• rajunl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 09:50
Jerra schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:52:
@rajunl welke versterker combinatie gebruik je daarbij?
Bij mij in het begin Marantz PM80 daarna een tijdje Cambridge en nu sinds een aantal jaren als home cinema aangesloten als front speakers op een Pioneer LX86 en sinds kort gebruik ik de Pioneer als voorversterker en heb een Rotel RB1070 eindversterker op de Matrix aangesloten.

Ik had eerst 2 Rotels RB1070 mono aangesloten maar op een of andere manier gaat dat niet goed op 1 kanaal. Nu met 1 Rotel stereo aangesloten. Van de winter ga ik weer op zoek naar een andere eindversterker combinatie.

Achter speakers zijn CM8.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:23
PM80 en een rotel 1070 is waarschijnlijk toch wat mager voor zoiets. Je moet er echt een flinke versterker op zetten, die houdt de boel beter onder controle en dan klinken ze ook gewoon beter. Dit is nog uit de tijd dat luidsprekerfilters niet zijn ontworpen om een makkelijke impedantiecurve te hebben die niet zo veel vraagt van een versterker zoals tegenwoordig.
Bij dips in de impedantiecurve is er ook sprake van faseverdraaing tussen spanning en stroom, wat zoveel kan betekenen dat er ook (of juist) flink wat ampères geleverd moeten worden als de spanning nul of nagenoeg nul is. En daar is gewoon niet elke versterker toe in staat.

Toen ik er destijds naar luisterde begon het met een flinke Luxman eindtrap maar later werden er vrolijk 2 echte monoblokken aangesloten, en dat verschil was echt groot.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:33
Enige tijd terug liet ik een FM antenne zien waarbij deze een ronde vorm heeft... Deze is horizontaal georiënteerd en dus wat meer geschikt voor analoge radio zenders die horizontaal uitzenden... Hier in NL wordt meestal verticaal uitgezonden (volgens ingewijden hier) en dus haal ik niet het optimale uit het radio signaal...

Vandaag zag ik toevallig deze antenne voorbij komen:
Antenne

Deze doet dus beiden en daarmee zou hij in theorie ook beiden typen zenders (horizontaal en verticaal uitgezonden zenders) beter moeten kunnen ontvangen... En hij ondersteund ook DAB/ DAB+ naast FM signalen... Ideaal! :)

Edit: interesse in de antenne? Te koop bij Amazon:
Product pagina Amazon

[ Voor 35% gewijzigd door rcor op 10-09-2026 17:46 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

• rajunl
Skynett schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:18:
PM80 en een rotel 1070 is waarschijnlijk toch wat mager voor zoiets. Je moet er echt een flinke versterker op zetten, die houdt de boel beter onder controle en dan klinken ze ook gewoon beter. Dit is nog uit de tijd dat luidsprekerfilters niet zijn ontworpen om een makkelijke impedantiecurve te hebben die niet zo veel vraagt van een versterker zoals tegenwoordig.
Bij dips in de impedantiecurve is er ook sprake van faseverdraaing tussen spanning en stroom, wat zoveel kan betekenen dat er ook (of juist) flink wat ampères geleverd moeten worden als de spanning nul of nagenoeg nul is. En daar is gewoon niet elke versterker toe in staat.

Toen ik er destijds naar luisterde begon het met een flinke Luxman eindtrap maar later werden er vrolijk 2 echte monoblokken aangesloten, en dat verschil was echt groot.
Welke mono blokken had jij erop aangesloten? De Rotel in mono levert 330W maar ik vind dat geen verschil met de Rotel in stereo modus en in mono heeft hij moeite met de fases verdraaiing van de Matrix heb ik het idee.

• Skynett
Dat was een B&W geleverd voor studiogebruik, daarna nooit meer tegengekomen. Geen commercieel model. Zaten wel 16 eindtorren per kanaal in, zoiets zorgt wel voor een lage uitgangsimpedantie. Ik denk dat je op zoek moet naar iets wat veel stroom kan leveren bij lage impedanties, want daar gaat een mindere voeding door de knieën.

Ben wel benieuwd hoe een klasse D het op zoiets zou doen.

Edit: Het ging om een paar MPA-810. Die doet 650W in 8ohm en gaat door tot 2300W dynamisch vermogen in 2 ohm. Dat is/was wel extreem.

[ Voor 21% gewijzigd door Skynett op 11-09-2026 08:55 ]

• rajunl
Skynett schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:43:
Dat was een B&W geleverd voor studiogebruik, daarna nooit meer tegengekomen. Geen commercieel model. Zaten wel 16 eindtorren per kanaal in, zoiets zorgt wel voor een lage uitgangsimpedantie. Ik denk dat je op zoek moet naar iets wat veel stroom kan leveren bij lage impedanties, want daar gaat een mindere voeding door de knieën.

Ben wel benieuwd hoe een klasse D het op zoiets zou doen.

Edit: Het ging om een paar MPA-810. Die doet 650W in 8ohm en gaat door tot 2300W dynamisch vermogen in 2 ohm. Dat is/was wel extreem.
Die MPA-810 zijn wel machines zeg ! Zat even naar de specs te kijken. De Pioneer is een class D versterker maar het geluid is niet warm en krachtig bij cd's of vinyl.

Ik zat naar de mono blokken van Advance Paris te kijken maar moet me er nog in verdiepen. Mcintosh is helaas boven mijn budget.

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-09 13:37
rcor schreef op donderdag 10 september 2026 @ 00:30:
Enige tijd terug liet ik een FM antenne zien waarbij deze een ronde vorm heeft... Deze is horizontaal georiënteerd en dus wat meer geschikt voor analoge radio zenders die horizontaal uitzenden... Hier in NL wordt meestal verticaal uitgezonden (volgens ingewijden hier) en dus haal ik niet het optimale uit het radio signaal...

Vandaag zag ik toevallig deze antenne voorbij komen:
[Afbeelding: Antenne]

Deze doet dus beiden en daarmee zou hij in theorie ook beiden typen zenders (horizontaal en verticaal uitgezonden zenders) beter moeten kunnen ontvangen... En hij ondersteund ook DAB/ DAB+ naast FM signalen... Ideaal! :)
iets off topic maar spannend je kan tegenwoordig ook DAB+ op je satelliet schotel ontvangen omdat FM er straks niet meer is!!!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
AntoniusDD schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:36:
[...]

iets off topic maar spannend je kan tegenwoordig ook DAB+ op je satelliet schotel ontvangen omdat FM er straks niet meer is!!!
Satellietschotel… ja dat is inmiddels ook wel vintage ;)

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:51

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Gerelateerd offtopic: zodra mijn streamerproject klaar is, staat hier een Philips FT930 tuner klaar om omgebouwd te worden naar een DAB+ tuner :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:02
Niet vergeten hier te laten zien hoe dan !

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:44:
[...]

Gerelateerd offtopic: zodra mijn streamerproject klaar is, staat hier een Philips FT930 tuner klaar om omgebouwd te worden naar een DAB+ tuner :)
Dan zou ik eerder een FT950 pakken...die had al Sat ontvangst aan boord, heb je extra knopjes die je kunt gebruiken (en bij DAB+ goed van pas kunnen komen).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

The Eagle schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:31:
[...]

Dan zou ik eerder een FT950 pakken...die had al Sat ontvangst aan boord, heb je extra knopjes die je kunt gebruiken (en bij DAB+ goed van pas kunnen komen).
Een defecte FT930 heb ik staan, een defecte FT950 niet. En om er bu een op te offeren gaat me wat ver.

Gaat nog wel even duren hoor. Eerst een FA931 ombouwen naar een streamer/spectrum analyser/mediacenter/DAC. Ik ben nu met de software daarvoor bezig.

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
[...]

Hoe werkt dat dan, DAB+ zit toch in een hele andere band dan DVB-S/S2? Uitgang van de LNB zit misschien in het bereik maar dan heb je wel iets nodig om het op de COAX te krijgen.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ErnstvV schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:14:
[...]

Hoe werkt dat dan, DAB+ zit toch in een hele andere band dan DVB-S/S2? Uitgang van de LNB zit misschien in het bereik maar dan heb je wel iets nodig om het op de COAX te krijgen.
Ik wil niet linkdroppen, maar het is hier offtopic, dus ik verwijs je graag naar https://forums.openpli.org/topic/103781-dab-via-satelliet/

• Skynett
@Heroic_Nonsense
Ik weet niet of het hier offtopic is. Ik denk dat er meer zijn in dit topic die hun mooie vintage set ook wel van nieuwe functies willen voorzien maar tegelijkertijd de looks van hun 'stack' willen behouden.

Vanuit mij wel een dringende oproep om dat in een behuizing uit de 800 serie te bouwen. Die is veel mooier dan de 900 serie! ;)

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Skynett schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:57:
@Heroic_Nonsense
Ik weet niet of het hier offtopic is. Ik denk dat er meer zijn in dit topic die hun mooie vintage set ook wel van nieuwe functies willen voorzien maar tegelijkertijd de looks van hun 'stack' willen behouden.

Vanuit mij wel een dringende oproep om dat in een behuizing uit de 800 serie te bouwen. Die is veel mooier dan de 900 serie! ;)
Een 800-serie tuner past echter voor geen anderhalve centimeter* in mijn 900-stereotoren :P

*letterlijk! 800-serie: 42cm vs 900-serie: 43,5cm componentbreedte.

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:33
Kringloop winkel Emmaus Feniks in Tegelen (Limburg, langs Venlo) had voor een paar tientjes leuke cadeautje liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg4EXNRORrc4cqqiwGGUxaJDuss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OICHDrRldhwaKkZlVgn6KNpx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZMzZqAbQPxM90BBzU6IcojFoTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNnPCxl6BNQHMlxgrEVyptS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bS2FFmDImt3F75X-CJnm1o2ZFTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1NLad9gCBE38oZnSmBCQYrN.jpg?f=fotoalbum_large De Denon DXM 90 had ik nog niet en dus een no brainer... De maxell MX 90 is gewoon een betrouwbare keus... En ja, ik heb een Nakamichi cassettedeck... Daarvoor heb ik eerder dit jaar al een type 1 en type 2 bandje gekocht met Nakamichi als merknaam erop...

Vandaag kreeg ik de kans om voor een normaal bedrag een type 4 variant te kopen en dat liet ik mij geen twee keer zeggen! Er liggen nog meer type 4 bandjes in Tegelen, van al deze merken voor wie geïnteresseerd is...

Afsluitend: die Nakamichi bandjes zijn eigenlijk TDK bandjes waarop Nakamichi is geplakt... Deze Nakamichi ZX is eigenlijk een TDK MA bandje... Zo was er ook een Nakamichi versie van de TDK SA/ TDK SA-X en TDK D... Twee ervan had ik dus al in bezit...☺️

www.discogs.com/collection?user=rcor

Pagina: 1 ... 183 184 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6