Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

letatcest schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 22:33:
Welk een vraag! Ja, nou ja, wat is vintage? Een Arcam Delta 60 versterker, kocht ik ooit toen ik 16 of 17 was 2de hands.. Inmiddels zijn we ruim een kwart eeuw verder :p Heeft soms beetje kuren. Nadat ik in 2006 bij RAF had gevraagd of dat te fixen was zeiden ze dat het niet meer zo nuttig was. Of W40. Ik weet dat dat een grote zonde is, maar het deed wonderen ;)

(okay, het is wat laat dat ik dit topic ontdek, maar beter laat dan ooit he, een vintage topic voor vintage audioapparatuur)
W40 watte?

Delta 60 kan je wel Vintage noemen. Meer dan 30 jaar oud... Model uit de jaren 80 etc.
Het is ook maar een marketing-term.
Als we de grens tot eind jaren 80 houden, dan voelen bezitters van Marantz PM68, PM75, PM78 en PM80 allen benadeeld. Dat zijn versterkers uit de jaren 90. :+
En de Marantz PM7000, PM7200 en PM8000 komen rond 2000 maar die delen het techniek met PM68. Wat is nou eigenlijk vintage? _O-

[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 22-02-2020 23:24 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:40
Ik heb al een poos een Yamaha KX-330 cassettedeck in mijn bezit, ooit op een rommelmarkt gekocht. Gisteren heb ik hem weer eens aangesloten. Ik heb een poos radioprogramma's gemaakt bij lokale omroepen en ik wil de opnames daarvan wel weer eens beluisteren (en mogelijk ook een paar digitaliseren). Daarnaast heb ik nog wat bandjes liggen met muziek die ik vroeger heb opgenomen op mijn Grundig radio cassette recorder met afneembare boxen. :)

Helaas gaat er bij het afspelen van cassettes iets mis, het deck beschadigd de tape. De rand van de tape wordt iets omgevouwen, vergelijkbaar met wat bij @rcor gebeurde met zijn Sony deck maar iets minder heftig.
Ik twijfel een beetje of ik de vaardigheden heb om dit deck te repareren. Of valt dit wellicht makkelijk te verhelpen? Heb het apparaat al wel even open gemaakt maar het loopwerk nog niet uitgebouwd. Er lijkt zo snel niks beschadigd te zijn. Een service manual heb ik nog niet kunnen vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door musicfreak op 23-02-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:47:
Ik heb al een poos een Yamaha KX-330 cassettedeck in mijn bezit, ooit op een rommelmarkt gekocht. [...]
Helaas gaat er bij het afspelen van cassettes iets mis, het deck beschadigd de tape. De rand van de tape wordt iets omgevouwen, vergelijkbaar met wat bij @rcor gebeurde met zijn Sony deck maar iets minder heftig. Ik twijfel een beetje of ik de vaardigheden heb om dit deck te repareren. Of valt dit wellicht makkelijk te verhelpen?
Mijn Technics tapedeck deed ook zoiets, en dat was eenvoudig op te lossen met een nieuwe pinch roller / aandrukrol. Daar hoefde ik niet eens iets voor te demonteren.

[ Voor 3% gewijzigd door niek_nijmegen op 23-02-2020 11:22 ]

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb al een poos een Yamaha KX-330 cassettedeck in mijn bezit, ooit op een rommelmarkt gekocht. Gisteren heb ik hem weer eens aangesloten. Ik heb een poos radioprogramma's gemaakt bij lokale omroepen en ik wil de opnames daarvan wel weer eens beluisteren (en mogelijk ook een paar digitaliseren). Daarnaast heb ik nog wat bandjes liggen met muziek die ik vroeger heb opgenomen op mijn Grundig radio cassette recorder met afneembare boxen. :)

Helaas gaat er bij het afspelen van cassettes iets mis, het deck beschadigd de tape. De rand van de tape wordt iets omgevouwen, vergelijkbaar met wat bij @rcor gebeurde met zijn Sony deck maar iets minder heftig.
Ik twijfel een beetje of ik de vaardigheden heb om dit deck te repareren. Of valt dit wellicht makkelijk te verhelpen? Heb het apparaat al wel even open gemaakt maar het loopwerk nog niet uitgebouwd. Er lijkt zo snel niks beschadigd te zijn. Een service manual heb ik nog niet kunnen vinden.
Deurtje opnieuw plaatsen, of wat niek_nijmegen zegt.

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Die Yamaha deckjes zijn heel simpel zelf te servicen... Ik heb zelf de aandruk rol en snaar ooit vervangen bij de grotere broer van je deck, de Yamaha KX-480... Valt allemaal reuze mee...

Bestel dit kitje op Ebay bij Revox_de en je probleem is hoogstwaarschijnlijk opgelost...

Enige tijd geleden had ik beloofd een foto te plaatsen omtrent mijn TDK D band in de rode kleur... Helaas door omstandigheden op mijn werk en carnaval was ik er nog niet aan toegekomen om er een foto van te maken... Tot nu, want dit is 'm (60 minuten variant):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/xaxulUTsP2pJgqt_URJdwTQmjrPGM89f96pvA-mmOrI2a-osAoRwkIyLCKQRpR7EbiBizYCJoJ3r8nHVlnfuOCuM1IuPYS1g7riCb3ZfxFuzOOeNzUNoxFB1IsNM4fRuF6Rb8gUiyQ=w2400

Vindt 'm wel gaaf uitzien... Wordt zoals de tekst op het label aan geeft alleen rond kerst afgespeeld... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor alle suggesties! Met wat zoeken op internet zag ik dat ik best een redelijk deck heb. Fijn! Op datzelfde forum wordt ook gesproken over het vervangen van de pinch roller. Dat moet redelijk makkelijk gaan.

Mijn aandrukrol ziet er echter nog best goed uit. Het achterste gedeelte heeft wel een wat donkerder kleur maar of dit nou het probleem veroorzaakt? Het is niet harder dan de rest iig, het is allemaal nog vrij soepel. Dus misschien moet ik eerst wat met het deurtje. Bedoel je simpelweg het deurtje verwijderen en opnieuw goed vastklikken @MedionAkoya?

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 23-02-2020 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:45:
[...]
Mijn aandrukrol ziet er echter nog best goed uit. Het achterste gedeelte heeft wel een wat donkerder kleur maar of dit nou het probleem veroorzaakt? Het is niet harder dan de rest iig, het is allemaal nog vrij soepel. Dus misschien moet ik eerst wat met het deurtje.[...]
De oude aandrukrol van mijn Techics zag er ook prima uit, en daar voelde ik ook niet geks aan. Maar daar was toch echt iets mis mee.

Maar als het probleem in je deurtje zit, is het gunstiger natuurlijk :)

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank voor alle suggesties! Met wat zoeken op internet zag ik dat ik best een redelijk deck heb. Fijn! Op datzelfde forum wordt ook gesproken over het vervangen van de pinch roller, en hoe je hem kan vervangen. Dat moet redelijk makkelijk gaan.

Mijn aandrukrol ziet er echter nog best goed uit. Het achterste gedeelte heeft wel een wat donkerder kleur maar of dit nou het probleem veroorzaakt? Het is niet harder dan de rest iig, het is allemaal nog vrij soepel. Dus misschien moet ik eerst wat met het deurtje. Bedoel je simpelweg het deurtje verwijderen en opnieuw goed vastklikken @MedionAkoya?
Heb je een foto van de aandruk rol en dan specifiek die plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
8
rcor schreef op zondag 23 februari 2020 @ 19:51:
[...]
Heb je een foto van de aandruk rol en dan specifiek die plek?
Zeker, bij deze twee foto's. Klik er op voor een vergroting. Zoals je kan zien is het bij het mechaniek van het deck erg smerig, er heeft zich heel wat stof opgehoopt. Toen ik de kap eraf haalde verwachte ik dit ook in de rest van de behuizing terug te zien maar dat viel gelukkig erg mee. En dat stof is wel weg te krijgen. Heb ook nog zo'n demagnetiseer apparaat liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5eLsZ8akbYcMJfkKnttLxR1o/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3zm0SqSdn42hrU5dAyss33Eo/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door musicfreak op 23-02-2020 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:06:
8
[...]Zeker, bij deze twee foto's. Klik er op voor een vergroting. Zoals je kan zien is het bij het mechaniek van het deck erg smerig, er heeft zich heel wat stof opgehoopt. [...]
Jeetje. Ik zou beginnen met schoonmaken. Vooral ook de capstan en de aandrukrol :o
Hier zou ik geen cassette in hebben durven stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Ja, ik was ook wat verbouwereerd. Zag het ook pas nadat ik wat tapes had afgespeeld. Zal eerst eens wat gaan schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 13:15
Het hoeft niks te betekenen (ik heb verder geen ruime ervaring met een hoop verschillende decks ofzo), maar ik ben normaal gewend dat het “spoor” wat na een tijdje op de pinch roller verschijnt, netjes in het midden ligt. Dat is hier niet het geval. Aan de achterkant van de rol zit meer zwart dan aan de voorkant. Misschien kan iemand met wat meer ervaring hier iets over zeggen maar het geeft me het vermoeden dat het pad van de tape door het loopwerk heen niet helemaal netjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Dank voor alle suggesties! Met wat zoeken op internet zag ik dat ik best een redelijk deck heb. Fijn! Op datzelfde forum wordt ook gesproken over het vervangen van de pinch roller. Dat moet redelijk makkelijk gaan.

Ja, Althans bij de Marantz SD1015 moest dat wel.
Maar ik heb daarbij ook de rubbertjes (riemen of elastieken) van het loopwerk vervangen. (de pinch roller, heb ik toentertijd niet vervangen)

Of je zet het frame met loopwerk dichter tegen de deur zelf.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:06:
8
[...]

Zeker, bij deze twee foto's. Klik er op voor een vergroting. Zoals je kan zien is het bij het mechaniek van het deck erg smerig, er heeft zich heel wat stof opgehoopt. Toen ik de kap eraf haalde verwachte ik dit ook in de rest van de behuizing terug te zien maar dat viel gelukkig erg mee. En dat stof is wel weg te krijgen. Heb ook nog zo'n demagnetiseer apparaat liggen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat rubber van je aandrukrol zit vol minuscule droogte scheurtjes en is (net zoals de rest van het zichtbare mechaniek en behuizing) goed vies... Schoonmaken, aandrukrol vervangen en omdat het prijs technisch amper wat uitmaakt: snaar vervangen... Daarna moet het deck weer op orde zijn...

Zo hoort een aandruk er uit te zien in je deck:
Afbeeldingslocatie: http://www.grodziec.info/fot/kx-330-3.JPG

Tips:
1. gebruik AF Print Roller Cleaner om je aandruk rol in goede staat te houden zodra je deze vervangen hebt...
2. Reinig je tape transport met iso propyl alcohol en een wattstaaf (bij voorkeur een niet pluizende variant)
3. Reinig de koppen met PRF 4-48 via een zo'n zelfde watten staafjes als bij punt 2.

Ik zelf gebruik de watten staafjes van Difrax altijd... De watjes blijven altijd keurig aan het stokje zitten en dat is bij een draaiende capstan erg prettig... ;)

Ps.: hoe ziet het deck er van binnen uit? Want iets zegt me dat het daar ook stoffig zal zijn... Je hebt qua koppen wel goed mazzel, want buiten flink wat vuil om zien ze er zeer goed uit (weinig speeluren)...

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 24-02-2020 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@musicfreak ik heb een van je foto's nog wat nader bekeken en ik begin mij echt af te vragen wat voor smurrie er op de gemarkeerde plekken zit hier onder op je foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hdIHjJ6jlZPHupJcJdGV2BLh/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30

Wat ook nog kan zijn is dat de azimuth zo slecht is afgesteld dat de tapegeleiders van de kop het bandje omvouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Nog eens goed naar het plaatje gekeken na de opmerking van kingmace en de afspeelkop ziet er inderdaad heel scheef uit. Nou zegt het op een scheef genomen foto niet altijd wat, en mijn lijnen kunnen ook scheef staan, maar ik heb hier wat lijnen bij gezet om aan te geven wat ik zo op het oog zie:
azimuth
Misschien heb je na alleen schoonmaken en azimuth afstellen het grootste probleem al opgelost. De linkerkant lijkt een stukje te ver naar voren te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

rcor schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 06:45:
[...]

Dat is een vrij jong cassettebandje of al heel lang in productie... Want op het doosje van de cassette die ik vond op internet word in ieder geval over wifi gesproken, iets wat in de jaren '90 niet bestond...

[Afbeelding]
[[Deja-Vu]] Ik dacht al... waar ken ik die cassettes toch van? Blijkt dat ik ze 6 jaar geleden al eens ben tegengekomen op Tapeheads.

Linkerdelink, met name de post van 12 augustus van user "RagnaRAT".

Blijkt:
Het lijken Chinese tapes te zijn die door veel merken werden verkocht als absolute budgetcassette ("Type 0"). De case was zowel opaque als transparant leverbaar en die transparante dus ook in kleurtjes. De Marc Colour Sound-cassette staat er ook tussen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat het niet veel soeps was behalve het kleurtje waren we inmiddels achter ja :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Toch zegt zo'n shell niks over de tape die er in zit. Vaak genoeg werden shell designs gewoon gekopieerd of gelicenseerd door goedkope concurrenten. Die thread op magnetofon.de staat helemaal vol met goedkope type 0 cassettes die op een merknaam na er uit zien als TDK, Maxell, Sony of BASF. Soms hebben ze zelfs de merknaam bijna gekopieerd. ("KDK", "Maxwell", "Sany", "BAST", etc, ja ze bestaan echt ;)).

Maar wat voor tape er achter de goedkope merknaam schuil gaat weet je niet. Laatst nog zo'n filmpje van Cassette Comeback met een Russische cassette met BASF tape er in:
YouTube: Russian / Polish / Lithuanian Cassettes - ECP / Stilon / Acme

Dat het niks was kan ik me inderdaad ook herinneren, dus niet om deze Chinese meuk te verdedigen ofzo, maar de hubs lijken wel wat op een gekleurde versie van de SQ budget cassette van Maxell:
Afbeeldingslocatie: https://forum2.magnetofon.de/bildupload/MC_MarcColourSoundC90a.JPG
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/--YGztoxAC9k/UuwRSE69vTI/AAAAAAAADqo/M7VeDwZYLAI/s1600/IMG_4501.JPG

Toch hoop ik dat ik ze ooit nog weer eens tegen kom (kringloop, rommelmarkt, etc). Gekleurde cassettes zien er sowieso cool uit, maar deze dingen heb ik gewoon nostalgische gevoelens voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

OgWok

U.N.C.L.E.

En dan nog deze jongens: ADQ (Adquipment in Woerden staat er op het doosje)

Afbeeldingslocatie: https://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/DSC00973.sized.jpg

Chrome tape èn gaatjes voor metal tape :? Open reel look....

[ Voor 15% gewijzigd door OgWok op 24-02-2020 15:46 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

kozue schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:25:
Toch zegt zo'n shell niks over de tape die er in zit. Vaak genoeg werden shell designs gewoon gekopieerd of gelicenseerd door goedkope concurrenten. Die thread op magnetofon.de staat helemaal vol met goedkope type 0 cassettes die op een merknaam na er uit zien als TDK, Maxell, Sony of BASF. Soms hebben ze zelfs de merknaam bijna gekopieerd. ("KDK", "Maxwell", "Sany", "BAST", etc, ja ze bestaan echt ;)).

Maar wat voor tape er achter de goedkope merknaam schuil gaat weet je niet. Laatst nog zo'n filmpje van Cassette Comeback met een Russische cassette met BASF tape er in:
YouTube: Russian / Polish / Lithuanian Cassettes - ECP / Stilon / Acme

Dat het niks was kan ik me inderdaad ook herinneren, dus niet om deze Chinese meuk te verdedigen ofzo, maar de hubs lijken wel wat op een gekleurde versie van de SQ budget cassette van Maxell:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Toch hoop ik dat ik ze ooit nog weer eens tegen kom (kringloop, rommelmarkt, etc). Gekleurde cassettes zien er sowieso cool uit, maar deze dingen heb ik gewoon nostalgische gevoelens voor ;)
Helaas bijna al mijn bandjes weggedaan. Ook gekleurde. Jarenlang lid van de Centrale Discotheek in Rotterdam geweest (onderdeel van de bibliotheek) en daar honderden cd's geleend en op cassette gezet. Ja dat mocht. Werden zelfs bandjes voor verkocht.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor alle tips. Echt top! Had gelukkig Isopropanol 99,9% in huis, daarmee heb ik heel wat smurrie weg kunnen halen. Wil best die PRF 4-48 bestellen maar ik lees hier ook dat mensen daar ook Isopropanol voor gebruiken. Is dat minder goed?
Wat de aandrukrol betreft, zou deze van de KX-380 ook passen (zal zelf ook nog even zoeken)? Die is goedkoper, ook omdat er geen verzendkosten worden gerekend. Zo niet dan bestel ik 'm bij revox_de. Een snaar heb ik nog niet nodig denk ik.

@rcor Geen idee wat de smurrie is op de plekken die je hebt gemarkeerd. Het meeste heb ik er af, het bovenste spul moet ik er nog afkrabben. Het deck was binnen ook stoffig, maar minder extreem. Heb met een doekje al wat stof verwijderd. Ik vind die witte spikkels op het metaal (zie foto hieronder) wel wat bijzonder. Hebben Yamaha decks dat altijd?
@kozue Bij het maken van de foto zat het frontje van het deck los. Mogelijk leken de koppen daardoor uit het lood te staan. Bij deze een nieuwe foto, nu recht. Vind het binnenwerk er nog steeds wat vies uitzien trouwens, maar veel beter krijg ik het nu niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8KVpUiJRbUWTusXFY11LubA1/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8l2Cmpq3XFD9Us4vUqyFjNMj/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Had je de capstan al schoongemaakt? Als ie er na het schoonmaken nog steeds zo uit ziet zou ik die ook vervangen. De capstan hoort helemaal perfect rond te zijn en te glimmen. Anders krijg je wow & flutter problemen of zelfs een deck die bandjes eet.

@Jorgen ja, ik had m’n cassettes zo’n 10 jaar geleden allemaal weg gedaan. Ik had er zo’n 200-300 en het enige apparaat dat ik had om ze te spelen was een alles-in-1 midiset die ik de deur uit had gedaan omdat vrijwel alles kapot was. Bij gebrek aan afspeelmogelijkheden en de opkomst van digitaal dacht ik niet dat ik ze ooit nog zou missen. Les geleerd... de tapes die ik nu heb gaan nooit meer weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:01:
Dank voor alle tips. Echt top! Had gelukkig Isopropanol 99,9% in huis, daarmee heb ik heel wat smurrie weg kunnen halen. Wil best die PRF 4-48 bestellen maar ik lees hier ook dat mensen daar ook Isopropanol voor gebruiken. Is dat minder goed?
Wat de aandrukrol betreft, zou deze van de KX-380 ook passen (zal zelf ook nog even zoeken)? Die is goedkoper, ook omdat er geen verzendkosten worden gerekend. Zo niet dan bestel ik 'm bij revox_de. Een snaar heb ik nog niet nodig denk ik.

@rcor Geen idee wat de smurrie is op de plekken die je hebt gemarkeerd. Het meeste heb ik er af, het bovenste spul moet ik er nog afkrabben. Het deck was binnen ook stoffig, maar minder extreem. Heb met een doekje al wat stof verwijderd. Ik vind die witte spikkels op het metaal (zie foto hieronder) wel wat bijzonder. Hebben Yamaha decks dat altijd?
@kozue Bij het maken van de foto zat het frontje van het deck los. Mogelijk leken de koppen daardoor uit het lood te staan. Bij deze een nieuwe foto, nu recht. Vind het binnenwerk er nog steeds wat vies uitzien trouwens, maar veel beter krijg ik het nu niet.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
allereerst zou ik gewoon de aandruk rol en snaar bestellen waar ik naar gelinkt heb, dat zijn sowieso de juiste...

Ten tweede is prf 4-48 speciaal bedoelt voor het reinigen van de koppen, sommigen maken eerst de koppen schoon met die prf 4-48 en doen daarna een behandeling met de iso propyl alcohol voor een mooie glans op de koppen...

Ten derde: haal het loop werk er helemaal uit, dan kun je overal goed bij en ook de ruimte onder het loopwerk in de behuizing is nu goed schoon te maken... Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@musicfreak That's the way to go: het hele loopwerk eruit. Rustig kijken en foto's maken van de connectoren en met een stift merktekens zetten. Dan kom je er wel uit.
Het hele loopwerk zit waarschijnlijk met 4 schroefjes vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Met wat prutsen is het me gelukt om het loopwerk uit mijn Yamaha deck te halen :*). Hierdoor kon ik het inderdaad nog beter schoonmaken. Vervolgens ben ik gaan proberen om bij de plek te komen om de riem en 'aandrukrolhouder' te kunnen verwijderen (dat moet uiteindelijk toch als ik er een nieuwe in ga zetten). Dat blijkt wat laster.

Op YouTube vond ik een video over de KX-300U die wat op mijn deck lijkt. Bij 6 minuut 25 laat de man zien hoe hij door wat schroeven los te draaien van een metalen plaatje bij de riem komt. Boven dit plaatje zit een kleine printplaat en ik weet niet zo goed hoe ik die kan verwijderen. Ik zie twee metalen pinnetjes die de boel op z'n plaats houden maar geen schroeven. En er zit ook niet echt beweging in... Een foto van de voorzijde en de achterzijde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d9y2T1C3W9si9HRbExVtlycs/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kzmQwidKuZcpdkC0N6IfjAiq/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:26

LankHoar

Langharig tuig

Gaat mijn Yamaha AX-492 versterker als vintage door? Het is in ieder geval 90's spul :) Mijn Tannoy Mercury F3 speakers zullen wel niet oud genoeg zijn. Heb deze set tweedehands aangeschaft, en dat was 10 jaar geleden, maar weet niet hoe oud de speakers precies zijn.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

musicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:49:
Met wat prutsen is het me gelukt om het loopwerk uit mijn Yamaha deck te halen :*). Hierdoor kon ik het inderdaad nog beter schoonmaken. Vervolgens ben ik gaan proberen om bij de plek te komen om de riem en 'aandrukrolhouder' te kunnen verwijderen (dat moet uiteindelijk toch als ik er een nieuwe in ga zetten). Dat blijkt wat laster.
Als de capstan goed draait en niet slipt zou ik die snaar lekker laten zitten. Zoveel maakt dat nu ook niet uit. Zo te zien aan de borglak* is er ook niet aan de koppen gedraaid. Nu de capstan, koppen en drukrol schoon zijn zou ik 'm gewoon weer proberen. Zo'n rocketscience is zo'n deck nu ook weer niet.

*soms hecht die lak niet aan de ondergrond en kan dus meedraaien, YMMV...
rcor schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:08:

Ten tweede is prf 4-48 speciaal bedoelt voor het reinigen van de koppen, sommigen maken eerst de koppen schoon met die prf 4-48 en doen daarna een behandeling met de iso propyl alcohol voor een mooie glans op de koppen...
PRF4-48 is bedoeld voor het schoonmaken van (helical scan) videokoppen. Audiokoppen kun je echt prima schoonmaken met IPA, daar heb je helemaal geen speciaal spul voor nodig verder. Tandberg adviseerde gewoon om de hele boel schoon te maken met spiritus.
Nogmaals: het is geen rocketscience. Gewoon standaard wattenstaafjes van de drogist werken ook prima.

Op de foto's lijkt het alsof dat deck flink vochtig gestaan heeft en nooit schoongemaakt is. Nu ziet het er al stukken beter uit dus gewoon proberen dat ding, desnoods met een simpel bandje uit de kringloop. Ik vervang drukrollen echt zelden, en snaren alleen als decks duidelijk slecht of niet lopen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Even een waarschuwing: koop de audio cassette in de video van Cassette Comeback NIET... De reden wordt in het filmpje heel duidelijk, zo slecht heb ik nog nooit gezien...

• kozue
Leuk filmpje ;)
Eigenlijk had ik nog wel een opname willen horen, gewoon voor de lol.
Maar een “Maxim” (klinkt als een Turkse Maxell ripoff) zou ik sowieso niet kopen zolang er nog bergen TDK’s voor 50 cent bij de kringloop liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dat zou best wel eens kunnen, Turks. Heb wel eens gehoord dat cassettes in het Midden Oosten nog veel gebruikt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MedionAkoya schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:11:
[...]

W40 watte?

Delta 60 kan je wel Vintage noemen. Meer dan 30 jaar oud... Model uit de jaren 80 etc.
Het is ook maar een marketing-term.
Als we de grens tot eind jaren 80 houden, dan voelen bezitters van Marantz PM68, PM75, PM78 en PM80 allen benadeeld. Dat zijn versterkers uit de jaren 90. :+
En de Marantz PM7000, PM7200 en PM8000 komen rond 2000 maar die delen het techniek met PM68. Wat is nou eigenlijk vintage? _O-
Vanaf een jaartje of 25 wordt het vintage, ik beschouw mijn PM16 in ieder geval niet als een vintage versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 09:20:
[...]

Vanaf een jaartje of 25 wordt het vintage, ik beschouw mijn PM16 in ieder geval niet als een vintage versterker.
Ik hou geen vaste definities aan. Voor mij gaat het meer om het gevoel. Ik vind alles van minidisc wel vintage (want je kunt het nergens meer kopen en is dus verdwenen uit de mainstream), en mijn decks zijn allebei jonger dan 25 jaar (MDS-JE530 van eind-90's en MDS-JE480 uit 2002).
Voor een receiver (of speakers) is dat waarschijnlijk anders want die vind je nog volop in winkels.

Aan de andere kant... cassettes zijn ongeveer net zo veel verdwenen als minidisc, maar ze maken tegenwoordig wel weer cassette-apparatuur. Maar die cheap-ass Ion/Jensen walkmans of een Pyle (of shit) cassettedeck is echt geen vintage. Dus ja... op gevoel ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kingmace
Voor mijn zoon van 15 gekocht. Een Lenco L133 platenspeler. De beste jongen wil ook vinyl gaan draaien 8) . Samen met de Nikko NA-690 versterker een leuke combi voor hem. Ik heb de speler voor 20,- gekocht op MP, snaar en naald had ik nog liggen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tCkrcgdw/IMG-20200226-132831.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5y0HNpGw/IMG-20200226-132840.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CLcNNQSV/IMG-20200226-132852.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik vind cds al vintage, heb pas bij een cd en platenzaak de best of cd van Meat Loaf gekocht.
De waterput in bergen op zoom heet die zaak, die hebben ook veel 2e hands cds en platen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even een nieuwe video van Techmoan met een handige vintage tool voor de cassetteband / R2R liefhebbers onder ons:

Ik vraag mij soms wel eens even af als ik onbekende tape tegenkom of het
1. een stereo / mono opname betreft
2. Hoeveel sporen de tape bevat zodat ik kan zien of ik 'm kan afspelen op mijn Akai GX-225D

Deze tool is dan wel een erg handig vintage hulpmiddel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

rcor schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:19:
Even een nieuwe video van Techmoan met een handige vintage tool voor de cassetteband / R2R liefhebbers onder ons:
[YouTube: The Magnetic Tape Viewer - see the sound on a tape]

Ik vraag mij soms wel eens even af als ik onbekende tape tegenkom of het
1. een stereo / mono opname betreft
2. Hoeveel sporen de tape bevat zodat ik kan zien of ik 'm kan afspelen op mijn Akai GX-225D

Deze tool is dan wel een erg handig vintage hulpmiddel... :)
Interessante video. Wist niet dat zulke dingetjes bestonden. Heel simpel principe ook.

Via die video, kwam ik bij deze terecht. Platen-format-war:

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jorgen schreef op zondag 1 maart 2020 @ 02:47:
[...]

Interessante video. Wist niet dat zulke dingetjes bestonden. Heel simpel principe ook.

Via die video, kwam ik bij deze terecht. Platen-format-war: [YouTube: How a forgotten 1949 Format War shaped the future of records]
Die had ik ook al eens gedeeld in het grote vinyl topic deel 3... Inderdaad een interessant filmpje die gaat over de format war van 45 toeren singles en de LP die iedereen vergeten is (meeste mensen denken zelfs dat een format is)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kozue schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:44:
Leuk filmpje ;)
Eigenlijk had ik nog wel een opname willen horen, gewoon voor de lol.
Maar een “Maxim” (klinkt als een Turkse Maxell ripoff) zou ik sowieso niet kopen zolang er nog bergen TDK’s voor 50 cent bij de kringloop liggen ;)
Dat kan sinds gisteren:

Echter is hij niet om aan te horen, zo slecht... Maar dat had ik ook niet anders verwacht heel eerlijk gezegd...
Maar je kunt 'm nu kopen met de door Tony Villa vernielde behuizing... Wie het hoogste bod plaatst krijgt 'm en de opbrengst gaat naar een goed doel... :)

Hier te vinden op Ebay:
https://www.ebay.nl/itm/S...d02bcf:g:pi8AAOSw5oheWmnE

Hij kost (ten tijde van schrijven) nu al bijna 54 euro excl. verzendkosten... Daar koop je heel veel Maxell XL II 90 minuten cassettes voor die beter klinken, maar niet zo legendarisch als deze Maxim...

Edit 19:27 uur:
Ik zie nu dat de prijs gestegen is naar bijna 60 euro voor een "gesmashde" Maxim type 0 cassette.. Dat bandje gaat nog veel opbrengen voor het Britse rode kruis, welke het goede doel is dat hiermee wat geld ontvangt...

[ Voor 27% gewijzigd door rcor op 01-03-2020 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ha, dat moet dan de duurste type 0 cassette ooit zijn. Ik zou er nog geen 50 cent voor geven, maar voor verzamelaars wellicht een interessant object ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
Nu we het toch over tapes hadden, vandaag even in de opslag gekeken naar mijn voorraad tapes. Toch niet zo heel groot meer :'( Nog zo'n 80 gesealde (hoewel ik die 120's eigenlijk niet mee mag tellen) en zo'n 100 bespeelde. Maar weer eens op zoek gaan naar gesealde tapes 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVu2t78vKCmyQ9-Jyr8HW7ozXA4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/F4t9KwzvTE0GdD3pu3ef7cGt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWfRqVJ68zJ-H6OIhc5EKuU9tTk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/7ilSqdIIwrbHOsZ01DXHLDYM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
@kingmace "Net zo geniaal als digitaal" Geweldig!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Dat is een flinke verzameling gesealde tapes. De meeste die ik heb zijn gebruikt. Ik heb een 3 pack UR’s en een bergje D’s gesealed en dat is het wel.

Wel heb ik sinds afgelopen zondag meer minidiscs in shrinkwrap dan cassettes. De opbrengst van een rommelmarkt, alles bij elkaar €5 totaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZijFJ55VkKkawV4bhgbzqApkV5A=/800x/filters:strip_icc()/f/image/6U33wExD0Cn76CkzMc5Ug7gx.jpg?f=fotoalbum_large

1 MZ-R30 (helaas zonder batterij en lader, maar een universele lader had ik nog), 16 MD’s in wrapper en 2 losse. Niet slecht voor zo’n bedrag. De portable werkt nog perfect. Blijkbaar heb ik met MD meer geluk dan met walkmans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kingmace schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:52:
Nu we het toch over tapes hadden, vandaag even in de opslag gekeken naar mijn voorraad tapes. Toch niet zo heel groot meer :'( Nog zo'n 80 gesealde (hoewel ik die 120's eigenlijk niet mee mag tellen) en zo'n 100 bespeelde. Maar weer eens op zoek gaan naar gesealde tapes 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sipote EF 120? Als ik dat zo online bekijk is dat een Sony HF rip-off... Dus mogelijk een type 0 tape... Ik zou zeggen: stuur er één of twee op naar Tony Villa van Cassette Comeback en wellicht doet hij er een leuke review over... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik zou tapes van een no-name als “sipote” waarschijnlijk lekker laten liggen als ik ze zag. Zelfs van bekendere merken als Scotch en Memorex moet ik niks hebben. Volgens een Duits forum is het inderdaad rommel. Ze werden blijkbaar door de Duitse supermarktketen Rewe verkocht (huismerk ofzo?) en gingen meestal stuk. Misschien is eentje opsturen naar Tony niet eens zo’n slecht idee, want opnemen zijn ze blijkbaar niet zo geschikt voor. In 120 nog wel, dus super dun tape. Brrrr. Iets anders dan TDK of Maxell zou ik nooit vertrouwen in zulke lengtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Idd. 120 minuten tapes.... heb er eens 2 (TDK) gehad en ze zullen nog wel ergens liggen. Alles moest super schoon zijn anders ging het mis. Je kon bijna door de tape heen kijken, zo dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
D120’s zijn niet zo slecht hoor. Ik nam er vroeger altijd jaarmixen mee op (kon ik het hele uur nonstop opnemen) en ik kan me niet herinneren dat er ooit een stuk is gegaan.

Ik heb er recent ook een gebruikt voor een mixtape waar ik teveel nummers voor had om het op een SA100 kwijt te kunnen. Het was voor mijn gevoel iets doffer dan wat ik met SA’s gewend ben maar dat kan ook komen omdat het type 1 is (zijn minder goed in hoog dan type 2), dolby die niet helemaal nauwkeurig was, mijn type 1 bias mogelijk afgesteld staat op een ander merk, of simpelweg ouderdom, maar erg veel valt het niet op als je de bron er niet direct naast hoort.

TDK had zelfs 180 minuten tapes en die zouden ze nooit gemaakt hebben als hun 120’s al te slecht waren. Een goedkoper merk zou ik er echter niet mee vertrouwen, want een goede 120 maken is wel een kunst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
mentalmadnizz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:23:
[...]
Als de capstan goed draait en niet slipt zou ik die snaar lekker laten zitten. Zoveel maakt dat nu ook niet uit. Zo te zien aan de borglak* is er ook niet aan de koppen gedraaid. Nu de capstan, koppen en drukrol schoon zijn zou ik 'm gewoon weer proberen. Zo'n rocketscience is zo'n deck nu ook weer niet.
Op de foto's lijkt het alsof dat deck flink vochtig gestaan heeft en nooit schoongemaakt is. Nu ziet het er al stukken beter uit dus gewoon proberen dat ding, desnoods met een simpel bandje uit de kringloop. Ik vervang drukrollen echt zelden, en snaren alleen als decks duidelijk slecht of niet lopen.
Ik heb het loopwerk inmiddels weer teruggeplaatst, de koppen heb ik met IPA schoongemaakt. Dat terugplaatsen ging prima, het enige wat ik lastig vond was om het veertje wat ervoor zorgt dat het klepje open gaat op de juiste manier te plaatsen. Het klepje gaat nu wel open, maar ik moet 'm iets meer aandrukken dan voorheen om ervoor te zorgen dat 'ie vastklikt. Misschien komt dit door het veertje. De resultaten zijn echter niet anders dan voor de uitbouw operatie.

Hierna heb ik er een bandje in gestopt maar het gaat nog niet goed qua geluid. Als ik het zo hoor dan loopt de tape niet goed langs de kop. Misschien toch die capstan? Ook hoor ik tijdens het afspelen bij het deck zelf soms een wat wat piepend geluid in het mechaniek.

Ik heb wat opnames gemaakt en op m'n Stack geplaatst, wellicht kunnen jullie zo zeggen waar ik de oorzaak moet zoeken. Door te klikken op preview rechts zijn de fragmenten af te spelen.
Fragment 1 t/m 3 zijn van een bandje met leuke Sesamstraat liedjes. :+ Ik heb deze opnames niet zelf gemaakt, en de kop van het opneemdeck stond ongetwijfeld anders. Maar je hoort wel goed het wiebelige in het geluid, dat heb ik bij alle bandjes die ik tot nu toe heb afgespeeld.
Aan het begin van fragment 1 hoor je dat de tape niet goed loopt. Bij fragment 2 blijft dit de hele tijd zo. Als je het nummer nog een keer afspeelt kan het weer heel anders klinken, zoals bij fragment 3 waarbij het geluid meer wisselt. Fragment 4 is een eigen opname, van Spotify. Ik ben na de start van het nummer begonnen met opnemen, waardoor je aan het begin even het geluid van fragment 1 krijgt, maar daarna gaat het prima, en gezien de sweeps in de fragmenten 2 en 3 verbaasd me dat. Ook toen ik het een paar keer herhaalde bleef dat zo. Nou goed, ik ben benieuwd wat jullie idee erbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
musicfreak schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:31:
[...]

Ik heb het loopwerk inmiddels weer teruggeplaatst, de koppen heb ik met IPA schoongemaakt. Dat terugplaatsen ging prima, het enige wat ik lastig vond was om het veertje wat ervoor zorgt dat het klepje open gaat op de juiste manier te plaatsen. Het klepje gaat nu wel open, maar ik moet 'm iets meer aandrukken dan voorheen om ervoor te zorgen dat 'ie vastklikt. Misschien komt dit door het veertje. De resultaten zijn echter niet anders dan voor de uitbouw operatie.

Hierna heb ik er een bandje in gestopt maar het gaat nog niet goed qua geluid. Als ik het zo hoor dan loopt de tape niet goed langs de kop. Misschien toch die capstan? Ook hoor ik tijdens het afspelen bij het deck zelf soms een wat wat piepend geluid in het mechaniek.

Ik heb wat opnames gemaakt en op m'n Stack geplaatst, wellicht kunnen jullie zo zeggen waar ik de oorzaak moet zoeken. Door te klikken op preview rechts zijn de fragmenten af te spelen.
Fragment 1 t/m 3 zijn van een bandje met leuke Sesamstraat liedjes. :+ Ik heb deze opnames niet zelf gemaakt, en de kop van het opneemdeck stond ongetwijfeld anders. Maar je hoort wel goed het wiebelige in het geluid, dat heb ik bij alle bandjes die ik tot nu toe heb afgespeeld.
Aan het begin van fragment 1 hoor je dat de tape niet goed loopt. Bij fragment 2 blijft dit de hele tijd zo. Als je het nummer nog een keer afspeelt kan het weer heel anders klinken, zoals bij fragment 3 waarbij het geluid meer wisselt. Fragment 4 is een eigen opname, van Spotify. Ik ben na de start van het nummer begonnen met opnemen, waardoor je aan het begin even het geluid van fragment 1 krijgt, maar daarna gaat het prima, en gezien de sweeps in de fragmenten 2 en 3 verbaasd me dat. Ook toen ik het een paar keer herhaalde bleef dat zo. Nou goed, ik ben benieuwd wat jullie idee erbij is.
Heel simpel: een slecht bandje die op is... Dat is mijn conclusie van die Sesamstraat cassette, niet meer en ook niet minder...
Maak nog maar eens meer opnamen en dan het liefst met een paar andere tapes van het merk TDK, Type: SA of het merk Maxell, type: XL II... Als die ook goed klinken is er wat mij betreft niets mis met je cassettedeck... ;) Waarom die twee merken en typen? Nog betaalbaar te vinden en ze zijn altijd goed... ;)

Ps.: dat piepen geeft aan dat de tape waarschijnlijk plakt... Ik zou het deck opnieuw inspecteren en grondig schoonmaken, want plak tape geeft veel troep af aan het mechaniek wat uiteindelijk ook weer andere bandjes kan vernielen... Wat betreft dat Sesamstraat bandje (hoe jammer eigenlijk ook): die hoort maar op één plek thuis en dat is de prullenbak...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 04-03-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Oh even voor de duidelijkheid, die Sesamstraat en Level 42 opname komen van het dezelfde (TDK D) bandje. Heb nog wel een paar Maxell XL II tapes liggen (was lange tijd mijn standaard cassette) maar was bang deze te beschadigen. Binnenkort toch maar eens proberen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist even naar het laatste bandje gekeken die ik ontvangen had van die man uit Almere waar ik een Sony deck gekocht had die bandjes op at... Het betreft een Basf CE II (Chrome Extra)... Ik dacht eerst dat het een normale type II casssette was, met een fancy inlay rondom het bandje in het opberg doosje te vervanging van een gesneuvelde eigen bandje... Niets is minder waar en het blijkt een zeer mooie bedrukte cassette te zijn:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/FrUNVajfdFNNilCOX3bdGNgN7s4OY8co2oHTw6Y2xTYwycvAJ2LR46PcbukSRcegD5idNYONt5sSjCxWFVxZCrXpQsIXQP_Fq8RZe4ZUsVuSB5bV0IbaZS_W-QoMe49x7VrGAG6pSA=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JV3yrL-bO1DHPvp_0fs57KSDqdp6jvosFkM0eYBcgtTm9DSLQnW4fLtkSPFAteCbOdsRlPYdyJWC4LIQdgUFi1XetWaaa-TYAnjAdI71NZmMyHeJ46QwpdRytYHrADn3oD3xfmwFpw=w2400

[ Voor 16% gewijzigd door rcor op 05-03-2020 21:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kozue
Nice :) Ik wist al dat die bestonden maar heb ze nog nooit in het wild gezien. Dat zijn slechts 2 voorbeelden van een grote serie uit midden jaren 90 met nog veel meer thema’s. Zie bv hier voor een groter overzicht.

Heb zelf nooit BASF cassettes gekocht in die tijd, maar heb nu een stapeltje van deze, die ik ook wel erg mooi vind (tijdje geleden bij de kringloop gevonden):
Afbeeldingslocatie: https://bilder.hifi-forum.de/max/558748/basf-cs-ii_45745.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@rcor Idd. mooi bedrukt. Twin Towers staan er ook nog op dacht ik......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 16:27

SannrHerr

Furor Teutonicus!

OgWok schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:51:
@rcor Idd. mooi bedrukt. Twin Towers staan er ook nog op dacht ik......
Sherlock Holmes! 8)7

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/XB3Zaylva508jm3tKm/giphy.gif

[ Voor 33% gewijzigd door SannrHerr op 05-03-2020 10:20 ]

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
kingmace schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb je die TDK D60/90? Dat was vroeger toch al het goedkoopste wat er zowat was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Waarom heb je die TDK D60/90? Dat was vroeger toch al het goedkoopste wat er zowat was?
10 jaar geleden betaalde je niets voor gesealde cassettes op MP. Ik heb er toen heel veel opgekocht en het maakte niet zoveel uit hoe of wat als het nog maar gesealed was. Het waren inderdaad de goedkoopste maar dat betekent niet dat ze ook slecht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
kozue schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 08:09:
Ik zou tapes van een no-name als “sipote” waarschijnlijk lekker laten liggen als ik ze zag. Zelfs van bekendere merken als Scotch en Memorex moet ik niks hebben. Volgens een Duits forum is het inderdaad rommel. Ze werden blijkbaar door de Duitse supermarktketen Rewe verkocht (huismerk ofzo?) en gingen meestal stuk. Misschien is eentje opsturen naar Tony niet eens zo’n slecht idee, want opnemen zijn ze blijkbaar niet zo geschikt voor. In 120 nog wel, dus super dun tape. Brrrr. Iets anders dan TDK of Maxell zou ik nooit vertrouwen in zulke lengtes.
Wel grappig dat je dat zegt, ik heb er destijds een paar opgenomen op m'n RS-B808 deck en ik kreeg de bias manueel niet goed genoeg afgesteld voor deze Sipote tapes. Kwaliteit is inderdaad niet best. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Ze waren relatief goedkoop ja, maar wel een van de betere type 1 cassettes. Als ik zou moeten kiezen tussen de tapes op de foto gaan eerst de SA90's op en daarna de D's en UR's. UR's waren kwalitatief niet veel verschillend van D's (en op mijn goedkope stereoset voor zover ik me herinner zelfs een stukje doffer, waarschijnlijk vanwege bias ofzo), de sony FX waren ook goedkope meuk en de sipote's zou ik niet eens gebruiken als het de laatste tapes op aarde waren.

TDK D was in de jaren 90 m'n meest gebruikte tape, omdat ze zo'n goede prijs-kwaliteit verhouding hadden. SA's waren me iets te duur met de hoeveelheid tapes die ik opnam en mijn scholierenbudget. Als ik ze sealed zie liggen (kringloop, rommelmarkt, etc) neem ik ze ook gewoon mee. Online kopen heeft niet veel zin meer met de huidige prijzen, maar op andere plekken kom je ze soms best spotgoedkoop tegen (net als die MD's van afgelopen weekend). Verder doen gebruikte SA's het ook prima, dus gebruik ik die liever dan gesealde D's. Die laat ik lekker in de seal zitten zodat ik ze misschien ooit, als ik ze voor die tijd niet nodig heb, kan verkopen voor €10 per stuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
kozue schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Ze waren relatief goedkoop ja, maar wel een van de betere type 1 cassettes. Als ik zou moeten kiezen tussen de tapes op de foto gaan eerst de SA90's op en daarna de D's en UR's. UR's waren kwalitatief niet veel verschillend van D's (en op mijn goedkope stereoset voor zover ik me herinner zelfs een stukje doffer, waarschijnlijk vanwege bias ofzo), de sony FX waren ook goedkope meuk en de sipote's zou ik niet eens gebruiken als het de laatste tapes op aarde waren.

TDK D was in de jaren 90 m'n meest gebruikte tape, omdat ze zo'n goede prijs-kwaliteit verhouding hadden. SA's waren me iets te duur met de hoeveelheid tapes die ik opnam en mijn scholierenbudget. Als ik ze sealed zie liggen (kringloop, rommelmarkt, etc) neem ik ze ook gewoon mee. Online kopen heeft niet veel zin meer met de huidige prijzen, maar op andere plekken kom je ze soms best spotgoedkoop tegen (net als die MD's van afgelopen weekend). Verder doen gebruikte SA's het ook prima, dus gebruik ik die liever dan gesealde D's. Die laat ik lekker in de seal zitten zodat ik ze misschien ooit, als ik ze voor die tijd niet nodig heb, kan verkopen voor €10 per stuk :+
;) Hier sluit ik me volledig bij aan (behalve dat ik die sipotes toch weer een keer ga proberen :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Vandaag weer een gelukje gehad bij de kringloop. 8 Sony reel to reel tapes. Volgens mij zijn ze van iemand geweest die waarde hechtte aan z’n collectie. Ze zijn allemaal netjes opgenomen en voorzien van complete tracklisting. Misschien een tikje aan de zachte kant (de vu-meter blijft rond de -20 schommelen), maar alles wel netjes op gelijk niveau en voor opnames uit de jaren 70 klinken ze niet slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU8fwUsnNDuqU_AMq6Ac16FfOSQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/sPRjFDQuzLO47fvbLXlX5vfp.jpg?f=fotoalbum_large

1 probleempje: ik zou er graag eigen opnames op uitproberen zodat ik kan vergelijken met de BASF’s, maar weet niet welke ik zou willen wissen. Ik ben niet zo’n grote jaren 70 fan (ben opgegroeid in de jaren 80 en 90), maar de muziek hier op is best aardig. Oude rock en funk en zo, vooral popmuziek, dan voelt het toch wat zonde om er over heen te tapen ;)

Ik ga de komende tijd alles wel eens rustig beluisteren, misschien kom ik iets tegen wat op m’n zenuwen werkt en kan dat er af. De meeste artiesten/bands zeggen me niet zo veel. Bronco, Wes Montgomery, Marvin, Welch & Farror, CCC, Joan Baez, The Band, Chicken Shack en nog meer vage namen die ik voor het eerst lees. Ook een paar bekende zoals Led Zeppelin, Earth & Fire (blijkbaar nog zonder Wind) en Stevie Wonder. En Mozart, dat klinkt als een goed slachtoffer voor opnemen want klassiek vind ik niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

kozue schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 18:29:
Vandaag weer een gelukje gehad bij de kringloop. 8 Sony reel to reel tapes. Volgens mij zijn ze van iemand geweest die waarde hechtte aan z’n collectie. Ze zijn allemaal netjes opgenomen en voorzien van complete tracklisting. Misschien een tikje aan de zachte kant (de vu-meter blijft rond de -20 schommelen), maar alles wel netjes op gelijk niveau en voor opnames uit de jaren 70 klinken ze niet slecht.

[Afbeelding]

1 probleempje: ik zou er graag eigen opnames op uitproberen zodat ik kan vergelijken met de BASF’s, maar weet niet welke ik zou willen wissen. Ik ben niet zo’n grote jaren 70 fan (ben opgegroeid in de jaren 80 en 90), maar de muziek hier op is best aardig. Oude rock en funk en zo, vooral popmuziek, dan voelt het toch wat zonde om er over heen te tapen ;)

Ik ga de komende tijd alles wel eens rustig beluisteren, misschien kom ik iets tegen wat op m’n zenuwen werkt en kan dat er af. De meeste artiesten/bands zeggen me niet zo veel. Bronco, Wes Montgomery, Marvin, Welch & Farror, CCC, Joan Baez, The Band, Chicken Shack en nog meer vage namen die ik voor het eerst lees. Ook een paar bekende zoals Led Zeppelin, Earth & Fire (blijkbaar nog zonder Wind) en Stevie Wonder. En Mozart, dat klinkt als een goed slachtoffer voor opnemen want klassiek vind ik niks ;)
O+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:48

Ik vind Maurice White en Jerney Kaagman nou nieut echt op elkaar lijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Ik zou zeggen: Pas op met die Sony tapes... Ik heb nog nooit één echt goede R2R tape gezien (meesten plakken als de pest en zijn echt onbruikbaar)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Marcel Br schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:53:
Ik vind Maurice White en Jerney Kaagman nou nieut echt op elkaar lijken :*)
Ahh, is dat iets anders? In dat geval kunnen ze bij mij onder het lijstje “vage namen die ik voor het eerst lees” ;)
Klonk als een oude versie van EW&F maar is volgens Discogs iets Nederlands met gitaren... ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
rcor schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:42:
Ik zou zeggen: Pas op met die Sony tapes... Ik heb nog nooit één echt goede R2R tape gezien (meesten plakken als de pest en zijn echt onbruikbaar)...
Ik had er vanmiddag 2 gespeeld (niet helemaal tot het eind, daar had ik geen tijd voor), maar niks plakkends gezien. Geen dropouts of w&f. Ik heb tot nu toe de indruk dat ze best in goede staat zijn. Met terugspoelen waren ze ook heel stil.
Maar een echte vergelijking met de BASF’s kan pas als ik er zelf wat mee opneem. Met andermans opnames weet je niet hoe de bron klonk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Even mezelf quoten:
The Eagle schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:10:
Schijtzooi :(
Een van de clips achterop de AW7892 waarmee de speakers vastgezet worden aan de main unit blijkt een stukje vanaf. Speaker kan niet meer vastgezet worden nu. En dat was nou net hoe ik hem wilde gebruiken, in 1 geheel :(

Iemand enig idee waar ik een los clipje haal voor dat ding? Of ergens kan laten 3D printen in omgeving Den Bosch ofzo? Want ergens denk ik dat dat de enige optie is...
Gisteravond een donor met twee goede klemmetjes op kunnen halen :)

Afbeeldingslocatie: https://www.radiomuseum.org/images/radio/philips/aw_7792_2061849.jpg

Stond voor 2,50 op MP. De eigenaar had hem getest en op een gegeven moment kwam er magische rook uit :+
Dr heeft een ontplofte batterij in gezeten (batterijvak is smerig :X ) en geen snoer maar verder helemaal prima. Ik haal er af wat ik nodig heb of kan gebruiken (klemmen, antenne, wellicht wat snoeren) en maak hem schoon.

Daarna mag ie naar de kleuterschool van mijn oudste. Die hebben een bak waar ze electronica helemaal uit elkaar trekken. Men neme een stel kleuters, echte combinatietangen, kniptangen en schroevendraaiers (en uiteraard beschermbrillen etc). Veel kleiner heb ik een apparaat nog niet recycled zien worden O+

Verdere plannen met de AW7892: Mooi opknappen, 12v accu er in regelen, Pi oid zodat ie ook Spotify, WLAN en BT snapt en gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Net op de kop getikt voor weinig uit Duitsland: een Marantz SD-60.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvfTq_S_bxKvg5Npz8a2NHMhGJA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Wr4IunvfyUVRr2ScJY2j78OS.jpg?f=fotoalbum_large

In hele nette staat. Wel een smeerbeurtje nodig denk ik. Weinig beschadigd.
Een van de latere decks.

Ook geleverd als Revox C-115 en Philips FC-60. Grappig nietwaar en alleen kleine verschillen met schakelaars en ingangen. Ben heel benieuwd hoe die klinkt en na de service gaat klinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIbGv9zJpsNw9z62uPwP1h9w2Rw=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Ga0Wki1Me1OorT7SvRiG1y0I.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de slag ;) Wel opvallend: geen nylon ringetjes op de capstans
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01B1B5TAqMXh8BIrFP83Z51AHLE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/4CpqTQZfWyjGKiL5nwOCN3yh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door OgWok op 06-03-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Net de lijst voor Record Store Day 2020 doorgenomen. Niet veel interessants gezien (vooral gezien de prijzen die ze vragen), maar wel 1 opvallend item er tussen, wat meer in dit topic thuis hoort dan in het vinyl topic, waar ik de link tegen kwam. Eentje was namelijk geen plaat maar een cassette:
Afbeeldingslocatie: https://recordstoreday.nl/wp-content/uploads/2020/03/Bonzai-records-the-mixtapes-BCT2020002-320x219.png
Ik denk dat ik m lekker laat liggen (áls je m uberhaupt al tegen komt in die kleine platenzaak bij mij in de buurt), want alhoewel ik wel van trance hou, heb ik de stijl van Bonzai altijd wat saai gevonden (meer gebeuk dan melodie), en gezien het een RSD release is zullen ze er wel minstens €20 voor willen hebben. Maar ik vond het wel grappig om te zien dat ze sinds dit jaar ook een klein uitstapje naar cassettes hebben en daarom het vermelden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
En Mozart, dat klinkt als een goed slachtoffer voor opnemen want klassiek vind ik niks ;)
Als het een opname van radio is, en geen kopie van een commerciële uitgave, kan het nog best interessant zijn. Staat er meer info bij? Dirigent, orkest, locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Arjan A

Cenosillicafoob

Zijn er hier mensen met ervaring in het vervangen van lampen naar LED?

Ik heb jarenlang met een Pioneer SX-424 gedaan, totdat die op een dag stuk ging ( ook al meer dan 10 jr geleden). Recentelijk toch maar eens een poging gewaagd om deze receiver weer aan de praat te krijgen, en na een flinke servicebeurt (solderen, contacten sprayen, tuner opnieuw afregelen) doet-ie het weer als vanouds. Na een grondige schoonmaakbeurt glimt hij ook nog eens alsof-ie net uit de winkel komt. Maar...
Van de vijf lampen achter de afstemschaal zijn er drie stuk. Bovendien werken het stereo-indicatorlampje en het licht in de afstemnaald niet meer. Tijd voor een LED-vervanging en daar loop ik een beetje vast.
Ik heb SMD's die ik kan plaatsen, maar na een testje kwam ik erachter dat de LEDs veel te duidelijk flikkeren. De reden is me ook bekend: de boel draait op wisselstroom en 50Hz zie je gewoon. Met een gelijkrichter zou je dat in principe op kunnen lossen.

Nu worden er ook kant en klare LED "fuse" lampjes aangeboden ter vervanging, maar ik heb die nog nergens in het echt gezien.

Nu kan ik wel zo'n set bestellen en ze dan om en om in de houders zetten zodat het flikkeren niet opvalt (ze zitten toch achter de afstemschaal), maar dan heb ik nog geen oplossing voor de naald en de stereo-lamp. En als ik dan toch bezig ben, wil ik het lampje achter de signal-strength meter ook vervangen.

Kan ik simpelweg een gelijkrichter ertussen zetten en dan weer doorgaan met mijn projectje (ik heb allerlei componenten op voorraad, maar net geen gelijkrichter, dus dat moet ik dan ook nog weer uitzoeken)? Of is een gelijkrichter alleen noodzakelijk voor de naald en de signaalmeter omdat ik het licht van die lampen vrij goed zie? Ik heb de Service-manual van de versterker, dus ik weet wel waar ik de gelijkrichter zou kunnen plaatsen.

Maar voordat ik daaraan begin: zijn er meer mensen hier die vintage apparatuur opknappen en een LED-enhancement hebben gedaan?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
niek_nijmegen schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:10:
Als het een opname van radio is, en geen kopie van een commerciële uitgave, kan het nog best interessant zijn. Staat er meer info bij? Dirigent, orkest, locatie?
Interessant voor wie? ;)
Ik kan even kijken als ik thuis ben (zit nu op kantoor en heb de tape dus niet binnen bereik). Ik had verder niet zo op de details gelet omdat het me niet aan sprak, maar de naam Mozart stond op de zijkant van de doos. Op de achterkant staat redelijk wat informatie geschreven, waaronder volledige track listings (soms zelfs tape counter posities), maar die had ik van deze tape nog niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
musicfreak schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 12:31:
Als het afspelen niet consistent is, ligt het waarschijnlijk niet aan de band zelf, maar aan hoe de band over de kop heen loopt. Het klinkt voor mij alsof er een beetje variabele afstand tussen de band en de kop zit. Is de pressure pad van deze cassette nog in orde (veert ie goed terug als je er op drukt)? Heb je ondertussen nog met andere cassettes geprobeerd (en hebben die hetzelfde)?

Over pressure pads gesproken, weet iemand misschien toevallig wat dat metalen plaatje daaronder voor functie heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

kozue schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:27:
[...]

Als het afspelen niet consistent is, ligt het waarschijnlijk niet aan de band zelf, maar aan hoe de band over de kop heen loopt. Het klinkt voor mij alsof er een beetje variabele afstand tussen de band en de kop zit. Is de pressure pad van deze cassette nog in orde (veert ie goed terug als je er op drukt)? Heb je ondertussen nog met andere cassettes geprobeerd (en hebben die hetzelfde)?

Over pressure pads gesproken, weet iemand misschien toevallig wat dat metalen plaatje daaronder voor functie heeft?
Het magnetische veld van de koppen afschermen voor de (opgerolde) band in de cassette.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
kozue schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:20:
[...]
Interessant voor wie? ;)
Voor de mensheid in het algemeen, en voor mij in het bijzonder O-)
(Al kan ik het met mijn 2-track waarschijnlijk zelf niet afspelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

knip.......

Daarom gebruikt Nakamichi ook de "pressure pad lifter"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRAPKaTovbWlloTvo84yz7XVftI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/2hX4AKdgv0FXQdZ2nktwZ8mS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door OgWok op 06-03-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Crosspost sort of:
Omdat een versterker de geest gaf op een kanaal, maar een "nieuwe" gezocht.
Gezien het feit dan we hier nog meer Pioneer onderdelen hebben in de "6" serie * maar een Pioneer A-616 mk-II af laten stoffen en in gebruik genomen.
Deze staat versterkt nu dus het signaal van onze tweede platenspeler boven een CEC Chuo Denki ST-510
Gelijk maar een klasiekertje er opgelegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx587Fey5gvdQShnpqxEZ5UYv48=/f/image/dvVcv160ztya1PZ8qmlgwxs6.jpg

Onze overige Pioneer zesjes (niet op de foto)
Pioneer CT-656 MKII (casettedeck)
Pioneer PD-S603 (CD speler)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mooi spul, al is die cd speler wat jonger (en afwijkend front ;)). Mocht je het interessant vinden, als die amp in goede staat is doet ie tussen de 200 en 350 euro, cassettedeck rond de 75 max en cd speler idem.
* The Eagle de laatste tijd iets teveel op MP naar Pioneer gekeken :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@The Eagle
De 616 Mk II gaat voorlopig niet weg,
De Jamo PR 150 III die er aan hangen lijken er net wat lekkerder door de klinken.

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
GiLeX schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:44:
[...]
Gezien het feit dan we hier nog meer Pioneer onderdelen hebben in de "6" serie * maar een Pioneer A-616 mk-II af laten stoffen en in gebruik genomen.[...]
Dan kijk ik naar het ongecoördineerde 'zooitje' dat ik hier heb staan... Zelfs de componenten van één merk of uit hetzelfde decennium passen hier optisch amper bij elkaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@GiLeX Kan best, die amp is best wel een beest. Kon zo snel geen specs vinden van de speakers maar gezien de leeftijd kan ik me best voorstellen dat ze van wat meer power profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@niek_nijmegen De andere "6jes" staan beneden bij een Denon X2500H, een Panasonic DP-UB424 4K, Shield pro (2019) en een Pro-ject Debut III dus ook een mengelmoes :+

@The Eagle 100/150w volgens de specs van de boxen zelf
Zitten alleen nieuwe/andere 250w 4Ohm woofers in O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Barbaar :+

Maar seriously, Wattage boeit geen drol, gaat meer om de gevoeligheid. En als jij zelf andere drivers geinstalleerd hebt is er al helemaal geen pijl meer op te trekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

"ze passen dus dan zijn ze goed.........." ;)

[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 07-03-2020 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@niek_nijmegen Heb ff gekeken maar er staat verder niet veel over. Alleen “symphony no 40 in g minor” en “eine kleine nachtmuriel(?)” (kan de spelling niet goed lezen). Ik vermoed dat ze van vinyl komen want dat was de muziek op 2 andere banden de ik tot nu toe gehoord heb ook (aan de kraakjes te horen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
kozue schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:30:
@niek_nijmegen Heb ff gekeken maar er staat verder niet veel over. Alleen “symphony no 40 in g minor” en “eine kleine nachtmuriel(?)” (kan de spelling niet goed lezen). Ik vermoed dat ze van vinyl komen want dat was de muziek op 2 andere banden de ik tot nu toe gehoord heb ook (aan de kraakjes te horen).
('-musik', zou er moeten staan)

Ah ja, dat is wel standaardrepertoire. Alles van Mozart is (uiteraard) prachtig, maar zeker zijn 40e symphony is wel erg mooi, en best toegankelijk. Maar als het van vinyl komt niet iets waar je voorzichtig mee zou moeten zijn. Als ik jou was, zou ik hem op een rustige avond zeker een keer luisteren. Daarna kun je de tape wel hergebruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 17:29
Als tiener had ik een Sony DD Walkman. Een mooi en degelijk ding, maar ik weet niet meer wat ermee is gebeurd.
Een tijdje geleden kwam ik er weer een tegen. Uiterlijk in mooie staat, maar hij deed niets. Misschien had ik de contacten niet goed schoongemaakt, er hadden lekkende batterijen in gezeten.
Dus als er een liefhebber is die er gewoon een wil hebben of er werk in wil steken, die kan hem op komen halen in regio Utrecht.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4Nzkr8Yp/CIMG1930.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Mocht je niemand vinden die m op wil komen halen wil ik je wel een tientje geven om m op te sturen. Een pakket kost je ongeveer €7 dus hou je er een paar euro aan over (ipv gratis weggeven) ;) Utrecht ligt een beetje uit de buurt :(

Geen idee of ik m kan fixen maar vind het wel leuk om een poging te wagen. Ik heb nu 2 kapotte walkmans liggen waarvoor ik volgende week nieuwe riemen binnen krijg, om dan eens een échte poging te wagen ze open te krijgen zonder ze te slopen, maar zolang ik nog geen werkende heb is alles welkom. Voordeel van een DD is geen riemen, maar als ie niet speelt zijn er misschien componenten kapot die buiten mijn expertise liggen (tandwielen, capacitors, etc), dus blijft een gok...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Een in de rand - vraagje inzake de Bose series 901 luidsprekerkasten, waarom koos meneer Bose er indertijd voor een kast met 9 luidsprekers allemaal in serie / zonder filters / geen frequenties-deling naar specifieke luidsprekers, waardoor er een externe frequentie-volume correctie nodig is om het geluidssignaal weer te geven zoals bedoeld?

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
Josio schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:25:
Een in de rand - vraagje inzake de Bose series 901 luidsprekerkasten, waarom koos meneer Bose er indertijd voor een kast met 9 luidsprekers allemaal in serie / zonder filters / geen frequenties-deling naar specifieke luidsprekers, waardoor er een externe frequentie-volume correctie nodig is om het geluidssignaal weer te geven zoals bedoeld?
Zodat je naast het inregelen van de ls ook de ruimteakkoestiek meeneemt. Gewoon een hele andere filosofie op geluid. Vind ik best mooi bedacht...

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
[...]
De pressure pad is helemaal ok. Uberhaupt ziet de casette er nog piekfijn uit, dat is ook wel het gekke.
rcor schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:48:
[...]
Heel simpel: een slecht bandje die op is... Dat is mijn conclusie van die Sesamstraat cassette, niet meer en ook niet minder...
Maak nog maar eens meer opnamen en dan het liefst met een paar andere tapes van het merk TDK, Type: SA of het merk Maxell, type: XL II... [..]
Ps.: dat piepen geeft aan dat de tape waarschijnlijk plakt...
Ik heb net een opname op een Maxell XLII gemaakt (dat was vroeger mijn favoriete type), dit klonk zeker beter. Ook bij een het goedkopere broertje SX II ging het vergelijkbaar. Bij beiden ook geen gepiep, dus het is waarschijnlijk die TDK D die gaar is. Ik merk alleen wel dat het geluid nog wat eh hoe zal ik het noemen lispelt in het hoog. Bij een opname met hetzelfde deck als waar je mee afspeelt had ik dat eigenlijk niet verwacht. Kan dat met demagnatiseren van de koppen verholpen worden? Ik heb nog een TDK HD-30 demagnatiseer cassette ligggen (met knoopcel batterij, zie hieronder), plus een exemplaar wat je op het lichtnet moet aansluiten. Is deze laatste beter?

Moet verder nog wel het probleem van de niet goed sluitende klep verhelpen. Ik moet nu elke tape die ik er in plaats een stuk of vijf keer aandrukken voordat 'ie hem pakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeeI4A12lwKTrM7R7M0k0tW5inM=/f/image/tFDwOCJaKFjNjBVgEFgIgD6E.jpg

@kozue Earth & fire vind ik erg goede muziek, vooral hun eerste paar albums (Songs of the marching children, Atlantis) zijn tof als je een beetje van symfonische rock houd.

[ Voor 4% gewijzigd door musicfreak op 08-03-2020 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Josio schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:25:
Dat is een keuze. Een scheidingsfilter beïnvloed het geluid ook. En met een meerwegsysteem kan de overgang tussen de weergevers een uitdaging zijn.
Eenwegluidsprekers komen nog steeds voor, zie bijvoorbeeld de Eltim Solo (test) of dit forum.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Heb de band net even beluisterd. De omschrijving symfonische rock had m’n interesse gewekt. Op zich is het niet slecht maar voelt voor mij een beetje gedateerd. Ik luister liever naar modernere bands als Nightwish en Within Temptation. Ook is de opname best zacht en vind ik de geluidskwaliteit eigenlijk te slecht om te bewaren. Er stonden nog 4 andere albums op (op 3.75 ips past er aardig wat op), en die vond ik allemaal niks, dus ik denk dat ik m’n opname testband gevonden heb. ;)

Met die demagnetiseercassettes heb ik verder geen ervaring. Ik heb zo’n losse tool (die dus voor alle soorten tapemachines werkt, niet alleen voor cassettes), dus als die cassette niet het gewenste resultaat oplevert zou je zoiets nog kunnen proberen. Maar of het je problemen met hoge tonen zal fixen weet ik niet. Ik dacht altijd dat een gemagnetiseerde kop het geluid alleen doffer maakt, en je opname kan beschadigen. Als het geluidsartifacten kan veroorzaken is dat nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Videopac schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Dat is een keuze. Een scheidingsfilter beïnvloed het geluid ook. En met een meerwegsysteem kan de overgang tussen de weergevers een uitdaging zijn.
Eenwegluidsprekers komen nog steeds voor, zie bijvoorbeeld de Eltim Solo (test) of dit forum.
Ik poog hier het te plaatsen - kan de toegevoegde equalizer ter correctie, gezien worden als een programmeerbare versie van de scheidingsfilters in meerweg luidsprekers?
Ik snap de equalizer - scheidingsfilters vergelijking als alternatieven ook niet goed - scheidingsfilters blokkeren specifieke frequentiegebieden / laten specifieke gebieden door naar specifieke luidspreker. Die specifieke luidspreker geeft dan dat specifiek frequentiegebied weer. Als een alles van X en niks van Y. Dat is niet het volumecontrole principe dat een equalizer (denk ik) hanteert, dat zoveel % van X en zoveel % van Y laat passeren.

Ik had de weergave van mijn Bose 901 set eerst beoordeeld als goed, alsof het ook acceptabel is zonder de equalizer - daar kom ik na enige tijd luisteren en vergelijken met meerweg op terug. Een equalizer heb ik niet. Ik speel nu met het idee om een kleine computer+nodige, of laptop te plaatsen boven de versterker, en de muziek ipv nu via een dvd spelertje met usb poort, dan vanaf computer af te spelen, met de versterker aangesloten op de 2 1kanaals uitgangen van onboard audio, en een software mixer te gebruiken om de klankweergave van het Bose set te corrigeren.
Is dit een plan, of zijn er "maars"?

Nadeel is dat ik dan een computer moet opstarten. Aan de andere kant, die dvd speler met usb heeft ook nogal wat tijd nodig tegen dat ie begint te spelen van usb stick. Het kleine ding (20 euro nieuwprijs) heeft zelfs als nadeel dat na aanzetten ie altijd gaat checken voor cd of dvd aanwezigheid, en de usb poort negeert - ik moet telkens wachten tot ie die check heeft gedaan, en de usb stick eruit trekken en weer erin steken, om te kunnen beginnen afspelen.

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Volgens mij ben je in het verkeerde topic beland met de vraag of je een laptop op je versterker moet zetten. Dit is het vintage audio topic, niks vintage aan een laptop ;)

Zelf zou ik eigenlijk gewoon een equaliser bij de kringloop halen. Kost je waarschijnlijk niet meer dan een tientje. Dan ben je verder vrij om er ieder apparaat achter te hangen die je wilt, ipv geforceerd trage apparaten te gebruiken voor iets waar ze niet voor waren ontworpen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kozue schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:25:
Mocht je niemand vinden die m op wil komen halen wil ik je wel een tientje geven om m op te sturen. Een pakket kost je ongeveer €7 dus hou je er een paar euro aan over (ipv gratis weggeven) ;) Utrecht ligt een beetje uit de buurt :(

Geen idee of ik m kan fixen maar vind het wel leuk om een poging te wagen. Ik heb nu 2 kapotte walkmans liggen waarvoor ik volgende week nieuwe riemen binnen krijg, om dan eens een échte poging te wagen ze open te krijgen zonder ze te slopen, maar zolang ik nog geen werkende heb is alles welkom. Voordeel van een DD is geen riemen, maar als ie niet speelt zijn er misschien componenten kapot die buiten mijn expertise liggen (tandwielen, capacitors, etc), dus blijft een gok...
Bekend probleem is het tandwiel dat je in onderstaande foto ziet... Deze regelmatig kapot op de manier zoals op de foto en dient dus vervangen te worden, liefst door een betere oplossing dan het origineel...

Afbeeldingslocatie: https://escapements.files.wordpress.com/2011/07/dscn5950.jpg

En hiermee is het probleem op te lossen:
https://www.ebay.co.uk/it...1ce7ca:g:2SoAAOSwuU9ZpbFl

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 09-03-2020 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Ik had zoiets inderdaad al eens gezien in zo’n techmoan filmpje. Die raadde DD’s af om deze reden. Op zich een punt, echter vind ik zijn beredenatie niet heel sterk want zo’n tandwiel kun je net zo makkelijk online kopen als een nieuwe riem, die je met een non-DD bijna altijd nodig zal hebben.

Als ik er ooit een nodig heb bestel ik m echter liever bij fixyouraudio, die is wat goedkoper en geen extra account voor nodig (ik heb het niet zo meer op online accounts tegenwoordig). Bovendien is het plaatje hetzelfde, dus ik denk die gast op ebay gewoon de onderdelen van fya doorverkoopt voor winst (oftewel gebruik maken van mensen die geen eigen onderzoek doen en alleen op ebay kijken).

[ Voor 15% gewijzigd door kozue op 09-03-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 18:55

Bestla

Kvinne

Arjan A schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:14:
Zijn er hier mensen met ervaring in het vervangen van lampen naar LED?

Ik heb jarenlang met een Pioneer SX-424 gedaan, totdat die op een dag stuk ging ( ook al meer dan 10 jr geleden). Recentelijk toch maar eens een poging gewaagd om deze receiver weer aan de praat te krijgen, en na een flinke servicebeurt (solderen, contacten sprayen, tuner opnieuw afregelen) doet-ie het weer als vanouds. Na een grondige schoonmaakbeurt glimt hij ook nog eens alsof-ie net uit de winkel komt. Maar...
Van de vijf lampen achter de afstemschaal zijn er drie stuk. Bovendien werken het stereo-indicatorlampje en het licht in de afstemnaald niet meer. Tijd voor een LED-vervanging en daar loop ik een beetje vast.
Ik heb SMD's die ik kan plaatsen, maar na een testje kwam ik erachter dat de LEDs veel te duidelijk flikkeren. De reden is me ook bekend: de boel draait op wisselstroom en 50Hz zie je gewoon. Met een gelijkrichter zou je dat in principe op kunnen lossen.

Nu worden er ook kant en klare LED "fuse" lampjes aangeboden ter vervanging, maar ik heb die nog nergens in het echt gezien.

Nu kan ik wel zo'n set bestellen en ze dan om en om in de houders zetten zodat het flikkeren niet opvalt (ze zitten toch achter de afstemschaal), maar dan heb ik nog geen oplossing voor de naald en de stereo-lamp. En als ik dan toch bezig ben, wil ik het lampje achter de signal-strength meter ook vervangen.

Kan ik simpelweg een gelijkrichter ertussen zetten en dan weer doorgaan met mijn projectje (ik heb allerlei componenten op voorraad, maar net geen gelijkrichter, dus dat moet ik dan ook nog weer uitzoeken)? Of is een gelijkrichter alleen noodzakelijk voor de naald en de signaalmeter omdat ik het licht van die lampen vrij goed zie? Ik heb de Service-manual van de versterker, dus ik weet wel waar ik de gelijkrichter zou kunnen plaatsen.

Maar voordat ik daaraan begin: zijn er meer mensen hier die vintage apparatuur opknappen en een LED-enhancement hebben gedaan?
Probeer het gewoon. Ledjes zijn niet echt kostbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 22:38

Arjan A

Cenosillicafoob

Bestla schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Probeer het gewoon. Ledjes zijn niet echt kostbaar toch?
Ik heb nu voor de naald een nieuwe SMD LED gesoldeerd. Kostte even wat tijd, maar die werkt nu wel mooi (wel een gelijkrichter ertussen gezet). Voor de fuse-lampjes heb ik nu bij Euromaxx een setje besteld.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Arjan A schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:43:
[...]

Ik heb nu voor de naald een nieuwe SMD LED gesoldeerd. Kostte even wat tijd, maar die werkt nu wel mooi (wel een gelijkrichter ertussen gezet). Voor de fuse-lampjes heb ik nu bij Euromaxx een setje besteld.
Foto ?

Pagina: 1 ... 95 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6