Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358597

Topicstarter
Graag zou ik 1 paar luidsprekers willen aansluiten op 2 versterkers met daartussen een schakeldoos waarbij ik kan kiezen tussen een stereoversterker 1 -OF- een surroundversterker 2.

Versterker 1: een surround-reciever Onkyo 875
Versterker 2: een stereo-versterker Denon, die ik nog nieuw of occasie wil aankopen.

De bedoeling is om 2 verschillende versterkers te kunnen aansluiten op 1 paar dezelfde luidsprekers.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat die twee versterker gelijkertijd die luidsprekers aansturen, dus heb ik een schakelaar nodig die OF versterker 1 doorstuurt OF versterker 2.
Graag wil ik dit zo eenvoudig mogelijk en het liefst wil ik dit alles met 1 schakelaar doen.

Zelf vond ik deze al 2-voudige luidsprekerschakelaar van Dodocus, helaas veel te prijzig :(

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 13-05-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05:52
Ik heb zelf een Dodocus en dat werkt echt perfect! Geen verschil te horen tussen direct aansluiten en via de Dodocus. Kost wel wat, maar is echt wel kwaliteit. Als je goede luidsprekers hebt dan zou ik daar geen switch van een paar tientjes op aansluiten.

Anders zou je nog kunnen kijken naar een speakerswitch van Niles audio.
http://www.nilesaudio.com...atcdID=10&prdcdID=FG00003

Of je maakt zelf een speakerswitch:
http://www.amplifier.cd/T...halter/speaker_switch.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De speakerswitch van Niles audio is dat niet een eenvoudige A B zone schakelaar en kan ik hier bv versterker 1 mee onderbreken :?

De tekening van de speakerswitch laat zien dat er een 0 stand is.
Mag ik hier evengoed ook 2 x een dubbelpolige schakelaar gebruiken, beide versterkers staan nooit gelijktijdig op of gaat het hier om de veiligheid 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-05-2010 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is een eenvoudige en goedkope A+B zoneschakelaar niet voldoende,
zoals dit hier :?

Zijn er nog andere eenvoudige en goedkope alternatieve oplossingen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53

D4NG3R

kiwi

:)

Mag ik vragen waarom je eigenlijk wilt kunnen wisselen tussen Stereo en Surround? Want het zijn exact dezelfde speakers, is surround dan niet makkelijker?

Of heb jij zeg maar dat er 2 speakers bij je PC (OID) staan, en de rest ergens anders in de kamer.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zoek anders even bij de conrad naar een dubbelpolige omschakelaar (middenstand heb je niet per se nodig) die een aantal amperes mag hebben. Zet er daar desnoods 2 van naast elkaar in een mooi doosje, speakerterminals eraan en klaar ben je :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 19:44
D4NG3R NL schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:37:
Mag ik vragen waarom je eigenlijk wilt kunnen wisselen tussen Stereo en Surround? Want het zijn exact dezelfde speakers, is surround dan niet makkelijker?

Of heb jij zeg maar dat er 2 speakers bij je PC (OID) staan, en de rest ergens anders in de kamer.
'' Versterker 1: een surround-reciever Onkyo 875
Versterker 2: een stereo-versterker Denon, die ik nog nieuw of occasie wil aankopen. ''

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:37:

Als AV-reciever heb ik een Onkyo 875 met een 5.1 opstelling voor de speakers.
De setup heb ik zodanig ingesteld dat er bij het weergeven van stereo-muziek enkel maar de front speakers het geluid geven.
Dus de subwoofer is hierbij ook uitgeschakeld, waarbij de bassen dus uit de Full-range frontspeakers moeten komen.
Helaas krijg ik niet de krachtige, warme en mooie sound die ik wens voor stereo-weergave uit de front-speakers.
Daarom is het de bedoeling om een apparte stereo-versterker in te schakelen.

Voor film en Multi-audio wil ik de AV-reciever gebruiken en voor het luisteren naar stereo-muziek, zoals radio, cd's en mijn Flac-collectie op de server gebruik ik dan een stereo-versterker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-05-2010 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 18:42

LauPro

Prof Mierenneuke®

teacher schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 08:44:
Zoek anders even bij de conrad naar een dubbelpolige omschakelaar (middenstand heb je niet per se nodig) die een aantal amperes mag hebben. Zet er daar desnoods 2 van naast elkaar in een mooi doosje, speakerterminals eraan en klaar ben je :Y
Het mooie van de Dodocus is dat er een 'trigger' op zit, als ik het goed begrijp dan kan je van een van de versterkers de 12V uitgang gebruiken om te triggeren dat hij op die strand gaat staan. Dus als je dan versterker 1 aan zet staat hij automatisch op die output, zet je versterker 1 uit dan staat hij op de output van versterker 2.

Anders moet je dubbel switchen (versterker en luidsprekerkeuze).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kan die 875 niet in platte stereo mode geschakeld worden dan?

Ik moet niet denken aan de bedradings en operationele (bedienings) ellende die het gebruik van 2 aparte eindversterkers met zich meebrengen. Je hebt toch echt liever alles geintegreerd op 1 centraal punt hoor.

Een schakelaar opnemen in de LS leiding is technisch gezien ook onwenselijk. Je hebt al te maken met dikke kabels en lage impedanties van 4 - 8 ohm. Een simpele schakelaar heeft al snel contactweerstand in de ordegrootte van 0,1 ohm. Alleen een hele goede schakelaar, in een stevige behuizing en met dikke aansluitcontacten gebruiken.

Ik hou er niet van als een stereo bron door allerei (nep)surround processors gehaald wordt om de 5 luidsprekers maar te voorzien van semi-surround geluid.

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een surround receiver die een goede stereo mode heeft. Bij mijn Pioneer kan ik kiezen voor 2 of 4 kanaals stereo. In dat laaste geval worden de achterspeakers ook voorzien van L en R zonder enige onnodige processing. Ook wel dubbel stereo genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De onkyo 875 heeft inderdaad verschillende modussen om stereo weergeven.
Toch krijg ik niet het gewenste geluid uit de speakers, die ik elders al beter heb gehoord.

Ook hou ik absoluut niet van semi-stereo geluid, maar wil de stereo echt puur uit de front-speakers laten komen, zonder bijstand van een subwoofer of andere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
LauPro schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:11:
[...]
Het mooie van de Dodocus is dat er een 'trigger' op zit, als ik het goed begrijp dan kan je van een van de versterkers de 12V uitgang gebruiken om te triggeren dat hij op die strand gaat staan. Dus als je dan versterker 1 aan zet staat hij automatisch op die output, zet je versterker 1 uit dan staat hij op de output van versterker 2.

Anders moet je dubbel switchen (versterker en luidsprekerkeuze).
Als ik bv voor de Dodocus zou gaan, die in het ziler 198 Euro kost + 55 Euro voor een zwarte front, dan komt het totaal op 253 Euro, zonder verzending :(
Vind ik toch wel duur voor een schakelkasteje, voor deze prijs kan ik met opleg een mooie occasie stereo-versterker kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08

Aapje

Opel-beun
Maak er zelf 1tje zoals teacher beschrijft en je bent rond 25 euro klaar?

Leuk plastickastje/doosje vinden. DIY printplaatje erin, luidspreker aanluitstrips achterop. En een dubbelpolige schakelaar erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 16:01
Anoniem: 358597 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:21:
De onkyo 875 heeft inderdaad verschillende modussen om stereo weergeven.
Toch krijg ik niet het gewenste geluid uit de speakers, die ik elders al beter heb gehoord.
Elders beter met dezelfde speakers? Ik zou je aanraden eerst eens met de speakeropstelling te spelen want voor stereo zou zo'n 875 meer dan voldoende moeten zijn.

En probeer het ook eens met de sub wel ingeschakeld (dus 2.1).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

en onkyo>denon> front speakers ?
nadeel is wel dat je dan beide apparaten altijd aan moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aapje schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:33:
Maak er zelf 1tje zoals teacher beschrijft en je bent rond 25 euro klaar?

Leuk plastickastje/doosje vinden. DIY printplaatje erin, luidspreker aanluitstrips achterop. En een dubbelpolige schakelaar erin...
Dit hier zou ik nog zelf makkelijk kunnen maken :)

Materiaal:

2x tuimelschakelaar (aan/uit/aan) 2-polig
1x 4-polige luidsprekeraansluiting
Of 4x deze luidsprekeraansluiting
1x zwart doosje, iemand een link?

Het printplaatje begrijp ik niet goed, ben ook niet echt handig in electronica :)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-05-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:34:
[...]

Elders beter met dezelfde speakers? Ik zou je aanraden eerst eens met de speakeropstelling te spelen want voor stereo zou zo'n 875 meer dan voldoende moeten zijn.

En probeer het ook eens met de sub wel ingeschakeld (dus 2.1).
De sub heb ik al geprobeerd om bij stereo in te schakelen, dan krijg ik zoals ook in de setup van de Onkyo staat vermeld een dubbele bass, iets wat mijn vrouwtje en de buren stoort.
Dan zou ik iedere keer het volume van de sub bij film kijken en het luisteren naar stereo-muziek steeds moeten wijzigen :(

Mijn speakers staan in de Onkyo standaard op 6 Ohm ingesteld, de speakers zelf hebben een Ohm-waarde tussen 4 en 8 Ohm, misschien dat het hier aan ligt :?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-05-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 22-05 13:07
Heeft je surround versterker een 5.1 pre-out?

Dan lijkt mij de beste oplossing om voor je front speakers een losse eindversterker aan je surruond versterker te koppelen via de pre-out.

Dat is een configuratie die ikzelf ook heb, aangezien een aparte stereo einversterker veel meer kwaliteit levert dan een surround versterker.

In stereo gebruik je dan alleen voorversterkers van de surround versterker en de stereo eindversterker.
De eindtrappen in je surround worden dan niet gebruikt.

In surround gebruik je voor je fronts wederom de losse eindversterker en voor de surrounds gebruik je dan de eindversterker units in je surround versterker.

Denon stereo versterkers zijn altijd geintegreerde versterkers, (dus voorversterker en einversterker in 1 behuizing) maar je kunt de huidige Denon stereo versterkers wel alleen als eindversterker gebruiken.

Op zich een beetje zonde omdat je de voorversterker waarvoor je wel betaalt dan niet gebruikt, dus je zou ook naar specifieke eindversterkers kunnen kijken. Arcam en Rotel hebben dan bv hele mooie modellen die in dezelfde prijsklasse vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mjtdevries schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:07:

Dan lijkt mij de beste oplossing om voor je front speakers een losse eindversterker aan je surruond versterker te koppelen via de pre-out.

Dat is een configuratie die ikzelf ook heb, aangezien een aparte stereo einversterker veel meer kwaliteit levert dan een surround versterker.

In stereo gebruik je dan alleen voorversterkers van de surround versterker en de stereo eindversterker.
De eindtrappen in je surround worden dan niet gebruikt.

In surround gebruik je voor je fronts wederom de losse eindversterker en voor de surrounds gebruik je dan de eindversterker units in je surround versterker.

Denon stereo versterkers zijn altijd geintegreerde versterkers, (dus voorversterker en einversterker in 1 behuizing) maar je kunt de huidige Denon stereo versterkers wel alleen als eindversterker gebruiken.

Op zich een beetje zonde omdat je de voorversterker waarvoor je wel betaalt dan niet gebruikt, dus je zou ook naar specifieke eindversterkers kunnen kijken. Arcam en Rotel hebben dan bv hele mooie modellen die in dezelfde prijsklasse vallen.
Ik weet het niet meer van buiten, maar volgens de foto te zien hier wel :?
Staat de eindeversterker voor muziek en film altijd aan of enkel maar bij stereo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08

Aapje

Opel-beun
Anoniem: 358597 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:44:
[...]

