Vroeger toen vintage nog modern was ging ik helemaal op in high end audio. Grote dure buizenversterkers, grote dure magnetostaten, etc etc. Na 2000 ben ik dat gaan afbouwen en ben ik me meer gaan richten op surround en digitaal. Dat is nu ook einde verhaal. Surround is overrated en digitaal .. sja. Breek me de bek niet open.
Zoals het er nu bij staat:
Emotiva XSP-1 voorversterker. Geen vintage maar wel volledig analoog. Aangeschaft mede vanwege de uitzonderlijk goeie phonotrap die er standaard in zit maar niet onbelangrijk de gebalanceerde in- en uitgangen. Een juweel van een apparaat. Daaronder 2 Sony TA-N 55ES eindtrappen in mono geschakeld. Helaas niet gebalanceerd, het grotere broertje van deze is praktisch niet te krijgen, of voor veels te veel geld. Heb ik er niet voor over.
Dan de Technics SL1210 MKII draaitafel met Audio Technica 150MLX element. Er zitten nog standaard kabels aan met de originele tulp stekkers. Die laatste zijn een probleem, ze zijn oud en versleten en maken nu slecht contact, het begint steeds vaker zomaar te brommen en dan moet ik wat aan dat kabeltje slingeren en dan stopt tie er mee

. Binnenkort maar een snel een paar nieuwe aan solderen want ik begin het behoorlijk zat te worden:
Speakers zijn momenteel Davis Acoustics MV7. Deze zijn schat ik 12 tot 15 jaar oud (is dat al vintage?). Het is een zelfbouw aan de hand van een zeer goed en beproefd concept, als bouwpakket destijds geleverd. Het zijn echt hele goeie speakers, maar iets te licht voor de dikke Sony eindtrappen. Daarnaast zijn ze niet supermooi afgewerkt door de bouwer destijds, het lijkt wel of ze nog in de grondverf staan bijvoorbeeld. Ze staan op de nominatie om vervangen te worden en wel door het volgende.
Philips FB825:
Ik lees er erg goede dingen over maar of ze daadwerkelijk beter gaan zijn dan de Davis is maar de vraag. Het was een koopje, ik moest er alleen ver voor rijden om ze op te halen. De kasten zien er vrijwel als nieuw uit, compleet onbeschadigd, niet in de rook gestaan verder. Frontjes zijn ook nog mooi. De afgelopen 10 jaar hebben ze op zolder gestaan bij een oudere vrouw die er nu eindelijk vanaf wilde. 10 euro ....

. Foam randen zijn vergaan dus mocht ik ze na het refoamen niet goed genoeg vinden verkoop ik ze voor de hoofdprijs, ze zijn redelijk zeldzaam en gewild, dat komt wel goed denk ik.
De tweeter ribbon ziet er echter als nieuw uit. Totaal geen verkleuring en mooi strak recht. Perfect!
En het type plaatje:
Ben erg benieuwd als ze gemaakt zijn!