Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Weer een halve dag verder, maar ik heb eindelijk de klicky werkend gekregen op mijn V0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:10

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:04:
[...]

Ik had ergens een draadbreuk, geen umbilical....
Uiteindelijk voor de Nitehawk gegaan (usb), echt een van de fijnere updates (na Tap)
Ja, die heb ik ook samen met Leviathan, nu even een doos met tijd zien te regelen :o

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52
Goed, het begin is er (weer):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B03oY2s.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rCVGAFi.jpeg

[ Voor 101% gewijzigd door Pixelmagic op 03-12-2024 21:22 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22

Boullie

Da Bulster

Mijn printer is ook al dagen parts aan het smelten. Pakje met parts moet nog verstuurd worden.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Boullie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:16:
[...]

Mijn printer is ook al dagen parts aan het smelten. Pakje met parts moet nog verstuurd worden.
Ik hoop morgen de ASA binnen te krijgen, dan kan ik ook starten met printen. Enige waar ik nog niet gelukkig mee ben is de kwaliteit van overhangs op de LDO Voron. Needs more tuning na een tijdje blijkbaar...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
Mag ik even om hulp vragen met mijn Sovol SV06?
Het probleem is dat de printer van de een op andere dag geen filament meer doorlaat.
Dat is alleen bij het printen? Wanneer ik een nieuwe rol filament plaatste en kies voor Load filament, dan kwam er wel iets uit.

Eerst maar de nozzle vervangen voor een nieuwe, omdat dat toch nog eens moest gebeuren. Hielp niets, nog steeds geen filament.
Vervolgens de extruder maar onder handen genomen en het hot end eruit gehaald om op te warmen met de heat gun (cold pull werkte niet).
Dan tref ik dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXmOEprz0zwdt10L0qsJXoADkL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PrbW8jHEoQWUiV4q8BuvReDC.jpg?f=fotoalbum_large

Ding zat compleet onder de drab.
Schoongemaakt en weer teruggeplaatst.
Daarna nog één keer een succesvolle print gehad, daarna niets meer. Geen filament meer erdoor.
Het probleem waar het allemaal mee begon, is weer terug.

Wat is handig? Een nieuwe hot end bestellen? Of gaat het ergens anders mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Laatst online: 21:22

Boullie

Da Bulster

Mijn vermoeden is dat de nozzle niet strak tegen de heatbreak gedraaid is toen de printer warm was(hot tightened). Filament lekt dan langs de draad naar waar het maar naartoe kan gaan.
Enige wat je kunt proberen is de heater en thermistor er uit te schroeven en een heatgun of brander erop zetten. Helemaal schoon zul je het niet of met heel veel moeite krijgen dus als je goedkoop en snel een andere heatbreak en block kunt krijgen is dat natuurlijk ook een optie.
Ik zelf probeer er altijd 1 op reserve te houden zodat je kunt wisselen en printen en pas later hoeft te kijken naar het echte probleem.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:29
Zou kunnen, hij kwam er wel heel makkelijk af.
Ik heb het intussen schoongemaakt en opnieuw geprobeerd iets te printen. 1x werd er iets goed geprint. Daarna zat het weer vast.

Van amper 1x printen kan het toch niet weer verstopt raken? Zou ik hier geen last hebben van heat creep naar boven?
Er moet toch een reden zijn waarom het filament niet goed smelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 13:01
badkuip schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:34:
Van amper 1x printen kan het toch niet weer verstopt raken? Zou ik hier geen last hebben van heat creep naar boven?
Heb je de nozzle weer even aangedraait met een warme hotend? Als je dat niet doet, heb je kans dat ie niet helemaal goed vastzit en daardoor weer een ruimte ontstaat voor het filament om door te ontsnappen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Laatst online: 20:15
mphilipp schreef op woensdag 4 december 2024 @ 17:39:
[...]

Heb je de nozzle weer even aangedraait met een warme hotend? Als je dat niet doet, heb je kans dat ie niet helemaal goed vastzit en daardoor weer een ruimte ontstaat voor het filament om door te ontsnappen.
en als er nog filament tussen de nozzle en heatbreak in zit, krijg je m nooit goed dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 23:28
Mijn zus heeft een Creality 10v2 3D Printer. Nu heeft zij een probleem dat deze opnieuw geconfigureerd moet worden. Zelf heeft ze daar geen verstand van. Dus nu heeft zij mij gevraagd om er naar te kijken. Maar ik heb ook geen ervaring met 3D printers. Dus mijn vraag is kan iemand mij helpen hoe zo'n printer de configureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
j.f.otten schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:08:
Mijn zus heeft een Creality 10v2 3D Printer. Nu heeft zij een probleem dat deze opnieuw geconfigureerd moet worden. Zelf heeft ze daar geen verstand van. Dus nu heeft zij mij gevraagd om er naar te kijken. Maar ik heb ook geen ervaring met 3D printers. Dus mijn vraag is kan iemand mij helpen hoe zo'n printer de configureren?
een paar vragen, zodat wij een beter beeld kunnen krijgen van wat er moet worden bereikt:
1. Wat is het probleem waardoor deze printer opnieuw geconfigureerd moet worden?
2. Is de printer in originele staat, of zijn er aanpassingen/verbeteringen gedaan aan de printer? Zo ja, welke zaken zijn er toegepast?
3. Zijn het printoppervlak en de tandwielen van de bowden extruder van de printer al schoongemaakt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik was de video van Taylor Benoit (Canuck Creator / Nero3D) over SMRRF aan het kijken waar hij langs alle tafeltjes gaat. Dit moet je echt even zien:

Het is een onderzoeksproject naar printen zonder volumebeperkingen. Echt heel cool!

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 09-12-2024 13:01 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 09:13
Leuk! Ik ben momenteel de v2.4 300mm helemaal uit elkaar aan het halen en opnieuw op aan het bouwen.
Heb het aan mijn vrouw verkocht als "perdiodiek onderhoud", en nu de rails er weer eens af gaan zullen die zeker ook weer eens goed in het vet gezet worden. Maar natuurlijk zal er ook wat ge-mod worden :+

Het frame wordt vervangen door een variant met 2040's als liggers om het geheel een stuk stijver te maken wat hopelijk de resonanties ten goede komt, de AB belts worden vervangen door 9mm belts dmv allu gantry onderdelen, en de originele moons motoren worden vervangen door LDO 2504AH motoren.

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is het verschil tussen de Moons motoren en de LDO's die je er nu voor in dep plaats doet? Is er echt een merkbaar verschil in kwaliteit tussen Moons en LDO?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mard0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 09:13
ocf81 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:02:
Wat is het verschil tussen de Moons motoren en de LDO's die je er nu voor in dep plaats doet? Is er echt een merkbaar verschil in kwaliteit tussen Moons en LDO?
Qua kwaliteit zou er niet veel verschil moeten zijn. het voornaamste verschil is dat deze motoren heel snel zijn: ze hebben een lagere koppel bij lage snelheden (daar waar je het niet echt nodig hebt) vergeleken met andere steppers, maar de koppel neemt relatief weinig af met een hogere snelheid. Vrij vertaald: voor de zelfde acceleratie kan je sneller.
Daarnaast is de as een stuk langer dan de oude steppers (55mm vs 25mm). Dit is nodig voor de 9mm belt mod en zorgt ervoor dat ik de as boven de belt ook kan ondersteunen met een lager. Wat weer noodzakelijk zal zijn door de hogere krachten die de as te voorduren gaat hebben van de 9mm belts.

Al deze mods zijn van het kaliber "een mug doden met een kanon", of voor de bragging rights. Nu al heb ik de travel moves staan op 1000mm/s bij 30k acceleratie, een stuk hoger dan je gemiddelde printer.
Maar toch kriebelt het om te kijken hoeveel sneller het kan..... O-)

HandsomePotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mard0 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:38:
[...]

Qua kwaliteit zou er niet veel verschil moeten zijn. het voornaamste verschil is dat deze motoren heel snel zijn: ze hebben een lagere koppel bij lage snelheden (daar waar je het niet echt nodig hebt) vergeleken met andere steppers, maar de koppel neemt relatief weinig af met een hogere snelheid. Vrij vertaald: voor de zelfde acceleratie kan je sneller.
Daarnaast is de as een stuk langer dan de oude steppers (55mm vs 25mm). Dit is nodig voor de 9mm belt mod en zorgt ervoor dat ik de as boven de belt ook kan ondersteunen met een lager. Wat weer noodzakelijk zal zijn door de hogere krachten die de as te voorduren gaat hebben van de 9mm belts.

Al deze mods zijn van het kaliber "een mug doden met een kanon", of voor de bragging rights. Nu al heb ik de travel moves staan op 1000mm/s bij 30k acceleratie, een stuk hoger dan je gemiddelde printer.
Maar toch kriebelt het om te kijken hoeveel sneller het kan..... O-)
Ik zie in de stealthchanger discord vooral voorbij komen dat men hogere spanning (48v) gebruikt om de z-as sneller te laten bewegen. Je hebt dan vaak wel een geschikt aanstuur board nodig uiteraard. Als je die dingen dan omhoog en omlaag ziet gaan, je wil daar niet je vingers in de buurt hebben...

Verder begrijp ik ook dat Moons motoren best kwaliteit zijn tov LDO en zeker tov andere merken. Ik heb beide, LDO in de Voron 2.4 en Moons in een 0.2 en merk geen verschil.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
ocf81 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:13:
[...]

een paar vragen, zodat wij een beter beeld kunnen krijgen van wat er moet worden bereikt:
1. Wat is het probleem waardoor deze printer opnieuw geconfigureerd moet worden?
2. Is de printer in originele staat, of zijn er aanpassingen/verbeteringen gedaan aan de printer? Zo ja, welke zaken zijn er toegepast?
3. Zijn het printoppervlak en de tandwielen van de bowden extruder van de printer al schoongemaakt?
Ze heeft een nieuwe gevelbed geplaatst en een nieuwe extruder. Daardoor krijgt ze een melding van dat de printer opnieuw geconfigureerd moet worden.
Ja prinsoppervlak en tandwielen zijn schoongemaakt.
Dus de vraag is hoe moet die geconfigureerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het lijkt me dat je dan de Z-hoogte opnieuw moet instellen. Daar kan je op youtube wel goede filmpjes over vinden als je zoekt op "Marlin set z-offset".

[ Voor 14% gewijzigd door ocf81 op 10-12-2024 09:42 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.f.otten
@ocf81 dank je wel, ga ik daar op zoeken. kijken of het mij als leek gaat lukken.

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 14:57
Ik weet niet of het mag maar de markt is erg klein. Maar ik verkoop mijn Ender 5 Plus Full mecury build:
v&a aangeboden: Creality Ender 5 Plus > Mecury ZeroG Full Build

Ik heb er geen tijd meer voor en mag dus naar een eigenaar die hier veel plezier van gaat hebben. Liefst in 1x en laat ik het zo zeggen mag voor een klein bedrag weg. Alles is nieuw en ongebruikt. En eventueel heb ik een printer.cfg file er bij.

Enige wat je zal moeten doen is de print kop er op zetten en kalibreren. Niet alles staat in de advertentie en zit namelijk nog veel meer los spul bij.

Afstand te groot? dan delen we de kilometers en kom ik jou kant op rijden ^^

• rinkel
ocf81 schreef op maandag 9 december 2024 @ 15:02:
Ik heb van de Nema 14 (die ronde extruder stepper) zowel een LDO als een Moons.
Voor de extruder vind ik de Moons iets beter, op een of andere manier iets minder VFA, maar ben nog bezig om de clockworks opnieuw te printen na aanpassing voor de IDGA set.

Maar ik hoor/lees dat ze zeer goed vergelijkbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 12-12-2024 11:46 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Iemand tips voor een filament/voedseldroger welke 100 graden kan doen? Ik heb interesse in de nieuwe Fiberon filamenten van Polymaker. Nadeel is dat die redelijk absurde droogtijden hebben (100 graden 12 uur lang). Ook annealen is op die temperatuur aan te raden.

Ik heb een simpele voedseldroger (rond wit ding) en voldeed eigenlijk gewoon. Of zou je op een lagere temperatuur hetzelfde bereiken als je een langere tijd aanhoudt?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
De eerste (calibratie) printjes op mijn HyperCube Evo met MGN rails zijn een feit! Heb nog een boel werk te doen (kabel management, afstellen, parts opnieuw printen), maar het begin is er! Twijfel nog of ik de montage van de printkop aan de rails met PETG kan printen of dat ik beter voor ABS kan gaan (nog geen ervaring mee).

Het probleem met filement dat langs de nozzle 'kruipt' heb ik denk ik ook gehad, nozzle is gewoon verstopt.
Denk dat ik niet de juiste nozzles heb gebruikt, heb een nieuw setje besteld.

Ik gebruik een Mellow NF-DDG-WIND V6 met een standaard V6 hotend. Persoonlijk vind ik de ruimte tussen de hot-end en de extruder met <1mm erg beperkt, kan dit voor heat-creap zorgen? Ik kan de afstand niet groter maken want dan zit de hotend niet vast op de extruder. Heb nu nozzles besteld met een langere schroefdraad in de hoop dat dit het probleem oplost. Is het dan verstandig om deze zo 'diep' mogelijk in de hotend te draaien en deze daarna pas op de extruder te monteren? Als ik goed gemeten hebt komt ie dan verder naar beneden te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@gastje01 Ik deed bij mijn originele E3D V6 altijd de nozzle erin draaien tot ie vast zit, halve slag terug en dan de heatbreak er in. Nooit problemen gehad en je nozzle zit altijd goed. Gewoon als ie koud is goed vast zetten. Heb een paar keer gecontroleerd als ie heet is maar bleef goed vast zitten. Ik gebruikte wel alleen originele onderdelen, misschien dat het iets scheelt.

Doorgaans wordt heatcreep veroorzaakt door te weinig koeling van de ventilator.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een systeem om middels een inkjet printer patroon een print van kleur te voorzien:

Ik vind dit best wel gaaf om te zien.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik ben op zoek naar iets waar ik de nederlandse of zelfs de engelse term niet voor kan vinden.

Soms maak ik iets met m'n 3d printer waar een as doorheen moet (of een schroef, maar hetzelfde idee) dat moet dus vrij glijden, maar dat is lastig. Zeker als het dan lekker vaak ronddraait wil het plastic nog wel eens vervormen. Ik zoek dus een metalen buisje die ik erin kan plakken, liefst met aan 1 kant een randje zodat ze wat minder makkelijk door het gat vallen. Maar ja, ga maar eens zoeken op buisje...

Iemand een idee wat ik bedoel?
Ik zoek dus niet lagers, dat is een stap te ver, gewoon een dun buisje.

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 21-12-2024 10:50 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezulba schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:46:
Ik ben op zoek naar iets waar ik de nederlandse of zelfs de engelse term niet voor kan vinden.

Soms maak ik iets met m'n 3d printer waar een as doorheen moet (of een schroef, maar hetzelfde idee) dat moet dus vrij glijden, maar dat is lastig. Zeker als het dan lekker vaak ronddraait wil het plastic nog wel eens vervormen. Ik zoek dus een metalen buisje die ik erin kan plakken, liefst met aan 1 kant een randje zodat ze wat minder makkelijk door het gat vallen. Maar ja, ga maar eens zoeken op buisje...

Iemand een idee wat ik bedoel?
Ik zoek dus niet lagers, dat is een stap te ver, gewoon een dun buisje.
Ik zou dan toch maar naar glijlagers c.q. lagerbussen (in het Engels ook wel bushing of sleeve bearing genaamd) kijken. Dat is precies wat je dan omschrijft. Als je een printer hebt die met meerdere filamentsoorten overweg kan, dan is het printen van een geïntegreerd glijvlak met IGUS filament wellicht ook een optie. Sowieso kan je ook eens bedenken of je wel het juiste soort filament gebruikt voor de toepassing en of je dan de juiste hoeveelheid speling toepast.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

https://www.123-3d.nl/123...x7--32jHpwvRoC3d8QAvD_BwE

glijlagerbus dus.

En ja, het is een luie oplossing but if it works.. ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik mij net ook nog bedacht is dat je wellicht, afhankelijk van de toepassing, ook een stuk PTFE buis kan gebruiken om de lagerfunctie te bewerkstelligen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 14:06
Sinds t begin van tweakers erbij...Voor t eerst in dit forum .

reden , "hulp "nodig bij de gedachtengang waarin ik nu zit.
K zal eerst de situatie uitleggen..

Ender 3 kloon gekocht zo'n 3 ,5 jaar geleden ..de Voxelab Aquila met de N32 chip
Na allerlei tuningen etc (Bltouch plaatsen etc ) deze (ging nog via micro sd kaart) geflashed om te kunnen werken met een raspberry Pi 3B met klipper ..incl Fluidd,
Hierna kleine dingetjes zoals bv Kusba (trillingsmetingen etc), bed camera, nozzle camera,Sprite extruder pro geplaatst om de printjes te perfectioneren.

Niet dat k veel print maar af en toe voor de printer zelf of huishoudelijke en hobby dingen.

Voor de kleinkids kwamen er ook steeds meer projectjes ;-)

Op den duur dacht ik meer kleuren te willen printen en heb gekozen voor de ERCF V2 .
De set besteld en voor k t in huis had , had ik alla onderdelen geprint dus kon k gelijk na ontvangst de boel in elkaar zetten.

T was me ff een gedoe, vooral omdat ik voor alles de tijd moet nemen en niet goed en te lang meer kan concentreren na mijn herseninfarct, maar met hele kleine stapjes (tijd neem vooral) kan k af en toe iets relaxed doen en denk er lang en rustig over na voordat ik iets doe .

Ik kreeg t voor elkaar en nadat de ERCF V2 in elkaar zat kreeg ik na lange tijd ook de Bigtreetek MMB die erbij zat goed geflashed en herkend door mijn Pi en via Happy Hare was ik netjes op weg om de ERCF te gaan callibreren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikOSe4FLNmo18ZVt39RX3Cjgxr8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIUnaSdg57AUczaeD3sDNOOq.jpg?f=fotoalbum_large

Tot vandaag alles goed ...vandaag dacht k even tussendoor een aanpassing voor de spite extruder te printen waardoor ik een ptfe tube in de sprite kon drukken (zit er standaard niet op en is beter voor werking vd ERCF.

Lang verhaal kort : De hotend warmt niet op, het bed warmt niet op, de BLtouch knippert en laat zijn staafje hangen... :'( WAAROM :X

Al met al , zoekend wat er kan zijn kwam ik erachter dat er geen prik komt op t genoemde na instellen in fluidd..
gemeten eerst op de extruder , toen op t aquila bordje en daar komt dus al geen 24 V vandaan.

T kon nog steeds aansturing zijn ...maar dit is uitgesloten daar
A alles hiervoor werkte
B bij opstart de Raspberry Pi nog geeneens is opgestart en de BLTouch al begint met knipperen.

Dus ...N32 mobootje kaduuk Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ES2f-woKRz4WXMUWqjVOlIXl2LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BlXl4JrBW1yz2lV3Rpm3kMp.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn die dingen niet duur maar man wat had ik dieptepunt gevoel na al dat werk met mijn beperkingen..

Nu ben ik geen zwartgallig iemand , heb wel geleerd om te gaan met teleurstellingen :/ dus ik begin met kalm te worden en dit (hier ) van me af te schrijven en hoplijk langzaam weer ideeen op te doen.

Waar denk ik nu allemaal aan:

1 De hele meuk incl ERCF V2 met BTT MMB 1.1 te verkopen voor een adere hobbyist
2 Een nieuw N32 mobootje te kopen ( 16 euro bij ali)
3 een beter mobo (BTT oid) welke makkelijker is te laten werken met de Pi ?
4 Een duurdere printer te kopen die out off the box werkt
5 toch maar alles overboord (weg/verkopen of in kliko) en een Voron of Sovol te kopen (waarbij de eerste nogal een project is

bij 1 ben ik ervan af en zal lang twijfelen of er wel een 3d printer weer terug moet komen.
bij 2 kan k dat stukje weer helemaal van voor af an doen en hopen dat t dan gaat werken , incl angst indien niet nog dieper gat te vallen.
bij 3 dit met hierboven maar wellicht kans kleiner
bij 4 kost nogal wat en welke dan en t leuke zit ook in t tinkeren, kan k de tijd voor nemen en is hobby
bij 5 moet ik dan echt de tijd voor nemen maar gaat zeker lukken en werken maar neem k de ercf dan mee daarbij in te zetten zodat die niet voor niets is geweest of multi toolhead ..of de Bamboo met multicolour (veel waste) ??

ZO..van me af getypt en benieuwd welke gedachten jullie erbij hebben , helpt altijd en dit is ook therapeutisch en kan k in alles rust doen.
Wat t ook wordt , k zal er vrede in vinden ..maar k vindt deze keuze best lastig te maken.,,vandaar hier de kwestie ook ff neergelegd.

Blijft namelijk wel een mooie hobby welke ik gelukkig nog kan en me vaak , hoe klein ook de voortgang soms , voldoening geeft ...maar nu is t toch wel ff geklapt :'(

K zoek geen medelijden maar wilde dit puur ff kwijt en na nog wat meer gekalmeerd te zijn lezen met welke gedachten jullie komen.

Alvast dank daarvoor en voor jullie begrip _/-\o_

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

@scorpio
Ik heb jaren geleden een ender 2 gekocht.
Diverse aanpassingen aan gedaan en een hoop zitten knoeien om de printer goed werkend te krijgen.
Een paar dingen geprint en vervolgens is het nu paar jaar verder en staat de printer al die hele tijd op zolder.

Nooit maar dan ook nooit meer zal ik een printer kopen waarbij je veel zelf moet maken / tonen of überhaupt moet doen.

Als ik weer een printer ga kopen zal het een bambu lab model worden.
Simpel, goed en kant en klaar.

Mijn 0,02 euro's. ;)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Ging fout..

[ Voor 97% gewijzigd door thijsco19 op 21-12-2024 19:38 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:40
Ligt er helemaal aan waar je de printer voor wilt gaan gebruiken, voor mij is het een stuk gereedschap zoals ook b.v. mijn boormachine/cirkelzaag enz.er één is, dus wat print opdrachten betreft beperkt het zich vooral op gebruiksvoorwerpen en defecte onderdelen en geen speeltjes zoals zovelen printen (daar is de lol zo af), dus de rest van de printer is hobbyen aan mijn printers en mij verdiepen in de Cad sofware en dan zelf onderdelen ontwerpen om te printen voor allerlei doeleinden, ook voor de printer natuurlijk.
Wanneer ik professioneel producties zou moeten printen dan zou ik ook meer geld uitgeven voor een printer met support, maar voor de hobby zoveel geld uitgeven voor iets wat je misschien maar heel weinig gaat gebruiken, net zoals de rest van mijn gereedschappen, zie ik niet zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
scorpio schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:34:
Sinds t begin van tweakers erbij...Voor t eerst in dit forum .

reden , "hulp "nodig bij de gedachtengang waarin ik nu zit.
K zal eerst de situatie uitleggen..

Ender 3 kloon gekocht zo'n 3 ,5 jaar geleden ..de Voxelab Aquila met de N32 chip
Na allerlei tuningen etc (Bltouch plaatsen etc ) deze (ging nog via micro sd kaart) geflashed om te kunnen werken met een raspberry Pi 3B met klipper ..incl Fluidd,
Hierna kleine dingetjes zoals bv Kusba (trillingsmetingen etc), bed camera, nozzle camera,Sprite extruder pro geplaatst om de printjes te perfectioneren.

Niet dat k veel print maar af en toe voor de printer zelf of huishoudelijke en hobby dingen.

Voor de kleinkids kwamen er ook steeds meer projectjes ;-)

Op den duur dacht ik meer kleuren te willen printen en heb gekozen voor de ERCF V2 .
De set besteld en voor k t in huis had , had ik alla onderdelen geprint dus kon k gelijk na ontvangst de boel in elkaar zetten.

T was me ff een gedoe, vooral omdat ik voor alles de tijd moet nemen en niet goed en te lang meer kan concentreren na mijn herseninfarct, maar met hele kleine stapjes (tijd neem vooral) kan k af en toe iets relaxed doen en denk er lang en rustig over na voordat ik iets doe .

Ik kreeg t voor elkaar en nadat de ERCF V2 in elkaar zat kreeg ik na lange tijd ook de Bigtreetek MMB die erbij zat goed geflashed en herkend door mijn Pi en via Happy Hare was ik netjes op weg om de ERCF te gaan callibreren.
[Afbeelding]

Tot vandaag alles goed ...vandaag dacht k even tussendoor een aanpassing voor de spite extruder te printen waardoor ik een ptfe tube in de sprite kon drukken (zit er standaard niet op en is beter voor werking vd ERCF.

Lang verhaal kort : De hotend warmt niet op, het bed warmt niet op, de BLtouch knippert en laat zijn staafje hangen... :'( WAAROM :X

Al met al , zoekend wat er kan zijn kwam ik erachter dat er geen prik komt op t genoemde na instellen in fluidd..
gemeten eerst op de extruder , toen op t aquila bordje en daar komt dus al geen 24 V vandaan.

T kon nog steeds aansturing zijn ...maar dit is uitgesloten daar
A alles hiervoor werkte
B bij opstart de Raspberry Pi nog geeneens is opgestart en de BLTouch al begint met knipperen.

Dus ...N32 mobootje kaduuk [Afbeelding]

Nu zijn die dingen niet duur maar man wat had ik dieptepunt gevoel na al dat werk met mijn beperkingen..

Nu ben ik geen zwartgallig iemand , heb wel geleerd om te gaan met teleurstellingen :/ dus ik begin met kalm te worden en dit (hier ) van me af te schrijven en hoplijk langzaam weer ideeen op te doen.

Waar denk ik nu allemaal aan:

1 De hele meuk incl ERCF V2 met BTT MMB 1.1 te verkopen voor een adere hobbyist
2 Een nieuw N32 mobootje te kopen ( 16 euro bij ali)
3 een beter mobo (BTT oid) welke makkelijker is te laten werken met de Pi ?
4 Een duurdere printer te kopen die out off the box werkt
5 toch maar alles overboord (weg/verkopen of in kliko) en een Voron of Sovol te kopen (waarbij de eerste nogal een project is

bij 1 ben ik ervan af en zal lang twijfelen of er wel een 3d printer weer terug moet komen.
bij 2 kan k dat stukje weer helemaal van voor af an doen en hopen dat t dan gaat werken , incl angst indien niet nog dieper gat te vallen.
bij 3 dit met hierboven maar wellicht kans kleiner
bij 4 kost nogal wat en welke dan en t leuke zit ook in t tinkeren, kan k de tijd voor nemen en is hobby
bij 5 moet ik dan echt de tijd voor nemen maar gaat zeker lukken en werken maar neem k de ercf dan mee daarbij in te zetten zodat die niet voor niets is geweest of multi toolhead ..of de Bamboo met multicolour (veel waste) ??

ZO..van me af getypt en benieuwd welke gedachten jullie erbij hebben , helpt altijd en dit is ook therapeutisch en kan k in alles rust doen.
Wat t ook wordt , k zal er vrede in vinden ..maar k vindt deze keuze best lastig te maken.,,vandaar hier de kwestie ook ff neergelegd.

Blijft namelijk wel een mooie hobby welke ik gelukkig nog kan en me vaak , hoe klein ook de voortgang soms , voldoening geeft ...maar nu is t toch wel ff geklapt :'(

K zoek geen medelijden maar wilde dit puur ff kwijt en na nog wat meer gekalmeerd te zijn lezen met welke gedachten jullie komen.

Alvast dank daarvoor en voor jullie begrip _/-\o_
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen: is de printer zelf je hobby? Of is het printen je hobby?

Een Voron is echt een top printer (heb er zelf een), maar dat is dus een hobby op zichzelf. Hetzelfde geldt voor de printer die je nu hebt; veel aanpassen aan de printer.
Er zijn tegenwoordig veel printers die gewoon altijd werken, een voorbeeld daarvan is een BambuLab. Ik heb er zelf een die onderdelen heeft geprint voor de Voron, en inderdaad: heel weinig problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpio
K ben er uit.. T was idd de printer met al zijn uitdagingen en verbeteringen/aanpassingen.. Dat was de hobby... Dit punt zat eraan te komen. T is klaar.

Heel veel filament over 🤔... Printer gaat weg.
Denk dat k wel een kilo of 40kg heb aan filament.. Veel nog amper aangebroken... Paar nog in seal..
En dan net gebouwde ERCF.. zal vast iemand blij van worden 😊

Waren wel mooie jaren en heb genoten daar gaat t om..

[ Voor 8% gewijzigd door scorpio op 22-12-2024 09:47 ]

To be or not to be - Shakespeare/ -To be is to do - Aristotle/- do bi do bi do- Sinatra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
scorpio schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:43:
K ben er uit.. T was idd de printer met al zijn uitdagingen en verbeteringen/aanpassingen.. Dat was de hobby... Dit punt zat eraan te komen. T is klaar.

Heel veel filament over 🤔... Printer gaat weg.
Denk dat k wel een kilo of 40kg heb aan filament.. Veel nog amper aangebroken... Paar nog in seal..
En dan net gebouwde ERCF.. zal vast iemand blij van worden 😊

Waren wel mooie jaren en heb genoten daar gaat t om..
Altijd een lastige maar ook moedige beslissing.
Op zich is het hebben van een printer als hobby helemaal niet verkeerd hoor, dat was mijn Voron ook, maar die is nu ook helemaal klaar en daar is dus ook het einde van die hobby. Maar de printer hou ik wel 😜

Een Bambu mini, bijvoorbeeld, is ook een leuke printer die het altijd doet en daarbij niet veel geld kost. Zo zijn er nog wel meer.
Het leuke van 3dprinten vind ik het idee naar realiteit. Zelf tekenen en daar komt iets tastbaars uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scorpio
Ja , aan gedacht en misschien als ik t ga missen (en de kans is er daar ik schitterende dingetjes en ook gebruiksvoorwerpen heb geprint voor mezelf maar vooral klein/kinderen)
Dan wordt t inderdaad 1 om gewoon te printen .
Deze heb ik in de beginjaren aangeschaft en heb er enorm veel aan verandert/verbeterd.
Maar nu k de ERCF bestelde , onderdelen ervoor printte en t geheel in elkaar zette ging t nog qua mijn aandoening...zelfs t programmeren etc ging ok, k kon er de tijd voor nemen en veel rusten tussendoor..maar toen t mobootje v/d Aquila t niet meer leek te doen zakte de moed me in de schoenen en na rijp beraad (zeggen ze dan) gaat alles weg.

Hij staat inmiddels op marktplaas voor een prikkie. weg = weg
https://www.marktplaats.nl/seller/view/m2215295229

DAnk jullie voor t aan"horen" en reacties . _/-\o_ 8)

Groet

[ Voor 5% gewijzigd door scorpio op 22-12-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
Hardy8 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 21:17:
Wanneer ik professioneel producties zou moeten printen dan zou ik ook meer geld uitgeven voor een printer met support,
Als ik professioneel zou printen zou ik juist zelf dingen snel willen kunnen repareren, support duurt vaak dagen of weken en dan ligt je productie dus stil. Uiteraard praten we wel over fdm printen, als je andere technieken gebruikt is het wat anders.
thijsco19 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:37:
@scorpio
Ik heb jaren geleden een ender 2 gekocht.
Diverse aanpassingen aan gedaan en een hoop zitten knoeien om de printer goed werkend te krijgen.
Een paar dingen geprint en vervolgens is het nu paar jaar verder en staat de printer al die hele tijd op zolder.

Nooit maar dan ook nooit meer zal ik een printer kopen waarbij je veel zelf moet maken / tonen of überhaupt moet doen.

Als ik weer een printer ga kopen zal het een bambu lab model worden.
Simpel, goed en kant en klaar.
Met een ender 2 heb je ook ongeveer gebprobeert een marathon te lopen op teenslippers :+

Als je puur af en toe wil printen dan is een Bambu een prima keuze en goed betaalbaar. Enige nadeel vind ik het gesloten concept van onderdelen al zie je daar wel meer alternatieven komen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpio
Sorry , ender 2 ? heb ik dat geschreven ??moet zijn ender 3 clone ..t was een voxelab Aquila.