Dit hier zou ik nog zelf makkelijk kunnen maken :)

Materiaal:

2x tuimelschakelaar (aan/uit/aan) 2-polig
1x 4-polige luidsprekeraansluiting
Of 4x deze luidsprekeraansluiting
1x zwart doosje, iemand een link?

Het printplaatje begrijp ik niet goed, ben ook niet echt handig in electronica :)
Tis niet persee nodig een printplaat. Maar je kan heel simpel met wat tin/soldeerbout een schakelaar op een printplaatje vast zetten, en dan met draadjes daaraan de juiste 'banen' leggen.

Maar zonder printplaat werkt ook uitstekend hoor! Lekker dikke koperdraden gebruiken voor beste geleiding van het speaker signaal.

En de link die je hebt laten zien is een switch voor front+rear+subwoofer in 1. Dus ik zou alleen 1 schakelaar gebruiken waarmee je 2 speakers kan schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Misschien heb je iets aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 358597 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:50:
[...]

De sub heb ik al geprobeerd om bij stereo in te schakelen, dan krijg ik zoals ook in de setup van de Onkyo staat vermeld een dubbele bass, iets wat mijn vrouwtje en de buren stoort.
Dan zou ik iedere keer het volume van de sub bij film kijken en het luisteren naar stereo-muziek steeds moeten wijzigen :(

Mijn speakers staan in de Onkyo standaard op 6 Ohm ingesteld, de speakers zelf hebben een Ohm-waarde tussen 4 en 8 Ohm, misschien dat het hier aan ligt :?
Als je een dubbele bas krijgt staat de sub niet goed qua positie of staat er een instelling verkeerd op de receiver.
Aan de Ohm instelling ligt het niet. Speakers hebben nooit één Ohm waarde, deze verschilt naar gelang de frequentie (en kan wel dalen tot beneden de 3 Ohm). De Onkyo op 4 Ohm instellen zorgt er hoofdzakelijk voor dat de output wordt ingeperkt.
Echt, als iets niet goed klinkt in stereo dan is de kans factor tig groter dat je het oplost met de plaatsing van de speakers dan met zomaar een andere versterker. Houd daar rekening mee, anders kon het wel eens op een teleurstelling uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Abbadon schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:49:
[...]

Als je een dubbele bas krijgt staat de sub niet goed qua positie of staat er een instelling verkeerd op de receiver.
Aan de Ohm instelling ligt het niet. Speakers hebben nooit één Ohm waarde, deze verschilt naar gelang de frequentie (en kan wel dalen tot beneden de 3 Ohm). De Onkyo op 4 Ohm instellen zorgt er hoofdzakelijk voor dat de output wordt ingeperkt.
Echt, als iets niet goed klinkt in stereo dan is de kans factor tig groter dat je het oplost met de plaatsing van de speakers dan met zomaar een andere versterker. Houd daar rekening mee, anders kon het wel eens op een teleurstelling uitlopen.
Ik heb mijn speakers in een audiowinkel overlaatst nog beluisterd op een Onkyo AV-reciever TX-NR807 en een gewone stereo-versterker van Denon.
Het verschil was toch groot in het stereo-geluid en het is juist dat verschil in stereo dat hier bij mij thuis ontbreekt :?

Vandaar dat ik denk dit te kunnen en wil oplossen met een stereo-versterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Aha, dat wist ik niet. Dan lijkt het me voor jou een uitgemaakte zaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjtdevries
Anoniem: 358597 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:19:
[...]
Ik weet het niet meer van buiten, maar volgens de foto te zien hier wel :?
Staat de eindeversterker voor muziek en film altijd aan of enkel maar bij stereo :?
Aan de foto te zien kan het inderdaad ja.
De eindversterker staat dan voor zowel muziek als film altijd aan.

Je doet dan het volgende. De pre-out voor de FL en FR sluit je aan op de ingangen van die eindversterker.
Vervolgens sluit je de luidsprekersnoeren van je front speakers aan op die eindversterker.

De rest van je spekers laat je gewoon aangesloten op je surround versterker.

Hoogstwaarschijnlijk hoef je in je surround versterker niet in te stellen dat je je fronts via een eindversterker stuurt. Het zou kunnen dat je het volumenivo van de fronts in je surroundversterker iets moet aanpassen aan de surrounds, maar meestal hoeft dat zelfs niet omdat de eindversterker het net zo luid versterkt.

(met een beetje geluk kun je de 12V trigger uitgang van je versterker ook nog aansluiten op de eindversterker. Daarmee kun je dan regelen dat de eindversterker aan gaat als je surround aan gaat, en uit gaat als je surround uit gaat. Hoef je niet apart dat power knopje in te drukken)

Je moet bij de Denon versterkers wel even goed kijken of die optie aanwezig is om 'm als eindversterker in te zetten. Bij de huidige 1510AE en 2010AE zit dat wel, bij de huidige 510 en 710 niet.
De voorloper: 1500AE en 2000AE hadden het ook, maar er zijn ook eerdere 1500 modellen die dat niet hebben.
Maar ik zou zeker ook naar de andere merken met dedicated eindversterkers kijken.
(P.S. wat voor speakers heb je eigenlijk?)

[ Voor 24% gewijzigd door mjtdevries op 14-05-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoals jij het beschrijft lijkt me een eindversterker ook een leuke en eenvoudige oplossing en kan ik de radio/tuner van de Onkyo 875 blijven gebruiken :)

klopt dit:
Ik moet dus de pre-outs op de Onkyo 875 voor de Front L en Front R aansluiten op de ingangen van de eindversterker met tulpstekkers/kabels.
Op de eindversterker sluit ik dan mijn front-speakers aan met de luidsprekersnoeren van de front-speakers.
Het zou leuk zijn mocht ik de 12V trigger uitgang van mijn versterker kunnen aansluiten op de eindversterker, zo blijft de bediening inderdaad eenvoudig.

Naar wat voor type eindeversterker moet ik dan precies zoeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Klopt helemaal.

Tja, en dan wat voor soort type.
Aangezien je Denon op het oog hebt zou een standaard klasse A/B het meest voor de hand liggend zijn, maar ik zou ook rustig een klasse D proberen.

Vermogen kun je weinig aan aflezen. En verder heb je weinig nuttige specs om te bekijken bij een eindversterker.

Rotel heeft een hele reeks betaalbare eindversterkers die bekend staan om een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Kijk bv in de de onderstaande prijslijst naar de "power amplifiers stereo"
http://www.fransvaneeckhout.be/rotel/rotel-prijslijst.htm
Daar staat vast iets bij dat in jouw budget valt.

Arcam heeft de P38 van zo'n 1000 euro.

Je kan ook nog NAD overwegen. Heeft ook betaalbare stereo eindversterkers. En er zijn vast nog wel meer merken.

Ga je boven de 1500 euro dan heb je veel meer keus omdat bij de high-end meer vraag is naar stereo eindversterkers

[ Voor 14% gewijzigd door mjtdevries op 14-05-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die Denon (het juiste type ben ik kwijt) die ik had beluisterd samen met de Onkyo AV-reciever TX-NR807.
Die Denon Stereo-versterker kost 499 Euro en vond ik al behoorlijk mooi geluid weergeven,
dus hoger dan 499 Euro moet het budget dan ook niet liggen of ik moet iets duurder zoeken in occasie :)

Ik zoek dus een versterker in de kleur zwart met een miniaal vermogen van 85watt per kanaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat zal een Denon 700 serie zijn. Die is 85W bij 4 ohm en 50W bij 8 ohm.
Meer vermogen zal je over het algemeen meer controle in het laag geven.

Maar staar je er ook niet blind op. Ik heb een 70W eindversterker van 1800 euro geprobeerd die beter presteerde dan een 100W eindversterker van 1000 euro. (niet verrassend, maar geeft wel aan dat aantal W niet zoveel zegt. Dan moet je ook al gaan kijken naar de grootte van de condensatoren die er in zitten etc)

Zoals je wellicht al hebt gezien is er een Rotel RB06 met een adviesprijs van 450 euro. Dat ding is dan 70W bij 8 ohm. (vermogen bij 4 ohm staat niet aangegeven, maar je kan er wel 4 ohms speakers op aansluiten)

Maar een occasion kan ook heel interessant zijn. Die dingen verouderen namelijk niet snel en je hebt ook geen last van features die kunnen verouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:02
veel mensen zijn ook heel enthousiast over emotiva producten, http://emotiva.com/upa5.shtm die misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 22:01
Tazzios schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:38:
en onkyo>denon> front speakers ?
nadeel is wel dat je dan beide apparaten altijd aan moet hebben.
Wat hij ^^ dus zegt.
Ik zie niet in het topic dat daar op in wordt gegaan :?
Dus gewoon de pre-out van je onkyo gebruiken ( weet niet of die model dat heeft )
Dan heb je in ieder geval altijd mooi geluid. En mocht je niet altijd je onkyo aan willen hebben tijdens stereo weergave dan kun je daar een 2e input van de Denon voor gebruiken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
K0L3N schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 17:20:
veel mensen zijn ook heel enthousiast over emotiva producten, http://emotiva.com/upa5.shtm die misschien?
Het moeilijke met emotiva is dat je het volgens mij alleen online kan bestellen en nergens kan luisteren.

Dat maakt het heel moeilijk om te beoordelen of dat enthousiasme ook terecht is, aangezien die mensen meestal ook nooit vergeleken hebben.

Daarbij is het ook nog eens een hele goedkope leverancier van grote imposante versterkers. Dat kan veel mensen ook al ten onrechte enthousiast maken.

Dat maakt me altijd een beetje skeptisch over dergelijke producten.
(als ze werkelijk zoveel goedkoper zijn dan vergelijkbare producten van andere merken, dan zou je verwachten dat ze ook een succesvol traditioneel dealer kanaal kunnen opzetten)

Bij audioholics staan een aantal reviews waar ze zeer enthousiast zijn. Jammer genoeg vergelijken ze steeds een emotiva tov een surround receiver.
Ik geloof graag dat ze beter zijn dan surround receivers, maar ik zou ook graag een vergelijking zien tov een andere dedicated eind versterker.

Ik zag wel een vergelijking van een andere site over een vergelijking met een eind versterker, maar die reviewer vond dat de emotivas 3 weken inspeeltijd nodig hadden om hun top te bereiken. Als iemand dat beweert over A/B versterkers dan stop ik met lezen :)

In ieder geval geeft het extra opties voor je budget.
De XPA3 van ze is ook wel een bijzonder model. Dat is een eindversterker met 3 kanalen. Leuk als je naast je fronts ook je center meer power wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
K0L3N schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 17:20:
5 keer 185W RMS in 4 ohm met een klasse AB versterker en een 600VA trafo?
Daar wordt ik niet zo enhousiast van.... Er moet iets fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mjtdevries schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:32:
Dat zal een Denon 700 serie zijn. Die is 85W bij 4 ohm en 50W bij 8 ohm.
Meer vermogen zal je over het algemeen meer controle in het laag geven.

Maar staar je er ook niet blind op. Ik heb een 70W eindversterker van 1800 euro geprobeerd die beter presteerde dan een 100W eindversterker van 1000 euro. (niet verrassend, maar geeft wel aan dat aantal W niet zoveel zegt. Dan moet je ook al gaan kijken naar de grootte van de condensatoren die er in zitten etc)

Zoals je wellicht al hebt gezien is er een Rotel RB06 met een adviesprijs van 450 euro. Dat ding is dan 70W bij 8 ohm. (vermogen bij 4 ohm staat niet aangegeven, maar je kan er wel 4 ohms speakers op aansluiten)

Maar een occasion kan ook heel interessant zijn. Die dingen verouderen namelijk niet snel en je hebt ook geen last van features die kunnen verouderen.
Na wat zoeken op het web, weet ik nu naar welke stereo-versterker ik heb geluisterd,
het is de DENON PMA-710AE :)

Toch denk ik dat een eindversterker zoals bv de Rotel RB-1050 een prima en betere keuze (die bestaat in de kleur zwart) zou zijn om occasie of aan een lage prijs te zoeken :9~

Zo zit ik niet met een extra kastje voor de versterkers te kunnen switchen, die het zelfde paar speakers moet kunnen laten spelen.

Klopt het dat ik het volume voor de frontspeakers op beide versterkers moet regelen :?
Indien dit zo is, wordt de keuze makkelijker :)

Helaas kan ik de 12V TRIGGER op de Onkyo niet gebruiken om een versterker aan te sturen.
Zone 2 is op de Onkyo al bezet door een paar buiten speakers.

Dit staat te lezen in de manual van de Onkyo 875
12V TRIGGER OUT ZONE 2
Deze uitgang kan verbonden worden met de 12-volt
triggeringang van een apparaat in Zone 2. Wanneer
Zone 2 op de AV-receiver wordt ingeschakeld,
wordt er een 12-volt triggersignaal uitgestuurd.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-05-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb twee Marantz mono-blocken aangesloten op de pre-out van een Yamaha 5.1 versterker voor de linker en rechter front luidspreker. Ze krijgen hun voeding via de AC-out op de achterkant.
Het verschil in voorversterkers hoorde ik niet, eindversterkers wel.
Ik had ervoor een stereo Marantz versterker toen 5.1 nog niet in de mode was (pre dvd tijdperk) waar ik aan gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

bouwfraude schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:00:
Ik heb twee Marantz mono-blocken aangesloten op de pre-out van een Yamaha 5.1 versterker voor de linker en rechter front luidspreker. Ze krijgen hun voeding via de AC-out op de achterkant.
Hoeveel watt trekken die monoblokken samen, en hoeveel watt mag je op die uitgang van de yamaha zetten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
[quote]Anoniem: 358597 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:49:
[...]
Toch denk ik dat een eindversterker zoals bv de Rotel RB-1050 een prima en betere keuze (die bestaat in de kleur zwart) zou zijn om occasie of aan een lage prijs te zoeken :9~
Die zal vast niet tegenvallen :)

En ik ken maar weinig merken die hun aparatuur niet in zwart leveren. (afgezien van NAD die alleen maar saai donkergrijs kent...)
Klopt het dat ik het volume voor de frontspeakers op beide versterkers moet regelen :?
Indien dit zo is, wordt de keuze makkelijker :)
Omdat vrijwel geen enkele eindversterker die optie aanbiedt bedoel je? ;)

Nee, je regelt het volume alleen op de surround versterker.
De meeste eindversterkers hebben alleen een power knop, en verder aansluitingen voor de kabels. Je kan dus helemaal niets regelen.

Mocht de eindversterker niet tot het zelfde volume nivo versterken als de eindversterker trappen in je surround, dan kan je dat makkelijk in je surround aanpassen.
Elke surround heeft immers de opties om de centers en surrounds een aantal dB aan te passen tov de fronts. Dit omdat je op je luisterplek alle speakers in je kamer op hetzelfde volume moet horen terwijl ze allemaal op een andere afstand staan.

Je moet dus daar zorgen dat de fronts via je eindversterker even hard klinken als je center en surround.
En verder heb je dan alleen de algemene volumeknop op je surround.

Als je een geintegreerde versterker zoals die Denon zou gebruiken als eindversterker, dan heb je daar nog wel een extra volume knop. Maar ik ga ervanuit dat die dan helemaal niet functioneert.
Maar nogmaals: die 710AE kun je niet als eindversterker gebruiken. Je moet dan een 1500 serie hebben met die functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens de winkel waar ik gisteren mijn info heb vandaan gehaald, zou dit schrijven hieronder de beste oplossing zijn :?

Op de AV-reciever Onkyo 875 blijft de 5.1 set speakers aangesloten, alsook de volgende apparatuur zoals de Super Audio CD-speler en de MediaCenter met BlueRay-speler.

Hierbij neem ik een geïntegreerde versterker met tuner waarop ik de pre-outs op de Onkyo 875 voor de Front-L en Front-R aansluit op de Aux-In van de geïntegreerde versterker met tulpstekkers/kabels.
Op de geïntegreerde versterker sluit ik dan mijn front-speakers aan met de luidsprekersnoeren van de front-speakers.

De volgende apparatuur wordt dan enkel en alleen op de geïntegreerde versterker aangesloten voor de stereo weergave.
De Logitech SqueezeBox, Cd-speler en misschien een aparte radiotuner mocht ik geen geïntegreerde versterker vinden met een radiotuner.

Met deze opstelling denk ik het volgende te kunnen bereiken voor stereogeluid.
Wanneer ik stereo-muziek zoals naar radio, cd of mijn muziek collectie via de Squeezebox wil beluisteren, dan hoef ik enkel en alleen maar de geïntegreerde versterker aan te zetten.
Ook kan ik via deze geïntegreerde versterker dezelfde muziek ook op “zone 2” beluisteren.
Deze opstelling geeft me een mooie warm en beter stereo geluid weer met een iets lager stroomverbruik op.
Ook zou het volgens de verkoper beter zijn om deze apparaten voor het echte stereogeluid rechtstreek op de geïntegreerde versterker aan te sluiten.

Met deze opstelling denk ik het volgende te kunnen bereiken voor surround.
Wanneer ik naar surround zoals film, SACD en BlueRay via mediaCenter wil beluisteren, dan hoef ik in dit geval de AV-versterker (Onkyo 875) en de geïntegreerde versterker aan te zetten.
Deze opstelling geeft me het surround geluid weer en een iets hoger stroomverbruik op.
Alleen zit ik hier nog met de vraag, hoe het geluid voor de front-spreakers wordt geregeld.
Wordt dit automatisch geregeld of moet ik steeds op beide apparaten aan de volumeknop draaien?

Dus het liefst zou ik een stereoversterker willen kopen met een geïntegreerde radiotuner, dit scheelt toch weer een toestel minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Waarom heb je die vraag niet in die audio winkel gesteld? ;)

De pre-out op de Aux-in aansluiten kan in principe wel. MAAR als het weer over de Denon geintegreerde versterker gaat krijg je een groot probleem met je volume setting.

In surround mode heeft de volume setting van je geintegreerde versterker namelijk ook invloed.

Bij surround is het zeer belangrijk dat het volume van al je speakers netjes is afgesteld zodat ze even hard klinken op de luisterplek. Doordat de volumeknop van de geintergreerde versterker alleen de fronts beinvloed zijn je fronts niet meer op de rest afgestemd.

Als je een geintegreerde versterker hebt waarbij je die volume knop heel nauwkeurig kan instellen. (liefst digitaal) dan is het niet zo'n probleem. Je moet er dan altijd aan denken dat je de volume knop terug op de juiste stand zit als je surround gaat kijken en dat is vervelend, maar overkomelijk.
Maar de volume knop van zo'n Denon stereo versterker krijg je nooit steeds op precies dezelfde stand.

Hebben ze ook aangegeven waarom ze deze optie beter vonden dan een losse eindversterker? (of hebben ze die niet?)

Het grote verschil tussen hun voorstel en mijn voorstel is voorversterking en de DACs.

Je zult zelf moeten gaan luisteren of het verschil groot is. (ben benieuwd naar de resultaten) Maar ik betwijfel het zeer.
Ik ken die Onkyo zelf niet, maar ik zag op het forum dat mensen 'm vergeleken met een Denon 3808, die ik wel goed ken. Als inderdaad gelijkwaardig versterkers zijn, dan zijn de voorversterkers in die Onkyo hoogstwaarschijnlijk van gelijkwaardige kwaliteit als bv die Denon 710.

Wat betreft klank is mijn ervaring dat het voornamelijk de eindversterkers zijn die het bepalen. Maar het zou me ook totaal niet verbazen als het grootste verschil dat jij hoort het verschil is in reserve die een stereo versterker heeft tov surround versterker. En als je dus andere merken eindversterkers probeert aan je Onkyo dat je dan op hetzelfde geluid uitkomt dat je zo mooi vind met die Denon.

Het andere verschil is dus de DACs. (digital analoog converters)
Met de Onkyo neem ik aan dat je de boel zoveel mogelijk digitaal hebt aangesloten, en dat je Onkyo de boel omzet naar analoog. Dat ding heeft prima DACs er in zitten, dus daar zou je je IMO geen zorgen om moeten maken.
Met de geintegreerde stereoversterker heb je geen digitale ingangen. Je moet dus al je aparatuur met analoge kabels gaan aansluiten. En je bent afhankelijk van de kwaliteit van de DACs in elk van die aparaten.
Ik weet dat veel DVD spelers op dat punt nogal wat steken laten vallen. Zelfs dure DVD spelers van merken als bv Denon. Ik zie bij de Squeezebox dat mensen externe DACs kopen omdat dat beter zou zijn dan de interne DAC van de squeezebox
Het zou dus zelfs kunnen zijn dat je er op achteruit gaat tov je surround versterker.

Als die SACD speler een dedicated SACD speler is, dan zullen daar waarschijnlijk wel goede DACs in zitten.

Ik denk dat je eens naar een hifi winkel moet gaan die Denon voert en ook wat eindversterkers en daar de twee opties moet voorleggen.
Vraag dan of je een keer de Onkyo kan meenemen en dat je dan een hele middag bij hun wilt gaan luisteren.
Luister dan muziek die je goed kent rechtstreeks op bv die 710 en dan bv via de pre-out van de Onkyo naar de 710.
Als dat gelijkwaardig klinkt, dan weet je dat je je over de voorversterkers en DACs geen zorgen hoeft te maken.
En luister dan eens met andere eindversterkers op die Onkyo. (zonde om geld te betalen voor de voorversterker in die 710 die je toch niet gaat gebruiken. Dan kan je voor hetzelfde geld een betere eindversterker kopen)

Luisteren is de beste manier om tot je beslissing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waarom heb je die vraag niet in die audio winkel gesteld :?

De pre-out op de Aux-in aansluiten kan in principe wel.
MAAR als het weer over de Denon geintegreerde versterker gaat krijg je een groot probleem met je volume setting.

In surround mode heeft de volume setting van je geintegreerde versterker namelijk ook invloed.

Bij surround is het zeer belangrijk dat het volume van al je speakers netjes is afgesteld zodat ze even hard klinken op de luisterplek. Doordat de volumeknop van de geintergreerde versterker alleen de fronts beinvloed zijn je fronts niet meer op de rest afgestemd.

Bij surround is het inderdaad de bedoeling om alles netjes op elkaar af te stemmen, zodat alles in de set ook het juiste volume heeft en dat heb ik dan ook gedaan met de bijgeleverde microfoon.

Als je een geintegreerde versterker hebt waarbij je die volume knop heel nauwkeurig kan instellen. (liefst digitaal) dan is het niet zo'n probleem. Je moet er dan altijd aan denken dat je de volume knop terug op de juiste stand zit als je surround gaat kijken en dat is vervelend, maar overkomelijk.
Maar de volume knop van zo'n Denon stereo versterker krijg je nooit steeds op precies dezelfde stand.

Als het op die manier knoeien wordt met die volumeknop om steeds te moeten wisselen tussen stereo en surround, dan lijkt me deze optie geen klus voor de rest van het gezin thuis.
Als ik het goed begrijp heeft een eindversterker geen volumeknop en dient het volume dus in mijn geval met de Onkyo 875 geregeld te worden,
aldus ook de fijne afstelling voor de surround met de microfoon :?

Hebben ze ook aangegeven waarom ze deze optie beter vonden dan een losse eindversterker? (of hebben ze die niet?)

Neen, die optie is mij inderdaad niet aangeboden, maar wel een NAD C372 als oplossing
(jammer van de grijze kleur), die verkopers toch, hé :)

Het grote verschil tussen hun voorstel en mijn voorstel is voorversterking en de DACs.

Je zult zelf moeten gaan luisteren of het verschil groot is. (ben benieuwd naar de resultaten) Maar ik betwijfel het zeer.
Ik ken die Onkyo zelf niet, maar ik zag op het forum dat mensen 'm vergeleken met een Denon 3808, die ik wel goed ken. Als inderdaad gelijkwaardig versterkers zijn, dan zijn de voorversterkers in die Onkyo hoogstwaarschijnlijk van gelijkwaardige kwaliteit als bv die Denon 710.

Wat betreft klank is mijn ervaring dat het voornamelijk de eindversterkers zijn die het bepalen. Maar het zou me ook totaal niet verbazen als het grootste verschil dat jij hoort het verschil is in reserve die een stereo versterker heeft tov surround versterker. En als je dus andere merken eindversterkers probeert aan je Onkyo dat je dan op hetzelfde geluid uitkomt dat je zo mooi vind met die Denon.

Misschien is het inderdaad,
net die reserve in stereo die ik tekort kom in deze overigens mooie Onkyo 875.

Het andere verschil is dus de DACs. (digital analoog converters)
Met de Onkyo neem ik aan dat je de boel zoveel mogelijk digitaal hebt aangesloten, en dat je Onkyo de boel omzet naar analoog. Dat ding heeft prima DACs er in zitten, dus daar zou je je IMO geen zorgen om moeten maken.

Ik heb inderdaad alles mooi digitaal aangesloten.

Met de geintegreerde stereoversterker heb je geen digitale ingangen. Je moet dus al je aparatuur met analoge kabels gaan aansluiten. En je bent afhankelijk van de kwaliteit van de DACs in elk van die aparaten.
Ik weet dat veel DVD spelers op dat punt nogal wat steken laten vallen. Zelfs dure DVD spelers van merken als bv Denon.
Ik zie bij de Squeezebox dat mensen externe DACs kopen omdat dat beter zou zijn dan de interne DAC van de squeezebox
Het zou dus zelfs kunnen zijn dat je er op achteruit gaat tov je surround versterker.

Mocht dit zo zijn, over welke externe DAC’s praten we dan, want dit is totaal nieuw voor mij?

Als die SACD speler een dedicated SACD speler is, dan zullen daar waarschijnlijk wel goede DACs in zitten.

Als dvd-speler gebruik ik de “Pioneer DV-LX50” die overigens ook mooi SACD afspeelt.
Ik heb zelf weinig SACD in het bezit, dus laat ik hier de keuze niet al te zwaar mee tellen.

Ik denk dat je eens naar een hifi winkel moet gaan die Denon voert en ook wat eindversterkers en daar de twee opties moet voorleggen.
Vraag dan of je een keer de Onkyo kan meenemen en dat je dan een hele middag bij hun wilt gaan luisteren.
Luister dan muziek die je goed kent rechtstreeks op bv die 710 en dan bv via de pre-out van de Onkyo naar de 710.
Als dat gelijkwaardig klinkt, dan weet je dat je je over de voorversterkers en DACs geen zorgen hoeft te maken.
En luister dan eens met andere eindversterkers op die Onkyo. (zonde om geld te betalen voor de voorversterker in die 710 die je toch niet gaat gebruiken. Dan kan je voor hetzelfde geld een betere eindversterker kopen)

Luisteren is de beste manier om tot je beslissing te komen.

Luisteren is inderdaad het beste wat ik kan doen :)
Het is alleen jammer dat er hier in België in mijn directe omgeving zo weinig winkels zijn die verschillende merken en apparaten op voorraad hebben staan om mijn keuze te bepalen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan occasie een Rotel RB 1070 van 3 jaar oud voor 450 Euro kopen.
Is dit een goede keuze voor mijn probleem op te lossen.
Zodat ik kan genieten van krachtige stereo muziek of is er een ander alternatief voor dat bedrag in occasie te vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:)

[ Voor 108% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 21-05-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag ben ik naar de winkel geweest met mijn test muziek-CD om mijn probleem op te lossen voor stereo muziek.

De oplossing is het volgende geworden voor mijn Onkyo 875.

Nieuwe Front Speakers: Klipsch RF-82 :9~
Wat hebben deze Klipsch speakers een mooi laag en helder geluid, waardoor het stereo-geluid extra ruim wordt.

Deze speakers heb ik beluisterd op een stereoversterker van Denon, Nad, Rotel, Cambrigde, HK, onkyo, Pioneer en natuurlijk ook op een surround reciever van Onkyo (model 605 en 3000), en andere merken.

Mijn Magnat speaker hebben bijna dezelfde klankleur als de B&W 683,
daar schrok de verkoper en ik wel even van :9~

Zo, zie je maar dat dure luidsprekers niet altijd beter zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 21-05-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:53
Volgen mij kan het geen kwaad om gewoon een paar speakers op twee versterkers aan te sluiten. Gewoon het draad goed aandraaien en in de speaker doen. Als je ze maar niet gelijk aan zet.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag heb ik als test opstelling een stereoversterker (onkyo A9711) met een Denon Cd-speler geplaatst in de woonkamer om het verschil eens te horen tussen mijn AV-Reciever “Onkyo 875” en de stereoversterker.

Zoals het hoort staat de audio weergave op direct, zodat het geluid zonder enige nabewerking wordt weer gegeven.
Het verschil is voor mij toch duidelijk aanwezig, zo ervaar ik een mooi laag en helder geluid.

Besluit:Voor enkel mooi en stevig stereogeluid is een aparte versterker aangewezen.

Nu zijn er voor mij twee oplossingen!

Oplossing 1: Eindversterker met surround versterker.
Een eindversterker waarvan ik de pre-outs op de Onkyo 875 voor de Front L en Front R moet aansluiten op de ingangen van de eindversterker met tulpstekkers/kabels.
Op de eindversterker sluit ik dan mijn front-speakers aan met de luidsprekersnoeren van de front-speakers.
Het geluid van de fronts wordt enkel door de surround versterker gereld omdat de eindversterker geen volumeknop heeft.

Het nadeel: Blijft de klankkleur behouden tussen de front en de overige speakers door de eindversterker die enkel op de front is aangesloten.

Oplossing 2: Geintigreerde stèreoversterker met surround versterker.
Wanneer ik naar radio, cd of mijn muziek collectie via de Squeezebox wil luisteren, dan hoef ik enkel en alleen maar de geïntegreerde versterker aan te zetten.
Deze opstelling geeft me een beter stereo geluid weer.

Het nadeel is dat ik een schakelkastje moet hebben om te kunnen schakelen tussen versterker A en B, die dezelfde speakers hebben.

Mocht ik voor een aparte stereoversterker gaan is het dan beter om een versterker te nemen zonder FM-tuner :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69361

Anoniem: 358597 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:52:
Vandaag heb ik als test opstelling een stereoversterker (onkyo A9711) met een Denon Cd-speler geplaatst in de woonkamer om het verschil eens te horen tussen mijn AV-Reciever “Onkyo 875” en de stereoversterker.

Zoals het hoort staat de audio weergave op direct, zodat het geluid zonder enige nabewerking wordt weer gegeven.
Het verschil is voor mij toch duidelijk aanwezig, zo ervaar ik een mooi laag en helder geluid.

Besluit:Voor enkel mooi en stevig stereogeluid is een aparte versterker aangewezen.

Nu zijn er voor mij twee oplossingen!

Oplossing 1: Eindversterker met surround versterker.
Een eindversterker waarvan ik de pre-outs op de Onkyo 875 voor de Front L en Front R moet aansluiten op de ingangen van de eindversterker met tulpstekkers/kabels.
Het geluid van de fronts wordt enkel door de surround versterker gereld omdat de eindversterker geen volumeknop heeft.

Het nadeel: Blijft de klankkleur behouden tussen de front en de overige speakers door de eindversterker die enkel op de front is aangesloten.

Oplossing 2: Geintigreerde stèreoversterker met surround versterker.
Wanneer ik naar radio, cd of mijn muziek collectie via de Squeezebox wil luisteren, dan hoef ik enkel en alleen maar de geïntegreerde versterker aan te zetten.
Deze opstelling geeft me een beter stereo geluid weer.

Het nadeel is dat ik een schakelkastje moet hebben om te kunnen schakelen tussen versterker A en B, die dezelfde speakers hebben.

Mocht ik voor een aparte stereoversterker gaan is het dan beter om een versterker te nemen zonder FM-tuner :?
Zoals eerder gezegd moet je niet een geintegreerde versterker nemen zonder ingang tot de eindtrap, maar een geintegreerde versterker met direct toegang tot de eindtrap.
Dus:
NIET: Denon PMA-510/710
WEL: Denon PMA-1510/2010

Overigens hou je dan nog wel kans op verschil in klankkleur tussen de speakers, maar dit is niet echt hoorbaar in surround mode, je luistert immers anders naar surround dan stereo.
Enige voordeel dat een geintegreerde heeft tov een eindbak is dat je los kan draaien van je onkyo (kan uit gezet worden). Met een eindbak moet de onkyo altijd als voorversterker dienen.

Vindt je het erg met die klankkleur, neem dan een 5 channel eindbak voor alle 5 je speakers. De onkyo dient dan altijd aan te staan (als voorversterker) en alle bronnen sluit je hier op aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 69361 op 26-05-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, alles begint me stilaan duidelijk te worden :)

De mogelijke oplossingen heb ik nog eens kort samengevat.

Oplossing 1 = Geïntegreerde versterker (Denon PMA-1510)
Voordeel van een geïntegreerde versterker is dat de versterker los kan gebruikt worden om naar stereo muziek te luisteren.
Nadeel is dat ik een schakelkastje nodig zal hebben om te kunnen schakelen tussen versterker A en B.

Oplossing 2 = Een eindversterker voor de frontspeakers

Nadeel De kans op verschil in klankkleur tussen de speakers, maar dit zou niet echt hoorbaar zijn in surround mode, maar de kans bestaat wel.
Een hoger stroomverbruik omdat met een eindversterker de onkyo altijd als voorversterker moet dienen.
Voordeel is dat ik geen schakelkastje nodig heb

Ik heb de neiging om voor oplossing 1 te kiezen, maar dan zit ik wel met het schakelkastje.
Heeft zo'n schakelkastje invloed op het geluid :?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 26-05-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Een goed schakelkastje zou geen invloed mogen hebben op het geluid, maar ik raad je aan om toch voor de eindversterker te gaan (als het kan 5 kanaals, dan heb je dat verhaal van klankkleur niet) dan kun je namelijk ook in surround genieten van beter geluid :) Het zou toch jammer zijn dat je geluid ineens veel minder word als je van stereo naar surround switcht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wordt de prijs dan niet ineens een heel stuk hoger om een 5-kanaals tov een 2-kanaals eindversterker te kopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Jawel :'( maar ik vraag me af hoeveel dat scheelt ten opzichte van die stereo versterker? zal eens even googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
De XPA3 van ze is ook wel een bijzonder model. Dat is een eindversterker met 3 kanalen. Leuk als je naast je fronts ook je center meer power wil geven.
Daar zat ik ook laatst over na te denken, en ik kwam tot de conclusie dat het voor je center en rears is. Dan kun je namelijk de veel zwaardere xpa-2 aan je fronts hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laat ik het nog een keer opschrijven, maar dan in jouw opsomming:

Oplossing 1 = Geïntegreerde versterker (Denon PMA-1510).
Voordeel van een geïntegreerde versterker is dat de versterker los kan gebruikt worden om naar stereo muziek te luisteren.
Nadeel Er is GEEN nadeel (behalve klankkleur tussen voor speakers en achter/center), je hebt GEEN schakelkastje nodig! Je Onkyo zal alleen als voorversterker dienen als je bronnen wilt weergeven die op de onkyo zijn aangesloten. Stereo bronnen aangesloten op je PMA-1510 kunnen dus zonder Onkyo worden weergegeven.

Oplossing 2 = Een eindversterker voor de frontspeakers.
Nadeel De kans op verschil in klankkleur tussen de speakers, maar dit zou niet echt hoorbaar zijn in surround mode, maar de kans bestaat wel.
Een hoger stroomverbruik omdat met een eindversterker de onkyo altijd als voorversterker moet dienen.

Oplossing 3 = Een 5/6/7 kanaals eindversterker.
Je Onkyo moet als voorversterker dienen, maar je klankkleur verschil is dan opgelost. Alle speakers hebben een zelfde type eindversterker.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 69361 op 27-05-2010 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Verschil tussen de fronts en surrounds zou ik me totaal geen zorgen over maken.
(Ik heb B&W 803S voor en B&W 602 achter)

Zoveel worden de surrounds toch niet gebruikt en een klankverschil in de surround effecten is niet zo spannend.

Als je je uberhaupt al over een klankverschil zorgen zou moeten maken dan zou het tussen de fronts en center moeten zijn. Die wordt namelijk veel gebruikt in surround tracks en vaak met dezelfde soort muziek als de fronts. Daar zou een verschil hoorbaar kunnen worden.
(Aan de andere kant zijn er maar weinig mensen die drie identieke speakers voor fronts en center hebben)
Een XPA-3 zou dan een leuke optie zijn, zodat je een eindversterker voor je fronts en center hebt.
Daarmee spaar je dan toch wel leuk wat geld uit tov een XPA-5 want die surrounds hebben het (nog) niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Onlangs heb ik nieuwe luidsprekers gekocht om mijn oude luidsprekers te vervangen door de Focal Chorus 8xx.

Momenteel ben ik dus in het bezit van de volgende luidsprekers.
2x Focal Chorus 826v (voor de front)
1x Focal Chorus CC800v (als center)

In een later stadium wens ik waarschijnlijk de Focal Chorus 826v erbij te nemen als rear, maar het zou ook de Focal Chorus 807v of SR 800v kunnen worden.

Mijn surround-versterker is de Onkyo TX-SR875, die ik prachtig vind voor weergave van surround :9~ ,
maar minder voor de weergave van stereo-muziek :(

Waarom vind ik de Onkyo TX-SR875 hierin tekort komen:

* Geeft mij niet het mooie stereo-geluid wat ik wel vind bij de stereo-versterkers in de prijsklasse van 500 à 700 Euro.
* Geen snelle toegang bij Bass & Treble. Meestal gebruik ik PureAudio, toch is de Bass & Treble soms erg handig.
* Geen eenvoudige bediening tussen luidspreker zone A, B en A+B
* Soms lastig en teveel schakelen tussen de verschillende keuzen in surround-formaten voor enkel stereoweergave.
* Lastig om bij tuner snel naar de juiste radio-zender te gaan, waarbij ik steeds moet zappen om naar de juiste zender te gaan.
* Een eindversterker geeft me ook niet de nodige oplossingen tov een aparte geïntegreerde versterker, zie punten hierboven.
* Enz…..

Daarom staat mijn besluit nu vast, dat ik opteer voor een stereo-versterker, die ik naast de Onkyo TX-SR875 zal gebruiken.
Dit heeft als gevolg dat ik een switch zal moeten aankopen om mijn front-speakers te kunnen gebruiken op beide versterkers.

Switch-box waar ik nog moet tussen kiezen:
• Dodocus UBox3 2-way : Info hier kostprijs zonder verzending is 198 Euro
• Niles Audio D-PS1: Info hier kostprijs zonder verzending is Euro ??
• Niles Audio S-PK1: Info hier, gaat om een andere versie hier ?
• Demion High-End Verstärkerumschalter: Info hier, kostprijs zonder verzending 159 Euro.

Ook heb ik nog enkele vragen voor ik op zoek ga naar een geschikte versterker.

Op de website van Focal staat voor de 826v het volgende geschreven:
• Aanbevolen versterker power: 40-250Watt.
• Nominale impedantie: 8 Ohm
• Minimale impedantie: 2,9 Ohm

Wil dit zeggen dat ik een versterker moet kiezen die boven de 40watt per kanaal levert aan 8 Ohm :?
Dus bv:
• Cambridge Audio Azur 650a met 75watt
• Marantz PM-7003 met 70watt
• Onkyo A-9355 met 70watt
• Denon PMA-710AE met 85wat

Zijn deze versterkers meer dan voldoende om van een mooi stereo-geluid te kunnen genieten 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 13-06-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik sta op het punt via een mooie aanbieding een versterker van het merk NAD te kopen, het gaat om het model C355 BEE.

Is deze versterker voldoende om de Focal 826v aan te sturen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 06:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

mjtdevries schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:52:
Verschil tussen de fronts en surrounds zou ik me totaal geen zorgen over maken.
(Ik heb B&W 803S voor en B&W 602 achter)

Zoveel worden de surrounds toch niet gebruikt en een klankverschil in de surround effecten is niet zo spannend.
Ik zou me tussen die klankverschillen ook totaal geen zorgen maken. Want je speakers klinken nu namelijk al totaal anders omdat ze op een andere plek in de kamer staan (laat maar eens zo'n test-ruis over je speakers rond gaan, die klinkt uit elke speaker weer net ff anders, zelfs als je 5 dezelfde speakers neerzet).

Die verschillen die je hoort door de speaker ergens anders neer te zetten, zijn vele male groter dan de verschillen die je tussen versterkers onderling zal horen.

Maar toch heb je daar geen last van bij het luisteren van een film :).

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 14-06-2010 20:07 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb besloten om als Rear-speakers dezelfde speakers te gebruiken als de Front-speakers.

De reden waarom:
Als ik bv de boekenplank luidspreker "Focal 807v" en hierbij 1 paar steunen van Focal zou nemen.
Dan wordt het verschil in prijs te klein om beter voor de mooie zuil luidsprekers "Focal 826v te gaan :9~

Nu wil ik alleen nog een goede stereo-versterker voor de "Focal 826v kiezen.

Ik heb afgelopen weekend in de luisterkamer, nog eens rustig in de luie zetel van de winkel met het schakelkastje in de hand naar verschillende versterkers geluisterd :)

Helaas betrapte ik me erop, dat ik de verstrekers na een tijdje door elkaar gegooid had, waardoor ik geen verschil meer of nauwelijks tussen de versterkers meer kon horen :?

Dus ik moet mijn keuze laten afhangen van andere zaken en dus niet meer door de luistertest.

• NAD C 355BEE
• Cambridge Audio Azur 650a met 75watt
• Marantz PM-7003 met 70watt
• Onkyo A-9355 met 70watt
• Denon PMA-710AE met 85wat
• Rotel RA-06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 358597 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:26:

Helaas betrapte ik me erop, dat ik de verstrekers na een tijdje door elkaar gegooid had, waardoor ik geen verschil meer of nauwelijks tussen de versterkers meer kon horen :?
Hiervoor wil ik graag naar deze discussie verwijzen :+
Stereo vs surround, welke versterker is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De discussie wil ik hier liever niet aangaan of ik al of niet het verschil zou of kunnen horen tussen de stereo-versterkers.

Wel wil ik graag een voldoende sterke versterker hebben om mijn Focal’s 826v aan te kunnen sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
De Focals 826v als rears is wel wat overdreven. Ze zullen als rear niet zoveel te doen hebben en je zal toch al het laag via de subwoofer laten lopen voor een beter ruimtelijk effect. En het verschil in prijs is toch 540 euro, dat geld kan je toch beter in een versterker en switch-box steken.
Ik heb zelf de Dodocus en die is echt heel erg degelijk. En die heeft een neutraal stand, dus A - 0 - B. Het is dan niet erg als je een keer schakelt als je verterkers aan staan. En dat overkomt je echt wel een keer.

Als we hier geen discussie voeren over versterkers dan kan ik je wel de resultaten geven van de luistertests in het Duitse blad Audio in de Bestenliste. AK is Audio Kennzahl, hoe hoger des te beter deze moeilijke luidsprekers kan aansturen. AK van de Focals 826v = 58
NAD C355BEE; 85 punten, AK 62
Marantz PM-7001; 80 punten, AK 60 (ouder type)
Denon PMA-710 AE; 75 punten, AK 55
Rotel RA-04; 75 punten, AK 49 (ouder type)
Cambridge 640 A v2; 75 punten, AK 57
Onkyo A-9355; 65 punten, AK 53

(Tip: Creek Evo 2; 90 punten, AK 58, 780 euro)

Die Duitsers zijn helemaal gek van audiotests, je kan het blad ook zelf in de winkel kopen om de hele lijst te bekijken.
Test resultaten zeggen ook niet alles en zelf luisteren is natuurlijk het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de bedoeling om in de nabije toekomst nog enkele audio-dvd's te kopen van mijn favoriete artisten.

Zo heb ik al de volgende muziek-dvd's in het bezit:
Queen: Greatest Video Hits 1/2
Queen: Live At Wembley Stadion
Eagles: Hell Freezes over :9~
Micael Jackson: verschillende
Pink Floyd: Live
DreamGirls: Muziekfilm
Ray Charles: Muziekfilm
BB King: Live at Montreux in BluRay in bestelling :9~

Bij mijn vorige set speakers van Magnat waar de rear-speakers ook zuilen waren, dezelfde als de fronts dus.
Hierbij had ik de indruk, dat de zuil-speakers me toch meer voldoening gaven tov kleinere speakers.

Ik kan de Focal 826v ergens op de kop tikken voor 1250 Euro het paar in nieuwe staat :9~
Als ik in deze situatie voor bv de Focal 807v zou gaan incl; de Focal voetsteun, dan is de meerprijs die ik zou betalen 140 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
Dat is wel een leuke prijs.
Maar ga dan niet besparen op een switch-box. Dat is toch wel belangrijk dat die goed is en niet zorgt voor kwaliteits verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lethargy schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:48:

Ik heb zelf de Dodocus en die is echt heel erg degelijk. En die heeft een neutraal stand, dus A - 0 - B. Het is dan niet erg als je een keer schakelt als je verterkers aan staan. En dat overkomt je echt wel een keer.
Na enig zoekwerk tussen switch-boxen, lijkt me de beste keuze om voor de Dodocus UBox3 te gaan.
Alleen vind ik het jammer dat ik graag de "Doducus UBox 3" in de kleur zwart wil hebben en hiervor 55 Euro moet bij leggen :(
lethargy schreef op maandag 14 juni 2010 @ 21:48:
Als we hier geen discussie voeren over versterkers dan kan ik je wel de resultaten geven van de luistertests in het Duitse blad Audio in de Bestenliste. AK is Audio Kennzahl, hoe hoger des te beter deze moeilijke luidsprekers kan aansturen. AK van de Focals 826v = 58
NAD C355BEE; 85 punten, AK 62
Test resultaten zeggen ook niet alles en zelf luisteren is natuurlijk het beste.
Dus de NAD C355 komt hier volgens de testen, als beste uit mijn lijstje naar voren.
Kan je me misschien zeggen hoe de Onkyo A-9555 scoort?

Luisteren naar deze versterkers heeft voor mij geen zin omdat ik het verschil niet hoor :?
Maar die discussie ga ik hier niet voeren, hé :)

Wel vind ik het belangrijk, dat de versterker voldoende power heeft om met de Focal 826v ook eens een kort feestje te hebben :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-06-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
Dodocus Ubox 3 is wel de beste keuze.
De apparaten zijn dusdanig ontworpen dat er nooit een kortsluiting kan optreden tussen de geschakelde apparaten.

Onkyo A9555; 85 punten, AK 67

De versterkers hebben echt wel genoeg power. Ik heb zelf een oude stereo versterker van 2 x 30 Watt bij 8 ohms op mijn focals en die heb ik nooit boven de helft van het volume staan, omdat anders de buren gaan klagen. Binnenkort ga ik die wel vervangen voor een nieuwe versterker, ik twijfel nog tussen een Creek, NAD of Arcam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zal een Dodocus UBox3 worden maar dan in de kleur mat Aluminium.
De kleur zwart 55 Euro is me er net over :(

De Onkyo A9555 staat nu boven de NAD C355 :)

Ik zou 2dehands via de winkel waar ik de Focal's heb gekocht een Onkyo Integra A-9711 kunnen kopen voor een zacht prijsje of kan ik beter voor een nieuwe versterker gaan met een afstandsbediening er nog bij :?

Anders wordt het een Onkyo A9555; 85 punten, AK 67 of NAD C355BEE; 85 punten, AK 62 :)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 14-06-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:36

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Anoniem: 358597 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:41:
Het zal een Dodocus UBox3 worden maar dan in de kleur mat Aluminium.
De kleur zwart 55 Euro is me er net over :(

De Onkyo A9555 staat nu boven de NAD C355 :)

Ik zou 2dehands via de winkel waar ik de Focal's heb gekocht een Onkyo Integra A-9711 kunnen kopen voor een zacht prijsje of kan ik beter voor een nieuwe versterker gaan met een afstandsbediening er nog bij :?

Anders wordt het een Onkyo A9555; 85 punten, AK 67 of NAD C355BEE; 85 punten, AK 62 :)
Ik heb met interesse dit topic zitten lezen. Ik wil zelf ook een surround-versterker aanschaffen maar mijn huidige stereogeluid wil ik behouden. Als ik voor t zelfde stereogeluid een AV-receiver in een 5.1 opstelling wil kopen dan kost mij dat t zelfde als een middenklasse auto. Teveel voor mijn portemonnaie. Ik zoek (en heb gevonden) dat ik een surround-versterker erbij aanschaf waarop ik de center-, sub- en rear-speakers zal gaan aansluiten.

Nu lijkt mij dat jij vanaf 13 mei hetzelfde zoekt. Jij hebt een stereogeluid (gehad) dat je niet minder wilt laten klinken dan je al had. Je vraagt aan dit forum om expertise, uitleg hoe dit te organiseren en onze mening (die ik dan nog niet eerder heb gegeven).

Volgens mij hebben mjtdevries en UND3AD beide al de oplossing aangereikt. Inmiddels heb je na veel omzwervingen nieuwe speakers, maar ook twéé versterkers in huis. Eén surround- en één stereoversterker. Zou je de adviezen van beide heren misschien eens kunnen uitproberen? Of heb ik ergens iets gemist en heb je dit al gedaan, of (met reden) afgewezen? Waarom ga je extra geld uitgeven aan deze switch terwijl je je oplossing al in huis hebt?

Voor mijn gemoedsrust quote ik het advies van beiden nog eens. Tenminste de belangrijkste boodschap, gezien de tijd van de quote is de rest van hun advies erbij te vinden.
mjtdevries schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:07:

Anoniem: 69361 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 00:33:
Laat ik het nog een keer opschrijven, maar dan in jouw opsomming:

Oplossing 1 = Geïntegreerde versterker (Denon PMA-1510).
Nadeel Er is GEEN nadeel (behalve klankkleur tussen voor speakers en achter/center), je hebt GEEN schakelkastje nodig! Je Onkyo zal alleen als voorversterker dienen als je bronnen wilt weergeven die op de onkyo zijn aangesloten. Stereo bronnen aangesloten op je PMA-1510 kunnen dus zonder Onkyo worden weergegeven.
Zoals ik dus schrijf, wil mijn stereogeluid behouden en zoek ik een vergelijkbare oplossing. Ik ben zeer benieuwd of je de pre-out van de Onkyo al hebt aangesloten op de aux-in (of tape-in) van de NAD. Je behoudt je gewenste stereogeluid. Je kunt ook dvd's via je goede stereogeluid beluisteren. Je cd-speler sluit je op de NAD aan. Muziek luisteren doe je gewoon alleen met de NAD aan. Met beeld erbij doe je de Onkyo aan.
Heb je dit al geprobeerd? Hoe werkt dat voor jou en hoe klinkt dat?

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mad Max schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 00:18:
[...]

Zoals ik dus schrijf, wil mijn stereogeluid behouden en zoek ik een vergelijkbare oplossing. Ik ben zeer benieuwd of je de pre-out van de Onkyo al hebt aangesloten op de aux-in (of tape-in) van de NAD. Je behoudt je gewenste stereogeluid. Je kunt ook dvd's via je goede stereogeluid beluisteren. Je cd-speler sluit je op de NAD aan. Muziek luisteren doe je gewoon alleen met de NAD aan. Met beeld erbij doe je de Onkyo aan.
Je moet niet je AV versterker aansluiten op de aux of tape in, maar op de "main in". Je moet dus de bruggen tussen de "pre" en "main in" weg halen en je "front L/R output" van je AV amp aansluiten op de "main in". Je kunt nu helaas niet meer schakelen op je voorversterker tussen "AV amp" en "CD speler" want je haalt je voorversterker er tussen uit. Je moet dan je stereo bronnen aansluiten op je AV amp.

Bijvoorbeeld de Denon PMA-1510 kan wel schakelen tussen "AV amp" en "CD speler", je kunt dan ook de cd speler gewoon aansluiten op de PMA-1510 en deze los van je AV amp laten draaien (kan de NAD niet).

Uiteraard sluit je de front speakers alleen (en direct) aan op de NAD en niet via een schakelkastje of kroonsteentjes of wat je dan ook anders van plan bent :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 69361 op 15-06-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt de pre-outs van de receiver natuurlijk ook gewoon op een normale analoge stereo ingang zoals AUX/CD/DVD/LD of wat dan ook.

Het enige nadeel dat je dan hebt, is dat je even moet weten op welke stand of op hoeveel DB de volumeknop van de stereo versterker moet staan. Die moet je bij het kijken van een film dan even op die stand zetten en dan het volume regelen met de receiver. Dat moet je een keertje instellen.

Bij gebruik van de overige bronnen (dus niet surround), gebruik je de hele receiver niet en regel je het volume gewoon op je versterker :).

Lijkt mij een nettere oplossing dan schakelkastjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan natuurlijk ook maar is niet gebruikelijk, vooral niet als je een poweramp-in hebt.
Mocht je het wel op een AUX/CD/DVD aansluiten, let dan op dat, als je weer schakelt naar een andere bron, je volume behoorlijk hoog (kan) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jij hebt een stereogeluid (gehad) dat je niet minder wilt laten klinken dan je al had. Je vraagt aan dit forum om expertise, uitleg hoe dit te organiseren en onze mening (die ik dan nog niet eerder heb gegeven).

Volgens mij hebben mjtdevries en UND3AD beide al de oplossing aangereikt. Inmiddels heb je na veel omzwervingen nieuwe speakers, maar ook twéé versterkers in huis. Eén surround- en één stereoversterker. Zou je de adviezen van beide heren misschien eens kunnen uitproberen? Of heb ik ergens iets gemist en heb je dit al gedaan, of (met reden) afgewezen? Waarom ga je extra geld uitgeven aan deze switch terwijl je je oplossing al in huis hebt?
Voor de duidelijkheid heb ik maar 1 versterker in huis als eigendom en dat is de Onkyo TX-SR875 (AV-Reciever).
De andere stereo-versterker een Onkyo Integra A-9711 die stond bij mij thuis als test opstelling, waarvan ik aangenaam verast was door het mooiere geluid.
Deze stereo-versterker maakte het mogelijk om de Focal’s die ik toen als demo had staan te vergelijken met mijn Magnat’s, door eenvoudig te schakelen tussen speakers A of B.
Vanwege het mooie geluid dat de Focal’s me lieten horen, heb ik mijn Magnat’s, die ik echter al zeer lang de deur uit wilde maar verkocht.
Ik wil enkel de voordelen van een aparte stereo-versterker hebben, maar niet de nadelen van een eindversterker of mijn AV-Reciever Onkyo TX-SR875 voor stereo-geluid.

Hierbij, zie je voor mij de echte voordelen van een aparte stereo-versterker :9~
* Een mooier en krachtiger stereo-geluid.
* Snellere toegang bij Bass & Treble. Ook gebruik ik meestal PureAudio, toch is de Bass & Treble soms erg handig.
* Eenvoudig kunnen schakelen tussen luidsprekers A of B.
* Mijn stereo bronnen afzonderlijk kunnen aansluiten.
* Enz…..

Ik heb alles hier nog eens rustig nagelezen, waarbij de eenvoudige oplossing hier inderdaad al besproken is geweest, maar op dat moment niet helder genoeg voor me was.
Om geen gebruik te hoeven maken van een of ander schakelkastje, hoef ik enkel een geïntegreerde stereo-versterker aan te kopen die een Main-IN heeft.

Ik moet dus mijn Onkyo AV-Reciever aansluiten op de "MAIN IN" van de stereo-versterker, waarbij ik de bruggen tussen de "PRE OUT 2" en "MAIN IN" weg haal en de "front L/R output" van de Onkyo AV-Reciever aansluiten op de "MAIN IN in". De Front-speakers worden dan rechtstreek op de stereo-versterker aangesloten ipv op de Onkyo AV-Reciever.

Hier was het zaakje me voorheen niet duidelijk, waarbij ik steeds dacht, dat dit alleen maar mogelijk was met een eindversterker, waardoor de regeling die een aparte geïntegreerde versterker heeft, zou vervallen.

Moet ik nu al mijn stereo-bronnen aansluiten op de stereo- versterker of op de AV-Reciever :?

De Denon PMA-1510 valt helaas of omdat ik een luisterzone 2 heb, waar ik muziek luister. Ik heb op de stereo-versterker dus een speaker selector nodig voor speakers A+B
De NAD bv NAD C533 heeft een speaker selector, alsook een “main in” en een “pre out”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 358597 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:20:
[...]

Moet ik nu al mijn stereo-bronnen aansluiten op de stereo- versterker of op de AV-Reciever :?
Op de stereo versterker! Je maakt dan gewoon een stereo opstelling, maar waarbij je op 1 van de ingangen een surroundset aansluit!

Je hoeft ook helemaal geen mail-in te hebben op je nieuwe versterker. Je kunt de pre-outs van de 5.1 receiver gewoon op een DVD/AUX whatever-in aansluiten. Alleen moet je het volume dan even op een bepaalde (hoge) stand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, de stereo-bronnen sluit ik dus aan op de stereo-versterker :)

Is het niet handiger en zuiverder om de AV (Onkyo) rechtstreeks aan te sluiten op een “Main In” of iets gelijkaardigs van de stereo-versterker ipv DVD/AUX :?
Dan moet ik niet met het volume liggen zoeken, hé

Zo heeft bv de Marantz PM7003 heeft een “Power Amp Direct In” en de NAD C355 een “Main In” of zie ik het weer verkeerd 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 15-06-2010 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

God ja, zuiverder :P. Vast in theorie wel. Over dat soort dingen maak ik me nooit zo druk. Is naar mijn idee onhoorbaar.

Alleen als je de main in gebruikt, betekent dat vaal dat je de voorversterker fysiek losmaakt van de eindversterker. Op het plaatje van de NAD zie je dat (je haalt een verbindingsplugje tussen de main-in / pre-out vandaan). Dat betekent dat je de stereo versterker echt alleen als eindversterker gebruikt en dan moet je de cd speler en dergelijke wel weer op je surroundversterker aansluiten. Op het plaatje van de Marantz zie je dat dingetje trouwens niet. Het zou kunnen dat je dan kan schakelen tussen een normale input en een main-in input, maar dat heb ik nooit gezien op een versterker!

Ik zou (als het dan toch om het 'zuiverste' gaat) stereobronnen daarom gewoon stereo op de stereo versterker aansluiten en de 5.1 receiver gewoon op een normale ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoe zit het dan precies met het volume voor beide versterkers tussen surround en stereo-weergave :?

Als ik bv de AV (Onkyo) aansluit op bv een "Main In" moet ik dan bij surround het volume op de stereo niet meer regelen omdat de stereo-verstreker dan als eindversterker werkt en hierdoor het volume via de AV (Onkyo) gaat :?

Als ik naar stereo luister via de aangesloten stereo-bronnen op de stereo-versterker, gebeurd dan de volumeregeling op de stereo-versterker :?

Net even de handleiding gelezen van de Marantz PM7003.
Op Blz. 6 staat het volgende te lezen.

These jacks are used as input jacks when you use this unit as a power amplifier in Power Amp Direct
mode. If you use another preamplifier, connect it via these jacks.
In this status, the sound volume cannot be adjusted by turning the VOLUME knob.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 15-06-2010 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

2 mogelijkheden:

1: Surroundversterker aangesloten op een normale stereo ingang van de versterker en de stereo apparaten direct op de stereoversterker aangesloten:
Surround: Stereoversterker op een vast (hoog) volume en regeling op de surroundversterker
Stereo: Volumeregeling op je stereo versterker (dat laatste lijkt me toch uiterst logisch :P)

2: Surroundversterker aangesloten op de main in van de stereoversterker en alle apparaten op de surroundversterker aangesloten:
Alles loopt via de surroundversterker en de stereoversterker is 'gedegradeerd' tot eindversterker. Hier bedien je dus niets meer op. Alles gaat dan via de surroundversterker.

Situatie twee is het makkelijkst, maar naar mijn idee minder 'zuiver stereo'.

Edit:
Op Blz. 6 staat het volgende te lezen.

These jacks are used as input jacks when you use this unit as a power amplifier in Power Amp Direct

Dit betekent dat die Marantz dus ook niet kan schakelen tussen main in en normaal pre in. Maakt verder niet veel uit, want ik ben er in geen van mijn voorbeelden vanuit gegaan. Wat hierbboven dus staat klopt 100%

[ Voor 52% gewijzigd door JvS op 15-06-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De volumeregeling voor stereo-weergave lijkt me nu erg logisch dat die vanop de stereo-versterker gebeurd omdat de stereo-bronnen daarop zijn aangesloten :)
Alleen vraag ik me nog af en als voorbeeld, hoe het dan bij de Marantz PM7003 gaat voor surround.

Want er staat te lezen in de handleiding op Blz. 6

Wil dit dus zeggen dat het volume voor surround dan vast staat op de Marantz en het volume dient te gebeuren via de AV (Onky) :?

Het zou mooi zijn als dit zou kunnen en gelijk al mijn problemen oplossen :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 15-06-2010 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

De Marantz en de NAD werken hetzelfde. In mijn vorige post leg ik alle mogelijke situaties compleet uit. Daar staat je antwoord dus in.
mogelijkheden:

1: Surroundversterker aangesloten op een normale stereo ingang van de versterker en de stereo apparaten direct op de stereoversterker aangesloten:
Surround: Stereoversterker op een vast (hoog) volume en regeling op de surroundversterker
Stereo: Volumeregeling op je stereo versterker (dat laatste lijkt me toch uiterst logisch )

2: Surroundversterker aangesloten op de main in van de stereoversterker en alle apparaten op de surroundversterker aangesloten:
Alles loopt via de surroundversterker en de stereoversterker is 'gedegradeerd' tot eindversterker. Hier bedien je dus niets meer op. Alles gaat dan via de surroundversterker.
Snap je dit? Hiermee heb ik echt alle logische manieren van aansluiten en bedienen benoemd en uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, ik kies dus het beste voor optie 1.
Waarbij ik voor surround het volume bv steeds op 50% zet en hierop de AV (onkyo) met de micro opnieuw kalibreer voor de frontspeaker af te stellen op de rest :)

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 15-06-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies. Of 1 beter is, hangt er vanaf met wat je beter vindt :P.

Met optie 1 houd je een 'zuiver' stereo systeem, waar ook een surroundversterker op aangesloten is.
Met optie 2 heb je een relaxtere bediening :).

Wat je belangrijker vindt, moet je zelf weten :).

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 15-06-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Optie 1 vind ik beter omdat ik dan het volgende kan hebben :)

* Snellere toegang bij Bass & Treble. Ook gebruik ik meestal PureAudio, toch is de Bass & Treble soms erg handig.
* Eenvoudig kunnen schakelen tussen luidsprekers A of B.
* Mijn stereo bronnen afzonderlijk kunnen aansluiten.
* Enz…..

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 15-06-2010 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dan zijn we er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, de geboden oplossing is me duidelijk geworden, waarvoor hier mijn dank _/-\o_ :)

Toch zou ik hier nog mijn laatste vraag willen stellen.

Ik lees in de handleiding van de Marantz PM7003, iets over het in en uitschakelen van de “Power-Amp”.
Kan iemand mij aub even uitleggen wat de bedoeling is van deze functie :?

Op Blz.4 POWER AMP DIRECT button
The POWER DIRECT IN jacks are provided on the rear panel of the unit.
Holding this button pressed for more than 3 seconds lights the indicator around
the button, and this unit functions as the power amplifier.
To release POWER AMP DIRECT mode, hold this button pressed for more than 3 seconds again

Op Blz. 6 POWER AMP DIRECT IN jacks
These jacks are used as input jacks when you use this unit as a power amplifier in Power Amp Direct mode.
If you use another preamplifier, connect it via these jacks.

Op Blz. 10 CONNECTING POWER DIRECT IN JACKS
If you use a preamplifier, connect it as shown below, and then you can use this unit as a power amplifier.
Set the POWER AMP DIRECT IN button on the front panel of the unit to its ON position.
For details on operations of the preamplifier, refer to the instruction manual supplied with the preamplifier
to be used.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er staat volgens mij niet dat je de power amp uit kunt zetten. Je kunt de power amp direct modus blijkbaar aan- en uitzetten met een knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier heb ik iets gevonden over dat bewuste knopje "Power Direct Amp Mode"

Een andere interessante feature is de nieuwe Power Amp Direct mode. Dit vergroot de flexibiliteit van een geïntegreerde versterker voor gebruik in een stereo systeem of zelfs als eindversterker als onderdeel van een meerkanaals opstelling. Met de Power Amp Direct mode uitgeschakeld is de PM-15S2 een normale geïntegreerde versterker. Met Power Amp Direct ingeschakeld wordt het eindversterkingsgedeelte gebruikt om de linker en rechter voorluidsprekers mee aan te sturen binnen een meerkanaals opstelling, terwijl de surroundkanalen worden aangestuurd door je AV-receiver. De Power Amp Direct functie kan ook worden gebruikt voor stereo bi-amping in een traditionele hi-fi opstelling.

Ik denk dat ik voor surround, de volumeknop op de Marantz niet steeds hoef in te stellen op bv 50%, maar gewoon op het knopje dan duwen van "Power Amp Direct" :?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 15-06-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 22:25:
Er staat volgens mij niet dat je de power amp uit kunt zetten. Je kunt de power amp direct modus blijkbaar aan- en uitzetten met een knopje.
Precies, je kunt dus het beste optie 2 nemen waarmee je kunt schakelen tussen je poweramp en je normale ingangen, zonder hierbij je volume op je amp aan te hoeven passen. Optie 1 is echt niet fijn in de praktijk vandaar ook de mogelijkheden om bij een stereo amp de voor en eind amp van elkaar los te kunnen koppelen of hier een schakeling voor te maken.

Die NAD is 1 van de weinige waar je echt ene fysieke koppeling moet weg halen tussen je pre en power amp. Als je bijvoorbeeld die marantz 7003 neemt die kan je schakelen tussen power amp en de rest van de bronnen.

Je moet het volgende wel even snappen:
-Denon pma1500 en marantz 7003 kun je aansluiten op je AVamp. Dit betekend dat je, als je surround draait via je AVamp je de volume niet kan instellen op je 7003/1500. Dit komt omdat je nu de volume centraal regelt op je AVamp.
-Als je een stereobron aansluit op de 7003/1500 kan je de de amp inschakelen op de AUX/CD/DVD ingangen (de "main in" werkt dus niet meer) en kan je op je 7003/1500 gewoon de volume bedienen (je AVamp staat in dit geval gewoon uit).

Vraag het maar naar bij een gespecialiseerde audio zaak en ze zullen je absoluut het volgende aanraden:
1.Neem een versterker met een "poweramp in" die je kunt schakelen.
2.Je stereobronnen sluit je gewoon aan op je stereoamp (helemaal geen verlies van kwaliteit).
Je AVamp staat gewoon uit.
3.Je digitale AV bronnen sluit je aan op je AV amp.
Je zult je AVamp gebruiken voor center/rear/sub en preamp voor de fronts.
Je hoeft niet te klooien met je stereoamp volume knop voor de juiste geluid weergave.

Ga dus niet af op het begin verhaal van JvS maar wat hij net hierboven schreef.
Anoniem: 358597 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 22:28:
Ik denk dat ik voor surround, de volumeknop op de Marantz niet steeds hoef in te stellen op bv 50%, maar gewoon op het knopje dan duwen van "Power Amp Direct" :?
Juist het begint helder te worden!

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 69361 op 15-06-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Max
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:36

Mad Max

Altijd nieuwsgierig

Anoniem: 69361 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 13:04:
[...]

Je moet niet je AV versterker aansluiten op de aux of tape in, maar op de "main in". Je moet dus de bruggen tussen de "pre" en "main in" weg halen en je "front L/R output" van je AV amp aansluiten op de "main in". Je kunt nu helaas niet meer schakelen op je voorversterker tussen "AV amp" en "CD speler" want je haalt je voorversterker er tussen uit. Je moet dan je stereo bronnen aansluiten op je AV amp.

Bijvoorbeeld de Denon PMA-1510 kan wel schakelen tussen "AV amp" en "CD speler", je kunt dan ook de cd speler gewoon aansluiten op de PMA-1510 en deze los van je AV amp laten draaien (kan de NAD niet).

Uiteraard sluit je de front speakers alleen (en direct) aan op de NAD en niet via een schakelkastje of kroonsteentjes of wat je dan ook anders van plan bent :)
Ik heb geen vergelijkbare stereo-versterker als Digiboy. Excuses als ik de heldere uitleg voor Digiboy in de weg heb gezeten. Ik heb een losse voor- en eindversterker waarbij ik de AV-receiver verwacht via de voorversterker aan te sluiten. En dus via bijvoorbeeld tape-in. Omdat ik anders geen voorversterker heb om de stereobronnen aan te sturen. Ik verwacht voor mijn situatie zelf de AV-versterker niet als voorversterker te gebruiken. Ik wil ook niet te veel t topic verstoren en de gekozen oplossing wel goed begrijpen. Ik geloof dat t voor Digiboy gaat dagen.
Anoniem: 358597 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:20:
[...]

Voor de duidelijkheid heb ik maar 1 versterker in huis als eigendom en dat is de Onkyo TX-SR875 (AV-Reciever).
De andere stereo-versterker een Onkyo Integra A-9711 die stond bij mij thuis als test opstelling, waarvan ik aangenaam verast was door het mooiere geluid.
Deze stereo-versterker maakte het mogelijk om de Focal’s die ik toen als demo had staan te vergelijken met mijn Magnat’s, door eenvoudig te schakelen tussen speakers A of B.
Vanwege het mooie geluid dat de Focal’s me lieten horen, heb ik mijn Magnat’s, die ik echter al zeer lang de deur uit wilde maar verkocht.
Ah, onvoldoende begrepen dat je de stereo-versterker niet al in eigendom hebt.
Anoniem: 358597 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:20:[...]
Ik wil enkel de voordelen van een aparte stereo-versterker hebben, maar niet de nadelen van een eindversterker of mijn AV-Reciever Onkyo TX-SR875 voor stereo-geluid.
[...]incl. rest van uitleg
Dat begreep ik. Ik was benieuwd of je je doel al had bereikt en dat ook hoorde.
Anoniem: 358597 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 20:20:[...]
Ik heb alles hier nog eens rustig nagelezen, waarbij de eenvoudige oplossing hier inderdaad al besproken is geweest, maar op dat moment niet helder genoeg voor me was.
Om geen gebruik te hoeven maken van een of ander schakelkastje, hoef ik enkel een geïntegreerde stereo-versterker aan te kopen die een Main-IN heeft.

Ik moet dus mijn Onkyo AV-Reciever aansluiten op de "MAIN IN" van de stereo-versterker, waarbij ik de bruggen tussen de "PRE OUT 2" en "MAIN IN" weg haal en de "front L/R output" van de Onkyo AV-Reciever aansluiten op de "MAIN IN in". De Front-speakers worden dan rechtstreek op de stereo-versterker aangesloten ipv op de Onkyo AV-Reciever.

Hier was het zaakje me voorheen niet duidelijk, waarbij ik steeds dacht, dat dit alleen maar mogelijk was met een eindversterker, waardoor de regeling die een aparte geïntegreerde versterker heeft, zou vervallen.

[...]rest van de vraag
Ik heb af-en-toe in je quote geknipt om mijn antwoord zo kort mogelijk te houden. Ik ben blij te lezen dat je door mijn vragen in een duidelijke oplossingsrichting bent gekomen.
Anoniem: 69361 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 23:37:
[...]
Precies, je kunt dus het beste optie 2 nemen waarmee je kunt schakelen tussen je poweramp en je normale ingangen, zonder hierbij je volume op je amp aan te hoeven passen. Optie 1 is echt niet fijn in de praktijk vandaar ook de mogelijkheden om bij een stereo amp de voor en eind amp van elkaar los te kunnen koppelen of hier een schakeling voor te maken.

Vraag het maar naar bij een gespecialiseerde audio zaak en ze zullen je absoluut het volgende aanraden:
1.Neem een versterker met een "poweramp in" die je kunt schakelen.
2.Je stereobronnen sluit je gewoon aan op je stereoamp (helemaal geen verlies van kwaliteit).
Je AVamp staat gewoon uit.
3.Je digitale AV bronnen sluit je aan op je AV amp.
Je zult je AVamp gebruiken voor center/rear/sub en preamp voor de fronts.
Je hoeft niet te klooien met je stereoamp volume knop voor de juiste geluid weergave.
[...]

Juist het begint helder te worden!
Ook hier ben ik zo vrij geweest een stukje van de quote te knippen om deze post kort te houden (wat al niet lukt).

Dank voor je heldere uitleg UND3AD. Ik begrijp t voor mijn situatie ook. Ik zal mij nog uitgebreid door een audio-zaak laten informeren (ook voor een groei-pad in mijn stereo-versterker) voor ik daadwerkelijk iets koop. Deze uitleg helpt enorm en was ik nog niet eerder tegengekomen.

Ik ben blij te lezen dat ook jij herkent dat Digiboy je uitleg begrijpt.

En Digiboy, als je je eindsituatie heb gekocht en aangesloten, wil je dan verslag doen? Ik ben benieuwd hoe tevreden je bent over je oplossing.

Soms f0t0gr@@f (7D + 10-22 f3.5-4.5 + 17-55 f2.8 IS + 35 f1.4L + 85 f1.2 II L + 70-200 f2.8 IS L + 580EX )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Marantz PM7003 geeft me de meest flexibele en eenvoudigste oplossing met het bewuste knopje "Power Direct Amp Mode" op de voorkant :9~

Vandaag heb ik naar de winkel even gebeld of ze het bewuste knopje "Power Direct Amp Mode" ook kende.
Helaas wist de verkoper niet wat dat knopje eigenlijk betekende, maar wel wat de bedoeling van mijn setup was.

De verkoper rade mij de Marantz PM7003 af voor mijn Focal 826v (die ik bij hem had gekocht), aan te sturen en beveelt eerder de Marantz PM8003 aan.

Toch hebben beide stereo-versterkers 2 x 70 watts (8 Ohm RMS) en is de Marantz PM8003 300 Euro duurder :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer ze beide te beluisteren en bepaal zelf of het 300 euro waard is.

Die 7003 zal al een stuk beter zijn dan je AVamp.
Je kan de verkoper ook vragen of je hem thuis mag proberen (nee heb je, ja kun je krijgen).

Die 8003 is wel een stapje hoger en misschien wel die 300 euro waard. Hij is bijna volledig opnieuw opgebouwd en bevat betere componenten (voeding, constructie, ea). Volgens mij is deze ook onderhanden genomen door Ken Ishiwata? Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Zoals eerder gevraagd is, zou je je ervaringen willen posten als je eenmaal een amp gekocht en in gebruik hebt? Ik wil namelijk zelf in de toekomst ook een amp toevoegen (creek evo, oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben blij dat ik in deze moeilijke zoektocht, waarvan ik de techniek eerst niet doorhad, uiteindelijk een mooie oplossing hier op Tweakers heb gevonden.

Graag wil ik iedereen hier dan ook bedanken voor het meedenken naar de gepaste en juiste oplossing voor mijn probleem _/-\o_

Zoals het al eerder duidelijk was, kies ik dus voor Optie 2 :)

Morgen ga ik naar de winkel waar ik een luisterafspraak heb om het verschil te mogen horen tussen
een Marantz PM-7003 of de Marantz PM-8003, die uiteraard zijn aangesloten op de Focal 826v :)

Ik ben benieuwd of er in de blinde test enig verschil te horen zal zijn met het schakelkastje in mijn hand :?

Mocht de aankoop doorgaan, dan zal ik de nodige commentaar hier dan ook graag posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gisteren ben ik naar de winkel geweest om naar de Marantz PM8003 te beluisteren op de Focal 826v, helaas was deze niet meer binnen voor een luistertest.

Als alternatief voor de luistertest tussen de overige merken werd mij de Denon PMA-1500ae voorgesteld.
Volgens de verkoper is de Denon PMA-1500 een veel beter toestel dan de Marantz PM8003 :?

Nu heb ik de Marantz PM8003 niet kunnen beluisteren naast de Denon PMA-1500 op een laag en hoog volume bij diverse stijlen muziek.

Als ik enkel naar de technische specificaties kijk, dan kom ik tot de volgende zaken.

• Omdat ik nood heb aan een speakerselector A,B en A+B, gaat het voordeel hier naar de Marantz PM8003, want de Denon PMA-1500 heeft deze schakelaar niet, toch kan op de Denon gelijktijdig een paar extra speakers aangesloten worden. Helaas geen schakelmogelijkheid tussen speakers A en B.
• Omdat ik nood heb aan de “POWER AMP DIRECT button” gaat het minimale voordeel hier naar de Denon PMA-1500. Bij Marantz moet ik 3sec. op het knopje blijven drukken alvorens de voorversterker in of uit geschakeld wordt en bij de Denon gebeurd dit schakelen onmiddellijk.

Het uiterlijk vind ik van beide toestellen prima, alleen jammer dat de Marantz PM8003, 2 grote afgeronde plastieken vormen heeft gebruikt in de front ipv van volledig aluminum.

Omdat ik beide toestellen niet kan beluisteren op de luidsprekers “Focal 826v”, vraag ik hier of er iemand me kan helpen bij het nemen van mijn laatste keuze tussen beide merken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Toevallig heb ik gisteren een Marantz set geïnstalleerd met het volgende als setup;

CD speler, Surround processor, Meerkanaals eindversterker, Stereo geïntegreerde versterker.

CD speler analoog aan de Stereo versterker (CD's afspelen moest gewoon stereo en zo goed mogelijk)
CD speler met coax aan Surround processor
Diverse andere AV bronnen aan Surround processor
L/R uit van de processor naar de Direct in van Marantz
SR/SL/C naar meerkanaals eindversterker.

Wanneer de surroundset volledig werd gebruikt of iets via de sound processor ging werd de stereo versterker op Direct in gezet. Wanneer er een CD werd gespeeld werd de Surround processor uitgeschakeld en werd de stereoversterker eenvoudig op de CD stand gezet.
Zoiets kun jij ook doen met een pm8003 en je Surround Receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 358597 schreef op zondag 20 juni 2010 @ 09:48:

Omdat ik beide toestellen niet kan beluisteren op de luidsprekers “Focal 826v”, vraag ik hier of er iemand me kan helpen bij het nemen van mijn laatste keuze tussen beide merken :)
Ik meen me te herinneren dat je ook geen verschil hoorde tussen een losse versterker en de marantz, dus ik zou me daar dan niet druk om maken. Kijk gewoon naar wat je nodig hebt en wat je handig vindt.

Als ik het zo inschat is het 3 sec wachten + iets minder mooi uiterlijk (maar wel acceptabel) voor de Marantz tegen het missen van een A/B zone schakelaar op de Denon.

Als je die laatste wel wilt hebben, is de Marantz de keus. Verschil in klank is er naar mijn mening niet en als je het zelf ook niet hoort, waarom zou je je dan door wat anderen horen laten adviseren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad.
Bij mijn laatste luistertest, was het verschil tussen de versterkers en merken onderling klein tot niet hoorbaar :?

De speaker selector A+B, vind ik inderdaad zeer belangrijk bij mijn keuze, om het gebruik voor de andere gezinsleden ook eenvoudig te houden.

Het uiterlijk van de Denon lijkt me iets mooier en beter passend bij de Onkyo TX-SR875 :9~

Toch lijkt er meer in het voordeel bij de Marantz PM8003 te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De keuze is gevallen voor de “Cambridge Audio Azur 740A of 840A” en dit louter gebaseerd op de specificaties en de vele goede reviews en gebruikerservaringen :)

Een opsomming, waarom ik nu kies voor de Cambridge Audio Azur 740A of 840A :
* Luidsprekerschakelaar A/B en A+B
* Mooi en functioneel display
* Zeer veel instelmogelijkheden
* Zeer goede en sterke prijs/kwaliteitverhouding
* CAP5 beschermingsysteem

De grootste reden:
Ik hoef geen knopje “Power Amp Direct” te gebruiken om de versterker als eindversterker te gebruiken in een HT-set. Dit wordt 1x ingesteld in het handige menu van deze versterker (zie handleiding blz. 70) en noemt “FIXD INP” (Ingang met vast volume). Op deze manier kan ik via mijn Logitech AB, de activiteiten vlekkeloos laten verlopen :9~

Ik heb deze versterker nog niet beluisterd op de Focal 826v, maar ik ben er vrij zeker van dat het geweldig zal klinken :P

Aleen nog een beetje twijfel tussen de 740A of de 840A :?

Ik hoop dat ik een goede keuze maak :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 358597 op 29-06-2010 07:26 ]

Pagina: 1