Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 86 Laatste
Acties:
  • 1.076.754 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• odouma
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 26-10-2014
quote:
mae-t.net schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:49:
[...]

Ik heb deze speakers ook staan, maar nog geen ruimte om ze op te stellen. Net zoals de jouwe zijn ze ook zonder frontjes en met kleine deukjes. Ook begint het fineer hier en daar los te laten. Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik heb ze aangesloten, en er zit echt een fantastisch geluid in. Alleen moet je de bas niet te hoog draaien, dan word de klank wel heel erg donker. Ik zal ze toch als surround speakers gebruiken, dus veel bas heb ik hierbij niet nodig.
En m'n versterker (22AH306) moet even flink schoongemaakt worden de volumeknop wil nog niet helemaal meewerken, en de 'bron selectie' knop hapert ook een klein beetje, maar voor zover ik het kan beoordelen is dit alleen wat vuil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Den Uitvreter
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
mae-t.net schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:46:
[...]

Zeker, maar om het vanuit mijn positie uit te leggen: mijn wantrouwen is altijd gewekt als iemand zonder gedetailleerde motivatie roept dat het de moeite niet waard is, zoals de winkels waar jij bent geweest. Dat gebeurt met moderne apparatuur ook, waarbij vaak achteraf blijkt dat het nog wel meevalt. Nou verschillen wij natuurlijk ook in benaderingswijze omdat ik niet afhankelijk ben van reparateurs als er wat moet gebeuren, en het dus zelf per geval beoordeel. Jij moet afgaan op de blauwe ogen van de reparateur, dus logisch dat je je bij hem aansluit. Ik blijf er bij dat aan een apparaat van 250 euro nog best wel veel moet mankeren wil het niet de moeite waard zijn.
Ik vertel de trotse bezitter van die Sansui dat het met het model later nog niet zo eenvoudig bleek te zijn. Ik ga niet iets laten nakijken bij een tent die daar geen zin in heeft, ik zou ook graag een mannetje vinden die daar anders tegenaan kijkt, maar dat blijkt dus niet zo eenvoudig als de aangewezen winkel binnenlopen.
quote:
Overigens, hoe kom je erbij dat het in mijn belang zou zijn om te roepen dat het met jouw versterker wel mee zal vallen? Ik probeer slechts geheel belangeloos aan te geven dat er meer opties zijn.
Je zoekt een stelletje liefhebbers bij mekaar op, en dan ga je vragen of je hem bij het grof vuil moet zetten. Natuurlijk neigt het antwoord naar nee, het is immers een liefhebbersding. Iedereen hier is positief vooringenomen als het gaat om behoud van vintage apparatuur. Prima, maar als ik dan toevallig de andere kant van het verhaal heb leren kennen, dan geef ik dat even geheel belangeloos mee. Als hem dat doet besluiten om eerst even te bellen of ze dat soort dingen nog repareren ipv meteen langs te brengen en een negatieve reactie te krijgen dan is het al een nuttige replie geweest. Dan moet je niet doen alsof ik voorvechter ben van het vernietigen van vintage apparatuur of dat ik me maar wat laat wijsmaken door winkels, er zitten in mijn ervaring gewoon twee kanten aan het verhaal.

Ik was ook stomverbaasd dat ze de mijne niet wilden nakijken, omdat het internet in deze vooral wordt gebruikt voor uitingen van enthousiasme. Dus ik ga ook wel kijken of ik een adresje kan vinden wat hem helemaal kan reviseren. Maar ondertussen ga ik ook eens kijken naar een volledig gereviseerde Sansui van een generatie later, een au-719 of iets dergelijks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
quote:
Den Uitvreter schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 10:42:
[...]
Ik vertel de trotse bezitter van die Sansui dat het met het model later nog niet zo eenvoudig bleek te zijn. Ik ga niet iets laten nakijken bij een tent die daar geen zin in heeft, ik zou ook graag een mannetje vinden die daar anders tegenaan kijkt, maar dat blijkt dus niet zo eenvoudig als de aangewezen winkel binnenlopen.

[...]
Je zoekt een stelletje liefhebbers bij mekaar op, en dan ga je vragen of je hem bij het grof vuil moet zetten. Natuurlijk neigt het antwoord naar nee, het is immers een liefhebbersding. Iedereen hier is positief vooringenomen als het gaat om behoud van vintage apparatuur. Prima, maar als ik dan toevallig de andere kant van het verhaal heb leren kennen, dan geef ik dat even geheel belangeloos mee. Als hem dat doet besluiten om eerst even te bellen of ze dat soort dingen nog repareren ipv meteen langs te brengen en een negatieve reactie te krijgen dan is het al een nuttige replie geweest. Dan moet je niet doen alsof ik voorvechter ben van het vernietigen van vintage apparatuur of dat ik me maar wat laat wijsmaken door winkels, er zitten in mijn ervaring gewoon twee kanten aan het verhaal.

Ik was ook stomverbaasd dat ze de mijne niet wilden nakijken, omdat het internet in deze vooral wordt gebruikt voor uitingen van enthousiasme. Dus ik ga ook wel kijken of ik een adresje kan vinden wat hem helemaal kan reviseren. Maar ondertussen ga ik ook eens kijken naar een volledig gereviseerde Sansui van een generatie later, een au-719 of iets dergelijks.
Okay duidelijk verhaal van jouw kant en ik snap je beslissing nu prima en waardeer het als liefhebber ook zeer dat je nog verder zoekt naar een adresje, maar ik blijf er bij dat het hele gebeuren meer over die winkel zegt dan over die versterker. Wat betreft dat positief ingenomen: ik heb aan sommige apparaten ook een bloedhekel, terwijl ze ook wel gewoon goed te repareren zijn als je er wat ervaring mee hebt. Weer andere apparaten zijn gewoon echt k*t om te fixen maar hebben daar alsnog voldoende liefhebberswaarde voor. Ik beken trouwens dat ik me zelf bij het sporadische werk voor anderen (meestal moderne electronica) ook gewoon schuldig maak aan het soort uitspraken dat die winkels doen, er zijn gewoon apparaten die ik zelf niet zie zitten maar waar een ander vrolijk van gaat kijken als hij eraan mag werken. Ik heb wel eens gezegd 'koop maar een nieuwe' bij spul dat achteraf nog vrij simpel te repareren bleek te zijn.

• teunos93
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 24-11-2017

teunos93

discover discovery

-

teunos93 wijzigde deze reactie 06-07-2009 15:17 (99%)

Ook is het leuk dat JIJ mijn berichten leest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10-04 07:53
quote:
odouma schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:04:
Leuk om te zien dat er toch nog zoveel mensen zijn die vintage apparatuur meer weten te
waarderen dan die compacte rotzooi die er tegenwoordig word verkocht.

Even een overzicht van wat er bij mij in de woonkamer staat.

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Philips MFB voorversterker type 22AH305 (de onderste op de foto). Deze heb ik toen voor €45 euro gekocht bij de locale electronica zaak.
Eergisteren heb ik de 22AH103 tuner (bovenste) en de 22AH06 MFB voorversterker (middelste) overgenomen van een kennis voor €25 (koopje).
[afbeelding]
Aan de 22AH305 hangen 2 actieve MFB luidsprekers type 22RH541 (zie de foto hieronder).
Die ik een tijd terug via Marktplaats gekocht heb voor €125. als je ziet hoe deze eruit zien was dit beslist niet te veel. Ze zijn echt nog in nieuwstaat.
Hier komt echt een subliem geluid uit, iets wat je echt niet uit een paar moderne boxjes van dit formaat haalt.
[afbeelding]

Via marktplaats heb ik een paar F9432 passieve speakers gekocht voor €20, die ik vanavond ga halen.
Helaas missen hiervan de frontjes.
[afbeelding]
Er zitten helaas wel een paar deukjes in de membranen, maar vind ook maar eens een paar waar dit niet het geval is.
Deze speakers worden op de 22AH306 aangesloten om als surround speakers te fungeren.

Als de bankrekening het ooit toelaat komen er nog een paar MFB speakers bij (545 of 567) dan zullen de 541'ers als surround speakers gebruikt worden en de grote jongens als hoofd speakers.
Echt superdingen MFB speakers!!!! Heb ze zelf ook:

http://i199.photobucket.com/albums/aa182/annihilism/set_computer.jpg

Ik zou trouwens eens een set 544's proberen, kosten niet zo heel veel (gemiddelt 50 ~ 100 euro). Moet je ze wel even laten reviseren (kost wat, heb je ook wat), dus alle rotte elco's er uit etc (niet doen als ze nog op capaciteit zijn, philips maakte eerder hele goeie elco's).

544's zijn echt een hele stap vooruit op die 541's en de 545 en de 567 zijn gelijk weer de overtoon, verder hele goeie speakers, maar voor dat formaat kun je net zo goed een leuk setje passieve jongens kopen (zijn ze wel wat groter maar de prijs ook aardig wat minder :P). Heb zelf ook nog een setje 544's staan hier die ik ga aanpassen (andere aansluitingen, andere bekabeling en nog beetje bijwerken (lelijke plekken fineer).

Is trouwens ook een heel mooi forum voor, ben ik zelf ook lid van: www.mfbfreaks.nl.

• Den Uitvreter
  • Niet online
quote:
mae-t.net schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 14:42:
[...]

Okay duidelijk verhaal van jouw kant en ik snap je beslissing nu prima en waardeer het als liefhebber ook zeer dat je nog verder zoekt naar een adresje, maar ik blijf er bij dat het hele gebeuren meer over die winkel zegt dan over die versterker.
Ik neem aan dat die twee winkels daar niet uniek in zijn. Ik denk dat het vooral veel zegt over de praktijk. In theorie is de keuze voor repartie snel gemaakt, in de praktijk kan het lastig zijn. Maar misschien had het anders gelegen als ik naar een volledige revisie had geinformeerd.

Maar aangezien je verstand hebt van de technische kant, weet jij hoe het zit met de overgang van 220 naar 230 volt? Kan alles daar wel goed tegen en kan het zekeringen laten doorbranden of iets dergelijks?
quote:
eRR_ schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 12:12:
Ik heb de oude buizenversterker van m'n pa onlangs in ere hersteld

[afbeelding].

Dat wil zeggen ik heb hem schoongemaakt, de lampjes vervangen (met fietslampjes ;) ) en de contacten gesprayed. Alles ziet er weer picobello uit, maar hij slaat door zodra ik mijn volume te hoog zet.
Ik bedacht me net, die van mij heeft dat ook. Ik merk het niet zo omdat ik hem doorgaans tegelijk met mijn computer aanzet, maar hij moet even warm worden voor ie hoge belasting aan kan. Probeer het eens uit, wie weet kun je hem dan gewoon gebruiken tot je een adresje hebt gevonden.

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-05 20:29

Stoney3K

Flatsehats!

Ik heb hier nog een Beosystem 2000 (Beomaster/Beocord) staan. Helaas is de tuner van de Beomaster kapot, ik gok ergens een transistor om de programma's te schakelen. Heb de volledige service manuals van het apparaat, maar voorlopig nog even de tuner losgegooid zodat ik hem in ieder geval als versterker kan gebruiken :)

Ik ben overigens nog op zoek naar een Beogram 2000 om het geheel compleet te maken. Die is helaas bij een opruiming van de garage van mijn ouders gedumpt. De speakers die ik er bij heb zijn twee Magnat Art 145-060's, geluid is top :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mae-t.net
  • Niet online
quote:
Den Uitvreter schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:48:
[...]

Maar aangezien je verstand hebt van de technische kant, weet jij hoe het zit met de overgang van 220 naar 230 volt? Kan alles daar wel goed tegen en kan het zekeringen laten doorbranden of iets dergelijks?

[...]
De overgang van 220 naar 230 volt is om te beginnen niet helemaal wat het lijkt. In principe is het een papieren overgang die in de praktijk wordt ingevuld als het zo uitkomt, dus bij vernieuwing van transformatorhuisjes en dergelijke.

De netspanning is immers binnen nogal ruime grenzen vastgelegd: vroeger was dat 198-242 volt met een streefwaarde van 220 volt, tegenwoordig is dat 207-244 volt met een streefwaarde van 230 volt. Ook wel genoemd 220 volt +/-10% respectievelijk 230 volt +6/-10%.

Aangezien ook op 230 volt netten de spanning in de praktijk eigenlijk nooit boven de 230 volt komt, en alle oude apparatuur gebouwd is om bij 242 volt nog langere tijd probleemloos te functioneren, is er in principe geen probleem met spullen die spontaan opblazen.

In de praktijk is er natuurlijk wel invloed op de slijtage van apparatuur. Apparaten met een schakelende voeding (bijna alle moderne consumentenelectronica en computers) zullen even lang en vaak zelfs _langer_ meegaan. Gemiddelde apparaten (vintage hifi) zullen even lang of een fractie korter meegaan. Alleen gloeilampen (ook die in apparaten natuurlijk) hebben een extreem verkorte levensduur (13e machts functie van de spanning).

mae-t.net wijzigde deze reactie 05-06-2008 13:52 (3%)

• Kentsfield
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-05 21:35
Ik gebruik een paar HB-1 transmissielijn luidsprekers van Hans Baan deze zijn van voor zijn translator tijdperk. Lijken vrijveel op de grote IMF transmissielijnen, heerlijk rustig geluid met goed laag. Geen enkele door mij te betalen luidspreker haalt het bij deze speakers. Ze zijn wel groot maar tippen tot de 18hz en met 89db/w goed aan te sturen met een kleine muzikale versterker (naim / rega / cyrus). De luidsprekers werden achter de raf gebouwd begin jaren 80 geloof ik.

Dingen!

• Killer
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 06-05 15:05

Killer

Hatseflats!

quote:
[b][message=30111809,noline]..................
Via marktplaats heb ik een paar F9432 passieve speakers gekocht voor €20, die ik vanavond ga halen.
Helaas missen hiervan de frontjes.
[afbeelding]
Er zitten helaas wel een paar deukjes in de membranen, maar vind ook maar eens een paar waar dit niet het geval is........................
Ik heb nog een paar perfecte middentoners hiervoor liggen. Bijna geheel onbeschadigd. Een unit heeft een heel klein pitje, maar das echt minimaal. Hier liggen ze stof te happen (ik had ze zelf ooit eens aangeschaft voor een zelfbouw project, maar daar zijn uiteindelijk andere units in gekomen). Als je ze wilt hebben zijn ze voor jou. Als je ze ophaalt, kosten ze je niets. Verzenden kan ook, maar dan draag je zelf de verzendkosten (kost je ook de kop niet: €6.20). Ik woon in de regio Zwolle

Als je je speakers weer een beetje mooier wilt maken en je interesse hebt, laat het maar even weten: rdlange at hotmail punt com

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• odouma
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 26-10-2014
@killer

Bedankt voor het aanbieden van je middentoners, maar die zien er bij mijn speakers nog prima uit
dus die ga ik niet vervangen. Dit zijn voor mij toch een paar tijdelijke speakers, totdat ik iets beters
gevonden heb. Maar toch bedankt.

Groeten,
Oene

• Speeddragon
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 19:28
quote:
MediaPlaya schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 13:18:
Omdat het in het begin van dit draadje over B&W DMxxx speakers ging, hierbij wat foto's van mijn B&W DMxxx speakers. Deze heb ik recentelijk gekocht, inclusief originele dozen, piepschuim, plastic, boekjes en meetresultaten. Bij een hifizaak die ze ingeruild had en ervanaf moest omdat ze in de weg stonden en niemand ze wilde hebben. Ja, als je ze niet uit de doos haalt.... Wie koopt er nou een paar kartonnen dozen! ;)

Ik ben overigens wel heel blij met de gele Audioscript stickertjes die erop zitten. Want ze klinken als nieuw en zijn toch 31 jaar oud. Rara hoe zou dat nou toch komen. :)

[afbeelding]

[afbeelding]

dit zijn toch geen actieve speakers? wat doet dan die powerunit ( ik kan het niet vinden op google)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• jempivs
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2009
@ Speeddragon:
De bedoeling van deze quote (B&W DMxxx) ontgaat mij... :?

• GrittyKitty
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01-11-2016

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Howdy folks,

Leuk om al die vintage apparaten te zien. Heb zelf een oude Phillips 202 pickup, en ben op zoek naar een voedingskabel hiervoor.
Hij heeft een eigen Philpips aansluititng. Volgens electrozaak bij mij in de buurt wordt dit al 30 jaar niet meer gemaakt. Klopt dit? Zo niet, ergens te koop?

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Henridv
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Dit heb ik inderdaad nog nooit gezien :). Misschien kan je zelf iets in elkaar steken.
Neem een nieuwere voedingskabel en gebruik een mesje om hem te "trimmen" tot die past :P.

Ik zie wel dat de pinnetjes niet cilindervormig zijn :s..

• Andros
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 18-05 07:54
Als het gewoon 220 is, mss geen idee om er gewoon een modernere aansluiting in te bouwen? Ouwe eruit, stukje uitboren en kun je em aansluiten met een standaard kabel :) (zo'n zelfde als die aan je pc hangt, weet naam zo gauw niet)...

• GrittyKitty
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01-11-2016

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Dat is ook het advies van de elecroboer. Het wordt solderen binnenkort.
Wel jammer dat het niet meer origineel is :'(

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:00
Opzich kan het wel goed lukken. Als je maar niet je behuizing molt/en straks een ruimte over hebt.

Als het nou ronde pinnetjes waren kon je de stekker wel bijschaven.

Maar je kan nog zo'n voedingskabel (voor PC) proberen te modificeren (om het zo maar te zeggen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dikke man
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-12-2013
zoek eens op Marktplaats en hang desnoods een advertentie op bij het lokale bejaardenhuis, kijk ook eens op hun "rommeldagen". wie weet vind je het zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Laatst online: 13:03

Boudewijn

omdat het kan

Die aansluiting zit nog op de scheerapparaten van philips.
Althans op de mijne van een jaar of 5 oud :).

• MadTelefragger
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 31-05-2010
Plaatje op imageshack (popups!)
ik kijk soms bij dit onderwerp naar wat voor stereo sets mensen hebben staan en toen dacht ik laat ik m,n huidige set eens posten .
de speakers zijn b&w,s dm-580,stereo sony md-520,sony cd-520 philips versterker fa-911 philips tuner ft-930 philips cd cd-931 en vcr sony-e820 de flatscreen is ook een philips geen idee wat voor type.
of het echt vintage is ? ik denk dat de philips 900 serie dingen van rond 93 zijn de sony dingen zijn van rond 98.

MadTelefragger

• dreeke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 08-03 16:04

dreeke

outdated icon

quote:
DJ Vincento schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:46:
[...]

He, zo'n Onkyo versterker heb ik ook. Alleen bij mij zijn de lampjes kapot van de bronschakelaar. Zou je mij kunnen vertellen welke kleur er bij welk knopje hoort? Dan ga ik een keer de lampjes van mij amp vervangen. ( Bij mij hebben de lampjes het nooit gedaan, en ik wil de originele kleuren er graag in) De power knop is in elk geval groen.

Heb vandaag nog wat vintage naar de kringloop toe gebracht. Een hele zware philips versterker met analoge VU-meters: Philips Sound Project A 12000 (met alleen maar din5 ingangen) en een cassettedeck: Akai GXC-706 D. Is een heel mooi deck, alleen een paar mankementen waar ik zelf niet uit kom. En om nou een deck uit 1979 voor reparatie naar it's/mediamarkt/expert te brengen vind ik ook een beetje overdreven. Voor dat geld koop ik een veel mooiere weer.
Ik kan het je wel vertellen als je het nog wilt weten na een jaar, 8)7
al werkt bij mij ook maar de helft.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• mae-t.net
  • Niet online
quote:
Boudewijn schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:45:
Die aansluiting zit nog op de scheerapparaten van philips.
Althans op de mijne van een jaar of 5 oud :).
Echt niet. Daar zit een "achtje" zonder inkepingen en met ronde pennen op. Dit ding is groter en heeft een liggende en een staande pen.

Lijkt mij verder zonde om hem te modden. Wat ik zou doen: deze entree eruit en in een zakje onderin het apparaat bewaren, en dan een netsnoer met een kroonsteentje of solderingen vast aan het apparaat monteren. Dan is de mod altijd omkeerbaar.

• Tweakz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-07-2008
Ik weet niet helemaal zeker dat wat ik heb vintage is

Het betreft een Akai AM-2600 amp
1setje Technics SB-3030
1 setje Technics SB-3500

De amp werkt bijna perfect hij kraakt alleen een beetje als ik aan de volume knop draai en niet alle lampjes werken.
Het geluid is erg mooi en vol voor het eerst hoef ik de equaliser in winamp niet aan te zetten :P

Foto's volgen nog

• MoRz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2018
Zat eens op onze zolder te kijken en kwam het volgende tegen:

Pics beetje brak vanwege tel

2xhifi sound project
http://img95.imageshack.us/img95/4786/dsc00397oc9.jpg.
http://img258.imageshack.us/img258/166/dsc00398xe3.jpg
Pioneer Stereo Cassette Deck ct-757
Aristona hifi stereo tuner amplifier AR 2400
http://img502.imageshack.us/img502/2959/dsc00399kn0.jpg
http://img502.imageshack.us/img502/1351/dsc00400ui3.jpg
De tuner heeft niet bepaald meer goeie ontvangst denk dat dit komt omdat de antenne kapot is.
Ook wil de klepje van de casette deck niet meer goed dicht of laten we zeggen die doet niks meer, blijft een beetje erbij hangen. Me pa zegt van weggooien die meuk heb je toch niet zoveel meer aan.
Denk zelf dat die pioneer nog wel wat waard is maar verder.

Kan ik hier nog wat aan doen?Of is het nog de moeite waard?
En is het spul beetje van kwaliteit?

Ook van hem ligt er nog wat vintage apperatuur van hem boven, vraag me af wanneer hij daarvan de stof afhaalt :P Sowieso is dat wel wat leuker, pics? natuurlijk!

http://img75.imageshack.us/img75/1499/dsc00401jd5.jpg
http://img171.imageshack.us/img171/8889/dsc00403va3.jpg
http://i26.tinypic.com/2lmtaj4.jpg
http://i30.tinypic.com/5l59cm.jpg
http://i26.tinypic.com/24oqblf.jpg
http://i32.tinypic.com/11uyfdy.jpg

Hij melde me dat de versterker ervan niet helemaal meer in orde is, valt dat te laten repareren of is t beter om te kijken naar een 2e hands exemplaar. Zal ie denk ik wel leuk vinden als ik het eens voor hem orde maak tenslotte heeft ie nog een stel lptjes liggen op zolder (herinneringen aan vroeger :D)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Die KEF speakertjes en die platenspeler zijn helemaal niet verkeerd!

Sluit die speakers maar eens aan. Zal je verbazen wat daar nog voor geluid uit komt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 10:20
Sinds kort gebruik ik oa de Philips LHH2000 studio speler. Een professionele studio cdspeler uit begin jaren 80. Tegenwoordig is men er vooral in Japan erg gek op, worden bedragen neergelegd tussen de 2000 en 4000 euro.

Erg mooie speler, ziet er uit als een homecomputer van de jaren 80. Het geluid vind ik erg laid-back, maar ontzettend gecontroleerd en gedetailleerd. Ben er erg over te spreken ;) Het bedienen via de controle unit is wennen ;)
Ik kreeg er een CM100 bij, dat is de 1e cdrom speler van Philips, gebaseerd op de Philips CD100.

Pics!
Philips LHH2000:
http://www.marantzphilips.nl/img/info/philips/philips-lhh2000-II/thumb/IMG_0438.jpg http://www.marantzphilips.nl/img/info/philips/philips-lhh2000-II/thumb/IMG_0437.jpg
http://www.marantzphilips.nl/Philips-LHH2000

Philips CM100:
http://www.marantzphilips.nl/img/info/philips/philips-lhh2000-II/thumb/IMG_0457.jpg http://www.marantzphilips.nl/img/info/philips/philips-lhh2000-II/thumb/IMG_0460.jpg
http://www.marantzphilips.nl/Philips-cm100

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/lhh2000-1.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/lhh2000-2.jpg

• cube2008
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13-07-2008
Hey,hallo,

Nou, ik heb zo'n AU-719, op advies van verschillende mensen heb ik 'm laten reviseren,d.w.z de elco's zijn vervangen.
Nou dat scheelde echt, hoor, meer power, meer laag(ook bij laag volume), gewoon beter en rustiger.
Vind het zelf een pracht-versterker(smaken verschillen, uiteraard),dik tevreden ben ik ermee.
Draai nu op IMF ALS-40; ik vind die combinatie prima, het klinkt erg warm en vol en daar hou ik van.
Ook met lp's(heb SL-1200 MK2, Ortofon MC-element)) klinkt het goed.
Hiervoor had ik een paar IMF compact monitor 3 erop aangesloten, die niet eens zoveel minder klinken; ze zijn wel een maatje kleiner dan de ALS-40.
En dan heb ik nog een AU-317, klinkt ook verrassend goed, is ook uit eind jaren '70, wat een kwaliteit bouwde ze toen.
Je voelt het al aan het gewicht.
Heeft minder vermogen, maar dat merk ik niet eens, draai zelden hard.
Cd-speler is wat minder oud; een Pioneer PD-S601,waar de cd
s op z'n kop in moeten(net als een lp, dus), maar die werkt perfect, nooit dat ie hapert of raar doet,topdingetje ook.

later...

cube

• mae-t.net
  • Niet online
quote:
MoRz schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 19:20:
Ook van hem ligt er nog wat vintage apperatuur van hem boven, vraag me af wanneer hij daarvan de stof afhaalt :P Sowieso is dat wel wat leuker, pics? natuurlijk!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hij melde me dat de versterker ervan niet helemaal meer in orde is, valt dat te laten repareren of is t beter om te kijken naar een 2e hands exemplaar. Zal ie denk ik wel leuk vinden als ik het eens voor hem orde maak tenslotte heeft ie nog een stel lptjes liggen op zolder (herinneringen aan vroeger :D)
Oude Sonyversterkers zijn meestal goed op te knappen. Ik heb bij een dergelijk model een keer een handjevol elco's in de signaalweg vervangen en dat was voldoende om weer een paar jaar vooruit te kunnen.

• WHiZZi
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 08:49

WHiZZi

Museumdirecteurtje

oeh \o/ Leuk topic en leuk om te lezen dat er nog zoveel MFB gebruikers zijn (had ik niet verwacht hier)

Mijn vintage audio apparatuur bestaat uit alleen maar MFB materiaal O+ O+:
DVD/TV/Huiskamer set
Mijn DVD is via HDMI aangesloten aan mijn TV. Op de TV heb ik 2x tulp audio output wat naar de volgende apparatuur gaat:

Philips 22AH572 Pre-AMP
http://www.mfbfreaks.com/apparatuur/voorversterkers/572/572_01.jpg

Daarachter een setje Philips 22AH585 speakers (staan links en rechts van de TV) (
Vervolgens staan naast de bank (dus in feite opgesteld als "rear" speakers) een set Aristona 6544

Al met al, deze opstelling verslaat een gemiddelde huis-tuin-keuken surround set met 100en punten. Een geweldig geluid als ik DVD ga kijken waarbij alles niet eens hard hoeft te staan om de bastonen te voelen in mijn maag. Doordat de 585's voor staan (Hoge tonen) en de 6544 (Lage tonen) achter kan ik een semi-surround ervaring maken als de TV op "Surround Emulatie" staat. Blijkbaar zijn de frequenties zo goed afgesteld op elkaar dat dit mogelijk is. Horen is geloven...

Voor mijn home-studio en het betere audio geluid heb ik als systeem een Philips 22AH280 pre-amp staan.
http://www.mfbfreaks.nl/images/analoog/amps/280/foto01.JPG

Onder andere mijn laptop, mijn e-kit en een Akai platenspeler zitten hier aan vast.

Hierachter zit een setje 22AH587 MFB's. De grote broers van de 585
http://mfbfreaks.com/apparatuur/mfb/587/587_02.JPG

Het HomeComputerMuseum in Helmond! Het leukste interactieve computermuseum van de Benelux!
Ook lid worden van onze exclusieve retro club ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 18-05 16:43
Gisteren een Erres TA 6000 receiver opgehaald, voor nop!
Alle lampjes doen het net als de uitgangen. er mist alleen 1 draaiknop, de balans-regeling.
Maar goed, Er zitten din-speaker uitgangen op. Maar hoe heet de FM stekker die in dit apparaat moet?
Hij lijkt op de din speaker aansluiting, ook een pinnetje en plaatje maar dan verder uit elkaar.

Verder kraken bijna alle potmeters, is dat op te lossen? contactspray raden de meeste af.
Zijn die van de Erres open te maken zodat ik ze echt schoon kan maken?

• Pegasus81
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11-10-2018

Pegasus81

Group: Infinity

Mijn duit in het zakje:

Ik gebruik al jaren naar grote tevredenheid:

- Rotel RA932 geintegreerde stereoversterker
(http://www.rotel.com/content/manuals_archived/ra932.pdf)

- Rotel RCD940 cd-speler
(http://www.rotel.com/content/manuals_archived/rcd940.pdf)

- 1 set B&W DM305 vloerstaanders
(http://bwmedia.keycast.co...M305_Archive_l2_w0_h0.pdf)

Alles werkt nog perfect!

Just curious: Zou het nog wat waard zijn, of is het meer voor de liefhebber? :)

Pegasus81 wijzigde deze reactie 21-07-2008 15:39 (9%)

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

• mac1987
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-05 16:47
Als je net de spreekwoordelijke 'gek' vind die net die set zoekt omdat die mooi matcht met wat hij al heeft ofzo dan kan het best wat waard zijn. Vind je die gek niet, dan kan het wel eens erg tegenvallen.
Het is niet voor niets dat hier bij aankoopadviezen vaak gezegd wordt dat je voor de beste prijs/kwaliteit verhouding tweedehands moet kijken ;)
Dat betekent omgekeerd dus ook dat je voor je kwaliteit de laagste prijs krijgt bij tweedehands verkoop :+ .

• mae-t.net
  • Niet online
Eigenlijk een beetje off-topic, maar omdat hierboven zo'n mooie Philips CM100 staat, ook maar een paar plaatjes van de uitvoering (DEC RRD50-A3) waar ik laatst tegenaan liep (weet iemand wat voor interface dat ding heeft?)

http://www.robuust.nl/~maarten/tweakers/HPIM0919%20-%20thumb.JPG
http://www.robuust.nl/~maarten/tweakers/HPIM0920%20-%20thumb.JPG
http://www.robuust.nl/~maarten/tweakers/HPIM0921%20-%20thumb.JPG

Het loopwerk is inderdaad een CDM-1, revisie W01. UItgevoerd in gegoten aluminium, net als het frame waar loopwerk en printplaten in zijn opgehangen. De decoderchipset is SAA70xx en er zijn zoals verwacht geen DAC's aanwezig.

mae-t.net wijzigde deze reactie 23-07-2008 17:05 (37%)

• deBennie
He tof! Ik wist niet dat DEC ook zo'n model had.
Ik zal van het weekend eens binnenwerk foto's maken van m'n cm100, de DEC en Philips zullen wel identiek zijn.

Van de week gekocht, ook een beetje vintage, een Philips professionele DCC playback unit. Zou niet weten waar het voor bedoelt is, maar ik vind het een interessant ding:

Meer pics:
http://www.marantzphilips...ps&strType=Philipsdccprof

(anitspam: klikken op de foto's en de URL verwijst je naar mijn website waar meer foto's te bekijken zijn ;) )

• deBennie
Ik heb trouwens een CM153 ISA interface kaart nodig om de Philips CM100 aan een PC/XT of PC/AT te koppelen...

• iNFiNiTY-
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 29-04 13:54
Ik heb nog een marantz JR1000 tapedeck, een marantz 5010 tuner/versterker, en een marantz ST440L digitale tuner :D

• mae-t.net
  • Niet online
quote:
deBennie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 07:59:
He tof! Ik wist niet dat DEC ook zo'n model had.
Ik zal van het weekend eens binnenwerk foto's maken van m'n cm100, de DEC en Philips zullen wel identiek zijn.
Het was ook absoluut toeval dat ik opeens dat ding zag staan nadat ik jouw foto's had gezien, anders had ik hem niet direct herkend als Philips product. Er staat onderop zelfs dat hij uit Eindhoven komt. Dat is meer dan Philips er zelf opzet...

Heb je op het Marantzforum trouwens mijn idee over de herkomst van de DCC speler gelezen? Het is niet veel, maar je hebt er misschien een aanknopingspunt aan. Ik zie dat je het gelezen hebt.
quote:
deBennie schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:52:
Ik heb trouwens een CM153 ISA interface kaart nodig om de Philips CM100 aan een PC/XT of PC/AT te koppelen...
En natuurlijk niet zomaar een PC/XT of PC/AT, je moet er dan natuurlijk wel een originele Philips PC bijzoeken ;) Tot en met de 386 zijn ze nog door Philips zelf in Canada gebouwd, maar voor het originele zou je een XT moeten hebben uit de jaren 1985-1987, zo uit m'n hoofd zit je dan goed met een P3105 (verwant aan de opvolgende NMS9100 consumentenserie). Die heeft ook hetzelfde design met de rood/zwarte balk :)

P.S. Verwacht niet er serieus werk op gedaan te krijgen, ik heb een Headstart LX-CD gehad (ook Philips fabrikaat) uit 1989 waarin een single speed Sony CD-ROM speler zat. Zonder meer revolutionair (in dezelfde computer zat ook een VGA kaart en een 1,44MB flop, stel je voor.. het was nota bene een XT) maar wel ontzettend traag met laden.

mae-t.net wijzigde deze reactie 24-07-2008 15:07 (135%)

• mac1987
quote:
iNFiNiTY- schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:18:
Ik heb nog een marantz JR1000 tapedeck, een marantz 5010 tuner/versterker, en een marantz ST440L digitale tuner :D
Foto's ! :9

• iNFiNiTY-
  • Laatst online: 29-04 13:54
quote:
Yup, ik zal later even wat fotos plaatsen voor de liefhebbers :)

• deBennie
quote:
mae-t.net schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:22:
[...]

Het was ook absoluut toeval dat ik opeens dat ding zag staan nadat ik jouw foto's had gezien, anders had ik hem niet direct herkend als Philips product. Er staat onderop zelfs dat hij uit Eindhoven komt. Dat is meer dan Philips er zelf opzet...

Heb je op het Marantzforum trouwens mijn idee over de herkomst van de DCC speler gelezen? Het is niet veel, maar je hebt er misschien een aanknopingspunt aan.

[...]

En natuurlijk niet zomaar een PC/XT of PC/AT, je moet er dan natuurlijk wel een originele Philips PC bijzoeken ;) Tot en met de 386 zijn ze nog door Philips zelf in Canada gebouwd, maar voor het originele zou je een XT moeten hebben uit de jaren 1985-1987, zo uit m'n hoofd zit je dan goed met een P3105 (verwant aan de opvolgende NMS9100 consumentenserie). Die heeft ook hetzelfde design met de rood/zwarte balk :)

P.S. Verwacht niet er serieus werk op gedaan te krijgen, ik heb een Headstart LX-CD gehad (ook Philips fabrikaat) uit 1989 waarin een single speed Sony CD-ROM speler zat. Zonder meer revolutionair (in dezelfde computer zat ook een VGA kaart en een 1,44MB flop, stel je voor.. het was nota bene een XT) maar wel ontzettend traag met laden.
Jazeker, ik heb je reactie op marantzforum gelezen. Ik heb inmiddels alwel van de verkoper te horen gekregen dat de unit werd gebruikt om de kwaliteit van DCC tapes te checken. Deze controles moesten worden uitgevoerd op een kwalitatief betrouwbare unit om zo tot een standaard kwaliteitscontrole te komen.
Ik vind het interessant. ;)

Volgens mij werkt de Philips cm100 op 36K ;)

• mae-t.net
  • Niet online
Makes sense, het in-fabriek checken van tapes valt volgens mij wel onder Philips' definitie van "Industrial Technology".

• deBennie
De LHH2000 die ik heb werd ook al binnen Philips gebruikt voor kwaliteits controles (van CD's, vanzelfsprekend) ;)

• deBennie
De Marantz CD-73 ;)

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/marantz-cd73.jpg

http://www.marantzphilips.nl/marantz-cd73

(anitspam: klikken op de foto's en de URL verwijst je naar mijn website waar meer foto's te bekijken zijn ;) )

• deBennie
3 filmpjes van hoe de bediening van de Philips LHH2000 werkt, op mijn site:
http://www.marantzphilips...Philips%20LHH2000%20Video ;)

• Stoney3K
  • Laatst online: 17-05 20:29

Stoney3K

Flatsehats!

quote:
mae-t.net schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:48:
In de praktijk is er natuurlijk wel invloed op de slijtage van apparatuur. Apparaten met een schakelende voeding (bijna alle moderne consumentenelectronica en computers) zullen even lang en vaak zelfs _langer_ meegaan. Gemiddelde apparaten (vintage hifi) zullen even lang of een fractie korter meegaan. Alleen gloeilampen (ook die in apparaten natuurlijk) hebben een extreem verkorte levensduur (13e machts functie van de spanning).
En ik denk dat, als je echt problemen gaat krijgen met rommel op je net (storingen in geluid en zo), dan zal het echt niet zo'n probleem zijn om een UPS voor je HT setup te hangen. Als je alleen vintage apparatuur gebruikt kun je dan overwegen om een oud 220V model te pakken.

Je moet dan alleen uitkijken dat je een goeie UPS pakt en geen cheapo model met gemodificeerde sinus-uitgang. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• JefSnare
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 07-06-2018
Ook maar even een reactie van mij, dit is het setje wat op de zolder nog draait. Geweldig geluid komt eruit, en een lekkere bass...

De versterker, hij is echt oud, maar werkt nog perfect (moet wel elk jaar onderhouden natuurlijk). Geeft een goede verdelingen over de boxen. Specs hiervan zijn écht onbekend bij mij omdat op de achterkant/onderkant of waar dan ook niks staat!
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ndegraaf/DSCN0496.jpg

Overzichtje van de rest van de stereo toren, niet veel bijzonders. Trouwens die EQ wordt enkel gebruikt voor het afspelen van Flight Simulator X geluiden ;)
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ndegraaf/DSCN0497.jpg

De Newline.100 boxen, gratis gekregen van de buurman. Er komt echt een bruut geluid uit, hij vond ze geweldig die buurman, maar er kwamen door het trillen scheurtjes in het muurtje :P. In iedergeval werken ze erg goed en vooral de hoge tonen zijn helder. 150 Watt, 7 kilo bij 2Ohm. Ze zijn niet beschadigd, de vlekken komen door de 10 megapixel camera met een te hoge ISO en een bureaulamp die net verkeerd schijnt 8)7
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ndegraaf/DSCN0500.jpg

De Yamakawa CD Speler, niets bijzonders eigenlijk...
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ndegraaf/RSCN0502.jpg

Een overzichtje uit een andere hoek
http://home.quicknet.nl/qn/prive/ndegraaf/DSCN0505.jpg

En dit allemaal voor rond de 40 euro ;)

JefSnare wijzigde deze reactie 18-08-2008 21:03 (111%)

Twitter Flickr

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik draaide al een tijdje met een Luxman LV-105u versterker en D-105u cd-speler, maar kwam een tijdje terug een LV-107u en een D-107u tegen voor weinig. Beide machines hadden wel wat onderhoud\kleine reparaties nodig, maar staan nu vrolijk in de huiskamer te spelen. En het klinkt fantastisch...Vooral de cd-speler is een apart ding. Zit totaal geen low-pass filter om de digitale troep eruit te halen en ook geen buffer op-amps, maar twee transformatoren en in combinatie met de buisjes als voortrap in de cd-speler klinkt dat verrassend goed!

Ding ziet er van binnen ook wicked uit:

http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/PICT2244.JPG

Rechtsachter zie je de twee transformatoren zitten en werkelijk van alles is afgeplakt met koperfolie. Geen idee of het wat toevoegt (buiten gewicht), maar het staat wel leuk.

Shotje nog van de voorkant:

http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/PICT2252.JPG

• Roderiktweaker
Ik zie echt maar een transformator (links onder ). Die twee blokken rechts boven zijn geen trafo's (zie de bedrading die er naar toe gaat)

• Afterlife
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Killer schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:05:
Ik draaide al een tijdje met een Luxman LV-105u versterker
Oe! Brings back memories!
Ik heb jaren van die versterker genoten, met er 2 T+A TMR 80 transmissielijn speakers achter, en dat klonk echt geweldig. Maar het input-selectie paneel heb ik 3x moeten laten vervangen, en toen was voor mij de lol er af.
Daarna geswitcht naar een Aura VA100 (puristische engelse versterker, erg fraai, maar niet genoeg voor m'n TMR 80's) en nu al jaren Marantz AV9000/MM9000.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

• deBennie
quote:
Roderiktweaker schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:02:
Ik zie echt maar een transformator (links onder ). Die twee blokken rechts boven zijn geen trafo's (zie de bedrading die er naar toe gaat)
Zoals Killer al aangeeft in z'n post, het zijn output transformatoren
quote:
Zit totaal geen low-pass filter om de digitale troep eruit te halen en ook geen buffer op-amps, maar twee transformatoren
Hier een foto van de output transformatoren in een D107-u:
http://i173.photobucket.com/albums/w48/renaudmumu/Luxman/InsideD107u/cd5821f6.jpg

http://www.acec13.fr/TVC/Luxman/LuxmanD107u.html

• Killer

Killer

Hatseflats!

quote:
Roderiktweaker schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 23:02:
Waarom zouden dat geen trafo's zijn? Er gaan twee draden naar toe en er komen twee draden vanaf. Dit zijn de signaal draden, de massa loopt via een andere weg. Hoeveel meer draden heb je nodig volgens jou, voordat het een trafo is? Tevens staat er ook nog op gedrukt: HiFi Transformer...Geeft ook wel een beetje een hint ;)

Dus ja hoor, het zijn echt uitgangstrafo's, net zoals je die ziet bij veel buizenversterkers. Trafo's hebben zo hun nadelen, maar ook een aantal grote voordelen.

@deBennie. Ja dat van dat selectiepaneel was een bekend probleem, maar met een kleine modificatie is dat voor goed op te lossen. Bij de latere LV-105u's en bij alle LV-107u's zit deze modificatie al af fabriek.

Killer wijzigde deze reactie 31-08-2008 11:18 (22%)

• Roderiktweaker
Weer wat geleerd....

• Pepperana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13-05 22:18

Pepperana

Brabander in hart .....

Gisteren eindelijk een leuk versterkertje op de kop kunnen tikken.
Luxman L-200

http://xs230.xs.to/xs230/08350/img_0461975.jpg.xs.jpg

Nu zit ik met een probleem waar ik jullie advies bij nodig heb.
Ik zoek er goede speakers bij, voor gebruik in mijn pc kamer (stereo).

Gekocht inmiddels morduant short 902i.

Pepperana wijzigde deze reactie 07-09-2008 17:37 (27%)

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 12:19
ik gebruik al een tijdje dit versterkertje: de Sony ta-ax22. hij werd nog goed en t geluid over de boxen (philips, ook al wat ouder) is best goed. maar over enkele maandjes gaat ie terug naar de zolder, want ik wil een aantal nieuwe boxen gaan halen, en wss dus ook een nieuwe versterker. maar t dingetje is van mn ouders, evenals de boxen. er hoorde ook nog een platenspeler en cdspeler bij, maar platenspelen doe ik niet, en de cd speler hapert veel, dus daar moet ik ff naar kijken of der iets aan te doen valt

groetjes

• Sakkesa
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01-05-2017
verplaatst naar nieuwe post

Sakkesa wijzigde deze reactie 09-09-2008 20:37 (92%)

• mae-t.net
  • Niet online
Lekker duidelijk ben je. Je zal Welke van de 3 versterkers kan je aanraden? wel bedoelen?

• chriscjw
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 27-01 13:57
Hey mijn eerste post hier. Gisteren deze beauty (mijn inziens ;) ) opgehaald:

http://roma.kijiji.it/c-V..._18.JPG%3Fset_id%3D1C4000

En hij is net zo mooi! Enkel is er iets met de loudness knop; Als ik deze uit zet dan blijft een kanaal nog wel op loudness hangen. Binnenkort maar eens ontstoffen en misschien contactspray. Het arme ding hangt op Elac 209 jet (160/200 watt :P ) speakers maar hij trekt ze echt aardig! Er zit een voeding in van 250 watt dus das ook wel okay. Hij klinkt mooi wollig en rustig. Mn sony set wil het middengebied wel eens benadrukken en het klinkt dan 'druk'
En daarbij vind ik deze eigenlijk 10 maal mooier. VU-meters zijn cool!

chriscjw wijzigde deze reactie 05-10-2008 11:56 (9%)

• Annihilism
quote:
Killer schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:05:
Ik draaide al een tijdje met een Luxman LV-105u versterker en D-105u cd-speler, maar kwam een tijdje terug een LV-107u en een D-107u tegen voor weinig. Beide machines hadden wel wat onderhoud\kleine reparaties nodig, maar staan nu vrolijk in de huiskamer te spelen. En het klinkt fantastisch...Vooral de cd-speler is een apart ding. Zit totaal geen low-pass filter om de digitale troep eruit te halen en ook geen buffer op-amps, maar twee transformatoren en in combinatie met de buisjes als voortrap in de cd-speler klinkt dat verrassend goed!

Ding ziet er van binnen ook wicked uit:

[afbeelding]

Rechtsachter zie je de twee transformatoren zitten en werkelijk van alles is afgeplakt met koperfolie. Geen idee of het wat toevoegt (buiten gewicht), maar het staat wel leuk.

Shotje nog van de voorkant:

[afbeelding]
Ziet er leuk uit! Luxman heeft altijd wel apart spul, ze doen ook erg veel met buizen. Zijn ook veel hybride versterkers met een buizen voor of eindtrap.

• Xanax959
  • Laatst online: 18-05 21:54

Xanax959

relax...

Ik heb de luxman DZ-03 staan!
Ik moet alleen de microswitches van het loopwerk vervangen of schoonmaken, nu gaat de lade de hele tijd open/dicht/open/dicht/open/dicht enz.

http://i173.photobucket.com/albums/w48/renaudmumu/Luxman/RamuScan/d5cdbc4b.jpg

cdtjes draai ik momenteel op de denon dcd 1500II. Ook een mooi ding, met supersnel loopwerk.

Atari portfolio Dos 2.11

• Bluto
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:40
Ook maar eens mijn versterkertje posten.

Het is een Kontakt/Lafayette single ended classe A buizenversterker uit de jaren 70,met Philips EL84's en Golden Dragon E83CC.
Hij is helemaal aangepast om een Sennheiser HD650 aan te sturen.Keuzeschakelaar,toonregeling,balans en verdere onnodige spullen verwijderd.
Noble volumepotmeter gemonteerd. Condensatoren zijn vervangen door Blackgate en Audio Note.Bijna alles zilver bedraad.
Neutrik koptelefoonaansluiting.( frontpaneel en volumeknop zijn zelf gemaakt,aluminium,blank geanodiseerd)

CD speler is een Cambridge Audio Azur 640,koptelefoon een Sennheiser HD650.

http://img236.imageshack.us/img236/3936/imgp6572em2.jpg
http://img207.imageshack.us/img207/1892/imgp6573cx2.jpg
http://img376.imageshack.us/img376/1782/imgp6579kt8.jpg

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Wat is er verder specifiek aangepsat voor die HD650?
* Boudewijn is ook headamp en hd650 bezitter.

• Bluto
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:40
quote:
Boudewijn schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:40:
Wat is er verder specifiek aangepsat voor die HD650?
* Boudewijn is ook headamp en hd650 bezitter.
Laat ik het zo zeggen.hij is aangepast om puur een headphone aan te sturen,verder niks.Dus geen andere uitgangen.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

Ja okay maar dat is elke zelfrespecterende headamp :P.

• Huba
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38
Zo een heb ik er ook nog. Prima ding :)
quote:
Pepperana schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:36:
Gisteren eindelijk een leuk versterkertje op de kop kunnen tikken.
Luxman L-200

[afbeelding]

Nu zit ik met een probleem waar ik jullie advies bij nodig heb.
Ik zoek er goede speakers bij, voor gebruik in mijn pc kamer (stereo).

Gekocht inmiddels morduant short 902i.

• LongPlayer
  • Laatst online: 09-11-2008
Pas ook eens wat oude spullen bij de buren gevonden.
Bij hun op zolder heb ik een meubeltje met een akai tuner, versterker, platenspeler en cassette deck gevonden.
Geweldige knoppen :D Het draait me eigenlijk alleen om de versterker, bij de rest haal ik gewoon
alles wat ooit nuttig zou kunnen zijn eruit. En ook het meubel maar dan stukken uitgezaagd.
Klinkt behoorlijk slecht, maar met wat internet zoektochten & de dichtstbijzijnde electronica winkel
moet er wel iets moois van kunnen komen (zonder constant gebrom).
Hints en tips zijn altijd welkom want hiervan ken ik behoorlijk weinig :P
Het resultaat zal ook wel gepost worden, maar dat zal tijdens of na de herfstvakantie zijn :D .

Enkele fototjes:

• bassline303
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 27-10-2008
M'n eerste post hier en volgens mij meteen in het goeie topic. :)
Ben zelf in het bezit van een aantal oude Roland synthesizers en drumcomputers, zal binnenkort wel eens wat fotootjes maken er van. :)

Voor de rest wat mooie ouwe spulletjes van Akai, Harman/Kardon, Yamaha en Casio.

• Boudewijn

Boudewijn

omdat het kan

quote:
Die fotootjes zijn wel heeeeeel klein ;).

• LongPlayer
  • Laatst online: 09-11-2008
quote:
Boudewijn schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:04:
[...]

Die fotootjes zijn wel heeeeeel klein ;).
Het draait voornamelijk rond de mooie grote ronde glanzende knoppen :D
Vele andere dingen zullen veranderd worden. Misschien zelf wat fabriceren,
maar ik ben (nog) niet echt thuis in zulke elektronica zaken, dus zal
ik een andere versterker in een mooi geborsteld stalen doosje steken
waar ik dan de oude glanzende akai knoppen op zal gebruiken :D

Ik zal er morgen of zo wel de links naar de grotere versie op zetten, want
voor een of andere mysterieuze rede kreeg ik geen foto's meer geüpload..

• Killer

Killer

Hatseflats!

quote:
chriscjw schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 11:51:
Hey mijn eerste post hier. Gisteren deze beauty (mijn inziens ;) ) opgehaald:

http://roma.kijiji.it/c-V..._18.JPG%3Fset_id%3D1C4000

En hij is net zo mooi! Enkel is er iets met de loudness knop; Als ik deze uit zet dan blijft een kanaal nog wel op loudness hangen. Binnenkort maar eens ontstoffen en misschien contactspray. Het arme ding hangt op Elac 209 jet (160/200 watt :P ) speakers maar hij trekt ze echt aardig! Er zit een voeding in van 250 watt dus das ook wel okay. Hij klinkt mooi wollig en rustig. Mn sony set wil het middengebied wel eens benadrukken en het klinkt dan 'druk'
En daarbij vind ik deze eigenlijk 10 maal mooier. VU-meters zijn cool!
Das een super ding! Staat hier ook te spelen en sta versteld van de geluidskwaliteit voor een ding uit 1972!

Knopjes willen idd nog wel een kraken, maar zijn goed schoon te maken, maar gebruik in hemelsnaam geen contactspray! Dat spul is een beetje vettig en alhoewel het in eerste instantie misschien werkt, maakt het uiteindelijk het probleem alleen maar erger.

• deBennie
Een Philips CD10 portable cdspeler, tda1541 (denk ik) en cdm2 swing-arm loopwerk ;D
(meer pics, binnenkort ook van de binnenkant op http://www.marantzphilips...lips&strType=Philips_cd10 )

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/philips-cd10-1.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/philips-cd10-2.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/philips-cd10-4.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/philips-cd10-3.jpg

deBennie wijzigde deze reactie 25-10-2008 20:27 (11%)

• Annihilism
quote:
deBennie schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 20:23:
Een Philips CD10 portable cdspeler, tda1541 (denk ik) en cdm2 swing-arm loopwerk ;D
(meer pics, binnenkort ook van de binnenkant op http://www.marantzphilips...lips&strType=Philips_cd10 )

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
O+ Wat mooooi!! En doet hij het nog?

Die klinkt vast ook super!

Hij doet me erg denken aan de 600 serie van Philips.... die hadden ook hetzelfde uiterlijk kwa kleuren en symbolen.

De goeie tijd dat audio nog lomp en log mocht zijn :P, maar dit is echt een heel mooi apparaat wat je daar hebt. Ik heb geen idee of goed klinkt of zo, maar qua specs ziet het er iig goed uit.

Maakten ze tegenwoordig maar eens FLAC MP3 spelers met dat soort DAC's er in... volgens mij komt alleen de Cowon iAudio in de buurt van zoiets tegenwoordig.

• mae-t.net
  • Niet online
Leuk dingetje, en alweer "made in Japan" oftewel MZ. Het lijkt erop dat veel van de mooiere Philips audioapparatuur op een gegeven moment of bij Grundig of bij Marantz vandaan kwam en niet zo vaak meer bij Philips zelf...

• mac1987
Maar volgens mij zaten die Marantz apparaten wel vol met Philips componentjes (zoals de TDA1541) ;)
Je moet doen waar je goed in bent. Kennelijk kon Philips betere componentjes maken en Marantz een betere opbouw (o.a. circuits) ontwerpen.

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 00:51
als ik paar vintage speakers wil kopen naar welke merken kan ik 't beste zoeken?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• mac1987
Heel veel verschillende... ;)
Ik zou beginnen bij de merken die nu als goed bekend staan.

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-05 15:08
Ik heb een Dual 1009 platenspeler uit de jaren '60. Klinkt erg goed moet ik zeggen.
Overzicht foto:

Wat detail foto's

In werking :)
http://lh6.ggpht.com/__YI8yllv2Hg/SRGLcl3yC2I/AAAAAAAAE5M/ITEIp35dAcc/s400/DSCF3704.JPG

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:15

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Wat een leuk topic; vooral de plaatjes van de apparatuur.

Ik heb zelf sinds een jaartje een setje JBL D130 staan http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/d130.htm overgenomen van een kroegbaas toen ze nog in oude kasten zaten. De speakers zelf waren net voorzien van een recone. Alleen de kasten waren in staat van ontbinding 1 stond zelfs buiten (gelukkig zonder de speaker zelf) Vervolgens zelf in kasten gebouwt.

Lekker geluidje alleen ik heb er helaas niet echt veel ruimte voor; ook moet je ze eigenlijk wel gebruiken met subwoofer. Die ik er dan ook bij heb.

http://soundartiwakura.jp/bbs/data/cheditor/0802/jbl_d130_2.jpg
Ik zal dit weekend even foto's van de mijne maken; helaas heb ik beschermkappen gemonteerd tegen beschadigingen. Speakers zijn 15" met orginele filters.

plaatje van wall of sound: http://www.audioheritage....pro-speakers/grateful.jpg 8)

Asus Zenbook i7 256gb

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgensmij had ik deze nog niet gepost hier, als ik dat al wel gedaan had...woops :P

Een Dual 1249 :)
Ding heeft jaren (15< geloof ik) ongebruikt onder een logeerbed gestaan bij opa&oma.
Maar komt nog leuk geluid uit, al wil een van de twee kanalen soms niet werken. Even de 2 tulpstekkers verwisselen en 't is weer 2 kanaalsgeluid.
http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-47-09_small.jpg

http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-47-31_small.jpg

http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-48-37_small.jpg

http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-49-02_small.jpg

http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-49-24_small.jpg

http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-49-36_small.jpg

En een Pioneer SA-520 ampje.
http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-53-48_small.jpg

http://www.ravenslair.nl/GoT/IMG_2008-11-07_19-54-03_small.jpg
* Raven mist CD-knop :+

offtopic:
Ben geloof ik een paar plekjes vergeten af te stoffen :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Minneyar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-05 15:08
Mooi ding, wat nieuwer dan die van mij denk ik?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• deBennie
De Marantz SE-S1 electrostatic headphones + EE1 energizer uit 1974 :-D

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/Marantz-se1-1s-012.jpg

http://i287.photobucket.com/albums/ll144/passchier2007/Marantz-se1-1s-033.jpg

Meer pics en info op mijn website: http://www.marantzphilips..._Headphones_and_Enegizer/

• Ceristimo
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09-01-2010
Ik zag ineens dit topic staan en dacht: :Leuk! Ik doe ook even mee :)

Ahoewel mijn meeste audiospul niet echt vintage meer is, staan er toch nog een paar veteranen tussen.

Dat zijn:

De Philips GA-212 platenspeler. (die met de groene oogjes). De tiptoetsbediening functioneert nog als nieuw, en alle lampjes werken. Ik heb de platenspeler gratis gekregen van een vriend die 'm tijdens een verhuizing op zolder tegenkwam. De rubberen V-snaar was tot een soort gummy-achtige pulp vergaan, dus die is vervangen. Ook de naald is vervangen en de interne bedrading van het element ook. Erg leuk om te zien dat het draad vanaf het element rechtstreeks de platenspeler uitgaat. Tussen het element en de versterker waar je 'm op aansluit zit dus helemaal níets. Hoe analoog wil je 't hebben? _/-\o_

http://img257.imageshack.us/img257/7323/hpim6872customfu6.jpg

Voor de cassettebandjes een Akai GXC-715D. Ook met nog steeds volledig functionele tiptoetsbediening en alle lampjes nog functioneel (en volledig origineel). Apparaat verkeerd ook nog in werkende staat. Heeft wel wat last van ruis en begint dof te klinken, dus de kop zal wel weer vervangen moet worden. Dat wordt dan al de zoveelste, want het apparaat werd vroeger echt dagelijks gebruikt. De laatste jaren wat minder. D'r is al wel meerdere keren wat vervangen, zoals de motor en een stuk of vijf keer een nieuwe kop. De rubbers voor de tiptoetsbediening zijn ook een keer vervangen. Maar dat is allemaal normale slijtage. Een dijk van een apparaat, niet stuk te krijgen!

En om het klankbeeld te veranderen een Technics SH-8020 equalizer. Gratis gekregen van een vriend. Alle schuifjes even schoongemaakt (gaf een hoop geratel als je ze verschoof) en van één knopje was het LED'je stuk. Gezien alle LED's per kanaalgroep in serie zijn geschakeld, betekend het dat als er één stuk is, er niet één LED meer brandt. 't Zijn er gelukkig maar 12 die je na hoeft te lopen, en uiteraard is het dan de laatste in de rij .... >:) Nu brandt alles weer als 'n fakkel. Ik gebruik de equalizer eigenlijk nooit, maar 't is leuk om te hebben en mooi om naar te kijken, met al die lampjes. Net 'n kerstboom.

(foto heb ik niet gemaakt, komt van een andere internetpagina)

En last but not least beluisteren we die vintage rommel natuurlijk op een vintage koptelefoon: De Pioneer SE-305. Het ding is zo zwaar dat het voelt alsof je een zak aardappels op je hoofd hebt, en je oren gaan er gigantisch van zweten, maar de grammofoonplaatjes komen er mooi mee tot hun recht. Echt weer helemaal in de jaren '70 sfeer! :P

En op zolder staat nog een setje Sonab Carlsson OA-5 TypeII speakers. Dateren van 1971 en zijn dagelijks in gebruik geweest tot 2004. Toen heb ik ze toch maar afgedankt, omdat ze wel érg beroerd begonnen te klinken. Het hoog klinkt erg schel en begint te kraken. Ik kan er geen afstand van doen, dus ze staan op zolder te rusten tot ik er ooit het geld voor over heb ze te laten restaureren. Vermoedelijk gebeurt dat nooit, maar ik hou ze wel.
Ondanks dat de tweeters verrot zijn klinkt de bas nog bijzonder mooi. Een heerlijk lage, warme bas. Hééél soms sluit ik ze nog wel 'ns even aan (om ze na 15 minuten weer uit te zetten, omdat het hoog echt irriteert.... ;( )

Ceristimo wijzigde deze reactie 06-12-2008 23:06 (11%)
Reden: Typo's en aanvulling

• jempivs
quote:
Ceristimo schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 22:50:
Ik zag ineens dit topic staan en dacht: :Leuk! Ik doe ook even mee :)
"Erg leuk om te zien dat het draad vanaf het element rechtstreeks de platenspeler uitgaat. Tussen het element en de versterker waar je 'm op aansluit zit dus helemaal níets. Hoe analoog wil je 't hebben? _/-\o_ "
Vind je dat zo leuk? Philips gebruikte deze verbinding eerder uit kostenbesparing dan om kwalitatieve redenen.
Ook de CD-spelers van de eerste generatie van het merk hadden zulke aansluiting met flinterdunne kabels en gebakken dropvreter-connectoren. Dit soort aansluitingen vind je tegenwoordig trouwens nog vaak terug bij meuk-audiosetjes van een paar tientjes.
Leuke draaitafel overigens die Philips, heb kortstondig ook eentje gehad rond 73/74, maar leek me toch ietsje fragiel, ik had ook problemen met de 'electronische' afslag, en ben dan wijselijk overgeschakeld naar een Thorens TD160 van de 1e generatie die het na 35j nog altijd probleemloos doet bij een vriend (ondanks vrij intensief gebruik nog altijd origineel snaartje!). :Y

• Ceristimo
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 09-01-2010
Ik vond dat inderdaad leuk, toen ik 'm openschroefde en het zo aantrof. Het signaal van het element gaat gewoon rechtstreeks de Phono-ingang van je versterker binnen. Misschien wel een goedkope oplossing, daar weet ik het fijne verder niet van, maar toch leuk.

Wat die snaar betreft: Die was juist vergaan omdat de speler zolang niet gebruikt was. En de electronische afslag? Die werkt bij de GA-212 met een optische sensor en een lampje. Dat lampje is een gewoon gloeilampje, en als die doorbrand werkt de afslag inderdaad niet meer. Sowieso stelt die bij de 212 niet veel voor: De draaitafel stopt met draaien, en de naald blijft op de plaat staan. De 312, die werkte met rode LED's, had wel een volledige afslag die de naald van de plaat bewoog.

Die groene lampjes hebben overigens wel een nadeel: Als ze het niet meer doen dan krijgt de platenspeler de meest rare kuren (start helemaal niet meer, of stopt voortdurend) en het specifieke type lamp in de GA 212 is niet meer te krijgen. 'k Hoop dat ze bij mij nog jaren blijven branden, en anders zien we dan wel weer hoe we 't moeten oplossen :)

De Thorens ken ik zelf niet, maar is kennelijk ook degelijk gebouwd, als hij het nu nog steeds doet. Maar de GA 212 doet er, in elk geval qua levensduur, toch niet aan onder :P

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17-05 15:03
quote:
Ceristimo schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:39:
Ik vond dat inderdaad leuk, toen ik 'm openschroefde en het zo aantrof. Het signaal van het element gaat gewoon rechtstreeks de Phono-ingang van je versterker binnen. Misschien wel een goedkope oplossing, daar weet ik het fijne verder niet van, maar toch leuk.
Dat het element rechtstreeks is verbonden is geheel normaal. De meest duur nieuwe platen spelers van nu hebben dat ook gewoon. En goedkopere vaak ook, tenzij er een preamp ingebouwd is.

• jempivs
quote:

De Thorens ken ik zelf niet, maar is kennelijk ook degelijk gebouwd, als hij het nu nog steeds doet. Maar de GA 212 doet er, in elk geval qua levensduur, toch niet aan onder :P
Mooi dat die 212 het, mits veranderen van het snaartje, nog altijd puik doet <+:)
Maar, met alle respect, ik vermoed toch dat er meer Thorens draaitafels uit dat tijdperk het tot nu toe overleefd hebben en nog steeds de dienst uitmaken maar, toegegeven, die 212 en (bijna identieke) voorganger GA202 mochten er ook zijn :Y

• evEndzhar
  • Niet online
quote:
Voor de cassettebandjes een Akai GXC-715D. Ook met nog steeds volledig functionele tiptoetsbediening en alle lampjes nog functioneel (en volledig origineel). Apparaat verkeerd ook nog in werkende staat. Heeft wel wat last van ruis en begint dof te klinken, dus de kop zal wel weer vervangen moet worden. Dat wordt dan al de zoveelste, want het apparaat werd vroeger echt dagelijks gebruikt. De laatste jaren wat minder. D'r is al wel meerdere keren wat vervangen, zoals de motor en een stuk of vijf keer een nieuwe kop.
Draai je dan cassettebandjes met schuurlint in dat deck of zo? GX-koppen zijn zo goed als onverslijtbaar.
quote:
jempivs schreef op maandag 08 december 2008 @ 20:11:
Mooi dat die 212 het, mits veranderen van het snaartje, nog altijd puik doet <+:)
Maar, met alle respect, ik vermoed toch dat er meer Thorens draaitafels uit dat tijdperk het tot nu toe overleefd hebben en nog steeds de dienst uitmaken maar, toegegeven, die 212 en (bijna identieke) voorganger GA202 mochten er ook zijn :Y
Van die 202 en 212 zijn er alleen wel veel meer van verkocht denk ik zo (onder minstens 3 verschillende merknamen). Desondanks zijn die draaitafels wel erg gevoelig voor mankementen. Tja, Philips hè?

• Spearhead
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02-01-2016
quote:

Voor de cassettebandjes een Akai GXC-715D. Ook met nog steeds volledig functionele tiptoetsbediening en alle lampjes nog functioneel (en volledig origineel). Apparaat verkeerd ook nog in werkende staat. Heeft wel wat last van ruis en begint dof te klinken, dus de kop zal wel weer vervangen moet worden. Dat wordt dan al de zoveelste, want het apparaat werd vroeger echt dagelijks gebruikt. De laatste jaren wat minder. D'r is al wel meerdere keren wat vervangen, zoals de motor en een stuk of vijf keer een nieuwe kop. De rubbers voor de tiptoetsbediening zijn ook een keer vervangen. Maar dat is allemaal normale slijtage. Een dijk van een apparaat, niet stuk te krijgen!
Nou, ik weet niet wat je er mee doet, maar normaliter gaan die koppen de hele levensduur van het apparaat mee. Wat waren de klachten dat je ze hebt vervangen? De enige reden om dat te doen is naar mijn idee mechanische slijtage: je ziet dan zo'n uitgesleten baantje zitten waar de tape over de kop loopt.
Als de storing iets anders is, kun je beter elders in het apparaat kijken, of misschien moet je de koppen dan een keer demagnetiseren.

• Kaj.
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ook GX-koppen kunnen een keer kapot, en als je ze dan niet vervangt met nieuwe GX-koppen... ;)

• mae-t.net
  • Niet online
quote:
Die groene lampjes hebben overigens wel een nadeel: Als ze het niet meer doen dan krijgt de platenspeler de meest rare kuren (start helemaal niet meer, of stopt voortdurend) en het specifieke type lamp in de GA 212 is niet meer te krijgen. 'k Hoop dat ze bij mij nog jaren blijven branden, en anders zien we dan wel weer hoe we 't moeten oplossen :)
Voor exotische lampjes en snaren kan je vaak terecht bij J. van Schaik consultancy.

• DJ Vincento
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 18-05 23:01
De koppen van een cassettedeck zijn sowiezo al bijna onverslijtbaar. Dat komt omdat de tape niet met zo'n kracht langs de kop geschuurd word zoals bij een spoelrecorder. GX koppen slijten echt niet in mensenleven. Je moet die koppen wel goed schoonmaken. Anders gaat het inderdaad dof en dood klinken.

Heb zelf een Akai-GXC 706 D gehad. Is bijna hetzelfde als de GXC-715 D, alleen dan met knal-boem toetsen in plaats van tiptoetsen. Prachtig apparaat, maar is aan ouderdom gestorven. ;)

Heb je de motor-elco's eens vervangen?

Wanneer je de werkelijkheid van een ander kleurt, kleur je ook die van jezelf. Er is namelijk maar één werkelijkheid. Jarig zijn is goed voor de gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die vaker jarig zijn langer leven.

• ralph12
  • Laatst online: 28-01-2012
Gouwe ouwetjes opgepikt bij de marktplaats winkel in Zaandam. kHad wat tijd. Had m'n Kef Q30's verkocht die in de woonkamer simpelweg niet tot hun recht kwamen. Eerst langs de winkel in Beverwijk gegaan om te kijken of de B&W DM570 wat is (voor 25 euro)... Pff, tweeters en woofer centers ingedrukt. :/ Heb ze gezegd dat je ze zo net zo goed bij het grofvuil kan zetten....

Toen maar doorgereden 8) naar Zaandam om de grijsgespoten B&W DM4 te bekijken... Nou afgezien van wat beschadigingen zagen ze er goed uit. Wat stoffig. Blauwe schermen. Hmm. De baffle had de vorige eigenaar in de oorspr. staat gelaten... Heb de winkel om wat stroomdraad gevraagd, de eindjes met een mesje blootgelegd, de speakers op een Yamaha en een Philips cd speler (met Braziliaanse kerstliedjes) aangesloten... en.... Klonk niet verkeerd...

Meegenomen voor 20 euro. :+ Samen met de benzine zeg maar een kostprijs van 26 euro. Nu staan ze thuis te spelen... en ik moet je zeggen: deze ouwetjes uit 1973 klinken geweldig. Ondanks dat ze effe op de grond staan op weliswaar een plateautje met spikes, en ik ze ge'reversed' heb (speakers op z'n kop waardoor woofer boven)....

Hoppeta, weer dat bekende transparante geluid waardoor je diepte krijgt, de instrumenten los komen en geluidjes hoort die je eerder niet gewaar was. :9~ Waarmee te vergelijken? Met grote broer DM2a. Hoewel die in zijn algemeenheid nog meer transparantie en perspectief en vooral diep laag laat horen. Het laatste kan je met een sub ondervangen.

Voordeel van de DM4 is dat ze wat beter hanteerbaar (lichter) en beter plaatsbaar zijn vanwege hun geringere omvang, en een beter rendement hebben dan de DM2a.* Want die was alleen op een dynamische versterker aan te sturen. _/-\o_ Ik blijf erbij: deze ouwe speakers verslaan moeiteloos boxen die ze nu maken! Volgende wat me te doen staat is de grijze laag verwijderen (hoewel het niet misstaat voor naast de TV die om de 1 of andere manier ongevoelig is voor niet magnetisch afgeschermde speakers).

De DM4 zie ik regelmatig aangeboden op MP. Dan gaan ze meestal voor prijzen voor onder de 80-100 euro weg. Zijn ze dubbel en dwars waard. De DM2a doet overanderd zo'n 120-200 euro, en meer afhankelijk van staat. Niet te verwarren met de DM2 MkII die ook zeker goed is, maar niet dat briljante heeft van DM2a en DM4.

* afmetingen DM4 zijn 54x25,5x25,5 cm en van de DM2a zijn ze 65x36x35 cm. De DM2a is zelfs 3 keer zo zwaar.

• mae-t.net
  • Niet online
Wat bedoel je met een dynamische versterker?

Nog een opmerking over die center caps, die kan je er meestal gewoon uitsnijden en vervangen.

• ralph12
  • Laatst online: 28-01-2012
quote:
mae-t.net schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 19:19:
Wat bedoel je met een dynamische versterker?

Nog een opmerking over die center caps, die kan je er meestal gewoon uitsnijden en vervangen.
Wissiknie van die center caps. Met dyn. versterker bedoel ik er eentje met voldoende ampere.

• KILLorBE
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 14:25
quote:
Heeft wel wat last van ruis en begint dof te klinken, dus de kop zal wel weer vervangen moet worden.
Misschien is het een kwestie van de kop afstellen en/of demagnetiseren/schoonmaken zoals Spearhead en DJ Vincento aangaven.

Ik heb ook nog het e.e.a. aan vintage apparatuur in gebruik, en er staan een paar dingen te wachten op een opknapbeurt/reparatie.

Luidsprekers: B&W DM14, DM1400 en DM6.
Draaitafels: Denon DP-51F en een Thorens TD160 MKII.
Versterker: AKAI AM-2950
Cassettedeck: Nikko ND-790 4 sporen deck.

KILLorBE wijzigde deze reactie 10-12-2008 10:20 (0%)
Reden: Typo + type toegevoegd

• Backlight
  • Laatst online: 14-04 21:34
Ik heb onlangs mijn Pioneer vintage collectie compleet gemaakt. Ik heb nu staan:

SA-8800 Integrated Amplifier uit 1979
F-91 Reference Tuner uit 1987
PD-M95 Reference CD speler (wisselaar) uit 1991
PL-3F direct drive platenspeler uit 1984

De versterker is aangesloten op Tannoy Mercury-S luidsprekers op 60cm standaards.

Dit alles geeft een prachtig geluid in mijn woonkamer waar de acoustiek eigenlijk iets te veel "galmt", maar ik houd nu eenmaal niet van tapijt... :)

Ik wil de SA-8800 de komende jaren gaan voorzien van nieuwe condensatoren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een service manual.

• KILLorBE
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10-05 14:25
quote:
Backlight schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:04:
Dit alles geeft een prachtig geluid in mijn woonkamer waar de acoustiek eigenlijk iets te veel "galmt", maar ik houd nu eenmaal niet van tapijt... :)

Ik wil de SA-8800 de komende jaren gaan voorzien van nieuwe condensatoren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb een service manual.
Het galmen kun je evt. ook verminderen door b.v. een wandkleed of een groot schilderij 'strategisch' op te hangen, zelf moet ik niks van tapijt hebben, er zitten (voor mij iig) meer nadelen aan dan voordelen...
Voordelen:
Warm(er) aan de voetjes.
Het draagt (of kan) tot op zekere hoogte bij aan de akoestiek, maar dat is sterk afhankelijk van het soort tapijt, zo galmt het bij een buur(t)man als een idioot terwijl hij in de hele woonkamer tapijt heeft liggen.
Nadelen:
Mooie leefomgeving voor iig huisstofmijt.
Mogelijk moeilijk verwijderbare vlekken.
Kleine onderdeeltjes die je makkelijker kwijt raakt.
Veel werk om het schoon te houden (flink stofzuigen als je huisdieren hebt die aardig wat haar kunnen verliezen).

Het vervangen van de condensatoren is niet zo moeilijk, mogelijk zul je iets andere waardes moeten gebruiken omdat de kans bestaat dat ze vreemde waardes hebben gebruikt die je tegenwoordig niet meer vind (dat is iig het geval bij de filters van m'n DM6, maar dat is iets makkelijker op te lossen), de spanning moet iig even hoog of hoger zijn en de capaciteit kun je iets verhogen voor het voedingsgedeelte (er moet niet teveel verschil in zitten omdat de trafo het anders niet meer trekt, met als gevolg een erg hete trafo of in het ergste geval een trafo die doorbrand), op andere punten kun je vaak zonder problemen condensatoren met een veel grotere capaciteit gebruiken.
Ook kan het vervangen van sommige condensatoren door betere condensatoren een behoorlijke invloed hebben op het geluid.
Als laatste moet je goed opletten wat de afstand tussen de pootjes is, en niet te vergeten de polariteit (maar dat wist je vast wel).
Ik denk dat je daar sowieso beter een apart draadje over kan beginnen zodat er meer mensen met meer kennis zullen reageren, natuurlijk kun je ook op een forum als ZBA (zelfbouwaudio) of diyAudio om advies vragen.
BTW: Vaak valt er ook wat winst te halen door de bedrading te vervangen, zo zit er in m'n AM-2950 ontzettend dun draad van de eindtrappen naar de LS aansluitingen.

Bij deze een foto van m'n DM1400's (de DM14 is de voorganger en het grote broertje van de veel geroemde DM12, de verschillen (DM14/DM1400) zijn de aansluitingen, banaan voor de DM1400, het binnenste vlak is bij de DM14 zwart geplastificeerd i.p.v. gefineerd, en de tweeters van de DM1400's hebben ribbels :P (diffractie?)).

http://home.xmsnet.nl/KILLorBE/BWDM1400.jpg

Deze DM1400's zijn de aanleiding geweest om de DM14's en DM6' te kopen en om weer een HT setje samen te stellen, ik kon ze namelijk kopen voor E30 (of was het E20 :? ) omdat ze bij een kennis in de weg stonden in het toch al kleine schuurtje en 1 van de 2 afentoe uitviel (relais met last van metaalmoeheid bleek later), pogingen om 2 paar DM12's, voor surround speakers in een 6.0/7.0/7.1 setje, te kopen liepen uit op niks, tot ik een paar DM14's tegenkwam voor een redelijke prijs, en toen ik ook nog een paar DM6 kon kopen voor E150 omdat 1 van de speakers helemaal niks meer deed was de keus snel gemaakt....DM14/1400 als surround speakers en de DM6 als front, een sub heb ik niet echt meer nodig met de DM6 maar dat zien we wel als het allemaal een beetje af is.
De aankoop van de DM6 was wel een gok, maar ik heb goed gegokt omdat ik na een meeltje met de vorige eigenaar al een vermoeden had, op de terugweg heb ik het probleem wss al opgelost en bij thuiskomst was het alleen nog een kwestie van het goed zetten van de HF/LF/Contour schakelaars aangezien die helemaal dol gedraaid waren.
Jammer genoeg zaten de 'voeten' er niet bij, maar aan de andere kant is het geen ramp omdat ze sowieso beter tot hun recht komen met de nodige modificaties (zekeringen en HF/LF/Contour schakelaars eruit, stijvere kast, iets kleiner volume voor het laag en/of minder wol, fatsoenlijke bedrading, hard wired filter....etc).

• Backlight
@KILLorBE:

Bedankt voor je reactie. Een oosters tapijt heb ik altijd al aan de muur gewild! ;) Maar zonder gekheid is dat wel een lastig verhaal. De inrichting van mijn (ons) huis is strak en modern. De enige opties die ik overweeg is gordijnen ipv luxaflex en een vloerkleed van enkele m2.

Voor die condensatoren zoek ik nog iemand die dat al een keer gedaan heeft en in de buurt woont. Misschien is het een apart draadje waard inderdaad.

Die DM1400's zien er groots uit. Uit welk jaar zijn ze, hoe klinken ze en staan ze nu dagelijks te spelen in de huiskamer?

• Backlight
quote:
Exphy schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 20:19:
als ik paar vintage speakers wil kopen naar welke merken kan ik 't beste zoeken?
Ik ben zelf een liefhebber van Engelse luidsprekers. Meestal vrij neutraal en prettig voor de oren, ook bij langdurig luisteren... Dat hadden ze "vroeger" ook al. Ik ben erg te spreken over het geluid van Tannoy, maar ook B&W heeft mooie oudjes ertussen zitten.
Pagina: 1 2 3 ... 86 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True