Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En ddc is 18 bits en de gecomprimeerde code heeft fout herstel.

In mijn huidige set gebruik ik:
Beogram CD 7000, meeste CD's heb ik wel geript maar voor dat ene CD-tje of als iemand er eens iemand eentje meebrengt. De speler is opgebouwd rond de Philips CDM 4 en gaat rechtstreek mijn Meridian DAC in.
&
Sony PS-FL7, Lade speler, met direct drive en tangentiale aftasting. Heel leuke speler eigenlijk, ben nog altijd aan't kijken om het element eens te upgraden. Ideaal voor dat loungy plaatje op de achtergrond tijdens bezoek oid.
https://goo.gl/photos/9axN5d8NA4EPQxti7
Staan in Eindhoven. Ik begreep dat Audiolab het ook voor je wil doen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ha! Geen flauw ideePE4000 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:23:
@w00Dy Ziet er gaaf uit. Ik ben ook wel benieuwd naar het merk/type audiorack.
Ooit gekocht op een veiling, ik had wat anders gekocht en zag de kavel voorbij komen en gewoon meegepakt voor 20 Euro.
Ik gebruik het al 5j in volle tevredenheid, oerdegelijk, dikke glazen leggers. Maar geen kabel doorvoer oid.
Zelf even gegoogled, het lijkt wat op een ouder model Sonorous, de manier waarop het glas vast zit toch.
Bij dat nieuw model zien die vierkant aluminium geborstelde buizen, wat lomp uit en vooral omdat ze nu meer opvallen/de aandacht trekken.
Voor geïnteresseerden zie link.
[ Voor 1% gewijzigd door PE4000 op 18-04-2017 01:00 . Reden: correctie ]
Yep, Philips heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van MPEG audio, PASC dat de DCC gebruikt is nagenoeg gelijk aan MPEG-1 Audio Layer I ("layer 3", de MP3 is een stukje efficiënter).PageFault schreef op zondag 16 april 2017 @ 09:06:
[...]
En ddc is 18 bits en de gecomprimeerde code heeft fout herstel.
Pas de tweede generatie DCC is 18bit, en klinkt mede daarom een stuk beter. De DCC600 en 900 zijn 16 bit, de DCC730 en 951 18bit. (buiten het uiterlijk zijn de 730 en 951 gelijk).
De 18-bitters zijn uit de "Bitstream" tijd van Philips, die ging toen helemaal los op 1-bit + heel veel oversampling. Net zoals de CD spelers uit die tijd, klinkt het allemaal iets wollig, prettig, maar niet bijzonder helder. Ik vermoed dat de compressie hier niet zo veel mee te maken heeft.
Een interessant artikel is hier te vinden : klikHobbit13 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:18:
[...]
Yep, Philips heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van MPEG audio, PASC dat de DCC gebruikt is nagenoeg gelijk aan MPEG-1 Audio Layer I ("layer 3", de MP3 is een stukje efficiënter).
Pas de tweede generatie DCC is 18bit, en klinkt mede daarom een stuk beter. De DCC600 en 900 zijn 16 bit, de DCC730 en 951 18bit. (buiten het uiterlijk zijn de 730 en 951 gelijk).
De 18-bitters zijn uit de "Bitstream" tijd van Philips, die ging toen helemaal los op 1-bit + heel veel oversampling. Net zoals de CD spelers uit die tijd, klinkt het allemaal iets wollig, prettig, maar niet bijzonder helder. Ik vermoed dat de compressie hier niet zo veel mee te maken heeft.
Quote :
So, to evaluate whether the DCC could match the sound of CD, the designers turned to the trained listeners who are employed by the quality-control ~department at Philips Records (footnote 4). Listening to test signals and music, they did hear differences. So for the past two years Philips has been refining the PASC encoder, submitting it to listening panels, computer-analyzing the listening data with statistical programs to distinguish real differences from random chance and delusion, and fine-tuning the encoder again. Reportedly, after the latest round of refinements even the company's most golden-eared listeners can no longer distinguish the DCC from a CD source.
Als ik eens wat tijd heb zal ik wat samples posten van de source en de DCC loop :-)
Inmiddels ben ik naarstig op zoek naar een zwarte Elcaset deck. Met name deze :
De Wega E4590. Leuk ding, maar extreem zeldzaam helaas..

Volgens mij had ik deze al een keer gepost hier, maar toevallig heeft Techmoan een interessante video over beide formaten. Het Elcaset format kende ik tot dan toe niet eens.DatraxZ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:10:
[...]
Een interessant artikel is hier te vinden : klik
Quote :
So, to evaluate whether the DCC could match the sound of CD, the designers turned to the trained listeners who are employed by the quality-control ~department at Philips Records (footnote 4). Listening to test signals and music, they did hear differences. So for the past two years Philips has been refining the PASC encoder, submitting it to listening panels, computer-analyzing the listening data with statistical programs to distinguish real differences from random chance and delusion, and fine-tuning the encoder again. Reportedly, after the latest round of refinements even the company's most golden-eared listeners can no longer distinguish the DCC from a CD source.
Als ik eens wat tijd heb zal ik wat samples posten van de source en de DCC loop :-)
[afbeelding]

Via Audiofriends aan de juiste foam randen kunnen komen en die op 2e Paasdag op mijn gemak vervangen.
Ondanks mijn 2 linker handen lijkt de operatie geslaagd zover ik het kan horen....
Voor het geld hoef je het niet te laten en het is zelf goed te doen (als ik het zelfs kan dan kan een konijn het nog wel... of in dit geval een Paashaas
De foam rand zelf viel er zowat vanzelf vanaf, wat er over bleef was dit:

Na het verwijderen van de restjes en het goed schoonmaken was dit het resultaat:

En natuurlijk na het drogen en het monteren het eindresultaat:

Zeker zeldzaam! Is de zwarte uitvoering van de Sony EL-7 ( B ).DatraxZ schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 16:10:
[...]
....................
[afbeelding]

Voor een doosje elcasets (10 stuks) moet je toch al snel meer dan € 200,-- neerleggen

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Het is door die video van Techmoan dat ik geinteresserd en geraakt in DCC en ElcasetWeemism schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 19:34:
[...]
Volgens mij had ik deze al een keer gepost hier, maar toevallig heeft Techmoan een interessante video over beide formaten. Het Elcaset format kende ik tot dan toe niet eens.
[video]
Ik heb 2 samples online gezet. Het ene sample is de bron, het andere is door de DCC tapeloop gegaan.
Sample 1
Sample 2
Wie pikt het DCC sample er uit op gehoor?
CD speler via optical out aan de DCC deck verbonden. De analoge output van de DCC deck is gebruikt om beide samples op te nemen.
Was ook goed aan de prijs, maar geen 10000.
love over goldAd de Jong schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:07:
Een tijdje terug heb ik 2 Jamo Power 155 speakers gekocht en natuurlijk waren de foam randen compleet vergaan.
[afbeelding]
[afbeelding]
Via Audiofriends aan de juiste foam randen kunnen komen en die op 2e Paasdag op mijn gemak vervangen.
Ondanks mijn 2 linker handen lijkt de operatie geslaagd zover ik het kan horen....
Voor het geld hoef je het niet te laten en het is zelf goed te doen (als ik het zelfs kan dan kan een konijn het nog wel... of in dit geval een Paashaas).
De foam rand zelf viel er zowat vanzelf vanaf, wat er over bleef was dit:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Na het verwijderen van de restjes en het goed schoonmaken was dit het resultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En natuurlijk na het drogen en het monteren het eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Jamo heb ik nooit bijzondere boxen gevonden. En dan spreek ik van de jaren 80 van de vorige eeuw.Sjah schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:09:
Die Jamo's heb ik ooit ook gehad, in mijn jeugd dat alles goedkoop moest. Verdomd aardige speakers, kwamen als nr 2 uit de consumentengids (achter B en W dm 110i (die kon ik niet lijen)), en dat hoorde je ook. Later nog ns een dure audiozaak uitgelachen omdat ik zei dat ik Jamo's had, sorry maar dat was misplaatst. Heb ze niet meer, voor een geeltje 20 jaar terug aan vriend verpatst, die vond ze ook mooi, zou me niet verbazen (hij gaf niet zoveel om duur spul) dat die er nu nog mee draait. Hij was Jimi Hendrix fan.
Ik zelf had Magnat Sonobul boxen, ze waren ietsje beter van kwaliteit. Daarna Mission 761.
En nu beland bij de Translator Impact 30.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
foto;s volgen na de verbouwing
daarnaast nog een vraag, ik heb een Nord-Mende radio uit de jaren 50. ik zou deze graag op willen laten knappen, iemand daar een adresje voor. de FM ontvanger verloopt, heeft een serieuze schoonmaakbeurt nodig en er is een lampje defect
[ Voor 35% gewijzigd door Reloader op 21-04-2017 10:58 ]
Geen praatjes, plaatjes willen we!AtmozFearz schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:24:
En of ik nog vintage audio gebruik! Sinds kort een mooie set JBL L112 'Century II' bookshelves op de kop getikt. Voor zover je 25kg per speaker 'bookshelve' kan noemen. Nu aangestuurd door een mooie oude Technics SU-V9 nicknamed 'The Window Breaker', bijna 15kg stuk ijzer gebouwd als een tank. Op dit moment bezig met het reviseren van een Yamaha set. C4 voorversterker met M4 eindversterker. Er gaat niets boven de bouwkwaliteit van jaren 70 en 80 audioapparatuur naar mijn mening.
Nee, dat was een CD-R brander. Wat pauldaytona bedoelt is een CD recorder, dus een hifi component. En die waren idd heel prijzig toen ze net uit kwamen. Al lijkt me 10k wat overdreven. Maar 5k voor een prototype zou nog best kunnen. Als adviesprijs van Philips welteverstaan, retail lag meestal 20 - 30% lagerOgWok schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:33:
Mijn eerste cd-recorder was een Philips drive. Met SCSI interface en dat was een 2 speed. Dat was snel![]()
Was ook goed aan de prijs, maar geen 10000.
Dan gok ik dat het deze was: http://www.dutchaudioclas...0_cdrecordable_prototype/
* The Eagle de bouw van het Philips muziekcenter en de hele Heuvelgalerie nog meeregaamkt overigens, bouwjaar 1977
Copy that. Even snel geschoten met mn gsm.

De JBL's zijn compleet gereviseerd. Nieuwe foamranden en elco's. Ook zijn de aansluitterminals vervangen zodat ze bananenpluggen slikken.
De V9 is 90% gerecapped en optisch getuned. De vorige eigenaar hield van een sigaretje. De kap was helemaal vergeeld en het glazen plaatje aan de voorkant was weg. Heb zelf een plaatje aluminium op maat gemaakt en er nu een two-tone V9 van gemaakt.
Ben wat aan het experimenteren met hogere tape speeds (4.76cm/s,Philips, what were you thinking!?) en de bijbehorende bias en level settings. Klinkt nu toch heel wat beter dan voorheen!

Mijn ouders hadden een V7 destijds, de 2x80W variant (waar de V9 2x120W levert), maar ik vond die versterker niet heel geweldig, ondanks het hoge vermogen (waarden hiervoor zijn 20Hz-20kHz, 0,007% vervorming). Ik lees op internet dat de V9 wel goede recensies heeft.AtmozFearz schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:24:
En of ik nog vintage audio gebruik! Sinds kort een mooie set JBL L112 'Century II' bookshelves op de kop getikt. Voor zover je 25kg per speaker 'bookshelve' kan noemen. Nu aangestuurd door een mooie oude Technics SU-V9 nicknamed 'The Window Breaker', bijna 15kg stuk ijzer gebouwd als een tank. Op dit moment bezig met het reviseren van een Yamaha set. C4 voorversterker met M4 eindversterker. Er gaat niets boven de bouwkwaliteit van jaren 70 en 80 audioapparatuur naar mijn mening.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Yeah. Dat klopt. Ik heb de V3 en V7 ook beluisterd, en hij heeft wat betreft klank wel wat weg van de V9. Maar de V9 is toch echt de enige die mij heeft weten te bekoren uit die serie.Videopac schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:25:
[...]
Mijn ouders hadden een V7 destijds, de 2x80W variant (waar de V9 2x120W levert), maar ik vond die versterker niet heel geweldig, ondanks het hoge vermogen (waarden hiervoor zijn 20Hz-20kHz, 0,007% vervorming). Ik lees op internet dat de V9 wel goede recensies heeft.
/img][afbeelding]
Jaren geleden al eens gepost over mijn Nordmende COMFORT de Luxe. Toen speelde hij af en toe; tegenwoordig speelt hij vrijwel dagelijks. Radio 10 vooral en soms een voetbalwedstrijd via NPO Radio 1. Ik was altijd al gehecht aan deze radio, maar momenteel geniet ik er weer met volle teugen van. Wellicht temeer omdat ik even zonder vaste tv/internet zit.Jorgen schreef op vrijdag 3 mei 2013 @ 16:25:
[afbeelding]
Ik luister zelf zo af en toe nog eens naar een Nordmende COMFORT de Luxe.Hij is nog van mijn vader geweest en er komt nog steeds hartstikke goed geluid uit.

Heb laatst nog eens wat opgezocht over Nordmende. Die maakten in de jaren '50, '60 en '70 zeer goed spul. Niet zo gek dus dat hij het ongeveer 50 jaar later, nog steeds prima doet. Heel soms draait hij langzaam wel eens van de zender af, maar verder heb ik heel weinig klagen. Aan de bovenzijde doen niet alle knoppen het meer zo jofel, maar aangezien ik vrijwel altijd naar de FM-band luister, is dat niet echt een probleem.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Kijk, dat vind ik altijd wel tof, speakers met van die draaiknoppen om het hoog en middengebied te regelen. Maak je daar ook gebruik van? Mooi dat je ze hebt laten reviseren!AtmozFearz schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:18:
[...]
Copy that. Even snel geschoten met mn gsm.
De JBL's zijn compleet gereviseerd. Nieuwe foamranden en elco's. Ook zijn de aansluitterminals vervangen zodat ze bananenpluggen slikken.
Eigenlijk had ik de Goodmans Havant SL speakers van m'n ouders nooit weg moeten doen bedenk ik me wel eens. Al was ik het gebrek aan bas een beetje zat op den duur, het waren toch mooi gemaakte speakers. Tweeters waren van Philips.
Yep dat zijn de zogenaamde L-pads. Ik maak daar wel degelijk gebruik van. De speakers zijn redelijk meedogenloos en in your face. Bij een opname van mindere kwaliteit kan ik het hoog en mid een beetje naar mijn smaak bij of terug draaien.musicfreak schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 07:19:
[...]
Kijk, dat vind ik altijd wel tof, speakers met van die draaiknoppen om het hoog en middengebied te regelen. Maak je daar ook gebruik van? Mooi dat je ze hebt laten reviseren!
Eigenlijk had ik de Goodmans Havant SL speakers van m'n ouders nooit weg moeten doen bedenk ik me wel eens. Al was ik het gebrek aan bas een beetje zat op den duur, het waren toch mooi gemaakte speakers. Tweeters waren van Philips.
Het reviseren heb ik zelf gedaan. Als je kan solderen kom je al een heel eind.
En wat betreft het weg doen van oude speakers... Dat hebben we allemaal wel eens gehad. Toen ik nog niet wist wat refoamen was
Handig dan dat die L-pads er opzitten!AtmozFearz schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 07:52:
[...]
Het reviseren heb ik zelf gedaan. Als je kan solderen kom je al een heel eind.
En wat betreft het weg doen van oude speakers... Dat hebben we allemaal wel eens gehad. Toen ik nog niet wist wat refoamen was
Wat dat refoamen betreft, ik heb hier een setje Dali 505's staan die ik echt prima vind klinken. Laatst kwam ik er achter dat er in een van de woofers een klein scheurtje zit. Niet verwonderlijk, want ze hebben een jaar of 15 met z'n vieren aan het plafond van een ruimte gehangen en werden toen ook gebruikt voor feestjes, aangesloten op een dikke Denon versterker. Daar zijn ze natuurlijk helemaal niet geschikt voor, voor zulke toepassingen koop je normaliter een PA set, maar goed.
Wat ik maar wil zeggen, ze hebben best wat te lijden gehad. Dat scheurtje verbaasd me dus niet. Nu kan ik via Marktplaats een vier woofers kopen met rubberen randen. Zouden deze erg anders klinken dan mijn huidige? Ik twijfel nog een beetje tussen refoamen en deze andere woofers er inzetten.
Deze man had ook nog tweeters voor de 505's liggen maar moest hij nog diafragma's voor bestellen. Geen idee hoe de staat van de mijne is, ik hoor nog niks geks in ieder geval.
[ Voor 7% gewijzigd door musicfreak op 22-04-2017 09:37 ]
Een woofer waar origineel foam op zit altijd vervangen voor foam. De woofer is ontworpen met de foamrand in gedachte, zodra dat vervangen word zal de uitslag veranderen en dus ook het gedrag van de woofer. Zelf een keer gezien met de woofers van Acoustic Research. 1 set had ik zelf gerefoamed met mooi foam en de ander set was voorzien van rubber randen door een niet nader genoemd professioneel bedrijf. De klank was totaal verschillend.musicfreak schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:32:
[...]
Handig dan dat die L-pads er opzitten!
Wat dat refoamen betreft, ik heb hier een setje Dali 505's staan die ik echt prima vind klinken. Laatst kwam ik er achter dat er in een van de woofers een klein scheurtje zit. Niet verwonderlijk, want ze hebben een jaar of 15 met z'n vieren aan het plafond van een ruimte gehangen en werden toen ook gebruikt voor feestjes, aangesloten op een dikke Denon versterker. Daar zijn ze natuurlijk helemaal niet geschikt voor, voor zulke toepassingen koop je normaliter een PA set, maar goed.
Wat ik maar wil zeggen, ze hebben best wat te lijden gehad. Dat scheurtje verbaasd me dus niet. Nu kan ik via Marktplaats een vier woofers kopen met rubberen randen. Zouden deze erg anders klinken dan mijn huidige? Ik twijfel nog een beetje tussen refoamen en deze andere woofers er inzetten.
Deze man had ook nog tweeters voor de 505's liggen maar moest hij nog diafragma's voor bestellen. Geen idee hoe de staat van de mijne is, ik hoor nog niks geks in ieder geval.
Als je wat meer info wilt betreft refoamen, tik effe een pbtje. Zolang de tweeter het nog doet, niks aan doen. Bij een tweeter hoor je het gauw genoeg of hij defect is of niet. ;P
Met luidsprekers met rubberen randen is de kans dat de boxen hetzelfde gaan klinken klein. Maar niemand houdt je tegen het te proberen. Klinken ze, voor jou, met de 4 andere woofers goed, dan ben klaar. Hangt ook af van de prijs natuurlijk.musicfreak schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 09:32:
[...]
...........
.............
[ Voor 97% gewijzigd door FeaR op 23-04-2017 14:33 ]
Gee interesse (ik moet me inhouden), maar zeker die versterker is nog wel geld waard en die tuner was volgens mij ook goed. Goed spul heb je destijds gekocht. Dat je geen zin heb in Marktplaatsvolk begrijp ik goed.
[ Voor 68% gewijzigd door FeaR op 23-04-2017 14:33 ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Ik zou zeggen drop hem daar en post hier de link, dan weet je iig dat het naar een liefhebber gaat
Beste moderator, excusesThe Eagle schreef op zondag 23 april 2017 @ 12:28:
Snap je helemaal, maar juist daarom hebben we V&A
Ik zou zeggen drop hem daar en post hier de link, dan weet je iig dat het naar een liefhebber gaat

https://tweakers.net/aanb...d-ka-770d-versterker.html
https://tweakers.net/aanb...-zero-4-luidsprekers.html
https://tweakers.net/aanb...-de197-av-versterker.html
[ Voor 17% gewijzigd door DaffyDuck43 op 23-04-2017 18:32 ]
Dat is een nette versterker, die 770D. Zelf heb ik ergens z'n grote broer nog slingeren. De 880SD met Sigma Drive. Best een degelijke amp. Enige versterker tot nu toe waarmee ik de spreekspoel van m'n speaker tegen de magneet hoorde slaan. (wss vanwege de hoge dempingsfactor van dat ding) minpuntje van die amp is wel dat de knopjes van de selectorplaat zo snel vies worden. Schijnt kwaaltje te zijn in die serie. Jij er ook ooit last van gehad?DaffyDuck43 schreef op zondag 23 april 2017 @ 18:12:
[...]
Beste moderator, excuses![]()
https://tweakers.net/aanb...d-ka-770d-versterker.html
Klopt, heb me destijds goed kunnen oriënteren voordat ik deze kocht in 1987. Vooral de combinatie met de Magnat Zero sprak me aan. Heel helder hoog, een strak laag, hoog vermogen, en toch stabiel. Knopjes zijn wat vingerafdruk gevoelig maar alle lettertjes zijn nog leesbaar, wel inwendige kraakjes van de schakelaars een keertje weg laten werken. Wat na 30 jaar ook opvalt is de stevigheid van de speaker aansluitingen, bijna niet stuk te krijgen, ondanks de dikke OFC kabels onder de schroeven.AtmozFearz schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:01:
[...]
Dat is een nette versterker, die 770D. Zelf heb ik ergens z'n grote broer nog slingeren. De 880SD met Sigma Drive. Best een degelijke amp. Enige versterker tot nu toe waarmee ik de spreekspoel van m'n speaker tegen de magneet hoorde slaan. (wss vanwege de hoge dempingsfactor van dat ding) minpuntje van die amp is wel dat de knopjes van de selectorplaat zo snel vies worden. Schijnt kwaaltje te zijn in die serie. Jij er ook ooit last van gehad?

Misschien niet echt vintage, maar netjes gemaakt en had alleen een schoonmaak beurtje nodig.
Die had ik vroeger ook. M'n eerste zelf bij elkaar gespaarde deckOgWok schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:41:
Sinds een paar weken weer een oude Sony TC-K410 in gebruik:
[afbeelding]
Misschien niet echt vintage, maar netjes gemaakt en had alleen een schoonmaak beurtje nodig.
Een volledige Fairlight Prodigy set!

Dit was een demo/model van het toenmalige TM-Audio, wat nu AmpcoFlashlight-Sales is. Bij het geheel waren geen kabels inbegrepen, maar de systeemdocumentatie bevat gelukkig alle schema's en pinouts voor de benodigde bekabeling.
Na wat rondbellen naar mensen met een bus of aanhanger zijn we woensdag richting Middelburg vertrokken om het geheel te bekijken, en na 5 minuten was ik er eigenlijk al uit: Dit werd hem gewoon!
Dus met 4 man sterk hebben we het geheel ingeladen en konden we weer 180 KM terugrijden met 180 KG extra in de bus

Eenmaal thuis mocht de tafel eerst een nachtje in de hal slapen, waarna ik de volgende ochtend de hele 140 KG wegende console uit elkaar geschroefd heb. Het geheel mocht immers nog 2 verdiepingen omhoog.
Welteverstaan 1 normale trap, en 1 vlizo-trap..

Na flink wat vloeken stond het geheel boven, waarna het terugbekabelen en schroeven weer mocht beginnen. 4 uur later mocht de welkome bios-beep laten weten dat het geheel weer werkte!

Nu nog de tussenkabels fabrieken, en dan wordt de tafel ingezet als jingle- en radiostudio
Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!
Sony maakte mooie en hele goede cassettedecks!OgWok schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 07:41:
Sinds een paar weken weer een oude Sony TC-K410 in gebruik:
[afbeelding]
Ik had "vroeger" de Sony TC-K444. Toentertijd bij een audiowinkel in Utrecht gekocht.
De audiowinkel zat op de hoek van Mariaplaats <> Mariastraat. Ik had er lang voor gespaard.
De deck bezat geen mogelijkheden om te kalibreren. Dus had ik bij Hobo de deck optimaal laten afregelen voor TDK SA 90 cassettebandjes, omdat ik die het meest gebruikte.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Zeker. Sony maakte hele goeie decks. De bias calibratie valt een beetje tegen en wat omslachtig omdat er geen 3 koppen in zitten. Het loopwerk (in de TC-K410) is overigens van Alps (weet niet in hoeverre Sony daar eigenaar van was) en werkt nog na al die jaren als nieuw.Xfile schreef op donderdag 27 april 2017 @ 13:44:
[...]
Sony maakte mooie en hele goede cassettedecks!
Ik had "vroeger" de Sony TC-K444. Toentertijd bij een audiowinkel in Utrecht gekocht.
De audiowinkel zat op de hoek van Mariaplaats <> Mariastraat. Ik had er lang voor gespaard.
De deck bezat geen mogelijkheden om te kalibreren. Dus had ik bij Hobo de deck optimaal laten afregelen voor TDK SA 90 cassettebandjes, omdat ik die het meest gebruikte.
By each crime and every kindness, we birth our future

Het geheel is vast niet zo bijzonder, maar klinkt voor mij heel aardig
Het verbaasd me wel dat het allemaal nog werkt. Als ik me niet vergis komt de set uit ongeveer 1985... is dus nog ouder dan ik
Alleen de potmeters kraakten allemaal/geluid viel soms weg bij het verzetten van het volume

Het waren dit soort schuifjes, voor volume, balance, bass, treble:

Verder is er iets los aan de verlichting van het schermpje... die gaat aan/uit als je op de versterker tikt. Maar de kap waar het lampje achter zit is geplakt met een soort van dubbelzijdig tape, krijg ik niet makkelijk los. Na het afbreken van een plastic lipje en een wondje in m'n hand besloot ik dat maar te laten voor wat het is, het verstoort de werking niet
De rest v/h binnenwerk:

Zit eigenlijk best "weinig" in
De tuner heeft trouwens een voor mij onbekende aansluiting voor een FM-antenne

Ik heb nu een stuk tweelingsnoer afgeknipt op 75cm en onder elke schroef één draad aangesloten. Het lijkt prima te werken, maar weet dus niet of het juist is

Binnenkant v/d tuner (niks mis mee, was alleen nieuwsgierig

Ingewikkelde constructie met een touwtje voor het afstemmen, heb er maar niet aan gezeten
Er zat bij de set trouwens ook een Technics cassettedeck, maar die is stuk en bovendien luister ik alleen maar radio en af en toe wat vanaf de PC, dus heb 'm niet nodig
De bijpassende cassettedeck ligt in de schuur.
Als antenne gebruik wel eens een lang meetsnoer met meetklem, dat geeft hier al voldoende resultaat.
24-5-2017 Een kleine aanvulling... geen Vintage!
Helaas moest mijn hofleverancier per 1 maart verkassen... Grrr
Deze week een Denon TU-425RD FM/AM Tuner gekocht, AB via Logitech met een copy of TU-580RD Tuner AB.
Als tijdelijke antenne gebruik een simpele telescoop antenne en moet zeggen dat de ontvangst ermee
absoluut niet slecht is.
Deze past ook mooi bij de Denon DMD-1000 MiniDisc.

afbeelding afkomstig van internet
Alle verbindingen lopen via de JVC SEA-RM20 Computerized Remote System Controller.
Vanuit daar naar de vintage Yamaha C-410 versterker met Sony speakers.
Ik overweeg ook om een Denon versterker, CD/DVD/BD player een cassettedeck erbij te zoeken.
Over een 2e hands CD/DVD/BD player heb ik toch mijn bedenkingen...
27-5-2017 Aanvulling...
Ik heb nog een Sony MDM-X4 4 Channel MiniDisc Recorder aangeschaft (helaas geen MKII).
Deze werkt ook uitstekend, heeft een paar gebruikssporen maar verder is die goed.
Nog even opzoek naar md-data schijven... maar dat komt wel.

[ Voor 2% gewijzigd door PE4000 op 06-06-2017 11:54 . Reden: foto's toegevoegd ]
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Bij deze was het linker kanaal zachter, maar dat bleek vuile potmeters te zijnRay schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:36:
die versterker heb ik ooit ook nog gehadkreeg hem toen omdat 1 kanaal stuk zou zijn maar het bleek dat de schuif van de balans van de potmeter los was gekomen en dat was snel gefixed
Ik vind deze draaiknop ook wel primaSjah schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:32:
Tof, een draairadio, alhoewel ik met een echt ronde knop die je met duim en wijsvinger aanraakt, nog sexier vind.
Ik kan me herinneren dat m'n vader ooit een boombox had met analoog "zendergeheugen". Er was een draaiknop voorop. En achterop waren nog 4 of 5 kleine knopjes waarmee je per stuk een zender kon kiezen en dan met drukknoppen bovenop selecteren. Zoiets zou eigenlijk ook op zo'n tuner moeten zitten
Oh, dan zou dit tweelingsnoer ook wel goed zijnPE4000 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 00:39:
@Josefien Ik heb hier ook zo'n Technics turner liggen, en wil deze nog steeds modificeren met een stappenmotor met twee eindstops en dan via arduino aansturen (service manual aanwezig).
De bijpassende cassettedeck ligt in de schuur.
Als antenne gebruik wel eens een lang meetsnoer met meetklem, dat geeft hier al voldoende resultaat.
Het cassettedeck van deze is stuk. Afspelen doet hij super zacht, bij maximaal volume hoor je meer ruis dan muziek, zo zacht
De kop(pen) schoonmaken wil vaak behoorlijk helpen (wattestaafje en alcohol) en demagnetiseren. En een goed opgenomen bandje wil ook wel helpen.Josefien schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:55:
[...]
.............
Het cassettedeck van deze is stuk. Afspelen doet hij super zacht, bij maximaal volume hoor je meer ruis dan muziek, zo zacht
Zoals je ziet staat er 75 Ohm en dat is exact de impendatntie van je kabeltelevisie en andere coax kabels.
Als je wilt zou je hem zo op de kabel aan kunnen sluiten. kabel blootmaken en kern van de kabel op de 75 ohm en de mantel op de GND er naast. Wel zorgen dat ze elkaar niet raken.

Op de kop getikt voor weinig bij een uitdragerij in Delft. Schoonmaken, nieuw rubber erin, smeren en afregelen. Top.
Die ziet er nog erg goed uit. 2 koppen is geen ramp, zeker niet voor afspelen. Bovendien heb je dan geen scheefstand tussen de opname- en weergavekop, waarmee zowat elke niet-Nakamichi 3-kopper mee te maken heeft. Wel fijn is die dual capstan (minder jank) en het apart te schakelen multiplex filter (geen onnodige hoogfiltering bij gebruik Dolby tijdens een niet-FM opname). Best een prima deck dus, qua uitrusting.OgWok schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:18:
Gebruik al weer een paar weken een Nakamichi 480. Een heel fijn deck, strak geluid, ook al is het een 2 koppen machine. Rond 1981. Met "echte" VU meters![]()
[afbeelding]
Op de kop getikt voor weinig bij een uitdragerij in Delft. Schoonmaken, nieuw rubber erin, smeren en afregelen. Top.
Edit: misschien betere bandjes gebruiken? TDK D is nou niet bepaald de top...
[ Voor 4% gewijzigd door Videopac op 07-06-2017 10:25 ]
Ik heb een Nakamichi BX-2, ook een fijne deck en veel luisterplezier mee beleefd.
Op geven moment sloeg die bij het afspelen aldoor af, daarna is die verbannen naar de schuur.
Eerst gebruik gemaakt van Maxell XL II tapes, later met TDK SA90 ???, SA-X90.
Oh ja, in de 70'er en 80'er jaren diverse merken en soorten cassettetapes uitgeprobeerd.
Bij de aanschaf van de Nakamichi moest er ook kwalitatief betere cassettetapes aangeschaft worden.
Veel discussies over de kwaliteiten ervan, en nu hedendaags nog steeds...
Ik heb nog nooit scheefstand tussen de koppen gehad bij een cassettedeck, meestal zitten de opname- en weergavekop in 1 element.Videopac schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:24:
[...]
Die ziet er nog erg goed uit. 2 koppen is geen ramp, zeker niet voor afspelen. Bovendien heb je dan geen scheefstand tussen de opname- en weergavekop, waarmee zowat elke niet-Nakamichi 3-kopper mee te maken heeft. Wel fijn is die dual capstan (minder jank) en het apart te schakelen multiplex filter (geen onnodige hoogfiltering bij gebruik Dolby tijdens een niet-FM opname). Best een prima deck dus, qua uitrusting.
Ik heb sinds zaterdag (hele goeie rommelmarkt) weer wat nieuw speelgoed
Alpine AL-65 (snaren kapot, werkt inmiddels), met coole lichtvlekmeters!

Nakamichi Cassette Deck 2, een van de laatste decks van Nakamichi, werkt feilloos, ziet er smetteloos uit en klinkt uitstekend. Eentje om te bewaren voor bange dagen dus

Beide decks van dezelfde (eerste) eigenaar die er duidelijk zuinig op was, compleet met boekjes enzo.
Nadat beide decks in de kofferbak lagen weer teruggelopen en verder gegaan, twee rijen verder was 't weer raak:
Nakamichi 582, inmiddels mechanisch weer werkend gemaakt, nu nog wat afregelen. Wel een hele klus, de drukrollen zaten muurvast en dan moet het loopwerk eruit en deels uit elkaar.

Die Alpine moet ook nog een poets/afregelbeurtje hebben. Komt allemaal wel, gelukkig is het nu even lekker binnensleutelweer
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Dat ben ik zeker met je eens. Op de cassette staat een live optreden van Roger Chapman & the Short List, waarschijnlijk opgenomen in Paradiso of de Melkweg in de 80er jaren. Die stem van Chapman kan gelukkig tegen een stootje ......Videopac schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:24:
[...]
.......
idd, zeker niet. Hoezo is TDK slecht? Misschien dat er wat obscure merken beter waren (Nakamichi, AMP) maar van de mainstream merken was TDK denk ik de beste.
TDK MA-R tapes nog nieuw in seal gaan onderhand richting de €100 per bandje. Vond die niet merkbaar beter dan de standaard MA tapes, maar het masief stalen frame was natuurlijk wel cool
TDK is niet slecht. Ook een simpele TDK D kan gewoon goed klinken. E.e.a. is uiteraard wel afhankelijk van de afregeling van je deck. Mijn Nakamichi Cassette Deck 2 is afgeregeld op Maxell tapes en klinkt daar dan ook het beste meeHobbit13 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:50:
[...]
idd, zeker niet. Hoezo is TDK slecht? Misschien dat er wat obscure merken beter waren (Nakamichi, AMP) maar van de mainstream merken was TDK denk ik de beste.
TDK MA-R tapes nog nieuw in seal gaan onderhand richting de €100 per bandje. Vond die niet merkbaar beter dan de standaard MA tapes, maar het masief stalen frame was natuurlijk wel cool
Overigens heb ik me al eens verbaasd over wat mijn Tandberg TCD-310mkII uit een simpele Sony HF90 wist te halen!
[ Voor 7% gewijzigd door mentalmadnizz op 08-06-2017 11:05 ]
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Aangesloten op een Onkyo NR505 (verre van vintage : )
POWER: 65-110 watt
Impedantie: 8 ohm
Frequentiebereik 33-20,000 Hz
Crossover Frequentie: 1.000 / 5.100 Hz
Woofer: 6.5 "inch
Hoogte - 62 cm.
Breedte - 32 cm.
Diepte - 23 cm.
Totaal gewicht - 22 kg.

Verwijderd
Het is een model uit 1985 zo'n grote met dubbeldeck.
Oké het merk is misschien wat twijfelachtig, maar heb er jaren plezier van gehad- waarna hij op een gegeven moment in de kast belandde; en zelfs twijfelde hem maar weg te doen.
Gelukkig niet gedaan- want dit spul blijkt nu flinke retro-waarde te hebben.
(het is eigenlijk maar matige kwaliteit, want het cassette-gedeelte eet graag bandjes op)
Het probleem is nu, dat de volumeknop als het ware vast zit.
Als de volumeknop op 0 minimum staat- blijft het volume te hard.
Als ik hem verder open draai, wordt het nog veel harder- dat het niet meer om aan te horen is- en bang dat ie zichzelf opblaast.
Kortom het geluid is nog steeds luid als de volumeknop op 0 staat.
Wat ik geprobeerd heb:
- volumeknop eraf, schoongemaakt
Er zit nog een regelstaafje onder de volumeknop (zie 2e foto) kan ik hier nog iets mee ?
Contactspray gebruik ik liever niet.
Ik durf hem eigenlijk ook niet open te maken- want ben bang dat ik hem niet meer volledig in elkaar kan krijgen.
Hij doet het nog wel gewoon- alleen staat ie altijd te hard.
Link voor de afbeeldingen
https://goo.gl/photos/6ckNx7Hrt5YPFVSe6
Wat is de reden dat je liever geen contactspray wil gebruiken?
Verwijderd
Het wordt al decennia gebruikt om bijvoorbeeld gekraak wat tegen te gaan, maar dit lijkt me een ander probleem want alle knoppen en hendels werken goed en soepel.
(de beide cassettespelers spelen ook gewoon goed af, alleen zijn ze niet altijd te vertrouwen met voor- of terugspoelen blijven weleens hangen)
Het is een alleen de volumeregeling die van slag is, maar het stifje onder de volumeknop staat ook gewoon op 0, maar het ding staat dan al veels te hard.
Ik bedoel de stand 0 (minimum) behoor je toch ook niets meer te horen; althans zo was het altiijd wel.
Het is een vaag iets, maar kan het domweg niet beter omschrijven.
De meeste merken hadden een grote verscheidenheid aan bandjes: van erg matig/goedkoop tot erg goed en duur. TDK, bijvoorbeeld, had de D, AD, AD-X (normaal), SF, SA, SA-X (chroom), MA en MA-R (metaal). Dat zijn er dus 8! Zelf vond ik TDK destijds ook een goed merk: heb veel SA en SA-X bandjes gehad, maar ook AD en een enkele D, AD-X en SF. Metaal vond ik toen, als puber, te duur: een MA-R 90 kostte 20-25 gulden! Ter vergelijking: een al best wel goede SA kostte 5 a 6 gulden. Mijn ervaringen: de D was echt niet goed, SF vond ik ook matig, maar de SA en SA-X waren erg goed en mijn lievelingsbandjes. Later over gestapt op Maxell XL-II(-S). Bij het digitaliseren, decennia later, leek het in het algemeen dat de Maxells iets beter de tand des tijds doorstaan hadden dan de TDK's. Andere cassettes die ik destijds goed vond: Basf Chrome-Maximum, Sony UX-Pro (zelfde als UX-ES, maar dan met keramische bandgeleiding) en Fuji Metal.Hobbit13 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:50:
[...]
De TDK SA-X en Maxell XL-II-S zijn 2-laags banden wat ze op sommige decks, waar bias en level niet instelbaar zijn op het voorpaneel, wat minder uit de verf komen. Het voordeel van Chroom en zeker metaalbanden t.o.v. normaalbanden is de hogere voormagnestisatie (resp 150% en 200%): dan heb je op den duur minder hoogverlies. Het nadeel van metaalbanden is dat ze kunnen gaan roesten of plakken (oplossing: even in de oven op 50-60 graden(!)).
Ik kan me trouwens nog herinneren dat in de Stereo (Duits audioblad) destijds voor een reeks courante cassettedecks vermeldt werd welke merk/type cassettes het best voor dat deck geschikt waren.
Het enige verschil tussen de MA en de MA-R was toch de metalen behuizing?TDK MA-R tapes nog nieuw in seal gaan onderhand richting de €100 per bandje. Vond die niet merkbaar beter dan de standaard MA tapes, maar het masief stalen frame was natuurlijk wel cool
Ik heb ooit een test gezien van een Kenwood KX-9010 (zelfde Sankyo loopwerk als jouw Yamaha KX-1200) en een NAD 6300. Daar kwam uit dat bij de Kenwood er 50 graden faseverschil was tussen links en rechts bij 15kHz. Bij een Nakamichi kun je dat als het goed is met die plastic tandwieltjes grotendeels opheffen.mentalmadnizz schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:36:
[...]
Ik heb nog nooit scheefstand tussen de koppen gehad bij een cassettedeck, meestal zitten de opname- en weergavekop in 1 element.
Alpine cassettedecks zie je weinig! Wat ik zo zie had het Technics deck van mijn ouders, een RS-M235X, vergelijkbare meters.Ik heb sinds zaterdag (hele goeie rommelmarkt) weer wat nieuw speelgoed
Alpine AL-65 (snaren kapot, werkt inmiddels), met coole lichtvlekmeters!
[afbeelding]
Het is dan wel een van de laatste, maar ik vind de 1/1.5/2/3/4 serie niet bepaald de mooiste Nakamichi's. Ook de bediening is niet mijn ding.Nakamichi Cassette Deck 2, een van de laatste decks van Nakamichi, werkt feilloos, ziet er smetteloos uit en klinkt uitstekend. Eentje om te bewaren voor bange dagen dus
[afbeelding]
Goed bezigBeide decks van dezelfde (eerste) eigenaar die er duidelijk zuinig op was, compleet met boekjes enzo.
Nadat beide decks in de kofferbak lagen weer teruggelopen en verder gegaan, twee rijen verder was 't weer raak:
Nakamichi 582, inmiddels mechanisch weer werkend gemaakt, nu nog wat afregelen. Wel een hele klus, de drukrollen zaten muurvast en dan moet het loopwerk eruit en deels uit elkaar.
[afbeelding]
Die Alpine moet ook nog een poets/afregelbeurtje hebben. Komt allemaal wel, gelukkig is het nu even lekker binnensleutelweer
Zie hem pronken, binnenkort in meubel geplaatst bij rest van apparatuur als mn verhuizing afgerond is.
En 10 x in nieuwe verpakking TDK L3600M, eentje geopend. Toch raar zoiets uit het plastic halen haha, maarja het moet gebruikt worden.

Inclusief originele stofkap die nog heel is haha.
Ik kan wel zeggen: die is nog geld waard met die hele stofkap en tapes nog in het plastic, maar het gaat er natuurlijk om dat ie gebruikt wordt en dat je ervan geniet. En het is natuurlijk echt een mooi ding!!sugarlee89 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:43:
Vandaag eindelijk na 18 jaar, toen kreeg ik hem van mn vader, een mooie AKAI 620 gerepareerd, grote dank gaat uit naar mijn nieuwe buurman die me met t ding naar binnen zag sjouwen en aanbood om t repareren, had 40 jaar bij philips gewerkt en was sinds kort gepensioneerd. Anders stond die nog eens 20 jaar op zolder helaas.
Zie hem pronken, binnenkort in meubel geplaatst bij rest van apparatuur als mn verhuizing afgerond is.
En 10 x in nieuwe verpakking TDK L3600M, eentje geopend. Toch raar zoiets uit het plastic halen haha, maarja het moet gebruikt worden.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Inclusief originele stofkap die nog heel is haha.
Een Marantz SD-45II tape deck, kon m toch niet laten staan met dat hout er om heen (vraag me af of dat origineel is)
Getest en doet t prima!

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

uiterlijk in goede staat, de lampjes doen het en de knoppen maken zo'n heerlijk mechanisch geluid. Helaas draait hij niet, vermoedelijk door kapotte snaren.
Dit deck is gratis op te halen in De Bilt. Ik verstuur het dus niet, ook niet als je het vraagt.
Als je interesse hebt, dan kun je een PM sturen.
update: gereserveerd voor kingmace.
[ Voor 4% gewijzigd door nogeeninlog op 30-06-2017 20:13 ]
Ik vind die limiter knop wel intrigerend. Gaat hij het opnameniveau dan zelf regelen ofzo?nogeeninlog schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:30:
Voor de liefhebber: een Akai CS-705D:
Wat ik uit deze thread opmaak dient een limiter voor het afvlakken van pieken in een opname bij het afspelen, en heeft dus geen functie bij het opnemen.musicfreak schreef op zondag 25 juni 2017 @ 09:43:
[...]
Ik vind die limiter knop wel intrigerend. Gaat hij het opnameniveau dan zelf regelen ofzo?
Ik lees het net anders: het is juist bij het opnemen, omdat oudere decks een te beperkte dynamiek hadden om met de dynamiek van dynamische muziek om te kunnen gaan. Simpelere cassetterecorders bepalen het opnameniveau helemaal zelf.Weemism schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:59:
[...]
Wat ik uit deze thread opmaak dient een limiter voor het afvlakken van pieken in een opname bij het afspelen, en heeft dus geen functie bij het opnemen.
Ik herinner me nog van de middelbare school dat als we een VHS band* keken dat het commentaar altijd een fractie van een seconde luider was als er daarvoor even niet gepraat werd: de automatische opnamesterkte werd dan eerst verhoogd en dan weer verlaagd. Voor de jongeren hier: dan werd er zo'n hoog geval op wielen, voorzien van beeldbuis-tv en dure VHS-recoder naar binnen gereden.
* niet-hifi.
Haha, dat waren nog eens tijden ja, 'School TV weekjournaal', en 'Nieuws uit de natuur'. Hoeveel inch zouden die CRT's zijn geweest (en dat voor een klas met 30 kinderen). Tegenwoordig wordt het neem ik aan op een smartboard weergegeven, vanaf YouTube?Videopac schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:12:
[...]
Voor de jongeren hier: dan werd er zo'n hoog geval op wielen, voorzien van beeldbuis-tv en dure VHS-recoder naar binnen gereden.
[...]
Dat is wel wat ik op de basisschool van mijn kinderen zie: alles via het digiboard.Weemism schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:17:
[...]
Haha, dat waren nog eens tijden ja, 'School TV weekjournaal', en 'Nieuws uit de natuur'. Hoeveel inch zouden die CRT's zijn geweest (en dat voor een klas met 30 kinderen). Tegenwoordig wordt het neem ik aan op een smartboard weergegeven, vanaf YouTube?
Alleen geen ad-blocker, dus op youtube continu reclame.
Heb al de suggestie gedaan om pi-hole in het netwerk te integreren.
Overigens: op mijn lagere school hadden we 1 Video-2000 videorecorder, voor iets van 12 klassen. En er was 1 meester die wist hoe die werkte. Nou hadden wij thuis ook zo'n 2000+ gulden videorecorder en dus nam ik de afstandsbediening mee naar school en drukte dan stiekem op play en stop
Die videorecorder heeft overuren gedraaid qua opnemen en afspelen, dat kan ik wel vertellen. Iedre week alles van school TV en als er een docent jarig was een film.

die met een opvouwbare tandartskit ons blij kwam maken
Your Friendly Neighborhood Moderator
De kit op die foto lijkt me trouwens nog best lastig opvouwenOgWok schreef op zondag 25 juni 2017 @ 14:20:
[offtopic] In mijn tijd was het vertier de schooltandarts
[afbeelding]
die met een opvouwbare tandartskit ons blij kwam maken
Tv's waren meestal 66cm, 28". De grootste, gangbare maat destijds.Weemism schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:17:
[...]
Haha, dat waren nog eens tijden ja, 'School TV weekjournaal', en 'Nieuws uit de natuur'. Hoeveel inch zouden die CRT's zijn geweest (en dat voor een klas met 30 kinderen). Tegenwoordig wordt het neem ik aan op een smartboard weergegeven, vanaf YouTube?
Zo ja, dan gebruik ik ook vintage stuff
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Ik heb ze meegenomen, aangesloten op mijn (oude) Technics SU610 versterker (impedantie gecheckt, dit was geen probleem, versterker kan van 4-16ohm per speakerpaar) en de speakers zelf zijn 8 ohm.
Ik was verrast door het mooie geluid dat uit de luidsprekers kwam, ook al bestaat de achterkant deels uit een soort van gaas. Je zou verwachten vanwege die gaas dat er dan geen klankkast is, maar dit viel nog reuze mee. Misschien ook omdat de grote woofers in een aluminium frame zitten. Waarom men destijds voor deze optie gekozen heeft, ik heb geen idee. Uiteindelijk kwam ik bij deze site terecht die de speakers beschrijft als zijnde 'rare dipole' speakers. Gezien het serienummer van deze set kan ik enkel concluderen dat er, of niet veel van zijn gemaakt, of ik één van de eerste batches heb. In elk geval, ik denk dat ze wel waarde vertegenwoordigen, zeker voor een hifi fanaat die wel van dit soort vintage spul houd.
Maar wat vinden jullie, zijn dit zeldzame speakers? Ze zijn nog in goede conditie.

