|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ik hoop ooit nog eens een set te mogen bemachtigen. Helaas is het zeldzaam spul.
[ Voor 68% gewijzigd door j-phone op 03-12-2014 11:32 ]
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Zo'n ding heb ik ook, inderdaad een fantastisch ding, maar ik heb ook nog z'n grotere broertje, de TC-D5PRO2. Da's helemaal tof spul.Videopac schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:15:
Beste walkmans waren de Sony Direct Drives, met de WM-D6C aan kop. Maar die kostte dan ook 1000 gulden (!). Je kon er dan wel ook mee opnemen en hij had zowel Dolby B (dat hadden wel meer walkmans) als Dolby C (dat hadden maar enkele walkmans).
Heb van Nakamichi nog de 550, ook een "portable" maar dat ding is zo groot dat je 'm niet echt makkelijk meeneemt
Met als grote zwakke punt een tandwieltje waar de tanden van afbraken, heb er twee gehad, echt zeldzaam zijn ze niet en omdat ze tegenwoordig bijna allemaal stuk zijn (wel te fixen trouwens!) zijn ze ook niet zo duurevilution schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:34:
[...]
Het filmpje geeft feilloos de kansloosheid van de meeste digitale tapecounters aan. Je hebt er geen reet aan omdat ze de tellerstand niet kunnen onthouden. Philips had daar ooit een mooie oplossing voor:
[afbeelding]
Schrijft gewoon een code op de band! Hoewel deze ook niet echt de tellerstand wegschrijft.
Deze decks hadden overigens ook magnifieke loopwerken.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Ik had vroeger een Aiwa AD-F660 die had ook een digitale tapecounter die werkte op de loopsnelheid van de aandrijving, je moest alleen aangegeven of het 60,90,120 minuten cassettebandje was.evilution schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:34:
[...]
Het filmpje geeft feilloos de kansloosheid van de meeste digitale tapecounters aan. Je hebt er geen reet aan omdat ze de tellerstand niet kunnen onthouden. Philips had daar ooit een mooie oplossing voor:
Schrijft gewoon een code op de band! Hoewel deze ook niet echt de tellerstand wegschrijft.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Heel mooi! Ik heb ergens nog een N5846 met dat verrotte gele tandwieltje (helemaal stuk) en nog wat andere problemen. Nooit goed aan de gang gehad helaasevilution schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:34:
[...]
[afbeelding]
(plaatje van internet omdat die van mij ergens diep begraven is)

Atari portfolio Dos 2.11
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
jep, gewoon een pm'tje sturenThe Eagle schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:34:
En anders is het 3D printen van zo'n tandwieltje ook nog altijd een oplossing natuurlijk
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Van binnen ziet dat er dan zo uit na een beetje poetsen:

Prima in te werken
Ik heb eerst het stof verwijderd, vervolgens de potmeters gereinigd en daarna getest - geen uitval en gekraak. Vervolgens weer op z'n plek:

Verder nog op de foto: links mijn Dual CS-616Q, boven op de plank mijn Siemens Alpha wekkerradio (Mijn eerste vintage / tweak projectje). Speakers zijn een paartje Kef C30.
CS55 of CS65?EastWarez schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:46:
Heb al een tijdje Pioneer VSX-409RDS icm. Technics SB-CS55 speakers klinken mooi, bass op de versterker op +2 en dan is hij heel mooi in balans, goed geluid, echt vintage is het niet geloof ik de amp is van '99 ofzo en de speakers zijn ouder ik weet niet hoe oud, maar als iemand dat wel weet wil ik het graag weten!
Volgens deze link is de CS55 onbekend, en de CS65 is van 1994.
Dus de 55 zou ik ook van rond die koers verwachten. Staat het niet op het typeplaatje?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik bedoel dan specifiek vanaf de HTPC, externe DAC eraan en dan via optical in terug naar analoog uit?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Zelfbouw D/A converter met een Squeezebox eraan. Wordt tzt. vervangen voor een Rpi met PiCorePlayer erop.Bad Brains schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:50:
Hoe spelen jullie FLAC 24bit 96/192KHz af op je oude apparatuur.
Ik bedoel dan specifiek vanaf de HTPC, externe DAC eraan en dan via optical in terug naar analoog uit?
Dit. En dan via I2S. Ik heb een Squeezebox Touch, maar de spullen al in huis om een RPi + audiophonics ESS9023 te bouwen.mentalmadnizz schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:28:
[...]
Zelfbouw D/A converter met een Squeezebox eraan. Wordt tzt. vervangen voor een Rpi met PiCorePlayer erop.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Squeezebox zegt me niet zoveel is dat een streaming apparaat die je mp3's op je HTPC streamt?mentalmadnizz schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 16:28:
[...]
Zelfbouw D/A converter met een Squeezebox eraan. Wordt tzt. vervangen voor een Rpi met PiCorePlayer erop.
Snap de combinatie HTPC en die versterker niet, wat zit dan waar.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
met de Squeezebox kan je muziek vanaf een netwerklocatie (pc/NAS) spelen op je stereo, bediening gaat vaak via een app of afstandsbediening.Bad Brains @ 18:33:
[...]
Squeezebox zegt me niet zoveel is dat een streaming apparaat die je mp3's op je HTPC streamt?
Snap de combinatie HTPC en die versterker niet, wat zit dan waar.
een HTPC staat hier los van.
[ Voor 4% gewijzigd door klaasje11 op 09-12-2014 19:10 ]
Nieuwkoop is duurkoop
Ja. Maar een squeezebox ondersteund ook andere formaten, zoals flac. En hoge resolutie. En internetradio. En volgens mij ook Spotify, maar dat heb ik zelf niet. Qua geluidskwaliteit is een Squeezebox (zeker de Touch) superieur aan bv. Sonos.Bad Brains schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:33:
[...]
Squeezebox zegt me niet zoveel is dat een streaming apparaat die je mp3's op je HTPC streamt?
Ik ook niet, maar het ging ook niet over HTPC's toch? Ik snap niet wat HTPC's hier nu mee te maken hebben, maar misschien zie ik iets over het hoofd.Snap de combinatie HTPC en die versterker niet, wat zit dan waar.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Videopac schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:45:
Ik ook niet, maar het ging ook niet over HTPC's toch? Ik snap niet wat HTPC's hier nu mee te maken hebben, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Staat er toch wel, snap wel dat iedereen in zijn enthousiasme snel wil reageren.Hoe spelen jullie FLAC 24bit 96/192KHz af op je oude apparatuur.
Probleem is dat ik mijn vraag nog steeds niet beantwoord heb.
Ik heb onder de Plasma een HTPC met 16gb aan onzin.
Heb een NAS met 4 JBOD die deze 4 schijven spiegelen. (puur backup)
De HTPC zit aan een Denon AVR 3805 die prima pure direct alle flac formaten afspeelt echter ik wil een Stereo/AVR combo hebben staan.
Mijn vraag is dus, hoe krijg ik FLAC's met 24bit 96/192KHz aan de pruttel op een Stereo (lees vintage) High Fidelity systeem.
Verwijderd
Mag ik vragen hoe je dat hebt gedaan?cmndr_adama schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:39:
(...)
Ik heb eerst het stof verwijderd, vervolgens de potmeters gereinigd en daarna getest - geen uitval en gekraak.(...)

Edit: ik heb ook contact opgenomen met Marshall hierover, zij zeiden dat ik langs een erkende dealer moest langs gaan om er naar te laten kijken maar ik heb niet direct vertrouwen in de kunde en lange termijndenken van de medewerkers van die dealers.. Ik wil niet dat ze een paardenmiddel gebruiken wat de potmeters op termijn doen slijten, of ben ik dan paranoïde? Plus dat ik uit kan gaan van een gepeperde rekening met een gouden randje terwijl het wellicht geen rocket science is.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 09:19 ]
Kijk, als je dit direct had gezegd was het een stuk duidelijker geweest.Bad Brains schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 23:04:
[...]
[...]
Staat er toch wel, snap wel dat iedereen in zijn enthousiasme snel wil reageren.
Probleem is dat ik mijn vraag nog steeds niet beantwoord heb.
Het is toch allemaal niet zo moeilijk? Die vintage versterker wilt gewoon zijn signaal over twee tulpstekkertjes binnenkrijgen. Het zal die versterker een worst wezen wat de bron verder is. Gebruik dus de tape-out van je Denon of stop een deftige geluidskaart of USB-DAC in/aan je HTPC.
Ik heb ze gereviseerd maar er zit een brom in 1 van de speakers (deze komt pas na een paar minuten speeltijd). Misschien weet iemand wat het zo is?
Ik wil ze eigenlijk dolgraag weer gebruiken maar heb gewoon te weinig tijd om uit te zoeken wat er mee aan de hand is.
Hier nog een linkje naar een fotoalbum voor de liefhebbers:
http://imgur.com/a/mqNmn

Mooie speakertjes zo! Ik heb de kleine broertjes (541) als front en de Philips 544 als rear staan. Klinken ze merkbaar beter na de revisie? En hoeveel tijd was je er ongeveer aan kwijt?Annihilism schreef op woensdag 10 december 2014 @ 12:26:
Oh man ik krijg toch echt een warm gevoel van binnen als ik dit topic zo weer zie. Ik heb er geen tijd voor op het moment maar ik moet toch echt een keer mijn MFB544's klaarmaken.
Ik heb ze gereviseerd maar er zit een brom in 1 van de speakers (deze komt pas na een paar minuten speeltijd). Misschien weet iemand wat het zo is?
Ik wil ze eigenlijk dolgraag weer gebruiken maar heb gewoon te weinig tijd om uit te zoeken wat er mee aan de hand is.
Hier nog een linkje naar een fotoalbum voor de liefhebbers:
http://imgur.com/a/mqNmn
[afbeelding]
De brom doet me denken aan een probleem bij de input of de verwerking daarvan. Een slechte versterker/kabel zorgde er in mijn geval laatst voor, de versterker in de speaker zorgt er voor dat de ruis vervolgens een sterke brom wordt.
Het voornaamste verschil in geluidskwaliteit kwam naar voren tijdens het afstellen. De condensatoren zorgden er met name voor dat de lage tonen strakker werden. Een revisie geeft wel degelijk een beter geluidsbeeld aan de speakers dus ik kan het sowieso aanraden!TheZeroorez schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:18:
[...]
Mooie speakertjes zo! Ik heb de kleine broertjes (541) als front en de Philips 544 als rear staan. Klinken ze merkbaar beter na de revisie? En hoeveel tijd was je er ongeveer aan kwijt?
De brom doet me denken aan een probleem bij de input of de verwerking daarvan. Een slechte versterker/kabel zorgde er in mijn geval laatst voor, de versterker in de speaker zorgt er voor dat de ruis vervolgens een sterke brom wordt.
Het valt qua tijd op zich wel mee, het makkelijkst is om de elco's per stuk te vervangen en ze gelijk op de goede plek terug te zetten. Ga alleen niet hard lopen trekken aan oude elco's want de Philips printen zijn heel teer en voor je het weet trek je een koperbaan los (gelukkig zelf niet meegemaakt, gelezen op het MFB forum).
Op MFBfreaks.com (of .nl) staan mooie handleidingen voor het afstellen en reviseren. Mocht je trouwens een DIN aansluiting hebben dan kan ik je aanraden deze niet te vervangen maar gewoon een mooie verloopstekker te maken (met wat goede neutrik pluggen), zo houdt je ze mooi origineel en een cinch of XLR bus er in zetten kan altijd nog
In de meeste gevallen zijn de grote elco's nog prima in orde en is het met name de kleintjes die compleet verrot zijn. Deze zou ik dan ook als eerste vervangen (ze kosten immers toch bijna niets).
Ik geloof dat ik voor 40 euro aan materiaal samen in beide speakers heb zitten maar het is het echt dubbel en dwars waard. Zorg wel dat je goede componenten gebruikt (Vishay of Panasonic) en geen goedkope elco's (goedkoop is vaak duurkoop). Ook kan het geen kwaad om sommige condensatoren te vervangen voor versie welke een wat hoger voltage aankunnen, er zitten origineel een paar elco's bij (weet zo niet welke) welke wat onderbemeten waren voor het ontwerp en nogal warm werden.
Als je vragen hebt kun je ze gerust aan me stellen
edit: ik had je vraag helemaal niet beantwoord
Haha thanks. Ik had al wel wat gelurkt op het MFB forum inderdaad. Misschien dat ik in de zomervakantie eens zo'n projectje op pak. Ik overweeg het al langer maar misschien moet ik gewoon maar een keer die onderdelen bestellen, anders doe ik het nooit meerAnnihilism schreef op woensdag 10 december 2014 @ 13:27:
edit: ik had je vraag helemaal niet beantwoord. Ik was ongeveer een halve dag per speaker kwijt.
Ze zijn trouwens wel afgesteld, dat kon je goed horen inderdaad.
[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 10-12-2014 15:00 ]
Ik heb even alles neest elkaar gelegd en toch maar besloten mijn AVR te upgraden.mentalmadnizz schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:14:
[...]
Kijk, als je dit direct had gezegd was het een stuk duidelijker geweest.
Het is toch allemaal niet zo moeilijk? Die vintage versterker wilt gewoon zijn signaal over twee tulpstekkertjes binnenkrijgen. Het zal die versterker een worst wezen wat de bron verder is. Gebruik dus de tape-out van je Denon of stop een deftige geluidskaart of USB-DAC in/aan je HTPC.
Het vintage deel zal nog even moeten wachten, ging n.l. ook een dure bedoening worden wat ik wilde hebben. En een DAC erbij.
Nu de Marantz SR6009 besteld, niet heel vintage. Geloof niet dat dat in weken geteld wordt
Anyhoe dank.
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 30-12-2014 19:53 ]
Netwerk Engineer
Of als je mij een goed adresje aan de hand kan doen (liefst in België) maak je mij ook blij.
Een Technics RS-615 deck uit 1977 (voor 17,50). Ik wou er al heel lang (weer) een hebben. Het was mijn allereerste casettedeck ooit. Het is een fantastisch solide en robuust deck dat zeer makkelijk servicebaar is. Het is vooral het uiterlijk dat me toen en nu nog steeds zeer aanspreekt. Speciaal aan dit deck de cassetehouder waar de tape in geduwd moet worden.
Ik heb alle elco's vervangen, snaar vervangen en alle rubbers van de aandrijfwieltjes vervangen. Hij speelt weer als nieuw

En twee Sony WM-28 walkmans uit ca. 1986 (een voor 10,- en een voor 12,50):
Deze beide grondig van binnen en buiten gereinigd en bij beide de snaar vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door kingmace op 10-03-2019 14:30 ]
Of het het goede topic is weet ik niet - maar denk van wel.
Ik heb een vraagje over mijn Axton AX80 zuilspeakers.
Op internet worden ze omschreven als "bassgewaltig" (zware bass en het bereik zou 20-40.000Hz moeten zijn), echter is mij dit nooit zo opgevallen.

Ik gebruik een USB-dac (SA9023+CS4398+OPA2132) in combinatie met de SMSL SA-S3 (TA2021B chip als ik me niet vergis).
Wat me opvalt is dat de bass weinig aanwezig is. Via wat testjes (van Youtube - 200Hz tot 10Hz) heb ik gekeken tot waar hij doorgaat. Vanaf ongeveer 60Hz valt de bass weg (je hoort nog wel zachter gebrom, maar flink zachter opeens).
Dus ik vermoed dat de elco's rot/opgedroogd zijn. Die wil ik graag vervangen - maar behalve dat ik weet dat het een buisje met daarin heel veel folie is die spanning vasthoudt, ben ik er totaal niet in thuis.
Mijn vraag is: zijn er hier mensen die kunnen adviseren hoe ik dit het beste aanpak? Solderen lukt nog wel (die printplaten zijn best lomp uitgevoerd - dat is nog wel te doen
Ik heb wat foto's genomen van het filter - waarbij me opviel dat er wat barstjes in de printplaat zitten. Ik moet de printplaat er nog volledig uithalen, dan kan ik ook de schade bekijken. Maar dat wil ik eigenlijk pas doen als ik de nieuwe elco's heb.
Tl;dr:
- Welke elco's heb ik nodig ter vervanging van de oude,
- Welk type is het beste, en
- Waar kan je die het beste halen?
En natuurlijk zijn overige tips/trucs voor de revisie altijd welkom!
(Ik kom net de originele bouwtekeningen tegen
Dit is het filter schema:

Hier wat foto's van het filter (ik hoop dat ze goed genoeg zijn - zo niet kan ik nieuwe proberen te maken):

Grotere linkjes:
http://i.imgur.com/DqItLeO.jpg
http://i.imgur.com/YlcvAXp.jpg
http://i.imgur.com/wvttZED.jpg
http://i.imgur.com/98Z7H56.jpg
http://i.imgur.com/bauKP0T.jpg
http://i.imgur.com/vxJ7Xkq.jpg
[ Voor 11% gewijzigd door RzrBck op 03-01-2015 19:02 . Reden: Afbeeldingen aangepast - en bouwplan incl. data gevonden ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Kun je zo`n printplaat ook lost "bijbestellen" of kun je daar beter niet aan beginnen.
En, als ik een beveiliging voor de hogetoner erbij wil bouwen - wat is daar een elegante oplossing voor?

[ Voor 19% gewijzigd door RzrBck op 03-01-2015 19:11 ]
Printplaat heb je niet nodig: gewoon de te vervangen onderdelen lossolderen en vervangen door nieuwe.
[ Voor 35% gewijzigd door Videopac op 03-01-2015 20:16 ]

Gebruik hem sinds kort weer dagelijks, heb hem omgebouwd tot bluetooth speaker, met alle andere functionaliteit intact gelaten.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Dat ligt (volgens mij) volledig aan de specificaties van je speakers. Wat kunnen de lagetoners (en hogetoners) aan - waarvoor zijn ze gekeurd?SemperEgo schreef op zondag 04 januari 2015 @ 01:06:
Afgaande op RzrBck zijn post, wat is zo het bereik dat een speaker moet halen? Of wat is de beste manier om te achterhalen of het tijd is om de x-over uit de speakers te halen en van verse elco's te voorzien? Het bassbereik bij de mijne valt zowat rond 35hz weg (vrij plots) en is nog vrij goed tot 40hz. De speakers zijn wel 40 jaar oud dus ik zou wel verwachten dat er wat dingen uitgedroogd zijn tegen nu...
In mijn geval is dat 20-40.000Hz Als ze er dan bij de ondergrens met 60Hz al "mee stoppen", duid dat op problemen bij het filter.
Als jou speakers tot 35Hz gaan - is het wegvallen logisch. Dus kijk eens achterop wat hun rated bereik is, of google het typenummer en probeer er zo achter te komen.
Niet perse waar, dat ligt er aan hoe er gemeten wordt. Deze specificaties zeggen vrij weinig als niet is aangegeven +/- hoeveel db dit is. Het kan namelijk zijn dat jouw speakers 20hz halen (wat erg laag is), maar veel minder luid dan de hogere frequenties. Iedere 3db verschil ervaar je ongeveer als een verdubbeling / halvering.RzrBck schreef op zondag 04 januari 2015 @ 03:51:
[...]
In mijn geval is dat 20-40.000Hz Als ze er dan bij de ondergrens met 60Hz al "mee stoppen", duid dat op problemen bij het filter.
Voorbeeld van mijn speakers:
Frequency range -6dB at 45Hz and 50kHz
--> ze halen 45hz en 50.000hz op -6 decibel minder (twee keer minder luid)
Frequency response 52Hz - 22kHz ±3dB on reference axis
--> ze halen 52hz en 22.000hz op +/- 3 db (een keer meer of minder luid)
Het is duidelijk dat de -6db frequenties dus veel minder beter hoorbaar zijn dan de rest.
Je geeft aan dat het geluid bij testen ineens veel zachter wordt. Dit doet mij denken dat er creatief met de specificaties is omgegaan op lage frequenties (-6db of zelfs -9db gemeten). Dan is er dus helemaal niets stuk aan je speakers.
I stand correctedGoodfellas schreef op zondag 04 januari 2015 @ 04:24:
[...]
Niet perse waar, dat ligt er aan hoe er gemeten wordt. Deze specificaties zeggen vrij weinig als niet is aangegeven +/- hoeveel db dit is. Het kan namelijk zijn dat jouw speakers 20hz halen (wat erg laag is), maar veel minder luid dan de hogere frequenties. Iedere 3db verschil ervaar je ongeveer als een verdubbeling / halvering.
Voorbeeld van mijn speakers:
Frequency range -6dB at 45Hz and 50kHz
--> ze halen 45hz en 50.000hz op -6 decibel minder (twee keer minder luid)
Frequency response 52Hz - 22kHz ±3dB on reference axis
--> ze halen 52hz en 22.000hz op +/- 3 db (een keer meer of minder luid)
Het is duidelijk dat de -6db frequenties dus veel minder beter hoorbaar zijn dan de rest.
Je geeft aan dat het geluid bij testen ineens veel zachter wordt. Dit doet mij denken dat er creatief met de specificaties is omgegaan op lage frequenties (-6db of zelfs -9db gemeten). Dan is er dus helemaal niets stuk aan je speakers.
Dus als ik deze plot (uit het tijdschrift "Stereoplay" van 1989) juist interpreteer is het eigenlijk normaal dat hij vanaf 60Hz (veel) minder wordt?
En heeft elco's vervangen dan nog veel toegevoegde waarde (las dat de blauwe 33uF van slechte kwaliteit was en sowieso het vervangen waard. Waarbij ik op de site speakerland.nl en speakerenco.nl van de ruwe folie geen 33uF zie. Begint bij 150uF).

Tof!Blonde Tux schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 21:20:
1963 Blaupunkt Derby
[afbeelding]
Gebruik hem sinds kort weer dagelijks, heb hem omgebouwd tot bluetooth speaker, met alle andere functionaliteit intact gelaten.
dat wil ik ook al een poosje met mijn Sharp doen!
hoe heb jij het aangepakt? welk bordje heb je gebruikt?
Nieuwkoop is duurkoop

Magnat MSP-110 en Mission 762i.
De missions staan daar voor de show en zijn ook niet aangesloten.

Verwijderd
Denk niet dat je in dit *penland nog een bekwame en willige technieker vind die je Dragon kan/wil herstellen....En als je er een vind, is het een met een gouden schroevendraaierPieter Kimpen schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:44:
Naar aanleiding van dit topic: Nakamichi Dragon laten reviseren wil ik hier ook even polsen of er misschien mensen zijn die mijn Nakamichi dragon tapedeck kunnen reviseren.
Of als je mij een goed adresje aan de hand kan doen (liefst in België) maak je mij ook blij.

Ik kan je wel een Nederlands adres geven, heb hem al verschillende keren gecontacteerd en kreeg ook altijd antwoord, wordt in bepaalde fora ook wel Mr.Nakamichi genoemd.
Even een PM sturen, dan geef ik je het adres.
Neem aan dat ik dit hier om privacy redenen niet mag publiceren
Gr,
Ernst
Nice!MerlijnD schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:43:
Marantz PM-82
[afbeelding]
Magnat MSP-110 en Mission 762i.
De missions staan daar voor de show en zijn ook niet aangesloten.
[afbeelding]
Die Akai onderop: is dat een AM-65 met ingebouwde DAC?
Dat heb je helemaal goed gezienVideopac schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:05:
[...]
Nice!
Die Akai onderop: is dat een AM-65 met ingebouwde DAC?
Jep, vanaf 70hz loopt de gevoeligheid flink af.RzrBck schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:21:
[...]
Dus als ik deze plot (uit het tijdschrift "Stereoplay" van 1989) juist interpreteer is het eigenlijk normaal dat hij vanaf 60Hz (veel) minder wordt?
Dat durf ik niet te zeggen, er kan natuurlijk nog steeds iets mis zijn met die elco's. Daar heb ik geen verstand van. Mijn post was alleen bedoelt om de verwachtingen van het bereik van je speakers in het juiste kader te plaatsenRzrBck schreef op zondag 04 januari 2015 @ 13:21:
[...]
En heeft elco's vervangen dan nog veel toegevoegde waarde (las dat de blauwe 33uF van slechte kwaliteit was en sowieso het vervangen waard. Waarbij ik op de site speakerland.nl en speakerenco.nl van de ruwe folie geen 33uF zie. Begint bij 150uF).
Recentelijk had in een Philips BT100B gekregen van een vriend met een brakke batterij. Heb deze ontmanteld en alles behalve de batterij en de speaker in het batterijen compartiment van de Derby gezet. Heb het geheel verbonden met de speaker, en achterin een gaatje gemaakt voor de oplader en de aan en aan/uitknop.klaasje11 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 14:13:
[...]
Tof!![]()
dat wil ik ook al een poosje met mijn Sharp doen!
hoe heb jij het aangepakt? welk bordje heb je gebruikt?
Als batterij heb ik mijn oude smartphone batterij van de Nexus S gebruikt, en trekt een uurtje of 6 aan afspeeltijd.
Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?
Ik word stikjaloers van jullie stereotorens, Een Tweaker heeft 2300 gulden uitgegeven voor een toren met speakers!!! Zoveel geld ik niet eens.

[ Voor 67% gewijzigd door MedionAkoya op 05-01-2015 18:14 ]
Trein?
oké! ik wilde voor mijn project de interne versterking proberen te gebruiken dus ik ga nog ff wat verder snuffelen.Blonde Tux schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:27:
[...]
Recentelijk had in een Philips BT100B gekregen van een vriend met een brakke batterij. Heb deze ontmanteld en alles behalve de batterij en de speaker in het batterijen compartiment van de Derby gezet. Heb het geheel verbonden met de speaker, en achterin een gaatje gemaakt voor de oplader en de aan en aan/uitknop.
Als batterij heb ik mijn oude smartphone batterij van de Nexus S gebruikt, en trekt een uurtje of 6 aan afspeeltijd.
Bedankt voor de snelle reactie!
Nieuwkoop is duurkoop
Heb je ze misschien al eens aan een grotere/zwaardere versterker gehangen? Je probeert vrij forse zuiltjes met dito filters aan te sturen met een heel klein versterkertje. Nu zijn die chipampjes super efficient maar soms heb je gewoon wat meer power nodigRzrBck schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:46:
Een goedenavond,
Ik gebruik een USB-dac (SA9023+CS4398+OPA2132) in combinatie met de SMSL SA-S3 (TA2021B chip als ik me niet vergis).
Hiervoor had ik een Fisher CA-2110E (vintagementalmadnizz schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 10:01:
[...]
Heb je ze misschien al eens aan een grotere/zwaardere versterker gehangen? Je probeert vrij forse zuiltjes met dito filters aan te sturen met een heel klein versterkertje. Nu zijn die chipampjes super efficient maar soms heb je gewoon wat meer power nodig

Maar wat je zegt kan wel, heb wel meer gelezen dat een 5A voeding (zit nu 3.8 op) nog een verschil maakt qua output voor de chipampjes.
Niet goed voor mn bank dit. Zit nu te kijken naar een subwoofer (Jamo 260 / Mivoc Hype 10 G2 / canton as 85.2 SC / of DHZen, waarbij je dan toch gauw ook richting de 200euro gaat) - zou dan ook een miniDSP bij moeten/kunnen om de crossover goed te regelen en (ook niet geheel onbelangrijk) tolerantie van mn huisgenoten
Eigenlijk eerst maar het filter reviseren (iig de blauwe, die schijnt niet geweldig qua kwaliteit te zijn).
Sommige speakers hebben nu eenmaal gewoon een stevige versterker nodig en je hebt kans dat dat chipampje dat gewoon niet kan leveren. Kun je niet van iemand een stevige eindtrap ofzo lenen om je speakers mee te testen? Best kans dat je dan prima zonder subwoofer kan
Edit: voorbeeldje:
http://www.marktplaats.nl...od-stereo-versterker.html
[ Voor 28% gewijzigd door Videopac op 06-01-2015 15:47 ]
Een sub zou ik willen inzetten om het 30-50Hz gat op te vullen. Als ik onderstaande plot (afkomstig uit een test van AudioPlay in het jaar 1989) mag geloven, gaan mijn huidige LS zuilen dat - ook met een perfect afgestemde amp - niet bespelen, of?

@Videopac: thanks voor de tip van veilingkijker!
Ik heb iig nu een zwaardere voeding (12v 6A i.p.v. 14v 3.8A) besteld. Veel fora zeggen dat dat veel uitmaakt (ook voor de bas). Ik ben benieuwd
[ Voor 8% gewijzigd door RzrBck op 06-01-2015 17:06 . Reden: Laatste zinnetje toegevoegd ]
Bouw anders een Hypex eindversterker. Qua kwaliteit onverslaanbaar.RzrBck schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:03:
Reden dat ik voor een chipamp gekozen heb, is de hogere efficiëntie en de kwaliteit/"puurheid" van de output (soms als levenloos en steriel omschreven - maar tot nu toe bevalt het prima). Voor ik een traditionele versterker heb met vergelijkbare eigenschappen, ben ik (waarschijnlijk) een veelvoud kwijt van wat dit chipampje gekost heeft. Iets wat ik graag zou willen maar qua financiën niet haalbaar is nu.
Een sub zou ik willen inzetten om het 30-50Hz gat op te vullen. Als ik onderstaande plot (afkomstig uit een test van AudioPlay in het jaar 1989) mag geloven, gaan mijn huidige LS zuilen dat - ook met een perfect afgestemde amp - niet bespelen, of?
[afbeelding]
Ik heb iig nu een zwaardere voeding (12v 6A i.p.v. 14v 3.8A) besteld. Veel fora zeggen dat dat veel uitmaakt (ook voor de bas). Ik ben benieuwd
Ik denk niet dat een sub erg veel toe gaat voegen, vooral in jouw prijsklasse niet. Een hoop boem tussen de 50 en 100hz vooral vrees ikRzrBck schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:03:
Reden dat ik voor een chipamp gekozen heb, is de hogere efficiëntie en de kwaliteit/"puurheid" van de output (soms als levenloos en steriel omschreven - maar tot nu toe bevalt het prima). Voor ik een traditionele versterker heb met vergelijkbare eigenschappen, ben ik (waarschijnlijk) een veelvoud kwijt van wat dit chipampje gekost heeft. Iets wat ik graag zou willen maar qua financiën niet haalbaar is nu.
[afbeelding]
Een GOEIE sub wel ja, krijg je voor 100-200 euro ook een sub die strak geluid onder de 40hz weet neer te zetten?W.Zijlstra. schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:03:
Sub is een prima toevoeging van 20hz tot 40hz :-)
Maar dat is zeker geen vintage. Heck, ik denk dat vintage subs heel schaars zijn, die kwamen pas eind jaren 90 in zwang.
Echt goed niet, maar als je kijkt naar subwoofer met een grote oppervlak en die goed affilterd kom je een heel eind.mentalmadnizz schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 19:13:
[...]
Een GOEIE sub wel ja, krijg je voor 100-200 euro ook een sub die strak geluid onder de 40hz weet neer te zetten?
Ik had ooit een 'oude' kenwood subwoofer van 12inch die best aardig zijn best deed. Als ik daar een betere geïntegreerde versterker in had gebouwd & beter haf afgefilterd was dat echt niet slecht geweest.
Je merkte dat de geïnverteerde versterker het maximale er niet uit haalde & de cross over ging te ver door tot 60hz.
BW 683 S2: 52Hz - 22kHz ±3dB
BW CM9: 46Hz - 28kHz ±3dB
Als je echt diep wilt gaan dan moet je of een subwoofer nemen. Het is volkomen onzin dat dit niet 'audiofiel' zou zijn. Maar... goede subwoofers die echt laag gaan zijn vaak duur en groot. Daarnaast zijn ze gevoelig voor waar je ze neer zet en het is niet gemakkelijk om ze goed te integreren.
Edit: waarom moet het eigenlijk zo heel laag? Het type muziek, of films?
[ Voor 6% gewijzigd door Goodfellas op 06-01-2015 21:11 ]
Beide eigenlijk. Zo nu en dan kijk ik een film, dan geeft een (voel- en) hoorbare bass een extra dimensie. Maar ook met de muziek, omdat de zuilen niet echt op 30-60Hz gemaakt zijn lijkt het soms alsof de "onderkant" van wat je hoort enigszins wegvalt. Ik heb 9 jaar een strijkinstrument gespeeld dus weet dat er meer "lichaam" in de muziek hoort te/kan zitten.Goodfellas schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 21:10:
Het is niet heel gebruikelijk dat speakers zo laag gaan. Ik neem even twee vloerstaanders (in twee prijsklasses) van B&W als voorbeeld, de duurste haalt 46 hz.
BW 683 S2: 52Hz - 22kHz ±3dB
BW CM9: 46Hz - 28kHz ±3dB
Als je echt diep wilt gaan dan moet je of een subwoofer nemen. Het is volkomen onzin dat dit niet 'audiofiel' zou zijn. Maar... goede subwoofers die echt laag gaan zijn vaak duur en groot. Daarnaast zijn ze gevoelig voor waar je ze neer zet en het is niet gemakkelijk om ze goed te integreren.
Edit: waarom moet het eigenlijk zo heel laag? Het type muziek, of films?
Over de subwoofers:
De Mivoc Hype 10 G2 schijnt goed (op Duitse fora soms als enige serieuze kandidaat in zijn segment) beoordeeld te worden. Droog qua geluid en redelijk strak nog - als hij wordt gesneden tussen de 40-60Hz. Voordeel is dat hij een High-end in heeft, dus dat ik niet direct een 2.1 versterker/miniDSP hoef aan te schaffen om de sub van signaal te voorzien.
Of de eerder genoemde Jamo 260 / Canton 85.2 CS (/ Yamaha NS-SW700 Advanced YST II
Ook deze schijnt zeer goed te zijn: http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/Gemini.htm
Waarbij alles boven de 200 eigenlijk qua budget en plaats in het totaal plaatje uit verhouding geraakt helaas.
Het betere alternatief zou een doe-het-zelf 60-80liter kast, op 29/30Hz afgestemde Mivoc AW3000 (50euro) in combinatie met een Mivoc AM80 (80euro) of Mivoc AM120 (135euro) versterker zijn. Die dan qua geluid ver boven zijn prijs mee kan. Echter zou ik voor de versterker een goedkoper alternatief moeten vinden om het financieel haalbaar te maken.
Voor zelf bouwen kun je eens in in het zelfbouw topic kijken, daar staan vast meer tips. Anders is tweedehands altijd een optie. Bijvoorbeeld deze Klipsch ('k heb 'm zelf ook) vaak voor onder de 100 euro te krijgen.
In principe kan je de luidsprekeruitgang van een BT-apparaatje ook gewoon intern, met eventueel een paar weerstandjes en/of condensatortjes, verbinden aan een pick-up of bandrecorder-ingang of als die er niet zijn ergens aan de ingang van de eindtrap. Ook het boren van gaatjes kan vaak wel vermeden worden. Is vooral een kwestie van een kleine module vinden en wat huisvlijt. Het vergt wat studie van het schema, maar vaak kan de functionaliteit (dat betekent de werking van het apparaat zelf buiten de ingebouwde module om) ook echt intact inplaats van alleen maar simpel herstelbaar blijven.klaasje11 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:30:
[...]
oké! ik wilde voor mijn project de interne versterking proberen te gebruiken dus ik ga nog ff wat verder snuffelen.
Bedankt voor de snelle reactie!
Wat overigens niet betekent dat ik de ombouw waar de functionaliteit niet behouden maar wel simpel herstelbaar is, wil afkraken. Het is zeker een mooie manier om een oud object weer dagelijks voor het voetlicht te brengen en het apparaat blijft, weliswaar met kleine schade, toch behouden. Pas als het binnenwerk er gewoon uitgerausd wordt zoals sommige dure commerciële partijen doen, zal je mij daarover wat kritischer horen.
[ Voor 55% gewijzigd door mae-t.net op 07-01-2015 15:59 ]

Ik heb laatst voor 10 euro 2 setjes van Sony gekocht model LBT-D905.
Nu mis ik alleen de AU-BUS kabel achterop de set weet 1 van jullie mischien waar die voor dient?
Want op dit moment komt er geen geluid uit en ik ben bang dat beide versterkers mischien de eindtrap eruit ligt.
Lijkt me niet moeilijk om zo'n AU-bus kabeltje te fabriceren, in oude computerkasten vind je van die stekkertjes van bijvoorbeeld de frontpanel-audio, die zijn ideaal om mee te experimenteren
Ik ben nu al een hele tijd opzoek naar een Beogram 3000 Type 5211. Maar dan ook exact deze platenspeler en ik krijg het gevoel dat deze amper tot niet te vinden zijn.
Het exemplaar van mijn vader is jaren geleden gestolen en hij heeft het verlies ervan nooit echt kunnen verkroppen (75 jaar en een herseninfarct helpen ook niet echt mee hierin), vandaar dat ik probeer alsnog zo'n platenspeler te bemachtigen om hem toch dat plezier nog te kunnen geven.
Mocht er toch nog iemand zijn die er een heeft staan die staat te verstoffen of een te koop weet zou ik het graag horen. Prijs is natuurlijk nader overeen te komen en afstand is geen probleem. Werkend of niet, schade is ook van minder belang (maar liefst wel herstelbaar uiteraard).
Bij voorbaat dank..!

(plaatje is van internet btw)
... Je hébt soms van die dagen ...
Ik heb geen AV reciever, alleen stereo recievers. Heb dus geen speciale sub uitgang. De reciever die ik eigenlijk wilde gebruiken (Sony TA-FE370) heeft zelfs maar een aansluiting voor 1 set speakers.
Ook heb ik samen met de subwoofer een Sony TA-AX4 versterker gekocht, uit 1981. Het was een beetje een gokje, maar ik dacht dat het wel een redelijk ding zou zijn omdat 'ie ook MC elementen ondersteund. Wat een geweldig ding zeg!! Hij klinkt echt heel lekker, beter dan de TA-FE370.
Even terug naar de sub, hoe kan ik mijn sub nou het handigste aansluiten? Zal ik m'n versterker met twee speakerpaar uitgangen gebruiken en een van de B aansluitingen op de sub aansluiten? Zal ik een tape-out uitgang nemen en die met een tulpkabel op de X-Over ingang aansluiten?
Of... is het handiger om te speuren naar een andere sub met speaker in- en uitgangen?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Heb als test de TA-AX4 gebruikt. A gaat naar de Eltax speakers, paar B naar de sub. Nou is het suffe dat de A + B stand op de versterker niet werkt... Stan A werkt wel, B ook. Blijkbaar is er wat mis met de versterker...
Punt is nog wel dat twee luidsprekersnoeren niet in de terminals passen, het zijn echt van die standaard hifi dingen qua diameter.
[ Voor 49% gewijzigd door musicfreak op 21-03-2015 14:01 ]
musicfreak schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:57:
Ah. Misschien een hele domme vraag, maar staan ze dan niet in serie?
Punt is nog wel dat twee luidsprekersnoeren niet in de terminals passen, het zijn echt van die standaard hifi dingen qua diameter.

Voor de sub hoef je geen dikke kabels te gebruiken. Daar gaat geen vermogen over.

groot
http://cheapsonofabitch.c...oads/2015/03/bose-550.jpg
binnenkant

groot
http://cheapsonofabitch.c...15/03/bose-binnenkant.jpg
En de headphone

groot
http://cheapsonofabitch.c...ads/2015/03/akai-head.jpg
Dat alles voor onder de 15 euro
Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.
Dat is echt een prima ding! Niet zo bekend als de 1200, maar echt heel goed. Niet weg doen! Zie bv. de tweede post hier:scartissue schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:22:
Ik heb hier een Technics SL-Q33 staan. Was vroeger van m'n pa. Ik heb het element ooit vervangen door een Ortofon 2M blue omdat het originele element kapot was. Ik vind persoonlijk dat deze platenspeler een fantastisch geluid geeft. (En zou hem dus ook echt nooit weg doen.) Maar ik heb het idee dat dit een vrij zeldzaam ding is. Klopt dat?
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=474124
Als je deze headphone nog een keer kwijt wil heb ik misschien wel intresse[b][message=43940795,noline]roger is here schreef op zaterdag 21 maart 2015 @
En de headphone
[afbeelding]
groot
http://cheapsonofabitch.c...ads/2015/03/akai-head.jpg
Dat alles voor onder de 15 euro
Krijg 2 Linn LK85 uit '95? En wil deze toepassen voor alleen mijn front speakers aan te sturen die aan een Marantz SR6009 hangen. (5.1 systeem)
Het moet dus zoiets worden;
Marantz SR6009
pre out
Line in
Linn LK85 + Linn LK85
speakerdraad
Focal Chorus 826v (geen biamp mogelijkheid)
Hoe ga je zoiets aan elkaar knopen en heeft dat nut die twee eindversterkers te lussen.
Of moet is het handiger een eigen topic te openen..

1 versterker voor de ene box en een voor de andere box. En dan bi-wireren naar die enkele aansluiting van je luidsprekers. Ik weet niet of die Linn versterkers te bruggen zijn, anders de zone 2 pre-out van je SR6009 ook gebruiken en de 2 linkerkanaal pre-outs van je SR6009 naar de ene Linn en de rechter 2 naar de andere Linn.Bad Brains schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:09:
[...]
Krijg 2 Linn LK85 uit '95? En wil deze toepassen voor alleen mijn front speakers aan te sturen die aan een Marantz SR6009 hangen. (5.1 systeem)
Het moet dus zoiets worden;
Marantz SR6009
pre out
Line in
Linn LK85 + Linn LK85
speakerdraad
Focal Chorus 826v (geen biamp mogelijkheid)
Hoe ga je zoiets aan elkaar knopen en heeft dat nut die twee eindversterkers te lussen.
[afbeelding]
Beide tekeningen zijn niet aan te raden: in het eeste geval heeft de werking van de ene luidspreker invloed op de ander (en de impedantie wordt hoger), in het tweede geval wordt de impedantie juist lager en de meeste versterkers kunnen daar niet tegen.kraats schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:58:
[...]
[afbeelding]
Voor de sub hoef je geen dikke kabels te gebruiken. Daar gaat geen vermogen over.
Ik weet niet precies wat hier gepoogd wordt uit te leggen, maar aan te raden is het zeker niet.
psst.. Misschien moet je dan ook even lezen waar het over ging, dan wordt het meteen een stuk duidelijker waarom dat plaatje op de proppen kwam.Videopac schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:27:
Ik weet niet precies wat hier gepoogd wordt uit te leggen, maar aan te raden is het zeker niet.
Ik zou niet snel twee aparte (stereo)-eindversterkers gebruiken. Kan op zich wel, maar dan één kanaal per versterker gebruiken. En in ieder geval NIET bi-wiren, want dan hang je te uitgangen van twee niet gebrugde versterkers op elkaar aan. Dat gaat intern waarschijnlijk heel veel warmteontwikkeling geven.Bad Brains schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:09:
Zal ik doen.kraats schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:45:
[...]
psst.. Misschien moet je dan ook even lezen waar het over ging, dan wordt het meteen een stuk duidelijker waarom dat plaatje op de proppen kwam.
Leg uit.[...]
Ik zou niet snel twee aparte (stereo)-eindversterkers gebruiken. Kan op zich wel, maar dan één kanaal per versterker gebruiken. En in ieder geval NIET bi-wiren, want dan hang je te uitgangen van twee niet gebrugde versterkers op elkaar aan. Dat gaat intern waarschijnlijk heel veel warmteontwikkeling geven.
Edit: ik zie dat mijn post niet duidelijk was. Met bruggen bedoelde ik: intern bruggen, dus dat elke eindversterker een 1-kanaalseindversterker wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Videopac op 13-04-2015 11:09 ]
Ik heb een redelijk lekenverstand van voor en eindversterkers, altijd receivers gehad vandaar.kraats schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:45:
Ik zou niet snel twee aparte (stereo)-eindversterkers gebruiken. Kan op zich wel, maar dan één kanaal per versterker gebruiken. En in ieder geval NIET bi-wiren, want dan hang je te uitgangen van twee niet gebrugde versterkers op elkaar aan. Dat gaat intern waarschijnlijk heel veel warmteontwikkeling geven.
Die focals hebben maar 2 stokjes (+ en -) die kun je toch niet bi wiren, of of 4 vanaf de versterker en dan koppelen op de Focals?
Ik zoek eigenlijk een oplossing wat extra vermogen geeft, en dat zou moeten kunnen alleen ik kom er met het internet niet echt uit. Ik lees het wel maar snap het niet, wellicht ken je het.
"Een kanaal per versterker" Daar schiet ik toch niet zoveel mee op kwa extra vermogen, alleen dat elke speaker zijn eigen eindtrap heeft met eigen voeding. Of zie ik dat niet goed.
Dat klopt. Afgezien van de gescheiden voeding schiet je er niet veel mee op ten opzichte van 1 Linn LK85 gebruiken voor beide kanalen. Je kunt best 2 draden in 1 aansluiting aansluiten: het is wel bi-wiren in de zuivere zin van het woord, alleen het voordeel t.o.v. een luidspreker met dubbele aansluitingen is dat (als het goed is) het scheidingsfilter ook ontkoppelt is: bij de lage tonen worden de hoge tonen eruit gefilterd en bij de hoge de lage. Dat zou nog een iets betere geluidskwaliteit kunnen geven.Bad Brains schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:55:
[...]
Ik heb een redelijk lekenverstand van voor en eindversterkers, altijd receivers gehad vandaar.
Die focals hebben maar 2 stokjes (+ en -) die kun je toch niet bi wiren, of of 4 vanaf de versterker en dan koppelen op de Focals?
Ik zoek eigenlijk een oplossing wat extra vermogen geeft, en dat zou moeten kunnen alleen ik kom er met het internet niet echt uit. Ik lees het wel maar snap het niet, wellicht ken je het.
"Een kanaal per versterker" Daar schiet ik toch niet zoveel mee op kwa extra vermogen, alleen dat elke speaker zijn eigen eindtrap heeft met eigen voeding. Of zie ik dat niet goed.
Waarschijnlijk geeft de cinch-aansluiting een beter geluid dan die hoog-ohmige speaker-in aansluitingen. Je hebt alleen geen subwoofer-uit op je versterker zitten. Je zou de L of R van een tape-out kunnen gebruiken, maar dan mis je dus het sub-laag van 1-kanaal. Dat is waarschijnlijk niet veel, maar ook niet ideaal. Zoals al geschreven is zowel de sub als je reguliere luidsprekers aansluiten op speakers A ook een optie.musicfreak schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:01:
Gisteren heb ik een Energy ES-8 subwoofer gekocht. Ik ga de sub gebruiken met een set Eltax monitor III speakers, op stands. Wat een beetje suffig is, in die zin dat ik er niet op gelet heb: deze subwoofer heeft geen speaker uitgangen, alleen ingangen plus een tulp aansluiting genaamd Input en eentje genaamd X-over als je versterker geen crossover heeft (info van internet).
Ik heb geen AV reciever, alleen stereo recievers. Heb dus geen speciale sub uitgang. De reciever die ik eigenlijk wilde gebruiken (Sony TA-FE370) heeft zelfs maar een aansluiting voor 1 set speakers.
Ook heb ik samen met de subwoofer een Sony TA-AX4 versterker gekocht, uit 1981. Het was een beetje een gokje, maar ik dacht dat het wel een redelijk ding zou zijn omdat 'ie ook MC elementen ondersteund. Wat een geweldig ding zeg!! Hij klinkt echt heel lekker, beter dan de TA-FE370.
Even terug naar de sub, hoe kan ik mijn sub nou het handigste aansluiten? Zal ik m'n versterker met twee speakerpaar uitgangen gebruiken en een van de B aansluitingen op de sub aansluiten? Zal ik een tape-out uitgang nemen en die met een tulpkabel op de X-Over ingang aansluiten?
Of... is het handiger om te speuren naar een andere sub met speaker in- en uitgangen?
Klopt helemaal. Zo heeft de voeding wel genoeg vermogen om maar één eindtrap goed aan te sturen. Maar je hebt geen meerwaarde aan een meerkanaals eindversterker als je maar één kanaal (één speaker) aan wilt sturen. Dan zou je beter kunnen zoeken naar zwaardere mono-eindversterkers, maar daar moet je maar net tegenaan lopen.Bad Brains schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:55:
Als de eindtrappen op dezelfde voedingsrail zitten gaat het waarschijnlijk nog wel werken, maar daar mag je m.i. nooit van uitgaan. Elke versterker is iets anders afgeregeld. Als je dan meerdere versterkers aan elkaar gaat knopen trekt de ene z'n output naar een iets hoger voltage dan de andere. Op dat moment gaat er geen stroom lopen door de luidspreker (zoals je wilt) maar door de versterkers zelf. En hoe minder goed de eindtrappen matchen, hoe hoger die stroom is en dus hoe meer warmte. Tot plof aan toe.
Blijkbaar ook bekend als de acoustical 3100, maar helaas niet 100% exact hetzelfde.sleezball schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:37:
Beste mede-Tweakers en Vintage Audio Liefhebbers,
Ik ben nu al een hele tijd opzoek naar een Beogram 3000 Type 5211. Maar dan ook exact deze platenspeler en ik krijg het gevoel dat deze amper tot niet te vinden zijn.
http://www.marktplaats.nl...00-grace-640-toonarm.html
Puur toeval dat ik er twee heb, zocht er maar een, maarja dan wil je gaan "tweaken" he.kraats schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:09:
Klopt helemaal. Zo heeft de voeding wel genoeg vermogen om maar één eindtrap goed aan te sturen. Maar je hebt geen meerwaarde aan een meerkanaals eindversterker als je maar één kanaal (één speaker) aan wilt sturen. Dan zou je beter kunnen zoeken naar zwaardere mono-eindversterkers, maar daar moet je maar net tegenaan lopen.
Dit zijn de paaltjes achterop.
2x2 dus. Neem aan voor biamp (4 palige speakers)

Vond dit filmpje, maar toen die eindigde met smoke and smells.. dacht ik.. uhhm..
Het was blijkbaar een platenspeler met een Acoustical motor inderdaad. En die Marktplaats advertentie heb ik inderdaad ook gezien, jammer dat de staat van de aangeboden platenspeler niet zo heel denderend is (wat schade en slijtage) anders had deze ook goed kans gemaakt.joopv schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:12:
[...]
Blijkbaar ook bekend als de acoustical 3100, maar helaas niet 100% exact hetzelfde.
http://www.marktplaats.nl...00-grace-640-toonarm.html
Toch bedankt voor je tip..! Ik blijf hopen op een mooie 3000 Type 5211 voor mijn Pa.
Bad Brains schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:25:
Puur toeval dat ik er twee heb, zocht er maar een, maarja dan wil je gaan "tweaken" he.
Niet voor bi-amping (versterker per kabel) maar wel voor bi-wiring (aparte kabels voor de aparte luidsprekers). Er zitten nog steeds maar twee versterkers in de kast, ook al zitten er 4 aansluitingen voor speakers aan
En je weet het.. elektronische apparatuur werkt op rook. Zodra je de rook er uit laat ontsnappen doen ze het niet meer
Maar als ik het zo zie is je LK85 inderdaad niet te bruggen: http://docs.linn.co.uk/wiki/images/3/39/Lk85_lk140_info.pdf
Nah dat lijkt me niet zo'n goed idee, moet maar kijken wat ik er dan mee doe.kraats schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:19:
[...]
Dan moet je misschien toch maar je speakers tweaken voor bi-amping
[...]
Misschien een paar Focal 806v scoren als achter speakers, vindt mijn huidige Monitor Audio BX1 niet de moeite waard om extra aangestuurd te worden. Die kunnen dan voor 7.1 ingezet worden.
Aan de andere kant, het wordt waarschijnlijk gewoon verkopen want ben nooit een fan geweest van 5.1 muziek/concerten. Dus zie de meerwaarde niet echt en grote rear speakers heb ik ook niet echt de ruimte voor.
Geinig, die Axton AX-80's heb ik zelf ook gebouwd in 1992 ! Pakket toen gehaald in Tilburg bij ACR, thuis een dikke plaat MDF gekocht en klussen maar. En ze draaien nog steeds prima. Ooit wel eens de tweeters vervangen ( ergens in 1999) voor ene paar Visatons met nagenoeg dezelfde spec.RzrBck schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:46:
Een goedenavond,
Op internet worden ze omschreven als "bassgewaltig" (zware bass en het bereik zou 20-40.000Hz moeten zijn), echter is mij dit nooit zo opgevallen.
Wat me opvalt is dat de bass weinig aanwezig is. Via wat testjes (van Youtube - 200Hz tot 10Hz) heb ik gekeken tot waar hij doorgaat. Vanaf ongeveer 60Hz valt de bass weg (je hoort nog wel zachter gebrom, maar flink zachter opeens).
Dus ik vermoed dat de elco's rot/opgedroogd zijn. Die wil ik graag vervangen - maar behalve dat ik weet dat het een buisje met daarin heel veel folie is die spanning vasthoudt, ben ik er totaal niet in thuis.
Mijn vraag is: zijn er hier mensen die kunnen adviseren hoe ik dit het beste aanpak? Solderen lukt nog wel (die printplaten zijn best lomp uitgevoerd - dat is nog wel te doen), maar welke elco's kan ik het beste gebruiken als replacement en waar haal ik die (ebay/conrad/china?)
Ik heb wat foto's genomen van het filter - waarbij me opviel dat er wat barstjes in de printplaat zitten. Ik moet de printplaat er nog volledig uithalen, dan kan ik ook de schade bekijken. Maar dat wil ik eigenlijk pas doen als ik de nieuwe elco's heb.
Tl;dr:
- Welke elco's heb ik nodig ter vervanging van de oude,
- Welk type is het beste, en
- Waar kan je die het beste halen?
En natuurlijk zijn overige tips/trucs voor de revisie altijd welkom!
(Ik kom net de originele bouwtekeningen tegen![]()
)
Dit is het filter schema:
Hier wat foto's van het filter (ik hoop dat ze goed genoeg zijn - zo niet kan ik nieuwe proberen te maken):
Grotere linkjes:
http://i.imgur.com/DqItLeO.jpg
http://i.imgur.com/YlcvAXp.jpg
http://i.imgur.com/wvttZED.jpg
http://i.imgur.com/98Z7H56.jpg
http://i.imgur.com/bauKP0T.jpg
http://i.imgur.com/vxJ7Xkq.jpg
Deze week een SMSL 36a pro versterkertje er aan gehangen en ... verbazend lekker !
Is't nog gelukt met de condensatoren ?? Ben benieuwd, da's bij mij allemaal nog origineel en er komt een tijd dat dat eens vervangen moet worden denk ik.
Ik heb er de smsl sa-s3 aan hangen (wel met 6A voeding) en werkt echt prima! Ik ben uiteindelijk uitgeweken naar een (passieve) sub die ik toevallig tegenkwam. Nu heb ik tot ongeveer 40Hz bereik.reddo schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:38:
[...]
Geinig, die Axton AX-80's heb ik zelf ook gebouwd in 1992 ! Pakket toen gehaald in Tilburg bij ACR, thuis een dikke plaat MDF gekocht en klussen maar. En ze draaien nog steeds prima. Ooit wel eens de tweeters vervangen ( ergens in 1999) voor ene paar Visatons met nagenoeg dezelfde spec.
Deze week een SMSL 36a pro versterkertje er aan gehangen en ... verbazend lekker !
Is't nog gelukt met de condensatoren ?? Ben benieuwd, da's bij mij allemaal nog origineel en er komt een tijd dat dat eens vervangen moet worden denk ik.
Dat filter staat voorlopig weer op de to-do-lijst voor later. Qua prijs zat je dacht ik rond de 40euro - maar ik heb te weinig kaas gegeten van de verschillen die er zijn in bouwtypes, en wat wel en niet beter is.
Mocht je het projectje af hebben hou ik me aanbevolen voor een boodschappenlijstje + ervaring!
Houd er rekening mee dat ALS je er een vind, hij heel prijzig is. Is een kloon van de Thorens TD 124, in goede staat tussen de €500 en €1000 waard.sleezball schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:37:
Beste mede-Tweakers en Vintage Audio Liefhebbers,
Het exemplaar van mijn vader is jaren geleden gestolen en hij heeft het verlies ervan nooit echt kunnen verkroppen (75 jaar en een herseninfarct helpen ook niet echt mee hierin), vandaar dat ik probeer alsnog zo'n platenspeler te bemachtigen om hem toch dat plezier nog te kunnen geven.
Mocht er toch nog iemand zijn die er een heeft staan die staat te verstoffen of een te koop weet zou ik het graag horen. Prijs is natuurlijk nader overeen te komen en afstand is geen probleem. Werkend of niet, schade is ook van minder belang (maar liefst wel herstelbaar uiteraard).
Bij voorbaat dank..!
[afbeelding]
(plaatje is van internet btw)
Bijv. http://m.ebay.com/itm/161596118727
Edit: dit is alleen de behuizing, onder de €1200 niet op ePay
[ Voor 3% gewijzigd door RJeee op 21-04-2015 21:45 ]
Niet allemaal, je hebt ze inderdaad met een Thorens-deck erin maar meestal zie je met een Acoustical deck.RJeee schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:41:
[...]
Houd er rekening mee dat ALS je er een vind, hij heel prijzig is. Is een kloon van de Thorens TD 124, in goede staat tussen de €500 en €1000 waard.
Prijzig spul inderdaad, want dit komt allemaal uit de tijd dat hi-fi nog nieuw en onbetaalbaar was
Ja ik heb het inmiddels al in de gaten dat het niet een dertien-in-een-dozijn platenspeler is/was. En als ze al worden aangeboden dat je toch aan enkele honderden euro's moet gaan denken (400 à 500 euro inderdaad) en vaak ook niet in echt goede staat. Ik vrees dat ik toch iets anders moet gaan zoeken voor hem, ik ben in een maand of twee toch best naarstig zoeken er slechts twee tegen gekomen.RJeee schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:41:
[...]
Houd er rekening mee dat ALS je er een vind, hij heel prijzig is. Is een kloon van de Thorens TD 124, in goede staat tussen de €500 en €1000 waard.
Het schijnt dus echt een vrij zeldzaam model te zijn, helemaal de 5211 versie met Acoustical motor. Toentertijd al vrij zeldzaam en kostbaar, nu amper tot niet meer te vinden. Maar ik hou nog even de hoop dat ik er nog eentje kan vinden in een redelijke staat...
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6