Waarom heb je die vraag niet in die audio winkel gesteld?
De pre-out op de Aux-in aansluiten kan in principe wel. MAAR als het weer over de Denon geintegreerde versterker gaat krijg je een groot probleem met je volume setting.
In surround mode heeft de volume setting van je geintegreerde versterker namelijk ook invloed.
Bij surround is het zeer belangrijk dat het volume van al je speakers netjes is afgesteld zodat ze even hard klinken op de luisterplek. Doordat de volumeknop van de geintergreerde versterker alleen de fronts beinvloed zijn je fronts niet meer op de rest afgestemd.
Als je een geintegreerde versterker hebt waarbij je die volume knop heel nauwkeurig kan instellen. (liefst digitaal) dan is het niet zo'n probleem. Je moet er dan altijd aan denken dat je de volume knop terug op de juiste stand zit als je surround gaat kijken en dat is vervelend, maar overkomelijk.
Maar de volume knop van zo'n Denon stereo versterker krijg je nooit steeds op precies dezelfde stand.
Hebben ze ook aangegeven waarom ze deze optie beter vonden dan een losse eindversterker? (of hebben ze die niet?)
Het grote verschil tussen hun voorstel en mijn voorstel is voorversterking en de DACs.
Je zult zelf moeten gaan luisteren of het verschil groot is. (ben benieuwd naar de resultaten) Maar ik betwijfel het zeer.
Ik ken die Onkyo zelf niet, maar ik zag op het forum dat mensen 'm vergeleken met een Denon 3808, die ik wel goed ken. Als inderdaad gelijkwaardig versterkers zijn, dan zijn de voorversterkers in die Onkyo hoogstwaarschijnlijk van gelijkwaardige kwaliteit als bv die Denon 710.
Wat betreft klank is mijn ervaring dat het voornamelijk de eindversterkers zijn die het bepalen. Maar het zou me ook totaal niet verbazen als het grootste verschil dat jij hoort het verschil is in reserve die een stereo versterker heeft tov surround versterker. En als je dus andere merken eindversterkers probeert aan je Onkyo dat je dan op hetzelfde geluid uitkomt dat je zo mooi vind met die Denon.
Het andere verschil is dus de DACs. (digital analoog converters)
Met de Onkyo neem ik aan dat je de boel zoveel mogelijk digitaal hebt aangesloten, en dat je Onkyo de boel omzet naar analoog. Dat ding heeft prima DACs er in zitten, dus daar zou je je IMO geen zorgen om moeten maken.
Met de geintegreerde stereoversterker heb je geen digitale ingangen. Je moet dus al je aparatuur met analoge kabels gaan aansluiten. En je bent afhankelijk van de kwaliteit van de DACs in elk van die aparaten.
Ik weet dat veel DVD spelers op dat punt nogal wat steken laten vallen. Zelfs dure DVD spelers van merken als bv Denon. Ik zie bij de Squeezebox dat mensen externe DACs kopen omdat dat beter zou zijn dan de interne DAC van de squeezebox
Het zou dus zelfs kunnen zijn dat je er op achteruit gaat tov je surround versterker.
Als die SACD speler een dedicated SACD speler is, dan zullen daar waarschijnlijk wel goede DACs in zitten.
Ik denk dat je eens naar een hifi winkel moet gaan die Denon voert en ook wat eindversterkers en daar de twee opties moet voorleggen.
Vraag dan of je een keer de Onkyo kan meenemen en dat je dan een hele middag bij hun wilt gaan luisteren.
Luister dan muziek die je goed kent rechtstreeks op bv die 710 en dan bv via de pre-out van de Onkyo naar de 710.
Als dat gelijkwaardig klinkt, dan weet je dat je je over de voorversterkers en DACs geen zorgen hoeft te maken.
En luister dan eens met andere eindversterkers op die Onkyo. (zonde om geld te betalen voor de voorversterker in die 710 die je toch niet gaat gebruiken. Dan kan je voor hetzelfde geld een betere eindversterker kopen)
Luisteren is de beste manier om tot je beslissing te komen.