Voor wie ze wil horen kan op onderstaande link klikken. In verband met copyrights gedoe kan het helaas niet op YouTube, ik merk vanzelf wel als de betreffende provider begint te zeuren over bandbreedte gedoe. Het bestand is nog geen 200MB. (wel 4K en 256kbit audio)
http://magical.tweakdsl.nl/GoT/YamahaNS230.mkv
[ Voor 4% gewijzigd door Snowwie op 26-06-2017 04:22 ]
Er staat niet hoeveel Watts ze aankunnen dus ff op de volumeknop letten, anders zijn ze gefrituurd.
[ Voor 9% gewijzigd door OgWok op 26-06-2017 08:18 ]
Voor muziek die copyright vrij is, zodat je het op Youtube kan gebruiken, kan je hier kijken:Snowwie schreef op maandag 26 juni 2017 @ 03:49:
Een paar dagen geleden kwam mijn vader aanzetten met twee vintage speakers die hij voor 26 euro! had gekocht op de rommelmarkt in Emmen. Het betreft hier de Yamaha NS230 luidsprekers, bouwjaar 1975, dus al 42 jaar oud. Die speakers zijn ouder dan mij.![]()
![]()
Ik heb ze meegenomen, aangesloten op mijn (oude) Technics SU610 versterker (impedantie gecheckt, dit was geen probleem, versterker kan van 4-16ohm per speakerpaar) en de speakers zelf zijn 8 ohm.
Ik was verrast door het mooie geluid dat uit de luidsprekers kwam, ook al bestaat de achterkant deels uit een soort van gaas. Je zou verwachten vanwege die gaas dat er dan geen klankkast is, maar dit viel nog reuze mee. Misschien ook omdat de grote woofers in een aluminium frame zitten. Waarom men destijds voor deze optie gekozen heeft, ik heb geen idee. Uiteindelijk kwam ik bij deze site terecht die de speakers beschrijft als zijnde 'rare dipole' speakers. Gezien het serienummer van deze set kan ik enkel concluderen dat er, of niet veel van zijn gemaakt, of ik één van de eerste batches heb. In elk geval, ik denk dat ze wel waarde vertegenwoordigen, zeker voor een hifi fanaat die wel van dit soort vintage spul houd.
Maar wat vinden jullie, zijn dit zeldzame speakers? Ze zijn nog in goede conditie.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Voor wie ze wil horen kan op onderstaande link klikken. In verband met copyrights gedoe kan het helaas niet op YouTube, ik merk vanzelf wel als de betreffende provider begint te zeuren over bandbreedte gedoe. Het bestand is nog geen 200MB. (wel 4K en 256kbit audio)
http://magical.tweakdsl.nl/GoT/YamahaNS230.mkv
YouTube: Audio Library – No Copyright Music
Nadeel alleen van muziek via speakers opnemen is dat het nooit zo zal klinken als bij jou. Je microfoon vervormt, de versterker en speakers bij de luisteraar vervormen, waardoor het compleet anders klinkt.
Het zijn wel heel bijzondere speakers, met een woofer die alles behalve rond of symmetrisch is... Hij ziet er ook heel plat uit.
Het kastontwerp is trouwens een zogenaamd open-baffle ontwerp, waarbij de achterzijde open wordt gelaten. Deze speakers mag je daardoor nooit dicht op een muur zetten, want dan blokkeer je de achterzijde te veel, wat een grote invloed heeft op het geluid. Dit soort speakers kunnen heel goed klinken, mits goed gebouwd en gebruikt wordt met een versterker die bij de speaker past.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
https://www.marktplaats.n...100-verzamelaarsstuk.htmlSjah schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:50:
Hoeveel doet dan ding nu op de 2e hands markt? Het was toch de 1e? Samen met een Sony model, mij onbekend...
210 euro, maar dat is inclusief doos, gebruiksaanwijzing en demonstratie-cd (wist niet dat die bestond).
Ik heb geen idee wat zo'n Philips CD 100 nog moet kosten. Ik heb deze nu al minstens 10 jaar. Volgens mij heb ik er 150 euro voor betaald destijds. Deze gaat niet weg in ieder geval.Sjah schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:50:
Hoeveel doet dan ding nu op de 2e hands markt? Het was toch de 1e? Samen met een Sony model, mij onbekend...
[ Voor 4% gewijzigd door FreshM op 28-06-2017 00:11 ]
210, eigenlijk niet teveel gevraagd, maar als ik toch de portemonnee zou trekken voor iets ouds, dan ook iets echt goeds,de Marantz CD80 bijv.Videopac schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:57:
[...]
https://www.marktplaats.n...100-verzamelaarsstuk.html
210 euro, maar dat is inclusief doos, gebruiksaanwijzing en demonstratie-cd (wist niet dat die bestond).
€ 210 is blijkbaar goedkoop, op ebay staat er één voor $599Sjah schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 00:39:
[...]
210, eigenlijk niet teveel gevraagd, maar als ik toch de portemonnee zou trekken voor iets ouds, dan ook iets echt goeds,de Marantz CD80 bijv.

Let wel op het loopwerk, de oudste generaties worden nog steeds beschouwd als de beste, maar zijn ook erg kwetsbaar.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Op zich eens: technisch gezien zijn een CD-80 of de Philipsen CD-960 en CD-880 beduidend beter, maar sommige mensen vinden het gewoon leuk om het eerste model te hebben. De loopwerken zijn in mijn ervaring prima, alleen de glazen lasers zijn niet meer te krijgen.deepbass909 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 01:04:
[...]
€ 210 is blijkbaar goedkoop, op ebay staat er één voor $599En een Magnavox (exact dezelfde speler) voor $ 200, en die slaat over volgens de beschrijving.
Let wel op het loopwerk, de oudste generaties worden nog steeds beschouwd als de beste, maar zijn ook erg kwetsbaar.
Natuurlijk is het leuk om een eerste model van een bepaalde technologie te hebben, zeker bij een historisch erg belangrijke technologie als de CD.Videopac schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:40:
[...]
Op zich eens: technisch gezien zijn een CD-80 of de Philipsen CD-960 en CD-880 beduidend beter, maar sommige mensen vinden het gewoon leuk om het eerste model te hebben. De loopwerken zijn in mijn ervaring prima, alleen de glazen lasers zijn niet meer te krijgen.
Ik had zelf twee Cambridge Audio CD2's, die gebruik maken van de CDM4/11-loopwerken. Jammer genoeg waren die beiden defect en het is mij nooit gelukt om ze werkend te krijgen. Ze liggen nu (gedoneerd) bij een ex-collega van een goede vriend die meer ervaring heeft met oude cd-spelers.
En dan moet je eigenlijk ook weten dat deze spelers beiden al een keer voorzien waren van een nieuw loopwerk. Maar ik heb ze ooit horen spelen (waren van de ouders van een ex van mij), en man, dan klonk het wel geweldig.
Maar wat ik al zei, de loopwerken waren wel erg kwetsbaar...
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6