Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Die gebruikte ik altijd, omdat mijn cassettedeck op TDK SA90 was afgeregeld.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Xfile schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 19:47:
[...]

Die gebruikte ik altijd, omdat mijn cassettedeck op TDK SA90 was afgeregeld.
Kon je afregelen op specifieke cassettebandjes dan?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Theoretisch volgens mij wel. Als ik kijk naar mijn Pioneer, die heeft (super) auto BLE. Bias, Level en Equalization worden bij recording op de tape afgesteld. Dus als dat bij Pioneer automatisch kon, kan het ook met het handje. Vraag is hoe want dat is per deck anders natuurlijk.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 16:17
Bij mijn Nakamichi LX3 werd dat indertijd (jaren 80) bij importeur Transtec eenmalig ingeregeld, dus ik zat vast aan de door mij opgegeven Maxell types. Bij (nog) duurdere modellen kon je het zelf instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 22:32

Videopac

Rommelt wat aan.

Jorgen schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:14:
[...]

The Eagle schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:19:
Theoretisch volgens mij wel. Als ik kijk naar mijn Pioneer, die heeft (super) auto BLE. Bias, Level en Equalization worden bij recording op de tape afgesteld. Dus als dat bij Pioneer automatisch kon, kan het ook met het handje. Vraag is hoe want dat is per deck anders natuurlijk.
In een cassettedeck zitten potmeters waarmee je level en bias in kunt stellen. Bij de betere decks kun je bias en vaak ook level (niet te verwarren met opnameniveau) op het voorpaneel instellen. Bij sommige decks is het mogelijk om dit automatisch te doen, meer of minder geautomatiseerd. Accubias van Onkyo regelt alleen de voormagnetisatie (bias) in. Bij automatisch inregelen worden een of meerdere sinusfrequenties opgenomen en vergeleken met met elkaar, waarna het deck zelf de optimale instellingen instelt. De betere inregelautomaten doen dat met een heel arsenaal aan frequenties en niet alleen bij bijvoorbeeld 400Hz en 10kHz om een suboptimale instelling door bijvoorbeeld een cassette met een dip of piek bij precies een van die frequenties te voorkomen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:41
kingmace schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:23:
PS de site http://vintagecassettes.com is erg leuk, Mooie foto's van super veel cassette's op jaartal en merk.
En dan heb je ook nog:
- www.vintagecassette.com (ja zonder de s zoals in de link van kingmace)
- www.hifiengine.com
- https://www.cassettecomeback.com/

Vintagecassette is een zelfde soort pagina als die van Kingmace, alleen is het nu geen database van cassettebandjes, maar van cassettedecks incl. specificaties en plaatjes zover dat bij hun bekend is.

Hifiengine is een site met nog veel meer dan alleen een database... Forum, handleidingen (gebruikers en / of service handleiding indien beschikbaar) en een database (maar dan ook van veel meer dan alleen cassettedecks (dus ook 8-tracks, receivers, versterkers, bandrecorders enz.))... Platen spelers staan er niet tussen, maar dat is niet zo vreemd: daar hebben zijn Vinylengine voor bedacht (en die was er volgens mij eerder dan Hifiengine)...

En als laatste cassette comeback: de site vanuit de UK die NOS cassettebandjes verkoopt (van bekende merken tot onbekende merken( die niet op vintagecassettes.com te vinden zijn)... De beste man van deze site heeft ook een eigen YouTube kanaal waar hij cassettebandjes bespreekt... Erg interessant:
https://www.youtube.com/channel/UC5yaZs2wSx-uqnXBkWmyqBQ

Onlangs heeft hij de nieuwe Recording The Masters - RTM Fox C60 Cassette K7 Kassette besproken:

Maar genoeg voor ik te ver door draaf met details... ;)

[ Voor 23% gewijzigd door rcor op 12-05-2019 08:10 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Videopac schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 22:26:
[...]

[...]

In een cassettedeck zitten potmeters waarmee je level en bias in kunt stellen. Bij de betere decks kun je bias en vaak ook level (niet te verwarren met opnameniveau) op het voorpaneel instellen. Bij sommige decks is het mogelijk om dit automatisch te doen, meer of minder geautomatiseerd. Accubias van Onkyo regelt alleen de voormagnetisatie (bias) in. Bij automatisch inregelen worden een of meerdere sinusfrequenties opgenomen en vergeleken met met elkaar, waarna het deck zelf de optimale instellingen instelt. De betere inregelautomaten doen dat met een heel arsenaal aan frequenties en niet alleen bij bijvoorbeeld 400Hz en 10kHz om een suboptimale instelling door bijvoorbeeld een cassette met een dip of piek bij precies een van die frequenties te voorkomen.
Klopt. Pioneer met normale BLE pakt 2 frequenties, super BLE pakt er 3 of 4 iirc.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 11:27

roger is here

duss..

Ook weer wat gekocht, niet echt vintage maar ok, gebaseerd op de NAD 3020 of het nou de nieuwe of de oude is? ja daar zijn de chinezen niet echt duidelijk over.

Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2019/05/versterker-klein.jpg

Maar ben er blij mee! geeft prima geluid op de quad 303!
Nu luister ik hierna met een pi en dac bordje volumio prima!

Maar ik heb nog een 5.1 versterker als ik dan film wil kijken op 5.1 moet ik de tulp stekkers uit de voorversterker halen en in mijn marantz pre amp doen, de voorversterker en pi doen dan niet meer mee.

Is dit door te lussen ofzo? of nog 2 front speakers erbij? hier een vage tekening
Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2019/05/tekening.jpg

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 11-06 21:49
Jorgen schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 21:14:
[...]

De bias en level heb ik toentertijd (in de jaren 80 van de vorige eeuw) door Hobo af laten regelen op TDK SA90. Het was weliswaar een cassettedeck uit de Sony ES serie, maar helaas geen opties voor het afregelen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

roger is here schreef op zondag 12 mei 2019 @ 15:13:
Ook weer wat gekocht, niet echt vintage maar ok, gebaseerd op de NAD 3020 of het nou de nieuwe of de oude is? ja daar zijn de chinezen niet echt duidelijk over.

[Afbeelding]

Maar ben er blij mee! geeft prima geluid op de quad 303!
Nu luister ik hierna met een pi en dac bordje volumio prima!

Maar ik heb nog een 5.1 versterker als ik dan film wil kijken op 5.1 moet ik de tulp stekkers uit de voorversterker halen en in mijn marantz pre amp doen, de voorversterker en pi doen dan niet meer mee.

Is dit door te lussen ofzo? of nog 2 front speakers erbij? hier een vage tekening
[Afbeelding]
Heeft je voorversterker geen 2 pre-out of tape out?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:20

OgWok

U.N.C.L.E.

Tijd voor wat "nieuws".... Quad 34 voorversterker en 306 eindversterker. Daarachter een set Kef 104/2.

Afbeeldingslocatie: https://super-moem.pointclark.net/GOT/KEF2.JPG

Quad set in hele mooie staat. Kef's hebben wat werk nodig: stofkapjes op de woofers zijn vergaan. Heeft geen effect op het geluid. Ophanging van de conus is rubber en geen foam.

Na al die jaren nog erg goed geluid.

De 34 voorversterker intern:
Afbeeldingslocatie: https://super-moem.pointclark.net/GOT/DSC03901.JPG

[ Voor 146% gewijzigd door OgWok op 31-01-2021 09:14 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:25
@OgWok mooi spul hoor. Hebben die kef’s ook rubberen randen voor de interne bas-speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
@OgWok Zeer mooie Quad 34 Preamp. Wat voor phono voortrap zit er in een MC of MM?
Hier is een zeer uitvoerig review te vinden: Review. Maar persoonlijk denk ik dat je dit al gelezen hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

blissard schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 22:53:
@OgWok mooi spul hoor. Hebben die kef’s ook rubberen randen voor de interne bas-speaker?
Ja. Dat scheelt weer wat werk (èn geld). Heb er bij aankoop ook speciaal op gelet. Al met al een hele fijne set en ook een stuk vriendelijker in prijs dan bv. een moderne Harman Kardon Soundbar met subwoofer ;)

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/DSC03908.sized.jpg
PE4000 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 23:15:
@OgWok Zeer mooie Quad 34 Preamp. Wat voor phono voortrap zit er in een MC of MM?
Hier is een zeer uitvoerig review te vinden: Review. Maar persoonlijk denk ik dat je dit al gelezen hebt...
Er zit een kleine phono print met een paar transistoren in (nog niet getest) en dat is MM. Zoals de review ook zegt zijn de bass lift en tilt control hele fijne regelaars die kleine verschillen geven. Ook de F1 en F2 HF filters werken erg goed bij tape hiss van bv. cassettes.

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/MM.jpg

Een MC module is er wel en is makkelijk om te wisselen:

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/Schermafbeelding_2019_05_29_om_07_23_53.png Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/Schermafbeelding_2019_05_29_om_07_28_01.png

[ Voor 68% gewijzigd door OgWok op 29-05-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
OgWok schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:08:
[...]

Ja. Dat scheelt weer wat werk (èn geld). Heb er bij aankoop ook speciaal op gelet. Al met al een hele fijne set en ook een stuk vriendelijker in prijs dan bv. een moderne Harman Kardon Soundbar met subwoofer ;)

[Afbeelding]

[...]

Er zit een kleine phono print met een paar transistoren in (nog niet getest) en dat is MM. Zoals de review ook zegt zijn de bass lift en tilt control hele fijne regelaars die kleine verschillen geven. Ook de F1 en F2 HF filters werken erg goed bij tape hiss van bv. cassettes.

[Afbeelding]

Een MC module is er wel en is makkelijk om te wisselen:

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er goed uit Ogwok! Mooie Quad spullen... Nu nog die speakers op orde krijgen en genieten maar! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 23:30
Nou, om maar de eikel/spelbreker uit te hangen, zo krachtig is die eindversterker niet. Las laats iemand die had vrij dure nieuwe speakers gekocht, en het viel em tegen met de Quad, toen iets nieuws gekocht
(ja weet niet meer wat) en het was veel krachtiger en muzikaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 19:26
OgWok schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:29:
Tijd voor wat "nieuws".... Quad 34 voorversterker en 306 eindversterker. Daarachter een set Kef 104/2.
Mooi spul zeg.
Wat een merkwaardige controls op die voorversterker. Het begint met eenheid Hz en gaat over in dB :? Hoe werkt dat? En wat is TILT voor control? Is dat een soort treble regelaar?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sjah schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:22:
Nou, om maar de eikel/spelbreker uit te hangen, zo krachtig is die eindversterker niet. Las laats iemand die had vrij dure nieuwe speakers gekocht, en het viel em tegen met de Quad, toen iets nieuws gekocht
Hangt ook af van de staat van onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

mekkieboek schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:32:
[...]

Mooi spul zeg.
Wat een merkwaardige controls op die voorversterker. Het begint met eenheid Hz en gaat over in dB :? Hoe werkt dat? En wat is TILT voor control? Is dat een soort treble regelaar?
Kort gezegd......

Bas Lift:
Afbeeldingslocatie: https://kenrockwell.com/audio/quad/images/34-preamp/measurements/FR-Bass-20-Hz.gif

Bas Step (oa. voor kleine speakers die dicht bij de muur staan of op de grond):
Afbeeldingslocatie: https://kenrockwell.com/audio/quad/images/34-preamp/measurements/FR-bass-step.gif

Tilt:
Afbeeldingslocatie: https://kenrockwell.com/audio/quad/images/34-preamp/measurements/tilt-5-dB.gif

Met dank aan Ken Rockwell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 23:02
@The Eagle
Welk cassettedeck zoek je?
Ik ben op een rommelmarkt en er staat een 504R dubbeldeck te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@Raymond heb al een deck staan, moeten nog steeds nieuwe snaren op (heb ik al liggen). Die 504R ken ik, maar staat met niet bij de rest van de set die ik al heb. Maar thanks for the heads up :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-06 22:58

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Weer een toevoeging aan mijn Laserdisc home theater: Closed Caption decoder om de engelse ondertitels van de NTSC films te kunnen tonen.

Afbeeldingslocatie: https://vtjkpw.bl.files.1drv.com/y4mmTSNuzgd4jKieeWvGVHMHI9Mcxd0ZhEFaOW72Sm0O345dz3EkHU-kapwyEUcYGnQ3lAok6eaq6Hvqa4lBNfKAxJyzE92Gx-fIvWNzKxOVhHaDmK0hZT8P1XvPXqqpZC0wkATeM6ml7fo1x2OPyP8jpnBbxjKSqB02vubmdggEAXJKWyZ6yta4BGBs9X4mDVDJf3J1-iA3UcpliEtBsRfuw?width=660&height=539&cropmode=none

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Sjah schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:22:
Die Quads zijn super muzikaal als ze revise hebben gehad... In het verleden heb ik een quad set (303 eindversterker en 33 voor versterker) mogen aan horen op een setje professionele pa speakers, maar die kon daar toch echt wel goed mee uit de voeten...

Nu is dit wel een andere set natuurlijk, maar met de juiste speaker set (lees: een set de zich makkelijk aan laat sturen) moet dit toch te doen zijn lijkt mij...

Vermogen zegt namelijk wel iets, maar niet alles... ;)
De twee meest belangrijke componenten bepalen of een versterker zijn aangegeven vermogen behaalt:
1. De voeding
2. De voedings condensator(s)

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 31-05-2019 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 01:25
rcor schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 00:42:
[...]

Vermogen zegt namelijk wel iets, maar niet alles... ;)
De twee meest belangrijke componenten bepalen of een versterker zijn aangegeven vermogen behaalt:
1. De voeding
2. De voedings condensator(s)
Hoe bedoel je dit?
Er gaat er van alles mis als de voeding niet goed is, maar dat het (opgegeven, af-fabriek) vermogen dan niet gehaald wordt lijkt me sterk. Als een trafo niet kapot is, dan doet hij het. Weinig tussen weg mogelijk. Hij gaat niet een lager voltage geven als hij ouder wordt. Als de voedingselco’s niet goed zijn, dan heb je meer brom of wellicht zelfs een kapotte versterker, maar minder vermogen lijkt me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
blissard schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:16:
[...]

Hoe bedoel je dit?
Er gaat er van alles mis als de voeding niet goed is, maar dat het (opgegeven, af-fabriek) vermogen dan niet gehaald wordt lijkt me sterk. Als een trafo niet kapot is, dan doet hij het. Weinig tussen weg mogelijk. Hij gaat niet een lager voltage geven als hij ouder wordt. Als de voedingselco’s niet goed zijn, dan heb je meer brom of wellicht zelfs een kapotte versterker, maar minder vermogen lijkt me sterk.
Goed, even wat uitleg:
De voeding die af fabriek er in zit zal zeker voldoende vermogen hebben om het apparaat te kunnen laten functioneren. Echter, de versterker module in een receiver slokt het meeste vermogen op en houdt van een stabiele vlakke spanning (wat resulteert in een rustige mooie weergave)...

Neem even als voorbeeld de STR-AV20L receiver van Sony: die zou in praktijk 40 watt per kanaal moet kunnen leveren op 4 ohm (38 watt per kanaal op 8 ohm) Nu had Sony ervoor kunnen kiezen om een voeding die een maximaal vermogen van 120 watt levert in te bouwen wat er voor zorgt dat een versterker veel lucht heeft om om zijn maximale vermogen en piek vermogen te halen... Combineer dit met degelijk voedingscondensatoren die stroom moet afvlakken en een buffer is om stroom dipjes af te vangen.

Nu heeft Sony hier niet voor gekozen bij dit model (helaas), maar zit er een voeding in die (waarschijnlijk) met 90 watt maximaal belast kan worden, want dat is het maximaal opgenomen vermogen via het stopcontact:
Afbeeldingslocatie: http://optodrom.com/image/cache/data/USILITELI/SONY%20STR-AV20L-3web-600x600.jpg

Conclusie: de voeding in dit apparaat moet met 80 watt de versterkers van stroom voorzien en met 10 watt de rest van stroom voorzien... Dit geeft aan dat er weinig ruimte is voor piek vermogen die je altijd wel hebt...

De kans is groot dat deze receiver op hogere volumes gaat vervormen omdat het steeds lastiger wordt om het gevraagde vermogen te leveren... Daarom is het van belang dat je de juiste speakers uitzoek bij de receiver die je gaat gebruiken...

En ja, ook al staat het volume laag: een versterker zal altijd zijn maximale vermogen vragen, tenzij er geen speakers aangesloten zijn... Dan is de stroomkring niet rond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik weet niet of het vroeger erg verschilde met nu, maar Watt en Ohm zijn puur laboratoriumwaarden die je in normale situaties nooit tegenkomt. Het is net als met brandstofverbruik op de rollerbank in een windtunnel. Leuk dat je het kunt meten, maar totaal niet van toepassing op werkelijke omstandigheden. Tegenwoordig past alles op alles en werkt het ook prima. Met een paar Watt vul je al een complete huiskamer.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Op Koningsdag liep een vriend van me tegen een pakketje van ruim 70 minidisks en de onderstaande Sony MD speler aan, voor het lieve sommetje van €2,-. :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47978787746_264f39a691_c.jpg

Ik heb hier al eens gepost over m'n eigen Aiwa AM-F64 speler waarvoor ik, door een miskleun van m'n schoonbroer die mijn aan hem uitgeleende disks op MP had verkocht omdat ie dacht dat ik ze 'm cadeau had gedaan, geen schijfjes meer had. Ik was dus al een tijdje quasi op zoek naar wat nieuw materiaal om die te vervangen (hoewel ik er om nostalgische redenen natuurlijk nog steeds van baal dat ik m'n eigen schijfjes niet meer heb).

Maatje heeft de spullen nu opgestuurd en vandaag kwamen ze binnen. De Sony speler (MZ-R37) is van wat ik ervan lees een beetje een vreemde eend in de bijt gezien dat deze bij introductie al verouderd was t.o.v. modellen die Sony inmiddels al op de markt had gebracht. Deze speler heeft bijvoorbeeld nog een line-out uitgang naast de hoofdtelefoonuitgang, iets wat bij latere spelers gecombineerd werd. Ook is het design nogal verouderd t.o.v. wat bij introductie van dit toestel al door Sony werd aangeboden. De AC adapter ontbreekt helaas, maar gelukkig accepteert de speler reguliere AA batterijen, ik kan 'm dus gewoon gebruiken (hoewel ik m'n Aiwa natuurlijk ook nog heb).

Veel van de schijfjes zijn onduidelijk of niet gelabeld, komende dagen dus een verkenningstocht wat er allemaal op staat. Leuk 8).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SjsgRwDEXhAUBAcrEsUUGO4w/full.jpg
Philips 22RH781 (uit 1968 ?). Kwam bij oma van zolder af, zit nog een prima geluidje in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hmm, die Philips boxjes uit dei tijd hadden nooit zowat diepte, die van jou lijken nog beetje diepte te hebben, of is dat optisch? Wel made inHolland, die set... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Kan optisch zijn, maar ik kan ze van vroeger wel met diepte herinneren. Zal aan het type gelegen hebben denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Weemism schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:57:
Op Koningsdag liep een vriend van me tegen een pakketje van ruim 70 minidisks en de onderstaande Sony MD speler aan, voor het lieve sommetje van €2,-. :)

[Afbeelding]

Ik heb hieral eens gepost over m'n eigen Aiwa AM-F64 speler waarvoor ik, door een miskleun van m'n schoonbroer die mijn aan hem uitgeleende disks op MP had verkocht omdat ie dacht dat ik ze 'm cadeau had gedaan, geen schijfjes meer had. Ik was dus al een tijdje quasi op zoek naar wat nieuw materiaal om die te vervangen (hoewel ik er om nostalgische redenen natuurlijk nog steeds van baal dat ik m'n eigen schijfjes niet meer heb).

Maatje heeft de spullen nu opgestuurd en vandaag kwamen ze binnen. De Sony speler (MZ-R37) is van wat ik ervan lees een beetje een vreemde eend in de bijt gezien dat deze bij introductie al verouderd was t.o.v. modellen die Sony inmiddels al op de markt had gebracht. Deze speler heeft bijvoorbeeld nog een line-out uitgang naast de hoofdtelefoonuitgang, iets wat bij latere spelers gecombineerd werd. Ook is het design nogal verouderd t.o.v. wat bij introductie van dit toestel al door Sony werd aangeboden. De AC adapter ontbreekt helaas, maar gelukkig accepteert de speler reguliere AA batterijen, ik kan 'm dus gewoon gebruiken (hoewel ik m'n Aiwa natuurlijk ook nog heb).

Veel van de schijfjes zijn onduidelijk of niet gelabeld, komende dagen dus een verkenningstocht wat er allemaal op staat. Leuk 8).
Als je nog meer minidisc schijven zoekt: ik heb er veel te koop staan in mijn vraag & aanbod advertentie...

Maar goed, wellicht heb je met die 70 schijven er nu wel voldoende... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Voor 12,50 bij de kringloop, niet te tillen:

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/natpan5410.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Wauw, dus DAT waren die dingen, die New York City junks je voor 40 dollar leverden in 1980. ;) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sjah op 01-06-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
hoi,

Ik zoek advies. Mijn regelaar achter op de luidsprekers (polydome en tweeter) werken niet. Nu het niet te regelen is staat het dan op neutraal? Er is eens onderhoud geweest omdat de randen niet meer goed waren, die zijn nieuw. Wat kan ik nog verwachten qua onderhoud van mn luidsprekers? Het gaat om een de infinity Kappa 7 serie

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Nu online

Killjoy

Klingon lawn products

ThinkPadd schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:15:
[Afbeelding]
Philips 22RH781 (uit 1968 ?). Kwam bij oma van zolder af, zit nog een prima geluidje in :)
Cool. Die heb ik ook staan. Was mijn eerste radio. Stiekem de EK finale 1988 op afgeluisterd :)

1968 klopt inderdaad want toen werkte mijn vader tijdelijk bij Philips. Mijn vader kocht deze in de Philips personeelswinkel. De catalogus is helaas verdwenen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 14:25
rcor schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:54:
[...]

Goed, even wat uitleg:
De voeding die af fabriek er in zit zal zeker voldoende vermogen hebben om het apparaat te kunnen laten functioneren. Echter, de versterker module in een receiver slokt het meeste vermogen op en houdt van een stabiele vlakke spanning (wat resulteert in een rustige mooie weergave)...

Neem even als voorbeeld de STR-AV20L receiver van Sony: die zou in praktijk 40 watt per kanaal moet kunnen leveren op 4 ohm (38 watt per kanaal op 8 ohm) Nu had Sony ervoor kunnen kiezen om een voeding die een maximaal vermogen van 120 watt levert in te bouwen wat er voor zorgt dat een versterker veel lucht heeft om om zijn maximale vermogen en piek vermogen te halen... Combineer dit met degelijk voedingscondensatoren die stroom moet afvlakken en een buffer is om stroom dipjes af te vangen.

Nu heeft Sony hier niet voor gekozen bij dit model (helaas), maar zit er een voeding in die (waarschijnlijk) met 90 watt maximaal belast kan worden, want dat is het maximaal opgenomen vermogen via het stopcontact:
[Afbeelding]

Conclusie: de voeding in dit apparaat moet met 80 watt de versterkers van stroom voorzien en met 10 watt de rest van stroom voorzien... Dit geeft aan dat er weinig ruimte is voor piek vermogen die je altijd wel hebt...

De kans is groot dat deze receiver op hogere volumes gaat vervormen omdat het steeds lastiger wordt om het gevraagde vermogen te leveren... Daarom is het van belang dat je de juiste speakers uitzoek bij de receiver die je gaat gebruiken...

En ja, ook al staat het volume laag: een versterker zal altijd zijn maximale vermogen vragen, tenzij er geen speakers aangesloten zijn... Dan is de stroomkring niet rond...
Waarom zou een versterker (op klasse A na) altijd vol vermogen vragen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:16

Sincery

YEAP !

Ik had vroeger een Dual Automatic Drive 604, echter begint het weer een beetje te kriebelen om een LP-tje op te zetten. Helaas heb ik toen der tijd alles verkocht op LP gebied en zou het toch weer eens terug willen hebben.
Nu zag ik ergens een vintage koffermodel speler staan uit de jaren 60 dat mij wel iets leek, gezien de 2 speakers van het merk Audax zou er best nog wel eens een goed geluid in kunnen zitten. De speler zelf is van het Franse merk Pathé Marconi met een buizen versterker ingebouwd, echter kan ik zo goed als geen informatie vinden op het internet over deze speler, er is verder ook geen modelnummer bij mij bekend.

Misschien dat jullie mij iets meer kunnen vertellen over dit model ? of het modelnummer weet ?
Op de site van het Nederlands grammofoon genootschap kon ik dit model niet terug vinden.

LP speler 02

LP speler 04

LP speler 03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Sincery schreef op zondag 2 juni 2019 @ 18:53:
Ik had vroeger een Dual Automatic Drive 604, echter begint het weer een beetje te kriebelen om een LP-tje op te zetten. Helaas heb ik toen der tijd alles verkocht op LP gebied en zou het toch weer eens terug willen hebben.
Nu zag ik ergens een vintage koffermodel speler staan uit de jaren 60 dat mij wel iets leek, gezien de 2 speakers van het merk Audax zou er best nog wel eens een goed geluid in kunnen zitten. De speler zelf is van het Franse merk Pathé Marconi met een buizen versterker ingebouwd, echter kan ik zo goed als geen informatie vinden op het internet over deze speler, er is verder ook geen modelnummer bij mij bekend.

Misschien dat jullie mij iets meer kunnen vertellen over dit model ? of het modelnummer weet ?
Op de site van het Nederlands grammofoon genootschap kon ik dit model niet terug vinden.

[Afbeelding: LP speler 02]

[Afbeelding: LP speler 04]

[Afbeelding: LP speler 03]
Da's grappig. Ruim een jaar geleden was ik bij een kennis vlak bij Limoges en die had zo'n speler staan (niet helemaal zeker). In nieuw-staat, gekocht bij een lokale kringloop. Maar wil je daar LP's op gaan afspelen; dat gaat pijn doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:16

Sincery

YEAP !

OgWok schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:03:
[...]

Da's grappig. Ruim een jaar geleden was ik bij een kennis vlak bij Limoges en die had zo'n speler staan (niet helemaal zeker). Als nieuw, gekocht bij een lokale kringloop. Maar wil je daar LP's op gaan afspelen?
Het vintage model spreekt mij aan en lijkt mij leuk om daar weer eens een aantal LP's op te draaien.
Uiteraard zal het geluid niet zo goed klinken als een losse speler op een installatie, maar dat hoeft ook niet.
Momenteel zit er een 78 toeren naald in, deze zou dan vervangen moeten worden door een 33/45 toeren naald.
Maar verder weet ik weinig van dit model af.

Waarom zou het pijn gaan doen? Zo'n matige kwaliteit zal het toch niet zijn? :X

[ Voor 4% gewijzigd door Sincery op 02-06-2019 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Sincery schreef op zondag 2 juni 2019 @ 19:08:
[...]

Het vintage model spreekt mij aan en lijkt mij leuk om daar weer eens een aantal LP's op te draaien.
Uiteraard zal het geluid niet zo goed klinken als een losse speler op een installatie, maar dat hoeft ook niet.
Momenteel zit er een 78 toeren naald in, deze zou dan vervangen moeten worden door een 33/45 toeren naald.
Maar verder weet ik weinig van dit model af.

Waarom zou het pijn gaan doen? Zo'n matige kwaliteit zal het toch niet zijn? :X
Gaat pijn doen omdat de plaat sneller slijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocmer-traallos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-06 11:05
Hallo allen,

Sinds kort heb ik deze set in gebruik:
Een akai aa1030L reciever
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/98x1th.jpg
Met deze wat onbekende boxen altus 110:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/k69sc8z.jpg
(Deze set heb ik gekregen uit een erfenis)

Het klonk best aardig tot er gister met een bescheiden rookwolken en bijbehorend geknetter een eind aan kwam. Vermoedelijk een weerstandje defect.

Is zoiets nog te repareren of is dat einde verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ligt er aan, waar kwam het geknetter en de rook vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 100386

offtopic:
Ik heb altijd geleerd dat electronica op rook werkt. Als die rook eruit komt, is de electronica dus kapot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ocmer-traallos schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:33:
Hallo allen,

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het klonk best aardig tot er gister met een bescheiden rookwolken en bijbehorend geknetter een eind aan kwam. Vermoedelijk een weerstandje defect.

Kast openmaken en een foto maken van de bruine/zwarte componenten cq, open gebarsten condensatoren.
Foto hier posten, dan kan je er iets van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ocmer-traallos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-06 11:05
Ik gok hier:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gzb6i3xm.jpg

Maar zoveel verstand heb ik er niet van helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-06 23:25
Ocmer-traallos schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:26:
Ik gok hier:
[Afbeelding]

Maar zoveel verstand heb ik er niet van helaas
misschien de zwart geblakerde/ontplofte weerstand rechtsonderin :*) ?
Dat witte blokje is ook een weerstand volgens mij en die ziet er ook niet helemaal gezond uit :X .

[ Voor 15% gewijzigd door donnie1992 op 03-06-2019 16:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Maar een verbrande weerstand is meestal gevolg en geen oorzaak. Dus dan moet de oorzaak nog verholpen worden

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ocmer-traallos schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:33:
Hallo allen,

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit soort oude apparaten zijn vaak aan revisie toe... Deze waarschijnlijk ook... Maar je kunt hem natuurlijk ook alleen repareren op de componenten die nu het loodje hebben gelegd, maar dan is er een kans dat hij op den duur weer stuk gaat (bijv. condensators die verlopen raken en daardoor kortsluiting veroorzaken)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:48
Tja, en die luidsprekers zien er uit alsof ze verkocht zijn vanuit een witte bestelbus.... Ze zouden ook problemen kunnen hebben/veroorzaken, ik zou daar ook naar laten kijken als je tot revisie besluit

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 04-06-2019 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Misschien moet ik ook maar eens uit de kast komen; in mijn werkplaats staat een Yamaha AX-900 als hart van de installatie. Daarop aangesloten 1 laptop als bron, en twee Inifinity Kappa 90 luidsprekers. Dat en een stoel, meer heeft de mancave niet nodig, toch?

Voor muziek bij de draaibank is er een Yamaha AX-930, voorzien van 2 B&W DM602s2 luidsprekers en een monsterlijke 18" subwoofer die in een hoek staat. Zelfbouw object van iemand, maar dubbel MDF en netjes gebouwd, ik moest hem met steekwagen en kettingtakel op zijn plek krijgen.

De AX-900 heb ik door dpaudio laten nakijken na wat kraakjes. dat kostte me het dubbele van de versterker zelf en de grote voedingscondensatoren zijn nog niet eens vervangen, maar ik hoop dat hij het weer jaren volhoudt.
De Kappa's waren net van nieuwe wooferranden voorzien door de verkoper, dus die gaan ook nog wel even mee, hoop ik.

Ik heb geprobeerd een CD-speler aan te sluiten om te kijken of dat beter geluid geeft, maar helaas bleek die combinatie véél gevoeliger voor de frequentieregelaars die ik bij de draaibanken gebruik; elke keer als de motor aan of uit ging, viel het geluid 5 seconden weg. Bij de laptop beperkt het zich tot wat geknisper op een laag volume, terwijl de muziek gewoon door blijft spelen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Eerste set stofkapjes vervangen van de Kef 104.2. Veel gepeuter om de oude lijmresten weg te krijgen.
Uitbouwen: daar moet je even voor gaan zitten. Strak gemaakt, alles gaat netjes los.

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/albums/BOX_01_7-03-2019/DSC03937.sized.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 20-06 16:56
rcor schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:54:
[...]
Wat is dit nou weer voor onzin? Wou je zeggen dat een versterker heter wordt, naarmate ie zachter staat (immers, het vermogen moet ergens heen), want dat lijkt me echt onzin.

Daarnaast, bij normale muziek is het zelden zo, dat er een constante toon is, muziek is dynamisch. Dit betekent dat je prima pieken van 40W (of zelfs meer) kunt hebben, terwijl je niet meer uit het stopcontact trekt, immers, de pieken hoeven niet gelijktijdig op links en rechts te zijn, en je hebt ook nog buffercapaciteit uit je voeding (elco's en trafo).

Dat de versterker niet meer dan 90W uit het stopcontact trekt, betekent trouwens ook niet dat de voeding niet (tijdelijk) meer kan leveren. Zelfs de meest simpele voeding zal buffer elco's bevatten, waarmee je pieken kunt opvangen.

Over het algemeen zal het opgenomen vermogen van een versterker nagenoeg proporioneel zijn aan het uitgangsvermogen, afgezien dan een beetje overhead van dingen als ruststroom, maar dat zou niet in dezelfde orde grootte moeten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neerio
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 17:44

Neerio

bezorgt ook bij regen

borft schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:26:
[...]

Wat is dit nou weer voor onzin? Wou je zeggen dat een versterker heter wordt, naarmate ie zachter staat (immers, het vermogen moet ergens heen), want dat lijkt me echt onzin.
Voor type A versterkers geld dit inderdaad. In dit youtubefilmpje word dit perfect uitgelegd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N1ZNRR0/86.jpg
Afgelopen weekend deze bakbeesten aangeschaft via marktplaats. Zijn jaren 70 PA speakers van het type JBL 4560. Ga ze strippen, opknappen en opnieuw verven. Daarna een hoorn erboven op en gebruiken als full range speakers, in combinatie met twee (nog te bouwen) subwoofers.

[ Voor 28% gewijzigd door Neerio op 06-06-2019 22:39 ]

HDD 6320 is LIeeev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-06 13:34
Sjah schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 17:30:
Hmm, die Philips boxjes uit dei tijd hadden nooit zowat diepte, die van jou lijken nog beetje diepte te hebben, of is dat optisch? Wel made inHolland, die set... :)
Ik heb deze Philips boxjes gefilmd voordat ik ze weg moest doen vanwege de grote ervan.
4 Tweeters, 4 midranges en een gigantische woofer in 1 box, met de experts van Philips erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 20-06 16:56
Neerio schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 22:34:
[...]

Voor type A versterkers geld dit inderdaad. In dit youtubefilmpje word dit perfect uitgelegd.
Hmm, ik zike nog niet helemaal in hoe dat werkt. Je versterker trap is continue geleidend, dus de ruststroom is gigantisch, hoe lager volume, hoe lager rendement. Echter, bij hogere output gaat er meer vermogen lopen, die grotendeels door de speaker wordt gedissipeerd, echter zal er ook een gedeelte over je endtrap vallen, waardoor het gedissipeerde vermogen toeneemt.

Misschien mis ik iets, maar ik zie niet in hoe het gedissipeerde vermogen (in absolute zin, niet relatief) in de versterker toeneemt bij afnemende belasting. En als dat niet het geval is, zal de voeding dus minder belast worden bij minder output vermogen.

Anyhoe, dit is redelijk off-topic denk ik. Meer on topic: hoorn geladen systemen zijn tof! Succes met de restauratie!

[edit]
@f2ride2001
Daar heb je zeker gelijk in, captain obvious!

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 07-06-2019 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-06 14:21
Om dit te begrijpen moet je ook begrip hebben over klasses A/B/AB/D etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:03
[...]
Afgelopen weekend deze bakbeesten aangeschaft via marktplaats. Zijn jaren 70 PA speakers van het type JBL 4560. Ga ze strippen, opknappen en opnieuw verven. Daarna een hoorn erboven op en gebruiken als full range speakers, in combinatie met twee (nog te bouwen) subwoofers.
Daar past mooi een zelf te bouwen Cubo15 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerio

Neerio

bezorgt ook bij regen

coinman63 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:37:
[...]

Daar past mooi een zelf te bouwen Cubo15 bij.
Aan zo'n soort oplossing zat ik inderdaad te denken. Maar ben er nog niet helemaal uit.

HDD 6320 is LIeeev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

thunder7:
Misschien moet ik ook maar eens uit de kast komen; in mijn werkplaats staat een Yamaha AX-900 als hart van de installatie. Daarop aangesloten 1 laptop als bron, en twee Inifinity Kappa 90 luidsprekers.

Voor muziek bij de draaibank is er een Yamaha AX-930, voorzien van 2 B&W DM602s2 luidsprekers en een monsterlijke 18" subwoofer die in een hoek staat.
Wauw! Wat voor een werkplaats is dit wel niet? Hopelijk is het goed isoleert.
Hij is in ieder geval goed voorzien!
thunder7:
Voor muziek bij de draaibank is er een Yamaha AX-930, voorzien van 2 B&W DM602s2 luidsprekers en een monsterlijke 18" subwoofer die in een hoek staat. Zelfbouw object van iemand, maar dubbel MDF en netjes gebouwd, ik moest hem met steekwagen en kettingtakel op zijn plek krijgen.
Pfff :) Foto's!
thunder7:
Ik heb geprobeerd een CD-speler aan te sluiten om te kijken of dat beter geluid geeft, maar helaas bleek die combinatie véél gevoeliger voor de frequentieregelaars die ik bij de draaibanken gebruik; elke keer als de motor aan of uit ging, viel het geluid 5 seconden weg. Bij de laptop beperkt het zich tot wat geknisper op een laag volume, terwijl de muziek gewoon door blijft spelen.
Hmmm... da's jammer. Wellicht dat een andere speler hier minder last van heeft, maar geen idee.
Misschien 't proberen waard...
Ik neem aan dat de ruis van de laptop van de versterker komt?
Neerio:
[Afbeelding]
Zoiets? Beestachtig!
YouTube: Diana on JBL 4560

[ Voor 13% gewijzigd door klaasje11 op 12-06-2019 13:53 ]

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Weemism schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 15:57:

[Afbeelding]

Ik heb hier al eens gepost over m'n eigen Aiwa AM-F64 speler waarvoor ik, door een miskleun van m'n schoonbroer die mijn aan hem uitgeleende disks op MP had verkocht omdat ie dacht dat ik ze 'm cadeau had gedaan, geen schijfjes meer had. Ik was dus al een tijdje quasi op zoek naar wat nieuw materiaal om die te vervangen (hoewel ik er om nostalgische redenen natuurlijk nog steeds van baal dat ik m'n eigen schijfjes niet meer heb).

Nieuwe video van Youtuber "Cassette Comeback"

.."MiniDisc - Why Would You Bother With Them In This Day And Age?"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-06 22:23
kort vraagje hier. Ik kan voor een redelijke prijs een rotel rsx-1067 halen. Dit is nog pre-hdmi (vintage genoeg?)

Nu is het wel zo dat aan spdif limitaties zitten. Volgens mij gaat deze maar tot max 192/24 stereo (dat is prima) maar de surround formaten zijn dan wat mindere kwaliteit.

Nu hoeft film alleen goed genoeg te zijn, ik denk niet dat je veel gaat merken tussen dts 94/24 en truehd. maar wat wel een probleem zal worden is chromecast aansluiten. Volgens mij wordt het aardig lastig om uit hdmi een 5.1 of 7.1 spdif signaal te halen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Is de Rotel ook wel de moeite waard om te gebruiken met deze limitatie? Ik weet dat rotel goed schijnt te klinken, maar het kan best zijn dat de verbetering met HDMI (bijvoorbeeld op een iets nieuwere en goedkopere marantz) veel meer voordelen brengt dan de rotel aan kwaliteit levert.

Ik heb op het moment een nad 3400... die is kwa geluid echt een stuk beter, ook al is het volledig analoog.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
niemand die hier iets op durft te zeggen?

Ik vraag me overigens af, met veel online content (Netflix, prime etc...) zou spdif niet zowieso toereikend zijn. alles wordt toch lossy verstuurd naar je pc. of vergis ik me en wordt er gewoon DTS master hd gestuurd naar de pc?

MAW ga ik echt hdmi voor audio missen? (puur voor audio zowel stereo als 5.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

justice strike schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 09:56:
kort vraagje hier. Ik kan voor een redelijke prijs een rotel rsx-1067 halen. Dit is nog pre-hdmi (vintage genoeg?)

Nu is het wel zo dat aan spdif limitaties zitten. Volgens mij gaat deze maar tot max 192/24 stereo (dat is prima) maar de surround formaten zijn dan wat mindere kwaliteit.

Nu hoeft film alleen goed genoeg te zijn, ik denk niet dat je veel gaat merken tussen dts 94/24 en truehd. maar wat wel een probleem zal worden is chromecast aansluiten. Volgens mij wordt het aardig lastig om uit hdmi een 5.1 of 7.1 spdif signaal te halen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Is de Rotel ook wel de moeite waard om te gebruiken met deze limitatie? Ik weet dat rotel goed schijnt te klinken, maar het kan best zijn dat de verbetering met HDMI (bijvoorbeeld op een iets nieuwere en goedkopere marantz) veel meer voordelen brengt dan de rotel aan kwaliteit levert.

Ik heb op het moment een nad 3400... die is kwa geluid echt een stuk beter, ook al is het volledig analoog.
Dus je wil voor je film 5.1/7.1 en voor je muziek 2.0?
Die NAD 3400 is een erg goede versterker (mits in goede staat).
Ik heb niet echt een oplossing: bestaat er niet een betaalbare DSP met HDMI in en 5 of 7x analoog uit?
En dan aparte eindversterkers.

--
Die surroundreceivers zijn goud geld voor de producenten. Elke keer dat ze een nieuwe standaard verzinnen kunnen ze weer een compleet apparaat inclusief 5-7-9 of zelfs 11 eindversterkers verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ja ansicht hoeft dat niet voor mij. ik zat er eigenlijk over na te denken om die rotel 7.1 versterker naar de toekomst toe ook gewoon te gebruiken met een pre-amp mocht ik ooit iets met atmos willen doen. ja versterker hoeft dat niet uit te maken.

en jammer dat de chromecast niet gewoon spdif heeft. is dat te hacken ofzo? ergens een pinheader op de chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Videopac schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Ik heb niet echt een oplossing: bestaat er niet een betaalbare DSP met HDMI in en 5 of 7x analoog uit?

--
Die surroundreceivers zijn goud geld voor de producenten. Elke keer dat ze een nieuwe standaard verzinnen kunnen ze weer een compleet apparaat inclusief 5-7-9 of zelfs 11 eindversterkers verkopen.
Als je die HDMI niet per se door de amp / receiver heen hoeft te halen, kun je prima met S/Pdif door een wat oudere amp / receiver heen werken, dat werkt uitstekend. De uitgang van de TV / media player met S/Pdif naar de receiver, en klaar.

Ik heb het zelf 'opgelost' door van een volledig analoge receiver naar een Yamaha DSP-A2 te gaan, die doet alles wat je wilt, minus de HDMI. Kost wel veel ruimte, maar is zeer betaalbaar als je 'm tweedehands opsnort. Voor minder dan €200 lukt het zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 14-06-2019 14:51 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@justice strike Gewoon een HDMI extractor kopen, die zijn er ook naar 5.1 SPDIF. Hoef je niks te hacken ;)
Als je een signaal hoger dan DTS uitstuurt kan je receiver er idd niks mee, want hij snapt de encoding niet. Then again, als je gewoon bitstream uitstuurt (da's gewoon een setting bij de meeste devices) zou ie gewoon een 5.1 signaal moeten kunnen weergeven, regardless de encoding.

Maar dit valt imho buiten vintage, had beter in het kleine audiovraagjes topic gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
nou dit is pre-hdmi. spdif bestaat al sinds 1989.

Maar bitstream 5.1 zal waarschijnlijk niet lukken denk ik. overigens is de rotel een 7.1. Ben nog wel benieuwd hoe dd plus gaat werken.

enfin, ik neig ernaar om deze rotel te kopen. volgens mij is het wel een goede en kan ik altijd nog een preamp erbij plaatsen. Ik koop hem echt voor de amplifier sectie, maar wil er eigenlijk ook wel gebruik van maken voor de films. vandaar de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justice strike
[quote]Videopac schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 13:08:
[...]

[quote]
misschien is een goedkope (moderne) preamp misschien wel de beste oplossing. Een rotel met HDMI word al gauw 2 keer zo duur. Ik ben inderdaad wel erg blij met mijn NAD 3400. Ik denk dat ik erg veel geluk heb gehad aangezien het mijn eerste koop was en meteen een goede was.

Deze amp gaat ook naar boven in de slaapkamer. Daar ga ik een stel SMGa magneplanars aansturen (stereo)

Voor beneden wil ik een goede opvolger hebben waar ik inderdad ook 7.1 films mee kan kijken..... kwam uit op nad, arcam of rotel. Kwa prijs kwam ik er nooit uit maar nu is deze rotel voor weinig te krijgen. dus ik denk ik ga ervoor.
ik vind het wel jammer, beter een goede 7.1 poweramp die ik niet vaak hoef te vervangen dan een integrated (wat mij betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@justice strike Zoals al gezegd: had beter in het kleine audiovraagjes topic gekund :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
Paul van PS Audio is geweldig :)
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerio

Neerio

bezorgt ook bij regen

Zoiets inderdaad, alleen met een wat minder grote hoorn erop.

HDD 6320 is LIeeev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1223492

Hoi Kingmace kun jij mij misschien helpen aan een servicemanual voor de Optonica SM-3000 of anders een korte instructie hoe de ruststroom in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 09:25
Anoniem: 1223492 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 17:37:
Hoi Kingmace kun jij mij misschien helpen aan een servicemanual voor de Optonica SM-3000 of anders een korte instructie hoe de ruststroom in te stellen?
De servicemanual voor de SM-3000 is gelijk aan die van de SM-4000. Bij hifiengine.com staan de servicemanuals (Sharp) Ik zou de SM-4000H gebruiken (of de SM-4545 die is ook gelijkaan de SM-4000)

Voor het aansluiten van de multimeter zou ik het stukje gebruiken uit de 4545 manual (2e foto), deze geeft de testpunten aan.Samen met de foto uit de 4000 manual (1e foto) heb je het plaatje compleet

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Mpn9tyWy/Untitled-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/435H9Srw/Untitled-2.jpg

Volgens mij moet je er hier wel mee uit kunnen komen. Ik persoonlijk vind het het fijnst om met twee multimeters gelijk beide kanalen af te regelen.

[ Voor 16% gewijzigd door kingmace op 18-06-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:59
Ik heb een Technics SL-7 platenspeler gekocht maar het stukje plastic dat de toonarm met het lineaire mechanisme verbindt is gebroken. Ik heb al geprobeerd om het te lijmen maar dat is niet sterk genoeg. Ik zit er nu aan te denken om het met een lijmpistool te proberen. Heeft iemand een ander/beter idee?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KBa5gdD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@O88088 Wat wil je lijmen, aluminium. (ben niet zo bekend met platen(spelers). 2 componenten epoxy, een sterkere verbinding is er niet.

montage-lijm of -kit, is playmobiel lijm. 't werkt gewoon nooit :+

[ Voor 23% gewijzigd door Lip op 20-06-2019 11:15 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Ik wil plastic op plastic lijmen. De modelbouwlijm die ik had gebruikt hecht blijkbaar überhaupt niet. Tweecomponentenlijm ga ik nog even proberen en m'n idee van een lijmpistool hou ik achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 19:39
Echte goede lijm in combinatie met strategisch geplaatste tiewrap(s) om strak te trekken/houden ?
Misschien eerst nog gaatje(s) boren om de tiewrap doorheen te leiden !?
(Niet slechter maken natuurlijk)

Lijmpistoollijm is niet echt sterk, is meer om te fixeren.

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

O88088 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:50:
Ik heb een Technics SL-7 platenspeler gekocht maar het stukje plastic dat de toonarm met het lineaire mechanisme verbindt is gebroken. Ik heb al geprobeerd om het te lijmen maar dat is niet sterk genoeg. Ik zit er nu aan te denken om het met een lijmpistool te proberen. Heeft iemand een ander/beter idee?
[Afbeelding]
Dit soort kleine oppervlakken kan geen enkele kracht opvangen na verlijmen.

Altijd spalken, en dat kan (na aanbrengen van (epoxy)lijm met bijv. een combinatie van dunne aluminium stripjes en evt. een krimpkous eromheen.

De te lijmen oppervlakken goed reinigen, stofvrij maken, ontvetten, met alcohol of evt. met aceton (pas op, dit kan ook het plastic aantasten, afhankelijk van welke plasticsoort het is!), evt. brosse stukjes verwijderen.

2-componentenlijm (epoxy) lijkt me het verstandigst.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/OHkAAOSwU-1aiZDy/s-l300.jpg

En als je echt geen geduld hebt, deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.bison.nl/content/dam/boltonadhesives/products/import/48/nl/2812/1_transparant.png.thumb.1280.1280.png

:+

[ Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 20-06-2019 15:16 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• O88088
Het ziet er niet uit maar het werkt (voor nu):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3kakfRM.jpg.
Ik heb tweecomponentenlijm gebruikt met een stukje paperclip en een verbogen nietje.

Daarna had ik het probleem dat hij de platen niet goed automatisch herkende. Het hele systeem is simpel maar ingenieus. In de draaitafel zitten kleine gaatjes, daaronder zijn ledjes gemonteerd en in het deksel zitten sensoren, overeenkomend met de diverse formaten platen. Als er een plaat op ligt worden één of meer ledjes geblokkeerd zodat het apparaat 'weet' wat erop ligt.

Alleen werkte dat dus niet helemaal soepel bij mij. 12" ging prima. 7" alleen als het schuifje voor handmatige selectie werd verzet en 10" kreeg ik niet aan de praat. Maar omdat ik die lijm moest bestellen had ik ook gelijk tunerspray meebesteld. De sensoren en connectoren even ingespoten en schoongemaakt en opeens werkt het allemaal vlekkeloos. *O* Nu kan ik m'n vintage apparaat dus daadwerkelijk gebruiken :+ :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ASZ5keI.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04
Trichoglossus schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 13:57:
Momenteel een Kenwood DA-9010 in perfecte conditie:

[Afbeelding]
En toen ging er wat mis...luidsprekers opgeblazen (geluid stond niet eens hard, ook vintage luidsprekers), versterker sprong in de beveiliging. Daarna werkte de versterker wel weer. Nu even denken of ik die na ga laten kijken of kijken voor wat anders :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-06 21:37
Welk element zit er in die SL-7 ? En hoe bevalt die? Ik heb in de mijne nog de originele naald en element en ben benieuwd hoe andere elementen klinken. Ooit zal ik er een nieuwe in moeten zetten en originele is nergens meer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

rosje77 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:27:
Welk element zit er in die SL-7 ? En hoe bevalt die? Ik heb in de mijne nog de originele naald en element en ben benieuwd hoe andere elementen klinken. Ooit zal ik er een nieuwe in moeten zetten en originele is nergens meer te vinden.
Heeft die SL-7 niet een High Output MC element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
De SL-7 heeft een 'gewoon' MM element. Bij mij zit er nu een Audio Technica AT311EP op maar ik wacht op een nieuw naaldje voor het originele P202C element.

De AT had ik gekocht voor m'n SL-5 omdat ik niet wist in welke staat de naald was. Ik vind het allemaal prima klinken maar mijn apparatuur is volgens mij ook niet zo goed dat subtiele verschillen opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

@O88088 stap ook even binnen op bij Het Grote Vinyl Topic Deel 3 ;)
Daar vinden we dit soort verhalen ook erg leuk namelijk 8)

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
heb weer een extra cd speler weten te bemachtigen. Sony cdp-102 }:O

sony cdp-102

natuurlijk kan een foto van het loopwerk niet missen zo mooi dat het is ;)

cdp-102 loopwerk 1

moest wel beetje schoongemaakt worden aan de binnenkant. werkt als een zonnetje :)

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-06 21:37
O88088 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:37:
De SL-7 heeft een 'gewoon' MM element. Bij mij zit er nu een Audio Technica AT311EP op maar ik wacht op een nieuw naaldje voor het originele P202C element.
Die element heb ik dus ook. Heb je een originele naald kunnen vinden, of gewoon een vervanger?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Een Dual 505-2 in origineel witte uitvoering. Wel een beetje vergeeld door de jaren maar helemaal gaaf. Na wat regulier onderhoud speelt ie erg mooi.

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/dual5051.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
rosje77 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:44:
[...]

Die element heb ik dus ook. Heb je een originele naald kunnen vinden, of gewoon een vervanger?
Origineel gaat je never nooit lukken. Dat is een al minstens 20 jaar niet meer verkrijgbare naald met ultradun licht en stijf boron cantilever ipv aluminium, ik heb er zelf nog een liggen maar die is niet nieuw ;).

Dat wordt dus zo'n standaard vervangingsnaaldje dat geschikt is voor zowat de hele Technics T4P range, P22 (=P202c), P23, P24, P25, P27, P28, P30, P33, P55, P510, P520 etc etc. Die zijn bij bosjes te koop op ebay voor een of twee tientjes en hebben verschillende kleurtjes plastic body maar allemaal hetzelfde naaldje, conisch of elliptisch.

Zie hier in het midden van de foto de originele P22 / P202C met het miniscule cantilever van boor en de identieke behuizingen zowel in vorm als in interne opbouw. Kortom, het maakt niet uit of je nou een P202c of veel vaker voorkomend P24 of P30 element hebt. (klik):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3vBGwYG/IMG-3461.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 07-07-2019 20:45 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• nineball
Vorig jaar een paar Meyst en Corbier MC4 zuiltjes van MP geplukt. Ze waren nogal slordig geverfd en de foam frontjes zaten er niet meer bij. Deze week ze maar even wit gelakt en nieuwe frontjes gemaakt. Ze passen nu leuk bij de Dual van een paar posts terug.

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/mc41.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.poolfoto.nl/links/mc42.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ik moet me helaas (in elk geval voorlopig) afmelden in dit topic, de Teac BX-300 gaat plaats maken voor een Yamaha R-N602 :+

Tenzij JBL LX700 MkII speakers nog onder 'vintage' vallen, dan hou ik mij hier nog wel even schuil :P

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Die zijn uit 1994 als ik dat zo lees. 25 jaar oud, komt al aardig in de richting. Zal ongetwijfeld prima klinken met eurodance en happy hardcore :+
Damn, ik word oud :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Hele mooie speakers zo, @nineball ! Veel stijlvoller dan het meeste moderne spul waar vaak her en der net teveel plastic wordt toegepast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vraagje @nineball Wat was de ondergrond van je speakers en waarmee heb jij ze gelakt (verf / roller / kwast)? Heb hier in de woonkamer 4 Klipsch zuilen staan en Mrs Eagle vindt ze met hun 109x30x40cm wat lomp in het zwart. Wrappen kan ook maar is ook prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
De kasten zijn van mdf, het zwart heb ik eraf geschuurd tot ik op de witte grondverf stuitte en soms op het mdf. Daarna opnieuw in de grondverf en afgelakt met een witte alkydverf die ik nog had staan. Met een rollertje. Het ziet er ok uit maar als je er met je neus bovenop gaat zitten dan zie dat het geen spuitwerk is. Maar het was een budgetprojectje, ik heb ze voor 45 euro van marktplaats gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door nineball op 16-07-2019 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

nineball schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:50:
en afgelakt met een pot witte alkydverf. Met een rollertje.
Tip voor de volgende keer: warm je alkydverf op. Au bain marie, tot een graad of vijftig. Warme hars trekt opvallend beter glad dan kamertemperatuur of iets daaronder. Pas op: het droogt ook sneller, dus doorverven!

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
Is er dan ook niet meer kans op hangers/druipers? Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Niet echt, je moet het gewoon in de juiste dikte aanbrengen, dus niet te lomp erop klodderen. Er is vooral meer kans op aanzetten omdat het sneller droogt, net zoals bij verf op waterbasis. Wat Owatrol bijmengen doet overigens ook wonderen, verf hecht en vloeit dan mooier. Droogtijd is dan juist langer dus het werkt ook gemakkelijker zonder aanzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 17-07-2019 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:28
Zorg er wel voor dat je er niets op zet (een plant oid), wit en dan met name hoogglans op terpentinebasis heeft de neiging eerder te vergelen onder invloed van schaduw dan die op waterbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
pman63 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:26:
Zorg er wel voor dat je er niets op zet (een plant oid), wit en dan met name hoogglans op terpentinebasis heeft de neiging eerder te vergelen onder invloed van schaduw dan die op waterbasis.
De schuimen frontjes lopen door bovenop dus dat zal geen probleem zijn. Ik heb weleens de schilderstip gelezen dat een miniem toefje zwart bij de witte verf het vergelen voorkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-06 00:36

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Vandaag deze Sony MZ-RH10, oftewel de holy grail onder de minidisc-portables van de container gered. Ding werkt als een zonnetje, zelfs de originele accu doet het nog prima! Ook de twee OLED-schermpjes (zwak punt van deze dingen) zijn nog in uitstekende staat.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67735106_2307322986014785_4479891631234875392_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_oc=AQmhUfqlgaud2Lx79X5KGNV4cRsIUSsXa6jACmAGmPCdWlDY3vwQMzs-2Dxsll8txts&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=4665c603da2a23485478db6c4fc9744b&oe=5DEA11DA

Vroeger toen ik nog geluidstechniek voor bandjes deed in mijn vrije tijd kon ik 'm niet betalen, en sindsdien is 'ie alleen maar duurder geworden. Ben er dus enorm blij mee en ik heb de vorige eigenaar heel hartelijk bedankt. :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Pagina: 1 ... 86 ... 168 Laatste