Mooi hoor! Prachtige draaitafel en speakers ook.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:21:
[...]
Dan moet ik leren hoe ik foto's plaats op dit forum...
(pas lid)
en foto's maken natuurlijk!
Maar het spul staat er wel hoor!
Nu probeer ik het geluidsverhaal te verbeelden:
Huiskamerspul:
Quad
[afbeelding]
[afbeelding]
Naim Audio [afbeelding]
Marantz [afbeelding]
Mijn luisterkamerspul:
Overzicht met Konus Essenses 1-weg speakers!
[afbeelding]
Draaitafel Garrard super getuned met SME3009 arm en Ortophon MC30
[afbeelding]
Alle 47 Laboratory spullen (Versterker, Cd-loopwerk, Phono-versterker, DAC's)
[afbeelding]
Alle 47 Laboratory voedingen
[afbeelding]
Hoop dat het enigzins te zien is.
Matige foto's, sorry.
Gr Erik
Hey leuk, ik heb ook nog precies zo'n beest staan, een SM-4000H. Heeft last van krakende contacten en pots enzo. Zou hem ook graag onderhanden nemen maar kom er niet aan toe. Dus, als er iemand hier belangstelling voor heeft laat even weten (PM graag).kingmace schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:15:
Afgelopen week weer een projectje afgerond. Ik hem mijn Optonica SM-4000 versterker weer onderhanden genomen. Ik had hem al een keer een bijna volledige recap gegeven maar heb toen goedkope elco's gebruikt (had even niet anders liggen). Ik heb hem nu overnieuw gedaan met Panasonic FC en FM elcos. Tevens ook gelijk de grote 15.000uF elcos vervangen, Bourns multitrim pots erin gezet en de bias transistors vervangen.
[afbeelding]
<knip>
Ik vind het een orginele set en de 901's best wel cool. Ik denk wel dat je versterker wat zwak is voor deze luidsprekers. En aangezien Sansui ook niet bekend staat om zijn goede cd spelers en er ook niet heel veel (goede) gemaakt heeft, zou ik voor een ander merk versterker en cd-speler gaan. Pioneer heeft met de 616 en de 717 erg goede versterkers gemaakt, cd-spelers ken ik niet echt. Kenwood heeft met de KA-880, KA-990 en KA-1100 ook prima versterkers gemaakt, cd-spelers zijn ook goed en degelijk gebouwd. De beste cd-spelers waren toch van Philips/Marantz of Sony ES. Marantz PM80/CD80 combi is erg goed, maar erg gewild en dus duur. Philips 880 of 960 zijn ook goed, waarbij vooral de 880 een underdog combi is. Sony ES versterkers staan qua geluidskwaliteit in ietsje pietsje minder aanzien, maar de bouwkwaliteit van Sony ES is altijd erg goed. Yamaha AX-500/700/900 zijn ook erg goede versterkers. Succes met kiezen!fdorp schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:01:
Na een heerlijke paar dagen flink bijlezen en het legen van kwijlbakjes kan ik met wel enige zorg mijn net gestarte verzameling laten zien. Deze zal nog aangevuld moeten gaan worden met een CD speler en mogelijk een nieuwe versterker omdat deze net niet helemaal goed meer is. Rechter kanaal is wat mee in de AUX of tuner stand. Bij Phono geen last van.
Tot nu toe:
Platenspeler: Dual 721
Versterker: Sansui AU-117
Luidsprekers: Bose 901 (gereviseerd) incl. bijbehorende equalizer.
Graag het afgeven op Bose achterwegen laten aub.
Wensen zijn dus nog een CD speler wat past bij dit type Sansui en mogelijk dus vervanging van de versterker. En dan zit ik meer te denken aan Sansui, Marantz, Kenwood of Pioneer. Marantz denk ik al snel dat de bass te overheersend wordt met de Bose.
Tips zijn altijd welkom
[afbeelding]
[afbeelding]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Wauw! Vooral die luidsprekers (geen scheidingsfilter!) en die platenspeler.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 20:21:
[...]
Dan moet ik leren hoe ik foto's plaats op dit forum...
(pas lid)
en foto's maken natuurlijk!
Maar het spul staat er wel hoor!
Nu probeer ik het geluidsverhaal te verbeelden:
Huiskamerspul:
Quad
[afbeelding]
[afbeelding]
Naim Audio [afbeelding]
Marantz [afbeelding]
Mijn luisterkamerspul:
Overzicht met Konus Essenses 1-weg speakers!
[afbeelding]
Draaitafel Garrard super getuned met SME3009 arm en Ortophon MC30
[afbeelding]
Alle 47 Laboratory spullen (Versterker, Cd-loopwerk, Phono-versterker, DAC's)
[afbeelding]
Alle 47 Laboratory voedingen
[afbeelding]
Hoop dat het enigzins te zien is.
Matige foto's, sorry.
Gr Erik
Zijn die luidsprekers zelfbouw? En die houten basis van de platenspeler: is die zelfgemaakt, of is dat orgineel?
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Heeft er trouwens nog iemand een goede taperecorder (bv driekops/drie motoren/direct drive) over. Hoeft geen topkwaliteit te zijn; is om wat banden te digitaliseren.
Heb nog wel een Akai GX-210D staan, motor maakt wat lagergeluid maar hij loopt uitstekend en klinkt goed.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Probeer op MP een NAD 613 te vinden.Videopac schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:07:
Heeft er trouwens nog iemand een goede taperecorder (bv driekops/drie motoren/direct drive) over. Hoeft geen topkwaliteit te zijn; is om wat banden te digitaliseren.
Hoppakee: http://www.marktplaats.nl...0912-nad-712-512-613.html
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Dan heb ik evt. wel interesse in de 712.
Parklife
Ik stuur je een PM!mentalmadnizz schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 23:36:
Heb nog wel een Akai GX-210D staan, motor maakt wat lagergeluid maar hij loopt uitstekend en klinkt goed.
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk, maar ik zoek een bandrecorder geen cassettedeck: ik heb namelijk al een Kenwood KX-1100HX.SannrHerr schreef op zondag 13 september 2015 @ 10:05:
[...]
Probeer op MP een NAD 613 te vinden.
Hoppakee: http://www.marktplaats.nl...0912-nad-712-512-613.html
[ Voor 20% gewijzigd door Videopac op 13-09-2015 21:47 ]
Verwijderd
People, ik heb recentelijk een Harman/Kardon PM665Vxi aangeschaft (dus de grotere broer van de 655vxi). Die werkt OK, maar er zijn toch wat dingetjes die ik moet verbeteren. Zo zijn er schakelaartjes kraken en ik wil de elco's nalopen.
Daarvoor heb ik een service manual nodig. Van de PM655vxi zijn er zat te vinden, en die heb ik inmiddels hier liggen. Maar van de 665vxi is het moeilijker. Heeft iemand een idee?
Foto's van de HK komen hier, maar ik meen me te herinneren dat er ook een topic was met opengeschroefde apparatuur. Misschien kan ik dan daar posten. Maar dat topic kan ik niet meer vinden.
Daarvoor heb ik een service manual nodig. Van de PM655vxi zijn er zat te vinden, en die heb ik inmiddels hier liggen. Maar van de 665vxi is het moeilijker. Heeft iemand een idee?
Foto's van de HK komen hier, maar ik meen me te herinneren dat er ook een topic was met opengeschroefde apparatuur. Misschien kan ik dan daar posten. Maar dat topic kan ik niet meer vinden.
Hier heb je niet genoeg aan? http://www.hifiengine.com...man-kardon/pm665vxi.shtmlVerwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:19:
People, ik heb recentelijk een Harman/Kardon PM665Vxi aangeschaft (dus de grotere broer van de 655vxi). Die werkt OK, maar er zijn toch wat dingetjes die ik moet verbeteren. Zo zijn er schakelaartjes kraken en ik wil de elco's nalopen.
Of dit: http://elektrotanya.com/h..._vxi_sm.pdf/download.html
En dit: http://manuals.harman.com...0Manual/PM665vxi%20sm.pdf
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Verwijderd
Tja, dan kom je weer uit bij de 655 ipv 665. Dat 10-tal verschil wordt door veel mensen over het hoofd gezien.SannrHerr schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 09:49:
[...]
Hier heb je niet genoeg aan? http://www.hifiengine.com...man-kardon/pm665vxi.shtml
Of dit: http://elektrotanya.com/h..._vxi_sm.pdf/download.html
En dit: http://manuals.harman.com...0Manual/PM665vxi%20sm.pdf
Mmmh, zelfs door HK zelf, zo te zien!
Misschien even een mailtje die kant op doen?
Misschien even een mailtje die kant op doen?
Verwijderd
De speakers zijn van Konus Essence.
Er zit 1 luidspreker in van 10cm Jordans. Geen filters/crossover.
Kast is Bosnisch dennehout en 6 x gelakt met een vernis.
Ongelooflijk geluid en ook heel aardige bassen.
Als je dit niet gehoord hebt met mooi spul er omheen, geloof je dit gewoon niet.
Helemaal tegendraadse opvatting van de ontwerper maar het werkt echt.
Ben er heel blij mee!
Voor liefhebbers;
http://www.6moons.com/audioreviews/47lab/shigaraki3.html
en het stenentijdperk maar echt geluid!
http://www.tnt-audio.com/tours/47labs_e.html
De Plint voor de Garrard 401 is door de vorige eigenaar zelf gemaakt van notenhout.
Deze 401 (en ook de 301) MOETEN een zware plint hebben anders klinken ze totaal niet!
Origineel werden ze in een gewoon kastje geduwd; kwam niet veel uit.
(Ze waren wel gebruikt in vele studio's maar het kon beter)
Daarnaast is deze 401 zwaar getuned....
Er zit 1 luidspreker in van 10cm Jordans. Geen filters/crossover.
Kast is Bosnisch dennehout en 6 x gelakt met een vernis.
Ongelooflijk geluid en ook heel aardige bassen.
Als je dit niet gehoord hebt met mooi spul er omheen, geloof je dit gewoon niet.
Helemaal tegendraadse opvatting van de ontwerper maar het werkt echt.
Ben er heel blij mee!
Voor liefhebbers;
http://www.6moons.com/audioreviews/47lab/shigaraki3.html
en het stenentijdperk maar echt geluid!
http://www.tnt-audio.com/tours/47labs_e.html
De Plint voor de Garrard 401 is door de vorige eigenaar zelf gemaakt van notenhout.
Deze 401 (en ook de 301) MOETEN een zware plint hebben anders klinken ze totaal niet!
Origineel werden ze in een gewoon kastje geduwd; kwam niet veel uit.
(Ze waren wel gebruikt in vele studio's maar het kon beter)
Daarnaast is deze 401 zwaar getuned....
Videopac schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 21:05:
[...]
Wauw! Vooral die luidsprekers (geen scheidingsfilter!) en die platenspeler.
Zijn die luidsprekers zelfbouw? En die houten basis van de platenspeler: is die zelfgemaakt, of is dat orgineel?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2015 21:47 ]
Vanavond een getweakte Dual CS 505-3 opgehaald:

Zie ik het goed dat met name het plateau verzwaard is?SannrHerr schreef op woensdag 16 september 2015 @ 01:41:
Vanavond een getweakte Dual CS 505-3 opgehaald:
[afbeelding]
Nee, dat wil ik misschien nog gaan doen. Vooral bekabeling en zo.Videopac schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:31:
[...]
Zie ik het goed dat met name het plateau verzwaard is?
M'n Marantz PM-82 en Akai AM 65 still going strong

Beide prachtig en goed. En vooral de Akai is een onderschatte versterker!MerlijnD schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 15:39:
M'n Marantz PM-82 en Akai AM 65 still going strong![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Precies, ik vind dat de Akai qua geluid zich niet onder doet voor mijn PM-82.Videopac schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 20:47:
[...]
Beide prachtig en goed. En vooral de Akai is een onderschatte versterker!
Hier ook nog een zeer tevreden Vintage gebruiker.
In de woonkamer staat vrij modern spul.
Maar ben nu de chillroom aan het aanrichten,daar komt een Technics SU-V9 met matching Tuner en Technics SB-440 luidsprekers. In de schuur staat nog een Technics SU-Z65 met matchende tuner te spelen op wat moderne speakers. De HK die in de woonkamer staat kan toch niet tippen aan de geluidskwaliteit en power van de V9,zeer leuk versterkertje!
Maar ben nu de chillroom aan het aanrichten,daar komt een Technics SU-V9 met matching Tuner en Technics SB-440 luidsprekers. In de schuur staat nog een Technics SU-Z65 met matchende tuner te spelen op wat moderne speakers. De HK die in de woonkamer staat kan toch niet tippen aan de geluidskwaliteit en power van de V9,zeer leuk versterkertje!
Vraag!
Ik wil mijn Akai deck verkopen, maar zodra de stroom erop komt gaat het motortje lopen. Nog niet de assen (die aangrijpen op het deck); die gaan lopen als je op play drukt, maar het motortje draait wel. Opengemaakt en ziet er allemaal zeer schoon uit. Enig idee?
Specs:
AKAI CS-M02 Stereo Cassette Deck
MSRP $230
1980-1981
info: http://www.vintagecassette.com/Akai/CS-M02
edit: deze vent heeft dit deck goed verkocht maar ook in uitmuntende staat en fotos!
http://www.ebay.com/itm/A...in_77&hash=item35e0e76ca0
Ik wil mijn Akai deck verkopen, maar zodra de stroom erop komt gaat het motortje lopen. Nog niet de assen (die aangrijpen op het deck); die gaan lopen als je op play drukt, maar het motortje draait wel. Opengemaakt en ziet er allemaal zeer schoon uit. Enig idee?
Specs:
MSRP $230
1980-1981
edit: deze vent heeft dit deck goed verkocht maar ook in uitmuntende staat en fotos!
[ Voor 23% gewijzigd door Jazzper op 20-09-2015 12:35 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Wat is je vraag precies eigenlijk?
Dat dat motortje gaat draaien? Da's normaal.
Dat dat motortje gaat draaien? Da's normaal.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar waarom is dit deck zo bijzonder?Jazzper schreef op zondag 20 september 2015 @ 12:22:
Vraag!
Specs:
MSRP $230
1980-1981
1 motor, 2 koppen, snaaraandrijving, geen GX kop.
Zo op het eerste gezicht lijkt me dit deck geen economische waarde hebben.
Versterkertje? 2x120 Watt @ 8 Ohm met weining vervorming is niet niks. Ook is het een grote, zware bak.AtmozFearz schreef op zondag 20 september 2015 @ 08:32:
Hier ook nog een zeer tevreden Vintage gebruiker.
Mijn vraag precies is: zodra het deck stroom heeft (aan/uit knop op aan) begint er een motortje en belt te lopen). Dat is toch niet normaal? Inclusief lekker zoemend geluid. Zou zo niet mijn tapedeck hele dag aan laten staan.
Waarom het deck bijzonder is? Geen idee. Zeg ik ook nergens volgens mij. Jullie zijn beter in specs interpreteren dan ik gok ik
Waarom het deck bijzonder is? Geen idee. Zeg ik ook nergens volgens mij. Jullie zijn beter in specs interpreteren dan ik gok ik
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Als ie dat niet zou doen krijg je nooit een strak begin van je opname omdat dan eerst dat motortje moet optoeren. Dat die motor altijd draait is dus volstrekt normaal.Jazzper schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:29:
Mijn vraag precies is: zodra het deck stroom heeft (aan/uit knop op aan) begint er een motortje en belt te lopen). Dat is toch niet normaal? Inclusief lekker zoemend geluid. Zou zo niet mijn tapedeck hele dag aan laten staan.
Yeah,inderdaad. Weegt bijna 15kg. Klinkt zeker goed en meer dan genoeg vermogen. Ben er zeer blij mee! Op de kop getikt voor een zacht prijsje.Videopac schreef op zondag 20 september 2015 @ 20:27:
[...]
Versterkertje? 2x120 Watt @ 8 Ohm met weining vervorming is niet niks. Ook is het een grote, zware bak.
OK, snap ik. Maar dus en want toch ende alsook ter dubbelcheck: het klopt dus dat als er stroom op het deck komt hij begint te draaien. Dus stel ik had hem als onderdeel van de klassiek hifi componenten toren vroegah (of nu) en 's ochtends na het opstaan zette ik alles aan en 's avonds bij het slapen weer uit dan zou de hele dag het motortje draaien (en de belt en nog paar dingen). Klinkt redelijk inefficient voor het kleine voordeel dat je hebt bij start van de opname. Slijtage, stroomverbruik, zoemend geluid.mentalmadnizz schreef op zondag 20 september 2015 @ 21:46:
[...]
Als ie dat niet zou doen krijg je nooit een strak begin van je opname omdat dan eerst dat motortje moet optoeren. Dat die motor altijd draait is dus volstrekt normaal.
Ja precies. Sommige decks gaan pas draaien als je er een bandje in stopt maar dit was niet zo'n duur toestel dus dan is het goedkoper produceren zonder die schakelaarJazzper schreef op maandag 21 september 2015 @ 10:40:
[...]
OK, snap ik. Maar dus en want toch ende alsook ter dubbelcheck: het klopt dus dat als er stroom op het deck komt hij begint te draaien. Dus stel ik had hem als onderdeel van de klassiek hifi componenten toren vroegah (of nu) en 's ochtends na het opstaan zette ik alles aan en 's avonds bij het slapen weer uit dan zou de hele dag het motortje draaien (en de belt en nog paar dingen). Klinkt redelijk inefficient voor het kleine voordeel dat je hebt bij start van de opname. Slijtage, stroomverbruik, zoemend geluid.
Stroomverbruik valt wel mee, en dat zoemen is waarschijnlijk een gevolg van slijtage. Mag ook wel na een dikke dertig jaar.
Check! om het compleet te maken nog wat wat ik net vond op; http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=34394
Beetje googlen en je ziet dat er nog heel wat tape deck / walkman liefhebbers zijn die van alles modden enzo. Mooi!
Deels al gezegd door ons hierbovenThere are two reasons why a capstan runs continuously.
this was already explained by Skywavebe. The need to have the inertial mass of the flywheel in motion when the PLAY is engaged. This will prevent the "houling" (the same principle as changing the speed from 33 to 45 for a turntable). It also allows for a slower (like a BMW is slower than a Porsche) start, that would save the belt from mechanical stress.
the second issue is the belt training. Many decks have a sharp turn of the belt around the motor, which can lead to permanent mechanical deformations. If the belt rotates, the tension is distributed evenly.
The negative aspect is that the motor runs non-stop, which would cause:
energy consumption
premature use of the bearings
premature use of the belt
premature use of the motor brushes
Beetje googlen en je ziet dat er nog heel wat tape deck / walkman liefhebbers zijn die van alles modden enzo. Mooi!
Verwijderd
Hooi,
Jaa ik heb nog een oude pioneer disc player PD-4550 en een pioneer stereo receiver SX-1300. Het probleem is alleen... hoeveel ik ook aan de knopjes zit... er komen geen hoge tonen meer uit. Kan iemand mij hiermee helpen?? Ik ben een niet al te
technische vrouw dus met een goede uitleg zou heel erg fijn zijn.
Jaa ik heb nog een oude pioneer disc player PD-4550 en een pioneer stereo receiver SX-1300. Het probleem is alleen... hoeveel ik ook aan de knopjes zit... er komen geen hoge tonen meer uit. Kan iemand mij hiermee helpen?? Ik ben een niet al te
technische vrouw dus met een goede uitleg zou heel erg fijn zijn.
Welkom op GoT 
Een dame in het vintage audio topic, die had ik niet aan zien komen. Maar wel leuk

Leuk spul die Pioneers. Heb hier op zolder ook wat spul uit die tijd staan. Klinkt goed
Twee dingen:
- probeer eens wat het doet als je die schuifjes op en neer beweegt. Met name de twee meest rechtse, die regelen de hoge tonen namelijk. Kan zijn dat er door de jaren een hoop stof in verzameld is. Wellicht hoor je dan weer hoog. Als die schuiven helemaal omhoog staan zou ie iig hoge tonen moeten accentueren
- mis je hoog bij beide speakers of maar bij eentje? En heb je al eens een andere luidspreker geprobeerd? Was er toen wel hoog?
Een dame in het vintage audio topic, die had ik niet aan zien komen. Maar wel leuk

Leuk spul die Pioneers. Heb hier op zolder ook wat spul uit die tijd staan. Klinkt goed
Twee dingen:
- probeer eens wat het doet als je die schuifjes op en neer beweegt. Met name de twee meest rechtse, die regelen de hoge tonen namelijk. Kan zijn dat er door de jaren een hoop stof in verzameld is. Wellicht hoor je dan weer hoog. Als die schuiven helemaal omhoog staan zou ie iig hoge tonen moeten accentueren
- mis je hoog bij beide speakers of maar bij eentje? En heb je al eens een andere luidspreker geprobeerd? Was er toen wel hoog?
[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 27-09-2015 17:20 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Ik heb altijd nog een bandrecorder op mijn verlanglijstje staan.
Nu staat er bij de lokale kringloop een AKAI GX-4000D voor 12,50
Er zijn wat dingen mis. Nu had ik een foto gemaakt inclusief de sticker met wat woorden van de technische dienst van de kringloop, maar die blijkt te wazig. Arg...
Er was iets met een potmer. Speelde wel volgens mij aldus de sticker.
Nu schijnt dit niet echt high end te zijn aldus http://slbender.exactpages.com/akai4.html
Laten staan of leuk experiment? Op ebay heb ik bij sold ze zien staan tussen 100 en 450 dollar.
Aanpalende vraag: hoe kom ik aan banden? en dan? Stel ik zet nummers over van laptop naar die recorder dan was het toch wel digitaal? Moet ik bijna mijn platenspeler 1 op 1 aansluiten op dat ding wil ik analoog blijven. Right?
Ding ziet er wel erg vies uit. Ik zou hem laten staan; ebay is ook niet helemaal representatief qua prijzen.Jazzper schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:24:
[afbeelding]
Ik heb altijd nog een bandrecorder op mijn verlanglijstje staan.
Nu staat er bij de lokale kringloop een AKAI GX-4000D voor 12,50
Er zijn wat dingen mis. Nu had ik een foto gemaakt inclusief de sticker met wat woorden van de technische dienst van de kringloop, maar die blijkt te wazig. Arg...
Er was iets met een potmer. Speelde wel volgens mij aldus de sticker.
Nu schijnt dit niet echt high end te zijn aldus http://slbender.exactpages.com/akai4.html
Laten staan of leuk experiment? Op ebay heb ik bij sold ze zien staan tussen 100 en 450 dollar.
Aanpalende vraag: hoe kom ik aan banden? en dan? Stel ik zet nummers over van laptop naar die recorder dan was het toch wel digitaal? Moet ik bijna mijn platenspeler 1 op 1 aansluiten op dat ding wil ik analoog blijven. Right?
Wat bedoel je met analoog / digitaal?
Een bandrecorder is altijd analoog.
En platenspeler 1:1 aansluiten zal veelal niet gaan (tenzij er een phono-voorversterker in zit).
[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 28-09-2015 17:29 ]
Ik bedoel daarmee dat als je echt het spul tot zijn recht wil laten komen je toch van opname (analoog op band bijvoorbeeld) tot luidspreker in je woonkamer alles analoog wil? What's the point als je het digitaal opneemt in de studio (AD) en dan weer (DAC) terug in je woonkamer. Of overdrijf ik nou?
Zoals dit filmpje hebben ze elpee naar reel gedaan:
overigens als je dit luistert luister ja natuurlijk weer digitaal via laptop of smartphone
Zoals dit filmpje hebben ze elpee naar reel gedaan:
overigens als je dit luistert luister ja natuurlijk weer digitaal via laptop of smartphone
Dat ding is ranzig, maar zo te zien onbeschadigd. Voor die 12,50 is het misschien nog de moeite waard. Qua klank niks bijzonders, maar zeker niet slecht en qua mechaniek onverwoestbaar. Wel zou de adapterbus voor 19cm/sec erbij moeten zitten, deze zit geloof ik normaal opgeborgen onder het koppenkapje. Verder even poetsen en hij ziet er weer prima uit.
Enige nadeel van deze decks is dat de transistoren in de audioversterker er altijd mee ophouden. Deze zijn van het type 2SC458 en met wat zoeken wel te krijgen (heb eventueel een adresje hiervoor). Als je niet bang bent om zelf een soldeerbout te hanteren kun je ze vervangen en dan gaat 'ie weer 30 jaar mee. Aangezien de kringloop zelf al aangeeft dat er iets mee aan de hand is vermoed ik dat dit probleem begint op te spelen bij dit deck.
Ik neem soms m'n tapes helemaal vanaf de computer op, en soms zit ik een hele avond platen te wisselen. Als het eindresultaat maar een leuke verzameltape is
Enige nadeel van deze decks is dat de transistoren in de audioversterker er altijd mee ophouden. Deze zijn van het type 2SC458 en met wat zoeken wel te krijgen (heb eventueel een adresje hiervoor). Als je niet bang bent om zelf een soldeerbout te hanteren kun je ze vervangen en dan gaat 'ie weer 30 jaar mee. Aangezien de kringloop zelf al aangeeft dat er iets mee aan de hand is vermoed ik dat dit probleem begint op te spelen bij dit deck.
Je overdrijftJazzper schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:41:
Ik bedoel daarmee dat als je echt het spul tot zijn recht wil laten komen je toch van opname (analoog op band bijvoorbeeld) tot luidspreker in je woonkamer alles analoog wil? What's the point als je het digitaal opneemt in de studio (AD) en dan weer (DAC) terug in je woonkamer. Of overdrijf ik nou?
Ik neem soms m'n tapes helemaal vanaf de computer op, en soms zit ik een hele avond platen te wisselen. Als het eindresultaat maar een leuke verzameltape is
[ Voor 27% gewijzigd door mentalmadnizz op 28-09-2015 23:59 ]
Ik denk dat ik hem maar skip. Ik heb hier ervaring mee; gewoon wachten en dan loop ik ineens voor hetzelfde bedrag tegen een wel werkende aan inclusief een doos banden.
evt. heb ik nog een GX 77 in erg goede staat staan, met c.a. 12 tapes.
moet wel wat opbrengen.
moet wel wat opbrengen.
Parklife
Verwijderd
Een (zeer) kleine greep uit mijn collectie:

Beovox 1500
[YouTube: https://youtu.be/N4QIGawl708]
JVC SP-X660

Philips 22AH386 + 22AH186 (set)

Fisher CA-7000 versterker

Beovox 1500
[YouTube: https://youtu.be/N4QIGawl708]
JVC SP-X660

Fisher CA-7000 versterker

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2015 14:36 ]
Dat Fisher setje heb ik ook ooit gehad. Zag er leuk uit, maar technisch ongeveer het meest brakke dat ik ooit heb gehad. Voeding was zo slecht dat de verlichting van de VU meters in de maat van de bass dimde als je 'm ook maar iets harder zette. (kamer van 10m2 en aardig efficiente speakers). Maffe is dat de dikke frontplaat en stevige knoppen 'm wel een hi-end uitstraling geven.Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:13:
Wow wat een plaatje die Fisher!
Van die Philips speakers heb ik geloof ik nog een losse middentoner liggen, nieuw in doos. @bazzmaster Heb je daar nog wat aan?
Jammer van de deukjes in het luidsprekeroppervlak, is eigenlijk niets aan te doen, want je mag de massa van de speaker niet veranderen. (dus oververven etc is uit den boze!)
Verwijderd
Hi All,
ik ben pas net aan de vintage audio en heb dit forum net ontdekt (top!). Heb namelijk een Akai AA-1020 gekocht maar krijg hem niet lekker aan de praat: rechter kanaal doet niet mee, erg zacht en alleen hoge tonen.

Ligt niet aan de potmeters (schoon gemaakt) en ook niet aan de input (is op alle sources) Heb daarna maar de input naar de versterker (na toonregeling) door geknipt en gecheckt met een koptelefoon: beide kanalen doen het daar perfect en even luid. Zit dus in de versterker lijkt me.

(pcb links boven is de versterker)
Heb daarvan de grote transistoren op de koelplaat doorgemeten, die zijn allen goed en gelijk, dus dat is het ook niet. Nu raak ik aan het einde van mijn latijn - ik heb wel de schema's gevonden op interslet maar natuurkunde is al zo lang geleden dat ik die niet meer lezen kan. Ik kan alle deeltjes (zijn er niet zo veel gelukkig) los solderen en links vergelijken met rechts, maar er is vast een intelligentere manier. Iemand suggesties of ervaring met 'usual suspects' van oude versterkers?
Veel dank!
ik ben pas net aan de vintage audio en heb dit forum net ontdekt (top!). Heb namelijk een Akai AA-1020 gekocht maar krijg hem niet lekker aan de praat: rechter kanaal doet niet mee, erg zacht en alleen hoge tonen.

Ligt niet aan de potmeters (schoon gemaakt) en ook niet aan de input (is op alle sources) Heb daarna maar de input naar de versterker (na toonregeling) door geknipt en gecheckt met een koptelefoon: beide kanalen doen het daar perfect en even luid. Zit dus in de versterker lijkt me.

(pcb links boven is de versterker)
Heb daarvan de grote transistoren op de koelplaat doorgemeten, die zijn allen goed en gelijk, dus dat is het ook niet. Nu raak ik aan het einde van mijn latijn - ik heb wel de schema's gevonden op interslet maar natuurkunde is al zo lang geleden dat ik die niet meer lezen kan. Ik kan alle deeltjes (zijn er niet zo veel gelukkig) los solderen en links vergelijken met rechts, maar er is vast een intelligentere manier. Iemand suggesties of ervaring met 'usual suspects' van oude versterkers?
Veel dank!
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 17:07 ]
Dacht dat er een kabelbreuk in mijn tafel zat, bleek achteraf een speaker te zijn die in de beveiliging was gesprongen (en dus met een druk op de tot mij toe onbekende resetknop het weer deed). Jammer dat ik er 1,5 jaar omheen heb gedraaid voordat ik dit ging uitzoeken
. Overigens soldeer ik op een daarvoor geschikte ondergrond, het doek was om de kap even te beschermen bij het assembleren
.

/me Whatson heeft een vergelijkbare versterker, de Philips AH 684 AM-FM Stereo Receiver (Whatson in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2")Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:25:
Een (zeer) kleine greep uit mijn collectie:
[...]
Zeer mooi apparaat, prima geluid
[ Voor 12% gewijzigd door Whatson op 04-10-2015 15:23 ]
Mijn laatste aankopen:
Een Technics RS-BX707 deck. Gekocht in Duitsland voor 35,-. Eindelijk eens een goed deck in huis! 3 koppen, quartz direct drive en manueel instelbare bias en recording level calibration. Helaas is dit deck er niet in zilverkleur

Een Alpha 205V koptelefoon, gekocht op MP voor 10,-. Is eigenlijk identiek aan de Leco K104, die ik ook heb alleen heeft deze nog volumeregeling op de schelpen zitten.

Een Technics RS-BX707 deck. Gekocht in Duitsland voor 35,-. Eindelijk eens een goed deck in huis! 3 koppen, quartz direct drive en manueel instelbare bias en recording level calibration. Helaas is dit deck er niet in zilverkleur

Een Alpha 205V koptelefoon, gekocht op MP voor 10,-. Is eigenlijk identiek aan de Leco K104, die ik ook heb alleen heeft deze nog volumeregeling op de schelpen zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:48 ]
Ik kwam deze tegen op MP (voor 10,-) en ik kon hem niet laten staan, ik blijf een zwak houden voor vintage wekker radio's
.Volledig schoongemakkt van binnen en buiten, de elco's vervangen en het lampje vervangen door led.
Nationall Panasonic RC-6003B

Nationall Panasonic RC-6003B

[ Voor 8% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:50 ]
Verwijderd
Ik heb nieuw oud gekregen!
Mijn upgrade bestaat nu uit:
Versterker: SUN Audio SV-2A3 met Sophia Electric 2 A3 buizen door Cees Pel gebouwd

Audio Consulting passieve voorversterker ook door Cees Pel gebouwd

Cees Pel DAC

Musical Affairs Sonatines luidsprekers met 30 cm (eigenlijk ook als full-range te gebruiken!) PHY-HP papieren konus in bronzen frame.
Dit zijn in principe gebogen open-baffle luidsprekers geheel zonder enige demping.
Hier is een luidspreker eigenlijk gewoon een muziek-instrument: een speaker met een klankkast!
Ongelooflijk echte bas, ongelooflijk echt, open real-geluid.
De scheiding tussen de hoofd speaker en tweeter gebeurd door 1 enkele olie gewikkelde condensator.
De kast is open en speelt geheel in fase. Deze luidspreker is gemaakt van vol hout dat gebogen is.
Een heel duur en tijdrovend proces en daarom ook niet meer te koop.
Deze dingen zijn groot maar vrij licht!

Gebleven: Garrard 401 en 47 Laboratory Shigaraki-CD-loopwerk
Mijn upgrade bestaat nu uit:
Versterker: SUN Audio SV-2A3 met Sophia Electric 2 A3 buizen door Cees Pel gebouwd

Audio Consulting passieve voorversterker ook door Cees Pel gebouwd

Cees Pel DAC

Musical Affairs Sonatines luidsprekers met 30 cm (eigenlijk ook als full-range te gebruiken!) PHY-HP papieren konus in bronzen frame.
Dit zijn in principe gebogen open-baffle luidsprekers geheel zonder enige demping.
Hier is een luidspreker eigenlijk gewoon een muziek-instrument: een speaker met een klankkast!
Ongelooflijk echte bas, ongelooflijk echt, open real-geluid.
De scheiding tussen de hoofd speaker en tweeter gebeurd door 1 enkele olie gewikkelde condensator.
De kast is open en speelt geheel in fase. Deze luidspreker is gemaakt van vol hout dat gebogen is.
Een heel duur en tijdrovend proces en daarom ook niet meer te koop.
Deze dingen zijn groot maar vrij licht!

Gebleven: Garrard 401 en 47 Laboratory Shigaraki-CD-loopwerk
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 20:55 ]
Gekregen?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Verwijderd
Nou ja .....
Ik heb er wel wat voor moeten inleveren!
Mijn Konus Essences speakers, mijn Shigaraki versterker en 2 Shigaraki Dac's hebben samen met enkele euro's op het digitale bankensysteem mijn oord verlaten.
Maar ik heb nu wel ongeveer alles wat ik me kan wensen!
Zo bijzonder is een mooi setje buizen toch niet ?ThomasXIV schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 22:22:
Jezus wat prachtig!
Verder vind ik de setup wel erg goed bij elkaar passen !
Ik heb een paar mordaunt-short speakers, maar van eentje zijn de bevstigingspuntjes voor het frontje afgebroken. Iemand een idee hoe deze te fixen?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
MS is nou niet echt vintage he. Maar waar zijn ze afgebroken, frontje zelf of het busje in de speaker? En is dat magnetisch of gewoon plastic / rubber?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Busje zit in de speaker, op de frontjes zelf zit niets meer. Ben eigenlijk dus op zoek naar 4 nieuwe 'mannetjes'. Dan vijl ik de oude glad af en plak ik die eroverheen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Daar zat ik idd ook aan te denken. Hebben ze als ik me niet vergis ook gewoon bij Conrad
Verwijderd
Het zou kunnen dat deze vraag vaker voorbij is gekomen, maar toch stel ik hem
.
Ik heb op dit moment een jaren 70 platenspeler aangesloten aan een phono voorversterker naar een moderne Yamaha 4065. Ik heb interesse om mijn LP speler en speakers aan te sluiten op een analoge versterker. Nu is mijn vraag is het ook mogelijk om het geluid van de apparaten die via hdmi aan de Yamaha zitten ook via de analoge versterker te laten klinken, aangezien de speakers daar dan op aangesloten zijn.
Dus is het mogelijk een moderne receiver te laten samenwerken met een analoge versterker?
Of is het beter de analoge versterker apart te houden en er twee aparte speakers voor te kopen? (je moet er alleen wel plek voor hebben
)
Ik heb op dit moment een jaren 70 platenspeler aangesloten aan een phono voorversterker naar een moderne Yamaha 4065. Ik heb interesse om mijn LP speler en speakers aan te sluiten op een analoge versterker. Nu is mijn vraag is het ook mogelijk om het geluid van de apparaten die via hdmi aan de Yamaha zitten ook via de analoge versterker te laten klinken, aangezien de speakers daar dan op aangesloten zijn.
Dus is het mogelijk een moderne receiver te laten samenwerken met een analoge versterker?
Of is het beter de analoge versterker apart te houden en er twee aparte speakers voor te kopen? (je moet er alleen wel plek voor hebben
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2015 03:13 ]
Die Yamaha heeft toch een audio out?
http://data.yamaha.jp/sdb...8/12075/31398_12075_1.jpg
http://data.yamaha.jp/sdb...8/12075/31398_12075_1.jpg
Het kan wel. Je kunt die AV out verbindingen met een ingang van een analoge versterker verbinden. Dan moet je wel het volume regelen met die analoge versterker, want die AV out van de Yamaha is een ongeregelde lijnuitgang.
En uiteraard gaat dat wat lastig worden met meerkanaals bronnen. Ook is de vraag of een evt HDMI singaal naar de AV out doorgestuurd kan worden: zo geavanceerd is die Yamaha nou ook weer niet.
Ik weet niet wat voor speakers je hebt, maar bij vloerstaanders zou je ook een simpele speakerschakelaar kunnen gebruiken. Kun je kiezen tussen twee versterkers. Die dingen werken namelijk vziw ook omgekeerd
En uiteraard gaat dat wat lastig worden met meerkanaals bronnen. Ook is de vraag of een evt HDMI singaal naar de AV out doorgestuurd kan worden: zo geavanceerd is die Yamaha nou ook weer niet.
Ik weet niet wat voor speakers je hebt, maar bij vloerstaanders zou je ook een simpele speakerschakelaar kunnen gebruiken. Kun je kiezen tussen twee versterkers. Die dingen werken namelijk vziw ook omgekeerd
Verwijderd
Dat van die speaker schakelaar klinkt niet als een gek idee, nooit aan gedacht
. Ik heb twee Monitor Audio BX2 speakers, ze staan op de grond. Dus er gaan dan 2 kabels in de analoge versterker, 2 naar de Yamaha vanuit de schakelaar? En dus 2 rechtstreeks vanuit de speakers in de "main" (of hoe je het ook noemt). Dat is mogelijk met deze speakers?
Edit: na het lezen van een andere topic is het allemaal toch niet zo makkelijk als ik dacht
. 2 versterkers op 1 paar luidsprekers?
Edit2: De Dodocus komt vaak voorbij, maar die is 300 euro. En deze ben ik nog tegengekomen: http://www.audio-online.nl/375.html, dat komt meer in de buurt.
Edit: na het lezen van een andere topic is het allemaal toch niet zo makkelijk als ik dacht
Edit2: De Dodocus komt vaak voorbij, maar die is 300 euro. En deze ben ik nog tegengekomen: http://www.audio-online.nl/375.html, dat komt meer in de buurt.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2015 01:40 ]
89 euro voor een versterkerswitch en dan moet er de versterker a 200+ euro nog bij...en dan is nog steeds de vraag of je het verschil echt gaat horen. Ik vermoed van niet, want die Yamaha mag geen problemen hebben om die speakers van je aan te sturen.
Ik zou mijn geld lekker in mijn zakken houden als ik jou was
Btw: je stelt je vraag eigenlijk in het verkeerde topic. Je vraagt betreft geen vintage audio, maar is gewoon aankoopadvies (in dit geval: niet doen doe
) of een algemene audiovraag - die best een eigen topic had kunnen hebben
Ik zou mijn geld lekker in mijn zakken houden als ik jou was
Btw: je stelt je vraag eigenlijk in het verkeerde topic. Je vraagt betreft geen vintage audio, maar is gewoon aankoopadvies (in dit geval: niet doen doe
Verwijderd
Excuses dat ik in het verkeerde topic heb gepost. Maar wat ik in mijn hoofd had is een Pioneer uit de SX series. Niet alleen zien ze er mooi uit imo, maar vooral het warme jaren 70 stereo geluid. Wat dat betreft is dat wel een andere sound in vergelijking met de Yamaha kan ik me voorstellen.
Eigenlijk wil ik hem ook alleen gebruiken voor mijn platenspeler en de tuner. Maar omdat ik maar 1 paar speakers heb vroeg ik me af hoe ik dat voor elkaar kon krijgen. Vandaar dat die versterker switch misschien handig kan zijn, maar ze zijn niet goedkoop idd.
Eigenlijk wil ik hem ook alleen gebruiken voor mijn platenspeler en de tuner. Maar omdat ik maar 1 paar speakers heb vroeg ik me af hoe ik dat voor elkaar kon krijgen. Vandaar dat die versterker switch misschien handig kan zijn, maar ze zijn niet goedkoop idd.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2015 22:55 ]
Twee weken geleden deze nog op de kop getikt voor 30,- op MP. De Technics RS-BX808, het TOTL model van deze serie. Ook al had ik pas geleden de RS-BX707 gekocht, toch kon ik de verleiding niet weerstaan om deze ook mee te nemen. Qua opties gelijk aan de 707 maar deze heeft ook closed loop dual capstan.

[ Voor 10% gewijzigd door kingmace op 10-03-2019 13:42 ]
Nice. Closed loop dual capstan maakt veel verschil voor wat betreft de gelijkloop en dus de geluidskwaliteit.kingmace schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 17:55:
Twee weken geleden deze nog op de kop getikt voor 30,- op MP. De Technics RS-BX808, het TOTL model van deze serie. Ook al had ik pas geleden de RS-BX707 gekocht, toch kon ik de verleiding niet weerstaan om deze ook mee te nemen. Qua opties gelijk aan de 707 maar deze heeft ook closed loop dual capstan.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Trouwens: het (plexi)glaasje voor je cassetteklepje zit achterstevoren gemonteerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 26-10-2015 20:47 ]
Klopt, zag ik op de foto ook al, dom he?Videopac schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 20:38:
[...]
Trouwens: het (plexi)glaasje voor je cassetteklepje zit achterstevoren gemonteerd.

Ik zag al te kijken... wat voor puristen zijn dat hier dat ze dat gewoon aan dat glaasje kunnen zien.
Totdat je de tekst onderin ziet staan
Totdat je de tekst onderin ziet staan
Punctuality is the politeness of kings
Afgelopen weekend eindelijk deze eens gefixed:

Akai GX-95mkII. Leuk deckje is dat

Dat zei ik toch al?mentalmadnizz schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:21:
Afgelopen weekend eindelijk deze eens gefixed:
[afbeelding]
Nog bedankt voor die Akai GX-210D. Ik keek thuis eerst even naar de koppen: wat een stof! Dus het stof weggehaald en met 96% alcohol en wattenstaafjes het taperesidu van de koppen, bandbegeleiders, capstan en aandrukrol verwijderd, Het was de eerste keer dat ik dat een bandrecorder schoongemaakt heb, maar het gaat een stuk makkelijker dan een cassettedeck. Ik heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen, maar ik vermoed dat die wat haperende auto-reverse problemen nu opgelost zijn!
Dank ook voor het demonstreren van het een en ander!
Ik luister al jaren met plezier naar mijn Sony Da50ES met 1000ES voorversterker en twee Sony B5 ES luidsprekers, maar ik vind het nu voor op mijn bureau wel een iets te kolossale oplossing.
Zijn er tegenwoordig al wat kleinere speakers die zich kunnen meten met grotere oudere speakers? Of is het nog steeds zo dat grotere speakers vaak het mooiste geluid geven?
Zijn er tegenwoordig al wat kleinere speakers die zich kunnen meten met grotere oudere speakers? Of is het nog steeds zo dat grotere speakers vaak het mooiste geluid geven?
Vandaag liep ik bij de eerste kringloop tegen een setje B&W DM220 aan. Leuke luidsprekers, alleen wisten ze daar goed wat ze verkopen. €125,- wouden ze ervoor, dus rustig doorgelopen. Toen bij de tweede kringloop viel mijn oog op een paar kleine monitoren.
Het is een paar LS 3 / 5 a te zijn. Een snelle google gaf me genoeg hits om de speakers aan te schaffen.
Het is een paar LS 3 / 5 a te zijn. Een snelle google gaf me genoeg hits om de speakers aan te schaffen.
[ Voor 62% gewijzigd door ThijsM op 27-11-2015 08:26 ]
Rogers LS3/5a: hele mooie luidsprekers. Had ik 25 jaar geleden bijna nieuw gekocht. Het ontwerp is nog veel ouder. Er zitten KEF eenheden in: het is een oorspronkelijk KEF-ontwerp. Het was ooit de studiomonitor van de BBC. Voor 15 euro een erg goede koop. Het is geen gemakkelijke luidspreker: het rendement is erg laag: oorspronkelijk 82,5dB/W/m, later 86dB/W/m. De impedantie is een ongebruikelijk 15 Ohm. De belastbaarheid is laag, 60 Watt, meen ik. Een goede versterker is noodzakelijk: niet te weinig vermogen en goed stabiel. Er zit weinig echt diep laag in (logisch gezien de kastgrootte) maar de geluidskwaliteit is erg goed. Goede vondst! Welke versterker gebruik je? (NB: even snel mobiel getyped).thijsmunniksma schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 12:13:
Net mijn wekelijkse rondje kringloop gedaan. De afgelopen weken was het resultaat erg summier, dus elke keer zonder enige verwachting op stap gegaan.
Vandaag liep ik bij de eerste kringloop tegen een setje B&W DM220 aan. Leuke luidsprekers, alleen wisten ze daar goed wat ze verkopen. €125,- wouden ze ervoor, dus rustig doorgelopen. Toen bij de tweede kringloop viel mijn oog op een paar kleine monitoren.
Het bleek een matched pair Chartwell LS3/5a te zijn. Een snelle google gaf me genoeg hits om de speakers aan te schaffen. €15,- voor neer moeten leggen. Thuis eerste even naar de units gekeken, deze zien er nog (erg) goed uit. Zometeen ga ik ze aansluiten.
Kent iemand de luidsprekers? Ben erg benieuwd naar meer informatie. Heb me er ook nog niet erg in deze speakers verdiept, maar iets zegt me dat het fijne monitoren zijn.
EDIT:
Inmiddels bezig met een luistersessie. Het beeld vind ik erg dynamisch maar wel rustig. De tonen komen erg fraai naar voren. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven denk ik. Eerst nog even wat verschillende soorten muziek luisteren.
Thanks voor je reactie. Rogers, Chartwell, etc,.. Hebben ze allemaal exact dezelfde luidspreker gemaakt? Lees dat er veel verschillende uitvoeringen (merken?) zijn van deze luidspreker.Videopac schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 14:34:
[...]
Rogers LS3/5a: hele mooie luidsprekers. Had ik 25 jaar geleden bijna nieuw gekocht. Het ontwerp is nog veel ouder. Er zitten KEF eenheden in: het is een oorspronkelijk KEF-ontwerp. Het was ooit de studiomonitor van de BBC. Voor 15 euro een erg goede koop. Het is geen gemakkelijke luidspreker: het rendement is erg laag: oorspronkelijk 82,5dB/W/m, later 86dB/W/m. De impedantie is een ongebruikelijk 15/Ohm. De belastbaarheid is laag, 60 Watt, meen ik. Een goede versterker is noodzakelijk: niet te weinig vermogen en goed stabiel. Er zit weinig echt diep laag in (logisch gezien de kastgrootte) maar de geluidskwaliteit is erg goed. Goede vondst! Welke versterker gebruik je? (NB: even snel mobiel getyped).
Heb ze zonder enige verdieping aangesloten op een Denon PMA1080r. Zou dit technisch gezien een goede match moeten zijn? Hier moet ik mij nog is in verdiepen. Geluidstechnisch klinkt de luidspreker-versterker match wel, echter heb ik op dit moment geen vergelijkingsmateriaal.
Ik ken die Denon niet, maar gezien het typenummer is het een wat zwaardere versterker en Denon bouwde best goede versterkers. Rond 1990 kostten de LS3/5a 850 gulden per stuk(!).
Heb hier wat specs van versterker.Videopac schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:03:
Ik ken die Denon niet, maar gezien het typenummer is het een wat zwaardere versterker en Denon bouwde best goede versterkers. Rond 1990 kostten de LS3/5a 850 gulden per stuk(!).
Specifications
Power output: 105 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.004%
Input sensitivity: 0.2mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 76dB (MC), 94dB (MM), 110dB (line)
Ik ga me maar is wat verder verdiepen in de luidspreker. Eventueel (in de toekomst) even kijken hoe ik hem ietwat op kan knappen. Wil hem sowieso laten meten/testen. Misschien valt er nog meer uit te halen.
Lekkere zaterdagmiddag zo
Dat zijn erg goede specificaties!thijsmunniksma schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:15:
[...]
Heb hier wat specs van versterker.
Specifications
Power output: 105 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.004%
Input sensitivity: 0.2mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 76dB (MC), 94dB (MM), 110dB (line)
Ik ga me maar is wat verder verdiepen in de luidspreker. Eventueel (in de toekomst) even kijken hoe ik hem ietwat op kan knappen. Wil hem sowieso laten meten/testen. Misschien valt er nog meer uit te halen.
Lekkere zaterdagmiddag zo
Deze luidsprekers lenen zich niet goed om te pimpen...
Pimpen is een groot woord, dat doet ook af aan respect voor de luidspreker. Meer het uiterlijk opknappen. Nieuwe frontjes en eventueel de kast opnieuw lakken. Er zitten toch wel wat vlekken op de kast die niet met een doekje te verwijderen zijn. Daarnaast wat krassen die met een hele fijne korrel schuurpapier wellicht weg zijn te werken.Videopac schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 15:41:
[...]
Dat zijn erg goede specificaties!
Deze luidsprekers lenen zich niet goed om te pimpen...
Iemand tips voor het opknappen? Heb ooit is een setje Wharfedale Glendale 3XP opgeknapt, is inmiddels ook weer een paar jaartjes geleden.
Goed, vandaag eindelijk tijd gehad om de GX-210D te gaan gebruiken. Alleen heb ik nu wel een probleem: hij geeft iets van een halve seconde geluid en dan is hij weer een seconde (ongeveer) stil, dan weer even geluid en dan weer stil. Ik begrijp via internet dat dit waarschijnlijk met oude transistoren te maken heeft.Videopac schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:31:
[...]
Dat zei ik toch al?
Nog bedankt voor die Akai GX-210D. Ik keek thuis eerst even naar de koppen: wat een stof! Dus het stof weggehaald en met 96% alcohol en wattenstaafjes het taperesidu van de koppen, bandbegeleiders, capstan en aandrukrol verwijderd, Het was de eerste keer dat ik dat een bandrecorder schoongemaakt heb, maar het gaat een stuk makkelijker dan een cassettedeck. Ik heb nog geen tijd gehad om het uit te proberen, maar ik vermoed dat die wat haperende auto-reverse problemen nu opgelost zijn!
Dank ook voor het demonstreren van het een en ander!
Mijn andere bandrecorder, een Sony TC-252W, speelt/spoelt helemaal niet meer. Ik vermoed een snaar-probleem.
Schiet niet echt op zo...
Die "beruchte" torren heeft een GX-210D voor zover ik weet geen last van, wel van een moeilijk mutingcircuit. Dit zit (als je het deck met de achterkant open naar je toe hebt) op de weergaveprint met twee transistoren. Er zit daar een wit draadje (loopt naar een relais links) die de muting verzorgd. Haal die eens los? De muting werkt dan niet meer maar het geluid wel, en uiteindelijk gaat het daarom.Videopac schreef op zondag 08 november 2015 @ 16:10:
[...]
Goed, vandaag eindelijk tijd gehad om de GX-210D te gaan gebruiken. Alleen heb ik nu wel een probleem: hij geeft iets van een halve seconde geluid en dan is hij weer een seconde (ongeveer) stil, dan weer even geluid en dan weer stil. Ik begrijp via internet dat dit waarschijnlijk met oude transistoren te maken heeft.
Mijn andere bandrecorder, een Sony TC-252W, speelt/spoelt helemaal niet meer. Ik vermoed een snaar-probleem.
Schiet niet echt op zo...
Je hebt er wel een prachtige foto van gemaakt moet ik zeggen. Wordt het een kap voor een platenspeler?M0Dzilla schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:05:
[afbeelding]
Zo de digitale tekening van de kap voor de lasersnijder is af!
Morgen overdag eens wat foto's maken van m'n nieuwe project! (sommige zullen al wel kunnen raden wat het is).
Vandaag vooral aan t schoonmaken geweest, man wat was dat ding smerig...
Thanks, maar het is een digitale renderFreshM schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:29:
[...]
Je hebt er wel een prachtige foto van gemaakt moet ik zeggen. Wordt het een kap voor een platenspeler?
De kap die erbij zat ligt in twee stukken haha. Komende/volgende week ga ik een nieuwe kap maken.
Het is de kap van een Braun SK61 (SK4 serie). Al een jaar of twee naar op zoek, maar eindelijk eentje kunnen vinden. Wel met wat werk, want een goede is veel te duur...
Dank voor je advies. Ik zal eens kijken.mentalmadnizz schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:07:
[...]
Die "beruchte" torren heeft een GX-210D voor zover ik weet geen last van, wel van een moeilijk mutingcircuit. Dit zit (als je het deck met de achterkant open naar je toe hebt) op de weergaveprint met twee transistoren. Er zit daar een wit draadje (loopt naar een relais links) die de muting verzorgd. Haal die eens los? De muting werkt dan niet meer maar het geluid wel, en uiteindelijk gaat het daarom.
Ik heb al wel de handleiding en de service manual gevonden op internet.
Ik haalde waarschijnlijk het een en ander door elkaar.
En ik heb ook ergens de suggestie gelezen om TR3 te aarden.
Ik heb geen elektrotechnische achtergrond, maar we gaan zien.
Wat mute dat mutingcircuit eigenlijk? De input als je aan het afspelen bent?
To be continued!
[ Voor 8% gewijzigd door Videopac op 09-11-2015 11:04 ]
Hij mute het geluid als je van afspeelrichting wisselt, dus dat je niet aan het geluid de recorder hoort af- en optoeren.Videopac schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:00:
[...]
Dank voor je advies. Ik zal eens kijken.
Ik heb al wel de handleiding en de service manual gevonden op internet.
Ik haalde waarschijnlijk het een en ander door elkaar.
En ik heb ook ergens de suggestie gelezen om TR3 te aarden.
Ik heb geen elektrotechnische achtergrond, maar we gaan zien.
Wat mute dat mutingcircuit eigenlijk? De input als je aan het afspelen bent?
To be continued!
Verwijderd
Ik heb wellicht interesse. Ik stuur wel even een berichtje.Hobbit13 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:06:
[...]
Dat Fisher setje heb ik ook ooit gehad. Zag er leuk uit, maar technisch ongeveer het meest brakke dat ik ooit heb gehad. Voeding was zo slecht dat de verlichting van de VU meters in de maat van de bass dimde als je 'm ook maar iets harder zette. (kamer van 10m2 en aardig efficiente speakers). Maffe is dat de dikke frontplaat en stevige knoppen 'm wel een hi-end uitstraling geven.
Van die Philips speakers heb ik geloof ik nog een losse middentoner liggen, nieuw in doos. @bazzmaster Heb je daar nog wat aan?
Jammer van de deukjes in het luidsprekeroppervlak, is eigenlijk niets aan te doen, want je mag de massa van de speaker niet veranderen. (dus oververven etc is uit den boze!)
Ik heb goed proberen in de machine te kijken, maar ik zie veel draden lopen van/naar dat printje. Er zit een witte bij waarvan ik niet goed kan zien waar die heen gaat en een wit/blauwe en een wit/grijze die naar de auto-reverseknoppen gaan. Deze recorder is trouwens niet heel service-vriendelijk, naar mijn mening.mentalmadnizz schreef op zondag 08 november 2015 @ 23:07:
[...]
Die "beruchte" torren heeft een GX-210D voor zover ik weet geen last van, wel van een moeilijk mutingcircuit. Dit zit (als je het deck met de achterkant open naar je toe hebt) op de weergaveprint met twee transistoren. Er zit daar een wit draadje (loopt naar een relais links) die de muting verzorgd. Haal die eens los? De muting werkt dan niet meer maar het geluid wel, en uiteindelijk gaat het daarom.
Onlangs een setje Philips FB820 luidsprekers op de kop kunnen tikken voor een bargain! Wat klinken die dingen goed zeg! Ik drijf ze aan met een Technics SU-V9,die matchen perfect! Ik was eerst eigenlijk bang dat er niet genoeg laag in de kasten zat omdat het een gesloten ontwerp is met 2 6,5 inch laagdrivers. Maar met de juiste plaatsing en goede sappige versterker blijkt niets minder waar. Mijn broertje stond er van te kijken wat die 'oude troep' nog kon doen.. En dat voor 40,- !! Ga binnenkort het filter even aanpakken.. Ben benieuwd wat ik er nog uit kan halen!!
Ik weet dat 't een oud bericht is, maar 'pimpen' van deze speakers is eeuwig zonde. Met veel liefde (laten) restaureren lijkt me een beter plan voor een setje dat in goede staat meer dan €1000 waard is.thijsmunniksma schreef op zondag 08 november 2015 @ 14:31:
[...]
Pimpen is een groot woord, dat doet ook af aan respect voor de luidspreker. Meer het uiterlijk opknappen. Nieuwe frontjes en eventueel de kast opnieuw lakken. Er zitten toch wel wat vlekken op de kast die niet met een doekje te verwijderen zijn. Daarnaast wat krassen die met een hele fijne korrel schuurpapier wellicht weg zijn te werken.
Iemand tips voor het opknappen? Heb ooit is een setje Wharfedale Glendale 3XP opgeknapt, is inmiddels ook weer een paar jaartjes geleden.
Verwijderd
Geen idee of het hier thuis hoort maar toch een poging. ik heb een duel 1214 platenspeler geërfd. Ziet er mooi uit en werkt nog . Heeft dit enige waarde ?
Leuke speler, maar volgens het almachtige internet niet meer dan 50 dollar waard.
Mijn laatste aankoop:
Een Optonica SM-3000 versterker. Het kleinere broertje van mijn fantastiche SM-4000. Ik heb hem gekocht via marktplaats voor 35,-.
De versterker was in behoorlijk verwaarloosde staat maar nog wel in spelende toestand. Heb er voor zo'n 70,- aan onderdelen in gesmeten en massieve wenge zijpanelen voor gemaakt.
Gedane werkzaamheden:
- van binnen en buiten gereinigd
- alle potmeters en schakelaars ultrasoon gereinigd
- alle elco's vervangen
- speaker relais vervangen
- trim potmeters vervangendoor multi-turn potmeters
- offset en bias opnieuw afgregeld
- kap opnieuw gespoten
- houten zijpanelen gemaakt
- bi-color pilot led vervangen
Het ding klinkt weer fantastisch, net als z'n grotere broer. Helaas zijn twee knoppen niet origineel (volume en bronselectie) maar dat heb ik opgelost met knoppen die ik nog had liggen en zitten er wat beschadigingen op het front. Maar dit is een blijvertje, al was het maar als spare voor de SM-4000.
Zal nu helaas mijn Pioneer SA-7500 moeten gaan verkopen
(een erin, een eruit).

Een Optonica SM-3000 versterker. Het kleinere broertje van mijn fantastiche SM-4000. Ik heb hem gekocht via marktplaats voor 35,-.
Gedane werkzaamheden:
- van binnen en buiten gereinigd
- alle potmeters en schakelaars ultrasoon gereinigd
- alle elco's vervangen
- speaker relais vervangen
- trim potmeters vervangendoor multi-turn potmeters
- offset en bias opnieuw afgregeld
- kap opnieuw gespoten
- houten zijpanelen gemaakt
- bi-color pilot led vervangen
Het ding klinkt weer fantastisch, net als z'n grotere broer. Helaas zijn twee knoppen niet origineel (volume en bronselectie) maar dat heb ik opgelost met knoppen die ik nog had liggen en zitten er wat beschadigingen op het front. Maar dit is een blijvertje, al was het maar als spare voor de SM-4000.
Zal nu helaas mijn Pioneer SA-7500 moeten gaan verkopen

[ Voor 35% gewijzigd door kingmace op 09-03-2019 18:52 ]
Thanks, ik doe m'n bestAtmozFearz schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:25:
Zo Kingmace! Dat ziet er netjes uit!!!
Verwijderd
Ik heb eind jaren 90 begin 2000 redelijk wat audio apparatuur gekocht, was een hobby toen van me. Zeker toen net ebay (duitsland) en marktplaats om de hoek kwam kijken. En wie kent de gele Vondst krant nog? Was leuke manier om pareltjes te vinden.
Nu wilde ik wat RtR tapes voor mijn RT-909 kopen en mn mond viel open van verbazing haha. 35 tot 70 euro vragen ze voor een nieuwe tape. Toen ging ik nog eens verder neuzen. De RT-909 vragen ze nu 1000 euro en meer voor. Betaalde er 250 gulden voor in 1999. Zo heb ik een A91D versterker van Pioneer. Van een oude Opa gekocht in 1998 voor 200 gulden, daar wordt nu 800 euro en meer op geboden en zo heb ik nog allerlei apparaten staan waar ze vermogens op bieden. Het is dat ik met ze getrouwd ben en een scheiding me te duur is, maar toch haha.
Nu wilde ik wat RtR tapes voor mijn RT-909 kopen en mn mond viel open van verbazing haha. 35 tot 70 euro vragen ze voor een nieuwe tape. Toen ging ik nog eens verder neuzen. De RT-909 vragen ze nu 1000 euro en meer voor. Betaalde er 250 gulden voor in 1999. Zo heb ik een A91D versterker van Pioneer. Van een oude Opa gekocht in 1998 voor 200 gulden, daar wordt nu 800 euro en meer op geboden en zo heb ik nog allerlei apparaten staan waar ze vermogens op bieden. Het is dat ik met ze getrouwd ben en een scheiding me te duur is, maar toch haha.
Die A91D is ook wel zo'n beetje de beste versterker die Pioneer ooit gemakt heeft. Of ze nu duur zijn weet ik niet, maar 200 gulden was wel wat weinig voor zo'n pracht apparaat.
Die A91D moet je idd zuinig op zijn. Die reference lijn is heel goed en vrij zeldzaam.
Telt dit ook nog als vintage, of is dit meer antiek? (:

Ik heb een hele poos geleden ooit van mijn opa deze radio gekregen:

Ik heb een paar keer gezocht op Google, maar ik kan niet echt een modelnummer vinden van die radio.
Weet iemand toevallig wat de modelnummer is van deze Erres radio?

Ik heb een paar keer gezocht op Google, maar ik kan niet echt een modelnummer vinden van die radio.
Weet iemand toevallig wat de modelnummer is van deze Erres radio?
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6