Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Valt mee hoor ;)
Hier in de huiskamer staat een moderne 5.1 combi van Denon en Klipsch met alles wat ik hebben wil.
Op zolder staat de vintage Pioneer set uit begin jaren 90. Gebruik ik niet veel (vnl als ik daar met mijn Lego bezig ben), maar klinkt als een klok. Idd, tulpjes, maar zo lamg zijn die interlinks niet. En qua stekkers: de amps uit die tijd hebben gewoon meegeschakelde 230v eurostekker aansluitingen. Ideaal :)

En voor wie het wil weten: The Eagle in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"
En dan nog een ctw261 dubbel casettedeck er bij, die is wat nieuwer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op maandag 13 februari 2017 @ 18:48:
Valt mee hoor ;)
Hier in de huiskamer staat een moderne 5.1 combi van Denon en Klipsch met alles wat ik hebben wil.
Op zolder staat de vintage Pioneer set uit begin jaren 90. Gebruik ik niet veel (vnl als ik daar met mijn Lego bezig ben), maar klinkt als een klok. Idd, tulpjes, maar zo lamg zijn die interlinks niet. En qua stekkers: de amps uit die tijd hebben gewoon meegeschakelde 230v eurostekker aansluitingen. Ideaal :)

En voor wie het wil weten: The Eagle in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"
En dan nog een ctw261 dubbel casettedeck er bij, die is wat nieuwer.
Leuk! Goede aparatuur, niet echt de top, maar daardoor wel betaalbaar. Ik heb n.a.v. de laatste posts even wat lopen zoeken met veilingkijker.nl: de prijzen van het echte topspul zijn enorm gestegen en niet realistisch meer (mijn mening).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:41
The Eagle schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:53:
Puur op uiterlijk zeg ik 1993. Zit ik er dan ver langs? :)
Klopt! 1993 inderdaad, de speakers zijn één jaartje jonger. :)
eymey schreef op zondag 12 februari 2017 @ 21:56:
Mooie set van Kenwood! Ik heb dezelfde tuner staan (ooit gekocht van iemand die hifi opknapt en dan verkoopt). Mede omdat ik al sinds begin jaren 90 (toen was ik 12) fan van losse componenten van Kenwood ben en ook al sinds 1994 een eigen cassettedeck heb van Kenwood. Niet dezelfde als die van jou maar aan de vorm te zien wel hetzelfde jaar :-).

Daar is eind vorig jaar ook een passende cd speler bij gekomen die nog fantastisch speelt (en met 3,5mm verbinding meet cassettedeck is voor het eerst sinds 1994 ook de cd peak search knop ophet cassettedeck functioneel :+ ).

Alleen mijn amp is van Denon (pma-916r ). Zal als ik de tijd heb de boel ook eens op de foto zetten :-). De denon begint wel wat kuren te vertonen. Toch eens op zoek naar een nog goed werkende Kenwood amp :).

Qua design vind ik de begin '90/eind '80 apparaten van kenwood wel wat 'strakker'.

De tuner is trouwens fantastisch in combinatie met een gevoelige antenne :-)
Bedankt, vooral de vorm aan de voorkant met de kromming erin vind ik zo mooi opvallend aan deze serie.
Op Marktplaats staat wel het een en ander aan Kenwood setjes, maar het is helaas lastig om iets moois te vinden voor een beetje redelijke prijs.
Heb je toevallig ook nog tips qua antennes? Ik gebruik op dit moment onderstaande kabel-antenne, maar de kwaliteit bij sommige zenders valt mij soms wat tegen (voornamelijk ruis).

Afbeeldingslocatie: http://www.hifimuseum.info/tn_clarity%20set%20beek%20s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog een zwart Aldenkamp stereo meubel op m'n hobby kamer met ook eind jaren tachtig, begin jaren 90 spul: Marantz CD60 en PM64 versterker, Kenwood KX880HX cassette deck, B&O CD-X voor de leuk en een Dual CS530 draaitafel. Twee Driade 7's als speakers.

In de woonkamer vergelijkbare leeftijden; Marantz CD80, Meredian pré en AudioAnalyse B90 eindversterker. Verder stonden er Driade 71mk2s. Helaas is één driade en de AA gesneuveld bij een bliksem inslag in de buurt. Toch maar eens tijd voor iets nieuwe speakers :P De AA ga ik nog proberen te fixen (er zit eigenlijk niet veel in wat kapot kan).

En zowel boven als onder een paar moderne streamers en de muziek staat tegenwoordig op een NASje. Het Kenwood tunertje is nu in opslag, we doen nu aan internet radio :)

Verder nog wat meer "vintage" spul in opslag, maar niet in grote hoeveelheden. B.v. een KX-W4050 dubbel cassette deck, "nieuw" in doos. Niet zo nieuw zijn de snaartjes, die zijn niet meer goed. Mocht daar nog een liefhebber voor zijn (kan het me niet zo voorstellen)...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2017 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
sven5010 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:24:
Ik gebruik op dit moment onderstaande kabel-antenne, maar de kwaliteit bij sommige zenders valt mij soms wat tegen (voornamelijk ruis).

[afbeelding]
Hoe heb je die 300 ohm lintkabel antenne opgehangen/gepolariseerd?
Deze moet verticaal opgehangen worden.
|
|
|------- zo dus, dit gedeelte waar de coaxplug zit naar de ontvanger
|
|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
sven5010 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:24:
[...]

Bedankt, vooral de vorm aan de voorkant met de kromming erin vind ik zo mooi opvallend aan deze serie.
Op Marktplaats staat wel het een en ander aan Kenwood setjes, maar het is helaas lastig om iets moois te vinden voor een beetje redelijke prijs.
Heb je toevallig ook nog tips qua antennes? Ik gebruik op dit moment onderstaande kabel-antenne, maar de kwaliteit bij sommige zenders valt mij soms wat tegen (voornamelijk ruis).

[afbeelding]
Toen ik in 2010 die tuner op Marktplaats kocht, kocht ik 'm deels omdat het een Kenwood was die qua design redelijk overeen komt met m'n bestaande cassettedeck, maar ook omdat ik op internetfora dus goede dingen had gelezen over de FM ontvangst.

We hadden toen geen Ziggo of andere bron voor een goed FM signaal, dus ik wilde een goede antenne op zolder hebben (niet op het dak) voor FM door het hele huis heen. Ik heb toen deze aangeschaft: https://www.conrad.nl/nl/...fm-dakantenne-277800.html

Radiofreaks zullen me vast aan een boom hangen, maar ik heb het ding toen gewoon op zolder met z'n dipool (het ronde ding) in de nok van het dak gehangen. En dat gaf best een mooi helder resultaat voor de publieke zenders en de commerciele zenders die vanuit Lopik uitzenden (zit zelf in Almere) :D.

En door op die tuner te spelen met de diverse instellingen kon ik (uiteraard alleen op deze tuner) ook nog wat meer zenders oppikken.

Uiteindelijk is de antenne in een doos beland toen er een glasvezel provider met FM signaal kwam. Inmiddels ben ik overigens wel weer in de situatie om te overwegen de antenne weer te gaan gebruiken, eventueel alleen de dipool.

Maar goed, dat wordt mss een beetje off-topic :P Hoewel, FM ontvangst lijkt ook steeds meer 'vintage' te worden in het tijdperk van internetradio en de opkomst van DAB+.

Voor mij blijft FM echter nog steeds de fijnste manier om op bijna ieder apparaat waar geluid uit komt in huis makkelijk muziek te krijgen, met 1 druk op de knop :P. En dat gewoon met op alle apparaten synchroon geluid zonder echo's door andere buffering, etc. waardoor je ook weer zou moeten investeren in een multiroom setup :P.

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 14-02-2017 09:08 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 01:55:
[...]

|
|
|
|
Als het goed is geen coaxplug, maar twee losse aansluitingen (het is tenslotte ook geen coax).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:42:
Heb nog een zwart Aldenkamp stereo meubel op m'n hobby kamer met ook eind jaren tachtig, begin jaren 90 spul: Marantz CD60 en PM64 versterker, Kenwood KX880HX cassette deck, B&O CD-X voor de leuk en een Dual CS530 draaitafel. Twee Driade 7's als speakers.

In de woonkamer vergelijkbare leeftijden; Marantz CD80, Meredian pré en AudioAnalyse B90 eindversterker. Verder stonden er Driade 71mk2s. Helaas is één driade en de AA gesneuveld bij een bliksem inslag in de buurt. Toch maar eens tijd voor iets nieuwe speakers :P De AA ga ik nog proberen te fixen (er zit eigenlijk niet veel in wat kapot kan).

