mae-t.net schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:59:
[...]
dood·doe·ner de; m -s nietszeggend argument
Ik vrees dat je iets anders bedoelt.
Wat betreft die koppen, ik heb een tijd een Teac A3440 in onderhoud gehad, en die was op een gegeven moment wel aan nieuwe koppen toe (geen idee hoe lang hij met de oude koppen al gespeeld had). De enige decks die geen kopslijtage vertonen zijn de GX-decks van Akai, die hebben keiharde glasferrietkoppen.
Wat je bij Teac koppen vaak ziet is dat het vuil als het ware in de kop gaat vreten, waardoor je hele kleine kuiltjes in de kop krijgt. En dan krijg je er geen strak geluid meer uit omdat het kop/band contact niet goed meer is.
Akai GX koppen zijn inderdaad keihard maar hebben ook andere eigenschappen als een zachte kop, dit merk je wel in het geluid als je het naast bijvoorbeeld een Teac of Revox deck zet en gaat vergelijken.
Zelfs bij één van de goedkoopste Akai decks van destijds merk je het, de 4000 DS mkII, hier kan je een beter geluid uit krijgen dan een Akai GX deck, simpelweg omdat daar niet de GX koppen in zitten.
Verder overigens niks te klagen over Akai decks, het geluid is op zich prima en de machines zijn erg degelijk.
Heb op het moment alleen nog een GX-266D staan, een deck wat je in Nederland vrijwel nooit ziet omdat hij hier niet nieuw is geleverd, wel in Duitsland.
Verder heb ik nog een aantal Tandberg TD20A decks staan waarvan eentje heel veel wordt gebruikt. Hier heb ik de opnamekop al eens moeten vervangen wegens teveel slijtage. De weergavekop is van ferriet maar de opnamekop weer niet (vanwege de klankeigenschappen, schijnt). Qua degelijkheid ook niet echt geweldig, maar de klank daarentegen... Erg goed en lekker veel headroom.
En dan heb ik nog een mooie Revox A77, een van de latere, werkt ook gewoon prima en heeft weinig draaiuren, de koppen zijn nog wel OK al zie je al wel een duidelijk slijtspoor.
Nog een Technics RS-715US, een 18cm Technics deck uit begin jaren '70, destijds niet te betalen. Ook wel een mooi ding. Vooral erg groot.
Heeft al wel zogenaamde HPF koppen die ook praktisch onverslijtbaar zijn.
Sinds kort dan nog de Teac A-7300 weer opgeknapt en van de week een Sony TC-755A (heeft ook ferrietkoppen die vrijwel niet slijten) en ik heb nog een klein oud draagbaar Grundig recordertje voor 13cm spoelen.
Heb nog wel veel meer decks gehad, maar ik heb thuis niet zoveel plek om ze allemaal te bewaren (en te gebruiken).
Voor de klank ga ik voor de Tandberg TD20A of de Revox A77. Zijn beide wel redelijk kritisch met tapes, vooral de Tandberg het liefst gewoon alleen maar Maxell tape mee opnemen. De Revox doet het het best met Scotch 207 tape.
De Teac A-7300 klinkt wat feller, maar is wel heel makkelijk met verschillende tapesoorten en ook niet echt gevoelig voor oude tapes die al wat minder zijn.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.