Ik heb geen idee over de echte datum van oorsprong van mijn set, maar het is behoorlijk vintage denk ik.
(Ik schat eind jaren 70, maar in ieder geval ouder dan mij en ik ben gisteren 21 geworden, dus het is vintage

)

De S710 (L) van pioneer als speakers

zo ziet de rechterkant van m'n setup er uit
De headset is Realistic 'Pro' en gebruik ik erg weinig, waarschijnlijk ga ik die vervangen door AKG (ik gebruik af en toe een HSC-271 en dat ding past me echt perfect, gezien het een headset is en geen headphone heb ik er nog geen muziek door gehoord, maar stemmen klinken er erg goed door)
Als AKG me toch tegenvalt qua klank wordt het een Beyerdynamic (kan beide merken aan groothandelsprijs kopen

)

Het onderdeel waar ik meest nieuwsgierig naar was, een hoorngeladen (waarschijnlijk alu) ribbon tweeter.

en wat een voldoening, erg goede tweeter dit stukje plastic met alu !

De niet originele 12" woofer, vervangen door vorige eigenaar omdat de originele foamranden versleten waren
De eigenaar vertelde me dat de originele een 'veel' kleinere magneet hadden en een plaatstalen basket
Type en merk onbekend, google levert niets op

de amp achter de set, SA-510
60W @ 8Ohm volgens de specs, 40W @ 8Ohm volgens de metingen

Gelukkig is 40W meer dan voldoende, ik hoef niet bang te zijn voor clippende eindtrappen (dat is ook het enige nadeel wat ik totnutoe aan deze versterker ontdekt heb: geen relais over de uitgangen, mss bouw ik nog zo'n velleman set in)
De voeding bestaat uit een gewone transfo maar is volgens mij redelijk oversized, met bas heeft dit kleine ampje geen problemen!
meer foto's op picasaweb
Dit alles heeft me echt belachelijk weinig gekost, de versterker bv koste me een smeltzekering, het paar speakers 50 euro... hier in den westhoek zeggen ze 'da ne mens vo da geld nie kan sukkeln' zelfs in deze tijden van crisis.
Als m'n loon binnen is ga ik investeren in eerdergenoemde headphone en in een DAC (DIY)
Op langere termijn wil ik de speakers ombouwen of eigenlijk, de tweeters uithalen en in een eigen kast bouwen.
Ik heb hier een paar leuke 4"mids liggen van Barco (belgisch fabrikaat) die ik zou willen aanvullen met een paar 12" waarvan ik wel T&S parameters ken (en dan liefst retro alnico of nieuwerwets neodymium) en daarnaast 2 dipool subs op basis van gepensioneerde 18" RCF. (of de JBL's van m'n pa eisen

)
Het geheel zou ik dan actief willen aansturen met enkele amps met ringkerntrafo's die m'n pa gebouwd heeft (70's transistor dingen uit elektuur, lang voor gainclones bestonden)
En als dat allemaal klaar is wordt mijn toekomstige vrouw kwaad dat alles teveel plaats inneemt en dan bouw ik een paar discrete 2 weg TL's
(alhoewel, als m'n toekomstige vrouw dezelfde is als mijn huidige vriendin dan is dat allemaal geen probleem, ze is zelf een music-addict

)
Als afsluiter heb ik twee vragen:
1: iemand enige info over de SA-510 en S-710? ik hoor het graag!
2: stopt de drang naar upgrades ooit?
[
Voor 0% gewijzigd door
nuclear waste op 25-12-2008 02:28
. Reden: imagecheck vergeten ]