hardware-lover schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 01:15:
De laser beweegt keurig op- en neer en probeert de disc uit te lezen, maar omdat deze niet draait valt er niet veel te lezen, resultaat "disc error". Ik ga eens kijken naar de motor zelf.
Ik denk niet zozeer aan versleten onderdelen, deze speler is maar weinig gebruikt maar is al flink wat jaren niet meer gebruikt. Het is net zoiets als de Twingo van mijn vrouw, 15 jaar oud, 80.000 km op de teller, maar wel wat kwaaltjes die leeftijd gebonden zijn, zoals af en toe lampjes die niet branden, teller tijdens het rijden naar nul maar even later weer vrolijk werkend. Slechter werkende contacten dus, dat is een nadeel van ouder worden. Maar dat is allemaal op te lossen

Het feit dat de laser op en neer beweegt wil niet zeggen dat de lasersturing correct functioneert. Als de focus verlopen is, of de gain ingezakt, dan detecteert hij niets, terwijl hij toch op en neer gaat.
De volgorde is normaliter: Bij sluiten lade beweegt de laser zich in zijn uitgangspositie (binnenste spoor disc, dicht bij spindle-as) -> Laser detecteert of er een disc geplaatst is (de gehele laseraansturing wordt gebruikt, Dus ook de focus door het op en neer bewegen van de laser). ->(Bij detectie van cd) start de spindle-motor en wordt gewacht op het juiste toerental -> de disc wordt echt gelezen (track-info e.d.) -> disc wordt stilgezet en er wordt gewacht op user-info (sommige spelers laten de disc op idle speed rondraaien, wachtende op user-input)
Omdat de speler wel ouderdom vertoond, maar geen gebruiksslijtage zou ik gokken op de condensatoren. Die zijn zo ver verlopen (bij geen gebruik slijten ze relatief snel) dat het 'regel' circuit ontregeld is. Slechte contacten kan ik mij nauwelijks voorstellen. Je zou hooguit even de spindlemotor een zetje kunnen geven om er zeker van te zijn dat deze niet vast staat, dat wil heel af en toe ook nog wel eens gebeuren.
De melding disc-error kan heel veel oorzaken hebben. Het niet detecteren van de disc geeft disc-error. Maar als de laser de cd wel detecteert, maar de spindlemotor de cd niet kan laten draaien krijg je ook een disc-error. Een zwaar bekraste cd kan ook een disc-error geven.
Succes met het foutzoeken iig.
[
Voor 23% gewijzigd door
Killer op 23-08-2013 09:19
]