[3D printer] Prusa Core One

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Oboeman schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor je suggestie! Welke aanpassing aan de printer zou ik dan aan moeten denken? Ik was in de veronderstelling dat de kwaliteit van de prints beter zou worden aangezien er dan rekening met de versnellingen tijdens de kalibratie kan worden gehouden?
Er is standaard al een profiel ingeladen die dat doet. Als je de printer aanpast, bijvoorbeeld als je een zelf ontworpen printkop installeert, dan moet je het profiel bijwerken door de kalibratie uit te voeren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:16
Oboeman schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Bedankt voor je suggestie! Welke aanpassing aan de printer zou ik dan aan moeten denken? Ik was in de veronderstelling dat de kwaliteit van de prints beter zou worden aangezien er dan rekening met de versnellingen tijdens de kalibratie kan worden gehouden?
Als je PETG gaat printen zou ik naast de PEI plaat ook een satin of texture plate kopen. Is niet alleen mooier maar PETG op een PEI plaat gaat moeilijk los. Zeker bij grotere objecten.
DomiGijzen schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:00:

3) Bed leveling faalt bij mij. Kan niet ontdekken waardoor. Alles schoon, bed ligt er strak op, z-as opnieuw gekalibreerd. Ik weet ff niet waar ik dit moet zoeken.
Edit: Na een paar keer is dit nu weg. Geen idee wat het was.
Dit probleem was weer terug vandaag. Dan weer weg. Etc. Blijkbaar liep de kabel van het bed voorlangs de as ipv achterlangs. Bij de calibratie bleef die onder de afstandhouder hangen. Goed om gelegd nu en bij de calibratie goed opgelet. 100% dat de achterkant iets verder zakte de eerste keer. Hopelijk is dit ook opgelost nu.

[ Voor 37% gewijzigd door DomiGijzen op 23-07-2026 22:38 ]

Grz D.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:51
Inderdaad, als je verschillende materialen gaat printen zeker ook nog dsn daarvoor geschikte plaat kopen. Al is het maar zodat je niet met lijmstiften hoeft te gaan klooien.

Vergeet ook niet om 70% alcohol te kopen. Even schoonmaken na een print doet wonderen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor PP, PA inderdaad de juiste plaat kopen. En voor grote prints met ABS is een stift dan wel weer aan te raden. Als je begint met 3DLac zit je wel goed. Als je ooit aan PC begint is de Magigoo stift voor PC ook wel aan te raden. Ik gebruik zelf de Magigoo PC stift met grote tevredenheid. Overigens zou ik voor PC ook een aparte plaat voor kopen, zodat je die niet steeds weer schoon hoeft te maken. Dan gaat je stift ook weer langer mee.

En in plaats van IPA zou ik afwasmiddel gebruiken, maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 24-07-2026 00:18 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• DomiGijzen
Afwasmiddel en IPA hebben voor mij een ander doel.
Afwasmiddel gebruik ik met flink warm/kokend water en is alleen eens in de zoveel tijd als de plaat echt vies is of ik wissel van materiaal dat elkaar niet verdraagt (PLA - PETG).
IPA (ik heb overigens 97% van de kruidvat): Snelle wipe in de printer als er een vingerafdruk of iets dergelijks opzit.

Grz D.

• Caelorum
Tussen PLA en PETG wissel ik altijd van plaats.

Wij hadden 99% vanwege wat sfx spul, maar minder is echt beter met PLA 70-80% is wat je wilt hebben. Is ook een stuk goedkoper en eemvoudig online te kopen in liter flessen. Stuk goedkoper ook dan de kleine flesjes van de kruidvat.

• DomiGijzen
Ik dacht eigenlijk dat 70% meer voor des-infectie was en 97-99 voor reinigen. Waarbij 99% zo snel verdampt dat het niet ineens alle vetten oplost.
Ik heb ze alle drie. 70% staat hier bij de EHBO spullen. Eigenlijk niet gebruikt sinds corona. 99% gebruik ik voor het reinigen van dingen die schoon zijn maar waarbij ik absoluut zeker wil weten dat ook het reiningsspul geen residu achterlaat.

Grz D.

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:18
Naar mijn menig kun je het best een zo hoog mogelijk percentage alcohol hebben, alles wat er aan toegevoegd is, water, additieven, blijft achter als de alcohol verdampt is. Ik gebruik dan ook 99.9% Verdampt te snel? Meer alcohol gebruiken! Ik heb een zak met make-up wattenschijfjes die ik eenmalig gebruik.

Echt regelmatig schoonmaken is hier alleen nodig voor het Smooth sheet waar ik PLA op print, de satin voor PETG gaat heel lang mee zonder afwasmiddel.

• Caelorum
DomiGijzen schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 14:31:
Ik dacht eigenlijk dat 70% meer voor des-infectie was en 97-99 voor reinigen. Waarbij 99% zo snel verdampt dat het niet ineens alle vetten oplost.
Ik heb ze alle drie. 70% staat hier bij de EHBO spullen. Eigenlijk niet gebruikt sinds corona. 99% gebruik ik voor het reinigen van dingen die schoon zijn maar waarbij ik absoluut zeker wil weten dat ook het reiningsspul geen residu achterlaat.
PLA laat suikers achter. Daar gaat isopropanol niet tegen helpen. Je wilt dus een beetje vocht hebben en iets wat vetten weghaalt. Beetje fatsoenlijke oplossing zit gewoon gedestilleerd water in zonder verdere toevoegingen behalve de isopropylalcohol.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 24-07-2026 14:57 ]

• Caelorum
En met een verwamd bed is dat beetje vocht niet erg. Tegen de tijd dat het ding gaat printen is alles kurkdroog. Als je het nirt al met emhet doekje drooggemaakt hebt.

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:46

Gesprek in AI-modus: PLA laat suikers achter

PLA laat suikers achter

Nee, PLA (Polymelkzuur) laat geen suikers achter.

Hoewel PLA gemaakt wordt van hernieuwbare, plantaardige bronnen zoals maïszetmeel of suikerriet, ondergaat het materiaal een volledig chemisch transformatieproces. Hierdoor is het eindproduct een kunststof (polymeer) en bevat het geen vrije suikers of restsuikers meer. [1, 2, 3, 4]

Hoe het proces werkt

Het misverstand dat PLA suikers achterlaat of 'zoet' is, komt vaak door de grondstoffen. Het productieproces verloopt via specifieke stappen: [1, 2]
  1. Extractie: Fabrikanten halen suikers (koolhydraten) uit gewassen zoals maïs of suikerbieten.
  2. Fermentatie: Micro-organismen fermenteren deze suikers en zetten ze volledig om in melkzuur. De suikers verdwijnen tijdens deze biologische stap.
  3. Polymerisatie: De melkzuurmoleculen worden via een chemische reactie aan elkaar gekoppeld tot lange ketens (polymelkzuur of PLA). [1, 2, 3, 4]
Het eindresultaat is een stabiele plastic structuur. Bij het smelten van PLA (bijvoorbeeld tijdens 3D-printen) komt er een licht zoete geur vrij. Dit is de geur van lactide (een bijproduct van melkzuur) dat verdampt, maar dit zijn geen suikers. Er plakken dus geen suikers aan je 3D-prints of verpakkingen. [1, 2, 3]

Waar moet je wél op letten?

Hoewel PLA zelf geen suikers bevat, is het materiaal in de praktijk niet automatisch hygiënisch of voedselveilig na verwerking: [1]
  • Bacterieophoping: Als je PLA gebruikt voor 3D-printen, ontstaan er microscopisch kleine laaglijnen en gaatjes. Hierin kunnen voedselresten en bacteriën zich gemakkelijk nestelen.
  • Additieven: Fabrikanten voegen vaak kleurstoffen en chemicaliën toe aan filamenten om de printeigenschappen te verbeteren, waardoor het niet meer puur is. [1]
Wil je meer weten over de voedselveiligheid van PLA, of zoek je een methode om 3D-prints bacterievrij af te dichten? Laat het gerust weten! [1]

• Caelorum
Whatever het is. De witte aanslag op de buildplate is vaak wel wateroplosbaar, maar niet in alcohol. 99% alcohol werkt echt slechter. Niet dat ik het soms niet gebruik, want we hebben die flessen genoeg, maar 70-80% werkt echt beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 24-07-2026 15:48 ]

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Misschien is het omdat ik voornamelijk met vlakke platen in combinatie met hechtmiddelen print dat ik er anders naar kijk. Voor PETG omdat je een middel nodig hebt dat als tussenlaag kan fungeren en voor ASA en PC omdat de hechting met PEI beter gaat net een hechtmiddel.
De laag die je dan aanbrengt wil je natuurlijk meer dan één keer kunnen gebruiken, en dat kan ook prima met de meeste hechtmiddelen. Maar schoonmaken betekent dan wel gewoon dat je het goed wil schoonmaken. Dan helpt zeep meer.
Overigens is staat op de PA platen van Prusa expliciet dat je geen IPA moet gebruiken.

Heeft iemand al eens AllClean uitgeprobeerd?

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
Ik print dus alles met PETG en heel af en toe iets met PLA. Voor PETG nog nooit een tussenmiddel nodig gehad. Gewoon build plate schoonmaken en gaan. Ik gebruik wel altijd een (licht) textured plate, omdat op een smooth plate het iets te goed plakt soms en zeker de wat dunnere prints met PETG een uitdaging worden eraf te halen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Caelorum schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:11:Ik gebruik wel altijd een (licht) textured plate, omdat op een smooth plate het iets te goed plakt soms en zeker de wat dunnere prints met PETG een uitdaging worden eraf te halen.
Ik wil de textuur niet, dus gebruik ik zowat alleen gladde platen. Precies daarom gebruik ik een hechtmiddel als tussenlaag.

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
Ja, dan snap ik het wel. Al vermoed ik dat je de hechtmiddel niet voor het hechten maar juist het er weer vanaf kunnen halen gebruikt? Want op de Prusa PEI plate krijg ik PETG amper los na het printen.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ik gebruik dan 3DLac als tussenlaag. 3DLac is relatief goedkoop en werkt prima.

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste