Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-06 01:08
En weer een update :)

De B&W speakers zijn naar mijn vader gegaan, die gaat ze helemaal laten restaureren (nieuwe fronts, tweeterkapjes, nieuw geupdate schiedingsfilter.. bla bla bla)

Ik heb inmiddels de Dynaudio Excite X32's weer aangesloten, en wat een dikke vette teleurstelling is dit zeg :(
Die dingen klinken heel dof vergeleken met de B&W's, ookal is er niks mis mee, zelf nieuw gekocht 10 jaar geleden, en altijd zeer netjes mee omgegaan ;)

Vandaag was ik dus eens aan het rondspeuren in het dorp, en kwam langs de Kringloop om de hoek, en zoals altijd kan je daar weer de meest random dingen treffen, van veel te dure JVC rommel tot spotgoedkoop NAD spul.

Dat laatste was dus vandaag, eerst kwam ik een oud JVC recievertje tegen met 4 surround paaltjes voor 80 euro... Dat koop je nog voor minder op Marktplaats....

Maar toen, toen spotte ik een stapel dozen achter, en daar stond NAD op, en een prijs van 125,- op elke doos, wat mij redelijk leek voor een versterker, cd speler en tuner van NAD.
Maar blijkbaar was dat dus de setprijs.

Dit heb ik dus meegenomen, en heb ik voor 125 euro, een spiksplinternieuw NAD setje geregeld wat nog nooit gebruikt lijkt te zijn, aangezien er nergens ook maar een beschadiging of vuiltje zit, ook niet op de connectoren, plus de koordjes om de kabels.

Mijn dag kan niet meer stuk :)

Het enige wat echt vintage is, is de laptop, dat is een bakkie uit 2006 die opgevoerd is :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/i69s21.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaaf he? Bij ons in Almere wordt dit soort spul gelijk weggejat door de medewerkers of aangeboden voor 2x de Marktplaats prijs. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

The Eagle schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:04:
Volgens mij moet dat ding ergens op het www te vinden zijn, meen hem idd ooit gezien te hebben. Maar waar.....geen idee.
Zal wel eens zoeken, hopen dat mijn google fu een keer sterk is. Wordt wel pas binnenkort want nu op zakelijke verbinding en proxy ligt dwars :/
Mijn google fu is helaas niet sterk genoeg...niks gevonden qua specs. Weet dat die tweety's nu bij mijn schoonvader staan, als ik binnenkort een keer daar ben zal ik ff kijken of er iets qua specs op staat, maar ben er bang voor. Weet wel dat hij iets van een metalen grille op die dingen heeft zitten. Dus kan zijn dat die tweeters nog ooit vervangen zijn ook. Klonkt echter wel altijd helemaal goed :)

En verder: Hepta bestaat nog steeds, zitten in de Zaanstreek. Mail ze gewoon ff met een fotootje en vraag om de specs? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:15:
Gaaf he? Bij ons in Almere wordt dit soort spul gelijk weggejat door de medewerkers of aangeboden voor 2x de Marktplaats prijs. :D
Precies, dit was wel lekker goedkoop, waarschijnlijk omdat ze de merken niet kennen en het er simpel uitzag..
Wel apart dat een goedkoop jaren 90 recievertje van JVC ruim 80 euro kost, en dit 125... en het verschil is zegmaar een Toyota Aygo en een BMW 5 serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Mwa jvc rommel noemen prima, maar NAD als top wegzetten vind ik veel te ver gaan .Aardig spul, voor het geld gaat het richting oke, maar goed heb ik het nooit echt gevonden, beetje het (in mijn hoofd althans) Rotel verhaal.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:15:
Je bent ervaringsdeksundige? Of denk je het? Met jou denk ik het met je, maar wegjatten daarmee zeg je dat ze niet eens een tientje of 6 aftikken.

[ Voor 47% gewijzigd door Sjah op 10-08-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Sjah schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:38:
Mwa jvc rommel noemen prima, maar NAD als top wegzetten vind ik veel te ver gaan .Aardig spul, voor het geld gaat het richting oke, maar goed heb ik het nooit echt gevonden, beetje het (in mijn hoofd althans) Rotel verhaal.

[...]

Je bent ervaringsdeksundige? Of denk je het? Met jou denk ik het met je, maar wegjatten daarmee zeg je dat ze niet eens een tientje of 6 aftikken.
JVC heeft echt wel goede spullen gemaakt, denk aan die platenspelers waar we het laatst over hadden, en bijvoorbeeld dat DD9 cassettedeck van @mentalmadnizz .

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sjah Ik zag dat gebeuren, er kwamen spullen binnen en ze reden via de magazijn achterin gelijk er mee door naar de auto van een medewerker.
Verder inderdaad ervaringsdeskundige als het om kringloopwinkels gaat, ben al honderden keren geweest bij de kringloopwinkels hier maar gestopt toen ik dat soort praktijken zag.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Sjah schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:38:

[...]

NAD is over het algemeen wel topspul uit eigen ervaring en ook dat van anderen.
Natuurlijk zijn er nog veel betere merken als Classe, Ayre, Audio Research, Linn, Sphynx etc etc etc.
Maar voor huis gebruiken is dit gewoon topspul, en zeker voor wat je bij een kringloop aantreft.
Voor een studentenhuis is deze setup ideaal ;)

Wat betreft JVC, het was niet zozeer slecht hoor, die versterkers zijn best goed maar hebben veelal het bekende Japanse geluid wat overmatig veel bas heeft, en naar mijn mening verrot klinkt,.
Althans, het model wat ik aantrof daar.

Echte vintage JVC daarentegen is wel erg mooi spul, maar niks vergeleken met NAD of Yamaha oid.

En voor 125 euro een splinternieuw NAD setje op de kop tikken is al met al gewoon een topdeal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Verwijderd schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:51:
@Sjah Ik zag dat gebeuren, er kwamen spullen binnen en ze reden via de magazijn achterin gelijk er mee door naar de auto van een medewerker.
Verder inderdaad ervaringsdeskundige als het om kringloopwinkels gaat, ben al honderden keren geweest bij de kringloopwinkels hier maar gestopt toen ik dat soort praktijken zag.
Ik koop over het algemeen daar ook niks hoor, alleen simpele speakers om om te bouwen, en dit was gewoon toevallig.
Ik heb meer succes door gewoon brutaal aan de deur te vragen, met de instelling: ''Niet geschoten is altijd mis''
En tot heden heb ik toch het nodige spul bij elkaar weten te scoren.
Zoals de 802 Series 80 in een container, meerdere sets Translator speakers die mensen in de schuur hadden.
Of 5 jaar geleden, bij iemand die overleden was, mocht ik samen met wat mensen het huis komen legen en meenemen wat we wilde hebben.
Mijn oog was op een tiptop Accuphase set gevallen en Infinity speakers, en die heb ik toen voor flink geld kunnen verkopen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, wat dat betreft wat het Gooi wel leuk :)

Hier in Zeist valt het me tegen, mensen hebben hier meer door wat Marktplaats is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ja voor 125 heb je niks betaald, denk toch dat iemand, jij weet heus wel wje, een fout heeft gemaakt, het was gewoon 375 wat je bij mij had afgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Videopac schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:43:
[...]

JVC heeft echt wel goede spullen gemaakt, denk aan die platenspelers waar we het laatst over hadden, en bijvoorbeeld dat DD9 cassettedeck van @mentalmadnizz .
JVC heeft zeker ook wel mooi spul gemaakt hoor.
Maar ik heb het meer over dit soort troep:

https://www.hi-fi.ru/uplo...1e5fe257f69b87baa3f70.JPG

Plastic fantastic all the way, wellicht is het goed, maar ik vind dit helemaal niks en het klink naar mijn mening als een krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Sjah schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:33:
Ja voor 125 heb je niks betaald, denk toch dat iemand, jij weet heus wel wje, een fout heeft gemaakt, het was gewoon 375 wat je bij mij had afgerekend.
Nee de bedrijfsleider (jongere kerel die er werkt en niet beperkt is) heeft mij geholpen, want ik vroeg het omdat er op elke doos 125 stond, maar het bleek dat het een setprijs was en dat hij ze zelf bij de eigenaar heeft gehaald.
En schijnbaar komt er mogen meer van diezelfde persoon aan daar wat ze vandaag gingen ophalen, zelfbouw speakers en een zelfbouw subwoofer, kan er wel foto's van posten indien nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Dat klinkt als de set van b oud-vrouwtje, waarvan haar dochter geenb idee heeft wat het waard is, ein dije gozer ook niet, nogmaals als ik in die keten had gezeten, had ze er 3 tot 5 x zoveel voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Sjah schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:40:
Dat klinkt als de set van b oud-vrouwtje, waarvan haar dochter geenb idee heeft wat het waard is, ein dije gozer ook niet, nogmaals als ik in die keten had gezeten, had ze er 3 tot 5 x zoveel voor gehad.
Zit er zelf ook verder niet in hoor, ik weet dat ze het gewoon gratis opgehaald hebben.
In ons geval was het familie van een vriend van mij waar we gewoon alles weg moesten gooien omdat de meeste dingen vrij oud waren, en niemand echt interesse had.
De set was overigens wel heel oud hoor, geen modern spul maar toch mooi meegenomen :)
Jaren 80 Accuphase levert ook nog flink duiten op :)
Dat kom je soms op de stort / gemeentewerf ook nog wel eens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Ok, nou iig je hebt een werelddeal gedaan, had ik al feli gezegd? Nee he, nee ben dan ook beetje jaloers, zou best een mooie set boxen wiillen hebben, maarja daar zit vaak een luchtjje aan, als in hoeverre
is ermee geragd, plus boxen is het meest persoonlijke, in hoeverre moet je je daar laten leiden door de kans van het koopje, moet je daarin niet gaan voor het mooiste gaan luisteren in (helaas) de winkel.....

Oja, met die foto die je postte van de plastjic JVC ben ik het eens, dat mag dan misschien geen bagger zijn, het feit dat het dat wel uitstraalt doe me al over de nek gaan., Zo had een maat van me eens een harman receiver gekocht, 5.1, en man wat was het een grote bak, ok hij was niet plastic, maar bjijna wel, maar veel erger, er zat niks in, en al helemaal niet qua voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Sjah schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:27:
Ok, nou iig je hebt een werelddeal gedaan, had ik al feli gezegd? Nee he, nee ben dan ook beetje jaloers, zou best een mooie set boxen wiillen hebben, maarja daar zit vaak een luchtjje aan, als in hoeverre
is ermee geragd, plus boxen is het meest persoonlijke, in hoeverre moet je je daar laten leiden door de kans van het koopje, moet je daarin niet gaan voor het mooiste gaan luisteren in (helaas) de winkel.....

Oja, met die foto die je postte van de plastjic JVC ben ik het eens, dat mag dan misschien geen bagger zijn, het feit dat het dat wel uitstraalt doe me al over de nek gaan., Zo had een maat van me eens een harman receiver gekocht, 5.1, en man wat was het een grote bak, ok hij was niet plastic, maar bjijna wel, maar veel erger, er zat niks in, en al helemaal niet qua voeding.
Speakers is relatief makkelijk, je ziet snel of ze echt op zijn of niet, en je kan het altijd meten voor je de boel aansluit.
Aan een speaker zie je het aan de ophanging of deze helemaal slap is (bass reflex), slappe speakers in sealed speakers kan heel goed overigens, had ik met de Translator Impact 30 bijvoorbeeld, met de Vifa M21 woofers, die waren ook heel slap, maar na een refoam speelden ze weer als nieuw, samen met een complete restauratie bij Speakerland.
In de meeste gevallen is het filter gaar, waardoor ze minder klinken, al kan het foam van de woofers en mids soms ook ''op'' zijn.
Oude versterkers van begin 2000 zijn allemaal relatief lelijk, op het high end spul na, dat is redelijk tijdloos.
De Kenwood, JVC, Herman/Karton :+ etc zijn allemaal wel oke apparaten, maar het laat te wensen over qua inhoud inderdaad.
Veel Ic's in plaats van analoog.
Ik had ooit een Harman Kardon HD3480 surround bak, de bekende zwart/zilveren reciever met de blauw verlichte volumeknop.
Die is overleden nadat er een set PA speakers op gezet waren door een vriend die hem mocht lenen, al wist ik niet dat hij er een feestje mee ging draaien.
Hij zei letterlijk 'Pof' met een klein pluimpje.
Heeft daarna jaren buiten achter de schuur gelegen :+

Ik ben zelf meer van van vintage, maar voor moderne begrippen kan ik dit NAD setje wel waarderen, had hiervoor een Pioneer SA-8500 MKII, die gaat ook binnenkort maar eens gereviseerd worden :)

Heb laatst nog een hele berg audio spul wegggeven, had een halve schuur vol met Nikko tuners, luxman versterkertjes, muur vol Philips boxen uit de jaren 70/80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:35:
[...]
En schijnbaar komt er mogen meer van diezelfde persoon aan daar wat ze vandaag gingen ophalen, zelfbouw speakers en een zelfbouw subwoofer, kan er wel foto's van posten indien nodig ;)
Doe maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Speakerfreak95 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 00:01:
[...]

Zit er zelf ook verder niet in hoor, ik weet dat ze het gewoon gratis opgehaald hebben.
In ons geval was het familie van een vriend van mij waar we gewoon alles weg moesten gooien omdat de meeste dingen vrij oud waren, en niemand echt interesse had.
De set was overigens wel heel oud hoor, geen modern spul maar toch mooi meegenomen :)
Jaren 80 Accuphase levert ook nog flink duiten op :)
Dat kom je soms op de stort / gemeentewerf ook nog wel eens tegen.
Accuphase op de stort? 8)7

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Staat accu op, ziet er niet uit als een accu. Zal wel een of ander vaag hakkietakkie merk zijn, gooi maar weg.

Je zou ze de kost moeten geven :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
The Eagle schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:16:
Staat accu op, ziet er niet uit als een accu. Zal wel een of ander vaag hakkietakkie merk zijn, gooi maar weg.

Haha ik had deze kunnen verwachten :+

Accuphase was een uitzondering hoor, eenmalig gevonden en eenmalig mee mogen nemen.
Maar wat mensen soms weggooien is bijzonder hoor, ook die B&W speakers van een aantal posts terug die in een container lagen.
Ook een tijdje terug een complete split airco van Mitsubishi mee mogen nemen bij een bedrijfspand, 2 binnenunits en een buitenunit uit 2010.
Of laptops, had een keer een PEAQ 7Th gen i5 laptop uit een container gevist, geheugen en disk waren er uit maar de laptop werkte perfect en had geen enkel krasje of gebruiksspoortje _/-\o_

De vuilcontainers in woonwijken waar mensen aan het verbouwen zijn kan soms ook leuke dingen hebben :)
Al is het kilo's brandhout :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Bij lokale kringloop een pioneer a656 voor 65 euro. Ik heb nog even getwijfeld, maar hem toch laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Raymond schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:37:
Bij lokale kringloop een pioneer a656 voor 65 euro. Ik heb nog even getwijfeld, maar hem toch laten staan.
:F
Draai jij eens heel gauw om en ga dat ding halen. Geen geld voor dat ding, gaan op MP voor het 4 voudige en jij zit er al lang op te azen.
Als er een smiley was die je een schop onder je hol gaf dan kreeg je hem nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat zou dan alleen zijn om hem door te verpatsen. Ikzelf zoek een grotere uit die lijn, net iets jonger (met de ronde knoppen).

Dus vandaar dat ik hem heb laten staan, hij zou versterker nr3 zijn die erg mooi is, maar op zolder staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neen, A656 brengt misschien 100-125 op, het is een matig klinkende serie t/m de A-858 en ze hebben gedoe met schakelaars (leeftijd he).
Grote kast maar kijk maar hoeveel eindtransistoren er in zitten - 2 per kanaal 8)7

Hier staat een Mk2 voor meer dan een maand en komt niet boven de 110 uit:
https://link.marktplaats.nl/m1302339247

Desalniettemin heb ik veel liever een Sony ES in dat budget - 570, 590 etc. Die Pio's zijn mij echt te :O

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2018 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:19
Welk type nad is het ?
3000 watt per kanaal ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C325BEE als ik het goed zie. 2x50W.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2018 05:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Altijd leuk om naar te kijken (uit 1981):

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/v2/1600x1200q90/921/Oew6Ej.jpg

Nog te koop in Ierland, als je er 1500 euries voor over hebt. Eigenlijk nieuw in doos.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/OrcAAOSwvBpbSdrb/s-l1600.jpg

[ Voor 125% gewijzigd door OgWok op 12-08-2018 17:19 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:06
The Eagle schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:16:

Vertel mij wat... Ik zie mij nog staan op het werk in een kelder: "Als er nog iets is wat je kunt gebruiken moet je het nu meenemen, want we gaan binnenkort opruimen"...

Ik kijk eens goed rond en zie een setje Quad 33 en Quad 303 staan... Oh, neem maar gratis mee... Dat is toch oude troep die we anders weggooien... De man had geen idee wat hij mij aan het meegeven was en wat het waard is...

En daarvoor ben ik op dezelfde locatie een setje B&W DM-570's aangekomen... Met het verschil dat de betreffende collega (een andere dan toen bij de Quad set), die ze aan mij had meegegeven, wel wist wat het was en wat waard was... Maar ook die heb ik gratis bemachtigd omdat deze anders weggegooid gingen worden...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Mijn Sony Mini-/Disc/Werkplek

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gHdRTeZh.jpgoud
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0fhMmDLh.jpgnieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 07:43:
Altijd leuk om naar te kijken (uit 1981):

[afbeelding]
http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?f=1&t=11616

Voor uren lees- en kijkplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:54:
Neen, A656 brengt misschien 100-125 op, het is een matig klinkende serie t/m de A-858 en ze hebben gedoe met schakelaars (leeftijd he).
Grote kast maar kijk maar hoeveel eindtransistoren er in zitten - 2 per kanaal 8)7
Mmm, dank voor de info. Nu heb ik ooit eens gelezen over een type Pioneer versterker uit de jaren '80 die juist wel erg goed presteert, en dan bedoel ik niet zo'n topmodel als de A91D maar een versterker iets lager in de range. Doet dat een belletje rinkelen bij iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

musicfreak schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:28:
[...]

Mmm, dank voor de info. Nu heb ik ooit eens gelezen over een type Pioneer versterker uit de jaren '80 die juist wel erg goed presteert, en dan bedoel ik niet zo'n topmodel als de A91D maar een versterker iets lager in de range. Doet dat een belletje rinkelen bij iemand?
A-717

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand iets over de waarde van een Harman Kardon Pm665 VxI ?

Ik heb er 1 die een overhaul nodig heeft, maar ik twijfel of ik eraan hoef te beginnen. Is nl. veel zoekwerk voor nodig om oa de juiste schakelaars op te zoeken Die kraken nl. allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:44:

Ik heb er 1 die een overhaul nodig heeft, maar ik twijfel of ik eraan hoef te beginnen. Is nl. veel zoekwerk voor nodig om oa de juiste schakelaars op te zoeken Die kraken nl. allemaal.
Da' s wel een lekkere dikke versterker met een klassiek uiterlijk. Hoeveel (moeite) het kost om de juiste onderdelen te vinden: geen idee, maar de versterker lijkt me goed genoeg om een nieuw leven te gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 16:44:

Zijn die schakelaars echt niet te redden? Heb zelf goeie ervaring met een ultrasoonreiniger. Dan moeten ze wel goed uit te bouwen zijn....

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
Ah dank! Daar is ook nog een Mk II versie van zie ik. Is deze net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

musicfreak schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:46:
[...]

Ah dank! Daar is ook nog een Mk II versie van zie ik. Is deze net zo goed?
Heb zelf kort een Mk.II gehad. Verschillen tussen de Mk.I en II zijn mij niet bekend.
Dit is, na de 91D, de beste versterker van Pioneer uit die tijd. Latere modellen zijn wat goedkoper gemaakt, onder andere geen verkoperde behuizing meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
DatraxZ schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:51:
Eerste item op de agenda is inmiddels afgerond: het recappen van de REC, PLAY en Headphone PCB's.
Met respect voor alle tijd en moeite... Maar dat "recappen" voegt niets toe. Het gebeurt denk ik zo vaak omdat het zo makkelijk is. Maar meestal lekken de elco's niet en meten ze nog steeds uitstekend. Het is m.i. vaak een soort placebo. Ik snap dus wel waar het vandaan komt en ze dan te vervangen door peperdure "SuperPlatinum" exemplaren maar veel heb je daar dus niet aan. Die dure dingen meten precies hetzelfde als de vervangen exemplaren dus je bent er weinig mee opgeschoten. Behalve dan misschien in de "preventieve" sfeer. Ik denk dat dit een trend is aangejaagd door een bekende revisseur uit Zaandam. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Bart2005 op 12-08-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
OgWok schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:22:
[...]

Zijn die schakelaars echt niet te redden? Heb zelf goeie ervaring met een ultrasoonreiniger. Dan moeten ze wel goed uit te bouwen zijn....
Het is doorgaans niet het probleem dat ze vies zijn maar dat ze mechanisch versleten zijn. Daar helpt reinigen niet. Dat valt alleen op te lossen door nieuwe schakelaars en potmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 08:49:
[...]

Vertel mij wat... Ik zie mij nog staan op het werk in een kelder: "Als er nog iets is wat je kunt gebruiken moet je het nu meenemen, want we gaan binnenkort opruimen"...

Ik kijk eens goed rond en zie een setje Quad 33 en Quad 303 staan... Oh, neem maar gratis mee... Dat is toch oude troep die we anders weggooien... De man had geen idee wat hij mij aan het meegeven was en wat het waard is...

En daarvoor ben ik op dezelfde locatie een setje B&W DM-570's aangekomen... Met het verschil dat de betreffende collega (een andere dan toen bij de Quad set), die ze aan mij had meegegeven, wel wist wat het was en wat waard was... Maar ook die heb ik gratis bemachtigd omdat deze anders weggegooid gingen worden...
Interessant werk, dat je dit soort dingen in een kelder kunt vinden. Weinig bedrijven die Quad, B&W etc. ooit kochten en nu in een kelder hebben staan lijkt me. Wat voor werk doe je (als ik vragen mag)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Bart2005 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:01:
[...]

Met respect voor alle tijd en moeite... Maar dat "recappen" voegt niets toe. Het gebeurt denk ik zo vaak omdat het zo makkelijk is. Maar meestal lekken de elco's niet en meten ze nog steeds uitstekend. Het is m.i. vaak een soort placebo. Ik snap dus wel waar het vandaan komt en ze dan te vervangen door peperdure "SuperPlatinum" exemplaren maar veel heb je daar dus niet aan. Die dure dingen meten precies hetzelfde als de vervangen exemplaren dus je bent er weinig mee opgeschoten. Behalve dan misschien in de "preventieve" sfeer. Ik denk dat dit een trend is aangejaagd door een bekende revisseur uit Zaandam. ;)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Mijn Akai bandrecorder uit ongeveer 1974 was dermate oud, dat deze allemaal ouderdom kwalen vertoonde... Elco's zaten voor een deel nog binnen specs, maar de kans dat ze ellende gaan geven op korte termijn was vrij groot...

Daarnaast beïnvloeden oude elco's ook nog eens de geluidskwaliteit in negatieve zin van het woord... Sinds ik de mijne heb laten recappen klinken de bassen beter, is hoog sprankelijker en heeft de bandrecorder veel meer dynamiek in de sound...

Voor een apparaat van meer dan 30 jaar oud vindt ik het persoonlijk altijd de moeite waard, ook al voldoen de condensatoren nog wel... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:56:
[...]

Interessant werk, dat je dit soort dingen in een kelder kunt vinden. Weinig bedrijven die Quad, B&W etc. ooit kochten en nu in een kelder hebben staan lijkt me. Wat voor werk doe je (als ik vragen mag)?
Ik ben Lokale ict-ondersteuner (zeg maar systeembeheerder die geen techniek hoeft te beheren en alleen gebruikers ondersteuning doet) op een HAVO / VWO / Gymnasium / VMBO school...

Van oudsher werden er met deze audio spullen luister toetsen afgenomen bij leerlingen... Maar ja, de tijd staat niet stil en we zijn tegenwoordig meer en meer met de computers aan het doen (dus ook de kijk en luister toetsen)… De audio en video apparaten zijn dus steeds minder vaak nodig en daarom stonden ze in een kelder...

Veel spullen zijn overigens met dank aan mij naar een lokale kringloop in Merselo gegaan (GVE kringloop, kleindorp 1 te Merselo)… Daar staan o.a. nog wat Rotel speakersetjes van mijn school (helaas wel met voorgaande schoolnaam erop gekalkt van voor de fusie: Mavo Horst)…

Leuk onderwijs dingetje wat ik daar ook nog aan heb over gehouden is deze Goodsell CTR-585 educatieve cassetterecorder:
Goodsell0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:57:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Mijn Akai bandrecorder uit ongeveer 1974 was dermate oud, dat deze allemaal ouderdom kwalen vertoonde... Elco's zaten voor een deel nog binnen specs, maar de kans dat ze ellende gaan geven op korte termijn was vrij groot...

Daarnaast beïnvloeden oude elco's ook nog eens de geluidskwaliteit in negatieve zin van het woord... Sinds ik de mijne heb laten recappen klinken de bassen beter, is hoog sprankelijker en heeft de bandrecorder veel meer dynamiek in de sound...

Voor een apparaat van meer dan 30 jaar oud vindt ik het persoonlijk altijd de moeite waard, ook al voldoen de condensatoren nog wel... ;)
Eens. Een condensator is meer dan een waarde, een voltage en een maximum temperatuur. Ook niet-ultra-platinum-de-luxe condensatoren uit 2018 zijn veel beter dan condensatoren van 30 jaar geleden.

Trouwens: ik weet niet welke Akai bandrecorder je hebt, maar aangezien hij uit 1974 komt is het wellicht een GX-365. Je weet dat de transistoren ook erg gaan ruisen na verloop van tijd? Daar valt ook veel winst te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Videopac schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:05:
[...]

Een condensator is meer dan een waarde, een voltage en een maximum temperatuur. Ook niet-ultra-platinum-de-luxe condensatoren uit 2018 zijn veel beter dan condensatoren van 30 jaar geleden.
Dat is met alle respect: onzin. Beide zinnen. Dat lijkt meer op een geloof dan werkelijk inzicht waarover je spreekt. Er is geen magie te vinden daar en de huidige condensatoren zijn niet zodanig beter dat je meer "dynamiek" zou horen daardoor (als dat al zou kunnen...).

Het is allemaal hartstikke leuk (opknappen van) oud spul. Zelfs zonder alle dingen die in dat andere draadje thuishoren. Verder is alle moeite die in dat restaureren gestopt wordt een leuke hobby maar veel van de dingen die men doet zijn zinloos en zeker niet hoorbaar. Het gekke is ook dat het altijd beter klinkt, nooit slechter.

[ Voor 21% gewijzigd door Bart2005 op 12-08-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:05:
[...]

Eens. Een condensator is meer dan een waarde, een voltage en een maximum temperatuur. Ook niet-ultra-platinum-de-luxe condensatoren uit 2018 zijn veel beter dan condensatoren van 30 jaar geleden.

Trouwens: ik weet niet welke Akai bandrecorder je hebt, maar aangezien hij uit 1974 komt is het wellicht een GX-365. Je weet dat de transistoren ook erg gaan ruisen na verloop van tijd? Daar valt ook veel winst te halen.
Helaas mis, maar wel een high-end ding van die tijd: Akai GX-225D:
Akai GX-22D
Mogelijk dat ik op deze foto voor het afspelen de koppen had gereinigd en het kapje dat de koppen afdekt nog niet terug geplaatst had... Ik zie 'm namelijk nog boven op de bandrecorder liggen... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Bart2005 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:11:
[...]

Dat is met alle respect: onzin. Beide zinnen. Dat lijkt meer op een geloof dan werkelijk inzicht waarover je spreekt. Er is geen magie te vinden daar en de huidige condensatoren zijn niet zodanig beter dat je meer "dynamiek" zou horen daardoor (als dat al zou kunnen...).

Het is allemaal hartstikke leuk dat oude spul. Zelfs zonder alle dingen die in dat andere draadje thuishoren. Verder is alle moeite die in dat restaureren gestopt wordt een leuke hobby maar veel van de dingen die men doet zijn zinloos en zeker niet hoorbaar. Het gekke is ook dat het altijd beter klinkt, nooit slechter.
Condensators die bijna of helemaal buiten specs vallen kunnen overige componenten ook omzeep helpen, vooral als zij zelf al zo goed als defect zijn... Daardoor kunnen reparaties onnodig duurder uitvallen als je ze maar blijft gebruiken... Beter op tijd vervangen dan later veel meer ellende moeten oplossen die mogelijk lastig te repareren zijn omdat de onderdelen niet makkelijk aan te komen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
rcor schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:17:
[...]

Condensators die bijna of helemaal buiten specs vallen kunnen overige componenten ook omzeep helpen, vooral als zij zelf al zo goed als defect zijn... Daardoor kunnen reparaties onnodig duurder uitvallen als je ze maar blijft gebruiken... Beter op tijd vervangen dan later veel meer ellende moeten oplossen die mogelijk lastig te repareren zijn omdat de onderdelen niet makkelijk aan te komen zijn...
Dat is mogelijk al heb ik van dat eerste nog nooit gehoord. Het zou iets kunnen gaan brommen. De waardes van elco's zijn zelden tot nooit kritisch in een schakeling. Het is wat afvlakken wat ze doen. En als ze niet kapot zijn vind ik het zonde om ze te vervangen. Ik wil alleen duidelijk maken dat het belang daarvan wordt overschat. En iedereen kopieert dat gedrag omdat je niet echt kennis van zaken hoeft te hebben daarvoor. Vaak is het zelfs het enige wat men doet en doet dan alsof het apparaat weer 30 jaar mee kan en tevens uiteraard veel beter klinkt. Terwijl je in de signaalweg zelden elco's zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Bart2005 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:24:
[...]

Dat is mogelijk al heb ik van dat eerste nog nooit gehoord. Het zou iets kunnen gaan brommen. De waardes van elco's zijn zelden tot nooit kritisch in een schakeling. Het is wat afvlakken wat ze doen. En als ze niet kapot zijn vind ik het zonde om ze te vervangen. Ik wil alleen duidelijk maken dat het belang daarvan wordt overschat. En iedereen kopieert dat gedrag omdat je niet echt kennis van zaken hoeft te hebben daarvoor. Vaak is het zelfs het enige wat men doet en doet dan alsof het apparaat weer 30 jaar mee kan en tevens uiteraard veel beter klinkt. Terwijl je in de signaalweg zelden elco's zult vinden.
Op de audio print (versterker module) van mijn Akai GX-225D zitten weldegelijk een aantal condensators... Deze zijn indertijd allemaal vervangen door Nichicon Fine Muse Gold condensators...

Onlangs heb ik ook de sanyo ld3141 IC's laten vervangen door een Akai bandrecorder specialist omdat deze ellende gaven... Blijkbaar had het bedrijf die 'm gereviseerd had deze niet vervangen omdat normaliter IC's niet snel stuk gaan door ouderdoms verschijnselen... Echter staan deze Sanyo's er wel om bekend...

Daarom verving deze Akai specialist ze altijd als hij een Akai GX-225D onderhanden nam...

Overigens had ik het wel ooit bij een collega gezien:
Moederbord: defect door bolle condensators
Voeding: defect door bolle condensators
Grafische kaart: defect, maar geen bolle condensators... Mogelijk de geest gegeven met dank aan de overige bolle condensators in de voeding en moederbord...

Na vervangen van de voeding en grafische kaart kwam de pc weer enigszins tot leven en konden we een backup draaien van de bestanden op de pc, maar stabiel was de computer totaal niet... Veel vastlopers en herstarten was het geen wat de klok sloeg...

[ Voor 17% gewijzigd door rcor op 12-08-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

[...]

Recappen voegt zeker wel iets toe. De caps zijn 30 jaar oud, met een vaak onbekende geschiedenis van de condities waarin ze gebruikt zijn (temp / humidity conditions).
Als je die gaat uitmeten ga je daar zeer zeker niet dezelfde waarden uitkrijgen dan bij nieuwe caps. En dan heb ik het niet alleen over de capaciteit...

Ik heb via mijn werk genoeg ervaring met HALT / real-world testen op die dingen, zowel als losse componenten, als in grote PCB's Je mag 2x raden welk type componenten de grootste troublemakers zijn...

Toen ik deze deck als "defect"kocht (het bekende capstan motor runs too fast probleem), was juist het vervangen van de SMD elco's op de motor PCB hetgene wat het probleem oploste.

Als je je vintage apparatuur een lang leven wil geven is het vervangen van de caps juist net datgene wat je WEL moet doen. En nee, de meeste van die elco's zitten inderdaad niet allemaal in het audio circuit, maar er zitten veel meer circuits in zo een deck, en die moeten allemaal optimaal werken wil je het deck in goede conditie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

al sinds 1983 in familiebezit, 2 jaar (1985) was ik geboren en mijn opa had deze Philips Music Centre 1231 nieuw gekocht in jawel 1983.
na het overlijden van mijn opa nu iets meer als 2 jaar geleden deze min of meer gered van de vuilnisbelt.
heeft helaas zijn nodige reparatie's nodig.
Rubberen aandrijfriem voor de tapedrive en platenspeler moeten nodig vervangen worden.
Ook zijn er diverse condensatoren slecht dus eer deze weer gaat spelen nog wat werk.

Orgineel en nieuwstaat Philips Music Centre 1231 met orginele philips speakers.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/dn0EcgVs98jA/360.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
Ik heb hier nog een Philips N4416 Stereo Recorder met stofkap, originele manual en ben de 2e eigenaar.
Heeft het wel gedaan totdat de tijd hem ingehaald heeft.
Uiterlijk is in goede/mooie staat buitenom de on/off knop, innerlijk moet er te veel aan gebeuren. Helaas...
Ook nog met een N8307 microfoon.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/16cPJbah.jpgAfbeeldingslocatie: https://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/n8307_1051031.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:25:
al sinds 1983 in familiebezit, 2 jaar (1985) was ik geboren en mijn opa had deze Philips Music Centre 1231 nieuw gekocht in jawel 1983.
na het overlijden van mijn opa nu iets meer als 2 jaar geleden deze min of meer gered van de vuilnisbelt.
heeft helaas zijn nodige reparatie's nodig.
Rubberen aandrijfriem voor de tapedrive en platenspeler moeten nodig vervangen worden.
Ook zijn er diverse condensatoren slecht dus eer deze weer gaat spelen nog wat werk.

Orgineel en nieuwstaat Philips Music Centre 1231 met orginele philips speakers.

[afbeelding]
Forum.mfbfreaks.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:25:
Ik heb hier nog een Philips N4416 Stereo Recorder met stofkap, originele manual en ben de 2e eigenaar.
Uiterlijk is in goede/mooie staat buitenom de on/off knop, innerlijk moet er te veel aan gebeuren. Helaas...
[afbeelding][afbeelding]
Wat is er allemaal mis mee?
Volgens Gromsound is deze serie bandrecorders best goed en degelijk.

Service manual kun je hier vinden (even account aanmaken). Of op het forum van mfbfreaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:25:
[afbeelding][afbeelding]

Edit: de jouwe ziet er optisch nog goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
@Videopac Die service manuals had ik al.
De laatste keer dat ik hem aanzette deed niets meer.
Op de voedingsprint waren de zekeringen door, elco's verrot, dioden aan vervanging toe.
Er moet gewoon veel vervangen worden, buitenom de snaren, remblokken, veer, enz.
Persoonlijk had ik de N4416 al afgeschreven.
Apparatuur met een kleine ingreep kan ik nog wel op de salontafel doen, maar zo'n taperecorder vergt toch
veel meer tijd en heb daar geen werktafel én ruimte voor, aangezien het hier al mutje vol is.
Misschien ooit in mijn nieuwe woning...
Het grootste probleem is mijn gezondheid dat bepaald de dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
Leuk filmpje van Techmoan over een vintage Sony set die ik wel erg gaaf vindt om te zien:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Mwa, heb ooit eens een radijocass. player van sony uit dije tijd gehoord, f0kking goed geluidje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08
rcor schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:16:
Leuk filmpje van Techmoan over een vintage Sony set die ik wel erg gaaf vindt om te zien:
[video]
Ik heb ook weer genoten van dit filmpje. Leuk kanaal van Techmoan. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:45
Het zijn inderdaad Audax TW010F1, thnx! had ze inderdaad wel even kunnen open schroeven.

En zoals beloofd paar foto's van de ondertussen gereviseerde Acoustic Research AR3 improved.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dOBSGU/IMG_20180809_125538.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mjYwAp/IMG_20180718_164126.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/h5ok39/IMG_20180718_164532.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/koguwU/IMG_20180808_144951.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cnfF39/IMG_20180808_152824.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cMPa39/IMG_20180808_205542.jpg

Wooferrand was compleet vergaan, en op advies filter condensators ook vervangen.
Condensators waren flink stuk verlopen, twee zelfs zoveel dat ze minder dan de helft van hun oorspronkelijke capaciteit hadden.

Ik twijfel alleen nog of ik nieuw stofje/frame ga maken (incl. onaangetast logo).
De sound van deze speaker bevalt me enorm namelijk :9~, misschien wel beter dan me "vaste" B&W DM7 MK1. Maar voor vast in de woonkamer mogen ze er nog wel net tikje frisser uitzien!
heeft iemand goed adres voor mooi gewoven gebroken wit (of licht grijs) speakerstof? wat ik tot nu toe vind is allemaal egale stof of zeer donker grijs.

PS: filter niet zo heel netjes gedaan qua uiterlijk, maar is zo ellendig manoeuvreren in een speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
martijnkoevoets schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:56:
Het zijn inderdaad Audax TW010F1, thnx! had ze inderdaad wel even kunnen open schroeven.

En zoals beloofd paar foto's van de ondertussen gereviseerde Acoustic Research AR3 improved.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Wooferrand was compleet vergaan, en op advies filter condensators ook vervangen.
Condensators waren flink stuk verlopen, twee zelfs zoveel dat ze minder dan de helft van hun oorspronkelijke capaciteit hadden.

Ik twijfel alleen nog of ik nieuw stofje/frame ga maken (incl. onaangetast logo).
De sound van deze speaker bevalt me enorm namelijk :9~, misschien wel beter dan me "vaste" B&W DM7 MK1. Maar voor vast in de woonkamer mogen ze er nog wel net tikje frisser uitzien!
heeft iemand goed adres voor mooi gewoven gebroken wit (of licht grijs) speakerstof? wat ik tot nu toe vind is allemaal egale stof of zeer donker grijs.

PS: filter niet zo heel netjes gedaan qua uiterlijk, maar is zo ellendig manoeuvreren in een speaker
Bekend probleem die condensators die verlopen zijn... Dat gaat ten koste van de geluidskwaliteit en dat is zonde...

Inderdaad ff reviseren en dan kun je weer lekker gaan genieten van de muziek... ;)

Overigens, dat reviseren van het filter zou bij mijn DM-570 speakerset van B&W ook geen slecht idee zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
[video]
Doet me denken aan de Akai Clarity serie van de jaren 80. Vond ik altijd cool, maar no money destijds.... :'(

Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2015/10/8/7/0/2/7025fc2c-6dc4-11e5-89f4-b40de1849109.jpg

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

martijnkoevoets schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:56:

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Is dit wat je zoekt? Ik weet niet precies wat je met gewoven stof bedoeld.
https://shop.speakerenco.nl/luidsprekerdoek
https://www.speakerland.nl/onderdelen/bekleding/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Leuk filmpje van Techmoan over een vintage Sony set die ik wel erg gaaf vind om te zien:
[video]
Leuk!
Bij gerelateerde video’s kreeg ik deze:
YouTube: Fascinating Vintage 20 Cassette Carousel from 1972 : Panasonic RS-296US

Een 20-voudige cassettewisselaar anno 1972!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:25:
[...]
Doet me denken aan de Akai Clarity serie van de jaren 80. Vond ik altijd cool, maar no money destijds.... :'(

[afbeelding]

Dat is inderdaad een soortgelijke set... De Yamaha Natural Sound RX-10 in combinatie met de CDX-10, KX-10, MDX-10 en TX-10 hoort ook in dit rijtje thuis, alleen is die wat jonger en zowel die akai set als de Yamaha componenten hebben geen handvat en speakers die er vast aan zitten... Dus helemaal exact hetzelfde idee als de Sony set is het eigenlijk niet...
Videopac schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Leuk!
Bij gerelateerde video’s kreeg ik deze:
YouTube: Fascinating Vintage 20 Cassette Carousel from 1972 : Panasonic RS-296US

Een 20-voudige cassettewisselaar anno 1972!
Dat filmpje heb ik ook ooit al eens bekeken... Vond 'm erg gaaf qua mechaniek... Maar ook Sony heeft een soort gelijk iets, maar dan voor 5 cassettes en op een andere manier geconstrueerd... En jawel: ook deze is door Techmoan besproken:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:25:
[...]

[afbeelding]

Heb ik ook nog gehad. Niet heel erg lang want ik schakelde weer vrij snel over naar een complete Philips lijn inclusief de eerste (tweedehandse) CD200.

Lust voor het oog, destijds, dat wel ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.hifimuseum.info/tn_clarity%20set%201983%20beek.jpg

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mocht iemand nog ergens een Philips AW7892 te koop weten, hou ik me aanbevolen. Had dat ding vroeger, bijna twee jaar op zitten wachten voor ie leverbaar was, en is maar een jaar of andrhalf geleverd ofzo. Kostte me een rib uit mijn lijf (Hfl 318,95 is best veel op je 13e), lang voor gespaard en nog bij ouders moeten lenen ook. Uiteindelijk ging ie stuk en is ie weggegaan. Stom van me, was achteraf vermoedelijk best te fixen geweest.

Ding ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://25.media.tumblr.com/tumblr_mdov1mUPyA1roblzio2_1280.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 14-08-2018 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:45
Ah! die van speakerenco lijkt eigenlijk wel erg op wat ik zoek! met gewoven bedoelik dat je duidelijk een relief voelt/ziet in de stof, een patroontje zoals orignele stof ook heeft :) Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik heb in dit topic al eerder gevraagd over mn PM655vxi. Ik wil die gaan "overhaulen", en dat brengt me tot jouw opmerking. In die versterker zitten 4 stuks 33000 uF Elco's voor de einddtrap. Die zijn inmiddels dus richting 30 jaar oud. Ze zien er nog goed uit, maar toch .... knaagt het om ze te vervangen.

Als ik jouw post begrijp, is dat dus -door de bank genomen- niet nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:58
Meten = weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:54:
[...]

Ik heb in dit topic al eerder gevraagd over mn PM655vxi. Ik wil die gaan "overhaulen", en dat brengt me tot jouw opmerking. In die versterker zitten 4 stuks 33000 uF Elco's voor de einddtrap. Die zijn inmiddels dus richting 30 jaar oud. Ze zien er nog goed uit, maar toch .... knaagt het om ze te vervangen.

Als ik jouw post begrijp, is dat dus -door de bank genomen- niet nodig ?
Dat denk ik niet. Waardes zijn ook niet kritisch bij elco's in een voeding, groter is beter maar dan moet je rekening houden met een steeds grotere inschakelpiek. Je kunt ook de hele voeding vervangen door een goedkope schakelende voeding, die zijn erg goed tegenwoordig. Zie je ook in klasse D. Voor mijn zendereindtrap gebruik ik er een van 28 volt 80 ampere. Zijn ware krachtpatsers zonder grote elco's. :P Je kunt zoals degene hierboven zegt meten aan de elco's: je zet hem aan en meet de spanning tussen plus en min. Als je de voeding uitzet moet je nog een tijdje dezelfde spanning meten die w.s. langzaam zakt doordat er meestal een weerstand van hoge waarde aangesloten is om langzaam te ontladen. Als je dat effect meet zijn ze goed. Ik heb een HP signaalgenerator van 55 jaar oud, elco's nog prima. Als ze lekken of bol gaan staan is er wel actie nodig natuurlijk.

Verder wil ik niemand in de weg zitten in zijn hobby hoor. :) Als men dat wil doen om welke reden dan ook: lekker doen. Maar verwacht er geen wonderen van. In het kader van complete revisie om weer jaren plezier van een mooi apparaat te hebben kan het geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Bart2005 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:15:
[...]

Dat denk ik niet. Waardes zijn ook niet kritisch bij elco's in een voeding, groter is beter maar dan moet je rekening houden met een steeds grotere inschakelpiek. Je kunt ook de hele voeding vervangen door een goedkope schakelende voeding, die zijn erg goed tegenwoordig. Zie je ook in klasse D. Voor mijn zendereindtrap gebruik ik er een van 28 volt 80 ampere. Zijn ware krachtpatsers zonder grote elco's. :P Je kunt zoals degene hierboven zegt meten aan de elco's: je zet hem aan en meet de spanning tussen plus en min. Als je de voeding uitzet moet je nog een tijdje dezelfde spanning meten die w.s. langzaam zakt doordat er meestal een weerstand van hoge waarde aangesloten is om langzaam te ontladen. Als je dat effect meet zijn ze goed. Ik heb een HP signaalgenerator van 55 jaar oud, elco's nog prima. Als ze lekken of bol gaan staan is er wel actie nodig natuurlijk.

Verder wil ik niemand in de weg zitten in zijn hobby hoor. :) Als men dat wil doen om welke reden dan ook: lekker doen. Maar verwacht er geen wonderen van. In het kader van complete revisie om weer jaren plezier van een mooi apparaat te hebben kan het geen kwaad.
Ik heb een Spectro Acoustics eindtrap waar de twee 15.000uF elco's in de voeding compleet gaar waren. Ze lekten niet, de versterker bromde niet maar het ding klonk echt als een natte krant. Totaal geen controle, amper laagweergave en gewoon super suf geluid. Na montage van een setje nieuwe klonk dat ding als een nieuwe.

Mijn Philips CD880 uit eind jaren '80 was ook zo'n verhaal. Alles werkte nog wel maar alle dynamiek was weg, een simpel Denon spelertje uit 2002 speelde die dure, mooie Philips compleet weg. Dus ook: revisie. Alle condensators die erin zaten hadden nog maar de helft van de oorspronkelijke waarde! Na revisie klonk ook dit toestel weer zoals het hoort. En zo kan ik nog lang doorgaan. Elco's kosten niet veel en hebben gewoon een beperkt aantal "speeluren", dus als ik echt van plan ben om een apparaat (waarbij geluidskwaliteit belangrijk is) te gebruiken dan reviseer ik 'm gewoon. Kost een avondje werk en hooguit een tientje aan componenten maar dan kan het apparaat er weer 20 jaar tegenaan.

Luidsprekers idem, als je ooit gehoord hebt wat een bizar verschil dat maakt...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
mentalmadnizz schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:31:
[...]

Ik heb een Spectro Acoustics eindtrap waar de twee 15.000uF elco's in de voeding compleet gaar waren. Ze lekten niet, de versterker bromde niet maar het ding klonk echt als een natte krant. Totaal geen controle, amper laagweergave en gewoon super suf geluid. Na montage van een setje nieuwe klonk dat ding als een nieuwe.

Mijn Philips CD880 uit eind jaren '80 was ook zo'n verhaal. Alles werkte nog wel maar alle dynamiek was weg, een simpel Denon spelertje uit 2002 speelde die dure, mooie Philips compleet weg. Dus ook: revisie. Alle condensators die erin zaten hadden nog maar de helft van de oorspronkelijke waarde! Na revisie klonk ook dit toestel weer zoals het hoort. En zo kan ik nog lang doorgaan. Elco's kosten niet veel en hebben gewoon een beperkt aantal "speeluren", dus als ik echt van plan ben om een apparaat (waarbij geluidskwaliteit belangrijk is) te gebruiken dan reviseer ik 'm gewoon. Kost een avondje werk en hooguit een tientje aan componenten maar dan kan het apparaat er weer 20 jaar tegenaan.

Luidsprekers idem, als je ooit gehoord hebt wat een bizar verschil dat maakt...
Hier sluit ik mij volledig bij aan... Mijn Akai GX-225D klonk suf, dynamiek loos en het hoog was niet meer sprankelend... Na revisie en afregeling op RTM LPR-35 klonk deze weer perfect met mooie hoge tonen, mooie midden tonen en voldoende laag... Dat met de nodige dynamiek in de sound...

Nee, ik kan het iedereen aanraden bij een apparaat van 30 jaar oud (en dus ook @Verwijderd )….

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:29

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Elektrolytische condensatoren hebben een beperkte levensduur. Deze staat ook in de datasheets aangegeven, typisch als x aantal uur / maximale temperatuur , bvb 2000h/85°C.
Hierbij is de vuistregel dat voor elke 10°C dat je lager dan de aangegeven maximale werk temperatuur zit, de levensduur verdubbeld. Voor bovenstaand voorbeeld is dat dus 15 jaar bij 25°C.
Op het einde van de levensduur is dan typisch de capaciteit lager, en de ESR hoger.
Een hogere ESR = meer warmte ontwikkeling in de elco = nog snellere veroudering = ....
De design rules voor PCB ontwerp bepalen dan ook dat je elco's dus best zover mogelijk van je warmtebronnen plaatst. Iets wat niet altijd mogelijk is in de steeds kleiner wordende packages van tegenwoordig.
Verder zijn er nog steeds hopen elco's in omloop die niet RoHS compliant zijn. Deze hebben dan als maximale spec 230°C voor het soldeer proces. Een modern, loodvrij soldeer proces gaat tot 260°C, soms wel 2x bij dubbelzijdig bestukte PCB's.
Typisch 'verliezen' elco's die hiervoor niet geschikt zijn (de niet-ROhS compliant types dus) dan al direct 50%-75% van hun levensduur.

De datasheets van de betere elco fabrikanten specifiëren de maximaal toegelaten condities voor de verschillende hedendaagse soldeer processen, en de geschatte verliezen in capaciteit na het soldeer proces. Typisch 5%-20%.

Elco's zitten niet altijd in het audio circuit zelf, dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen invoed kunnen hebben op de audiokwaliteit.
Een simpel voorbeeld : door defecte (eerste generatie ) SMD elco's liep de capstan motor van mijn Tascam 122MKII op dubbele snelheid. Na het vervangen van die elco's klonken mijn tapes plots heel wat beter ;) ! Verder zitten er ook een berg elco's rond de Dolby IC's, voeding, pitch controller, signaal generator,...

Long story short, want ik ga hier wat off-topic : elco's zijn componenten met een beperkte levensduur, die je maar best na 20-30 jaar gebruik vervangt. Zeker als je niet weet wat de voorgeschiedenis is van het apparaat, in termen van draaiuren en condities waarbij het gebruikt is.
Ja, het kan zijn dat ze langer blijven werken, maar erg zeker is het niet.

Bron : 13 jaar ervaring met solder joint en board level reliability projecten op nationaal en Europees niveau

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart2005
/ --- /

Geen zin meer: men snapt duidelijk niet wat een elco precies doet en heeft daar ook geen interesse in. Magische blikjes, daar moeten we het maar op houden.

[ Voor 255% gewijzigd door Bart2005 op 15-08-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Mijn speakers zijn zeker geen vintage exemplaren, Master Persuader.
Maar, na deze te hebben aangestuurd met Buizenversterking (PrimaLuna) Hybride versterking (Pathos Classic Remix) en nog wat transistor versterkers, (allen recente amps met behoorlijk hoog prijskaartje) kon het geluid me niet bekoren.
Tot een vriend kwam aandraven met een oudje, helemaal niet indrukwekkend m.b.t. uitzicht, gewicht enz ... maar wat zorgt dat kastje dat er mooie klanken uit de Persuasders komt ... een vintage Kenwood KA-57 deed me de anderen snel vergeten !!!
https://www.hifiengine.co...brary/kenwood/ka-57.shtml
Maar hij is dus niet van mij, ik ben erg gecharmeerd door een andere versterker van Kenwood, namelijk deze:
http://marantzhallo-fi.bl...odel-650-restoration.html
Zo eentje zoek ik dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je weet dat versterkers en receivers akoestisch transparant zijn? Verschillen die je mogelijk denkt te horen zitten hem puur in buizen, equalizers, volume, de verschillende gebruikte speakers, de akoestiek van een andere luisterruimte of listeners bias. De eerste 5 zijn uit de vergelijking te halen en dan is er geen verschil meer. De onbewuste hoop om verschil te horen is het lastigst eruit te halen ;) Op wat slecht gebouwde rommel na, is er geen hoorbaar verschil tussen een receiver/versterker van Sony of Anthem of van €200 of €2000.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Jorgen schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:30:
Je weet dat versterkers en receivers akoestisch transparant zijn? Verschillen die je mogelijk denkt te horen zitten hem puur in buizen, equalizers, volume, de verschillende gebruikte speakers, de akoestiek van een andere luisterruimte of listeners bias. De eerste 5 zijn uit de vergelijking te halen en dan is er geen verschil meer. De onbewuste hoop om verschil te horen is het lastigst eruit te halen ;) Op wat slecht gebouwde rommel na, is er geen hoorbaar verschil tussen een receiver/versterker van Sony of Anthem of van €200 of €2000.
Eindeloze discussie. ;w

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Correct! :> ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47
Er zou nog (ergens, ooit) een blinde abx versterker vergelijking worden gehouden onder tweakers, maar topic is helaas stilgevallen.

Animo Check: Audio meet / blinde ABX test

mountainbiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik hou het er dan maar op dat er wel érg veel slecht gebouwde rommel is. Bovendien luister ik met mijn oren, niet met een oscilloscoop.

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
Jorgen schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 00:30:
Fijn om te horen dat specificaties geen enkele invloed op de geluidskwaliteit hebben. Een versterker met 1% vervorming klinkt dus 100% gelijk aan een versterker met 0.001% vervorming? Signaal ruis afstand heeft ook geen invloed, die hiss die je hoort bij een goedkope versterker verzin je dus zelf? Ook de 50Hz brom bestaat puur in je hoofd!

Als dit waar is, kan je elke speaker probleemloos direct aan je telefoon hangen. Daar zit ook een versterker in, en die zijn allemaal gelijk!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hobbit13 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Fijn om te horen dat specificaties geen enkele invloed op de geluidskwaliteit hebben. Een versterker met 1% vervorming klinkt dus 100% gelijk aan een versterker met 0.001% vervorming? Signaal ruis afstand heeft ook geen invloed, die hiss die je hoort bij een goedkope versterker verzin je dus zelf? Ook de 50Hz brom bestaat puur in je hoofd!

Als dit waar is, kan je elke speaker probleemloos direct aan je telefoon hangen. Daar zit ook een versterker in, en die zijn allemaal gelijk!
De vervorming, impedantie en wattages die je bij versterkers, receivers en speakers ziet staan zijn puur laboratoriumwaarden gemeten in onnatuurlijke situaties. Of wilde je zeggen dat jij ook naar pieptonen luistert? Vergelijk het met het verbruik van een auto. Dat wordt ook gemeten op rollerbanken en in windtunnels. Enfin, laten we die discussie maar voortzetten in: De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products En een telefoon aansluiten op je speakers? Dat is net zo raar als een woonark achter een Fiat 500. Het kan vast, maar is niet voor elkaar bedoeld. :+

Laten we het er maar op houden dat er meerdere meningen zijn gebaseerd op feiten en op ervaringen. Daar komen we verder toch niet uit. (y)

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 16-08-2018 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Jorgen schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:51:

Laten we het er maar op houden dat er meerdere meningen zijn gebaseerd op feiten en op ervaringen. Daar komen we verder toch niet uit. (y)
True. Zullen we het weer over ouwe apparaten gaan hebben dan maar? ;)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

mentalmadnizz schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

True. Zullen we het weer over ouwe apparaten gaan hebben dan maar? ;)
Helemaal goed! Leuk, want ik kijk graag naar al dat moois dat hier voorbij komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen we maar gelijk ophouden 'met alles klinkt hetzelfde' in dit topic? O+

Over vintage gesproken, jaren 70 en 80 Sony apparatuur vind ik fascinerend, echt veeeeer de tijd vooruit.
Neem bijvoorbeeld deze:

http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N86B.html

40 jaar oud en al met een SMPS, daarbij ook nog eens de eerste 18 wattjes in klasse A.
Vooral de klasse a werking en de opbouw van de SMPS (dichtgesloten blik!) heeft er voor gezorgd dat ze steeds duurder en duurder worden omdat ze simpelweg de geest geven.

Dit waren de grotere broertjes, TA-N900 monoblokken:
Afbeeldingslocatie: http://www.allegrosound.com/Sony_ESPRIT_TA-N900_2.jpg
http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N900.html

38 jaar oud - SMPS, heatpipes, MOSfet eindtrap, horziontale ventilator en schijnbaar 200W in klasse A:

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2018 20:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:06:
Zullen we maar gelijk ophouden 'met alles klinkt hetzelfde' in dit topic? O+

Over vintage gesproken, jaren 70 en 80 Sony apparatuur vind ik fascinerend, echt veeeeer de tijd vooruit.
Neem bijvoorbeeld deze:

http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N86B.html

40 jaar oud en al met een SMPS, daarbij ook nog eens de eerste 18 wattjes in klasse A.
Vooral de klasse a werking en de opbouw van de SMPS (dichtgesloten blik!) heeft er voor gezorgd dat ze steeds duurder en duurder worden omdat ze simpelweg de geest geven.

Dit waren de grotere broertjes, TA-N900 monoblokken:
[afbeelding]
http://www.thevintageknob.org/sony-TA-N900.html

38 jaar oud - SMPS, heatpipes, MOSfet eindtrap, horziontale ventilator en schijnbaar 200W in klasse A:
Er is zoveel mooi spul gemaakt in het verleden, onder andere door Kenwood, Pioneer, Philips en Teac. En Yamaha: kijk nou toch eens naar die 10000-serie, met o.a. de MX-10000 eindversterker, de CX-10000 voorversterker en de CDX-10000 CD-speler. :9~

The VintageKnob is ook een leuke site om lekker op rond te struinen.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-IFuqm10MkM4/Vsd_ywSR6LI/AAAAAAAAYFE/OfBedZEnbaQ/s1600/03%2BYAMAHA%2B10000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
hardware-lover schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:39:
[...]

Heb ik ook nog gehad. Niet heel erg lang want ik schakelde weer vrij snel over naar een complete Philips lijn inclusief de eerste (tweedehandse) CD200.

Lust voor het oog, destijds, dat wel ;)

[afbeelding]
Die zwart zilveren vind ik juist niet mooi.

Wat ik mooi vond was de combinatie van mooie strakke zachte rubberen knoppen, de kleurstelling van lampjes - het was gewoon een mooi geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
Videopac schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:27:
[...]
The VintageKnob is ook een leuke site om lekker op rond te struinen.
Zeer verslavende site ;) Helaas wordt er al jaren vrijwel niets aan toegevoegd.

Van veel van die sets bestaan vrijwel alleen de folder plaatjes. Het waren top-of-the-line modellen die vrijwel niet verkocht zijn, of alleen in zeer beperkte gebieden.

Neem aan dat de fabrikanten zelden iets verdienden aan die high-end modellen. Het is wel goed voor het image, en features komen uiteindelijk ook terecht in goedkopere modellen. Beetje als bv de Volkswagen Phaeton. Niet de meest verstandige keuze, maar wel gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:27:
[...]
Die zwart zilveren vind ik juist niet mooi.

Wat ik mooi vond was de combinatie van mooie strakke zachte rubberen knoppen, de kleurstelling van lampjes - het was gewoon een mooi geheel.
Smaken verschillen nu eenmaal, dat was in die jaren niet anders ;)

Toen ik de set aan ging schaffen (dat ging vrij spontaan eigenlijk), was dat de enige kleurstelling in dat jaar (meen ik mij te herinneren).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Hobbit13 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:58:
[...]

Zeer verslavende site ;) Helaas wordt er al jaren vrijwel niets aan toegevoegd.

Van veel van die sets bestaan vrijwel alleen de folder plaatjes. Het waren top-of-the-line modellen die vrijwel niet verkocht zijn, of alleen in zeer beperkte gebieden.

Neem aan dat de fabrikanten zelden iets verdienden aan die high-end modellen. Het is wel goed voor het image, en features komen uiteindelijk ook terecht in goedkopere modellen. Beetje als bv de Volkswagen Phaeton. Niet de meest verstandige keuze, maar wel gaaf!
Eens, maar het blijft leuk om te lezen over deze hoogwaardige topmodellen. De uitleg bij de MX-10000 bijvoorbeeld vind ik erg interessant. Ik kan overigens ook prima "genieten" van eenvoudigere apparatuur, als het maar wel kwalitatief goed is. Ook de genoemde merken hebben veel bagger gemaakt.

Een Philips 22AH790 receiver uit 1969, bijvoorbeeld (bewust van geworden via gromsound). Of de eerder genoemde Yamaha Classic Line: dat vind ik gewoon mooi spul. Ook designspul van Braun en T+A mag ik graag zien.

Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/philips_rh790_am-fm_stereo_receiver.jpg
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-vbQXnsEirto/WFGjAz1LiDI/AAAAAAAAkHM/Khhz83uR-SIdMjT8str0ScpJVUTJDr6DACLcB/s1600/07%2BYAMAHA-min.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blog.iso50.com/wp-content/uploads/2012/01/gih0-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Speakerfreak95 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:35:
[...]

Nee de bedrijfsleider (jongere kerel die er werkt en niet beperkt is) heeft mij geholpen, want ik vroeg het omdat er op elke doos 125 stond, maar het bleek dat het een setprijs was en dat hij ze zelf bij de eigenaar heeft gehaald.
Nog nieuws hierover?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:37:
Vandaag alsnog opgehaald :)

Mocht iemand nog interesse hebben, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
Ja en nee, de zuilen stonden er niet meer.
Wel een zelfbouw subwoofer die erbij hoorde, maar ik heb meeeeeer dan genoeg laag in mijn speakers, dus die is toch niet nodig.

Vandaag weer een setje oude Philips FB speakers meegenomen, maar kijken wat die doen, foam is gone in ieder geval 😁

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rcor
Ik dacht: even mijn Philips 22RH734 receiver van de jaren '70 vorige eeuw aan het werk zetten... Die had namelijk al een tijd niet meer gespeeld... Maar man, man, man, wat een prachtige geluid heeft dat ding toch! Mooie homogene sound, vol details en dynamiek... :) Het wordt hoogtijd dat ik 'm nog wat beter ga laten klinken door 'm te reviseren (de meeste condensatoren zullen hun beste tijd ook wel bijna hebben gehad na meer dan 40 jaar spelen)...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/g0L89daYCBKdv7MySoJ0Bqtc0xjh4fWo_6WL1MvCcHgZlLx3vEHAMk4VZXEJxzZd2UUqNQCn4mkcVHPLXo4SZiarhh8az5mhrpIDm_owyEBKTZ34PNKjIoLTMfDE0nfP940q36064g=w2400

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
rcor schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:20:
Ik dacht: even mijn Philips 22RH734 receiver van de jaren '70 vorige eeuw aan het werk zetten... Die had namelijk al een tijd niet meer gespeeld... Maar man, man, man, wat een prachtige geluid heeft dat ding toch! Mooie homogene sound, vol details en dynamiek... :) Het wordt hoogtijd dat ik 'm nog wat beter ga laten klinken door 'm te reviseren (de meeste condensatoren zullen hun beste tijd ook wel bijna hebben gehad na meer dan 40 jaar spelen)...

[afbeelding]
Mooi ding! Zoiets heb ik ooit ook nog gehad (nou ja, overgenomen van m'n vader). Helaas heb ik 'm niet meer.

Ik heb vrijdagavond een setje B&W 602's opgehaald voor mijn laatst gekochte NAD C350. Was al bekend met deze combi. Klinkt fantastisch!

Helaas geen eigen foto..

BW 602

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

martijnkoevoets schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:35:
paar weken geleden een setje Acoustic Research AR3i gekocht (kapot) en daarbij zaten deze Hepta tweety's!
Op internet kan ik alleen erg weinig/geen specificaties van deze tweeters vinden, het zijn geen twinkles als ik goed begrijp. Op gehoor; ze lijken tussen 10.000 en 18000 hz te werken. Heeft iemand toevallig een specsheet hiervan rondslingeren?

@The Eagle ik zag dat jij rond 2011 ook hepta tweety's had, heb jij toevallig er meer info over kunnen vinden?

(als ik AR3i af heb zal ik ook paar fototjes van posten, foamrand+filter reviseren!)

[afbeelding]
Was vanmiddag even bij schoonouders en heb ze beide in mijn handen gehad. Stonden helaas geen specs op. Wel een Hepta logo :) zien er overigens uit als deze: https://www.htforum.nl/ya...312.msg1131455#msg1131455 Enige verschil is dat die van schoonpa een metalen grill over de tweeter hebben zitten. Zou kunnen dat die op de foto mist oid. Of dat de tweeter ooit vervangen is, maar dat wist schoonpa niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
InZane schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:40:
[...]

Mooi ding! Zoiets heb ik ooit ook nog gehad (nou ja, overgenomen van m'n vader). Helaas heb ik 'm niet meer.

Ik heb vrijdagavond een setje B&W 602's opgehaald voor mijn laatst gekochte NAD C350. Was al bekend met deze combi. Klinkt fantastisch!

Helaas geen eigen foto..

[afbeelding]
Mooi speakers InZane… Geniet er maar van... Die van mij komt uit de lokale kringloop... Ik kreeg kriebels toen ik 'm zag staan, want vroeger toen ik nog klein was had mijn vader deze receiver zelf ook... Helaas defect door hem afgevoerd in de jaren '90...

Wat ik wel jammer vindt is dat hij 15 jaar geleden de bijbehorende speakers (Philips 22RH423) heeft afgevoerd naar de stort... Dat is niet bepaald zacht zinnig gegaan: een toen nog jonge zoon van een kameraad van mijn vader heeft de speakers nog helemaal kapot getrapt... Doodzonde eigenlijk...

Maar wat doe je er nu nog aan? Niets, maar zoals gezegd is het wel jammer... Ooit eens kijken of ik ze nog op de kop kan tikken om 'm weer compleet te maken...

Wellicht dat een 22RH426 of 22RH427 ook een leuke match zal zijn... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
rcor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:21:

Wellicht dat een 22RH426 of 22RH427 ook een leuke match zal zijn... 8)
Ik heb zelf de 22RH406 speakers, die hebben dezelfde speaker bezetting als de 22RH426 alleen gemaakt in Finland en zijn 8 Ohm ipv 4 Ohm. Heerlijke speakers :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iemand ervaringen met (dynamische) expanders? Overweeg er eentje voor mijn Pioneer torentje maar vraag me af wat het toevoegt. Zou met name bij cassettes en R2R moeten helpen meen ik gelezen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Mooi spul ! Braun is wel een apparte zeg. Ben niet zo van de witte aparatuur maar vind deze toch erg sjiek :o

[ Voor 23% gewijzigd door Prutzertje op 06-01-2022 21:30 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6