En zowel boven als onder een paar moderne streamers en de muziek staat tegenwoordig op een NASje. Het Kenwood tunertje is nu in opslag, we doen nu aan internet radio :)

Verder nog wat meer "vintage" spul in opslag, maar niet in grote hoeveelheden. B.v. een KX-W4050 dubbel cassette deck, "nieuw" in doos. Niet zo nieuw zijn de snaartjes, die zijn niet meer goed. Mocht daar nog een liefhebber voor zijn (kan het me niet zo voorstellen)...
Mooi spul! Welke tuner heb je? En welke streamers gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

eymey schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Toen ik in 2010 die tuner op Marktplaats kocht, kocht ik 'm deels omdat het een Kenwood was die qua design redelijk overeen komt met m'n bestaande cassettedeck, maar ook omdat ik op internetfora dus goede dingen had gelezen over de FM ontvangst.

We hadden toen geen Ziggo of andere bron voor een goed FM signaal, dus ik wilde een goede antenne op zolder hebben (niet op het dak) voor FM door het hele huis heen. Ik heb toen deze aangeschaft: https://www.conrad.nl/nl/...fm-dakantenne-277800.html

Radiofreaks zullen me vast aan een boom hangen, maar ik heb het ding toen gewoon op zolder met z'n dipool (het ronde ding) in de nok van het dak gehangen. En dat gaf best een mooi helder resultaat voor de publieke zenders en de commerciele zenders die vanuit Lopik uitzenden (zit zelf in Almere) :D.

En door op die tuner te spelen met de diverse instellingen kon ik (uiteraard alleen op deze tuner) ook nog wat meer zenders oppikken.

Uiteindelijk is de antenne in een doos beland toen er een glasvezel provider met FM signaal kwam. Inmiddels ben ik overigens wel weer in de situatie om te overwegen de antenne weer te gaan gebruiken, eventueel alleen de dipool.

Maar goed, dat wordt mss een beetje off-topic :P Hoewel, FM ontvangst lijkt ook steeds meer 'vintage' te worden in het tijdperk van internetradio en de opkomst van DAB+.

Voor mij blijft FM echter nog steeds de fijnste manier om op bijna ieder apparaat waar geluid uit komt in huis makkelijk muziek te krijgen, met 1 druk op de knop :P. En dat gewoon met op alle apparaten synchroon geluid zonder echo's door andere buffering, etc. waardoor je ook weer zou moeten investeren in een multiroom setup :P.
Ooit, lang geleden had ik een 5-elements antenne bovenop mijn dak hangen. Het geluid was uitstekend, ondanks dat het maar een 5-elements was. Voor FM geldt ongeveer hetzelfde als voor cassettedecks: mits op de juiste manier gebruikt kun je er echt hele goede geluidskwaliteit mee halen!

V.w.b. "FM" van de glasvezelboeren (en inmiddels ook Ziggo, vermoed ik): volgens mij zijn dit satteliet-rips die geconverteerd worden naar FM. De kwaliteit is vaak bagger: zolang de klanten maar niet klagen. Bovendien horen veel mensen het verschil niet, of weet men niet hoe goed het kan klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Mja, op dit moment luisteren we nog FM via Ziggo (en ook dus een paar jaar lang via glasvezel gedaan, tot we voor internet overstapten naar Tweak). De ontvangst is in ieder geval helemaal ruisvrij, maar ik heb inderdaad wel het idee dat er ook 'lossy compressie' in de gebruikte aanvoer van het FM-signaal zit, los van de processing van de zenders zelf, waar je ook niet altijd vrolijk van wordt. En inderdaad vertraging tov. FM via de ether.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
Videopac schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:17:
[...]

Ooit, lang geleden had ik een 5-elements antenne bovenop mijn dak hangen. Het geluid was uitstekend, ondanks dat het maar een 5-elements was.
Vroeger nog bij mijn ouders thuis had ik een draaibaar 4-elements FM antenne midden in mijn kamer aan het plafond hangen.Ondanks deze antenne binnen was, toch goede ontvangst. Specifiek voor de FM-Piraten. :P
Het CAI systeem was daar nogal slecht en aan vervanging toe.
Toen ik op mezelf ging wonen had ik ook een 5-elements FM antenne boven het dak van een 4-hoog flat uit.
Helaas geen rotor, maar wat een ontvangst toen nog. Veel zenders die niet eens op de kabel waren.
Ik luisterde toen veel naar die Amerikaanse Legerzender (Radio FNN) die gestationeerd was in Duitsland.
De receiver was toen een Philips 742 (twee van gehad) en stond in de achterkamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.stichtingbvho.nl/files/webshop/producten/wedXBYZKUN_2.jpg
de Philips RH742

Nu gebruik ik soms een FM-dipole antenne, die is aangesloten op sdr-hardware en horizontaal gepolariseerd is, richting Aurich. Ontvangst is niet slecht, maar zie de laatste 3-4 jaren toch meer 'ver'storingen in die band.

btw: over dat item met Botman en Aiwa kom nog op terug, heb het wat druk...

Correctie: het was niet Radio FNN maar Radio AFN (American Forces Network)

[ Voor 5% gewijzigd door PE4000 op 14-02-2017 19:58 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

PE4000 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:35:
[...]

Vroeger nog bij mijn ouders thuis had ik een draaibaar 4-elements FM antenne midden in mijn kamer aan het plafond hangen.Ondanks deze antenne binnen was, toch goede ontvangst. Specifiek voor de FM-Piraten. :P
Het CAI systeem was daar nogal slecht en aan vervanging toe.
Toen ik op mezelf ging wonen had ik ook een 5-elements FM antenne boven het dak van een 4-hoog flat uit.
Helaas geen rotor, maar wat een ontvangst toen nog. Veel zenders die niet eens op de kabel waren.
Ik luisterde toen veel naar die Amerikaanse Legerzender (Radio FNN) die gestationeerd was in Duitsland.
De receiver was toen een Philips 742 (twee van gehad) en stond in de achterkamer.
[afbeelding]
de Philips RH742

Nu gebruik ik soms een FM-dipole antenne, die is aangesloten op sdr-hardware en horizontaal gepolariseerd is, richting Aurich. Ontvangst is niet slecht, maar zie de laatste 3-4 jaren toch meer 'ver'storingen in die band.

btw: over dat item met Botman en Aiwa kom nog op terug, heb het wat druk...
Radio FFN _/-\o_ Funk und Fernsehen Nord-West Deutsland!
Daar luisterde ik ook veel naar. Aurich en Lingen kon ik ongeveer evengoed ontvangen.
Geluidskwaliteit was erg goed, volgens mij gebruikten ze daar geen processing/compressors/andere ellende.

Verstoringen komt volgens mij omdat ze steeds meer zenders op de ultra-korte-golf-band (FM) proppen. Hebben ze er weer een mooi argument bij waarom iederen op DAB+ over moet stappen.

30+ jaar geleden kon je al door heel Nederland rijden zonder enige verstoring op je autoradio: Philips MCC _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Videopac op 14-02-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Videopac schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:12:
[...]
Mooi spul! Welke tuner heb je? En welke streamers gebruik je?
Tuner weet ik niet meer precies. Staat ergens in een doos. Maar niets bijzonders, een goedkoop dingetje met zo'n beetje de leeftijd van het cassette deck. Had wel een extra processortje in de meridian gesleuteld. RC5 omzetten naar kenwood bus (XS-8bit). Bij inschakelen van de tuner ingang op de pré, ging ook de tuner aan. Ook de presets kon ik kiezen. Aangezien de Meridian intern een afstandsbedienings-IC gebruikt voor de knoppen op het front, werkte dat voor zowel de remote als de knoppen. Pré uit of andere ingang; tuner uit.

Streamers zijn Teac WAP4500 en Yamaha CD-N500, waarvan ik het CD gedeelte nooit gebruik. Belangrijkste requirement: gap-less afspelen van flac files. Doen beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
O88088 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:59:
Ik heb een nieuw doel: De Technics C04 Micro-series compleet maken.
[afbeelding]

Het grootste deel heb ik al:
[afbeelding]

Die speakertjes die nog missen zijn alleen even duur als alles wat er nu al staat :+
Die speakers heb ik een tijdje gehad. Boeiende dingen, veel ruimte, maar enorm gevoelig voor plaatsing. Als je precies in het midden zat klonk het goed, maar al het hoog verdween als je rond ging lopen. Behuizing was masief alu, en heel stabiel. Mede daarom kunnen ze heel hard voor zo'n klein speakertje.

Ben zelf nog op zoek naar System 15 van Toshiba. Vergelijkbaar met jouw Technics setje:
http://www.thevintageknob.org/toshiba-System_15.html
De eindversterker heb ik, de rest van het setje had de eigenaar in de prullenbak gegooid omdat de potmeters kraakten :( . In Duitsland verkocht het setje onder de naam "Aurex" vrij OK, in Nederland heeft Philips een iets goedkopere versie verkocht (tussen de Toshiba 12 en 15 serie in).
http://www.thevintageknob.../PHILIPS09/PHILIPS09.html Voor 100 euro kan je zo'n setje op MP wel vinden. De afwerking is echt fantastisch, de bovenplaat en front zijn uit één stuk alu, heel strak ;)

Bijpassende speakers had Toshiba geloof ik niet, ik heb ze met Teac LS-X8 gebruikt:
http://www.njuskalo.hr/zv.../teac-ls-x8-oglas-1676788

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Het lijkt erop dat de phono-stage van m'n versterker kaduuk is ;( vanmiddag toch nieuwe speakers ontvangen en aangesloten. Eerst eentje omdat ik kabel tekort kwam en dat ging goed. Toen ben ik even weggeweest en nu krijg ik helemaal geen geluid meer via de phono ingang. Platenspeler op een andere ingang werkt wel...

Hebben jullie nog ideeën of tips? Ik denk niet dat ik het zelf kan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40

OgWok

U.N.C.L.E.

O88088 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:26:
Het lijkt erop dat de phono-stage van m'n versterker kaduuk is ;( vanmiddag toch nieuwe speakers ontvangen en aangesloten. Eerst eentje omdat ik kabel tekort kwam en dat ging goed. Toen ben ik even weggeweest en nu krijg ik helemaal geen geluid meer via de phono ingang. Platenspeler op een andere ingang werkt wel...

Hebben jullie nog ideeën of tips? Ik denk niet dat ik het zelf kan repareren.
Vreemd dat die "zo maar" stuk is. Kijk eens goed of het niet iets met een kabel of schakelaar op de versterker is. Wat voor versterker is het?

Snelste oplossing een RIAA voorversterker aanschaffen en de platenspeler via de voorversterker aansluiten op de AUX of CD ingang van je versterker.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Het wordt nog gekker; nu werkt het weer. Ik heb geen idee wat het geweest kan zijn aangezien ik er verder niet aangezeten heb. Maar wel fijn want nu kan ik doorgaan met m'n plannetje om alles een beetje anders in te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Nieuwe aanwinst via Marktplaats.

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162442_zpsiydjlnh0.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162547_zpsdptnfm4b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162518_zpsupoxrdj8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162503_zpsagb4g4x7.jpg

Ik twijfel nog of ik deze ipv het huidige deck in mijn toren zal plaatsen.
Mijn huidige set:
Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20160430_163439_zpsyutrsf9v.jpg

Het nieuwe deck doet het nog zover ik heb kunnen testen, alleen heel veel nicotine aanslag overal en zeer vervuilde koppen.
Eens een keertje een flesje Alcohol halen om ze te reinigen.
De complete toren moet binnenkort weg om goed na te laten kijken, snaartjes vervangen en herstellen waar nodig.

Wat extra's wat ik erbij gekregen heb:

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162411_zps3po9z2qm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162352_zpss5gfbkfn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162336_zpsyurm4uhk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162326_zpsoj4umlpe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170218_162309_zpslsadbvpd.jpg

Iemand nog een tip om de nicotine te verwijderen?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Mijn vintage-audio:
- Aristona receiver met platenspeler en casettedeck. Weet het typenummer even niet, maar is een heel gaaf apparaat :)
- Twee Infinity Qa's die aan mijn niet-zo vintage Marantz SR-5600 hangen
- In de keuken een Philips D8484

De Aristona komt prima geluid af, maar de snaar van de platenspeler is kapot. Cassettedeck heb ik niet getest, maar de FM klonk erg lekker met de Infitity's. Klonk? Zeker. Ik had mijn Mordaunt-Short 902i's gesloopt en dus moesten ze naar mijn hoofdset verplaatsen. Helemaal geen verkeerde move, behalve dat een van de woofers van de Infinity gaar is :( Dus als iemand een originele woofer voor mijn Qa over heeft, je krijgt er twee MS 902i's met kapotte tweeters voor terug ;) Twee matchende 10" woofers mag ook by the way! Die Philips in de keuken kan goed hard voor hoe groot het is en ik heb ergens nog het plannetje om die om te bouwen naar 18650-batterijen. Die zijn namelijk beter op te laden en de lader daarvoor heb ik toch al ivm mijn damphobby.

Leuk detail van de Aristona: Binnenin vond ik het bedradingsschema :D Blijkbaar is het de 2x25watt SX6967 versterker.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ad de Jong schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:52:
Nieuwe aanwinst via Marktplaats.

[afbeelding]

Iemand nog een tip om de nicotine te verwijderen?
Dergelijke frontjes schroef je eenvoudig los. Gewoon in een warm sopje dus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
evilution schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:45:
[...]

Dergelijke frontjes schroef je eenvoudig los. Gewoon in een warm sopje dus.
Ik had nog wat alcohol staan dus de koppen zijn inmiddels al een stuk schoner, de kast en het front met een licht vochtige doen en allesreiniger ook een stuk schoner gekregen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee of ik de vraag hier kan stellen of dat dit ergens anders moet, maar ik heb een oude Onkyo Integra versterker waar ik heel erg tevreden mee ben. Helaas heeft hij alleen hij heel soms wat kuren en ik zou hem dan ook graag na laten kijken.

Hebben jullie dit wel eens laten doen, of doet iedereen dit zelf? En iemand misschien een idee waar ik zoiets kan laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:50:
Geen idee of ik de vraag hier kan stellen of dat dit ergens anders moet, maar ik heb een oude Onkyo Integra versterker waar ik heel erg tevreden mee ben. Helaas heeft hij alleen hij heel soms wat kuren en ik zou hem dan ook graag na laten kijken.

Hebben jullie dit wel eens laten doen, of doet iedereen dit zelf? En iemand misschien een idee waar ik zoiets kan laten doen?
Dan is het handig om te weten welk model Integra (foto?) en wat precies de kuren zijn. Of je het zelf kan fixen hangt af van het probleem en hoeveel elektrotechnische achtergrond/ervaring je hebt. Nu wordt het een glazen bol topic ;)

En ja, ik doe veel zelf, maar dat gaat niet voor iedereen op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:50:

Toen ik laatst aan het kwijlen was in de HiFi Klubben, zeiden ze me dat je je receiver daar gratis schoon kunt laten maken. Zou allicht kunnen helpen. Meer dan schoonmaken doen ze daar ook niet tho.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OgWok schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:47:
[...]

Dan is het handig om te weten welk model Integra (foto?) en wat precies de kuren zijn. Of je het zelf kan fixen hangt af van het probleem en hoeveel elektrotechnische achtergrond/ervaring je hebt. Nu wordt het een glazen bol topic ;)

En ja, ik doe veel zelf, maar dat gaat niet voor iedereen op....
Ja ik zal het even wat toelichten, het gaat om de Onkyo Integra A-807. Is overigens niet heel "vintage" maar inmiddels wel 26 jaar oud. De problemen die ik zo af en toe ervaar. Random verspringen van de Imput Selector (bekend probleems bij Onkyo's van rond deze tijd) Schoonmaken van de potmeters etc heeft daarbij niet geholpen. Lijkt meer iets in de schakeling te zijn?.

Ander probleem is dat heel af en toe het volume uit een van de speakers iets minder wordt of kort ruist. Is ook niet telkens de zelfde speaker. Als je draaid aan de Source Direct knopt, of slechts een beetje wiggeld. Hoor je ook direct verschil in volume en af en toe ruis.

Verder heb ik 0,0 elektrotechnische achtergrond/ervaring, vandaar ook dat ik een adresje zoek om er naar te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:24:
[...]

Ja ik zal het even wat toelichten, het gaat om de Onkyo Integra A-807. Is overigens niet heel "vintage" maar inmiddels wel 26 jaar oud. De problemen die ik zo af en toe ervaar. Random verspringen van de Imput Selector (bekend probleems bij Onkyo's van rond deze tijd) Schoonmaken van de potmeters etc heeft daarbij niet geholpen. Lijkt meer iets in de schakeling te zijn?.

Ander probleem is dat heel af en toe het volume uit een van de speakers iets minder wordt of kort ruist. Is ook niet telkens de zelfde speaker. Als je draaid aan de Source Direct knopt, of slechts een beetje wiggeld. Hoor je ook direct verschil in volume en af en toe ruis.

Verder heb ik 0,0 elektrotechnische achtergrond/ervaring, vandaar ook dat ik een adresje zoek om er naar te laten kijken.
YouTube: onkyo A-807 A09 faulty selector switch fix. Noisy volume control fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenstaande video inderdaad ook gezien paar weken geleden. Zoals ik aangaf heeft het schoonmaken/reinigen helaas geen effect gehad.

Daarnaast is het 2e probleem bij mij niet met de volumeknop maar met de source direct knop. En gaat het soms ruisen en volume omlaag van een enkele speaker zonder aan de knoppen te zitten.

Maar toch bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:53:
Bovenstaande video inderdaad ook gezien paar weken geleden. Zoals ik aangaf heeft het schoonmaken/reinigen helaas geen effect gehad.

Daarnaast is het 2e probleem bij mij niet met de volumeknop maar met de source direct knop. En gaat het soms ruisen en volume omlaag van een enkele speaker zonder aan de knoppen te zitten.

Maar toch bedankt voor het meedenken :)
Mocht je toch een reparatie willen, dan kan ik je Oscar's Service Center aanbevelen. Voor een schappelijke prijs kan je eerst een onderzoek laten doen.

Zelf, daar een goede ervaring met de afregeling en reparatie van een Revox B215 een paar jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Now that brings back memories...

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagehifi.nl/mediapool/75/753669/resources/7855589.jpg

De Philips RH752, dat was de eerste grote aankoop van m'n vader in z'n jeugd, samen met twee Jamo speakers (geen idee meer welk model)... Wat was ik blij toen ik als achtjarig mannetje dit ding van zolder mocht halen en als "van mij" mocht beschouwen... Jaren plezier van gehad, totdat hij er op een gegeven moment spontaan mee ophield. Later leerde ik dat het ding ooit een glas bier over zich heen had gehad tijdens een feestje, ik was toen meer verbaasd dat hij het nog zo lang vol gehouden had... :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 22:15

Killjoy

Klingon lawn products

Mooi. Ik had vroeger de bijpassende N2511 casettedeck. Ook een afdankertje van mijn vader .

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 18:41
PE4000 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 01:55:
[...]

|
|
|
|
Op dit moment hangt hij een beetje verspreid door de kamer, in de hoop een betere ontvangst te creëren. Maar ik begrijp dus dat hij op die manier eigenlijk verkeerd hangt. Heeft het ook nog effect als ik hem horizontaal i.p.v. verticaal ophang?
eymey schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:06:
[...]

Phoe, dat ziet er wel goed uit zo'n antenne, maar dat zit wel in een andere prijsklasse dan ik eigenlijk eventueel naar opzoek was :$.
In ieder geval bedankt voor de tip, misschien dat er over een tijdje nog maar zoiets moet komen te hangen, als ik het echt niet beter kan krijgen met een lintantenne.
Videopac schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Als het goed is geen coaxplug, maar twee losse aansluitingen (het is tenslotte ook geen coax).
In dit geval is het wel een losse antenne met een coax-plug en dat is maar goed ook, want dat is de enigste aansluiting die er op mijn versterker zit qua FM-ontvangst O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 19:30
Now that brings back memories...

[afbeelding]

De Philips RH752, dat was de eerste grote aankoop van m'n vader in z'n jeugd, samen met twee Jamo speakers (geen idee meer welk model)... Wat was ik blij toen ik als achtjarig mannetje dit ding van zolder mocht halen en als "van mij" mocht beschouwen... Jaren plezier van gehad, totdat hij er op een gegeven moment spontaan mee ophield. Later leerde ik dat het ding ooit een glas bier over zich heen had gehad tijdens een feestje, ik was toen meer verbaasd dat hij het nog zo lang vol gehouden had... :)
Altijd al zo eentje willen hebben maar tot nu toe nog niet durven kopen. Het blijven vreemde eenden in de bijt qua uiterlijk. Niets anders past erbij :'( Ik weet ook niet of mij vrouw hem beneden zou accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een paar mooie MFB speakers past anders prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Laatst online: 12:14

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Nog enkele nieuwe aanwinsten van deze week :

1978 Technics ST-7300K

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/q93hh6jhmd7ddn9/b.jpg?dl=0
Van een particulier overgenomen voor 20 euro, in perfecte staat. Deze krijgt dit weekend wel een recap. Ik twijfel nog of ik hem doorverkoop of niet.. Heeft een signaal sterkte meter en een meter om aan te geven hoe juist je afgestemd hebt.

1993 Tascam DA-60

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/6d95h2dacfadt51/a.jpg?dl=0

Hier ben ik bijzonder blij mee, want ik zocht nog een goede DAT deck. Hou wel van (bijna) uitgestorven audio formaten en deze ontbrak ik nog.
Enkel het laadmechanisme aandrijfriempje defect. De eigenaar wilde er 100 Euro voor, en dat leek me een faire deal. Met slechts 256h drum head use kan deze nog wel even mee :-)

[ Voor 5% gewijzigd door DatraxZ op 23-02-2017 15:04 ]

Verwijderd

OgWok schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:38:
[...]

Mocht je toch een reparatie willen, dan kan ik je Oscar's Service Center aanbevelen. Voor een schappelijke prijs kan je eerst een onderzoek laten doen.

Zelf, daar een goede ervaring met de afregeling en reparatie van een Revox B215 een paar jaar geleden.
Bedankt voor de tip, ik ga contact met ze opnemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-Tech
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-08 00:10
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:12:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga contact met ze opnemen!
Ik heb wel begrepen dat Oscar vooral in Revox specialiseert. Iemand die een Akai deck bracht was achteraf toch niet zo happy met de reparatie omdat de kwaliteit tegenviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
DatraxZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:02:

1993 Tascam DA-60

[afbeelding]

Hier ben ik bijzonder blij mee, want ik zocht nog een goede DAT deck. Hou wel van (bijna) uitgestorven audio formaten en deze ontbrak ik nog.
Enkel het laadmechanisme aandrijfriempje defect. De eigenaar wilde er 100 Euro voor, en dat leek me een faire deal. Met slechts 256h drum head use kan deze nog wel even mee :-)
Oei, nog meer memories... Het IAB in Utrecht leerde mij destijds mixen op een set (4 stuks) DA-88 Recorders... mooie tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

1978 Technics ST-7300K

[afbeelding]
Van een particulier overgenomen voor 20 euro, in perfecte staat. Deze krijgt dit weekend wel een recap. Ik twijfel nog of ik hem doorverkoop of niet.. Heeft een signaal sterkte meter en een meter om aan te geven hoe juist je afgestemd hebt.
Leuk ding!
Kan er helaas over vinden op http://www.fmtunerinfo.com,
1993 Tascam DA-60

[afbeelding]

Prachtige machine om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

1993 Tascam DA-60

[afbeelding]

:9~

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kingmace
Mijn laatste project: een Monarch Series 8 model 88 versterker. Leuk klein dingetje met een verassend goed geluid. Gekocht op MP voor 35,-. Maar weer eens goed onder handen genomen:

- alle condensatoren vervangen
- de vermogens weerstanden van de eintrap vervangen
- de eindtransistoren vervangen
- de eindtransistoren voorzien van nieuwe warmtegeleidende isolatiepads
- de diodes van de gelijkrichter vervangen
- alle potmeters en schakelaars gereinigd
- de trimpotmeters vervangenen door multiturn trimpots
- van binnen en buiten gereinigd
- de zijpanelen geschuurd en gelakt

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sgJ4t4gk/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BvQBsP8X/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pdGYdV8k/6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sftmS2LN/7.jpg

Deze versterker komt onmiskenbaar uit dezelfde fabriek al mijn Audiotronic LA4040 versterker (een iets zwaardere uitvoering). Japans fabrikaat geleverd aan verschillende audio ketens.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bvcfB8dC/1.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
kingmace schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:39:
Mijn laatste project: een Monarch Series 8 model 88 versterker. Leuk klein dingetje met een verassend goed geluid. Gekocht op MP voor 35,-.
Ziet er weer puntgaaf uit en de werking is als vanouds?
Bouwjaar is van 16 mei 1973 of zo, het jaartal van de stempel is wat onduidelijk...
Maare mooi hoor.

Edit:
Botman: Een prettige zaak, stond zelfs een keer met een hele grootte stand op de Jaarbeurs van Groningen.
Ik mocht daar graag even rondkijken en naar de nieuwste modellen kijken en luisteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nRn56qvl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qlAwAsPl.jpg?1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gEavWeNl.jpg
AIWA AM/FM Stereo Receiver CR-D10, aankoopbedrag fl. 179,-

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/B9FNkajl.jpg
JB Systems LAM 92 Profesional Stereo Sound Mixer, aankoopbedrag fl. 999,-

Afbeeldingslocatie: http://www.pawnplex.com/Stereo-sys/SONY%20MDS-JE510/MDS-JE510.jpg
Sony MDS-JE510 Minidisc recorder, aankoopbedrag fl. 450-550,-, afbeelding: Google

Mijn laatste aanwinst: JAMO E500 bookshelf speakers
Altijd makkelijk een paar extra speakertjes...

[ Voor 52% gewijzigd door PE4000 op 05-03-2017 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
PE4000 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 22:41:
[...]

Ziet er weer puntgaaf uit en de werking is als vanouds?
Bouwjaar is van 16 mei 1973 of zo, het jaartal van de stempel is wat onduidelijk...
Maare mooi hoor.
Het ding speelt weer als een klok :) . Stempel op het chasis is 16 mei 1978.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedbok
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07-2024
Via marktplaats niet al te duur een Lafayette LA-324 kunnen kopen, was nog helemaal origineel, heb ondertussen wat condensators vervangen en even de bias afgesteld en hij klinkt weer super.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/dcq33n.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24wuko6.jpg

En laatst in de kringloop nog deze Standard SR-157SW versterker kunnen kopen voor een paar euro. (Merk is mij niet bekend, misschien dat iemand meer over dit merk weet?) Ook nog helemaal origineel, voorlopig gebruik ik hem niet dus laat ik het ook maar origineel.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2utnokl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/xmswzn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/f1e5tx.jpg
Hier nog even al mijn vintage versterkers op een rij. Klein begin van een Lafayette/Bocama verzameling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-07 22:50
Kijk hier eens

http://www.radiomuseum.or...etail.cfm?company_id=5454

Alles over de Standard fabrieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:14
Op google vind ik lastig iets relevants te vinden, en met open draaien zag ik niet 123 wat defects.
Recent is een onkyo tx 903 van iemand 'overleden'.
Hij levert nog stroom, het beeld en etc werkt nog, maar het signaal is niet meer versterkt.
Dan ga ik er dus vanuit dat de versterker is opgeblazen/stuk.
Speakers waren 2 jaar geleden vervangen alleen ik zag dat deze vreemd waren aangesloten, + op A kanaal en - op B en dat met een impedantie van 4 ohm was dat te weinig weerstand denk ik. Toch was t stereo geluid.... Ik denk dus dat die dat van binnen niet zo prettig vond.
Zou iemand mij wellicht kunnen helpen in de goede richting waar ik zou kunnen kijken in de versterker van binnen :X ?

Ik moet hem nog verder uit elkaar halen om eigenlijk echt een goed oordeel te vellen :P .

P.s. niet echt het gehele goede topic denk ik, maar hier zitten wel de kenners denk ik :p .
En ook niet eens echt vintage spul O-) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PE4000
alaintje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:25:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l5VlGd1l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8wGPAUDl.jpg
Philips luidspreker type 2003 Freischwingerin de volksmond ook wel Pannenkoek genoemd Bouwjaar 1926 ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

alaintje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:25:
Op google vind ik lastig iets relevants te vinden, en met open draaien zag ik niet 123 wat defects.
Recent is een onkyo tx 903 van iemand 'overleden'.
Hij levert nog stroom, het beeld en etc werkt nog, maar het signaal is niet meer versterkt.
Dan ga ik er dus vanuit dat de versterker is opgeblazen/stuk.
Speakers waren 2 jaar geleden vervangen alleen ik zag dat deze vreemd waren aangesloten, + op A kanaal en - op B en dat met een impedantie van 4 ohm was dat te weinig weerstand denk ik. Toch was t stereo geluid.... Ik denk dus dat die dat van binnen niet zo prettig vond.
Zou iemand mij wellicht kunnen helpen in de goede richting waar ik zou kunnen kijken in de versterker van binnen :X ?

Ik moet hem nog verder uit elkaar halen om eigenlijk echt een goed oordeel te vellen :P .

P.s. niet echt het gehele goede topic denk ik, maar hier zitten wel de kenners denk ik :p .
Je kan op het internet sowieso het service manual downloaden. Dat geeft al houvast, waar bv. de zekeringen zitten.
Daar zou ik eerst naar kijken: de zekeringen. Hou het om te beginnen simpel. Een Ohmmeter kan ook handig zijn om ook de zekeringen te controleren.

Zekeringen OK? Dan kijken of er sporen zijn van onderdelen die te heet (zwart) zijn geworden; of condensatoren, die opengebarsten/gescheurd zijn. Wel onderzoeken met de stekker uit het stopkontakt.

Zie je iets wat je niet snapt of wat er vreemd uitziet, dan is het handig om hier een foto te posten.
Gezond verstand en enige (elektrotechnische) handigheid is wel meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kingmace
Mijn laaste aankoop, een Technics RS-631 cessettedeck. Gekocht via MP voor 20,-. Kon hem niet laten staan vanwege zijn looks :9~ . Nieuwe snaar erin gedaan, motor snelheid afgesteld en hij speelt weer als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x8JDpxPk/IMG-20170312-151505.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BbLb5CLp/IMG-20170312-151527.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wMy5tL68/IMG-20170312-151538.jpg

En deze van een vriend gekregen, een Hitachi TRQ-134D 8-track recorder. Werking onbekend want ik heb geen 8-tracks :) Ga hem niet houden, gooi hem lekker op MP. Eens zien of het wat opbrengt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mkt8L5XT/IMG-20170312-152824.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33
Vanaf wanneer is het vintage? Ik speel met een eindversterker van eind jaren 90, een parasound hca 1206. Wel weer gekoppeld aan een moderne receiver. Hij stuurt een setje PMC vloerstaanders aan en doet dat uitstekend nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

fisherman schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:22:
Vanaf wanneer is het vintage? Ik speel met een eindversterker van eind jaren 90, een parasound hca 1206. Wel weer gekoppeld aan een moderne receiver. Hij stuurt een setje PMC vloerstaanders aan en doet dat uitstekend nog.
Denk dat je daar een aardige boom over op kan zetten. Wat ik vaak zie, is dat apparatuur, wordt aangeboden als vintage om een betere prijs te krijgen. Apparatuur van voor 2000, aangeboden als vintage.

Heb zelf 3 sets Philips 22RH544 MFB speakers van rond de jaren '75-'78, maar vind het geen vintage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
OgWok schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:31:
[...]

Denk dat je daar een aardige boom over op kan zetten. Wat ik vaak zie, is dat apparatuur, wordt aangeboden als vintage om een betere prijs te krijgen. Apparatuur van voor 2000, aangeboden als vintage.

Heb zelf 3 sets Philips 22RH544 MFB speakers van rond de jaren '75-'78, maar vind het geen vintage.
Bij een eindversterker is het meer het uiterlijk wat gedateerd raakt. Op zich is de techniek ervan niet veel veranderd.
Vintage vermelding bij een advertentie is vaak meer een verkoopargument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Voor mij is vintage de tijd voor surround bestond zoals prologic/dolby digital en DTS, dus voor de compressie.
CD`s zijn vintage omdat ze niet compressed zijn.

Valt voor mij ook een beetje samen met het begin van het internet. Misschien dus de overgang van analoog naar digitaal, dan zou de CD eigenlijk het 1e stadium zijn van de overgang.

Maar iedereen heeft z`n eigen definitie denk ik. (je ziet dat ik het voor mezelf al niet 100% kan uitleggen)

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
enchion schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 11:59:
Voor mij is vintage de tijd voor surround bestond zoals prologic/dolby digital en DTS, dus voor de compressie.
CD`s zijn vintage omdat ze niet compressed zijn.

Valt voor mij ook een beetje samen met het begin van het internet. Misschien dus de overgang van analoog naar digitaal, dan zou de CD eigenlijk het 1e stadium zijn van de overgang.

Maar iedereen heeft z`n eigen definitie denk ik. (je ziet dat ik het voor mezelf al niet 100% kan uitleggen)
Ook met vintage apparatuur kan je nog steeds lossless bestanden afspelen. Maar goed een echte audiofiel zal niet snel tornen aan de kwaliteit van de bron.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik heb vandaag de Tascam DA-60 eens onder handen genomen.

Volgens de vorige eigenaar was enkel de loading belt aan vernieuwing toe, maar bij het testen van de deck bleek dat er wel wat meer aan de hand was dan enkel een versleten riem.
Het laadmechanisme accepteert geen cassettes en wanneer er uiteindelijk toch een cassette in zit geeft die veel record & playback errors.

Aan de slag dus!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/bd5dwo7bgacvm1w/011.jpg?dl=0
Het drive mechanisme zit links onder, en zit vast met 3 schroeven. 9 connectoren en de power knop as dienen ook los gemaakt te worden. Vervolgens kan het mechanisme er uit via een complexe beweging. So far for the easy part!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/xvyroywo6acicyp/012.jpg?dl=0
Het mechanisme verder uit elkaar halen was een lastige klus.
Het bestaat eigenlijk uit 2 verschillende delen : het laad mechanisme voor de DAT tape, en het gedeelte met de tape servo en drum head.
Veel micro-schoefjes, micro connectoren, eerste generatie flex connectoren (fragile!) en een service manual die soms fout is (!) later beide uit elkaar gekregen.
Het bijzonder complexe laad-mechanisme schoongemaakt met Isopropyl alcohol en opnieuw ingevet met silicon grease en naaimachineolie. Loading belt opgemeten en nieuwe besteld voor vervanging later.
Verder de drum head en tape pad schoongemaakt,een veer die was losgekomen terug vastgemaakt en het geheel opnieuw in elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/uu1iqbk8c93c0eq/013.jpg?dl=0
Cassettes laden gaat nu al beter (zal opgelost zijn met nieuwe belt) en de playback en record errors zijn ook verdwenen :)
Weer een en ander wijzer geworden vandaag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Mooi spul dat DAT, eerste speler in 88 gekocht, vond cd met 16bit en 44khz maar ruk. Sony esprit lijn heb ik, heb m nog steeds. Heb zelfs nog een stapel dat bandjes in plastic. Was er meer mee van plan dan uiteindelijk gedaan. Wilde een dat speler voor in de auto. Maar die waren onbetaalbaar en ook nu nog 2e hands amper te vinden. JVC had een leuke toen dr tijd.

Soms zet ik sacd over op dat. Of een rtr naar dat. Of zelfs een sacd naar rtr en dan naar DAT. Om maar wat te hobbyen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

sugarlee89 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:55:
Mooi spul dat DAT, eerste speler in 88 gekocht, vond cd met 16bit en 44khz maar ruk. Sony esprit lijn heb ik, heb m nog steeds. Heb zelfs nog een stapel dat bandjes in plastic. Was er meer mee van plan dan uiteindelijk gedaan. Wilde een dat speler voor in de auto. Maar die waren onbetaalbaar en ook nu nog 2e hands amper te vinden. JVC had een leuke toen dr tijd.

Soms zet ik sacd over op dat. Of een rtr naar dat. Of zelfs een sacd naar rtr en dan naar DAT. Om maar wat te hobbyen hebben.
Zijn gesealde DAT-tapes niet ook veel geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
niet echt, laatst bij kringloop voor 2 euro nieuw gesealde Philips DAT tapes gekocht. Ging om 5 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan ook aan die kringloop liggen natuurlijk ;)
Op ebay zie ik ze geseald tussen de 5 en 10 euro per stuk gaan. Volgens mij waren ze dat in de jaren 90 ook al (zij het in guldens :P).

Heb me trouwens wel altijd afgevraagd of ik een DSS tape (in weze DAT voor computers, tapestreamer) zo zou kunnen uitwisselen. Maar bij gebrek aan een audio DAT recorder nooit uit kunnen testen. Heb wel een dat streamer.

[ Voor 37% gewijzigd door The Eagle op 19-03-2017 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Als het goed is binnenkort een setje Jamo Power 155 in huis staan...

Afbeeldingslocatie: https://d.allegroimg.com/s400/01f144/d8d8b7974936ae7233beb532562d

Ik weet het kwalitatief geen geweldige speakers maar nostalgies en qua uiterlijk nog steeds werelds, vooral die 565.. :9~ 8)

:P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 11:45
sugarlee89 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:40:
niet echt, laatst bij kringloop voor 2 euro nieuw gesealde Philips DAT tapes gekocht. Ging om 5 stuks.
Zeker weten dat het DAT tapes van Philips zijn?
Ik zou eerder aan DCC tapes denken want Philips maakte geen DAT recorders.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 14:17

roger is here

duss..

Gisteren deze op de kop weten te tikken een set quad audio.
Te weten een quad 303 eindverterker een quad 33 voorversterker en een qaud fm 3 tuner.

Ben er erg blij mee, eerst werkte het linker kanaal niet maar dat bleek aan een insteek kaart te liggen v/d voorversterker, en zo te zien heeft iemand al een keer condensators vervangen van de 303.

Ik heb een marantz nr1504 staan maar dit is toch wel even wat anders en dat voor spul uit eind 60\70s

Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2017/03/set-1024x726.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2017/03/quad303-655x1024.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2017/03/open-geheel-1024x576.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2017/03/conden-1024x576.jpg

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

audiojunk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:48:
[...]

Niet helemaal. Ze maakten ze niet, ze verkochten ze echter wel:
http://www.dutchaudioclas...lips_dat850_dat_recorder/
http://www.mfbfreaks.nl/f...2/imagepages/image81.html
Philips Magazine 1991/1, staat ook in die van 1991/1992. Verkoopprijs HFL 2050, dr zllen dr niet zo heel veel van verkocht zijn gok ik ;)
In magazine 1991/1992 wordt de 900 lijn al aangekondigd: http://www.mfbfreaks.nl/f...2/imagepages/image76.html
En in 1993 zie je dus de DCC verschijnen - en logischerwijs de DAT niet meer verkocht worden.
In die tijd was Marantz ook nog van Philips, dus ik vermoed dat ie onder de Marantz vlag langer verkocht is. DCC was de eerste jaren Philips only vziw - en Sony had zijn Minidisc

Having said that: http://www.thevintageknob.org/philips-DAT850.html
Het is gewoon een rebadged JVC XDZ-505

Philips:
Afbeeldingslocatie: http://www.dutchaudioclassics.nl/img/info/philips/philips-dat850/Philips-dat850.jpg
JVC:
Afbeeldingslocatie: http://www.bezugspunkt.de/img/xdz505_1.jpg

:Y)

[ Voor 17% gewijzigd door The Eagle op 19-03-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 11:45
Zo leer je weer eens wat :*) nooit geweten dat Philips ook een DAT recorder had en dus ook tapes.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zie ninja edit :P
Het verhaal is net iets complexer. En nog steeds niet te betalen toen :P
* The Eagle zich destijds als 16 jarige jongen staan verlekkeren in de hifiwinkel, zie mezelf nog staan met een portable DAT recorder op mijn oren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Laatst online: 06-09 07:56
roger is here schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:58:
Gisteren deze op de kop weten te tikken een set quad audio.
Te weten een quad 303 eindverterker een quad 33 voorversterker en een qaud fm 3 tuner.

Ben er erg blij mee, eerst werkte het linker kanaal niet maar dat bleek aan een insteek kaart te liggen v/d voorversterker, en zo te zien heeft iemand al een keer condensators vervangen van de 303.
Mooi setje, heel anders dan vrijwel alles dat er op de markt is. Klinkt echt heel goed :)

De 303 eindversterker heeft een enkele voeding (+80 Volt uit mijn hoofd), het nulpunt zit op de helft, en twee grote elco's staan tussen de eindversterker en de luidspreker. Deze zorgen er voor dat de luidspreker gewoon rond 0 Volt zit. Als die Elco niet goed meer is, krijg de luidspreker de volle 40 Volt over zich heen, wat de basluidspreker niet zal overleven. Daarom is het verstandig om die Elco's preventief te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
The Eagle schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:25:
Zie ninja edit :P
Het verhaal is net iets complexer. En nog steeds niet te betalen toen :P
* The Eagle zich destijds als 16 jarige jongen staan verlekkeren in de hifiwinkel, zie mezelf nog staan met een portable DAT recorder op mijn oren :)
Zoiets Kenwood dx-7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36
Volg dit topic al tijdje (half jaar), valt me op dat er weinig speakers langskomen. Blijkbaar vindt men versterkers van vroeger goed, zeker na onderhoudsbeurt, maar speakers...?? Laat het me anders zeggen, de versterkers van vroeger rmet hun eigen geluid waren zo goed, dat vind je nu niet, althans zeker niet betaalbaar. Speakers zijn dus alleen maar beter geworden, je vindt nog heel veel goeds, is de opinie.
Dat blijkt ook wel, neem een Naim versterker tegenwoordig........ vast super Uk-made spul, maarja dan heb je het ook over ander niveautje dan Yamaha receivers.

[ Voor 55% gewijzigd door Sjah op 21-03-2017 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:44

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Sjah schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:07:
Volg dit topic al tijdje (half jaar), valt me op dat er weinig speakers langskomen. Blijkbaar vindt men versterkers van vroeger goed, zeker na onderhoudsbeurt, maar speakers...??
Die overleven vaak minder de tand des tijds in mijn geval. Daarnaast zijn nieuwe speakers net zo goed of zelfs beter dan de ouderwetse. Ligt er wel aan hoe en wat en imho.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Volg dit topic al tijdje (half jaar), valt me op dat er weinig speakers langskomen. Blijkbaar vindt men versterkers van vroeger goed, zeker na onderhoudsbeurt, maar speakers...?? Laat het me anders zeggen, de versterkers van vroeger rmet hun eigen geluid waren zo goed, dat vind je nu niet, althans zeker niet betaalbaar. Speakers zijn dus alleen maar beter geworden, je vindt nog heel veel goeds, is de opinie.
Dat blijkt ook wel, neem een Naim versterker tegenwoordig........ vast super Uk-made spul, maarja dan heb je het ook over ander niveautje dan Yamaha receivers.
Daar heb je zeker een punt.
Afbeeldingslocatie: http://super-moem.pointclark.net/albums/MFB_1-03-2017/DSC03022.sized.jpg
3 Philips MFB 22RH544 en bovenop Sony SA-EX100, ook MFB systeem (met elektrostatische tweeter)
De Philipsen hebben allemaal een controlebeurt gehad; alle elco's getest, ruststroom eindtrappen afgeregeld en de MFB terugkoppeling.

En na al die jaren (40+) klinken ze heel erg goed en speciaal het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:40:
[...]

Daar heb je zeker een punt.
[afbeelding]
3 Philips MFB 22RH544 en bovenop Sony SA-EX100, ook MFB systeem (met elektrostatische tweeter)
De Philipsen hebben allemaal een controlebeurt gehad; alle elco's getest, ruststroom eindtrappen ingesteld en de MFB terugkoppeling.

En na al die jaren (40+) klinken ze heel erg goed en speciaal het laag.
Mooi, zeer mooi!
Daar boven in de hoek, is dat een Kef 104?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Van nu, ja. In de jaren '80 maakte Yamaha uitstekende versterkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Videopac schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:22:
[...]

Mooi, zeer mooi!
Daar boven in de hoek, is dat een Kef 104?
Dank je. Da's een Kef Cadenza. Niet helemaal origineel; de tweeter is een Visaton Ribbon.
Videopac schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:23:
[...]

Van nu, ja. In de jaren '80 maakte Yamaha uitstekende versterkers.
Zeker, zoals deze set, de C50 voorversterker en M50 eindversterker:
Afbeeldingslocatie: https://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/z/mSEAAOSw~AVYpXmw/$_85.JPG

Mooi gemaakt en mooi uiterlijk. Loodzwaar.

[ Voor 42% gewijzigd door OgWok op 22-03-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Sorry verwijderd....
foto's willen niet lukken...
Ik zoek straks wel even iets anders dan Photobucket... ben die ellende daar nu meer dan beu...

[ Voor 101% gewijzigd door Ad de Jong op 25-03-2017 16:48 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik gebruik op zolder nog altijd een Akai AM-U22. Zit aangesloten op mijn desktop en tv. Ding is een goeie 35 jaar oud maar doet het nog super!

Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/akai_am-u22_front_panel.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 25-03-2017 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Ha!

ik heb een technics zu-s1 versterker (ja technics dus in tegenstelling tot wat ik eerder postte;), tof uiterlijk, tof geluid maar ben op zoek naar 2 zaken:
1) volgens mij hoort hier de technics m8 cassettedeck bij die ik al een tijdje zoek, klopt dat? Zijn er bij deze versterker nog andere componenten bijpassend?
2) ik heb nu twee technics luidspreker bij welke net ff te groot zijn. Welke kleine luidsprekers zouden hier goed bijpassen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mluci4S.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door dano_nl op 25-03-2017 23:05 ]

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 15:25
Ik heb onlangs nog een setje MB Quart 490 MCS op de kop getikt voor in de studeerkamer.
Klinken zeer redelijk en in perfecte staat. Even te lui om een foto van te maken. Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: https://images.okr.ro/serve/auctions.v7/2015/apr/14/4fc68dad6a9a0bdbca6996842c7f1627-5269985-700_700.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

dano_nl schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:03:
Ha!

ik heb een technics zu-s1 versterker (ja technics dus in tegenstelling tot wat ik eerder postte;), tof uiterlijk, tof geluid maar ben op zoek naar 2 zaken:
1) volgens mij hoort hier de technics m8 cassettedeck bij die ik al een tijdje zoek, klopt dat? Zijn er bij deze versterker nog andere componenten bijpassend?
2) ik heb nu twee technics luidspreker bij welke net ff te groot zijn. Welke kleine luidsprekers zouden hier goed bijpassen?

[afbeelding]
Als je op Ebay (Europa) zoekt kom je er wel een paar tegen:

Zoals deze; wel in Frankrijk, startbod € 10,--

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/W4sAAOSw9mFWLz3C/$_57.JPG

Kleine luidsprekers zijn er genoeg; 't is maar net hoeveel je uit wil geven voor een behoorljk geluid. Voorbeeld Kef LS50: Afbeeldingslocatie: https://www.poulissen.nl/sites/default/files/imagecache/product/producten/kef-ls50.jpg

Lijkt me dat Technics ook een tuner gemaakt heeft die erbij past.

[ Voor 35% gewijzigd door OgWok op 26-03-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Nog maar eens proberen, ik kan om 1 of andere reden geen foto's meer plaatsen zoals voorheen terwijl er niets veranderd is hier. op andere forums lukt het op dezelfde manier nog wel.
Maakt ook niet uit of ik de foto's in Photobucket heb staan of ergens anders (tips welkom voor alternatieven) dus ik post ze maar in de hoop dat jullie ze wel kunnen zien en dat er hier ergens iets niet goed staat (al heb ik het alleen maar op GoT en dan alleen maar met foto's die ik zelf post, van anderen zie ik ze wel weer)

Sinds gisteren mijn Jamo Power 155 speakers binnen en ze zien er op de foam randen na uit als nieuw. Geen krasje niets....
Nu schijnt het niet zo heel moeilijk te zijn om die randen zelf te vervangen (woofer randen) iemand ervaring hiermee en tips waar ik die het beste kan bestellen?

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170325_154816_zpsxz9fbxla.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170325_154910_zpsa4v0vjzu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170325_154921_zpsl6frwvbd.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i10.photobucket.com/albums/a105/JanAlesi/Audio/th_IMG_20170325_154930_zps45vxtcva.jpg

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ad de Jong schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:18:
Nog maar eens proberen, ik kan om 1 of andere reden geen foto's meer plaatsen zoals voorheen terwijl er niets veranderd is hier. op andere forums lukt het op dezelfde manier nog wel.
Maakt ook niet uit of ik de foto's in Photobucket heb staan of ergens anders (tips welkom voor alternatieven) dus ik post ze maar in de hoop dat jullie ze wel kunnen zien en dat er hier ergens iets niet goed staat (al heb ik het alleen maar op GoT en dan alleen maar met foto's die ik zelf post, van anderen zie ik ze wel weer)

Sinds gisteren mijn Jamo Power 155 speakers binnen en ze zien er op de foam randen na uit als nieuw. Geen krasje niets....
Nu schijnt het niet zo heel moeilijk te zijn om die randen zelf te vervangen (woofer randen) iemand ervaring hiermee en tips waar ik die het beste kan bestellen?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Foto's zijn nog niet te zien, wel als ik erop klik (mooie set). Foamranden vervangen is te doen, als je handig bent, goed passende randen koopt, goeie lijm en rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
OgWok schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Foto's zijn nog niet te zien, wel als ik erop klik (mooie set). Foamranden vervangen is te doen, als je handig bent, goed passende randen koopt, goeie lijm en rust.
Thnx, ik was er al bang voor.
Ik probeer ook een account aan te maken bij imgup.nl maar dat werkt ook voor geen meter, ik krijg maar geen activatie mail binnen.
Geen idee waar ik het moet zoeken, zowel de pc (Linux) als de Chromebook hebben hetzelfde euvel...

Dank je, stukje jeugdsentiment die Jamo Power serie, vooral de 555 & 565 zijn wreed maar veel te groot voor mij jammer genoeg...
Rust is een goede... met 2 linker handen durf ik er al haast niet aan te beginnen maar het laten doen is nogal duur terwijl het je het zelf goed moet kunnen. Toevallig een tip waar ik goede randen aan kan komen? Er zijn best veel setjes te vinden maar zijn die ook allemaal goed?

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dano_nl schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:03:
Ha!

[afbeelding]
Momenteel vind ik via veilingkijker alleen een "bruine":
http://www.marktplaats.nl...40729148-technics-m8.html
40 euro vraagprijs is echt te hoog. Ik zou maximaal 20 euro over hebben voor een deck van deze kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 26-03-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Trichoglossus schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:49:
[...]

Ik heb onlangs nog een setje MB Quart 490 MCS op de kop getikt voor in de studeerkamer.
Klinken zeer redelijk en in perfecte staat. Even te lui om een foto van te maken. Het gaat om deze:

[afbeelding]
MB Quart was vroeger een kwaliteitsmerk die erg goede luidsprekers maakte, zowel qua geluidskwaliteit als bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ad de Jong schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Thnx, ik was er al bang voor.
Ik probeer ook een account aan te maken bij imgup.nl maar dat werkt ook voor geen meter, ik krijg maar geen activatie mail binnen.
Geen idee waar ik het moet zoeken, zowel de pc (Linux) als de Chromebook hebben hetzelfde euvel...

Dank je, stukje jeugdsentiment die Jamo Power serie, vooral de 555 & 565 zijn wreed maar veel te groot voor mij jammer genoeg...
Rust is een goede... met 2 linker handen durf ik er al haast niet aan te beginnen maar het laten doen is nogal duur terwijl het je het zelf goed moet kunnen. Toevallig een tip waar ik goede randen aan kan komen? Er zijn best veel setjes te vinden maar zijn die ook allemaal goed?
Desbetreffende speaker eerst eens uitbouwen, dan kan je door goed te meten bepalen wat je moet bestellen. Eventueel kan je met het typenummer op de speaker zelf, passende randen bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
Ik zou eens een mailtje aan audiofriends wagen. Zo te zien hebben ze genoeg ervaring met refoamen.
http://www.audiofriends.nl/speakerfoam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
audiojunk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:48:
[...]

Dcc had je nog niet in 1987 en philips had ook professionele sector dus die moesten ze ook tegemoet komen. Philips maakte wel degelijk DAT tapes. Ook toen consumenten dcc kwam waren DAT tapes npg steeds beschikbaar van ze.

Ook niet vreemd ze produceerde al vanaf dag 1 cassettebandjes, ze zaten ook in de computer industrie en daar produceerde ze dus DAT ook voor voor backup doeleine. En daarnaast voor audio ook.

[ Voor 17% gewijzigd door sugarlee89 op 27-03-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
OgWok schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:25:
[...]

Dank je. Da's een Kef Cadenza. Niet helemaal origineel; de tweeter is een Visaton Ribbon.

[...]

Zeker, zoals deze set, de C50 voorversterker en M50 eindversterker:
[afbeelding]

Mooi gemaakt en mooi uiterlijk. Loodzwaar.
Ik heb precies dezelfde set, binnenkort maar weer eens aansluiten, heb nog een set Cabasse speakers op zolder staan die wel een mooie versterker kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Freggel_United schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:53:
[...]

Ik heb precies dezelfde set, binnenkort maar weer eens aansluiten, heb nog een set Cabasse speakers op zolder staan die wel een mooie versterker kunnen gebruiken :)
Toevallig niet deze mooie set ?

Afbeeldingslocatie: https://medias.audiofanzine.com/images/normal/cabasse-sampan-303-20246.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
OgWok schreef op maandag 27 maart 2017 @ 11:56:
[...]

Toevallig niet deze mooie set ?

[afbeelding]
Dit zou zomaar kunnen, maar ik ben even aan het twijfelen of bij mij het midtonen ook nog in fase gezet zijn... zal eens foto's maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Ligt eraan, ook yamaha had zijn high end range in de hey days.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Mijn zoektocht naar een goede DCC deck is voorbij.

Gisteren een Philips DCC 730 (circa 1997) opgehaald, samen met een 10-tal DCC cassettes.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/jcnd6h80dflwkuo/c.jpg?dl=0
(plaatje van internet)

De DCC 730 is een van de latere decks, en heeft een zeer goede 18-bit DAC aan boord.
Er zijn ook minder problemen mee dan met de DCC 900, die meer populair is. Die heeft ook een mindere DAC aan boord. En kent vrij veel problemen met SMD capacitors.
Ben er blij mee :-)

Valt niet echt onder vintage audio, maar:
Gisteren ook nog een Pioneer DV-717 meegekregen bij dezelfde verkoop. Zocht niet onmiddellijk een CD/DVD speler, maar zat in hetzelfde pakket als de DCC.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/81unrbvd16pq8yj/d.jpg?dl=0

Na wat rondzoeken op internet blijkt deze Pioneer een vrij High End model te zijn, met excellente DAC's.
Wordt door liefhebbers vaak enkel als CD speler gebruikt. Die ga ik dus vanavond eens testen.

Als laatste zat in het pakket nog een Kenwood KX-720 cassette deck. Heeft onderhoud en nieuwe riemen nodig. Deze gaat waarschijnlijk naar het stort, of naar een liefhebber.

Prijs voor dit moois : 50 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

DatraxZ schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:43:
Mijn zoektocht naar een goede DCC deck is voorbij.

Gisteren een Philips DCC 730 (circa 1997) opgehaald, samen met een 10-tal DCC cassettes.

[afbeelding]
(plaatje van internet)

De DCC 730 is een van de latere decks, en heeft een zeer goede 18-bit DAC aan boord.
Er zijn ook minder problemen mee dan met de DCC 900, die meer populair is. Die heeft ook een mindere DAC aan boord. En kent vrij veel problemen met SMD capacitors.
Ben er blij mee :-)

[...]
Klopt wat je zegt. Zelf heb ik wel een 900, en daarvan inderdaad de elco's moeten vervangen die bij dit model onherroepelijk gaan lekken, en vaak onherstelbare schade aan de PCB veroorzaken waardoor er nog maar weinig 900's in gebruik zijn. Die van mij was nog te redden bleek uiteindelijk hoewel opnemen er niet meer op lukt (maar ook niet nodig is).

DAC is idd minder, 16 ipv 18 bit zoals bij de latere DCC modellen, maar het is vooral het iconische design van de 900 serie die deze zo populair maakt. Ding is ook gebouwd als een tank (door Marantz). Onderstaand de mijne:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5759/30723865112_2008af8f09_c.jpg

Heb er daarna ook een bijpassende 900-serie CD speler bijgekocht, de CD 931, niet uit hetzelfde jaar, maar wel met een overeenkomstig design:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/6/5708/31077946692_466ffa0f09_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:22

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

DatraxZ schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:43:

Als laatste zat in het pakket nog een Kenwood KX-720 cassette deck. Heeft onderhoud en nieuwe riemen nodig. Deze gaat waarschijnlijk naar het stort, of naar een liefhebber.
Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/kenwood_kx-720_cassette_deck.jpg

Dat is toch best een gaaf ding, als niemand 'm wil redden mag je 'm wel naar mij toe sturen :D

[ Voor 3% gewijzigd door mentalmadnizz op 13-04-2017 11:30 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Weemism schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:02:
[...]

Klopt wat je zegt. Zelf heb ik wel een 900, en daarvan inderdaad de elco's moeten vervangen die bij dit model onherroepelijk gaan lekken, en vaak onherstelbare schade aan de PCB veroorzaken waardoor er nog maar weinig 900's in gebruik zijn. Die van mij was nog te redden bleek uiteindelijk hoewel opnemen er niet meer op lukt (maar ook niet nodig is).

..

[afbeelding]
Ik heb lang zitten twijfelen om ook voor een DCC900 te gaan, mede door het design. SMD caps vervangen lukt me ook wel. Maar door de lage prijs van de 730 toch overstag gegaan voor die deck.
Goed dat de jouwe terug gered is _/-\o_

edit :
Inmiddels de 730 uitvoerig getest. Als ik de DCC vergelijk met mijn Tascam DA-60 DAT deck hoor je toch kleine verschillen. De DAT is echt 100% transparant tussen source en repro. Bij de DCC hoor je toch een heel klein verschil, maar zeker niet in de negatieve zin. Het klinkt gewoon super :-).
Jammer dat het formaat nooit is aangeslagen.
Mijn volgende doel is een Wega E-4950 Elcaset ergens te scoren. Maar dat zal nog wel even toekomst muziek zijn, gezien de vraagprijzen.
mentalmadnizz schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:30:
[...]

Dat is toch best een gaaf ding, als niemand 'm wil redden mag je 'm wel naar mij toe sturen :D
Idd een gaaf ding, maar ik heb er nu even geen tijd en plaats voor. Wil de deck wel doneren tegen verzend kosten aan iemand die er zijn/haar tijd wil insteken. Het toestel gaat aan, de VU meter lichten op, maar de tape draait niet. Heeft dus zeker nieuwe belts nodig. PM me indien interesse.

[ Voor 39% gewijzigd door DatraxZ op 13-04-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat er verschil is tussen DCC en DAT is niet verwonderlijk natuurlijk. Iets met andre samplingfrequenties (DAT doet 48Khz iirc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

FreakNL schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 18:26:
Ik gebruik op zolder nog altijd een Akai AM-U22. Zit aangesloten op mijn desktop en tv. Ding is een goeie 35 jaar oud maar doet het nog super!

[afbeelding]
gaaf ! dat was mijn eerste echte stereo versterker. Helaas kreeg ik hem met een kapotte stk module en was er destijds nooit geld om hem goed te repareren. Ik was een jaar of 14 denk ik... Ik heb nu nog onderdelen van het ding liggen :) Al diverse malen gekeken op MP en overige om hem toch weer eens te kopen 'gewoon omdat het kan "

Ook die pio 717 heb ik gehad in de tijd dat hij nog voor dat moment echt high end was. Tegenvaller was dat hij veel dvd's gewoon niet afspeelde iets wat juist voor pioneer vreemd is want die pakte normaal alles. Ik heb daarna nog meerdere andere speler van hun gehad

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 13-04-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:48
Mijn schoonmoeder heeft een onkyo stereotoren die dertig jaar geleden vierduizend gulden kostte. Levert dat nog iets op, en is het dus de moeite waard typenummers op te zoeken, of kan ik hem beter zo met het grof vuil meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

rikislief schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 15:11:
Mijn schoonmoeder heeft een onkyo stereotoren die dertig jaar geleden vierduizend gulden kostte. Levert dat nog iets op, en is het dus de moeite waard typenummers op te zoeken, of kan ik hem beter zo met het grof vuil meegeven?
Dat hangt oa. af van de moeite die je wilt doen. Misschien heb je een foto van de toren. Je kan altijd op Ebay kijken wat anderen ervoor vragen, dan heb je een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
ik zou de typenummers eens zoeken op hifishark.com. Daar kun je zien wat er op verschillende sites wordt aangeboden en wat het zou moeten kosten. Weggooien zou ik sowieso niet doen. Er zijn hier (en op andere plekken) nog genoeg liefhebbers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sowieso NIET met het grof vuil meegeven. Onkyo maakte 30 jaar geleden mooi spul. Zet de typenummers hier eens neer. Cassettedecks leveren niet veel.meer op (m.u.v. een TA-2800 misschien), maar goede versterkers blijven gewild en ook een T-9090 of T-4817 tuner doet het nog goed. Om maar eens wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op donderdag 13 april 2017 @ 21:16:
Dat er verschil is tussen DCC en DAT is niet verwonderlijk natuurlijk. Iets met andre samplingfrequenties (DAT doet 48Khz iirc).
DCC gebruikt compressie, DAT niet.

Pagina: 1 ... 63 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6