Heeft er iemand hier ervarnig met het reviseren van een marantz tapedeck? met name het model: SD 3000 ..
Als je het type nummer even geeft ( staat links boven aan de voorkant ) kan ik je wel wat meer informatie geven, marantz heeft heel veel modellen die op elkaar lijken; maar niet qua specificaties.bartsled schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:31:
[...]
Goh die lijkt exact op de versterker die ik dit weekend van m'n oom heb gekregen. Ben nog een vrij grote n00b in dit alles, maar weet jij zo 123 of ik bijvoorbeeld ook 6ohms speakers kan aansluiten? Hij draait nu met 8ohm speakers, maar die zijn erg oud en kraken richting hun laatste loodje.
Anoniem: 272410
Ik heb laatst bij de kringloop een setje Kef Corelli speakers gekocht, helaas doet van de ene speaker de tweeter het niet. Of dit door een defecte speaker of filter moet ik nog eens uit proberen te zoeken. Aan beide is niet echt duidelijke schade te bekennen. Iemand tips om dit zonder specifieke apparatuur te onderzoeken?
Wel zonde, die ene speaker klinkt echt super! Was die 7,50 euro voor het setje wel waard
Wel zonde, die ene speaker klinkt echt super! Was die 7,50 euro voor het setje wel waard

1. check interne bekabeling. Misschien zit er wat los.Anoniem: 272410 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:01:
Ik heb laatst bij de kringloop een setje Kef Corelli speakers gekocht, helaas doet van de ene speaker de tweeter het niet. Of dit door een defecte speaker of filter moet ik nog eens uit proberen te zoeken. Aan beide is niet echt duidelijke schade te bekennen. Iemand tips om dit zonder specifieke apparatuur te onderzoeken?
[afbeelding]
2. weerstand van de "defecte" tweeter even meten met een multimeter. Indien de weestand oneindig groot is, is waarschijnlijk het spoeltje van de tweeter defect. Indien dit het geval is voor de zekerheid even deze tweeter aansluiten in de goede box. Doet ie het nog steeds niet => nieuwe tweeter regelen. Achterop staat vaak wel een typenummer. Die googlen levert vast wel wat op.
3. Indien weerstand tweeter normaal is (4-8 Ohm): alle onderdelen van het filter doormeten en filteronderdelen die niet overeenkomen met de specificaties vervangen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Kleine opmerking: de gemeten weerstand van de tweeter mag best een paar ohm afwijken van de nominale impedantie. Hoeft dus niet exact tussen 4 en 8 ohm te liggen, maar moet ongeveer gelijk zijn aan die van de goede tweeter. Meten met losgekoppeld scheidingsfilter.
Als de tweeter defect is dan zijn deze tweedehands nog wel te vinden voor 15 tot 30 euro.Anoniem: 272410 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:01:
[afbeelding]
Volgensmij moet je type T27 hebben. Het type nummer staat achter op de tweeter.
Je kan altijd nog de units los verkopen.
Voor 7,50 euro zeker geen slechte koop.
Anoniem: 106892
Die heb ik ook, wist het type nooit. Ooit voor 25 gulden gekocht op het absolute dieptepunt van vinyl. Prima ding, goede nononsense platenspeler, lekker robuust, makkelijk af te stellen, goede arm. Niet erg fancy, maar hij laat je platen heel en klinkt best goed.kraats schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:42:
Ik ben daarom ook maar weer eens zelf naar mijn Pioneer PL-12D gaan luisteren. Klonk toch wel weer erg lekker na het goed instellen van naalddruk enzo
Het enige waar je bij moet, zijn de schakelaars\regelaars die problemen opleveren. Verwijder de kap van het apparaat en probeer aan de achterzijde van de schakelaar\regelaar te komen en spuit hem door. Nog beter is het om de schakelaar\regelaar te demonteren en dan te reinigen (of nog beter vervangen).Anoniem: 106892 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:25:
[...]
Dank je. Maar ik weet niet zo goed waar ik bij moet met de contactspray en waar niet. Ik snap wel een beetje wat zo'n ding doet, maar ik heb geen idee waar de spray moet en waar juist niet.
Maar zoals gezged: In veel gevallen maskeer je het probleem en komt het na een tijdje dubbel zo hard weer terug.
Het is heel eenvoudig te onderzoeken: Wissel de tweeter uit tussen de twee verschillende boxen. Wisselt het probleem mee, dan is de tweeter defect. Blijft het probleem bij dezelfde box, dan is het filter of de interne bekabeling defect. Maar bij de meeste gevallen is het gewoon een defecte tweeter.Anoniem: 272410 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:01:
[afbeelding]
[ Voor 38% gewijzigd door Killer op 28-05-2009 14:45 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Draait niet atm de belt moet vervangen worden, toch aardig schoon van binnen voor een tapedeck uit 1979
http://hiphop-project.net/marantz6.jpg
http://hiphop-project.net/marantz2.jpg
http://hiphop-project.net/marantz5.jpg
http://hiphop-project.net/marantz4.jpg
http://hiphop-project.net/marantz3.jpg
http://hiphop-project.net/marantz9.JPG
http://hiphop-project.net/marantz6.jpg
http://hiphop-project.net/marantz2.jpg
http://hiphop-project.net/marantz5.jpg
http://hiphop-project.net/marantz4.jpg
http://hiphop-project.net/marantz3.jpg
http://hiphop-project.net/marantz9.JPG
zeker weten dat ze dat waard zijn! leuk stel.Anoniem: 272410 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 00:01:
[afbeelding]
Heb vandaag geluk gehad bij de wegggeefwinkel Amersfoort. Naast de 12" van Stan Ridgeway's Camouflage heb ik ook een Rotel RA-300 versterker op de kop getikt! Het is deze:
Voorzijde -
Achterzijde -
Hij doet het goed, kraakjes zijn bij een aantal malen heen en weer draaien / indrukken van de knoppen verdwenen, alleen maken de woofers van mijn speakers een flinke uitslag als ik de versterker uitzet. Is daar wat aan te doen? Moet iets aan het apparaat gedaan worden?
Kan de weggeefwinkels overigens erg aanbevelen. Soms staan de wat specialere spullen, zoal de Rotel achter. Als men weet dat je er echt gebruik van gaat maken dan krijg je het mee.
Heb onlangs via Ebay deze RFT BR25 speakers gekocht. Van Oostduitse makelaardij, maar erg goed van klank. Ben benieuwd of dat klopt (moet ze dus nog krijgen). Tot die tijd geniet ik nog van mijn Philips 544 MFB boxen.
Zijn er hier nog meer mensen met Oosteuropese hifi?
Voorzijde -

Achterzijde -

Hij doet het goed, kraakjes zijn bij een aantal malen heen en weer draaien / indrukken van de knoppen verdwenen, alleen maken de woofers van mijn speakers een flinke uitslag als ik de versterker uitzet. Is daar wat aan te doen? Moet iets aan het apparaat gedaan worden?
Kan de weggeefwinkels overigens erg aanbevelen. Soms staan de wat specialere spullen, zoal de Rotel achter. Als men weet dat je er echt gebruik van gaat maken dan krijg je het mee.
Heb onlangs via Ebay deze RFT BR25 speakers gekocht. Van Oostduitse makelaardij, maar erg goed van klank. Ben benieuwd of dat klopt (moet ze dus nog krijgen). Tot die tijd geniet ik nog van mijn Philips 544 MFB boxen.
je loopt daar binnen, ziet die versterker en zegt: die wil ik?
werkt dat echt zo mooi
goede vondst!
werkt dat echt zo mooi
goede vondst!
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ehm ja! In mijn geval werd ik aangesproken door één van de medewerkers, hij kende mij al van eerdere bezoekjes waar ik flink wat singletjes en LP's heb meegenomen en wist dat ik wel into audio was.Jazzper schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:12:
je loopt daar binnen, ziet die versterker en zegt: die wil ik?
werkt dat echt zo mooi
Zie ook weggeefwinkels.nl voor achtergrondinfo over hun doelen e.d.. De weggeefwinkels zijn ontstaan uit de kraakbeweging.
Dank je!goede vondst!
Mooie vondst! Het klapperen van de woofer is een bekend fenomeen bij oudere versterkers. Vaak hebben oudere versterkers nog wel een inschakelvertraging, maar geen uitschakel vertraging. Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon de uitschakelpuls die versterkt weergegeven wordt. Als de versterker beschikt over een luidspreker schakelaar, zou je eerst de luidsprekers kunnen uitschakelen, alvorens je de versterker uitschakelt. Het ligt een beetje aan de 'klap' die de versterker uitdeelt als je hem uitzet, maar het kan op wat langere termijn het einde van je woofers te weeg brengen.musicfreak schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:09:
Heb vandaag geluk gehad bij de wegggeefwinkel Amersfoort. Naast de 12" van Stan Ridgeway's Camouflage heb ik ook een Rotel RA-300 versterker op de kop getikt! Het is deze:
Voorzijde - [afbeelding]
Achterzijde - [afbeelding]
Ten aanzien van de Oost Europese luidsprekers geen ervaringen, maar ben wel erg benieuwd. Als ik de specs zo eens doorlees, zou je niet veel verwachten. De gebruikte units lijken ook niet echt bijzonder. Maar goed, dat zegt niet alles, het zou zo maar eens heel goed kunnen klinken. Hou ons op de hoogte!
(en als je van je MFB's af wilt, hou ik mij aanbevolen!)
Een vriend van me is gek van Oost Duitsland, derhalve heeft hij een RFT versterker en tuner.musicfreak schreef op zondag 31 mei 2009 @ 00:09:
Voorzijde - [afbeelding]
Achterzijde - [afbeelding]
Ik heb het nog niet gehoord, hij heeft het nog maar net binnen en we hadden geen speakers bij de hand om te proberen.
De indruk die ik ervan had was dat het er niet echt uitzag als topspul... beetje vergelijkbaar met budget spul van Philips van de jaren '80.
En met DIN aansluitingen natuurlijk....
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Goede tip, de versterker heeft inderdad speaker schakelaars, die ga ik voor het uitschakelen beroeren!Killer schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:52:
Als de versterker beschikt over een luidspreker schakelaar, zou je eerst de luidsprekers kunnen uitschakelen, alvorens je de versterker uitschakelt. Het ligt een beetje aan de 'klap' die de versterker uitdeelt als je hem uitzet, maar het kan op wat langere termijn het einde van je woofers te weeg brengen.
Doe ik! Hoe zie je overigens dat de specs niet goed zijn?Ten aanzien van de Oost Europese luidsprekers geen ervaringen, maar ben wel erg benieuwd. Als ik de specs zo eens doorlees, zou je niet veel verwachten. De gebruikte units lijken ook niet echt bijzonder. Maar goed, dat zegt niet alles, het zou zo maar eens heel goed kunnen klinken. Hou ons op de hoogte!
Nog niet. ;-)(en als je van je MFB's af wilt, hou ik mij aanbevolen!)
De kwaliteit van de materialen is vast minder dan de Westerse spullen uit die tijd, ook het design is soms weinig subtiel. Desalniettemin vind ik het ook wel weer leuk.dreeke schreef op zondag 31 mei 2009 @ 17:52:
Een vriend van me is gek van Oost Duitsland, derhalve heeft hij een RFT versterker en tuner.
Ik heb het nog niet gehoord, hij heeft het nog maar net binnen en we hadden geen speakers bij de hand om te proberen.
De indruk die ik ervan had was dat het er niet echt uitzag als topspul... beetje vergelijkbaar met budget spul van Philips van de jaren '80.
En met DIN aansluitingen natuurlijk....
De draaitafels van RFT schijnen niet zo best te klinken, vooral vanwege de slechte elementen, op zich waren ze met tangentiële draaitafels en soft touch bediening op de voorzijde niet zo heel verkeerd bezig.
Wat de versterkers betreft, vind vooral de V100 en V200 interessant, al is die laatste erg duur (want zeldzamer). De 3930 vind ik bijvoorbeeld erg lelijk, maar dat komt voornamelijk door die bruine kleur...
Niet goed is misschien niet de juiste bewoording, niet bijzonder is misschien beter. Komt niet al te diep (kan ook moeilijk met zon kleine kast en woofer). Niet al te hoge gevoeligheid en belastbaarheid. Allemaal niet dramatisch hoor, maar ook niet spectaculair. Maar zoals gezged, cijfers zeggen niet alles. Wie weet klinkt het als een klokje!musicfreak schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:46:
[...]
Doe ik! Hoe zie je overigens dat de specs niet goed zijn?
[...]
Ik snap 'm.Killer schreef op maandag 01 juni 2009 @ 02:17:
Niet goed is misschien niet de juiste bewoording, niet bijzonder is misschien beter. Komt niet al te diep (kan ook moeilijk met zon kleine kast en woofer). Niet al te hoge gevoeligheid en belastbaarheid. Allemaal niet dramatisch hoor, maar ook niet spectaculair.
Dat hoop ik dan maar, en anders verkoop ik 'm weer. Zal als eerste nummers Johnny hates jazz met Turn back the clock en Secret service met Ten o'clock postman (echt ene leuk nummer) testen!Maar zoals gezegd, cijfers zeggen niet alles. Wie weet klinkt het als een klokje!
Anoniem: 185410
Ik zie hier zo veel fanatiekelingen met LP's e.d. voorbij komen dat ik het niet kan laten jullie te informeren over een analoog show ergens in het land. Google er anders maar eens op.
http://img189.imageshack.us/img189/695/philips.jpg
Philips 878 inc orginele ''HIFI'' speakers ( moeten gerefoamed worden) maar iemand enig idee waar ik een naald kan halen voor dit systeempje?, krijg hem nergens gevonden
Philips 878 inc orginele ''HIFI'' speakers ( moeten gerefoamed worden) maar iemand enig idee waar ik een naald kan halen voor dit systeempje?, krijg hem nergens gevonden
Als ik het goed heb, zit er een GF400 element in deze speler. Naalden daarvoor:iNFiNiTY- schreef op maandag 01 juni 2009 @ 11:36:
http://img189.imageshack.us/img189/695/philips.jpg
http://cgi.benl.ebay.be/w...2BUCI%26otn%3D4%26ps%3D41
Maar ja, daar gaat het niet om vintage apparatuur, maar meer exotische analoge hardwareAnoniem: 185410 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 10:50:
Ik zie hier zo veel fanatiekelingen met LP's e.d. voorbij komen dat ik het niet kan laten jullie te informeren over een analoog show ergens in het land. Google er anders maar eens op.
[ Voor 24% gewijzigd door Killer op 01-06-2009 11:41 ]
Ah ik zal eens kijken,bedankt. Nu zit er een ''Philips 400'' naald op geloof ik 
de kooten en de bie lp ''op hun pik getrapt'' klinkt stukken met een een nieuwe naald, deze is echt niet goed meer
de kooten en de bie lp ''op hun pik getrapt'' klinkt stukken met een een nieuwe naald, deze is echt niet goed meer
[ Voor 42% gewijzigd door iNFiNiTY- op 01-06-2009 11:43 ]
Ik heb thuis nu een 702 staan van Philips met de grote 3 weg " hifi" speakers staan.
Mensen wat komt uit deze set een geluid ik ben behoorlijk onder de indruk zeker als je bedenkt dat de set slecht 15 watt levert en bijna 40 jaar oud is.

(niet mijn foto)
Mensen wat komt uit deze set een geluid ik ben behoorlijk onder de indruk zeker als je bedenkt dat de set slecht 15 watt levert en bijna 40 jaar oud is.

(niet mijn foto)
euhmmmm
Van het weekend een Kenwood KR-5400 opgehaald voor 25€.
Alles werkt behalve stereo (lampje?).
Volgens mij geeft hij geen stereo meer weer, ik hoor iig geen stereo terwijl de ontvangst maximaal is.
Is zoiets te repareren?
Dit is ie.
Volgens mij geeft hij geen stereo meer weer, ik hoor iig geen stereo terwijl de ontvangst maximaal is.
Is zoiets te repareren?
Dit is ie.

Anoniem: 143259
En welk lampje brand er op de foto?coob schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:52:
Is zoiets te repareren?
Dit is ie.
[afbeelding]
Is inderdaad van een andere receiver.
Ik krijg het lampje niet aan het branden en volgens mij hoor ik ook gewoon geen stereo geluid.
Ik krijg het lampje niet aan het branden en volgens mij hoor ik ook gewoon geen stereo geluid.
Dan heb je inderdaad een GF400 element, naalden daarvoor zijn prima verkrijgbaar. Succes ermee.iNFiNiTY- schreef op maandag 01 juni 2009 @ 11:42:
Ah ik zal eens kijken,bedankt. Nu zit er een ''Philips 400'' naald op geloof ik
Weet je zeker dat niet alleen het lampje zelf defect is? Wil vaak nog wel een gebeuren.coob schreef op maandag 01 juni 2009 @ 21:27:
Is inderdaad van een andere receiver.
[ Voor 28% gewijzigd door Killer op 01-06-2009 23:43 ]
Op zich kan je goed op je gehoor vaststellen of het apparaat een stereo signaal weergeeft. Gebruik een sterke zender die in stereo uitzend en gat op het apparaat zelf of op een versterker experimenteren met de mono - stereo schakelaar!Killer schreef op maandag 01 juni 2009 @ 23:43:
Weet je zeker dat niet alleen het lampje zelf defect is? Wil vaak nog wel een gebeuren.
Ik hoor gewoon geen verschil als ik aan de stereo/mono schakelaar draai.
Ik heb deze vraag ook op het audiofreaks-forum gesteld en ik ga eerst met een reiniger aan de gang, misschien zit het wel in die schakelaar. Hij kraakt namelijk als ik er aan draai.
Aankomend weekend eens een busje Tuner 600 of iets dergelijks halen.
Liever geen kontaktspray 60 geloof ik, al zijn daar de menigen over verdeeld.
De meeste zeggen dat deze reiniger te aggresief is en op den duur de printbanen kan opvreten.
Ik heb deze vraag ook op het audiofreaks-forum gesteld en ik ga eerst met een reiniger aan de gang, misschien zit het wel in die schakelaar. Hij kraakt namelijk als ik er aan draai.
Aankomend weekend eens een busje Tuner 600 of iets dergelijks halen.
Liever geen kontaktspray 60 geloof ik, al zijn daar de menigen over verdeeld.
De meeste zeggen dat deze reiniger te aggresief is en op den duur de printbanen kan opvreten.
Ik heb nagenoeg het zelfde model qua uiterlijk MODEL 215.iNFiNiTY- schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:47:
[afbeelding]
Heerlijk speeltje, ben nog bezig wat andere dingen te ''cleanen'' van marantz, maar tijd tekort! zal binnekort es fotos plaatsen.
Doet het perfect, omdat mijn stereoset onlangs is overleden heeft hij zelfs een plekje in de huiskamer gekregen.

@ killer: thanks 
@DopdeDouwer: staat mooi
@DopdeDouwer: staat mooi
@ hierboven: prachtig design toch, die analoge meters en die sierlijke letters
Ik heb deze gekregen van mijn ouders,is zowat 30 jaar oud.
Heb eenmaal de aansluitingen moeten hersolderen, en ook de backlights moesten vervangen worden (door blauwe leds
).
Onderstaande icm 2* Heco Precision 200, waarvan de tweeters eens zouden moeten vervangen worden, ze kraken als ik het volume eens wat hoger zet. De mids zouden eigenlijk ook mogen vervangen worden, de één gaat een heel stuk stiller dan de ander. Maarja, dan moet ik het filter herrekenen en daar heb ik (nog) de kennis niet voor.

Heco Precision 200:
Ik heb deze gekregen van mijn ouders,is zowat 30 jaar oud.
Heb eenmaal de aansluitingen moeten hersolderen, en ook de backlights moesten vervangen worden (door blauwe leds
Onderstaande icm 2* Heco Precision 200, waarvan de tweeters eens zouden moeten vervangen worden, ze kraken als ik het volume eens wat hoger zet. De mids zouden eigenlijk ook mogen vervangen worden, de één gaat een heel stuk stiller dan de ander. Maarja, dan moet ik het filter herrekenen en daar heb ik (nog) de kennis niet voor.

Heco Precision 200:

David Gilmour.DopdeDouwer schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 23:04:
[...]
Ik heb nagenoeg het zelfde model qua uiterlijk MODEL 215.
Doet het perfect, omdat mijn stereoset onlangs is overleden heeft hij zelfs een plekje in de huiskamer gekregen.
[afbeelding]

Mijn Sony TA 1630 (van ergens eind jaren '70 geloof ik) heeft de geest gegeven. Misschien dat er iets met de transistoren is want er komt alleen maar heel hard gerommel en gekraak uit het rechterkanaal. Tijd voor vervanging dus, op marktplaats kwam ik een Akai AA-5210 tegen maar vlak voor dat ik hem op ging halen belde de verkoper dat het rechterkanaal niets meer deed maar ik mocht hem gratis hebben. Zelf even naar gekeken maar kon er niet veel mee, even naar de reparateur gebracht en die heeft hem voor een paar euro gerepareerd.
Leuk apparaat en het geluid dat er uitkomt is perfect. 44 watt vermogen per kanaal en ding komt uit '72.
Luidsprekers op de achtergrond zijn oude JBL's waar ik nieuw woofers van Sony in heb gezet. Perfect voor de computerkamer
edit:
originele handleiding zat er nog bij!
[ Voor 10% gewijzigd door Sharky op 26-06-2009 20:22 ]
This too shall pass
Mooi!
@sharky: goeie kans dat die Sony ook niet zoveel stuk heeft, misschien naar dezelfde reparateur brengen als de Akai? Gerommel en gekraak kan letterlijk van alles zijn, met maar een kleine kans op "de transistoren" (welke bedoel je?)
@sharky: goeie kans dat die Sony ook niet zoveel stuk heeft, misschien naar dezelfde reparateur brengen als de Akai? Gerommel en gekraak kan letterlijk van alles zijn, met maar een kleine kans op "de transistoren" (welke bedoel je?)
[ Voor 31% gewijzigd door mae-t.net op 27-06-2009 11:41 ]
Een vriend van me heeft op een rommelmarkt een Marantz 2440 gekocht. Nu heeft hij zelf niet zoveel aan zo'n type versterker (4-kanaals, weinig inputs). Heeft iemand nog een idee of het een gewild type is? Dan zoek ik voor hem nog wel een andere leuke klassieker.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Wat een mooi dingetje! Akai heeft best mooie (en goed klinkende) hifi geproduceerd. Heb ook een keer een stel Akai speakers gehoord, wat klonken die goed. Weet helaas geen typenummer meer.Sharky schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:10:
Tijd voor vervanging dus, op marktplaats kwam ik een Akai AA-5210 tegen maar vlak voor dat ik hem op ging halen belde de verkoper dat het rechterkanaal niets meer deed maar ik mocht hem gratis hebben. Zelf even naar gekeken maar kon er niet veel mee, even naar de reparateur gebracht en die heeft hem voor een paar euro gerepareerd.
Leuk apparaat en het geluid dat er uitkomt is perfect. 44 watt vermogen per kanaal en ding komt uit '72.
Net op de rommelmarkt voor 7 euro (!) een Yamaha CDX-530E CD speler en een KX-330 casettedeck bemachtigd.
De Cd speler speelt nu Fish met Vigil in a wilderness of mirrors, en dat doet 'ie niet slecht, al klinkt miojn Marantz CD10 beter (maar dat is ook een wat andere klasse). Het cassettedeck heeft Dolby HX pro, bias fijnregeling en play trim. Dat laatste vind ik vooral fijn omdat je daarmee denk ik de kop van het deck wat kan verschuiven zodat je 'm aan kan passen aan het opnamedeck. Handig voor het overzetten van tapes.
De kop is wel wat vies, met welk middeltje reinig je die?
De Cd speler speelt nu Fish met Vigil in a wilderness of mirrors, en dat doet 'ie niet slecht, al klinkt miojn Marantz CD10 beter (maar dat is ook een wat andere klasse). Het cassettedeck heeft Dolby HX pro, bias fijnregeling en play trim. Dat laatste vind ik vooral fijn omdat je daarmee denk ik de kop van het deck wat kan verschuiven zodat je 'm aan kan passen aan het opnamedeck. Handig voor het overzetten van tapes.
De kop is wel wat vies, met welk middeltje reinig je die?
Leuke apparaatjes! Ik heb hier een Yamaha CDX-410 CD-speler staan, qua geluid (voor wat ik ervan kan zeggen) een erg leuke speler, helaas skipt-ie as een malle... Ik moet de speler eerst een (half) uur laten opwarmen eer 'ie lekker speelt.
Anoniem: 307928
Hoi,
Ik heb een paar goed klinkende Pioneer HPM100 klankkasten staan in nog een heel goede staat.
Kan er me iemand vertellen wat de waarde van zo'n paar, toch wel oude speakers, is?
Indien er iets defect zou gaan, zijn er nog vervangstukken te krijgen?
Ik heb een paar goed klinkende Pioneer HPM100 klankkasten staan in nog een heel goede staat.
Kan er me iemand vertellen wat de waarde van zo'n paar, toch wel oude speakers, is?
Indien er iets defect zou gaan, zijn er nog vervangstukken te krijgen?
Anoniem: 307932
Over old - school apparatuur : ik kwam mijn sony hdd atrac walkman ( jezus , wat een naam ) pas weer 's tegen ... ik weet het is niet zo oud als oud kan zijn , en zeker niet analoog , maarre ik ben de drivers kwijt van dit beestje... iemand een idee hoe ik hier weer aan kan komen?
heb mezelf al helemaal wezenloos gegoogeld en heb al diverse sites gezien , gelezen en gewogen maar allemaal te licht bevonden.
ps. bedankt alvast voor elke tip.
heb mezelf al helemaal wezenloos gegoogeld en heb al diverse sites gezien , gelezen en gewogen maar allemaal te licht bevonden.
ps. bedankt alvast voor elke tip.
Ding doet z'n werk ook heel goed. Kan hem moeilijk vergelijken de Sony aangezien die stuk is maar hij klinkt geloof ik wel beter en de hoofdtelefoonuitgang is sowieso beter. Hij is ook een stuk zwaarder en er zitten veel dikkere elco's in. (voor zover dat iets zegt)musicfreak schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 11:52:
[...]
Wat een mooi dingetje! Akai heeft best mooie (en goed klinkende) hifi geproduceerd. Heb ook een keer een stel Akai speakers gehoord, wat klonken die goed. Weet helaas geen typenummer meer.
This too shall pass
Ik heb het 1 maat grotere broertje van die Sony, de TA-2650. 2x45W @ 8 ohm. Die sony's waren (zoals veel versterkers uit eind jaren '70) oerdegelijk gebouwd. Als ik zelf die 1630 had, zou ik hem nog wel oplappen. Omdat dat model echter de laagste van de reeks is, wordt er niet zo hard naar gezocht door verzamelaars. Vergeleken met de massaproductie-versterkers van nu is het echter nog steeds een klasse beterSharky schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 20:10:
[afbeelding]
Mijn Sony TA 1630 (van ergens eind jaren '70 geloof ik) heeft de geest gegeven. Misschien dat er iets met de transistoren is want er komt alleen maar heel hard gerommel en gekraak uit het rechterkanaal.
Overigens heb ik zelf afgelopen week deze versterker overgenomen:

Een Kenwood KA-8100. Verkocht omdat 1 kanaal is begonnen te kraken. Eventjes naar geluisterd, en het lijkt op een typisch gevalletje elco's vervangen. Dus dat ga ik de komende paar weken eens doen.
Versterkers uit dat tijdperk heb ik mijn hart aan verkocht inmiddels
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Toen de Sony het nog goed deed heb ik hem aangesloten op mijn 602 S3's en dat klonk toch echt wel beter dan mijn 3 jaar oude Denon receiver. Nu is een stereoversterker vergelijken met een 8 kanaals receiver niet helemaal eerlijk maar 30 jaar geleden deden ze het in dat opzicht in ieder geval wel heel goed.brama schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 13:50:
[...]
Ik heb het 1 maat grotere broertje van die Sony, de TA-2650. 2x45W @ 8 ohm. Die sony's waren (zoals veel versterkers uit eind jaren '70) oerdegelijk gebouwd. Als ik zelf die 1630 had, zou ik hem nog wel oplappen. Omdat dat model echter de laagste van de reeks is, wordt er niet zo hard naar gezocht door verzamelaars. Vergeleken met de massaproductie-versterkers van nu is het echter nog steeds een klasse beter
Poei! Die is wel nice inderdaad.Of een Pioneer SA-9800.
This too shall pass
Er staat nu een Pioneer receiver SX-1250 160 watt RMS/8 ohm 200 watt/4 ohm te koop op Marktplaats!!
Maar er is ook al ruim 400€ op geboden.
Maar er is ook al ruim 400€ op geboden.
Hoei! Zojuist mijn Kenwood ka-8100 gefixed (zie boven).
Ik kon overal bij door enkel de kap + bodemplaat los te schroeven, dus het was erg makkelijk om even snel te testen of een paar condensatoren vervangen in de eindversterker de boel fixte. En toen zag ik een loszittend pootje van een van de eindtrap-torren! Die was onder mechanische stress gesoldeerd, en had het na 30 jaar blijkbaar wel gezien. Dat gefixed, gelijk getest en..hij werkt weer helemaal!
Hij klinkt ook beter dan mijn sony ta-2650 (veel minder ruis, meer oomph), dus die gaat vervangen worden. Nu nog een schoonmaakbeurtje, rest van de versterker recappen, controls schoonmaken, en dan kan 'ie er weer even tegenaan (tot ik weer wat leukers vind)
Hij klinkt ook beter dan mijn sony ta-2650 (veel minder ruis, meer oomph), dus die gaat vervangen worden. Nu nog een schoonmaakbeurtje, rest van de versterker recappen, controls schoonmaken, en dan kan 'ie er weer even tegenaan (tot ik weer wat leukers vind)
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Anoniem: 309690
Hallo allemaal,
Mijn echte 80's stereoset van Akai :
Platenspeler APQ80C - Controlunit RC6R - Voorvertserker PRA06 - Tuner ATS06 - Cassette deck GXF90 - Equalizer EAG90 - Eindversterker PAW06 - Timer DT250
Op deze set zijn Technics SB-6000 luidsprekers aangesloten.
Mijn echte 80's stereoset van Akai :
Platenspeler APQ80C - Controlunit RC6R - Voorvertserker PRA06 - Tuner ATS06 - Cassette deck GXF90 - Equalizer EAG90 - Eindversterker PAW06 - Timer DT250
Op deze set zijn Technics SB-6000 luidsprekers aangesloten.
@akaivintage
Wat een stoere set zeg. Die speakers ook!
Wat een stoere set zeg. Die speakers ook!
Leuk topic om eens door te lezen! Ik heb zelf al een tijdje een 2-tal luidspreker sets van Philips.
22RH426
22RH427
Afijn plaatjes:

Klinkt als een klok op mn Pioneer reciever!
Zie ook: Voodoo_man in "Post hier pics en specs van je home cine..." voor meer specs.
Ik wil binnenkort de kisten van de beide Philips sets nog wat verbeteren door de kist 'doder' te maken met plakbitumen en een paar verstevigingen tussen de frontbaffle en de achterkant. Dit schijnt de bass weergave nog veel beter en strakker te maken tesamen met het feit dat het boemerige eruit gaat.
Misschien later de drivers eens ombouwen in een custom-build zuil van MDF, maar dat is toekomst
22RH426
22RH427
Afijn plaatjes:

Klinkt als een klok op mn Pioneer reciever!
Zie ook: Voodoo_man in "Post hier pics en specs van je home cine..." voor meer specs.
Ik wil binnenkort de kisten van de beide Philips sets nog wat verbeteren door de kist 'doder' te maken met plakbitumen en een paar verstevigingen tussen de frontbaffle en de achterkant. Dit schijnt de bass weergave nog veel beter en strakker te maken tesamen met het feit dat het boemerige eruit gaat.
Misschien later de drivers eens ombouwen in een custom-build zuil van MDF, maar dat is toekomst
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
Een recente vintage audio aanwinst:

ReVox A77 mkIV open reel tape recorder van eind jaren '70.
Van een kennis gekregen die hem zelf nieuw kocht destijds.
Je vindt ze regelmatig op 2de hands sites maar vaak in compleet versleten/afgebeulde staat, deze is nog erg goed. Een blijvertje
Ik heb de remmen schoongemaakt ivm bijgeluiden, er zitten nieuwe lampjes in en de vonkblussers zijn preventief vervangen omdat die meestal in rook opgaan.
In de toekomst misschien nog de tantaal-elco's vervangen, maar op het moment is het nog niet nodig. Alles staat nog in de fabriek-afgeregelde stand en testtape en scoop wezen uit dat die zo goed als niet is verlopen.

ReVox A77 mkIV open reel tape recorder van eind jaren '70.
Van een kennis gekregen die hem zelf nieuw kocht destijds.
Je vindt ze regelmatig op 2de hands sites maar vaak in compleet versleten/afgebeulde staat, deze is nog erg goed. Een blijvertje
Ik heb de remmen schoongemaakt ivm bijgeluiden, er zitten nieuwe lampjes in en de vonkblussers zijn preventief vervangen omdat die meestal in rook opgaan.
In de toekomst misschien nog de tantaal-elco's vervangen, maar op het moment is het nog niet nodig. Alles staat nog in de fabriek-afgeregelde stand en testtape en scoop wezen uit dat die zo goed als niet is verlopen.
[ Voor 34% gewijzigd door dreeke op 19-07-2009 20:18 ]
Ik heb zopas een Yamaha CA-610 versterker en Yamaha CT-610 tuner gekocht en zoek er nu nog een stel degelijke vintage luidsprekers bij..
Iemand een ideetje/suggestie/.. ? Alles is welkom :-)
Iemand een ideetje/suggestie/.. ? Alles is welkom :-)
Een hele tijd geleden een erg leuke vintage sony versterker bij de kringloop weggehaald, echter bij thuiskomst 1 porbleempje ontdekt. Type van de versterker weet ik zo niet, maar volgens mij is het een redelijk "universeel" probleem:
Zodra de versterker aan is komt er een zachte (50Hz) brom uit de trafo. Dus niet over de speakers. Is hier een oplossing voor anders dan de trafo te vervangen? Het lijkt me best de moeite waard omdat ik het een erg mooi versterkertje vind om te zien en te horen (over de luidsprekers dan
) Zodra ik thuis ben zal ik even typenr en fotootje plaatsen.
Zodra de versterker aan is komt er een zachte (50Hz) brom uit de trafo. Dus niet over de speakers. Is hier een oplossing voor anders dan de trafo te vervangen? Het lijkt me best de moeite waard omdat ik het een erg mooi versterkertje vind om te zien en te horen (over de luidsprekers dan
Ik gebruik een Audiolab 8000A in combinatie met een Marantz CD-50.

Grote versie
Samen met Sony E30 speakers.

Grote versie 1
Grote versie 2
Daarnaast nog een Sony TA-515 staan met lekke condensators:

Grote versie

Grote versie
Samen met Sony E30 speakers.

Grote versie 1
Grote versie 2
Daarnaast nog een Sony TA-515 staan met lekke condensators:

Grote versie
[ Voor 17% gewijzigd door WWJD op 30-09-2009 22:14 . Reden: Fix Plaatje ]
Nu mijn goede oude Pioneer SA-8500 overleden is..
Mijn nieuwe aanwinst, een: Sharp Optonica SM-4000.
Specs:

(plaatje is van een website geplukt)
Voor slecht 50 euro gekocht!
pics:http://www.technics-vinge...img.php?s_id=243&p_id=716
Mijn nieuwe aanwinst, een: Sharp Optonica SM-4000.
Specs:
(plaatje is van een website geplukt)
Voor slecht 50 euro gekocht!
pics:http://www.technics-vinge...img.php?s_id=243&p_id=716
[ Voor 30% gewijzigd door Renaud op 30-07-2009 12:43 ]
Zie hierAnoniem: 310983 schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:40:
Heeft iemand misschien een oude, werkende versterker inclusief kabels etc te koop?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik kon het niet laten, hij kwam voor een habbekrats voorbij deze Luxman LV-113. Hij staat nu rechtstreeks op mijn PC aangesloten via een optische kabel. En samen met een paar stokoude Celestions 15XR, klinkt het als een klokje.

Kan iemand nog aan een Service Manual voor zo'n ding komen? Ik wil de BIAS graag opnieuw afregelen. Een uitgebreide reinigingsbeurt heeft hij al gehad inmiddels
Kan iemand nog aan een Service Manual voor zo'n ding komen? Ik wil de BIAS graag opnieuw afregelen. Een uitgebreide reinigingsbeurt heeft hij al gehad inmiddels
Anoniem: 50893
http://www.google.com/sea...LV-113+service+manual&lr=Killer schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:13:
Voorheen werden service manuals gewoon online aangeboden, tegenwoordig zit er brood in, vintage leeft weer op
|Akaivintage, mooie set, heb zoiets soortgelijks gehad en de voorloper met nog de VU meters erin. Leuk om te zien dat dergelijke audio nog steeds in gebruik is, al denk ik dat je met een andere eindtrap je speakers meer tot hun recht kan laten komen
Edit = toevoeging
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 50893 op 15-08-2009 14:34 ]
Zo heb ik er hier ook ééntje staan - jammer genoeg werkloos. Hij heeft namelijk een vrij irritant probleempje : als je het volume helemaal dicht draait blijft één van de kanalen spelen, en dan nog behoorlijk luid ook. Waardoor het bijna onmogelijk is om 'zachtjes' naar muziek te luisteren... Met de balans-knop kan ik het wel een beetje dempen, maar dat is ook niet echt ideaal natuurlijk.coob schreef op maandag 01 juni 2009 @ 14:52:
Is zoiets te repareren?
Dit is ie.
[afbeelding]
Jammer

Heeft er iemand trouwens een idee waaraan dit kan liggen ? Ik heb zelf al liters contact-spray in de volume en balans knop gespoten, maar dat heeft niet geholpen...
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Ik heb al jaren een Gold Star amplifier (gsa-8500) aan me pc hangen met bose 301 boxen 
Hij is al een keer gerepareerd en hij begint nu weer kuren te vertonen en ik denk dat hij het niet lang meer volhoud
Maar ik wil nu ook wel een keer 5.1/DTS enz, dus ga binnenkort maar ff opzoek naar wat nieuws.
Heb hier trouwens ook nog een tuner bij maar die werkt ook niet helemaal meer naar behoren.

Hij is al een keer gerepareerd en hij begint nu weer kuren te vertonen en ik denk dat hij het niet lang meer volhoud
Maar ik wil nu ook wel een keer 5.1/DTS enz, dus ga binnenkort maar ff opzoek naar wat nieuws.
Heb hier trouwens ook nog een tuner bij maar die werkt ook niet helemaal meer naar behoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Realtec op 15-08-2009 18:58 ]
Vertel vertel, voor hoeveel heb je 'm gescoord? En waar?Killer schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:13:
Ik kon het niet laten, hij kwam voor een habbekrats voorbij deze Luxman LV-113.
Update:

Vandaag werd mijn trouwe Sony EX70AV amp (die met het T.net casebadge) vervangen door zijn grotere, zwaardere en veel oudere broer, de TA-F444ES. Wat een detail in het geluid! Ik dacht dat Fleetwood Mac altijd maar 3 bandleden had.
Verder ziet u nog in de stapel:
Sony MDS-101
Sony CDP-101 met remote
Sony ST-S300L
De jacht op ES spullen (mits voor een leuke prijs) is begonnen.

Vandaag werd mijn trouwe Sony EX70AV amp (die met het T.net casebadge) vervangen door zijn grotere, zwaardere en veel oudere broer, de TA-F444ES. Wat een detail in het geluid! Ik dacht dat Fleetwood Mac altijd maar 3 bandleden had.
Sony MDS-101
Sony CDP-101 met remote
Sony ST-S300L
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4
Zover was ik zelf ook al, maar evengoed bedankt. Ik heb niet zo'n zin om 10 euro te betalen voor een service manual van een versterker die 15 euro heeft gekost. Het is een beetje de sport om het goedkoop te houden..Dus als iemand nog wat weet. Ik hoef alleen maar de BIAS spanning te weten en op welke punten die gemeten dient te worden.Anoniem: 50893 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:26:
[...]
http://www.google.com/sea...LV-113+service+manual&lr=
Voorheen werden service manuals gewoon online aangeboden, tegenwoordig zit er brood in, vintage leeft weer op
15 euro. Goedzooi (of zo je wilt kringloop winkel)musicfreak schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:10:
[...]
Vertel vertel, voor hoeveel heb je 'm gescoord? En waar?
Mooi spul! Kun je nog wel even jagen trouwens. Sony heeft best veel ES modellen gemaakt! Hier alvast een tip: http://link.marktplaats.nl/271278101PD2JK schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 00:24:
Update:
[afbeelding]
Sony MDS-101
Sony CDP-101 met remote
Sony ST-S300L
[ Voor 43% gewijzigd door Killer op 16-08-2009 12:57 ]
Anoniem: 50893
Ik zpu ze even mailen,kan nooit kwaad :Killer schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:51:
[...]
Zover was ik zelf ook al, maar evengoed bedankt. Ik heb niet zo'n zin om 10 euro te betalen voor een service manual van een versterker die 15 euro heeft gekost. Het is een beetje de sport om het goedkoop te houden
http://www.luxman.co.jp/global/contact/index.html
Ik merk dat wanneer je een merk direkt mailed ze vaak genegen zijn om de boeken even in te duiken
Bedankt voor het adres! ik heb ze een mailtje gestuurd. Wie weet brengt het wat.Anoniem: 50893 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:04:
[...]
Ik zpu ze even mailen,kan nooit kwaad :
http://www.luxman.co.jp/global/contact/index.html
Ik merk dat wanneer je een merk direkt mailed ze vaak genegen zijn om de boeken even in te duiken
@ akaivintage: Erg mooi!! (om te zien iig).
Waarschijnlijk zit er een stereo potmeter in en je zou de kanalen even kunnen omwisselen om te kijken of het probleem dan ook van kanaal verwisselt.
Ligt eraan waar het probleem in zit, de trafo isoleren van de behuizing met stukjes rubber kan misschien wat helpen (Stukje binnenband tussen de trafo en behuizing), de spoel inspuiten met plastic spray kan helpen en in het ergste geval komt het door losse platen van de kern.lredev schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 11:58:
Een hele tijd geleden een erg leuke vintage sony versterker bij de kringloop weggehaald, echter bij thuiskomst 1 porbleempje ontdekt. Type van de versterker weet ik zo niet, maar volgens mij is het een redelijk "universeel" probleem:
Zodra de versterker aan is komt er een zachte (50Hz) brom uit de trafo. Dus niet over de speakers. Is hier een oplossing voor anders dan de trafo te vervangen? Het lijkt me best de moeite waard omdat ik het een erg mooi versterkertje vind om te zien en te horen (over de luidsprekers dan) Zodra ik thuis ben zal ik even typenr en fotootje plaatsen.
Mogelijk komt dat door slechte aarde, en dat zou ook aan de potmeter kunnen liggen.G8KeePeR schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:23:
[...]
Zo heb ik er hier ook ééntje staan - jammer genoeg werkloos. Hij heeft namelijk een vrij irritant probleempje : als je het volume helemaal dicht draait blijft één van de kanalen spelen, en dan nog behoorlijk luid ook. Waardoor het bijna onmogelijk is om 'zachtjes' naar muziek te luisteren... Met de balans-knop kan ik het wel een beetje dempen, maar dat is ook niet echt ideaal natuurlijk.
Jammer![]()
Heeft er iemand trouwens een idee waaraan dit kan liggen ? Ik heb zelf al liters contact-spray in de volume en balans knop gespoten, maar dat heeft niet geholpen...
Waarschijnlijk zit er een stereo potmeter in en je zou de kanalen even kunnen omwisselen om te kijken of het probleem dan ook van kanaal verwisselt.
Geen idee eigenlijk of ik al eens iets gepost had hier. Bij deze in ieder geval.
Philips 561, vissenoog
, jaren in de kast gestaan en sinds 10 jaar geleden weer iedere dag in gebruik. We hebben een band
, paar maanden terug dan een tor opgeblazen maar verder is het niet stuk te krijgen.

Samen met een setje philips 22rh457's gaat het 's ochtends aan en 's avonds uit.
De fm, pu, bandrecorder en cassetterecorder vergeten we maar even.
Philips 561, vissenoog

Samen met een setje philips 22rh457's gaat het 's ochtends aan en 's avonds uit.
Ik heb sinds kort een Aristona variant van die versterker, een SX 5520. Ik heb geen idee of de inhoud vergelijkbaar is, maar de knopjes zijn het in ieder gevalK4F schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 19:54:
Geen idee eigenlijk of ik al eens iets gepost had hier. Bij deze in ieder geval.
Philips 561, vissenoog, jaren in de kast gestaan en sinds 10 jaar geleden weer iedere dag in gebruik. We hebben een band
, paar maanden terug dan een tor opgeblazen maar verder is het niet stuk te krijgen.
[afbeelding]

Samen met een set Philips SA5426/21z, volgens het stickertje:

en een set Philips 22AV1036-01, die oorspronkelijk geleverd waren bij een Tv:

Toen ik eenmaal een verloopje RCA -> DIN had gekocht en de CD710 erop had aangesloten en het geheel aanzette, was ik erg aangenaam verrast over het geluid.
De linker VU-meter doet het niet, net als de "on" en "stereo" lampjes, maar op de draadbreuk in een van de speakertouwtjes na werkt hij prima. Ik luister een hoop meer muziek de afgelopen tijd

Iets minder oud, maar er staat geen HIFI op
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
De VU-meters zitten geloof ik met een simpel stekkertje vast, die van mij sloegen ook bijna niet meer uit en na wat geprut leek het te komen door een slecht contact.
Geinig, de onderkant is vrijwel gelijk
Geinig, de onderkant is vrijwel gelijk
Killer schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:52:
Ten aanzien van de Oost Europese luidsprekers geen ervaringen, maar ben wel erg benieuwd. Als ik de specs zo eens doorlees, zou je niet veel verwachten. De gebruikte units lijken ook niet echt bijzonder. Maar goed, dat zegt niet alles, het zou zo maar eens heel goed kunnen klinken. Hou ons op de hoogte!
Bij deze dan eindelijk de testresultaten van mijn RFT BR25's. Ik moest eerst heel erg aan het geluid wennen, vond er weinig bas inzitten en hij is wat schel. Het hoog vond ik echter gelijk geweldig: heel fijn en gedetailleerd, het loopt ook ver door. Na een tijdje aan de speakers te hebben gewend viel me op dat je er zonder problemen lang naar kan luisteren, van luistermoeheid is absoluut geen sprake. Misschien vielen ze eerst ook wel tegen omdat ik daarvoor naar de behoorlijk gekleurde B&W 201i sound luisterde. De BR25 is meer steriel, niet warm maar wel precies.Killer schreef op maandag 01 juni 2009 @ 02:17:
[...]
Niet goed is misschien niet de juiste bewoording, niet bijzonder is misschien beter. Komt niet al te diep (kan ook moeilijk met zon kleine kast en woofer). Niet al te hoge gevoeligheid en belastbaarheid. Allemaal niet dramatisch hoor, maar ook niet spectaculair. Maar zoals gezged, cijfers zeggen niet alles. Wie weet klinkt het als een klokje!
De bas viel me uiteindelijk best mee en dat iets schelle, tja, dat is blijkbaar zo. Ik heb overigens wel eenlicht gemodificeerde versie ontvangen, op Ebay stond er (in het Duits) het volgende over:
code:
1
2
3
4
| Elkos im Hochtonzweig sind durch hochwertige Folientypen ersetzt. Filzlappendämmung wurde durch Profi Dämmwolle getauscht. Durch diese Massnahmen Klang etwas räumlicher und feinere Höhen, wie sich im Direktvergleich herausstellte. Beim Probelauf an einer Tonica spielen die Teile wieder tadellos. Zum Kang kann an nur sagen: Genial was Räumlichkeit, Detailreichtum und warmes Bassfundament angeht! |
Ik kan me ondertussen zeker voorstellen dat deze speakers als monitorboxen gebruikt zijn.
Laatst heb ik ook een Technics SU-V50 op de kop getikt. Erg vol klinkend apparaat met naast CD direct ook een tone control schakelaar, en een aansluiting voor MM en MC elementen. Die heeft alleen wat kuren, zie hier.
Leuk om te horen! Is weer eens wat anders dan al die bekende audio-hardware.
Als ik de E-Bay beschrijving lees, neem ik aan dat de componenten zijn vervangen door betere, maar met dezelfde waarde en is het dempingsmateriaal aangepast. Dit zou de schelheid niet direct kunnen verklaren. Maar de speakers die je gwend was te luisteren staan ook eerder bekend als 'warm'.
Je zou ze voor de gein nog eens aan moeten sluiten om te horen of je je oude speakers nu te warm en bassig vindt. Maar goed om te horen dat je tevreden bent. Veel; plezier luisterplezier ermee!
Je problemen met de versterker lijken op wat voedingsproblemen. Als er nog ruis uitkomt, dan zijn de eindtrappen niet defect. Als je zelf handig bent een service-manual op de kop tikken, of anders wegbrengen voor reparatie. Aan onderdelen zal het je niet veel kosten, maar arbeidsloon maakt het al snel onaantrekkelijk.
Als ik de E-Bay beschrijving lees, neem ik aan dat de componenten zijn vervangen door betere, maar met dezelfde waarde en is het dempingsmateriaal aangepast. Dit zou de schelheid niet direct kunnen verklaren. Maar de speakers die je gwend was te luisteren staan ook eerder bekend als 'warm'.
Je zou ze voor de gein nog eens aan moeten sluiten om te horen of je je oude speakers nu te warm en bassig vindt. Maar goed om te horen dat je tevreden bent. Veel; plezier luisterplezier ermee!
Je problemen met de versterker lijken op wat voedingsproblemen. Als er nog ruis uitkomt, dan zijn de eindtrappen niet defect. Als je zelf handig bent een service-manual op de kop tikken, of anders wegbrengen voor reparatie. Aan onderdelen zal het je niet veel kosten, maar arbeidsloon maakt het al snel onaantrekkelijk.
[ Voor 22% gewijzigd door Killer op 19-08-2009 13:36 ]
Ik heb mijn Teac A-7300 tapedeck eens uit het stof gehaald.
Jaar of 2 geleden van iemand overgenomen, maar hij had een vaag probleem met de bandloop en toen heb ik hem weer aan de kant gezet.
Bandloop probleem nu opgelost, bandgeleider links die de backtension van de tape regelt bewoog niet goed heen en weer.
Zit een heel systeem achter in het deck, dat is ingevet en dat vet was allemaal hard geworden.
Dus de boel uit elkaar gesloopt, schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Daarna de koppen goed gezet m.b.v. een testband en een scope (een voorgaande sukkel had eraan zitten draaien) en de levels en vu meters goed gezet want die klopten ook niet (meer).
Glimmende front was erg dof en geoxideerd, deze schoongemaakt en gepolijst evenals wat andere glimmende onderdelen.
Speelt weer voortreffelijk
Foto's nog van voor het polijsten

en van na het polijsten.
Op de foto's lijkt het wel mee te vallen maar in het echt was het verschil huge.

En nog een kort YouTube filmpje er van gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=qgKIO9FAuco
Jaar of 2 geleden van iemand overgenomen, maar hij had een vaag probleem met de bandloop en toen heb ik hem weer aan de kant gezet.
Bandloop probleem nu opgelost, bandgeleider links die de backtension van de tape regelt bewoog niet goed heen en weer.
Zit een heel systeem achter in het deck, dat is ingevet en dat vet was allemaal hard geworden.
Daarna de koppen goed gezet m.b.v. een testband en een scope (een voorgaande sukkel had eraan zitten draaien) en de levels en vu meters goed gezet want die klopten ook niet (meer).
Glimmende front was erg dof en geoxideerd, deze schoongemaakt en gepolijst evenals wat andere glimmende onderdelen.

en van na het polijsten.
Op de foto's lijkt het wel mee te vallen maar in het echt was het verschil huge.

Bedoel je de draadjes omsolderen op de volumeregelaar ? (sorry als dit idioot klinkt, maar electronica is nu eenmaal niet echt m'n ding)KILLorBE schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 18:52:
[...]
Mogelijk komt dat door slechte aarde, en dat zou ook aan de potmeter kunnen liggen.
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
dreeke schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:17:
Ik heb mijn Teac A-7300 tapedeck eens uit het stof gehaald.
[afbeelding]
[afbeelding]
en van na het polijsten.
[afbeelding]
Wat blijven dat toch geweldig mooie apparaten, die tapedecks! Zelf heb ik nooit een goed exemplaar gehad, alleen door de jaren heen wat oude/brakke sony's, akai's en philipsen. Voornamelijk om middels SOS m'n eigen muziek te ping-pongen. Een poor-mans multitracker eigenlijk, want voor een fatsoenlijke fostex/tascam 4 sporen recorder had ik geen geld. Het laatste exemplaar is inmiddels al weer 10 jaar het huis uit.
Dat heb ik idd gedaan, ook op aanraden van een buurman. Te warm en bassig vind ik ze niet, wel te gekleurd, en de bas is wat wollig. En tja, bij de RFT heb je af en toe het idee dat je nog een subwoofer nodig hebt. ;-) Maar ik vind de speakers wel zo origineel dat ik ze niet ga doen.Killer schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:29:
Je zou ze voor de gein nog eens aan moeten sluiten om te horen of je je oude speakers nu te warm en bassig vindt.
Ken je de 201(i)'s ook? Of heb je het meer in het algemeen over B&W? Ondertussen luister ik weer naar mijn Philips MFB 544's.
Via dat audioforum heb ik al een anabieding voor reparatie gehad. Vind het geluid van de versterker wel OK, maar weet niet zo goed wat 'ie waard is. Op Ebay zag ik dat er één voor 62 euro verkocht is.Je problemen met de versterker lijken op wat voedingsproblemen. Als er nog ruis uitkomt, dan zijn de eindtrappen niet defect. Als je zelf handig bent een service-manual op de kop tikken, of anders wegbrengen voor reparatie. Aan onderdelen zal het je niet veel kosten, maar arbeidsloon maakt het al snel onaantrekkelijk.
Recent op m'n nieuwe versterker een koppel Wharfedale Glendale 3-XP's aangesloten. De tweeters ondertussen tweemaal moeten vervangen. Heb ze nu rechtstreeks aan de inkomende kabel gehangen met een condensator ertussen en dat gaat...redelijk
Het internet vertelde me dat er wel meer mensen zijn die dat tegenkomen. De speakers hebben ook al redelijk wat afgezien. Kleine broer die destijds z'n voet in de woofer plantte en de kat die om één of andere reden geen betere krabpaal kon inbeelden. Spelen niet perfect meer, maar voorlopig meer dan goed genoeg.
Diezelfde kleine broer gebruikt nu (10 jaar later) overigens een Luxman L-30 versterker. Naast het feit dat de volumeknop het ietwat laat afweten, is het een subliem apparaat. Hele mooie klank.
Diezelfde kleine broer gebruikt nu (10 jaar later) overigens een Luxman L-30 versterker. Naast het feit dat de volumeknop het ietwat laat afweten, is het een subliem apparaat. Hele mooie klank.
Yes, but no.
Dan zou ik die aanbieding met beide handen aanpakken. Heoveel zo'n versterker waard is, is heel moeilijk te zeggen. Het is een beetje wat de gek er voor geeft. De ene keer kom je iets voor een habbekrats tegen, de andere keer vragen ze idiote bedragen. Je zult dus voor jezelf een beetje uit moeten maken wat het mag kosten maximaal. Maar ga er maar vanuit, dat als je een beetje redelijke versterker wilt, je toch al goauw 100 tot 150 euro moet neertellen 2de hands.musicfreak schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 08:50:
[...]
Dat heb ik idd gedaan, ook op aanraden van een buurman. Te warm en bassig vind ik ze niet, wel te gekleurd, en de bas is wat wollig. En tja, bij de RFT heb je af en toe het idee dat je nog een subwoofer nodig hebt. ;-) Maar ik vind de speakers wel zo origineel dat ik ze niet ga doen.
Ken je de 201(i)'s ook? Of heb je het meer in het algemeen over B&W? Ondertussen luister ik weer naar mijn Philips MFB 544's.
[...]
. Wat ik mij ervan herinner hadden ze een heel mooi middengebied. Hoog vojnd ik
Via dat audioforum heb ik al een anabieding voor reparatie gehad. Vind het geluid van de versterker wel OK, maar weet niet zo goed wat 'ie waard is. Op Ebay zag ik dat er één voor 62 euro verkocht is.
En ken ik de 201(i)'s? Ja, die ken ik. Heb zelf erg veel B&W speakers gehad, waaronder die. Wat ik mij ervan herinner hadden ze een heel mooi middengebied. het hoog was wat aan de scherpe kant. En ik wa s verbaasd over de hoeveelheid bas die ze gaven voor zo'n kleine speaker. Al was de bas wel wat wollig, weinig gedefinieerd.
Ik heb een Mooie Pioneer SA-5300 staan die nu als voorversterker voor mijn Technics SL-BD21 dient.

De Pioneer ooit gekregen, de Technics voor €12,50 op de vrijmarkt gekocht

De Pioneer ooit gekregen, de Technics voor €12,50 op de vrijmarkt gekocht
[ Voor 14% gewijzigd door bredend op 20-08-2009 13:12 ]
Contactspray is zeker geen magisch potmeterrepareerspulletje zoals veel mensen denken en kan op den duur zelfs corrosief werken. Naspoelen met een oplossende spray dus en met een geschikte spray lichtjes invetten. Jouw probleem is waarschijnlijk een onderbreking aan de massakant van de potmeter. Zit het in de potmeter zelf dan heb je pech, maar de kans op een slechte soldering of een printbreukje is minstens zo groot.G8KeePeR schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:23:
[...]Heeft er iemand trouwens een idee waaraan dit kan liggen ? Ik heb zelf al liters contact-spray in de volume en balans knop gespoten, maar dat heeft niet geholpen...
Contactspray vind ik troep.
Probeer te achterhalen wat voor potmeter het is, wellicht is hij zo te vervangen en kun je weer jaren plezier ervan hebben.
(ik zoek al heel lang quad-potmeters, maar die zijn nergens te vinden helaas)
Probeer te achterhalen wat voor potmeter het is, wellicht is hij zo te vervangen en kun je weer jaren plezier ervan hebben.
[ Voor 21% gewijzigd door B_FORCE op 20-08-2009 16:10 ]
Contactspray is inderdaad drama. Het laat een vettige laag achter. Dus ook al verhelpt het het probleem, dan komt het vaak des te sneller en veel erger weer terug.B_FORCE schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:10:
Contactspray vind ik troep.
Je kunt proberen de potmeter te demonteren en uit elkaar te halen. Vaak wil dat. Dan kun je hem schoonmaken met een ontvetter en zien of er eventueel baantjes weggesleten zijn. Is dat het geval, dan zul je op zoek moeten naar een nieuwe. Anders maak je hem mooi schoon en vetvrij, assembleer je hem en vervolgens monteer je hem. In veel gevallen kun je zo de potmeter nog 'redden'
Bedankt voor jullie tips, ik probeer het volgende week eens.Killer schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:52:
[...]
Contactspray is inderdaad drama. Het laat een vettige laag achter. Dus ook al verhelpt het het probleem, dan komt het vaak des te sneller en veel erger weer terug.
Je kunt proberen de potmeter te demonteren en uit elkaar te halen. Vaak wil dat. Dan kun je hem schoonmaken met een ontvetter en zien of er eventueel baantjes weggesleten zijn. Is dat het geval, dan zul je op zoek moeten naar een nieuwe. Anders maak je hem mooi schoon en vetvrij, assembleer je hem en vervolgens monteer je hem. In veel gevallen kun je zo de potmeter nog 'redden'
Het is trouwens een gecombineerde volume + balance potmeter...
Ik zou eigenlijk in alle gevallen gewoon vervangen. Dan weet je sowieso zeker dat je weer een paar jaar kunt genieten. Het is namelijk nogal een klus om een potmeter goed uit elkaar te halen, zodat hij ook weer werkend in elkaar kan.
Ah. En die Technics is wel wat meer dan een beetje redelijk, dus die gaat sowieso ter reparatie. en ik heb er dus nog 3. :-)Killer schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:48:
[...] Dan zou ik die aanbieding met beide handen aanpakken. Heoveel zo'n versterker waard is, is heel moeilijk te zeggen. Het is een beetje wat de gek er voor geeft. De ene keer kom je iets voor een habbekrats tegen, de andere keer vragen ze idiote bedragen. Je zult dus voor jezelf een beetje uit moeten maken wat het mag kosten maximaal. Maar ga er maar vanuit, dat als je een beetje redelijke versterker wilt, je toch al goauw 100 tot 150 euro moet neertellen 2de hands.
Wat grappig, het middengebied is me nooit zo opgevallen. Er zit idd erg veel bas in, maar absoluut niet gedefinieerd. al verschilt het wel van versterker tot versterker en ook qua muziek. Het hoog vind ik het mooiste van de speaker, er zit erg veel detail in en scherp vind ik het niet.En ken ik de 201(i)'s? Ja, die ken ik. Heb zelf erg veel B&W speakers gehad, waaronder die. Wat ik mij ervan herinner hadden ze een heel mooi middengebied. het hoog was wat aan de scherpe kant. En ik wa s verbaasd over de hoeveelheid bas die ze gaven voor zo'n kleine speaker. Al was de bas wel wat wollig, weinig gedefinieerd.
Heb overigens ook de 202i's gehad, maar die heb ik snel weer weggedaan. Absoluut geen vooruitgaang t.o.v. zijn kleinere broers.
Aangezien één van mijn MFB's nu ook versterker-kuren begint te vertonen heb ik mijn enige versterker aangesloten die (nog
Das jammer. Die MFB's zijn trouwens heel goed te repareren. Zowat alles is nog wel te krijgen. Als je zelf niet zo handig bent, zijn er ook nog een aantal MFB Servicepunten in Nederland. Hier: http://www.mfbfreaks.nl/ kun je meer info vinden (maar misschien vertel ik je niets nieuws)musicfreak schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:08:
.
Aangezien één van mijn MFB's nu ook versterker-kuren begint te vertonen heb ik mijn enige versterker aangesloten die (nog) geen kuren vertoond, de Rotel RA-300 van de weggeefwinkel. Hij klinkt alleen niet zo goed i.c.m. de 201i's.
Klopt, hem mijn MFB's via één van de voormalige servicepunten verkregen dus dat gaat goedkomen.Killer schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:39:
[...]
Als je zelf niet zo handig bent, zijn er ook nog een aantal MFB Servicepunten in Nederland.
De Rotel versterker matcht trouwens erg goed met de RFT speakers. Wel moet er nog eens betere luidsprekerkabel aan.
Wordt steeds nieuwsgieriger naar de RFT versterkers....
Edit: nee toch, mijn Rotel krijgt precies dezelfde kuren. Ik wordt er niet goed van!
[ Voor 14% gewijzigd door musicfreak op 21-08-2009 21:44 ]
zijn die dubbele (vol + balance) potmeters makkelijk te vinden dan ?B_FORCE schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:41:
Ik zou eigenlijk in alle gevallen gewoon vervangen. Dan weet je sowieso zeker dat je weer een paar jaar kunt genieten. Het is namelijk nogal een klus om een potmeter goed uit elkaar te halen, zodat hij ook weer werkend in elkaar kan.
Hahaha, mooi zijn ze hè? Ik heb nog een PS 3750 staan. Direct drive, pitch control, the works.PD2JK schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:02:
Ik was nog op zoek naar een platenspeler, het is een PS-4300 geworden, bouwjaar eind '70. Dit juweeltje weegt bijna 16kg en speelt als een atoomklok.
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 21-08-2009 23:24 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
is een lenco l85 voor 25eu een goede koop?
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Als hij helemaal goed is, dan is het een superkoop. Als hij defect is, dan hangt het er van af wat er defect is.Exphy schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:29:
is een lenco l85 voor 25eu een goede koop?
Als de motor defect is, vergeet het dan maar, net zo als de pitch control.
Maar werkend: Ik zeg doen!
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT1/L85/L85.html
Nu heb ik totaal geen verstand van platenspelers(dit wordt mn eerste). Hoe kan ik hem testen om te kijken of hij goed is? Hij lijkt wel van een liefhebber te komenKiller schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:25:
[...]
Als hij helemaal goed is, dan is het een superkoop. Als hij defect is, dan hangt het er van af wat er defect is.
Als de motor defect is, vergeet het dan maar, net zo als de pitch control.
Maar werkend: Ik zeg doen!
http://www.thevintageknob.org/THEVAULT1/L85/L85.html
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Deze platenspeler is voorzien van een stroboscoop. Dit is een lampje dat schijnt op de draaitafel die met streepjes gemarkeerd is. Met de snelheidregeling (Pitch) moet je het draaiplateau zo kunnen afregelen dat de streepjes stilstaan in het licht van het lampje. Hiermee kun je controleren of de snelheidsregeling werkt en of de draaitafel op een net constant toerental blijft draaien (na afstellen van de snelheid moet deze constant blijven).Exphy schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:49:
[...]
Nu heb ik totaal geen verstand van platenspelers(dit wordt mn eerste). Hoe kan ik hem testen om te kijken of hij goed is? Hij lijkt wel van een liefhebber te komen
verder kun je controleren of de arm goed en vrij kan bewegen in alle richtingen. Dat doe je door de arm vast te pakken en deze voorzichtig te bewegen. Voel of de arm soepel loopt. Als de draaitafel uit staat, draai dan met je hand het plateau rond. Dit moet soepel en zonder kraken gaan. kijk vervolgens of de armlift werkt, door deze te bedienen. Kijk als laatste of alle stelschroefjes en wieltjes van de arm vrij te bewegen zijn. Deze zijn nodig om de arm af te stellen en dienen te functioneren. Dan heb je alles zo'n beetje wel gehad.
Element en bekabeling zijn minder belangrijk, aangezien je deze vrij eenvoudig zelf kunt vervangen. Maar als dat nog goed is, laat de eigenaar dan een plaat opzetten en luister of het goed klinkt.
Vorige week ging ik een stapel tapes ophalen bij iemand via marktplaats, zegt 'ie ja er staat ook nog een recorder in de kelder, misschien wil je die ook?
Hij wilde er heel graag vanaf, dus een paar minuten later lag 'ie bij mij in de auto.
Dus nog maar weer zo'n ding erbij.

Een Sony TC-755A van ca. 1976 ofzo, weet niet precies uit m'n hoofd. De kast hoort niet zwart te zijn, het bovenste stuk hoort er ook niet zo uit te zien en dat stof en alles hoort natuurlijk ook niet.
Het mechaniek zat muurvast en een aantal kleine dingen werkten niet helemaal zoals het moest, was ook al lekker aan gerotzooid door een beunhaas.
2 dagen later stond 'ie alweer te spelen als nieuw.
Moet nog een paar kleine dingen repareren, de snaar die de capstanas voor de bandloop aandrijft is te slap dus daar moet een nieuwe om en nog wat andere dingetjes zoals de bovenkant waar geen fineer meer op bleek te zitten toen ik het plakplastic eraf haalde.
Maar dat komt wel goed denk ik.
Staat er nu zo bij:
Hij wilde er heel graag vanaf, dus een paar minuten later lag 'ie bij mij in de auto.
Dus nog maar weer zo'n ding erbij.

Een Sony TC-755A van ca. 1976 ofzo, weet niet precies uit m'n hoofd. De kast hoort niet zwart te zijn, het bovenste stuk hoort er ook niet zo uit te zien en dat stof en alles hoort natuurlijk ook niet.
Het mechaniek zat muurvast en een aantal kleine dingen werkten niet helemaal zoals het moest, was ook al lekker aan gerotzooid door een beunhaas.
2 dagen later stond 'ie alweer te spelen als nieuw.
Moet nog een paar kleine dingen repareren, de snaar die de capstanas voor de bandloop aandrijft is te slap dus daar moet een nieuwe om en nog wat andere dingetjes zoals de bovenkant waar geen fineer meer op bleek te zitten toen ik het plakplastic eraf haalde.
Maar dat komt wel goed denk ik.
Staat er nu zo bij: