Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:16

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ook maar eens mijn nieuwe aanwinst tonen, al is het verre van zo interessant als de meeste posts hierzo. Excuses voor de crappy foto, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ODZ34fz.jpg?1

B&O Beovox C40 Bookshelf Speakers, die sinds jaar en dag bij m'n grootvader thuis op de kast stonden. Eind jaren 70/begin jaren 80 geproduceerd, en wat mij vooral opviel is het gewicht. De behuizing is gemaakt van solide blokken aluminium, wat ervoor zorgt dat elke speaker meer dan 3kg weegt terwijl ze eigenlijk helemaal niet zo groot zijn. Extra effect hiervan is dat m'n Wifi-verbinding wegvalt als ik de speakers te dicht rond m'n laptop zet. :+

Momenteel drijf ik ze aan met een Topping VX1 Desktop amplifier met ingebouwde DAC, waarop ik via USB m'n laptop aansluit. Via de AUX zit er ook een basic (moderne, en dus all plastic) Akai platenspeler op aangesloten. M'n plan is om wat rond te kijken naar een vintage amp en turntable die ik voor een mooi prijsje ergens tweedehands kan overkopen. :)

Eerst maar 'ns een setje zwarte cable sleeves en banana plugs bestellen, zodat alles er één geheel uitziet en op een degelijke manier kan aangesloten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fontainemelon op 14-01-2017 15:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/16112773_1232360423511052_2316585069712891510_o.jpg?oh=b335059145433f97ee5839aa7d2a41db&oe=5916ABBF

Cassettedeckje gescoord vandaag.. Een in smetteloze staat zijne top of the line JVC uit 1982 met alle toffe fratsen uit die tijd. Inclusief origineel boekkie. Speelt alsof 'ie gisteren uit de doos gehaald is en klinkt prachtig. Zeer blij mee :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
De liefde voor veel vintage apparatuur kan ik meestal wel begrijpen, maar een cassettedeck? :?

Misschien voor de vu meters en alle knopjes, maar toch niet voor het geluid en het (slechte) gebruiksgemak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

JAHRASTAFARI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:16:
De liefde voor veel vintage apparatuur kan ik meestal wel begrijpen, maar een cassettedeck? :?

Misschien voor de vu meters en alle knopjes, maar toch niet voor het geluid en het (slechte) gebruiksgemak?
Een goed afgeregeld cassettedeck klinkt beter dan Spotify.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:43
Videopac schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:19:
[...]

Een goed afgeregeld cassettedeck klinkt beter dan Spotify.
Als dat al zo zijn, ga je dan tijd steken in het opnemen van een CD of LP en daarna de cassette afspelen....? Werkelijk? :o :'( :P :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

JAHRASTAFARI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:16:

Heb je ooit een goed cassettedeck gehoord of baseer je je mening op een sleetse walkman en een goedkoop stereotorentje? ;)

Cassette als medium kan zeer goed klinken, gewoon goede apparatuur gebruiken. Ik vind het daarnaast ook gewoon leuk om m'n verzameling cassettes te draaien of gewoon een beetje met de knopjes te spelen. Het gebruiksgemak is toch episch bij zo'n ding? Cassette erin, play drukken en hij speelt. Makkelijker kan niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh dat is bij een CD toch net zo eenvoudig? ik snap de charme van vinyl, het gemak van CD en het gemak van spotify/computer/whatever... maar idd niet van MC.

Desalniettemin, wie ben ik om te oordelen over of jij ergens blij mee mag zijn? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

JAHRASTAFARI schreef op zondag 15 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Als dat al zo zijn, ga je dan tijd steken in het opnemen van een CD of LP en daarna de cassette afspelen....? Werkelijk? :o :'( :P :>
Gebruiksvriendelijk is het, naar huidige maatstaven, natuurlijk niet.

Ik snap dan weer niet waarom mensen maandelijks geld uitgeven om hun muzikale voorkeuren door te geven aan een dataverzamelaar, in ruil voor muziek in onnodig slechte kwaliteit :o :'( :P :>
(weet je meteen waarom ze zoveel geld investeren in een zo'n gebruiksvriendelijk en laagdrempelig mogelijke "ervaring" ;) ).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

mentalmadnizz schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:13:
[afbeelding]

Cassettedeckje gescoord vandaag.. Een in smetteloze staat zijne top of the line JVC uit 1982 met alle toffe fratsen uit die tijd. Inclusief origineel boekkie. Speelt alsof 'ie gisteren uit de doos gehaald is en klinkt prachtig. Zeer blij mee :D
Voor zover ik me kan herinneren maakte JVC niet echte topdecks, al vind ik deze er erg fraai uitzien. Ook lekker eigenwijs met het klepje en dus het loopwerk aan de rechterkant (zoals alle(?) JVC's).

Even dit deck gegoogled (ik kon hem me niet herinneren): 3 koppen, 2 motoren. Maar wel Quartz direct drive en een erg lage w&f (in het Nederlands gewoon "jank") van 0,019%. Ik dacht eerst dat dat een fout was, maar las op een forum dat dit deck destijds bij het testen hierop ook erg goed scoorde. Ook lage vervorming.

Edit: ook een inregelautomaat, zie ik? Dat was wel bijzonder voor die tijd? Heeft ie ook een apart schakelbaar multiplex filter? Of wordt dat met de Dolby mee ingeschakeld? Apart mpx filer is wel een pre, naar mijn mening.

Heb je speciaal naar dit type gezocht, of kwam die "voorbij"?

[ Voor 9% gewijzigd door Videopac op 15-01-2017 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Videopac schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:31:
[...]

Voor zover ik me kan herinneren maakte JVC niet echte topdecks, al vind ik deze er erg fraai uitzien. Ook lekker eigenwijs met het klepje en dus het loopwerk aan de rechterkant (zoals alle(?) JVC's).

Even dit deck gegoogled (ik kon hem me niet herinneren): 3 koppen, 2 motoren. Maar wel Quartz direct drive en een erg lage w&f (in het Nederlands gewoon "jank") van 0,019%. Ik dacht eerst dat dat een fout was, maar las op een forum dat dit deck destijds bij het testen hierop ook erg goed scoorde. Ook lage vervorming.

Edit: ook een inregelautomaat, zie ik? Dat was wel bijzonder voor die tijd? Heeft ie ook een apart schakelbaar multiplex filter? Of wordt dat met de Dolby mee ingeschakeld? Apart mpx filer is wel een pre, naar mijn mening.

Heb je speciaal naar dit type gezocht, of kwam die "voorbij"?
JVC staat er niet om bekend inderdaad, maar ik heb nu meerdere high-end decks van JVC gehad en dat waren echt allemaal zonder uitzondering probleemloze topdingen. Klinken net zo goed als de "bekende" merken en zijn mechanisch onverwoestbaar. Deze was geen uitzondering. Aansluiten en spelen. Niks mis mee. Alsof 'ie net uit de fabriek komt. Ook de inregelautomaat doet zijn werk zoals het hoort.

Hij heeft een apart inschakelbaar MPX-filter, met een knop op de achterzijde. Niet de meest praktische plek maar ik gebruik 'm toch nooit.

Ik ben nooit echt op zoek naar specifieke cassettedecks, ik ga gewoon regelmatig wat kringloopwinkels af en dan is het mazzel hebben. Daar komt deze ook vandaan, voor minder dan de prijs van een bak bier. Fantastische hobby dit, toch? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 10:55
mentalmadnizz schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:55:
[...]

JVC staat er niet om bekend inderdaad, maar ik heb nu meerdere high-end decks van JVC gehad en dat waren echt allemaal zonder uitzondering probleemloze topdingen. Klinken net zo goed als de "bekende" merken en zijn mechanisch onverwoestbaar. Deze was geen uitzondering. Aansluiten en spelen. Niks mis mee. Alsof 'ie net uit de fabriek komt. Ook de inregelautomaat doet zijn werk zoals het hoort.

Hij heeft een apart inschakelbaar MPX-filter, met een knop op de achterzijde. Niet de meest praktische plek maar ik gebruik 'm toch nooit.

Ik ben nooit echt op zoek naar specifieke cassettedecks, ik ga gewoon regelmatig wat kringloopwinkels af en dan is het mazzel hebben. Daar komt deze ook vandaan, voor minder dan de prijs van een bak bier. Fantastische hobby dit, toch? :D
Ik sluit me volledig bij je aan. Als je een buitenkansje vindt, dan laat je het niet liggen. Als er iets vintage is, dan is het opnemen en afspelen van bandjes. Ik had nooit iets met die dingen, en begreep Philips ook niet toen het met de DCC kwam, maar ik kan me je plezier aan het apparaat wel voorstellen. Blijf je vintage-ervaringen vooral delen, want daar is dit topic voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:21:
Uhh dat is bij een CD toch net zo eenvoudig? ik snap de charme van vinyl, het gemak van CD en het gemak van spotify/computer/whatever... maar idd niet van MC.

Desalniettemin, wie ben ik om te oordelen over of jij ergens blij mee mag zijn? :)
Vinyl is ook vooral nostalgie en doe je ook niet voor de geluidskwaliteit of praktisch nut. Bij cassettes is het wel zo dat een matig cassettedeck (zoals praktisch iedereen die had) inderdaad niet goed klinkt, terwijl een matige platenspeler dat beter afgaat. Ook is een cassettedeck wel erg gevoelig voor onderhoud en zijn er veel dingen die je goed moet afregelen, wil je een goede geluidskwaliteit behalen. Maar, *als* je een goed deck hebt *en* het is goed afgeregeld en bijgehouden, *dan* doet het zeker niet onder.

Mijn eerste eye-opener voor cassette-decks was overigens een Sony WM-D6C; een walkman notabene. Maar wel een professionele die goed kon wedijveren met de betere gewone cassettedecks. Ook deze had een quartz-gestuurde snelheid en liep dus heel constant. Een opname daarmee gemaakt en afgespeeld klinkt werkelijk fantastisch. Geen ruis, geen gejank, volle bas, diep midden, helder hoog, het heeft het allemaal. Lijkt echt in niks op de rommel die ik vroeger had.

[ Voor 4% gewijzigd door brama op 16-01-2017 18:42 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 23:13
Ik vind het juist leuk om de oude technologie met de nieuwe te combineren. YouTube en Spotify bieden me een enorm breed spectrum om nieuwe muziek te ontdekken, maar uiteindelijk verkies ik wel om muziek op CD of LP aan te schaffen om een fysiek medium in mijn bezit te hebben.

Ik ben zelf van de CD-generatie, maar heb wel als kind nog vaak van de radio op cassette opgenomen. M'n beeld van de cassette was ook jarenlang "leuk, maar niet meer van deze tijd en ze klinken slecht". De video Cassettes - better than you don't remember van Techmoan veranderde m'n beeld over de cassette en zette me aan om zelf wat te prutsen met de cassettedecks uit de hifi-installatie die ik onlangs van mijn vader had gekregen. En eerlijk gezegd ... ik vind cassetttes op mijn cassettedecks nog best goed klinken. Zoveel verschil merk ik eigenlijk niet. Zeker op de modernste (uit de jaren 90 met HX Pro & Dolby C) klinken opnames op cassette best goed.

In vergelijking met een CD of LP lijken cassettes mij vooral iets robuuster. Op een CD of LP heb je al snel krassen ... Nog interessanter dan cassettes vind ik eigenlijk Minidisc, omdat dat formaat zowel de robuustheid van een cassettes biedt alsook het gebruiksgemak van een CD. Bovendien is het bewerken van opnames ook veel handiger op een Minidisc-deck. Jammer dat Minidisc nooit echt aangeslagen is ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Joh, cassettes worden uiteindelijk misschien wel net zo hip als LP's nu, is gewoon een kwestie van tijd :) . De eerste tekenen:

- Eminem Slim Shady re-release op cassette
- Het cassettebandje maakt comeback
- Jellephant brengt nieuw album 'Loom' uit op cassette, etc.

Enige nadeel, platenspelers worden nog gewoon gemaakt, goede tapedecks worden echter steeds lastiger te vinden.

En speaking of MiniDisk, trok zojuist m'n oude en onverwoestbare Aiwa portable MD speler voor de gelegenheid nog uit een la, veel plezier van gehad! MD was destijds ook even superhip a.g.v. een cameo in de clip van de hit 'Freestyler' van de Bomfunk MC's, voor mij destijds in ieder geval de reden om er toch een te gaan halen :*)

En dit is de mijne dus:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/725/32353393235_c7d9c3095f_c.jpg

Good times, good times, maar uiteindelijk snel achterhaald door de MP3 revolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshM
Weemism schreef op maandag 16 januari 2017 @ 22:52:
En speaking of MiniDisk, trok zojuist m'n oude en onverwoestbare Aiwa portable MD speler voor de gelegenheid nog uit een la, veel plezier van gehad! MD was destijds ook even superhip a.g.v. een cameo in de clip van de hit 'Freestyler' van de Bomfunk MC's, voor mij destijds in ieder geval de reden om er toch een te gaan halen :*)
Ontzettend veel plezier gehad van MiniDisc vanaf de beginperiode. Hier ligt nog de eerste MZ-1, daar zat een batterij van camcorderformaat in, die ging 90 minuten mee. Genoeg voor een treinrit van mijn ouders naar mijn studieadres destijds. :) Latere MD-portables deden het echt knetterlang op één batterijlading. MiniDisc-apparatuur is lang té duur gebleven om te kunnen concurreren met de cassette, en een schijfje van 60 minuten kostte in het begin (1992) 25 gulden. Per stuk! (delen door 2,20371 voor eypo's).

Zelfs de laatste portable MZ-RH1 heb ik nog en die komt binnenkort weer uit de kast. Hij kan in PCM opnemen (en overzetten naar de pc). Ik hoop daarmee bij het digitaliseren van LP's betere resultaten te bereiken dan met opname via USB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Cassettes een comeback? Kweenie, het is een onhandig formaat en het medium mist de uitstraling van LP.
Bovendien zijn er nog steeds perserijen voor LP's, maar is er voor zover ik weet geen cassettefabriek meer. Er is nog wel oude voorraad te krijgen (Zelfs via Conrad), maar metal-cassettebandjes zijn nauwelijks te vinden, of tegen erg hoge prijzen.

Ik doe m'n mooie 3-kops pioneer echt nooit weg (is ook niks meer waard), maar echt gebruiken zal ik hem ook niet meer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
FreshM schreef op maandag 16 januari 2017 @ 23:08:
[...]

Ontzettend veel plezier gehad van MiniDisc vanaf de beginperiode. Hier ligt nog de eerste MZ-1, daar zat een batterij van camcorderformaat in, die ging 90 minuten mee. Genoeg voor een treinrit van mijn ouders naar mijn studieadres destijds. :) Latere MD-portables deden het echt knetterlang op één batterijlading. MiniDisc-apparatuur is lang té duur gebleven om te kunnen concurreren met de cassette, en een schijfje van 60 minuten kostte in het begin (1992) 25 gulden. Per stuk! (delen door 2,20371 voor eypo's).

Zelfs de laatste portable MZ-RH1 heb ik nog en die komt binnenkort weer uit de kast. Hij kan in PCM opnemen (en overzetten naar de pc). Ik hoop daarmee bij het digitaliseren van LP's betere resultaten te bereiken dan met opname via USB.
Ah... er waren ook Minidiscs die in PCM konden opnemen? :9

Want dat vond ik wel 1 van de nadelen aan Minidisc: Normaal wordt er gecomprimeerd naar een lossy formaat. Weliswaar een behoorlijk goed formaat, maar nog steeds verlies.

Niet dat een compactcassette geen verlies kent, uiteraard :D. Maar bij een compactcassette krijg je hooguit wat ruis en een slechtere frequentierespons. Dat vind ik persoonlijk vaak minder storend dan compressie artefacten (hetzelfde heb ik bij DAB+ op de lage Nederlandse bitrates versus FM).

Dat gezegd hebbend, mijn Kenwood kx-3060 cassettedeck heeft dan helaas geen Dolby S, maar met Dolby C, HXPro en Chrome of Metal bandjes heb ik ook geregeld mensen laten denken dat ik naar een CD aan het luisteren was O+

Foto overigens niet van mijzelf... (even via link, ben nu niet in de gelegenheid om te re-sizen)
http://thumbs1.picclick.c...sette-Kenwood-Kx-3060.jpg

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik heb nog 2 minidiscspelers liggen (Sharp en Sony, beide portable.

Een 'groot' deck lijkt me ook nog wel leuk om te hebben.

Maar het moet wel een Yamaha zijn uit de juiste jaargang... :+

En dat zou een MDX 596 moeten zijn... :9

Of 793...

http://www.minidisc.org/part_Yamaha_MDX-595+793.html

[ Voor 22% gewijzigd door Ramzzz op 17-01-2017 18:49 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb onlangs ook een vintage buizenradio opgeduikeld uit de berging bij m'n ouders.
Het is een Graetz Camedia 516 uit 1957.
Zo een:
http://www.radiomuseum.org/r/graetz_comedia_516.html

Ik heb hem inmiddels schoongeblazen van binnen. De buizen zijn niet dof.
Kan ik hem nu aan proberen te zetten, of moet ik nog voorzorgsmaatregelen nemen?

Wil hem aan de buitenkant ook een beetje opknappen. Beetje schuren en beitsen denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 17-01-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Ramzzz schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:14:
Maar het moet wel een Yamaha zijn uit de juiste jaargang... :+
Het moet natuurlijk wel bij elkaar passen!
Daarom had ik een stomme en veel te dure VHS-recorder van Sony. Die pastte qua vormgeving precies bij mijn MDS-JE530 MD-deck. Sony was sowieso een van de weinige merken waarbij audio- en video-apparatuur qua lijn enigszins bij elkaar pastte. Pas bij de opkomst van DVD zag je dat bij andere merken.

Overigens heb ik ook nog een MD-MS701H portable MD-recorder van Sharp. Nog regelmatig gebruikt om met mijn bandje op locatie opnames te maken. Mooi spul was dat :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:16:
Ik heb onlangs ook een vintage buizenradio opgeduikeld uit de berging bij m'n ouders.
Zo een:

Kan ik hem nu aan proberen te zetten, of moet ik nog voorzorgsmaatregelen nemen?

Wil hem aan de buitenkant ook een beetje opknappen. Beetje schuren en beitsen denk ik.
Controleer of input op 220 volt staat. Anders 'poef'. Been there...
Verder heb ik er geen verstand van.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
eymey schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:01:
[...]
Ah... er waren ook Minidiscs die in PCM konden opnemen? :9

Want dat vond ik wel 1 van de nadelen aan Minidisc: Normaal wordt er gecomprimeerd naar een lossy formaat. Weliswaar een behoorlijk goed formaat, maar nog steeds verlies.
De lossless PCM-opnamemogelijkheid werd geïntroduceerd met Hi-MD in 2004. Niet vintage, maar ook niet meer op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:16:
Zo een:

Absoluut niet de stekker er in steken om te kijken of 'ie nog werkt. Tenzij je graag oude radio's (onherstelbaar) kapot maakt.

Hang even een gloeilamp van 60 watt in serie met de netstekker. Dit beperkt de stroom die gaat lopen in het toestel. Fel oplichten van de gloeilamp is direct stekker eruit trekken!

De voedingselco gaat het niet leuk vinden als de radio opeens weer aan de 230V mag proeven. Gaat ie koken en kan ie uit elkaar klappen en de hele schakeling erachter mee naar de eeuwige radiovelden nemen.

Verder zou ik de koppelcondensators tussen de (eind)buizen als eerste vervangen voordat je m ook maar aan het sap hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door DeVins op 17-01-2017 19:29 ]

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dan zijn we nu op het punt dat mijn soldeerskills m'n elektrotechnische kennis overstijgt :D

Dan moet ik hem toch verder uit elkaar trekken, wat geen sinecure is met alle mechanische meuk aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
MikeyMan schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:42:
Dan zijn we nu op het punt dat mijn soldeerskills m'n elektrotechnische kennis overstijgt :D

Dan moet ik hem toch verder uit elkaar trekken, wat geen sinecure is met alle mechanische meuk aan de binnenkant.
Uit elkaar trekken acht ik nog niet nodig omdat er ongetwijfeld een serviceluik aan de onderzijde van de kast zit. Dan zoek je de eindbuizen op en ga je pennetjes tellen om zo te constateren waar koppelcondensators zitten.

Schema en hupse.eu gaan je hierbij erg helpen. ;) Succes!

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja de hele achterkant kan eraf. Zitten vijf of zes buizen in, maar de elektra zit verder redelijk opgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
Aan de onderkant bedoel ik, niet de achterkant. ;)

Anders wordt het lekker een middagje uitkasten. Pas op de glasplaat :)

antihipsteralliance

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Over geluidsdragers...
Met de komst van de HiFi-Stereo Videorecorders werd het tapen van cd's wel een stuk eenvoudiger.
Zo kon er meer op, makkelijk te indexeren en minder gedoe als met tapes van een tapedeck.
Twee kameraden en ik gebruikten HiFi-Stereo videorecorders ook als een audiorecorder.
Dit waren de z.g.n. JVC Montagerecorders. Perfect geluid en veel mogelijkheden.
TDK bracht de HiFi Extra High Grade audio tapes en ook de EHG Extra High Grade op de markt.
Maxell had de HGX Gold videotapes, tevens heb ik ook nog 3M Pro videotapes.
M.a.w.: een videotape als geluidsdrager...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
PE4000 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:09:
Over geluidsdragers...
Met de komst van de HiFi-Stereo Videorecorders werd het tapen van cd's wel een stuk eenvoudiger.
Zo kon er meer op, makkelijk te indexeren en minder gedoe als met tapes van een tapedeck.
Twee kameraden en ik gebruikten HiFi-Stereo videorecorders ook als een audiorecorder.
TDK bracht de HiFi Extra High Grade audio tapes en ook de EHG Extra High Grade op de markt.
Het leuke is ook dat de 44.1kHz standaard voor audio CD's lang geen toeval is...

Wikipedia: 44,100 Hz

[ Voor 65% gewijzigd door Struikrover op 18-01-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Wie nog gratis een goed cassettedeck (Denon DRM-800A) zoekt:
http://www.marktplaats.nl...s/m1127627373-gratis.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 00:09:
Over geluidsdragers...
Ik heb dat destijds ook nog gedaan en ondanks dat het technisch beter was (grotere dynamiek, minder ruis, minder jank) vond ik het resultaat niet per definitie beter. Het voordeel was wel dat je 4 uur ononderbroken op kon nemen.

Nog eerder in de tijd kon je al digitaal opnemen op een videoband: met een PCM decoder. Vooral Denon was daar mee bezig als ik me goed herinner. Zie ook die link over 44,1kHz hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Inc bandjes, wat tegenwoordig ook weer gewoon geld waard is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Raymond schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:18:
[...]

Inc bandjes, wat tegenwoordig ook weer gewoon geld waard is :D
En die Denon is echt goed: 3-koppen, Amorfe koppen, dual capstan, direct drive, dubbele Dolby B/C etc.!
De JVC dubbeldekker is niet echt bijzonder.

Ik moet me gewoon inhouden; ben juist aan het opruimen.

[ Voor 11% gewijzigd door Videopac op 18-01-2017 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

Vlak voor kerst deze machine in Duitsland gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/GOT/teacno05.jpg
Teac V8030S

Mooi geluid. Ook oude tapes nog verrassend goed. Amorfe Kobaltkoppen worden niet snel vuil.
Gescheiden level en bias calibratie.

Loopwerk met snelspoelen minder (iets lawaaiig). Schijnt gemaakt te zijn door Alps of Alpine.

[ Voor 31% gewijzigd door OgWok op 18-01-2017 18:45 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoorde van een kennis dat Revox de B77 opnieuw wil gaan maken (bron onbekend).. kan er op internet niks over terugvinden. Iemand anders misschien ook iets gehoord?

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 19-01-2017 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

OgWok schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:20:
Hoorde van een kennis dat Revox de B77 opnieuw wil gaan maken (bron onbekend).. kan er op internet niks over terugvinden. Iemand anders misschien ook iets gehoord?
Vanuit de vakhandel ook niets gehoord, maar wellicht komt er na de hausse in vinyl nu ook een nostalgische terugkeer naar analoge opname op band :-) Of er iets aan valt te verdienen betwijfel ik en dat zal een eerste vereiste zijn.

Als liefhebber en bezitter van de complete serie zou ik het moeten toejuichen, maar de oorspronkelijke appratuur lijkt me in het huidige tijdsbestek lastig te evenaren.
Revox B77 4-track
(Voor de oplettende kijker: mijn vrouw is al een spontane echtscheiding beloofd zodra ik merk dat een gietertje in de buurt is geweest van die plant)

Wordt weer tijd voor een update in dit topic van mijn verzameling merk ik, er zijn een D36 en een A77 bijgekomen naast de B77, G36 en diverse A77 die ik al had sinds de jaren 70.
Revox G36 tapedeck 2-track

Revox A77 MKI 2-track

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 11:45
Mooie spul die taperecorders van Revox,, vroeger de A77 en B77 gehad voor het knip en plakwerk maar digitaal op de sampler / computer is wat makkelijker en goedkoper.
Ooit nog eens geboden op een witte REVOX PR-99 mk2 maar ineens was de advertentie weg :'(

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ben erg tevreden over dit "oude" setje Sony SA-EX100 speakers. MFB systeem met elektrostatische tweeter.

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/GOT/sonymfb01.JPG

Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/GOT/sonymfb02.JPG

Is nooit een hit geworden. Tweeters klinken erg zuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
OgWok schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:05:
Ben erg tevreden over dit "oude" setje Sony SA-EX100 speakers. MFB systeem met elektrostatische tweeter.

<KNIP>

Is nooit een hit geworden. Tweeters klinken erg zuiver.
Cool! Ik heb hier zelf nog 3 stuks van de 'opvolger' staan, de Sony SA-EX200.
Klinken best geinig. Ik had er 4 maar van eentje was de tweeter onherstelbaar gesneuveld.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X8rrLV6l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tz7PQHjl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 19-01-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

stin00 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:09:
[...]

Cool! Ik heb hier zelf nog 3 stuks van de 'opvolger' staan, de Sony SA-EX200.
Klinken best geinig. Ik had er 4 maar van eentje was de tweeter onherstelbaar gesneuveld.

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi zeg :) Gebruik mijn Sony's wel icm. 6 Philips MFB's. Is het zinvol de tweeters eens goed schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
OgWok schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 15:15:
[...]

Mooi zeg :) Gebruik mijn Sony's wel icm. 6 Philips MFB's. Is het zinvol de tweeters eens goed schoon te maken?
Grappig om die hier voorbij te zien komen.

Ik heb zelf twee paar van de S1 uit die serie, technisch geloof ik gelijk aan de ex100, optisch zijn ze veel mooier afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.audioidiots.com/Sony/diversen/internet/middel/sa-s1%203.jpg
plaatje van Audio Idiots. http://www.audioidiots.com/merk.apparaat.php?apparaatID=4279

Een setje is nog als nieuw, andere setje heeft een zwaar leven gehad, en hou ik voor de onderdelen.

Geluid is mooi vol voor zo'n kleine speaker. Tweeter is mooi helder en gedetailleerd. Wel vind ik het geheel wat "krasserig" klinken (altijd lastig om geluid te omschrijven). Beetje zoals een goedkope home cinema versterker aan goede speakers. Alle details enzo zijn er wel, maar je mist toch wat.

Als ik tijd heb, ga ik eens kijken of ie last heeft van uitegdroogde elco's e.d.

Reinigen van de tweeters helpt zeker, maar is niet triviaal. De tweeter uit elkaar halen is lastig, en de folie moet weer electrisch geladen worden, bv met zeepsop. Zijn een aantal video's op Youtube over de reparatie van de tweeters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedbok
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/16lbwy1.jpg
Bocama LA-224T en LA-224B sturen samen mijn Mission 782's aan.

Heb beide versterkers helemaal gereviseerd en de uitgang van de 224B volume pot naar de 224T doorgelust, zodat ik met de 224B het volume tegelijk kan regelen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Hobbit13 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 10:55:
[...]

Grappig om die hier voorbij te zien komen.

Ik heb zelf twee paar van de S1 uit die serie, technisch geloof ik gelijk aan de ex100, optisch zijn ze veel mooier afgewerkt.

Als ik tijd heb, ga ik eens kijken of ie last heeft van uitegdroogde elco's e.d.

Reinigen van de tweeters helpt zeker, maar is niet triviaal. De tweeter uit elkaar halen is lastig, en de folie moet weer electrisch geladen worden, bv met zeepsop. Zijn een aantal video's op Youtube over de reparatie van de tweeters.
Die S1 ziet er inderdaad veel mooier afgewerkt uit. De tweeters heb ik eruit gehaald en in een ultrasoonbad schoongemaakt (kwam toch aardig wat stof en andere rommel af) en afgespoeld in lauw water met heel weinig afwasmiddel (dat van het zeepsop wist ik niet, schijnbaar werkt afwasmiddel toevallig ook).
Daarna tweeters open gemaakt en goed gedroogd. Inderdaad: een niet heel makkelijk klusje.

Nu klinken ze fantastisch. Het hoog is helemaal terug; net of ze niet meer achter de gordijnen staan :) Een wereld van verschil!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Nog even terugkomend op de posts over de kwaliteit en charme van analoge cassettes op pagina 245 van dit topic (vanaf de 2e post), de altijd informatieve, humoristische, en prettig om naar te luisteren Techmoan heeft zojuist een nieuwe video geplaatst over de 'last stand' van de compact cassette nadat de verkoopaantallen begin 90'er jaren begonnen te dalen.

Betreft een techniek met de naam 'digalog' waarmee een typisch kwaliteitsprobleem bij het voorbespelen van analoge albumcassettes werd opgelost. Leuk ook om te zien hoe het opnemen op cassettes tot dan toe in z'n werk ging, heerlijk oldskool.

Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retron
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-09 10:13
(Voor de oplettende kijker: mijn vrouw is al een spontane echtscheiding beloofd zodra ik merk dat een gietertje in de buurt is geweest van die plant)
Het is zonde voor die plant haha , nee even ontopic ik denk dat je als je in deze tijd een apparaat met de kwaliteit van een Revox op de markt moet brengen dat je een fortuintje kwijt bent om die te kopen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de KEF speakers uit de jaren 70 / 80 is net zoiets. Vaak ben je daarom ook beter / goedkoper uit om spullen uit die tijd te kopen die ook nog eens beter zijn dan wat ze tegenwoordig maken , zeker qua prijs kwaliteitsverhouding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PE4000
Een foto van april/mei 1980 of 1981. Die timer, die deed het, speciaal gemaakt voor het opnemen de Soulshow van Ferry Maat, want donderdagavond ging ik altijd opstap naar een lokale bar-dancing.
Rechtsboven, de Sony STR-V55 Receiver was recent nieuw, idem de koelkast.
Alle andere apparatuur is nog van de 70'er jaren.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J1acVGpl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:19:
Een foto van april/mei 1980 of 1981. Die timer, die deed het, speciaal gemaakt voor het opnemen de Soulshow van Ferry Maat, want donderdagavond ging ik altijd opstap naar een lokale bar-dancing.
[afbeelding]
Mocht je geïnteresseerd zijn: heel veel oude soulshows zijn te vinden via soulshow.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Videopac schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 23:20:
[...]

Mocht je geïnteresseerd zijn: heel veel oude soulshows zijn te vinden via soulshow.nl.
Yes, i know... Ik ben/was destijds ook lid van het forum. Maar tot mijn verbazing mis ik een hele reeks oude opnames, die niet geïndexeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeVins schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:30:
Aan de onderkant bedoel ik, niet de achterkant. ;)

Anders wordt het lekker een middagje uitkasten. Pas op de glasplaat :)
Heb hem inmiddels werkend gehad. Eerst een paar uurtjes met een gloeilamp ervoor, en inmiddels ook zonder. Ding doet het nog prima eigenlijk, afgezien van een brom. Toch maar eens tijd maken om hem te ontmantelen. Zit geen luik aan de onderkant, maar met de hele achterkant eraf ben ik er wel achter dat er een hoop uit moet om bij de componenten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[afbeelding]
Iedereen en zijn moeder heeft die platenspelers gehad... _O-

(ik zelf 2 identieke en een 'deluxe')

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 27-01-2017 13:22 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 08:15:
[...]

Yes, i know... Ik ben/was destijds ook lid van het forum. Maar tot mijn verbazing mis ik een hele reeks oude opnames, die niet geïndexeerd zijn.
Ik heb een tijd lang alles gedownload en bewaard, maar bedacht me toen dat ik dat, hoe mooi ook, toch niet meer ga luisteren, dus weggekiepert... Je kunt tenslotte niet het hele internet + alle radio-uitzendingen ooit verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

blobber schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:16:
[...]

Dat zijn din speaker aansluitingen:
[afbeelding]

Bij de goede electronica shop wel te verkrijgen :)
Het kleine pennetje is volgens mij de +
Dit zijn, samen met de 3-9(?) polige din-pluggen toch wel de beste aansluitingen ooit bedacht/gemaakt. Werkt prima, goed te hanteren en 0% kans op verkeerd aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Videopac schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Dit zijn, samen met de 3-9(?) polige din-pluggen toch wel de beste aansluitingen ooit bedacht/gemaakt. Werkt prima, goed te hanteren en 0% kans op verkeerd aansluiten.
Qua aansluiten klopt dat misschien, maar ik ervoer zelf vroeger dat de pluggen snel lam werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• audiojunk
Die timer, die deed het, speciaal gemaakt voor het opnemen de Soulshow van Ferry Maat
[afbeelding]
Bond van doorstarters? :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

"In het kader van de door de Nederlandse regering beschikbaar gestelde zendtijd voor de Bond van Doorstarters, volgt nu een uitzending van de Bond van Doorstarters. Door, door, door, doorstarters."

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr101
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-08 23:13
"Moderne" vintage: http://thevinylfactory.co...reel-reel-tape-turntable/

Voor minder geld heb je waarschijnlijk wel een goedkopere kwalitatieve vintage bandopnemer die zijn strepen al bewezen heeft.

[ Voor 44% gewijzigd door usr101 op 07-02-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

usr101 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 19:54:
"Moderne" vintage: http://thevinylfactory.co...reel-reel-tape-turntable/

Voor minder geld heb je waarschijnlijk wel een goedkopere kwalitatieve vintage bandopnemer die zijn strepen al bewezen heeft.
Afbeeldingslocatie: https://db9gj0e1kg167.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/02/ballfinger_m063-reel-to-reel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ballfinger.de/wp-content/uploads/2016/11/Tape_Recorder_M063_Banner.jpg

Erg leuk om te zien. Wel een prijs € 27.000,-- >:)

Verder schoot me nog te binnen dat er "ooit" een platenspeler is gemaakt die de groef met een laserstraal "las", dus geen kontakt met de groef had. Heb ik dat gedroomd?

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 08-02-2017 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:11:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder schoot me nog te binnen dat er "ooit" een platenspeler is gemaakt die de groef met een laserstraal "las", dus geen kontakt met de groef had. Heb ik dat gedroomd?
Ik vind hem niet eens mooi. Geef mijn maar een Akai GX-747dbx, om maar iets te noemen.
Sowieso vind ik functioneel gemaakte apparaten uit de tijd waarin ze op de top van hun kunnen / gebruik waren vaak het mooist. Cassettedecks en tuners zijn daar ook goede voorbeelden van.

Edit: laser--platenspelers bestaan inderdaad:https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_turntable.

[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 08-02-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
OgWok schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:11:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Nee hoor, laserdisc. Ook alweer 44 jaar oud. Hier een elektuur van eind 1972 waar de techniek wordt beschreven met photo van een laserdisc. Digitale grammofoonplaat wordt het in de tekst ook wel genoemd. We weten waar dit heen ging, de compact disc begin jaren 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Uhm, Laserdisc is toch echt heel wat anders dan een "met laser uitgelezen gewone analoge grammofoonplaat" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 08-02-2017 11:48 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
In 1973 niet. Beste vergelijk was toen met de grammofoonplaat. De grootte werd ook overgenomen van de grammofoon. Dus nee het vergelijk is heel groot aanwezig. In 1973 was de naam laserdisc nog niet bekend en wist men ook nog niet dat als filmdrager gebruikt zou gaan worden en niet als muziekdrager. Wat dus uiteindelijk de compact disc werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Euh, nee. Laserdisc is primair ontwikkeld voor video en heeft niets te maken met het met een laser uitlezen van een grammofoonplaat waar OgWok het over had. Enige gelijkenis is het formaat en het feit dat een laser wordt toegepast. Voor de rest totaal anders.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Dat is wat we nu weten, maar begin jaren 70 was niet bekend dat het alleen maar voor video gebruikt zou gaan worden. Dat werd pas eind jaren 70 duidelijk met de eerste releases in 1978. Begin jaren 70 waren het gewoon ontwikkelingen in het Natlab. De basis voor het formaat blijft de plaat, de grootte is overgenomen. De eerste spelers lijken ook op frontloader platenspelers. Je had ze zelfs waar de LD van bovenaf erin gelegd moest worden.

De beschrijving in het artikel uit 1972 luidt als volgt. "De laser volgt net als de naald bij de plaat de sporen...' etc.

Het idee is ook identiek eigenlijk, behalve dan dat de groeven miscroscopisch klein zijn en er alleen maar 0 en 1 tjes van gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad, firma heet ELP. Alleen zwarte platen. Jammer dat het weer een doos met een gleuf is geworden, waar de plaat in verdwijnt ;)

Afbeeldingslocatie: http://elpj.com/wp-content/uploads/2015/04/LT-classic-300x235.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door OgWok op 08-02-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Maar @Videopac linkt naar een principe waar, zo ver ik het begrijp de ouderwetse -analoge- grammofoonplaat, dus waar de groeven de geluidsgolven vast leggen, optisch wordt uit gelezen ipv met een pick up naald en element.

Dat is dus iets anders dan de cd óf de laserdisc die beiden gewoon een gedigitaliseerd signaal vast leggen als 0 of 1.

[ Voor 18% gewijzigd door eymey op 08-02-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ad de Jong schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 16:54:
Setje toch maar een plaatsje gegeven in de huiskamer.
[afbeelding]

Nog steeds niet met de juiste draaitafel maar die wil ik eerst in orde hebben voordat ik die aansluit.
Klinkt zo al lekker, over een tijdje toch maar eens op zoek naar wat vintage luidsprekers om deze Jamo's te vervangen. Maar welke.... geen idee... B&W misschien een optie. Ik kan van een kameraad nog wel wat leuks proberen binnenkort, geen idee welk merk maar hem kennende is het wel wat leuk en goed spul...
Wat zijn nu de exacte typenummers van de set hier? Ik wil maar eens internet gaan afstruinen om precies hetzelfde te bouwen :9~ O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:03:
[...]

Wat zijn nu de exacte typenummers van de set hier? Ik wil maar eens internet gaan afstruinen om precies hetzelfde te bouwen :9~ O+
Akai Rack Pro 601
Draaitafel: ?
Voorversterker: PR-A04
Eindversterker: PA-W04
Tuner: AT-V04
Cassetedeck: GX-M10
Timer: DT-200
Equalizer: EA-G40

Mocht je interesse hebben ik heb nog een Akai AT-K03 tuner
Is vrijwel hetzelfde alleen je kan geen voorkeuze zenders vastzetten.

Edit 1: ik vergeet de MH-1 en MH-4 rack handles.

Edit 2: er staat een timer (1 model onder de mijne) op marktplaats. de DT-100

[ Voor 13% gewijzigd door Ad de Jong op 08-02-2017 22:23 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik heb net weer een nieuw setje Technics apparatuur opgehaald. Het is alleen nogal vies aan de buitenkant. Volgens mij zit er vooral een berg teer/nicotine op. Volgens mij is het óf gewoon plastic óf dat speciale Technics spul 'Technics Non-Resonant Composite'. Kan ik dit gewoon met isopropanol alcohol schoonmaken (is gedenatureerde alcohol 96% ook goed?) of moet ik mildere spullen gebruiken? De binnenkant wil ik niet aankomen want alles werkt nog perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Deze Sony WM-D6! Ik had 'm al jaren geleden gekocht, maar er was veel mis mee en ik heb het project herhaaldelijk opnieuw opgepakt. Vanavond heb ik 'm dan eindelijk echt goed werkend gekregen. Deze walkman klinkt echt fantastisch, niet eens alleen voor een portable. Je hoort gelijk welke voorbespeelde cassettes eigenlijk niet zo best klinken, en eigen opnames zijn dus veel beter geschikt. Die setup heb ik nog niet voorhanden, maar wel heb ik via de line-in van de PC een voorbespeeld nummer opgenomen als voorbeeld van hoe een deck ook kan klinken:

FLAC opname (26 MiB)

Het ruist, ondanks de Dolby opname, wel duidelijk. Bij eerdere eigen opnames was daar veel minder van te horen. Desondanks klinkt het behoorlijk dynamisch, zelfs vergeleken met het zelfde nummer op Spotify op 320kbps. Best tevreden dus!

Dit is overigens niet mijn foto, maar die van mij is wel het zelfde model en ziet er nog wat schoner uit:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4120/4736716574_a9d74e7124_b.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door brama op 09-02-2017 05:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

brama schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 05:29:
Deze Sony WM-D6! Ik had 'm al jaren geleden gekocht, maar er was veel mis mee en ik heb het project herhaaldelijk opnieuw opgepakt. Vanavond heb ik 'm dan eindelijk echt goed werkend gekregen. Deze walkman klinkt echt fantastisch, niet eens alleen voor een portable. Je hoort gelijk welke voorbespeelde cassettes eigenlijk niet zo best klinken, en eigen opnames zijn dus veel beter geschikt. Die setup heb ik nog niet voorhanden, maar wel heb ik via de line-in van de PC een voorbespeeld nummer opgenomen als voorbeeld van hoe een deck ook kan klinken:

FLAC opname (26 MiB)

Het ruist, ondanks de Dolby opname, wel duidelijk. Bij eerdere eigen opnames was daar veel minder van te horen. Desondanks klinkt het behoorlijk dynamisch, zelfs vergeleken met het zelfde nummer op Spotify op 320kbps. Best tevreden dus!

Dit is overigens niet mijn foto, maar die van mij is wel het zelfde model en ziet er nog wat schoner uit:

[afbeelding]
Wat heb je er aan moeten doen, om hem weer goed te krijgen? Vind het ook een prachtig "deck" met een heel goed geluid. Ook erg zuinig met batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
Gelijk ook maar een paar foto's geschoten... De Sony Walkman Professional WM-D3.
Afgelopen weekend nog mee gewerkt... Ook van dit model is de kwaliteit perfect.
Moet nog wel opzoek naar zo'n dunne adapterplug.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EOqX12rl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pNbREnPl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a9eOrTyl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CXufasbl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XHlqXdWl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zh6A6Y5l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i2M5ZCEl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VTpshagl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

O88088 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 22:14:
Ik heb net weer een nieuw setje Technics apparatuur opgehaald. Het is alleen nogal vies aan de buitenkant. Volgens mij zit er vooral een berg teer/nicotine op. Volgens mij is het óf gewoon plastic óf dat speciale Technics spul 'Technics Non-Resonant Composite'. Kan ik dit gewoon met isopropanol alcohol schoonmaken (is gedenatureerde alcohol 96% ook goed?) of moet ik mildere spullen gebruiken? De binnenkant wil ik niet aankomen want alles werkt nog perfect.
Mocht de kleur "zwart" zijn, besef dan dat Technics-zwart meer een soort bruin-zwart is. Dat hoort dan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

brama schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 05:29:

FLAC opname (26 MiB)

[afbeelding]
Leuk ding!
Als hij er ruist, alleen bij nieuwe opnames: is de bias nog goed? Wat is de staat van de wiskop? Ik neem aan dat je de bandloop met enige regelmaat reinigt? En anders kan demagnetiseren wellicht helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:55:
Gelijk ook maar een paar foto's geschoten... De Sony Walkman Professional WM-D3.
Afgelopen weekend nog mee gewerkt... Ook van dit model is de kwaliteit perfect.
Moet nog wel opzoek naar zo'n dunne adapterplug.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow: zelfs het orginele "It's a Sony" stickertje zit er nog op!

Ik heb trouwens zelf mijn Aiwa HS-PC202 vorige maand verkocht.
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/f0w0wk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
Aiwa heeft ook mooi spul en zekers op het gebied van walkmans.
Ik was in '83/'84 met 3 maten in de auto richting Zuid-Duitsland, o.a. Freiburg geweest.
Daar was een mooi klein Hi-Fi zaakje, en we keken onze ogen uit, zo'n groot aanbod van het merk Aiwa.
Hier in de stad Groningen (toen hé) was het maar een heel beperkte aanbod.
Een maat had daar nog een Sehnnheiser headphone gekocht, dat hier destijds 70-100 gulden duurder was.
Type weet ik niet meer.

In de auto had ik toen een paar Pioneer TS-X8 (80 watt rms) car speakers en een Japanse autoradiorecorder (merk en type weet ik zo niet meer). Deze had een mic met ab, line-in (line-out) en verkeersdecoder aansluiting én je kon ermee opnemen. Alles slechts 3-4 weken gehad, gejat!

Afbeeldingslocatie: https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e15/11199531_837060173040900_1823045744_n.jpg?ig_cache_key=OTcxMzk1MjM5NzQ2MDA0Mjky.2
afbeelding afkomstig via google

Oh ja, bij die Sony WM-3 is het hoesje, doos en de originele handleiding aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

sugarlee89 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:28:
Dat is wat we nu weten, maar begin jaren 70 was niet bekend dat het alleen maar voor video gebruikt zou gaan worden. Dat werd pas eind jaren 70 duidelijk met de eerste releases in 1978. Begin jaren 70 waren het gewoon ontwikkelingen in het Natlab. De basis voor het formaat blijft de plaat, de grootte is overgenomen. De eerste spelers lijken ook op frontloader platenspelers. Je had ze zelfs waar de LD van bovenaf erin gelegd moest worden.

De beschrijving in het artikel uit 1972 luidt als volgt. "De laser volgt net als de naald bij de plaat de sporen...' etc.

Het idee is ook identiek eigenlijk, behalve dan dat de groeven miscroscopisch klein zijn en er alleen maar 0 en 1 tjes van gemaakt worden.
Klopt niet, de oorspronkelijke laserdisc werkte ook met een analoog systeem, vergelijkbaar met vinyl, maar dan geoptimaliseerd voor video en uitlezen met een laser (LaserVision). Later (midden jaren 80) werd het systeem omgezet naar een digitale datastroom (Laserdisc of cd-video), zoals nu ook nog steeds op de CD, DVD en Bluray wordt gebruikt. Hierover het Techmoan ook een aantal leuke video's.

Wat videopac bedoelde was een systeem waarmee traditionele analoge, zwarte vinyl-platen met behulp van een laser afgetast werden ipv een naald. Daarop speelde je normale audioplaten af.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
OgWok schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 08:02:
[...]

Wat heb je er aan moeten doen, om hem weer goed te krijgen? Vind het ook een prachtig "deck" met een heel goed geluid. Ook erg zuinig met batterijen.
Heel veel. Maar hij is nog niet 'af'. Wat ik gedaan heb:
  • Vorige reparatie (van iemand anders) herstellen. Dit was veruit het moeilijkste; de reparateur had enkele gebroken printbanen (vanwege lekkende batterijen) provisorisch gerepareerd door met tin de traces opnieuw te doen. Dit zorgde voor veel willekeurige problemen die me tot wanhoop dreven, zoals alles lijkt te werken totdat je het in elkaar schroeft.
  • Het mechaniek geolied (capstan en de motor). Deze waren uitgedroogd; deze WM-D6 is er eentje van de eerste generatie, en dus al 30+ jaar oud!
  • Een nieuw rubberen aandrijfriem. Deze is niet zo kritisch bij deze walkman aangezien die alleen de opwindkop laat draaien.
  • De afspeelsnelheid opnieuw afgesteld. Als amateur zonder speciale cassettes hiervoor heb ik een 1000Hz toon opgenomen met een werkende D6C (die dankzij de quartz-aansturing stabiel loopt). Deze D6C had ik weer gecalibreerd aan de hand van een voorbespeelde cassette en de snelheid meticuleus vergeleken met hetzelfde nummer op spotify, net zolang tot het hele nummer simultaan spelend na 5 minuten precies op hetzelfde moment eindigde. Gekkenwerk, maar je moet toch wat he? Als je eenmaal een 1kHz toon op een cassette hebt, simpelweg vergelijken met een tone generator en tussen 2 speakers in gaan zitten (1 van de generator (website) en 1 van de walkman). Je kunt nu vrij nauwkeurig de snelheid matchen. Als je er maar *iets* naast zit, hoor je een soort van 'tweede golf' rollen. Dit werkte goed, beide walkmans spelen nu net zo snel de voorbespeelde tape af!
  • De afspeelkop (head) azimuth hoek afgesteld. Dit is eigenlijk niet te doen als amateur. Ik kon niets anders verzinnen dan een test tape te maken met een constante loop met lage tonen met veel diepe bas en veel hoge tonen, high hats, etc, en dan met het handje een beetje gokken waar je uitkomt. Het klinkt prima op het gehoor, maar professioneel is het natuurlijk niet.
  • Contacten schoonmaken, langs elkaar schuivende delen schoonmaken en een beetje nieuwe grease opsmeren
  • Losse draadjes vastsolderen
  • Na zoveel werk gaat er helaas wel eens wat los; gelukkig zijn de schema's online makkelijk te vinden.
Ondanks het hoge amateur-gehalte blij met het resultaat. Nu het allemaal goed werkt wil ik ook de andere rubberen onderdelen vervangen, zoals de rubber ring van de flywheel, de counter drive belt, idler wheel (ik ken alleen de engelse termen), pinch roller.
Videopac schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:50:
[...]

Leuk ding!
Als hij er ruist, alleen bij nieuwe opnames: is de bias nog goed? Wat is de staat van de wiskop? Ik neem aan dat je de bandloop met enige regelmaat reinigt? En anders kan demagnetiseren wellicht helpen.
Bias instellen is inderdaad ook een goeie; daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan, Maar een eerdere test wees i.i.g. al uit dat met een simpele (nieuwe) TDK D-90 cassette en een opname via de PC's line-out zelfs zonder dolby het ruisniveau al een stuk lager is. Chrome heb ik nog niet geprobeerd, maar ik heb een stapel nieuwe cassettes liggen om daarmee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Videopac schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:49:
[...]

Mocht de kleur "zwart" zijn, besef dan dat Technics-zwart meer een soort bruin-zwart is. Dat hoort dan zo.
Het is de zilverkleurige soort :) Al zit er nu een bruine laag op en rond de knoppen. Klein beetje viezigheid is er al afgekomen maar morgen kan ik verder met echte schoonmaakmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

O88088 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 18:44:
[...]

Het is de zilverkleurige soort :) Al zit er nu een bruine laag op en rond de knoppen. Klein beetje viezigheid is er al afgekomen maar morgen kan ik verder met echte schoonmaakmiddelen.
Heb een Teac tape-deck wat dik onder de nicotine zat schoon gekregen met water, weinig afwasmiddel en weinig chloor. Eerst een teststukje proberen.

Het bleek dat de nicotine jarenlang een beschermlaag is geweest >:) en na de reiniging zag het deck er heel mooi uit. Erg veel wattenstaafjes gebruikt en kleine doekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:19:
Aiwa heeft ook mooi spul en zekers op het gebied van walkmans.
Ik was in '83/'84 met 3 maten in de auto richting Zuid-Duitsland, o.a. Freiburg geweest.
Daar was een mooi klein Hi-Fi zaakje, en we keken onze ogen uit, zo'n groot aanbod van het merk Aiwa.
Hier in de stad Groningen (toen hé) was het maar een heel beperkte aanbod.
Een maat had daar nog een Sehnnheiser headphone gekocht, dat hier destijds 70-100 gulden duurder was.
Type weet ik niet meer.

In de auto had ik toen een paar Pioneer TS-X8 (80 watt rms) car speakers en een Japanse autoradiorecorder (merk en type weet ik zo niet meer). Deze had een mic met ab, line-in (line-out) en verkeersdecoder aansluiting én je kon ermee opnemen. Alles slechts 3-4 weken gehad, gejat!

[afbeelding]
afbeelding afkomstig via google

Oh ja, bij die Sony WM-3 is het hoesje, doos en de originele handleiding aanwezig.
Hmm: in Groningen: had Botman destijds wat Aiwa in het assortiment?
Ik heb zelf die Aiwa walkman destijds gekocht omdat het de goedkoopste (249 gulden) was met Dolby C. Na aanschaf bleek het een erg goede walkman te zijn. Zelf vind ik die Aiwa cassettedecks met de bediening op een horizontaal plateautje ook wel mooi, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/aiwa_ad-f660_cassette_deck.jpg
Kwalitatief zijn ze niet heel bijzonder.

Edit: leuke site gevonden:
http://walkman-archive.com/gadgets/index.html

(is het een idee om een lijstje aan te leggen van voor dit topic relevante sites en fora?)

[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 10-02-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik heb die Aiwa AD F660 ook gehad,kwam toen als zeer goed uit een test en ik kan dat zeker bevestigen.
Jaren geleden naar de milieustraat gebracht :'( omdat de snaren slap waren geworden en ik hem al een tijdje niet meer gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:14:
[...]

Klopt niet, de oorspronkelijke laserdisc werkte ook met een analoog systeem, vergelijkbaar met vinyl, maar dan geoptimaliseerd voor video en uitlezen met een laser (LaserVision). Later (midden jaren 80) werd het systeem omgezet naar een digitale datastroom (Laserdisc of cd-video), zoals nu ook nog steeds op de CD, DVD en Bluray wordt gebruikt. Hierover het Techmoan ook een aantal leuke video's.

Wat videopac bedoelde was een systeem waarmee traditionele analoge, zwarte vinyl-platen met behulp van een laser afgetast werden ipv een naald. Daarop speelde je normale audioplaten af.
Ook Laserdisc is analoog opgeslagen op de plaat. De putjes varieren namelijk in lengte en zijn niet binair. Wel had je latere revisies die het audiosignaal wel digitaal encoderen. Wel een erg mooi systeem; en zijn tijd destijds ver vooruit. Alleen qua functionaliteit kon het natuurlijk niet opboksen tegen een videorecorder die ook kon (her)opnemen en was het dus voorbehouden aan de echte liefhebbers.

In de VS was het redelijk populair; je kan hier gemakkelijk laserdiscs vinden van elke film die tot ca. eind jaren 90 uitgebracht is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:24

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

De Sony CDP-XA50 ES
Voor het eerst in de Sony brochure 1997/1998

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/ipj44epf1/image.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s30.postimg.org/szopk8h35/image.jpg

Fashionably sensitive, but too COOL to care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:16

Fontainemelon

Zuiderbuur

Net bij de veredelde kringloop in de buurt een Sansui AU-222 Solid-State Stereo Amplifier gespot voor €135. Zag er een heel solide ding uit, en op het eerste zicht nog in relatieve nieuwstaat. Mede door de hogere prijs (in vergelijking met andere apparatuur die daar te koop staat) niet meegenomen, maar bij thuiskomst wel wat over gelezen. De bronnen en reviews op het internet zijn alleszins lovend over dit model.

Nu heb ik nog maar net een klein (modern) ampje met ingebouwde DAC gekocht voor €80. De Sansui daarentegen heeft een stuk meer inputs, als ik het goed begrijp ook ingebouwde pre-amp(s?) en past in het algemeen beter bij m'n Beovox C40 bookshelf speakers die ik erop aan zou sluiten. Daarnaast ben ik al even aan het rondkijken voor een mooie vintage platenspeler, die zou ik er dan normaal gezien rechtstreeks moeten op kunnen aansluiten terwijl ik bij m'n huidige amp eerst nog een pre-amp nodig heb.

Wat denken jullie, zou het een logische keuze zijn om dit toestelletje op te halen, en m'n huidige amp te verkopen? Het toestel is niet getest maar het is mogelijk om 'm tot een paar dagen na aankoop terug te brengen. Als 'ie rond de €100 was had ik waarschijnlijk minder getwijfeld, maar €135 vind ik een relatief hoog bedrag. Niet in vergelijking met de prijzen op eBay en hifishark, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Kun je er bij de kringloop niet wat vanaf praten? Ik zou denken dat zij ook blij zijn als ze een beetje doorloop hebben met de spullen die er staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

kraats

Ik rol

Fontainemelon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:11:
Net bij de veredelde kringloop in de buurt een Sansui AU-222 Solid-State Stereo Amplifier gespot voor €135. Zag er een heel solide ding uit, en op het eerste zicht nog in relatieve nieuwstaat. Mede door de hogere prijs (in vergelijking met andere apparatuur die daar te koop staat) niet meegenomen, maar bij thuiskomst wel wat over gelezen. De bronnen en reviews op het internet zijn alleszins lovend over dit model.
Grappig, die heb ik bij de gemeentewerf eens uit de afvalbak gehaald. Ziet er zeker niet meer uit als nieuwstaat, maar is wel een leuk versterkertje, ja.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Fontainemelon schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 17:11:

Nu heb ik nog maar net een klein (modern) ampje met ingebouwde DAC gekocht voor €80. De Sansui daarentegen heeft een stuk meer inputs, als ik het goed begrijp ook ingebouwde pre-amp(s?) en past in het algemeen beter bij m'n Beovox C40 bookshelf speakers die ik erop aan zou sluiten. Daarnaast ben ik al even aan het rondkijken voor een mooie vintage platenspeler, die zou ik er dan normaal gezien rechtstreeks moeten op kunnen aansluiten terwijl ik bij m'n huidige amp eerst nog een pre-amp nodig heb.

Wat denken jullie, zou het een logische keuze zijn om dit toestelletje op te halen, en m'n huidige amp te verkopen? Het toestel is niet getest maar het is mogelijk om 'm tot een paar dagen na aankoop terug te brengen. Als 'ie rond de €100 was had ik waarschijnlijk minder getwijfeld, maar €135 vind ik een relatief hoog bedrag. Niet in vergelijking met de prijzen op eBay en hifishark, maar toch...
Ik vind het sowieso veel geld voor deze versterker. Ik weet niet hoe oud het moet zijn maar voor dat geld kun je ook een Yamaha AX-500, een Pioneer A-616 of een Kenwood KA-880 krijgen. Maar zelf uit begin jaren '70 moet er iets beters te krijgen zijn voor dit geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mwah, voor die A616 moet je beduidend meer neertellen hoor, dat gaat zo richting de 200. En zelfs dan zijn ze zo weg. Idem voor de 656 en hoger. Maar dan heb je wel wat staan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:50:
Mwah, voor die A616 moet je beduidend meer neertellen hoor, dat gaat zo richting de 200. En zelfs dan zijn ze zo weg. Idem voor de 656 en hoger. Maar dan heb je wel wat staan :)
Echt? Ik heb een paar jaar geleden een 717 voor iemand gekocht voor 125 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Goeie deal dan. Check MP maar eens :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:38
The Eagle schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:50:
Ik mag nog m'n handjes dichtknijpen wat dat betreft, ik heb een kleine maand geleden een A-616 gekocht via MP voor € 30,-. Mankeert niks aan maar hij stond nogal in de weg dus de vorige eigenaar wilde er graag zsm vanaf, hij accepteerde m'n bod op voorwaarde dat ik 'm direct kwam halen - dat was rond 23.00 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
JoeCool schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 00:13:
De Sony CDP-XA50 ES
Voor het eerst in de Sony brochure 1997/1998

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie cd-speler!
Ik heb een ES-MiniDisc-deck uit dezelfde tijd, de MDS-JA20ES, maar ik was teleurgesteld over het grote aantal goedkoop uitziende plastic onderdelen in zo'n high-end-apparaat. Deze kwamen aan het licht bij een defect. Gelukkig heb ik hem kunnen laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Ik heb een nieuw doel: De Technics C04 Micro-series compleet maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/technics_su-c04_mini_system.jpg

Het grootste deel heb ik al:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ERP0OdGz4XsVnzhrB0Y4w9Tm/medium.jpg

Die speakertjes die nog missen zijn alleen even duur als alles wat er nu al staat :+

De versterker is trouwens multifunctioneel. Er komt een lekkere berg warmte vanaf dus je kunt hem ook als kacheltje inzetten :) Hij zou 300W verstoken :X Deze tuner vind ik wel een vooruitgang tov de tuner die ik eerst had. Bij deze kun je tenminste precies aflezen op welke frequentie hij afgestemd staat en je kunt een paar zenders inprogrammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
O88088 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:59:
Ik heb een nieuw doel: De Technics C04 Micro-series compleet maken.
De versterker is trouwens multifunctioneel. Er komt een lekkere berg warmte vanaf dus je kunt hem ook als kacheltje inzetten :) Hij zou 300W verstoken :X
Doet hij niet, zet er maar eens een watt meter tussen, dan zal je zien dat hij maar een watt of 15 verbruikt.

Die 300 watt is voor de meterkast, als je hem voluit aan hebt staan en erg zware speakers erop hebt aangesloten dan kan hij een piek bereiken die 0,1 seconde op de 300watt uitkomt.
Heb je aan dezelfde groep al een verbruik lopen (wasmachine, droger, oven, tv, pc, enzzz) dat zeg maar op 3701 watt continu verbruik zit en de groep kan maximaal 4000 watt leveren dan slaat de aardlek schakelaar om of de stop slaat door als de versterker eventjes door die 300 watt gaat.

Het verbruik van de versterker hangt af van de muziek, hard en/of laag geluid het verbruik is hoog, en zacht en/of hoog geluid en het verbruik is laag.
En ook niet te vergeten ongeveer het grootste gedeelte van je muziek is stilte. (relatief gezien dan) De sterke/harde pieken nemen de minste ruimte in.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:41
Misschien niet zo 'vintage' als de meeste apparatuur hier, maar heb sinds een tijdje deze set staan.
De Kenwood 3050-serie met een 5050 cassettedeck en een setje Quadral Dauphin MK2's (komen nog isolatiepads onder).
Had eerst een Samsung home cinema set staan, maar was én ben nog steeds verbaast over de geluidskwaliteit... en dat voor spul dat ouder is dan ikzelf ben. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aROut4UTIJPcb9NRhdK7TqeS/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door sven5010 op 12-02-2017 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Puur op uiterlijk zeg ik 1993. Zit ik er dan ver langs? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mooie set van Kenwood! Ik heb dezelfde tuner staan (ooit gekocht van iemand die hifi opknapt en dan verkoopt). Mede omdat ik al sinds begin jaren 90 (toen was ik 12) fan van losse componenten van Kenwood ben en ook al sinds 1994 een eigen cassettedeck heb van Kenwood. Niet dezelfde als die van jou maar aan de vorm te zien wel hetzelfde jaar :-).

Daar is eind vorig jaar ook een passende cd speler bij gekomen die nog fantastisch speelt (en met 3,5mm verbinding meet cassettedeck is voor het eerst sinds 1994 ook de cd peak search knop ophet cassettedeck functioneel :+ ).

Alleen mijn amp is van Denon (pma-916r ). Zal als ik de tijd heb de boel ook eens op de foto zetten :-). De denon begint wel wat kuren te vertonen. Toch eens op zoek naar een nog goed werkende Kenwood amp :).

Qua design vind ik de begin '90/eind '80 apparaten van kenwood wel wat 'strakker'.

De tuner is trouwens fantastisch in combinatie met een gevoelige antenne :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het zien van dit topic ben ik zo geneigd impulsief dingen te gaan kopen, maar achteraf kom je weer te zitten met een enorme toren aan apparaten, dat ieder hun eigen voedingsstekker nodig heeft, een wirwar van tulip verbindingen moet maken en uiteindelijk als de stof een beetje is gaan zakken het de rest van de tijd maar staat te verstoffen :+

Ik vind het mooi om sommige creatievelingen hier bezig te zien zijn. Laat ik het maar houden op lurken. Tot op heden erg tevreden met mijn THX set in huis op een vrij eenvoudige reciever.
Pagina: 1 ... 62 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6