Wat vinden jullie van het feit dat Prusa een exclusieve deal heeft gesloten (lees: betaald) om de INDX exclusief te houden als een geïntegreerd systeem. Oftewel, ja, waar mogelijk kunnen mensen zelf printers modificeren om het te laten werken, maar er zullen geen printers uitkomen waar INDX al in zit. Praktisch gezien is het of een Prusa kopen, of je moet zelf de boel bouwen indien je de juiste printer hebt, zoals bijvoorbeeld een Voron.
Persoonlijk heb ik hier op drie manieren moeite mee. 1. Het gaat tegen de visie in die Prusa steeds verkondigt, want betalen voor effectief exclusiviteit, is alles behalve een open community willen hebben, dit is puur gericht om een exclusief gesloten systeem te hebben, waarvan ze anderen (terecht) beschuldigen. 2. Is dit naar mijn idee uiteindelijk slecht voor de industrie, want zij gaan deze tech gewoon kopieren en het dan voor minder aanbieden, ipv dat ze Bondtech zouden betalen. Doet me denken aan Blackberry die Ping exclusief wilde houden, waardoor apps zoals Whatsapp populair werden en BB van de markt verdween. En 3. er zijn 2 partijen die hier blij van worden, Prusa, want mocht INDX echt goed zijn, dan zijn straks de Core One modellen de koning van de printers in bijna alle opzichten, en Bambu. Bambu heeft het al veel zwaarder door overal concurrentie te hebben, maar zij zullen erg blij zijn dat bijv niet een Elegoo met een INDX printer onder de 1000 kan komen, want dan hebben ze een gigantisch probleem. Nu zullen zij vermoedelijk heel snel Vortek willen gaan aanpassen voor bijv de P2S zodat ze in ieder geval de markt kunnen behouden onder de 1000. Boven de duizend zijn er maar weinig gevallen waar ik het nog logisch acht om Bambu te gaan over Prusa. Daaronder is het vooral Elegoo Centauri en Snapmaker U1 waar ze zich zorgen om moeten maken.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900