[3D printer] Prusa Core One

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:09
De Prusa Core One is nu beschikbaar.
The CORE One is a fully enclosed CoreXY 3D printer with active temperature control. It’s a machine focused on quality and speed, and it’s extremely rugged. You can find the complete list of technical specifications on the product page, but let me give you a detailed insight first.

With the CORE One, you won’t need one printer for fast prototypes, another for demanding materials, and yet another for great dimensional accuracy – it’s a versatile, all-in-one machine. It has a compact footprint but a large print volume (250×220×270 mm), and there are plenty of clever design choices, e.g. an exoskeleton design for maximum firmness and robustness. One of the standout things is that it allows you to print PLA and PETG with closed doors – which is not as common as you might think. We poured all our knowledge from developing the XL, AFS, and even HT90 into it and I’m pretty sure you’ll be as excited as we are! 🙂 Shipping starts in January 2025!

Leesvoer:Prusa AMS?
Afbeeldingslocatie: https://storage.googleapis.com/prusa3d-content-prod-14e8-wordpress-blog-prod/2025/01/923e2a26-core-one-mmu-experimental-2048x1536.jpg
This is NOT A PROTOTYPE OF AN UPCOMING PRODUCT, it’s slapped together with hot glue and just an exploration of one of the possible development paths
Kopen: https://www.prusa3d.com/product/prusa-core-one/
The assembled version of the Prusa CORE One will start shipping by the end of January. The Prusa CORE One Assembly Kit is now scheduled for March 2025 and the Conversion Kit (MK4S->CORE One) will follow in April.
Reviews:

Deze review is wel aardig, omdat er ook een printer kwaliteit "vergelijking" inzit tussen de CoreOne, X1C en anderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cardinal op 31-01-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Voor de duidelijkheid. Ik ben geinteresseerd om een 3d printer te kopen, waar het mijn eerste 3d printer zal zijn. Na de bambulab firmware shenanigans twijfel ik tussen deze twee febrikanten. Het doel is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen om een keuze te kunnen maken. Ik hoop persoonlijk dat binnenkort de eerste reviews beschikbaar komen van de Core One.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:07
Mijn MK4 is nog geen jaar oud en doet het prima maar ik volg de ontwikkelingen rond de Core One op de voet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:26
Ik hebt mijn mk4 al omgebouwd naar mk4s en nu aan het wachten tot dat de core one kit uit komt .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-05 23:04
Ik heb mijn eerste kant-en-klare 3D printer gekocht in 2015, en dat was een Prusa MK2, een redelijk werkpaard, daarna heb ik hem geupgrade naar de MK3, vervolgens naar de MK3s, vervolgens naar de MK3s+, toen naar de Prusa MK4, en daarna naar de MK4s.

Mijn ervaring is dat Prusa goed werkt, wat ik er fijn aan vind is de manier waarop ze alles doen, de meeste bestanden zijn open-source. Hun printers worden ook gebruikt in de printfarm, en dat er altijd een upgrade-path is geweest, en alles vervangbaar is.

Bij Bambulab, zie je al gauw dat onderdelen zo zijn gemaakt, dat je ze niet kunt vervangen; denk hierbij aan de lagers etc, het advies van Bambu is dan ook om maar een nieuwe printer te kopen (niet echt milieuvriendelijk). Ondanks dat heb ik aan sommige mensen een bambulab aanbevolen in plaats van een Prusa, omdat het letterlijk plug en play is.

Wat betreft de shenanigans die er nu speelt met Bambulab, zou ik persoonlijk momenteel geen bambulab meer aanbevelen. Ze veranderen de spelregels, terwijl je het spel aan het spelen bent. Iets wat in mijn ogen not done is. En dit is niet de eerste keer dat bambulab een backlash over zich heen krijgt vanwege wijzigngen en/of dingen waarvan ze zeggen dat het niet zo is, om vervolgens te zeggen ja het was toch wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zit hier toch wel met een schuin oog naar te kijken als vervanger van mijn Mk 3.5 + MMU3, maar ergens is het dan ook weer een geval van overdaad, omdat die printer prima werkt en ik ook nog wel een andere printer er naast heb staan. Eigenlijk is het dus niet echt nodig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:23
Naast mijn Prusa Mini, Voron Trident gaat deze Core One mijn P1S vervangen.
Het enige wat ik ga missen is de AMS, de MMU vind ik teveel ruimte in beslag nemen, maar daar komen binnenkort wel oplossingen voor.

Ik had helaas mijn pre-order in november gecanceled, nu moet ik dus tot maart wachten, maar ik heb genoeg printers om mee te printen.

Vanavond de eerste uitpakparties op Youtube.
ocf81 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:22:
Ik zit hier toch wel met een schuin oog naar te kijken als vervanger van mijn Mk 3.5 + MMU3, maar ergens is het dan ook weer een geval van overdaad, omdat die printer prima werkt en ik ook nog wel een andere printer er naast heb staan. Eigenlijk is het dus niet echt nodig.
Tuurlijk wel! Kun je met 2 printers tegelijk onderdelen printen voor je Voron/Ratrig >:)

[ Voor 61% gewijzigd door rinkel op 31-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rinkel schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Tuurlijk wel! Kun je met 2 printers tegelijk onderdelen printen voor je Voron/Ratrig >:)
Ha ha, ja dat zou wel leuk zijn hè? Helaas heb ik gewoon een harde limiet van 3 FDM printers. De limiet is wat er in de printerkast past. (welke nog in aanbouw is, is even op pauze gezet) Meer dan dat zou betekenen dat mijn woonmaker niks anders dan een print farm zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 31-01-2025 14:41 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Ha ha, ja dat zou wel leuk zijn hè? Helaas heb ik gewoon een harde limiet van 3 FDM printers. De limiet is wat er in de printerkast past. (welke nog in aanbouw is, is even op pauze gezet) Meer dan dat zou betekenen dat mijn woonmaker niks anders dan een print farm zou zijn.
Mancave!

Ik herken het hoor, ik heb er zelf ook 3, waarvan de FrankenMini in de garage staat.
Voor mij is echter de Core One een printer die ik wil hebben, maar omdat ik ook aan mijn max zit gaat de P1S eruit, ik kan er maar 2 kwijt in mn kantoor.

Maar die 3.5 kun je upgraden naar een 4s en dan weer naar een Core One.. mooi projectje!

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 31-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:38:
Ik heb mijn eerste kant-en-klare 3D printer gekocht in 2015, en dat was een Prusa MK2, een redelijk werkpaard, daarna heb ik hem geupgrade naar de MK3, vervolgens naar de MK3s, vervolgens naar de MK3s+, toen naar de Prusa MK4, en daarna naar de MK4s.

Mijn ervaring is dat Prusa goed werkt, wat ik er fijn aan vind is de manier waarop ze alles doen, de meeste bestanden zijn open-source. Hun printers worden ook gebruikt in de printfarm, en dat er altijd een upgrade-path is geweest, en alles vervangbaar is.

Bij Bambulab, zie je al gauw dat onderdelen zo zijn gemaakt, dat je ze niet kunt vervangen; denk hierbij aan de lagers etc, het advies van Bambu is dan ook om maar een nieuwe printer te kopen (niet echt milieuvriendelijk). Ondanks dat heb ik aan sommige mensen een bambulab aanbevolen in plaats van een Prusa, omdat het letterlijk plug en play is.

