• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-08 18:53
Ik hebt ook zo'n Biqu Criogrip Glacier plaat , ik print er ook alles op van pla , petg , petg-cf , tpu en abs .

sommige kleine prints 10x10mm krijgt ik er bijna niet af ook als ik de plaat buigt .

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe ziet het printopperblak eruit? Ik gebruik de textured in combinatie met de PETG, maar vooral omdat ik structuur erg mooi vind.

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:07

Sabbi

je denkt aan mij.

Minder structuur dan de textured sheet, maar meer dan de satin sheet in zou ik zeggen.

• Nozzit
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 30-07 10:37
wim62 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:42:
sommige kleine prints 10x10mm krijgt ik er bijna niet af ook als ik de plaat buigt .
Fijn dat dat bij jou dan wel zo goed werkt, bij mijn vriend had hij enorme warping issues en kwam de print ook regelmatig gewoon helemaal los.

Maar nu ik al deze goede ervaringen hier en op andere plekken op het internet lees overweeg ik toch om er zelf één aan te schaffen voor mn prusa mini +

[ Voor 20% gewijzigd door Nozzit op 02-06-2026 08:35 ]

LLM's zijn als mannen, ze praten vol zelfvertrouwen over dingen waar ze niets van begrijpen.

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 22:01
Nou daar is de mail:

Founders update.

Shipping will start June 25.

We know the wait has been longer than any of us wanted.
We've said that before and we mean it. But we didn't spend the time standing still; macros and firmware are in considerably better shape, we've fixed a heatcreep issue affecting low temp materials in elevated ambient temperatures, documentation is solid, and we've added accessories that weren't in the original plan.

The result is a better product in your hands.

We gaan het beleven, heb nu ondertussen ook een Snapmaker U1, nog even bedenken of ik dit avontuur nog wel aan ga!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03
Sabbi schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:14:
Ik heb mijn Home Assistant dashboard ook wat zitten pimpen, met een Prusa Orange theme, een Picture Elements card met een (AI) infographic, en wat custom udp metrics:

[Afbeelding]
Dat ziet er wel vet uit hoor! Zou je de .yaml willen delen? En/of eventueel de (HACS?) components die je gebruikt hebt?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

En als we dan toch bezig zijn, die afbeelding zou ik ook wel willen hebben :P
Waar haal je de kamertemperatuur vandaan? In mijn HA heb ik die nog steeds niet zitten.

[ Voor 36% gewijzigd door leejoow op 15-06-2026 10:30 ]

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:58

Snuffel

Vroem!

leejoow schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:29:
En als we dan toch bezig zijn, die afbeelding zou ik ook wel willen hebben :P
Waar haal je de kamertemperatuur vandaan? In mijn HA heb ik die nog steeds niet zitten.
Dat kan je met REST commando/sensor doen, aan te maken in je configuration.yaml

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@leejoow @Anteros

YAML voor het dashboard: https://gist.github.com/Walderbash/3328978e9389273de02f3484206abd8e

Custom components zijn:
  • mushroom card
  • modern circular gauge
  • card-mod om de fan icoontjes te laten draaien
  • web-rtc camera (ik heb go2rtc draaien om de rtsp stream naar webrtc om te zetten)
  • statistics graph chart card voor de grafieken
  • Een Sonoff S60 stekker die stroom meet en de printer aan/uit zet.
  • Voor het ophalen vd deur/chamber/fan data heb ik een eigen custom component gevibed, want dit komt niet mee uit de standaard api: https://github.com/Walderbash/prusa-buddy-metrics
Plaatje is een standaard picture element card:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-QjTRaEGI3mb8yix3NDHRHA2ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TL4Bcqj0usEy7Qxttl018KBu.png?f=fotoalbum_large

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:03
@Sabbi Dank je! Ga er ook eens naar kijken. Much appriciated!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Thanks @Sabbi!

Ondertussen kan ik hier niet wachten op de INDX.... Ik moet nogal wat multicolors prints maken en mijn MMU heeft geregeld dat hij bij een filament change het filament niet oppakt, maar dat de printer om de een of andere reden wel denkt dat hij verder kan gaan.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:17
Haha, ik had de 4-toolhead versie gekocht. Nu kan ik niet wachten de extra toolhead te kopen...

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, als deze werkt op mijn CoreONE dan bestel ik er nog een om mijn MMU te vervangen.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Weer wat aan het prutsen geweest.

Meer sensoren toegevoegd, en de temperaturen veranderen van kleur naarmate het warmer wordt. Ook de progressie balk verloopt van rood naar groen naarmate de print vordert. Erg leuk om zo met HA te klieren om eerlijk te zijn :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HrwpxLyS/HA-Prusa.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Snuffel op 16-06-2026 12:49 ]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:59

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Kun je inmiddels met Prusalink al een print stoppen of pauseren? Dat mis ik nog wel op mijn HA-dashboard.

Oh ja, ik zie het nu staan :z Vanavond mijn dashboard weer eens updaten.

[ Voor 28% gewijzigd door Yukkie op 18-06-2026 11:00 ]

We've got that ring of confidence

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@Yukkie Dat kan als sinds forever maar ik verstop die knoppen liever zodat ik er niet per ongeluk op druk :)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Sabbi
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
show_name: true
show_icon: true
type: button
entity: button.prusa_coreone_cancel_job
name: Cancel Job
tap_action:
  action: toggle
  confirmation:
    text: Are you sure?
Op deze manier kun je niet zomaar je print cancelen :)

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

met het plaatje van @Sabbi even wat zitten stoeien voor een dashboard. Ziet er prima uit tot nu toe al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VXXYZ9g/Test.png

[ Voor 46% gewijzigd door Snuffel op 18-06-2026 15:39 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Core one L is weer op voorraad. Wel inmiddels 200 euro duurder dan een half jaartje terug, dat viel mij wel op.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:37
Mijn INDX is schijnbaar vandaag verstuurd. Alleen een mail met informatie over bouwen en support. Geen T&T.

Grz D.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 10:07

iMars

Full time prutser

_ferry_ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:49:
Core one L is weer op voorraad. Wel inmiddels 200 euro duurder dan een half jaartje terug, dat viel mij wel op.
Die van mij is vandaag binnen gekomen, toegevoegd aan de rest van de Prusa's (Duckstad :+ )

Nu maar wachten totdat de INDX binnen komt en een van de Core One's ombouwen _/-\o_

Koop hier mijn P1 reader :)

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-08 11:12
DomiGijzen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:25:
Mijn INDX is schijnbaar vandaag verstuurd. Alleen een mail met informatie over bouwen en support. Geen T&T.
Het mailtje suggereert het, maar volgens mij is het geen bevestiging dat er iets daadwerkelijk verstuurd is. Het is meer een algemene 'we zijn bijna zover' mail zover ik kan zien dan een echte bevestiging.

Ik hoop natuurlijk dat ik het fout heb gezien ik dezelfde mail heb gehad, maar ik zou er niet van uit gaan ;).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• DomiGijzen
coptician schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Het mailtje suggereert het, maar volgens mij is het geen bevestiging dat er iets daadwerkelijk verstuurd is. Het is meer een algemene 'we zijn bijna zover' mail zover ik kan zien dan een echte bevestiging.

Ik hoop natuurlijk dat ik het fout heb gezien ik dezelfde mail heb gehad, maar ik zou er niet van uit gaan ;).
Hmmmm, nu ik het nog eens lees is het inderdaad een vage toezegging dat de eerste early founders edities zijn verstuurd.

Grz D.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

coptician schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Precies dit. De suggestie wordt gewekt, maar de daadwerkelijke verscheping gaat dan nog wel even duren omdat het er zo veel zijn. Maar het geeft weer een beetje geruststelling in het hoofd :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Caelorum
Op reddit wel wat meldingen dat ze ook aankomen. Ik wacht geduldig af. Heb em bij Prusa besteld omdat ik te laat was en ze houden zich aan hun woord dat deze pas verstuurd wordt nadat alle founder editions verstuurd zijn. Ze geven tevens nog versturen deze maand aan al zal dat vast last minute met een paar weken verschuiven :)

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik krijg de kleinste versie van deze bakjes maar niet goed geprint: https://www.printables.com/model/1280448-vw-california-storage-box

Ik wil het printen in Prusament PETG Urban grey ivm de passende kleur in mijn bus en de bestandheid tegen evt opwarming van de bus in de zon. Ik gebruik in principe het standaard prusament PETG profiel. De rol is gedroogd, dus dat zou het issue niet mogen zijn denk ik. Ik orienteer de print met de bodem op de buildplate, met alleen support onder het "hengsel" en de bridge tussen het bakje en het hengsel. met alleen support onder het hengsel zit daar te veel beweging in na verloop van tijd, waardoor ik layershifts krijg en de print mislukt. Maar daarnaast wordt het onderste gedeelde, de overgang van de bodem naar de wanden erg " rafelig". het vervelendste is dat de de print krom trekt over de lengte. Ik heb de buildsheet (Textured Powder-coated) telkens goed schoongemaakt met een sopje. Normaal gesproken is dat voldoende voor goede hechting. Maar ik denk dat het probleem de smalle, lange footprint is. De print is nu al meerdere keren echt mislukt (waarvan 1x met een flinke berg spaghetti) en 1x mwaoh gelukt. Deze versie gebruik ik voorlopig omdat de rol inmiddels ook op is en ik maandag op vakantie ga.

Maar hoe kan ik de bovenstaande issues nou voorkomen?

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 27-06-2026 12:47 ]

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

@Yukkie Dat model is gewoon niet heel handig gedesigned, aangezien de fusion files erbij zitten zou ik het design aanpassen met wat break away supports onder het 'hengsel' zodat die op het bed begint, kan je ze na de print afknippen. Bv een balk die even lang/breed is als het hengel, maar dan boven aan taps toeloopt naar 1 extrusie dik, in doorsnede een X waarbij de bovenkant vd x het hengsel is en de onderkant de support.

en dan meteen ook die lelijke fillet vervangen door een chamfer, kan je dat ook een beetje tof printen.

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Sabbi Maar dan blijf ik volgens mij het probleem houden van het krom trekken (wat momenteel het grootste issue is). Wat zou ik daar aan kunnen doen? Ik heb een andere ontwerp, ook lang en smal wel eens geprobeerd te printen met een brim of een skirt, maar in mijn ervaring wordt het resultaat daarvan niet beter (als in: mooi).

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is inderdaad een ontwerp wat niet echt geoptimaliseerd is voor printen, helaas een nadeel heden ten dage, iedereen maakt maar wat, of laat AI wat maken, en dan moet de printer/slicer de gaten, onmogelijke overhangs of onnodige details maar oplossen. Duurt je print onnodig langer, ontstaan er zwakke plekken, en kost het je meer materiaal.
De rafelige randjes kunnen ook ontstaan door temperatuur of extrusie, als die te hoog is gaat hij het filament wegdrukken over de laag er onder. En de hechting op het bed kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Misschien toch eens ondersteboven proberen te printen, kost je alleen meer support materiaal

[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 28-06-2026 19:21 ]

• coptician
@Yukkie Ik heb de laatste tijd veel PETG geprint in een soortgelijke vorm, en de simpelste oplossing voor mij om het kromtrekken was om de build plate temp van 85 naar 95 graden te verhogen. :)

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zie dat de configuratie update voor de INDX al in PrusaSlicer zit. Vanavond mooi maar alvast wat prints gaan omzetten om de gcode klaar te hebben liggen ☺️

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De website is aangepast voor de INDX conversion kit:
Founder's Edition shipping now, Prusa Edition starts shipping by end of July 2026. All initial orders will be sent by the end of August.

• digistamremco
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-06 17:28
De configuratie update geeft ook al een mooi inkijkje in de printtijden. Ik heb wat zitten spelen met wat (grote) prints die ik in het verleden heb geprint. en ik kwam bij de meeste een gelijksoortig patroon tegen. een typisch voorbeeld;

-PLA 0,2mm laag hoogte, balanced in 1 enkele kleur op de originele Core One met een HF 0,4 nozzle 7 uur 5 minuten

-zelfde model in 1 enkele kleur op de CoreOne INDX; 6 uur 41 minute

Slechts een paar procent snelheidswinst. Wat natuurlijk te verwachten was omdat er niets aan het coreXY systeem gewijzigd is. Echter het zelfde model geprint in 4 kleuren met in de meeste lagen minimaal 3 kleuren; Hier zijn de verschillen dramatisch veel beter

-Dit model in 4 kleuren met 0,4 nozzle (non HF ivm de grootte van de purgetower) op de originele Core One icm de MMU3: 26 uur 27 minuten. Het model zelf inclusief supports was 205 gram, maar er ging meer dan 300 gram in de purge tower

-Dit zelfde model in 4 kleuren met de INDX Core One en de MMU3: 11 uur 13 minuten. geen purge tower, maar slechts 14 gram flush.

Bij dit specifieke model in kleur minder dan de helft aan printtijd en voor minder dan de helft van de materiaalkosten

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, daar had ik ook mee zitten spelen. Dit scheelt echt drastisch veel!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als u het Duits machtig bent, dan is de volgende YouTube video van mpoxDE wellicht interessant:

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• DomiGijzen
ocf81 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:27:
Als u het Duits machtig bent, dan is de volgende YouTube video van mpoxDE wellicht interessant:

[YouTube: Prusa Core ONE INDX: Genialer Toolchanger, aber noch nicht fertig?!]
Tja. Hij hint op temp problemen en dat was volgens mij ook een van de redenen van de vertragingen. Is een stukje software optimalisatie. Zeker gezien de druk zonder wissels wel goed gaat. Laten we hopen dat het opgelost wordt. Kan me goed voorstellen dat de laatste weken/maanden gewerkt is aan hardware testen en verbeteringen.

Maar ook eens met zijn stelling dat je met zulke investeringen wel iets mag verwachten. Als early founder mag je misschien verwachten dat je niet meteen perfect kunt werken. Maar als Prusa koper...

Grz D.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik moet zeggen dat het nieuws dat er kennelijk nog veel problemen zijn na al het uitstel wel enigszins teleurstellend is. Maar hopelijk komt er dan een moment waarop alles wél goed gaat. De installatie hoeft natuurlijk niet op dag één. ;)

© ocf81 1981-infinity

• DomiGijzen
Ja precies. Zit eigenlijk ook veel te krap in de tijd. Heb zeker geen haast. Nog geen tijd om de eerste print voor de INBXX aan te zetten …

Grz D.

• lennertvdkort
Deze review geeft mij iets meer geruststelling.
Ik heb zelfs van de week nog een poging gewaagd hem te annuleren, heb mij vol op een andere hobby gestort(eerste zoutwater aquarium). Dat ik in de voorbije toekomst weinig tijd en zin heb om echt te gaan tinkeren.

