Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, best fascinerend om over te lezen eigenlijk. Het zijn gewoon analoge composiet video+audiosignalen die op zo'n schijf gemoduleerd worden, maar wel gelezen met een laser gelijk zoals bij een CD.De laatste modellen hebben zelfs AC3 5-kanaals audio, maar wederom FM gemoduleerd. Probeer dat maar eens ergens op aan te sluiten..

Anyway, 1 laserdiscje besteld, wil het toch wel eens een in actie gezien hebben. Het zal er op een hedendaags groot lcd-scherm wel niet meer uitzien vrees ik, maar het was wel erg gave technologie voor die tijd!

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 12:19
Wat gaaf, nu weet ik dus wat die idioot grote glimmende schijven waren die ik ooit in Frankrijk in een eet tent gezien heb toen ik klein was (jaar of 20 geleden) ik was toen 9 en stond versteld van die rare dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik nog ooit eens een dergelijk apparaat voor een prikkie zie gaat ie ook mee naar huis. Vooral omdat ik hier een Pioneer set uit die tijd heb staan, en ik een paar video cd's heb :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Freggel_United schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:51:
Laatst een stapel laserdiscs naar de milieustraat gebracht... die gasten daar hadden er nog nooit van gehoord, ze vonden het fantastisch... Volgens mijn sieren die schijven nu eoa container daar :)
Erg zonde. Er zijn verzamelaars van, en als je ze niet kwijtraakt op MP ofzo, dan kan je ze alsnog beter naar de kringloopwinkel brengen.
RaZ schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 13:44:
LaserDisc is dan ook al uit de jaren 70, en DVD kwam 20 jaar later... Nogal een groot verschil in techniek.. LaserDisc was er dan ook eerder dan de CompactDisc..
Klopt, analoog ongecomprimeerd beeld, beter dan DVD. In eerste instantie begin jaren '70 ontwikkeld maar pas eind jaren '70 marktrijp. Om te beginnen met analoog geluid, maar na de ontwikkeling van de CD van 1979-1982 ook uitgerust met digitaal geluid.

@hobbit hieronder: dat kan het inderdaad zijn geweest.

[ Voor 38% gewijzigd door mae-t.net op 06-06-2014 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 07:56
mae-t.net schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:55:
Klopt, analoog ongecomprimeerd beeld, beter dan DVD.
Dan is er iets mis met je DVDs of DVD speler, Laserdisc heeft minder beeldlijnen, (450 tov 576?) minder dynamic range, kleuren worden niet afzondelijk van het detail opgeslagen etc. DVD wint het echt met gemak. Misschien vergelijk je een DVD waar ze 4uur aan video opgepropt hebben, waardoor de compressie ernstig wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
mae-t.net schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 22:55:
[...]
Erg zonde. Er zijn verzamelaars van, en als je ze niet kwijtraakt op MP ofzo, dan kan je ze alsnog beter naar de kringloopwinkel brengen.

[...]
Geloof me, deze laserdiscs wou niemand hebben... echt -niemand-...

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
@Hobbit13: Dat zou inderdaad kunnen. Laserdisc heb ik misschien als mooier onthouden, en met DVD kom ik ook niet dagelijks in aanraking, dus goede kans dat ik een longplayopname als referentie onthield.

@Freggel_United: Ik bijvoorbeeld wel, al was het maar als testschijven en zo zullen er nog wel meer geweest zijn. Al zijn de kringloopwinkels en hobbyisten rond Eindhoven misschien ruimer voorzien dan elders in het land.

[ Voor 24% gewijzigd door mae-t.net op 06-06-2014 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Deze staat in mijn huiskamer, en ik gebruik hem af en toe(als ik in de tuin zit).
Komt nog heel behoorlijk geluid uit, in het midden zit een middenlaag speaker en aan de zijkanten zitten 2 elektrostaten., ik heb hem voor 2e gekocht bij een kringloop omdat hij niet zou werken, maar dat doet hij dus wel. Wel zou ik eigenlijk de buizen moeten vervangen alleen moet ik eerst uitzoeken hoe, het afstem oog licht nog wel een beetje op maar niet hoe het zou moeten.. Volgens het web komt hij uit 1956.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jsYtThPF6gLQoLD0faeh327a/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Waarom denk je dat je de buizen moet vervangen? Als hij speelt is de kans best groot dat die nog goed genoeg zijn. De kwaliteit van de buizenproductie in die jaren was al zodanig dat een buis tot vele tienduizenden speeluren mee kon gaan. Het afstemoog zou inderdaad sleets kunnen zijn omdat die veel harder sleten (alleen de types met fosfor op het glas leken zich beter te houden), maar de rest is niet bij voorbaat verdacht. Ik zie veel toestellen waar alle originele buizen nog inzitten, of waar alleen 1 of meer van de meest kritische buizen (gelijkrichter, eindbuis, FM) vervangen hoefden te worden. Wat je wel in elk geval moet doen, is diverse papiercondensatoren (ERO en WIMA) vervangen. Zo kan een slechte koppelcondensator voor vervorming of zwak spelen zorgen, of je eindbuis, uitgangstrafo en voeding slopen als je pech hebt. Een slechte ratelcondensator kan brand geven. Verder zou je composietweerstanden van 100k en hoger op hun weerstandswaarde kunnen controleren, vergeet die bij het afstemoog ook niet indien aanwezig.

Andere fouten die door slechte papiercondensatoren kunnen komen: schel of dof spelen, zwakke ontvangst.

Op het moment dat je de verdachte condensatoren vervangen hebt, kan je beoordelen of de buizen goed zijn. Buizen vervangen in een toestel met lekke condensatoren kan voor versnelde slijtage van je nieuwe buizen zorgen.

Voor specifieke technische tips zou je eens kunnen kijken op www.gloeidraad.nl (kennisbank en forum voor oude buizenapparatuur) of op www.circuitsonline.net (meer algemeen forum).

[ Voor 55% gewijzigd door mae-t.net op 06-06-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ok, ik moet zeggen dat mijn kennis hierin niet heel groot is, dus wanneer ik weer eens tijd heb ga ik me hierin verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 20:55:
Als ik nog ooit eens een dergelijk apparaat voor een prikkie zie gaat ie ook mee naar huis. Vooral omdat ik hier een Pioneer set uit die tijd heb staan, en ik een paar video cd's heb :)
VCD's (mpeg) kun je niet op een VLP speler afspelen, althans niet per definitie. Misschien wel op bepaalde latere modellen. Voor VCD's heb je een cd-i speler met video module nodig.

Dan heb je ook nog CD-V, dat is technisch een VLP maar dan op CD formaat. Die spelen wel op de meeste VLP spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben in het hemelvaartweekend mijn sonobull 21 gaan refoamen. Het oude foam lag er al half van af en ik had er eindelijk tijd voor :). JEMIG wat een vieze klus is het verwijderen van de oude foam. Na dat foam zo goed mogelijk te hebben verwijderd heb ik het nieuwe foam erop gelijmd. Voor dit hele proces heb je geduld nodig en moet je precies werken maar het resultaat mag er zijn :).

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/29xss4j.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/xp24ra.jpg

Bass klinkt echt weer een héééél stuk beter.

Ik heb ook nog 2 sonobull 10 tjes staan. de bass woofers hebben een ander spul erom heen. welk spul is dat?

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/29yg6v.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-03-2023

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

ik heb net een stereoset voor op mijn bureau aangesloten, nu ik 2 legplanken boven mijn bureau heb gebouwd heb ik daar eindelijk ruimte voor xD

als speakers gebruik ik een set West-Duitse Saba's, de 35 K om precies te zijn.
voor de versterking heb ik voor de Sony TA-212 gekozen, misschien wissel ik die later nog met mijn Sansui AU-101
en als bronnen heb ik mijn Luxman T-240 weer afgestoft en heb ik een Sony MDS-JE500 neergezet die als geluidskaart (DAC) en koptelefoonversterker voor m'n Sony XB-700 dienst doet.

[ Voor 3% gewijzigd door klaasje11 op 17-06-2014 13:00 ]

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 13:53
Toevallig afgelopen weekeinde mijn Pioneer CLD-D750 weer eens uit een doos getoverd en weer aangeslingerd. Doet het nog prima met een LD van the Sound of Music :)
Nog wel een stapeltje LD's liggen, maar weet eigenlijk niet wat ik ermee moet tegenwoordig. De kwaliteit op een 50" plasma is net aan om aan te zien, maar verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

idef1x schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:39:
Nog wel een stapeltje LD's liggen, maar weet eigenlijk niet wat ik ermee moet tegenwoordig. De kwaliteit op een 50" plasma is net aan om aan te zien, maar verder....
Ja... net als videobanden eigenlijk, de enige reden dat ze nog niet weggedonderd worden is om de nostalgische waarde die men eraan hecht.

Begrijp me niet verkeerd, ik bewaar mijn videorecorder ook gwn maar het heeft niet echt voordelen meer ten opzichte van de nieuwere spullen.

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

idef1x schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:39:
Toevallig afgelopen weekeinde mijn Pioneer CLD-D750 weer eens uit een doos getoverd en weer aangeslingerd. Doet het nog prima met een LD van the Sound of Music :)
Ik sluit mijn Pioneer (zo'n industrieel wit multistandard monster) altijd aan op een ouwe 3M beamer. Vooral met de wat latere duurdere edities (die op twee schijven staan) heb je eigenlijk wel prima beeld en vooral heel mooi geluid.

Vooral actiefilms zijn tof, als je de set dan zo hard zet dat je de spraak goed kunt verstaan word je bij explosies echt uit je stoel geblazen :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 13:53
De Sound of Music staat bijvoorbeeld op 2 discs, maar blijft toch apart om van disc te moeten wisselen halverwege de film ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
Een paar weken geleden een Akai ASE-9S koptelefoon opgehaald bij een forumgenoot. Hij vroeg of ik nog interesse had in een Philips CD204 met kuren. Deze begon na een paar minuten te ruisen/kraken op beide kanalen daarom mocht ik em meenemen voor maar € 5,- :) . Daar kon ik dus absoluut geen nee tegen zeggen! Afgelopen weken de speler volledig van nieuwe elco's voorzien en ALLE contactpunten opnieuw doorgesoldeerd (wat een takkewerk), laser lens gereinigd en als laatste de snaar van de lade vervangen. Hij speelt nu weer als een dolle, inclusief 80 min CDR's. Een van mijn CD350 heeft het veld moeten ruimen voor deze jongen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/76nz5jjX/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d0drYhBb/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k4m8X7YB/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/tJrV5Wqx/6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QCNT103D/8.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door kingmace op 10-03-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Die onder de plank = :9~ 8) _O_ d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike30
  • Laatst online: 14-08 21:41
Die heb ik volgens mij vroeger ook nog gehad. Die versterker, die stond eerst bij m'n ouders toen werd ik ouder en wilde ik wel wat echt geluid hebben en kreeg ik deze versterker met een oude philips cd speler en zeer oude jamo speakers waar de huidige jamo's niet aan kunnen tippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Is mijn volledig gereviseerde Pioneer SA-7500:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/7ZqsT0yH/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/13MW0X9p/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GhFg2zVg/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hPW3cNy7/4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SQzv0mrh/5.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door kingmace op 10-03-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

kingmace @ 19:03:
Hij vroeg of ik nog interesse had in een Philips CD204 met kuren. Deze begon na een paar minuten te ruisen/kraken op beide kanalen daarom mocht ik em meenemen voor maar € 5,- :) . Daar kon ik dus absoluut geen nee tegen zeggen! Afgelopen weken de speler volledig van nieuwe elco's voorzien en ALLE contactpunten opnieuw doorgesoldeerd (wat een takkewerk), laser lens gereinigd en als laatste de snaar van de lade vervangen. Hij speelt nu weer als een dolle, inclusief 80 min CDR's.
dat is all moeite waard geweest! wat een leuk ding! 8)

ik heb net de Sony TA-212 op mijn bureau vervangen door de Sansui AU-101.
ik zette trance.fm aan op de hardstyle channel begon net Sinister owl van Acti, man wat een geluid.
(misschien niet voor iedereen dragelijk maar als je zo precies in de ''bubbel'' zit van die Saba's is het echt geweldig :D )

[ Voor 19% gewijzigd door klaasje11 op 25-06-2014 09:36 ]

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 12:20
Gefeliciteerd kingmace! Ik ben blij dat hij het weer doet. die 204 is een klassieker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
nogeeninlog schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:40:
Gefeliciteerd kingmace! Ik ben blij dat hij het weer doet. die 204 is een klassieker.
Thanks, ben er zeer blij mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbieus
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 21:01
Ik heb de kans om een paar vintage speakers over te nemen, maar kan op het internet eigenlijk nauwelijks recensies voor dit paar vinden (wel een paar pagina's in het duits :| ).

De ITT Hi-Fi 8092B
Afbeeldingslocatie: http://muare1.vcmedia.vn/images/2012/12/24/mr_381544_9f6ed4ef117abc7c.jpg

Vintage zijn ze zeker, maar klinken ze ook goed? Ik ben benieuwd, wat denken jullie?
Door die enorme woofer lijken het wel een beetje achterbak speakers :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
rubbieus schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:09:
Vintage zijn ze zeker, maar klinken ze ook goed? Ik ben benieuwd, wat denken jullie?
Door die enorme woofer lijken het wel een beetje achterbak speakers :X
Tot een paar jaar terug had ik Tandberg Studio Monitor speakers, top-of-the-line speakers uit eind 70'er jaren. De middentonen speakers waren sowieso van ITT en ik gok de woofer ook (was gelabeld 'Tandberg' maar leek totaal niet op de speaker drivers die Tandberg zelf maakte). Die speakers kosten nieuw meer dan 2000 gulden, en werden goed beoordeeld. Dus ITT had iig de kennis in huis om hele goede speakers te bouwen. Of ze die ook onder hun eigen naam verkochten weet ik niet, ben iig nooit iemand tegen gekomen die heel lyrisch was over een set ITT speakers.

De bas uit de Tandberg Studio Monitor was echt geniaal, veel strakker dan van m'n huidige B&W 802s. (maar die doen het midden weer veel beter dan de Tandbergs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 19-09 17:14
kingmace schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 07:27:
[...]

[afbeelding]
Heb sinds een week z'n kleine broertje hier, de SA-5300... Ik weet alleen nog niet waar ik hem ga laten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Hobbit13 schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 14:01:
[...]

Tot een paar jaar terug had ik Tandberg Studio Monitor speakers, top-of-the-line speakers uit eind 70'er jaren. De middentonen speakers waren sowieso van ITT en ik gok de woofer ook (was gelabeld 'Tandberg' maar leek totaal niet op de speaker drivers die Tandberg zelf maakte). Die speakers kosten nieuw meer dan 2000 gulden, en werden goed beoordeeld. Dus ITT had iig de kennis in huis om hele goede speakers te bouwen. Of ze die ook onder hun eigen naam verkochten weet ik niet, ben iig nooit iemand tegen gekomen die heel lyrisch was over een set ITT speakers.
B&O gebruikte soms ook luidsprekers van ITT-SEL. De luidsprekerunits zijn ook na het Nokiatijdperk nog een tijd gemaakt, geen idee hoe dat bedrijf heette maar het toont wel aan dat er markt voor was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:19
Het is hopelijk overbodig om te vermelden maar FOAM randen alert !. Als je voor een niet al te hoog bedrag de speaker kunt overnemen kunnen ze je aardig verassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Klopt, in B&O toestellen lagen die foamranden er vaak al uit. Dat was in de tijd dat het al niet meer loonde om een beeldbuistelevisie te gaan refoamen.

Overigens had een huisgenoot van me ITT boxen, en die waren inderdaad best goed. Uit dezelfde tijd dat ITT ook nog een reeks luxe stereoapparatuur op de markt bracht voordat ze op Japanse import overschakelden.

Zelf heb ik een oude Tandberg box (niet met ITT luidsprekers) uit een wat lagere serie van een versterker voorzien en gebruik hem als actieve computerbox.

[ Voor 58% gewijzigd door mae-t.net op 26-06-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roderiktweaker schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:10:
Het is hopelijk overbodig om te vermelden maar FOAM randen alert !. Als je voor een niet al te hoog bedrag de speaker kunt overnemen kunnen ze je aardig verassen.
Ja, heb ik pas gehad. Kon Sonobulls 21 overnemen voor €25 euro. De foamranden bleken helemaal verteerd te zijn. Ik heb ze zelf vervangen en nu klinken ze weer prima.

K weet alleen niet of dat voor elke speaker ook echt mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

kingmace schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 07:27:

[afbeelding]
En terecht! Zou zonde zijn als je dat niet had gedaan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Rev! schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:53:
Deze staat in mijn huiskamer, en ik gebruik hem af en toe(als ik in de tuin zit).
Komt nog heel behoorlijk geluid uit, in het midden zit een middenlaag speaker en aan de zijkanten zitten 2 elektrostaten., ik heb hem voor 2e gekocht bij een kringloop omdat hij niet zou werken, maar dat doet hij dus wel. Wel zou ik eigenlijk de buizen moeten vervangen alleen moet ik eerst uitzoeken hoe, het afstem oog licht nog wel een beetje op maar niet hoe het zou moeten.. Volgens het web komt hij uit 1956.

[afbeelding]
Mooi ding.

Ik zou daar eerst een de voedings elco's gaan vervangen.
Die drogen namelijk naar loop van tijd uit.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

zou je hiervoor http://tweakers.net/aanbod/ willen gebruiken? Thanks! :)

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 02-07-2014 09:08 ]

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 09:12

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Vandaag een NAD 6340 binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nrpavs.co.nz/archive_1_13/Sold_1_13_htm/Images/NAD_6340_lh_700x390_pixels.gif

(niet mijn foto)

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVins
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-10-2024
Wauw, mooi ding! :)

Misschien offtopic qua voorwerp, maar mogen oude (buizen) televisies hier ook? Die hebben immers vaak een mooie (OTL buizen) versterker aan boord :)

antihipsteralliance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

DeVins schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:35:

Misschien offtopic qua voorwerp, maar mogen oude (buizen) televisies hier ook? Die hebben immers vaak een mooie (OTL buizen) versterker aan boord :)
Als jij die voor je audio gebruikt zal het vast wel mogen ;)

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
DeVins schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:35:

Wat mij betreft zeker!

Voor Read nog een leuk weetje: Grundig rustte in de jaren '80 zijn Monolith televisiereeks vaak zo uit dat de televisie (met uitgeschakeld beeld) diende als hifi-versterker en stereo tweewegluidsprekerset voor de geluidsinstallatie. Dat viel nog helemaal niet tegen (vrij grote drukkamers voor de lage tonen). Een complete originele set heb ik nog nooit gezien (die zullen in Duitsland nog wel rondzwerven) maar ik heb 1 televisie jarenlang zo gebruikt en een ander later model in bezit die het ook ondersteunt. B&O deed dat trouwens ook, meen ik.

[ Voor 48% gewijzigd door mae-t.net op 03-07-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Gisteren op een rommelmarkt deze gevonden voor € 7,50 :) . De Techniscs SU-3000 versterker uit 1973. Optisch en technischs in zeer goede staat. Ik weet nog niet of het een blijvertje wordt maar ik vind het een leuk versterkertje.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gkmqMpt4/1.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door kingmace op 10-03-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• provinciaaltje1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 08:00
Mooi ding! Heb je nou niet de neiging om gelijk te zoeken naar de bijpassende tuner, cassettedeck, pick up enzo? dat heb ik nou altijd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Gisteren een nieuwe voorversterker opgehaald, een Accuphase C-222 :D

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10492329_671946752885758_2258226381495402962_n.jpg

En nu genieten hoor, wat klinkt dat ding mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vintage muziek ook.. Supertramp :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

RaZ schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:33:
Vintage muziek ook.. Supertramp :P
Klopt, Crime of the Century is toch een van m'n favoriete albums ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
mentalmadnizz schreef op zondag 13 juli 2014 @ 19:29:
Gisteren een nieuwe voorversterker opgehaald, een Accuphase C-222 :D

[afbeelding]

En nu genieten hoor, wat klinkt dat ding mooi!
Nice :)

Ik heb er het lef niet voor om zo veel uit te geven aan zo'n oud ding. Destijds de absolute top, dus vandaag de dag nog steeds erg goed.

De geintegreede Accuphase uit die tijd hebben altijd last van slechte contacten in de schakelaars. Zijn die technisch betrouwbaarder in deze pre-amp?

Ben zelf een beetje aan het kijken naar iets als een E405, klinkt denk ik minder, maar heeft wel afstandsbediening, en is ook goedkoper dan deze preamp met een gelijkwaardige poweramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Hobbit13 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 22:42:
[...]

Nice :)

Ik heb er het lef niet voor om zo veel uit te geven aan zo'n oud ding. Destijds de absolute top, dus vandaag de dag nog steeds erg goed.

De geintegreede Accuphase uit die tijd hebben altijd last van slechte contacten in de schakelaars. Zijn die technisch betrouwbaarder in deze pre-amp?

Ben zelf een beetje aan het kijken naar iets als een E405, klinkt denk ik minder, maar heeft wel afstandsbediening, en is ook goedkoper dan deze preamp met een gelijkwaardige poweramp.
Hij heeft een tijdje stilgestaan, dus in het begin had ik wel last van een paar niet-willende-relaitjes en een enkele moeizame schakelaar, maar nu dat ding even gebruikt is is dat verleden tijd en speelt 'ie de sterren van de hemel :)

Afstandsbediening heeft deze inderdaad niet, maar dat vind ik niet zo erg, je koopt geen apparaat van nieuw duizenden guldens om hem vervolgens met een rubberen matje in een stuk plastic te bedienen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:45
Ziet er prachtig uit! daar kom ik binnenkort graag eens naar luisteren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 09:12

SannrHerr

Furor Teutonicus!

SannrHerr schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 22:33:
Vandaag een NAD 6340 binnen gekregen:

[afbeelding]

(niet mijn foto)
Nou, gelijk deze weer van zijn plek gehaald. Heb van een collega een NAD 613 gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/Images/NAD_613_rt_700x357_pixels.gif

(wederom geen eigen foto :p )

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

mentalmadnizz @ 23:05:
[...]

Afstandsbediening heeft deze inderdaad niet, maar dat vind ik niet zo erg, je koopt geen apparaat van nieuw duizenden guldens om hem vervolgens met een rubberen matje in een stuk plastic te bedienen he ;)
Daar sluit ik mij volledig bij aan en wat een apparaat, Japan op z'n best! _/-\o_

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Hallo,

Ik speel sinds kort ook muziek op wat vintage apparatuur. Plaatjes op een Dual 701 en versterkt via een Pioneer SX-650. Wat een genot om naar te luisteren via een setje jamo 608s. Vooral de Pioneer is een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van mijn Onkyo SR-508, maar ook de Dual is een hele fijne platenspeler.

Nu heb ik echter met mijn Pioneer waarschijnlijk last van vuile of deels kapotte relays. Een willekeurig kanaal van de speakers ruist soms op laag volume, tenzij ik het volume eenmalig wat verder open draai dan is het weg. Nu is er een handleiding te vinden op internet met een schema overzicht van onderdelen etc van de versterker. Nu is mijn vraag: is dit zelf op te lossen door een leek? Of kan het zichzelf oplossen zoals hierboven beschreven? Ik heb hem onlangs gekocht en hij heeft een paar jaar stil gestaan. Ik heb wel zelf handmatig the control stud/steuerpimpel op m'n Dual vervangen, dus heb niet helemaal twee linker handen. Bedankt voor tips en of opmerkingen. Plaatjes geschoten met een aardappel.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/4q0kdj.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2dm6xd1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/24p04u0.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door PeterC86 op 20-07-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Vorige week mijn rommelmarkt vondst, de Technics SU-3000, onder handen genomen. Alle elco's vervangen, schakelaars en potmeters gereinigd. DC-offset en bias opnieuw afgesteld en behuizing en front gereinigd. Speelt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gkmqMpt4/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Wb8mCyQV/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SxKLhrhM/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9XGYt0br/5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4ybvJ2yz/7.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wMdcYYqq/8.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door kingmace op 10-03-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.magicforums.nl/pi_uploads/Marantz%204300/Marantz%204300%20thumb.jpg

Marantz 4300 gereviseerd door "Hal9000", aangeschaft in 2008 voor €385. Ik ben een paar keer terug geweest als er wat mis was, maar hij speelt toch nog steeds leuk. Bij mijn weten is alles werkend.

Ik moet echt een keer speakers er bij zoeken die hem eer aan doen (niet per se Vintage), nu hangen er namelijk een paar oude acoustical - holland A30 speakers aan waar ik verder niks over kan vinden en die vermoed ik dus weinig bijzonder zijn. Iemand een idee waar ik daarvoor het best advies in zou kunnen winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgbox.com/qwBEc649.jpg
Bijzonder: een Micro Seiki MX-1 electrostaat, €8,50 bij de tweedehandswinkel. Er zat bijna geen geluid in, omdat - hét probleem met deze dingen - de membranen vergaan waren. Hier foto's van het binnenwerk http://imgbox.com/WJepKHmB en hier mijn incomplete schema http://imgbox.com/GDlpyOL4

Je sluit hem dus aan op je speakeruitgang(!), die met S is doorgeschakeld naar de speakers. Schakel je om naar de koptelefoon, dan start de multivibrator die de trafo PT aanstuurt, waarna je een hoogspanning krijgt die op de middenaansluitingen(?) van de audiotrafo's staat. Halverwege het snoer zit een das-clip. Als iemand weet hoe de signalen precies naar de koptelefoon lopen: graag! De aarde van de DIN-plug lijkt niet verbonden. Stax gebruikt een vijfde draad. Rechterschelp heeft wit en donkerblauw als signaal, lichtgroen in het midden, en lichtblauw aan de weerstanden.

Ik ben dus op zoek naar membraanfolie (1micrometer BoPET) en aan het experimenteren met cellofaan of boterhamzakjes... Hoe dik is cellofaan? Als ik het 48 keer dubbelvouw meet ik 0,41mm, dus 8 micrometer per laag? En waarom blijft geen enkele lijm zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:04
http://www.twinstaticaudio.nl/ eventueel contacteren - ik vermoed dat zij wel de juiste dingen hebben. Pas wel wat op als je zo'n dingen restaureert.

En voor 8,5 euro een electrostatische hoofdtelefoon... als je die gerepareerd krijgt ga je moeite hebben de klankkwaliteit te evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik heb een Stax SR-X mk III met enorm kanaalverschil.. Eens kijken of die ook te repareren is.

Heb trouwens ook een Akai electrostatische koptelefoon met issues, daar maakt het niet uit of de energizer wel of niet in het stopcontact zit, hij klinkt gewoon niet goed.

Die Stax klinkt verder wel echt waanzinnig. Niet te vergelijken met een normale dynamische hoofdtelefoon.

Ik heb wel eens iets gelezen over het repareren van elektrostaten met van dat folie waar ze ook heliumbalonnen van maken. Ik heb vergelijkbaar spul hier (in de vorm van een stuk inpakfolie) en als ik daar mijn capaciteitsmeter op zet meet ik inderdaad een capaciteit. Iemand er meer ervaring mee misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:53:
[afbeelding]
Bijzonder: een Micro Seiki MX-1 electrostaat, €8,50 bij de tweedehandswinkel. Er zat bijna geen geluid in, omdat - hét probleem met deze dingen - de membranen vergaan waren. Hier foto's van het binnenwerk http://imgbox.com/WJepKHmB en hier mijn incomplete schema http://imgbox.com/GDlpyOL4

Je sluit hem dus aan op je speakeruitgang(!), die met S is doorgeschakeld naar de speakers. Schakel je om naar de koptelefoon, dan start de multivibrator die de trafo PT aanstuurt, waarna je een hoogspanning krijgt die op de middenaansluitingen(?) van de audiotrafo's staat. Halverwege het snoer zit een das-clip. Als iemand weet hoe de signalen precies naar de koptelefoon lopen: graag! De aarde van de DIN-plug lijkt niet verbonden. Stax gebruikt een vijfde draad. Rechterschelp heeft wit en donkerblauw als signaal, lichtgroen in het midden, en lichtblauw aan de weerstanden.

Ik ben dus op zoek naar membraanfolie (1micrometer BoPET) en aan het experimenteren met cellofaan of boterhamzakjes... Hoe dik is cellofaan? Als ik het 48 keer dubbelvouw meet ik 0,41mm, dus 8 micrometer per laag? En waarom blijft geen enkele lijm zitten?
Ik heb twee van die MX1's opgeknapt. In het blok waar de speaker aansluitingen zitten was niets mis. (accu was wel leeg) Natuurlijk wel met de folie in de koptelefoon zelf. Let erop dat je een echte electrostaat hebt, en geen Electret oid, dat was geloof ik de MX5, ziet er exact gelijk uit, maar is niet te repareren omdat ie speciale folie gebruikt.

Ik heb de folie gekregen van iemand uit Duitsland, lang geleden. Was volgens heb 0.9um, maar ik heb geen methode om dat na te meten. 8um is te veel voor een koptelefoon. Zou voor iets als 2um gaan.
Ik heb de metalen ringen goed schoongemaakt, ingesmeerd met lijm, op de folie gelegd, en toen een 30cl bierflesje als gewicht (past perfect :) ). Daarna de folie aan de buitenzijde afscheuren, en de met hete lucht de folie laten krimpen. Dit brengt de folie op spanning.

Vervolgens gelijkmatig iets als autowas op de folie smeren om de folie geschikt te maken voor een electrostaat.

Dan de ringen met folie terug stoppen in de koptelefoon en "klaar".

Het enige dat lastig is, is de efficientie matchen tussen links en rechts. De mate van spanning op de folie bepaald hoe hard het geluid wordt. Maar met een heteluchtkanon kan je niet beide folies exact gelijk verwarmen. Dat heeft me destijds iets van 3 pogingen gekost, en daarna hebben ze zeker een jaar of 5 probleemloos gewerkt. En ze klinken echt heel erg goed, ruim beter dan bv een Sennheiser HD650 aan een fatsoenlijke koptelefoonversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Is zoiets dan niet 'eenvoudig' zelf te maken? Dat circuit ziet er niet bijster spannend uit verder.

Daarmee bedoelende dus..die folie juist krijgen lijkt het meest ingewikkelde. Dus als je dat kan, kan je bij wijze van spreke ook from scratch zo'n koptelefoon bouwen, met een gewone donorkoptelefoon. Klinkt wel interessant.

Edit: Laat maar. Dat is echt precisiewerk waar je niet zomaar aan kunt beginnen.

[ Voor 64% gewijzigd door brama op 24-07-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbit13
brama schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:11:
Is zoiets dan niet 'eenvoudig' zelf te maken? Dat circuit ziet er niet bijster spannend uit verder.

Daarmee bedoelende dus..die folie juist krijgen lijkt het meest ingewikkelde. Dus als je dat kan, kan je bij wijze van spreke ook from scratch zo'n koptelefoon bouwen, met een gewone donorkoptelefoon. Klinkt wel interessant.

Edit: Laat maar. Dat is echt precisiewerk waar je niet zomaar aan kunt beginnen.
Het voedingsblok van de Micro Seiki MX1 steld idd niet zo veel voor, maar is ook niet zo maar na te maken omdat je de trafo's om van laag naar hoogspanning te komen niet hebt. Die trafos zijn vrij obscuur, en daardoor duur. Voor 50eu kan je een defecte Stax oid vinden, daarvoor red je de onderdelen niet.

Ik heb zelf wel eens gekeken naar een echte hoogvoltage versterker, zodat je geen trafo nodig hebt. Zou in theorie beter moeten kunnen klinken. Maar m'n Micro Seiki klonk sowieso al heel netjes, dus hoeveel winst zou er te halen zijn? Zo'n zelfbouw is vrij riskant als je niet weet wat je aan het doen bent, staat zo'n 1400V op de uitgang. Door het hoge voltage, zijn de onderdelen ook heel duur.

Heb op beurzen wel eens naar een grote Stax geluisterd, dat klonk echt geniaal. Maar de goedkopere (500eu) Stax klonken ongeveer het zelfde als m'n MX1. (weinig bass, wel strak, fantastisch midden, wat terughoudend in het hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:04
vraag is ook of je wil gaan knoeien met hoogspanning op je hoofd...

stax is referentie als je naar muziek luistert met veel middentonen. Klassiek zijn bassen het zwakke punt van electrostaten, vandaar ook dat veel van de boxen tegenwoordig een ingebouwde subwoofer hebben. Voor midrange en hoog kan je niet veel beter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Dit hoort eigenlijk niet in dit topic thuis). Er zijn genoeg mensen die zelf electrostatische koptelefoons 'from scratch' maken: google op DIY electrostatic headphones. Er zijn aanbieders op internet van ~1um folie. Bijv. http://turnertoys.com/Mylar-Film.html en http://www.freeflightsupplies.co.uk/lightweight.htm. Waarom kun je dit niet gewoon in Nederland kopen? @Hobbit13: je hebt niet toevallig folie over? ;)

Volgens mij werkt de Micro Seiki als volgt: het linker kanaal heeft de positieve hoogspanning, en via de twee 1M weerstanden wordt dat ook op het membraan van het rechter kanaal gezet. Het rechter kanaal heeft de negatieve hoogspanning en via de twee 1M weerstanden wordt dat ook op het membraan van het linker kanaal gezet. (Of vice versa). Dus de units hebben een tegengestelde polariteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik gebruik nog mijn wharfedale linton 3 XP.

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/dff9pnt5r/WP_20140728_004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/3xk43cwv3/WP_20140728_005.jpg

Helaas in sinds kort een van mijn woofers overleden. Ik ben erg tevreden over deze boxen dus ik ga ze proberen te repareren. Ik zocht voor reserve onderdelen op marktplaats en kwam langs dit: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Woofers uit een wharfedale super linton ook wel wharfedale w30d.
Ik heb wat forums gelezen over deze speakers en de experts waren er wel over te spreken.

Ik vroeg mij alleen af of je de woofers zo kon vervangen, zonder dat je de akoestiek veranderd waardoor de speakers niet luister baar worden. De buitenmaat is overigens goed.

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:19
Het zijn in ieder geval geen identieke woofers, wel ongeveer uit dezelfde tijd en met een overeenkomende magneet. Je kan ze op de gok proberen en kijken wat voorn geluid eruit komt. Denk niet dat het heel beroerd gaat klinken maar afwijkend van het origineel.

Je kan beter voor 50 a 100 euro een set nieuwe speakers halen, dat gaat zo-wie-zo een stuk beter klinken dan de 3 XP's. Als je de oude goedkoop kan repareren kan je dat altijd doen natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Roderiktweaker op 30-07-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasje11

klaasje11

''Weniger, aber Besser''

hallo allemaal!

ik heb de Sansui AU-101 even achterwege gelaten en laat de set Saba 35K's op m'n bureau nu verstekt worden door een TA2024 class D.
Wat een sound hebben die speakers toch! ik heb nu het album Out of This World van Europe opstaan en wat klinkt dat goed zeg!

iedereen die een setje West-Duitse Saba's tegen komt: DOEN! ;)

Nieuwkoop is duurkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• augustow
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:09
Op zolder gevonden , een oude Hifi versterker met boxen.

Lijkt een Philips ag9009 te zijn maar dan met houten kast.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/g.keijzer8/versterkervoor.gif

Achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/g.keijzer8/versterkerachter.gif

En de boxen:
Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/g.keijzer8/boxen.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02
supercoole shit, vergis je niet om de versterker of luidsprekers op een modernere versterker aan te sluiten. iets met hogere spanningen en impedanties, dan is alles stuk

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Wat zegt het stickertje achterop het chassis precies? AG9009 en nog een afwijkende fabrieksletter of uitvoeringsnummer? En staat er op de boxen iets? Het kan huisvlijt zijn, maar ook iets speciaals.

De derde buis van links lijkt trouwens stuk te zijn, witte getter wijst op lucht. Kan dus zijn dat er nog een defect in het apparaat zit.

Hoogohmige luidsprekers gaan niet stuk op een moderne versterker, maar veel geluid komt er niet uit.

Trouwens, ik vraag me af of je je hoogohmige versterker op zijn beurt wel direct opblaast met laagohmige boxen, ik denk niet onmiddelijk, maar veel geluid zal ook daar niet uitkomen. Inderdaad beter de boxen bij de versterker houden.

[ Voor 65% gewijzigd door mae-t.net op 20-08-2014 21:52 ]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik heb hier 2 Acoustic Research AR18's staan, oude dingetjes, subwoofers zijn wel vervangen. Het zijn fijne speakers, alleen ik ben op zoek naar covers, die zitten er namelijk niet meer op. Iemand een idee waar ik zoiets kan kopen/laten maken?

Afbeeldingslocatie: http://www.listeninn.com/products/Acoustic-Research-AR18-1355-B.jpg

Dit soort covers dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Thomas op 21-08-2014 11:58 ]

• Hobbit13
Thomasx4 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:56:
Ik heb hier 2 Acoustic Research AR18's staan, oude dingetjes, subwoofers zijn wel vervangen. Het zijn fijne speakers, alleen ik ben op zoek naar covers, die zitten er namelijk niet meer op. Iemand een idee waar ik zoiets kan kopen/laten maken?
Dat soort schuimcovers verpulveren na een jaar of 10, dus ze zijn er nooit meer bij.

Winkels zoals Conrad verkopen luidsprekerdoek. En zelf kan je vrij makkelijk een stuk MDF op maat zagen en daar gaten in maken van het juiste formaat. Of je maakt een lijstje van latjes, maar dat is net wat lastiger om perfect vierkant te krijgen. Conrad heeft ook luidspekerfront plugs, of je gebruikt stukjes klitteband.

De originele schuimlaag dempte de hoge tonen trouwens meer dan een luidspekerdoek.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Zelf maken is inderdaad de beste optie lijkt me. Heb professionele machines om hout mee te bewerken/snijden/frezen tot m'n beschikking dus een perfecte lijst maken (uitsnijden uit een grotere plank) is niet zo'n probleem. Thanks in ieder geval :).

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
Vandaag bij kringloop voor een tientje deze gescoord:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gkLZTlVl.jpg

De welbekende Sony TA-1010.
Werkt prima, zelfs het power ledje :)

Verder heb ik deze bij m'n pc staan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5pCqxhhl.jpg

Tijdje terug gekocht voor 1,50 bij de rommelwinkel bij mij in de straat, de radio werkte nog maar de klok liep niet meer. Het synchroonmotortje zat vast, beetje schoonmaken en smeren en loopt weer prima. Er mist helaas een knopje en het front is niet meer helemaal gaaf, maar toch is ie leuk als klok.

Verder heb ik in de woonkamer mijn trouwe NAD 7225pe receiver, NAD 5240 cd speler (beide inmiddels ook wel een beetje vintage) een Akai AP-001C platenspelertje en een paar Celestion Ditton 130 speakers (http://www.gramophone.co....-110-and-130-loudspeakers)

[ Voor 6% gewijzigd door cmndr_adama op 21-08-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Deze net gewonnen op ebay, ghettoblaster met de classic 80's look \o/

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/DD0em3c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Geinig ding, alleen hij is denk ik wat te klein voor een "echte" ghettoblaster :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ja, het ging mij ook meer om de looks en de bouwkwaliteit. De grotere broertjes zijn namelijk gelijk behoorlijk aan de prijs, en zo fanatiek ben ik dan ook weer niet. Al zou ik er best een willen natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door brama op 23-08-2014 04:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 08:18

SeatRider

Hips don't lie

cmndr_adama schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:27:
Vandaag bij kringloop voor een tientje deze gescoord:
[afbeelding]
Hee lachen, alsof ik naar mijn eigen setup zit te kijken, heb hier ook een monitor op een versterker staan, en een (tegenwoordig oude) dell knoppenplank ervoor. Vind ik trouwens nog steeds 1 van de mooiste toetsenborden om te zien. Lekker compact.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Rausettich
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 14:59
Hallo allemaal,

Onderstaande vraag ook al in het 'korte vragen topic' gesteld, maar ik werd doorgewezen naar hier. Het probleem is als volgt:

Ik heb zojuist een mooie Nikko TRM-600 versterker aangesloten. Nu is echter het probleem dat ik, wanneer ik het volume op 0 zet, nog steeds geluid hoor. Eén kanaal is ook iets harder als de andere bij volume 0. Bij hoger volume geen problemen. Wat kan hier het probleem zijn? Het gaat om zo'n soort versterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.stef.free.fr/hifi/images/nikkoTRM600/NikkoTRM600.22.JPG

[ Voor 12% gewijzigd door Rausettich op 11-09-2014 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Android Wuppy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02-2021
Ten eerste: gaaf ding!
Ten tweede: zonder dat ik er veel verstand van heb kan ik je wel adviseren eens op audiokarma te kijken. Daar staat een stuk over de offset meten. Waarschijnlijk zit daar een verschil in.
Kijk dan alle condensatoren na en zie of er een duidelijk defect is. Verder alles doorsolderen (mn de transistors). Misschien lost dat het op.
Aangezien het geluid er ook is met volume uit denk ik niet dat de volumeknop de boosdoener is, maar de pots behanden met deoxit of Kontakt 60 kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rausettich
  • Laatst online: 01-09 14:59
Dank voor je antwoorden! Ik heb de vraag ook uitstaan bij audiokarma inderdaad. Ik zal eens beginnen met pots behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Aanvulling: deoxit en kontakt 60 zijn reinigingsmiddelen op basis van oliezuur. Werken goed maar zijn NIET bedoeld om in een schakelaar of potmeter achter te laten!

Spaarzaam gebruiken en na reinigen de spray en de losgekomen vervuiling wegspoelen met IPA of Kontakt WL, daarna eventueel smeren met bijvoorbeeld Kontakt 61. Deze procedure wordt ook gewoon aanbevolen door Kontakt Chemie maar is weinig bekend en het niet naleven ervan zorgt voor veel groen uitgeslagen 'restauratie'-leed onder liefhebbers.

Overigens zou ik in dit geval eerst simpelweg de onderdelen, solderingen en andere verbindingen rondom de potmeters nalopen. Een onderbroken verbinding aan de koude kant kan (afhankelijk van het schema) ook zulk soort klachten veroorzaken (al is het kanaal in de meeste gevallen dan gewoon altijd te hard).

[ Voor 31% gewijzigd door mae-t.net op 12-09-2014 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Mooie versterker, deze heb ik zelf ook gehad. Alleen niet echt makkelijk om te servicen. Veel kleine losse prints die met wirewraps aan elkaar zitten. Goed de tijd voor nemen! Het is een versterker van ruim 40 jaar oud dus het vervangen van de elco's is aan te bevelen. Gebruik voor het reinigen van de schakelaars en pots inderdaad de methode van mae-t-net anders doet kontakt 60 meer kwaad dan goed. Ik heb er overigens nooit een service manual voor kunnen vinden :(

• ihre
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 09:36
Na enkele jaren zoeken heb ik hem dan eindelijk thuis staan: de Sharp GF-777 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OJzQwoKl.jpg

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
ihre schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:34:
Na enkele jaren zoeken heb ik hem dan eindelijk thuis staan: de Sharp GF-777 8)
The mother of all gettoblasters, I presume. :)

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Eigenlijk best gaaf zo'n ding :o. Hoeveel betaal je voor zoiets, en is het ook mogelijk om er een mp3 speler/telefoon op aan te sluiten (neem aan dat je dan wel even moet knutselen)?

E: Oh, even op ebay gekeken, dat zijn dure beestjes :X.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomas op 13-09-2014 20:51 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:21

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat is een heel mooi staaltje jaren 80 8)
Klinkt dat nou ook nog ergens naar?

Hier stond een dode link.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Thomasx4 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:50:
Eigenlijk best gaaf zo'n ding :o. Hoeveel betaal je voor zoiets, en is het ook mogelijk om er een mp3 speler/telefoon op aan te sluiten (neem aan dat je dan wel even moet knutselen)?
Volgens mij zitten er aan de achterkant cinch ingangen dus een mp3 player of iets dergelijks moet aan te sluiten zijn.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• ihre
Morgen ga ik hem even goed schoonmaken, maar nog 1 fototje van z'n nieuwe plek:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HN8xm24l.jpg
jeronimo schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:47:
[...]

The mother of all gettoblasters, I presume. :)
Haha, in ieder geval God tier :+
Thomasx4 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:50:

E: Oh, even op ebay gekeken, dat zijn dure beestjes :X.
Read schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:58:
[...]

Volgens mij zitten er aan de achterkant cinch ingangen dus een mp3 player of iets dergelijks moet aan te sluiten zijn.
Deze Sharp heeft een line-in mogelijkheid, met 2 cinch stekkers inderdaad. De Crown heeft een 'external microphone' ingang (gewoon 3.5mm), waar een mp3 speler op aangesloten kan worden.

Qua prijs heb ik een "meevallertje" gehad :9
strandbal schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 20:52:
Dat is een heel mooi staaltje jaren 80 8)
Klinkt dat nou ook nog ergens naar?
De Sharp klinkt erg goed eigenlijk, ik kan hem alleen vergelijken met de Crown. Die laatste valt redelijk in het water vergeleken met de Sharp.

Er moet wel het e.e.a. aan gebeuren, waaronder: het gehele rechter kanaal valt af en toe weg, de riempjes van het cassette deck zijn ook uit '84 en moeten dus vervangen worden en ik zou hem gewoon even na laten willen kijken door iemand die verstand heeft van dergelijke technieken zich specialiseert in cassettedecks e.d.

Als iemand een adresje heeft in de buurt van Enschede, zou ik een DM erg kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ah, die sharp wil ik ook nog wel eens hebben! Helaas erg duur inderdaad. Het kost ca. $800, incl. verzendkosten, om er eentje uit China te importeren in acceptabele staat. In uitstekende staat nog veel meer.

Ik ben zelf bezig met het opknappen van ghettoblasters. Zo heb ik nu deze op m'n werkbank staan (niet mijn foto):

Afbeeldingslocatie: http://i567.photobucket.com/albums/ss119/ken-the-head/GF-8989.jpg

Ik heb helaas tot nu toe wel pech met die dingen. Allemaal lastig te traceren fouten. Zo heeft deze geen geluid in het linkerkanaal. Ik heb het weten te traceren tot het dolby-circuit waar links wegvalt, maar daar zit ik nu vast. Dat zijn wel momenten dat ik wat meer van electronische circuits zou willen weten dan mijn oude vwo-natuurkunde kennis.

[ Voor 32% gewijzigd door brama op 14-09-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ihre
Die 8989 is ook erg mooi, mocht ik ooit tegen een dergelijke aanlopen neem ik hem wel mee.

De service manual had je vast al wel, maar heb hem voor de zekerheid geupload:
https://www.dropbox.com/s...p%20GF-8989%20SM.pdf?dl=0

Mijn Sharp heeft een heel zacht rechterkanaal, soms bij radio en altijd bij line-in.

[YouTube: http://youtu.be/15RS3cpGKEU]

Repareer je de cassettedecks ook zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ja, de service manual had ik inderdaad al, maar toch bedankt. Ik repareer inderdaad zelf. Deze sharp zit erg makkelijk in elkaar qua reparatie. Cassettedeck lift je er met een paar schroefjes en stekkers zo uit, zodat je makkelijk bij de printplaten kan. Cassettedeck zelf heeft ook wat werk nodig, waarschijnlijk een paar nieuwe riempjes en vers rubber om een aandriefwieltje. Speelt wel nog, maar vooruit- en terugspoelen werkt niet meer vanwege het opgedroogde rubber.

Mijn kennis van electronische schakelingen is helaas niet zo groot, buiten wat basiskennis om. Ik heb wel veel apparatuur gerepareerd door lukweg wat condensatoren te vervangen in een gedeelte van het circuit waar ik de problemen verwachtte, en dat is het dan ook meestal. Sowieso loont het op deze leeftijd wel om condensatoren te vervangen.

Dit keer ben ik wat methodologischer te werk gegaan en heb ik een audio-probe gemaakt waarmee je het signaal door het circuit heen kan volgen. Daarmee ben ik nu gestuit op een dolby-circuit waar links geen output op een IC heeft en rechts wel. IC al omgewisseld, helaas zonder verschil. Lijkt dus in de aansturing te zitten, er zit nog vanalles aan die IC's vastgeknoopt. Dus nog even verder puzzelen.

Iets soortgelijks zou je bij jouw blaster ook moeten doen. Met wat rederen kun je vaak al bepalen waar in het circuit het ergens mis zou moeten gaan. Een goede test is bijv. radio of line-in opnemen van cassette, en dan afspelen op een ander deck. Is rechts daar ook zacht? Dan zit de fout ergens in de voorversterker. Is rechts daar gewoon normaal? Dan zit het in het eindversterkercircuit. Een wat professionelere hobbyist zou zoiets relatief makkelijk moeten kunnen vinden, dus hopelijk vind je er daar eentje!

• brama
  • Niet online
Het geluid van het linkerkanaal heb ik gerepareerd. Een pootje van een spoel die gekoppeld zat aan het dolby-ic leek wel vastgesoldeerd, maar het soldeereilandje eronder bleek losgescheurd te zijn. Pff, dat was een lange speurtocht, maar nu blaast 'ie weer mooi in stereo :)

• ihre
Nice, daar zal de eigenaar ongetwijfeld erg blij mee zijn.

Ik heb een zaak in de buurt gevonden die mijn Sharp wil repareren, ik denk dat ik de radio dit weekend daar af ga leveren.

Zelf heb ik ook nog een paar brakke radio's staan, ik denk dat ik er 1 ga gebruiken als test/leer object, om het reviseren ook een beetje in de vingers te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

ihre schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:30:
Mijn Sharp heeft een heel zacht rechterkanaal, soms bij radio en altijd bij line-in.
Het lijkt er in de video op dat het kanaal helemaal niet zacht is, maar gewoon niets doet. Wat je hoort op hoog volume is gewoon de cross-talk (overspraak) van het rechterkanaal op het linkerkanaal. Waarschijnlijk komt dit geluid ook gewoon uit het linkerkanaal.

Leg je oor maar eens voor de speakers om er zeker van te zijn dat het zachte geluid ook echt uit de rechterspeakers komt.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha!

Ik heb voor mijn afstuderen een Rotel RA - 612 laten reviseren:

http://www.hifiengine.com/manual_library/rotel/ra-612.shtml

In de eerste plaats omdat ik het echt een mooi ding vind en in de tweede plaats omdat ik hem ergens bij mijn overleden opa op zolder heb gevonden. Ik geloof dat ie uit het jaar 1978 komt. Kortstondige research op internet heeft me geleerd dat Rotel over het algemeen hoogwaardige versterkers produceert en zeer betrouwbaar is. Ik heb zelfs de oude handleiding kunnen vinden!

Nu zit ik echter in dubio. Het reviseren heeft me 100 euro gekost; dit heb ik er zeker voor over gehad. Nu zit ik alleen te kijken naar speakers en heb ik een aantal opties.

Zelf wil ik een setje Klipsch, Polk, Paradigm of Energy bookshels speakers koppen (voor een setje maximaal 400,- euro uitgeven). Een andere mogelijkheid is voor een prikkie de oude speakers van een kennis over te nemen (Jamo 68 uit 1999 - http://www.cinenow.co.uk/products/2362-jamo-68).

Zelf wil ik echter 'betere' speakers dan de Jamo, maar ik heb geen idee of het met de kwaliteit van de Rotel versterker uberhaupt nuttig is om te investeren in duurdere speakers?

Benieuwd of iemand hier iets nuttigs over kan zeggen.

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Vandaag besloten om een oude Luxman versterker van mijn vader te reparen.
Het betreft een Luxman l-215.
Op papier ziet de versterker er erg goed uit.
Heb de kap er even vanaf geschroefd en geanalyseerd wat waarschijnlijk het probleem zou zijn.
Ik had op een filmpje gezien dat er een lampje moest gaan branden boven de volume knop maar als ik hem aanzette was dat niet het geval. Ik heb dus even rond de spannings omzetter gemeten en op dit stuk is er (uiteraard) nog wel spanning. Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0T4cf4s.jpg.

Als ik echter probeer spanning te meten op de output krijg ik geen lezingen heb meerdere combinaties geprobeert:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/smb4fNq.jpg

Als ik mijn spannings meter op die punten zou zetten zou het als het goed is toch een spanning moeten aangeven? Zo ja betekent het dan dat de power transistor kappot is?
Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen. Ik heb niet veel ervaring met dit soort dingen dus misschien kunnen jullie nog een andere conclusie trekken, die hoor ik graag.

Voor de rest zag ik nog wat opvallends op de printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4XL3mOA.jpg

Deze ziet er doorgebrand uit maar dat kan toch niet de oorzaak van het hele probleem zijn?

Voor de rest nog wat plaatjes van deze mooie versterker:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PP1BrlB.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wbYAc3J.jpg

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:26

MsD

Zo, even een hele kleine teaser, ik heb natuurlijk helemaal geen tijd om hier echt mee bezig te zijn, maar KIJK !
Afbeeldingslocatie: http://masma.net/Tweakers/amp/dynaco-small.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://masma.net/Tweakers/amp/bw-small.jpg

Dat is een echte dikke 2x400 watt American Muscle Dynaco. Oud, stoffig, en de knopjes op de PAT-5 en 410 moeten even schoongemaakt worden, even een kleine check, dikke uitzuigbeurt, afstofbeurt, smeerbeurt, poetsbeurt, en dan !!! Knallen door de B&W Matrix 3 series 2.

Ik weet toevallig dat die erg gelukkig worden van heel veel watten, ook al doen ze het uiterst fijn met heel weinig (10 W buizen, jummie !!) Maar ze hebben ooit samen gewerkt, en dat was erg fijn.

Nu zal dat in mijn kleine hokje niet helemaal goed gaan, maar enige overdaad is wel aan mij besteed hoor !

Ik maak hier een lange termijn klus van, heb nu een simpele panasonic of philips receiver erop staan, maar dat is dus 'tijdelijk' Een phono in is wel erg fijn, de Thorens staat nog klaar.

Wat eigenlijk wel shocking is, is dat ik deze set een 25 (?) jaar geleden heb gehoord, en toen nog wat betere oortjes had dan nu. Ik hoor beduidend minder nuances, mijn stereo beeld is iets opgeschoven (als in, 80/20 (...) Stom hoor. Gelukkig kan dit zooitje hard genoeg om die kleine overkomelijkheden teniet te doen :+

Die Dynaco heeft ooit nog een dikke PA gedraaid toen de versterkers aldaar stuk waren. En de band heeft niet geklaagd dat het te zacht stond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
MsD schreef op maandag 22 september 2014 @ 21:58:
Zo, even een hele kleine teaser, ik heb natuurlijk helemaal geen tijd om hier echt mee bezig te zijn, maar KIJK !
[afbeelding]
en
[afbeelding]

Dat is een echte dikke 2x400 watt American Muscle Dynaco. Oud, stoffig, en de knopjes op de PAT-5 en 410 moeten even schoongemaakt worden, even een kleine check, dikke uitzuigbeurt, afstofbeurt, smeerbeurt, poetsbeurt, en dan !!! Knallen door de B&W Matrix 3 series 2.

Ik weet toevallig dat die erg gelukkig worden van heel veel watten, ook al doen ze het uiterst fijn met heel weinig (10 W buizen, jummie !!) Maar ze hebben ooit samen gewerkt, en dat was erg fijn.

Nu zal dat in mijn kleine hokje niet helemaal goed gaan, maar enige overdaad is wel aan mij besteed hoor !

Ik maak hier een lange termijn klus van, heb nu een simpele panasonic of philips receiver erop staan, maar dat is dus 'tijdelijk' Een phono in is wel erg fijn, de Thorens staat nog klaar.

Wat eigenlijk wel shocking is, is dat ik deze set een 25 (?) jaar geleden heb gehoord, en toen nog wat betere oortjes had dan nu. Ik hoor beduidend minder nuances, mijn stereo beeld is iets opgeschoven (als in, 80/20 (...) Stom hoor. Gelukkig kan dit zooitje hard genoeg om die kleine overkomelijkheden teniet te doen :+

Die Dynaco heeft ooit nog een dikke PA gedraaid toen de versterkers aldaar stuk waren. En de band heeft niet geklaagd dat het te zacht stond...
Tip: als je de overstap naar de zwaardere (!) versterker maakt, probeer het eerst heel rustig aan. Oude speakers + veel vermogen heeft nog wel eens de neiging om door te fikken (ervaringsdeskundige helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

MaXxXx schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:17:
Vandaag besloten om een oude Luxman versterker van mijn vader te reparen.
Het betreft een Luxman l-215.
Op papier ziet de versterker er erg goed uit.
Heb de kap er even vanaf geschroefd en geanalyseerd wat waarschijnlijk het probleem zou zijn.
Ik had op een filmpje gezien dat er een lampje moest gaan branden boven de volume knop maar als ik hem aanzette was dat niet het geval. Ik heb dus even rond de spannings omzetter gemeten en op dit stuk is er (uiteraard) nog wel spanning. [afbeelding].
Je afbeeldingen werken niet, maar wat is precies het probleem? Dat het lampje stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
nee de hele versterker is kappot je kan volgens mij de afbeeldingen in je browser balk slepen maar ik zal ze even proberen te fixen.
De versterker gaat dus helemaal niet aan daarom leek het mij dat het probleem rond dat punt lag.

Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Max, hier is de service manual: http://www.vintageshifi.c...-L-215-Service-Manual.pdf

Voltages staan erbij, dus je kunt zo mooi traceren vanaf waar het misgaat. Als er helemaal geen spanning te vinden is, ook niet op de ingang van de trafo, doet je aan-uit schakelaar het dan uberhaupt wel?

Alle zekeringen zien er op je foto's iig heel uit. Die zwartgeblakerde printplaat hoeft niet te betekenen dat de diode die erboven zit doorgefikt is, die worden vaak gewoon heet, en dat verkleurt de printplaat.

Eigenlijk moet je zo'n oude versterker wel even doorsolderen op de plekken waar die warm wordt (zie je dus aan de verkleuring) en waar zware componenten zitten. En er zullen vast ook wel opgedroogde condensatoren te vinden zijn die je wil vervangen na zoveel jaar niets doen.

Succes!

[ Voor 41% gewijzigd door brama op 23-09-2014 19:52 ]

• SemperEgo
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik ga hier als complete leek ook eens een post plaatsen :p.

Mijn vader had ergens midden jaren 70 een receiver en speakers gekocht die we nog steeds hebben. Het gaat hier over een Kenwood KR-7400 receiver en Sansui SP-2700A speakers (vrij groot). (Links ter illustratie en info, niet de toestellen die hier staan)

De Speakers staan inmiddels op zolder omdat ze veel plaats innamen en zijn vervangen door kleinere bookshelfs (denk Jamo A340's). Ze hebben altijd gewerkt en voor zover ik weet werken ze nog altijd, en ik wil ze wel terug in gebruik nemen van zodra ik kan.

1. In hoeverre kunnen deze speakers nog mee (als er niets mis met ze is) met wat er tegenwoordig op de markt is? Of anders gezegd, hoeveel zou ik tegenwoordig moeten uitgeven om gelijkaardige performantie te krijgen?

2. Als ik er een nieuwe receiver voor zou moeten kopen, waar moet ik dan op letten? Kan ik dan best gaan voor een vintage model omdat die beter samengaan, of werken ze ook prima met modernere receivers?

3. Hoe weet ik of ze nog optimaal werken of niet? Ik ben geen grote audiofiel dus ik hoor niet altijd of er iets mis mee is. Ik heb bijvoorbeeld al gelezen dat recappen van de verdeler (of hoe noemt het) veel verschil kan maken. Hoe weet ik of dat nodig zou zijn?

De receiver werkt nog, en wordt momenteel nog steeds gebruikt. Er is wel iets mis mee jammer genoeg. De rechter channel geeft geen output meer. Ik ben niet 100% zeker omdat ik niet aan de aansuitingen kan (staat in kast en kan er niet aan zonder tv en al de rest er ook af te halen). Maar van wat ik al getest heb ben ik wel vrij zeker dat het een probleem in de receiver zelf zit, als ik de L en R output van de tv omwissel, blijft het probleem aan dezelfde kant van de receiver. Als ik er headphones insteek, is er hetzelfde probleem.

1. Enig idee of dit een veelvoorkomend probleem is en of ik er zelf iets aan kan doen? Of stappen die ik kan ondernemen om het probleem beter te bepalen?

2.Ik heb geen kennis van audioapparatuur of elektronica, maar met een schroevendraaier werken kan iedereen en een soldeermachine hebben we hier ook nog ergens liggen. Zo heb ik ook gelezen dat deoxen (of wat het ook is) van de schakelaars/knoppen veel problemen kan oplossen.

3. Als hij makkelijk terug naar perfect werkende staat te krijgen is, wat kan ik er dan van verwachten vergeleken met nieuwere apparatuur? Wat zijn de sterktes/beperkingen ervan in modern gebruik?

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik vind die oudere apparatuur er toch veel leuker uitzien.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

SemperEgo schreef op donderdag 25 september 2014 @ 16:18:
Ik ga hier als complete leek ook eens een post plaatsen :p.

Mijn vader had ergens midden jaren 70 een receiver en speakers gekocht die we nog steeds hebben. Het gaat hier over een Kenwood KR-7400 receiver en Sansui SP-2700A speakers (vrij groot). (Links ter illustratie en info, niet de toestellen die hier staan)

De Speakers staan inmiddels op zolder omdat ze veel plaats innamen en zijn vervangen door kleinere bookshelfs (denk Jamo A340's). Ze hebben altijd gewerkt en voor zover ik weet werken ze nog altijd, en ik wil ze wel terug in gebruik nemen van zodra ik kan.

1. In hoeverre kunnen deze speakers nog mee (als er niets mis met ze is) met wat er tegenwoordig op de markt is? Of anders gezegd, hoeveel zou ik tegenwoordig moeten uitgeven om gelijkaardige performantie te krijgen?

2. Als ik er een nieuwe receiver voor zou moeten kopen, waar moet ik dan op letten? Kan ik dan best gaan voor een vintage model omdat die beter samengaan, of werken ze ook prima met modernere receivers?

3. Hoe weet ik of ze nog optimaal werken of niet? Ik ben geen grote audiofiel dus ik hoor niet altijd of er iets mis mee is. Ik heb bijvoorbeeld al gelezen dat recappen van de verdeler (of hoe noemt het) veel verschil kan maken. Hoe weet ik of dat nodig zou zijn?

De receiver werkt nog, en wordt momenteel nog steeds gebruikt. Er is wel iets mis mee jammer genoeg. De rechter channel geeft geen output meer. Ik ben niet 100% zeker omdat ik niet aan de aansuitingen kan (staat in kast en kan er niet aan zonder tv en al de rest er ook af te halen). Maar van wat ik al getest heb ben ik wel vrij zeker dat het een probleem in de receiver zelf zit, als ik de L en R output van de tv omwissel, blijft het probleem aan dezelfde kant van de receiver. Als ik er headphones insteek, is er hetzelfde probleem.

1. Enig idee of dit een veelvoorkomend probleem is en of ik er zelf iets aan kan doen? Of stappen die ik kan ondernemen om het probleem beter te bepalen?

2.Ik heb geen kennis van audioapparatuur of elektronica, maar met een schroevendraaier werken kan iedereen en een soldeermachine hebben we hier ook nog ergens liggen. Zo heb ik ook gelezen dat deoxen (of wat het ook is) van de schakelaars/knoppen veel problemen kan oplossen.

3. Als hij makkelijk terug naar perfect werkende staat te krijgen is, wat kan ik er dan van verwachten vergeleken met nieuwere apparatuur? Wat zijn de sterktes/beperkingen ervan in modern gebruik?

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik hoop dat jullie kunnen helpen want ik vind die oudere apparatuur er toch veel leuker uitzien.
Mooie speakers en receiver. Ik zou die receiver na (laten) kijken. Met een multimeter kun je al een eind komen.

Nieuwe receiver kan ook: let er op dat je een beetje een kwaliteitsmerk koopt en dat de receiver redelijk wat vermogen heeft, zeg minimaal 40 Watt per kanaal continu , met weinig vervorming (<0.5%). Die Sansui luidsprekers hebben een 12" (30 cm) woofer, die lust wel wat vermogen. Nogmaals: ik zou eerst kijken of je die receiver kunt oplappen. Kost waarschijnlijk minder en je hebt een veel leuker en orgineler eindresultaat.

Er zijn geen beperkingen in het huidige gebruik, al zou ik nooit voluit gaan met dit soort spullen, maar dat hoeft ook niet omdat de versterker toch voldoende vermogen heeft, i.c.m. waarschijnlijk voldoende rendement van de speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 25-09-2014 16:41 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

• Bose 305
  • Laatst online: 21-12-2021
Ik gebruik al een tijdje canton karat 940 speakers (begin jaren 90) met een canton plus e sub (eveneens begin jaren 90) en heb er sinds gisteren een nad T770 receiver bij die het spulletje aanstuurd. Ik vond de speakers al goed klinken. Maar met deze versterker erbij was ik alsnog positief verrast. Met deze geluidskwaliteit kan ik wel leven als studentje. Foto's zijn niet van mijzelf.Afbeeldingslocatie: http://static.wixstatic.com/media/7de15e_e7b75653f2b81c3d0a3c8df76bc3d601.jpg_srz_1023_768_85_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srzAfbeeldingslocatie: http://bild3.qimage.de/canton-plus-e-foto-bild-83710633.jpgAfbeeldingslocatie: http://img821.imageshack.us/img821/4674/dsc05280k.jpgAfbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/2421/10069660dw5.jpg
Pagina: 1 ... 53 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6