Wat betreft de shenanigans die er nu speelt met Bambulab, zou ik persoonlijk momenteel geen bambulab meer aanbevelen. Ze veranderen de spelregels, terwijl je het spel aan het spelen bent. Iets wat in mijn ogen not done is. En dit is niet de eerste keer dat bambulab een backlash over zich heen krijgt vanwege wijzigngen en/of dingen waarvan ze zeggen dat het niet zo is, om vervolgens te zeggen ja het was toch wel zo.
Dat is idd het mooie van Prusa, Allles is te upgraden en te vervangen, een heel ander verhaal dan bij Bambu, het vervangen van de voorste idlers is zo goed als onmogelijk.
Ik wil graag mijn printer kunnen repareren en onderdelen eenvoudig kunnen vervangen.
Het vervangen van een idler op mijn Voron kost me 10 minuten, net als mijn volledige toolhead.
Ik heb ook een Bambu, maar heb veel meer sympathie voor Prusa, dus die komt er weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
CNC Kitchen review

Deze review is wel aardig, omdat er ook een printer kwaliteit "vergelijking" inzit tussen de CoreOne, X1C en anderen.

[ Voor 53% gewijzigd door Cardinal op 31-01-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:39
Ik heb gisteravond de Core One Kit versie besteld als vervanger van mijn MK3.5. Ik heb hier nog een aantal oude rollen ABS liggen waar ik ooit nog eens mee wilde printen, maar ik heb nog geen enclosure. De Core One zal dat probleem iig oplossen.
Ooit wel een Bambu overwogen, maar op een of andere manier heb ik geen band met die fabrikant. De verhalen van de laatste tijd bevestigen dat gevoel alleen maar. Daarnaast ga ik liever ook voor een Europees product.
Nu nog wachten tot maart!

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:17

iMars

Full time prutser

Cardinal schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:15:
Voor de duidelijkheid. Ik ben geinteresseerd om een 3d printer te kopen, waar het mijn eerste 3d printer zal zijn. Na de bambulab firmware shenanigans twijfel ik tussen deze twee febrikanten. Het doel is om zoveel mogelijk informatie te verzamelen om een keuze te kunnen maken. Ik hoop persoonlijk dat binnenkort de eerste reviews beschikbaar komen van de Core One.
De belangrijkste vraag is: wat wil je printen? Alleen PLA/PETG? of materialen welke enclosed geprint moet worden (ABS/ASA/PA/PC/etc)

Sowieso als je voor Prusa gaat en je kiest tussen MK4S of Core One, raad ik je de Core One aan (CoreXY, kleinere footprint en meer print volume)

Ik heb er 1 assembled besteld en gisteren 2 upgrade kits voor m’n huidige MK4S’en.

Als je twijfelt tussen Bambu of Prusa, zal ik maar eens goed gaan verdiepen in de forced “security” van Bambu, wat je totaal niet hebt met Prusa, die maakt zelfs nog firmware voor de MK2. Dus qua support en repareerbaarheid zit je bij Prusa sowieso beter.

Bambu is heel erg gebruiksvriendelijk, Prusa ook, maar Bambu wint het daar. Voor mij wegen de andere punten zwaarder en doe daarom mijn Bambu’s weg.

Een andere optie is de Zaxe X4, deze komt binnenkort op de markt, ze zijn nu distributeurs aan het regelen binnen BeNeLux. Qua specs wint deze het van Bambu en Prusa, een printkop die 350°C kan (wat Bambu en Prusa beide niet kunnen) en er ook nog eens goed uit ziet.

Als je met vragen zit, mag je die mij altijd stellen ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:46

Boullie

Da Bulster

Heb hem gelijk besteld zodra ik wist dat het kon. Was van plan om mijn MK4S te upgraden maar toch besloten de Core One kit te bestellen in plaats van de upgrade kit. Begin nu wel te twijfelen of ik straks dan mijn P1S of mijn MK4S ga verkopen. Gebruik toch liever 1 van de prusa's ivm geluid en de p1s wordt eigenlijk weinig gebruikt.
Trouwens ook nog gelijk de camera erbij besteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Boullie op 04-02-2025 14:51 ]

Boullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik wacht nog even tot ze een oplossing hebben voor de MMU3. Die "DIT IS GEEN PROTOTYPE" prototype zag er wel sexy uit en dat zou mij heel veel ruimte schelen, maar de vraag is of dat de uiteindelijke versie gaat worden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Bezulba schreef op maandag 10 februari 2025 @ 07:58:
Ik wacht nog even tot ze een oplossing hebben voor de MMU3. Die "DIT IS GEEN PROTOTYPE" prototype zag er wel sexy uit en dat zou mij heel veel ruimte schelen, maar de vraag is of dat de uiteindelijke versie gaat worden.
De versie zoals op de foto destijds getoond was zoals de tekst al zei, geen prototype :+
Maar ze zijn er wel mee bezig,... maar Jo kon/wilde er niet meer over zeggen :o
Zoals het nu is, zoals jij zei, is gewoon ruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ik hou ondertussen deze in de gaten: https://www.printables.co...2-prusa-core-one-coreboxx
De premium versie zou met support voor mmu3 moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Zoals altijd weer een goede video.

"Most unsatisfying peal of your life" :D

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 10-02-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toch wel opvallend dat veel van die video's een vergelijking hebben met de X1C. Ik heb het vermoeden dat daar de hand van Prusa achter zit. Ik vraag mij ook af of de vergelijking met de X1C de juiste is. Waarom geen vergelijking met de P1S?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Nouja, het is de meest voor de hand liggende vergelijking aangezien ze in dezelfde prijsklasse liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Caelorum schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:23:
Nouja, het is de meest voor de hand liggende vergelijking aangezien ze in dezelfde prijsklasse liggen.
Prijs is voor mij nooit de leidende vergelijkingsgrond. Ik kijk liever naar vergelijkbare basale functionele eigenschappen, zoals bijvoorbeeld printvolume of het aantal printkoppen om een voorselectie te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 10-02-2025 12:27 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:58
ocf81 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Prijs is voor mij nooit de leidende vergelijkingsgrond. Ik kijk liever naar vergelijkbare basale functionele eigenschappen, zoals bijvoorbeeld printvolume of het aantal printkoppen om een voorselectie te maken.
Raar. je vergelijkt de verwarmde stoelen van een Toyota Yaris toch ook niet de verwarmde stoelen van een BMW 5 serie?

Vergelijkingen gaan altijd op prijs en wat je krijgt voor die prijs.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

chaoscontrol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Raar. je vergelijkt de verwarmde stoelen van een Toyota Yaris toch ook niet de verwarmde stoelen van een BMW 5 serie?

Vergelijkingen gaan altijd op prijs en wat je krijgt voor die prijs.
Raar? Nee, heel logisch juist. Je vergelijkt een auto toch niet in eerste instantie op de aankoopprijs? Je kijkt naar de vorm, inhoud, bereik en motorvermogen voor je voorselectie. en dan ga je eens kijken naar de prijs. De prijs is altijd slechts een illusie die de fabrikant je voorhoudt en is daarom het laatste waar je naar moet kijken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik ben het met je eens, maar deze printers zijn op consumenten gericht. Die zien een Core One en een X1C van dezelfde prijsklasse en willen weten wat het verschil is.
Er zijn ook reviews over de verschillen tussen de P1S en de X1C en de verschillen van de Core One en de MK4S worden ook regelmatig benoemd. Indirect zijn de reviews er verder dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
En nog een video van Taylor:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Caelorum schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:32:
Ik ben het met je eens, maar deze printers zijn op consumenten gericht. Die zien een Core One en een X1C van dezelfde prijsklasse en willen weten wat het verschil is.
Er zijn ook reviews over de verschillen tussen de P1S en de X1C en de verschillen van de Core One en de MK4S worden ook regelmatig benoemd. Indirect zijn de reviews er verder dus gewoon.
In de basis heb je daar wel gelijk. Maar daar moet wel bij worden opgemerkt dat review een reactie is op een product op dat moment en er kunnen in de loop der tijd veranderingen optreden. Er zijn ook zaken die wellicht onbesproken blijven omdat ze in een vergelijking met andere machines op dat moment niet zo relevant zijn.
Maar daarnaast is het enkel direct vergelijken van de Core ONE met de X1C om nog een andere reden wel bezwaarlijk. Er zijn genoeg andere machines die op zich geen X1C zijn en veel dichter in de buurt van een Core ONE komen met bijvoorbeeld Klipper als firmware. Door je te focussen op de vergelijking met de X1C creëer je een verhaal dat afleidt van de andere mogelijkheden. Het is vergelijkbaar met hoe de media dit met de politiek doen. Je krijgt een soort vernauwd beeld voorgeschoteld dat eigenlijk maar de halve waarheid is. Dat wil niet zeggen dat Prusa een slechte printer is of dat de Core ONE de prijs niet waard is, maar je moet denk ik ook wel een printer als een eventuele K2 of K1C met filamentwisselaar of de Adventurer 5M Pro, als deze eenmaal zijn filamentwisselaar krijgt, etc. in de vergelijking meenemen voor een echt eerlijke review.
Ik krijg nu het gevoel dat de marketing van Prusa een beetje begint te handelen als de makers van videokaarten, waarbij je een review guide krijgt die je tot de letter moet volgen anders ben je als reviewer de sjaak. Daar ben ik helemaal niet blij mee.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De vraag is of ze daadwerkelijk richtlijnen meekrijgen voor de review, of dat ze gewoon de meest voor de hand liggende content maken.
Een review zoals jij lijkt te willen met vergelijking met meerdere apparaten is gewoon duur en tijdrovend. Niet iets wat je even in een weekje of twee á drie eruit pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door rinkel op 10-02-2025 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:25:
[...]

Printvolume en aantal koppen is hetzelfde tussen de p1 en x1 ...

Ook ik vind het een betere vergelijking met X1. X1 is ontworpen voor enclosed, later kwam p1 als de open versie (welke later weer als enclosed optie kwam :+ )

Edit:
Zie nu dat ik in batch 2 zit van de CORE One :o Zou eerst eind Februari verzonden worden, en zie nu dat batch 2 vanaf 12 februari verzonden wordt O+

[ Voor 12% gewijzigd door iMars op 10-02-2025 16:00 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:49
It's Alive!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iZIa3zLAMQmZNNaWown9n6t92c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhutZwtGVNQsHnpIEMUk51kX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEqM9pNTIQwKpfjrhsUE3MfJzIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUB21Goy78s0hZmXtVsjPeEk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PQblMXSsJYEgIZIC7LT0XxczEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpnzIHuT0KBSW1ziO4kixqTy.jpg?f=fotoalbum_tile

Setup was een fluitje van een cent. De comments dat de lcd kabel te kort is deel ik absoluut niet, ik had voldoende ruimte. (haal wel de montage plaat weg, zit met magneten vast) De NFC connect kreeg ik niet voor elkaar doordat ik niet goed achter de printer kon komen met m'n telefoon. Inderdaad up-and-running binnen 15/20 minuten.

Nu bezig met de eerste PLA print, de chamber temp stond ingesteld vanuit de slicer op 20 graden, t is hier 21.4 binnen dus die temperatuur gaat hij nooit halen. Dan begint de print dus ook niet en blijven de fans blazen, even via het tune menu aangepast naar 29 graden en printen maar.

Wat ik apart vond tijdens het calibrate dat de extruder een paar keer heen en weer tegen de rechter voorste hoek aan ging tikken. (denk aan t logo van de screensaver die in een hoek vast blijft tikken, beetje raar omschreven maar kan het niet anders uitleggen :+ ) Tijdens het begin van de print gebeurde dat weer en dat maakt best een lawaai.

Daarnaast had ik gelezen dat de printer crashed als je de printer op pauzeren zet en dan de deur opent, nog niet geprobeerd. Met alleen de deur open zetten pauzeert de printer in ieder geval netjes. Geluid is ok, een stuk stiller dan m'n oude MK3S maar nog steeds goed hoorbaar. Nog een laatste toevoeging: zelfde print op de MK3S: 1 uur en 20 min, Core one: 30 min :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

FreezingPixels schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:17:
It's Alive!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Setup was een fluitje van een cent. De comments dat de lcd kabel te kort is deel ik absoluut niet, ik had voldoende ruimte. (haal wel de montage plaat weg, zit met magneten vast) De NFC connect kreeg ik niet voor elkaar doordat ik niet goed achter de printer kon komen met m'n telefoon. Inderdaad up-and-running binnen 15/20 minuten.

Nu bezig met de eerste PLA print, de chamber temp stond ingesteld vanuit de slicer op 20 graden, t is hier 21.4 binnen dus die temperatuur gaat hij nooit halen. Dan begint de print dus ook niet en blijven de fans blazen, even via het tune menu aangepast naar 29 graden en printen maar.

Wat ik apart vond tijdens het calibrate dat de extruder een paar keer heen en weer tegen de rechter voorste hoek aan ging tikken. (denk aan t logo van de screensaver die in een hoek vast blijft tikken, beetje raar omschreven maar kan het niet anders uitleggen :+ ) Tijdens het begin van de print gebeurde dat weer en dat maakt best een lawaai.

Daarnaast had ik gelezen dat de printer crashed als je de printer op pauzeren zet en dan de deur opent, nog niet geprobeerd. Met alleen de deur open zetten pauzeert de printer in ieder geval netjes. Geluid is ok, een stuk stiller dan m'n oude MK3S maar nog steeds goed hoorbaar. Nog een laatste toevoeging: zelfde print op de MK3S: 1 uur en 20 min, Core one: 30 min :o
Nice, ik moet nog heel eventjes geduld hebben (als het goed is gaan ze morgen batch 2 versturen).
Leuk feitje: Ik had een print op de MK4S a 15u50, exact dezelfde settings op de XL en daar is ie 16u30 bezig. Zelfde print gesliced met dezelfde settings voor CORE One (misschien afkorten met C1 :+ ) en daar is het 12u30-ish ... nog al een verschil als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:12
FreezingPixels schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:17:
It's Alive!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Dat ziet er gaaf uit zeg! Die kast lijkt mij maatwerk maar indien niet, hoor ik het graag :) .

Waar ik wel benieuwd naar ben en nog niet echt een antwoord op heb kunnen vinden is of het filament ook aan de andere kant geplaatst kan worden. Mijn C1 komt er hopelijk snel aan (batch 2) en ik ben van plan 'm in een hoek te zetten maar dan kan ik niet goed bij het filament dus het zou handig zijn als ik dit kan verplaatsen. Indien niet, dan moet ik misschien even een ander plekje gaan zoeken :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Zou wel moeten kunnen. Het oranje deel dat je rechts ziet en waar het filament doorgaat zit ook links, volgens het productfilmpje: YouTube: Prusa CORE One - Fully Enclosed, High-Speed CoreXY 3D Printer With A... en YouTube: Prusa CORE One - Fully Enclosed, High-Speed CoreXY 3D Printer With A...
Ergens ook logisch, want de deur kan ook omgewisseld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baynes
Ja dat zou inderdaad wel logisch zijn maar ik heb het nog nergens expliciet gehoord of gezien, ik ga er maar gewoon vanuit dat het wel kan.

EDIT: Had even iets beter moeten zoeken. Mister Prusa zelf geeft in dit Reddit draadje aan dat het niet kan: https://www.reddit.com/r/...m_source=share&utm_term=1 .

[ Voor 51% gewijzigd door Baynes op 12-02-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ai. Nouja, klinkt alsof het op zich wel kan, als je maar wilt klussen. Iemand gaat vast die mod wel maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voronwë
Ivan Miranda heeft ook al een Core One draaien. Hij zegt er niet veel over in zijn laatste video, maar hij is wel erg positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:29
@rinkel
Wil je niet vroegtijdig bang maken, maar de Core One weet de P1S prima te verslaan:

Met VFA produceren :o

Nou heb ik zelf ook een kit order uitstaan, maar krijg wel weer Prusa Mini flashbacks :X
Prusa Forum en reddit lopen ook al wat topics over, ik wacht nog ff af. Maar twijfel wel of ik mijn MK4S daar nou voor in moet ruilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Baynes schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:52:
[...]

Dat ziet er gaaf uit zeg! Die kast lijkt mij maatwerk maar indien niet, hoor ik het graag :) .

Waar ik wel benieuwd naar ben en nog niet echt een antwoord op heb kunnen vinden is of het filament ook aan de andere kant geplaatst kan worden. Mijn C1 komt er hopelijk snel aan (batch 2) en ik ben van plan 'm in een hoek te zetten maar dan kan ik niet goed bij het filament dus het zou handig zijn als ik dit kan verplaatsen. Indien niet, dan moet ik misschien even een ander plekje gaan zoeken :D .
Hey, is die van jou al verzonden? Vanaf vandaag beginnen ze aan batch 3, maar die van mij is nog steeds niet verzonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baynes
iMars schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:08:
[...]

Hey, is die van jou al verzonden? Vanaf vandaag beginnen ze aan batch 3, maar die van mij is nog steeds niet verzonden :+
Jep! Ik kreeg gisterochtend bericht, komt morgen aan als het goed is. Ik had 21-11 besteld rond 8u 's ochtends. Vanaf vandaag batch 3 betekent op zich niet dat ze al klaar zijn met batch 2 maar het zal vast niet lang meer duren voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
Ik heb de assembly kit besteld, ben eens benieuwd. Als ik het zo lees zal dat waarschijnlijk pas voor eind maart/april zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
lennertvdkort schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:34:
@rinkel
Wil je niet vroegtijdig bang maken, maar de Core One weet de P1S prima te verslaan:
[YouTube: First print from the Prusa Core One looking pretty good #printfarm #3dprinting #3dprint #3dprinter]
Met VFA produceren :o

Nou heb ik zelf ook een kit order uitstaan, maar krijg wel weer Prusa Mini flashbacks :X
Prusa Forum en reddit lopen ook al wat topics over, ik wacht nog ff af. Maar twijfel wel of ik mijn MK4S daar nou voor in moet ruilen..
Daar zit idd wel wat VFA op de walls, ik hoop dat het minder erg is dan op de P1S, dat is echt een drama op bepaalde snelheden, maar als ik de outer walls op 50mm/s print valt het mee. Het is wel veel erger dan op mijn Prusa Mini.
Gezien mijn ervaringen met Prusa zal het vast goed komen.

Ik zit in batch 7 (ik had mijn eerdere order gecanceled....), ergens in maart dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Baynes schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Jep! Ik kreeg gisterochtend bericht, komt morgen aan als het goed is. Ik had 21-11 besteld rond 8u 's ochtends. Vanaf vandaag batch 3 betekent op zich niet dat ze al klaar zijn met batch 2 maar het zal vast niet lang meer duren voor jou.
Ik had 25-11 verstuurd, zal wel ergens deze week verzonden worden, we zien wel :+
roel0 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:53:
Ik heb de assembly kit besteld, ben eens benieuwd. Als ik het zo lees zal dat waarschijnlijk pas voor eind maart/april zijn
Heb 2 kit (MK4S upgrade) besteld voor mn MK4's, zal ook wel effe duren :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
rinkel schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Daar zit idd wel wat VFA op de walls, ik hoop dat het minder erg is dan op de P1S, dat is echt een drama op bepaalde snelheden, maar als ik de outer walls op 50mm/s print valt het mee. Het is wel veel erger dan op mijn Prusa Mini.
Gezien mijn ervaringen met Prusa zal het vast goed komen.
https://forum.prusa3d.com...cts-on-xy-straight-edges/
Hier zie je het duidelijker, hij heeft een paar uur geleden gepost dat hij hem terug gaat sturen naar Prusa zodat ze daar kunnen kijken wat het is.
Mijn ervaringen met Prusa zijn wat meer mixed, vanaf de MK3 al een prusa printer. Sommige beloftes komen ze niet na, of pas met een S upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
lennertvdkort schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:00:
[...]

https://forum.prusa3d.com...cts-on-xy-straight-edges/
Hier zie je het duidelijker, hij heeft een paar uur geleden gepost dat hij hem terug gaat sturen naar Prusa zodat ze daar kunnen kijken wat het is.
Mijn ervaringen met Prusa zijn wat meer mixed, vanaf de MK3 al een prusa printer. Sommige beloftes komen ze niet na, of pas met een S upgrade.
Oei, ja, dat is zeker net zo erg als op mn P1S....
Niet best...
Maar bij de P1S en X1C gaat het nooit opgelost worden, hopelijk wel bij Prusa.

Het is overigens wel een beetje een issue bij coreXY machines in t algemeen, je ziet dit behoorlijk vaak, ook bij andere merken. De X en Y staan met elkaar in verbinding door de belts. Als X beweegt kan dit effect hebben op Y.

Toch wel apart dat mijn Voron Trident hier veel minder last van heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 18-02-2025 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:15
Net de kit versie besteld. Verzending ergens in Maart. Ben benieuwd. Had lange tijd niet echt een "behoefte" om dingen te printen. Maar recentelijk had ik iets nodig en het gemak waarmee dat ging was een eye-opener.

Keuze is meer principeel dan technisch om eerlijk zijn. Made in Europe spreekt me de laatste tijd wel aan. Dan moet het wel goed zijn. En op basis van reviews maak ik me daar geen zorgen over.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

DomiGijzen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:39:
Net de kit versie besteld. Verzending ergens in Maart. Ben benieuwd. Had lange tijd niet echt een "behoefte" om dingen te printen. Maar recentelijk had ik iets nodig en het gemak waarmee dat ging was een eye-opener.

Keuze is meer principeel dan technisch om eerlijk zijn. Made in Europe spreekt me de laatste tijd wel aan. Dan moet het wel goed zijn. En op basis van reviews maak ik me daar geen zorgen over.
Yup, ik ben daar ook meer en meer van. Alle Bambulabs zijn weg, heb nu Prusa’s, Vorons, en Ratrig (Portugal).

Vandaag tracking mogen ontvangen, dinsdag wordt ie geleverd *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
DomiGijzen schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:39:

Heel herkenbaar. Ik wil eigenlijk steeds meer uit de EU, helaas komt mijn favoriete filament uit China. Iets beter zoeken nog maar. Ik krijg ook steeds minder behoefte om iets uit de VS te halen, maar dat is mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rinkel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Heel herkenbaar. Ik wil eigenlijk steeds meer uit de EU, helaas komt mijn favoriete filament uit China. Iets beter zoeken nog maar. Ik krijg ook steeds minder behoefte om iets uit de VS te halen, maar dat is mijn ding.
VZIW wordt Formfutura in NL gemaakt. Het print aardig oké, als je het mij vraagt. Misschien dat dan gebruiken?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:01
rinkel schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:54:
[...]

Colorfabb is te duur?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Als je besteld, betaal je op moment van bestelling of op moment van shipping? Ik wil hem assembled bestellen, maar moet dan nog wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 21:34
Cardinal schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:50:
Als je besteld, betaal je op moment van bestelling of op moment van shipping? Ik wil hem assembled bestellen, maar moet dan nog wel even wachten.
je dient te betalen op moment van bestelling, ten minste zo was bij de pre order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Betalen bij bestelling.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Wat @trinity999 en @DomiGijzen zeggen, betalen bij bestellen, altijd al zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
Morgen start de uitlevering van Batch 4 en ik zit in Batch 3, ik verwacht nu toch stilletjes de verzend bevestiging. Vooralsnog lees ik nergens op de site dat er vertraging is opgetreden in de batch planningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

trinity999 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:27:
Morgen start de uitlevering van Batch 4 en ik zit in Batch 3, ik verwacht nu toch stilletjes de verzend bevestiging. Vooralsnog lees ik nergens op de site dat er vertraging is opgetreden in de batch planningen.
Ik hoop het voor je :) Ik zit in batch 2 en die van mij is pas vrijdag verzonden ;)

Edit: zou vandaag binnen komen, maar heeft vertraging :X

[ Voor 6% gewijzigd door iMars op 25-02-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Whoop whoop *O* *O* *O*

Die van mij is zojuist afgeleverd :o Kan er pas morgenavond iets mee doen... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Haha, dat is zoo herkenbaar :)

Ik zou het wel fijn zijn als Prusa met een zelf gehoste optie komt voor het slicen op je telefoon. Maar helaas lijkt dat een brug te ver te zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:23:
Whoop whoop *O* *O* *O*

Die van mij is zojuist afgeleverd :o Kan er pas morgenavond iets mee doen... -O-
Feli!
VFA test?

• iMars

iMars

Full time prutser

Vanavond even op mijn gemak uit de doos halen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort

voor de geïnteresseerden hier iig een teardown video!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Er zijn nog maar weinig foto's van CORE One's in dit topic, hopelijk wordt dat gauw aangevuld zodra er meerdere batches verzonden zijn *O*

Dit is en mijn een van mijn hoekjes (niet zo fancy als bij @FreezingPixels :o ) 2x BL X1C hebben ruimte gemaakt voor een Ratrig IDEX en een Prusa Core one :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0weFtI3dC8jVmBEKOxz_ozI7DAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qw9T40Xd9ip0hxIMkTKAqeOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:09:
Er zijn nog maar weinig foto's van CORE One's in dit topic, hopelijk wordt dat gauw aangevuld zodra er meerdere batches verzonden zijn *O*

Dit is en mijn mijn hoekjes (niet zo fancy als bij @FreezingPixels :o ) 2x BL X1C hebben ruimte gemaakt voor een Ratrig IDEX en een Prusa Core one :+
[Afbeelding]
Klein printertje lijkt het zo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezingPixels
iMars schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:09:

Dit is en mijn mijn hoekjes (niet zo fancy als bij @FreezingPixels :o ) 2x BL X1C hebben ruimte gemaakt voor een Ratrig IDEX en een Prusa Core one :+
[Afbeelding]
Als vogelnest werkt de printer ook goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKaAxo9eGdMrPpcw_FnpRebFYd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z946ukSa6BhCUpkaojAlb0Su.jpg?f=fotoalbum_large :+

Ik moet toch bekennen dat er wel wat kinderziektes in zitten, voornamelijk in de software:
-Nozzle Cleaning Failed - 5x gehad, Unload filament en op nieuw laden werkt
-'Blue screen of Death - meerdere keren gehad, voornamelijk door de deur sensor maar ook random.
-'Door sensor' - deze werkt soms niet. Ik ga denk de sensor helemaal uitzetten.
-'Chamber temp' - Deze krijg ik niet lager dan 30 graden, staat vanuit de slicer altijd op 20 ingesteld en als je deze vergeet aan te passen begint de print niet en kan je weer handmatig deze op de printer aanpassen
-'Failed Prints' - Door de snelheid tikt hij veel eerder de print van het bed. Ik heb nu meer failed prints gehad dan bij de MK3s
-'High Flow Nozzle' - Clogged eerder met speciale filamenten, geprobeerd om met hout filament te printen maar dat ging niet helemaal soepel. De extruder begon te clicken/tikken
-'Prusa USB' - de meegeleverde USB drive crashed soms, ook na formatteren. Nu een andere usb er in.
-'Geluid' - De printer maakt overal meer geluid dan de mk3s, op t werk hebben we ook een mk4 en XL staan + core, en de core maakt toch echt de meeste herrie, voornamelijk door de fans maar ook het frame zelf.
-'Bereikbaarheid extruder' - Door de metalen steun voor de extruder is onderhoud wat lastig, deze zit ook gewoon op een rare plek en zorgt er bij kleinere prints ook voor dat je minder makkelijk op t bed kan kijken. (beetje mierenneuken)

Edit: 1 ding ik nog ben vergeten toe te voegen. Errrggg veel last van warping met PLA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

rinkel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Maar die RatRigs zijn ook joekels van printers!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:11:
[...]

Maar die RatRigs zijn ook joekels van printers!
Dat idee had ik al ja, moet zeggen dat mijn Voron Trident 250 al een flink stuk groter is dan de P1S.
(Maar print wel veel mooier :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Hahaha ja he? :+ Dat was ook mijn eerste gedachte :o
Pak 'm beneden uit en dacht, nice! Mooi formaat! Zet 'm naast mn Ratrig en dacht "Damnnnnn wat klein".
FreezingPixels schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Als vogelnest werkt de printer ook goed:
[Afbeelding] :+
Vanaf de eerste layer al los gelaten lijkt wel? Ik heb de 'tik' dat ik altijd even kijk of de eerste laag goed gaat. Op eigenlijk alle printers die ik heb (op de Ratrig na, daar ben ik nog aan het tunen) vertrouw ik ze en zou ik een fire & forget kunnen doen, maar als tijdens bedlevelen nog en stukje filament verkeerd zit (wat heeeeeel soms gebeurd), kan je een complete print vergallen, dus altijd ff kijken (werkt ook best wel therapeutisch :o )
Ik moet toch bekennen dat er wel wat kinderziektes in zitten, voornamelijk in de software:
-Nozzle Cleaning Failed - 5x gehad, Unload filament en op nieuw laden werkt
Hmmm, heb er nu al meerdere prints erop zitten, groot en klein, maar deze nog niet meegemaakt.
-'Blue screen of Death - meerdere keren gehad, voornamelijk door de deur sensor maar ook random.
[...]
-'Door sensor' - deze werkt soms niet. Ik ga denk de sensor helemaal uitzetten.
Ik laat 'm nu voor wat het is, maar vraag me af wat het echte nut is? Bij low temp prints maakt het niet uit en bij high temp prints laat je het wel uit je hoofd om de deur open te doen lijkt me?
-'Chamber temp' - Deze krijg ik niet lager dan 30 graden, staat vanuit de slicer altijd op 20 ingesteld en als je deze vergeet aan te passen begint de print niet en kan je weer handmatig deze op de printer aanpassen
Bij mij staat ie op 20 (nog niet aangepast, kan je handmatig doen als je het vergeten bent op de printer) Maar bij mij loopt de temperatuur al gauw op naar 26~28ºC maar begint gewoon met printen. Wel de fans op max, maar moet zeggen dat ik dat nog niet eens zoveel lawaai vind (zegt misschien wat over mij :+ )
-'Failed Prints' - Door de snelheid tikt hij veel eerder de print van het bed. Ik heb nu meer failed prints gehad dan bij de MK3s
Ik blijf sowieso altijd wel zoveel mogelijk weg bij de rand van het bed, maar gisteren een bed vol met kleine beertjes geprint (allemaal 0,5~1cm van de rand maar geen issues).
-'High Flow Nozzle' - Clogged eerder met speciale filamenten, geprobeerd om met hout filament te printen maar dat ging niet helemaal soepel. De extruder begon te clicken/tikken
Wat versta je onder speciale filamenten? CF? GF? Glow? Of 'gewoon' hight temp? Ik print met de standaard HF nozzle sowieso geen van de eerste categorie, alleen plain PLA/PETG/ABS, voor de rest neem ik een hardend HF nozzle (de Phaetus SIC is erg mooi geprijsd, heb ik op de XL zitten)
-'Prusa USB' - de meegeleverde USB drive crashed soms, ook na formatteren. Nu een andere usb er in.
Dat is het eerste wat ik doe, heb meerdere keren issues gehad, bij mij gaat er gelijk een sandisk erin met aan de ene kant USB-A en de andere kant USB-C (lang leve mac zonder USB-A). Heb het een paar keer aangekaart, maar dan krijg je een nieuwe toegestuurd. Dat vind ik geld verspilling als ik weet dat ik daar toch weer issues mee ga krijgen.
-'Geluid' - De printer maakt overal meer geluid dan de mk3s, op t werk hebben we ook een mk4 en XL staan + core, en de core maakt toch echt de meeste herrie, voornamelijk door de fans maar ook het frame zelf.
Vergeleken met de MK3S+ (die ik had) maakt bijna elke printer wel meer geluid. De MK4S maakt ook meer geluid omdat die sneller accelereert, dat maakt nou eenmaak geluid. Vind het persoonlijk wel meevallen, maar je hebt gelijk, het maakt wel meer geluid dan de MK3S.
-'Bereikbaarheid extruder' - Door de metalen steun voor de extruder is onderhoud wat lastig, deze zit ook gewoon op een rare plek en zorgt er bij kleinere prints ook voor dat je minder makkelijk op t bed kan kijken. (beetje mierenneuken)
Heb daar nog geen last van gehad en niet op gelet eigenlijk. Zal zo eens kijken. Moet sowieso de nozzle gaan vervangen voor als ik met wat CF/GF wil gaan printen :+
Edit: 1 ding ik nog ben vergeten toe te voegen. Errrggg veel last van warping met PLA.
Totaal geen last van, print je op de originele plaat? De gladde? Of op een andere plaat?

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 04-03-2025 08:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Tegenwoordig hebben de meeste printers inmiddels wel auto-z, dus een goede eerste laag. Dat een print dan alsnog loskomt ligt, volgens mij, niet aan de printer, maar aan het printoppervlak (niet schoon, te koud, etc).
Een uitzondering is dat de print wordt omgestoten door de nozzle, maar dat kun je meestal wel voorkomen met z-hop.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 06-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreezingPixels
T was inderdaad niet de 1e laag, pas halverwege van t bed getikt (even voor de foto terug gelegd). 1e laag gaat super, groot verschil met de mk3s. Ik denk dat de rest gewoon wat proberen wordt en dat de stap van een mk3s naar deze machine gewoon een stuk groter is waarbij meer is af te stellen en de machine zelf ook wat gevoeliger is.

Als t werkt dan werkt t mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1g2l88lP87hdiCH4bNMpwNKEZWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rdC7KHHwvNRl1PpTnik604sX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJP-rpvExQYzcFpXto4-FLw9e64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jft2ExtWwILMZBVg8mc11n2M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWRvBBmANdu0jBhvpADpY13bK88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQTsiShyG4DK6TxMKLa4FaOK.jpg?f=fotoalbum_tile

(Prusa Woodfill voor de poten, Prusa PVB Natural Transparent voor de kap en Prusa galaxy voor de zwarte onderkant. )

[ Voor 3% gewijzigd door FreezingPixels op 06-03-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Zo, deze week ben ik aan de beurt, batch 7.
Zijn er hier mensen die in batch 6 zitten?

Ik ben altijd erg te spreken geweest over Tungsten Carbide (Wolfraam) nozzles. Ik kwam er een tegen voor de Nextruder. Deze ook maar besteld. Merk: DUROZZLE (nog nooit van gehoord). De DiamondBack vind ik wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-05 23:04
Ik hoop deze maand een update te krijgen over de upgrade kit, maar helaas blijft het aan de kant van de upgrade kits heel erg stil.
rinkel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:24:

Ik ben altijd erg te spreken geweest over Tungsten Carbide (Wolfraam) nozzles. Ik kwam er een tegen voor de Nextruder. Deze ook maar besteld. Merk: DUROZZLE (nog nooit van gehoord). De DiamondBack vind ik wat te duur.
De diamondbacked zijn inderdaad duur, ik heb er nu 2 maanden geleden de 0.4 en 0.6mm gekocht, en ben daar zeer tevreden over. Wat ik wel merk is dat ik met de hotend temperatuur altijd wat lager moet gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
BladeSlayer1000 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:59:
Ik hoop deze maand een update te krijgen over de upgrade kit, maar helaas blijft het aan de kant van de upgrade kits heel erg stil.

[...]

De diamondbacked zijn inderdaad duur, ik heb er nu 2 maanden geleden de 0.4 en 0.6mm gekocht, en ben daar zeer tevreden over. Wat ik wel merk is dat ik met de hotend temperatuur altijd wat lager moet gaan zitten.
Ik twijfel nog, ik heb straks 3 printers, waarvan ik er dan 2 met die nozzle wil uitrusten.
Diamant heeft zeer goede warmte geleiding, veel beter nog dan messing of koper, dus idd op wat lagere temp printen. Dit vond ik altijd het nadeel van hardmetalen nozzles, zoals de Nozzle X, daar moest de temp juist een graad of 10 hoger.
Bambu heeft daar dan wel weer een setting voor in de firmware: Normale of hardmetalen nozzle.

Ik ga vooralsnog voor de Obsidian en de Tungsten Carbide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 21:58
rinkel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:24:

Batch 6 hier, maar nog steeds niet verzonden :-(
Het schijnt dat de batches overlappen. Als het goed is, volgens de support chat, wordt mijn core one vandaag of morgen verzonden.

Dus batch 6 = medio batch 7

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

BladeSlayer1000 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:59:

[...]

Diamondback heb ik altijd te duur gevonden voor wat je ervoor krijgt. Zo vind ik de Obxidian eigenlijk ook wel "te" prijzig. Ik had er 5 in mijn XL zitten en binnen een jaar begon er 2 nozzles al slecht te printen (cold pulls gedaan etc). Ik heb er nu Phaetus SIC erin zitten. Ook hardened en HF, maar veel betaalbaarder:

Diamondback: €150
Obxidian: €60
Phaetus SiC: €24

Durozzle tungsten ken ik niet, zie ook niet veel info op de website.

Misschien ga ik op een van de C1's een adapter en een Bondtech CHT BiMetal erop zetten (die zitten ook in de Ratrig O+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:01:
[...]

Diamondback heb ik altijd te duur gevonden voor wat je ervoor krijgt. Zo vind ik de Obxidian eigenlijk ook wel "te" prijzig. Ik had er 5 in mijn XL zitten en binnen een jaar begon er 2 nozzles al slecht te printen (cold pulls gedaan etc). Ik heb er nu Phaetus SIC erin zitten. Ook hardened en HF, maar veel betaalbaarder:

Diamondback: €150
Obxidian: €60
Phaetus SiC: €24

Durozzle tungsten ken ik niet, zie ook niet veel info op de website.

Misschien ga ik op een van de C1's een adapter en een Bondtech CHT BiMetal erop zetten (die zitten ook in de Ratrig O+ )
Ik heb altijd al wel mijn twijfels gehad over die Obxidian nozzles, ik heb er een paar op mn Voron, maar print meestal met de normale nozzle en wissel alleen als t nodig is. Maar eigenlijk wil ik gewoon een print-alles-nozzle.

Thomas Sanladerer heeft ze ooit eens getest, daar gingen ze uiteindelijk stuk, maar hij vond ze wel ok.
Volgens mij is Tungsten Carbide vele malen harder, dat is ook geen coating zoals Obxidian.
Tungsten (Wolfraam) heeft wel wat mindere warmtegeleiding dan messing of koper.
Die Phaetus SiC ken ik niet, zal ik ook eens naar kijken.

Ik las wel het volgende:
Silicon carbide, with a hardness of 9.5 on the Mohs scale, outperforms tungsten carbide, which has a hardness of 8.5-9
Interessante nozzle. Ook betere warmtegeleiding dan Wolfraam. Alleen wat kwetsbaarder.

Besteld, bij levendigs

[ Voor 8% gewijzigd door rinkel op 13-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Henkus schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:04:
[...]

Batch 6 hier, maar nog steeds niet verzonden :-(
Het schijnt dat de batches overlappen. Als het goed is, volgens de support chat, wordt mijn core one vandaag of morgen verzonden.

Dus batch 6 = medio batch 7
Ik heb het ook even gevraagd, voor de 18e

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Heb net eens gevraagd hoe het met de KIT versie zit. Die begint te verschepen vanaf eind Maart. Dan krijgen alle bestellingen ook een batch nummer en wordt de batch planning bekend.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 21:58
rinkel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Ik heb het ook even gevraagd, voor de 18e
Over de shipping van mijn order kreeg ik 2 dagen geleden, dat ie binnen 2 dagen verzonden wordt.
Helaas niet het geval

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:17:
[...]

[...]

Interessante nozzle. Ook betere warmtegeleiding dan Wolfraam. Alleen wat kwetsbaarder.

Besteld, bij levendigs
Mja, voor die prijs voor een nozzle, koop ik er wel een paar extra voor het geval er een sneuveld ;)
De duurdere nozzles vind ik tot nu toe niet z'n geld waard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Mja, voor die prijs voor een nozzle, koop ik er wel een paar extra voor het geval er een sneuveld ;)
De duurdere nozzles vind ik tot nu toe niet z'n geld waard :+
Een Diamondback vind ik ook wel heel erg veel geld, maar deze valt toch nog wel mee? €24,75
Ik vind het zelf erg prettig als ik niet van nozzle hoef te wisselen, gewoon een nozzle die alles kan printen.
Ik heb net de nozzle van mijn Voron vervangen (messing), en de prints zijn weer een stuk beter. Je merkt bijna niet dat een nozzle slechter wordt, omdat het zo langzaam gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Een Diamondback vind ik ook wel heel erg veel geld, maar deze valt toch nog wel mee? €24,75
Ik vind het zelf erg prettig als ik niet van nozzle hoef te wisselen, gewoon een nozzle die alles kan printen.
Ik heb net de nozzle van mijn Voron vervangen (messing), en de prints zijn weer een stuk beter. Je merkt bijna niet dat een nozzle slechter wordt, omdat het zo langzaam gaat.
Als je het over de Phaetus SiC hebt, dan ja :+ Daarvan heb ik er nu 5 in de XL zitten en 1 in de Core One. Tot nu toe bevallen deze nozzles mij uitermate goed!

Ik bedoelde de Obxidian (€60) en Diamondback (€150) :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Als je het over de Phaetus SiC hebt, dan ja :+ Daarvan heb ik er nu 5 in de XL zitten en 1 in de Core One. Tot nu toe bevallen deze nozzles mij uitermate goed!

Ik bedoelde de Obxidian (€60) en Diamondback (€150) :o
Helder, ik las het net terug ja.
Ik heb net een complete set alvast in elkaar gezet, nu de printer nog...
Ik heb ook een obxidian in mijn order staan, misschien maar vervangen door iets anders, kan de order nog wijzigen.

Ik heb net een printje in PLA gedaan met een Obxidian nozzle op mn Voron, maar die is wel een stukje matter dan met een messing nozzle. Dit betekent dat een Obxidian nozzle niet dezelfde warmtegeleiding heeft. Dat is niet wat ik overal lees eigenlijk.
Ik heb nog geen alternatief voor de Revo Obxidian gevonden, maar dat is voor t andere topic.

Edit
Order gewijzigd, Obxidian eruit, extra bedsheet erin.

[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 14-03-2025 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
rinkel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb net een printje in PLA gedaan met een Obxidian nozzle op mn Voron, maar die is wel een stukje matter dan met een messing nozzle. Dit betekent dat een Obxidian nozzle niet dezelfde warmtegeleiding heeft. Dat is niet wat ik overal lees eigenlijk.
Ik heb nog geen alternatief voor de Revo Obxidian gevonden, maar dat is voor t andere topic.

Edit
Order gewijzigd, Obxidian eruit, extra bedsheet erin.
'Jullie zijn ook lekker' :9 , ik van de week een Obxidian HF toegevoegd, toen las ik op een ander forum dat de HF niet perfect is. Hoef die super highspeed niet, dus omgezet naar een normale.
En nu weer twijfel, ooit een Nozzle X geprobeerd op mijn MK3S kreeg ik ook niet echt lekker werkend.
Misschien ook maar verwijderen, en de goedkopere Phaetus SiC proberen als mijn kit ooit komt(Van het weekend mijn MK4S verkocht, sindsdien alleen maar ruzie met mijn P1S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
lennertvdkort schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:20:
[...]

'Jullie zijn ook lekker' :9 , ik van de week een Obxidian HF toegevoegd, toen las ik op een ander forum dat de HF niet perfect is. Hoef die super highspeed niet, dus omgezet naar een normale.
En nu weer twijfel, ooit een Nozzle X geprobeerd op mijn MK3S kreeg ik ook niet echt lekker werkend.
Misschien ook maar verwijderen, en de goedkopere Phaetus SiC proberen als mijn kit ooit komt(Van het weekend mijn MK4S verkocht, sindsdien alleen maar ruzie met mijn P1S)
Kleine troost: de Obxidian is wel beter dan de NozzleX, dat is gewoon heel hard staal.
Ik heb net die SiC binnengekregen, kan er nog niet veel over zeggen anders dan dat ie er goed uit ziet :P
Ik heb ook een P1S (de Core One wordt mijn 4e printer) maar die print eigenlijk wel goed, behalve dan de flinke VFA op snelheden tussen 50 en 170 (outer wall)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Ik heb de normale Obxidian, niet de HF. Maar als je binnen 3/4 jaar al niet meer "normaal" PLA kan printen met een obxidian nozzle, zegt mij genoeg ;) NozzleX heb ik geen ervaring mee (thans, niet dat ik me kan herinneren ;) )

Ik had de E3D Obxidian HF nozzle in een van mijn X1C's (en een BiQu Revo in een andere X1C ook met Obxidian HF ... maar wederom, geen goede ervaringen. Mijn ervaring met de Bambu Obxidian was: terug naar de standaard hardened nozzle, print beter en goedkoper te vervangen (zoveel langer ging de Obxidian ook niet mee). De Revo Obxidian wel, maar prijs technisch blijf ik erbij: besteed niet te veel geld aan te dure nozzles als de normale hardened ook z'n werk goed kan doen, en zijn (vind ik) beter dan de dure. Als je de prijs afzet tegen de hoeveelheid materiaal wat je print, zijn de goedkopere/standaard hardened nozzles nog beter ook.
rinkel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Kleine troost: de Obxidian is wel beter dan de NozzleX, dat is gewoon heel hard staal.
Ik heb net die SiC binnengekregen, kan er nog niet veel over zeggen anders dan dat ie er goed uit ziet :P
Ik heb ook een P1S (de Core One wordt mijn 4e printer) maar die print eigenlijk wel goed, behalve dan de flinke VFA op snelheden tussen 50 en 170 (outer wall)
Ben benieuwd naar jouw ervaring met SiC. Ik heb er paar dagen geleden nog PET-CF mee geprint (wat print dat mooi zeg O+ )

Ik ben nu in transitie van printers, had er 11, nu nog "maar" 8... maar komen dadelijk weer 2 bij O-)
2x MK4S gaan dadelijk geüpgraded worden naar C1 O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ze lopen inmiddels 1 batch achter, morgen start batch 8, ik zit in batch 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinity999
ik zat in Batch 3 en die liep al bijna 2 batches achter. Hoop voor je dat ze het inmiddels weer wat hebben kunnen inlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:41
Ik ben als complete beginner aan het overwegen een Core One aan te schaffen. Ik ben precies de doelgroep voor Bambu Labs, maar met alles rondom hun gedrag voel ik me niet zo comfortabel met hun producten. Ik geef dan liever iets meer geld uit voor een printer waar ik me echt goed over kan voelen.

Als ik de keuze maak voor de Core One, welke zaken moet ik dan meebestellen? Wat filament natuurlijk. Ik wil best een paar materialen proberen. Heb ik meer dan alleen de stock build sheet nodig?

Ik overweeg ook een drybox. Zover ik kan lezen zijn er geen bijzonderheden voor welke ik met de Core One kan combineren.

Is het slim meteen een extra nozzle te halen? Zo ja, welke?

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

coptician schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:40:
Ik ben als complete beginner aan het overwegen een Core One aan te schaffen. Ik ben precies de doelgroep voor Bambu Labs, maar met alles rondom hun gedrag voel ik me niet zo comfortabel met hun producten. Ik geef dan liever iets meer geld uit voor een printer waar ik me echt goed over kan voelen.

Als ik de keuze maak voor de Core One, welke zaken moet ik dan meebestellen? Wat filament natuurlijk. Ik wil best een paar materialen proberen. Heb ik meer dan alleen de stock build sheet nodig?

Ik overweeg ook een drybox. Zover ik kan lezen zijn er geen bijzonderheden voor welke ik met de Core One kan combineren.

Is het slim meteen een extra nozzle te halen? Zo ja, welke?
Van Prusa:
spuitmond 0.6mm met coating geschikt voor met vezels versterkte filamenten
extra spuitmond 0.4mm (je gaat geheid eens een fout maken en dan heb je alvast de vervanger in huis)

Extra smooth plate
Extra satin plate

1 rol PETG Zwart
1 rol PETG Prusa Oranje
1 rol ASA Zwart
1 rol ASA Prusa Oranje
1 rol PLA naar keuze

Bij de Gamma:
Messing borstels

Bij de AH:
Afwasmiddel
Schuursponsjes
Microvezeldoek

Bij de Action of Xenos:
Luchtdicht afsluitbare opbergdozen waar een rol van 20x10 cm in past. (ervan uit gaande dat je voorlopig bij 1kg rollen blijft)
Opbergdoosje voor die microvezeldoek. (gewoon nooit ergens anders voor gebruiken dan het ontvetten van de plaatjes en apart houden zodat die niet vies wordt)

Bij de printwinkel
filamentdroger.
Meer filament :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Van Prusa:
extra spuitmond 0.4mm (je gaat geheid eens een fout maken en dan heb je alvast de vervanger in huis)

Extra smooth plate
Extra satin plate

1 rol PETG Zwart
1 rol PETG Prusa Oranje
1 rol ASA Zwart
1 rol ASA Prusa Oranje
1 rol PLA naar keuze

Bij de Gamma:
Messing borstels

Bij de AH:
Afwasmiddel
Schuursponsjes
Microvezeldoek

Bij de Action of Xenos:
Luchtdicht afsluitbare opbergdozen waar een rol van 20x10 cm in past. (ervan uit gaande dat je voorlopig bij 1kg rollen blijft)
Opbergdoosje voor die microvezeldoek. (gewoon nooit ergens anders voor gebruiken dan het ontvetten van de plaatjes en apart houden zodat die niet vies wordt)

Bij de printwinkel
filamentdroger.
@coptician
Bij de printer zit volgens mij standaard een smooth plate. Ik zou er een textured en een semi-smooth bij nemen.
Ik vind de textured een erg mooie structuur hebben. Deze is net iets fijner dan de standaard plates die je bij Voron of Bambu ziet. Overigens zijn de plates van Prusa naar mijn mening de beste die er zijn.
Ik zag dat Steve van het Voron team een prusa plate op zn Voron 2.4 had gemonteerd, kost je dan wel wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De reden om voor 2 gladde platen te gaan is dat je dan sneller kan doorgaan met printen. Toegegeven, daar projecteer ik dan wel mijn eigen voorkeur voor het gebruik van de gladde plaat, want die gebruik ik toch veruit het meest.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:41
Bedankt voor de adviezen! Ik ga ze doornemen en de benodigde zaken bijbestellen (als ik zo gek ben dit te doen...)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:01
Vond het jammer dat je niet voor powdercoat kan kiezen in plaats van smooth. Die bij sommige filamenten is de smooth wat kwetsbaar. Powdercoat niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Van Prusa:

Extra smooth plate
Extra satin plate

1 rol PETG Zwart
1 rol PETG Prusa Oranje
1 rol ASA Zwart
1 rol ASA Prusa Oranje
1 rol PLA naar keuze

Bij de Gamma:
Messing borstels

Bij de AH:
Afwasmiddel
Schuursponsjes
Microvezeldoek

Bij de Action of Xenos:

Bij de printwinkel
filamentdroger.
Sommige van deze is nogal smaak gebonden :+

@coptician
Ik zou eens kijken naar de Phaetus SiC nozzles, ik gebruik eigenlijk alleen maar 0.4 voor alles. Wil je veel grotere objecten printen, kan je 0.5 of 0.6 overwegen, wil je veel meer detail, kan je 0.2/0.25 overwegen (elke keuze heeft invloed op kwaliteit en printtijd ;) )

Extra smoothplate weet ik niet, maar kan een persoonlijke keuze zijn. Ik zou minimaal een textured en een satin plate erbij bestellen, wat @rinkel ook zegt. Ik print echt heel veel op de textured, en minder op de satin. Smooth is als adhesion een PRE is en/of je niet face-down print. Als je bijvoorbeeld iets face down print, doe je dat omdat de eerste laag mooier is dan de laatste laag (meestal) en daarnaast is een textured finish dan weer mooier dan een smooth plate (ook dit is smaak afhankelijk :+ )

Qua filament is het je eigen keuze. Waarom perse oranje? Wat wil je voornamelijk printen @coptician ? Prusament PLA print heel mooi en makkelijk... en veel mooie kleur opties.

Koop een spray bottle en wat flessen IPA isopropylalcohol 99% en bij de Action paar van die mega rollen keukenrol papier. Integenstelling tot wat @ocf81 zegt, ben ik zelf geen van van schuursponsjes. Ik maak na elke print de plaat schoon door er wat IPA op te sprayen en met een keukenrol velletje af te vegen. Maar ik zou zeggen, vind hier je eigen weg in. Ik gebruik dreft als last resort (ben te lui om iedere keer met de plaat naar beneden te lopen terwijl IPA perfect werkt :o )

Voor IPA bestel ik altijd per 12x 1 liter op werkenmetmerken. En dan kies ik voor 12x 1ltr a 59 euro (5 euro per liter en gratis bezorgen). Koop je minder, betaal je gauw het dubbele. Bij 3djake (goede site om te onthouden) betaal je gauw 10 euro voor een liter.

Zelf heb ik ipv luchtdichte dozen van die zakken en een electrische pompje erbij:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S5d23a5ebc7e945098d6d7fb762c06207K.jpg

Als filament droger kan ik de Polymaker drybox aanraden, wat tevens ook gebruikt kan worden als opberg box.

En wat @ocf81 zegt: meer filament, altijd! :+
haarbal schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:56:
Vond het jammer dat je niet voor powdercoat kan kiezen in plaats van smooth. Die bij sommige filamenten is de smooth wat kwetsbaar. Powdercoat niet.
Sowieso meer platen kiezen :+ De smooth van Prusa heeft een fantastische adhesion voor o.a. PLA.
Laatst wilde ik wat ASA/ABS printen en was ik vergeten de plate te vervangen voor satin/textured,... ik heb het geweten. Dat zit gewoon vast alsof het vastgelijmd is _O- Even de plaat opwarmen en voorzichtig los maken.

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 18-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat Prusa filament is om add-ons en reserveonderdelen te printen in de kleur van de printer.

Ik ben juist van IPA afgestapt omdat zeep voor mij zo veel beter werkt. Maar goed, ik hoef ook maar 3 stappen te zetten om bij een kraan te zijn. En een schuursponsje gaat, mits met beleid gebruikt, geen echte schade aan de printplaat veroorzaken, maar helpt wel bij het verwijderen van kleine filamentresten.

[ Voor 25% gewijzigd door ocf81 op 18-03-2025 11:30 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zou ook een rol oranje kopen idd, deze kleur is de enige die overeenkomt met Prusa Oranje.
Ik heb voor mijn oude prusa ook erg veel addons en mods geprint. Ik denk echter dat ik bij de Core One niet zover zal gaan, maar je weet het natuurlijk nooit.

Prusament PCCF zou eigenlijk dan ook wel handig zijn, maar die is echt altijd uitverkocht.
Pagina: 1 2 3 Laatste