Een aantal vragen die je jezelf moet afvragen:
- Welke grootte spoelen wil je kunnen afspelen? 18CM en 26CM zijn in de jaren '70 / '80 gangbaar... Ga je verder terug in de tijd kom je ook 15 / 13 / 10 en zelfs 8cm spoelen tegen...
- Wat voor kwaliteitseisen stel ik aan de bandrecorder (zachte koppen (Teac / Revox / Philips) of harde koppen (De duurdere Akai recorders en enkele Sony bandrecorders))...
- Het aantal sporen: 2 sporen of 4 sporen? 2 spoor betekend betere geluidskwaliteit, maar dan kun je slechts een kant van de tape gebruiken... Bij een 4 sporen deck kun je twee zijden van de tape gebruiken (soms hebben die decks ook autoreverse) maar is de geluidskwaliteit wat minder omdat er twee keer zoveel muziek op evenveel tape lint gezet wordt als bij een twee sporen machine
- Direct drive / belt drive? Direct Drive heeft als voordeel dat het net zoals bij platen spelers een lagere wow en flutter waarde heeft... Maar een goede belt drive speler is zeker ook niet slecht...
- Welke snelheden wil je? Hoe hoger de snelheid, des te beter het geluid gaat klinken (vooral met een 2 sporen deck)... Mijn deck (Akai GX-225D) heeft drie snelheden en is een vier sporen deck, maar klinkt desondanks gewoon zeer goed voor een 4 sporen deck met hoge snelheidsondersteuning...
Keuzes genoeg dus...
De koppen is wel een belangrijk dingetje bij bandrecorders (en ook bij andere apparatuur die magnetische tapes op kunnen nemen en / of afspelen)... Bij harde glas koppen zoals veel Akai modellen hebben (die beginnen allemaal met GX) zul je weinig tot geen slijtage aan treffen omdat die koppen door het glas keihard zijn... Idem voor de modellen van Sony met glas koppen...
Bij merken zoals Revox die zachte koppen bezit zit vaak wel meer slijtage op de koppen en daar zul je ook echt op moeten letten... Soms vallen koppen nog enigszins op te knappen door ze te laten relappen, maar als dat niet lukt moeten ze vervangen worden (en dat is meestal niet goedkoop omdat je bij bepaalde merken niet meer aan koppen kunt komen en dus goede gebruikte moet zien te vinden of NewOldStock koppen)... Voor Revox geld dat AM Belgium ze nog nieuw maakt, maar wel duur:
http://www.ambelgium.be/en/product_detail/7-special_heads
Dit is een voorbeeld van een versleten audiokop:
Je ziet duidelijk dat de kop niet mooi rond meer is in het midden, maar compleet vlak afgesleten is... Dat geeft aan dat de koppen echt ver versleten zijn in dit geval... Hoe ronder de kop, des te minder versleten de kop is... Een bijna ronde kop heeft dus bijna geen speel uren op de teller staan...
Even nog een lijstje van goede bandrecorders:
- Akai GX-225D (18cm spoelen)
- Akai GX-630 (26cm spoelen)
- Akai GX-635 (26cm spoelen)
- Akai GX-747 (laatste 26cm spoelen deck van Akai)
- Revox B77MKII (let op! 26cm spoelen en twee uitvoeringen: 2 sporen en 4 sporen beschikbaar)
- Diversen Teac modellen
- Diversen Pioneer modellen (in het bijzonder de RT-707 en de RT-909)
één ding staat vast: ze zijn allemaal op leeftijd en hebben vaak revisie nodig (vooral die jaren '70 spelers zoals mijn Akai GX-225D), maar als ze eenmaal op orde zijn, zijn de genoemde decks gewoon super om mee te spelen... Ik wil eigenlijk niets anders meer sinds mijn Akai GX-225D op orde is...
Gewoon een genot om muziek mee te luisteren... Spotify is your best friend om banden te vullen met goede muziek... Een pc met M-audio delta 2496 levert vaak goede resultaten op als je banden gaat vullen...
Succes!
[
Voor 5% gewijzigd door
rcor op 18-09-2018 06:30
]