My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!
Your Friendly Neighborhood Moderator
Of omdat mensen het "lekkerder" vinden klinken op goedkopere installaties. Waar vaak mensen toch op luisteren.Jorgen schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:30:
Je snapt ook niet waarom mensen de muziek kapot mixen. Ja, waarschijnlijk om ruimte/bandbreedte te besparen, maar voor de luisteraars is het niks.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Misschien wat off topic, maar na de verhalen van Bart2005 kon ik het niet laten om ook even wat inelkaar te zetten.
Hoe meer hoe beter. :-)Coenen schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:17:
Vandaag ook maar weer eens m'n tuner aangesloten, Toch wel weer leuk. Ik had ook nog een klein 3 meter zendertje liggen, aangesloten op m'n PC met een software stereocoder en gaan. M'n eigen muziek op m'n tuner plus via de RDS de track info.
Misschien wat off topic, maar na de verhalen van Bart2005 kon ik het niet laten om ook even wat inelkaar te zetten.
Ik heb e.e.a. nu goed draaien. Het probleem is dat de omroepzender slechts tot 1 watt terug te regelen is. Als ik dat op een dipool doe komt het 10 kilometer verder nog op de autoradio binnen. Op een dummy-load komt het beneden niet binnen op de tuner. Lastig. Je wilt het binnenshuis maar absoluut niet verder. Wegens de hoge boetes...
Ik heb het nu zo dat het buiten voor de deur op de autoradio als ruist. In stereo dan. Binnenshuis is de ontvangst ruisvrij stereo. Met een sound waar ik helemaal blij van word. Dat is mooi dus. Het gaat nu zo met 25 meter RG59 coax op een rol, 5 meter uitgerold met de dummy-load daarop. Dat stukje kabel straalt voldoende uit voor de ontvangst in huis. Ik vind dat FM-geluid zo geniaal. Wegens nostalgische redenen. Het is een heel omslachtig systeem natuurlijk om je eigen muziek te kunnen beluisteren. Men (familie...) verklaart mij voor gek. Al dat gedoe. Maar ik ben er zeer blij mee.
Edit: net even geprobeerd. Op de autoradio reikt het nog ongeveer een kilometer ver voor dat het echt wegvalt. Dat moet nog iets minder.
Ook weer iets heel mooi geschoord (allen het onderste ding... Denon TU-900):

In mint conditie behalve dan een behoorlijk ergerlijk krasje linksonder. Hij werkt als nieuw. In principe ga ik het afregelen indien nodig. Maar dat is met deze beauty niet nodig. Klinkt echt geniaal. Die spullen daarboven heb ik niet maar wil ik nog wel eens. Dat vintagespul is heel mooi.
Als je die foto bekijkt dan zie je dat die tuner breder is dan de rest. Er zal ongetwijfeld een even brede versterker bij gehoord hebben. Maar welke dat is is mij niet duidelijk. De tuner is iets van 52 cm (!) breed. Dat is zeer afwijkend van alles wat er bestaat.
[ Voor 26% gewijzigd door Bart2005 op 07-10-2017 18:59 ]
Nog niets momenteel. Wat dipolen binnenshuis. Ik ben uit de school van de 8-elements Fuba's enzo. Die worden niet meer gemaakt. Ik ben wel aan het nadenken over iets moois.blissard schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:44:
@Bart2005 prachtig dat je zo enthousiast bent over fm. Ik neem aan dat je niet alleen je eigen zender ontvangt. Wat voor antenne heb je voor je overige ontvangst.

Ik was al langere tijd aan het zoeken op Marktplaats voor deze of de 931, maar de vraagprijzen van rond de 100 euro waren me veel te hoog. Hoge verzamelwaarde toch kennelijk deze apparaten als je bedenkt dat ze geen moderne aansluitingen (m.n. HDMI) hebben, en voor de huidige AV doeleinden dus niet geschikt zijn.
Uiteindelijk 45 euro voor betaald, aan de buitenkant krasloos (het krasje rechtsonder de treble knop heb ik denk ik tijdens het transport zojuist veroorzaakt

