Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 17:32
Ik heb zojuist een bestelling geplaatst :D

Ik heb een textured plate, een mixed filament pakket, een 0.6mm hardened nozzle en een extra 0.4mm gewone nozzle meebesteld. Genoeg om mee te beginnen en te leren hoe en wat er bij komt kijken.

De overige zaken en de plek om ‘m neer te zetten kan ik de komende weken rustig regelen, want het duurt denk ik tot eind april voordat de printer hier is. Ik zal wel wat vragen hebben tegen die tijd ;).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

coptician schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:45:

Ik heb een textured plate, een mixed filament pakket, een 0.6mm hardened nozzle en een extra 0.4mm gewone nozzle meebesteld. Genoeg om mee te beginnen en te leren hoe en wat er bij komt kijken.

De overige zaken en de plek om ‘m neer te zetten kan ik de komende weken rustig regelen, want het duurt denk ik tot eind april voordat de printer hier is. Ik zal wel wat vragen hebben tegen die tijd ;).
Heb je de kit of de assembled versie besteld?

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Boullie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Heb je de kit of de assembled versie besteld?
Ik was als eerste van plan voor de kit te gaan, maar ik vind deze printer iets te imposant om als eerste printer ook meteen te bouwen. Ik heb dus assembled besteld. Als ik eerder een printer had gebouwd had ik dat beter kunnen inschatten.

Wat denkt men hier van een ladekast zoals https://www.ikea.com/nl/n...st-8-lades-wit-s79239503/ (exacte breedte en hoogte daargelaten) om o.a. de printer op te zetten? Is 47cm diepte genoeg voor Core One? De kast komt tegen een muur aan (als het een kast wordt).

Als dat niet diep genoeg is moet ik denk ik toch voor een tafel/bureau/werkblad als oplossing gaan, maar dat kost natuurlijk opslagruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door coptician op 18-03-2025 14:23 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De printer meet 415×444×555 mm (X×Y×Z), dus dat past net. Het deurtje steekt dan wel uit als die open staat, maar dat is niet erg.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Het past fysiek inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat het wat krap is. Aan de achterkant zit ventilatie, maar daarvoor zal een paar cm ruimte voldoende zijn. Ook zal er soms iets moeten gebeuren achter de machine, al heeft deze wel het voordeel dat je vanaf de zijkant kan printen (als ik niet rechtstreeks uit aan filament dryer ga printen)

Zijn er mensen die dit soort kasten hiervoor gebruiken, en hoe is hun ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik maak mijn eigen meubels, mede omdat ik nooit tevreden ben met wat ik in de winkel kan kopen, dus daar kan ik je helaas weinig over vertellen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:10
In de andere 3d printing topics zie je wat meer opstellingen soms ;)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:19:
Dat Prusa filament is om add-ons en reserveonderdelen te printen in de kleur van de printer.
Ja dat snap ik :+ Maar moet zeggen dat ik dat nog nooit echt gedaan had. Totdat gisteren een van de klipjes van een van de XL toolheads kapot ging :o gewoon maar in zwart ASA geprint. Ja oranje PETG/ASA had misschien mooier geweest maar ja, heb ik niet. Toevallig 1 uur na het printen een pakketje ontvangen: test rol Phaetus NexABS-GF25 in oranje O+ Misschien dat ik het alsnog een keer print ... is maar een klipje haha
Ik ben juist van IPA afgestapt omdat zeep voor mij zo veel beter werkt. Maar goed, ik hoef ook maar 3 stappen te zetten om bij een kraan te zijn. En een schuursponsje gaat, mits met beleid gebruikt, geen echte schade aan de printplaat veroorzaken, maar helpt wel bij het verwijderen van kleine filamentresten.
Ik hoor daar meerdere over, over warm water en zeep... maar eerlijk gezegd, en ik print minimaal 5 rollen per week verdeeld over mijn printers, IPA is het enige wat ik gebruik. Heel soms als ik adhesion issues krijg, dan gaat de plaat ff naar beneden met warm water en dreft ... maar schuursponsje heb ik nog nooit gebruikt.
rinkel schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:40:
Ik zou ook een rol oranje kopen idd, deze kleur is de enige die overeenkomt met Prusa Oranje.
Ik heb voor mijn oude prusa ook erg veel addons en mods geprint. Ik denk echter dat ik bij de Core One niet zover zal gaan, maar je weet het natuurlijk nooit.

Prusament PCCF zou eigenlijk dan ook wel handig zijn, maar die is echt altijd uitverkocht.
PCCF O+ Ik heb de notificatie aan staan ... maar nog nooit een mailtje gehad dat het on stock is ... bestaat dat materiaal überhaupt wel? :o :o :o
coptician schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:45:

Congrats! Welkom bij "de club" d:)b nu maar wachten ...
coptician schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:34:
Het past fysiek inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat het wat krap is. Aan de achterkant zit ventilatie, maar daarvoor zal een paar cm ruimte voldoende zijn. Ook zal er soms iets moeten gebeuren achter de machine, al heeft deze wel het voordeel dat je vanaf de zijkant kan printen (als ik niet rechtstreeks uit aan filament dryer ga printen)

Zijn er mensen die dit soort kasten hiervoor gebruiken, en hoe is hun ervaring?
Ik heb van 4040 extrusions en een masief eiken blad van 3-ish cm, zelf work benches gemaakt ... maar bij mij staat ook de Ratrig VC4 IDEX en een Prusa XL erop, paar grotere zware jongens die een standaard bureau/kast toch behoorlijk kan laten shaken :+