Maar je hebt gelijk ,ook met die , juist met die was ttn marathon haha op slippers.
Maar in the end was hij best snel , heel accuraat clean , netjes en perfecte prints.
En de know how gaat nooit verloren ,Ook denk ik net zo als jij zegt , support is goed maar k wil bijna alles zelf kunnen doen, t voelt net als de eerste computers back in de days (1984)
Enorm veel van geleerd van machinecode tot basicode tot harware, overclocken etc etc.
Hij kwam nog net niet van de grond met al die ventilatoren om te koelen v/h overklokken toen :+
Waren nog geen heatpipes ,welke door de fabrikanten dankbaar in productie werden genomen toen echte tweakers die bedachten na tijd lang via peltier elementen geprobeerd te hebben ..ach ja ..k wordt een dag ouder.
Maar k meen t wel , mijn motto is altijd geweest een leven lang leren en dat is wat ik tot nog toe heb gedaan

Alleen na m'n herseninfarct wil ik mezelf bezighouden om niet als een oude demente te eindigen maar gaat dit moeizaam tot heel langzaam met horten en stoten en vreet teveel energie om mee door te gaan.

Dus oude kennis spaarzaam inzetten en veel rust..pc idem

Daarom was k ook zo blij met die beginjaren 3d printer..maar goed ..veel van geleerd en diegene die t pakket van me overneemt krijgt fijne spullen met heel veel filament ;) (dat alleen rechtvaardigd de vraagprijs al, rest krijgen ze "erbij" :) (ERCF2 kan op alle printers)

en wie weet dus ooit een Bamboolab X1 met AMS...time will tell.

[ Voor 11% gewijzigd door scorpio op 22-12-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Na een succesvolle print van 22 uur toch weer een verstopte nozzle na het afkoelen, zie ook dat er materiaal (PETG) langs de nozzle uit de extruded aan de bovenkant komt, heartbreak en nozzle zitten compleet vast, dat wordt vervangen. Printje is verder wel netjes geworden, geen rare blobs te zien. Heb ik toch last van over-extrusion, of kan dit een andere oorzaak hebben?

Verder viel me op dat ik vanuit Cura niet meer direct printjes naar Moonraker kan sturen (dit is me eerder wel gelukt). Heb de Moonraker plug-in geïnstalleerd, API ingegeven. Print vanaf trusted network, kan de printer ook op de hostname bereiken (en op IP, maar dat maakt geen verschil). Iemand een idee waar ik nog kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
gastje01 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:28:
Na een succesvolle print van 22 uur toch weer een verstopte nozzle na het afkoelen, zie ook dat er materiaal (PETG) langs de nozzle uit de extruded aan de bovenkant komt, heartbreak en nozzle zitten compleet vast, dat wordt vervangen.
Qua oorzaak lijkt mij dat de heatbreak en de nozzle niet helemaal goed op elkaar zaten, aangezien er petg is gelekt.
Maar de boel is nog wel te redden denk ik. Als je de boel in de oven legt op 250C en iets ter dikte van filament klaar legt, kun je 'm snel uit de oven pakken met een tang en dan dat ding door de opening steken. Zo krijg je het gestolde filament er wel uit. Ik heb dat ook ooit een keer gedaan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
gastje01 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:28:
Na een succesvolle print van 22 uur toch weer een verstopte nozzle na het afkoelen, zie ook dat er materiaal (PETG) langs de nozzle uit de extruded aan de bovenkant komt, heartbreak en nozzle zitten compleet vast, dat wordt vervangen. Printje is verder wel netjes geworden, geen rare blobs te zien. Heb ik toch last van over-extrusion, of kan dit een andere oorzaak hebben?

Verder viel me op dat ik vanuit Cura niet meer direct printjes naar Moonraker kan sturen (dit is me eerder wel gelukt). Heb de Moonraker plug-in geïnstalleerd, API ingegeven. Print vanaf trusted network, kan de printer ook op de hostname bereiken (en op IP, maar dat maakt geen verschil). Iemand een idee waar ik nog kan zoeken?
Bijzonder, de vrouw heeft exact hetzelfde vanaf haar Mac met Prusaslicer naar Klipper. Bij mij werkt het wel vreemd genoeg.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
mphilipp schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:53:
[...]

Qua oorzaak lijkt mij dat de heatbreak en de nozzle niet helemaal goed op elkaar zaten, aangezien er petg is gelekt.
Maar de boel is nog wel te redden denk ik. Als je de boel in de oven legt op 250C en iets ter dikte van filament klaar legt, kun je 'm snel uit de oven pakken met een tang en dan dat ding door de opening steken. Zo krijg je het gestolde filament er wel uit. Ik heb dat ook ooit een keer gedaan.
Wel hopelijk in een oven waar je geen eten (meer) in klaarmaakt ? Ik zou geen 3d print spul in mijn oven stoppen waar ik ook uit eet.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Pixelmagic schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:23:
Wel hopelijk in een oven waar je geen eten (meer) in klaarmaakt ? Ik zou geen 3d print spul in mijn oven stoppen waar ik ook uit eet.
Oh, heb ik dáárom die blauwe vlekken....? :+

Ik denk niet dat iets zich permanent hecht aan de oven. Bovendien heb ik een schoonmaakstand, waarbij ie met hele hoge temp de boel schoonbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Haha als ik dat ding hier bij het kerstdiner in de oven had gegooid was het huis te klein vrees ik. Heatblock en nozzle zijn al te ver heen door pogingen m los te krijgen, wacht geduldig tot er een nieuwe op de deurmat valt na de feestdagen. Voor m’n gevoel zat ie echt wel goed/strak aangedraaid, maar wellicht zat er nog wat achtergebleven filament van de vorige keer en is dat opnieuw gesmolten waardoor er ruimte ontstaan is.

@Pixelmagic gebruik je zelf ook een Mac? Maffe is dat t wel gewerkt heeft, maar ik weet niet zo goed meer of ik daarna een update van mijn Mac of Cura gedraaid heb die roet in het eten gooit. Browser werkt t wel gewoon, ligt 99% zeker niet aan de printer, volgens de logs komt daar niks binnen namelijk.

• Pixelmagic
gastje01 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:09:
@Pixelmagic gebruik je zelf ook een Mac? Maffe is dat t wel gewerkt heeft, maar ik weet niet zo goed meer of ik daarna een update van mijn Mac of Cura gedraaid heb die roet in het eten gooit. Browser werkt t wel gewoon, ligt 99% zeker niet aan de printer, volgens de logs komt daar niks binnen namelijk.
Ik heb gisteren even snel gekeken, in MacOs settings onder security zit een local network setting, die stond op haar Mac op uit voor Prusaslicer. Aan gezet maar de printer heeft nog niet aangestaan dus nog niet getest. Ik vermoed dat dit met de nieuwe versie van MacOs is uitgezet óf dat ze onbewust o0 weigeren heeft gedrukt.

Edit: dat was het dus !!

[ Voor 1% gewijzigd door Pixelmagic op 26-12-2024 15:57 . Reden: aanvulling ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Had iemand deze al gezien: Jon van Proper Printing heeft lopen stoeien met het maken van schoenen. Best een uitdaging, zo blijkt:

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Ik ben op zoek naar 420mm zwarte Misumi 20x20 extrusion tegen een betaalbare prijs. Het profiel kost rond de €5 maar verzendkosten zijn onzinnig via de kit leverancier (China). Ik begrijp dat je voor Misumi.de een Kvk nodig hebt om te bestellen en kan verder geen EU winkel vinden die deze profielen heeft.

Iemand enig idee (of heeft wat liggen) ?

Edit: gevonden bij 123-3d, geen echte maar wel hetzelfde profiel lijkt het. Morgen binnen als het goed is, alleen dan nog even recht zien te zagen.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixelmagic op 02-01-2025 17:04 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04:30
Is er buiten creality cloud nog een manier om te slicen op mijn android toestel en verzenden naar mijn creality printer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sokucho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:38:
Is er buiten creality cloud nog een manier om te slicen op mijn android toestel en verzenden naar mijn creality printer?
Octoprint? https://community.octopri...int-internal-slicer/57514

Eigenlijk verplaats je het slice-werk dan naar je Octoprint machine, maar dan heb je wel de mogelijkheid om met elk gewenst device een STL op te sturen en direct te printen.

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 02-01-2025 16:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:36

BiLo

PSN: toiletcleaner

Sokucho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:38:
Een pc/laptop, alles beter dan op je tel zou ik denken.

