mentalmadnizz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:23:
[...]
Als de capstan goed draait en niet slipt zou ik die snaar lekker laten zitten. Zoveel maakt dat nu ook niet uit. Zo te zien aan de borglak* is er ook niet aan de koppen gedraaid. Nu de capstan, koppen en drukrol schoon zijn zou ik 'm gewoon weer proberen. Zo'n rocketscience is zo'n deck nu ook weer niet.
Op de foto's lijkt het alsof dat deck flink vochtig gestaan heeft en nooit schoongemaakt is. Nu ziet het er al stukken beter uit dus gewoon proberen dat ding, desnoods met een simpel bandje uit de kringloop. Ik vervang drukrollen echt zelden, en snaren alleen als decks duidelijk slecht of niet lopen.
Ik heb het loopwerk inmiddels weer teruggeplaatst, de koppen heb ik met IPA schoongemaakt. Dat terugplaatsen ging prima, het enige wat ik lastig vond was om het veertje wat ervoor zorgt dat het klepje open gaat op de juiste manier te plaatsen. Het klepje gaat nu wel open, maar ik moet 'm iets meer aandrukken dan voorheen om ervoor te zorgen dat 'ie vastklikt. Misschien komt dit door het veertje. De resultaten zijn echter niet anders dan voor de uitbouw operatie.
Hierna heb ik er een bandje in gestopt maar het gaat nog niet goed qua geluid. Als ik het zo hoor dan loopt de tape niet goed langs de kop. Misschien toch die capstan? Ook hoor ik tijdens het afspelen bij het deck zelf soms een wat wat piepend geluid in het mechaniek.
Ik heb wat opnames gemaakt
en op m'n Stack geplaatst, wellicht kunnen jullie zo zeggen waar ik de oorzaak moet zoeken. Door te klikken op preview rechts zijn de fragmenten af te spelen.
Fragment 1 t/m 3 zijn van een bandje met leuke Sesamstraat liedjes.

Ik heb deze opnames niet zelf gemaakt, en de kop van het opneemdeck stond ongetwijfeld anders. Maar je hoort wel goed het wiebelige in het geluid, dat heb ik bij alle bandjes die ik tot nu toe heb afgespeeld.
Aan het begin van fragment 1 hoor je dat de tape niet goed loopt. Bij fragment 2 blijft dit de hele tijd zo. Als je het nummer nog een keer afspeelt kan het weer heel anders klinken, zoals bij fragment 3 waarbij het geluid meer wisselt. Fragment 4 is een eigen opname, van Spotify. Ik ben na de start van het nummer begonnen met opnemen, waardoor je aan het begin even het geluid van fragment 1 krijgt, maar daarna gaat het prima, en gezien de sweeps in de fragmenten 2 en 3 verbaasd me dat. Ook toen ik het een paar keer herhaalde bleef dat zo. Nou goed, ik ben benieuwd wat jullie idee erbij is.