Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:16
mphilipp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:11:
Is de Torture Toaster niet een veel betere testprint?

[...]

Zit volgens mij ook van alles in, en meer als dat bootje.
Het grote voordeel van de benchy was natuurlijk dat die maar een paar gram filament kost en je er een geinig bootje aan overhoudt. Die torture toaster is een fantastisch benchmark model, maar kost al gauw ±100gr aan plastic.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
gastje01 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:38:

Wat zouden jullie doen? Ik vind het leuk om aan de printer te bouwen en beetje bij beetje te verbeteren, maar als er zoveel geld in moet dat ik net zo goed een nieuwe kit kan kopen, ook zonde. Ik heb echter niet de skills om zelf printerdelen te ontwerpen/aan te passen zodat alles alsnog werkend te maken is.

Nu kan ik
- alleen XY en de carriage/kop doen
Gewoon de combinatie pakken die het beste bij jouw situatie past.
Ik ben zelf ook bezig met de bouw van een printer, het is een zooitje bij elkaar geraapte onderdelen.
Er zitten Voron, ratrig, hypercube en wat eigen ontwerp onderdelen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:01
Leviathius schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:33:
[...]
Het grote voordeel van de benchy was natuurlijk dat die maar een paar gram filament kost en je er een geinig bootje aan overhoudt. Die torture toaster is een fantastisch benchmark model, maar kost al gauw ±100gr aan plastic.
Klopt. Maar het is dan ook een torture test, niet een filament showboat (pun intended). Als je je filament wilt showen, kun je beter een van de swatches kiezen. Ik heb er bv een die ik probeer voor elk filament te printen waarbij je goed kunt zien hoe eea eruit gaat zien: een groot vlak met letters, en een paar kleine vlakjes met verschillende infill percentages, zodat je goed ziet hoe transparant het is. Kost ook maar een paar gram en bergt makkelijker op dan 50 bootjes...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:37
rinkel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:48:
[...]

Lastig, is er geen hypercube community die hierbij kan helpen?
Voor ratrig en voron zijn er enorm veel verschillende extruders met hotend combinaties, zou er voor hypercube toch ook moeten zijn?

Als je zelf de aanpassingen niet kan ontwerpen zit je een beetje vast en ben je afhankelijk van wat anderen hebben ontworpen.
Ik heb mogelijk wel iemand die ik om hulp kan vragen, maar daar wil ik niet al te vaak gebruik van maken, het zou alleen om de bed arms gaan, dat is wel te overzien.

De community voor de HyperCube (evo) is een beetje dood geloof ik, kan weinig actiefs meer vinden, of het zijn al aangepaste versies met MGN rails zoals die ik heb. Vandaar dat ik ook een beetje op zoek ben gegaan voor iets dat open is en waar nog veel voor te krijgen is (Voron, Ratrig).
wally1987 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Gewoon de combinatie pakken die het beste bij jouw situatie past.
Ik ben zelf ook bezig met de bouw van een printer, het is een zooitje bij elkaar geraapte onderdelen.
Er zitten Voron, ratrig, hypercube en wat eigen ontwerp onderdelen aan.
Dat gaat het denk ik dan ook maar worden, de bouw is voor mij het grootste deel van de hobby, maar ik wil voorkomen dat t een sloot geld gaat kosten wat ik beter anders had kunnen besteden aan een bouwpakket.

Denk dat ik maar gewoon de knoop door hak en ga bestellen, ik ben er niet van afhankelijk, dus het hoeft niet morgen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
gastje01 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:31:
[...]

Ik heb mogelijk wel iemand die ik om hulp kan vragen, maar daar wil ik niet al te vaak gebruik van maken, het zou alleen om de bed arms gaan, dat is wel te overzien.

De community voor de HyperCube (evo) is een beetje dood geloof ik, kan weinig actiefs meer vinden, of het zijn al aangepaste versies met MGN rails zoals die ik heb. Vandaar dat ik ook een beetje op zoek ben gegaan voor iets dat open is en waar nog veel voor te krijgen is (Voron, Ratrig).
[...]

Dat gaat het denk ik dan ook maar worden, de bouw is voor mij het grootste deel van de hobby, maar ik wil voorkomen dat t een sloot geld gaat kosten wat ik beter anders had kunnen besteden aan een bouwpakket.

Denk dat ik maar gewoon de knoop door hak en ga bestellen, ik ben er niet van afhankelijk, dus het hoeft niet morgen af.
Dat van de Hypercube herken ik, ik was lange tijd geleden ook begonnen aan eentje die er op leek, ook nooit afgekomen en uiteindelijk uit elkaar gehaald. Ik was toen vooral geïnspireerd door Tech2C maar die was afgehaakt.

Het hergebruik van onderdelen is erg lastig, of nét te kort, nét een andere maat of rail en meer daarvan. Of je moer wel érg veel hebben liggen. Zeker met de opkomst van Klipper zijn er ook nog eens hele mooie boardjes beschikbaar.

Ik heb daarna een LDO Voron 2.4 kit besteld, prachtig pakket maar wel een beetje overdreven veel onderdelen extra waar je uiteraard wel voor betaald. Daarna een Voron 0.2 van Formbot gemaakt, prima kit met prima onderdelen en scheelt een bak geld met een LDO kit. Op dit moment bezig met een 2e 2.4 ook van Formbot, hij staat ondertussen in elkaar en beweegt. Nu gelijk met Canbus en de 0.2 vorige week ook naar Canbus omgebouwd. De 2.4 moet een Stealthchanger gaan worden overigens.

Het mag duidelijk zijn, ik vind het bouwen ook erg leuk, dus mijn advies is ga er gewoon voor. Check wat je hebt met de lijst van Voron (of Ratrig) en kijk hoe ver je komt. Als het over de helft is zou ik zelf los bestellen, maar vooral zaken als een extruder, hotend en mcu zijn het prijzigst.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
rinkel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:01:
Ik bestel al jaren bij rvspaleis, kwaliteit is veel beter dan die van mn Voron-Kit. En ook nog eens RVS.
Ik koop meestal een aantal standaard maten in zakjes van 100 stuks.
Toch vandaag nog eens even gekeken en vergeleken met wat ik in het verleden besteld heb. Zolang je per 100 besteld is rvspaleis is in het geval van M3 SHCS boutje gewoon goedkoper....

Dus bedankt voor de tip, ik ga maar eens kijken wanneer ik moet gaan aanvullen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 17-09 23:24
gastje01 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:31:
[...]

[...]

De basis van mijn Voron Trident is een Formbot kit, maar alle onderdelen inmiddels volledig vervangen.
Op zich is de Formbot kit echt een mooie kit. Ik zou dan wel de kabelboom meteen vervangen door een Nitehawk, dat scheelt je meteen heel erg veel werk vanaf t begin, en ik zou Tap installeren.
Wat mij betreft staat ie na LDO op de 2e plaats.

Formbot 300 verzonden vanaf Tsjechië kost 839.

Om je een alternatief te bieden voor de Hypercube. Zelfsourcing is uiteraard ook helemaal mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:26:
[...]

Klopt. Maar het is dan ook een torture test, niet een filament showboat (pun intended). Als je je filament wilt showen, kun je beter een van de swatches kiezen. Ik heb er bv een die ik probeer voor elk filament te printen waarbij je goed kunt zien hoe eea eruit gaat zien: een groot vlak met letters, en een paar kleine vlakjes met verschillende infill percentages, zodat je goed ziet hoe transparant het is. Kost ook maar een paar gram en bergt makkelijker op dan 50 bootjes...
Ook als test is het fijn dat ie niet zoveel filament kost ;) . Ooit ben ik veel bezig met testen en afstellen van het filament, zou wat zijn als ik de printer eindelijk helemaal ingesteld heb en dan mn rol op is :P .

Ik gebruik Benchy vooral om te kijken hoe een filament print en of er nog iets veranderd moet worden. In 95% van de gevallen is het zo dat als Benchy goed lukt, de rest van de prints ook goed komt.

Natuurlijk zijn er ook andere (betere) testen beschikbaar, maar het bootje is gewoon leuk.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
rinkel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:10:
[...]

De basis van mijn Voron Trident is een Formbot kit, maar alle onderdelen inmiddels volledig vervangen.
Op zich is de Formbot kit echt een mooie kit. Ik zou dan wel de kabelboom meteen vervangen door een Nitehawk, dat scheelt je meteen heel erg veel werk vanaf t begin, en ik zou Tap installeren.
Wat mij betreft staat ie na LDO op de 2e plaats.

Formbot 300 verzonden vanaf Tsjechië kost 839.

Om je een alternatief te bieden voor de Hypercube. Zelfsourcing is uiteraard ook helemaal mogelijk.
TAP zit er tegenwoordig bij, net als Canbus via een EBB36.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met Mikkel Schmidt (maker van RatOS) en RatRig? Overal kun je doneren zodat hij aan het project verder kan, maar dat zou toch de taak van RatRig moeten zijn?

Zij verkopen tenslotte hun printers mede dankzij het makkelijke RatOS, anders waren zij lang niet zo ver gegroeid als wat ze laatste jaren hebben gedaan.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wil binnenkort eens aan de slag met Polymaker PolyDissolve S2, een filament dat oplost in loog, maar dat op 75°C moet worden gehouden. Weet iemand een goede oplossing om dit voor elkaar te krijgen? Het liefst zou ik dezelfde oplossing ook willen gebruiken om PVA en BVOH mee op te kunnen lossen. De oplossing moet prints aankunnen die geprint zijn met een printvolume van 40cm × 40cm × 40cm.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 01:23:
Ik wil binnenkort eens aan de slag met Polymaker PolyDissolve S2, een filament dat oplost in loog, maar dat op 75°C moet worden gehouden.
Hoe verkopen zij dat spul dan? Of bedoel je tijdens het printen? Bijzonder spul...
[edit]
ohwacht...het is erg hygroscopisch, dus je bedoelt dat het via een verwarmde drybox oid geprint moet worden. Ik was intrigued door jouw post en ben even gaan googlen, maar het gekke is dat het spul door iedereen verkocht wordt, maar op de site van Polymaker hebben ze het alleen over S1.

[ Voor 31% gewijzigd door mphilipp op 15-01-2025 09:12 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:46

thijsco19

KTM 990 SMT

Je moet de oplossing dus op de 75 graden houden?

Dat is toch simpel op te lossen door een warmte element erin te hangen met een controller?

Een gewoon 230v element en een pid controller die het element schakelt.

De grootste uitdaging is het zoeken naar een materiaal die niet aangetast wordt door die oplossing.
Heb het zo snel nier bij de hand maar mocht het rvs van zo een warmte element niet tegen de een ph van 10 kunnen dan zou je het in 2 stappen moeten doen. Een aparte bak met water wat je verwarmt tot 75 graden en dat water vervolgens rond pompen door een spiraal, van een materiaal geschikt voor ph10, die in de bak met de oplossing zit.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:00:
[...]

Hoe verkopen zij dat spul dan? Of bedoel je tijdens het printen? Bijzonder spul...
[edit]
ohwacht...het is erg hygroscopisch, dus je bedoelt dat het via een verwarmde drybox oid geprint moet worden. Ik was intrigued door jouw post en ben even gaan googlen, maar het gekke is dat het spul door iedereen verkocht wordt, maar op de site van Polymaker hebben ze het alleen over S1.
S2 bestaat zeker wel. TDS
Ik heb vorig jaar een rolletje opgepikt met aardig wat korting. Ik wil daar graag wat dingen mee printen met mijn MMU, en aangezien het in hetzelfde temperatuurbereik zit als ASA/ABS, moet dat ook met een MMU kunnen.

Het moet worden opgelost in een loogoplossing die op 75°C gehouden wordt voor een paar uur en zou geschikt moeten zijn voor ABS zonder de problemen die daar bij komen kijken.
thijsco19 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:25:
Je moet de oplossing dus op de 75 graden houden?

Dat is toch simpel op te lossen door een warmte element erin te hangen met een controller?

Een gewoon 230v element en een pid controller die het element schakelt.

De grootste uitdaging is het zoeken naar een materiaal die niet aangetast wordt door die oplossing.

Heb het zo snel nier bij de hand maar mocht het rvs van zo een warmte element niet tegen de een ph van 10 kunnen dan zou je het in 2 stappen moeten doen. Een aparte bak met water wat je verwarmt tot 75 graden en dat water vervolgens rond pompen door een spiraal, van een materiaal geschikt voor ph10, die in de bak met de oplossing zit.
Hoewel een oplossing conceptueel gezien simpel is, zijn de vragen die jij opwerpt ook zaken waar ik nog geen antwoord op heb.
Als ik een RVS vat koop, wordt dat dan niet aangetast?
Kan ik dezelfde oplossing ook gebruiken voor limoneen of PVA op 40°C?
Hoe zorg ik ervoor dat alles een beetje in beweging blijft, zodat het proces versneld wordt? - Kan een aquariumpomp o.i.d. hier mee omgaan? Werkt een ultrasone bak ook?
Bestaat er al iets voor dit soort toepassingen? (afgezien van de Xioneer EZ, die is me wat te duur) Hoe makkelijk is dat zelf te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 15-01-2025 10:52 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Nee, ik weet dat het bestaat, want je kunt het 'overal' kopen. Alleen kreeg ik een link te zien naar Polymaker USA en daar zie ik alleen S1 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:36:
[...]

Nee, ik weet dat het bestaat, want je kunt het 'overal' kopen. Alleen kreeg ik een link te zien naar Polymaker USA en daar zie ik alleen S1 staan.
Ja, die informatie is inderdaad lastig te vinden. Maar goed, als je de TDS bekijkt zie je dus de vereisten voor het gebruik.

€1936 betalen voor een kant-en-klare oplossing is me wat te gortig, maar wellicht is er een oplossing die voor minder in elkaar te zetten is. Wellicht is een ultrasone reiniger van 25 liter een optie, maar dan moet ik wel achterhalen of het ultrasone effect genoeg ablatie en transport teweeg brengt, zodat kleine uitsparingen ook goed gereinigd worden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:12:
[...]
Ja, die informatie is inderdaad lastig te vinden. Maar goed, als je de TDS bekijkt zie je dus de vereisten voor het gebruik.
Lastig spul hoor. Daarom hebben ze natuurlijk ook SLS printers, die bij uitstek geschikt zijn voor de prints waar je met FDM dit spul voor moet gebruiken. Maar ja, dan praat je weer over een hele andere prijscategorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

ocf81 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:03:
[...]

S2 bestaat zeker wel. TDS
Ik heb vorig jaar een rolletje opgepikt met aardig wat korting. Ik wil daar graag wat dingen mee printen met mijn MMU, en aangezien het in hetzelfde temperatuurbereik zit als ASA/ABS, moet dat ook met een MMU kunnen.

Het moet worden opgelost in een loogoplossing die op 75°C gehouden wordt voor een paar uur en zou geschikt moeten zijn voor ABS zonder de problemen die daar bij komen kijken.

[...]

Hoewel een oplossing conceptueel gezien simpel is, zijn de vragen die jij opwerpt ook zaken waar ik nog geen antwoord op heb.
Als ik een RVS vat koop, wordt dat dan niet aangetast?
Kan ik dezelfde oplossing ook gebruiken voor limoneen of PVA op 40°C?
Hoe zorg ik ervoor dat alles een beetje in beweging blijft, zodat het proces versneld wordt? - Kan een aquariumpomp o.i.d. hier mee omgaan? Werkt een ultrasone bak ook?
Bestaat er al iets voor dit soort toepassingen? (afgezien van de Xioneer EZ, die is me wat te duur) Hoe makkelijk is dat zelf te maken?
Met een snelle zoektocht was ik er nog niet achter of rvs geschikt is. Kan ook zo snel niet vinden welke stof er gebruikt moet worden om het op te lossen.

Als vat zou ik een aquarium nemen, is immers ook te zien in de tds document. Aquarium pomp, of beluchter om de oplossing in beweging te houden.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Ik heb ook nog een hypercube evo frame en toebehoren liggen die ik eens moet samenstellen.
Ik ga dit ook in de gaten houden :).

Er is ook een hero me gen7 die support heeft voor een hypercube evo.
Ivm je 3 Z-as, je kan je huidig mobo behouden en dan via een raspberry pi, klipper en een EBB36 of EBB42 canbus board. Deze bordjes hebben alles om een extruder, hotend en andere accessoires aan te sturen.

Succes.
gastje01 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:38:
Ik loop inmiddels een beetje vast in het bouwproces van mijn printer. Ik heb een HyperCube frame (30x30x30 build voume), omgebouwd naar MGN rails (https://www.thingiverse.com/thing:4663434). Het ding werkt, maar ik ben niet echt tevreden nog.

Zo heb ik voor zo ver ik heb kunnen vinden geen/amper alternatieven voor de hotend (deze werkt wel, maar gaat steeds een beetje losser zitten, als ik 'm niet iedere keer aandraai, warm of koud maakt geen verschil. Verder een beetje heat-creap omdat de hotend erg dicht op de extruder zit (zit geen koellichaam tussen). Ok kan ik de printer niet volledig dicht maken, de huidige Y gantry steekt een beetje uit buiten het frame, hier zou ik de zaag ik moeten zetten.

Na een beetje zoeken kwam ik de EVA carriage tegen, prime zelf in elkaar te zetten, modulair, open-source en genoeg keuze in hotends en extruders. 1 probleem, bij mij zitten de riemen beide aan de achterkant van de X as, bij de EVA zowel voor als achter. Dit zou betekenen dat ik mijn XY gantry aan moet passen. Na weer wat verder googlewerk kwam ik op de Ratrig V-Core 3.1 uit, er zijn kant en klare upgrade kits te koop die ook op mijn 3030 frame passen.

Nu het dillema, want bij deze kit, zit ook een bed en 3-Z montage. Hierbij loop ik echter tegen meerder issues aan:
- Mijn frame heeft net een iets ander formaat dan een Ratrig. Dit aanpassen betekent veel nieuwe 3030 profielen en praktisch vanaf 0 beginnen.
- Mijn SKR1.4 heeft niet voldoende stepper aansluitingen. Ofwel een ander bordje of een 2e erbij.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het leuk om aan de printer te bouwen en beetje bij beetje te verbeteren, maar als er zoveel geld in moet dat ik net zo goed een nieuwe kit kan kopen, ook zonde. Ik heb echter niet de skills om zelf printerdelen te ontwerpen/aan te passen zodat alles alsnog werkend te maken is.

Nu kan ik
- de printer zo laten en mn verlies nemen
- alleen XY en de carriage/kop doen
- all-in gaan. Hobbies kosten geld, maar het moet wel te verantwoorden zijn t.o.v. een bouwpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 19:37
Yelti schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:32:
Ik heb ook nog een hypercube evo frame en toebehoren liggen die ik eens moet samenstellen.
Ik ga dit ook in de gaten houden :).

Er is ook een hero me gen7 die support heeft voor een hypercube evo.
Ivm je 3 Z-as, je kan je huidig mobo behouden en dan via een raspberry pi, klipper en een EBB36 of EBB42 canbus board. Deze bordjes hebben alles om een extruder, hotend en andere accessoires aan te sturen.

Succes.

[...]
Ik heb eerst eens de mechanische spullen besteld om te kijken hoe ver ik kom. Zoals ik nu zie zijn de afmetingen van mijn frame anders, maar zou dat met het aanpassen(inkorten/verlengen) wel goed moeten komen, gaat om 0,5 cm per kant, wellicht dat het zo ook net goed gaat. Verder mis ik nog een 2020 profiel voor de X as (dat is nu enkel de MGN15 rail) en dan kan het knutselen beginnen als alles binnen is.

Electronica heb ik nog maar even niet besteld, ik vond zelf de BTT Manta wel interessant (daar zit alles op en het is maar 1 bordje), huidige zou dan door kunnen naar mijn Ender 3 Pro. Ook nog niet besloten of ik om zou willen naar CAN (minder kabels naar de head) of gewoon ouderwets alles door trek.

Als ik vast loop zal ik me hier wel melden. Resultaat zal ik t.z.t. ook wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
gastje01 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb eerst eens de mechanische spullen besteld om te kijken hoe ver ik kom. Zoals ik nu zie zijn de afmetingen van mijn frame anders, maar zou dat met het aanpassen(inkorten/verlengen) wel goed moeten komen, gaat om 0,5 cm per kant, wellicht dat het zo ook net goed gaat. Verder mis ik nog een 2020 profiel voor de X as (dat is nu enkel de MGN15 rail) en dan kan het knutselen beginnen als alles binnen is.

Electronica heb ik nog maar even niet besteld, ik vond zelf de BTT Manta wel interessant (daar zit alles op en het is maar 1 bordje), huidige zou dan door kunnen naar mijn Ender 3 Pro. Ook nog niet besloten of ik om zou willen naar CAN (minder kabels naar de head) of gewoon ouderwets alles door trek.

Als ik vast loop zal ik me hier wel melden. Resultaat zal ik t.z.t. ook wel delen.
ipv CAN zou je ook nog eens kunnen kijken naar de LDO Nitehawk, dat is via USB (+extra stroom). Echt heel simpel aan te sluiten en in de config hoef je alleen maar een mcu aan te maken en naar de nieuwe pins te verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
gastje01 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Ik heb nog een Bigtreetech EBB SB2209 CAN bordje voor een Voron Stealthburner Extruder liggen, inclusief een soort van in elkaar gezette Stealthburner extruder. Mag je voor een zacht prijsje overnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:18:
@rinkel Voor wat er bij zit is dit een heel nette prijs denk ik. Helaas ben ik zelf niet op zoek naar een printer van dit formaat, anders had ik hem misschien wel gekocht. Succes met de verkoop!
lennertvdkort schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:27:
[...]

Maarja welke printer gaat nu het veld ruimen?
De kogel is door de kerk, na een aantal twijfel-maanden, heb ik een Core One besteld (ik had de pre-order geannuleerd) en de P1S (met alle toeters en bellen) gaat eruit, maar pas als ik een oplossing heb voor de AMS.
Ik ga dus een Box Turtle bouwen, of een BTT VVD aanschaffen. De MMU vind ik niet zo handig en neemt veel ruimte in beslag.

Ik ben overigens echt niet ontevreden met de P1S (op de VFA na).
Ik print altijd met Orca Slicer en Bambu dwingt me om Bambu Studio te gaan gebruiken. Op zich geen onoverkomelijk probleem, maar het is, voor mij, een beetje de druppel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Uit het BL topic:
gday schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:34:
BTT is blijkbaar begonnen met het ontwikkelen van een replacement mainboard om Klipper te kunnen draaien.

https://bsky.app/profile/jeffgeerling.com/post/3lg7cmjzix22n
Wordt de P1-serie (en misschien ook ooit de X1-serie) dan toch open source gemaakt met een mod?
Dat zou nog eens een ontwikkeling zijn. En dan is het ook ineens interessant om er een te kopen, want het frame is op zich een prima frame.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:36

_Eend_

🌻🇺🇦

Iemand heeft al eens een P1S omgebouwd met een BTT SKR Mini E3 mainboard: https://www.reddit.com/r/...ng_klipper_bambu_lab_p1s/
Absolutely. I will be publishing my work once finalized on GitHub. But the rough explanation is:

I replaced the mainboard with a SKR Mini E3 V3 from BigTreeTech, and also added in a BTT Pi V1.2. I am using a Biqu microprobe to probe the bed with a custom fan shroud. The heat bed doesnt work at the moment, my next goal is to get this to work.

The project goal as a whole is a completely non destructive upgrade path to Klipper. If I wanted to right here and now, I could completely undo all these changes in about 1 hour and have a totally normal Bambu Lab P1S exactly as it was before. No wires have been cut, no holes have been drilled. This entire printer right now is kind of "Patched ontop". One "downside" (not really) is the removal of the chamber exhaust fan to fit the new electronics in its place.. But that thing is useless. My P1S could never print ABS so to me that whole fan is just a complete total waste of space,
Linkje naar de GitHub: https://github.com/ChazLayyd/Bambu-Lab-Klipper-Conversion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:40:
Uit het BL topic:

[...]

Wordt de P1-serie (en misschien ook ooit de X1-serie) dan toch open source gemaakt met een mod?
Dat zou nog eens een ontwikkeling zijn. En dan is het ook ineens interessant om er een te kopen, want het frame is op zich een prima frame.
Dan heb ik ineens 4 printers.... dan gaat de P1S namelijk niet weg en komt er een klipper board in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:50
Nieuwe blog van Prusa over de Core One:
https://blog.prusa3d.com/...em_t2-U5y4E-FrKvg8eHIh5kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die arm is wel een interessante oplossing. Nu maar hopen dat ze rekening hebben gehouden met hoe de buiging van het scharnier inwerkt op de levensduur van de kabel, want dat kan wel eens een probleem zijn bij dit soort opstellingen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31

Boullie

Da Bulster

ocf81 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:44:
Die arm is wel een interessante oplossing. Nu maar hopen dat ze rekening hebben gehouden met hoe de buiging van het scharnier inwerkt op de levensduur van de kabel, want dat kan wel eens een probleem zijn bij dit soort opstellingen.
Bij Prusa heb ik daar het volste vertrouwen in.
Kan bijna niet wachten totdat de MK4S naar Core One upgrade kit uitkomt. Lijkt me leuke upgrade om te doen.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Toch wel grappig, die swingarm is een hele simpele oplossing die je al veel ziet in div machines maar nu doen ze alsof ze het helemaal hebben uitgevonden.

Bedoel het niet negatief, het is immers gewoon een goede solide oplossing. Zou er zelf niet een heel groot punt van maken.

@ocf81 Ik heb her volledige ontwerp niet voor mij maar die kabels lopen toch redelijk recht (vlak) naar de extruder toe? Er zal dus bijna geen kracht erop komen naar beneden of boven toe gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn inderdaad aardig wat 3D-printers met een draaiarm. Waar je op moet letten, zo lijkt het, is dat de arm voldoende ruimte overlaat bij het scharnierpunt om de kabel niet klem te zetten en dat de arm de kabel niet in de lengterichting draait. Als ik naar het plaatje in het blog kijk kan dat laatste nog niet helemaal worden uitgesloten. Voorbeeld van hoe het niet moet zijn bijvoorbeeld de Siboor Voron kit, maar ik het het bij meerdere printers terug zien komen. (weet even zo 1-2-3 niet meer precies welke)

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 23-01-2025 13:11 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Boullie schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:55:
[...]
Bij Prusa heb ik daar het volste vertrouwen in.
Kan bijna niet wachten totdat de MK4S naar Core One upgrade kit uitkomt. Lijkt me leuke upgrade om te doen.
Is het niet economisch meer verantwoord om een Core One Kit te kopen en die Mk4 los te verkopen of ernaast te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

mphilipp schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Is het niet economisch meer verantwoord om een Core One Kit te kopen en die Mk4 los te verkopen of ernaast te houden?
Nog niet naar gekeken eigenlijk. Heb het destijds met de MK3S+ wel gedaan. Dan zou ik hem ook nog een maand eerder kunnen hebben geloof ik. Oh nee, De upgrade kit komt eerder dan de bouwkit.

[ Voor 7% gewijzigd door Boullie op 23-01-2025 13:41 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
ocf81 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:44:
Tja, ze geven zelf ook aan dat ze er bewust van zijn en dat ze dat hebben getackled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik wilde al een tijdje een printer kopen, maar er waren nog teveel andere dingen die eerst moesten. Nu kwam mijn vrouw vorige maand aan met dat ze ook wel wat projectjes wist :)
Kortom, ik ben serieus gaan kijken naar printers en uiteindelijk uitgekomen op de x1c. Maarja, daar is ook wel een bommetje onder gegooid, want ik automatiseer wel alles in huis en ik heb een grafhekel aan apparaten die niet fatsoenlijk open zijn.
Dus we gaan nu maar door naar de Prusa core one. Het enige wat we wel graag zouden zien is een vergelijkbaar systeem als de AMS, maar van wat ik van de blogpost zie en de comments eronder zijn wij niet de enige en zal zoiets er vanzelf wel komen. Desnoods koop ik die mmu3 en maak ik zelf de rest wel (in zoverre ik niet een bestaand ontwerp kan aanpassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38

iMars

Full time prutser

Die arm zit ook min-of-meer in de HS3 van Pantheon Design (alleen voor filament, de rest gaat nog via drag chains)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23
De eerste reviews van de Prusa Core One komen online. Embargo is er af.
De kits zijn nu ook te bestellen.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:25
@Voronwë even schaamteloos linken: [3D printer] Prusa Core One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:23

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:04
Heeft iemand hier toevallig ervaring met de elegoo neptune 4 plus? Ik ben me een beetje aan het oriënteren naar een nieuwe printer, ik heb op het moment de alfawise u50 en ik wil in ieder geval qua build volume niet er op achteruit gaan (260 x 260 x 270 mm). Nu vond ik die van elegoo qua prijs en features er vrij aantrekkelijk uit zien, alleen ik lees overal niet echt geweldige reviews dat er nog veel bugs in de software zaten toen de printer net uit kwam.
Is dit nogsteeds een probleem en kan ik beter voor een andere printer zoeken of valt het ondertussen allemaal reuze mee?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:25
@Jipieee Ik dacht dat binnenkort Elegoo ook met een nieuwe printer kwam. De prijs is nog niet bekend maar het gerucht is onder de 500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Cardinal schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:09:
@Jipieee Ik dacht dat binnenkort Elegoo ook met een nieuwe printer kwam. De prijs is nog niet bekend maar het gerucht is onder de 500.

[YouTube: Elegoo Centauri Carbon - A Carbon Copy or Something More?]
Ik volg oom Jessie ook, maar is vaak wat aan de positieve kant.

MyTechFun heeft m ook getest en die vind het een beetje een mixed bag.
Vooral het feit dat de printer een bedleveling doet met een koud bed is niet zo handig bij ABS

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 04-02-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 15:31

Rmg

rinkel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Ik volg oom Jessie ook, maar is vaak wat aan de positieve kant.

MyTechFun heeft m ook getest en die vind het een beetje een mixed bag.
Vooral het feit dat de printer een bedleveling doet met een koud bed is niet zo handig bij ABS

[YouTube: Elegoo Centauri Carbon 3D printer review]
Dat lijkt me een kwestie van je start-gcode fatsoenlijk instellen 8)7 En als dat wel firmware is is dat updatebaar natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Rmg schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Dat lijkt me een kwestie van je start-gcode fatsoenlijk instellen 8)7 En als dat wel firmware is is dat updatebaar natuurlijk..
Natuurlijk kun je dat in de gcode aanpassen, maar dan vraag je een nieuwe gebruiker dus meteen daar in te duiken, dat moet natuurlijk gewoon vanaf t begin al goed werken.
Bij mijn Voron heb ik alles zelf moeten doen, maar dat is dan een totaal andere printer dan een die zo uit de winkel komt.
Maar daar is nog wel overheen te komen.

Wat ik totaal niet begrijp is waarom al die merken met hun eigen slicer komen. Die standaard slicers werken al jaren super goed, en dan komen ze met een fork die weer een eigen update tijdlijn krijgt. Naast het feit dat het ook nog eens tijd en geld kost kunnen ze dat toch beter in het product zelf stoppen.
Vervolgens lukt het om de printer, bijvoorbeeld, met Orca aan te sturen, hebben ze al die tijd en inspanning voor niks gedaan.

Maar hoe meer printers, des te beter. Dit betekent keuze, keuze is altijd goed.
En op zich lijkt het me zeker geen slechte printer.

[ Voor 35% gewijzigd door rinkel op 04-02-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Als je denkt dat je alles al gezien hebt, komt er een met een nozzle changer:

Is een eigen project van deze meneer. Hij wil deze printers gaan verkopen. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
mphilipp schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:31:
Als je denkt dat je alles al gezien hebt, komt er een met een nozzle changer:
[YouTube: It is Finally Ready*!]
Is een eigen project van deze meneer. Hij wil deze printers gaan verkopen. Ben benieuwd!
Oke dit is wel serieus indrukwekkend. Het ziet er erg ingewikkeld uit in eerste instantie, maar als je de video bekijkt is het eigenlijk vrij eenvoudig op de macros schrijven na. Hij zegt het ook in de comments. Het blijft maar 1 extruder, 1 coolerfan, 1 printkop eigenlijk. Vergeleken met de prusa XL scheelt dat wel wat aan kosten natuurlijk.

Voordat hij het verkoopt hoop ik wel dat hij een industrieel designer een sausje er overheen laat doen. Want los van de afschuwelijke kleurencombinatie mag het wel wat meer shazam hebben. Hoe dan ook, zeer indrukwekkend! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is inderdaad wel indrukwekkend, maar ik zou toch niet heel snel voor deze opstelling kiezen. De reden daarvoor is dat ik twijfels heb over de herhaalbaarheid van de plaatsing van de kop en de effecten die dat heeft op de extrusie als deze niet goed uitlijnt met het extrusietandwiel dat aan de kant van de hotend zit. Zoals je wellicht wel weet is de uitlijning daarvan heel belangrijk om goede resultaten te krijgen. Als je aparte extruders hebt kan je dit goed inregelen. Als je afhankelijk bent van de beweging van de printer moet je wel een heel stijf en goed passend systeem hebben om dat voor elkaar te krijgen. Ik zie in de video niet zo 1-2-3 hoe hij deze uitlijning garandeert.

Dat gezegd hebbende zijn er natuurlijk ook wel voordlen. Het lijkt me dat deze opstelling qua prijs inderdaad wel een goede middenweg is tussen een enkele kop met filamentwisselaar en een gereedschapswisselaar met aparte aandrijving per gereedschap. Elke extruder is toch wel snel weer €60 à €120 ex hotend, dat spaar je dan weer uit. En al die componenten kunnen ook niet meer stuk gaan als je ze niet hebt.

Al met al dus een leuke budgetoptie voor degenen die een echte gereedschapswisselaar.

* ocf81 is nog aan het fröbelen met de tekening van zijn gereedschapswisselaar, maar heeft die al een lange tijd niet meer aangeraakt :D

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
De 3dBenchy is nu public domain

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Hehe...tenminste een einde aan ook deze hysterie. Het grappige is dat ik steeds maar tegenstrijdige berichten hoorde. Het lijkt er een beetje op alsof Prusa een beetje te snel een verkeerde conclusie heeft getrokken, want ik hoorde van meerdere kanten dat er helemaal niemand met advocaten of rechtszaken heeft gedreigd of verzocht heeft die afgeleide ontwerpen van de Benchy te verwijderen. Waar het vandaan kwam is een groot raadsel. Ik vroeg mij ook al af toen deze hysterie begon wat het doel was van die lui. Hoe wilden zij in hemelsnaam geld gaan verdienen met die gekke Benchy? Aangezien er nog helemaal geen aanklachten waren ingediend was dat de grote vraag. Als je iets wil, moet je niet met een gerucht beginnen en pas na een paar maanden aanklachten in gaan dienen. Kijk naar de zaak tegen Bambu Lab. Die komen gewoon met een aanklacht.

Maar goed, het verhaal is voorbij. De Benchy is gered...erg belangrijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Gister de knoop doorgehakt, heb de TZ2.0 v6 hotend en de HGXlite extruder besteld. Ik ben heel erg benieuwd naar de kwaliteit en prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
wally1987 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:47:
Gister de knoop doorgehakt, heb de TZ2.0 v6 hotend en de HGXlite extruder besteld. Ik ben heel erg benieuwd naar de kwaliteit en prestaties.
Wij ook! Dus deel zeker je ervaringen straks. Voor dat geld is het echt een koopje eigenlijk voor een hotend.. als hij dan ook nog eens goed presteert nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Nathan Builds Robots heeft gisteren weer eens aan maraton build gedaan, 10 uur lang Voron Trident bouwen.
Vandaag gaat ie weer verder,
Heerlijk rommelig allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:42
Zo juist gloednieuwe thermistor gesloopt die bijgeleverd is met de chcb otc hotend van trianglelab. Heb geen reserve wel meteen besteld. Nu komt mijn vraag, kan ik deze draadje weer gewoon solderen en een krimpkousje overheen doen tot dat de nieuwe is gearriveerd of is dit niet slim? Het is een pt1000 thermistor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Sokucho schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:34:
Zo juist gloednieuwe thermistor gesloopt die bijgeleverd is met de chcb otc hotend van trianglelab. Heb geen reserve wel meteen besteld. Nu komt mijn vraag, kan ik deze draadje weer gewoon solderen en een krimpkousje overheen doen tot dat de nieuwe is gearriveerd of is dit niet slim? Het is een pt1000 thermistor.
Als je het kan solderen, dus genoeg draad, gewoon solderen met een krimpkous
Ik heb zo vaak een thermistor korter gemaakt en/of gesoldeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:42
rinkel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:50:
[...]

Als je het kan solderen, dus genoeg draad, gewoon solderen met een krimpkous
Ik heb zo vaak een thermistor korter gemaakt en/of gesoldeerd.
Bedankt werkt weer als een zonnetje laat de reserve wel als reserve wachten als die is gearriveerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
Ik ben me toch maar eens aan het oriënteren in een filament wisselaar(MMU), heb al een aardig lijstje bij elkaar en dacht ik deel het even met de groep.

Mijn kleine opsomming van de huidige wisselaars die ik tot nu toe ben tegengekomen:
MMU(2/3)
PicoMMU(LH stinger)
ERCF
AMS
SmuFF
8-Track
BoxTurtle
Tetraflow MMU
3DChameleon

Heb nog geen direct besluit genomen. Maar omdat ik de onderdelen heb liggen om een PicoMMU te kunnen maken, ga ik denk ik daar eens mee starten om er bekend mee teworden.
Iemand nog tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Interessante opsomming. Ik had nog niet van de PicoMMU gehoord. Ziet er wel interessant uit. Het nadeel van sommige van deze oplossingen is dat ze puur gericht zijn op 20cm rollen, waar ik dan niet zo veel mee heb. Ik heb van de soorten filament waar ik veel mee print nu vooral 30cm rollen liggen. Dat scheelt een hoop gezeik en enige stress bij het printen van grotere objecten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
ocf81 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:59:
Interessante opsomming. Ik had nog niet van de PicoMMU gehoord. Ziet er wel interessant uit. Het nadeel van sommige van deze oplossingen is dat ze puur gericht zijn op 20cm rollen, waar ik dan niet zo veel mee heb. Ik heb van de soorten filament waar ik veel mee print nu vooral 30cm rollen liggen. Dat scheelt een hoop gezeik en enige stress bij het printen van grotere objecten.
De BoxTurtle ziet er uit alsof hij ook grotere rollen zou kunnen pakken.

De reden dat ik hier bekend mee wil worden is vooral omdat ik zelf al een tijdje een idee heb voor een MMU, nu alleen nog een manier vinden om dit idee ook in de werkelijkheid te krijgen of bij de juiste personen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
wally1987 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:17:
Ik ben me toch maar eens aan het oriënteren in een filament wisselaar(MMU), heb al een aardig lijstje bij elkaar en dacht ik deel het even met de groep.
Je hebt alles wel op één hoop gegooid. Een AMS of MMU krijg je denk ik niet zo snel aan de praat op een Ender of een Voron. Het zijn merkspecifieke (en niet of niet altijd open source). ERCF e.d. daarentegen wel, dus die kun je op allerlei manier aanpassen. Hoewel ik denk dat Klipper wel weer een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

DropjesLover

Dit dus ->

Een tijd geleden had ik dit probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oAYB11zspc3t7B0e9dvMMg0TWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDRMZt4bEyXL0OzEeq8YbQlq.jpg?f=fotoalbum_large

De print werd spontaan afgebroken, zonder foutmelding of iets.

Afgelopen dagen heb ik weer wat getekend / geprint, weer het zelfde probleem, telkens op nagenoeg dezelfde hoogte stopte de print er spontaan mee.

Toch even verder gezocht online en het probleem en oplossing gevonden.
Het probleem is dat het te printen oppervlak/doorsnede zeer klein wordt, met dus heel veel kleine bewegingen kort na elkaar. Blijkbaar vinden printers / servo's dat toch niet zo leuk na een tijdje, schieten in storing -> print afgebroken.

Oplossing:
Fors langzamer (en kouder!!) printen.

Beetje jammer dat de snelheid voor het hele object geld en niet alleen voor de regio waar het kritisch wordt :/

Maar nu wel m'n ontwerp kunnen printen *O*
En weer terug naar de tekentafel, bedacht leuk boring-systeem werkt toch niet zo goed als gehoopt :/

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DropjesLover schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:53:
Beetje jammer dat de snelheid voor het hele object geld en niet alleen voor de regio waar het kritisch wordt :/
Heb je al geprobeerd om met modifier volumes te werken in je slicer? Dan kan je voor een bepaald gebied een instelling aanpassen, waaronder ook snelheid.

hier een voorbeeld:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

DropjesLover

Dit dus ->

ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:52:
[...]

Heb je al geprobeerd om met modifier volumes te werken in je slicer? Dan kan je voor een bepaald gebied een instelling aanpassen, waaronder ook snelheid.

hier een voorbeeld:

[YouTube: How to 3D Print like a Pro using Custom Modifier Meshes!]
Ik heb de optie en online niet gevonden in Cura.
Het vereist wel wat fine-tuning, met 20 graden kouder printen zijn de eerste 5 lagen nog te warm, en alles daarboven weer net wat te koud (lijnen goed zichtbaar).
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:11:
@DropjesLover Typisch een zaak van het juiste gereedschap gebruiken voor de klus ;) Wellicht hier eens een uitstapje maken naar PS?
Op PS slicer vind ik niet zo veel... Voluit geschreven?
Ik wil gewoon een one-size-fits-all ja :P

Normaliter zou ik het aankaarten bij de maker van de printer, maar Dremel heeft al jaren geleden zijn tak verkocht (de reden dat ik de mijne gratis gekregen heb :P ), dus daar kan ik niks bijdragen of een oplossing vragen.
Want de kern is natuurlijk dat hij in een error schiet. Ook met minimum layer time en minimum speed.

[ Voor 35% gewijzigd door DropjesLover op 26-02-2025 15:16 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DropjesLover Typisch een zaak van het juiste gereedschap gebruiken voor de klus ;) Wellicht hier eens een uitstapje maken naar PrusaSlicer (PS)?

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 26-02-2025 15:18 ]

© ocf81 1981-infinity

• uSo-Dragon
  • Registratie: Juli 2010
DropjesLover schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:09:
[...]

Ik heb de optie en online niet gevonden in Cura.
Het vereist wel wat fine-tuning, met 20 graden kouder printen zijn de eerste 5 lagen nog te warm, en alles daarboven weer net wat te koud (lijnen goed zichtbaar).

[...]
Cura heeft wel zoiets zoals in het begin van de video wordt getoond.
Als je 'support blokker' blok plaats kan je deze aanpassen met het knopje dat er net boven zit, 'per model settings' hier kan je dan infill, walls, ... enzovoort aanpassen zoals je voor het volledige model zou doen.

Werkt misschien wel niet iets minder precies zoals in de video van 'maker muse' maar doet wel wat het moet

Heb hiervan ook korte film gevonden, wel al iets ouder maar werking/ manier waarop is nog steeds hetzelfde:
YouTube: Variable Infill Density | Cura 5 | 3D Printing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
Hoewel ik normaal niet zou omkijken naar een printer uit 2013, is deze echt zo oerdegelijk gebouwd en de prijs was dusdanig goed. Ik kon het aanbod gewoon niet afslaan. Ben dus sinds vanmiddag een trotse eigenaar van een Leapfrog Creatr geworden. :*)

Ik ga morgen foto's maken(en misschien een buildlog bijhouden), want hij gaat natuurlijk geüpgrade moeten worden om een beetje bij de tijd te zijn.

De foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqsXKsjS6j2V5dkyE2wOAgM0PEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IODIjKo6Zzjz8Wj6dbzPf0QX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVCorR_9Y6jxryUUSrkdm-a_nPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM8R3mzHvLVzXr4TD6zmQuEh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Drh3niqMkq_1ibVchpEltOFTnsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnCh0nERByY1a5IUdMmaQgRY.jpg?f=fotoalbum_large

Heb onderdelen besteld, zodra deze binnen zijn ga ik beginnen met het schrijven en bijhouden van een buildlog.

[ Voor 57% gewijzigd door wally1987 op 02-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb de OP een kleine opfrisbeurt gegeven. Eventuele feedback is welkom :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
wally1987 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:09:
Heb onderdelen besteld, zodra deze binnen zijn ga ik beginnen met het schrijven en bijhouden van een buildlog.
Wat moet er allemaal vervangen/gerepareerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
ocf81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:01:
Ziet er goed uit, erg compleet! Mis alleen wel Makerworld bij de sites voor modellen en OrcaSlicer bij de slicers lijst.

OT: Ik ben bezig met het bij elkaar scharrelen van onderdelen om een A4T Toolhead te maken. (soort verbeterde non-CPAP xol-toolhead). Nitehawk36, beacon probe, wristwatch G2 extruder etc

[ Voor 23% gewijzigd door Leviathius op 04-03-2025 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Leviathius schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Ziet er goed uit, erg compleet! Mis alleen wel Makerworld bij de sites voor modellen en OrcaSlicer bij de slicers lijst.

OT: Ik ben bezig met het bij elkaar scharrelen van onderdelen om een A4T Toolhead te maken. (soort verbeterde non-CPAP xol-toolhead). Nitehawk36, beacon probe, wristwatch G2 extruder etc
Dank voor de feedback. OrcaSlicer stond er al als fork van Slic3r. Makerworld zal ik nog even toevoegen, evenals creality cloud.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een zijdelingse vraag: Wat vinden jullie van het feit dat alle sites waar je modellen kan downloaden echt helemaal volgehangen zijn met trackers?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
ocf81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:33:
Een zijdelingse vraag: Wat vinden jullie van het feit dat alle sites waar je modellen kan downloaden echt helemaal volgehangen zijn met trackers?
Heb je een voorbeeld? Ik heb de firefox extension 'privacy badger' en die toont voor bijvoorbeeld Makerworld maar 1 tracker voor cloudflare. Cults3d is wel een ander verhaal, daar zitten ongeveer 5 trackers op en uBlock blokkeert 6 ads. Valt me nog best mee eigenlijk allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leviathius schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Heb je een voorbeeld? Ik heb de firefox extension 'privacy badger' en die toont voor bijvoorbeeld Makerworld maar 1 tracker voor cloudflare. Cults3d is wel een ander verhaal, daar zitten ongeveer 5 trackers op en uBlock blokkeert 6 ads. Valt me nog best mee eigenlijk allemaal.
Printables doet Cookiepro - tracker van de advertentieindustriepartij OneTrust onder het mom van privacybescherming, maar OneTrust is absoluut uit op je data.
Makerworld doet cloudflareinsights.com - gewoon doodleuk een tracker onder het mom van analytics, geetest.com, geevisit.com, gsensebot.com zogenaamd voor beveiliging, maar slurpen ook veel data
Cults3D haalt heel google binnen om data van je te slurpen en daarnaast ook inmobi.com en cloudflareinsights.
Thangs doet facebook, google en youtube

Nog meer voorbeelden?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:36

_Eend_

🌻🇺🇦

ocf81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:33:
Als je het vergelijkt met andere sites valt het nog wel mee, de site van de plaatselijke krant hier deelt gegevens met 1600+ verschillende partijen.. Maar fijn is het niet. Ik vink altijd alles uit in cookieschermen en blokkeer zoveel mogelijk met pi-hole, maar we hebben geen alternatief, voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
mphilipp schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Wat moet er allemaal vervangen/gerepareerd worden?
Technisch gezien eigenlijk helemaal niets.
Maar door de onhandige bouw van de x en y as verlies je gewoon flink wat printvolume, 270x230 terwijl het printbed 350x400 is. Hij draaide ook op een Megatronics MLE, dus nogal luidruchtig tijdens het printen en geen mogelijkheid tot headless printen.

Ik ga een hele overhaul doen op de X en Y assen, Z as laat ik as is. Voor de rest is de printer eigenlijk prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Laatst online: 16:03

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ondanks dat ik zeer tevreden ben met mijn Prusa Mini, en eigenlijk geen nieuwe 3D printer nodig heb. Heb ik toch een Voron 2.4 gekocht. Sinds ik het Voron project ontdekte kon ik het toch niet echt achter me laten, Volledig zelf een 3D printer bouwen leek me echt een leuk project.

Toen de knoop door gehakt was, moesten er nogal wat beslissingen genomen worden, wel model, self-source? of een kit, zo ja welke? En willen we nog upgrades toevoegen?

Aangezien ik net te weinig kennis heb over de onderdelen die gekocht moeten worden, was ik bang voor een grote tijd investering in het aankoop proces bij self-source.

Het Voron model was ik snel uit. Ik twijfelde tussen de V0 en de V2, de andere modellen hebben nauwelijks kits. Ik wilde een behuizing want soms loop ik tegen de filament beperkingen aan van een open bed printer. Een V0 is kleiner dan mijn huidige Prusa Mini, en daar loop ik soms tegen het probleem dat mijn projecten groter zijn dan het printbed. Een V2 dus, die is namelijk groter en heeft een behuizing.

Het is alweer even geleden maar volgens mij twijfelde ik tussen de 2.4 kits van de volgende merken:
  • Formbot
  • LDO
  • Siboor
Uiteindelijk viel de prijs op de Siboor kit, vanwege de cartographer 3d, CAN Bus en de mogelijkheid om alle benodige geprinte onderdelen mee te bestellen.

Eigenlijk dacht ik eerst dat ik een TAP wilde, maar de cartographer 3d kan zowel het bed aanraken als eddy current meten. Een Combi van beide dus.

Ook kan je Siboor vanuit Europa bestellen, ik had geen zin in import kosten dus dat was ook een pre.

Uiteindelijk de Siboot 250mm v2,4 kit besteld op 30 Januari. Na enkele dagen kon ik aan mijn bestellingsstatus zien dat ze waren begonnen met het printen van de geprinte onderdelen. Uiteindelijk kreeg ik op de 17 februari een mail met een UPS track en trace. Ze gaven aan dat die niet de hele verzending zou tracken, maar slechts een gedeelte. En dat het hele process zon 25-30 dagen kon duren.

Op 10 Maart was er nog niets te zien op de UPS track en trace, en er maar een mail achter aan gestuurd. Antwoord: Alles zou goed gaan, en het Douane process zou voltooid zijn, hij zou snel geleverd worden.

Later die dag gaf UPS inderdaad aan het pakket ontvangen te hebben :D , en vadaag werd die dan ook geleverd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju-4Wb5vF5JDOtze-CX1xQZFdPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9RfOmFljwrm3WnTEnPZtWTn.jpg?f=fotoalbum_large

Nu liep een deel van dit proces in de periode van het Chinese nieuw jaar, dus wat vertraging had ik wel verwacht. Aan de andere kant heb ik tijdens bestelling aangegeven verzending uit Europa te willen. Meer dan een maand voor verzending had ik niet verwacht. Maar de communicatie was snel en duidelijk ondanks een kleine taal barrière.

Later meer over de unboxing, en over het bouwen van de printer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel succes met bouwen. Ik ben wel benieuwd hoe het je afgaat. Wellicht zo nu en dan een paar plaatjes posten?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Gotiniens schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:22:
Ondanks dat ik zeer tevreden ben met mijn Prusa Mini, en eigenlijk geen nieuwe 3D printer nodig heb. Heb ik toch een Voron 2.4 gekocht. Sinds ik het Voron project ontdekte kon ik het toch niet echt achter me laten, Volledig zelf een 3D printer bouwen leek me echt een leuk project.

Toen de knoop door gehakt was, moesten er nogal wat beslissingen genomen worden, wel model, self-source? of een kit, zo ja welke? En willen we nog upgrades toevoegen?

Aangezien ik net te weinig kennis heb over de onderdelen die gekocht moeten worden, was ik bang voor een grote tijd investering in het aankoop proces bij self-source.

Het Voron model was ik snel uit. Ik twijfelde tussen de V0 en de V2, de andere modellen hebben nauwelijks kits. Ik wilde een behuizing want soms loop ik tegen de filament beperkingen aan van een open bed printer. Een V0 is kleiner dan mijn huidige Prusa Mini, en daar loop ik soms tegen het probleem dat mijn projecten groter zijn dan het printbed. Een V2 dus, die is namelijk groter en heeft een behuizing.

Het is alweer even geleden maar volgens mij twijfelde ik tussen de 2.4 kits van de volgende merken:
  • Formbot
  • LDO
  • Siboor
Uiteindelijk viel de prijs op de Siboor kit, vanwege de cartographer 3d, CAN Bus en de mogelijkheid om alle benodige geprinte onderdelen mee te bestellen.

Eigenlijk dacht ik eerst dat ik een TAP wilde, maar de cartographer 3d kan zowel het bed aanraken als eddy current meten. Een Combi van beide dus.

Ook kan je Siboor vanuit Europa bestellen, ik had geen zin in import kosten dus dat was ook een pre.

Uiteindelijk de Siboot 250mm v2,4 kit besteld op 30 Januari. Na enkele dagen kon ik aan mijn bestellingsstatus zien dat ze waren begonnen met het printen van de geprinte onderdelen. Uiteindelijk kreeg ik op de 17 februari een mail met een UPS track en trace. Ze gaven aan dat die niet de hele verzending zou tracken, maar slechts een gedeelte. En dat het hele process zon 25-30 dagen kon duren.

Op 10 Maart was er nog niets te zien op de UPS track en trace, en er maar een mail achter aan gestuurd. Antwoord: Alles zou goed gaan, en het Douane process zou voltooid zijn, hij zou snel geleverd worden.

Later die dag gaf UPS inderdaad aan het pakket ontvangen te hebben :D , en vadaag werd die dan ook geleverd!

[Afbeelding]

Nu liep een deel van dit proces in de periode van het Chinese nieuw jaar, dus wat vertraging had ik wel verwacht. Aan de andere kant heb ik tijdens bestelling aangegeven verzending uit Europa te willen. Meer dan een maand voor verzending had ik niet verwacht. Maar de communicatie was snel en duidelijk ondanks een kleine taal barrière.

Later meer over de unboxing, en over het bouwen van de printer :)
Leuk project!
Kijk goed naar de geprinte onderdelen, ik weet niet waar je die besteld hebt, maar let op gesplitste layers. Je kan dan alsnog gewoon de printer bouwen, maar dan die onderdelen opnieuw printen.

Tip voor anderen die een Voron uit de EU willen: Formbot heeft ook een magazijn in de EU.
Mijn Trident kit was een Formbot uit Tsjechië, maar bijna alle onderdelen zijn inmiddels al vervangen, op mainboard en 2 rails na.
Ik heb overigens een NiteHawk ipv CAN en wel een Tap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

ocf81 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:25:
Veel succes met bouwen. Ik ben wel benieuwd hoe het je afgaat. Wellicht zo nu en dan een paar plaatjes posten?
Dat was ik zeker van plan, had al meer willen posten, maar vond het al een lange post.
rinkel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:08:
[...]

Leuk project!
Kijk goed naar de geprinte onderdelen, ik weet niet waar je die besteld hebt, maar let op gesplitste layers. Je kan dan alsnog gewoon de printer bouwen, maar dan die onderdelen opnieuw printen.
Ik heb de geprinte onderdelen besteld bij Siboor, Heb al een snelle check gedaan, en afgezien van wat inconsistente layers lijken er geen gesplitste layers te zijn. Maar een goede check ga ik later nog doen.

Hier een voorbeeld van de print kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoWJyAGTqFy9OkW-1SNzupovr3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1rv6Jv8B9KSqDdpwL5jSlSm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Gotiniens schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:08:
[...]

Dat was ik zeker van plan, had al meer willen posten, maar vond het al een lange post.

[...]

Ik heb de geprinte onderdelen besteld bij Siboor, Heb al een snelle check gedaan, en afgezien van wat inconsistente layers lijken er geen gesplitste layers te zijn. Maar een goede check ga ik later nog doen.

Hier een voorbeeld van de print kwaliteit.

[Afbeelding]
Ziet er op zich prima uit.
Je merkt het snel genoeg als je die hotend fan in de Stealthburner plaatst. Er zitten 2 palletjes die de fan op zn plek houden. Als de print niet goed is breken die af.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

rinkel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Ziet er op zich prima uit.
Je merkt het snel genoeg als je die hotend fan in de Stealthburner plaatst. Er zitten 2 palletjes die de fan op zn plek houden. Als de print niet goed is breken die af.
Zeker, Ik heb eergisteren de hele kit gecontroleerd, waaronder de geprinte onderdelen. Alles op de BOM lijkt aanwezig. De geprinte onderdelen zien er prima uit, er is wat ghosting maar dat maakt niet uit voor de stevigheid.

Gisteren en vandaag het frame in elkaar gezet, hier zag ik van te voren het meest tegen op. 1mm afwijking is in mijn ogen namelijk niet haaks, Gelukkig zegt Voron zelf dat tot 2mm afwijking goed genoeg is. Na die geruststelling kreeg ik hem gelukkig snel volgens specs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL_dKZg4mSFXzkQRd7TLoyeEg_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1h3ffex4XpKXikFPOK3UEMLD.jpg?f=fotoalbum_large

Unboxing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHSFHf2XNOI6q1g3VTmZcxgR01A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3PZgPf8Aurrkh72y7wx6YmV.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gE0BG46KrvzvpXpnS0V1-yTrsE8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8zip551XmdwsH5uEnvg5VBr7.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaD-1LS4Q0UQLxTPPrXgLkg5j9c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFPentb3ygkZXTU3hcUIU9tL.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKJ-JvEdAwZgyqPbxcwbiM1O6NU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cytEk0rYz4RJFwU2mujXzrkL.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PHXW50rxMZ7eSwKAh5C_Zt7ndE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3x0VghqVSzvjBUH3iW54t2mt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz0FhX8rN672_2H8OC6S9jATwZ4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y1jgA4OBIvkbJEAvoIIZPUq6.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3RpIULia8j4p6Ya17HP739xRx8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZT6j7ADhqW0LVRvQS1iEAw4w.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aojp6sdI-F25D90sxq8EEYP3gKY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoiOLaCHDSgx3QUIBVNMIXaf.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tT_kzP-VCmU2zcvsUnuxfY05Ec=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcd1D717ISS3LgBVSaDhpsiG.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPkzZmX38tz6ixzqFkZpJK6kVeg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4cNNQww7tW1m9b10W3bae5A.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsvutjckdeUKUJEGD_5zR4-qaBw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V8vSczxwa1OhHLOKKmYzGIiI.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95C4-9eRh0ABYXq8WmBxNZ53zTE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoP2hdMXRcdweuzXeG11g4zL.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3UORrO1sJU3pLlXFlt1I8M9aOQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uunxquoDfWTD5G4LiqFVx5VC.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWG0-y_8O9XRrKxPR9GZzx1la5Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfYCMAvmjdLioPDlzFRFDJcW.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyHJ2oKxp8jOrtEzz-JJBg_HDLU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2rHZxZsKVsFhy0gMaYVIqkO.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzAU215dIkrAMF7Dm7cdFAuwXzE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jejFuFVj2NEJIIp1BpPfxF1j.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g4yyRgD3vayWWmXIXMlVUerp-s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1rv6Jv8B9KSqDdpwL5jSlSm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzMYolRQbIgdWUeIc6OwZ8cwlbk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wBRXacb56IoyTZZ63o3utKz.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpbmuJW55ltcjiFLkNKCZTD1zuE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9HbfHsZJhgxRKg9iq4XpgUo.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8woBmdNpt961q6JOD_Rxj6llSHY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u63Dop3bdRQIfbLbAi5O7gxR.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI6OnGkx1hwzlg2zISCgSU3F_qw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ygzNv7WtykQojq4lCQqHa2J.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc4fQyoWUlynUff32R7XmeFPplE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fapTvS6AvlEAzHhbjTgPqcnO.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXyu-VDQ2PMHXRXAqUx10p9Q9b0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clKtejRrYyD21Zaxlgotpyas.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWKBBmI_ICLLLF34qKpEY83XDN4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9RfOmFljwrm3WnTEnPZtWTn.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wally1987
Leviathius schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Lekker bezig! Neem vooral rustig je tijd. Beter langzaam en goed dan gehaast en dingen over het hoofd zien.

Ik een gelezen te hebben dat je een 250mm trident had besteld? Maar op de buildplate staat 300x300. :?
Het frame lijkt me 460x460mm te zijn, als ik zo naar het Ikea Lack tafeltje er onder kijk.(buitenmaat van een Lack is ongeveer 55x55cm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Het is een 300x300 Voron 2.4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vet verschil tussen bedomvang en de omvang van het geraamte, eigenlijk de ruimte die een printer inneemt, is altijd een dingetje bij printers :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Vet verschil tussen bedomvang en de omvang van het geraamte, eigenlijk de ruimte die een printer inneemt, is altijd een dingetje bij printers :)
Dat verschil is vooral groot bij Vorons en Ratrigs. Er is veel ruimte om het printbed.
Mijn P1S is veel kleiner met dezelfde bed afmetingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
ocf81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:01:
Thingiverse is volgens mij niet meer van Makerbot dus dat stukje zou imho weg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op maandag 17 maart 2025 @ 02:03:
[...]

Thingiverse is volgens mij niet meer van Makerbot dus dat stukje zou imho weg kunnen.
Jij bent natuurlijk bij uitstek iemand die daar iets van mag vinden ;)
Maar ik heb het net aangepast. Als je het nog verder wil aanpassen dan mag je natuurlijk ook gewoon zelf even de edit knop bepotelen. Dat vind ik helemaal niet erg!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Jij bent natuurlijk bij uitstek iemand die daar iets van mag vinden ;)
Maar ik heb het net aangepast. Als je het nog verder wil aanpassen dan mag je natuurlijk ook gewoon zelf even de edit knop bepotelen. Dat vind ik helemaal niet erg!
Dat had natuurlijk ool gekunt, sorry ik heb daar helemaal niet bij stilgestaan |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
Kwam deze tegen op insta:
https://www.wondermaker3d.com/zr.html
Nou zou ik mijn handen er niet aan willen branden, maar vond het te interessant om niet te delen.
Een betaalbare Toolchanger staat echt nog wel op mijn verlanglijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
lennertvdkort schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:19:
Kwam deze tegen op insta:
https://www.wondermaker3d.com/zr.html
Nou zou ik mijn handen er niet aan willen branden, maar vond het te interessant om niet te delen.
Een betaalbare Toolchanger staat echt nog wel op mijn verlanglijst.
Ziet er in theorie erg interessant uit. Maar zoals veel op internet (en vooral Insta ads..) als het er te goed uit ziet om waar te zijn, is het dat vaak ook vrees ik.

950$ (550$ early bird) voor een 4-head toolchanger is nogal laag denk ik. Prusa XL is 2.5k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:35
wally1987 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:17:

Mijn kleine opsomming van de huidige wisselaars die ik tot nu toe ben tegengekomen:
MMU(2/3)
PicoMMU(LH stinger)
ERCF
AMS
SmuFF
8-Track
BoxTurtle
Tetraflow MMU
3DChameleon

Heb nog geen direct besluit genomen. Maar omdat ik de onderdelen heb liggen om een PicoMMU te kunnen maken, ga ik denk ik daar eens mee starten om er bekend mee teworden.
Iemand nog tips?
Ik vond dit, doe er mee wat je wil :)

https://3ms.3dcoded.xyz/compare/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
Leviathius schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ziet er in theorie erg interessant uit. Maar zoals veel op internet (en vooral Insta ads..) als het er te goed uit ziet om waar te zijn, is het dat vaak ook vrees ik.

950$ (550$ early bird) voor een 4-head toolchanger is nogal laag denk ik. Prusa XL is 2.5k?
Ja dat filmpje is ook echt tenenkrommend slecht, alsof je naar een jaren 90/00 TellSell reclame zit te kijken :+
Prusa Xl met 5 toolheads is 3,699 semi-assembled :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

lennertvdkort schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Ja dat filmpje is ook echt tenenkrommend slecht, alsof je naar een jaren 90/00 TellSell reclame zit te kijken :+
Prusa Xl met 5 toolheads is 3,699 semi-assembled :X
Sowieso niks via kickstarter bestellen. Je hebt eigenlijk nergens recht op en moet maar hopen dat je ooit iets krijgt. Als het echt zo goedkoop kan kun je verwachten dat er binnen het jaar meerdere kopien zijn van printerfabrikanten als creality en bambu.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is jammer dat E3D gestopt is met de Toolchanger lijn, want ik zou het best interessant vinden om die nog te bemachtigen.

Ik heb wel eens met een schuin oog naar Ali gekeken, maar ik voel mij daar niet heel comfortabel bij.
Wellicht toch maar een magnetische koppeling, maar ik heb wat twijfels over de houdkracht en precisie van plaatsing. Een juistheidsprobleem kan je wegkalibreren, maar een precisieprobleem niet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Iemand al de Toolchanger van Bondtech gezien?
De INDX.

Niet de gehele toolhead wordt gewisseld, alleen de nozzle+heatbreak+heater. Iets nieuws dus volgens mij.

[ Voor 50% gewijzigd door rinkel op 22-03-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
rinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:47:
De INDX.

[YouTube: Bondtech INDX Reveal]

Niet de gehele toolhead wordt gewisseld, alleen de nozzle+heatbreak+heater. Iets nieuws dus volgens mij.
Nee nog niet, ziet er goed uit. Het lijkt dat je maar één extruder en hotend hebt, dat scheelt een bak geld. Tegelijk zal dit niet gratis zijn Bondtech kennende.

Mijn Stealthchanger staat al even te wachten op tijd en zin aan mijn kant, dit zou nog wel eens een optie kunnen zijn, ik heb pas voor 2 tools de onderdelen.

Ik ga eens verder zoeken naar details.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:47:
De INDX.

[YouTube: Bondtech INDX Reveal]

Nee, deze had ik nog niet gezien. Maar zo te zien is het een systeem dat maar één verwarmingseenheid heeft en dat alleen de filamentstromen wisselt. Ik weet niet of ik daar nu de voorkeur aan geef, want dan ben je langer aan het wachten op een wissel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Nee, deze had ik nog niet gezien. Maar zo te zien is het een systeem dat maar één verwarmingseenheid heeft en dat alleen de filamentstromen wisselt. Ik weet niet of ik daar nu de voorkeur aan geef, want dan ben je langer aan het wachten op een wissel.
Ik heb het idee dat het een enkele extruder is en dat de nozzle ook gewisseld wordt.
Het is even goed kijken. Als je goed kijkt zie je dit bij 0:08

De heater zelf lijkt idd alleen op de kop te zitten, om de nozzle weer op temperatuur te brengen duurt dan idd langer. Er gaat ook alleen filament naar die tools.

Toch wel origineel.

[ Voor 17% gewijzigd door rinkel op 22-03-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:58:
[...]

Ik heb het idee dat het een enkele extruder is en dat de nozzle ook gewisseld wordt.
Het is even goed kijken. Als je goed kijkt zie je dit bij 0:08

De heater zelf lijkt idd alleen op de kop te zitten, om de nozzle weer op temperatuur te brengen duurt dan idd langer. Er gaat ook alleen filament naar die tools.

Toch wel origineel.
Er zijn al wat DIY projecten die een enigszins vergelijkbare aanpak hebben geprobeerd door hotends te wisselen. Dit lijkt er ook wel wat op, hoewel dan wel met aparte hotends in plaats van een spuitmond. Er is nog een ander project dat ook hotends verwisselt, wat conceptueel best wel dicht in de buurt van deze manier van wisselen komt.
Dit is wel het eerste product wat ik ken met deze aanpak.

Maar goed, ik denk dat deze opstelling niet voor mij bedoeld is Ik wil graag met verschillende materialen printen en dan zit je met dat temperatuurbereik. Dan toch maar de aparte koppen met actieve aansturing. Op zich is het qua innovatie wel interessant vanuit een budget perspectief.

[ Voor 30% gewijzigd door ocf81 op 22-03-2025 14:36 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Er zijn al wat DIY projecten die een enigszins vergelijkbare aanpak hebben geprobeerd door hotends te wisselen. Dit lijkt er ook wel wat op, hoewel dan wel met aparte hotends in plaats van een spuitmond. Er is nog een ander project dat ook hotends verwisselt, wat conceptueel best wel dicht in de buurt van deze manier van wisselen komt.
Dit is wel het eerste product wat ik ken met deze aanpak.

Maar goed, ik denk dat deze opstelling niet voor mij bedoeld is Ik wil graag met verschillende materialen printen en dan zit je met dat temperatuurbereik. Dan toch maar de aparte koppen met actieve aansturing. Op zich is het qua innovatie wel interessant vanuit een budget perspectief.
Ik kom meestal wel weg met max 2 a 3 kleuren, als ik al met kleur print. Of eventueel support materiaal.
Ik ben benieuwd wanneer dit door iemand op een Trident gemonteerd wordt.
Ik ga dit keer eens niet zelf alles uitzoeken :P
Pagina: 1 ... 50 ... 52 Laatste