Geen antwoord op je vraag helaas 8)7

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04:30
McKaamos schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Octoprint? https://community.octopri...int-internal-slicer/57514

Eigenlijk verplaats je het slice-werk dan naar je Octoprint machine, maar dan heb je wel de mogelijkheid om met elk gewenst device een STL op te sturen en direct te printen.
Bedankt ik ga even goed lezen ben een beginner met 3d printen dus nog een hoop te leren/lezen.
BiLo schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Een pc/laptop, alles beter dan op je tel zou ik denken.

Geen antwoord op je vraag helaas 8)7
Dat is ook zo maar, gaat mij eigenlijk meer om dat als ik een stl bestand download bijvoorbeeld op mijn smartphone die ook kan sturen naar de printer. Creality cloud doet het maar, duurt veel te lang met slicen.

[ Voor 31% gewijzigd door Sokucho op 02-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sokucho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Bedankt ik ga even goed lezen ben een beginner met 3d printen dus nog een hoop te leren/lezen.
Effectief is het gewoon een PC/raspberryPi waar een web interface op draait. Je kan er plugins in stoppen die o.a. de optie geven om een slicer te integreren zodat die machine het werk doet.
Ook camera bewaking, extra scripts die je kan aftrappen (zoals uitschakelen als de print klaar is) kan je inbouwen.

Heb er verder ook nog geen praktijk ervaring mee, maar wil het uiteindelijk ook graag.
[...]

Dat is ook zo maar, gaat mij eigenlijk meer om dat als ik een stl bestand download bijvoorbeeld op mijn smartphone die ook kan sturen naar de printer. Creality cloud doet het maar, duurt veel te lang met slicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
ocf81 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:17:
Had iemand deze al gezien: Jon van Proper Printing heeft lopen stoeien met het maken van schoenen. Best een uitdaging, zo blijkt:
Jon is echt een held wat dat betreft. Altijd iets origineels en vooral experimenteels. Je hebt er op zich niet altijd wat aan, maar het is gaaf om te zien wat ie allemaal kan en zijn credo 'it ain't stupid if it works' doet hij echt eer aan. Een van de weinige écht originele 3D Printing Youtubers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
code:
1
Internal error during connect: module 'extras.resonance_tester' has no attribute 'SweepingVibrationsTestGenerator'

Ik ben bezig met de installatie van canbus met klipper maar krijg steeds deze melding. Google weet er ook maar weinig van helaas.

Edit: melding is weg na een update van klipper. Nu nog een hoop andere meldingen maar dat had ik verwacht met de conversie naar canbus op RATOS 2.1. Hoop wel dat ik het werkend krijg want zitten een paar leuke snufjes in hun software.

[ Voor 27% gewijzigd door pwillemske op 05-01-2025 22:10 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
pwillemske schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:05:
Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
code:
1
Internal error during connect: module 'extras.resonance_tester' has no attribute 'SweepingVibrationsTestGenerator'

Ik ben bezig met de installatie van canbus met klipper maar krijg steeds deze melding. Google weet er ook maar weinig van helaas.

Edit: melding is weg na een update van klipper. Nu nog een hoop andere meldingen maar dat had ik verwacht met de conversie naar canbus op RATOS 2.1. Hoop wel dat ik het werkend krijg want zitten een paar leuke snufjes in hun software.
Wat bij mij het beste werkt is alle extra's een # voor zetten. Als hij dan wel start 1 voor 1 weer dingen aanzetten.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Ik heb geen voorraad M3/M4 metaalschroeven meer voor mijn 3d prints, dus ik ging even in de bouwmarkt (Karwei) kijken voor een doos met een assortment schroeven maar dat hebben ze niet en losse zakjes is stervensduur. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwVr9MwLgGAYWGWR_R1DgCk7svU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yq1Iw7Xvwl3gW9qc0xy2WG7b.jpg?f=fotoalbum_large

Bij welke Nederlandse winkel kan je zoiets halen? Zelfs bij Hornbach (op de site kijkend) is het aanbod triest. Ik heb geen zin om op China te moeten wachten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
Sebazzz schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:13:
Ik heb geen voorraad M3/M4 metaalschroeven meer voor mijn 3d prints, dus ik ging even in de bouwmarkt (Karwei) kijken voor een doos met een assortment schroeven maar dat hebben ze niet en losse zakjes is stervensduur. 8)7

[Afbeelding]

Bij welke Nederlandse winkel kan je zoiets halen? Zelfs bij Hornbach (op de site kijkend) is het aanbod triest. Ik heb geen zin om op China te moeten wachten.
Vreselijk slecht te krijgen inderdaad en voor onzinnige prijzen, slik je geduld door en bestel voor een grijpstuiver op Ali met 10 daagsw shipping. Ik heb de laatste weken alles binnen 7-10 dagen binnen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[Afbeelding]

RVS Paleis al geprobeerd?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
Het is niet Nederlands, maar Amazon heeft wel van die assortimentsdozen. Soms kun je ze morgen al in huis hebben, tenzij je een hekel hebt aan Jeff... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb alles bij RVS paleis gehaald destijds. Van m2 tot m4 in diverse maten. Inderdaad niet goedkoop maar met ali heb ik slechte ervaringen mbt kwaliteit. Dat hoeft natuurlijk niet voor alles te gelden wat daar vandaan komt.

Om de prijs wat te drukken heb ik ook langere bouten besteld (vol draad) welke ik dan op maat knip als ik een lengte nodig heb die ik niet veel gebruik. In bulk (per 100) scheelt dat veel geld.

Persoonlijk vind ik de rvs boutjes en moertjes van rvs paleis ook mooier, ook na langere tijd.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

Ik haal zulk spul bij een lokale ijzerhandel (keten; GBI Groep) dat was vroeger een E-norm, die bestaan her en der ook nog wel.

Dat zijn zaken waar je dit soort spul nog in graaibakken hebt en los kunt kopen, op de weegschaal, code invoeren en je bonnetje op het zakje plakken en afrekeken :)

Voor de rest kun je kijken naar modelbouwwinkels, de google is je vriend.

Los is dat spul niet goedkoop, maar in mijn ervaring niet zo duur als de bouwmarktketens (Praxis, karwei etc etc). met hun assortidoosjes en blisterverpakkingen van 6 stuks

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 08-01-2025 11:24 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:40
Wanneer je een "Bauhaus" in de buurt hebt, kun je het ook gewoon afwegen, de keus is ook erg groot en voordelig vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hardy8 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:31:
Wanneer je een "Bauhaus" in de buurt hebt, kun je het ook gewoon afwegen, de keus is ook erg groot en voordelig vind ik.
Goeie.....en volgens mij kun je bij de Hornbach ook heel veel spul los kopen, tenminste, toen ik daar de laatste keer was.......(>5 jaar, vestiging Groningen).

@Sebazzz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mphilipp
pwillemske schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:35:
Ik heb alles bij RVS paleis gehaald destijds. Van m2 tot m4 in diverse maten. Inderdaad niet goedkoop maar met ali heb ik slechte ervaringen mbt kwaliteit. Dat hoeft natuurlijk niet voor alles te gelden wat daar vandaan komt.
Dat klopt wel, die assortiment dozen van Ali E of Amazon zijn eigenlijk hetzelfde en inderdaad van bedenkelijke kwaliteit. Maar zolang het niet iets is dat vaak in- en uit elkaar moet, is het wel te gebruiken. Je draait de inbusbouten heel makkelijk door, want het is zacht staal. Misschien is het voor een printer beter om wat hogere kwaliteit te zoeken, maar om 3D printjes in elkaar te schroeven bijvoorbeeld, neem ik wel genoegen met Chinese 'kwaliteit'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Fraggert schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Goeie.....en volgens mij kun je bij de Hornbach ook heel veel spul los kopen, tenminste, toen ik daar de laatste keer was.......(>5 jaar, vestiging Groningen).
Juist... ik had zoiets een keer in een bouwmarkt gezien maar ik zag het lokaal niet. Dat zal vast bij de Hornbach zijn geweest!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mphilipp schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Dat klopt wel, die assortiment dozen van Ali E of Amazon zijn eigenlijk hetzelfde en inderdaad van bedenkelijke kwaliteit. Maar zolang het niet iets is dat vaak in- en uit elkaar moet, is het wel te gebruiken. Je draait de inbusbouten heel makkelijk door, want het is zacht staal. Misschien is het voor een printer beter om wat hogere kwaliteit te zoeken, maar om 3D printjes in elkaar te schroeven bijvoorbeeld, neem ik wel genoegen met Chinese 'kwaliteit'.
Ik moet zeggen dat wat ik tot nu toe heb gehad qua materiaal sterk genoeg is maar dat het gewoon schroeven zijn waarvan de kop soms een extra randje hebben of niet helemaal perfect rond, en dan hebben ze de gehele batch eruit gegooid. Prima voor 3d prints dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mphilipp schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:56:
[...] maar om 3D printjes in elkaar te schroeven bijvoorbeeld, neem ik wel genoegen met Chinese 'kwaliteit'.
+1

Goed genoeg...want PBS zou toch sterker moeten zijn dan PLA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sebazzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Juist... ik had zoiets een keer in een bouwmarkt gezien maar ik zag het lokaal niet. Dat zal vast bij de Hornbach zijn geweest!
Ik kan bij mij ijzerhandel ook gewoon voor wat DIY-constructiewerk 14x300 tellerkopschroeven gewoon los kopen, zo'n doos van 200 stuks is gewoon kneiterduur, echt wel fijn dat er nog zulke zaken zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:41

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb laatst een berg M3 en M4 bouten bij RVS Paleis besteld, uiteindelijk was ik niet veel duurder uit dan bij Ali, en ik had alles de volgende dag in huis. Prima kwaliteit ook, niet de standaard Ali-kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

[Afbeelding]

Mijn lokale hornbach heeft rekken waar je dat soort schroefjes en boutjes per stuk kan kopen. Denk wel dat dat een goede keus is om even te gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
McKaamos schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:14:
[...]

Mijn lokale hornbach heeft rekken waar je dat soort schroefjes en boutjes per stuk kan kopen. Denk wel dat dat een goede keus is om even te gaan kijken.
Die hebben wel M3 en M4 maar volgens mij alleen kruiskop, geen imbus en zeker geen exoten die je soms voor 3d printers nodig hebt, BHCS, SHCS of FHCS. Voor eigen ontwerp dingen gebruik ik eigenlijk altijd de Hornbach versie (zoals deze of deze) maar als je een Voron ofzo bouwt dan heb je toch vaak de andere versies nodig.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik bestel al jaren bij rvspaleis, kwaliteit is veel beter dan die van mn Voron-Kit. En ook nog eens RVS.
Ik koop meestal een aantal standaard maten in zakjes van 100 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
rinkel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:01:
Ik bestel al jaren bij rvspaleis, kwaliteit is veel beter dan die van mn Voron-Kit. En ook nog eens RVS.
Ik koop meestal een aantal standaard maten in zakjes van 100 stuks.
Ben je met rvs niet bang dat ALS je een keer verkeerd draait of er wat tussen hebt zitten het never meer los komt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Pixelmagic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:09:
[...]

Ben je met rvs niet bang dat ALS je een keer verkeerd draait of er wat tussen hebt zitten het never meer los komt ?
Wel eens een scheve insert gehad, daar zat de boel behoorlijk vast ja, maar verder eigenlijk geen problemen en heb al behoorlijk wat van die schroeven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
rinkel schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:09:
[...]

Wel eens een scheve insert gehad, daar zat de boel behoorlijk vast ja, maar verder eigenlijk geen problemen en heb al behoorlijk wat van die schroeven gebruikt.
Dat is wat ik bedoelde, "vroeger" reed ik op het strand met een buggy en vlieger, daar ook voor de buggy wel een rvs bouten gebruikt. Eén keer niet schoon gemaakt voor het gebruik en kon met de slijptol aan de slag. Lijkt me geen leuke uitdaging als je een bout in een t-slot nut moer hebt zitten, gaat je extrusion niet prettig vinden vrees ik.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Pixelmagic schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Dat is wat ik bedoelde, "vroeger" reed ik op het strand met een buggy en vlieger, daar ook voor de buggy wel een rvs bouten gebruikt. Eén keer niet schoon gemaakt voor het gebruik en kon met de slijptol aan de slag. Lijkt me geen leuke uitdaging als je een bout in een t-slot nut moer hebt zitten, gaat je extrusion niet prettig vinden vrees ik.
Dat is rot ja. Ik heb er eigenlijk weinig tot geen problemen mee gehad. Ik draai dan ook alles iets strakker dan handvast met wat locktite.

Maar scheef indraaien is wel erg naar.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 08-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Laatst online: 06:52
Schijnbaar verdwijnen de meeste benchys van de websites.

https://www.reddit.com/r/..._lawyers_to_kill_the_fun/

Ergens wel logisch, maar ook best laat.
Er zijn nu genoeg handige CAD mensen die ook graag printen, er zal wel een nieuw test object dan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hortz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:24:
Schijnbaar verdwijnen de meeste benchys van de websites.

https://www.reddit.com/r/..._lawyers_to_kill_the_fun/

Ergens wel logisch, maar ook best laat.
Er zijn nu genoeg handige CAD mensen die ook graag printen, er zal wel een nieuw test object dan komen.
Niet logisch. Als je al 10 jaar mensen lekker je dingen laat aanpassen, moet je nu niet gaan huilen als mensen je dingen gaan aanpassen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Laatst online: 06:52
Schijnbaar bezit een ander bedrijf nu de licentie en die is aggresief bezig met de IP.
Dus niet de originele designers.
https://www.reddit.com/r/...else_owns_the_rights_now/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hortz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:48:
Schijnbaar bezit een ander bedrijf nu de licentie en die is aggresief bezig met de IP.
Dus niet de originele designers.
https://www.reddit.com/r/...else_owns_the_rights_now/
Nog stompzinniger dus... Waarom zo veel tijd, moeite en geld in zoiets steken wat helemaal niets oplevert (behalve verlies van goodwill)... het is niet alsof al die mensen die hem aanpassen een licentie gaan afnemen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt er op dat dit bedrijf dan een IP troll is? Maar het is inderdaad wel raar.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vraag me af hoe rechtsgeldig het is om de licentie later aan te passen en terug te draaien van de opensource die het was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
WeeDzi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:17:
vraag me af hoe rechtsgeldig het is om de licentie later aan te passen en terug te draaien van de opensource die het was....
Dat maakt niet uit. Ga jij geld uitgeven om dit in voor de rechter te toetsen?

Inderdaad een patent troll die denk dat hier geld in zit. Ik zie alleen niet waar. Die Benchy is niet het belangrijkste object in de business. Er zijn al talloze andere test objecten, waar de benchy wel de meest populaire is, maar zeker niet de beste of de meest grondige. Dus het is niet zo dat iedereen nu staat te springen om een licentie te kopen, dus hoe gaan zij hier geld aan verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Dat maakt niet uit. Ga jij geld uitgeven om dit in voor de rechter te toetsen?

Inderdaad een patent troll die denk dat hier geld in zit. Ik zie alleen niet waar. Die Benchy is niet het belangrijkste object in de business. Er zijn al talloze andere test objecten, waar de benchy wel de meest populaire is, maar zeker niet de beste of de meest grondige. Dus het is niet zo dat iedereen nu staat te springen om een licentie te kopen, dus hoe gaan zij hier geld aan verdienen?
nou nee ik persoonlijk niet maar zie er best iemand toe in staat om dat eventueel wel te doen en dan is het inderdaad de vraag wat het uberhaubt gaat opleveren.

op reddit wordt al gedemonstreerd en wil men de Torture Toaster de nieuwe printteststandaard maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49

Rmg

WeeDzi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:17:
Licentie is niet aangepast. Was altijd al een cc-nd licentie.

Al sinds 2015 https://web.archive.org/w....3dbenchy.com:80/license/

Dat de originele maker compleet vrij van blaam is ben ik persoonlijk dan ook niet mee eens.

Zal de eigenaar van de licentie wel dwars zitten dat er tig Etsy stores zijn die benchies en derivatives verkopen

[ Voor 33% gewijzigd door Rmg op 09-01-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Rmg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Licentie is niet aangepast. Was altijd al een cc-nd licentie.

Al sinds 2015 https://web.archive.org/w....3dbenchy.com:80/license/

Dat de originele maker compleet vrij van blaam is ben ik persoonlijk dan ook niet mee eens.

Zal de eigenaar van de licentie wel dwars zitten dat er tig Etsy stores zijn die benchies en derivatives verkopen
Tjah, het internet zit vol met bedrijven die dingen verkopen die eigenlijk van een ander zijn. Veel plezier met whack a mole spelen om die te laten stoppen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Rmg schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:31:
[...]
Echt waar? Worden er benchies verkocht? Wie koopt dat nou weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mphilipp schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:23:
[...]

Echt waar? Worden er benchies verkocht? Wie koopt dat nou weer?
Jazkers...goudmijntje hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Haha...Etsy...Ik kom er nauwelijks. Maar je zietr er inderdaad van alles dat gewoon van Printables/Thingyverse of Makerworld is geplukt. Het feit dat het er staat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het verkocht wordt. Ik vermoed dat het gros van de Etsy winkeltjes nauwelijks wat verkoopt. Gewoon omdat men denkt dat het simpel geld verdienen is en men weinig origineels te bieden heeft. Maar goed...wie ben ik? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

mphilipp schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:28:
[...]

Haha...Etsy...Ik kom er nauwelijks. Maar je zietr er inderdaad van alles dat gewoon van Printables/Thingyverse of Makerworld is geplukt. Het feit dat het er staat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het verkocht wordt. Ik vermoed dat het gros van de Etsy winkeltjes nauwelijks wat verkoopt. Gewoon omdat men denkt dat het simpel geld verdienen is en men weinig origineels te bieden heeft. Maar goed...wie ben ik? :+
Ik ook niet hoor, maar ik dacht ik ga eens checken of die Benchys daar staan en tadaaaaa.... :P

Ik denk dat er op Etsy heel veel troep staat inderdaad, maar er is echt wel leuk spul te krijgen. Vooral handig als je bijvoorbeeld een kleine oplage iets wil laten laseren, graveren, you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:41

_Eend_

🌻🇺🇦

Geen idee of ze een beetje verkopen, maar ik heb ze wel eerder zien staan op Etsy. Misschien dat mensen het kopen die geen idee hebben, maar wel zo'n leuk bootje willen hebben?

Aan de andere kant, ik heb ook al een stuk of 10 Benchies staan, en sommige mensen echt heel veel van die dingen hebben kun je ze nog het beste verkopen ipv een Benchy-muur in te richten thuis, want die hebben meestal een lage WAF :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb er wel een stuk of 100. Het idee is/was om een testje te doen en er ook nog eens een bootje aan over te houden.

Ik geef ze meestal weg aan kinderen aan de deur (die eigenlijk lege statiegeld flessen willen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
Ik loop inmiddels een beetje vast in het bouwproces van mijn printer. Ik heb een HyperCube frame (30x30x30 build voume), omgebouwd naar MGN rails (https://www.thingiverse.com/thing:4663434). Het ding werkt, maar ik ben niet echt tevreden nog.

Zo heb ik voor zo ver ik heb kunnen vinden geen/amper alternatieven voor de hotend (deze werkt wel, maar gaat steeds een beetje losser zitten, als ik 'm niet iedere keer aandraai, warm of koud maakt geen verschil. Verder een beetje heat-creap omdat de hotend erg dicht op de extruder zit (zit geen koellichaam tussen). Ok kan ik de printer niet volledig dicht maken, de huidige Y gantry steekt een beetje uit buiten het frame, hier zou ik de zaag ik moeten zetten.

Na een beetje zoeken kwam ik de EVA carriage tegen, prime zelf in elkaar te zetten, modulair, open-source en genoeg keuze in hotends en extruders. 1 probleem, bij mij zitten de riemen beide aan de achterkant van de X as, bij de EVA zowel voor als achter. Dit zou betekenen dat ik mijn XY gantry aan moet passen. Na weer wat verder googlewerk kwam ik op de Ratrig V-Core 3.1 uit, er zijn kant en klare upgrade kits te koop die ook op mijn 3030 frame passen.

Nu het dillema, want bij deze kit, zit ook een bed en 3-Z montage. Hierbij loop ik echter tegen meerder issues aan:
- Mijn frame heeft net een iets ander formaat dan een Ratrig. Dit aanpassen betekent veel nieuwe 3030 profielen en praktisch vanaf 0 beginnen.
- Mijn SKR1.4 heeft niet voldoende stepper aansluitingen. Ofwel een ander bordje of een 2e erbij.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het leuk om aan de printer te bouwen en beetje bij beetje te verbeteren, maar als er zoveel geld in moet dat ik net zo goed een nieuwe kit kan kopen, ook zonde. Ik heb echter niet de skills om zelf printerdelen te ontwerpen/aan te passen zodat alles alsnog werkend te maken is.

Nu kan ik
- de printer zo laten en mn verlies nemen
- alleen XY en de carriage/kop doen
- all-in gaan. Hobbies kosten geld, maar het moet wel te verantwoorden zijn t.o.v. een bouwpakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Laatst online: 18-09 08:48
Ik heb dit nog liggen als je interesse hebt:

Bigtreetech skr1.4 turbo
Bigtreetech tmc2208 uart drivers
Bigtreetech TFT 35 v3.0.1
gastje01 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:38:
Ik loop inmiddels een beetje vast in het bouwproces van mijn printer. Ik heb een HyperCube frame (30x30x30 build voume), omgebouwd naar MGN rails (https://www.thingiverse.com/thing:4663434). Het ding werkt, maar ik ben niet echt tevreden nog.

Zo heb ik voor zo ver ik heb kunnen vinden geen/amper alternatieven voor de hotend (deze werkt wel, maar gaat steeds een beetje losser zitten, als ik 'm niet iedere keer aandraai, warm of koud maakt geen verschil. Verder een beetje heat-creap omdat de hotend erg dicht op de extruder zit (zit geen koellichaam tussen). Ok kan ik de printer niet volledig dicht maken, de huidige Y gantry steekt een beetje uit buiten het frame, hier zou ik de zaag ik moeten zetten.

Na een beetje zoeken kwam ik de EVA carriage tegen, prime zelf in elkaar te zetten, modulair, open-source en genoeg keuze in hotends en extruders. 1 probleem, bij mij zitten de riemen beide aan de achterkant van de X as, bij de EVA zowel voor als achter. Dit zou betekenen dat ik mijn XY gantry aan moet passen. Na weer wat verder googlewerk kwam ik op de Ratrig V-Core 3.1 uit, er zijn kant en klare upgrade kits te koop die ook op mijn 3030 frame passen.

Nu het dillema, want bij deze kit, zit ook een bed en 3-Z montage. Hierbij loop ik echter tegen meerder issues aan:
- Mijn frame heeft net een iets ander formaat dan een Ratrig. Dit aanpassen betekent veel nieuwe 3030 profielen en praktisch vanaf 0 beginnen.
- Mijn SKR1.4 heeft niet voldoende stepper aansluitingen. Ofwel een ander bordje of een 2e erbij.

Wat zouden jullie doen? Ik vind het leuk om aan de printer te bouwen en beetje bij beetje te verbeteren, maar als er zoveel geld in moet dat ik net zo goed een nieuwe kit kan kopen, ook zonde. Ik heb echter niet de skills om zelf printerdelen te ontwerpen/aan te passen zodat alles alsnog werkend te maken is.

Nu kan ik
- all-in gaan. Hobbies kosten geld, maar het moet wel te verantwoorden zijn t.o.v. een bouwpakket.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm, ik zie daar geen goede test voor koeling in verwerkt zitten. Voor mij geen winnaar.

Overigens is er nu een wending in de soap: https://all3dp.com/4/no-3dbenchy-remixes-arent-being-dmcad/

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 11-01-2025 10:37 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
Is de Torture Toaster niet een veel betere testprint?
But what is this thing? It's a print-in-place pop-up toaster with hinged sides, an integrated lever and sliding linkage to move the toast, geared locking pins, and a few things that will put your printing setup to the test. If it's all printed successfully, you'll be able to push down that side lever and watch the toast pop up! If things have gone wrong, your toast may well be forever condemned to stay on the ground.
Zit volgens mij ook van alles in, en meer als dat bootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
gastje01 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:38:

Nu kan ik
Lastig, is er geen hypercube community die hierbij kan helpen?
Voor ratrig en voron zijn er enorm veel verschillende extruders met hotend combinaties, zou er voor hypercube toch ook moeten zijn?

Als je zelf de aanpassingen niet kan ontwerpen zit je een beetje vast en ben je afhankelijk van wat anderen hebben ontworpen.
Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste