Anoniem: 278375 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:04:
Dit alles geeft een prachtig geluid in mijn woonkamer waar de acoustiek eigenlijk iets te veel "galmt", maar ik houd nu eenmaal niet van tapijt...
Ik wil de SA-8800 de komende jaren gaan voorzien van nieuwe condensatoren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een service manual.
Het galmen kun je evt. ook verminderen door b.v. een wandkleed of een groot schilderij 'strategisch' op te hangen, zelf moet ik niks van tapijt hebben, er zitten (voor mij iig) meer nadelen aan dan voordelen...
Voordelen:
Warm(er) aan de voetjes.
Het draagt (of kan) tot op zekere hoogte bij aan de akoestiek, maar dat is sterk afhankelijk van het soort tapijt, zo galmt het bij een buur(t)man als een idioot terwijl hij in de hele woonkamer tapijt heeft liggen.
Nadelen:
Mooie leefomgeving voor iig
huisstofmijt.
Mogelijk moeilijk verwijderbare vlekken.
Kleine onderdeeltjes die je makkelijker kwijt raakt.
Veel werk om het schoon te houden (flink stofzuigen als je huisdieren hebt die aardig wat haar kunnen verliezen).
Het vervangen van de condensatoren is niet zo moeilijk, mogelijk zul je iets andere waardes moeten gebruiken omdat de kans bestaat dat ze vreemde waardes hebben gebruikt die je tegenwoordig niet meer vind (dat is iig het geval bij de filters van m'n DM6, maar dat is iets makkelijker op te lossen), de spanning moet iig even hoog of hoger zijn en de capaciteit kun je iets verhogen voor het voedingsgedeelte (er moet niet teveel verschil in zitten omdat de trafo het anders niet meer trekt, met als gevolg een erg hete trafo of in het ergste geval een trafo die doorbrand), op andere punten kun je vaak zonder problemen condensatoren met een veel grotere capaciteit gebruiken.
Ook kan het vervangen van sommige condensatoren door betere condensatoren een behoorlijke invloed hebben op het geluid.
Als laatste moet je goed opletten wat de afstand tussen de pootjes is, en niet te vergeten de polariteit (maar dat wist je vast wel).
Ik denk dat je daar sowieso beter een apart draadje over kan beginnen zodat er meer mensen met meer kennis zullen reageren, natuurlijk kun je ook op een forum als ZBA (zelfbouwaudio) of diyAudio om advies vragen.
BTW: Vaak valt er ook wat winst te halen door de bedrading te vervangen, zo zit er in m'n AM-2950 ontzettend dun draad van de eindtrappen naar de LS aansluitingen.
Bij deze een foto van m'n DM1400's (de DM14 is de voorganger en het grote broertje van de veel geroemde DM12, de verschillen (DM14/DM1400) zijn de aansluitingen, banaan voor de DM1400, het binnenste vlak is bij de DM14 zwart geplastificeerd i.p.v. gefineerd, en de tweeters van de DM1400's hebben ribbels

(diffractie?)).
Deze DM1400's zijn de aanleiding geweest om de DM14's en DM6' te kopen en om weer een HT setje samen te stellen, ik kon ze namelijk kopen voor E30 (of was het E20

) omdat ze bij een kennis in de weg stonden in het toch al kleine schuurtje en 1 van de 2 afentoe uitviel (relais met last van metaalmoeheid bleek later), pogingen om 2 paar DM12's, voor surround speakers in een 6.0/7.0/7.1 setje, te kopen liepen uit op niks, tot ik een paar DM14's tegenkwam voor een redelijke prijs, en toen ik ook nog een paar DM6 kon kopen voor E150 omdat 1 van de speakers helemaal niks meer deed was de keus snel gemaakt....DM14/1400 als surround speakers en de DM6 als front, een sub heb ik niet echt meer nodig met de DM6 maar dat zien we wel als het allemaal een beetje af is.
De aankoop van de DM6 was wel een gok, maar ik heb goed gegokt omdat ik na een meeltje met de vorige eigenaar al een vermoeden had, op de terugweg heb ik het probleem wss al opgelost en bij thuiskomst was het alleen nog een kwestie van het goed zetten van de HF/LF/Contour schakelaars aangezien die helemaal dol gedraaid waren.
Jammer genoeg zaten de 'voeten' er niet bij, maar aan de andere kant is het geen ramp omdat ze sowieso beter tot hun recht komen met de nodige modificaties (zekeringen en HF/LF/Contour schakelaars eruit, stijvere kast, iets kleiner volume voor het laag en/of minder wol, fatsoenlijke bedrading, hard wired filter....etc).