Your Friendly Neighborhood Moderator
Er staan er hier ook nog heel wat in de kast idd. BeidenJorgen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:14:
TDK SA90... Dat waren m'n favoriete cassettebandjes. En Maxell XL II.
Maar geloof dat chrome tapes niet meer gemaakt worden. Spul blijkt wat giftig te zijn ofzo
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat ik ze allemaal niet meer heb, helaas.The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:30:
[...]
Er staan er hier ook nog heel wat in de kast idd. Beiden
Maar geloof dat chrome tapes niet meer gemaakt worden. Spul blijkt wat giftig te zijn ofzo
Giftig... Je moet er ook niet aan likken natuurlijk.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Revox zelf spoelt enkel de tape in de shells..Die tape is afkomstig van NAC, een fabrikant in de US van tape met een slechte reputatie. Dropouts, ruwe tape, slecht contact met de koppen,.. . Volgens Revox betreft het hier een custom formulatie die ze door NAC laten maken, gebaseerd op Ampex Grandmaster , maar daar geloof ik niet veel van. De tape is naar alle waarschijnlijkheid gewoon Ferromaster C456 van NAC (die overigens ook als gebaseerd op Ampex Grandmaster verkocht wordt), en dat is geen goed nieuws. De tape hubs komen van Music box in Italië, de shells dus waarschijnlijk ook, en de recording tabs, die ze aankondigen als een speciale en unieke feature, kosten minder dan €0.05 op retrostylemedia.The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:08:
Dit even delen: https://hifi.nl/artikel/3...n-ze-zijn-betaalbaar.html
Revox is weer cassettes gaan maken
[...]
Ok, SA90's waren destijds goedkoper de 5 maar goed, dat is dan ook 30 jaar geleden
Nogal vreemd ook dat ze NAC gekozen hebben. Revox tape was traditioneel BASF (na een korte samenwerking met Ampex). Je zou verwachten dat ze voor RTM als tape leverancier gekozen hebben.
En check ook de fotos op hun FB pagina. Volgens Revox was deze foto van een prototype, en is de spoelkwaliteit beter nu, maar waarom zetten ze dan deze foto's online?
:strip_exif()/f/image/DyybmBQYTIX4ZWezeXmX9ChK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels ook een technische fiche gevraagd en de MOL, SOL, Bias, Dynamic range parameters, maar het blijft stil bij Revox. Vreemd, wat naar eigen zeggen hebben ze maanden testen uitgevoerd met verschillende formulaties. Ze zouden deze parameters dus zeker moeten hebben.
Ik denk dat ik deze cassettes links ga laten liggen.
En Ampex heeft voor de langere termijn ook geen goede naam bij mij... Ooit wel eens bandrecorder banden van ze gezien bij anderen en die waren allemaal sticky tape geworden...DatraxZ schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:37:
[...]
Revox zelf spoelt enkel de tape in de shells..Die tape is afkomstig van NAC, een fabrikant in de US van tape met een slechte reputatie. Dropouts, ruwe tape, slecht contact met de koppen,.. . Volgens Revox betreft het hier een custom formulatie die ze door NAC laten maken, gebaseerd op Ampex Grandmaster , maar daar geloof ik niet veel van. De tape is naar alle waarschijnlijkheid gewoon Ferromaster C456 van NAC (die overigens ook als gebaseerd op Ampex Grandmaster verkocht wordt), en dat is geen goed nieuws. De tape hubs komen van Music box in Italië, de shells dus waarschijnlijk ook, en de recording tabs, die ze aankondigen als een speciale en unieke feature, kosten minder dan €0.05 op retrostylemedia.
Nogal vreemd ook dat ze NAC gekozen hebben. Revox tape was traditioneel BASF (na een korte samenwerking met Ampex). Je zou verwachten dat ze voor RTM als tape leverancier gekozen hebben.
En check ook de fotos op hun FB pagina. Volgens Revox was deze foto van een prototype, en is de spoelkwaliteit beter nu, maar waarom zetten ze dan deze foto's online?
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels ook een technische fiche gevraagd en de MOL, SOL, Bias, Dynamic range parameters, maar het blijft stil bij Revox. Vreemd, wat naar eigen zeggen hebben ze maanden testen uitgevoerd met verschillende formulaties. Ze zouden deze parameters dus zeker moeten hebben.
Ik denk dat ik deze cassettes links ga laten liggen.
Dus Als Ampex al niet geweldig is, waarom zou die Revox dat dan wel zijn? Immers is NAC inderdaad ook bagger... Persoonlijke ervaring mee met zo'n nieuwe type 2 van hen met bandrecorder achtige spoeltjes erin... Die kon nieuw uit de verpakking zo de kliko bak in...
Maar goed, wellicht geef ik deze Revox cassette één keer de kans... Maar valt het tegen dan liggen ze er ook meteen weer uit... RTM heeft bewezen deugdelijke type1 tape te kunnen maken, dus waarom daar eigenlijk van gaan afwijken?
Maar TDK SA en Maxell XLII zijn dan ook geen chrome tapes. Het zijn ferro-cobalts, en hebben meer overeenkomsten met standaaed type 1 ferrics dan met chrome tegenhangers. Chrome als bronmateriaal was kapot gemaakt door patenten, dus de Japanners zijn toen met ferro-cobalt gekomen.The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:30:
[...]
Er staan er hier ook nog heel wat in de kast idd. Beiden
Dat deed me even naar een wiki gaan. Weer wat geleerd, thankskozue schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:31:
[...]
Maar TDK SA en Maxell XLII zijn dan ook geen chrome tapes. Het zijn ferro-cobalts, en hebben meer overeenkomsten met standaaed type 1 ferrics dan met chrome tegenhangers. Chrome als bronmateriaal was kapot gemaakt door patenten, dus de Japanners zijn toen met ferro-cobalt gekomen.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/JLP2kk2Z2v7205OQhVsHYyJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zondag had ik nog een Denon DR-M07 cassetedeck gekocht voor €19,99 gekocht, goede staat, lijkt alleen raar te doen soms bij het opstarten, tikkend geluid en wil dan niet afspelen. Een groot deel van de tijd start hij wel goed, lijkt te liggen aan het mechanisme wat de koppen naar de tape brengt. Hier wordt naar gekeken en een collega van mij die hier heel goed mee is gaat hiernaar kijken.
Nu vind ik het dus aleen knap lastig om de (gebruiks)handleiding te vinden, kan iemand deze van hifiengine voor mij downloaden en deze naar mij opsturen? Want ik kan hier geen account aanmaken. Graag bedankt!
Verder heb ik nog geen cassetebandjes, maar die komen eraan.
EDIT: Iemand heeft mij een handleiding kunnen verschaffen via een DM, bedankt daarvoor!
[ Voor 4% gewijzigd door Hermes-3040 op 15-12-2025 09:50 . Reden: Zie EDIT ]
heb ik liggen als pdf , kan hem hier echter niet uploadenHermes-3040 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:32:
EDIT: Iemand heeft mij een handleiding kunnen verschaffen via een DM, bedankt daarvoor!
wat staat er nu:
Akai AM 2600
Akai AT 2600
Akai GXC 709
Aristona 5877
Aristona 5777
B&W 220I
WIIM Pro streamer
Ik ben nu nog een Akai GXC 725 aan het revisseren voor aan deze set te deelnemen.
Wellicht wordt dit een blijvertje? Helaas moet dan de Sony 70;s weer vertrekken ik heb niet genoeg ruimte om alles te bewaren helaas.....
:strip_exif()/f/image/4rGadFugLezE1O58gXNpC5MG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Buzzfeed op 17-12-2025 07:26 ]
Telcom C4 is ontwikkeld door Telefunken, en bevat 4 1:1.5:companders met scheidingsfrequenties op 55Hz, 550Hz, 2.5kHz en 15kHz. Door de audio op te spiltsen in verschillende frequentiebanden worden effecten zoals "noise breathing" (kom je wel eens tegen bij DBX) vermeden. Niet 100% perfect, want bij bepaalde nummers met zeer hoge transients en dynamisch bereik hoor je , door een zeer goede hoofdtelefoon met constant schakelen tussen source en tape+telcom, soms hele kleine interferenties/verschillen. Maar vergeleken met DBX is het een hele verbetering.
De unit in mijn collectie is een vroeg exemplaar, rond 1976, met voornamelijk discrete componenten. er bestaan ook later versies met zogeheten "Europakarten", die voornamelijk met IC gebouwd waren, en ook trimmers hebben om de kaarten te kunnen afregelen. Die kaarten zitten in mijn andere Telcom C4 unit.
Van de ES4 zijn er niet heel erg veel units gemaakt. Ze waren peperduur, en de meeste studio's hadden al Dolby A.
Ik ben best nieuwsgierig naar de kwaliteit.DatraxZ schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:30:
Wat probeerseltjes met een Telefunken ES4 Telcom C4 noise reduction unit, in combinatie met een NAD6300 (Dyneq , HXPro) en RTM FOX C60 (2023, Type 1) cassettes. Met de Telcom erbij is een dynamisch bereik van 80+dB op RTM Fox mogelijk.
Telcom C4 is ontwikkeld door Telefunken, en bevat 4 1:1.5:companders met scheidingsfrequenties op 55Hz, 550Hz, 2.5kHz en 15kHz. Door de audio op te spiltsen in verschillende frequentiebanden worden effecten zoals "noise breathing" (kom je wel eens tegen bij DBX) vermeden. Niet 100% perfect, want bij bepaalde nummers met zeer hoge transients en dynamisch bereik hoor je , door een zeer goede hoofdtelefoon met constant schakelen tussen source en tape+telcom, soms hele kleine interferenties/verschillen. Maar vergeleken met DBX is het een hele verbetering.
De unit in mijn collectie is een vroeg exemplaar, rond 1976, met voornamelijk discrete componenten. er bestaan ook later versies met zogeheten "Europakarten", die voornamelijk met IC gebouwd waren, en ook trimmers hebben om de kaarten te kunnen afregelen. Die kaarten zitten in mijn andere Telcom C4 unit.
Van de ES4 zijn er niet heel erg veel units gemaakt. Ze waren peperduur, en de meeste studio's hadden al Dolby A.
[Afbeelding]
Is het een idee dat je een FLACje of WAVje upload met een voorbeeld?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Zeker ! Zodra ik een nieuwe audio interface heb, want mijn nieuwe PC heeft geen line-in meer. Het is te zeggen, enkel een combo jack met mono aansluiting voor de mic. Ik post wel enkele .wavs als het zover is.Heroic_Nonsense schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:45:
[...]
Ik ben best nieuwsgierig naar de kwaliteit.
Is het een idee dat je een FLACje of WAVje upload met een voorbeeld?
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6