Ben ook al een aantal JAREN met "oude" audio bezig.
Aangezien ik als beroep elektrotechnisch ingenieur ben ligt dit aardig voor de hand. Ben begonnen met een buizen radio's. Hiervan heb ik er nog 4 (echt oude) buis radio's over. Allen werkend. De oudste uit 1958, de jongste uit 1963. Foto op aanvraag.
Verder in de loop der jaren nog tegen andere apparaten aangelopen. Voornamelijk uit vuilcontainers.......
Leuk is deze Philips 22HR832, een quadrofonische installatie (1973!!) met motionfeedback boxen.
Ben wel een paar weken bezig geweest om (bijna) alles werkend te krijgen. Alleen de VU meters zaten vast en waren niet werkend te krijgen of 2e hands te vinden. Set heeft nog een aantal jaren in mijn werkkamer dienst gedaan.
Motion feedback boxen:
Helaas heeft de set, wegens ruimte gebrek, plaats moeten maken.
Een andere mooie set is de Pioneer set welke ik s'morgens uit een kliko zag steken (inmiddels alweer zo'n 15 jaar geleden)
Bestaande uit:
Versterker: SA7300
Simpel, maar wat een goed geluid voor die tijd, 1976.
Afgezien van een paar krakende schakelaars was het ding helemaal gaaf.
Tuner: TX-5300
Ook nu weer simpel maar erg goed.

Heel mooi is de schaalverdeling. Dit is in het glas ge-etst en dan aan de zijkant belicht. Als ie uit staat is het gewoon donker, en als ie aangaat....
Cassettedeck: CT-F2121
Dit heeft me de meeste moeite gekost. Uiteraard waren alle snaren vergaan na 30+ jaar. Uiteindelijk via Ebay in America vervanging gevonden.
Na het vervangen bleken ook nog diverse schakelaars vuil waardoor hij om de haverklap stopte. Iemand had ook nog de "auto-stop" solonoid afgekoppeld.
Maar na een dag flink knutselen had ik weer een deck wat weer 100% werkte. Helaas wel een paar krasjes van de bovenliggende apparaten toen ie in de container zat....
Jaren later eens een (uiteraard kapotte) CD104 van Philips (1984) gekregen. Dit is een van de eerste CD-spelers met een volledig metalen (CDM1) loopwerk.
Ter zijde gelegd onder het mom "als ik ooit tijd heb"
Afgelopen weken aan het repareren gegaan. Dat ging niet van het leiden dakje.....
Als eerste heel de voeding opnieuw opgebouwd met nieuwe regulatoren en condensatoren. Daarna de hele servo print doorgeslodeerd en 6(!) verbroken contacten repareert.
Ondertussen deed de cd-speler nog steeds niets.... Toen de lade regelaar gerepareerd (dacht ik)... Bij aanzetten brandde die gelijk door, 4 transistors in rook op.
Pfff.... Uitgevonden dat de µcontroller defect was. Via via een 2e handse kunnen bemachtigen. Uiteindelijk na het vervangen van ± 50 onderdelen !
(niet allemaal kapot, ook uit voorzorg vervangen) beloond met een werkende CD-speler met een sublieme weergave!

De gewraakte controller.....

Als de lade van deze CD-speler dicht gaat klinkt het als of een kluisdeur in het slot valt.
Had nog een ander cassettedeck staan. Deze had ik in 1990 zelf gekocht. Veel gebruikt en na een jaar 15 waren de snaren op. Geen beweging meer in te krijgen.
Omdat het deck niet veel verkocht was waren de onderdelen dus ook niet te vinden. Inmiddels was AIWA ook failliet, dus dat hielp ook al niet echt. Ding toen in de hoek gezet (met pijn in mijn hard want MOOI geluid en erg aan de prijs)
Op marktplaats een vervanger gekocht. Gebruik toch nog wel wat tapes.
Wat scherts mijn verbazing als ik op Ebay aan het zoeken ben voor snaartjes voor mijn nog oudere tape deck...... Voor mijn Aiwa waren er ook nog snaartjes. Vlug besteld. Vandaag binnen gekregen.
Ja, hier zit nog wat in (ik ken kasten met alleen een front print, de rest is lucht)
Aangezien het een dubbeldeck is, dus 2 van deze leuke loopwerkjes.
Productie datum 24 november 1989
Kun je het snaartje zien zitten? Leuk werkje om te vervangen
En aan het eind van de dag weer genieten van muziek.
Wist je trouwens dat AIWA het wereld record quick autoreverse heeft? Als ik me goed herrinner, binnen 0.3 sec gewisseld van kant!
Nog een heerlijk dagje aan het prullen geweest. Voorlopig de laatste.
Had nog een BEOmaster 900k radio staan. Was van een goede vriend geweest, helaas veel te vroeg overleden.
Had nog wat TLC nodig want na 15 minuten spelen zakte hij weg en deed niets meer.
Als eerste maar eens een paar oude en lekke condensatoren vervangen.
Afstem condensator keurig netjes stofvrij ingepakt! Zo kan ie nog wel jaren mee.
Lekker duidelijke indeling
Was de "luxe" versie met stereo decoder. Zie de dubbele eind transistors op de achterkant.
Met japans signaal meter.
Radio van 1 meter
Alle lampjes vervangen.
Ook het houtwerk is nog keurig netjes.
Mooie radio met een heel mooi geluid. We kunnen er weer jaren tegen.
Hopelijk is het niet een lang berichtje geworden
Marc