Daarmee komt m'n 'retro' 900 setje dus op:
- DCC 900 DCC speler ('92)
- FT 930 tuner ('93)
- FA 930 versterker ('93)
- CD 931 CD speler ('94)
en ben ik helemaal tevreden. De rebranded Dual platenspeler die soort van bij de 900 serie aansluit lijkt me nauwelijks te vinden, en als ik dat al doe zal ie zeer aan de prijs zijn naar wat ik hoor, zal ik t.z.t. dus een keer een alternatief voor moeten vinden, naast een paar geschikte speakers, bij voorkeur uit hetzelfde tijdperk.
Als ik geen complete Pioneer set uit die tijd had staan kwam er ook een 900 lijn. Beiden mag van mij ook, maar van mijn vriendin niet
En de verzamelwaarde valt wel mee. Spul is gewoon niet zo heel veel verkocht. Philips had een apart design tov de rest (anthraciet tov zwart cq zilver) dus je kon het qua looks maar moeilijk mixen met apparatuur reeds in bezit of layer te kopen. De versterkers zelf zijn wel vrij krachtig, dus die behouden hun waarde wel. Een FA930 durf ik rustig flinke hedendaagze zuilen aan te hangen, trekt ie makkelijk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Goed dat je dat nog even toevoegt inderdaad. Had nog niet nagedacht over wat ik erop zou (willen) aansluiten, maar zullen i.v.m. ruimtegebrek (heb al een set met zuilen in m'n huismaker staan) in eerste instantie waarschijnlijk niet groter zijn dan monitor of bookshelf speakers.The Eagle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:28:
[...]
Een FA930 durf ik rustig flinke hedendaagze zuilen aan te hangen, trekt ie makkelijk
Wel getriggerd om even de specs van de 930 even op te zoeken, volgens HiFi Engine:
Power output: 50 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.09%
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 83dB (MM), 100dB (line)
Output: 150mV (line)
Digital inputs: coaxial
Dimensions: 435 x 124 x 300mm
50 watt per kanaal bij 8Ω lijkt me in dit geval meer dan genoeg idd.
Weet dat Grundig op een gegeven moment rebrandend Philips spul verkocht, niet dat dat nog tot halverwege jaren 90 het geval was.
Wat Philips zelf zegt qua (alle!) specs: http://www.mfbfreaks.nl/f.../imagepages/image255.htmlWeemism schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:41:
[...]
Goed dat je dat nog even toevoegt inderdaad. Had nog niet nagedacht over wat ik erop zou (willen) aansluiten, maar zullen i.v.m. ruimtegebrek (heb al een set met zuilen in m'n huismaker staan) in eerste instantie waarschijnlijk niet groter zijn dan monitor of bookshelf speakers.
Wel getriggerd om even de specs van de 930 even op te zoeken, volgens HiFi Engine:
Power output: 50 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.09%
Input sensitivity: 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 83dB (MM), 100dB (line)
Output: 150mV (line)
Digital inputs: coaxial
Dimensions: 435 x 124 x 300mm
50 watt per kanaal bij 8Ω lijkt me in dit geval meer dan genoeg idd.
75 watt per kanaal IEC 4
185 watt per kanaal muziekvermogen 8 ohm
240 watt per kanaal muziek vermogen 4 ohm
Die IEC is de meest representatieve natuurlijk, maar aangezien je bij normaal gebruik slechts een paar watt verstookt en bij pieken ook niet zoveel kun je dr prima wat leuks aan hangen
Moest ff zoeken btw, de FA930 is maar een of twee jaar gemaakt, daarna werd het de FA931. Vrijwel zelfde specs maar China ipv België
[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 08-10-2017 21:59 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Nog een aardig verschil in specs ten opzichte van wat ik had gevonden, maar lijkt me dat die van Philips zelf idd dan de meest betrouwbare zijn.The Eagle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:58:
Wat Philips zelf zegt qua (alle!) specs: http://www.mfbfreaks.nl/f.../imagepages/image255.html
75 watt per kanaal IEC 4
Die IEC is de meest representatieve natuurlijk, maar aangezien je bij normaal gebruik slechts een paar watt verstookt en bij pieken ook niet zoveel kun je dr prima wat leuks aan hangen
Moest ff zoeken btw, de FA930 is maar een of twee jaar gemaakt, daarna werd het de FA931. Vrijwel zelfde specs maar China ipv België
Blij dan wel ook dat ik de FA 930 heb, zeker als de specs zo goed als hetzelfde zijn heb ik denk ik toch liever een ouderwets in de lage landen in elkaar gezet apparaat dan een uit China. Van wat ik ervan begreep zijn die eerste generatie toestellen uit de EU/Japan doorgaans toch het degelijkst (en voor de kostenbesparingen begonnen).
[edit]
Ik kende wel nog deze set uit begin jaren 90 van Grundig (R210) die wel wat designkenmerken van de 900 serie heeft:The Eagle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:58:
@Raymond heb je daar een linkje van? Ken het niet, wel nieuwsgierig
Weet dat Grundig op een gegeven moment rebrandend Philips spul verkocht, niet dat dat nog tot halverwege jaren 90 het geval was.
[...]