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:51
De INBXX oplossing had ik nog niet eerder gezien, dat ziet er top uit.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het pakketje is onderweg :)
De vraag is dan wanneer ik het ga installeren.

© ocf81 1981-infinity

• iMars

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 16:42:
Het pakketje is onderweg :)
De vraag is dan wanneer ik het ga installeren.
Heb vandaag ook de mail mogen ontvangen! Ben benieuwd wanneer het binnen komt... heb nog twee weken vrij dus komt wel mooi uit *O*

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Prusa mist kennelijk het zelfvertrouwen dat de INDX echt klaar is voor het grote publiek en verbiedt daarom livestreams van het bouwen van een kit:

© ocf81 1981-infinity

• DomiGijzen
ocf81 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 02:37:
Prusa mist kennelijk het zelfvertrouwen dat de INDX echt klaar is voor het grote publiek en verbiedt daarom livestreams van het bouwen van een kit:

[YouTube: Prusa Changed the Rules. I'm Not Playing Along. - PrintFixFriday 252]
Raar mannetje. Hele kanaal staat vol met click bait "negatieve" video titels. In de commentaren blijkt toch dat de zaken wat genuanceerder liggen.

INDX "verbiedt niks". Ze vragen een selecte groep die gratis en eerder dan de rest een versie om te testen krijgen om feedback intern te geven.

Prusa biedt hem een gratis early early founders edition aan. Waarschijnlijk nog eerder dan diegene die ik heb als gewone betalende klant. Prusa geeft ook aan dat deze niet 100% af zijn en als hij het nog eerder krijgt, is dat misschien nog met wat issues die nu al gefixt zijn. Ze vragen hem in ruil voor dit gratis product om feedback intern te geven. Dat is best gebruikelijk. Deze persoon maakt graag gebruik van deel 1 van de deal. Je krijgt ze niet zomaar toegestuurd, je moet "akkoord" gaan met het aanbod. Maar na ontvangst gaat hij verhaal halen over zijn deel van de afspraak. Beetje raar toch? Zeg dan gewoon vooraf nee. Koop je het ding zelf en brand je het daarna lekker helemaal af.

Ik zie ook niet waar Prusa de afspraken heeft veranderd. De afspraak was duidelijk in het aanbod dat je kunt weigeren of accepteren.

PS: Ik begin nu met bouwen van INBXX en aansluitend met de INDXX ombouw. Zal me hier terugmelden als ik klaar ben (of alles van de vlonder heb afgesmeten uit frustratie :))

[ Voor 7% gewijzigd door DomiGijzen op 12-07-2026 12:29 ]

Grz D.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@DomiGijzen Je kijkt nu alleen naar hoe Prusa met de INDX lancering omgaat, maar de context is breder dan dat. Als voorheen dit soort beperkingen niet werden opgelegd, en dat is het geval, dan is het toch op zijn minst een verslechtering in hoe Prusa omgaat met media.

© ocf81 1981-infinity

• iMars

iMars

Full time prutser

DomiGijzen schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:13:
[...]

Raar mannetje. Hele kanaal staat vol met click bait "negatieve" video titels. In de commentaren blijkt toch dat de zaken wat genuanceerder liggen.

INDX "verbiedt niks". Ze vragen een selecte groep die gratis en eerder dan de rest een versie om te testen krijgen om feedback intern te geven.

Prusa biedt hem een gratis early early founders edition aan. Waarschijnlijk nog eerder dan diegene die ik heb als gewone betalende klant. Prusa geeft ook aan dat deze niet 100% af zijn en als hij het nog eerder krijgt, is dat misschien nog met wat issues die nu al gefixt zijn. Ze vragen hem in ruil voor dit gratis product om feedback intern te geven. Dat is best gebruikelijk. Deze persoon maakt graag gebruik van deel 1 van de deal. Je krijgt ze niet zomaar toegestuurd, je moet "akkoord" gaan met het aanbod. Maar na ontvangst gaat hij verhaal halen over zijn deel van de afspraak. Beetje raar toch? Zeg dan gewoon vooraf nee. Koop je het ding zelf en brand je het daarna lekker helemaal af.

Ik zie ook niet waar Prusa de afspraken heeft veranderd. De afspraak was duidelijk in het aanbod dat je kunt weigeren of accepteren.

PS: Ik begin nu met bouwen van INBXX en aansluitend met de INDXX ombouw. Zal me hier terugmelden als ik klaar ben (of alles van de vlonder heb afgesmeten uit frustratie :))
Nou, ik heb nog geen terugmelding gezien :+ nog steeds aan het bouwen?

Die van mij is vandaag binnen gekomen, ik ga morgen de hele dag lekker sleutelen aan een van mn Core One's :)

Sinds ik ook de Core One L heb, moet ik zeggen dat ik de neiging heb om alle Core One's te vervangen voor de L-variant... Vind het een heerlijke printer en bed adhesion (lees: opkrullende hoekjes/warpen) is spot on! Plaat vol met cases en je hebt hier en daar wat krullende hoekjes, op de L totaal niet. Zelfde bed (satin) zelfde materiaal, maar niet dezelfde printer :o

• DomiGijzen
iMars schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:01:
[...]

Nou, ik heb nog geen terugmelding gezien :+ nog steeds aan het bouwen?

Die van mij is vandaag binnen gekomen, ik ga morgen de hele dag lekker sleutelen aan een van mn Core One's :)

Sinds ik ook de Core One L heb, moet ik zeggen dat ik de neiging heb om alle Core One's te vervangen voor de L-variant... Vind het een heerlijke printer en bed adhesion (lees: opkrullende hoekjes/warpen) is spot on! Plaat vol met cases en je hebt hier en daar wat krullende hoekjes, op de L totaal niet. Zelfde bed (satin) zelfde materiaal, maar niet dezelfde printer :o
Haha. Zondag met alle rust buiten aan de INBXX gewerkt. Had helaas een deel niet geprint. Maandag 12 pogingen gedaan om dat te printen. Puur eigen fouten maar was er niet bij met mijn hoofd. ‘S avonds rolde dat dus pas de printer uit. Vandaag geen tijd.

Morgen laatste dingetjes en dan de core one demonteren. Ik las ergens 10 uur. Maar schat het toch lager in. Maar ik heb ook geen 5 uur op een dag over helaas.

De L heb ik ook nog interesse in. Als vervanging. Niet zozeer voor het volume maar meer de plaat op 230V

Grz D.

• iMars

iMars

Full time prutser

DomiGijzen schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:24:
[...]

Haha. Zondag met alle rust buiten aan de INBXX gewerkt. Had helaas een deel niet geprint. Maandag 12 pogingen gedaan om dat te printen. Puur eigen fouten maar was er niet bij met mijn hoofd. ‘S avonds rolde dat dus pas de printer uit. Vandaag geen tijd.

Morgen laatste dingetjes en dan de core one demonteren. Ik las ergens 10 uur. Maar schat het toch lager in. Maar ik heb ook geen 5 uur op een dag over helaas.

De L heb ik ook nog interesse in. Als vervanging. Niet zozeer voor het volume maar meer de plaat op 230V
Ik ben nu op m’n gemak bezig. Demonteren stap was ~30min. Nu stap voor stap alle stappen volgen :o

De L inderdaad voor 230v plaat, maar toch ook beetje voor volume. 300mm3 is voor mij toch de ideale maat. Vind de 220 op de y toch krap. 250x250 had beter geweest.

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-08 21:11
Ik merk zelf ook dat de 220 te krap is, vooral nu steeds meer modellen worden gemaakt voor grotere printers >250. Ook de modellen die ik tegenwoordig maak zijn groter dan 220.Om die reden ben ik ook momenteel niet geinteresseerd in de INDX, je verliest best wel veel print volume.

Mocht ik een nieuwe printer halen, dan wordt het denk ik een Core One L, of als Prusa ooit komt met een upgrade voor de XL, dan stap ik daar naar toe.

[ Voor 23% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 15-07-2026 13:00 ]

Voron V0.2 | Prusa Core One+ | E3CNC rodmod (in progress)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet of het de beste zet was geweest, maar zelf had ik ook liever eerst de INDX voor de C1L gezien, betere hardware, minder verlies aan ruimte door de INDX, en een meer rechtstreekse tegenhanger van de H2C.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 19:22
Ik heb mijn Core 1 verkocht aan mijn zoon en ben ook weer in de markt voor een Core 1 of Core 1 L.

De prijs van Core 1 L is wel een flinke stap t.o.v. de Core 1. Jammer dat ze geen kit versie ervan verkopen. Tja, luxe problemen... ;)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• Caelorum
Als je een kit versie wilt, is het dan niet makkelijk om naar een Voron Trident te kijken? Kan je ook 400x400x400 doen bijv. De INDX gaat daar ook op werken. Bondtech heeft al een mount voor custom CoreXY in de webshop staan bijv.

• iMars

iMars

Full time prutser

_ferry_ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:17:
Ik weet niet of het de beste zet was geweest, maar zelf had ik ook liever eerst de INDX voor de C1L gezien, betere hardware, minder verlies aan ruimte door de INDX, en een meer rechtstreekse tegenhanger van de H2C.
Ik denk een hele slimme zet, voor Prusa, niet voor ons. Er zijn meer Core One’s dan L’s. Dus als je gelijk veel INDX weg wil zetten, dan eerst de Core One, kijk maar hoe snel het gaat. Alles verkoopt snel uit. Als je nu ook voor de L uitbrengen (wat al een duurdere printer is) zullen ze minder verkopen.

daarnaast vind ik het jammer hoe het momenteel is. Core One voor multimaterial en de Core One L voor high temp (zeker met de nieuwe HT nozzle die er aan komt).

Zelf had ik liever de Core One een upgrade gegeven met zo’n nieuw mains bed (compactere printer voor high temp materiaal, is sneller opgewarmd, al warmt de L op als een malle), en de Core One L voor INDX.

• iMars

iMars

Full time prutser

BigEagle schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:33:
Ik heb mijn Core 1 verkocht aan mijn zoon en ben ook weer in de markt voor een Core 1 of Core 1 L.

De prijs van Core 1 L is wel een flinke stap t.o.v. de Core 1. Jammer dat ze geen kit versie ervan verkopen. Tja, luxe problemen... ;)
Geen kit want het heeft mains bed, wat niet in elk land verkocht mag worden. Helaas, gezien de prijs had ik denk ook wel voor een kit gegaan. Maar aan de andere kant. Doos komt binnen, uitpakken, display aansluiten en printen maar. Zo makkelijk.

Heb nu een tweede L in m’n mandje zitten met een triggerige vinger om te bestellen.

• DomiGijzen
iMars schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:43:
[...]

Geen kit want het heeft mains bed, wat niet in elk land verkocht mag worden. Helaas, gezien de prijs had ik denk ook wel voor een kit gegaan. Maar aan de andere kant. Doos komt binnen, uitpakken, display aansluiten en printen maar. Zo makkelijk.

Heb nu een tweede L in m’n mandje zitten met een triggerige vinger om te bestellen.
Dat is denk ik ook een reden voor geen INDX op dit moment. De ombouw gaat dat zelfde 230V bed loshalen.

Grz D.

• Caelorum
Komt vast wel iemand die beschrijft wat je moet doen om het erop te installeren.

• iMars

iMars

Full time prutser

DomiGijzen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:19:
[...]

Dat is denk ik ook een reden voor geen INDX op dit moment. De ombouw gaat dat zelfde 230V bed loshalen.
Daar heb je zowaar een goed punt, daar had ik niet eens aan gedacht...

• iMars

iMars

Full time prutser

Caelorum schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:05:
Komt vast wel iemand die beschrijft wat je moet doen om het erop te installeren.
Het gaat erom dat in sommige landen het verboden is om met mains-power te werken. Volgens mij is de limiet dat je een stekker mag aansluiten aan een voeding (want Core One+ kit mag wel) maar zodra er mains geschakelde circuits zijn, dan mag dat al niet, daarvoor moet je gecertificeerd zijn (stel je voor, even een elektricien inhuren om de mains bed aan te sluiten :+ )

• DomiGijzen
@Caelorum Ik moet het nog inbouwen. Maar wat ik zover zie is het enige hardware issue het frame waar de nozzles op zitten. Makkelijk op te lossen met een printbaar iets. Qua software is het een ander verhaal. Maar zodra er een core one-L met INDX kant en klaar leverbaar is, is ook software geen probleem meer denk ik?

Grz D.

• iMars

iMars

Full time prutser

BigEagle schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:33:

Oh even aanmoedigen... :o :o :o

Keuze tussen een C1+ en een C1L is een no-brainer! Core One L! Enige reden, maar dan ook echt de enige reden om een C1+ te kiezen is het financiele plaatje.

Ik heb 3 C1+ (Kwik, Kwek en Kwak) en een C1L (Katrien). Heb zojuist toch mijn keuze doorgeduwd en een 2e C1L besteld (Donald :o ).

De XL heet trouwens Dagobert (lijkt op een pakhuis :+ ) en de Prusa Mini heet Lampje _/-\o_

• Caelorum
iMars schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Het gaat erom dat in sommige landen het verboden is om met mains-power te werken. Volgens mij is de limiet dat je een stekker mag aansluiten aan een voeding (want Core One+ kit mag wel) maar zodra er mains geschakelde circuits zijn, dan mag dat al niet, daarvoor moet je gecertificeerd zijn (stel je voor, even een elektricien inhuren om de mains bed aan te sluiten :+ )
Ja, maar dat heeft niets te maken met een guide die iemand publiceert en dat je het zelf doet toch?

• Caelorum
DomiGijzen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:06:
@Caelorum Ik moet het nog inbouwen. Maar wat ik zover zie is het enige hardware issue het frame waar de nozzles op zitten. Makkelijk op te lossen met een printbaar iets. Qua software is het een ander verhaal. Maar zodra er een core one-L met INDX kant en klaar leverbaar is, is ook software geen probleem meer denk ik?
Lijkt mij ook. Zou me zelfs niet verbazen als het nu stiekem al kan. In de firmware repo op github staat iig al een coreonel_indx folder.

• BladeSlayer1000
iMars schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Ik denk een hele slimme zet, voor Prusa, niet voor ons. Er zijn meer Core One’s dan L’s. Dus als je gelijk veel INDX weg wil zetten, dan eerst de Core One, kijk maar hoe snel het gaat. Alles verkoopt snel uit. Als je nu ook voor de L uitbrengen (wat al een duurdere printer is) zullen ze minder verkopen.

daarnaast vind ik het jammer hoe het momenteel is. Core One voor multimaterial en de Core One L voor high temp (zeker met de nieuwe HT nozzle die er aan komt).

