Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:24
Alweer een tijdje geleden dat ik hier in dit topic geweest ben, maar inmiddels is er zeker interessant nieuws van mijn zijde te melden... Ik heb namelijk gratis bij de kringloop winkel een Philips CD930 weten te scoren! Hij werd bijna weggegooid omdat de CD-lade niet meer open ging (voor kringloop eigenaar George was repareren veel te duur, de reparatie zou duurder zijn dan de verkoop prijs)...

Aan gezien hij wist dat ik wel van projectjes houdt, heeft hij mij de speler gratis meegegeven... Thuis even open maken en constateren dat het tandwiel die de lade naar buiten brengt aan gort was (bekend Philips CDM loop werk probleem:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/tSIB0-9yxlULCv-78QxqF_jWOsKnRO2TcZyXL7p6zhZv54eUVQEFhktzZlMnABJTUHhMTEbUBRqk63OjWhqeb2pxP65JhoIXEorBze1VCNVeEZVbjbaEoLiZTnWXyjXUuvMrCCzssA

Na vervanging ging de lade half open en daar bleef het bij. Verder onderzoek: de lade zat niet goed gemonteerd... Even er goed ingezet en nu ik toch bezig was met CRC Multi Grease alles opnieuw ingevet...
Hoppa! De lade gaat weer open en dicht! Heerlijk om e.e.a. te redden van de ondergang...

Inmiddels heb ik rond de eerder geredde B&W DM570 een leuke set gemaakt. Dit heb ik even op de foto gezet:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/DxUpYshthLHJwGM-BCR46uBaKf4D2_zkwXLTf2HNVdUio7gIOGDW7nnAh-iLhfnEWhqPkxqP_16Xh-ESMKVBPOWBUuROuC0kXuaLM439xDL04qBpsPZzfBDGDXlaSkkDOk9wqBUWMg

Wat zien we:
- B&W DM570 speakers
- Akai GX-225D bandrecorder (volledig gereviseerd door DP-Audio in Enschede)
- Twee switch kastjes van HQ products (1 voor rec-out en 1 voor line in) zodat ik meerdere apparaten kan aansluiten op de din-poort voor de bandrecorder
- De onlangs geredde Philips CD930
- Marantz SD-62 3 koppen cassettedeck
- Philips 22RH734 receiver

Niet zichtbaar, maar de vinyl vrienden van het grote vinyl topic weten dat ik ook nog een Thorens TD-318 MKI platen speler heb die op een andere set met een (totaal niet vintage) Musical Fidelity V90-LPS is aangesloten...

Al met al klinkt e.e.a best leuk... De Philips 22RH734 deed mij aan vroeger denken toen ik 'm zag... Back in the day's toen ik nog klein was (lees: peuter / kleuter) stond exact dit model ook in de woonkamer (helaas door mijn vader weggegooid toen hij defect was gegaan)... Toen ik 'm voor € 7,50 via dezelfde kringloop als waar ik de CD930 vandaan heb kon kopen was het daarom uit sentiment direct de mijne... Moet wel nog een keer volledig gereviseerd worden, maar dan is die ook erg mooi om naar te luisteren (hij klinkt nu al niet verkeerd)...

@The Eagle: die antenne omvormer die jij aanbeveelt is voor die andere radio van mede Tweaker Jazzper, inderdaad de juiste en ook ik gebruik 'm in combinatie met mijn Philips 22RH734 die hierdoor nu op de kabel is aangesloten (Ziggo analoge radio)... Werkt gewoon goed zolang de aansluiting niet rot is... :)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
Vandaag een set Wharfedale Dovedale 3 luidsprekers gevonden. Was in eerste instantie enthousiast. Op internet ook wel een aantal positieve verhalen gelezen. Een snelle blik en ze leken mij er wel goed uit te zien. In de auto gestopt en na het werk thuis even wat beter bekeken.
Toen kwam ik tot de conclusie dat de tweeter en midrange niet de originele meer zijn. Dan maar aansluiten....
Ook niet helemaal zoals gehoopt. Er komt uit beide speakers bass, check. Dat is mooi. Een tweeter geeft geluid, oké, tegenvaller. Uit beide midrange komt ook niks uit. Weer een tegenvaller.
De crossovers zien er nog wel goed en origineel uit.

Dan rest mij nu de vraag of het de moeite waard is om op zoek te gaan naar de originele tweeters en midrange? Iemand hier ervaring mee?

En waar zijn ze nog te vinden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
ThijsM schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:04:
Vandaag een set Wharfedale Dovedale 3 luidsprekers gevonden. Was in eerste instantie enthousiast. Op internet ook wel een aantal positieve verhalen gelezen. Een snelle blik en ze leken mij er wel goed uit te zien. In de auto gestopt en na het werk thuis even wat beter bekeken.
Toen kwam ik tot de conclusie dat de tweeter en midrange niet de originele meer zijn. Dan maar aansluiten....
Ook niet helemaal zoals gehoopt. Er komt uit beide speakers bass, check. Dat is mooi. Een tweeter geeft geluid, oké, tegenvaller. Uit beide midrange komt ook niks uit. Weer een tegenvaller.
De crossovers zien er nog wel goed en origineel uit.

Dan rest mij nu de vraag of het de moeite waard is om op zoek te gaan naar de originele tweeters en midrange? Iemand hier ervaring mee?

En waar zijn ze nog te vinden....
Er is nog e.e.a op Ebay te vinden:

Midrange speaker (wel met deukje in de cone):
https://www.ebay.nl/itm/W...f5c44e:g:PJgAAOSwKoRZZOJ1

Ook het scheidingsfilter zie ik daar staan:
https://www.ebay.nl/itm/R...401ae4:g:jdEAAOSw6EhUSmnw

Hoewel jij 'm niet nodig hebt, maar ik wil 'm toch even vermelden, de bass woofer is ook nog aan te komen via Ebay:
https://www.ebay.nl/itm/W...bbf9c8:g:0qcAAOSwUIhZZO0t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
rcor schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:41:
[...]

Er is nog e.e.a op Ebay te vinden:

Midrange speaker (wel met deukje in de cone):
https://www.ebay.nl/itm/W...f5c44e:g:PJgAAOSwKoRZZOJ1

Ook het scheidingsfilter zie ik daar staan:
https://www.ebay.nl/itm/R...401ae4:g:jdEAAOSw6EhUSmnw

Hoewel jij 'm niet nodig hebt, maar ik wil 'm toch even vermelden, de bass woofer is ook nog aan te komen via Ebay:
https://www.ebay.nl/itm/W...bbf9c8:g:0qcAAOSwUIhZZO0t
Zie ze inderdaad. Bedankt voor het linken.
Inmiddels heb ik mijzelf als doel gesteld om met een beperkt budget deze oude knapen weer op te knappen..
Op zoek naar de juiste onderdelen. Ben er inmiddels ook achter dat de tweeter ook in de Leak 2060 en Leak 2075 zit.
Mocht iemand toevallig nog een hebben liggen dan houd ik mij aanbevolen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rcor schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:21:
Al met al klinkt e.e.a best leuk... De Philips 22RH734 deed mij aan vroeger denken toen ik 'm zag... Back in the day's toen ik nog klein was (lees: peuter / kleuter) stond exact dit model ook in de woonkamer (helaas door mijn vader weggegooid toen hij defect was gegaan)... Toen ik 'm voor € 7,50 via dezelfde kringloop als waar ik de CD930 vandaan heb kon kopen was het daarom uit sentiment direct de mijne... Moet wel nog een keer volledig gereviseerd worden, maar dan is die ook erg mooi om naar te luisteren (hij klinkt nu al niet verkeerd)...
Die Philips 22RH734 <3 Die heb ik zelf als tweedehansje gehad als tiener, en daar was ik maar wat blij mee! Uiteindelijk ook weggedaan, weet niet meer waarom. Denk vervangen door een Sony TA-2650 versterker van mijn vader, en die heb ik nog steeds :)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
brama schreef op woensdag 8 november 2017 @ 03:32:
[...]

Die Philips 22RH734 <3 Die heb ik zelf als tweedehansje gehad als tiener, en daar was ik maar wat blij mee! Uiteindelijk ook weggedaan, weet niet meer waarom. Denk vervangen door een Sony TA-2650 versterker van mijn vader, en die heb ik nog steeds :)
Mocht je er een terug willen hebben, in Frankrijk staat er een te koop voor 26 euro excl. verzendkosten:
https://www.ebay.nl/itm/a...876448:g:zD8AAOSwkLhZ~2XS

Wellicht wil hij 'm verzenden naar Nederland als je geluk hebt. Kun je ouderwets gaan genieten... Hij mist één knopje (de knop SW), maar verder is hij in goede staat zo te zien... Maar een rondje kringloop doet ook wonderen... Er staan genoeg mooie spullen te koop als je je ogen goed open houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 00:54
Ik heb sinds kort een Sherwood S-2750CP tuner/versterker voor in de hobbykamer :D

Het versterker-gedeelte werkt prima :D Echter, ik krijg het FM-gedeelte niet werkend, hij ontvangt geen enkele zender :/

Achterop zit de onderstaande antenne-aansluiting. Omdat een "gewone" staafantenne volgens mij 75 Ohm is, heb ik een koperen draad van 75cm aangesloten op de "FM 75 Ohm"-aansluiting. Maar ook dan ontvangt hij geen enkele zender. Zowel handmatig als met de auto-scan functie niet :|

Heb ik de antenne toch niet goed aangesloten of is het FM-gedeelte kapot?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rKBsC7ll.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jEIc2CAl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 20:36
Josefien schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:44:
Ik heb sinds kort een Sherwood S-2750CP tuner/versterker voor in de hobbykamer :D

Het versterker-gedeelte werkt prima :D Echter, ik krijg het FM-gedeelte niet werkend, hij ontvangt geen enkele zender :/

Achterop zit de onderstaande antenne-aansluiting. Omdat een "gewone" staafantenne volgens mij 75 Ohm is, heb ik een koperen draad van 75cm aangesloten op de "FM 75 Ohm"-aansluiting. Maar ook dan ontvangt hij geen enkele zender. Zowel handmatig als met de auto-scan functie niet :|

Ook 75 cm draadje in de ground port gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
martijnkoevoets schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:17:
[...]

Nee. Zou dat uitmaken?

Ik ga even nog een draadje knippen en proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Josefien schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:44:

[afbeelding]

[afbeelding]
Sherwood was (/is?) Bose's poging tot budget audiomerk in de jaren '80-90...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
martijnkoevoets schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:17:
[...]

Net geprobeerd... maakt geen verschil, geen zenders :'(

Wat ik trouwens wèl ontdek is dat als ik 'm naar mono-stand schakel (dus stereo uit), dat hij dan heel zwak ontvangt (=zacht en wat ruizig). Dat doet 'ie ook zonder antenne. Het lijkt dus wel alsof de antenne-aansluiting überhaupt niks doet :'(
Ramzzz schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:31:
[...]

Budget als is matige geluidskwaliteit of in snel kapot? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Josefien schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:36:
[...]

Budget als is matige geluidskwaliteit of in snel kapot? :/
Geen idee, ik heb er geen ervaring mee.

Ik bedoel ‘budget’ als in ‘niet duur’.

Maar ‘budget’ audio kan ook gewoon 30+ jaar meegaan hoor. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Familie van m'n moeder, waar ik in de jaren 90 bijna iedere zomer logeerde, had op een gegeven moment een midi-set (het was niet echt mini, maar ook geen losse componenten) in de huiskamer staan van Sherwood.

Zat een, naar mijn mening, meer dan prima geluid in als ik het moest vergelijken met andere sets in die klasse of met minisets.

En ik was ook toen al best kritisch op geluid.

Natuurlijk lang niet high-end of audiofiel, maar gewoon gebalanceerd zonder boomy of te schel te klinken.

Mijn ervaring met Sherwood is dus iig dat het geen absolute troep is :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:36
Ramzzz schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:31:
[...]

Sherwood heeft niets met Bose te maken behalve dat ze in de benelux dezelfde importeur hadden (en dus vaak als set gepromoot werden). Het was wel budget spul inderdaad :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:59
Coax is toch 75 ohm, en draadantenne 300 ohm? Ik gebruik al twintig jaar geen tuner meer, dus ik kan ernaast zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik zou voor deze Sherwood:

Afbeeldingslocatie: http://www.fmtunerinfo.com/MicroCPU100.jpg

Wel een arm and a leg overhebben trouwens. Zij hebben hem niet zelf gemaakt maar de intentie was goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 11-11-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
Strak ding, bijna ouderwetse laboratorium meetapparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ja, dat lijjkt reVoX made.....zal vast een niet-zo-Sherwood prijs geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Sjah schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:08:
Ja, dat lijjkt reVoX made.....zal vast een niet-zo-Sherwood prijs geweest zijn.
Hij is gemaakt bij "Draco labs". In opdracht van Sherwood. Het ding koste 2000 dollar indertijd. Nu te vergelijken met 8.000 euro ofzo. Draco heeft hem ook nog onder de eigen naam uitgebracht na onenigheid met Sherwood. Je wilt hem nu niet meer hebben want die tienduizenden onderdelen daarin zijn allemaal "off". Het is niet waarschijnlijk dat er nog 1 is die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
Ik zie nu pas dat dat ding enkel een tuner is, ik ging er van uit dat het een receiver was met alle overbodige knopjes achter een klepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Marcel schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:46:
Ik zie nu pas dat dat ding enkel een tuner is, ik ging er van uit dat het een receiver was met alle overbodige knopjes achter een klepje.
Ze duiken nog wel eens op Ebay op, voor een paar honderd $.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ramzzz schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:45:
[...]

Geen idee, ik heb er geen ervaring mee.

Ik bedoel ‘budget’ als in ‘niet duur’.

Maar ‘budget’ audio kan ook gewoon 30+ jaar meegaan hoor. ;)
Nah... in dit geval is dus het tuner-gedeelte stuk :/

Overigens, is het normaal dat de volume-potmeter niet gelijk loopt helemaal aan het begin? Als ik 'm op het allerzachts wil zetten, gaat in ongeveer de eerste 2mm eerst het rechter kanaal aan. Daarna loopt het wel gelijk. Is dit typisch iets bij draai-potmeters? De Technics met een schuifje heeft daar namelijk geen last van, maar ik herken het wel van andere apparaten met een draai-volumeknop.
Marcel schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:52:
Coax is toch 75 ohm, en draadantenne 300 ohm? Ik gebruik al twintig jaar geen tuner meer, dus ik kan ernaast zitten
Een los draadje is volgens mij ook 75 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVrsls
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-11-2017
@snarf63 heb je het kunnen verhelpen? Ik heb deze tuner al jaren en sinds kort hetzelfde euvel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

FrankVrsls schreef op zondag 12 november 2017 @ 16:18:
@snarf63 heb je het kunnen verhelpen? Ik heb deze tuner al jaren en sinds kort hetzelfde euvel
Misschien handiger een DM aan snarf63 te sturen, het is niet duidelijk waar het over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42

kraats

Ik rol

OgWok schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:20:
[...]

Misschien handiger een DM aan snarf63 te sturen, het is niet duidelijk waar het over gaat.
waarschijnlijk over deze:
snarf63 schreef op zondag 14 november 2010 @ 21:40:
Sinds kort weer een Akai Tuner AT-A2.
Helaas is de backup-batterij van de geheugens leeg.
Heeft iemand toevallig instructies voor het vervangen?
maar die is wel van erg lang geleden en snarf63 is al lang niet meer op het forum geweest, gezien zijn profiel.
@FrankVrsls Ik denk dat je beter hier wat info kunt zoeken in de servicemanual: https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/at-a2.shtml

[ Voor 17% gewijzigd door kraats op 12-11-2017 19:30 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Josefien Probeer de antenne aansluiting zoals de onderstaande afbeelding.
Het komt niet op een paar centimeter aan... Het belangrijkste is het verticale stuk kabel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7lFNXFjl.png

Potmeter: het kan zijn dat die op die positie smerig/versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
@PE4000 Moet het echt zó lang zijn? :o

Ik moet eens even kijken of ik nog zo'n groot stuk installatiedraad heb liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Even geprobeerd met gesplitst tweelingsnoer op die lengte... helaas geen effect ;( Nog steeds totaal geen ontvangst als stereo is ingeschakeld en heel zwak in mono-stand ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
@Josefien Met die antennelengte zou het zeker moeten lukken. Maar aangezien je reactie hierboven denk ik dat er wat defect is. Met handmatig tuning zoals in mono en manual zou een goede test zijn voor de ontvangst.
Als de ontvangst dan nog zwak/doof is, zou er wat met de ingangstrap o.i.d. aan de hand zijn.
Sherwood Manuals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:54
Ik heb hier aan mijn tuner (Akai AT-V04) gewoon een amper 1 meter lange installatie draad aangesloten, volgens mij gewoon op de 75 Ohm aansluiting en ik kan gewoon een hoop zenders ontvangen met vol signaal.
De kabel hangt ook nog eens gewoon los achter de toren. Als de ontvangst door wat voor reden eens wat minder is hoef ik die maar even iets te verhangen en dan is het signaal weel vol.
(ik heb hem vrijwel altijd op 104.1 staan)

Ik zou dan ook zeggen dat er in de tuner zelf iets niet goed is.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Josefien schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:46:
Even geprobeerd met gesplitst tweelingsnoer op die lengte... helaas geen effect ;( Nog steeds totaal geen ontvangst als stereo is ingeschakeld en heel zwak in mono-stand ;(
Je zou hem moeten proberen op de kabel als dat kan. Ontvang je dan niets dan is ie echt kapot. Het probleem is nu dat je niet weet of je antenne het doet maar ook niet of het ding het niet doet. Dat zijn duivelse dilemma's. :) . het moeten trouwens 2 draadjes zijn van ongeveer 65 cm elk. Verticaal opgehangen. Kritiek is die lengte niet echt. Dus als je niets of vrijwel niets ontvangt is het ding gewoon kapot w.s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik kan de kabel morgen nog proberen, al vrees ik dat 'ie echt stuk is :/ Een Technics-tuner die ernaast staat ontvangt namelijk wel heel goed met 2x 75cm draadjes aan de 75 Ohm aansluiting.

Ik heb de service manual bekeken en denk niet dat ik in staat ben het defect te verhelpen. Er staat wel een afstel-mogelijkheid in beschreven, maar daar is weer apparatuur voor nodig wat ik niet heb.

Als het met de kabel ook niet werkt wordt het een externe tuner aansluiten...

Wel vaag dat een tuner stuk gaat. Ik dacht juist dat dat de robuuste dingen waren en juist versterkers stuk gingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVrsls
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-11-2017
@kraats dank je voor de tip, ik ga s kijken of dat manual me verder kan helpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:02

Daniel36

vernieuwde formule

Nou, dat valt niet tegen.
Het laag is op een bescheiden volume te weinig maar zodra het wat harder kan is het goed.
Het hoog/midden is imho geweldig.
Ik vond vroeger de Missions 760i goede luidsprekers maar nu... :)

Verder was de verkoper een liefhebber die o.a. ook enorme Driade's had staan, modelnummer weet ik niet (vermoedelijk de 103mkII) maar 1,20 hoog en met een tweeter en een flinke middentoner/woofer bovenin en onderin een grotere woofer.
In het zwart/paars metallic.
Het zag er beter uit dan het klinkt en ze klonken erg goed.

Ook wat zitten googelen en de componenten van de type 7 zijn blijkbaar beide afkomstig van Eton in de UK.
Verder zijn de mijne wit gespoten met zwarte speakers en zwarte doeken.
Ik weet niet of dat origineel zo gedaan is of niet maar het staat goed.
Ook dat hielp met de WAF, ze staan namelijk in de woonkamer als fronts voor de 5.1 receiver.
(of is dit vloeken in de kerk in dit topic? ;) ).

- rondje Google gedaan en dit is idd. geleverd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TR8KbOU9q8dg73y1A7fMkZ4L/thumb.jpg

en dit ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qy1K1kBW2qnlg1MJGCS2gIgB/thumb.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel36 op 15-11-2017 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Vandaag een gratis donatie gekregen van een oom:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/nbvAnXALHaHEVDfUu3t23igeacEn8x-Wx4_SYgpe06DbwK0xmNNIapCrWxc4P4t6_mIS5kOY4amyLiYvTiQswBV0YZT_8EcYCYJsZWGtdA1D6pHlzx8HKHJCHfGnHyMOgWerb9sHnA

Een gehele Akai set bestaande uit:
- Akai AM-2200 versterker
- Akai AT-2200 tuner

Schaal verlichting van de tuner is helaas defect, maar verder werkt alles na wat reinigingswerk (behuizing gereinigd, enkele potmeters "schoongemaakt" met Kontakt 60)... Nu speelt hij best geinig... Ik moet alleen even kijken wat ik nu mooier vindt klinken: de Philips 22RH734 receiver of de Akai set...

Lastig, aangezien beiden leuk klinken... De Philips heeft veel nostalgie met dank aan het verleden, maar heeft wel meer werk om in orde gemaakt te worden dan de Akai... De Akai past qua stijl wel beter bij de bandrecorder die uit ongeveer dezelfde tijd stamt...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 17-11-2017 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een hobby van je, dus wat let je om beiden te houden? Evt een speakerswitch er tussen en je kunt beiden ook nog gebruiken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:36:
Het is een hobby van je, dus wat let je om beiden te houden? Evt een speakerswitch er tussen en je kunt beiden ook nog gebruiken :)
Helaas niet genoeg de ruimte om al die audio spullen kwijt te worden... Er is rechts naast deze Akai nog wat ruimte, maar daar staat normaliter de CD-koffer met CD's... 't is een beetje passen en meten wat dat betreft...
Ik heb zelf in totaal 3 audiosetjes in gebruik:

Set 1 (Voor een groot deel niet vintage):
- Integra DTR-7.9 receiver
- B&W CM1 front speakers
- Dali Concept Center center speaker
- Dali Concept 1 rear speakers
- Musical Fidelity V90LPS phono preamp
- Thorens TD-318 MKI platen speler met Audio Technica AT440Mla element
- Marantz CD6005 CD speler
- Marantz BD5004 Blu-ray speler
- Sony MDS-JE520 minidisc speler

Set 2 (Mooie design set van eind jaren '90 die netjes onder onze overkapping zijn werk doet):
- Marantz SD-1000 cassette en cd speler in een
- Marantz SR-1000/N1M receiver
- Musical Fidelity V-LPS phono preamp
- Dual 1226 platen speler incl. Goldring 2100MM element
- Sony Blu-ray speler (exacte model weet ik uit mijn hoofd niet)
- Phonar Akustik Laser 100 (fase / mark II met rubberen speaker rand ipv foamen rand)

Set 3 (volledig vintage):
- Philips 22RH734 receiver
- Marantz SD-62 cassettedeck
- Philips CD930 CD speler
- Akai GX-225D bandrecorder
- B&W DM-570 speakers

En dan heb ik nog enkele losse componenten die gebruikt worden in combinatie met twee buizen radio's van mijn vader en moeder (jammerlijk genoeg leeft mam niet meer):
- Onkyo TA-201 cassettedeck
- Marantz CD42MKII cd speler
- Philips buizenradio uit de jaren '50 van de vorige eeuw (familie (erf)-stuk: door de opa van mam's kant ooit nog nieuw gekocht)
- Aristona buizenradio uit de jaren '60 van de vorige eeuw (tweedehands radio die prima speelt en in zeer goede en nette staat verkeerd

Verder is er nog een Yamaha KX-10 die op onderdelen wacht... Zodra die weer goed werkt zal de Onkyo in de verkoop gaan... Maar dat zal nog we even duren, daar die kx-10 cassettedecks haast nooit stuk gaan...

Omdat ik in de woonkamer ook nog bandjes wilde kunnen draaien heb ik daar ook nog een Sony TC-RE340 auto reverse cassettedeck staan...

Met andere woorden: heb ik eigenlijk al niet te veel? :P :9 We kunnen immers niet alles bewaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Mijn set is vintage 90's met wat upgrades:

Vintage 90's:
CD-speler: Philips CD 950 (1993)
Speakers: B&W DM305 (1998)
Cassettedeck: Philips DCC 951 (1995)

Minder vintage:
Platenspeler: Pro-Ject 1Xpression MkIII met een Ortofon MC1 Turbo moving coil element (beide 2008);
+ Pro-Ject Phono Box II voorversterker en
+ Pro-Ject Speed Box II toerenregelaar
Versterker: Marantz SR4002 (2008)

De Marantz is derfect (HDMI-board) en past qua kleurstelling en design niet in de rest van de toren (het is het zilverkleurige model; was ooit een palletaanbieding bij HOBO destijds). Ik ben nog op zoek naar een mooie en werkende Philips FA930 of FA950 om de Marantz mee te vervangen.

Op de slaapkamer staat nog een Kenwood KRV7010-versterker met een Philips CD 614, Kenwood Minidisc-deck (type weet ik zo even niet uit mijn hoofd) , een Philips DCC 900 en een Philips DVD 763SA. Er staat ook nog een Pro-Ject DEBUT MkIII in de doos op de kledingkast te wachten op "betere tijden".

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Heroic_Nonsense schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:01:
Mijn set is vintage 90's met wat upgrades:

Vintage 90's:
CD-speler: Philips CD 950 (1993)
Speakers: B&W DM305 (1998)
Cassettedeck: Philips DCC 951 (1995)

Minder vintage:
Platenspeler: Pro-Ject 1Xpression MkIII met een Ortofon MC1 Turbo moving coil element (beide 2008);
+ Pro-Ject Phono Box II voorversterker en
+ Pro-Ject Speed Box II toerenregelaar
Versterker: Marantz SR4002 (2008)

De Marantz is derfect (HDMI-board) en past qua kleurstelling en design niet in de rest van de toren (het is het zilverkleurige model; was ooit een palletaanbieding bij HOBO destijds). Ik ben nog op zoek naar een mooie en werkende Philips FA930 of FA950 om de Marantz mee te vervangen.

Op de slaapkamer staat nog een Kenwood KRV7010-versterker met een Philips CD 614, Kenwood Minidisc-deck (type weet ik zo even niet uit mijn hoofd) , een Philips DCC 900 en een Philips DVD 763SA. Er staat ook nog een Pro-Ject DEBUT MkIII in de doos op de kledingkast te wachten op "betere tijden".
Mooi spul Heroic_Nonsense... Wees er maar zuinig op!

Belangrijk weetje voor de 900 serie van Philips (de laatste high-end audio spullen van Philips):

De producten die als type 9x0 hebben zijn gefabriceerd in België... De jongere en latere 9x1 toestellen komen uit Singapore en zijn een cost down van de oorspronkelijke 9x0 serie... Sommige componenten zijn wel verbeterd bij bijv. een CD951 cd-speler, maar de bouwkwaliteit ansich is gewoon net effe minder dan die van bijv. de CD950 cd-speler, aangezien de 950 een stevige dubbele bodem heeft om resonaties tegen te gaan die de CD951 cd speler niet heeft... Waarschijnlijk gedaan om het goedkoper naar Europa te kunnen versturen (want minder gewicht)...

Handig om te weten als je in de markt aan het zoeken bent naar een Philips 900 serie audio set, want dan kies je gewoon de 9x0 serie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14
Vandaag kwam ik bij de kringloop een *defecte* Philips CD650 (1986) tegen. Deze had problemen met het lezen van CD's, best een belangrijke eigenschap van een CD-speler natuurlijk :P . Voor de prijs hoefde ik het niet te laten dus ik heb deze meegenomen uiteraard.

Hij was nogal smerig van buiten maar ook erg stoffig van binnen, ook het CD mechanisme en de laser. Na een schoonmaakbeurt waarbij ik ook voorzichtig de laser heb gereinigd speelt ie weer perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9nEuHYdwgfEbNz3O7NlLe1hh/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aZ4bT9z2AaQH02iofl0lD2zg/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8WOvBdz9FMJND2MMGb3tJmyG/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p6JDdAYmO3npT7WChxpck9pr/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MD1THmy1r0nYs8xI15sELJ3h/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LG0RH9uqib498pcSSAjECKcf/medium.jpg

Ik heb hier ook een simpele Sony CDP-670 staan, die heeft met enkele erg bekraste CD's veel moeite. De Philips speelt deze zonder problemen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 03:25
Mooi ding hoor @cmndr_adama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Bij mij komen geen Sony spullen in huis....

Afgezien van het rootkit schandaal - Sony cd spelers uit een bepaalde periode hadden veel moeite met het lezen van recordable cd's. Het gerucht ging dat dat ook was om de muziektak te beschermen.

[ Voor 44% gewijzigd door joopv op 19-11-2017 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 14:44
joopv schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:52:
Bij mij komen geen Sony spullen in huis....

Afgezien van het rootkit schandaal - Sony cd spelers uit een bepaalde periode hadden veel moeite met het lezen van recordable cd's. Het gerucht ging dat dat ook was om de muziektak te beschermen.
ik kan me inderdaad mijn 5 cd wisselaar van Sony nog herinneren. die accepteerde inderdaad geen gekopieerde CD's. een oudere deed dit wel inderdaad. is overigens ook de reden dat hij heel snel afgeschreven is.

Ook de autoradio uit deze tijd met losse 10 CD wisselaar is om deze reden afgeschreven.

Ik ben momenteel op zoek naar de 2 bass kasten en piramides uit de matchline van +/- 1990 serie:
Afbeeldingslocatie: http://www.mfbfreaks.nl/folders/1989/3/images/pag019.JPG Het laatste mooie/degelijke spul van philips

[ Voor 13% gewijzigd door fvdberg op 19-11-2017 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
cmndr_adama schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:40:
Vandaag kwam ik bij de kringloop een *defecte* Philips CD650 (1986) tegen. Deze had problemen met het lezen van CD's, best een belangrijke eigenschap van een CD-speler natuurlijk :P . Voor de prijs hoefde ik het niet te laten dus ik heb deze meegenomen uiteraard.

Hij was nogal smerig van buiten maar ook erg stoffig van binnen, ook het CD mechanisme en de laser. Na een schoonmaakbeurt waarbij ik ook voorzichtig de laser heb gereinigd speelt ie weer perfect!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ik heb hier ook een simpele Sony CDP-670 staan, die heeft met enkele erg bekraste CD's veel moeite. De Philips speelt deze zonder problemen O+
Mooie vondst... Brengt veel geld op tweedehands als hij werkt, dat komt omdat hij degelijk gebouwd is en ook nog eens goed klinkt... En ja: de CD650 heeft een CDM2/10 of CDM4/25 loopwerk en die spelen de meest ergst bekraste cd's nog af (fantastische kwaliteits loopwerk)... Ooit had ik een CD van Zack Brown Band die door een Onkyo DV-SP501e dvd speler vakkundig bekrast is geraakt (plastic onderdeel met een veer die 'm op spanning hielt in het loopwerk ging kapot tijdens het afspelen van de CD (de veer duwde dat plastic ding tegen de CD aan) met een zwaar bekraste CD tot gevolg)...

Mijn Marantz CD6005 van 450 euro speelde 'm niet meer af zonder te haperen, maar mijn oude Marantz CD42 MKII die voorzien is van het Philips CDM4/19 loopwerk speelde de CD nog steeds zonder problemen af...

Uit eindelijk heb ik de betreffende CD bij de Game Mania laten polijsten waarna de krassen weg waren... Sindsdien speelt mijn Marantz CD6005 de CD weer probleemloos af... Maar het zegt wel iets over de kwaliteit van dergelijke swing arm CD loopwerken van Philips...

Ps.: Zit de originele afstandsbediening er nog bij? Zo nee, dan heb je nog even wat te zoeken als je hem op afstand wilt kunnen bedienen... Absoluut te duur, maar het gaat om het voorbeeld: https://www.ebay.nl/itm/3...?clk_rvr_id=1368978382940

Maar elke willekeurige Marantz, Aristona, Erres of Magnavox cd-speler afstandsbediening zal werken...

Leuk weetje: de Philips CD650 is ook als Magnavox CDB650 verkocht:
Afbeeldingslocatie: http://product-images.highwire.com/4505798/6451.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 19-11-2017 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

degelijk gebouwd....? Als de kap eraf is, dan is het plastic chassis nogal flexibel. En dan zeg ik het netjes. De rest klopt wel, zo'n ding speelt bij wijze van nog bierviltjes af.

Ik heb de magnavox uitvoering. Heel lang gebruikt als ¨pruts¨ apparaat, voor experimenteren met andere filters en dac's. Daarvoor zat er nog een eringa cd40 uitgangsprint in, in plaats van de extra ¨filtered¨ uitgang. Wel de display voeding op een gaatjesprint om moeten zetten. Leuke spelers, met de 1e versie van de 7210/7220/1541 chipset.

En ondanks de plastic bouwkwaliteit heeft het ding inderdaad nogal wat modificaties overleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik heb twee van die CD650's, waarvan er eentje door mij jaren geleden is voorzien van een TDA1541A DAC. Die dingen zijn inderdaad bulletproof! :)

M'n dagelijkse speler is z'n iets nieuwere broertje, de CD880, al begint die nu wel wat ouderdomsverschijnselen te vertonen. Binnenkort maar eens servicen :)

[ Voor 35% gewijzigd door mentalmadnizz op 20-11-2017 00:02 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja. Hier staan nog wel een aantal spelers. Een CD80 en nog 2x CD60. En nog wel een paar. Maar tegenwoordig wordt er bijna alleen maar gestreamd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

rcor schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:21:
[...]

Mooi spul Heroic_Nonsense... Wees er maar zuinig op!

Belangrijk weetje voor de 900 serie van Philips (de laatste high-end audio spullen van Philips):

De producten die als type 9x0 hebben zijn gefabriceerd in België... De jongere en latere 9x1 toestellen komen uit Singapore en zijn een cost down van de oorspronkelijke 9x0 serie... Sommige componenten zijn wel verbeterd bij bijv. een CD951 cd-speler, maar de bouwkwaliteit ansich is gewoon net effe minder dan die van bijv. de CD950 cd-speler, aangezien de 950 een stevige dubbele bodem heeft om resonaties tegen te gaan die de CD951 cd speler niet heeft... Waarschijnlijk gedaan om het goedkoper naar Europa te kunnen versturen (want minder gewicht)...

Handig om te weten als je in de markt aan het zoeken bent naar een Philips 900 serie audio set, want dan kies je gewoon de 9x0 serie...
Hoi Rocr,

Leuk, een mede-900-fan! Het verschil tussen 9x0 en 9x1 is mij bekend. Ik ben ook actief op mfbfreaks.com waar deze info ook regelmatig langskomt.

De enige reden dat ik de DCC 951 heb, is omdat daar geen "DCC 950"-variant van bestaat; de 900-serie werd in '95 niet meer in Hasselt gebouwd helaas.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
Heroic_Nonsense schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:22:
[...]

De enige reden dat ik de DCC 951 heb, is omdat daar geen "DCC 950"-variant van bestaat; de 900-serie werd in '95 niet meer in Hasselt gebouwd helaas.
De DCC is er ook wel in de 9x0 serie, maar die wil je niet. Dat is een eerste generatie DCC, met 16bit techniek. De 951 is een 18bit speler, die echt heel veel beter klinkt.

DCC900 is nagenoeg gelijk aan Marantz DD82 en Technics RS-DC10. Best OK opgebouwd, maar niet erg degelijk. Marantz DD92 heeft wat mooiere DACs e.d., zelfde loopwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Heroic_Nonsense schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:22:
[...]

Hoi Rocr,

Leuk, een mede-900-fan! Het verschil tussen 9x0 en 9x1 is mij bekend. Ik ben ook actief op mfbfreaks.com waar deze info ook regelmatig langskomt.

Bouw kwalitatief zijn er altijd betere spullen dan die begin jaren '90 spullen van Philips... Philips had zeer mooie kwaliteits spullen tussen de oprichting en de jaren '60... Jammerlijk genoeg is Philips richting de jaren '70 steeds meer plastic gaan gebruiken...

Toen de tijd richting eind jaren '70 verstreek voelde Philips zich blijkbaar onder druk van de concurrentie genoodzaakt om ook betere kwaliteit te gaan leveren en dat leverde bijvoorbeeld (mijn in ziens) legendarische cassettedecks op zoals de Philips N2554 en de latere opvolger in de vorm van de Philips N5846...

Zeer goede kwaliteits direct drive cassettedecks met veel metaal, helaas wel een tandwiel van zacht plastic in het direct drive mechaniek die regelmatig defect is als je zo'n deck tweedehands koopt (als enige minpunt aan de verdere mooie bouwkwaliteit)... Toch snap ik dat tandwiel wel: Philips wilde uiteraard zo min mogelijk trillingen van de motor overdragen aan de koppen en het bandje om zo een stil loopwerk te krijgen met weinig bij geluiden via de speakers...

Richting de jaren '90 waren andere fabrikanten veelal overgestapt op plastic... En dus ging Philips hier weer in mee waardoor de gehele 900 reeks toch veel plastic bevat... Neemt niet weg dat de goede geluidskwaliteit gebleven is... Dat hoor je bij de 900 serie er ook echt goed vanaf en daarom mag ik de CD930 van mij wel... :) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 21-11-2017 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Ook mij maar eens melden in dit topic. Afgelopen weekend voor 2 tientjes een Denon PMA 720 uit +/- 88 op kunnen pikken. Eerste keer aansluiten gaf nog wat rommelig geluid, en speelde alleen af via CD direct. Daarna opengetrokken en maar eens kijken. Kon niks bijzonders vinden, dus moest wel aan de selector liggen (zitten 3 standen op: subsonic, normal en cd direct). Beetje contactspray en schoongeblazen. Daarna nog even de overige potmeters dezelfde behandeling gegeven.

Alles droog laten worden, weer aansluiten en voila! Prachtig geluid. Speelt heel wat beter als mijn huidige Denon AVR 3310 O+. Ik heb het vintage virus dus te pakken >:) . Ik ga nu opzoek naar leuke speakertjes voor erbij.

Denon PMA 720
Crappy avond foto

Alleen een vraag aan de kenners hier. Hoe krijg je zware nicotinelucht uit een versterker? Hij heeft in een kroeg gestaan zo ruikt het :(

[ Voor 9% gewijzigd door Zahariac op 21-11-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hobbit13 schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:28:
[...]

De DCC is er ook wel in de 9x0 serie, maar die wil je niet. Dat is een eerste generatie DCC, met 16bit techniek. De 951 is een 18bit speler, die echt heel veel beter klinkt.

DCC900 is nagenoeg gelijk aan Marantz DD82 en Technics RS-DC10. Best OK opgebouwd, maar niet erg degelijk. Marantz DD92 heeft wat mooiere DACs e.d., zelfde loopwerk.
Ja, de DCC 900 heb ik ook (staat op zolder, en was mijn eerste DCC-deck). Traag (met spoelen) en heeft overall minder functies.

De DCC 900 is wel veel makkelijker te gebruiken met het opnemen van een analoge bron; alle functies daarvoor zitten bij de DCC 951 verstopt in menu's of achter toetsen met meerdere functies. De DCC 900 heeft zo'n beetje voor alle functies een dedicated toets en grote draaiknoppen voor record level, bronkeuze etc..

Ik hoop ooit nog eens een Philips IS-5021 te bemachtigen; dat is een digitale geluidseditor met DAC7 voor weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

rcor schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:02:
[...]
Richting de jaren '90 waren andere fabrikanten veelal overgestapt op plastic... En dus ging Philips hier weer in mee waardoor de gehele 900 reeks toch veel plastic bevat... Neemt niet weg dat de goede geluidskwaliteit gebleven is... Dat hoor je bij de 900 serie er ook echt goed vanaf en daarom mag ik de CD930 van mij wel... :) ;)
Helemaal mee eens. De meeste 900-serie componenten zijn plastic-fantastic (de xx-91x en de xx-92x mogen bij wijze van spreken zo in de plastic zak; vanaf 93x wordt het gelukkig wat minder).

De behuizing van de CD 950 is gelukkig niet van plastic (front, ladefront en de kast zelf zijn aluminium), mijn CD 614 daarentegen til je met gemak met één hand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de gehele toplijn gehad met DSS930 op FV105 stands. DSC950, DCC951(?), FT930 en incl. alle boeken en zelfs de originele, hoekige meubel van staal en glas.
Ik durf eigenlijk te stellen dat het extreem beroerd klonk... echt veel te veel processing zat erin.
Doodzonde omdat de speakers echt pareltjes waren qua techniek, per speaker een eigen Motorola 56001 processor die samen met wat andere IC's de zogenaamde "DART" (DIgital Audio Response Technology) moest voorstellen.

De FA stereo amps zijn daarentegen wel leuk maar uitkijken op slechte solderingen en rotte speakerrelais.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:38:
[...]

Helemaal mee eens. De meeste 900-serie componenten zijn plastic-fantastic (de xx-91x en de xx-92x mogen bij wijze van spreken zo in de plastic zak; vanaf 93x wordt het gelukkig wat minder).

De behuizing van de CD 950 is gelukkig niet van plastic (front, ladefront en de kast zelf zijn aluminium), mijn CD 614 daarentegen til je met gemak met één hand op.
Eigenlijk is het best krom: een Philips xx9x0 of xx9x1 serie zit vol plastic meuk en dan krijg je van een oom een budget versterker en tuner van Akai uit de '70 en die bestaat eigenlijk alleen uit hout, metaal en slechts een klein beetje plastic...

Soms vraag ik mij echt af hoe het kan dat er voor schappelijke prijzen in de '70 kwaliteit geleverd kon worden door veel fabrikanten en later richting eind jaren '80 / begin jaren '90 niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

rcor schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:44:
[...]

Eigenlijk is het best krom: een Philips xx9x0 of xx9x1 serie zit vol plastic meuk en dan krijg je van een oom een budget versterker en tuner van Akai uit de '70 en die bestaat eigenlijk alleen uit hout, metaal en slechts een klein beetje plastic...

Soms vraag ik mij echt af hoe het kan dat er voor schappelijke prijzen in de '70 kwaliteit geleverd kon worden door veel fabrikanten en later richting eind jaren '80 / begin jaren '90 niet meer...
Dat heet, denk ik winstmaximalisatie......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:51:
[...]

Dat heet, denk ik winstmaximalisatie......
+ inflatie. Men verdiende toen ook een stuk minder.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:21
[...]
Schappelijk? Een Philips 22RH591 kostte begin jaren 70 850 gulden. Daar kon je toen 3 maanden een eengezinswoning voor huren, vergelijkbaar met 2000 euro nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
nogeeninlog schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:02:
[...]

Schappelijk? Een Philips 22RH591 kostte begin jaren 70 850 gulden. Daar kon je toen 3 maanden een eengezinswoning voor huren, vergelijkbaar met 2000 euro nu.
Waar kan jij nu nog voor 2000 euro een eengezinswoning huren?? Dat red je hier in buurt echt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
Als je bedenkt wat een 66 centimeter mono Philips TV, met teletekst, begin jaren tachtig al snel 2500 gulden kostte. Die TV heeft het echt verdomd lang volgehouden.Een stereo Sony 55 cm platte beeldbuis kostte mij in 2001 nog zo'n 1000 gulden, al een stuk goedkoper maar veel geld voor iemand die net werkt. Ding staat nu bij m'n ouders in de woonkamer :D
Electronica is in razend tempo goedkoper geworden, met veelal navenante bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:21
Zahariac schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:18:
[...]

Waar kan jij nu nog voor 2000 euro een eengezinswoning huren?? Dat red je hier in buurt echt niet!
Dankjewel. Ik maakte slechts een schatting van de huidige huurprijs. Natuurlijk onderstreep je vooral mijn punt dat de prijzen van HiFi in de jaren 70 verre van schappelijk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
nogeeninlog schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:43:
[...]

Dankjewel. Ik maakte slechts een schatting van de huidige huurprijs. Natuurlijk onderstreep je vooral mijn punt dat de prijzen van HiFi in de jaren 70 verre van schappelijk waren.
Het was een oprechte vraag, ik kom uit de randstad, dus vroeg mij af of elders in Nederland je nog wel voor normale prijzen kunt huren.

Ik weet niet of het niet schappelijk was. Het ging allemaal vele male langer mee. Spullen (niet alleen elektronica) werden gebouwd om lang mee te gaan, en gerepareerd te kunnen worden als dat nodig was. Nu is alles een wegwerp product geworden. Alles wordt aan elkaar verlijmd zodat je er niet eens over na gaat denken om het uit elkaar te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Zahariac op 22-11-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 22-11-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Zahariac schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:55:
[...]Het was een oprechte vraag, ik kom uit de randstad, dus vroeg mij af of elders in Nederland je nog wel voor normale prijzen kunt huren.
offtopic:
Hier in Gelderland-Zuid kost een eengezins vrijesectorwoning (3 slaapkamers) tussen EUR 750 en EUR 1.200 per maand. Wil je in het centrum van Arnhem of Nijmegen wonen, dan betaal rond de EUR 1.000 voor een appartement met 3 slaapkamers.
Zahariac schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:55:
[...]Spullen (niet alleen elektronica) werden gebouwd om lang mee te gaan, en gerepareerd te kunnen worden als dat nodig was. Nu is alles een wegwerp product geworden. Alles wordt aan elkaar verlijmd zodat je er niet eens over na gaat denken om het uit elkaar te halen.
Dat.

Vintage-apparatuur is nog zo ontworpen dat het gerepareerd kan worden. Condensatortje defect? Twee puntjes soldeer en er zit een nieuwe op. Kost maar een paar euro (met verzendkosten), maar je kunt het zelf.

Bij latere apparatuur heb je daar alweer een SMD-soldeerstation (en de bijbehorende vaardigheden) nodig of moet de hele print vervangen worden (tegen flinke kosten). Soms is het product zelfs helemaal niet meer te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Niet alles van vroeger was/is beter: vergeet niet dat de betere audio-apparatuur / auto's / ... nu nog te krijgen zijn, maar de slechtere spullen allang overleden zijn. Dat geeft een vertekend beeld. In de jaren '80 waren midisetjes erg in de mode: die zie je nu nergens meer. En dat heeft een reden. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een Renault 20: ooit een goed rijdende, ruime, luxe auto: nu van de aardbodem verdwenen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Logisch eigenlijk, elektronica is vet goedkoop en manuren zijn erg duur, dus het wisselen van een hele print (wat je binnen 5 minuten kunt regelen) is veel goedkoper dan als monteur te gaan zitten solderen en hopen dat je de fout opgelost krijgt.
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:31:
Ik hoop ooit nog eens een Philips IS-5021 te bemachtigen; dat is een digitale geluidseditor met DAC7 voor weergave.
Ik heb nog ergens zo'n IS-5022 staan, best een leuke toverdoos maar ik zou 'm eigenlijk eens moeten vergelijken met een beetje moderne DAC. Denk dat dat nog wel eens nadelig uit kan pakken voor die Philips-unit.. Ze zijn eigenlijk best wel erg prijzig voor het gebodene..

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
mentalmadnizz schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:32:
Logisch eigenlijk, elektronica is vet goedkoop en manuren zijn erg duur, dus het wisselen van een hele print (wat je binnen 5 minuten kunt regelen) is veel goedkoper dan als monteur te gaan zitten solderen en hopen dat je de fout opgelost krijgt.
Dit is natuurlijk waar, maar dit speelt ook al best lang. Ook bij de reparatie van de matchpoint Philips beeldbuizen werd 30 jaar geleden al de volledige printplaat vervangen.
Sinds die machinaal bestuckt worden, is vervangen vrijwel altijd goedkoper dan repareren. Behalve als tijd geen geld kost, dan kun je die oude printplaten nog een met een elcotje een 2e leven geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Plastic is ook niet per definitie slecht hè. Dat het in de jaren 70 amper gebruikt werd, kwam eerder omdat het toen nog (steeds) een relatief nieuw en duur materiaal was. Het is niet toevallig dat juist in de jaren 80 plastics zoveel opkwamen, het werd veel goedkoper en beter te verwerken.

En zolang in een apparaat de onderdelen waar stijfheid echt noodzakelijk is, de stijfheid maar gegarandeerd kan worden, boeit het weinig dat de rest slap plastic is. Bovendien voelt het meestal pas echt slap na het openen van het apparaat, omdat dan het verband wegvalt. Vergelijk het met de twee verschillende manieren waarop een auto gebouwd kan worden. Bij een ladderchassis komt de sterkte uit een zwaar metalen chassis dat onder de auto door loopt en waaraan alles wordt vastgemaakt. De carrosserie heeft vrijwel geen invloed op de stijfheid. Dat is hoe de apparatuur tot in de jaren 70 ook gemaakt werd. Daarna is de zelfdragende carrosserie ontwikkeld. Die heeft geen eigen frame meer, is in complete toestand veel stijver dan een chassis, maar haal niet een dak of ander schutplaat weg, want het wordt zo slap als een velletje papier omdat het verband eruit is.

Plastics hebben bovendien nog de prettige eigenschappen dat het nauwelijks of niet een resonantiefrequentie heeft, het elektrisch isolerend is en in veel vormen en kleuren geproduceerd kan worden.
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 22 november 2017 @ 14:50:
[...]

offtopic:
Hier in Gelderland-Zuid kost een eengezins vrijesectorwoning (3 slaapkamers) tussen EUR 750 en EUR 1.200 per maand. Wil je in het centrum van Arnhem of Nijmegen wonen, dan betaal rond de EUR 1.000 voor een appartement met 3 slaapkamers.

[...]

Dat.

Vintage-apparatuur is nog zo ontworpen dat het gerepareerd kan worden. Condensatortje defect? Twee puntjes soldeer en er zit een nieuwe op. Kost maar een paar euro (met verzendkosten), maar je kunt het zelf.

Bij latere apparatuur heb je daar alweer een SMD-soldeerstation (en de bijbehorende vaardigheden) nodig of moet de hele print vervangen worden (tegen flinke kosten). Soms is het product zelfs helemaal niet meer te repareren.
Ander puntje, componenten waren toen ook duurder, dus één elco vervangen kon aan materiaal al rustig 1 à 2 gulden kosten. Printplaten waren duurder om te produceren en er zat veel meer handwerk in de productie. Even een printje vervangen deed je dus niet zo snel. Met de huidige technieken kost een printplaat aan materiaal nog maar enkele tientjes (als er geen dure microprocessors of FET's op zitten), de grootste kosten zitten in de R&D voorafgaand. Gecombineerd met dat het moderne elektronica extreem klein is worden, de boards meer dan eens uit 3 of meer lagen bestaan en IC's extreem veel binnen hebben, maakt dat reparatie domweg amper meer te doen is, teveel tijd kost en te hoog risico geeft op vervolgstoringen. Dus trekken ze liever een complete print eruit en vervangen die door een nieuwe. En dat wordt alleen maar erger, nu SoC's steeds normaler worden en op wat randelektronica na alles in één chip gebeurd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Laatst online: 06-09 07:56
Videopac schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:21:
Niet alles van vroeger was/is beter: vergeet niet dat de betere audio-apparatuur / auto's / ... nu nog te krijgen zijn, maar de slechtere spullen allang overleden zijn. Dat geeft een vertekend beeld. In de jaren '80 waren midisetjes erg in de mode: die zie je nu nergens meer. En dat heeft een reden.
Erger me ook altijd aan dat vertekende beeld dat "vroeger alles beter was". Specifiek op het gebied van audio is het zelfs volkomen onzin. Voor een paar euro heb je tegenwoordig een prima USB geluidskaart, en een klasse D versterker. Prima geluidskwaliteit, verbruikt weinig energie en wordt niet warm. Dat helpt enorm in de degelijkheid en de prijs.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1yLP6LXXXXXcZaXXXq6xXFXXXi/SA9027-ES9023-24BIT-96KHZ-Asynchronous-USB-DAC-HIFI-Sound-Decoder-with-Case.jpg_640x640.jpg
Bv zo'n USB unit met ES9023 DAC, kost 25 eu inclusief verzending, en ik weet uit ervaring dat het een heel stuk beter klinkt dan de Philips CD951 die hierboven bejubeld wordt.

"Vintage" audio vind ik vooral leuk, omdat je met versterkers etc. kan spelen die nieuw enorm ver boven je budget zaten. Als ik het geld had, zou ik liever met een nieuwe Accuphase draaien, maar die kosten meer dan ik nu aan een auto wil uitgeven. Zo'n high-end bak die vandaag de dag nog €1000 waard is, klinkt misschien geen eens beter dan een moderne versterker van €1000, maar is natuurlijk wel veel luxer en mooier om te zien.

• rcor
deepbass909 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 01:22:
[...]

Plastic is ook niet per definitie slecht hè. Dat het in de jaren 70 amper gebruikt werd, kwam eerder omdat het toen nog (steeds) een relatief nieuw en duur materiaal was. Het is niet toevallig dat juist in de jaren 80 plastics zoveel opkwamen, het werd veel goedkoper en beter te verwerken.

En zolang in een apparaat de onderdelen waar stijfheid echt noodzakelijk is, de stijfheid maar gegarandeerd kan worden, boeit het weinig dat de rest slap plastic is. Bovendien voelt het meestal pas echt slap na het openen van het apparaat, omdat dan het verband wegvalt. Vergelijk het met de twee verschillende manieren waarop een auto gebouwd kan worden. Bij een ladderchassis komt de sterkte uit een zwaar metalen chassis dat onder de auto door loopt en waaraan alles wordt vastgemaakt. De carrosserie heeft vrijwel geen invloed op de stijfheid. Dat is hoe de apparatuur tot in de jaren 70 ook gemaakt werd. Daarna is de zelfdragende carrosserie ontwikkeld. Die heeft geen eigen frame meer, is in complete toestand veel stijver dan een chassis, maar haal niet een dak of ander schutplaat weg, want het wordt zo slap als een velletje papier omdat het verband eruit is.

Plastics hebben bovendien nog de prettige eigenschappen dat het nauwelijks of niet een resonantiefrequentie heeft, het elektrisch isolerend is en in veel vormen en kleuren geproduceerd kan worden.
Plastic heeft de nare eigenschap dat het poreus kan worden en daardoor makkelijk afbrokkelt / afbreekt (met name UV straling van zonlicht kan plastic niet tegen op de langere duur)... Er zijn vele plastic soorten en ik weet dat de ene plastic soort er meer last van heeft dan de ander, maar ik moet het toch benoemen...

Mijn CD930 van Philips had om die reden ook een defect tandwiel van plastic... Dat zou in de jaren '60 amper tot niet gebeurd zijn omdat plastic in die tijd niet bestond of amper gebruikt werd ...

Overigens kan plastic ook ernstig resoneren als je pech hebt en dempt het bij geluiden ook niet geweldig uit zichzelf... Tik maar eens op een plastic platen speler (met een gewicht van rond de 5KG) van halverwege de jaren tachtig... Meestal is het plastic niet aangepast en daarom niet goed gedempt... 9 van de 10 keer hoor je dat gewoon direct terug via je speakers als je op de behuizing tikt tijdens het afspelen van een plaat...

Vandaar dat ik ook voor een Thorens TD-318MKI gegaan ben indertijd: veel hout en een verend sub chassis om zo min mogelijk bijgeluiden via de speakers te horen te krijgen die er niet in thuis horen...

[ Voor 13% gewijzigd door rcor op 23-11-2017 11:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PJzzz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 23:12
Hobbit13 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 09:54:
[...]

Erger me ook altijd aan dat vertekende beeld dat "vroeger alles beter was". Specifiek op het gebied van audio is het zelfs volkomen onzin. Voor een paar euro heb je tegenwoordig een prima USB geluidskaart, en een klasse D versterker. Prima geluidskwaliteit, verbruikt weinig energie en wordt niet warm. Dat helpt enorm in de degelijkheid en de prijs.

[afbeelding]
Bv zo'n USB unit met ES9023 DAC, kost 25 eu inclusief verzending, en ik weet uit ervaring dat het een heel stuk beter klinkt dan de Philips CD951 die hierboven bejubeld wordt.

"Vintage" audio vind ik vooral leuk, omdat je met versterkers etc. kan spelen die nieuw enorm ver boven je budget zaten. Als ik het geld had, zou ik liever met een nieuwe Accuphase draaien, maar die kosten meer dan ik nu aan een auto wil uitgeven. Zo'n high-end bak die vandaag de dag nog €1000 waard is, klinkt misschien geen eens beter dan een moderne versterker van €1000, maar is natuurlijk wel veel luxer en mooier om te zien.
Digitaal geneuzel :P . Heb net mijn Akai GX747 afgeregeld op Recording The Masters LPR90 en ben zeer tevreden met een gemeten 25 tot 33000Hz bereik.
Nu nog even mijn nieuw gefabriceerde 2 sporen koppen in mijn compleet gerestaureerde Revox A77 zetten en afregelen en uiteindelijk al mijn vinyl op 26cm banden zetten.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nrdyeb/2017_11_26_17_18_57.jpg
free image hosting

[ Voor 6% gewijzigd door PJzzz op 29-11-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Mooie hobbyruimte. Leuk al die oude apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
Gisteren een paar B&W Matrix CM1 op marktplaats gekocht met een kapotte of niet werkende tweeter.
Heeft iemand een idee welk type tweeter dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ThijsM schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:18:
Gisteren een paar B&W Matrix CM1 op marktplaats gekocht met een kapotte of niet werkende tweeter.
Had je zelf al gegoogled?

Of op eBay gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ThijsM schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:18:
Originele onderdelen:

Hele assembly: http://www.speakerrepairs...10000076&aid=4012&lang=en

Alleen de unit zelf: http://www.speakerrepairs...10000076&aid=4823&lang=en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
Ja. Mijn verwarring zit hem erin dat ik niet zeker ben of dit dezelfde tweeter is als de in de nieuwere types gebruikt word. Ik denk namelijk van niet.
Op internet ook een ander forum tegen gekomen waar iemand dezelfde vraag heeft en hier uiteindelijk geen antwoord op weet te vinden.

Het lukte mij niet om gemakkelijk bij de tweeter te komen aangezien het filter en strak tegenaan vastgezet zit met metalen spikes. Wellicht toch maar proberen om dit los te krijgen... Moet er hoe dan ook toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:34

Stoney3K

Flatsehats!

PJzzz schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:42:
[...]

Digitaal geneuzel :P . Heb net mijn Akai GX747 afgeregeld op Recording The Masters LPR90 en ben zeer tevreden met een gemeten 25 tot 33000Hz bereik.
Een GX747, sweet. Ik wil zelf nog altijd heel graag een keer een GX77 op de kop tikken, maar dat is meer voor de looks van het apparaat.

Ik heb hier wel nog een Teac 2300SD staan waar ik een keer wat tijd in moet steken, waarschijnlijk is de versterker voor de wiskop en de opnamekop overleden. Afspelen doet ie prima, opnemen niet meer.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:02

Daniel36

vernieuwde formule

Zahariac schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:28:
Ook mij maar eens melden in dit topic. Afgelopen weekend voor 2 tientjes een Denon PMA 720 uit +/- 88 op kunnen pikken. Eerste keer aansluiten gaf nog wat rommelig geluid, en speelde alleen af via CD direct. Daarna opengetrokken en maar eens kijken. Kon niks bijzonders vinden, dus moest wel aan de selector liggen (zitten 3 standen op: subsonic, normal en cd direct). Beetje contactspray en schoongeblazen. Daarna nog even de overige potmeters dezelfde behandeling gegeven.

Alles droog laten worden, weer aansluiten en voila! Prachtig geluid. Speelt heel wat beter als mijn huidige Denon AVR 3310 O+. Ik heb het vintage virus dus te pakken >:) . Ik ga nu opzoek naar leuke speakertjes voor erbij.

[afbeelding]
Crappy avond foto

Alleen een vraag aan de kenners hier. Hoe krijg je zware nicotinelucht uit een versterker? Hij heeft in een kroeg gestaan zo ruikt het :(
Mooi! Ik ben een liefhebber van de Denon spullen uit die jaren.
Zelf ook een Denon set gehad toentertijd en helaas verkocht in een vlaag van...

Geen tip helaas.

Wel een vervelende situatie met mijn semi vintage receiver, daar is gisteren een vaas met water en bloemen tegenaan gespetterd...
Onmiddellijk de stekker eruit gehaald en drooggemaakt en sindsdien staat hij te drogen.
Als ik vanmiddag de moed heb ga ik hem voorzichtig nakijken en weer aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Zahariac in Computer schoonmaken / ontdoen van rooklucht wordt IPA spray aanbevolen. Isopropanol dus. En of jet nou een PC of een versterker is, electronica is electronica :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
The Eagle schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:58:
@Zahariac in Computer schoonmaken / ontdoen van rooklucht wordt IPA spray aanbevolen. Isopropanol dus. En of jet nou een PC of een versterker is, electronica is electronica :)
Dank voor de tip!

Merk trouwens wel dat de schakelaar die de problemen gaf nog wel wat gekraak geeft als je er aan draait. Misschien toch een keer loshalen en in een ultrasoonreiniger gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:58:
Nope, electronica < elektronica.

van Dale is een bitch ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ja dat weet ik en ik zag het toen ik het typte. Maar in dit geval /care.
Toen ik op school zat mocht beiden nog. Deal with it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Zijn er Akai tapedeck gebruikers die ook zelf monteren (met een scheermes / scalpel en het speciale plakband)?

Ik vond bij een verhuizing nog een Akai montage plateau'tje, een stukje doorzichtig perspex waar je een tape kunt inleggen en vervolgens kunt snijden en plakken. Als iemand dat kan gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
joopv schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:59:
Zijn er Akai tapedeck gebruikers die ook zelf monteren (met een scheermes / scalpel en het speciale plakband)?

Ik vond bij een verhuizing nog een Akai montage plateau'tje, een stukje doorzichtig perspex waar je een tape kunt inleggen en vervolgens kunt snijden en plakken. Als iemand dat kan gebruiken...
Echt monteren doe ik niet, maar ik heb wel een bandrecorder en gebruik zelf dit soort tools om de aanloop / uitloop tape te vervangen als dit nodig is...
Het betreft deze twee tools:
Afbeeldingslocatie: http://www.mfbfreaks.com/wp-content/uploads/2014/02/AMB_SB14.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/236x/ae/4f/77/ae4f77e319aaf385a82e0343bb41dc37--hobby-box-tape.jpg

Met een hobby mesje snij ik de tape door midden om er vervolgens een nieuwe aanloop en uitloop tape aan te maken... Deze voorzie ik aan de uitloop zijde van een stukje schakelfolie, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.mfbfreaks.com/wp-content/uploads/2017/01/schakelfolie.jpg
Dit om ervoor te zorgen dat de auto reverse functie goed zijn werk kan doen op mijn Akai GX-225D bandrecorder...

Ze zijn erg handig om achter de hand te hebben in ieder geval...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 06-12-2017 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Laatste tijd bezig met 2 fijne decks: de Technics RS-B555 en RS-B565.

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/GOT/RS-B555.jpg

Budget decks, maar (zeker als afspelers) erg goed geluid. Simpel mechaniek; direct drive capstan, tandwielen op het spoelen en lage wow & flutter.

Drupje olie en hier en daar een likje vet en ze gaan weer jaren mee.
(enige minpunt: standbystand is 3 Watt)

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 10-12-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zijn zo te zien opeenvolwgende types. Waar zitten hem de vschillen in? Kan nooit heel erg veel zijn of wel? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
Gisteren een leuk setje Philips 22rh453 speakers op de kop getikt voor een appel en een ei. Leuk voor de vintage set op zolder. Ik vind ze helemaal niet verkeerd klinken eigenlijk, hoewel het middengebied wat achterblijft en het hoog een tikkie aanwezig. Maar voor casual luisteren: meer dan prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

The Eagle schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:30:
Zijn zo te zien opeenvolwgende types. Waar zitten hem de vschillen in? Kan nooit heel erg veel zijn of wel? :)
De B565 heeft PXS condensatoren (ik ken ze niet; snufje van Technics?); die zouden een beter geluid geven. Maar die hebben een minder lange levensduur. Dus een handjevol condensatoren in het signaalpad zijn vervangen.
Verder zijn ze identiek. Vooral de afwezigheid van rubber is erg fijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 19:05
Een Kenwood-A82 versterker met afstandsbediening.
Een wat afwijkend model met een breedte van 36cm en diepte van 37 cm.

(plaatje van internet)
Afbeeldingslocatie: http://e-hifi.pl/gallery/HR/Kenwood_TRIO_A-82_c4f0e6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

36cm is / was een standaardbreedte :)
Maar leuk spul :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kingmace
  • Laatst online: 20:47
Mijn laatste aankoop, een Realistic LV-10 koptelefoon uit 1974.

Is identiek aan de Koss HV/1. Er zit een enorme warme bass in deze koptelefoon, hij mist alleen een beetje in het hoog. Earpads (waren volledig vergaan) en snoer zijn niet origineel, Earpads had ik nog liggen en zijn afkomstig van een moderne Sony maar zitten super comfortabel en passen precies erop.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MTTjS0V6/2017-12-23-00070.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/j5FndW4z/2017-12-23-00071.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SRY2XygH/2017-12-23-00072.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k5wtzYVY/2017-12-23-00074.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zijn er mensen die @Verwijderd in Technics SU-Z1 ff kunnen helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Trichoglossus over die Kenwoods ging het verhaal dat de cd ingang wat hoog af-filterde. De tuner ingang zou helderder klinken. Mooie versterker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:14
The Eagle schreef op maandag 25 december 2017 @ 14:48:
Zijn er mensen die @Verwijderd in Technics SU-Z1 ff kunnen helpen? :)
Ik heb er zelf 1 maar nooit gekeken of ik die kon vervangen. Heb nu ook geen tijd om te kijken. Ga straks een paar dagen er tussen uit. Kan pas eerste week van januari even kijken hoe het in elkaar zit.

mijn pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Niet heel relevant verder want heb ze noch gekocht, beluisterd of de specs bekeken, maar omdat ze er behoorlijk vintage (en ratty) uitzagen kon ik vanmiddag bij de kringloop de verleiding niet weerstaan om een fotootje te maken van de onderstaande (zelfbouw-) speakers.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4686/24585298917_9b6df8bb05_c.jpg

Toch wel benieuwd of hier (ondanks de looks) toch nog een behoorlijk geluid uit zou kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Kopen... kopen...kopen... niet .... kijken.... kijken.... kijken.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

route99 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 17:14:
Kopen... kopen...kopen... niet .... kijken.... kijken.... kijken.... :+
Haha, helaas staat de berging al iets te vol met zooi van yesteryear die ik wil bewaren, maar momenteel niet kan gebruiken bij gebrek aan ruimte in m'n appartement. En gezien het formaat van deze bad boys heb ik ze om die reden toch maar laten staan 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zojuist mijn pm75 ingepakt en op transport gezet naar de dokter... even helemaal doorsolderen / relais vervangen en wat verder nog nodig mocht blijken. Heb de gietijzeren panelen maar thuis gelaten anders bleef ik niet onder de 20KG :)
Hierna zal hij inderdaad weer jaren mee mogen draaien!

en dan zijn er mensen die beweren dat mijn klasse D vsx 510 hetzelfde presteert...nou niet dus....

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 02-01-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
Leuk topic! :)

Ik heb een Rotel RA-985BX staan waarvan de capacitors geploft zijn. Ik heb wel nieuwe (uit China) liggen maar nog niet de zin gehad om ze te vervangen.

Verder nog wat ander rommel staan van 20+ jaar oud zoals cassette deck, CD speler en meer.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ballebek schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 18:24:
Leuk topic! :)

Ik heb een Rotel RA-985BX staan waarvan de capacitors geploft zijn. Ik heb wel nieuwe (uit China) liggen maar nog niet de zin gehad om ze te vervangen.

Verder nog wat ander rommel staan van 20+ jaar oud zoals cassette deck, CD speler en meer.
Foto's? Altijd leuk...

Pagina: 1 ... 69 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6