Toon posts:

Onderhoud vintage versterker - contactspray?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een licht defecte Technics SU-8011 versterker. Ding komt uit 1979. Klasse ken ik niet, maar is 30 watt per kanaal en volgens mij een redelijk beest :)

Probleem met het ding is dat er behoorlijk wat kraakt en daardoor komt het geluid niet echt fatsoenlijk door.
D'r zitten 4 draaiknoppen op, deze zien er soms enigszins aangekoekt uit maar doen het op zich nog wel. Alleen volume is echt een probleem.

Nou zit ik te denken om er wat contactspray aan te gooien die ik nog heb staan, maar die heb ik al een tijdje. Ik heb dan ook 2 vragen:
1) Hoe lang is contactspray houdbaar :?
2) Is het uberhaupt raadzaam om contactspray te gebruiken, of kan ik beter iets anders doen?

Ik heb eigenlijk weinig zin in solderen als het niet echt hoeft (al kan ik het wel). Verder heb ik ook nog een bijbehorende tuner, die is nog ok, dus een mooi setje samen :) Het zou dus wel mooi zijn als ik beide kon gebruiken / behouden

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Contactspray is houdbaar.

Alleen je spuit het vuil e rniet mee uit. Het kan weer een weekje oid goed gaan en dan heb je het geneuzel weer.
Enige duurzame optie is de potmeters te vervangen.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Dat het houdbaar is snap ik, maar hoe lang? Busje is denk ik onderhand 10 jaar oud ofzo. Is er iets anders waarmee ik het vuil op die potmeters kan verwijderen? Kan me niet voorstellen dat dat niet bestaat namelijk :)

Bijkomend is namelijk dat ik geen idee heb of die potmeters nog te krijgen zijn

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 277669

als wilt kan ik kijken of ik de service manual voor je heb, waar alles in staat ( ook de potmeters), krakende potmeters geven aan dat de elco's vervangen moeten worden. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WTF?

Danielv: fundeer dat eens. Echt complete onzin mi.

Krakende potmeters komt door vuil (stof) op de koolstofbaan in de potmeter. Heeft echt niets met elco's te maken (tenzij je versterker compleet overstuurt waarbij de voeding onderuit gaat :P).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Anoniem: 277669 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 22:08:
als wilt kan ik kijken of ik de service manual voor je heb, waar alles in staat ( ook de potmeters), krakende potmeters geven aan dat de elco's vervangen moeten worden. ;)
Als je die hebt: graag :) Op internet zijn ze soms wel te krijgen, maar ik weiger 15 dollar uit te geven voor een stukje PDF :(

@Boudewijn: Of het idd zo is dat krakende potmeters duiden op kapotte elco's weet ik niet. Wel las ik vandaag ergens dat het beestje zo zijn eigenaardigheden schijnt te hebben mbt potmeters, dus het voordeel van de twijfel is er.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als hij een goede redenering kan geven neem ik het ook als waar aan.
Ik kan die zelf ook niet verzinnen en heb het nooit gehoord, dus mogelijkerwijs heeft het een beetje de schijn van een loze claim voor sommigen onder ons.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Update :)

Zojuist een lading contactspray aan de diverse potmeters gegooid en dat lijkt het grootste euvel verholpen te helpen. Ding speelt prima. Alleen op sommige lage volumes hoor ik soms nog wat gekraak, maar dat kan ook de inwerking van de spray zijn.

Andere vraag: hoe krijg ik het makkelijkste een geborsteld aluminium front schoon :? Wasbenzine ofzo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
Contactspray in je potmeters/schakelaars spuiten is niet echt aan te raden |:(
Het zal nu wel weer goed gaan, maar over een tijdje vreet de spray het helemaal op en wordt het binnenin een grote zooi. Voor de volgende keer Tunerspray/Videospray gebruiken, dat haalt het vuil wel weg, maar laat de rest gewoon zitten ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Kom je nu mee 8)7

Oh well, thanks voor de tip :)

iemand nog voro dat schoonmaken van het geborstelde aluminium? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 22:31:Krakende potmeters komt door vuil (stof) op de koolstofbaan in de potmeter. Heeft echt niets met elco's te maken
Het kraken komt inderdaad door vuil en/of verrotte koolstofbanen. Echter, als er elco's versleten zijn gaan deze lekken. Hierdoor kan er gelijkspanning op de potmeter komen. Als je hem dan verdraait, hoor je de dc-veranderingen. Dit is veel beter te horen dan bij muziek.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 224406

The Eagle schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:49:
Kom je nu mee 8)7

Oh well, thanks voor de tip :)

iemand nog voro dat schoonmaken van het geborstelde aluminium? :)
Neem aan dat er tekst op staat? Hangt er vanaf hoe die opdruk er op gemaakt is, sommige laten snel los. Gebruik zelf voor radio's met nicotine aanslag koperpoets maar daar zit wel een weinig oplosmiddel in, soms veeg je een tekst/ bedrukking daarmee weg.

Zal wel nicotine aanslag zijn...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Kachelpijp schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:27:
Contactspray in je potmeters/schakelaars spuiten is niet echt aan te raden |:(
Het zal nu wel weer goed gaan, maar over een tijdje vreet de spray het helemaal op en wordt het binnenin een grote zooi. Voor de volgende keer Tunerspray/Videospray gebruiken, dat haalt het vuil wel weg, maar laat de rest gewoon zitten ;)
Ik ga zo een busje tunerspray halen als het lukt (koopzondag). Neem aan dat ik dat spul gewoon over die contactspray kan gooien? Heb de boel an enigszins schoongemaakt met wat keukenrol, dus dat zou volgens mij te doen moeten zijn :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Haal nou gewoon nieuwe potmeters, kost minder tijd en gedoe dan dit (tenzij het heel rare zijn....) maskeren van het probleem.

Dat van die elco's: okay zou kunnen, maar heb ik nog niet eerder gezien.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee