sorry maar wat ik nou allemaal voor onzin lees...

en ook op de hedendaagse audiofiele setjes vind je een toonregeling

De enige die ik zo weet is Quad en dat werkt dan ook anders dan andere (redelijk goed).
Een 2 keer 50 watt versterker zou voldoende moeten zijn, liefst bij 4 Ohm
Ho. Een goede stabiele versterker (dwz met een zware voeding) met 2x25W@8Ohm zou voldoende moeten zijn. Die kan namelijk 2x50W@4Ohm en 2x100W@2Ohm leveren. En daar zit m vaak nou net de kneep. Als de impedantie van de speaker zakt moet de versterker extra stroom leveren. Lukt dat niet dan zakt het geluid in. Dan krijg je de neiging om hem harder te gaan zetten maar als je dat doet heeft het niet het gewenste effect en krijg je het idee dat 'je oren vollopen'.
Wel is aan te raden om ze op poten te zetten zodat ze "vrij" kunnen spelen.

De versterker of de speakers?
Ik mis echter 1 belangrijk, zoniet de belangrijkste factor in je hele verhaal, namelijk dat het menselijk gehoor bij een ieder anders is.
Deze factor hoor er ook helemaal buiten te blijven. Wat er in gaat moet er nml precies zo weer uit komen, alleen zonodig wat harder. Dat is namelijk de hele opzet. Als je met je kapotgeschoten oren voor een goede set gaat zitten moet het precies hetzelfde klinken alsof je de zangeres voor je hebt staan. Een goede soundengineer hoort in de studio als het ware een foto te nemen en niet als een Picasso met geluid te gaan schilderen.
Veel audiofielen lopen te zemelen over buizen versterkers die zo goed zijn, en dual concentrische hoorn geladen poespas. Natuurkundig gezien het slechtste wat op de aardbol bestaat. Daarom een discussiepunt.
Er zijn ook audiofielen met de hersenen van een aardappel. Net als onder degenen die er precies anders over denken. Dat is geen reden om ze allemaal over 1 kam te scheren en daarmee aan te tonen dat die allemaal ongelijk hebben. "Natuurkundig gezien het slechtste" is een ongefundeerde conclusie, gekleurd door eigen wereldbeeld en vooronderstellingen. Bovendien heb ik het vermoeden dat dat niet ontstaan is door eigen waarneming.
slijtage van de spoelen
sinds wanneer slijten die? Van het poetsen?
Met als eindresultaat dat je je gaat irriteren dat er compleet geen dynamiek in een CD zit.
Want?

De correllatie ontgaat mij volledig. De kwaliteit van de software is een gegeven en heeft geen invloed op de werking van de hardware.
Tot op heden is me alleen een Philips CD-100 bevallen. Dit is de eerste commercieel beschikbare CD-speler.
Probeer je je hiermee als serieuze geluidsliefhebber compleet te disqualificeren? Dat ding hoort in een museum, liefst ingegoten in kunsthars. Zodat niemand 'm ooit meer kan aanzetten.
Deze is iets beter te koelen, vermogen is ook 2x 48W. Uiteraard RMS 8 Ohm bij 0.0008% THD. Komt zeg maar overeen met een Sony van > 150W Begint pas op ~80W iets te clippen. Op dit punt raak je kwaliteit kwijt, maar als de versterker bovenaan staat, en vrij is, helemaal geen bezwaar als dit LEDje knippert.
Ach ja, een stoer verhaal is leuk op z'n tijd. Vooral die 0,00000008% THD maakt het verschil. Met luisprekers die op die luidsterkte al tegen de 5% harmonische vervorming aanzit.
De vintage/retro versterkers gaan echter vaak voor een peulenschil over de toonbank, terwijl ze ooit veel kosten en nog steeds even goed zijn.
Slim. Maar bedenk wel dat ook vroeger zwaar overgewaardeerde shit gemaakt werd. De 2eh versterkers die ik zei zijn dat trouwens niet. Die leverden toen ook al echt waar voor hun geld. Maar zitten helaas nog wat boven je budget. Als 2e moet je er wel bij bedenken dat niet alle versterkers even goed verouderen. Sommige gaan al na een paar jaar slechter klinken, vooral als ze erg warm worden (sommige die volledig klasse A zijn). Andere klinken na 10 jaar ook lang niet meer zo fris als toen ze nieuw waren. Dat ligt dus aan de condensators.
Wat ook een overweging waard is, en een compleet andere weg: een T-amp. Die klinken wel lekker fris en hebben echt audiofiele kwaliteiten waar die vintage niet aan kunnen tippen. Het nadeel is dat ze wat weinig vermogen hebben. Maar vermogen wordt vaak verkeerd gewaardeerd omdat zoals gezegd de meeste transistorverterkers inkakken als hun voeding onderbemeten is.
Kijk hier maar eens:
Crafty
Ik zou even serieus nadenken of je geen T-amp zou nemen voor €80 en dan op andere speakers die wat makkelijker aanstuurbaar zijn.