Misschien dat @Raymond daar op doelt?
[ Voor 112% gewijzigd door Weemism op 08-10-2017 22:40 ]
Ik bedoelde de fine-arts serie (hoewel die lijn die Weemism noemt idd beter lijkt).
Versterker:
https://www.hifiengine.com/manual_library/grundig/v4.shtml
Zie nu trouwens dat de datasheet die je linkte de FR 910, FR 910 en FR 940 betreft, allemaal receivers trouwens, dus inclusief tuners, niet de FA 930 die geen tuner ingebouwd heeft. Denk dat ik dan toch het beste de specs volgens HiFi engine kan aanhouden voor de veiligheid?The Eagle schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:58:
@Raymond heb je daar een linkje van? Ken het niet, wel nieuwsgierig
[...]
Wat Philips zelf zegt qua (alle!) specs: http://www.mfbfreaks.nl/f.../imagepages/image255.html
75 watt per kanaal IEC 4
[...]
[edit]
De FA 930 stond op de pagina vóór dan die welke was gelinkt, met inderdaad de specs die je eerder aangaf.
[ Voor 9% gewijzigd door Weemism op 09-10-2017 09:44 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik vind het eigenlijk niet bij de gangbare shops, Conrad, Reichelt e.d.
Ik denk aan Panasonic en Nichicon elco's bijvoorbeeld.
[ Voor 13% gewijzigd door mountainbiker op 09-10-2017 11:40 ]
mountainbiker
Ik bestel mijn elco's meestal bij deze jongens uit Duitsland.mountainbiker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:38:
Waar kopen jullie goede kwaliteit vervangings elco's in de hogere capaciteiten (8.200 microF- 10.000 microF 45 - 50 Volt) voor een redelijke prijs?
http://www.banzaimusic.com/Electrolytics/
Voor de grotere jongens Nichion KS of Panasonic TSHA.
[ Voor 5% gewijzigd door kingmace op 09-10-2017 12:50 ]
Bekendste op dat gebied, en waar veel techneuten bij zweren, is mouser.com. Heb er zelf destijds ook heel specifieke elco's besteld voor de restauratie van m'n DCC speler. Ze hebben zo'n beetje alle denkbare componenten (ook de merken die jij noemt), en zijn snel met de verzending (in mijn geval kwamen ze uit de VS binnen drie dagen binnen, maar zie dat ze ook vanuit de EU opereren).mountainbiker schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:38:
Waar kopen jullie goede kwaliteit vervangings elco's in de hogere capaciteiten (8.200 microF- 10.000 microF 45 - 50 Volt) voor een redelijke prijs?
Enige nadeel vond ik de verzendkosten die, als je voor een betrekkelijk weinig componenten nodig hebt, in verhouding hoog zijn.
1. De Onkyo T-407/T-4850 (is dezelfde). Verrassende winnaar en weet als enige een prima signaal met lichte stereoruis te maken.
2. Hitachi FT-8000 (net aan "genietbaar" in stereo)
3. Denon TU-701 (niet genietbaar)
4. Denon TU-900 (idem)
De nummers 3 en 4 toch wel op behoorlijke afstand. Ik had daar toch wel iets meer van verwacht. Prima van de Onkyo. En dan te bedenken dat de T-407 niet eens een topmodel is van dit merk. Toch ook eens op zoek naar de T-4711 of T-9900, T-9990. :-). Wel moet gezegd worden dat de Onkyo veel intelligentie aan boord heeft om het signaal automatisch zo goed mogelijk te maken. Dan lukt zeer goed. Op pure geluidskwaliteit bij een goed signaal wint de TU-900. Maar dat is erg subjectief natuurlijk.
Ook opvallend dat een antenne buitenshuis toch behoorlijk veel scheelt. Van net aan ruisvrij mono naar stereo met een licht ruisje is toch een factor 15 a 20 keer sterker signaal als je naar de microvolts kijkt.
Zijsprongetje: ik las vanmiddag een technisch artikel over de gevoeligheid van tuners: als de "ruisvloer" van de omgeving hoger ligt dan het ruisgetal (NF) van de ingangstrap (vaak een MOSFET) dan doet dat lage ruisgetal (vooral de vroeger peperdure GaAsFET heeft een zeer laag ruisgetal) er niets toe. Je zult geen verschil kunnen merken tussen een heel gevoelige ingangstrap en een minder gevoelige. Omdat het ruisgetal van beide onder de omgevingsruis ligt en die dus niet kunnen verbeteren. Theoretisch doet de gevoelige het wel beter maar dat signaal wat wel degelijk bestaat (bij de ene wel en bij de andere niet..) gaat in de omgevingsruis verloren. Wat experimenten uit het verleden bevestigt. Eindelijk verklaard.
Moet wel even vermeld worden dat het hier om zeer zwakke signalen gaat enkel interessant voor de DX'er.
[ Voor 45% gewijzigd door Bart2005 op 09-10-2017 19:43 ]
mountainbiker
De CD show vroeger was wat dat betreft genieten. Nummers die van A to Z werden afgespeeld in goede kwaliteit zonder onnodig gezever erbij....LangTall schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:04:
Ik heb radioopnames uit 1983 - 1985, en die klinken gewoon goed. Als ik die dan naast een rerun van hetzelfde zet uit pak 'm beet 1999 zet zijn die laatste echt om te huilen. Totaal plat gecompressed.
Klopt, gloeilamp en geen LED.Weemism schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:57:
Enig puntje (wat ik van tevoren wist) is dat het lampje (wat volgens de verkoper een mini gloeilampje en geen LED is) achter de tuner input indicator kapot is, maar ik hoop dat die relatief eenvoudig te vervangen is (tips welkom overigens).
12V/80mA, diameter 4mm. AST verkoopt deze: http://www.astelectronica...=LMD12V80&SiteLanguage=NL
Vervangen door LED kan overigens ook prima; er zijn mensen die dat hebben gedaan. Blauwe LEDs geven echter wel een andere kleur (en te fel, dus terugregelen is aan te raden).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dank, ik heb er nu gelijk maar 6 besteld, kostte in totaal €9,61 inclusief verzending, kan ik ze gelijk allemaal vervangen. Kans is dat nu er een kapot is, de rest over niet al te lange tijd zal volgen.Heroic_Nonsense schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:55:
[...]
Klopt, gloeilamp en geen LED.
12V/80mA, diameter 4mm. AST verkoopt deze: http://www.astelectronica...=LMD12V80&SiteLanguage=NL
Vervangen door LED kan overigens ook prima; er zijn mensen die dat hebben gedaan. Blauwe LEDs geven echter wel een andere kleur (en te fel, dus terugregelen is aan te raden).
Binnen zijn niet alleen de signaalsterktes lager vanwege de bebouwing, maar er heerst ook een stoornevel van alle electronische rommel zoals ledverlichting, switchedmode adaptertjes en processortjes die tegenwoordig overal in zitten. Zet je antenne altijd op een zo groot mogelijke afstand van die stoornevel.Bart2005 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:27:
Vandaag even een zeer bescheiden "Vintage Tuner Shootout" gedaan. Te onvangen station: LOVE Radio uit Volendam (106.6). Uitzendend met een bescheiden 20 watt. Hemelsbreed iets minder dan 30 kilometer. Op een dipool binnenshuis is die net aan in mono met veel ruis te ontvangen. Op een dipool op het balkon op een meter of 6 hoogte ontvangen alle tuners in stereo met veel verschillen:
[....]
Moet wel even vermeld worden dat het hier om zeer zwakke signalen gaat enkel interessant voor de DX'er.
Probeer voor de grap eens zoveel mogelijk groepen in je huis spanningsloos te maken en luister dan nog eens.
Toen ik nog aan dx deed had ik een 6 elements WISI FM antenne op het dak van een flat staan, op een roteerbare mast.
Daarmee luisterde ik (vanuit Eindhoven) naar RTL uit Luxemburg op 97.0 MHz, terwijl IJsselstein op 96.8 er vlak naast op zichtafstand stond (staat) te blazen met een signaal wat een factor 10000 sterker is.
De WISI leed aan haaruitval (de elementen kletterden een voor een uit de antenne op het dak), de polarisatie veranderde van horizontaal naar verticaal, dus de inmiddels nutteloze antenne ging van het dak en is niet meer teruggekomen.
Is QRP geen leuke hobby voor je?joopv schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:16:
Toen ik nog aan dx deed had ik een 6 elements WISI FM antenne op het dak van een flat staan, op een roteerbare mast.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Fuba was wel het bazenmerk, ja. Net even op veilingkijker gekeken, maar die worden tweede hands ook niet aangeboden. Wel een 5-elements nieuw op Amazon.de: https://www.amazon.de/Fub...ichtantenne/dp/B002KDKMR6Bart2005 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 00:34:
[...]
Nog niets momenteel. Wat dipolen binnenshuis. Ik ben uit de school van de 8-elements Fuba's enzo. Die worden niet meer gemaakt. Ik ben wel aan het nadenken over iets moois.
Al eerder genoemd, maar mijn favoriete tuner-informatiesite is: http://www.fmtunerinfo.com/. Beschrijving en vergelijking van heel veel FM tuners!Bart2005 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:27:
Vandaag even een zeer bescheiden "Vintage Tuner Shootout" gedaan. Te onvangen station: LOVE Radio uit Volendam (106.6). Uitzendend met een bescheiden 20 watt. Hemelsbreed iets minder dan 30 kilometer. Op een dipool binnenshuis is die net aan in mono met veel ruis te ontvangen. Op een dipool op het balkon op een meter of 6 hoogte ontvangen alle tuners in stereo met veel verschillen:
1. De Onkyo T-407/T-4850 (is dezelfde). Verrassende winnaar en weet als enige een prima signaal met lichte stereoruis te maken.
2. Hitachi FT-8000 (net aan "genietbaar" in stereo)
3. Denon TU-701 (niet genietbaar)
4. Denon TU-900 (idem)
De nummers 3 en 4 toch wel op behoorlijke afstand. Ik had daar toch wel iets meer van verwacht. Prima van de Onkyo. En dan te bedenken dat de T-407 niet eens een topmodel is van dit merk. Toch ook eens op zoek naar de T-4711 of T-9900, T-9990. :-). Wel moet gezegd worden dat de Onkyo veel intelligentie aan boord heeft om het signaal automatisch zo goed mogelijk te maken. Dan lukt zeer goed. Op pure geluidskwaliteit bij een goed signaal wint de TU-900. Maar dat is erg subjectief natuurlijk.
Ook opvallend dat een antenne buitenshuis toch behoorlijk veel scheelt. Van net aan ruisvrij mono naar stereo met een licht ruisje is toch een factor 15 a 20 keer sterker signaal als je naar de microvolts kijkt.
Zijsprongetje: ik las vanmiddag een technisch artikel over de gevoeligheid van tuners: als de "ruisvloer" van de omgeving hoger ligt dan het ruisgetal (NF) van de ingangstrap (vaak een MOSFET) dan doet dat lage ruisgetal (vooral de vroeger peperdure GaAsFET heeft een zeer laag ruisgetal) er niets toe. Je zult geen verschil kunnen merken tussen een heel gevoelige ingangstrap en een minder gevoelige. Omdat het ruisgetal van beide onder de omgevingsruis ligt en die dus niet kunnen verbeteren. Theoretisch doet de gevoelige het wel beter maar dat signaal wat wel degelijk bestaat (bij de ene wel en bij de andere niet..) gaat in de omgevingsruis verloren. Wat experimenten uit het verleden bevestigt. Eindelijk verklaard.. Nu nog uitzoeken hoe de ruisvloer van de omgeving te bepalen is.
Binnen is bij veel huizen onder/in beton = kooi van Faraday.joopv schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:16:
[...]
Binnen zijn niet alleen de signaalsterktes lager vanwege de bebouwing, maar er heerst ook een stoornevel van alle electronische rommel zoals ledverlichting, switchedmode adaptertjes en processortjes die tegenwoordig overal in zitten. Zet je antenne altijd op een zo groot mogelijke afstand van die stoornevel.
Probeer voor de grap eens zoveel mogelijk groepen in je huis spanningsloos te maken en luister dan nog eens.
Daarmee luisterde ik (vanuit Eindhoven) naar RTL uit Luxemburg op 97.0 MHz, terwijl IJsselstein op 96.8 er vlak naast op zichtafstand stond (staat) te blazen met een signaal wat een factor 10000 sterker is.
De WISI leed aan haaruitval (de elementen kletterden een voor een uit de antenne op het dak), de polarisatie veranderde van horizontaal naar verticaal, dus de inmiddels nutteloze antenne ging van het dak en is niet meer teruggekomen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik had vroeger ook een 5-elements buitenantenne met rotor. Ontvangst was echt super en 300x beter dan zo'n 300 Ohms draadantenne of de kabel.joopv schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 10:16:
[...]
Binnen zijn niet alleen de signaalsterktes lager vanwege de bebouwing, maar er heerst ook een stoornevel van alle electronische rommel zoals ledverlichting, switchedmode adaptertjes en processortjes die tegenwoordig overal in zitten. Zet je antenne altijd op een zo groot mogelijke afstand van die stoornevel.
Heb zo nu en dan een folded dipole in de mast, richting Aurich en dat maakt al een verschil, horizontaal gepolariseerd.
Edit:
Bij mijn ouders thuis een draaibaar 3 El. FM antenne aan het plafond en dat was toen al veel beter dan zo'n verrot CAI systeem.
Pff vanuit gaande dat het een 4 El. antenne was, is dat toch schijnbaar niet zo...
[ Voor 27% gewijzigd door PE4000 op 12-10-2017 13:11 ]
Verkopen en normale speakers kopen? Bose wil toch niemand naar luisteren...jocd schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:53:
Ik heb onlangs een setje Bose 501 speakers op de kop getikt.
Ik ruik volgens mij een trol, maar zo niet ben ik wel benieuwd naar je toelichting op die bewering.Rusky schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:31:
[...]
Verkopen en normale speakers kopen? Bose wil toch niemand naar luisteren...
Heb overigens nog nooit iets van Bose gehad, maar dat heeft meer te maken met het prijssegment van dat merk.
Bose klinkt erg vlak. Meer voor in een kroeg waar het hard moet en niemand op de geluidskwaliteit let.Weemism schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 16:37:
[...]
Ik ruik volgens mij een trol, maar zo niet ben ik wel benieuwd naar je toelichting op die bewering.
Heb overigens nog nooit iets van Bose gehad, maar dat heeft meer te maken met het prijssegment van dat merk.
Neemt niet weg dat Bose echt wel goede speakers er tussen heeft zitten. Maar daar hoort deze 501 helaas niet tussen.
Welke zijn dat wel goed? Ze werken allemaal volgens hetzelfde systeem. Die 501's zijn trouwens erg potent. Het is "anders". Zij weten sinds jaar en dag zeer ondermaats spul nog behoorlijk klinkend te presenteren. Maar de 501 is genietbaar. En gewoon op elke willekeurige versterker.Rusky schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:26:
[...]
Bose klinkt erg vlak. Meer voor in een kroeg waar het hard moet en niemand op de geluidskwaliteit let.
Neemt niet weg dat Bose echt wel goede speakers er tussen heeft zitten. Maar daar hoort deze 501 helaas niet tussen.
Gewoon elke willekeurige versterker van een goed merk. Zij vragen weinig van de versterker. Hij hoeft geen kunststukjes te kunnen vertonen.jocd schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:53:
Ik heb onlangs een setje Bose 501 speakers op de kop getikt. Zoek er nu alleen nog een versterker bij van 50/60 watt. Ik zat zeld aan phillips Denon of onkyo te denken. Hebben jullie nog tips? Ik wil er eigenlijk minstens apparaten viad aux op aan kunnen sluiten.
Als je vintage wilt dan is deze heel geschikt:
https://www.marktplaats.n...reviousPage=mijnberichten
Prachtige meters.
Het zijn mijn eerste speakers, ik ben benieuwd hoe ze me zullen bevallen, maar heb ze eerder gehoord en vond ze toen wel echt goed. Het gaat overigens om de bose 501 II serie. Heb me laten vertellen dat dit een serie is waar Bose zijn goede naam aan ontleend heeft.Rusky schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:26:
[...]
Bose klinkt erg vlak. Meer voor in een kroeg waar het hard moet en niemand op de geluidskwaliteit let.
Voor zover ze een goede naam hebben als ik de reacties zo lees

1 voordeel dan is niet moeilijk om later een mooie upgrade te doen 😋
Maar heb je ook nog andere speakers geluisterd?
Doe niet zo autoritair. Er is geen ultieme waarheid op dat gebied. Wat er wel is is een hoop elitaire onzin. Laat hem toch gewoon. Het zijn uitstekende luidsprekers. Bedoeld voor het luisteren van muziek. En niet iets om de e-penis mee te meten.Rusky schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:05:
[...]
Men rant graag op Bose. Dat is soms wel terecht (de "melkpakjes"..). Maar die "direct reflecting" dingen zijn hartstikke leuk als je niet de hoofdprijs betaalt. Verder zijn zij niet te verslaan op het gebied van de noise cancelling hoofdtelefoons. Die zijn briljant. Dus ze doen bepaalde dingen erg goed. Koop een willekeurige versterker en ga genieten van de muziek.jocd schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:50:
[...]
Het zijn mijn eerste speakers, ik ben benieuwd hoe ze me zullen bevallen, maar heb ze eerder gehoord en vond ze toen wel echt goed. Het gaat overigens om de bose 501 II serie. Heb me laten vertellen dat dit een serie is waar Bose zijn goede naam aan ontleend heeft.
Voor zover ze een goede naam hebben als ik de reacties zo lees
pagina 6& 7...
Philips bouwpakketten 2x 40w hifi stereo versterker combi van NLl6920, NL6923, NL6924, NL240D en NL240CH
Zelf in elkaar geknutsled, houten kastje zelf gemaakt.. front paneel gekocht
Heb hem nu op zolder staan.. moet hem weer eens aansluiten, heeft het lang gedaan... 35 jaar minimaal...
Fotos van de 2x40 W heb ik (nog) niet, deze is van de 2x 25W versie, het kleinere (ook qua kast) broertje/zusjes of gender-neutrale uitdrukking hiervoor.... (uit de link boven)

Heeft op mijn eindexamenfeest v/h college aardig voluit ....het keurig de hele avond volgehouden... beetje uit de buurt van de drank gehouden....
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 13-10-2017 19:31 ]
Ik had toen wat met audiomixers en mengpanelen, vond ze zeer interessant.
Jammer genoeg was dat toen niet voor mij besteed (arme scholier, klein beetje zakgeld).
Veel later één tegengekomen op een radio beurs, maar helaas die was in een slechte staat.

foto via www
Mengpaneel extra werd me te duur.. moest ook nog boxen kopen....
Ca 1962 iig te koop, met de zeer bekende EF-buisjes. Ken de buisjes dus wel maar ik zat al meer in het transistorentijdperk, kan me niet herinneren deze pakketten ooit in de jaren 70 gezien te hebben.
Welke Bose luidsprekers heb je zelf allemaal beluisterd om tot dit oordeel te komen?Rusky schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:05:
[...]
Ik heb bij een maat van me ook die 501 (wel versie 4) gehoord ...Videopac schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 07:26:
[...]
Welke Bose luidsprekers heb je zelf allemaal beluisterd om tot dit oordeel te komen?
Die klonken nergens naar (heb ook nog met equalizer gespeeld hiermee) maar kon hem niet goed krijgen.
Vandaar mijn opmerkingen.
Ik meen te herinneren dat de 901 wel een stuk beter klonken.
Ik heb zelf de pioneer cs822a ... das mijn vergelijk materiaal ... (mocht de vraag komen)
[ Voor 9% gewijzigd door Rusky op 14-10-2017 11:09 ]
Al met al staat het en ik ben niet ontevreden over het geluid en ook zeker de looks van de apparatuur. Wellicht dat ik later de versterker nog eens vervang

[ Voor 21% gewijzigd door jocd op 14-10-2017 20:25 ]
Voor zover ik weet bestaat dat in stereo niet?
Of zit optisch een verschil in ?
[ Voor 17% gewijzigd door oldsmelly op 14-10-2017 20:45 ]
MuziekLiefhebbert
De bovenste 2 cones zouden gespiegeld aan elkaar moeten zijn. Als je naar deze set kijkt zie je ook dat ronde draaisschijfje aan de buitenkant zitten, bij mij zit dat dus 2x links.oldsmelly schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:39:
Bestaat dat dan 2 linker speakers ?
Voor zover ik weet bestaat dat in stereo niet?
Of zit optisch een verschil in ?
Aha ok optisch dusjocd schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 20:51:
[...]
De bovenste 2 cones zouden gespiegeld aan elkaar moeten zijn. Als je naar deze set kijkt zie je ook dat ronde draaisschijfje aan de buitenkant zitten, bij mij zit dat dus 2x links.
Snel terug gaan want dan staan er waarschijnlijk nog 2 rechter in de winkel
[ Voor 11% gewijzigd door oldsmelly op 14-10-2017 20:53 ]
MuziekLiefhebbert
Ik heb ze zelf nooit gehoord.
Wat opvalt is de plaatsing van de tweeters in elk geval, het direct reflecting gedeelte dus.
Verder veel verhalen online over relatief goedkope componenten in dure speakers.
Zelf zat ik te denken aan de Bose equalizer, maar die zou dus bij het 901 type veel verschil maken en niet zozeer bij de 501.
https://www.analogplanet....e-it-lamp-cord-department
Maar (gelukkig) : het belangrijkste is natuurlijk wat de eigenaar ervan vindt, dus enjoy!

[ Voor 12% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:22 ]
Ik ben absoluut geen Bose fan (integendeel zelfs) maar als ik die Pioneers zie denk ik niet echt dat je recht van spreken hebt. Leuk voor het tijdsbeeld, verder zou ik hard wegrennen...Rusky schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:06:
Ik heb zelf de pioneer cs822a ... das mijn vergelijk materiaal ... (mocht de vraag komen)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Gezien het feit dat ie aan 1 oor behoorlijk doof is een uitkomst.
Enig idee of er nog meer van dat soort hoofdtelefoons zijn / waren?
Op papier lijkt het niet verkeerd: een 33 cm woofer, 25Hz-25kHz (zal wel +/- 6dB zijn, maar toch). En dan een gevoeligheid van 97db/Wm i.c.m. 180-200 Watt belastbaarheid: dat is PA-achtig. Ik zou ze wel eens willen horen.mentalmadnizz schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:42:
[...]
Ik ben absoluut geen Bose fan (integendeel zelfs) maar als ik die Pioneers zie denk ik niet echt dat je recht van spreken hebt. Leuk voor het tijdsbeeld, verder zou ik hard wegrennen...
https://www.hifiengine.co...ary/pioneer/cs-822a.shtml
Heb nog nooit specificaties iets zinnigs over de klankkwaliteit van een luidspreker zien zeggen. Ik zie wel een hele verzameling papieren Japanse conustweeters en een hoorn, vooral leuk voor de marketingafdeling en de looks. Technisch zal het niet veel beter zijn dan zo'n Bose set.Videopac schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:35:
[...]
Op papier lijkt het niet verkeerd: een 33 cm woofer, 25Hz-25kHz (zal wel +/- 6dB zijn, maar toch). En dan een gevoeligheid van 97db/Wm i.c.m. 180-200 Watt belastbaarheid: dat is PA-achtig. Ik zou ze wel eens willen horen.
Welke sets heb je zelf?mentalmadnizz schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:41:
[...]
Heb nog nooit specificaties iets zinnigs over de klankkwaliteit van een luidspreker zien zeggen. Ik zie wel een hele verzameling papieren Japanse conustweeters en een hoorn, vooral leuk voor de marketingafdeling en de looks. Technisch zal het niet veel beter zijn dan zo'n Bose set.
Ik zou de wisselfilters van de 822a wel eens willen zien. Zegt een hoop over de kwaliteit van een speakersysteem.Videopac schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:35:
[...]
Op papier lijkt het niet verkeerd: een 33 cm woofer, 25Hz-25kHz (zal wel +/- 6dB zijn, maar toch). En dan een gevoeligheid van 97db/Wm i.c.m. 180-200 Watt belastbaarheid: dat is PA-achtig. Ik zou ze wel eens willen horen.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Acoustic Research AR-3a Improved (gereviseerd)
Acoustic Research AR-4x
B&W DM12 & DM5
Zelfbouw dipoles op basis van een Saba Greencone + Visaton ribbon
Gemodificeerde JMLab Laureate
En dan nog in opslag:
Celestion Ditton Two
Advent "Original Large Advent"
JBL TLX3
Bose 301 (in onderdelen, gratis op te halen)
Tandberg TL1520
Philips 22AH466
Philips 22RH544 MFB
Philips Legend II
Bang en Olufsen Beovox 3000 (gereviseerd)
Monitor Audio MA-1
En daarnaast nog talloze sets die ik weer verkocht heb, o.a. KEF,(Carlton), IMF (Super Compact en ALS30), JBL (L19), T+A (Triton 3) etc. etc... En dan ben ik vast nog sets vergeten ook
En dan vergeet ik nog haast de speakers die ik niet zelf heb maar wel vaak intensief beluisterd, o.a. Quad (ESL57), Klipsch (La Scala), Altec (A7), Avalon, Magnepan en noem maar op. Referentie en ervaring genoeg imho
Heb deze hobby al een tijdje
[ Voor 11% gewijzigd door mentalmadnizz op 17-10-2017 19:35 ]
Ik had er vroeger een van Philips die dat kon. Grote volume-draaiknop op ieder oor.The Eagle schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:20:
@kingmace Dat weet jij dan misschien wel. Mijn pa heeft al zeker 30+ jaar een hoofdtelefoon van Vendex (jawel, toen sleet V&D zelf nog elektronics) en daarmee kan ie het volume links en rechts regelen.
Gezien het feit dat ie aan 1 oor behoorlijk doof is een uitkomst.
Enig idee of er nog meer van dat soort hoofdtelefoons zijn / waren?Die Vendex heeft zijn ebste tijd wel gehad namelijk
Ik had toen een goedkope AS HP 200 (Audio Sonic) met schuifpots (zwarte uitvoering).

Later gemod, de schuifpots in een los kastje geplaatst, zoiets als onderstaande foto.

Over Vroom & Dreesmann en Vendex: die hadden toen een redelijk assortiment zowel in wit-/ bruingoed
en onder het merknaam Vendomatic. Op koopavonden en zaterdagen waren we vaak te vinden op de afdeling van de radio's en tv's. Altijd even kijken... daarna na de andere radio en tv zaken, die er toen veel waren.
Galeries Modernes was de voorloper van de moderne warenhuizen, met o.a. het merknaam Gamomatic ? ? (witgoed).

Wil ook nog alijd eens zo'n ding, maar met een kleine en een tweede op komst voorlopig nog maar niet aan beginnen. Benieuwd naar de foto's though
Vanmiddag aansluiten op mijn Harman Kardon AVR 5000 uit 2001.
Ze vervangen een setje Mission 760i's.
De luidsprekers zijn geleverd in de jaren negentig, de receiver is jonger maar werd al in die jaren geproduceerd.
Of doel je meer op aanslag enzo?
Nice. Benieuwd hoe ze klinkenDaniel36 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:31:
Ik weet niet of het vintage genoeg is, maar sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een setje Driade 7's in uitstekende conditie.
Vanmiddag aansluiten op mijn Harman Kardon AVR 5000 uit 2001.
Ze vervangen een setje Mission 760i's.
De luidsprekers zijn geleverd in de jaren negentig, de receiver is jonger maar werd al in die jaren geproduceerd.
dat mag toch niet ivm statische stroom?The Eagle schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:50:
Ehm, stofzuiger met een borsteltje er op?
Valt wel mee......
Punctuality is the politeness of kings
Dat is met de huidige luchtvochtigheidsgraad niet/nauwelijks aan de orde. In droge ruimtes of in de winter met vorst is dat een ander verhaal. Maar kwaad kan het niet.Weemism schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:18:
Kan denk ik ook geen kwaad als je jezelf eerst even statisch ontlaadt aan bijv. de verwarming zodat er niet meteen een vonk overspringt naar het apparaat zodra je de internals aanraakt.
Philips CD303
Gratis krijgertje. Deze heeft bijna 3 jaar werkloos gestaan aangezien ik niemand kon vinden die hem weer werkend kon krijgen. 2 weken geleden heeft een MFBFreaks forumgenoot het probleem eindelijk kunnen opsporen. Kortsluiting tussen twee contacten verwijderd. Nu speelt hij weer prima. Daarna de voeding opnieuw gerecapped met betere elco's (de rest was al gerecapped) en alle contactpunten opnieuw doorgesoldeerd.

Philips CD202
Gratis schuurvondst. Speelde na een tijdje niet meer op linker kanaal. Glazen Reed buisjes van het Reed relais vervangen en volledig gerecapped. Speelt weer prachtig nu.

Philips CD350
Ooit gekocht op MP voor 15,-. Werkte verder prima maar een volledige recap gegeven en de led display vervangen met een spare die ik nog had liggen (een van de led segment was defect). Speelt ook weer de sterren van de hemel.

Nu alleen mijn CD204 nog eens onder handen nemen want die heeft een storing dat hij tijdens het spelen er ineens (random) volledig mee kapt.
Oh ja, een fotootje van mijn huidige opstelling in het hobby kamertje, van boven naar beneden:
Speakers:
Philips 22AH482, Technics SB-F1
Bose 300
Componenten:
Philips CD202 cd-speler
Pioneer SG-50 equalizer
Technics RS-BX808 cassettedeck
Technics SU-7700 versterker
Optonica SM-3000 versterker
Philips CD303 cd-speler
Pioneer SG-750 equalizer
Technics RS-631 cassetedeck

[ Voor 17% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:34 ]
Speelt mooi. goed geluid, geen kraakje niets.
Stof eruit geblazen en toen dacht ik, ik ga het center voltage en de ruststroom (idle current) nameten en eventueel afstellen.
Alle info uit de service manual (via hifiengine)
Op een printplaat in de versterker zijn hiervoor 5 testpunten op een rij, 1, 2 zijn voor Links, de middelste nr 3 is de aarde en 4 en 5 is voor rechts en 4 potmeters om deze voltages af te stellen.
Center voltage
tussen 1 en 3 is de center voltage van links en tussen 3 en 5 is de rechter center voltage.
De bedoeling is volgens mij terugstellen naar 0 mV maar dat is beetje onduidelijk in de manual. Er staat "is within a range of +- 10 mV"
Eerste meting gaf L en R bij center voltage iets van L 50 mV en R 40 mV
Afstellen met de in de service manual aangegeven potmeters kon ik deze terug brengen naar ca. 8-10 mV L en R
Mij viel wel op dat de potmeters hiervoor extreem gevoelig waren, bijna niet af te stellen.
Je hoort het luidsprekerrelais inschakelen/klikken bij teveel DC.
Ruststroom
Beide potmeters hiervoor staan volledig klokgewijs open.
Ik meet tussen pin 2 tov 3 (links) en tussen pin 3 tov 4 (rechts) iets van 4 mV
Verder open draaien kan dus niet?!
Wel terug, maar dan wordt de spanning negatief, lijkt me niet de bedoeling of toch wel?
Bij wijze van test, heb ik toen links de andere potmeter van de center voltage iets verdraait om te kijken wat het effect was.
Toen ging het mis.
Ik weet niet wat gebeurt is maar nu meet ik links tussen pin 1 en 3 (center voltage) en pin 2 en 3 (idle current) beide 24 Volt!
Wat ik nu ook aan verdraai van de potmeters links er blijft 24 Volt over deze punten staan.
Iets is nu stuk.

Heb ik de eindtransistor/fet kortgesloten?
Het is erg moeilijk om de de multimeter probes precies op de pinnen te houden, misschien ben ik uitgeschoten?!
Beide eindtransistoren? kanaal A en B links?
Of wat anders?
Wie helpt me op weg?
Ik heb de potmeters van de center voltage op weerstand nagemeten, die lijken ok.
Luidsprekerrelais klikt / schakelt ook niet meer, logisch want 24V DC op de uitgang links is niet OK.
Is er ergens een tutorial / goede uitleg over versterker reparatie?
Een soort stappenplan / troubleshooter ?
mountainbiker
Als je alleen bij de potmeters hebt gewerkt, verwacht ik niet dat de je eindtransistors hebt opgeblazen. Wel kun je een van de voortrappen (weet even de juiste term niet) hebben kortgesloten.
[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 27-10-2017 23:05 ]
Thanks voor de tip

Blijft een waanzinnige, imposante machine. Gebouwd zoals geen ander. Kostte destijds dan ook een vermogen, denk dat je voor de aanschafprijs van één Telefunken M5 een best wel mooie auto kon rijden...
Edit: volgens een Duitse site kostte een M5 in 1970 zo'n 10.000 dmark. Als ik daar wat online inflatiecalculators overheen gooi kom ik uit op bijna 80.000 euro in 2015. Heftig!
[ Voor 10% gewijzigd door mentalmadnizz op 28-10-2017 23:20 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 28-10-2017 23:21 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Klopt, al maakte Nordmende bij lange na niet zulke indrukwekkende studiorecorders als die monsters van AEG/TelefunkenJorgen schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:20:
@mentalmadnizz Telefunken had heel goede spullen inderdaad. Nordmende is ook zo'n mooi merk uit de Duitse geschiedenis. Jarenlang van hoge kwaliteit en net als Telefunken op een gegeven moment opgegaan in het Franse Thomson.
Vonkblussers. Condensator + weerstand in één behuizing. Zitten over schakelaars heen om te voorkomen dat contacten inbranden maar die dingen staan erom bekend dat ze na zo'n 50 jaar de rook niet meer binnen kunnen houdenPD2JK schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:21:
Condensator + oscillator / kristal? Wat zijn het?
Zie dat ze ook taperecorders maakten. Wat ik erover gelezen heb stonden indertijd hun producten, waaronder de radio's en televisies erg hoog aangeschreven. De Nordmende radio die ik heb, is ondertussen ong. 50 jaar oud en op wat lamme knopjes na, doet hij het nog meer dan prima. Ik heb zelf een erg leuke moderne geluidsset, maar zo af en toe zet ik lekker mijn oude radio aan.mentalmadnizz schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 23:25:
[...]
Klopt, al maakte Nordmende bij lange na niet zulke indrukwekkende studiorecorders als die monsters van AEG/Telefunken
[...]
Ik heb deze eens onder het stof vandaan getrokken om bij mijn oudste zoontje op kamer te zetten. Hij vindt het helemaal leuk. Maar nu een vraag: wat voor stekkertje heb ik nodig voor die antenne? Heb er nu ook weer los draadje in met stukje plakband maar stabiel is het allemaal niet. En ik moet toch die bovenste antenneingang hebben? Je hebt er twee op die radio... Why? En qua antenne? Als ik er op google moet ik minstens (en ik overdrijf nu) 2x 4 meter koperbuis opstellen of andere spannende antennes.Jazzper schreef op zaterdag 1 september 2012 @ 16:48:
Zo. Mijn eerste buizenbak is een feit:
Philips Andante S 22RB281
ca 1967-1969
Schijnt de laatste buizenradio van Philips te zijn voor ze helemaal op transistor overgingen.
Lijkt erg op deze: 22RB382
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Moet nog wel fatsoenlijk stekkertje fixen voor antenne. Wel grappig; zonder antenne is het ook gelijk helemaal niets/ruis/geluid. Draadje erin; geluid. Lekker warm geluid komt er uit.
Zitten 4 buizen in:
- ECC85
- ECH81
- EF89
- ECL86
Zegt me helemaal niets. Zal er eens in verdiepen. Wel smerig binnenin. Lampen zijn ook lekker zwart verteerd. Mijn buurman is radioamateur en bouwt radios rondom buizen dus zal hem eens vragen. Hij komt op zolder te staan op de boekenplank.
Stond ook nog een jaren 50 Philips BX400A buizenradio voor 25 euro. Schitterend kabinet zat die in. Maar heb laten staan.
Iemand er nog wat nuttigs over te melden? Ik ben er wel blij mee voor het geld.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Wordt ook wel een impendantiefilter of impendantietrafo genoemd.
Ik meen dat de bovenste aansluiting voor FM is en de onderste voor AM.
Wat ik zou doen is bovenstaand dingetje kopen en dan een coaxplug pakken waar je op het hart een stuk koperdraad aan maakt. Die span je ergens. Hoeft niet lang te zijn, met een meter of anderhalf doe je al veel. Heb dat zelf altijd met dunne aansluitdraad gedaan, wekte prima
Die stekkertjes bestaan niet meer. Je kunt 2 blanke (gestripte) stukjes montagedraad gebruiken die stevig passen. Daaraan soldeer je een stuk coax en daaraan verbind je 2 draadjes van 70 centimeter elk. Dat geheel hang je verticaal (zo hoog en zo vrij mogelijk). Als het buiten kan (met voldoende coax) is dat nog veel beter want buiten ontvang je 20 db meer signaal. Dat is 100 keer zoveel vermogen. Je moet even zoeken op DIY open dipool.Jazzper schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 15:40:
[...]
Ik heb deze eens onder het stof vandaan getrokken om bij mijn oudste zoontje op kamer te zetten. Hij vindt het helemaal leuk. Maar nu een vraag: wat voor stekkertje heb ik nodig voor die antenne? Heb er nu ook weer los draadje in met stukje plakband maar stabiel is het allemaal niet. En ik moet toch die bovenste antenneingang hebben? Je hebt er twee op die radio... Why? En qua antenne? Als ik er op google moet ik minstens (en ik overdrijf nu) 2x 4 meter koperbuis opstellen of andere spannende antennes.
Het is dit: gewoon 2 draadjes van elk 70 cm verticaal (plaatje links) en het hoeft geen koperpijp of wat te zijn. Gewoon 2,5 mm montagedraad werkt uitstekend:

De bovenste ingang op die radio is voor FM ontvangst en de onderste voor AM (middengolf). Als je AM wilt moet je daar een zo lang mogelijke draad aan verbinden. Hij is overigens nooit lang genoeg.
Als je die half-wave open dipool (want dat heb je dan gemaakt...) monteert op een pvc buis met wat handigheid, of beter nog IN een pvcbuis en goed afsluiten tegen weersomstandigheden heb je de gebruikersvriendelijkse FM-antenne gemaakt die men kan hebben. Het is zo: hoe dikker materiaal je gebruikt (dus vandaar die dikke koperpijp) hoe breedbandiger het is. Maar de gewone burger hoeft zich daar niet mee bezig te houden gelukkig. Een ding met elementen van 2,5mm montagedraad werkt zeer uitstekend.
[ Voor 23% gewijzigd door Bart2005 op 31-10-2017 01:46 ]
Valt me ook op dat er paar buizen redelijk zwart zijn geworden in de loop der jaren. Weet niet of het invloed heeft op werking?
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Je had even moeten linken naar het juiste artikel. Dat is inderdaad een handig dingetje. Wat overigens ook weer een db of 6 verzwakking geeft. Het mooiste is gewoon om dat ding open te schroeven en alle 300 ohm aanpassingen eruit te slopen en die connector te vervangen door een coax connector. Daar wint men veel. En dan die mooie dipool die ik beschreef knutselen. Glashelder ontvangst is uw deel dan.The Eagle schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:09:
Bestaan niet meer? Losse mogelijk niet nee, maar ik link net het product wat ie nodig heeft en dan kan ie helemaal naar Coax of wat ie verder wil. Desnoods hangt ie hem aan de kabel. Kost nog geen tientje. Nofi maar daar zou ik zelf niet voor gaan zitten klooien
Het valt mij trouwens op dat jij in alle topics waar ik mij begeef mij tracht te corrigeren of gewoon zuur commentaar geeft. Dat is m.i. niet nodig.
Er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden, en iedere oplossing kan in een bepaalde situatie de beste zijn. Jij gaat voor de beste ontvangst, zo te horen zelfs door de electronica aan te passen. Dat zou ik nooit doen. Hij vraagt om een kabeltje, dan krijgt ie die. Desnoods koop je die converter alleen voor de pluggen en knip je die af. Kroonsteentje er tussen, ben je dr ook. Niet de mooiste oplossing maar werkt ook
En ik link naar het juiste artikel
Er zijn toch nog wel van die elektra-winkels waar ze de duvel en zijn ouwe moer hebben? Gewoon goed zoeken, denk ik.Bart2005 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 01:25:
[...]
Die stekkertjes bestaan niet meer. Je kunt 2 blanke (gestripte) stukjes montagedraad gebruiken die stevig passen. Daaraan soldeer je een stuk coax en daaraan verbind je 2 draadjes van 70 centimeter elk. Dat geheel hang je verticaal (zo hoog en zo vrij mogelijk). Als het buiten kan (met voldoende coax) is dat nog veel beter want buiten ontvang je 20 db meer signaal. Dat is 100 keer zoveel vermogen. Je moet even zoeken op DIY open dipool.
Het is dit: gewoon 2 draadjes van elk 70 cm verticaal (plaatje links) en het hoeft geen koperpijp of wat te zijn. Gewoon 2,5 mm montagedraad werkt uitstekend:
[afbeelding]
De bovenste ingang op die radio is voor FM ontvangst en de onderste voor AM (middengolf). Als je AM wilt moet je daar een zo lang mogelijke draad aan verbinden. Hij is overigens nooit lang genoeg.
Als je die half-wave open dipool (want dat heb je dan gemaakt...) monteert op een pvc buis met wat handigheid, of beter nog IN een pvcbuis en goed afsluiten tegen weersomstandigheden heb je de gebruikersvriendelijkse FM-antenne gemaakt die men kan hebben. Het is zo: hoe dikker materiaal je gebruikt (dus vandaar die dikke koperpijp) hoe breedbandiger het is. Maar de gewone burger hoeft zich daar niet mee bezig te houden gelukkig. Een ding met elementen van 2,5mm montagedraad werkt zeer uitstekend.
Deze heeft echt nog wel heel veel: http://www.aurora-kontakt.nl/
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6