Zelf had ik liever de Core One een upgrade gegeven met zo’n nieuw mains bed (compactere printer voor high temp materiaal, is sneller opgewarmd, al warmt de L op als een malle), en de Core One L voor INDX.
Dit had ik ook heel graag gezien. Maar ik verwacht dat het er nooit gaat komen.

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 19:22
iMars schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:10:
[...]

Oh even aanmoedigen... :o :o :o

Keuze tussen een C1+ en een C1L is een no-brainer! Core One L! Enige reden, maar dan ook echt de enige reden om een C1+ te kiezen is het financiele plaatje.

Ik heb 3 C1+ (Kwik, Kwek en Kwak) en een C1L (Katrien). Heb zojuist toch mijn keuze doorgeduwd en een 2e C1L besteld (Donald :o ).

De XL heet trouwens Dagobert (lijkt op een pakhuis :+ ) en de Prusa Mini heet Lampje _/-\o_
Is het al zeker dat de INDX naar de C1L komt? Ik wil graag multicolor printen...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• coptician
Meestal hou ik me lekker buiten drama, maar in dit geval vind ik het wel goed om te noemen.

Ik was gisteren klaar met het bouwen van mijn core one INDX, met uitzondering van kapotte belt tensioners waar ik mee bezig ben. Heb nog geen tweede printer, al jeukt dat wel.

Men kwam er die avond in de Bondtech Discord achter dat de INDX nozzles lang niet zo hardened zijn als wat Bondtech claimde. Hardheid van 30 waar een echte hardened nozzle rond de 60 zit. Dat maakt het geen goede optie voor cf, gf, of glow in the dark filament als je er veel van print. Precies wat wel beloofd was.

De Discord is sindsdien in rep en roer (en gelijk), er zijn nu best grote Reddit posts over, en Bondtech gaat begin volgende week met een officiële reactie komen.

Wat mij betreft is de enige goede oplossing er voor zorgen dat er met zeer minimale kosten een manier komt om toch echte hardened nozzles te ontvangen. Prima als het een tijdje duurt om te te ontvangen. Ik overleef het zelfs om er voor te kiezen om een nozzle op te offeren als ik in die tijd aardig wat cf wil printen. Maar dit wisten ze al een tijd lang en hebben ze niet over gecommuniceerd tot +- gisteren. Dat kan niet zomaar.

Ik ben heel benieuwd hoe dit af loopt als eigenaar van 14 nozzles. Okee 2 ervan zijn 0.25mm waar ik nooit filled filament door zou gooien, en zelfs met 0.4mm CHT kan het spannend zijn qua clogs. De rest echter… ik heb een 0.4mm non CHT, 2 0.6 CHT’s en een 1.0 CHT. Die wil ik graag voor alles willen gebruiken.

• coptician
Aparte post want echt apart onderwerp. De build verliep redelijk goed. Ik ben fysiek beperkt maar met een elektrische schroevendraaier is het in +-12 uur gelukt. Niet echt een eerlijke vergelijking met echt gezonde mensen echter. Het was geen licht werk en zeker niet toen het in de ruimte erg warm was. Maar zien hoe het allemaal werkt en begrijpen wat je printer doet is erg leuk. Het is een slim systeem, maar voelt heel erg als ‘Prusa heeft Bondtech’s extruder en nozzles gebruikt en de rest zelf gemaakt’. Which is fine, Prusa is goed in printers maken.

Ik heb dus uiteindelijk problemen gekregen met belt tensioning. Dat staat eigenlijk los van INDX en ik had er al langer veel ruzie mee. Ik begrijp nu dat de tensioning schroeven gelubed moeten worden. Nadat ik 4 pulleys heb gesloopt, de schroeven die daar bij horen en de square nuts. I am not a smart man sometimes.

Gezien dit mijn enige printer is ben ik hulp aan het inschakelen om de onderdelen die ik nodig heb te printen. Ik heb met wat creatief sprokkelen nog net genoeg schroeven en nuts weten te vinden om een werkende printer te kunnen maken. Dan kan ik de onderdelen zelf in pccf printen, met wat risico voor de nozzle dus…

De opties en mogelijkheden zien er ontzettend cool uit. Ik kan niet wachten tot ik kan printen. Tegelijk denk ik dat ik een tweede printer met meer build volume wil, maar welke ben ik nog niet uit. De Sovol SV08 ziet er goed uit qua prijs-formaat (nog geen 500 euro voor 350 cubed) maar is niet bekend als makkelijk om mee om te gaan. Ondanks de upgrade en een hoop info die ik heb opgedaan ben ik nog steeds een noob in deze wereld. Belt tensioning is blijkbaar te moeilijk voor me op een printer die wel goed ondersteund wordt.

Bambu Lab fluistert, maar dat bedrijf…

Anyway rant over. INDX ziet er uit als een geweldige oplossing, als het werkt. Na de belt tensioning komt nog een hoop kalibratie die tot nu toe moeizaam gaat volgend Discord gebruikers. We gaan het zien.

• iMars

iMars

Full time prutser

coptician schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 22:25:
Meestal hou ik me lekker buiten drama, maar in dit geval vind ik het wel goed om te noemen.

Ik was gisteren klaar met het bouwen van mijn core one INDX, met uitzondering van kapotte belt tensioners waar ik mee bezig ben. Heb nog geen tweede printer, al jeukt dat wel.

Men kwam er die avond in de Bondtech Discord achter dat de INDX nozzles lang niet zo hardened zijn als wat Bondtech claimde. Hardheid van 30 waar een echte hardened nozzle rond de 60 zit. Dat maakt het geen goede optie voor cf, gf, of glow in the dark filament als je er veel van print. Precies wat wel beloofd was.

De Discord is sindsdien in rep en roer (en gelijk), er zijn nu best grote Reddit posts over, en Bondtech gaat begin volgende week met een officiële reactie komen.

Wat mij betreft is de enige goede oplossing er voor zorgen dat er met zeer minimale kosten een manier komt om toch echte hardened nozzles te ontvangen. Prima als het een tijdje duurt om te te ontvangen. Ik overleef het zelfs om er voor te kiezen om een nozzle op te offeren als ik in die tijd aardig wat cf wil printen. Maar dit wisten ze al een tijd lang en hebben ze niet over gecommuniceerd tot +- gisteren. Dat kan niet zomaar.

Ik ben heel benieuwd hoe dit af loopt als eigenaar van 14 nozzles. Okee 2 ervan zijn 0.25mm waar ik nooit filled filament door zou gooien, en zelfs met 0.4mm CHT kan het spannend zijn qua clogs. De rest echter… ik heb een 0.4mm non CHT, 2 0.6 CHT’s en een 1.0 CHT. Die wil ik graag voor alles willen gebruiken.
Hmmm ik heb dat nog niet voorbij zien komen (zit ook niet continu online :+ ). Maar dat is iid wel een vieze tegenvaller! Kan zijn omdat het de founders edition is… die docking adapters zijn ook behoorlijk ruk! Van de 8 heb ik er 1 half vernageld tijdens het “voortappen” van de schroeven. Die ga ik maar met sls nylon printen… alleen die magneten zijn niet los te krijgen. Prusa gebruikt deels andere dan de dev van Bondtech.

en om nog even terug te komen op nozzles, ik verkies hardheid boven high flow. Dat beetje wat het sneller is vind ik verwaarloosbaar. Wil je sneller printen? Neem meer printers! :+

• lennertvdkort
Iemand nog interesse in een INDX fe met t-shirt maat M? :P
Ik heb bij twijfel altijd niet doen, en ga nog even de reactie afwachten van Bondtech.
Anders ga ik het 'verlies' maar nemen van de verzendkosten en hem retourneren.

• coptician
iMars schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Hmmm ik heb dat nog niet voorbij zien komen (zit ook niet continu online :+ ). Maar dat is iid wel een vieze tegenvaller! Kan zijn omdat het de founders edition is… die docking adapters zijn ook behoorlijk ruk! Van de 8 heb ik er 1 half vernageld tijdens het “voortappen” van de schroeven. Die ga ik maar met sls nylon printen… alleen die magneten zijn niet los te krijgen. Prusa gebruikt deels andere dan de dev van Bondtech.

en om nog even terug te komen op nozzles, ik verkies hardheid boven high flow. Dat beetje wat het sneller is vind ik verwaarloosbaar. Wil je sneller printen? Neem meer printers! :+
Ik heb dan weer mazzel gehad met mijn tool docks, maar daar ga ik ook wat spares van printen inderdaad. De Discord was gister bezig met het uitzoeken van de dimensies van de magneten (3mm diameter in ieder geval).

• BladeSlayer1000
iMars schreef op zondag 19 juli 2026 @ 00:13:
[...]

Klopt, Grant van 3D Munsketeers heeft hier ook een video van gemaakt, er is eigenlijk maar 1 punt waar het gaat echt contact maakt met de infill. Ook gebruikt Bondtech een wall thickness van 2, veel te weinig in mijn mening als je er zelf een schroefdraad in moet tappen.

In de video geeft Grant wat suggesties om het te verbeteren.

• DomiGijzen
Zou ik dat onderdeel beter nu al printen voordat ik begin (1 printer maar hier, maar kan altijd uitwijken naar vrienden). Of is invetten goed genoeg? En heeft iemand een linkje naar die discord of naar de print file?

Grz D.

• lennertvdkort
DomiGijzen schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:42:
Zou ik dat onderdeel beter nu al printen voordat ik begin (1 printer maar hier, maar kan altijd uitwijken naar vrienden). Of is invetten goed genoeg? En heeft iemand een linkje naar die discord of naar de print file?
Heb je de mogelijkheid om heat-inserts te plaatsen?
Deze heeft iig gaatjes, en zou dan persoonlijk voor de heat-insert versie gaan.(link heb ik via discord gevonden)

• coptician
Het wordt eens tijd voor foto's denk ik!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVZUKaxFq3tfdM5FmOGYakrj1ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kgfkqIC9jhDSYGndEqnK7IU.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ctbWf1J0OsUy1ejmAnWZtUMKfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H41LuVOwcjle90V78BTE8Y41.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbYlc-CY1OZTZ9ypcGOpzvOboPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7faQZV7XclvLyA3OEbE0xl6.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZxjRt6QiLpGNq-25empIkF5Rsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5jvKxwIow7QLHA3ngem91jg.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kAAE8vQDvxzo2t29ydswa6NGiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyvKrDgBVQqP7BembRoOH1Yc.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn aardig wat dingen op deze print aan te merken zoals jullie kunnen zien. Dit is wel ongedroogd en ongetuned PLA van 3 verschillende merken, waar vooral de roze, groen en grijs niet bekend voor me zijn (als cadeautje gehad).

Ik zie een paar (maar ook echt een paar) kleine stukjes filament waar ze niet horen, maar voor de rest lijkt de nozzle wiping goed te werken.
edit:
oh en mijn gantry alignment en belt tuning zijn nog twijfelachtig... laten we het daar maar niet te veel over hebben. Hij werkt. Ik print nu nieuwe belt tensioners in PCCF. Eens kijken hoe dat gaat met een grotere chamber.

[ Voor 5% gewijzigd door coptician op 19-07-2026 21:32 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

coptician schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:31:
Het wordt eens tijd voor foto's denk ik![Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Er zijn aardig wat dingen op deze print aan te merken zoals jullie kunnen zien. Dit is wel ongedroogd en ongetuned PLA van 3 verschillende merken, waar vooral de roze, groen en grijs niet bekend voor me zijn (als cadeautje gehad).

Ik zie een paar (maar ook echt een paar) kleine stukjes filament waar ze niet horen, maar voor de rest lijkt de nozzle wiping goed te werken.
edit:
oh en mijn gantry alignment en belt tuning zijn nog twijfelachtig... laten we het daar maar niet te veel over hebben. Hij werkt. Ik print nu nieuwe belt tensioners in PCCF. Eens kijken hoe dat gaat met een grotere chamber.
Inderdaad, meer foto’s!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pV6J1H59a0ipcnjV6vusm1X_uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWkn8RN2lI3Viph5efK91BBx.jpg?f=fotoalbum_large

Kwik, Kwek en Kwak :+

• coptician
iMars schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Inderdaad, meer foto’s!!!

[Afbeelding]

Kwik, Kwek en Kwak :+
Ik denk dat ik mijn printer C1NDY ga noemen :D

Ik ben jaloers op het aantal Core Ones!

• iMars

iMars

Full time prutser

coptician schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat ik mijn printer C1NDY ga noemen :D

Ik ben jaloers op het aantal Core Ones!
Haha C1NDY is inderdaad ook wel een leuke. M’n eerste heette in het begin CoreLeOne :+

Staar je niet blind op het aantal. In mijn geval is het allemaal zakelijk en dan is het allemaal makkelijker aan te schaffen en te verantwoorden. Privé zou ik nooit zoveel gehad hebben.

Work in progress, dit is de andere kant, plek voor de 2e L die deze week komt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7PrnMWwk1HufxNS3X6Czttxv5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKGtuN8LwW9feZa2vMd57snA.jpg?f=fotoalbum_large

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik vraag mij toch af wat jullie allemaal printen dat er meerdere printers nodig zijn. Er staat toch bijna aan 7-10k aan spullen op/onder een bureau 😁.

Ik kan mij zelf de Core One (L) maar niet verantwoorden voor mij zelf met een mk3s op het bureau met de zeer beperkte printjes die ik print. Ondanks dat ik de Core One L wel graag wil hebben.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:51
Impossibl3 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:06:
Ik vraag mij toch af wat jullie allemaal printen dat er meerdere printers nodig zijn. Er staat toch bijna aan 7-10k aan spullen op/onder een bureau 😁.

Ik kan mij zelf de Core One (L) maar niet verantwoorden voor mij zelf met een mk3s op het bureau met de zeer beperkte printjes die ik print. Ondanks dat ik de Core One L wel graag wil hebben.
Zo zit ik een beetje met INDX...

Maar ben wel vast begonnen met de INBXX :P

• coptician
Hoewel de printer daadwerkelijk print, heb ik nog wel uitdagingen. Ik denk nog steeds door problemen met of mijn gantry square is in combinatie met belt tensioning. Ik wil heel graag onderdelen daarvoor printen, maar mijn pogingen (in PCCF) om belt tensioner blocks en pulleys te printen resulteerden in net niet werkende onderdelen. Ik kan de square nuts niet in de pulleys krijgen, en waar schroeven makkelijk door de blocks heen moeten gaan, moet ik ze hier schroeven. Dat gaat dus net niet helemaal goed.

Mijn bankrekening is nog niet helemaal leeg, maar mijn hoofd wel. Zo doe je dat! Plus, die printer kan dan mijn C1NDY repareren, toch?!

[ Voor 34% gewijzigd door coptician op 20-07-2026 12:53 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

De beste printer, is de printer die je hebt. Ja de Core One L is leuk, maar als jij bijvoorbeeld maar 1~3 keer per maand een printje maakt (met materiaal wat geen enclosure nodig heeft) is de MK3S een perfecte printer, een echte workhorse!

Ik wilde zeggen dat ik 'm minimaal naar MK3.9S zou upgraden, de betere toolhead enzo is echt super. Maar ik zie dat die kit €549 kost, terwijl de MK4S KIT €719 kost, en dan heb je voor €170 meer een tweede printer ... en dan zit je weer met de vraag: heb je dat wel nodig met die enkele paar printjes die je doet? :+ :+

Wat ik al eerder aangaf, mijn printers zijn zakelijk. Ik print eigenlijk niks anders dan behuizingen voor mijn webshop/producten. En ja, twee workhorses als XL en C1L zijn voldoende, maar ik wil ook custom orders snel kunnen leveren terwijl mijn productie door draait.

Mooi voorbeeld: Ik heb voor een Belgisch energie bedrijf nu een custom order voor 400 devices met hun logo op de behuizing. Ik print ze per 15 op de C1L (6h) en per 20 op de XL (8,5h). 16 platen van 15 en 8 platen van 20 uiteindelijk, wat 164-ish print uren zijn. Op 1 printer kost dat te veel tijd, dus daar ligt mijn verantwoording/goedkeuring/goedpraten :+

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Boullie

Da Bulster

iMars schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:51:
[...]

Ik wilde zeggen dat ik 'm minimaal naar MK3.9S zou upgraden, de betere toolhead enzo is echt super. Maar ik zie dat die kit €549 kost, terwijl de MK4S KIT €719 kost, en dan heb je voor €170 meer een tweede printer ... en dan zit je weer met de vraag: heb je dat wel nodig met die enkele paar printjes die je doet? :+ :+
Ik heb zelf destijds mijn MK3S+ verkocht nadat ik de MK4 kit had gebouwd. Dit was uiteindelijk goedkoper dan de updrade helemaal te doen. Je kunt denk ik nog wel 200-250 euro krijgen voor een goede MK3S

Boullie

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Boullie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ik heb zelf destijds mijn MK3S+ verkocht nadat ik de MK4 kit had gebouwd. Dit was uiteindelijk goedkoper dan de updrade helemaal te doen. Je kunt denk ik nog wel 200-250 euro krijgen voor een goede MK3S
Dit was ook mijn gedachten ik heb destijds mijn MK3S via marktplaats gekocht voor €175,-- omdat die persoon er af wilde (hij had een nieuwe XL gekocht) helemaal prima. Was ook zo'n zakelijk figuur die geen gezeur wilde hebben over onderhandelen. Ik blij hij blij. Maar inderdaad de update naar 3.9 heb ik naar gekeken maar waarom dan niet de MK4 en dan is de stap naar Core One weer klein en ben je helemaal bij de tijd. Bij mij gaat het altijd zo. Gelukkig remt mijn wederhelft mij hier vaak in want iedere 2-3 weken heb ik wel iets nieuws wat ik wil hebben wat meer is dan een paar tientjes :+.

Maar voor zakelijk gebruik begrijp ik het helemaal! Dan schrijf je zo'n ding af in enkele opdrachten en van de belastingdienst.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, sneller klaar zijn is ook mijn motivatie voor meerdere printers. Weliswaar heb ik (nog) geen zakelijk doel, maar ik heb wel de middelen en niet het geduld om lang te moeten wachten wanneer ik meerdere platen aan printwerk moet doen. Meerdere prints tegelijk stelt dan heel erg tevreden :)

© ocf81 1981-infinity

• iMars

iMars

Full time prutser

Boullie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:56:
[...]

Ja ik ook, mk3s verkocht en mk4 gekocht, die daarna geupgrade naar mk4s en die weer naar C1 en die weer naar C1+ :+

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik sta op het punt om een Core one+ voor het werk te bestellen.

Zie echter dat de levertijd 1-2 weken is.

Zou ik dan een Kit kopen die wel direct leverbaar is of geduldig wachten tot de volledig gebouwde printer geleverd wordt?
Heb zelf al een keer een Voron 2.4 gebouwd dus bouwen is geen probleem, alleen als ik het zo zie is deze toch ook wel een 8 uur bouwen.

• DomiGijzen
Crxtreem schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:58:
Ik sta op het punt om een Core one+ voor het werk te bestellen.

Zie echter dat de levertijd 1-2 weken is.

Zou ik dan een Kit kopen die wel direct leverbaar is of geduldig wachten tot de volledig gebouwde printer geleverd wordt?
Heb zelf al een keer een Voron 2.4 gebouwd dus bouwen is geen probleem, alleen als ik het zo zie is deze toch ook wel een 8 uur bouwen.
Als je voor je werk moet bouwen, is het best kostbaar. In eigen tijd is het je eigen keus. Zakelijk zou ik gewoon 2 weken wachten en je tijd beter besteden ;)

Grz D.

• Crxtreem
  • Niet online
Zag dat ze hem bij 123-3D op voorraad hebben dus laat hem nu daar bestellen.
Ze hebben ook de camera op voorraad dus kan hem mooi compleet maken.

• DomiGijzen
INDX staat met INBXX. Bouw viel me mee. "Demontage" was een half uur. INDX inbouwen denk ik toch een uurtje of 6-7. Maar wel met wat pauzes. 1 schroefje missend en ook niet over uit de demontage. Gelukkig onderhand een mooie collectie schroefjes waar ook deze in zat. Verder eigenlijk prima verlopen. Aan het eind van de bouw handleiding lijken de instructies wat minder scherp.

Hij doet het nu. Net een onderdeel geprint dat ik nog extra nodig heb. Ziet er prima (1 kleur). Paar dingen vallen me wel al op:
1) De lesstrip van de ruimte zit nu lager en daarmee is de build plate de eerste paar centimeter niet verlicht. Die cruciale eerste laag moet je dus met een zaklampje bekijken.
2) Het rammelt wel echt enorm. Aan de print zie ik niks. Maar dit is heftiger dan de standaard core one. Naar mijn idee gaat de kop ook sneller. De kop is ook zwaarder.
Edit: Heb het geheel nu op de vloer gezet. Beweging is er grotendeels uit.
3) Bed leveling faalt bij mij. Kan niet ontdekken waardoor. Alles schoon, bed ligt er strak op, z-as opnieuw gekalibreerd. Ik weet ff niet waar ik dit moet zoeken.
Edit: Na een paar keer is dit nu weg. Geen idee wat het was.
4) Sommige review hadden commentaar op het INDX frame waardoor je minder ziet. Hoewel dat waar is, zeker, vind ik de impact wel meevallen. Zodra er licht is, kun je alles prima zien. Soms een beetje bewegen met je hoofd en de zijkanten zijn gewoon vrij.

Verder nog niet veel op te merken.
lennertvdkort schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Heb je de mogelijkheid om heat-inserts te plaatsen?
Deze heeft iig gaatjes, en zou dan persoonlijk voor de heat-insert versie gaan.(link heb ik via discord gevonden)
Had drie van deze op voorhand geprint. Maar niet nodig gehad. Denk ook niet dat het met heat inserts werkt zoals het bedoeld is. Je draait de houders na calibratie weer een slag los. Een bout in heatinsert zou dan verder los trillen. Nu zitten de bouten in de plastic. Heb ze zelf voorgetapt door het schroefje er eerst los, met een schroefmachine, in en uit te draaien. Ik snap dat een slechte versie snel sneuvelt. Ik denk dat mijn versie al verbeterd is. Nergens last van gehad en voelt toch net iets zwaarder dan een standaard printje.
edit:
foto’s en test printje
Foto van de printer stond het nog op een IKEA tafeltje. Schijnt vaker bron van problemen te zijn geweest.

Daarnaast ook een test print met 4 tools gedaan. Zwart en bruin zijn van tm3d. Daar ben ik al langer tevreden over. Wit is van Prusa. Blauwe is Bambu labs matte. Allemaal PLA. De strings die je ziet zijn van de blauwe en ontstaan als de tool retour Dock gaat. Frappant dat de Bambu matte pla in de mmu3 ook al constant problemen gaf. Die is op de rol ook erg zacht. Maar lijkt mij een kwestie van beter instellen van de filament settings of in het algemeen een software dingetje.

Ik ben hier wel tevreden mee. Alles wat op de foto’s staat is met standaard instellingen. Generic PLA profiel (behalve Prusament).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3px_9jWkKMqSA-1KWdjiuTZmFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzdWSp2A3pTxDkanN31VId9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IU79G0Wo2gv52i_cjZlWRKxojQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NXrdP5c52T4j7lsxd094ozw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIizyUBOXlWjZUXWVDl0dZrM6lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNOxkgmZ4hdkedohBJAScXQY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door DomiGijzen op 23-07-2026 08:28 ]

Grz D.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zojuist op Discord door Bondtech geplaatst:
About our INDX nozzles sold as "hardened",
TLDR: They do not meet up to the industry standard as "hardened".

We know you’re angry, and you should be. We sold a nozzle that was not what we promised, and we take complete ownership of this mistake.
We are actively working on a full solution to rectify this for everyone affected.

Getting this right matters more than getting it out fast, and right now much of the team is on summer leave, so putting together the complete plan properly is going to take a bit longer than we’d like.

While we work through the details, we commit to keeping you in the loop. Even without a major update to share, we’ll post regularly just to reassure you that we’re on it.

Please know that everyone affected will be made right. We’re still finalizing exactly how that will work, and we’ll share the full details with all of you as soon as we can.

We’re truly sorry for letting you down. Please believe us when we say we’re committed to fixing this, both the immediate issue and how we communicate with you going forward.
Ik ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de non-FE verkoop van Prusa zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door leejoow op 23-07-2026 08:43 ]

• DomiGijzen
leejoow schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:42:
Zojuist op Discord door Bondtech geplaatst:

[...]

Ik ben benieuwd of dit nog gevolgen gaat hebben voor de non-FE verkoop van Prusa zelf.
Ik ga ervan uit dat de leveringen gewoon doorgaan en er een nalevering komt met hardened nozzles. Je hebt immers betaald voor levering in een bepaalde periode en hardened nozzles. Allebei niet krijgen is een grotere breuk dan 1 ding later...
"Getting this right matters more than getting it out fast.", klinkt leuk in een excuus. Maar niemand wil nog meer vertraging. Ze hadden gewoon eerlijk moeten zijn en een plan delen voordat iedereen op vakantie gaat.

Grz D.

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-08 15:13
Iedereen roept dat ze misleid worden. Zo komt het inderdaad over. In de praktijk denk ik dat op productieniveau een oplossing for hun problemen is bedacht en dat verkoop en marketing simpelweg onvoldoende op de hoogte zijn gebracht.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik vind het persoonlijk ook niet zo een drama, wil hem vooral gewoon hebben ☺️

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik schat dat zo'n 15% van mijn prints uit met CF en GF verrijkte materialen bestaat. Ik wacht nog even met inbouwen totdat duidelijk is of er een oplossing komt voor de spuitmondproblematiek. Wel erg teleurstellend weer :/

© ocf81 1981-infinity

• Caelorum
Wit filament schijnt ook een toevoeging te hebben die enorm hard is en dus schuurt. Laat ik nu net voornamelijk wit en zwart printen.

Niet dat het mij uitmaakt. Dan zet ik er toch weer een nieuwe op? En zodra die hardened er is en deze versleten zet ik die er wel weer op. Ik kan onmogelijk 2 setjes doorslijten voordat ze daarmee zijn gekomen.

[ Voor 44% gewijzigd door Caelorum op 23-07-2026 13:18 ]

• Crxtreem
  • Niet online
Net de Core one+ binnen gehad op het werk.
Nu ben ik de boel aan het installeren en heb mijn twijfel bij de pei sheet of hier een folie op zit.

Weet iemand of hier een folie op zit of is deze gewoon zo glad?
De satin sheet heeft niet zo'n laag erop zitten.

• lennertvdkort
Crxtreem schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:22:
Net de Core one+ binnen gehad op het werk.
Nu ben ik de boel aan het installeren en heb mijn twijfel bij de pei sheet of hier een folie op zit.

Weet iemand of hier een folie op zit of is deze gewoon zo glad?
De satin sheet heeft niet zo'n laag erop zitten.
De gladde plaat is echt gewoon glad, de pei is een folie die evt. met heel veel gedoe te vervangen is. Maar het is niet de bedoeling die eraf te halen!

• Crxtreem
  • Niet online
Hij staat te printen dus zal inderdaad goed zijn. O-)

Valt wel op dat hij veel filament purged als hij filament laadt of moet wisselen.
Bij mijn eigen MK3S+ is dit volgens mij minder.

• Oboeman
  • Laatst online: 07:33
Na veel te hebben gelezen over de prusa core one heb ik ook besloten deze printer te gaan aanschaffen. Deze zal in eerste instantie alleen voor thuisgebruik gebruikt gaan worden en meerdere kleuren tegelijk ben ik in eerste instantie nog niet in geïnteresseerd. Qua materialen zal ik waarschijnlijk met name pla en petg gaan printen, maar ik sluit andere materialen in de toekomst zeker niet uit. Nou ben ik van plan het volgende te kopen:
  • Prusa core one + kit, zelf in elkaar zetten lijkt me leuk en leerzaam
  • performance nozzle kit, om ervaring met verschillende nozzles op te doen, en ook omdat ik fillament ga gebruiken die de nozzle sneller doet slijten
  • accelerometer set
  • advanced filtration
  • Fillament, merk nog nader te bepalen
  • geen camera en geen extra print sheet, de camera zie ik het nut niet zo van in, de extra print sheets ook in eerste instantie nog niet
Ik was benieuwd of ik zo een compleet lijstje heb, of zie ik nog bepaalde zaken over het hoofd? Eventuele tips, tricks en valkuilen hoor ik ook graag!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De accelerometer set is alleen nodig als je een aanpassing wil doen aan de printer.
Het printoppervlak heeft een beperkte levensduur. Ik zou zeker een tweede plaat aanschaffen.

© ocf81 1981-infinity

• Oboeman
  • Laatst online: 07:33
ocf81 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:41:
De accelerometer set is alleen nodig als je een aanpassing wil doen aan de printer.
Het printoppervlak heeft een beperkte levensduur. Ik zou zeker een tweede plaat aanschaffen.
Bedankt voor je suggestie! Welke aanpassing aan de printer zou ik dan aan moeten denken? Ik was in de veronderstelling dat de kwaliteit van de prints beter zou worden aangezien er dan rekening met de versnellingen tijdens de kalibratie kan worden gehouden?
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste