Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Je hebt een PMnogeeninlog schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:51:
Als tiener had ik een Sony DD Walkman. Een mooi en degelijk ding, maar ik weet niet meer wat ermee is gebeurd.
Een tijdje geleden kwam ik er weer een tegen. Uiterlijk in mooie staat, maar hij deed niets. Misschien had ik de contacten niet goed schoongemaakt, er hadden lekkende batterijen in gezeten.
Dus als er een liefhebber is die er gewoon een wil hebben of er werk in wil steken, die kan hem op komen halen in regio Utrecht.
[Afbeelding]
De zaak / het probleem begint bij de Bose 901 series 4, waarom zou je vintage oplossingen voor vintage problemen moeten kiezen?kozue schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:50:
Volgens mij ben je in het verkeerde topic beland met de vraag of je een laptop op je versterker moet zetten. Dit is het vintage audio topic, niks vintage aan een laptop
Zelf zou ik eigenlijk gewoon een equaliser bij de kringloop halen. Kost je waarschijnlijk niet meer dan een tientje. Dan ben je verder vrij om er ieder apparaat achter te hangen die je wilt, ipv geforceerd trage apparaten te gebruiken voor iets waar ze niet voor waren ontworpen
Een equalizer is nog maar eens een toestel op de stapel, terwijl een laptop dvd speler en equalizer kan combineren, en daarnaast nog heel veelzijdig is in het afspelen en muziek keuze / selectie.
Waar je op doelt met 'geforceerd trage apparaten' kan ik niet bedenken.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf
Dat hoeft niet. Maar jij stelt een vraag in een topic over vintage audio. Dan moet je niet vreemd opkijken als je een antwoord in die richting krijgt. Ik ben van mening dat je de oplossing moet kiezen die het beste bij de situatie en je eigen voorkeuren past. Als jij het graag op zou lossen met een laptop, ga je gang. Ik geef alleen aan dat ik voor het fixen van een frequentiecurve een equaliser zou gebruiken, niet een laptop, want dat is niet alleen de juiste tool ervoor, maar ook meer in mijn interessegebiedJosio schreef op maandag 9 maart 2020 @ 21:59:
[...]
De zaak / het probleem begint bij de Bose 901 series 4, waarom zou je vintage oplossingen voor vintage problemen moeten kiezen?
Als je dat een prettige oplossing vind, waarom vraag je er dan naar? Klinkt alsof je mensen zoekt die het met jouw oplossing eens zijn. Daar val ik niet onder. Ik vind een laptop op een versterker geen porum. Een stack hifi apparaten ziet er vele malen mooier uit. Bovendien beperkt het je in je oplossingen. Je kunt er nooit meer iets anders bij pluggen omdat het dan niet door je (software) equaliser heen gaat.Een equalizer is nog maar eens een toestel op de stapel, terwijl een laptop dvd speler en equalizer kan combineren, en daarnaast nog heel veelzijdig is in het afspelen en muziek keuze / selectie.
En, een laptop kan wellicht voor dvd speler en equaliser spelen, maar is het allebei niet. Je moet eerst wachten tot ie opgestart is en daarna nog software starten die met elkaar moet samenwerken en via nog meer geklik je dvd laden. Een échte dvd speler is aanzetten en gaan.
“Geforceerd” ging niet over het apparaat maar over het feit dat je een vierkant in een driehoekig gat probeert te duwen. Dat ie traag is gaf je zelf aan. Laptops en hun software zijn niet ontworpen waar je het voor in wilt zetten, dus komt het op mij geforceerd over. Maar zoals ik al zei, ik zal je niet tegen houden als je het wel wilt doen. Ieder z’n eigen keuze. Ik gaf alleen mijn mening. Was dat niet de reden dat je het hier neer zette, om meningen te horen?Waar je op doelt met 'geforceerd trage apparaten' kan ik niet bedenken.
Eveen kleine nuance: een echte DVD speler is niet aanzetten en gaan. Dat was het in de tijd dat ze nieuw waren al niet en dat is het nog steeds niet. Ook die heeft opstarttijd nodig. SInds die dingen meer snappen dan alleen DVD formaat zijn het gewoon linux computers onderhuids. Ongeacht welk merk. Dat zag ik bij Pioneer, Dat zie ik bij Denon en vele andere. Het enige dat echt aanzetten en gaan is, is een cd speler.
FWIW: Mijn Denon BR speler (DBP-1611UD) moet ook 15 sec booten voor gebruik. En da's een modern apparaat. En tevens de reden dat ik er een losse cdspeler bij kocht
Ontopic: Dat DVD's tegenwoordig voor een kwartje bij de kringloop liggen betekent nog niet dat ze vintage zijn
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd

Mijn OPPO UDP203 doet dat in een paar seconden. Als je vanuit standby op lade open drukt, gaat de lade binnen 3 seconden open
Maar goed genoeg offtopic, een oppo UDP203 is niet echt vintage te noemen
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Verwijderd
Dat is nu, die van mij was nog gewone prijs. De eerste keer dat ik een apparaat heb wat meer waard wordt
Lade open vanuit standby doet de mijne ook in zoiets. Maar ik laat het ding niet standby staan, zit een master/ slave achter, receiver draait de power gewoon de nek omVerwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:30:
Psst. Die is sloom![]()
![]()
Mijn OPPO UDP203 doet dat in een paar seconden. Als je vanuit standby op lade open drukt, gaat de lade binnen 3 seconden open![]()
Maar goed genoeg offtopic, een oppo UDP203 is niet echt vintage te noemen
Maar ga maar eens tellen hoe lang het duurt voor je onderhand een disc kunt spelen. Aanzetten, eject, play en tot je beeld hebt.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mwah, ik vind het wel een goede oplossing. Om een frequentiecurve echt goed te corrigeren kom je al gauw uit op een parametrische equalizer. Zo'n ding is als software makkelijker en goedkoper te realiseren dan als hardware. En als versterker een pre-out/main-in of tape monitor heeft kun je nog steeds makkelijk bronnen schakelen en de equalizer/laptop gebruiken.kozue schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:15:
[...]
Dat hoeft niet. Maar jij stelt een vraag in een topic over vintage audio. Dan moet je niet vreemd opkijken als je een antwoord in die richting krijgt. Ik ben van mening dat je de oplossing moet kiezen die het beste bij de situatie en je eigen voorkeuren past. Als jij het graag op zou lossen met een laptop, ga je gang. Ik geef alleen aan dat ik voor het fixen van een frequentiecurve een equaliser zou gebruiken, niet een laptop, want dat is niet alleen de juiste tool ervoor, maar ook meer in mijn interessegebied
[...]
Als je dat een prettige oplossing vind, waarom vraag je er dan naar? Klinkt alsof je mensen zoekt die het met jouw oplossing eens zijn. Daar val ik niet onder. Ik vind een laptop op een versterker geen porum. Een stack hifi apparaten ziet er vele malen mooier uit. Bovendien beperkt het je in je oplossingen. Je kunt er nooit meer iets anders bij pluggen omdat het dan niet door je (software) equaliser heen gaat.
En, een laptop kan wellicht voor dvd speler en equaliser spelen, maar is het allebei niet. Je moet eerst wachten tot ie opgestart is en daarna nog software starten die met elkaar moet samenwerken en via nog meer geklik je dvd laden. Een échte dvd speler is aanzetten en gaan.
[...]
“Geforceerd” ging niet over het apparaat maar over het feit dat je een vierkant in een driehoekig gat probeert te duwen. Dat ie traag is gaf je zelf aan. Laptops en hun software zijn niet ontworpen waar je het voor in wilt zetten, dus komt het op mij geforceerd over. Maar zoals ik al zei, ik zal je niet tegen houden als je het wel wilt doen. Ieder z’n eigen keuze. Ik gaf alleen mijn mening. Was dat niet de reden dat je het hier neer zette, om meningen te horen?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
/f/image/voe4yPAdV9MxIh64690zEjE1.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou heb ik verder niks met Wet Wet Wet, en ook geen DCC speler, maar toch meegenomen omdat ik oude audio/tape formaten interessant vind. Mijn kennis van het formaat gaat niet verder dan een paar youtube filmpjes. Maar toen ik er thuis nog eens goed naar keek viel het me op dat dit een beetje rare combinatie is. De cassette ziet er uit als een blank maar de inlay ziet er wel officieel uit. Is dit een gevalletje van een verkeerde tape in de hoes, of zien voorbespeelde DCC’s er altijd zo generiek uit? En als het wel een echte voorbespeelde is, waarom zit er nog een verstelbare record protect tab op?
Als je een DCC speler hebt, kijk wat er op staat. Kan ook zijn dat iemand een kopie van cd op DCC heeft opgenomen en het hoesje heeft geprint. Is dat toevallig fotopapier?
Dat ziet er mij uit als een kopie... Ik weet dat er nog enkele originele DCC's te koop staan bij Riddim Recordstore te Venray, maar volgens mij was dit niet het album Wet Wet Wet... Die DCC's daar zijn wel New Old Stock...kozue schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:10:
Even iets heel anders (dat wél vintage is). Kwam dit vandaag bij de kringloop tegen:
[Afbeelding]
Nou heb ik verder niks met Wet Wet Wet, en ook geen DCC speler, maar toch meegenomen omdat ik oude audio/tape formaten interessant vind. Mijn kennis van het formaat gaat niet verder dan een paar youtube filmpjes. Maar toen ik er thuis nog eens goed naar keek viel het me op dat dit een beetje rare combinatie is. De cassette ziet er uit als een blank maar de inlay ziet er wel officieel uit. Is dit een gevalletje van een verkeerde tape in de hoes, of zien voorbespeelde DCC’s er altijd zo generiek uit? En als het wel een echte voorbespeelde is, waarom zit er nog een verstelbare record protect tab op?
Deze gaat in de collectie “vreemde formaten” voor als ik ooit zo’n speler tegen kom. Dan heb ik iets om te draaien en/of opnemen
Echt niet? Ook niet als je een bijbehorende DVD-speler Pioneer DV-525 uit 2000 hebt.The Eagle schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:12:
Ontopic: Dat DVD's tegenwoordig voor een kwartje bij de kringloop liggen betekent nog niet dat ze vintage zijn
DVD bestaat al sinds maart 1998 in Europa. Ik ben benieuwd of ik ooit een exemplaar uit maart 1998 tegenkom
Trein?
Is apparatuur uit 1998 vintage?MedionAkoya schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:10:
[...]
Echt niet? Ook niet als je een bijbehorende DVD-speler Pioneer DV-525 uit 2000 hebt.![]()
DVD bestaat al sinds maart 1998 in Europa. Ik ben benieuwd of ik ooit een exemplaar uit maart 1998 tegenkom![]()
Aan vintage denk ik meer aan apparatuur uit de jaren 60 t/m 80 van de vorige eeuw.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Canon EOS | DJI M2P
Dan ben je gewoon oudXfile schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:47:
[...]
Is apparatuur uit 1998 vintage?
Aan vintage denk ik meer aan apparatuur uit de jaren 60 t/m 80 van de vorige eeuw.
Minidisc is ook Vintage ondertussen en dat is wat nieuwer.
DCC is ook Vintage te noemen ook al komt het uit 1992 en later
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Het gaat niet om mijn leeftijd.Touchdomex schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:25:
[...]
Dan ben je gewoon oud![]()
Minidisc is ook Vintage ondertussen en dat is wat nieuwer.
DCC is ook Vintage te noemen ook al komt het uit 1992 en later
Zo wordt vintage op verschillende websites gedefinieerd.
Ja maar op sommige websites zitten echt enorme snobsXfile schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:58:
[...]
Het gaat niet om mijn leeftijd.
Zo wordt vintage op verschillende websites vintage gedefinieerd.
Een formaat wat niet meer gebruikt wordt maar wel bestaat. Vind ik ook wel vintage/retro. Dus DCC of Minidisc. Kom maar op! Vind ik leuk en interessant want wordt niet meer gebruikt.
Bij consoles is het al retro of vintage als er een nieuwere generatie van uit is. Dus een Wii of een Xbox 360. Die zijn retro.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Rustig werken en af en toe een foto en het lukt wel. Vanaf de fabriek zitten er geen nylon ringetjes op de capstanassen. Nu dus wel. Blijft de olie tenminste van de tape weg. Heb nog geen info over het loopwerk kunnen vinden. Hele dunne opname, wis en afspeel kabeltjes......
/f/image/Viiv9ap99VuERGxQEXmZKhyF.jpg?f=fotoalbum_large)
Loopwerk is behoorlijk schoon. Niet aan gedraaid en gesleuteld.
/f/image/Ayhylq3sGFHWqUf6AKG2hZUw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 12-03-2020 11:26 ]
Waardoor iets opeens 'vintage' kan zijn en later opeens niet meer. Het blijft dus een vrij arbitrair en daardoor ook vrij leeg containerbegrip. Het is iets met 'ouwere meuk waar iemand waarde aan hecht', ofzo.kozue schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:24:
Ha, deze discussie weer. Die komt ook iedere 4 pagina’s weer eens langs. Laten we het er gewoon op houden dat iedereen er een andere mening op nahoudt (want een echte definitie bevat geen jaargrenzen). Imho is het niet afhankelijk van de leeftijd van een product maar meer van de status ervan in de moderne samenleving. En daar ga ik geen voorbeelden van geven want anders komen er weer reacties op van mensen die het met product X niet mee eens zijn
/f/image/pXjRNG57eG9BcvQrWSm05GEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar daarvoor heb ik nog wat andere zaken te fixen...
Een van de connectoren in het batterijenvak is door de lekkende batterij verroest en losgekomen van de draad. Eerst moet de roest er af en daarna weer vastgesoldeerd. Ik heb zelf geen soldeerbout of -skills, maar wel een vriend die ik om hulp kan vragen.
En dan is er nog iets met de afstelling van de kop. Het geluid is wat dof. Er zitten 2 schroeven in (tape path en azimuth). Azimuth lijkt correct (bijstellen maakt het alleen maar doffer) en tape path staat helemaal omhoog en heb het idee dat ie nog hoger moet om het geluid beter te maken. Maar hoe precies... Iemand ideeën om de head op de juiste positie te krijgen?
Als ik deze allebei opgelost heb bestel ik een nieuwe gear. Ook met de kapotte gear draait ie nog wel redelijk, alleen terugspoelen loopt vast. En af en toe wat extra w&f als het gat in de gear langs komt, maar daar hoor je niet zo veel van.
En omdat ik toch bezig was, en gisteren m’n nieuwe riemen binnen heb gekregen voor m’n Aiwa en de WM-BF49, heb ik de BF opengemaakt en de riemen vervangen. Ze waren helemaal vergaan tot snot.
/f/image/MxeT77XoLKrYYsxJglJHAeAj.jpg?f=fotoalbum_large)
Die tweede ziet er in de foto ok uit, maar vergaat spontaan als je m vast pakt. Na 2 uur poetsen en de nieuwe riemen er op zetten draait ie weer als een zonnetje. Het geluid is op zich prima, hoge tonen klinken ook goed. Alleen de dolby chip is naar z’n grootje denk ik. Met dolby aan komt er af en toe een vreemde bak herrie uit. Maar wat vervelender is: het linker kanaal doet het niet meer. Ik heb ergens gelezen dat het waarschijnlijk een kwestie is van opnieuw vastsolderen, omdat de headphone jack nogal wat te verduren krijgt tijdens z’n leven. Dus toch m’n maat maar eens bellen om z’n soldeerspullen langs te brengen...
Heb je een foto van de achterkant van het loopwerk?OgWok schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:10:
Druk bezig met de testopstelling van de Marantz SD-60. Goed afstellen van de bandloop en azimuth is nauwelijks mogelijk met het cassettevak op zijn plaats. Dus moet het front eraf om het cassettevak eruit te krijgen. Maar daarvoor moet ook de voedingsprint los.
Rustig werken en af en toe een foto en het lukt wel. Vanaf de fabriek zitten er geen nylon ringetjes op de capstanassen. Nu dus wel. Blijft de olie tenminste van de tape weg. Heb nog geen info over het loopwerk kunnen vinden. Hele dunne opname, wis en afspeel kabeltjes......
[Afbeelding]
Loopwerk is behoorlijk schoon. Niet aan gedraaid en gesleuteld.
[Afbeelding]
Er zijn trouwens modificaties mogelijk die het deck beter zouden laten klinken:
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=9260
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik zou bij die Sony WM-DD33 niet aan de afstelling van de koppen gekomen hebben... Die staat fabriek af gewoon goed en vaak is de schroef met een lak verzegeld zodat de fabriek kan zien of iemand met de afstelling van de koppen heeft lopen spelen waardoor de garantie komt te vervallen...kozue schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 15:54:
Gisteren de WM-DD33 opgehaald bij @nogeeninlog. Zoals verwacht is de center gear gebroken en zal ik dus een nieuwe voor moeten bestellen.
[Afbeelding]
Maar daarvoor heb ik nog wat andere zaken te fixen...
Een van de connectoren in het batterijenvak is door de lekkende batterij verroest en losgekomen van de draad. Eerst moet de roest er af en daarna weer vastgesoldeerd. Ik heb zelf geen soldeerbout of -skills, maar wel een vriend die ik om hulp kan vragen.
En dan is er nog iets met de afstelling van de kop. Het geluid is wat dof. Er zitten 2 schroeven in (tape path en azimuth). Azimuth lijkt correct (bijstellen maakt het alleen maar doffer) en tape path staat helemaal omhoog en heb het idee dat ie nog hoger moet om het geluid beter te maken. Maar hoe precies... Iemand ideeën om de head op de juiste positie te krijgen?
Als ik deze allebei opgelost heb bestel ik een nieuwe gear. Ook met de kapotte gear draait ie nog wel redelijk, alleen terugspoelen loopt vast. En af en toe wat extra w&f als het gat in de gear langs komt, maar daar hoor je niet zo veel van.
En omdat ik toch bezig was, en gisteren m’n nieuwe riemen binnen heb gekregen voor m’n Aiwa en de WM-BF49, heb ik de BF opengemaakt en de riemen vervangen. Ze waren helemaal vergaan tot snot.
[Afbeelding]
Die tweede ziet er in de foto ok uit, maar vergaat spontaan als je m vast pakt. Na 2 uur poetsen en de nieuwe riemen er op zetten draait ie weer als een zonnetje. Het geluid is op zich prima, hoge tonen klinken ook goed. Alleen de dolby chip is naar z’n grootje denk ik. Met dolby aan komt er af en toe een vreemde bak herrie uit. Maar wat vervelender is: het linker kanaal doet het niet meer. Ik heb ergens gelezen dat het waarschijnlijk een kwestie is van opnieuw vastsolderen, omdat de headphone jack nogal wat te verduren krijgt tijdens z’n leven. Dus toch m’n maat maar eens bellen om z’n soldeerspullen langs te brengen...
Je had beter de koppen eerst kunnen demagnetiseren met een tape head demagnitizer zoals deze:
https://shop.mfbfreaks.com/product/tonar-tape-demagnetizer/
Ik zou de afstelling zo goed als mogelijk terug zetten in de fabrieksafstelling en dan dit gaan proberen... Hopelijk heb je niet al te veel aan de schroeven gedraaid, want anders ontkom je niet aan een speciale calibratie tape en een scope om de boel weer perfect te krijgen...
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Demagnetiseren en schoonmaken doe ik altijd voordat ik er uberhaupt een cassette in steek (zelfs m'n disposable test tape niet). Misschien had ik inderdaad er even bij moeten zeggen dat ik dat al gedaan had. Maar dit ding was al best schoon, zelfs de roller kwam niks vanaf. Garantie lijkt me niet echt van toepassing op een 30 jaar oud product, en de kans dat ze in die tijd verkeerd zijn gaan staan door gebruiksstress is redelijk aanwezig, dus ik denk niet dat ik iets erger zou hebben gemaakt dan het al wasrcor schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 08:59:
[...]
Ik zou bij die Sony WM-DD33 niet aan de afstelling van de koppen gekomen hebben... Die staat fabriek af gewoon goed en vaak is de schroef met een lak verzegeld zodat de fabriek kan zien of iemand met de afstelling van de koppen heeft lopen spelen waardoor de garantie komt te vervallen...
Je had beter de koppen eerst kunnen demagnetiseren met een tape head demagnitizer zoals deze:
https://shop.mfbfreaks.com/product/tonar-tape-demagnetizer/
Ik zou de afstelling zo goed als mogelijk terug zetten in de fabrieksafstelling en dan dit gaan proberen... Hopelijk heb je niet al te veel aan de schroeven gedraaid, want anders ontkom je niet aan een speciale calibratie tape en een scope om de boel weer perfect te krijgen...

Een calibratietape is niet echt nodig. Zeker niet voor een apparaat dat alleen af kan spelen en niet opnemen. Met een gewone cassette kun je prima horen hoe het geluid klinkt en hoe het veranderd als je ergens aan draait. Als het geluid naar wens is, staat alles goed.
Op zich is ie wel bruikbaar in z'n huidige staat. Ik kan gewoon het batterijvak openen als ik wil stoppen, dan is ie ook uit
Mijn DD:
/f/image/AVz2EHRO6zdaj9UkWIjWxQG2.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatje van internet:

Zoals ik al eerder zei in een andere reactie mist er een schroefje op het pcb, dus het ding is al eerder open geweest. Wat er toen mee gedaan is weet ik natuurlijk niet. Kan het zijn dat iemand er mee heeft zitten rommelen en een andere kop er in heeft gezet die er eigenlijk niet bij past? Eentje die dus niet helemaal goed afgesteld staat? Heeft iemand zelf een DD33 om mee te vergelijken (foto zou ik op prijs stellen)? En wat doet dat veertje aan dat gebogen plaatje? Als ik dat plaatje er uit zou halen komt de kop iets meer naar achter en staat het wellicht wel op de correcte positie, Het voelt een beetje als rommelen met zaken waar je normaal niet aan hoort te komen, maar met het geluid wat er nu uit komt is ie ook niet heel nuttig. Ik ga geen nieuwe gear bestellen voor een walkman zonder hoge tonen
Dan klopt de azimuth dus nooit meer
Marc
Kijk eens:Videopac schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:26:
[...]
Heb je een foto van de achterkant van het loopwerk?
Er zijn trouwens modificaties mogelijk die het deck beter zouden laten klinken:
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=9260
/f/image/expltE1McEXmwD8YqoL3GO6f.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechter vliegwiel is instelbaar met schroefje aan de achterkant. Links stelt zichzelf met een drukveertje.
Linker capstanas heeft een diameter van 2,22 mm en rechter 2,52 mm.
Ook opvallend: bij de bandkabel van de 12V motor zit de gemerkte rode ader aan de min op de motor..... tsja wel even opletten.
Het topic bij TapeHeads heb ik gelezen en ik ga eens rustig kijken wat ik daarvan ga gebruiken/om bouwen
[ Voor 17% gewijzigd door OgWok op 14-03-2020 09:07 ]
Klopt, dat hoort zo. Wanneer je m op afspelen zet komt dat deel omhoog. De rechterkant zit niet vast, de linkerkant wel en kantelt een beetje.f2ride2001 schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:21:
Lijkt erop dat de plaat onder je kop, rechts te laag zit / niet vast zit.
Dan klopt de azimuth dus nooit meer
Marc
Verwijderd
Dan is vintage dus een subjectief begrip.Touchdomex schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:05:
[...]
Ja maar op sommige websites zitten echt enorme snobsBedoel een versterker van 25 jaar oud komt uit 1995. Vind ik zeker qua leeftijd vintage. Beetje afhankelijk van de versterker zijn ze ook nog steeds gewoon erg goed en functioneren ze prima.
Een formaat wat niet meer gebruikt wordt maar wel bestaat. Vind ik ook wel vintage/retro. Dus DCC of Minidisc. Kom maar op! Vind ik leuk en interessant want wordt niet meer gebruikt.
Bij consoles is het al retro of vintage als er een nieuwere generatie van uit is. Dus een Wii of een Xbox 360. Die zijn retro.
Al wil ik wel zeggen dat er een verschil is tussen retro en vintage. En dit is niet het retro topic
Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos
Samen een 260 euro gekost in kringwinkel.
- De Bose boxen 45 euro, volgens derden 270W max
- Week later een eind 199x C-Audio RA2000 versterker die 290W levert bij 8 ohm (en 450 bij 4 ohm), 135 euo
- Vorige week een HP ProBook 6550B laptop, 80 euro, heb er Linux Manjaro op gezet.
- Vandaag de Neutrik/XLR naar stereo minijack kabel, enkele euro's, gekocht in Duitsland wegens goedkoopst.
Audacious had een equalizer (heb wel een alternatief gevonden PulseEffects dat veel gedetailleerder kan maar moet ik nog pogen te installeren op de internetloze laptop) en het verschil van de Bose 901 boxen, dat ik eerst zwaar onderschatte, getest door de equalizer aan/uit te togglen is dag en nacht. Alsof er vodden in de boxen komen te zitten bij uit.
De frequentie correctie is bij de 9 fullrange / in serie staande drivers van de Bose's dus inderdaad echt nodig.
De laptop verklooit het vintage karakter wat, maar de veelzijdigheid/gemak van muziekselectie overklast dat nadeel totaal.
Ik heb intussen ook ersatz sokkels bedacht voor de Bose's, 60 cm hoog. De Bose's worden gespecifieerd als vooral reflectie weergave, allicht betekenende dat ik de stompe hoek met de 2 x 4 drivers aan elke kant naar een hard oppervlak moet richten. Nu, die sokkels zijn niet voor direct - ik heb er nog wat oplapwerk aan.
http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Standaard hi-fi/pro losse equalizers boosten of dempen maar tot max ongeveer 12dB, dus wellicht dat je dan met software beter uit bent. Daar heb ik geen ervaring mee
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Deze SR1100 heb ik ooit gekocht voor een laag prijsje en de vorige eigenaar vertelde dat de radio-gedeelte geen geluid doorgeeft. Er is wel ontvangst maar geen geluid.
Ik weet niet wat hier aan de hand is. Maar om heel eerlijk te zijn. Ik hem hem zo gekocht. Dus mijn eigen schuld. Alles geeft geluid door behalve het radiogedeelte.
Misschien toch een keer kijken of er beschadigde koperbanen of gescheurde solderingen zijn.
:strip_exif()/f/image/76p9NCECkNsPaZvEMHsT5dop.jpg?f=fotoalbum_large)
Offtopic:
assy boards van een equalizer van Akai EA-A22 (EA-A22 staat niet op Hifi-engine.com)
Stroomverbruik? lachwekkende 2 watt en standby is 0,5watt
:strip_exif()/f/image/xZdCl1dsMbbQdPPFJgpmIg7q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door MedionAkoya op 22-03-2020 13:51 . Reden: Er is wel AM en FM-ontvangst maar geen geluid ]
Trein?
/f/image/D6UiMIigFzaZrov0jqEppK9D.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door OgWok op 19-03-2020 09:23 ]
Ben niet zo gehecht aan mijn Marantz SR1100. En voor dat bedrag (89 euro) kan ik net zo goed mijn SR1100 naar de reparateur brengen. En aan de slechte foto's te zien, probeert de verkoper het ding al sinds 2018 te slijten aan de volgende eigenaar. Dat zegt niet veel goeds.OgWok schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:21:
@MedionAkoya voor 9 tientjes heb je een "nieuwe"....Bankstel krijg je erbij...
[Afbeelding]

Ik heb nog twee andere versterkers van Marantz (in twee stereotorens met een bijbehorende tuner)....dus ik geen behoefte aan een extra versterker/receiver).
Bedankt voor het meedenken.
Alleen die PM310 is voor dagelijks gebruik vreselijk ruk gebouwd (snel warm door ontbreken van koelribbben, te kleine condensatoren 35volt ipv 45volt, te krap bemeten eindtrappen etc). Het is natuurlijk toentertijd voor 220 volt gemaakt. Gelukkig heb je nog een PM350, en die kan het 230volt wel aan....en nee, geen behoefte naar een link naar een advertentie.
Maar toch heeft iemand een leuke vintage stereotoren (PM310) aangeboden staan.
Ideaal zo zijn als het een PM350 was geweest en een Cassettedeck een niet-uitgerekte rubberen riem had.
https://www.marktplaats.n...er-st310-cass-sd2030.html
[ Voor 18% gewijzigd door MedionAkoya op 19-03-2020 10:12 ]
Trein?
Mocht dat je toch teveel tegen gaan staan; een vintage laptop (zoals een oude Toshiba Satelite) met Windows 98SE is anders nog heel dienstbaar voor waar jij het voor gebruikt. Winamp of Foobar2000 erop en gaan.Josio schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:07:
De laptop verklooit het vintage karakter wat, maar de veelzijdigheid/gemak van muziekselectie overklast dat nadeel totaal.
Idempotent.
:strip_exif()/f/image/kqNE3vOa01vrd5ae7EHnbTRX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LyxLnPiKP6pmVZtPRcIGD9Jn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g6DZojqtV4Rtb16rdGC14bUt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze klinken nu wel iets beter (ten opzichte van mijn andere originele set) maar ik ben nog niet helemaal tevreden
Verwijderd
Na aanbetaling van €40, nu slechts een totaal-rekening van €87.Ramzzz schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:00:
[...]
Dichterbij, ik heb het bakbeest maar Radio Fortuin in Den Haag gebracht.
Prima contact gehad.
Onderzoekskosten vallen mee, boven de €100 aan kosten bellen ze me eerst.
Netjes!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ze zijn hetzelfde als de Celestion Ditton 15 (niet de XR), ze zijn ook gemaakt door Celestion.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:07:
Ziet er weer mooi uit. Lijkt veel op de Celestion Ditton XR15 die ik vroegah ook gehad heb. Mijn eerste echte hifi luidsprekers. Toen is het allemaal begonnen met een Marantz 3200+140, lang geleden...........
:strip_exif()/f/image/eUW8wocrB0q3eG8pdBzjKjfM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door kingmace op 19-03-2020 18:32 ]
Ik heb deze modificaties uitgevoerd op mijn sd-72,dat heb ik ook op tapeheads.net gezet.OgWok schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:42:
[...]
Kijk eens:
[Afbeelding]
Rechter vliegwiel is instelbaar met schroefje aan de achterkant. Links stelt zichzelf met een drukveertje.
Linker capstanas heeft een diameter van 2,22 mm en rechter 2,52 mm.
Ook opvallend: bij de bandkabel van de 12V motor zit de gemerkte rode ader aan de min op de motor..... tsja wel even opletten.
Het topic bij TapeHeads heb ik gelezen en ik ga eens rustig kijken wat ik daarvan ga gebruiken/om bouwen
Klinkt erg goed nu,zelfs op een eenvoudige ferro tape.
Erg goed deck,alleen vrij zeldzaam.
Wees er zuinig op
P.s. een dm op TapeHeads had gewoon in het Nederlands gekund hoor..
En ik zou gewoon NE5532 opampjes nemen,die klinken prima
[ Voor 7% gewijzigd door fordrwd4ever op 24-03-2020 14:18 . Reden: Update ]
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk
By the way: wat een prachtige recorder van Sony die, volgens het koppendeksel, voorzien is van Akai's GX-koppen tegenhanger: F&F koppen...
Ik heb nu op mijn SR1100 toch ontvangst via AM maar er komt nog steeds geen geluid uit.
en FM werkt ook niet, en wat nog erger is er is geen FM-ontvangst en dat terwijl de AM wel ontvangst heeft.
Drama...ik heb het gekregen. Dus ik weet niet wat het voorgeschiedenis van deze Marantz is.
o.a. MPX zal wel defect zijn.
Hier is een schema (rode lijn of gele betekent dat die signaalpad niet werkt en groen betekent dat het wel werkt). Ground heb ik niet getest.
/f/image/zCTXaCyjyQSAk0cSOvVTTd8S.png?f=fotoalbum_large)
Dan maar geen radio... ik was het al van plan om dit te gebruiken radio was slechts een extraatje.
:strip_exif()/f/image/UA6XJ8HH4Q2UVaPqEIpoW9Y8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door MedionAkoya op 07-04-2020 15:44 ]
Trein?
Ik vond er 1 voor series 4 op https://lh5.googleusercon...Centered%2520Centered.jpgmentalmadnizz schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:56:
Tsja, en die EQ heb je ook echt nodig, want die Boses hebben echt belachelijke EQ-curves nodig, ik meen zelfs tot 24dB boost in laag en/of hoog. Daarom waren ze ook altijd zo moeilijk aan te sturen.
Standaard hi-fi/pro losse equalizers boosten of dempen maar tot max ongeveer 12dB, dus wellicht dat je dan met software beter uit bent. Daar heb ik geen ervaring mee
Min tot max is een 25 dB
Moeilijk is het zeker, ook al omdat muziek nogal kan verschillen en om iets te vinden dat "algemeen" vrij goed werkt ben je dan wel even bezig.
Aan de andere kant, in "gewone" luidsprekers met 2 of 3 drivers na uitfilteren ongewenste frequenties, is er ook iets dat "algemeen" moet werken.
Afkijken van elders is allicht sneller.
Nee vintage is voor het spul wat niet oud genoeg om antiek en waardevol te zijn, en wat ws nooit waardevol gaat worden hoe lang je ook wacht.
Maar de 2dehands detailhandel had nog stapels van deze meuk liggen en "oud spul" bekt niet zo lekker als "vintage".
In de meubelbranche noemen ze dat "brocant".
Dat gezegd hebbende
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ik dacht dat jij alleen een 757 of hoger wildeRaymond schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:31:
[Afbeelding]
Vandaag een a449 binnengekregen, ter aanvulling op m'n a450r. Zien er exact hetzelfde uit, op het ir-oogje, stopcontacten achterop en standby knopje van de a450r na. De a449 heeft weer wat meer vermogen. Straks maar ff aansluiten en er ff mee spelen.
Hier trouwens een vervelend issue
Vorig jaar een Pioneer F550 RDS tuner gekocht. Deed het perfect. Nu staat ie hele dagen aan, en op een gegeven moment lijkt ie constant zijn stereosignaal te verliezen. Schakelt even naar mono en dan weer naar stereo. Mono niks aan de hand. SUper Narrow stand en switchen tussen antenneingangen maakt geen verschil.
Getest met losse draadantenne en via de kabel en met zowel 3FM als 538. Zelfs op de kabel hapert ie af en toe (al lijkt dat iets minder te zijn). Maar het lijkt me stug dat dat in die zenders zelf zit. Dus als iemand enig idee heeft wat dat kan zijn hoor ik het graag
Klopt op zich.The Eagle schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Ik dacht dat jij alleen een 757 of hoger wilde
Voor 3 tientjes wilde ik hem niet laten schieten, hij heeft al een plekje gekregen
:strip_exif()/f/image/iUGy0jYAQjmzVmSULpftxBMu.jpg?f=fotoalbum_large)
Afstellen tape-pad met het loopwerk in het front is bijna onmogelijk, dus deze oplossing met een lat en een paar draadeindes. Front is helemaal weg. Ook het schakelpaneel zit op de lat.
Eigenlijk moest alleen de azimuth iets bijgesteld worden.
Snelheidstest 3 KHz was 2984 Hz. Dus behoorlijk in de buurt.
[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 25-03-2020 10:05 ]
Heb jij officiële calibratiebandjes?OgWok schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:53:
Afregel opstelling Marantz SD-60:
[Afbeelding]
Afstellen tape-pad met het loopwerk in het front is bijna onmogelijk, dus deze oplossing met een lat en een paar draadeindes. Front is helemaal weg. Ook het schakelpaneel zit op de lat.
Eigenlijk moest alleen de azimuth iets bijgesteld worden.
Snelheidstest 3 KHz was 2984 Hz. Dus behoorlijk in de buurt.
Nee. Wel de ANT U04103-70B combi tape (van Tapeheads.Net).
400 Hz 0dB 200n Wb/m (Dolby level)
10 KHz -12dB
400Hz -12dB
3000Hz -12dB
Is ook met een aangepast deck gemaakt,vol spoor mono.
Heb deze ook jaren geleden gekocht bij A.N.T.
Is het geld echt waard.
Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Maar goed , geldt natuurlijk net zo goed voor nieuwe speakers, die heb je ook voor 6000/stuk als je het er voor over zou hebben.
Bij de kringloop in mijn dorp (GVE kringloop winkel, kleindorp 1 te Merselo in Limburg) hebben ze nog een cassette opberg box vol met bandjes te koop staan... Niet de minste bandjes ook: veelal Maxell type II tapes uit diversen jaartallen en enkele Philips type II tapes..."kozue schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 23:14:
Over cassettes gesproken, iemand nog tips om je collectie blanks te vergroten tijdens corona? Nu rommelmarkten nergens meer door mogen gaan en koningsdag ook niet lijkt te gaan gebeuren zijn er alleen nog de kringlopen over en de meeste gooien cassettes (en vooral recordables) volgens mij gewoon weg in de veronderstelling dat niemand ze meer wil. Ik ken er een paar die ze hebben en slechts 1 daarvan krijgt redelijk regelmatig wat nieuws binnen. NOS is veel te duur (ik ga geen €10 per stuk betalen) en Facebook is voor mij een no-go (de beerput van het internet, daar wil ik nooit meer een account). Zo af en toe kijk ik wel eens op marktplaats maar daar zit weinig interessants tussen. Of is er toevallig iemand die dubbele wil ruilen?
De eigenaar kennende gaan die tapes weg voor een schappelijk prijs... Ik heb er een paar over genomen voor mijn collectie (hij had in eerste instantie 3 opberg boxen vol, twee ervan heeft hij zelf in gebruik om wat muziek te hebben in zijn volvo auto met radio cassette)...
Maar ik herken het wel ja, die dure prijzen voor NOS bandjes... Onlangs zag ik een advertentie van een NOS Philips bandje... Ik dacht even bieden want ik dacht dat het een type 4 bandje was... Bleek het later een type I bandje te zijn waar hij 10 euro voor wilde hebben...

[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 26-03-2020 06:53 ]
Philips type 2 klinkt wel interessant. Daar heb ik er nog niet veel van. Alleen een 1975 Hi-Fi Quality en 1978 Chromium. Maar Limburg zou me 5 uur kosten vanuit hier (omgeving Alkmaar, enkele reis meer dan 2 uur), en dat gaat me dan weer iets te ver. Ik zal het in gedachten houden als ik ooit in de buurt kom. Ik ga bv wel eens op bezoek bij familie in Duitsland. Maar dat gaat m ook niet worden de komende maanden
Laatst wel in Amsterdam een kleine kringloop in het centrum bezocht waar ik nog niet eerder was geweest. Die hadden slechts 1 bakje met tapes maar daar zat wel een Metal-XR in. Toevallig had ik er daar al een van, maar metals komen altijd mee. Gelukkig kennen de meeste kringlopen het verschil tussen een Metal-XR en een D niet en gaan ze allemaal voor dezelfde prijs weg
Overigens zijn de prijzen bij kringlopen ook al langzaam aan het stijgen. Dezelfde winkel die vroeger een 3 pack D's in wrapper had liggen voor €2,50 had laatst 1 zo'n D in wrapper voor €2,50. Een stijging van 300%
Waar kun je hier die FOX eigenlijk kopen? Ik heb ze nog nooit ergens gezien en bol en amazon hebben m ook niet.
:strip_exif()/f/image/PFpJiUD10W6p3Hfqf3BjFIWb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uLIB6Dz6v4thB0BkkaeN8cNs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door General_Snuss op 26-03-2020 14:24 ]
Hey een ferrochroom bandje: die zie je niet veel (meer).General_Snuss schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 14:24:
Mijn nieuwste project is een Marantz Model 5010. Ik heb niewe aandrijfriemen in de bestelling staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vond er een keer een bij de kringloop (exact zo'n zelfde Sony). Meegenomen voor de verzameling, maar ik heb geen deck die er op kan opnemen (of je moet type 1 instellingen gebruiken maar dan kun je beter een type 1 cassette pakken).Videopac schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:11:
Hey een ferrochroom bandje: die zie je niet veel (meer).
Die kun je bij Thomas Baur van MFB-freaks kopen. Als hij chrome tape pancake lint kan komen verkoopt hij onder de naam "Analog Fidelity" naast type I ook Type II tapes... Tevens is hij ook leverancier van de RTM FOX C60 cassette (die hij ook op pancake heeft liggen voor zijn "De Bandjes Fabriek") en dat is voor hem de premium type I tape:kozue schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:01:
Waar kun je hier die FOX eigenlijk kopen? Ik heb ze nog nooit ergens gezien en bol en amazon hebben m ook niet.
[url]https://shop.mfbfreaks.com/product-categorie/cassettes-en-banden/cassettebandjes/[/url
@Raymond : zo'n ferro chrome tape is een combinatie van beide tape formulaties... Een type 1 tape is beter in laag weergave en een een type II is beter in hoog weergave if i'm correct (of was het nu andersom?
Helaas zijn de fabrikanten het nooit eens geworden over hoe de tape qua bias en equalizatie er uit moest zien... Iedereen hanteerde een eigen formule waardoor het type 3 bandje slechts op een handje vol decks te gebruiken is en dan moet je ook nog een bandje hebben dat exact past bij het deck...
Uit tests blijkt dat als je een deck zonder Type 3 ondersteuning hebt (en dat is bijna altijd zo) je het beste 'm kan opnemen in de type I stand, maar ook dan is de geluidskwaliteit ondermaats ten aanzien van een echte type I of type II band (met dank aan de foute bias en equalizatie)... Type 4 (metal tape) is wel breed ondersteund in het verleden en blijft de beste tape optie die er is... Echter is die wel inmiddels zeer duur in aanschaf geworden, vooral NOS type 4 bandjes...
Ooit nog 4 stuks Sony Metal SR type 4 bandjes weten te scoren voor 4,50 per bandje in de folie bij de Expert in het Brabantse Deurne nog geen 10 jaar terug)... Waar is die tijd toch gebleven...
[ Voor 49% gewijzigd door rcor op 26-03-2020 20:04 ]
Maar fabrikanten hadden er inderdaad allemaal hun eigen idee over waardoor het een zooitje werd. Sommigen namen type 3 op met 70eq waardoor ze verkeerd klonken op andere decks die type 1 instellingen gebruikten. En het ontbreken van een eigen notch voor detectie door automatische tape selectors hielp natuurlijk ook niet mee.
Plus dat verbeteringen in type 1 en 2 de 3 overbodig maakten. Nieuwere formules gaven type 1 betere hoge tonen en type 2 betere bas. Later kwam daar nog metal tape bij en was het helemaal gedaan met ferrochrome.
Er zijn maar een paar fabrikanten die ze gemaakt hebben, waaronder Sony en BASF. TDK en Maxell hebben voor zover ik weet nooit FeCr cassettes gemaakt. En gezien de korte levensduur en lage populariteit van het formaat zijn er maar weinig van verkocht. Daarom zijn ze redelijk zeldzaam. Maar gezien de erg beperkte ondersteuning in decks is dat eigenlijk alleen een probleem voor verzamelaars. Voor gewoon opnemen ben je beter af met een standaard type 2. Daar krijg je veel betere resultaten mee omdat je deck dat ondersteunt.
Tegenwoordig is het helemaal makkelijk. Moderne type 1 klinkt eigenlijk ook prima dus zijn er geen fabrikanten meer van chrome en metal cassettes. De research die ze daar in zouden stoppen zou zichzelf waarschijnlijk nooit meer terugverdienen. Plus dat nieuwe decks er niet meer op kunnen opnemen en alleen nog maar type 1 ondersteunen. Daarmee zijn we het cirkeltje weer rond en terug naar het begin toen er maar 1 type was.
De prijzen zijn wat hoger dan wat ik normaal betaal bij rommelmarkten en kringlopen (ook voor sealed TDK’s en Maxells), maar dan heb je wel vers tape die sowieso goed werkt en garantie op zit, niet iets wat al 30 jaar op een zolder ligt te rotten. Plus dat ik er de productie van nieuwe cassettes mee steun, en dat je deze types tweedehands niet gaat vinden
Nog iets anders leuks gevonden vandaag... Een erg basic Philips dubbeldeck voor €3,50. Heeft verder nauwelijks features. Stond bij dat ie kapot was, dus meegenomen met de gedachte “zullen de riemen wel zijn”. Thuis bleek ie het echter prima te doen. Geen idee wat er dan volgens hun kapot aan zou moeten zijn. Deck B is iets doffer dan A, maar ook niet heel slecht, en misschien is dat nog wel bij te stellen. Heb zelf genoeg betere decks maar voor zo’n prijs is het een leuk ding om weg te geven als ik een keer iemand tegen kom die wel weer eens cassettes zou willen draaien
De naam MFB-freaks heb ik hier wel vaker laten vallen... Vooral in de periode toen ik mijn Philips 22RH720 er gekocht had... Wellicht dat je via die route 'm vaag kunt herinneren...kozue schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:04:
@rcor Thanks voor die site. Ergens komt de naam MFB Freaks me bekend van voor maar weet niet precies van waar. Die bestelpagina had ik in ieder geval nog nooit gezien. Ik heb meteen van al hun types eentje besteld voor de collectie, en een 2de van de FOX om iets mee op te nemen.
De prijzen zijn wat hoger dan wat ik normaal betaal bij rommelmarkten en kringlopen (ook voor sealed TDK’s en Maxells), maar dan heb je wel vers tape die sowieso goed werkt en garantie op zit, niet iets wat al 30 jaar op een zolder ligt te rotten. Plus dat ik er de productie van nieuwe cassettes mee steun, en dat je deze types tweedehands niet gaat vinden
Nog iets anders leuks gevonden vandaag... Een erg basic Philips dubbeldeck voor €3,50. Heeft verder nauwelijks features. Stond bij dat ie kapot was, dus meegenomen met de gedachte “zullen de riemen wel zijn”. Thuis bleek ie het echter prima te doen. Geen idee wat er dan volgens hun kapot aan zou moeten zijn. Deck B is iets doffer dan A, maar ook niet heel slecht, en misschien is dat nog wel bij te stellen. Heb zelf genoeg betere decks maar voor zo’n prijs is het een leuk ding om weg te geven als ik een keer iemand tegen kom die wel weer eens cassettes zou willen draaien(of voor m’n dochter als ze wat ouder wordt? Aan m’n Nak mag ze toch niet zitten
)
Verder een leuke vondst, die Philips dubbeldeck (Foto please)... Mag ik vragen welk model het is?
:strip_exif()/f/image/2EkaOKkrYaxilc9QIJgISVre.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is smaller dan gebruikelijk, heeft geen headphone uitgang of VU meter (alleen 1 ledje voor peaks) en alleen Dolby B (geen C). Maar voor de prijs (bijna gratis) een leuk ding voor een beginner die niks in wil stellen en gewoon alleen op play wil drukken
Ik maak m waarschijnlijk vandaag nog wel even open om te kijken hoe het er van binnen aan toe is en bewaar m als weggevertje om iemand ooit blij mee te maken die weer eens cassettes wil spelen maar geen deck meer heeft.
Praktisch gezien: Kwam in seizoen 89/90 op de markt. In die tijd had Philips de 800 lijn (42cm, meest rebranded Marantz spul), de 600 lijn (42cm consumentenspul) en de 700 lijn (36 cm). Die 36 cm lijn was ook al iets meer op AV gericht en op consumenten. Was iig geen slecht spul. Er staat me bij dat de hogere types uit de 700 lijn componenten deelden met de 800 lijn en de lagere types met de 600 lijn, maar dat kan ik helaas niet staven.
Zie https://www.mfbfreaks.nl/...3/imagepages/image82.html
Die schroeven zaten op een vervelende plek en een deel van het loopwerk moest uit elkaar, maar na de operatie lijkt alles goed te werken. Ik heb gelijk de gelegenheid aangegrepen er andere riemen in te zetten die ik nog had liggen en iets kleiner zijn dan wat er in zat. Ook ontbrak de schroef die de tulpaansluitingen netjes op z’n plek hield, dat zit nu ook netjes vast. Het geluid is prima en opnames klinken ook goed. Niet slecht voor €3,50 en een paar uurtjes werk
DIng begint inmiddels steeds sneller zijn stereo signaal te verliezen lijkt het welThe Eagle schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:11:
[...]
Hier trouwens een vervelend issue
Vorig jaar een Pioneer F550 RDS tuner gekocht. Deed het perfect. Nu staat ie hele dagen aan, en op een gegeven moment lijkt ie constant zijn stereosignaal te verliezen. Schakelt even naar mono en dan weer naar stereo. Mono niks aan de hand. SUper Narrow stand en switchen tussen antenneingangen maakt geen verschil.
Getest met losse draadantenne en via de kabel en met zowel 3FM als 538. Zelfs op de kabel hapert ie af en toe (al lijkt dat iets minder te zijn). Maar het lijkt me stug dat dat in die zenders zelf zit. Dus als iemand enig idee heeft wat dat kan zijn hoor ik het graag

Ik heb zelf geen tuner kennis, maar deze man heeft wel alle kennis:The Eagle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:26:
Over werk gesproken, iemand een idee over onderstaande? Wat kan dat zijn?
[...]
DIng begint inmiddels steeds sneller zijn stereo signaal te verliezen lijkt het welVan de week al na een uur gebruik ofzo. Wie heeft raad?
https://tubejack.nl/2014/03/18/upgrade-philips-ft-980/
Wellicht de tuner naar hem brengen, correctie, opsturen en hem daar laten reviseren... @Trichoglossus heeft daar ooit ook wat onderhanden laten nemen zag ik tijdens een zoek actie op "jack" in dit topic...
Leuk, simpel deckje waar weinig mis kan gaan... Zoiets als die Sony die ik had is natuurlijk zeer mooi opgebouwd en best degelijk, maar door de complexiteit kan dit deck ook wel lastiger zijn en gevoeliger (zo bleek ook bij mij)...kozue schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:36:
Het is een FC780. Kan er niet veel over vinden (op een erg kleine service manual na), maar denk op basis van looks en features dat het een begin jaren 80 model is.
[Afbeelding]
Hij is smaller dan gebruikelijk, heeft geen headphone uitgang of VU meter (alleen 1 ledje voor peaks) en alleen Dolby B (geen C). Maar voor de prijs (bijna gratis) een leuk ding voor een beginner die niks in wil stellen en gewoon alleen op play wil drukken
Ik maak m waarschijnlijk vandaag nog wel even open om te kijken hoe het er van binnen aan toe is en bewaar m als weggevertje om iemand ooit blij mee te maken die weer eens cassettes wil spelen maar geen deck meer heeft.
Mijn Philips FT980 werd perfect hersteld. Echt een vakman. Tuner staat nog steeds prima te spelen hier.rcor schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:29:
[...]
Ik heb zelf geen tuner kennis, maar deze man heeft wel alle kennis:
https://tubejack.nl/2014/03/18/upgrade-philips-ft-980/
Wellicht de tuner naar hem brengen, correctie, opsturen en hem daar laten reviseren... @Trichoglossus heeft daar ooit ook wat onderhanden laten nemen zag ik tijdens een zoek actie op "jack" in dit topic...
Volgens zijn website neemt ie nu trouwens geen opdrachten meer aan voorlopig..Maar je kan het altijd vragen natuurlijk
Heb het ding destijds gekocht bij Vintro Media in Best (bij Eindhoven), dus das altijd een optie. Maar aangezien ie het in het begin wel goed doet vermoed ik dat het een kwestie is van een keer fatsoenlijk doorsolderen. Als ik weet wat precies zou ik dat evt zelf aandurven. Maar weet dus niet wat.
:strip_exif()/f/image/K5BW4vJk2beqeKXhCGBz4Rkl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DjISM3o8DP3ovm4ildakdElg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xma8gZdgjUkMIHlhpdgOSQJf.jpg?f=fotoalbum_large)
"die gast" kan je alleen bereiken via de mail, dacht ik zo. Als hij tijd heeft, dan maakt hij er wel wat moois van.The Eagle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:28:
Ik zag het ja. Waar zit die gast eigenlijk, want dat vertelt de site niet
Heb het ding destijds gekocht bij Vintro Media in Best (bij Eindhoven), dus das altijd een optie. Maar aangezien ie het in het begin wel goed doet vermoed ik dat het een kwestie is van een keer fatsoenlijk doorsolderen. Als ik weet wat precies zou ik dat evt zelf aandurven. Maar weet dus niet wat.
Staat wel ergens verstopt en kan je ook wel afleiden uit de blogposts. Zaandam.The Eagle schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:28:
Ik zag het ja. Waar zit die gast eigenlijk, want dat vertelt de site niet
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 29-03-2020 10:44 ]
:strip_exif()/f/image/BDyre3OB5j9huTBK78iMNifW.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wie nog bijna gratis lege cassettes nodig heeft en in de buurt woont, ze hebben nog SA’s van begin jaren 80, D’s uit de 80’s/90’s en BASF LH-E. Ik zat nog te overwegen om alles mee te nemen maar dan gaat m’n kast zo snel uitpuilen. Maar je weet maar nooit, misschien bedenk ik me nog wel
Misschien heeft iemand er wel eens ergens een set gezien. Het gaat om de onderste zwarte box.
(Bovenste grijze is een Audax) Heb ze zelf in NL nog nooit gezien.

4 midden/lage tonen en 1 dometweeter.
Wie heeft er info over deze speakers?
Hij heeft een switch gemonteerd, linksonder de originele powerswitch, om hiermee de receiver aan en uit te kunnen zetten.

De switch is al losgesoldeerd en verwijderd, dat gat moet ik nog even zien op te vullen (iemand tips?), maar de reden dat hij dat had gedaan, was omdat het contactje met de linkerluidspreker op A los was geweest en zo goed als afgebroken. Met kit had-ie alles bij elkaar gelijmd, maar je moest de originele powerknop dus niet meer gebruiken... (het is zo'n Power on / A / SPK off / B / A+B draaiknop).
Hieronder zie je hoe de blauwe draad (voor links A) geen contact meer maakt met het draaiende plaatje, dat ook langs de gele en oranje draad gaat:

Mijn vraag: zijn dat soort minuscule onderdeeltjes ergens te koop en hoe heten ze? Het gaat dus om het afgebroken metalen dingetje. Ik dacht eerst aan een sleepcontact, maar dan kom ik alleen maar bij de modelbouw uit. De hele switch vervangen is niet mogelijk, aangezien ze nergens meer geleverd worden. En als ze los beschikbaar zijn (Ebay/MP), zijn ze duurder dan de gemiddelde SX-434 op MP
Canon EOS | DJI M2P
Ik heb geen verstand van hoe dit werkt en ik begrijp dat het deck twee motoren heeft maar hoe weet het ding überhaupt welke kant erin zit en waarom kan ik slechts een van beiden spelen?
En natuurlijk, hoe fix ik het...
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik zou nooit elastiekjes gebruiken. Het rubber daarvan vergaat snel waardoor dit geen structurele oplossing is.kozue schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:46:
. Of soms kun je creatief doen met elastiekjes (zo heb ik een paar CD speler trays weer werkend gekregen)
Dat is heel vreemd, het is een gewoon deck met maar 1 speelrichting. Als het speelt met de ene kant van de tape dan zou het ook met de andere kant moeten spelen.Dr. Strangelove schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:21:
Heb een vreemd probleem. Ik ben bezig wat cassettes over te zetten via mijn oude Sony TC-K420 deck en de tapes willen slechts draaien op één side. Daar loopt het deck prima, draai ik de cassettes om dan weigert het apparaat dienst. Kan niet spelen, maar ook niet spoelen, vooruit of achteruit.
Ik heb geen verstand van hoe dit werkt en ik begrijp dat het deck twee motoren heeft maar hoe weet het ding überhaupt welke kant erin zit en waarom kan ik slechts een van beiden spelen?
En natuurlijk, hoe fix ik het...

Stukje nostalgie voor mij, ik had hetzelfde deck in mijn studententijd
[ Voor 4% gewijzigd door kingmace op 02-04-2020 08:46 ]
die platenspeler wil de arm niet meer automatisch op plaat draaien en draait ook niet meer terug. De vintage man vond hem te mooi om een nieuwe te kopen. Ik weet niet of ik dit ding nou zo kwaitatief vind maar een plaat klinkt ook niet zo heel helder....
de denon heeft geen phono aansluiting dus er zit voorversterker tussen.
[ Voor 61% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 08:47 ]
Nee, dit zijn vaak dingen die custom made zijn voor die apparaten. Daar ga je geen vervangende onderdelen voor vinden, zelfs de hele schakelaar/potmeter combi alleen nog maar via slopers.Arjan A schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:43:
Mijn vraag: zijn dat soort minuscule onderdeeltjes ergens te koop en hoe heten ze? Het gaat dus om het afgebroken metalen dingetje. Ik dacht eerst aan een sleepcontact, maar dan kom ik alleen maar bij de modelbouw uit. De hele switch vervangen is niet mogelijk, aangezien ze nergens meer geleverd worden. En als ze los beschikbaar zijn (Ebay/MP), zijn ze duurder dan de gemiddelde SX-434 op MP
Enige wat je kunt proberen is om zelf creatief met blik, zagen en vijlen en lijmen iets creatief op te lossen. Al zou ik dat in het geval van netspanning ook niet willen adviseren.
Valt wel mee. Ik heb elastiekjes van lang geleden die nog prima zijn. Hebben bv jarenlang om een snoer heen gezeten om het bij elkaar te houden en als je ze er af haalt zien ze er nog goed en soepel uit. Het grootste probleem met elastiekjes is dat ze meestal niet de juiste maat hebben voor jouw apparaat. Ze zijn vaak te dik, te lang of te kort. Echte riemen die je op internet kunt bestellen staat bij voor welk apparaat ze ontworpen zijn en werken dus altijd.kingmace schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:29:
Ik zou nooit elastiekjes gebruiken. Het rubber daarvan vergaat snel waardoor dit geen structurele oplossing is.
Voor die CD speler trays had ik toevallig wel iets gevonden dat goed werkt en ik verwacht dat ik daar voorlopig geen omkijken meer naar heb. En als ze het wel laten afweten, je komt ze zo vaak tegen dat je ze dan over een aantal jaar weer kunt vervangen door een nieuwe
Wat soms ook een optie is, afhankelijk van de beschikbaarheid daarvan, is om zo'n zelfde apparaat te kopen (of een vergelijkbaar model die intern veel gemeen heeft) en die te kannibaliseren voor onderdelen. Soms worden er apparaten voor bijna niks verkocht op internet met een opmerking er bij als "werkt niet, alleen voor onderdelen". Moet je echter wel net geluk hebben om er een te vinden.Arjan A schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:43:
Mijn vraag: zijn dat soort minuscule onderdeeltjes ergens te koop
[ Voor 23% gewijzigd door kozue op 02-04-2020 09:15 ]
Was ik al bang voor ja. De netspanning zit op een aparte gesloten schakelaar op het einde van de as, daar maak ik me niet zo druk om. Momenteel ben ik aan het experimenteren met een paperclip, maar zonder een excessieve hoeveelheid lijm lukt het me nog niet om dat ding stabiel te houden.Twynn schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:07:
[...]
Nee, dit zijn vaak dingen die custom made zijn voor die apparaten. Daar ga je geen vervangende onderdelen voor vinden, zelfs de hele schakelaar/potmeter combi alleen nog maar via slopers.
Enige wat je kunt proberen is om zelf creatief met blik, zagen en vijlen en lijmen iets creatief op te lossen. Al zou ik dat in het geval van netspanning ook niet willen adviseren.
Die optie had ik al overwogen, er zijn 3 versterkers uit die tijd die met dit type schakelaar werken, er zijn er meer, maar daar zitten minuscule verschillen tussen (bijv een palletje andersom etc).kozue schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:10:
[...]
Wat soms ook een optie is, afhankelijk van de beschikbaarheid daarvan, is om zo'n zelfde apparaat te kopen (of een vergelijkbaar model die intern veel gemeen heeft) en die te kannibaliseren voor onderdelen. Soms worden er apparaten voor bijna niks verkocht op internet met een opmerking er bij als "werkt niet, alleen voor onderdelen". Moet je echter wel net geluk hebben om er een te vinden.
Ik blijf nu nog even experimenteren met blik&schaar, en houd MP in de gaten voor een onderdelen-exemplaar (ik zit ook nog steeds met de faceplate waar een gat in zit).
Helaas zijn er geen vrijmarkten dit jaar, dat zijn ook altijd goudmijnen voor oude versterkers
Canon EOS | DJI M2P
Ja.. scheisse. Ik had vorig jaar een Cassettedeck JVC KD-A33 gekocht voor 3 euro.Arjan A schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:25:
[...]
Helaas zijn er geen vrijmarkten dit jaar, dat zijn ook altijd goudmijnen voor oude versterkers
Zijn kleinkinderen wilden het niet hebben.
Dat viel te begrijpen, die waren naar mijn idee 12 en 13 jaar oud.
[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 02-04-2020 23:00 ]
Trein?
Had ik nog maar zo’n opaMedionAkoya schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:56:
[...]
Ja.. scheisse. Ik had vorig jaar een Cassettedeck JVC KD-A33 gekocht voor 3 euro.
Zijn kleinkinderen wilden het niet hebben.
Dat viel te begrijpen, die waren naar mijn idee 12 en 13 jaar oud.
Ik ken geen familie of vrienden meer waarvan ik weet dat ze nog cassettes hebben. Dat is ondertussen allemaal in de grijze bak beland
Maar inderdaad heel zonde van de vrijmarkt. Als vintage liefhebber is dat echt een schatkist. Meestal gaat het weg voor bijna gratis omdat het in hun ogen oude troep is. One man’s trash is another man’s treasure
als je ergens wat meer foto's hebt van de achterkant/zijkant kan ik er misschien een merk bij vinden.OgWok schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:10:
Heb een foto van een kennis gekregen die een set speakers in Frankrijk heeft staan. Merk onbekend.
Misschien heeft iemand er wel eens ergens een set gezien. Het gaat om de onderste zwarte box.
(Bovenste grijze is een Audax) Heb ze zelf in NL nog nooit gezien.
4 midden/lage tonen en 1 dometweeter.
Wie heeft er info over deze speakers?
HDD 6320 is LIeeev
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6