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:29
Of je maakt wat doosjes in prusa-oranje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhNO6nbphbj3vaO5_F6Mi_jdRMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8prcMUaiWSeoVSGiRjDwKq3f.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog geen CoreOne, maar wel een paar nozzles.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 18-03-2025 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 16:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik hoop er dit keer vroeg bij te zijn... heb gelijk besteld zodra het kon, maar website was nog al overloaded in het begin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik zit nog te wachten op mijn assembled versie, zit in batch 7, maar ze zijn nu al bij batch 9, ik heb begrepen dat ze m volgende week versturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:27
rinkel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Ik zit nog te wachten op mijn assembled versie, zit in batch 7, maar ze zijn nu al bij batch 9, ik heb begrepen dat ze m volgende week versturen
Ik zit ook in batch 7, het laatste bericht was "shipping between 12 and 18 march". We wachten geduldig af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
iMars schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Ik hoop er dit keer vroeg bij te zijn... heb gelijk besteld zodra het kon, maar website was nog al overloaded in het begin :+
Hou op schei uit! Ik ook, maar had origineel de MK4S conversion kit besteld.
Later omgezet naar een kit, dus zal wel achteraan moeten sluiten gok ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:44
iMars schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Same! Zodra de website het weer deed, direct besteld.
Ik kan me voorstellen dat de kits wat makkelijker en sneller te verzenden zijn dan de kant-en-klare omdat die nog in elkaar gezet moeten worden. Fingers crossed dus.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:20:
Geduld is een schone zaak, maar man, ik weet hoe je je voelt :+
Zal niet lang meer duren!
lennertvdkort schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Hou op schei uit! Ik ook, maar had origineel de MK4S conversion kit besteld.
Later omgezet naar een kit, dus zal wel achteraan moeten sluiten gok ik!
Ik had mijn beide MK4's net omgebouwd, denk een maandje voor Formnext waar het aangekondigd werd :o
Maar ik kan niet wachten tot ze verder omgebouwd zijn naar C1... Had de laatste half jaar zoveel layershifts. Alles denk wel 10x na gelopen. Alle belt spanningen, alle motors, geen vervuiling etc. Later kwam nieuwere firmware wat ook lasershifts zou moeten voorkomen, nope, eergisteren nog een paar.
Voronwë schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Same! Zodra de website het weer deed, direct besteld.
Ik kan me voorstellen dat de kits wat makkelijker en sneller te verzenden zijn dan de kant-en-klare omdat die nog in elkaar gezet moeten worden. Fingers crossed dus.
Mijn aanname is dat alles sneller verwerkt kan worden, maar ga er ook maar vanuit dat deze kits meer geliefd zijn dan de assembled. Genoeg die gewacht hebben met bestellen totdat de kits kwamen.

(Ik kon niet wachten en had 4x X1C die ik weg wilde hebben, dus daarom al een C1 en een Ratrig VC4 besteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:24:
[...]

Geduld is een schone zaak, maar man, ik weet hoe je je voelt :+
Zal niet lang meer duren!

[...]
Ik heb 2 printers die prima printen, heb dus geen haast.
Het was meer om aan te geven waar de leveringen nu staan. Ze lopen dus zo’n 1 a 2 weken achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Ik heb 2 printers die prima printen, heb dus geen haast.
Het was meer om aan te geven waar de leveringen nu staan. Ze lopen dus zo’n 1 a 2 weken achter.
Haha, ok... ik had er 11 staan en kon niet wachten om de C1 te mogen ontvangen :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Haha, ok... ik had er 11 staan en kon niet wachten om de C1 te mogen ontvangen :o :o
Nu ja... wat mij betreft mag ie gisteren al komen hoor...
Heb deze week even plaats gemaakt, zodat ie een plekje krijgt in mijn kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Voor de mensen die ook zitten te wachten:
Batch 7: Vandaag verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Ik neem aan dat de batch waar je in zit op je orderpagina komt te staan wanneer je onderstatus niet meer ‘new’ is. Ik heb 9 dagen geleden besteld en nog geen batchnummer gezien. Ik vraag me af in welke batch ik zal zitten met mijn bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Het gaat in mijn geval om de assembled versie.
Besteld op 19 januari.
Bij kwam de batch er op een gegeven moment bij te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Goed om te weten, dank je.

Laat het even weten als de printer binnen is en print wat uit om te tonen, als je wil. Ik ben heel nieuwsgierig. Ook over tweaks of setup die je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
coptician schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:14:
Goed om te weten, dank je.

Laat het even weten als de printer binnen is en print wat uit om te tonen, als je wil. Ik ben heel nieuwsgierig. Ook over tweaks of setup die je doet.
Ik print altijd langzamer dan de standaard. De printer wordt dan een stuk stiller (mijn printer staat op mijn werkkamer) en de kwaliteit wordt meestal beter.
Dus de eerste tweaks, die ik al heb gedaan, zijn in de slicer.
Ik heb overigens nog niet kunnen vinden waar ik de case-fan uit kan zetten. Bij de Bambu staat dit in de start gcode.

Omdat ik toch wel vaak aan de extruder zit heb ik ook al een magnetische bovenplaathouder geprint, deze: https://www.printables.co...top-cover-with-integrated

Zodra de printer binnen is zal ik wat testprintjes doen en een beetje vergelijken met de Voron en P1S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
rinkel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Omdat ik toch wel vaak aan de extruder zit heb ik ook al een magnetische bovenplaathouder geprint, deze: https://www.printables.co...top-cover-with-integrated

Zodra de printer binnen is zal ik wat testprintjes doen en een beetje vergelijken met de Voron en P1S.
Oh dat is eentje die bij mij ook op de todo list staat nu!
Wat ben je van plan qua camera als ik vragen mag?(tenminste als je al iets van plan bent natuurlijk ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
lennertvdkort schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Oh dat is eentje die bij mij ook op de todo list staat nu!
Wat ben je van plan qua camera als ik vragen mag?(tenminste als je al iets van plan bent natuurlijk ;) )
Ik heb de camera niet meebesteld. Eigenlijk gaan bij mij 99% van alle prints gewoon goed. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het bij de Core One hetzelfde is.
Op de Voron heb ik ook geen camera en op de P1S kan ik geen camera gebruiken want LAN mode.

Ik heb het dus eigenlijk niet nodig, maar misschien koop ik er later nog wel een.

Ik ben nu doosjes voor de nozzle+heatblock aan t printen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oanxCbP5fv8nWqHwuGLbrTWzYb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPQud3t54ZuDHg66k75mpRgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, misschien dat ik toch maar voor de Core One ga. Ik heb nu een MK3.5 maar deze heeft toch wel relatief veel problemen met een behuizing waar de temperatuur boven de 35°C gaat. Dan krijgt de filamentsensor kuren en gaan prints soms rare vervormingen laten zien, vermoedelijk omdat een motor te warm wordt.

Ik ben wel benieuwd wie her al een serieuze hoeveelheid ASA, ABS, PA of PP heeft geprint met zijn/haar Core One.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
ocf81 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:47:
Hmm, misschien dat ik toch maar voor de Core One ga. Ik heb nu een MK3.5 maar deze heeft toch wel relatief veel problemen met een behuizing waar de temperatuur boven de 35°C gaat. Dan krijgt de filamentsensor kuren en gaan prints soms rare vervormingen laten zien, vermoedelijk omdat een motor te warm wordt.

Ik ben wel benieuwd wie her al een serieuze hoeveelheid ASA, ABS, PA of PP heeft geprint met zijn/haar Core One.
Mijn CoreOne komt morgen binnen en ik print regelmatig ASA en PC met de Voron.
Ik zal eens wat Voron spulletjes herprinten.
Volgens mij zijn er nog geen STL's van de Core One, anders kon ik daar een aantal ven herprinten.
Ik weet dat Prusa altijd moertjes (die vierkante) gebruikt in de prints, ik heb zelf liever heat-inserts. Mijn plan is dus om eens naar die nextruder te kijken en misschien aanpassen zodat er heat-inserts in kunnen. Dit heb ik ook ooit gedaan bij mijn Prusa Mini, inmiddels aangepast naar Mini Bear (met overal heat-inserts).

Overigens heeft Taylor al heel veel ABS geprint op de CoreOne, alle onderdelen voor de BoxTurtle zijn geprint op de CoreOne in ABS. De CoreOne is een perfecte ABS printer, zegt Taylor.

Op mijn Voron heb ik alle onderdelen opnieuw geprint in ASA (3DO en Polymaker) omdat ABS+ gewoon niet werkte. Dit heb ik gedaan op zowel de Voron als op de P1S, maar de P1S wordt eigenlijk net niet warm genoeg, al gaat het behoorlijk vaak goed (kleinere prints).
Toch heb ik deze onderdelen uiteindelijk op de Voron opnieuw geprint. (Wat overigens supergoed helpt is een kussen op de printer leggen)

Ik ben dus ook erg benieuwd naar de ASA printkwaliteit van de CoreOne.

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 28-03-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Printer is binnen en aangesloten.
Eerste print gedaan.
Nu even een benchy printen vanuit PrusaSlicer.

Je krijgt er trouwens 2 sheets bij, 1 Textured en 1 Smooth.
Dat wist ik niet, dus nu heb ik 5 sheets...

Ik vind alleen dat de acryl platen niet mooi aansluiten, op sommige plaatsen zitten er kieren.
Mischien dat ik wel wat nieuwe, dikkere, platen bestel ergens.

Edit
helaas vind Prusa dit normaal en hebben alle printers dit....
bijzonder.
Ik haal zelf wel even 2 panelen.

[ Voor 40% gewijzigd door rinkel op 28-03-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik ben alweer een tijdje uit het Prusa ecosysteem. Weet iemand hoe ik een PID tune kan uitvoeren? ik had het in het menu verwacht, maar kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Tot nu toe PLA, ASA en ABS (ook ABS-GF van Phaetus) en komt er super uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 00:19:
[...]

Overigens heeft Taylor al heel veel ABS geprint op de CoreOne, alle onderdelen voor de BoxTurtle zijn geprint op de CoreOne in ABS. De CoreOne is een perfecte ABS printer, zegt Taylor.

Zekers! Enige minpunt die hij had waren de fans. Deze gebruik je niet met ABS/ASA maar gaat wel warmte door verloren. Als je daar een luchtfilter voor zet (dat zei hij toen in de stream) dan voorkomt je dat veel warmte verloren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:59:
Printer is binnen en aangesloten.
Eerste print gedaan.
Nu even een benchy printen vanuit PrusaSlicer.

Je krijgt er trouwens 2 sheets bij, 1 Textured en 1 Smooth.
Dat wist ik niet, dus nu heb ik 5 sheets...

Ik vind alleen dat de acryl platen niet mooi aansluiten, op sommige plaatsen zitten er kieren.
Mischien dat ik wel wat nieuwe, dikkere, platen bestel ergens.

Edit
helaas vind Prusa dit normaal en hebben alle printers dit....
bijzonder.
Ik haal zelf wel even 2 panelen.
Huh? Ik heb maar 1 sheet erbij gekregen … you lucky bastard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 16:24
iMars schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Zekers! Enige minpunt die hij had waren de fans. Deze gebruik je niet met ABS/ASA maar gaat wel warmte door verloren. Als je daar een luchtfilter voor zet (dat zei hij toen in de stream) dan voorkomt je dat veel warmte verloren gaat.
Als je ABS/ASA print wil je die fans toch juist wat aan om de lucht door het filter te blazen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Eerste prints gedaan.
Wat mij opvalt is dat vooral de print fan erg stil is, zeker in vergelijking met de P1S. Dit komt ook door het soort fan dat gebruikt wordt, niet de standaard 5010 die je overal ziet, maar een 5020, die zuigt lucht aan van 2 kanten, veel stiller.
Ook de fan achterin de behuizing valt me reuze mee, die is echt heeeel veel stiller dan de P1S.

Voor de mensen die een accelerometer hebben gekocht, ik was de kleine kabel vergeten aan te sluiten...

Hier zijn overigens de instructies: https://help.prusa3d.com/...m_content=www.prusa3d.com

Toch geeft die inputshaper wel wat kleine verschillen met de fabriekssettings:

Origineel
X - 60Hz - EI
Y - 50Hz - EI

Nieuw
X - 51Hz - ZVD
Y - 52Hz - ZVD
Ik ben nu met Polymaker ASA aan t printen.
De printer wacht netjes totdat de kamertemperatuur is bereikt die is ingesteld bij je filament, in mijn geval 42 graden.
De kamertemperatuur blijft daarna hangen rond de 51 a 52 graden. even een kussen op de printer gelegd en nu gaat ie naar de 55-57 graden, maar veel warmer wordt ie niet. De 60 graden van de Voron haalt ie niet, maar de Prusa komt wel veel sneller op temperatuur.

Ik heb alleen niet bijgehouden hoe lang het duurt voordat deze temperatuur bereikt wordt.

Ik vind wel dat de Core One erg "lek" is, veel kieren en gaten, ik ga hier zeker een keer naar kijken hoe ik dat beter kan krijgen. Al moet ik zeggen dat de kamer warmer is dan op de P1S.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIB-IbRQHpd612ZtrJOGraoC1DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxGRzd3fZvDeBt9WvNW98v7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-znzTittVuqeihNMocyJGz8ma8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnsPTiMYPGtthql4VPW1Swlp.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, de kamertemperatuur staat nu op 58 graden (met kussen), beter dan ik had verwacht.

[ Voor 98% gewijzigd door rinkel op 28-03-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:05
@rinkel heeft jouw Voron wel active chamber heating? Zo ja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
@rinkel hoe filter je de lucht als je ASA print? De filtermodule is nog niet beschikbaar, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
kvandt schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:37:
@rinkel heeft jouw Voron wel active chamber heating? Zo ja, welke?
Nee, geen active heating.
Ik heb wel alle kieren en gaten dicht gemaakt, dikkere platen gebruikt, 5mm.
En ik gebruik een nevermore filter, die zit onder het bed en dat scheelt best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Jesse- schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:51:
@rinkel hoe filter je de lucht als je ASA print? De filtermodule is nog niet beschikbaar, toch?
Op dit moment nog niet.
Maar je wil ook geen warme lucht uit de kamer trekken als je ABS print. Dus ik weet nog niet zo goed hoe ik dat ga aanpakken.
Ik heb nu een paar ASA prints gedaan, dat doet ie erg goed, maar de Voron blijft vooralsnog de ASA printer.

Overigens ruik je ASA veel minder dan ABS, al blijven de schadelijke stoffen natuurlijk nog steeds een probleem.
Ik heb gemerkt dat printen met PC voor mij erger is, daar krijg ik hoofdpijn van na een wat langere print.

[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 29-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
rinkel schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Op dit moment nog niet.
Maar je wil ook geen warme lucht uit de kamer trekken als je ABS print. Dus ik weet nog niet zo goed hoe ik dat ga aanpakken.
Ik heb nu een paar ASA prints gedaan, dat doet ie erg goed, maar de Voron blijft vooralsnog de ASA printer.

Overigens ruik je ASA veel minder dan ABS, al blijven de schadelijke stoffen natuurlijk nog steeds een probleem.
Ik heb gemerkt dat printen met PC voor mij erger is, daar krijg ik hoofdpijn van na een wat langere print.
Als er niet al te veel kieren zitten hoef je toch niet super veel af te zuigen? Een klein beetje onderdruk zou voldoende moeten zijn. Anders meer warmte toevoegen. Is er nog ruimte om een extra kabel naar binnen te brengen?

Het is namelijk nogal suf om het filter (staat bij mij in bestelling) niet te gebruiken bij een filament waar het juist voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Jesse- schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:22:
[...]

Als er niet al te veel kieren zitten hoef je toch niet super veel af te zuigen? Een klein beetje onderdruk zou voldoende moeten zijn. Anders meer warmte toevoegen. Is er nog ruimte om een extra kabel naar binnen te brengen?

Het is namelijk nogal suf om het filter (staat bij mij in bestelling) niet te gebruiken bij een filament waar het juist voor nodig is.
Ik snap niet zo goed hoe dit dan gaat werken, ze zullen er vast over nagedacht hebben. Maar als je de temperatuur binnen hoog wil houden is het veel beter om te recirculeren denk ik dan. Zo werkt het bij veel printers die bedoeld zijn om veel met ASA/ABS te printen, aan het einde van de print wordt dan de lucht naar buiten, ook via een filter, afgevoerd.

Bij zelfbouw zie je veel Nevermore of BentoBox, die recirculeren de lucht in de kamer.
Ik ben nu wat magnetische afsluiters voor de hoeken aan t printen, die kan ik erop doen als ik ABS ga printen. Ook ga ik kijken of ik de kunstof panelen dicht kan krijgen, alles om de boel zo dicht mogelijk te maken, maar wel met niet al teveel moeite.

Ik kan ook eens kijken wat de kamertemperatuur doet als ik ABS print, maar dan met de casefan zachtjes aan, dat lijkt me vergelijkbaar met een extern filter die afzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Jesse- schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Als je ABS/ASA print wil je die fans toch juist wat aan om de lucht door het filter te blazen?
Neu, minimaal. Je wil de warmte binnen houden en ventilatie is dan niet echt nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Als ik zo naar de behuizing kijk met het licht aan, dan zie ik echt heel veel kieren en gaten. Eigenlijk tussen elk metalen deel.
De printer haalt bij mij zo'n 53-58 graden, dat is op zich prima, maar ik denk dat het nog hoger kan.
Ik weet niet of ik daar al die moeite in ga steken eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
rinkel schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Ik snap niet zo goed hoe dit dan gaat werken, ze zullen er vast over nagedacht hebben. Maar als je de temperatuur binnen hoog wil houden is het veel beter om te recirculeren denk ik dan. Zo werkt het bij veel printers die bedoeld zijn om veel met ASA/ABS te printen, aan het einde van de print wordt dan de lucht naar buiten, ook via een filter, afgevoerd.

Bij zelfbouw zie je veel Nevermore of BentoBox, die recirculeren de lucht in de kamer.
Ik ben nu wat magnetische afsluiters voor de hoeken aan t printen, die kan ik erop doen als ik ABS ga printen. Ook ga ik kijken of ik de kunstof panelen dicht kan krijgen, alles om de boel zo dicht mogelijk te maken, maar wel met niet al teveel moeite.

Ik kan ook eens kijken wat de kamertemperatuur doet als ik ABS print, maar dan met de casefan zachtjes aan, dat lijkt me vergelijkbaar met een extern filter die afzuigt.
Ja, recirculeren kan ook. Maar dan zal er toch het e.e.a. weglekken. Dan kan je beter al het verlies via een filter naar buiten pompen. Hoe hard die fans moeten draaien en wat dat met de temperatuur in de behuizing doet, geen idee.
Ik ga er, hopelijk, binnenkort achterkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Mijn Core One heeft last van resonanties in de behuizing, dit maakt best een kabaal bij sommige snelheden. Ik heb een aanval rivets vervangen door schroeven, maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik weet nog niet waar deze resonantie zit.
Dit was ook ooit een probleem bij de XL, dit hebben ze opgelost met een firmware update: phase stepping. Dit staat al wel aan op de Core One, maar is niet gecalibreerd. Ze zijn hier mee bezig.
Naast dit is de Core One wel behoorlijk stil. De fans van de behuizing zijn monotoon, geen bladblazer zoals op de P1S. De part fan hoor je bijna niet.

Overigens als ik de print speed omhoog gooi met 110% dan is het weg.
Ik heb dus de inner wall met 1,1x gedaan, dus op 88 gezet, dan is het weg.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 30-03-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
rinkel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:16:
Mijn Core One heeft last van resonanties in de behuizing, dit maakt best een kabaal bij sommige snelheden. Ik heb een aanval rivets vervangen door schroeven, maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik weet nog niet waar deze resonantie zit.
Dit was ook ooit een probleem bij de XL, dit hebben ze opgelost met een firmware update: phase stepping. Dit staat al wel aan op de Core One, maar is niet gecalibreerd. Ze zijn hier mee bezig.
Naast dit is de Core One wel behoorlijk stil. De fans van de behuizing zijn monotoon, geen bladblazer zoals op de P1S. De part fan hoor je bijna niet.

Overigens als ik de print speed omhoog gooi met 110% dan is het weg.
Ik heb dus de inner wall met 1,1x gedaan, dus op 88 gezet, dan is het weg.
Op het Prusa forum was er iemand die langs de rand linnentape geplakt had, daar werden de panelen iig al stiller van.
Wat betreft fan geluid, goed om te horen dat ie stiller is dan de P1S! Van het geluid van de P1S krijg ik soms flashbacks van mijn oude buurman die bij elk lost blaadje met zijn bladblazer aan de gang ging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
rinkel schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:21:
Als ik zo naar de behuizing kijk met het licht aan, dan zie ik echt heel veel kieren en gaten. Eigenlijk tussen elk metalen deel.
De printer haalt bij mij zo'n 53-58 graden, dat is op zich prima, maar ik denk dat het nog hoger kan.
Ik weet niet of ik daar al die moeite in ga steken eigenlijk.
Ik lees op Reddit dat de kamer temperatuur op ca. 50 graden blijft met de fans op 20-25%. Dat valt niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
Nou sinds gister versturen ze de kits ook!:
https://x.com/Prusa3D/status/1906732330674487355
Voor de liefhebber staat ook de assembly guide online:
https://help.prusa3d.com/...it-assembly_2251/core-one

[ Voor 40% gewijzigd door lennertvdkort op 01-04-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

spoiler:
Eventjes kijken op welke dag dit gepost is hoor, momentje...

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Yukkie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:03:
[...]

spoiler:
spoiler:
ik wou het niet zeggen... kan natuurlijk ook helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 19:41

TTLCrazy

Listen to Frankie

Yukkie schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:03:
[...]

spoiler:
Joh...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:10
Mijn kit versie staat gepland om 30 mei verstuurd te worden. Besteld op 20 februari. Misschien kan ik nog beter annuleren en de Assembled versie bestellen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik zit in batch 2 (verzending 17 april, besteld op 31 januari). Gelukkig heb ik het voor die tijd te druk met andere zaken. :X

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
DomiGijzen schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:06:
Mijn kit versie staat gepland om 30 mei verstuurd te worden. Besteld op 20 februari. Misschien kan ik nog beter annuleren en de Assembled versie bestellen.
Ik zit in batch 15 volgens mijn bestelling van een assembled Core One. Geschatte verzenddatum is vanaf 28-04. Denk het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ze hebben al wel een mooie respooler bedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lennertvdkort
Ik zit in batch 2, vanaf 17 april.
3x raden wie er 17 april voor 2,5 week naar Ameland gaat? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

lennertvdkort schreef op woensdag 2 april 2025 @ 12:32:
Ik zit in batch 2, vanaf 17 april.
3x raden wie er 17 april voor 2,5 week naar Ameland gaat? 8)7
Ik zit in batch TBA :+ 8)7 Kennelijk zijn de upgrade kits nog niet aan de beurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 17:01
Ik wacht nog met bestellen totdat ze de MMU3 aanbieden bij een Core One kit. Mijn bestaande MK3.5s gaat naar mijn zoon.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 19:32

JanB

Het ken rotter !!!

iMars schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:00:
[...]

Ik zit in batch TBA :+ 8)7 Kennelijk zijn de upgrade kits nog niet aan de beurt...
Dit is volgens verwachting. In eerste instantie zouden de upgrade kits voor de Core One Kit-versie verstuurd worden, maar enige tijd geleden is al door Prusa gemeld dat dit omgedraaid is. Dus eerst uitlevering van de Core One Kit-versie en pas daarna de upgrade kits.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

BigEagle schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:14:
Ik wacht nog met bestellen totdat ze de MMU3 aanbieden bij een Core One kit. Mijn bestaande MK3.5s gaat naar mijn zoon.
Herkenbaar inderdaad. Ik ben wel benieuwd of de MMU3 van de MK3.5 mee kan naar de Core ONE.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

JanB schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:23:
[...]

Dit is volgens verwachting. In eerste instantie zouden de upgrade kits voor de Core One Kit-versie verstuurd worden, maar enige tijd geleden is al door Prusa gemeld dat dit omgedraaid is. Dus eerst uitlevering van de Core One Kit-versie en pas daarna de upgrade kits.
Die had ik niet voorbij zien komen :+ wachten is altijd ruk (al heb ik nog zoveel printers :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 19:32

JanB

Het ken rotter !!!

iMars schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:02:
[...]

Die had ik niet voorbij zien komen :+ wachten is altijd ruk (al heb ik nog zoveel printers :o )
Het linkje naar de blog waarin het genoemd wordt, in het gedeelte 'Update on Shipping Dates
' https://blog.prusa3d.com/...around-the-corner_108917/

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

ocf81 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:53:
[...]

Herkenbaar inderdaad. Ik ben wel benieuwd of de MMU3 van de MK3.5 mee kan naar de Core ONE.
Neem aan dat MMU3 == MMU3 ... Ik heb ook een MMU3 op mijn MK4S en die moet gewoon werken op de C1. Ik doe het nog niet omdat ik nog niet tevreden ben over het wisselen van filament (maar dat komt nog wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

iMars schreef op woensdag 2 april 2025 @ 16:20:
[...]

Neem aan dat MMU3 == MMU3 ... Ik heb ook een MMU3 op mijn MK4S en die moet gewoon werken op de C1. Ik doe het nog niet omdat ik nog niet tevreden ben over het wisselen van filament (maar dat komt nog wel)
Ja, dat is wat ik ook wel verwacht. Uiteindelijk is voor mij de meest voorname reden om een Core ONE te kopen dat ik verwacht dat het printen van filamenten die een verwarmde kamer nodig hebben mij dan beter afgaan dan dat nu het geval is met mijn i3 MK3.5. Maar omdat het nu al een aantal maanden duurt voordat er duidelijkheid is over de status van de MMU3 op de Core ONE, begin ik wel wat twijfels te krijgen waarom dat nu zo lang zou moeten duren. Misschien kan ik dat geld beter stoppen in een andere printer en kan ik de MK3.5 als achtervang blijven gebruiken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coptician
https://github.com/prusa3...Buddy/releases/tag/v6.3.1

Nieuwe firmware voor o.a. de Core One. Best belangrijke zaken gefixed zo te lezen.

Interessant dat MMU support toegevoegd is. Ik vraag me af hoe veel wijzigingen ze zullen maken aan de MMU om het makkelijker met de Core One te gebruiken te maken. We hebben vast allemaal de 'not a prototype' gezien waarbij alles bovenop de Core One is geplaatst. Dat zou ik wel zien zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
coptician schreef op woensdag 2 april 2025 @ 19:18:
https://github.com/prusa3...Buddy/releases/tag/v6.3.1

Nieuwe firmware voor o.a. de Core One. Best belangrijke zaken gefixed zo te lezen.

Interessant dat MMU support toegevoegd is. Ik vraag me af hoe veel wijzigingen ze zullen maken aan de MMU om het makkelijker met de Core One te gebruiken te maken. We hebben vast allemaal de 'not a prototype' gezien waarbij alles bovenop de Core One is geplaatst. Dat zou ik wel zien zitten!
Phase stepping hebben ze er op t laatste moment uit gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
rinkel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:01:
[...]

Phase stepping hebben ze er op t laatste moment uit gehaald
Zie het idd op github:
Yes, that is correct, we had to disable the calibration in the menu for the final build. It fails too often and we didn't want to deal with all the bug reports due to BSOD caused by OOM situation.

If you are running 6.3.1 and you still want to try it, you can issue M1977 G-Code via serial line or by "printing" a file containing just this line. This should run the wizard. That being said, please understand that this is still experimental and may fail in unexpected ways. If it fails, you should be able to recover by doing full factory reset.

We are in a weird spot here, where we would like to gather more feedback from the community, yet this feature may actually harm the printer's performance. I sincerely hope that github users would understand this delicate situation.
Je kan er iig wel mee 'experimenteren'
Zal toch niet zijn omdat het buddyboard te 'zwak' is he? (lees her en der over de 0.9° steppermotoren van de C1 en de 1.8° steppermotoren van de XL)
Hoe is het eigenlijk met de VFA's van die van jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
lennertvdkort schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:34:
[...]

Zie het idd op github:

[...]

Je kan er iig wel mee 'experimenteren'
Zal toch niet zijn omdat het buddyboard te 'zwak' is he? (lees her en der over de 0.9° steppermotoren van de C1 en de 1.8° steppermotoren van de XL)
Hoe is het eigenlijk met de VFA's van die van jouw?
Ik heb het idd geprobeerd, zie github, maar ik krijg een memory heap fout.

Ik heb toch ook wel een klein beetje last van die VFA's, het lijkt op die van de P1S, maar iets fijner.
Een ander ding is dat ik meer layer lines zie dan op de P1S, vaak ligt dit aan de extruder. De Voron print het best.

De printer is wel lekker stil eigenlijk, dat vind ik een groot voordeel. Je hoort de fans op de achterkant, geen vevelend geluid eigenlijk, maar de partfan hoor je bijna niet.
Het geluid van de partfan van de P1S komt duidelijk boven de casefan van de CoreOne uit, zelfs met de deur dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 03-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Boullie

Da Bulster

De P1S is een herriebak vergeleken met alle Prusa's die ik tot noch toe gehoord heb en dat is op de XL en Core na allemaal. Is ook de reden dat ik waarschijnlijk mijn P1S weg doe in plaats van mijn MK4S als de Core One binnen is.
Kan gewoon niet in dezelfde ruimte zitten als dat ding aan het printen is en dat terwijl die aan de andere kant van de kamer staat. MK4S staat op armlengte achter mij en hoor je amper.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Boullie schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:41:
De P1S is een herriebak vergeleken met alle Prusa's die ik tot noch toe gehoord heb en dat is op de XL en Core na allemaal. Is ook de reden dat ik waarschijnlijk mijn P1S weg doe in plaats van mijn MK4S als de Core One binnen is.
Kan gewoon niet in dezelfde ruimte zitten als dat ding aan het printen is en dat terwijl die aan de andere kant van de kamer staat. MK4S staat op armlengte achter mij en hoor je amper.
Bij de P1S hoor je vooral de fans, na de calibratie vallen de motoren wel mee nog.
Ik zet die case en aux fan eigenlijk altijd uit en zet gewoon de raampjes open.
En ik print altijd vrij langzaam, helpt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05:31
Zoals eerder al aangegeven ben ik nog niet helemaal super happy met de Core One. Afgelopen week weer veel geprint en veel VFA en ook gewoon niet tevreden met de overall finish. Gelukkig hebben we op het werk er ook 1 staan zodat ik een goed vergelijk kan doen: Op beide machine's dezelfde file geprint met hetzelfde filament, (zelfde rol):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojOaeFrey6HGnerHKLDucj98ACc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWWwa71UUwS8sIKjR3NPUSkv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGVdjv-XF8LI6gokn2imZcEGblM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bPalj4xcR1M7OThRMo4WBA4.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft weinig uitleg nodig denk ik.... Ik vermoed dat de belt tension niet goed is dus van het weekend daar maar even aan gaan sleutelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
FreezingPixels schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:18:
Zoals eerder al aangegeven ben ik nog niet helemaal super happy met de Core One. Afgelopen week weer veel geprint en veel VFA en ook gewoon niet tevreden met de overall finish. Gelukkig hebben we op het werk er ook 1 staan zodat ik een goed vergelijk kan doen: Op beide machine's dezelfde file geprint met hetzelfde filament, (zelfde rol):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft weinig uitleg nodig denk ik.... Ik vermoed dat de belt tension niet goed is dus van het weekend daar maar even aan gaan sleutelen.
Ik heb af en toe ook wat VFA, maar dat gaat weg als ik andere snelheden print. Ik heb vooral last van lelijke layers. Mijn P1S en Voron printen gewoon mooier.

De printkwaliteit vind ik dus eigenlijk wat tegenvallen. Jammer.

Dat gezegd hebbende.
Misschien ligt het wel aan de slicer. Ik heb al een tijdje geen PrusaSlicer gebruikt, eigenlijk alleen maar OrcaSlicer.
Ik heb nu een halfbakken CoreOne profiel voor Orca, ik ben nu halverwege de print en ik zie meer VFA, maar beter layers, althans daar lijkt het op als ik naar de print op de plaat kijk.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 03-04-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
rinkel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:47:
[...]

Ik heb af en toe ook wat VFA, maar dat gaat weg als ik andere snelheden print. Ik heb vooral last van lelijke layers. Mijn P1S en Voron printen gewoon mooier.

De printkwaliteit vind ik dus eigenlijk wat tegenvallen. Jammer.

Dat gezegd hebbende.
Misschien ligt het wel aan de slicer. Ik heb al een tijdje geen PrusaSlicer gebruikt, eigenlijk alleen maar OrcaSlicer.
Ik heb nu een halfbakken CoreOne profiel voor Orca, ik ben nu halverwege de print en ik zie meer VFA, maar beter layers, althans daar lijkt het op als ik naar de print op de plaat kijk.
M'n MK3s print ook beter, leuk de extra snelheid maar als de prints dan niet top zijn dan heb ik daar wat minder aan. Heb er alle vertrouwen in dat dit te fixen is en dat t goed komt. Unboxing experience is alleen wat minder. :+ Ik gebruik alleen prusaslicer trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
De print in Orca is klaar. Het ziet er wel iets anders uit, maar ook niet echt veel beter.

Je ziet het vooral bij vertical walls, andere elementen zien er wel prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
@rinkel Kan je wat foto's maken van wat jij precies ziet? Ben nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
coptician schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:40:
Ik zal straks eens kijken, is wel lastig op foto vast te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb de pressure advance een beetje lager gezet, dat heeft wel iets geholpen, ik kan hier nu wel mee leven. Al is het nog niet zo goed als de Voron of P1S.

Ik kreeg net een "nozzle cleaning failure", nooit eerder gezien.
Het proefstukje was losgekomen van het bed en aan de nozzle blijft hangen. Wel fijn dat ik een melding kreeg.

Ik zit een beetje te F5'en op de github van firmware, er zou zeer binnenkort een nieuwe komen met een betere variant van Phase Stepping, daar ben ik erg benieuwd naar.

Overigens heeft firmware 6.3.1 ook wel een paar fijne verbeteringen.
Zoals het terugtrekken van filament na laden en printen. Dan is de nozzle altijd leeg en kan je de rol filament ook verwijderen bij een koude printer.

[ Voor 70% gewijzigd door rinkel op 04-04-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
coptician schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:40:

Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwPV1TyJwfNHSwNjIP9oMZwNAFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1bVW0XngdS1nkKTqSjI3Z0r.jpg?f=fotoalbum_large

Deze printer maakt helaas de minst mooie prints van mijn printers...

Ik heb wat zitten spelen met settings, maar krijg het niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Dat ziet er inderdaad niet heel goed uit. Denk dat het tijd is om Prusa support in te schakelen. Daar heb je immers voor betaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Oei, daar gaat inderdaad iets niet helemaal goed. Maar inderdaad contact de support via de chat. Ik hing 20 min in de wacht maar daarna goed geholpen, ik moest wat filmpjes doorsturen tijdens het printen en ook het geluid van de beld tension zelf. Zij gaven aan dat deze inderdaad veel te strak stond. Ik ben nu wat test prints aan het doen, een stuk losser gezet en de VFA is al met zeker 50% minder.

Ik zal nog wat verder moeten fine-tunnnen, ook de Z lijkt wat te laag te staan maar deze is niet meer zo makkelijk aan te passen zoals op de mk3s. Nu handmatig de z met 0.05 aangepast en de layerlines zien er al 10x beter uit. Er is dus hoop en ik ben nu op weg naar acceptabel.

Er zit dus gewoon (te) veel verschil tussen de machines vanuit de fabriek. Dat vind ik wel wat jammer en 1 van de redenen om niet een kit te kopen was juist om dit 'geneuzel' niet te hebben. Stap voor stap:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:51:
[...]

Bij deze:

[Afbeelding]

Deze printer maakt helaas de minst mooie prints van mijn printers...

Ik heb wat zitten spelen met settings, maar krijg het niet beter.
Welk model is dat en welk filament? Kan er even een op mijn printer gooien en kijken wat het daar doet… mijn C1 print tot nu toe vlekkeloos, PLA, ABS, ABS-GF, ASA, PET-CF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:32:
[...]

Welk model is dat en welk filament? Kan er even een op mijn printer gooien en kijken wat het daar doet… mijn C1 print tot nu toe vlekkeloos, PLA, ABS, ABS-GF, ASA, PET-CF
Dat is de FilRoller_80mm_V1.STL op thingy
https://www.thingiverse.com/thing:4194162/files

Die wil ik combineren met:
https://www.printables.co...one-filament-spool-holder

Filament is Polymaker PETG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:48:
[...]

Dat is de FilRoller_80mm_V1.STL op thingy
https://www.thingiverse.com/thing:4194162/files

Die wil ik combineren met:
https://www.printables.co...one-filament-spool-holder

Filament is Polymaker PETG
Ik heb nog een oud rolletje Prusament PETG liggen (zal wel gaan stringen als een malle :o )
Ik gooi 'm ff aan en kijken wat het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:08:
[...]

Ik heb nog een oud rolletje Prusament PETG liggen (zal wel gaan stringen als een malle :o )
Ik gooi 'm ff aan en kijken wat het doet.
Het eerste wat altijd omhoog komt is "z-as", maar mijn ervaring zegt "het kan ook de extruder zijn"
Die extruder zit echt goed in elkaar, dus ga ik eerst eens kijken naar de PTFE tube, het filament gaat er wat moeilijk in op t laatste stuk.
Ik ben nu een printje aan t doen met filament direct de extruder in. Wel PLA dit keer. Zal zo nog even PETG proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 05-04-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:39:
[...]

Het eerste wat altijd omhoog komt is "z-as", maar mijn ervaring zegt "het kan ook de extruder zijn"
Die extruder zit echt goed in elkaar, dus ga ik eerst eens kijken naar de PTFE tube, het filament gaat er wat moeilijk in op t laatste stuk.
Ik ben nu een printje aan t doen met filament direct de extruder in. Wel PLA dit keer. Zal zo nog even PETG proberen.
Heb je het met alle prints? Of alleen met enkele? Ik heb die lijnen op geen enkele print gezien bij mij.
Maar ik print nu met PETG en doe dat eigenlijk nooit/zelden... Ik heb daarom ook standaard support aan staan omdat ik dat niet getuned heb voor PETG. Ik zie dat het support niet mooi print, maar verder wel goed gaat. Mogelijk (we zullen zien) wobbelt ie te veel op deze manier, en daarom verschillende layer artifacts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:08:
[...]

Heb je het met alle prints? Of alleen met enkele? Ik heb die lijnen op geen enkele print gezien bij mij.
Maar ik print nu met PETG en doe dat eigenlijk nooit/zelden... Ik heb daarom ook standaard support aan staan omdat ik dat niet getuned heb voor PETG. Ik zie dat het support niet mooi print, maar verder wel goed gaat. Mogelijk (we zullen zien) wobbelt ie te veel op deze manier, en daarom verschillende layer artifacts?
Met PLA direct naar de printer gaat het wel goed.
Ik ben nu PETG aan t printen op deze wijze.

Ik heb nu de rol op een plankje boven de printer staan en filament gaat direct, zonder ptfe, de printer in.
Even kijken hoe dat lukt.

Dank voor t mee(denken)printen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Oorzaak gevonden, de PTFE buis.
De laatste bocht is te scherp. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
rinkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:45:
Oorzaak gevonden, de PTFE buis.
De laatste bocht is te scherp. Eens kijken hoe ik dat ga oplossen.
Hoe bedoel je te scherp? Dat geprinte bochtstuk op het eind bij de extruder waar de PTFE buis door heen loopt? Ik vraag dit ook met de volgende reden, heb nu al twee keer dat ,als de rol op is, de printer het stuk filament dat nog in de PTFE buis zit er niet uit spuugt... Erg vervelend en komt er op neer dat ik dan de top-plate moet los halen en de PTFE buis bij de extruder er uit moet trekken om zo t stuk filament er uit te trekken. Nie zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
FreezingPixels schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:27:
[...]

Hoe bedoel je te scherp? Dat geprinte bochtstuk op het eind bij de extruder waar de PTFE buis door heen loopt? Ik vraag dit ook met de volgende reden, heb nu al twee keer dat ,als de rol op is, de printer het stuk filament dat nog in de PTFE buis zit er niet uit spuugt... Erg vervelend en komt er op neer dat ik dan de top-plate moet los halen en de PTFE buis bij de extruder er uit moet trekken om zo t stuk filament er uit te trekken. Nie zo handig.
Ja precies dat stuk ja.
Ik ga eens denken over een oplossing, misschien zelf maar iets ontwerpen.
Helaas heeft prusa de modellen nog niet vrijgegeven. Maar ik verzin wel iets.

Ik heb overigens een magnetische topplaat, erg handig.
https://www.printables.co...top-cover-with-integrated

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 05-04-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
FreezingPixels schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:27:
[...]

Ik heb dat geprinte ding er voorlopig maar afgehaald, dat gaat al een flink stuk beter. Het kan dan wel zijn dat de ptfe tegen de bovenplaat aankomt, maar ik heb een magnetisch deksel, daardoor ligt de plaat iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:17:
[...]

Ik heb dat geprinte ding er voorlopig maar afgehaald, dat gaat al een flink stuk beter. Het kan dan wel zijn dat de ptfe tegen de bovenplaat aankomt, maar ik heb een magnetisch deksel, daardoor ligt de plaat iets hoger.
Ik zou toch parallel ff Prusa support raadplegen, dit mag niet gebeuren. Tuurlijk zijn er genoeg oplossingen enzo, maar toch. Ik heb ‘m nog helemaal stock en heb deze issues niet. Misschien een slechte ptfe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:44:
[...]

Ik zou toch parallel ff Prusa support raadplegen, dit mag niet gebeuren. Tuurlijk zijn er genoeg oplossingen enzo, maar toch. Ik heb ‘m nog helemaal stock en heb deze issues niet. Misschien een slechte ptfe?
Ik vind ook dat de printer underextrusion heeft.

Wat heb jij bij esteps staan in het hidden menu? ik heb 380 (meteen even hier vastgelegd)
Ik zal die ook eens calibreren.

Settings en dan hardware 2 seconden ingedrukt houden.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 06-04-2025 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:42:
[...]

Ik vind ook dat de printer underextrusion heeft.

Wat heb jij bij esteps staan in het hidden menu? ik heb 380 (meteen even hier vastgelegd)
Ik zal die ook eens calibreren.

Settings en dan hardware 2 seconden ingedrukt houden.
Ik merk dat veel bij mn XL, ik heb in mijn printer profiel ingesteld dat de 1e laag 110% doet (M221 S110) en daarna de rest gewoon 100% (M221 S100).

Veel filament staan bij mij bij extrusion multiplier 1.05 ... eigenlijk nooit naar de e-steps gekeken (aanname dat dit vanuit Prusa gewoon goed moet staan omdat elke type printer hetzelfdfe is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:06:
[...]

Ik merk dat veel bij mn XL, ik heb in mijn printer profiel ingesteld dat de 1e laag 110% doet (M221 S110) en daarna de rest gewoon 100% (M221 S100).

Veel filament staan bij mij bij extrusion multiplier 1.05 ... eigenlijk nooit naar de e-steps gekeken (aanname dat dit vanuit Prusa gewoon goed moet staan omdat elke type printer hetzelfdfe is).
Ik heb de extrusion nu op 1.05 staan.
Ik las ergens dat bij een aantal mensen die esteps te laag staan, dat verklaart ook waarom die op 1.05 moet staan wil de toplaag enigszins dekkend is.

Ik zal het vanavond eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:06:
[...]

Net getest, moest custom filament aanmaken want automatische retraction.

Op 100mm extrudeert ie 10mm te weinig, dus geen 100mm maar 90mm. Best een groot verschil.
Ik vermoedde dit al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Uiteindelijk uitgekomen op 407 esteps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rinkel schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:49:
[...]

Net getest, moest custom filament aanmaken want automatische retraction.

Op 100mm extrudeert ie 10mm te weinig, dus geen 100mm maar 90mm. Best een groot verschil.
Ik vermoedde dit al.
Printer draait nu effe productie,... zal morgen ook even testen. Betekent ook dat ik al mn presliced gcodes moet aanpassen als het zo is en ik het aan moet passen :X _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:09:
[...]

Printer draait nu effe productie,... zal morgen ook even testen. Betekent ook dat ik al mn presliced gcodes moet aanpassen als het zo is en ik het aan moet passen :X _O-
Ik heb mn profielen ook weer aangepast, nu naar 0.99 en 1.00. Dit was op basis van wat rechthoek testjes.
Het klopt wel beter dan eerst. Zit nu rond de 1.00 ipv 1.05

Ik draai nu een flow-test vanuit OrcaSlicer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Uiteindelijk voor 405 steps gegaan bij 1.0 extrusion.
Toplaag is dan volledig dekkend.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste