Toon posts:

Computer schoonmaken / ontdoen van rooklucht

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:53
Ik heb een 2e hands computer gekocht voor mn broertje omdat hij nog een verjaardagskado te goed heeft. Alleen nu kom ik na de aankoop pas tot de ontdekking dat de vorige eigenaar ook heeft gerookt naast de pc.

Het ding stinkt dus naar rook en aangezien onze hele familie voor 90% rookvrij is gaan ze daar last van hebben. Hoe kan ik de lucht weg krijgen uit de pc. Het gaat om een I7 dus hij moet gewoon schoon :9~

Ik heb de volgende stappen al gedaan

- Kast leeggezogen met de de stofzuiger en een radiator slang
- De ventilator van de videokaart/cpu en het systeem schoongemaakt met alcohol en watteschijfjes/staafjes
- Perslucht busje leegeblazen om het meester eraf te krijgen
-

Wat kan ik verder nog doen om de geur weg te krijgen ?

Ik heb ondertussen een kleine stapel met "fabeltjes" tips

http://www.omawapsie.nl/w...s_diversen/rooklucht.html
http://www.omaweetraad.co...k=diverse&label=Rooklucht

[Voor 15% gewijzigd door raymonvdm op 28-05-2011 14:11]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je kunt sowiezo beginnen met een busje perslucht te kopen, als je de videokaart uit de pc haalt en de processorkoeler los, kun je die goed uitspuiten. De stof daarin blijft vaak lekker plakken aan de koelribben.

Let er wel even op dat als je de videokaart schoonmaakt, je spuit voor een seconde, dan een paar seconden niet, dan weer even spuiten, etc etc. Anders kan er drijfgas meekomen uit de spuitbus, dat veroorzaakt bevriezingsverschijnselen en kan schadelijk zijn.

Als je alle stof weg hebt kun je de reseterende onderdelen uit de kast halen en die (de kast) goed schoonsoppen met een doek en wat water+ schoonmaakmiddel. Even laten drogen of droogmaken en de apparaten er terug inbouwen.

Het jammere van roken is dat er een beetje plakkerige aanslag op de componenten komt die je er maar lastig afkrijgt, maar bovenstaande methode zou toch een groot deel van die lucht weg moeten krijgen.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• raymonvdm
Pixeltje schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:07:
Je kunt sowiezo beginnen met een busje perslucht te kopen, als je de videokaart uit de pc haalt en de processorkoeler los, kun je die goed uitspuiten. De stof daarin blijft vaak lekker plakken aan de koelribben.

Let er wel even op dat als je de videokaart schoonmaakt, je spuit voor een seconde, dan een paar seconden niet, dan weer even spuiten, etc etc. Anders kan er drijfgas meekomen uit de spuitbus, dat veroorzaakt bevriezingsverschijnselen en kan schadelijk zijn.

Als je alle stof weg hebt kun je de reseterende onderdelen uit de kast halen en die (de kast) goed schoonsoppen met een doek en wat water+ schoonmaakmiddel. Even laten drogen of droogmaken en de apparaten er terug inbouwen.

Het jammere van roken is dat er een beetje plakkerige aanslag op de componenten komt die je er maar lastig afkrijgt, maar bovenstaande methode zou toch een groot deel van die lucht weg moeten krijgen.
Was vergeten te melden dat ik al perslucht heb gebruikt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00
Paar dagen helemaal aan laten staan met een raam open, dan trekt het er vanzelf uit.

Ik rook ook en ben nu samen gaan wonen en daar rooken we niet binnen, en de 1e week roken we ook onze TV etc en Computer
Na verloop van gebruik trekt dat weg, alleen niet 100%

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

raymonvdm schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:09:
[...]

Was vergeten te melden dat ik al perslucht heb gebruikt.
Dan alleen nog even je kast uitsoppen en je bent een heel eind :)

Heb zelf een keer een videokaart gekocht van iemand die kennelijk binnen rookte (en veel ook, zo te ruiken :( )
en heb die kaart op een vrolijke zomerdag buiten onder zo'n vliegengaas laten liggen (onder een afdakje hoor) en drie keer afgespoten met perslucht uit een compressor, toen was de geur redelijk weg. Is echt sticky business, zeg maar. Ook de reden dat ik absoluut niet binnen rook; apparatuur gaat stinken en korter mee, kleding en huis gaan stinken..

[Voor 48% gewijzigd door Pixeltje op 28-05-2011 14:18]

• drunkfux
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 10:38
Mektheb schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:13:
Paar dagen helemaal aan laten staan met een raam open, dan trekt het er vanzelf uit.

Ik rook ook en ben nu samen gaan wonen en daar rooken we niet binnen, en de 1e week roken we ook onze TV etc en Computer
Na verloop van gebruik trekt dat weg, alleen niet 100%
Ik denk eerder dat je er na verloop van tijd aan gewend bent geraakt, laat als test maar eens een niet roker die nooit/niet vaak bij jou thuiskomt maar eens je huis in.

Systeem Specs

• Mektheb
drunkfux schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:16:
[...]

Ik denk eerder dat je er na verloop van tijd aan gewend bent geraakt, laat als test maar eens een niet roker die nooit/niet vaak bij jou thuiskomt maar eens je huis in.
Ja vast zou je nog wel "iets roken" maar ik heb nog nooit iemand iets horen zeggen, ik zou het vanavond is vragen ;).

90% van het huis ruikt nog naar verf namelijk :P.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mektheb schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:20:
[...]

Ja vast zou je nog wel "iets roken" maar ik heb nog nooit iemand iets horen zeggen, ik zou het vanavond is vragen ;).

90% van het huis ruikt nog naar verf namelijk :P.
Haha, verf is wel een goede, die lucht is zo penetrant dat het alle andere verdrijft :)

(misschien onverstandig om je computerparts te verven though..)

Anoniem: 114038

Leg een luchtverfrisser in de kast.

(misschien een dom idee maar het verbergt in ieder geval de geur.

• raymonvdm
Paar reacties:

- Ik wil juist niet verbergen maar oplossen. Ik wil goed spul uitleveren 8)
- Er zitten geen filters in de kast
- De ventilatoren heb ik afgesopt met 85% alcohol

Lukt het allemaal niet dan hou ik hem zelf en koop ik een nieuw systeem voor hem :'(

[Voor 64% gewijzigd door raymonvdm op 28-05-2011 14:25]

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05 16:11
Nieuwe schone ventilatoren in je PC behuizing plaatsen kan ook goed helpen, of de ventilatoren heel goed schoonmaken. Als je een betere kast hebt, dan zitten er ook filters in. Die kunnen volzitten met stof dat volgekleefd zit met nicotine aanslag. Als je die zaken vervangt of heel goed schoonmaakt, dan ben je al een heel eind.
Nicotine kleeft overal aan en dat haal je niet met een stofzuigertje weg. Alle electronica eruit en soppen is een oplossing.

[Voor 16% gewijzigd door Poops_McGhee op 28-05-2011 14:25]

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Mijn ervaring is dat de meeste troep in de voeding achterblijft.

Je zal dus een andere voeding, of meteen een andere kast mét voeding kunnen kopen. Is niet eens zo duur meer tegenwoordig.

De printplaten kan je reinigen met isopropylalcohol. Dit is in bussen te krijgen van Kontakt Chemie. (IPA spray) http://shop.conrad.nl/882011.html Met dit spul maak ik ook het binnenwerk schoon van (dure) Pioneer CDJ1000's.

[Voor 38% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 28-05-2011 14:29]

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:34
Wat eerder ook al geopperd is is gewoon de kast een tijdje ergens anders zetten en niet gebruiken... heb dit ook al een paar keer gedaan en de lucht was er daarna voor 90% uit.

• strikey
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 11:23
Plaats een schaaltje met azijn in de kast.. volgende dag eruit halen.. en tadaaa geen last meer van die nare rooklucht !

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:06
Het zit gewoon overal in en dat krijg je er niet zo 1,2,3 uit. Gewoon een tijdje wachten (weken/maanden) en dan is het er wel uit. Maar je kan er niet tegen schoonmaken...

• Mektheb
Pixeltje schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 14:21:
[...]

Haha, verf is wel een goede, die lucht is zo penetrant dat het alle andere verdrijft :)

(misschien onverstandig om je computerparts te verven though..)
Ik woon net in een nieuw huis waar 2maanden lang geklussed is, en ook alles met rook / schimmel verwijderaar is schoongemaakt.
Kortom je ruikt meer Verflucht en chloor dan een TV / Computer die in een rook kamer gestaan heeft.

• raymonvdm
Ik ben begonnen met demonteren :*)

De zijpanelen zijn afgesopt net als de dvd speler de harddisk slaan we over want die is net 2 dagen oud

Ik ga straks gewoon de hele kast afsoppen maar eerst onderdeel voor onderdeel

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Water en sop gebruiken... :X

Waarom niet een busje IPA spray halen? Reinigt nog beter, geleidt niet (kan direct op de printplaat) en verdampt meteen.

Edit:

Ik zal als ik jou was 2 weken wachten met inbouwen van de onderdelen. In die tussentijd een vochtvreter of een open zak rijst in de kast leggen.

Én de voeding vervangen. Daar hoopt zich de meeste zooi op en daar komt ook de meeste stank vanaf!

[Voor 45% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 28-05-2011 15:40]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

F4T4L_3RR0R schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 15:38:
Water en sop gebruiken... :X

Waarom niet een busje IPA spray halen? Reinigt nog beter, geleidt niet (kan direct op de printplaat) en verdampt meteen.

Edit:

Ik zal als ik jou was 2 weken wachten met inbouwen van de onderdelen. In die tussentijd een vochtvreter of een open zak rijst in de kast leggen.

Én de voeding vervangen. Daar hoopt zich de meeste zooi op en daar komt ook de meeste stank vanaf!
Je kunt prima een lege computerkast schoonmaken met een sopje, of begrijp ik je opmerking nu verkeerd? :?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31
Hetzelfde probleem hier gehad. De computer welke eerst beneden in de woonkamer stond. Staat nu boven op mijn slaapkamer. Mijn ouders zijn fanatieke rokers, ikzelf echter niet.

Hoe ik van de lucht af ben gekomen:

Behuizing:
Kast geheel strippen, en schoonmaken met wat azijn. Hierna met Alcohol alle azijn(lucht) eruit krijgen. -> 1 dag later rook de kast alleen nog heel lichtjes naar alcohol. 2 dagen later rook je eigenlijk niks meer tenzij je je neus erop drukte.

Onderdelen:

CPU koeler -> Flink schoonmaken met alcohol.
GPU koeler -> Flink schoonmaken met alcohol.
Voeding -> Een dag uit de behuizing gehaald. Er een kleine hoeveelheid alcohol naastzetten en terwijl dit dampt de voeding laten draaien (99% alcohol. Dus die ene 1% vocht zal de voeding echt niet afmaken).

Na een dag spuwde de voeding alleen nog maar een beetje een muffe stoflucht uit.

Ventilatoren heb ik vervangen (Waren er toch slechts 2). Die kreeg ik gewoonweg niet schoon.

Edit: En de onderdelen na schoonmaken buiten op een doek neerleggen en goed laten luchten!

[Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 28-05-2011 16:45]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• raymonvdm
Ik heb nu alles afgesopt :p

Alle onderdelen die er tegen kunnen met water en sop, de overige onderdelen waren al gedaan met 85% alcohol als dit klaar en droog is ben ik er ook wel klaar mee :+

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:46

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik zelf ben een roker, en als ik spullen verkoop, vind ik dat ik ze rook vrij moet verkopen.

Spullen die met water schoongemaakt kunnen worden. 1/5 allesreiniger en 4/5 water. Goed soppen en boenen. En anders dat busje ipa spray en een dagje luchten in een rookvrije kamer.
Vervolgens checken bij een niet-roker. En het kan op de post :)

Lijkt me dus goed te doen.

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 20:14
ik heb spullen van een roker gekocht, na een week in mijn kamer te hebben gestaan is de rooklucht totaal verdwenen, ik zou dan je pc in een rookvrije ruimte zoals je garage of schuur plaatsen voor een weekje, dan is de rooklucht helemaal weg :p

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• raymonvdm
Machine staat weer in elkaar en ik laat hem nu gewoon een tijd rammelen (moest toch nog diksen leegmaken enzo dus gebruik hem nu als kopieer slaaf)

Dan vraag ik volgende week wel aan iemand wat ze van de lucht vinden

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-04 01:54
Ik heb laatst de case van mijn vriendin schoongemaakt, zat ook flinke rookaanslag op, insprayen met ontvetter en ff laten weken in water, werkt enorm goed.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
Niet zozeer de pc er mee schoongemaakt, maar als je de kast gaat soppen is st.marc een wondermiddel. (verkrijgbaar bij de bouwmarkt/macro) Ik ben een half jaar geleden verhuisd, en ik moest de huurwoning schoon opleveren. Het viel me op dat st.marc erg goed werkte om de rookgeur weg te krijgen. In het nieuwe huis heb ik een tijdje niet gerookt, en dat is zeker te merken. Ik kan me daarom ook wel voorstellen dat je liever niet meegeniet van andermans verslaving. :P

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee