Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 15:46

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

PD2JK schreef op donderdag 12 november 2009 @ 11:10:
[...]

Heb mijn pick-up hier ook gekocht. Relatief is hij eigenlijk niet zo duur, die man die dat doet steekt veel uren in het reviseren.
Reviseren bij die kerel is niets meer dan met een poetslap eroverheen gaan. Wat valt er nu te reviseren aan een platenspeler behalve het eventuele smeren van de lagerpunten? Er zit (op de eventuele motorsturing na) over het algemeen totaal niks van elektronica in zo'n ding. Op snelheid zetten is minder dan een half uurtje werk en afregelen (door een geoefend persoon met een afstelmal, scoop en testplaat) neemt bij de gemiddelde speler een half uurtje in beslag. De prijzen die hij rekent zijn totaal niet realistisch en de spelers die hij verkoopt presteren echt niet beter dan eenzelfde exemplaar die zo van zolder getrokken is.

Heb zelfs zeer trieste verhalen gehoord over iemand die een Philips 212 daar kocht in perfecte staat, voorzien van goed tulpsnoer en volledig werkend. Kwam een bekrast apparaat aan met een afgeknipt snoer en waar de helft van de lampjes niet werkte. Reactie van die kerel was bijzonder onbeschoft en kwam neer op "zoek het maar uit met dat ding, ik heb het druk dus val me niet lastig".

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cobb schreef op donderdag 12 november 2009 @ 21:42:
Mooi ding, ziet er nog goed uit. Hoop dat je hem aan de praat krijgt.
Lijkt me dat de laser niet meer goed is, hoe je het omschrijft. Misschien met een schoonmaak disc?
Het was niet mijn eigen foto. Maar de mijne is ook nog vrij van krassen enzo :)
Denk niet dat de laser het probleem is, omdat hij direct gaat draaien als de speler aan wordt gezet. Al is dat misschien omdat hij dan wil scannen hoeveel tracks er op staan?
goeievraag schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:38:
Wat bij de CD104 nog wel eens voor problemen wil zorgen zijn de doorverbindingen tussen de smd-kant en de massa-kant van de printen. Die doorsolderen zou kunnen helpen.
De VIA's zeg maar? ik vind alle solderingen er best netjes uit zien, pootjes omgebogen en dan gesoldeerd. en ik heb hem nu niet naast me staan, maar volgens mij zitten er geen SMD onderdelen op. Op 1klein opsteek-printje na.
Part schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:02:
[...]

Als de laser niet kan focussen dan zie je de CD links en rechtsom draaien. Oorzaak kan zijn dat de laser stuk is of de lens is erg vies en bij een aantal type lasers wil de lens er ook wel eens afvallen. Als je zeker weet dat de laser vervangen moet worden dan kun je nog proberen de laserspanning iets op te schroeven maar dit is meestal maar een tijdelijke oplossing.
Okee, de lens was inderdaad niet heel er schoon (zag er wat dof uit.) Die dus eerst maar eens schoonmaken? Ik gok dat ik een IR camera kan gebruiken om de laser te testen. Wel maf dat hij dan de motor links en rechtsom laat draaien, want voor het aflezen heeft dat geen nut lijkt mij. Zag dat hij de stuurspanning voor de motor dan een paar keer hoog-laag maakt. Ik zat ook al even te denken om dat te overrulen, en hem continu hoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

_ferry_ schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:57:
[...]
...
[...]

Okee, de lens was inderdaad niet heel er schoon (zag er wat dof uit.) Die dus eerst maar eens schoonmaken? Ik gok dat ik een IR camera kan gebruiken om de laser te testen. Wel maf dat hij dan de motor links en rechtsom laat draaien, want voor het aflezen heeft dat geen nut lijkt mij. Zag dat hij de stuurspanning voor de motor dan een paar keer hoog-laag maakt. Ik zat ook al even te denken om dat te overrulen, en hem continu hoog te houden.
De regeling voor de motor kan de motor laten afremmen en versnellen. Dit afremmen word gedaan door de spanning op de motor om te draaien. Als hij niet kan focussen dan krijgt hij geen signaal terug hoe snel de cd draait en gaat beurtelings versnellen en weer afremmen tot hij een signaal ziet waaraan hij het toerental kan bepalen. Dit afremmen schiet zover door dat de cd de verkeerde kant op draait.
Als je goed kijkt zie je eerst de cd versnellen in de juiste richting dan remt hij af en draait even de verkeerde kant op en dit herhaald hij een x aantal keer.
De regeling voor de motor is dus gewoon goed, niets aan doen.
Maak eerst die lens maar schoon en met een beetje geluk werkt hij dan weer. Bij een aantal van deze oude spelers geeft de laser een goed zichtbaar licht (rood). Wel van een afstand kijken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 12 november 2009 @ 23:48:
[...]( Tunerspray is speciaal gemaakt voor audioapparatuur en heet daar geen last van, dat lost alleen het vuil op en niet de componenten en de printplaten :)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is oorspronkelijk vooral gemaakt voor kanalenkiezers, maar in audioapparatuur doet het het ook prima. Voordeel behalve dat het niet corrodeert is ook dat het de HF-eigenschappen niet beinvloedt. Contactspray in een tuner spuiten en hij staat er een paar kanalen naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Part schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:18:
[...]

De regeling voor de motor kan de motor laten afremmen en versnellen. Dit afremmen word gedaan door de spanning op de motor om te draaien. Als hij niet kan focussen dan krijgt hij geen signaal terug hoe snel de cd draait en gaat beurtelings versnellen en weer afremmen tot hij een signaal ziet waaraan hij het toerental kan bepalen. Dit afremmen schiet zover door dat de cd de verkeerde kant op draait.
Als je goed kijkt zie je eerst de cd versnellen in de juiste richting dan remt hij af en draait even de verkeerde kant op en dit herhaald hij een x aantal keer.
De regeling voor de motor is dus gewoon goed, niets aan doen.
Maak eerst die lens maar schoon en met een beetje geluk werkt hij dan weer. Bij een aantal van deze oude spelers geeft de laser een goed zichtbaar licht (rood). Wel van een afstand kijken. 8)
Top! Thanks voor de info, ga er na het weekend (vakantie) eens mee aan de slag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_ferry_ schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 09:57:
..., maar volgens mij zitten er geen SMD onderdelen op. Op 1klein opsteek-printje na.
Kijk eens aan de onderkant van de servo- en decoderprint ;) Als je de servoprint losschroeft kun je hem in een paar nokjes zetten zodat ie blijft staan.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Welke is de servo print? De decoder is met de TDA1540's neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-06 18:51
Jahoor.

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/4739/dsc0418q.jpg

Een Philips 591 versterker. Een zware jongen. Van binnen helemaal vol gestopt met een grote trafo en ruime reserves. Dat voor 1969 !

40 jaar oud dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-06 23:25

DJ Vincento

1422055

Roderiktweaker schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:15:
Jahoor.

[afbeelding]

Een Philips 591 versterker. Een zware jongen. Van binnen helemaal vol gestopt met een grote trafo en ruime reserves. Dat voor 1969 !

40 jaar oud dus.
Iets elektrisch van 40 jaar zou ik niet naast m'n bed willen hebben.

Mja, een kameraad van me heeft een 40 jaar oude thee-zet-wekker naast z'n bed staan, zo'n ding dat een paar minuten voor dat je wakker word thee heeft gezet. Leuk, gepruttel van kokend heet water in combinatie met elektriciteit naast je bed als je slaapt...ook nog in Engeland gemaakt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_ferry_ schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:06:
Welke is de servo print? De decoder is met de TDA1540's neem ik aan.
Ik zie nu net dat de CD204 afwijkt van de 104. Bij jou zit de decoderprint boven, en die kun je in een servicestand zetten. Hier kun een deel van de manual downloaden. Omdat je daar moet registreren heb ik tijdelijk de manual hier gezet.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:54

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Sinds ruim een week: een cd-speler, een Philips CD350... Naar wat ik begreep uit mijn Google-tocht nog wel een redelijk model van Philips. :)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2740/4077376675_8b509490a5.jpg

Ja, hij is echt oud:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3491/4077378213_3109a7212a.jpg

Moet zeggen dattie boven verwachting goed klinkt, en dat voor maar €10... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Part schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 10:18:
[...]

Niet zozeer vanaf een afstand, maar onder een hoek. Overigens zegt dat alleen maar of de laser stroom krijgt, niet hoe goed hij nog is en of de detectordiodes nog werken.
DJ Vincento schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:56:
[...]

Iets elektrisch van 40 jaar zou ik niet naast m'n bed willen hebben.
Genoeg moderne apparaten die onveiliger zijn en slechter van constructie. Bij een Engelse theepot zou ik dan wel weer een paar kleine vraagtekens zetten, maar bij zo'n versterker absoluut niet.

[ Voor 75% gewijzigd door mae-t.net op 14-11-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-06 14:12
Ik heb onlangs een Pioneer SA-508 versterker voor weinig op de kop getikt. Versterker werkt goed maar bij het schoonmaken ontdekte ik een elco die bol is. Heb al even gezocht op conrad en radioBBB of deze nog leverbaar is maar helaas, niets kunnen vinden. Iemand hier die nog adresjes weet waar ik dit soort onderdelen kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:09
rosje77 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 21:55:
Ik heb onlangs een Pioneer SA-508 versterker voor weinig op de kop getikt. Versterker werkt goed maar bij het schoonmaken ontdekte ik een elco die bol is. Heb al even gezocht op conrad en radioBBB of deze nog leverbaar is maar helaas, niets kunnen vinden. Iemand hier die nog adresjes weet waar ik dit soort onderdelen kan halen?
Wat voor elco is het? Ik gok dat je gewoon een standaard elco erin kan zetten. Ligt uiteraard wel een beetje aan de functie van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosje77
Het is een elco uit het voedings gedeelte. Er zitten er 2 van in. De 2 diksten. 8000uF 42V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Jahoor.

[afbeelding]

40 jaar oud dus.
Die hadden we vroeger ook thuis staan. :)
Volgens mij zat er een stikker achterop dat hij zelfs geschikt was voor de tropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
rosje77 schreef op zondag 15 november 2009 @ 11:57:
Het is een elco uit het voedings gedeelte. Er zitten er 2 van in. De 2 diksten. 8000uF 42V.
Deze kun je er wel voor in de plaats zetten:

http://www.elektronica-online.nl/?content=6567

Ik zou gelijk ook alle andere elko's vervangen, als dat ding niet gereviseerd is geweest in de laatste 20 jaar.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
brama schreef op zondag 15 november 2009 @ 13:39:
[...]

Deze kun je er wel voor in de plaats zetten:

http://www.elektronica-online.nl/?content=6567

Ik zou gelijk ook alle andere elko's vervangen, als dat ding niet gereviseerd is geweest in de laatste 20 jaar.
Idd, voedingselcos komen nooit zo kritisch. Een iets grotere waarde is geen probleem. Let alleen even op dat ie wel past kwa maten, maar vermoedelijk is de oude condensator groter dan een nieuwe (krachtiger) exemplaar. De ontwikkelingen staan niet stil, dus vermoedelijk is de vervanger zelfs kleiner. Let alleen wel even op de steek als je 'm indezelfde soldeergaten wilt monteren.

Overigens kost zo'n elco 7 eur bij Farnell.
http://nl.farnell.com/pan...or-10000uf-50v/dp/1198552

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2009 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-06 16:00
Is dat een beetje goed te doen zo'n elco vervangen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Cobb schreef op zondag 15 november 2009 @ 14:19:
Ja, geen probleem. Oude eraf halen, nieuwe erop.

Als je geen desoldeerstation hebt raad ik zelf een stukje tinlitze aan, waarmee je de tin 'wegzuigt', waarna je de condensator er zo uit kan pakken, zonder al te veel kans op beschadigingen aan je printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 20:42

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=2005

deze wil waarschijnlijk ook prima

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:41

Bestla

M/M -> V/F

Ik heb dit setje al jaren. Ooit nieuw gekocht in Leiden bij Number One.

Arcam Alpha 7

Afbeeldingslocatie: http://audioenz.co.nz/2005/images/archives/arcam_alpha7.jpg

Amp Fl 900,--
Tuner Fl 400,--
CD Fl 700,--

Dat was pakweg 12 jaar geleden, precies weet ik het niet meer.

Was toen een rib uit mijn lijf maar het speelt nog prima

Verder nog een platenspeler van Technics, een Sl 1810 zwart die op een 3 kanaals mengpaneel aangesloten zit, samen met een oude Artistona cd speler die de Arcam CD vervangt, want die doet het niet meer.

Plan in de toekomst : Om ook de jukebox aan te sluiten op het mengpaneel zodat die ook over de Arcam Amp te horen is.

Lekker simpele audio zooi dus, plug and play.

[ Voor 35% gewijzigd door Bestla op 16-11-2009 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Ja, MAAAARRRR... let wel op dat je die elco doormeet voor je 'm gaat lossolderen. Er mag geen spanning meer over te meten zijn! Normaalgesproken ontlaadt zo'n elco vanzelf als 'ie in het circuit zit, en is het dus veilig om hem, zeg, een uurtje na spelen eruit te solderen. Maar je moet het echt vantevoren nameten, want als 'ie nog opgeladen is en je ontlaadt 'm over je eigen lichaam, dan kun je het zomaar niet navertellen. Voor de veiligheid even ontladen met een hoog-wattage weerstand van 1 MOhm is wel aan te raden.
Goeie tip! Dat scheelt inderdaad flink :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:10
Afbeeldingslocatie: http://foto-uploaden.nl/img/9/4l6sldm.jpg

Oud genoeg :P

Doet het nog prima alleen als ie een tijdje aanstaat gaat ie 2x zo hard en kan je het volume niet meer uit krijgen zeg maar. Achja nieuwigheid :+

Oja het is een BX253U uit 1955.

[ Voor 7% gewijzigd door Wazzup! op 16-11-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
brama schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:45:
[...]
Ja, MAAAARRRR... let wel op dat je die elco doormeet voor je 'm gaat lossolderen. Er mag geen spanning meer over te meten zijn! Normaalgesproken ontlaadt zo'n elco vanzelf als 'ie in het circuit zit, en is het dus veilig om hem, zeg, een uurtje na spelen eruit te solderen. Maar je moet het echt vantevoren nameten, want als 'ie nog opgeladen is en je ontlaadt 'm over je eigen lichaam, dan kun je het zomaar niet navertellen. Voor de veiligheid even ontladen met een hoog-wattage weerstand van 1 MOhm is wel aan te raden.
Dank voor de tip, voorkomt dat ik mijn vleugeltjes mag gaan poetsen. :+

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

brama schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:45:
[...]

[...]

Goeie tip! Dat scheelt inderdaad flink :)
1 MOhm is wel erg groot dan word er bij 50 volt net 0.0025watt verstookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 17:28

Een Philips 591 versterker. Een zware jongen.
Zeker een zware jongen. Een formidabele versterker, die een geweldig geluid geeft. Kostte destijds meer dan 800 gulden. Daar kon je toen 3 maanden een eengezinswoning van huren. Vermoedelijk zie je er daarom niet zoveel van. Lekker veel aansluitingen en een mooi robuust uiterlijk.

Ik heb er zelf ook een, maar door een schoonmaakactie heb ik het geluid verpest :( . Zwaar balen, wat klonk dat ding goed. Hij staat nu in mijn stapel ongebruikt:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/16/1258374778-20.jpg

Van boven naar beneden:
Pioneer CT 3000 cassette deck
Erres RS2524 tuner
Philips 22rh591 versterker
en een zelfgebouwde htpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 15:46

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Da's wel een vreselijk stoer cassettedeck zeg! Staat die dus ook in je ongebruikt stapel?

Wat is er mis met die versterker dan? Schakelaars kapot gegaan? Kan je misschien wel aan onderdelen helpen.

[ Voor 62% gewijzigd door mentalmadnizz op 17-11-2009 14:08 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 17:28
mentalmadnizz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:07:
Da's wel een vreselijk stoer cassettedeck zeg! Staat die dus ook in je ongebruikt stapel?

Wat is er mis met die versterker dan? Schakelaars kapot gegaan? Kan je misschien wel aan onderdelen helpen.
Dankjewel, met verlichting is hij nog mooier (foto van Ebay): Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/11/17/1258484450-050.jpg

Soms zette ik hem alleen maar aan om naar te kijken, zo mooi. Van tijd tot tijd worden ze aangeboden op Ebay, soms op MP; prijs kan variëren. Zojuist kwam ik de hele 300 set tegen op MP.
Ik gebruik hem niet meer om ruimte te sparen in het meubel waar mijn hifi-installatie staat. Mijn cassettebandjes heb ik natuurlijk eerst gedigitaliseerd.

De versterker geeft nu veel ruis, alsof er zand in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Mijn "nieuwe" versterker is binnen!

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/PioneerSA508.jpg

Pioneer SA-508! Geen krasje op te vinden. 8)

Nu nog twee mooie speakers...

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 18-11-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:27:

[afbeelding]

Behoud je die Technics? :+ Of doe je die weg :9 :> Ik heb misschien wel belang erbij als hij niet teveel kost :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online

[afbeelding]

Mooie versterker! Ik heb hier een half-hoge staan met zo'n zelfde display, de SA-610:

Afbeeldingslocatie: http://www.stef.free.fr/hifi/images/pioneerSA610/PIONEER.SA-610.16.JPG

Die moet wel nodig gereviseerd worden, alle potmeters kraken wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Touchdomex schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:32:
[...]

Behoud je die Technics? :+ Of doe je die weg :9 :> Ik heb misschien wel belang erbij als hij niet teveel kost :+
Daar twijfel ik nog over, ik heb er vier tientjes voor betaald.
Woon je in omgeving Berkel en Rodenrijs (Tussen Zoetermeer en Rotterdam)

Die half hoge is ook erg mooi. :P

[ Voor 51% gewijzigd door Cobb op 18-11-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:44:
[...]

Daar twijfel ik nog over, ik heb er vier tientjes voor betaald.

Die half hoge is ook erg mooi. :P
Beetje ver en te duur :+ Het moet een reserve/feestding/scoutingding worden. Woon in Groningen :+ Zoek wel weer wat bij de Kringloop :9

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Jammer ik kom nog regelmatig in Groningen. Hij is nog 100% goed, niets kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Cobb schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:49:
Jammer ik kom nog regelmatig in Groningen. Hij is nog 100% goed, niets kraakt.
Ik koop liever dan voor 10 a 20 euro eentje die niet 100% meer is. Aangezien hij vooral voor scouting gebruikt gaat worden. Anders heb ik straks een duurdere versterker voor scoutingdingen dan voor mijzelf :+ Terwijl mijn Marantz beter is in mijn ogen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Welke Marantz heb je?

[ Voor 80% gewijzigd door Cobb op 18-11-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Marantz 1530 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Mooi ding hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Dat weet ik >:)

Maar ik weet niet of ik hem origineel houd of ga verbouwen :X Ergens wil ik hem wel origineel houden, mooi nostalgisch apparaat. Maar aan de andere kant vind ik verlichting erg vet(heb ik nu dus niet...alleen de1530L) en de signaalsterkte meter werkt niet( de FMtuning wel...) Eigenlijk wil ik daar 2 VU meters voor rechts en links inhebben MET verlichting :9 Heel subtiel, maar wel zo stijlvol.

Nadeel is dat hij nu perfect werkt en ik niet weet wat ik met mijn geknutsel kan verprutsen :X

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Cobb schreef op woensdag 18 november 2009 @ 20:44:
Hé, een plaatsgenoot? :P

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:08

Stoney3K

Flatsehats!

nogeeninlog schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:47:
[...]

Ik heb de (redelijk zeldzame) 22rh491'ers gevonden, en een bijpassende platenspeler:

[afbeelding]

De platenspeler (22ga308) speelt nog niet, maar draait alvast wel.
Nog steeds zoek ik een notenhouten 590, in plaats van de palissander die ik nu heb.
Die -491's heb je niet toevallig bij Het Goed in Eindhoven gescoord? ;)

Ik zoek zelf nog een bijpassende set speakers voor mijn 22AH590 (zwart geanodiseerd front, notenhout kast). Die draait nu nog op een paar gerecyclede Sharp-speakers.

@Ferry: Die CD204, gebruikt die toevallig nog een HeNe laser? Goed kans dat dan óf de buis óf de voeding (evt. starter) kaputt is. Mocht het een diode zijn, dan is het vervangen van een laserdiode niet zo heel moeillijk. HeNe tubes repareren is wel een kunst op zich (en eigenlijk ben ik zelf ook niet echt fan van HV in een CD-spelert....)

dreeke: Gaaf om die batterij reel-to-reel tapedecks te zien. Pure HiFi-pr0n :Y)... Ga je er nog een studio van bouwen met zo'n collectie? Dan wel een oude desk erbij ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Stoney3K op 19-11-2009 01:53 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mae-t.net
  • Niet online
Zijn er ueberhaupt CD-spelers gemaakt met andere dan halfgeleiderlasers? Philips gebruikte alleen He-Ne in de eerste generatie Laserdiskspelers, maar dan heb je het over de jaren '70 en niet over CD.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mae-t.net schreef op donderdag 19 november 2009 @ 02:18:
Zijn er ueberhaupt CD-spelers gemaakt met andere dan halfgeleiderlasers? Philips gebruikte alleen He-Ne in de eerste generatie Laserdiskspelers, maar dan heb je het over de jaren '70 en niet over CD.
Daar kun je goed gelijk in hebben, ik kan me zo ook geen 780nm gaslaser voor de geest halen. Dan is het wel gokken wat voor diode er in die oudere Philips-spelers zit, en kan het idd eerder het probleem zijn dat de lens vuil is of de pickup uit focus is geraakt omdat ie een opdonder heeft gehad.

• Cobb
Wellicht? Misschien eens op de koffie?

Anoniem: 306031

Dit is nog net geen vintage volgensmij, maar dit is toch een waar koopje? http://link.marktplaats.nl/290267356

Anoniem: 35978

Stoney3K schreef op donderdag 19 november 2009 @ 03:11:
[...]

Daar kun je goed gelijk in hebben, ik kan me zo ook geen 780nm gaslaser voor de geest halen. Dan is het wel gokken wat voor diode er in die oudere Philips-spelers zit, en kan het idd eerder het probleem zijn dat de lens vuil is of de pickup uit focus is geraakt omdat ie een opdonder heeft gehad.
Vanaf de CD100 (de eerste consumentenspeler) zit gewoon een halfgeleiderlaser, als ik me goed herinnner gaat het in de CD204 om een CDM-0 of CDM-1 loopwerk. Gelukkig is de lichtpen hiervan makkelijk te vervangen maar ik weet niet of ze nog leverbaar zijn.
@Ferry: Om te zien of de laser brandt heb je geen IR-camera nodig, je kunt gewoon in de laser kijken (En nee dat is niet gevaarlijk). Het motorstuursignaal wordt pas hoog op het moment dat de focus correct is.
edit: Volgorde is: eerst laser aan, focusservo aan, draaitafelmotor aan, radiale servo aan.
Het lager onder de draaitafelas wil nog wel eens inlopen, daardoor draait de plaat ook slecht rond. Oplossing: lager vervangen en plaathoogte opnieuw instellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 19-11-2009 11:47 ]

• mae-t.net
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 19 november 2009 @ 03:11:
[...]

Da's geen gokken. Daar zit een CDM0, CDM1 of CDM2 loopwerk in en die kunnen redelijk goed tegen opdonders (weinig bewegende delen). Vuil of slijtage komen wel voor.
Anoniem: 35978 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:34:
[...]

Vanaf de CD100 (de eerste consumentenspeler) zit gewoon een halfgeleiderlaser, als ik me goed herinnner gaat het in de CD204 om een CDM-0 of CDM-1 loopwerk. Gelukkig is de lichtpen hiervan makkelijk te vervangen maar ik weet niet of ze nog leverbaar zijn.
@Ferry: Om te zien of de laser brandt heb je geen IR-camera nodig, je kunt gewoon in de laser kijken (En nee dat is niet gevaarlijk). Het motorstuursignaal wordt pas hoog op het moment dat de focus correct is.
edit: Volgorde is: eerst laser aan, focusservo aan, draaitafelmotor aan, radiale servo aan.
Het lager onder de draaitafelas wil nog wel eens inlopen, daardoor draait de plaat ook slecht rond. Oplossing: lager vervangen en plaathoogte opnieuw instellen.
Die lasers zijn helaas al heel erg lang niet meer leverbaar.

Wat je vergeet te vermelden, is dat je onder een smalle hoek in de laser moet kijken. Aangezien hij infrarood is maak je anders kans dat je helemaal niks ziet en dus nog niks weet. Verder is het absoluut een slecht advies om recht in een laser te kijken, zelfs als deze normaalgesproken een laag vermogen heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door mae-t.net op 19-11-2009 11:50 ]

mae-t.net schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:46:
[...]
Da's geen gokken. Daar zit een CDM0, CDM1 of CDM2 loopwerk in en die kunnen redelijk goed tegen opdonders (weinig bewegende delen). Vuil of slijtage komen wel voor.
Een CDM-2 zeer zeker niet. En wees blij want dat is het meest waardeloze loopwerk ooit gebouwd :X
Die lasers zijn helaas al heel erg lang niet meer leverbaar.
Blij dat ik er nog een paar heb liggen dan :o (net als een aantal rafocs en een half dozijn taatslagertjes)
Wat je vergeet te vermelden, is dat je onder een smalle hoek in de laser moet kijken. Aangezien hij infrarood is maak je anders kans dat je helemaal niks ziet en dus nog niks weet. Verder is het absoluut een slecht advies om recht in een laser te kijken, zelfs als deze normaalgesproken een laag vermogen heeft.
Je kunt er gewoon recht van boven inkijken. De laserunit is gebouwd om op hooguit een paar mm boven de lens te focussen. Als je van 20-30cm van boven in de laser kijkt is het licht al zover gedivergeerd dat het absoluut ongevaarlijk is.
Ik heb jarenlang dergelijke spelers gerepareerd en dit is gewoon de eerste check, je ziet wel degelijk een rood puntje).

Anoniem: 144811

Anoniem: 35978 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 11:58:
[...] Een CDM-2 zeer zeker niet. En wees blij want dat is het meest waardeloze loopwerk ooit gebouwd :X
Klopt, geen cdm2. Maar waarom waardeloos..... Kan ik niet zeggen. Leest een cd waarschijnlijk beter dan een cdm0/1. De reden dat die eerste van metaal waren is omdat de rest nog niet optimaal was. Als het in het begin goedkoop had gekund, hadden ze het zeker gedaan.....

cdm4 en verder is een ander verhaal; geen hall motor meer behalve in vroege cdm4's of pro exemplaren. maar een cdm2 of cdm1mk2 (een marketing metalen cdm2, geen 1) is niets mis mee. Die spelers spelen nog alles (cd650/cd80), terwijl cdm0/1 exemplaren kuren beginnen te krijgen.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Stoney3K schreef op donderdag 19 november 2009 @ 00:40:

dreeke: Gaaf om die batterij reel-to-reel tapedecks te zien. Pure HiFi-pr0n :Y)... Ga je er nog een studio van bouwen met zo'n collectie? Dan wel een oude desk erbij ;)
Ik gebruik ze gewoon in de huiskamer. Het zijn in feite ook huiskamer decks (semi-pro).
Mijn decks zijn namelijk allemaal 4 sporen (2 op de ene kant = stereo, band omdraaien voor de 2 aan de andere kant).
Voor studiogebruik ben je beter af met een 2 sporen deck (2 op de heenkant, waarbij de sporen nagenoeg 2x zo breed zijn, andere kant niet bruikbaar). Die draaien vaak ook op hogere snelheden.

Ik ben er mee opgegroeid en nooit meer vanaf gekomen zeg maar. :P
Wel vind ik het nog steeds de beste manier om het geluid van een plaat te kunnen kopieren, het benadert het meest hoe de plaat (bron) klinkt.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• rosje77

[afbeelding]

Heey, Dat is pressies zoeen als ik ook sindskort heb. die van mij heeft een bolle elco in de voeding. Ben nog op zoek naar een vervanger.
Ik heb er zelf nu een setje bose 201 achter hangen en dat klinkt verrassend goed moet ik zeggen.

• Cobb
Wat is het nadeel van zo' n bolle elco?
Ik heb nu twee Wharfdales Laser's op het oog, ga ze morgen halen. Ik hoop dat ze goed klinken.

[ Voor 55% gewijzigd door Cobb op 19-11-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Als een elco bol staat is er gas vrijgekomen (door overbelasting of veroudering) en zal hij minder goed werken. Nou gaat het in dit geval geloof ik om een hoofdafvlakelco, en die worden vaak ten onrechte voor bol aangezien doordat er een plastic kapje opzit dat bol gaat staan. Dat zegt dus niks.Als zo'n hoofdelco erg rot is krijg je simpelweg brom, als hij nog wat capaciteit en ESR overheeft ga je merken dat bassen en lange harde passages brommen of vervormen.

Een paar vuistregels:
- een elco waarvan het metaal bolstaat en/of waar drab op zit is stuk.
- een elco waar je niets aan ziet kan ook stuk zijn.
- testen liefst met een ESR-meter, tweede keus (in audio vaak goed genoeg) met ohm- en capaciteitsmeter, derde keus met haardroger en koudespray.

[ Voor 12% gewijzigd door mae-t.net op 20-11-2009 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144811 schreef op donderdag 19 november 2009 @ 19:07:
[...]

Klopt, geen cdm2. Maar waarom waardeloos..... Kan ik niet zeggen. Leest een cd waarschijnlijk beter dan een cdm0/1. De reden dat die eerste van metaal waren is omdat de rest nog niet optimaal was. Als het in het begin goedkoop had gekund, hadden ze het zeker gedaan.....

cdm4 en verder is een ander verhaal; geen hall motor meer behalve in vroege cdm4's of pro exemplaren. maar een cdm2 of cdm1mk2 (een marketing metalen cdm2, geen 1) is niets mis mee. Die spelers spelen nog alles (cd650/cd80), terwijl cdm0/1 exemplaren kuren beginnen te krijgen.
CDM2 ging massaal defect en was in no-time niet meer leverbaar. Ze zijn later vervangen door CDM4, voor zover mogelijk maar voor bv de CD10 (portable) en de CD207 was het al snel einde oefening. CDM1mk2 is dan ook een CDM4 van spuitgietmetaal. Wat mij betreft is CDM1 absoluut het überloopwerk maar je moet wel weten hoe je er aan knutselt. Vaak wordt bij vervanging van de lichtpen de plaathoek verkloot omdat 9/10 "monteurs" niet weet hoe dat in te stellen en ja, dan ga je problemen krijgen met afspelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144811

Heb eens even gekeken en je hebt zo te zien gelijk. Foto (cd80 openschroeven ging me wat ver) van een cdm1mk2 vergeleken met wat ik heb liggen en de laser lijkt idd op een cdm4. cdm2 is anders van vorm.

En da's mooi, want dan weet ik wel heel zeker dat ik voldoende reserve lasers heb liggen voor mijn cd80. cdm4/19's zat. En nog een 4/11 voor de hall motor.

Heb ik zeker geluk gehad met m'n cd650 met die cdm2. Die doet het nog altijd prima en die speler wordt op alle mogelijke manieren misbruikt voor eigen baksels (speelt meer met de kap eraf dan erop). En ik heb nog een cdm2 en cdm4/31 (de vervanger, wel geen hall) liggen (zit in de doos met loopwerken te snuffelen).

cdm1 heeft meer aandacht nodig, is mij teveel werk. Is een laserswap van een cdm4 wat gemakkelijker.
Heb een cd-x van b&o staan met zo'n loopwerk en die hapert af en toe. En ik voel geen dwang om dat te verhelpen.

wat betreft überloopwerken. heb nog een cdm3 liggen. Spreiding was erg groot heb ik me laten vertellen, maar de goede waren blijkbaar echt goed. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Laatst online: 16-04 12:44
Nou, 't is zover. Ik heb een Marantz 4230 gekocht. Quadradial, 't is wel iets aparts dus.

Hij is wel gereviseerd, maar ik heb er vertrouwen in dat 't goed is gebeurt.

Fotootje voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa67/marantz140/CIMG3454.jpg

Hij wordt verstuurd, ik hoop 'm volgende week thuis te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
:o Mooi ding.

Quadradial? Kan ie vier luidsprekers aansturen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ja, 4 kanaals stereo heet dat geloof ik. Maar hij kan ook gewoon stereo aansturen met 2x 30 watt RMS.

Volgens de verkoper kun je er 4 speakers op aansluiten met stereo, en 8 op quadradial modus. Wat de toegevoegde waarde daarvan is weet ik echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

mcdronkz schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:27:
Ja, 4 kanaals stereo heet dat geloof ik. Maar hij kan ook gewoon stereo aansturen met 2x 30 watt RMS.

Volgens de verkoper kun je er 4 speakers op aansluiten met stereo, en 8 op quadradial modus. Wat de toegevoegde waarde daarvan is weet ik echter niet.
Quadrofonisch.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Waarom zou je daar dan 8 speakers voor nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:38
Ik denk dat hier sprake is van 4 front en 4 rear voor in een andere ruimte.

Dat quadradial is wel leuk, maar zit er wel een SQ-decoder in?
Die kan je meestal aan de onderzijde zien zitten.
Ook moet je dan z.g. SQ-platen hebben, en die zijn erg zeldzaam (ik heb er nog een paar...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:00

sjaool

Every life should have 9 cats

mcdronkz schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:21:
Nou, 't is zover. Ik heb een Marantz 4230 gekocht. Quadradial, 't is wel iets aparts dus.

[afbeelding]

Zo te zien aan de foto heb je deze Marantz aangeschaft of is dat niet dezelfde. ;)

Zijn mooie en degelijke versterkers van Marantz bijna niet kapot te krijgen.
Ik heb hier een Marantz 2238B staan die eigenlijk wel een opknapbeurt kan gebruiken.
Kapotte lampjes, krakende schakelaars, regelaars etc. maar eenmaal aan een prima geluid. :)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
edtbonep schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:19:
Ik denk dat hier sprake is van 4 front en 4 rear voor in een andere ruimte.

Dat quadradial is wel leuk, maar zit er wel een SQ-decoder in?
Die kan je meestal aan de onderzijde zien zitten.
Ook moet je dan z.g. SQ-platen hebben, en die zijn erg zeldzaam (ik heb er nog een paar...).
Ik zie nu inderdaad dat je local en remote speakers kunt aansluiten.

Als 't goed is zou er inderdaad een SQ decoder in moeten zitten. Ik weet echter niet of die erbij zit, dat zal ik maandag of dinsdag wel zien. SQ platen heb ik niet, maar daar kan ik wel eens naar opzoek gaan.
sjaool schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:45:
[...]

Zo te zien aan de foto heb je deze Marantz aangeschaft of is dat niet dezelfde. ;)

Zijn mooie en degelijke versterkers van Marantz bijna niet kapot te krijgen.
Ik heb hier een Marantz 2238B staan die eigenlijk wel een opknapbeurt kan gebruiken.
Kapotte lampjes, krakende schakelaars, regelaars etc. maar eenmaal aan een prima geluid. :)
Die is het inderdaad. Ik was eerst niet van plan om een gereviseerde te kopen. Maar die jongen is een liefhebber en pakt alles dusdanig grondig aan (met veel technische kennis) dat ik er wel vertrouwen in heb.

edit:

Dat quadrofonische gebeuren is toch wel leuk. Als ik het goed begrijp heb je dus in de basis gewoon een stereo opname, die je ook gewoon als stereo kunt beluisteren. Een SQ decoder kan dus onderscheid maken in de verschillende kanalen (vraag me niet hoe) en daardoor kun je vier speakers aansturen met verschillend geluid. Zou dus ook gewoon met MP3's moeten kunnen werken aangezien de bron gewone stereo-opnames zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door mcdronkz op 28-11-2009 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mcdronkz schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 17:40:
[...]

Dat quadrofonische gebeuren is toch wel leuk. Als ik het goed begrijp heb je dus in de basis gewoon een stereo opname, die je ook gewoon als stereo kunt beluisteren. Een SQ decoder kan dus onderscheid maken in de verschillende kanalen (vraag me niet hoe) en daardoor kun je vier speakers aansturen met verschillend geluid. Zou dus ook gewoon met MP3's moeten kunnen werken aangezien de bron gewone stereo-opnames zijn.
Ik weet dat zo net nog niet... als zo'n SQ systeem werkt met het verschil tussen voor- en achterkanaal op een subchannel (net zoals FM-stereo), dan is de bandbreedte van een SQ-kanaal te groot om in een MP3 te 'passen'. Veel MP3's worden immers gesampled met 48KHz of 44.1KHz, wat je maximale frequentie die je kan weergeven op 22kHz legt.

FM Stereo werkt bijvoorbeeld met een pilot-toon op 19KHz om te herkennen of de uitzending stereo is, en de daadwerkelijke stereo-informatie (links min rechts) wordt IIRC ergens rond de 38KHz erop gemoduleerd met dubbelzijband-modulatie. De totale kanaalbreedte komt dan ergens op de 50-60KHz, wat dus te breed is voor de meeste geluidskaarten. Een beetje goeie geluidskaart kan wel op 192KHz samplen (theoretisch dus 96KHz kanaalbreedte) maar de meeste opnames zijn niet zo breedbandig. Als je een SQ-plaat op zou nemen met zo'n kaart en in FLAC zou coderen denk ik dat het wel zou werken.

Dolby Pro Logic heeft de codering voor de rears weer op een lagere frequentie liggen, maar dan is de informatie voor de achterspeakers ook een stuk smalbandiger (het is immers bedoeld voor films).

Je kan je versterker natuurlijk altijd modden om een set extra tulpjes erop te krijgen, goed kans dat die SQ-decoder gewoon netjes line-level uitstuurt. Twee jack-RCA kabeltjes naar een 5.1 geluidskaart en klik, klaar :)

Edit: En omdat elke draad waardeloos is zonder plaatjes....

Afbeeldingslocatie: http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs079.snc3/14645_1263119266982_1499739404_727531_8031184_n.jpg

Mijn Philips 22AH setje voor de slaapkamer :)... de aan/uit LEDs zijn helaas kapot gegaan, maar ik denk dat het een kleine moeite is om die binnenkort eens te vervangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 28-11-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Sow...Die heb ik een tijd niet gezien. Mijn vader had deze set vroeger, inclusief bijbehorend tapedeck en platenspeler! Leuk het weer eens te zien! elaas zijn die spullen hier verdwenen.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

mcdronkz schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:21:

[afbeelding]

Uit Rotterdam, aan het prachtige behang te zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
dreeke schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:58:
[...]

Uit Rotterdam, aan het prachtige behang te zien. ;)
Dat zie je goed! Heb 'm inmiddels ontvangen. Werkt super eigenlijk. Ik hoor een heel klein beetje gekraak als ik aan de volumeknop draai, maar dat zal wel niet zo schokkend zijn. Verlichting en dergelijke doet het prachtig. Klinkt ook super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Als het een klein beetje is is het niet al te erg. Je kan hem ook een paar keer (als hij uitstaat) goed heen en weer bewegen dan is het meestal weg.

Mocht het probleem erger worden is het noodzaak de Potmeter ultrasoon te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

mcdronkz schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:16:
[...]

Dat zie je goed! Heb 'm inmiddels ontvangen. Werkt super eigenlijk. Ik hoor een heel klein beetje gekraak als ik aan de volumeknop draai, maar dat zal wel niet zo schokkend zijn. Verlichting en dergelijke doet het prachtig. Klinkt ook super!
Ik heb nooit apparatuur van diegene gekocht, maar hij heeft wel een website waarop je foto's kan zien van wat hij allemaal doet aan opknap- en/of revisiewerk.
Veel Marantz spul en ook veel tapedecks. Ik geloof dat het wel in orde is met wat hij verkoopt. :)
Op z'n Photobucket staan ook veel foto's (zie linkje van jouw foto).

[ Voor 5% gewijzigd door dreeke op 01-12-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ok, vergeet dat vorige filmpje, ik heb nu een serieuze poging gedaan tot het maken van een filmpje met m'n nieuwe camera. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mcdronkz schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:32:
Ok, vergeet dat vorige filmpje, ik heb nu een serieuze poging gedaan tot het maken van een filmpje met m'n nieuwe camera. :)

[video]
Nette montage en prachtige DOF, welke camera heb je hier nu gebruikt, als ik vragen mag?

Misschien volgende keer ook de camera wat bewegen als je het apparaat niet aan het bedienen bent. Bijvoorbeeld uitzoomen over de draaiende plaat als de naald landt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Dit is geschoten met een Canon EOS 7D.

Ik had er nu bewust voor gekozen om "stilstaande" shots te gebruiken. Ik zal in de toekomst wat meer gaan experimenteren met beweging, panning, etc. Zoomen is eigenlijk uit den boze, omdat je dan het "film"-gevoel kwijt bent. Kijk maar eens hoe vaak ze zoomen in een film, gebeurt nauwelijks. Als ze dingen dichterbij halen bewegen ze de camera dichterbij, maar zoomen doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=33047740,noline]Ik had er nu bewust voor gekozen om "stilstaande" shots te gebruiken. Ik zal in de toekomst wat meer gaan experimenteren met beweging, panning, etc. Zoomen is eigenlijk uit den boze, omdat je dan het "film"-gevoel kwijt bent. Kijk maar eens hoe vaak ze zoomen in een film, gebeurt nauwelijks. Als ze dingen dichterbij halen bewegen ze de camera dichterbij, maar zoomen doen ze niet.
Zooms worden nog wel eens gebruikt in estabilishing shots, en andere statische sfeerimpressies. True, het komt veel vaker voor bij televisie, daar is de beeldmontage over het algemeen ook sneller, maar in de filmindustrie worden echt niet alleen prime-lenzen gebruikt. En in films gaan zooms vaak juist in de UIT-richting ;)

Het voordeel van een DSLR als video-camera gebruiken merk je wel, wisselen van lenzen en de mogelijkheid om mooie focus pulls en zooms te doen. Ik weet alleen niet hoe de AF van zo'n camera erover denkt als je tijdens het filmen gaat zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit films kijk, maar her en der lees je toch wel dat er voornameljik primes gebruikt worden. Niet uitsluitend nee, dat kan ik me niet voorstellen. AF heb je sowieso niet tijdens het filmen, dus dat maakt tijdens het zoomen ook niet uit. Een follow-focus zou ideaal zijn, maar die kosten helaas een klein vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
mcdronkz schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:32:

[video]
Wat voorn draaitafel is dat ? Ziet er gaaf uit namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepperana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09-2024

Pepperana

Brabander in hart .....

Mooie apparatuur en een mooi filmpje!
Het is toch een heel stuk warmer met vinyl.

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Roderiktweaker schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 11:07:
[...]

Wat voorn draaitafel is dat ? Ziet er gaaf uit namelijk
Da's een Marantz Model 6150 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 20:13

silitek

Tubes Only

Voor een deck kenners onder ons..Een Akai gx 630db op de kop getikt. Optisch, op het deukje tussen de spoelen na in nieuwstaat. Werkt ook helemaal op het Dolby lampje na dan.

Vraagje: Hoe krijg ik de monitor tape/source knop kraakvrij? Kan ik dat simpel doen zonder demontage?..
moet aan de knop rommelen om 2kanalen te krijgen gepaard met veel kraak..vaak, niet altijd.

Afbeeldingslocatie: http://img0.uploadhouse.com/fileuploads/4958/495820045a9b41308ac086f34d30d94cb9a0be4.jpg

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-06 14:53
Ik ben ook net nieuw in het hele vinyl gebeuren. Ik heb een gratis versterkertje wat niet al te jofel meer klinkt. De kanalen vallen nog al eens weg etc. Het is een Marantz MR215L. Kan ik zoiets makkelijk openmaken en schoonmaken voor een werkend apparaat?

Tevens laatst voor mijn verjaardag Disraeli Gears van Cream gekregen, de heruitgave op 180gram. Vers uit het plastic, na een aantal keer draaien blijft de plaat erg veel kraken en ruizen. Meer dan bijv. een Beatles plaat van meer dan 40 jaar oud. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

bartsled schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:22:
Ik ben ook net nieuw in het hele vinyl gebeuren. Ik heb een gratis versterkertje wat niet al te jofel meer klinkt. De kanalen vallen nog al eens weg etc. Het is een Marantz MR215L. Kan ik zoiets makkelijk openmaken en schoonmaken voor een werkend apparaat?

Tevens laatst voor mijn verjaardag Disraeli Gears van Cream gekregen, de heruitgave op 180gram. Vers uit het plastic, na een aantal keer draaien blijft de plaat erg veel kraken en ruizen. Meer dan bijv. een Beatles plaat van meer dan 40 jaar oud. Tips?
Sowieso is het controleren van je versterker een pré want jij geeft zelf al aan dat het een brak apparaat is(ik zou contact dingen van je versterker controleren) Daarnaast zou ik de naald controleren op stof en versletenheid. Als de naald te oud is/te vaak gebruikt klinkt het gewoon nergens naar.

• bartsled
Touchdomex schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 00:47:
[...]

Sowieso is het controleren van je versterker een pré want jij geeft zelf al aan dat het een brak apparaat is(ik zou contact dingen van je versterker controleren) Daarnaast zou ik de naald controleren op stof en versletenheid. Als de naald te oud is/te vaak gebruikt klinkt het gewoon nergens naar.
Zojuist de versterker open gehaald en schoongemaakt met contactvloeistof. Uiteraard ook alleen uitstellen van executie maar het geeft weer een beter geluid. De naald wordt binnenkort vervangen en wellicht ook een 'nieuwe' 2e handse versterker. Euvel van deze overigens gevonden, de potmeter welke aangeeft wat de bron is, is brak. Kanaal valt bijv. wel eens half weg etc. Helaas is het vervangen van dat onderdeel een flink gedoe.

• dreeke

dreeke

outdated icon

silitek schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:21:
Voor een deck kenners onder ons..Een Akai gx 630db op de kop getikt. Optisch, op het deukje tussen de spoelen na in nieuwstaat. Werkt ook helemaal op het Dolby lampje na dan.

Vraagje: Hoe krijg ik de monitor tape/source knop kraakvrij? Kan ik dat simpel doen zonder demontage?..
moet aan de knop rommelen om 2kanalen te krijgen gepaard met veel kraak..vaak, niet altijd.

[afbeelding]
De tape ligt er niet goed op, van links naar rechts eerst over de eerste geleider heen en daarna onder het wieltje door. ;)

Kraakvrij maken van de schakelaar zonder demontage denk ik niet... Beste is altijd schoonmaken en zo kan je er niet bij. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 17-12-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:38
Nooit contactspray gebruiken, dat is echt troep.
Je kunt veel beter Tunerspray 600 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
edtbonep schreef op maandag 21 december 2009 @ 19:57:
Nooit contactspray gebruiken, dat is echt troep.
Je kunt veel beter Tunerspray 600 gebruiken.
In principe is het allemaal zooi, alleen het een wat minder dan het ander :)
Binnenkort een nieuwe versterker op de kop tikken. Ik wil eigenlijk alleen mn pickup (via 2 jacks) aansluiten en dan de versterker doorlussen naar het controlcenter van mn Z5400. Iemand nog tips voor een leuke versterker? Nieuw of 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
ik gebruik nog steeds een platenspeler. Ok, hij is niet echt oud, minder dan 10 jaar. Maar toch.

Echt oude apparatuur heb ik niet meer, maar ik heb wel een paar hele oude speakers. Die zijn 40 jaar oud ofzo. Het zijn enorme joekels, van 70cm hoog en 30 diep, 30 breed. Maar ze klinken een beetje te wollig naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Oude speakers klinken over het algemeen ook iets wolliger. Maar het kan ook zijn dat er een tweeter of supertweeter niet meer 100% is waardoor hij iets vermuft klinkt.

Je kan natuurlijk ook je treble op je versterker wat hoger draaien (is echt geen zonde..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-06 07:39
Gisteren eindelijk mijn lowbudget audi apparatuur weer aangesloten na de verhuizing,
betreffende
- Thorens thd160
- 2 jvs boxen
- versterker
Bij elkaar via marktplaats en de kringloop +- 100 euro voor kwijt geweest :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
Welke versterker heb je eraan gehangen?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Anoniem: 104659

bartsled schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:21:
[...]Iemand nog tips voor een leuke versterker? Nieuw of 2e hands.
Leuk setje http://link.marktplaats.nl/306918742

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104659

Roderiktweaker schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:14:
Oude speakers klinken over het algemeen ook iets wolliger. Maar het kan ook zijn dat er een tweeter of supertweeter niet meer 100% is waardoor hij iets vermuft klinkt.
Inderdaad, over het algemeen.
Ik heb Translator Impact 30 luidsprekers uit 1988 en die klinken niet wolliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Zeker, Ik vind alle B&O speakers over het algemeen ook niet wollig klinken. Alleen de versterkers van marantz uit de jaren 70 en 80 klinken wel lekker wollig. Vind wollig beter dan scherp. Dan maar niet natuur getrouw je moet er toch fijn en lang naar kunnen luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinBel
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-06 23:33
Ikzelf gebruik ook nog vintage apparatuur :)
Hier maar is paar fotos van gemaakt. (met men N97 in donkere ruimte)

Afbeeldingslocatie: http://94.100.121.202/832750001-832800000/832764101-832764200/832764158_5_wBfw.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://94.100.115.146/832750001-832800000/832764401-832764500/832764405_5_zLES.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://94.100.115.177/832750001-832800000/832764601-832764700/832764646_5_2674.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://94.100.116.5/832750001-832800000/832764801-832764900/832764858_5_xjuP.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.5/832750001-832800000/832765001-832765100/832765086_5_LtbR.jpeg

Wat te zien:
Onkyo D-3R boxen, 3-weg, 100W, 6ohm, uit ~1984 O+ Ik hou van deze boxen, qua uitstraling EN geluid O+
Philips FA144 Integrated Stereo Amplifier, 4x 40W, 280W, 8ohm, uit ~1985
Pioneer CS-557 boxen, 3-weg, 70W, 8ohm, uit ~1991
Pioneer SX-1300 Stereo Receiver, 4x 60W, 250W, 8-16ohm, uit ~1990

De Philips FA144 is altijd van mijn ouders geweest, deze zat bij zon Hifi setje, heb ik nu al een aantal jaar, doet het nog beregoed!

De Onkyo D-3R's zijn van een bekende geweest, deze heb ik een paar jaar geleden gratis gekregen, toen waren ze nog helemaal heel, ik heb door mijn eigen schuld de foamranden kapot gemaakt, deze een jaar geleden vervangen voor €25 bij elkaar, dit was het zeker waard, zijn namelijk gewoon topboxen, met een zeer mooi geluid!
Eerst altijd aan de Philips FA144 gehangen als A-systeem, maar nu aan de Pioneer, deze gaat als setje mee naar mijn kamer in Den Bosch.

De Pioneer CS-557's heb ik nog niet zo lang, deze 2de hands voor €20 euro overgenomen ongeveer een jaartje geleden, deze gebruikt als B-systeem aan de Philips FA144, voor bij films en dergelijke. Het geluid is goed, maar niet zo zuiver als die van de Onkyo's.
Deze hangen nu overigens als A-systeem aan de Philips FA144, en blijven als setje voor thuis in Goes.

De Pioneer SX-1300 een maand geleden voor €20 overgenomen van iemand hier op T.net.
Zeker een leuke versterker/tuner, ook handig met de ingebouwde equalizer.
Deze levert gewoon goed vermogen, en met mijn boxen zeker een goede combinatie.

Ik ben zeker blij met mijn apparatuur, zolang dit gewoon kwalitatief goed werkt, hou ik dit ook in gebruik.
€65 tegenover miss wel €500 is namelijk een heel groot verschil, zeker als je geen geld kan missen aan iets wat je zegmaar niet echt nodig hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailtrain
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-05-2022
Anoniem: 185410 schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:03:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Luxman L-31 welke in optische nieuwstaat verkeert. Technisch lijkt hij ook in orde. Potmeters kraken niet en tot dusver ben ik nog geen mankementen tegengekomen. Momenteel speelt hij op een setje Focals. Ik weet alleen nog niet of ik gecharmeerd ben van het geluid wat het beestje voortbrengt. De "tone control" staat op neutraal, maar er lijkt wat demping te zijn op het frequentiegebied van stemmen. Hij klinkt daarom erg mat in de stemmen. Mijn twijfels zijn dus of ik het vlakke van de versterker mooier vind dan mijn Philips FA777 of juist niet. (of is er een kenner in de zaal die me kan vertellen wat ik denk te horen?)

[afbeelding]
Ik heb zelf een L-30 maar die praktisch bouwgelijk, de 31 heeft geloof ik iets meer vermogen.
Wat je zou kunnen doen is de eindtrap instellingen (ruststroom enz) controleren, die kunnen verlopen zijn.
De juiste instelgegevens kan je vast wel ergens op het net vinden, die van de L-30 waren er in ieder geval wel.
Er zijn ook modificaties te vinden, o.a. het vernieuwen van de elco's en grotere voedings elco's enz.
Verder denk ik dat niet elke luidsprekerbox zomaar past op zo'n oude maar mooie versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

* Stoney3K had vandaag ook een leuke kringloopwinkel-find ;)

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/6948/dsc2762.jpg

Beocord V 6000, design: David Lewis, dit design is uiteindelijk de basis geworden voor alle DVD-spelers en HDD-recorders van B&O.

Helaas was ie ongetest (en de voeding dus kapot), maar voor 7,50 kon ik het ding niet laten staan, als ik hem echt niet aan de gang krijg, moet ie maar asiel gaan bieden aan een HTPC. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik ben het jaar qua ouwe meuk goed begonnen: ik heb twee oude apparaten aan mijn 'collectie' toegevoegd.

Een Philips F6622 cassettedeck en een Philips F7610 platenspeler. Beide gekregen. :)

Nog geen foto's en ik heb ze nog niet getest, maar dat gaan we snel eens doen. Ik kon nog wel een cassettedeck gebruiken - veel tapes, die ik nog wel een keer wil draaien, for old time's sake, en een onwillige Aiwa ADF-360.

Platenspeler was een bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 20:13

silitek

Tubes Only

Deze Sony STR-4800 vond ik op een zolder, vuil en stoffig alle potmeters en knoppen krom...dus voor mij :) Flinke reciever uit 1977 poetsbeurt geven, lampjes vervangen en kraak vrij gemaakt weer zo goed als nieuw. Sound behoorlijk goed moet ik zeggen!!

Afbeeldingslocatie: http://img5.uploadhouse.com/fileuploads/5038/5038605277777ea7c1763af0c94bda6f787ecd6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img6.uploadhouse.com/fileuploads/5038/5038746d6f8f145cbe21060dfccc6661924cffa.jpg

Zit hier V-FET eindtrappen in?...

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
silitek schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:06:
Deze Sony STR-4800 vond ik op een zolder, vuil en stoffig alle potmeters en knoppen krom...dus voor mij :) Flinke reciever uit 1977 poetsbeurt geven, lampjes vervangen en kraak vrij gemaakt weer zo goed als nieuw. Sound behoorlijk goed moet ik zeggen!!

[afbeelding]

[afbeelding]

Aan de knoppen te zien niet, de V-FET modellen hadden vaak extra opties zoals filter voor lage/hoge frequenties. Wel een mooie serie IMHO, zelf jarenlang een ST-2650 versterker gehad uit dezelfde reeks. Erg bass-heavy, en zeer gemakkelijk met speakers aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:38:
* Stoney3K had vandaag ook een leuke kringloopwinkel-find ;)

[afbeelding]

Beocord V 6000, design: David Lewis, dit design is uiteindelijk de basis geworden voor alle DVD-spelers en HDD-recorders van B&O.

Helaas was ie ongetest (en de voeding dus kapot), maar voor 7,50 kon ik het ding niet laten staan, als ik hem echt niet aan de gang krijg, moet ie maar asiel gaan bieden aan een HTPC. :Y)
Dat is een echte turbodrive, die zijn bijna altijd aan de gang te krijgen. Let wel op je aandrukrol, die willen nog wel eens verglazen en dan banden beschadigen. Een vervanger is niet duurder dan de recorder zelf ;)
silitek schreef op maandag 11 januari 2010 @ 19:06:

[afbeelding]

[afbeelding]

Doorgaans staat dat er trots op vermeld. Lijkt me niet dus. Maar bekijk het positief, als je hem per ongeluk zou opblazen ben je met een paar euro klaar inplaats van tientallen tot honderen :)

[ Voor 32% gewijzigd door mae-t.net op 13-01-2010 11:12 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 169 Laatste