare aanpak hebben geprobeerd door hotends te wisselen. Dit lijkt er ook wel wat op, hoewel dan wel met aparte hotends in plaats van een spuitmond. Er is nog een ander project dat ook hotends verwisselt, wat conceptueel best wel dicht in de buurt van deze manier van wisselen komt.
Dit is wel het eerste product wat ik ken met deze aanpak.
Maar goed, ik denk dat deze opstelling niet voor mij bedoeld is Ik wil graag met verschillende materialen printen en dan zit je met dat temperatuurbereik. Dan toch maar de aparte koppen met actieve aansturing. Op zich is het qua innovatie wel interessant vanuit een budget perspectief.
Het changen van tool zou 25 seconde duren, van stoppen met nozzle 1 tot printen met nozzle 2.
Ik ben benieuwd, hij is nog niet productie klaar maar zou wel dit jaar te koop moeten zijn. Ik vrees dat de prijs niet gering zal gaan zijn.
25 seconden voor wisselen vind ik wel lang. Er is minder peop, dat dan weer wel.Pixelmagic schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:32:
[...]
Er zijn mensen die in het filmpje zien dat elke geparkeerde "kop" een hotend bevat, dan zou je dus alleen de extruder bewegend hebben. Bondtech bevestigd dat het een volledig nieuwe nozzle is en dat er geen bedrading aan de kop zit. Mensen vragen zich al af hoe het verwarmen dan gaat, dat kan je dan dus pas doen als de kop in de changer zit. Er word gegokt dat het een nieuw verwarmings element is, een inductie mogelijk.
Het changen van tool zou 25 seconde duren, van stoppen met nozzle 1 tot printen met nozzle 2.
Ik ben benieuwd, hij is nog niet productie klaar maar zou wel dit jaar te koop moeten zijn. Ik vrees dat de prijs niet gering zal gaan zijn.
Het blijkt minder dan 15 seconde te zijn, antwoord van Bondtech zelf. Hoe lang doet een mmu of een ams er over ? Ik zie zo snel berichten van "onder een minuut" maar dat kan ook 58 seconde zijnrinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:26:
[...]
25 seconden voor wisselen vind ik wel lang. Er is minder peop, dat dan weer wel.
De tools zelf hangen aan een extra extrusion aan de voorkant, het lijkt dat er 9 passen op een 350mm voron.
Volgend weekend staan ze op een 3d meetup in Zweden (https://3dmeetup.se/) maar geen idee of ze ook een prototype meenemen, ik verwacht van wel.
Ik ben ook niet van het printen van Pokémon enzo. Drie is inderdaad wel de sweet spot voor functionele prints, howel ik denk dat als je eenmaal de mogelijkheden gaat zien, je wellicht ook wel eens vier of vijf filamentsoorten in een print zou kunnen willen. Ik zit zelf te kijken naar prints met een combinatie van harde filamenten en flexibele filamenten in combinatie met oplosbare support. Ik ben bijvoorbeeld in CAD een idee aan het uitwerken voor een geprinte koptelefoon, waarbij de hoofdband geveerd is met TPU.rinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:44:
[...]
Ik kom meestal wel weg met max 2 a 3 kleuren, als ik al met kleur print. Of eventueel support materiaal.
Ik ben benieuwd wanneer dit door iemand op een Trident gemonteerd wordt.
Ik ga dit keer eens niet zelf alles uitzoeken
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Soms is het handig om bij een functionele print wat tekst te printen in een andere kleur, of omdat het gewoon mooier is.ocf81 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:56:
[...]
Ik ben ook niet van het printen van Pokémon enzo. Drie is inderdaad wel de sweet spot voor functionele prints, howel ik denk dat als je eenmaal de mogelijkheden gaat zien, je wellicht ook wel eens vier of vijf filamentsoorten in een print zou kunnen willen. Ik zit zelf te kijken naar prints met een combinatie van harde filamenten en flexibele filamenten in combinatie met oplosbare support. Ik ben bijvoorbeeld in CAD een idee aan het uitwerken voor een geprinte koptelefoon, waarbij de hoofdband geveerd is met TPU.
Combi van TPU met PETG of ASA is natuurlijk ook heel handig, ik weet alleen niet of dat goed hecht, maar daar zijn ook wel oplossingen voor.
Ik vind deze oplossing van Bontech wel ok eigenlijk, hou het zeker in de gaten, Ik heb nog niet op de bestelknop voor een Boxturtle geklikt iig.
Nu nog even op de CoreOne wachten.,,,,
Ja, ik zeg ook niet dat het niet kan werken, maar ik heb nog wel wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de filamenttoevoer en het opwarmen van het filament met de INDX.rinkel schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:02:
[...]
Soms is het handig om bij een functionele print wat tekst te printen in een andere kleur, of omdat het gewoon mooier is.
Combi van TPU met PETG of ASA is natuurlijk ook heel handig, ik weet alleen niet of dat goed hecht, maar daar zijn ook wel oplossingen voor.
Ik vind deze oplossing van Bontech wel ok eigenlijk, hou het zeker in de gaten, Ik heb nog niet op de bestelknop voor een Boxturtle geklikt iig.
Nu nog even op de CoreOne wachten.,,,,
Maar ik ga dit systeem sowieso niet toepassen. Er liggen hier al vier LGX, een Mini 5+ en een paar extruder bordjes voor een toekomstige printer met meerdere materialen.
Nu nog eens de energie vinden om dat ding te bouwen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave
Ah, je hebt al een plan!ocf81 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Ja, ik zeg ook niet dat het niet kan werken, maar ik heb nog wel wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de filamenttoevoer en het opwarmen van het filament met de INDX.
Maar ik ga dit systeem sowieso niet toepassen. Er liggen hier al vier LGX, een Mini 5+ en een paar extruder bordjes voor een toekomstige printer met meerdere materialen.
***members only***
Wel leuk om iets zelf in elkaar te knutselen.
Mijn eerste projectje was een extra arm te maken aan een prusa mini, een mini Mk3, de Mini Bear, op klipper.
Er waren er toen al wat mensen mee bezig, maar ik heb heel veel zelf ontworpen omdat ik perce alles op linear rails wou, en een LGX wilde gebruiken.
Ik heb nu eigenlijk niet zoveel tijd meer om nog een groot project te doen, daarbij heeft Prusa een mooie printer uitgebracht. Ik wil namelijk wel zelf alles (makkelijk) kunnen repareren.
Members only:
Inloggen
Jazeker (online) en ik ben zeeeeer geïnteresseerd ... zal mooi zijn op de Voron v2rinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:47:
Iemand al de Toolchanger van Bondtech gezien?
De INDX.
[YouTube: Bondtech INDX Reveal]
Niet de gehele toolhead wordt gewisseld, alleen de nozzle+heatbreak+heater. Iets nieuws dus volgens mij.
ocf81 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:12:
[...]
Ja, ik zeg ook niet dat het niet kan werken, maar ik heb nog wel wat vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de filamenttoevoer en het opwarmen van het filament met de INDX.
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Nou wat vinden we er van?
Ben er persoonlijk niet echt van onder de indruk!
Ik zal hem nooit aanraken, want de firmware is gesloten, maar de basisprinter lijkt voor wat het is wel een aardige machine. De laser versie zou ik links laten liggen. Die toevoegingen zijn het geld niet waard omdat ik inschat dat de toepasbaarheid van de laser en het sleepmes zeer beperkt zijn. Je bent beter af met een goedkope portaal-CNC met verwisselbare gereedschappen.lennertvdkort schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:00:
[...]
***members only***
[YouTube: Meet Bambu Lab H2D | Your Personal Manufacturing Hub]
© ocf81 1981-infinity
Hard pass hier 2!ocf81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:31:
[...]
Ik zal hem nooit aanraken, want de firmware is gesloten, maar de basisprinter lijkt voor wat het is wel een aardige machine. De laser versie zou ik links laten liggen. Die toevoegingen zijn het geld niet waard omdat ik inschat dat de toepasbaarheid van de laser en het sleepmes zeer beperkt zijn. Je bent beter af met een goedkope portaal-CNC met verwisselbare gereedschappen.
Als je ziet wat ze doen en kunnen doen, het is idd closed source...
Ik hou het voorlopig bij Voron, Ratrig, Prusa en Zaxe!
Eén ding is duidelijk, de embargo is er van af, ik zag net al bijna 10 "reviews" voorbij komen op youtubelennertvdkort schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:00:
[...]
***members only***
[YouTube: Meet Bambu Lab H2D | Your Personal Manufacturing Hub]
Ik vind het wel een mooie machine. Ik heb naast een Voron ook een P1S, die gebruik ik toch best wel veel eigenlijk. Als de H2D een stukje kleiner was, formaat P1S, had ik er serieus over nagedacht, maar mijn Voron 250 is al een enorm bakbeest, ik heb daar gewoon geen ruimte voor (vrouw en kinderen met andere hobbies, dus mijn hobbies moeten in mijn werkkamer....)
En de CoreOne staat nu nog steeds in bestelling (batch 7....)
En de CoreOne staat nu nog steeds in bestelling (batch 7....)
Er is een update vanuit Bondtech, er is een faq geplaatst met wat nieuwe info: https://www.bondtech.se/indx-by-bondtech/Pixelmagic schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Het blijkt minder dan 15 seconde te zijn, antwoord van Bondtech zelf. Hoe lang doet een mmu of een ams er over ? Ik zie zo snel berichten van "onder een minuut" maar dat kan ook 58 seconde zijn![]()
De tools zelf hangen aan een extra extrusion aan de voorkant, het lijkt dat er 9 passen op een 350mm voron.
Volgend weekend staan ze op een 3d meetup in Zweden (https://3dmeetup.se/) maar geen idee of ze ook een prototype meenemen, ik verwacht van wel.
Samenvatting: ze gaan een patent aanvragen, release op Formnext in november 2025, kosten rond €250 voor de toolhead en rond €35 per tool en de tool is volledig contactloos. Ze hebben voor verwarmen iets bedacht wat in 4 seconde de tool op print temperatuur brengt en wisselen gemiddeld 12 seconde duurt.
De prijs sta ik echt van te kijken, ik had het dubbele verwacht voor de toolhead en 3x voor de tools. Mijn stealthchanger project staat nu op zeker op pauze....
Lijkt wel of ze iets van inductie gebruiken ofzo? Dat werkt contactloos en kan heel snel op temperatuur zijn. Ondanks patent zullen er vast veel chinezen zijn die hier mee aan de haal gaan.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
Inderdaad veel mensen die denken dat ze inductie gebruiken, naar mijn weten zou dit het eerste hotend zijn die dat doet. Ze zeggen ook "draadloos" de temperatuur te meten. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat werken.pwillemske schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:57:
Lijkt wel of ze iets van inductie gebruiken ofzo? Dat werkt contactloos en kan heel snel op temperatuur zijn. Ondanks patent zullen er vast veel chinezen zijn die hier mee aan de haal gaan.
Aangaande dupliceren heb je ongetwijfeld gelijk, vrees dat ze dat al weten en gewend zijn. Tegelijk zijn er weinig die ook de kwaliteit weten te dupliceren.
Heeft iemand de voron trident hier als eens gebouwd en hoe bevalt die? Ik zit naar die kit van siboor te kijken met 4awd en cnc onderdelen.
Maar ik twijfel ook nog over de prusa core one kit
Ik weet dat Nero3D/Canuck Creator a.k.a Taylor deze gemaakt heeft. Je kan eventueel wat live streams daarvan terug kijken.haakjesluiten schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:39:
Heeft iemand de voron trident hier als eens gebouwd en hoe bevalt die? Ik zit naar die kit van siboor te kijken met 4awd en cnc onderdelen.
Ik heb zelf nog de v2.4 op de planning staan om te maken, maar ook 2 upgrade kits om de MK4S om te toveren naar een CoreOne (is echt een ABS machine!)
Heb 2 Tridents gebouwd voor de hobby met als doel om ze vervolgens te verkopen en dit ook gedaan.haakjesluiten schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:39:
Een voron is zo goed als je hem zelf kunt bouwen en vervolgens configureren.
Heb bij de Prusa's het idee dat ze wat meer dummyproof zijn. Zo lang je die volgens de handleiding bouwt kan er eigenlijk weinig mis gaan.
Ligt er ook een beetje aan wat je wilt. De Vorons zijn bij mij meer bouwen en tinkeren voor de lol. De Prusa's zijn wat dat betreft heel saai. 1x bouwen en vervolgens blijven ze maar printen.
Boullie
Bedankt ik heb net de prusa kit besteld, ik heb sinds 2017 een ender3 en ik wil juist iets betrouwbaarders dat gewoon werkt. Misschien bouw ik ooit nog een 0.2 voor de lol
Een 0.2 is een leuke build maar niet zo voor een eerste keer, erg veel priegelwerk en dingen opnieuw printen is bijna onvermijdelijk. Een 2.4 of trident is beter te doen als eerste zelfbouw.haakjesluiten schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:09:
Bedankt ik heb net de prusa kit besteld, ik heb sinds 2017 een ender3 en ik wil juist iets betrouwbaarders dat gewoon werkt. Misschien bouw ik ooit nog een 0.2 voor de lol
Ik ben bijna jaloers op je todo listiMars schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:45:
[...]
Ik heb zelf nog de v2.4 op de planning staan om te maken, maar ook 2 upgrade kits om de MK4S om te toveren naar een CoreOne (is echt een ABS machine!)
Dit kan ik beamen! Ik zie mezelf niet als een n00b, maar soms merk ik gewoon dat ik bij een Voron/Ratrig veel meer moet doen voordat ik normaal kan printen. Een Prusa daarentegen heb je een stap voor stap handleiding wat bijna niet kan missen en eenmaal klaar is het klik start print klaar.Boullie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:48:
[...]
Heb 2 Tridents gebouwd voor de hobby met als doel om ze vervolgens te verkopen en dit ook gedaan.
Een voron is zo goed als je hem zelf kunt bouwen en vervolgens configureren.
Heb bij de Prusa's het idee dat ze wat meer dummyproof zijn. Zo lang je die volgens de handleiding bouwt kan er eigenlijk weinig mis gaan.
Ligt er ook een beetje aan wat je wilt. De Vorons zijn bij mij meer bouwen en tinkeren voor de lol. De Prusa's zijn wat dat betreft heel saai. 1x bouwen en vervolgens blijven ze maar printen.
LOL ik heb eerst de 0.2 gedaan en moet beginnen aan mijn v2.4... tussendoor eerst een Ratrig VC4 IDEX gebouwd. Maar met de INDX van Bondtech wil ik toch wel heul erg graag beginnen aan mijn v2.4 350Pixelmagic schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Een 0.2 is een leuke build maar niet zo voor een eerste keer, erg veel priegelwerk en dingen opnieuw printen is bijna onvermijdelijk. Een 2.4 of trident is beter te doen als eerste zelfbouw.
Nou ik moet eerlijk zeggen,... ik koop ze liever kant en klaar dan dat ik moet upgraden of een kit moet bouwen

Voor hobby is het erg leuk om een printer te bouwen. Maar ik gebruik ze 90% zakelijk en dan zeg ik tijd is geld (en ik heb het gewoon te druk

Er is nieuws van de 3d meetup in Zweden: (niet mijn fotos)
:strip_exif()/f/image/omHzYx6ASP8mMdKxDnihrTZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Eo9DHoqG1uCqvpGauJY24Jh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WpCFftqoxE7rALwLJk3lxpDh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDHTRHLLnFLaWKr4Azp85mlv.jpg?f=fotoalbum_large)
De metalen pennen zijn magneten, de tool zelf is contactloos en er zit een 0.25mm nozzle op in deze plaatjes.
Je kan de nozzle niet los wisselen en hij is van staal. Hij staat te printen op de beurs.
En als je de breedte van de printer aanpast met 1m lange extrusions kan je 32 tools kwijt
:strip_exif()/f/image/omHzYx6ASP8mMdKxDnihrTZ9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Eo9DHoqG1uCqvpGauJY24Jh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WpCFftqoxE7rALwLJk3lxpDh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CDHTRHLLnFLaWKr4Azp85mlv.jpg?f=fotoalbum_large)
De metalen pennen zijn magneten, de tool zelf is contactloos en er zit een 0.25mm nozzle op in deze plaatjes.
Je kan de nozzle niet los wisselen en hij is van staal. Hij staat te printen op de beurs.
En als je de breedte van de printer aanpast met 1m lange extrusions kan je 32 tools kwijt
Nog wat nieuwe details
:strip_exif()/f/image/bysGIoAkI4VCijAfXgcJ3wQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit werd daar op de meetup geprint, details met een 0.25mm nozzle
:strip_exif()/f/image/fSoPWia2GeJICwBSnjbW1p41.jpg?f=fotoalbum_large)
Details van de nozzle
:strip_exif()/f/image/yfhv95O73ZTpWnPou3K5gIcC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Li15W5jgfkYo9AK8NQgk048z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit pennetje word voor de nozzle change in de hotend geduwd om de extruder los te koppelen
:strip_exif()/f/image/EaNNNkNgeERxSMC27WPkKnos.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de plek waar het pennetje ingaat
Verder volop bewegende beeldjes er bij, de hotend is net iets minder diep dan een Stealthburner maar mogelijk zit de nozzle wel iets meer van de rail vandaan.
De onderdelen zijn allemaal op een SLS printer gemaakt.
:strip_exif()/f/image/bysGIoAkI4VCijAfXgcJ3wQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit werd daar op de meetup geprint, details met een 0.25mm nozzle
:strip_exif()/f/image/fSoPWia2GeJICwBSnjbW1p41.jpg?f=fotoalbum_large)
Details van de nozzle
:strip_exif()/f/image/yfhv95O73ZTpWnPou3K5gIcC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Li15W5jgfkYo9AK8NQgk048z.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit pennetje word voor de nozzle change in de hotend geduwd om de extruder los te koppelen
:strip_exif()/f/image/EaNNNkNgeERxSMC27WPkKnos.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de plek waar het pennetje ingaat
Verder volop bewegende beeldjes er bij, de hotend is net iets minder diep dan een Stealthburner maar mogelijk zit de nozzle wel iets meer van de rail vandaan.
De onderdelen zijn allemaal op een SLS printer gemaakt.
Ik zie dat je al een Prusa hebt besteld, maar toch mijn bevinding:haakjesluiten schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:09:
Ik heb een Trident en die print met de beste kwaliteit van alle printers die ik heb, en zeer betrouwbaar.
Al moet ik zeggen dat dit wel mijn hobbyprinter was en dus vaak aangepast werd.
Van die Prusa ga je overigens geen spijt krijgen. Mooie kit!
Ik heb eigenlijk juist het idee andersom.iMars schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:57:
[...]
Dit kan ik beamen! Ik zie mezelf niet als een n00b, maar soms merk ik gewoon dat ik bij een Voron/Ratrig veel meer moet doen voordat ik normaal kan printen. Een Prusa daarentegen heb je een stap voor stap handleiding wat bijna niet kan missen en eenmaal klaar is het klik start print klaar.
Ik heb zowel een Trident als een Core One, De Trident kan ik volledig bedienen vanuit de browser, waardoor ik eigenlijk nooit op het schermpje kijk, dat is danook totaal overbodig. Klik opwarmen en rats filament eruit
De CoreOne is precies andersom, je moet naar dat schermpje om het filament te wisselen, paar keer klikken, dan wachter tot filament eruit is, etc
Het is allemaal geen ramp en de CoreOne doet het prima, maar ik ben veel meer gewend aan Klipper geraakt, dus voor mij is dat juist makkelijker.
Overigens gebruik ik Prusalink, en dat mag van mij wel eens een update krijgen, je kan daar maar bar weinig.
[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 30-03-2025 21:22 ]
Dat is wel minder ja, las dat prusa nog merlin gebruikt inderdaad. Wel jammer want ik gebruik klipper nu ook een jaar of 3 en dat heeft de levensduur van die Ender flink verlengt
Begrijp ik hieruit goed dat je zo'n tool per nozzle moet kopen? Dus 1 voor 0.2mm, 1 voor 0.4mm, etc? Nadeel, lijkt me, maar verre van onoverkomelijkPixelmagic schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:22:
En als je de breedte van de printer aanpast met 1m lange extrusions kan je 32 tools kwijt![]()
Ik vind dit een enorm interessant project en zal deze zeker gaan volgen. Mijn "probleem" is dat dit een bouw project is, van wat ik er van begrijp. Maw; voor zij die wél willen bouwen.
Ik hoop dat, op termijn, er pre-built printers komen met dit systeem. Dan zal ik zeker serieus overwegen om er één te kopen
Ja, prijs is per nozzle, dus €35 per maat als je meerdere maten wilt. Ze zijn wel gelijk van staal dus als het meezit kan je hoog slijtage filaments gebruiken. Ik denk dat je het moet vergelijken met een Revo nozzle en dan is het ineens weer erg betaalbaar. Snelle search naar Revo levert prijzen van €50 en meer op.MC Taz Man schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:03:
[...]
Begrijp ik hieruit goed dat je zo'n tool per nozzle moet kopen? Dus 1 voor 0.2mm, 1 voor 0.4mm, etc? Nadeel, lijkt me, maar verre van onoverkomelijk
Ik vind dit een enorm interessant project en zal deze zeker gaan volgen. Mijn "probleem" is dat dit een bouw project is, van wat ik er van begrijp. Maw; voor zij die wél willen bouwen.
Ik hoop dat, op termijn, er pre-built printers komen met dit systeem. Dan zal ik zeker serieus overwegen om er één te kopen. Toolchangers zijn sws superieur aan 1 nozzle, of de H2D oplossing.
Bondtech heeft gezegd nooit een complete printer te gaan leveren, dus het zal een ander bedrijf moeten worden. Ik zie LDO wel een bouwpakket leveren maar een off-the-shelf met dit product? Dan zal je naar de Prusa XL moeten vrees ik.
Tegelijk, als bouwer van meerdere Vorons, het kost tijd en je moet dingen uitzoeken, maar een goeie kit is de helft van het werk. En voor een kleine vergoeding zijn er mensen die bouwen erg leuk vinden
Mooi, had ik het goed begrepen. Dat andere nozzles duurder zijn, maakt het niet minder een nadeel dat je de hele module moet kopen als je een andere maat wil. Klein nadeel, in het geheel, maar toch aanwezig.Pixelmagic schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:43:
[...]
Ja, prijs is per nozzle, dus €35 per maat als je meerdere maten wilt. Ze zijn wel gelijk van staal dus als het meezit kan je hoog slijtage filaments gebruiken. Ik denk dat je het moet vergelijken met een Revo nozzle en dan is het ineens weer erg betaalbaar. Snelle search naar Revo levert prijzen van €50 en meer op.
Die Prusa's zijn mij veel te duur. Plus, zie benedenBondtech heeft gezegd nooit een complete printer te gaan leveren, dus het zal een ander bedrijf moeten worden. Ik zie LDO wel een bouwpakket leveren maar een off-the-shelf met dit product? Dan zal je naar de Prusa XL moeten vrees ik.
Tja, mijn probleem hierin is dat ik totaal geen bouwer ben. Printen is mijn hobby, niet de printer. Ik snap heel goed dat anderen dat juist wél leuk vindenTegelijk, als bouwer van meerdere Vorons, het kost tijd en je moet dingen uitzoeken, maar een goeie kit is de helft van het werk. En voor een kleine vergoeding zijn er mensen die bouwen erg leuk vinden
Ik betaal liever wat meer voor een kant-en-klaar oplossing, dan dat ik uren moet spenderen aan het in elkaar zetten van zo'n ding. Ik heb een tijd met een Ender 3v2 geprint en weet dus wel het één en ander van de techniek. De basis, zeg maar. Daar wil iik het bij laten
n=1, dus doe er mee wat je wil, maar:
https://x.com/PendergastBen/status/1906481364138131647
Na 5.5 uur laser gebruik op de H2D (verkeerde topic 😂, maar toch laten staan):
[ Voor 11% gewijzigd door MC Taz Man op 31-03-2025 14:22 ]
Zag ergens een paar foto's van de machine na 40 uur laseren.MC Taz Man schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:21:
n=1, dus doe er mee wat je wil, maar:
[Afbeelding]
Veel succes met de hele machine iedere keer helemaal schoonmaken na het laseren. Voor het extra geld dat je betaald voor de laser modules(600-1300 dollar geloof ik?)kun je beter een losse laser kopen.
Edit: Ah het is de maintenance guide bij Bambu zelf
[ Voor 9% gewijzigd door Boullie op 31-03-2025 14:59 ]
Boullie
ik denk dat je wel moet weten dat 40 uur lasersnijden echt heel erg veel is. Allerlei vormpjes uit een plaat lasersnijden is 3 minuten werk. Met donkere vlakken graveren kan de tijd wel nog aardig oplopen. Dus dat iedere keer... denk dat 40 uur snijden voor de gemiddelde gebruiker een jaar gebruik is.Boullie schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Zag ergens een paar foto's van de machine na 40 uur laseren.
Veel succes met de hele machine iedere keer helemaal schoonmaken na het laseren. Voor het extra geld dat je betaald voor de laser modules(600-1300 dollar geloof ik?)kun je beter een losse laser kopen.
Edit: Ah het is de maintenance guide bij Bambu zelf
Ligt eraan wat je usecase is. Met een prijskaartje van €2850,-(10w) tot €3560,-(40w) ga ik er vanuit dat je niet alleen voor de lol een paar keer per jaar lasert.Jampot007 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:30:
[...]
ik denk dat je wel moet weten dat 40 uur lasersnijden echt heel erg veel is. Allerlei vormpjes uit een plaat lasersnijden is 3 minuten werk. Met donkere vlakken graveren kan de tijd wel nog aardig oplopen. Dus dat iedere keer... denk dat 40 uur snijden voor de gemiddelde gebruiker een jaar gebruik is.
Dan kun je voor dat geld beter een los apparaat kopen van een paar 100 euro.
Tevens als je gaat graveren lopen de uren snel op.
Boullie
Toch geweldig wat Prusa blijft uitvinden, upgrade kits voor blijft maken en via firmware update voor elkaar krijgt
fuckers had me in the first half, not gonna lie.Pixelmagic schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:49:
Toch geweldig wat Prusa blijft uitvinden, upgrade kits voor blijft maken en via firmware update voor elkaar krijgt![]()
[YouTube: Prusa Dev Diary - Regressive Extrusion Addon]
blup
Totdat ze kwamen met het opzuigen...Bezulba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:51:
[...]
fuckers had me in the first half, not gonna lie.
Heb mijn vcore 3 eindelijk een "upgrade" gegeven naar de 3.1. Ook de printkop heb ik compleet vervangen, van een Mosquito Magnum hotend naar een Phaetus Dragon UHF en een Orbiter 2 met sensor.
Viel me op dat de hotend temp veel langzamer lijkt dan voorheen, waar de Mosquito eerst geen moeite had om op 280 graden te komen duurt dat nu best lang. Dezelfde heater en sensor zijn gebruikt. Print verder goed maar deze hotend lijkt veel meer op het randje te lopen dan de Mosquito.
Viel me op dat de hotend temp veel langzamer lijkt dan voorheen, waar de Mosquito eerst geen moeite had om op 280 graden te komen duurt dat nu best lang. Dezelfde heater en sensor zijn gebruikt. Print verder goed maar deze hotend lijkt veel meer op het randje te lopen dan de Mosquito.
Lord-The-Gamer (L-T-G)
The Mad Scientist (Proper Printing) strikes again!
Samen met Ivan Miranda.
Samen met Ivan Miranda.
Iemand die een tip kan geven?
Ik heb dit bestand geprint met PLA: https://www.thingiverse.com/thing:6421609
1 dag warm weer, meteen naar z’n grootje. Nu twijfel ik om deze op ABS te laten printen of toch resin of toch ASA
Hij komt in de auto, volle zon…
1 dag warm weer, meteen naar z’n grootje. Nu twijfel ik om deze op ABS te laten printen of toch resin of toch ASA
[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 12-04-2025 19:02 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
ASA zou ik zeggen, minstens even goed als ABSToppe schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:59:
Van PLA is het bekend dat het niet zo goed met dat scenario om kan gaan. Dat is nu dus weer eens bevestigd. PETG zou kunnen, maar is nog wel een beetje in de gevarenzone. ABS of ASA kan. ASA kan wat beter zijn kleur vasthouden. Een andere mogelijkheid is NGEN HT.Toppe schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:59:
© ocf81 1981-infinity
Nou heb ik 2 jaar lang een mount plate van PETG op mijn motor gehad en die heb ik er onlangs afgehaald. Was slechts lichtelijk vervormd. Op die plaat zat een (geprinte) bal voor zo'n tablethouder. Heeft er toch ook in de hitte in Italië op gezeten en gaf geen krimp. In de auto wordt het denk ik wel warmer, maar toch.Toppe schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:59:
Ik zou dit voortaan ook gewoon in ASA doen, of misschien PCTG.
ASA, ABS, of PET...Toppe schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:59:
Heb deze twee mounts in PET-CF geprint (niet PETG

Dit soort dingen blijft gaaf om te zien, dingen waar je vroeger een bedrijf voor nodig had en een business model daarbij, nu bedenk je zelf wat je nodig hebt en maakt het gewoon. Daarnaast het vertrouwen er in om er een object aan vast te maken wat best wel wat te verduren heeft.iMars schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:45:
[...]
ASA, ABS, of PET...
Heb deze twee mounts in PET-CF geprint (niet PETG):
[Afbeelding][Afbeelding]
Cool idd, ik heb ook een paar van dit soort projectjes gedaan. Zelf meten, bedenken, ontwerpen en printen.iMars schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:45:
[...]
ASA, ABS, of PET...
Heb deze twee mounts in PET-CF geprint (niet PETG):
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat bedenken zit erin omdat soms een 3dprint er net even anders uit ziet dan t origineel.
Dat PET (niet PETG) erbij zetten is ook wel een ding. Hoe vaak men niet ergens commentaar krijgt dat je filamentkeuze volledig fout is, want PETG kan dit/dat niet, etc.
Veel mensen kennen PET nog niet en verwarren het met PETG.
Ja, PET staat bij mij ook nog niet helemaal op de radar. Je moet er natuurlijk wel een printer voor hebben. Zonder gesloten behuizing gaat PET niet prettig printen.
© ocf81 1981-infinity
Ja dat was mijn grootste angst! Deze lampen zijn niet bepaald goedkoop, wil niet dat ze in ene eraf vallenPixelmagic schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:04:
[...]
Dit soort dingen blijft gaaf om te zien, dingen waar je vroeger een bedrijf voor nodig had en een business model daarbij, nu bedenk je zelf wat je nodig hebt en maakt het gewoon. Daarnaast het vertrouwen er in om er een object aan vast te maken wat best wel wat te verduren heeft.
Bedrading zit met tyraps goed vast, dus als het begeeft, hangt het nog aan z'n dikke bedrading. Heb onder mn zadel voor de zekerheid paar dikkere tyraps gedaan voor het geval, kan ik het nog veilig stellen
Ik was ook niet bekend met PET. Op Formnext met een aantal filament experts gesproken en uitgelegd wat ik wilde. Ik zat aan nylon PA6/PA12/etc te denken en merendeels zei, waarom niet gewoon PET-CF? Minstens even sterk, wat minder stiff en meer flexibel volgens hen.rinkel schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:35:
[...]
Cool idd, ik heb ook een paar van dit soort projectjes gedaan. Zelf meten, bedenken, ontwerpen en printen.
Dat bedenken zit erin omdat soms een 3dprint er net even anders uit ziet dan t origineel.
Dat PET (niet PETG) erbij zetten is ook wel een ding. Hoe vaak men niet ergens commentaar krijgt dat je filamentkeuze volledig fout is, want PETG kan dit/dat niet, etc.
Veel mensen kennen PET nog niet en verwarren het met PETG.
Dat zou je nog eens flink kunnen verbazen,... ik heb het geprint op mijn MK4S zonder behuizing!ocf81 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:55:
Ja, PET staat bij mij ook nog niet helemaal op de radar. Je moet er natuurlijk wel een printer voor hebben. Zonder gesloten behuizing gaat PET niet prettig printen.
Effe spammen met mijn insta, heb er een korte reel van gemaakt: https://www.instagram.com/p/DIW7Z0utSA1/
Zat wel bijna tegen de max van de Prusa aan, maar ging perfect! Dit is nu echt een van mijn favoriete filamenten (je moet wel drogen en printen vanuit een dryer voor beste resultaat).
Dit was PET-CF van eSun (is nog vrij nieuw en zie het nog nergens in de winkel). Er bestaat ook nog niet echt een profiel van, dus zelf maar gemaakt. Geprint op 285ºC en bed volgens mij op 110ºC. Geen koeling (je ziet de fan ook niet draaien in de reel), alleen minimaal bij overhang.
Edit: zie het nu eindelijk op hun website staan
Ik heb pet-cf van polymakerocf81 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:55:
Door de CF kun je het zonder enclosure printen. Ik denk dan wel dat de layer sterkte wat minder zal zijn.
Maar dat geldt eigenlijk voor alle CF filamenten. PC-CF is ook zeer goed te printen op een open printer, daarom zijn veel onderdelen op de Core One in PC-CF geprint.
Het is ook zeer goed te annealen, waardoor de temperatuurbestendigheid flink omhoog gaat.
Ik heb ook ASA-CF, daar lijkt het een beetje op.
Het voordeel van PET is dat er geen schadelijke stoffen bij vrijkomen.
[ Voor 33% gewijzigd door rinkel op 13-04-2025 13:38 ]
Annealen heb ik naar gekeken, maar waar ik op uit kwam is dat het meer effect op temperatuur had dan sterkte. Misschien maar eens dieper in verdiepen.rinkel schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:34:
[...]
Ik heb pet-cf van polymaker
Door de CF kun je het zonder enclosure printen. Ik denk dan wel dat de layer sterkte wat minder zal zijn.
Maar dat geldt eigenlijk voor alle CF filementen.
Het is ook zeer goed te annealen, waardoor de temperatuurbestendigheid flink omhoog gaat.
Ik heb ook ASA-CF, daar lijkt het een beetje op.
Van Polymaker heb ik de PET-CF nog niet mogen ontvangen (maar ben wel zeer tevreden over hun oude line: PA6/PA12/PA612 in zowel CF als GF). Daar gebruik ik dan ook de Dry Wise voor (heeft mooie profielen daar voor).
Ik heb het zelf ook nog niet gedaan, ooit wel eens voor een hotend met PLA, maar dat wordt dan erg broos.iMars schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:38:
[...]
Annealen heb ik naar gekeken, maar waar ik op uit kwam is dat het meer effect op temperatuur had dan sterkte. Misschien maar eens dieper in verdiepen.
Van Polymaker heb ik de PET-CF nog niet mogen ontvangen (maar ben wel zeer tevreden over hun oude line: PA6/PA12/PA612 in zowel CF als GF). Daar gebruik ik dan ook de Dry Wise voor (heeft mooie profielen daar voor).
Ik heb al mijn onderdelen voor de Voron in Polymaker ASA en 3DO ASA geprint. Die laatste kende ik al als webshop, maar mytechfun heeft ooit eens een ASA test gedaan en daar kwam 3DO als beste uit.
De chamber in de Voron gaat naar 69 graden, dus een beetje hittebestendigheid is dan wel prettig. eSun ABS+ wordt dan al zacht.
Die had ik gisteren in PAHT-CF geprint (waarom? waarom niet...rinkel schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:51:
Overigens nu PET-CF op de Core One aan t proberen, de Nozzle Replacement Tool van Prusa.
Is die replacement tool dan niet duurder dan je nozzle?iMars schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:52:
[...]
Die had ik gisteren in PAHT-CF geprint (waarom? waarom niet...)
Als ie zwaarder is dan 212,73 gram ... dan wel jarinkel schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:54:
[...]
Is die replacement tool dan niet duurder dan je nozzle?
Dit was Azurefilm PAHT-CF (110 euro/kg) en nozzle is 23,40 euro
Ik heb al best wat soorten filament, zoals PC, ASA, ASA-CF. PC-CF, PET-CFiMars schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:00:
[...]
Als ie zwaarder is dan 212,73 gram ... dan wel ja
Dit was Azurefilm PAHT-CF (110 euro/kg) en nozzle is 23,40 euro
Ik heb nog geen nylons geprobeerd, voornamelijk omdat ik niet uit een drybox kan printen, (behalve dan op de AMS)
Er zijn ook nylons die minder vocht opnemen, bijvoorbeeld PA-12, maar ik heb nog geen usecase gehad voor nylons eigenlijk.
PAHT-CF lijkt me mooi spul, maar ook daar heb ik nog geen usecase voor, anders dan Clockwork nr 8 printen.
Ik was trouwens vergeten dat PET-CF veel meer stringy is dan ASA-CF... nog even finetunen.
[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 13-04-2025 16:41 ]
Mijn tests om de Voron en CoreOne te vergelijken deed ik ook OrcaSlicer vs PrusaSlicer.
Ik heb nu eens hetzelfde object geprint via OrcaSlicer naar de CoreOne, dat lijkt er al veel beter op.
Iets in Orca print beter.
Ik heb nu eens hetzelfde object geprint via OrcaSlicer naar de CoreOne, dat lijkt er al veel beter op.
Die layer/rimpel issue die je met de C1 hebt? Hmmm interesting... dat zou je niet 1-2-3 in gcode verwachten (ik iig niet).rinkel schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:06:
Mijn tests om de Voron en CoreOne te vergelijken deed ik ook OrcaSlicer vs PrusaSlicer.
Helemaal met je eens. Daarom ook helemaal niet aan gedacht.iMars schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:10:
[...]
Die layer/rimpel issue die je met de C1 hebt? Hmmm interesting... dat zou je niet 1-2-3 in gcode verwachten (ik iig niet).
Het kan eigenlijk ook niet, als je logisch nadenkt. Enige optie in Orca is de "Precise wall" setting, maar die heb ik helemaal niet aan staan.
Misschien iets met arachne? Maar die settings zijn ook gelijk, dacht ik...
Ik heb nog maar een klein stukje cilinder geprint, moet nog een grote doen voor een betere vergelijking.
Of je ook een benchy kan printen in 3:20?
Ja, maar wel met een printer die het equivalent is van een F1 auto:
© ocf81 1981-infinity
Haha...wat een held! Hij zou een project kunnen doen met Jonocf81 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:38:
Of je ook een benchy kan printen in 3:20?
Ze hebben beiden inderdaad een passie voor bijzondere printers iddmphilipp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:44:
[...]
Haha...wat een held! Hij zou een project kunnen doen met Jon
© ocf81 1981-infinity
Ik heb het nog niet kunnen vinden maar hebben meer mensen ervaring van dit probleem.
Als ik in fluidd de knoppen gebruik om de printer te bewegen. XYZ as, dan voert die het commando altijd 2x uit terwijl ik maar 1x op de knop druk.
:strip_exif()/f/image/sxNBrafOlMB0D0DfcOHRNpl7.png?f=user_large)
Als ik in fluidd de knoppen gebruik om de printer te bewegen. XYZ as, dan voert die het commando altijd 2x uit terwijl ik maar 1x op de knop druk.
:strip_exif()/f/image/sxNBrafOlMB0D0DfcOHRNpl7.png?f=user_large)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 09:32:13 $ SAVE_GCODE_STATE NAME=_ui_movement G91 G1 Y-50 F7800 RESTORE_GCODE_STATE NAME=_ui_movement 09:32:13 $ SAVE_GCODE_STATE NAME=_ui_movement G91 G1 Y-50 F7800 RESTORE_GCODE_STATE NAME=_ui_movement |
Bondtech heeft een blog geplaatst over wat de IN in INDX betekent.
Het gaat dus inderdaad om een inductiesysteem voor de verwarming.
Het gaat dus inderdaad om een inductiesysteem voor de verwarming.
© ocf81 1981-infinity
Prusa doet nu een gratis MK4 bij een HT90:

Ik vraag me af of dit nu een kortingsactie is om de HT90 in de kijker te spelen of dat de MK4 binnenkort uit de verkoop gaat. Indien het eerste, dan vraag ik mij af of de HT90 tegenvalt qua verkopen en wat dat betekent voor de nieuwe koers die Prusa sinds de SL1 is ingeslagen. Gaat de omslag richting prosumer dan niet als gehoopt?

Ik vraag me af of dit nu een kortingsactie is om de HT90 in de kijker te spelen of dat de MK4 binnenkort uit de verkoop gaat. Indien het eerste, dan vraag ik mij af of de HT90 tegenvalt qua verkopen en wat dat betekent voor de nieuwe koers die Prusa sinds de SL1 is ingeslagen. Gaat de omslag richting prosumer dan niet als gehoopt?
© ocf81 1981-infinity
De HT90 is niet voor de normale consument bedoeld maar voor bedrijven die prototypes willen maken . En de MK4S is voor het zoontje thuis .
Dat valt wat mij betreft onder in de kijker spelen en dan ga ik toch nadenken over wat dat betekent voor Prusa als bedrijf.
© ocf81 1981-infinity
Die HT90 kost rond de 11k en de mk4s was rond de 1k ... nu rond de 900 gok ik.ocf81 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:55:
Prusa doet nu een gratis MK4 bij een HT90:
[Afbeelding]
Je krijgt dus iets minder als 10% korting (voor Prusa is dat nog minder).
Ik heb een tijdje zitten flirten met deze printer omdat ik meer hogere objecten wil printen en meer high temp ... maar die prijs kan ik voor mezelf nog niet goed praten
De Mk4 is momenteel echt een hard sell met het Bambu Lab geweld. De Core One is wat dat betreft beter geprijsd. Zeker voor een EU product.ocf81 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:15:
Dat valt wat mij betreft onder in de kijker spelen en dan ga ik toch nadenken over wat dat betekent voor Prusa als bedrijf.
Zoals @mphilipp al zegt is de MK4 nu eigenlijk te duur voor wat het is, en dat is ook waarom optie twee in mijn vraag de uitfasering van die printer is. Gelukkig lijkt de Core ONE wel aardig te lopen, als de levertijden een indicatie zijn.
Daarentegen is de XL is al een tijdje op voorraad leverbaar, wat voor Prusa niet heel normaal is. De SL lijkt vooralsnog geen groot succes, hoewel de medische variant kennelijk wel goed aangeschreven staat. En nu dus een promo voor de HT90, die ook uit voorraad leverbaar is. de combinatie van die dingen geeft mij het beeld dat de overgang naar duurdere printers voor Prusa wellicht niet uitpakt als dat zij wellicht gehoopt hadden. Geen ramp als de Core ONE de boel kan dragen. Hopelijk is dat dan ook het geval.
Daarentegen is de XL is al een tijdje op voorraad leverbaar, wat voor Prusa niet heel normaal is. De SL lijkt vooralsnog geen groot succes, hoewel de medische variant kennelijk wel goed aangeschreven staat. En nu dus een promo voor de HT90, die ook uit voorraad leverbaar is. de combinatie van die dingen geeft mij het beeld dat de overgang naar duurdere printers voor Prusa wellicht niet uitpakt als dat zij wellicht gehoopt hadden. Geen ramp als de Core ONE de boel kan dragen. Hopelijk is dat dan ook het geval.
© ocf81 1981-infinity
Wel jammer dat ze die MK4 niet flink in de uitverkoop zetten. Ik zou er best een willen maar niet voor die prijs.
..
[ Voor 98% gewijzigd door jbhc op 04-05-2025 09:44 ]
De officiele profile voor de Core One in OrcaSlicer is klaar, zal waarschijnlijk in de volgende versie zitten.
Ik werk al een tijdje met de beta van Bwees, werkt prima.
In de Start gcode van de printer zit een G29 ;absorb heat
Dit zorgt voor 7 minuten wachttijd.
Eigenlijk is dit alleen nodig als je de kamer op temperatuur wil krijgen voor bijvoorbeeld ABS.
Ik heb dit aangepast (nav github) naar:
Dan zal ie alleen wachten als de kamer boven de 35 moet zijn.
Ik werk al een tijdje met de beta van Bwees, werkt prima.
In de Start gcode van de printer zit een G29 ;absorb heat
Dit zorgt voor 7 minuten wachttijd.
Eigenlijk is dit alleen nodig als je de kamer op temperatuur wil krijgen voor bijvoorbeeld ABS.
Ik heb dit aangepast (nav github) naar:
code:
1
2
3
| {if chamber_temperature[initial_tool] > 35} G29 G ; absorb heat {endif} |
Dan zal ie alleen wachten als de kamer boven de 35 moet zijn.
[ Voor 53% gewijzigd door rinkel op 04-05-2025 19:45 ]
Iemand hier advies voor een goede (soepele) 4 aderige twisted kabel om een EEB42 aan te sluiten?
Ik kom voorzichtig steeds dichterbij met mijn HyperCube naar Frankenstein RatRig build en mag voorzichtig eens gaan nadenken over kabels en hoe ik zaken ga aansluiten en hoe/waar ik de electronica ga plaatsen.
Ik kom voorzichtig steeds dichterbij met mijn HyperCube naar Frankenstein RatRig build en mag voorzichtig eens gaan nadenken over kabels en hoe ik zaken ga aansluiten en hoe/waar ik de electronica ga plaatsen.
Voor Vorons is een tijd lang teflon isolatie aangeraden. Wellicht eens zoeken naar een kabel die dat soort isolatie heeft? Verder is het aan te raden om voor draden te gaan met veel aders, om zo de kans op kabelbreuk te verkleinen. AWG20 geeft qua dikte ook wat extra garanties op een langer leven wat dat betreft. Door een iets dikkere kabel te gebruiken Voor CAN moet je er wel voor zorgen dat je datakabel verstrengeld is. Daar kan je bijvoorbeeld dit gereedschap voor gebruiken.gastje01 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:46:
Iemand hier advies voor een goede (soepele) 4 aderige twisted kabel om een EEB42 aan te sluiten?
Voor de stroom zou ik voor AWG18 gaan, dat zou nog wel in de Micro Fit moeten passen. Het is niet per se nodig bij 24v, maar het geeft wat marge.
© ocf81 1981-infinity
Iemand een tip hiervoor? Ik heb net een rolletje PETG van 123-3d er aan gehangen en via Pruce Slicer heb ik het juiste fillament gekozen maar de hoeken komen los. Ik heb al zo'n plakspray gebruikt en dat helpt iets, maar niet zoveel als ik had gehoopt.
Hoe krijg ik hier alsnog nette prints mee??
:strip_exif()/f/image/OrkVdRhE52e75dcDDqSOg23A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OrkVdRhE52e75dcDDqSOg23A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NQ24RcKYXndRrcc6RsH7wYoG.jpg?f=fotoalbum_large)
Gladde plate doet wonderen voor vastplakken van petg. Dus 1 zonder structuur. Wel goed laten afkoelen na printen anders trek je het zo stuk bij het losmaken...
Verder de rol even goed drogen. Ik heb dit bij mijn rollen als die een week of langer buiten de droger hebben gelegen.
Verder de rol even goed drogen. Ik heb dit bij mijn rollen als die een week of langer buiten de droger hebben gelegen.
Warping ontstaat meestal door afkoeling. Daarom moet je ABS ook in een behuizing printen.Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:24:
Iemand een tip hiervoor? Ik heb net een rolletje PETG van 123-3d er aan gehangen en via Pruce Slicer heb ik het juiste fillament gekozen maar de hoeken komen los. Ik heb al zo'n plakspray gebruikt en dat helpt iets, maar niet zoveel als ik had gehoopt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PETG daarentegen zou het prima moeten doen, al wisselt dit enorm per merk. Het kán dus ook aan het merk liggen. Het kan ook aan de kamertemperatuur liggen, print je in een warme woonkamer? of in koudere garage.
En wat @Caelorum zegt: gladde plaat kan ook helpen.
Printer staat op zolder, daar is het wat warmer inderdaad. Is daar, afgezien van een AC ophangen, wat tegen te doen? Een fan bijvoorbeeld?rinkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:53:
[...]
Warping ontstaat meestal door afkoeling. Daarom moet je ABS ook in een behuizing printen.
PETG daarentegen zou het prima moeten doen, al wisselt dit enorm per merk. Het kán dus ook aan het merk liggen. Het kan ook aan de kamertemperatuur liggen, print je in een warme woonkamer? of in koudere garage.
Foto vertekent maar ik print al op een glasplaat, gladder kan niet lijkt meCaelorum schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:51:
Gladde plate doet wonderen voor vastplakken van petg. Dus 1 zonder structuur. Wel goed laten afkoelen na printen anders trek je het zo stuk bij het losmaken...
Nee, warm is goed!Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:54:
[...]
Printer staat op zolder, daar is het wat warmer inderdaad. Is daar, afgezien van een AC ophangen, wat tegen te doen? Een fan bijvoorbeeld?
Dan moet hij uitstekend printen...
Ik heb hem nu in Cura gesliced met brim... Ben benieuwd of dat wat wil helpen
Ik heb nooit geprint op glas, dus ik weet niet hoe de hechting daar is. Vocht lijkt me ook niet het probleem, dan krijg je stringing en bobbels.Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:56:
[...]
Foto vertekent maar ik print al op een glasplaat, gladder kan niet lijkt mede rol heb ik net uit de gesealde verpakking gehaald, dat zou het probleem dus niet mogen zijn
PETG hecht overigens minder goed aan een plaat als je net PLA hebt geprint. Goed schoonmaken dus voordat je PETG gaat printen.
Het beste werkt gewoon een sopje (afwasmiddel) en een schuursponsje.
Wat is je bed temperatuur? Zou dat op 70 graden zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 20-05-2025 20:03 ]
70/240 graden.rinkel schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:01:
[...]
Ik heb nooit geprint op glas, dus ik weet niet hoe de hechting daar is. Vocht lijkt me ook niet het probleem, dan krijg je stringing en bobbels.
PETG hecht overigens minder goed aan een plaat als je net PLA hebt geprint. Goed schoonmaken dus voordat je PETG gaat printen.
Het beste werkt gewoon een sopje (afwasmiddel) en een schuursponsje.
Wat is je bed temperatuur? Zou dat op 70 graden zetten.
Ik printte vroeger ook op een glasplaat, wat 3dlac er op en gaan, maar bedtemperatuur is key. Als de hechting niet goed is gewoon 5 graden erbij en opnieuw proberen. Misschien moet je naar de 80 toe. Het zat bij mij altijd muurvast en moest het dan echt laten koelen tot het met veel gekraak los kwam.
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 20-05-2025 20:30 ]
Print ziet er via cura stuk beter uit. Temperatuur op 80/240 gezet en dikke prima!
Iemand nog tips hoe ik het plastic het best kan reinigen voordat ik er een Tesa powerstrip op plak?
Iemand nog tips hoe ik het plastic het best kan reinigen voordat ik er een Tesa powerstrip op plak?
Mijn prusa core one kit van de week ontvangen en nu 2 avonden aan het bouwen geweest. Nu ik zo bezig ben vraag ik mij echt af hoeveel mensen ze daar wel niet moeten hebben werken om die preassembled printers te bouwen. Tandjes wat een bewerkelijk ding met onnoemelijk veel schroeven. Verder wel heel leuk om te bouwen soort lego ervaring maar ben echt verbaasd hoe je dit als bedrijf op grote schaal commercieel winstgevend kan doen.
Dat is de kracht van Prusa een Prusa printer is zo ontworpen dat een gemiddelde mens met een beetje technische kennis hem in elkaar kan zetten . En een groot deel van de onderdelen printen ze zelf , en als er bij iemand een geprint onderdeel stuk gaat kun je deze zelf ook uitprinten , je bent dan niet afhankelijk van derde .
En de onderdelen zij over tien jaar nog te verkrijgen dat is bij sommige andere merken wel anders .
Het is gewoon een goed doordacht artikel .
En de onderdelen zij over tien jaar nog te verkrijgen dat is bij sommige andere merken wel anders .
ik heb geen kritiek op de printer, heel bewust gekozen voor de prusa om de door jouw genoemde voordelen. maar verwonder mij hoe je dit als bedrijf commercieel kan aanbieden ivm de bewerkelijkheid van de assemblage.
Ik denk dat de eerste printer altijd veel uitzoekwerk is, maar dat je na een paar printers wel handigheid ontwikkeld in het bouwen ervan. En verder is de handleiding natuurlijk voor de laagste gemene deler geschreven, waardoor er veel stappen in staan die soms ook niet noodzakelijkerwijs altijd in de voorgeschreven volgorde hoeven worden uitgevoerd. Als je continu bezig bent ga je bepaalde zaken op een gegeven moment wel wegoptimaliseren. Het gebruik van accugereedschap bij Prusa, zoals dat ook in de video's van fabrieksrondleidingen op youtube terug te zien is, zal ongetwijfeld ook veel tijdswinst opleveren.haakjesluiten schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:56:
Mijn prusa core one kit van de week ontvangen en nu 2 avonden aan het bouwen geweest. Nu ik zo bezig ben vraag ik mij echt af hoeveel mensen ze daar wel niet moeten hebben werken om die preassembled printers te bouwen. Tandjes wat een bewerkelijk ding met onnoemelijk veel schroeven. Verder wel heel leuk om te bouwen soort lego ervaring maar ben echt verbaasd hoe je dit als bedrijf op grote schaal commercieel winstgevend kan doen.
© ocf81 1981-infinity
Dat heeft denk ik ook wel te maken met het soort apparaat en dat een groot deel van de gebruikers bovengemiddeld technisch zijn. Hoewel de markt de laatste jaren best wel is veranderd en de 3D printer heel voorzichting bijna een consumentenapparaat is geworden, zijn er nog genoeg oldskool/diehards die graag zo'n ding zelf in elkaar zetten.haakjesluiten schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:57:
ik heb geen kritiek op de printer, heel bewust gekozen voor de prusa om de door jouw genoemde voordelen. maar verwonder mij hoe je dit als bedrijf commercieel kan aanbieden ivm de bewerkelijkheid van de assemblage.
Met koffiezetapparaten zou dit heel anders zijn...
Dit dus, en de mensen bij Prusa krijgen allemaal training, of je nou op de service chat zit, of printers bouwt.ocf81 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:12:
[...]
Ik denk dat de eerste printer altijd veel uitzoekwerk is, maar dat je na een paar printers wel handigheid ontwikkeld in het bouwen ervan. En verder is de handleiding natuurlijk voor de laagste gemene deler geschreven, waardoor er veel stappen in staan die soms ook niet noodzakelijkerwijs altijd in de voorgeschreven volgorde hoeven worden uitgevoerd. Als je continu bezig bent ga je bepaalde zaken op een gegeven moment wel wegoptimaliseren. Het gebruik van accugereedschap bij Prusa, zoals dat ook in de video's van fabrieksrondleidingen op youtube terug te zien is, zal ongetwijfeld ook veel tijdswinst opleveren.
Toen ik de eerste keer de extruder half uit elkaar moest halen, was dat best spannend voor mij. Had toen nog nooit printers in elkaar gezet (printers die ik heb zijn zakelijk en wil niet veel tijd eraan kwijt zijn
Je betaalt anders genoeg voor de bouwservice. De kosten bovenop de kit zijn zo'n €300 na belasting voor de EU1. De kosten ex belasting in de VS liggen op zo'n $150. De voornaamste kosten zijn het salaris en de werkruimte, waarbij ik inschat dat het overgrote deel van de kosten dan bij het salaris liggen. Daarnaast zit er nog een opslag bij voor garantie, denk ik. De toeleveringsketen is voor beide producten hetzelfde. Het salaris ligt in Tsjechië op zo'n 60% van wat het in Nederland ligt, dus dat kan ruim uit, zelfs als je belasting en opslag voor garantie eraf haalt. En daarmee is Prusa dus ook gewoon fabrikant geworden.
1De kosten voor een Core ONE zijn gelijk in Nederland en Frankrijk.
1De kosten voor een Core ONE zijn gelijk in Nederland en Frankrijk.
[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 22-05-2025 14:37 ]
© ocf81 1981-infinity
Wat je zegt geld voor een MK3/4 maar niet noodzakelijk voor een Core One, die heeft beduidend minder geprinte onderdelen is mijn beeld.wim62 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:39:
Dat is de kracht van Prusa een Prusa printer is zo ontworpen dat een gemiddelde mens met een beetje technische kennis hem in elkaar kan zetten . En een groot deel van de onderdelen printen ze zelf , en als er bij iemand een geprint onderdeel stuk gaat kun je deze zelf ook uitprinten , je bent dan niet afhankelijk van derde .
Als je van een MK4S naar Prusa CORE One conversiekit ga dan hebt je de meeste geprinte onderdelen al .en het scheelt een hoop in de prijs .
Naar wat ik gezien heb op de handleiding voor het uit elkaar halen van de MK4S en wat je apart moet houden, ga je niet veel geprinte parts bewaren. Het is voornamelijk elektronica en de nextruder (daarin zitten wel de PC-CF geprintte parts)wim62 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:40:
Als je van een MK4S naar Prusa CORE One conversiekit ga dan hebt je de meeste geprinte onderdelen al .en het scheelt een hoop in de prijs .
Dit is wat je hergebruikt van de MK4S: